Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

Příloha č. 1a k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
Jihomoravský kraj                                          
 
Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního     
       kontrolního systému Jihomoravského kraje za rok 2008 
 
 
I.  Souhrnné  zhodnocení  výsledků  finančních  kontrol  zajišťovaných  Jihomoravským 
krajem a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly.  
 
1.  zhodnocení  výsledků  řídící  kontroly  podle  §  26  a  27  zákona  o  finanční  kontrole, 
výsledků  interního  auditu  podle  §  28  a  29  zákona  o  finanční  kontrole  a  přiměřenosti  
a účinnosti vnitřního kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole 
 
 Vnitřní  kontrolní  systém  Jihomoravského  kraje  je  upraven  několika  směrnicemi,  především 
směrnicí  č.  20/INA-KrÚ  Kontrolní  systém,  která  byla  naposledy  novelizována  s účinností  
od  7.11.2007  a  směrnice  č.  46/INA-VOK  Systém  zpracování  účetnictví  Jihomoravského 
kraje,  který  je  také  upravován  –  druhé  aktualizované  vydání  nabylo  účinnosti  dne  1.7.2008, 
poslední  aktualizace  proběhla  k 1.1.2009.  Tyto  směrnice  slouží  k zajištění  komplexní 
kontrolní činnosti Krajského úřadu Jihomoravského kraje, a to jak v rámci krajského úřadu, 
tak  i  vůči  třetím  subjektům.  Směrnice  slouží  k zabezpečení  účinného  provádění  kontrol, 
jejichž  množství  a  rozsah  je  stanoven  pololetními  plány  kontrol,  schvalovanými  ředitelem 
krajského  úřadu.Mimořádné  kontroly,  které  jsou  prováděny  na  základě  nově  vzniklých 
skutečností,  nejsou  plánech  kontrolní  činnosti  zahrnuty.  Kontrolní  činnost  je  následně 
pololetně  písemně  vyhodnocována  a  tato  vyhodnocení  podléhají  též  schválení  ředitele 
krajského  úřadu.  Kromě  výše  uvedených  interních  norem  je  vnitřní  kontrolní  řídící  systém 
řízen  i  směrnicí  č.  6/INA  –KrÚ  Statut  interního  auditu  Krajského  úřadu  Jihomoravského 
kraje. Vnitřní kontrolní systém se neustále vyvíjí a je funkční. 
 
a)  Proto,  aby  byly  kontroly  prováděny  a  vykonávány  na  patřičné  odborné  úrovni  
si zaměstnanci v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných 
celků  a  o  změně  některých  zákonů,  v platném  znění  a  vyhlášky  č.  512/2002  Sb.,  o  zvláštní 
odborné  způsobilosti  úředníků  územních  samosprávných  celků,  ve  znění  pozdějších  změn  
a v souladu s požadavky Kodexu etiky zaměstnanců Jihomoravského kraje  průběžně  zvyšují 
své  znalosti,  profesní  kvalifikaci  a  dovednosti.  Zaměstnanci  absolvují  vstupní  vzdělávání, 
odbornou  způsobilost  a  další  vzdělávání,  školení  a  akreditované  kurzy,  které  se  vztahují 
k jejich odbornému zaměření. Řada zaměstnanců si prohlubuje vzdělání studiem další vysoké 
školy a někteří si zvyšují kvalifikaci distančním studiem.  
 
b) Interní audit Krajského úřadu Jihomoravského kraje (příloha č. 3), je z hlediska organizační 
struktury  krajského  úřadu,  útvar  zcela  funkčně  nezávislý,  organizačně  oddělený  od  řídících  
a výkonných struktur krajského úřadu a ze své činnosti odpovědný pouze řediteli Krajského 
úřadu  Jihomoravského  kraje.  Organizace  a  výkon  tohoto  útvaru  jsou  upraveny  vlastní 
směrnicí  č.  6/INA-KrÚ  Statut  interního  auditu Krajského  úřadu  Jihomoravského  kraje  (třetí 
aktualizované vydání nabylo účinnosti dne 1.1.2009). Činnost útvaru interního auditu vychází 
z ročního  plánu  činnosti,  jenž  je  zpracován  na  základě  střednědobého  plánu,  s přihlédnutím 
k objektivnímu  hodnocení  rizik,  která  vyplývají  ze  stanovených  úkolů  Krajského  úřadu 
Jihomoravského  kraje  a  s ohledem  na  získané  informace.  Analýza  rizik  je  prováděna 
pravidelně.  Ke  každému  auditu  je  vždy  vypracována  aktuální  analýza  a  mapa  rizik.  V roce 

2008 plánoval interní audit provedení 17 auditů, z nichž k 31.12.2008 byly vykonány všechny 
plánované audity. 
V roce  2008  byla  na  útvaru  interního  auditu  schválena  a  obsazena  4  pracovní  místa,  včetně 
vedoucího  útvaru.  Interní  auditoři  si  průběžně  zvyšují  znalosti,  dovednosti  a  svoji  profesní 
kvalifikaci.  Při  výkonu  interního  auditu  je  uplatňován  Kodex  etiky  zaměstnanců 
Jihomoravského  kraje.  Cílem  auditu  je  v konečném  důsledku  poskytovat  řediteli  krajského 
úřadu informace, které zmírní příslušné negativní důsledky, které se vyskytují při dosahování 
cílů krajského úřadu. 
 
 c) Provádění řídící kontroly ve  smyslu § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole 
ve  veřejné  správě  a  o  změněn  některých  zákonů,  v platném  znění,  je  věnována  samostatná 
kapitola  interního  normativního  aktu  č.  46/INA-VIK  Systém  zpracování  účetnictví 
Jihomoravského  kraje.  Největší  pozornost  je  věnována  předběžné  řídící  kontrole  příjmů  
a výdajů, a to ve dvou fázích – administrativní (právní) fázi a finanční fázi. Předběžná řídící 
kontrola  je  v podmínkách  Jihomoravského  kraje  rovněž  prováděna  (vzhledem  k četnosti  
a  účelu)  u  převodů  mezi  jednotlivými  bankovními  účty  Jihomoravského  kraje.  Nastavený 
proces  předběžné  řídící  kontroly  je  neustále  konfrontován  s praxí.  Konkrétní  osoby 
vykonávající  funkce  příkazce  operace,  správce  rozpočtu  a  hlavní  účetní  jsou  uvedeny  
na  podpisových  vzorech,  které  jsou  pro  daný  rok  zpracovávány  v návaznosti  na  upravený 
rozpočet.  V oblasti  příjmů  jsou  podpisové  vzory  zpracovány  podle  příjmových  položek  
ve vazbě na příslušné odvětvové odbory.  
 
Pravidla  řídící  kontroly  jsou    důsledně  dodržována  při  uskutečňování  jednotlivých  operací: 
příkazci  operace,  správci  rozpočtu  a  hlavní  účetní  jsou  na  sobě  funkčně  nezávislí.  Tito 
odděleně  přezkoumávají  a  následně  schvalují  veškeré  operace  s veřejnými  finančními 
prostředky  Jihomoravského  kraje.  Všechny  operace,  které  provádí  Krajský  úřad 
Jihomoravského  kraje  za  použití  veřejných  finančních  prostředků,  nesmí  být  a  nejsou 
prováděny bez schválení všech etap řídící kontroly. 
 
Systém  předběžné  a  průběžné  řídící  kontroly  je  zabezpečen  jednotlivými  vedoucími 
pracovníky  příslušných  odborů,  kteří  jsou  odpovědni  za  přidělení  veřejných  finančních 
prostředků.  Jakékoli  poskytnutí  veřejných  finančních  prostředků  Jihomoravským  krajem  
je smluvně účelově vázáno. Je nutné, aby odvětvový odbor provedl všechny úkony nezbytné 
k zabezpečení rizik před provedením operace, tedy než jsou poskytnuty prostředky a následně 
musí  provést  takové  úkony,  aby  nemohlo  dojít  k neoprávněnému  použití  poskytnutých  
prostředků v průběhu akce, na kterou byly uvolněny.  
 
d)  Potřeba  zajištění  informačních  funkcí  v rámci  systému  finanční  kontroly  zavedeného 
v orgánu  veřejné  správy,  které  souvisejí  s rizikem  jejich  selhání  při  poskytování  včasných  
a  spolehlivých  informací  o    finančním  řízení,  vyplývá  z  §  4  zákona  č.  320/2001  Sb.,  
o  finanční  kontrole,  čímž  naplňuje  hlavní  cíle  finanční  kontroly.  Prvkem  finanční  kontroly  
je mj. řídící kontrola a interní audit.  Informační  systém je definován v příslušných interních 
normách.  Postup  při  provádění  řídící  kontroly  je  blíže  upraven  předpisem  Rady  JMK  
č.  46/INA-VOK  Systém  zpracování  účetnictví  Jihomoravského  kraje.  Povinnost  informační 
funkce  v rámci  činnosti  interního  auditu  je  zakotvena  ve  směrnici  č.  6/INA-KrÚ  Statut 
interního  auditu,  schválené  ředitelem  úřadu.  Ke  každému  auditu  je  vypracována  zpráva 
obsahující  jednotlivá  zjištění  a  navrhovaná  doporučení  ke  zmírnění  či  odstranění  rizik 
v činnosti  úřadu.  Informační  funkci  plní  i  roční  zpráva  o  činnosti  útvaru  interního  auditu 
předkládaná řediteli úřadu. 
 

e)  Systém  finanční  kontroly  je  zaveden    a  zpracován  do  vnitřních  norem  a  jeho  aplikace  
je  průběžně  sledována  a  prověřována  v rámci  každodenních  povinností  jednotlivých 
vedoucích  i  pověřených  pracovníků.  Je  aktualizován  na  základě  podnětů  vyplývajících 
z kontrol  a  v souladu  se  změnami  právních  předpisů.  Kromě  provádění  auditů,  které  jsou 
vykonány  postupně  v průběhu  roku,  bylo  provedeno  ověření  plnění  přijatých  opatření  již 
provedených  auditů.  Bylo  provedeno  i  prověření  účinnosti  vnitřního  kontrolního  systému. 
Interní  audit sleduje i zavedený systém  finanční  kontroly v rámci  své konzultační  činnosti  
nebo i v rámci účasti v různých  pracovních skupinách. Řídící a kontrolní systém v souvislosti 
se  zajišťováním  stanovených  úkolů  a  schválených  cílů  je  na  krajském  úřadu  nastaven 
dostatečně, přiměřeně a je účinný. 
 
 f)  Na  základě  dosažených  výsledků  směřujících  ke  zlepšení  činností  nebo  snížení  
či odstranění rizik byla a jsou jednotlivá doporučení (opatření) postupně realizována. V rámci 
provedených auditů nebyl zjištěn žádný závažný  nedostatek, který by signalizoval, že činnost 
úřadu není hospodárná, efektivní a účelná.  
 
 
2.  Zhodnocení  výsledků  veřejnoprávních  kontrol  vykonávaných  podle  §  7  odst.  2,  8,  9  
a 11 zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného 
systému této kontroly: 
 
V rámci  systému  finanční  kontroly  je  pravomoc  a  odpovědnost  vymezena  v právních  
a  řídících  aktech  vydaných  Jihomoravským  krajem.  Zavedený  systém  finanční  kontroly 
veřejnosprávní  přispívá k vytvoření takových podmínek, aby veřejná správa byla vykonávána 
v souladu s požadavky zákona o finanční kontrole.    
 
 
a)  Celkový  objem  veřejných  příjmů  plněných  kontrolovanými  osobami  v období 
prověřovaném  veřejnosprávními  kontrolami  na  místě  pracovníky  Krajského  úřadu 
Jihomoravského  kraje  činil  14.804.033  tis.  Kč.  U  vybraného  vzorku  operací  byl 
v prověřovaném  období  u  kontrolovaných  osob  přezkoumán  na  místě  objem  plněných 
veřejných příjmů  ve výši 16.709 tis. Kč, což je 0,11 % z celkového objemu veřejných příjmů 
plněných kontrolovanými osobami. 
Celkový  objem  veřejných  výdajů  uskutečněných  kontrolovanými  osobami  v období 
prověřovaném  veřejnosprávními  kontrolami  na  místě  činil  14.599.646  tis.Kč.  Objem 
uskutečněných  veřejných  výdajů  vybraného  vzorku  operací,  které  kontrolní  orgán  prověřil 
veřejnosprávními  kontrolami  u  kontrolovaných  osob  na  místě  činil  72.016  tis.  Kč,  což  
v poměru k  celkovému objemu veřejných výdajů činí 0,50 %. V rámci kontrol bylo zjištěno 
44  případů  porušení  rozpočtové  kázně,  za  které  byly  osobám,  které  se  tohoto  porušení 
dopustily, uloženy odvody do rozpočtu kraje (z toho bylo 9 odvodů následně zrušeno). 
 
b)    Jihomoravský  kraj  provedl  v průběhu  roku  2008  veřejnosprávní  kontroly  v rámci 
programu  SROP  u  27  projektů  a  v rámci  programu  OPRLZ  u  6  projektů  (příloha  č.  5b). 
Jihomoravský  kraj    na  projekty  v  rámci  těchto  programů  poskytl  ze  svého  rozpočtu  částku 
19.145.488,-  Kč.  Celkově  byl  dle  §  11  zkontrolován  objem  prostředků  ve  výši  
200.584.949,-  Kč,  což  v poměru  k celkovému  objemu  prostředků  z různých  rozpočtů  činí  
99,54  %.  Objem  zjištěných  nesrovnalostí  u  programu  SROP  činil  2.932.834,-  Kč.  Při 
kontrolách programu OPRLZ nesrovnalosti zjištěny nebyly. Ani u jednoho z programů nebylo 
přistoupeno k pozastavení, vymáhání či vrácení finančních prostředků.  
 

3.  Uvedení  hlavních  nedostatků,  které  v hodnoceném  období  zásadním  způsobem 
nepříznivě ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně stručné charakteristiky jejich 
příčin  
 
a) Kontrolami  v oblasti zadávání  veřejných zakázek provedenými v průběhu roku 2008 byly 
zjištěny  nedostatky:   
Porušení  §  6  zákona  č.  40/2004  Sb.  o  veřejných  zakázkách,  ve  znění  pozdějších  předpisů  - 
konečný  uživatel  nezadal  dodávku  zboží  transparentním  a  nediskriminačním  postupem  
za cenu obvyklou v místě plnění, když oproti původní nabídce, na základě které byla dodávka 
zadána vybranému dodavateli, bylo pořízeno zařízení v menším rozsahu ze vyšší ceny.                
 
b)  Žádnou z kontrol provedených ve sledovaném  roce nebylo  zjištěno,  že by  v příspěvkové 
organizaci  kraje  jediná  osoba  schvalovala,  zpracovávala,  evidovala  i  kontrolovala  finanční 
operace.  Na  druhou  stranu  bylo  celkem  ve  48  případech  konstatováno  porušení  těch 
ustanovení  zákona  o  finanční  kontrole,  která  definují  základní  požadavky  
na  výkon  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  v organizaci.  Jednalo  se  o  případy,  kdy 
organizace  neměla  dostatečně  zpracovaná  pravidla  pro  funkční  systém  řídící  kontroly. 
Zneužití těchto nedostatků v systémech řídící kontroly organizací nebylo prokázáno. 
 
c) a d)  Uvedení hlavních nedostatků, které v důsledku nedodržování právních předpisů měly 
za následek neschopnost řádně doložit veřejné prostředky a zabezpečit jejich  řádnou ochranu  
-  nedostatečné  nastavení  pravidel  pro  zajištění    účinné  funkce    vnitřního  kontrolního 
systému 
-  nedostatečná účinnost přijatých opatření k zajištění nápravy zjištěných nedostatků   
-  porušení pravidel při správě majetku a nakládání s ním  
-  nerespektování zákonných podmínek pro plnění daňových povinností 
 
Zvýšená  frekvence  chyb  v účetních  a  jiných  evidencích  byla  zaznamenána  při  ověřování 
záznamů o provedených operacích v oblasti řízení organizace: 
-  systém řídící kontroly nesplňoval podmínky pro zabezpečení  jeho řádné funkce 
-  nejsou  vytvořena  kritéria  měřitelnosti  pro  skutečnou  ekonomickou  spotřebu  zdrojů 
k zajišťování určených cílů 
-  v  organizaci nebyl zaveden systém řízení rizik  
 
 
Zvýšený  výskyt  nedostatků  u  provedených  následných  veřejnosprávních  kontrol  při 
hospodaření  s veřejnými  prostředky  v oblasti  vlastních  činnosti,  které  byly  předmětem 
ověřování. 
 
Nedostatky  v údajích  finančních,  účetních  nebo  jiných  výkazů,  hlášení  a  zpráv  zapříčiněné 
uvedením informací, které neodpovídaly skutečnosti: 
-  účetní záznamy nesplňovaly požadavky kladené na ně zákonem o účetnictví z hlediska 
správnosti, srozumitelnosti a přehlednosti 
-  nebyla  zajištěna  řádná  správa  pohledávek  a  závazků  v důsledku  chybných  účetních 
postupů 
-  neprovedené  uzávěrkové    účetní  operace  u  pořízených  materiálových  zásob  majetku 
měly za následek zkreslení položky rozvahy a výsledku hospodaření 
-  ke skutečnostem,které byly předmětem účetnictví, nebyla prokázána jejich oprávněnost  

-  ke  dni  účetní  závěrky  nebyly  sledovány  odděleně  náklady,  výnosy  za  hlavní  
a doplňkovou činnost s dopadem na neoprávněné použití rozpočtových prostředků 
-  zkreslení  účetních  zůstatků  majetku  v důsledku  použití  chybných  účetních  postupů  
a metod 
-  nebylo účtováno o přijetí věcných darů a nepeněžním plnění 
-  majetek bezúplatně nabytý nebyl oceněn reprodukční pořizovací cenou 
-  absence  vnitropodnikových  směrnic,  nesprávné  či  neúplné  vymezení  pravidel  v nich 
obsažených,  případně  nerespektování  těchto  pravidel  při  činnostech,  kterých  
se úprava týkala  

 
Nedostatky při hospodaření s fondy: 
-  nesprávné  použití  investičního  a  rezervního  fondu  k jiným  účelům  než  je  vymezeno 
právními normami 
-  nedodržování zásad pro použití  prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb  
 
Porušení zásad řádné správy a ochrany majetku: 
 
-  nedostatky v dokumentaci o provedené inventarizaci 
-  nezjištěné, nedoložené a nevypořádané inventarizační rozdíly 
-  nedodržování zásad pro ocenění majetku 
-  chybějící nebo neúplné kalkulace cen v doplňkové činnosti 
-  nedodržena valorizace cen nájemného u pronajímaných nebytových prostor 

sjednané 
podmínky 
v uzavřených 
smlouvách 
byly 
nápadně 
nevýhodné  
pro příspěvkovou organizaci  
-  neplnění smluvních podmínek 
Nerespektování zákonných podmínek pro plnění daňových povinností:  

nepodání  daňového  přiznání  k dani  darovací,  k dani  z přidané  hodnoty,  k dani 
 z  příjmů právnických  osob 


porušení postupů při stanovení základu daně z příjmů právnických osob 
-  nesledování nebo nesplnění  pravidel pro uplatnění úspory daně z příjmů právnických 
osob  
e)  V hodnoceném  období  ve  většině  případů,  které  byly  předmětem  kontroly,  se  nevyskytly 
takové  nedostatky,  které  by  zásadním  způsobem  ovlivnily  výkon  řídící  kontroly  
u kontrolovaných organizací.  Přesto  však existují okolnosti, kdy porušením  právních norem  
na úseku hospodaření v oblasti provozní a řídící činnosti byla signalizována nižší výkonnost 
systémů řídící kontroly. Ve sledovaném období byl zaznamenán  zvýšený výskyt nedostatků  
u provedených následných veřejnosprávních kontrol při  hospodaření  s veřejnými prostředky 
v oblasti vlastních činnosti, které byly předmětem ověřování. 
 
4. (bod č. 3 vyhlášky) informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených  
mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána 

V roce  2008  nebyly  vykonány  kontroly  podle  mezinárodních  smluv  a  tedy  žádné  informace 
o finančních kontrolách a jejich výsledcích nebyly mezinárodním organizacím poskytnuty.  
 
 
 

5.  (bod  č.  4  vyhlášky)  přehled  a  charakteristika  opatření  přijatých  vedoucím  orgánu 
veřejné správy  
 
Pravidla,  kterými  jsou  upraveny  zásady  vztahů  JMK  k řízení  příspěvkových  organizací 
ukládají ředitelům povinnost sledovat a vyhodnocovat výsledky finanční kontroly. Při zjištění, 
že  pravděpodobnost  výskytu  nepřiměřených  rizik  při  hospodaření  s veřejnými  prostředky  je 
větší než-li malá, je ředitel povinen zavést, jako součást vnitřního kontrolního systému, interní 
audit.  
 
Na základě auditních zjištění a doporučení interního auditu Krajského úřadu Jihomoravského 
kraje,  byl  v rámci  každého  auditu  navržen  a  zpracován  akční  plán  s konkrétními  úkoly  
ke zkvalitnění řízení provozní a finanční činnosti zabezpečení účinnosti vnitřního kontrolního 
systému odpovědnými osobami a termíny plnění. Plnění je průběžně sledováno. V roce 2008  
nebyly  v rámci  auditů  zjištěny  žádné  závažné  nedostatky,  proto  nebyla  ze  strany  vedoucího 
orgánu veřejné správy přijata v tomto směru žádná opatření.  
 
6. (bod č. 5 vyhlášky) souhrnné zhodnocení 
Vykonané předběžné kontroly vedly k eliminaci poskytnutí dotací tam, kde akce nesplňovaly 
předepsané podmínky a průběžné kontroly pomáhaly postupovat příjemcům dotací správným 
způsobem. 
Při  průběžných  kontrolách  u  příjemců  finančních  prostředků  poskytnutých  z rozpočtu  kraje 
provedených  na místě  za účelem prověření jejich čerpání byly zjištěny případy, kdy finanční 
operace nebyly prováděny v souladu s podmínkami uzavřených smluv. Přijatá opatření  byla 
řešena vrácením části finančních prostředků na účet Jihomoravského kraje, aby nedocházelo 
k   zadržení  prostředků    veřejné  finanční  podpory  z důvodů  snížení  celkových  nákladů  akce. 
Ve  sledovaném  období  byly  zjištěny  případy  použití  prostředků  na  jiný  než  sjednaný  účel. 
Kontrolní zjištění byla postoupena k dalšímu  řízení,  za účelem vydání  rozhodnutí o odvodu 
z důvodu neoprávněně použitých prostředků. 
Zefektivněním předběžných a průběžných kontrol se minimalizuje prostor pro neprůhlednost,  
popř. neoprávněnou manipulaci s poskytnutými prostředky. 
Následnou  veřejnosprávní  kontrolu  vykonává  odbor  kontrolní  a  právní  Krajského  úřadu 
Jihomoravského kraje, který má 52 pracovníků a skládá se ze 4 oddělení – oddělení stížností, 
petic  a  vnitřní  kontroly,  oddělení  vnější  kontroly  a  oddělení  přezkumu  obcí,  oddělení 
legislativního a právního.   
K vytvoření odpovídajících organizačních a kádrových podmínek pro kvalitní výkon kontroly 
byla  přijata  příslušná  opatření  a  také  byla  v potřebném  rozsahu  realizována  součinnost 
s ostatními složkami kontrolního systému. 
 
Na základě vytvořené a zpracované metodiky kontrolních postupů pro výkon veřejnosprávní 
kontroly  a  na  základě  plánu  kontrolní  činnosti  provádí  oddělení  vnější  kontroly  odboru 
kontrolního  a  právního  finanční  kontrolu  hospodaření  příspěvkových  organizací 
Jihomoravského kraje, následnou veřejnosprávní kontrolu příjemců veřejné finanční podpory 
z rozpočtu  Jihomoravského  kraje,  následnou  veřejnosprávní    kontrolu  5%  vzorku  celkových 
způsobilých  výdajů  grantových  projektů  z poskytnutých  prostředků  EU.  Oddělení  vnější 
kontroly  dále  nahrazuje  funkci  výkonu  interního  auditu  u  příspěvkových  organizací 
v působnosti kraje výkonem veřejnosprávní kontroly. 
 
V hodnoceném  období  bylo  tímto  oddělením  provedeno  celkem  20  následných 
veřejnosprávních  kontrol  na  místě  u  příjemců  veřejné  finanční  podpory.  Objem 

kontrolovaných veřejných prostředků z podpory poskytnuté z rozpočtu Jihomoravského kraje 
činil  celkem  3.117.569,91  Kč.  Objem  zjištěných  vyčíslených  nedostatků  činil  11.820,-  Kč. 
Porušení  smlouvy  bylo  konstatováno  ve  třech  případech,  ve  dvou  případech  bylo  předáno  
k vydání rozhodnutí o uložení odvodu za  neoprávněné čerpání rozpočtových prostředků. 
 
V  roce  2008  bylo  oddělením  ukončeno  celkem  7  následných  veřejnosprávních  kontrol 
projektů spolufinancovaných ze strukturálních fondů EU. Všechny projekty byly financovány 
v rámci programu SROP. 
 
Nejzávažnější zjištění byla učiněna u projektu, kde se jednalo: 
O  uvádění  nepravdivých  informací  o  příjmech  projektu  konečným  uživatelem,  8  případů 
porušení  pravidel  pro  způsobilost  výdajů  k  financování,  neplnění  smluvně  ujednaného 
ukazatele o porušení pravidel publicity a o porušení pravidel použití zvláštního účtu. U tohoto 
projektu bylo navrženo vrácení 100% poskytnuté dotace. 
 
U  jednoho  projektu  bylo  zjištěno  porušení  dodavatelské  smlouvy,  kdy  cena  fakturovaná  
a  skutečně  uhrazená  byla  vyšší,  než  cena  uvedená  ve  smlouvě.  Na  vrácení  byla  navržena 
částka 3.721,45 Kč, což byl rozdíl mezi cenou smluvní a zaplacenou. 
 
Nejčastěji bylo porušováno ustanovení dotační smlouvy, které nařizuje konečnému uživateli 
smluvně  zajistit,  aby  jeho  dodavatelé  plnili  povinnosti  týkající  se  poskytování  informací  
a  dokumentace,  dokladování  své  činnosti  a  umožnění  vstupu  kontrolou  pověřeným  osobám  
po dobu 5 let od podpisu smlouvy. Opakovaně se také vyskytly případy nesprávného ocenění 
majetku nabytého v rámci projektu v účetnictví konečného uživatele. 
 
K vyloučení  nepřiměřených  rizik  při  zajišťování  stanovených  úkolů  při  hospodaření 
s veřejnými  prostředky  jsou  aktualizována  pravidla  s  cílem  pokrýt  opatření  k zajištění 
rychlého informování o zjištěných nesrovnalostech.  K průběžnému zhodnocení  systémových 
postupů  k přijímání    nápravných  opatření  -  důraz  na  zpětnou  vazbu  je  součástí  vytvářené 
koncepce systému finanční kontroly v orgánu veřejné správy - Jihomoravského kraje. 
V oblasti finanční kontroly zabezpečuje Krajský úřad Jihomoravského kraje také metodickou  
činnost  zejména  vůči  příspěvkovým  organizacím,  jež  jsou  zřízeny  Jihomoravským  krajem.  
Na  poradách  starostů  obcí  a  poradách  kontrolních  pracovníků  obecních  úřadů  provádí 
metodickou činnost  i vůči obcím.  
 
 
II. Přehled o kontrolních zjištěních předaných k dalšímu řízení podle zvláštních 
právních předpisů. 
 
Jihomoravský  kraj  v roce  2008  neučinil  žádná  kontrolní  zjištění,  které  by  předal  k dalšímu 
řízení podle zvláštních právních předpisů. 
 
 
 
 
 
 
 
V Brně dne 5.3.2009   
 
            Schválil:  
Ing. Jiří Crha, v.r. 
ředitel KrÚ Jihomoravského kraje