Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního 
kontrolního systému Jihomoravského kraje za rok 2003  
(zpracovaný dle přílohy č. 1 vyhlášky MF ČR č. 64/2002 Sb., v platném znění) 
 
 
 
Vnitřní  kontrolní  systém  Jihomoravského  kraje  je  funkční  a  neustále  se  vyvíjí.  Na  základě 
pololetních plánů kontrol je stanoven rozsah kontrol celého Krajského úřadu Jihomoravského 
kraje, které budou v daném období probíhat. Následně, dle nově vzniklých skutečností, jsou 
do  období  zařazeny  i  mimořádné  operativní  kontroly,  které  nebyly  původně  plánovány,  
ale  je  třeba  reagovat  na  vzniklou  situaci.  Samostatně  je  vytvořen  i    plán  interních  auditů. 
Střednědobý  plán  je  v podmínkách  Krajského  úřadu  Jihomoravského  kraje  tvořen  na  tříleté 
období,  na  příslušný  kalendářní  rok  je  potom  stanoven  roční  plán  interních  auditů 
s upřesněním  věcného  zaměření,  cílem  auditu  a  personální  náročností  prováděných  auditů. 
Před provedením auditu je připraven plán daného auditu. 
 
Z hlediska  naplnění  zákona  č.  320/2001  Sb.,  o  finanční  kontrole  je  struktura  kontrolních 
mechanismů na Krajském úřadu Jihomoravského kraje následující. 
 
Řídící  kontrola  a  její  průběh  je  upraven  vnitřním  předpisem  Jihomoravského  kraje  „Systém 
zpracování  účetnictví  Jihomoravského  kraje“.  Při  uskutečňování  jednotlivých  operací  jsou 
důsledně  dodržována  pravidla  řídící  kontroly.  Příkazci  operace,  správci  rozpočtu  a  hlavní 
účetní jsou na sobě funkčně nezávislí. Odděleně přezkoumávají a následně schvalují veškeré 
operace  s veřejnými  finančními  prostředky  Jihomoravského  kraje.  Všechny  operace,  které 
provádí Krajský úřad Jihomoravského kraje za použití veřejných finančních prostředků, nesmí 
být a nejsou prováděny bez schválení všech etap řídící kontroly.  
 
Systém předběžné a průběžné veřejnosprávní kontroly je zabezpečen jednotlivými vedoucími 
pracovníky  příslušných  odborů,  kteří  jsou  odpovědni  za  přidělení  veřejných  finančních 
prostředků.  Odvětvový  odbor  musí  provést  všechny  úkony  nezbytné  k zabezpečení  rizik  
před  provedením  operace,  tedy  než  jsou  poskytnuty  prostředky  a  následně  provést  takové 
úkony, aby nemohlo dojít k neoprávněnému použití poskytnutých prostředků v průběhu akce,  
na  kterou  byly  poskytnuty.  Neboť  jakékoli  poskytnutí  veřejných  finančních  prostředků 
Jihomoravským krajem je účelově smluvně vázáno. 
 
Následná  veřejnosprávní  kontrola  je  zajištěna  prostřednictvím  odboru  kontroly  Krajského 
úřadu  Jihomoravského  kraje.  Ten  provádí  finanční  kontrolu  hospodaření  příspěvkových 
organizací  Jihomoravského  kraje  a  veřejnosprávní  kontrolu  u  příjemců  veřejné  finanční 
podpory z rozpočtu Jihomoravského kraje. 
 
Přílohu  č.  2  kraje  za  rok  2003  nevyplňují  (databáze  není  zpřístupněna  ani  v elektronické 
podobě. 
 
Interní  audit  (příloha  č.  3)  Krajského  úřadu  Jihomoravského  kraje  je  upraven  vlastní 
organizační  směrnicí  „Interní  audit“.  Z hlediska  organizační  struktury  Krajského  úřadu 
Jihomoravského  kraje  je  Interní  audit  zcela  nezávislý  a  odpovědný  ze  své  činnosti  pouze 
řediteli  Krajského  úřadu  Jihomoravského  kraje.  V roce  2003  plánoval  Interní  audit  čtyři 
interní audity, z nichž k 31.12.2003 byly vykonány tři. V roce 2003 vykonávaly interní audit 
dvě pracovnice a skutečný stav interních auditorů k předcházejícímu roku byl jeden. Obě dvě 
pracovnice  absolvovaly  základní  kurz  jednotného  systému  odborné  přípravy  pracovníků 

veřejné  správy  v oboru  „finanční  kontrola  a  interní  audit“.  Počet  příspěvkových  organizací, 
kde nebyl zřízen interní audit, je v Jihomoravském kraji 317 z celkového počtu 331 organizací 
a počet  obcí  bez interního auditu je 641 z celkového počtu  646 obcí  Jihomoravského kraje. 
Tyto  údaje  znamenají,  že  pouze  14  příspěvkových  organizací  zřizovaných  Jihomoravským 
krajem vytvořilo interní audit a stejně tak učinilo pouze 6 obcí. 
 
V roce 2003 nevykonával Jihomoravský kraj finanční kontrolu podle mezinárodních smluv. 
 
V roce 2003 nebyly v Jihomoravském kraji zjištěny závažné nedostatky, které by nepříznivě 
ovlivnily jeho činnost. 
 
V roce 2003 nebyly ze strany Jihomoravského kraje zjištěny žádné skutečnosti, které by měly 
být předány k dalšímu řízení podle zvláštních právních předpisů. 
 
Z výsledků  interního  auditu  vzešlo  doporučení,  ke  zvětšení  počtu  kontrolních  pracovníků 
Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Objem poskytnuté veřejné finanční podpory a objem 
prostředků,  které  jsou  poskytovány  příspěvkovým  organizacím  Krajského  úřadu 
Jihomoravského kraje je opravdu velký. Současně neustále roste požadavek na počet kontrol, 
které jsou prováděny odborem kontroly. 
 
Nezbytně  nutná  se  zdála  i  potřeba  lepšího  zabezpečení  a  bližší  upravení  definic  předběžné, 
průběžné  a  následné  veřejnosprávní  kontroly.  Současně  s tím  je  také  vhodné  stanovit 
odpovědné  pracovníky  na  příslušných  odvětvových  odborech,  kterým  by  tato  činnost  
byla přímo zařazena do pracovní náplně. 
 
Vnitřní kontrolní systém je na Krajském úřadě Jihomoravského kraje upraven hned několika 
směrnicemi,  které  dávají  jistý  rámec  k zabezpečení  účinného  provádění  kontrol. 
K zabezpečení  řídící  kontroly  slouží  především  předpis  Jihomoravského  kraje  „Systém 
zpracování  účetnictví  Jihomoravského  kraje“.  Základním  předpisem  pro  oblast  provádění 
kontroly,  včetně  zajištění  veřejnosprávní  kontroly  v podmínkách  Jihomoravského  kraje  
je  „Kontrolní  systém“.  Kontrolní  činnost  Krajského  úřadu  Jihomoravského  kraje  se  řídí 
pololetními plány kontrolní činnosti, které schvaluje ředitel krajského úřadu. Mimo tento plán 
bývají  do  kontrolní  činnosti  zařazeny  mimořádné  operativní  kontroly.  Potřeba  provedení 
těchto  kontrol  vyplývá  v průběhu  období  z činností,  které  jsou  Krajským  úřadem 
Jihomoravského  kraje  prováděny  v jednotlivých  oblastech  působnosti.  Činnost  interního 
auditu  je  upravena  samostatným  vnitřním  předpisem,  který  zabezpečuje  nezávislost  
na  ostatních  vazbách  uvnitř  úřadu.  Tato  skutečnost  zajišťuje  internímu  auditu  naprostou 
objektivnost k vyjádření se k jednotlivým přezkoumávaným oblastem. 
 
Odbor kontroly Krajského úřadu Jihomoravského kraje zabezpečoval v roce 2003 metodickou 
činnost  v oblasti  finanční  kontroly  zejména  vůči  příspěvkovým  organizacím,  jejichž  
je  zřizovatelem.  Dále  provádí  metodickou  činnost  vůči  obcím,  zejména  na  poradách 
kontrolních  pracovníků  Obecních  úřadů  a  na  poradách  starostů  obcí.  V roce  2003  
se  uskutečnilo  i  několik  porad  kontrolních  pracovníků  organizovaných  na  krajské  úrovni. 
Tyto porady přinesly množství poznatků v práci kontrolních pracovníků, kteří v praxi naráží 
velmi často na podobné problémy a mohli si tak sdělit, jak nejlépe řešit sporné otázky. 
 
Na základě příkazu ředitele Krajského úřadu Jihomoravského kraje byla vytvořena „Centrální 
evidence příjemců veřejné finanční podpory“. Tuto evidenci spravuje dle organizačního řádu 
odbor  ekonomický  a  společně  s příslušným  odvětvovým  odborem,  na  základě  schválení 

Radou nebo Zastupitelstvem Jihomoravského kraje, eviduje a následně zaznamenává všechny 
operace, které jsou nutné k vedení agendy. 
 
V rámci  předběžných  a  průběžných  veřejnosprávních  kontrol  (příloha  č.  4)  byly  zjištěny  
ve  vlastní  účetní  jednotce  manka  a  škody  ve  výši  Kč  45.441,98  z  nichž Kč  2.000,--  tvořila 
manka  a  škody  uspokojena  náhradou  škody  na  základě  nápravných  opatření  a  zbylá  částka  
Kč 43.441,98 byla odespána na vrub orgánu veřejné správy. V roce 2003 bylo na Krajském 
úřadu  Jihomoravského  kraje  evidováno  2.583  žadatelů  o  veřejnou  finanční  podporu  
a  989  příjemců  veřejné  finanční  podpory.  Objem  požadované  veřejné  finanční  podpory  
byl  Kč  2.063.438.238,--  a  objem  poskytnuté  veřejné  finanční  podpory  z rozpočtu 
Jihomoravského kraje činil Kč 1.703.979.429,--.  Z těchto údajů vyplývá, že bylo v roce 2003 
uspokojeno 38,3 % žadatelů a byla vyplacena částka ve výši 82,6 % požadované částky. Jedná 
se pouze o ty subjekty, které žádaly o veřejnou finanční podporu z rozpočtu Jihomoravského 
kraje  a  příspěvkové  organizace,  zřizované  Jihomoravským  krajem.  Do  výčtu  žadatelů  
o  veřejnou  finanční  podporu  nebyly  zařazeny  subjekty,  které  žádaly  o  finanční  prostředky, 
které jim následně byly poskytnuty ze státního rozpočtu. 
 
V rámci  výkonu  veřejnosprávní  kontroly  (příloha  č.  5)  byl  stanoven  plán  kontrolní  činnosti, 
kde  počet  veřejnosprávních  kontrol  na  místě  u  příspěvkových  organizací  byl  53  a  počet 
kontrol  u  příjemců  veřejné  finanční  podpory  byl  25.  V  plánu  na  rok  2003  nebylo  splněno  
šest kontrol u příspěvkových organizací a dvě kontroly u příjemců veřejné finanční podpory. 
Tato  skutečnost  byla  zapříčiněna  především  tím,  že  mimo  plán  kontrol  bylo  nutno  vykonat  
11 
kontrol 

příspěvkových 
organizací 
zřízených 
Jihomoravským 
krajem  
a  34  veřejnosprávních  kontrol  na  místě  u  příjemců  veřejné  finanční  podpory.  Z toho  plyne,  
že původní plán, který počítal s provedením 78 kontrol, se ve skutečnosti vyšplhal až na 115 
kontrol  skutečně  vykonaných.  Ve  35  případech  bylo  uloženo  opatření  k nápravě  u  kontrol 
provedených  u  příspěvkových  organizací,  což  bylo  u  60  %  kontrolovaných  subjektů  v této 
skupině.  U  příjemců  veřejné  finanční  podpory  bylo  uloženo  nápravné  opatření  ve  dvou 
případech.  Objem  zjištěných  nedostatků  byl  vyčíslen  hodnotou  Kč  19.074.844,75  
u  příspěvkových  organizací  a  hodnotou  ve  výši  Kč  73.571,80  u  příjemců  dotací.  Ve  druhé 
skupině byl následně uložen příslušným odvětvovým odborem odvod ve výši Kč 35.444,60. 
Tedy  u  příjemců  veřejné  finanční  podpory  měly  vykonané  veřejnosprávní  kontroly  
za následek vypočtení odvodů, které tvořily 48,2 % z částky, u které byly zjištěny nedostatky.