Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

 Jihomoravský kraj 
 
 
                 Příloha č. 1a k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
 ....................................................... 
       orgán veřejné správy 
 
 
Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního  
kontrolního systému Jihomoravského kraje za rok 2004 
                              
 
 
I.  Souhrnné  zhodnocení  výsledků  finančních  kontrol  zajišťovaných  Jihomoravským 
krajem a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly.  
 
1.  zhodnocení  výsledků    řídící  kontroly  podle    §  26  a  27    zákona  o  finanční    kontrole, 
výsledků interního  auditu podle § 28  a 29 zákona  o finanční kontrole  a přiměřenosti   
a  účinnosti  vnitřního  kontrolního  systému  ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole 
 
Vnitřní  kontrolní  systém  Jihomoravského  kraje  je  upraven  několika  směrnicemi,  především 
„Systémem zpracování účetnictví Jihomoravského kraje“ a „Kontrolním systémem“, který byl 
s účinností  od  1.  6.  2004  novelizován.  Tyto  směrnice  slouží  k zajištění  komplexní  kontrolní 
činnosti Krajského úřadu Jihomoravského kraje, a to jak v rámci krajského úřadu, tak i vůči 
třetím  subjektům.  Dále  směrnice  slouží  k  zabezpečení  účinného  provádění  kontrol,  jejichž 
množství a rozsah je stanoven pololetními plány kontrol, schvalovanými ředitelem krajského 
úřadu.  Na  základě  nově  vzniklých  skutečností  bývají  do  kontrolní  činnosti  zařazeny  
i  mimořádné  kontroly,  které  plánovány  nebyly.  Veškerá  kontrolní  činnost  je  následně 
pololetně  písemně  vyhodnocována  a  tato  vyhodnocení  podléhají  též  schválení  ředitele 
krajského  úřadu.V  současné  době  odbor  kontroly  ve  spolupráci  s odborem  informatiky 
krajského úřadu vytváří centrální databázi kontrol jednotlivých článků kontrolního systému v 
elektronické  podobě.  Do  této  databáze,  po  jejím  zavedení,  budou  mít    jednotlivé  odbory 
povinnost uvádět veškeré kontroly, včetně dat nezbytných pro sumarizování výstupů pro roční 
zprávy  
o výsledcích finančních kontrol. Střednědobý plán kontrol je v podmínkách Krajského úřadu 
Jihomoravského kraje tvořen na tříleté období. Vnitřní kontrolní systém je funkční a neustále 
se vyvíjí. 
 
a)  Aby  kontroly  byly  prováděny  a  vykonávány  na  patřičné  odborné  úrovni  a  současně 
v souvislosti  s uplatňováním  kodexu  etiky  zaměstnanců  ve  veřejné  správě,  průběžně  si 
zaměstnanci  prohlubují    dalším    vzděláváním  svoji  odbornost.  V souladu  se  zákonem 
č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, 
v platném  znění  a  vyhlášky  č.  512/2002  Sb.,  o  zvláštní  odborné  způsobilosti  úředníků 
územních  samosprávných  celků,  absolvují  vstupní  vzdělávání,  odbornou  způsobilost  a  další 
vzdělávání,  školení  a  akreditované  kurzy,  které  se  vztahují  k jejich  odbornému  zaměření. 
Řada zaměstnanců si zvyšuje distančním studiem kvalifikaci, jejímž absolvováním získá vyšší 
stupeň vzdělání. Někteří zaměstnanci si prohlubují vzdělání studiem další vysoké školy.  
 
b)  Krajský úřad Jihomoravského kraje má zřízen Interní audit (příloha č. 3), jehož organizace 
a  výkon  jsou  upraveny  vlastní  organizační  směrnici  „Interní  audit“.  Z   hlediska  organizační 
struktury krajského úřadu je Interní audit útvar zcela funkčně nezávislý, organizačně oddělený 
od řídících a výkonných struktur krajského úřadu  a ze své činnosti odpovědný pouze řediteli 
Krajského  úřadu  Jihomoravského  kraje.  Ve  své  činnosti  vychází  a  postupuje  ve  shodě  se 
 


Standardy pro profesionální praxi interního auditu. Funkce interního auditu, jeho pravomoci  
a  povinnosti  jsou  stanoveny  ve  Statutu  interního  auditu  Krajského  úřadu  Jihomoravského 
kraje.  V roce  2004  plánoval  Interní  audit  čtyři  interní  audity,  z nichž  k 31.  12.  2004  byly 
vykonány dva. V roce 2004 vykonávaly  interní audit tři pracovnice.  
Útvar  interního  auditu  ve  spolupráci  s jednotlivými  vedoucími  pracovníky  zpracoval  ve 
sledovaném roce přehled míry rizika  činnosti jednotlivých oddělení odborů krajského úřadu 
Jihomoravského  kraje.  Tento  přehled  byl  zpracován  v  rámci  twinningového  projektu 
financovaného  Evropskou  unií  s názvem  „Posílení  vnitřních  kontrolních  mechanismů  na 
regionální úrovni“.  
Výstupem  je  dokument,  který  slouží  jednotlivým  vedoucím  pracovníkům  k řízení  rizika  na 
svém  úseku  a  pro  interní  audit  znamená  významnou  pomůcku  pro  hodnocení  potřeb  
a plánování jednotlivých auditů jak v kalendářním roce, tak i pro návrh strategického plánu. 
  
Plán  činnosti  útvaru  interního  auditu  je  vytvořen  samostatně  a  je  navrhován  na  základě 
posouzení rizik a míry rizik, která by mohla ovlivnit  krajský úřad. Na příslušný kalendářní 
rok  je  stanoven  roční  plán  interních  auditů  s upřesněním  věcného  zaměření,  cílem  auditu  
a personální náročností prováděných auditů. Před provedením auditu je připraven plán daného 
auditu. V konečném důsledku je cílem auditu poskytnout řediteli krajského úřadu informace, 
které  zmírní  příslušné  negativní  důsledky,  které  se  vyskytují  při  dosahování  cílů  krajského 
úřadu.  
 
c)  Řídící  kontrola  a  její  průběh  je  upraven  vnitřním  předpisem  Jihomoravského  kraje  - 
„Systémem  zpracování  účetnictví  Jihomoravského  kraje“.  Pravidla  řídící  kontroly  jsou  
důsledně  dodržována  při  uskutečňování  jednotlivých  operací:  příkazci  operace,  správci 
rozpočtu  a  hlavní  účetní  jsou  na  sobě  funkčně  nezávislí.  Tito  odděleně  přezkoumávají  
a  následně  schvalují  veškeré  operace  s veřejnými    finančními  prostředky  Jihomoravského 
kraje.      Všechny  operace,  které  provádí  Krajský  úřad  Jihomoravského  kraje  za  použití 
veřejných  finančních  prostředků,  nesmí  být  a  nejsou  prováděny  bez  schválení  všech  etap 
řídící kontroly.  
 
Systém  předběžné  a  průběžné  řídící  kontroly  je  zabezpečen  jednotlivými  vedoucími 
pracovníky  příslušných  odborů,  kteří  jsou  odpovědni  za  přidělení  veřejných  finančních 
prostředků. Odvětvový odbor  musí provést všechny úkony nezbytné k zabezpečení rizik před 
provedením operace, tedy než jsou poskytnuty prostředky a následně provést takové úkony, 
aby  nemohlo  dojít  k neoprávněnému    použití    poskytnutých    prostředků  v průběhu  akce,  na 
kterou  byly  uvolněny.  Jakékoli  poskytnutí  veřejných  finančních  prostředků  Jihomoravským 
krajem je účelově smluvně vázáno.  
 
d)  Potřeba  zajištění  informačních  funkcí  v rámci  systému  finanční  kontroly  vyplývá  
z § 4 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, čímž naplňuje hlavní cíle finanční kontroly.  
Prvkem  finanční  kontroly  je  mj.  řídící  kontrola  a  interní  audit.  Postup  při  provádění  řídící 
kontroly  je  blíže  upraven  předpisem  RJMK  „Systém  zpracování  účetnictví  Jihomoravského 
kraje. Povinnost informační funkce v rámci činnosti interního auditu je zakotvena ve směrnici  
„Statut interního auditu“, schválené ředitelem úřadu.  
 
e)  Systém finanční kontroly je již zaveden a zapracován do vnitřních norem. Jeho aplikace je 
průběžně sledována a prověřována v rámci každodenních povinností jednotlivých vedoucích 
i  pověřených  pracovníků.  Je  aktualizován  na  základě  podnětů  vyplývajících  z   kontrol  
a na základě změn právních předpisů. Ve sledovaném roce došlo k významné změně vnitřního 
předpisu  o  zajištění  finanční  kontroly  na  základě  zrušení  vyhlášky  č.  64/2001  Sb.  a  jejím 
 


nahrazení  zcela  novým  právním  předpisem  vyhláškou  č.  416/2004  Sb..  Na  základě 
prováděných auditů je vždy rovněž hodnocen systém nastavení a provádění finanční kontroly. 
  
f)  V rámci provedených auditů nebyl zjištěn závažný nedostatek, který by nepříznivě ovlivnil 
činnost krajského úřadu a tím negativně ovlivnil plnění  schválených cílů. Doporučení, která 
byla dána na základě zjištění významnějšího charakteru byla akceptována.  
 
2. zhodnocení výsledků veřejnoprávních kontrol vykonávaných podle zákona o finanční 
kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému této kontroly: 
 
Pravomoc  a  odpovědnost    v rámci  systému  finanční  kontroly  jsou  vymezeny  v právních  
a  řídících  aktech    vydaných    Jihomoravským  krajem.  Zavedený  systém  finanční  kontroly 
veřejnosprávní  přispívá k vytvoření takových podmínek, aby veřejná správa byla vykonávána 
v souladu s požadavky zákona  o finanční kontrole.     
 
a)  Dle  přílohy  č.  4  -  celkový  objem  veřejných  příjmů  plněných  kontrolovanými  osobami 
v období  prověřovaném  veřejnosprávními  kontrolami  na  místě  pracovníky  Krajského  úřadu 
Jihomoravského  kraje  činil  11  253 948  tis.  Kč.  U  vybraného  vzorku  operací  byl 
v prověřovaném  období  u  kontrolovaných  osob  přezkoumán  na  místě  objem  plněných 
veřejných příjmů  ve výši 22 262 tis. Kč, což je 0,20 % z celkového objemu veřejných příjmů 
plněných kontrolovanými osobami. 
Celkový  objem  veřejných  výdajů  uskutečněných  kontrolovanými  osobami  v období 
prověřovaném  veřejnosprávními  kontrolami  na  místě  činil  11 292 653 tis.  Kč.  Objem 
uskutečněných  veřejných  výdajů  vybraného  vzorku  operací,  které  kontrolní  orgán  prověřil 
veřejnosprávními  kontrolami  u  kontrolovaných  osob  na  místě  činil  201 030 tis.  Kč,  což  
v poměru k k celkovému objemu veřejných výdajů činí 1,8 %. 
 
b)  V roce  2004  se  Jihomoravský  kraj  zapojil  do  Programu  Phare  (příloha  č.  5a),  kdy  měl  
z prostředků EU přiděleno 16.108,15 EUR, což (při kurzu Kč 32,73/EUR) činí 527 336,80 Kč 
a  dále  byl  tento  program  spolufinancován  z rozpočtu  kraje  ve  výši  224 195,70  Kč.  Objem 
zkontrolovaných prostředků podle § 11 činil 751 532,50 Kč, což je 100% z celkového objemu 
prostředků. 
Jihomoravský  kraj  se  dále  zapojil  do  projektu  v rámci  Iniciativy  Společenství  INTERREG 
IIIC  ČR  (příloha  č.  5b),  kdy  –  spolufinancování  z rozpočtu  kraje  činilo  529  261,14  Kč.  
K  celkovému  objemu  použitých  prostředků  byl  objem  zkontrolovaných  prostředků  opět 
100%. 
  
3.  uvedení  hlavních  nedostatků,  které  v hodnoceném  období  zásadním  způsobem 
nepříznivě ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně stručné charakteristiky jejich 
příčin 
  
a) Kontrolami provedenými v průběhu roku 2004 nebyly odborem kontroly zjištěny v oblasti 
zadávání veřejných zakázek nedostatky.  
 
b)  Žádnou  z kontrol  provedených  ve  sledovaném  roce  také  nebylo  zjištěno,  že  by 
v příspěvkové  organizaci  kraje  schvalovala,  zpracovávala,  evidovala  i  kontrolovala  finanční 
operace  jediná  osoba.  Na  druhou  stranu  bylo  celkem  ve  třinácti  případech  konstatováno 
porušení  těch  ustanovení  zákona  o  finanční  kontrole,  která  definují  základní  požadavky  
na  výkon  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  v organizaci.  Jednalo  se  o  případy,  kdy 
 


organizace  neměla  dostatečně  zpracovaná  pravidla  pro  funkční  systém  řídící  kontroly. 
Nepodařilo  se  však  prokázat  zneužití  těchto  nedostatků  v systémech  řídící  kontroly 
organizací. 
c) a d) Celkem ve dvaadvaceti případech byla konstatována neprůkaznost účetního záznamu. 
V některých  z těchto  případů  byla  zpochybněna  i  průkaznost  účetnictví  jako  celku. 
V ojedinělém  případě  hospodařil  zaměstnanec  příspěvkové  organizace  s provozní  zálohou, 
přičemž o výdajích a příjmech týkajících se operací plynoucích z této provozní zálohy nebylo 
účtováno. 
e)  V hodnoceném  období  se  nevyskytly  takové  nedostatky,  které  by  zásadním  způsobem 
ovlivnily  výkon  řídící  kontroly  u  kontrolovaných  organizací.  Přesto  však  existují  okolnosti, 
které signalizovaly nižší výkonnost systémů řídící kontroly – u příspěvkových organizací: 
 
  Nedodržení zásad hospodaření s majetkem předaným příspěvkovým organizacím 
do správy k vlastnímu hospodářskému využití, a to zejména: 
-  v oblasti  inventarizace  majetku  a  závazků  –  porušení  ustanovení  §  29  a  30  zákona  
č.  563/1991  Sb.,  o  účetnictví,  ve  znění  pozdějších  předpisů,  nevypořádané  zjištěné 
inventarizační rozdíly 

-  v oblasti  fyzické  kontroly  majetku  (majetek  se  nenacházel  v organizaci  nebo  nebyl 
 veden v účetnictví –
 nerespektování pravidel zabezpečení ochrany majetku svěřeného 
do užívání) 
-  v oblasti  zařazování,  vyřazování  a  evidence  majetku  –  nerespektování  požadavků 
na zatřídění  majetku  do  příslušných  účtových  skupin,  průkaznost  vedení  účetní  
a  operativní  evidence  a  způsoby  oceňování  majetku  a  závazků  v souladu  s účetními 
zásadami 

 
  Nerespektování  požadavků  na  zajištění  ochrany  veřejných  prostředků  proti 
rizikům  a  nedodržení  základního  předpokladu  hospodárného  a  efektivního 
vynakládání  finančních  prostředků  
v souladu  s hlavními  cíli  finanční  kontroly 
uvedenými  v ustanovení  §  4  odst.  1  písm.  b)  zákona  č.  320/2001  Sb.,  o  finanční 
kontrole, ve znění pozdějších předpisů  
–    úhrada  faktur  bez  řádné  průkaznosti  věcného  plnění  nebo  v rozporu  s podmínkami   
 

smlouvy,  nehospodárnost  v oblasti  hospodaření  s   prostředky  vynaloženými  na  
 
zabezpečení provozních potřeb; zejména na úseku poskytování nebo nákupu služeb.   
 
  Nerespektování  povinnosti  zavést  a  udržovat  vnitřní  kontrolní  systém, 
nezavedení  systému  řídící  kontroly  v souladu  s pravidly  finančního  řízení  danými 
právní úpravou zákona o finanční kontrole a jeho prováděcím předpisem. 
 
  Nedostatky  v hospodaření  s prostředky  získanými  v hlavní  a  v doplňkové 
(vedlejší,  hospodářské)  činnosti  s dopadem  na  tvorbu  hospodářského  výsledku, 
použití  zdrojů  financování,  plnění  daňových  povinností.
  Okruh  nedostatků 
vztahujících    se  k provozování  doplňkové  činnosti    má  právní  i  finanční  dopady  – 
příspěvkové organizace provozují nepovolenou doplňkovou činnost, která 
-  není deklarována ve Zřizovací listině  
-  příspěvková organizace vykazuje z doplňkové činnosti ztrátu    
 
 
 
 

 


4. přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné správy  
 
V roce  2004  nebyly  v Jihomoravském  kraji  zjištěny  žádné  tak  závažné  skutečnosti,  které  by 
nepříznivě  ovlivnily  jeho  činnost.  Vzhledem  k tomu,  že  se  při  provedených  auditech 
nevyskytly  závažné  nedostatky,  nebyla  ze  strany  vedoucího  orgánu  přijata  v tomto  směru 
žádná opatření. V rámci obecných doporučení útvaru interního auditu ke zkvalitnění činnosti 
krajského úřadu byla zdůrazněna nutnost zapracování možných rizik organizace do vnitřních 
aktů  krajského úřadu. 
 
5. souhrnné zhodnocení 
Následnou 
veřejnosprávní  kontrolu  vykonává  odbor  kontroly  Krajského  úřadu 
Jihomoravského kraje. Na konci  roku 2004 se tento odbor skládal  ze  3 oddělení  – oddělení 
stížností,  petic  a  vnitřní  kontroly,  oddělení  vnější  kontroly  a  oddělení  přezkumu  obcí,  která 
tvořilo 32 pracovníků.  
Byla  přijata  opatření  k vytvoření  odpovídajících  organizačních  a  kádrových  podmínek  pro 
kvalitní výkon kontroly  a také byla v potřebném rozsahu  realizována  součinnost  s ostatními 
složkami kontrolního systému. 
 
Oddělení  vnější  kontroly  odboru  kontroly    má  vytvořenu  metodiku  pro  kontrolní  postupy  
pro  výkon  veřejnoprávní  kontroly  a  na  základě  plánu  kontrolní  činnosti  provádí  finanční 
kontrolu  hospodaření  příspěvkových  organizací  Jihomoravského  kraje  a  veřejnosprávní 
kontrolu příjemců veřejné finanční podpory z rozpočtu Jihomoravského kraje. 
V hodnoceném  období  zahájilo  oddělení  vnější  kontroly  odboru  kontroly  celkem  27 
veřejnosprávních kontrol na místě u příjemců veřejné finanční podpory. Jedna z těchto kontrol 
nebyla  do  konce  roku  2004  ukončena  z důvodu  probíhajícího  námitkového  řízení.  Objem 
kontrolovaných veřejných prostředků z podpory poskytnuté z rozpočtu Jihomoravského kraje 
činil celkem 2 944 tis. Kč. Objem zjištěných vyčíslených nedostatků  – 109 900,- Kč, objem 
zjištěných  nedostatků  bez  finančního  vyjádření  –  370 000,-  Kč.  Porušení  smlouvy  bylo 
konstatováno v pěti případech, z toho v jednom případě se jednalo o použití prostředků dotace 
na účel jiný, než uvedený ve smlouvě, a tedy o porušení rozpočtové kázně.  
 
Nezbytnou  nutností  zůstává  potřeba  zefektivnění  předběžné  a  průběžné  veřejnosprávní 
kontroly  především  v systému  poskytování  dotací  z  Jihomoravského  kraje  tak,  aby  se 
minimalizoval  prostor  pro  neprůhlednost,  popř.  neoprávněnou  manipulaci  s poskytnutými 
prostředky. 
 
Odbor kontroly Krajského úřadu Jihomoravského kraje také zabezpečuje metodickou  činnost 
v oblasti  finanční  kontroly  zejména  vůči  příspěvkovým  organizacím,  jež  jsou  zřízeny 
Jihomoravským krajem. Na poradách  kontrolních pracovníků  Obecních úřadů a na poradách 
starostů obcí provádí metodickou činnost  i vůči obcím.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


Metodika  poskytnutá  obcím  a  příspěvkovým  organizacím  v rámci  zpracování  Roční 
zprávy o výsledcích finančních kontrol dle prováděcí vyhlášky č. 416/2004 Sb., k zákonu 
o finanční kontrole: 
 
-  dne 23. 7. 2004 byl rozeslán všem obcím JMK dopis s informacemi o nové vyhlášce 
k zákonu  o  finanční  kontrole  a  upozorněním  na  nejdůležitější  změny,  které  přinese 
včetně změn ve způsobu a obsahu předkládání ročních zpráv o výsledcích finančních 
kontrol (dále jen roční zpráva) 
-  dne  1.  12.  2004  byl  rozeslán  dopis  všem  obcím  JMK  a  všem  příspěvkovým 
organizacím s informacemi k roční zprávě a požadavkem na sdělení kontaktních osob 
pro přístup do Modulu ročních zpráv (dále jen Modul) 
-  dne 17. 12. 2004 byl rozeslán e-mail všem obcím JMK s upřesněním kdo komu a za 
koho předkládá roční zprávu 
-  dne  27.  12.  2004  byl  rozeslán  e-mail  všem  obcím  JMK  s dalšími  informacemi 
o rozsahu ročních zpráv a přístupu do Modulu  
-  dne  3.  1.  2005  byl  rozeslán  dopis  všem  obcím  JMK  s konkrétními  informacemi 
k jednotlivým přílohám vyhlášky 
-  dne 5. 1. 2005 byl rozeslán e-mail všem obcím JMK s upozorněním, že některé obce 
neobdrželi  automatický  e-mail  k získání  osobního  certifikátu  a  návod  jak  v tomto 
případě postupovat 
-  dne 20. 1. 2005 byl rozeslán e-mail  všem obcím  s informacemi jakým  způsobem  lze 
zavést do Modulu příspěvkové organizace jako subpředkladatele 
-  dále byly konkrétní dotazy řešeny individuálně telefonicky a e-mailem.  
-  během měsíce února byly urgovány obce, které nedodaly roční zprávy prostřednictvím 
e-mailu, pošty i telefonu 
-  dále byly obesílány  a telefonicky kontaktovány obce, které měly   ve svých zprávách 
nějaké nepřesnosti či chybné údaje 
 
 
Během  měsíců  prosinec,  leden  a  únor  byly  vyčleněny  dvě  pracovnice,  které  zodpovídaly 
telefonické  dotazy.  Všechny  informace,  které  byly  zasílány  obcím  a  příspěvkovým 
organizacím  byly  uveřejněny  také  na  webových  stránkách  Jihomoravského  kraje  společně 
s dostupnými  informacemi  z MF  ČR  a  rubrikou  Dotazy,  kde  byly  uveřejněny  nejčastější 
dotazy a odpovědi.  
 
 
Přes veškeré naše úsilí jsme neobdrželi roční zprávy od těchto obcí: 
 
okr. Blansko: Ochoz u Tišnova, Olomoučany, Skrchov 
 
okr. Břeclav: Strachotám, Bořetice 
 
okr. Brno-venkov: Jiříkovice, Hajany, Nelepeč-Žernůvka 
 
okr. Hodonín: Žarošice 
 
okr. Vyškov: Dětkovice, Hlubočany, Hostěnice-Zvonice, Kožušice 
 
okr. Znojmo: Práče, Chvalovice, Dobelice, Kubšice, Kyjovice, Valtrovice 
 
 


Obec Šitbořice okr. Břeclav dodala roční zprávu  dle již neplatné vyhlášky č. 64/2002 Sb.  
 
Obec Chrudichromy okr. Blansko  dodala místo roční zprávy pouze zprávy revizní komise 
při OZ, které pro vypracování roční zprávy nelze použít