Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního
kontrolního systému Jihomoravského kraje za rok 2003
(zpracovaný dle přílohy č. 1 vyhlášky MF ČR č. 64/2002 Sb., v platném znění)
Vnitřní kontrolní systém Jihomoravského kraje je funkční a neustále se vyvíjí. Na základě
pololetních plánů kontrol je stanoven rozsah kontrol celého Krajského úřadu Jihomoravského
kraje, které budou v daném období probíhat. Následně, dle nově vzniklých skutečností, jsou
do období zařazeny i mimořádné operativní kontroly, které nebyly původně plánovány,
ale je třeba reagovat na vzniklou situaci. Samostatně je vytvořen i plán interních auditů.
Střednědobý plán je v podmínkách Krajského úřadu Jihomoravského kraje tvořen na tříleté
období, na příslušný kalendářní rok je potom stanoven roční plán interních auditů
s upřesněním věcného zaměření, cílem auditu a personální náročností prováděných auditů.
Před provedením auditu je připraven plán daného auditu.
Z hlediska naplnění zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole je struktura kontrolních
mechanismů na Krajském úřadu Jihomoravského kraje následující.
Řídící kontrola a její průběh je upraven vnitřním předpisem Jihomoravského kraje „Systém
zpracování účetnictví Jihomoravského kraje“. Při uskutečňování jednotlivých operací jsou
důsledně dodržována pravidla řídící kontroly. Příkazci operace, správci rozpočtu a hlavní
účetní jsou na sobě funkčně nezávislí. Odděleně přezkoumávají a následně schvalují veškeré
operace s veřejnými finančními prostředky Jihomoravského kraje. Všechny operace, které
provádí Krajský úřad Jihomoravského kraje za použití veřejných finančních prostředků, nesmí
být a nejsou prováděny bez schválení všech etap řídící kontroly.
Systém předběžné a průběžné veřejnosprávní kontroly je zabezpečen jednotlivými vedoucími
pracovníky příslušných odborů, kteří jsou odpovědni za přidělení veřejných finančních
prostředků. Odvětvový odbor musí provést všechny úkony nezbytné k zabezpečení rizik
před provedením operace, tedy než jsou poskytnuty prostředky a následně provést takové
úkony, aby nemohlo dojít k neoprávněnému použití poskytnutých prostředků v průběhu akce,
na kterou byly poskytnuty. Neboť jakékoli poskytnutí veřejných finančních prostředků
Jihomoravským krajem je účelově smluvně vázáno.
Následná veřejnosprávní kontrola je zajištěna prostřednictvím odboru kontroly Krajského
úřadu Jihomoravského kraje. Ten provádí finanční kontrolu hospodaření příspěvkových
organizací Jihomoravského kraje a veřejnosprávní kontrolu u příjemců veřejné finanční
podpory z rozpočtu Jihomoravského kraje.
Přílohu č. 2 kraje za rok 2003 nevyplňují (databáze není zpřístupněna ani v elektronické
podobě.
Interní audit (příloha č. 3) Krajského úřadu Jihomoravského kraje je upraven vlastní
organizační směrnicí „Interní audit“. Z hlediska organizační struktury Krajského úřadu
Jihomoravského kraje je Interní audit zcela nezávislý a odpovědný ze své činnosti pouze
řediteli Krajského úřadu Jihomoravského kraje. V roce 2003 plánoval Interní audit čtyři
interní audity, z nichž k 31.12.2003 byly vykonány tři. V roce 2003 vykonávaly interní audit
dvě pracovnice a skutečný stav interních auditorů k předcházejícímu roku byl jeden. Obě dvě
pracovnice absolvovaly základní kurz jednotného systému odborné přípravy pracovníků
veřejné správy v oboru „finanční kontrola a interní audit“. Počet příspěvkových organizací,
kde nebyl zřízen interní audit, je v Jihomoravském kraji 317 z celkového počtu 331 organizací
a počet obcí bez interního auditu je 641 z celkového počtu 646 obcí Jihomoravského kraje.
Tyto údaje znamenají, že pouze 14 příspěvkových organizací zřizovaných Jihomoravským
krajem vytvořilo interní audit a stejně tak učinilo pouze 6 obcí.
V roce 2003 nevykonával Jihomoravský kraj finanční kontrolu podle mezinárodních smluv.
V roce 2003 nebyly v Jihomoravském kraji zjištěny závažné nedostatky, které by nepříznivě
ovlivnily jeho činnost.
V roce 2003 nebyly ze strany Jihomoravského kraje zjištěny žádné skutečnosti, které by měly
být předány k dalšímu řízení podle zvláštních právních předpisů.
Z výsledků interního auditu vzešlo doporučení, ke zvětšení počtu kontrolních pracovníků
Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Objem poskytnuté veřejné finanční podpory a objem
prostředků, které jsou poskytovány příspěvkovým organizacím Krajského úřadu
Jihomoravského kraje je opravdu velký. Současně neustále roste požadavek na počet kontrol,
které jsou prováděny odborem kontroly.
Nezbytně nutná se zdála i potřeba lepšího zabezpečení a bližší upravení definic předběžné,
průběžné a následné veřejnosprávní kontroly. Současně s tím je také vhodné stanovit
odpovědné pracovníky na příslušných odvětvových odborech, kterým by tato činnost
byla přímo zařazena do pracovní náplně.
Vnitřní kontrolní systém je na Krajském úřadě Jihomoravského kraje upraven hned několika
směrnicemi, které dávají jistý rámec k zabezpečení účinného provádění kontrol.
K zabezpečení řídící kontroly slouží především předpis Jihomoravského kraje „Systém
zpracování účetnictví Jihomoravského kraje“. Základním předpisem pro oblast provádění
kontroly, včetně zajištění veřejnosprávní kontroly v podmínkách Jihomoravského kraje
je „Kontrolní systém“. Kontrolní činnost Krajského úřadu Jihomoravského kraje se řídí
pololetními plány kontrolní činnosti, které schvaluje ředitel krajského úřadu. Mimo tento plán
bývají do kontrolní činnosti zařazeny mimořádné operativní kontroly. Potřeba provedení
těchto kontrol vyplývá v průběhu období z činností, které jsou Krajským úřadem
Jihomoravského kraje prováděny v jednotlivých oblastech působnosti. Činnost interního
auditu je upravena samostatným vnitřním předpisem, který zabezpečuje nezávislost
na ostatních vazbách uvnitř úřadu. Tato skutečnost zajišťuje internímu auditu naprostou
objektivnost k vyjádření se k jednotlivým přezkoumávaným oblastem.
Odbor kontroly Krajského úřadu Jihomoravského kraje zabezpečoval v roce 2003 metodickou
činnost v oblasti finanční kontroly zejména vůči příspěvkovým organizacím, jejichž
je zřizovatelem. Dále provádí metodickou činnost vůči obcím, zejména na poradách
kontrolních pracovníků Obecních úřadů a na poradách starostů obcí. V roce 2003
se uskutečnilo i několik porad kontrolních pracovníků organizovaných na krajské úrovni.
Tyto porady přinesly množství poznatků v práci kontrolních pracovníků, kteří v praxi naráží
velmi často na podobné problémy a mohli si tak sdělit, jak nejlépe řešit sporné otázky.
Na základě příkazu ředitele Krajského úřadu Jihomoravského kraje byla vytvořena „Centrální
evidence příjemců veřejné finanční podpory“. Tuto evidenci spravuje dle organizačního řádu
odbor ekonomický a společně s příslušným odvětvovým odborem, na základě schválení
Radou nebo Zastupitelstvem Jihomoravského kraje, eviduje a následně zaznamenává všechny
operace, které jsou nutné k vedení agendy.
V rámci předběžných a průběžných veřejnosprávních kontrol (příloha č. 4) byly zjištěny
ve vlastní účetní jednotce manka a škody ve výši Kč 45.441,98 z nichž Kč 2.000,-- tvořila
manka a škody uspokojena náhradou škody na základě nápravných opatření a zbylá částka
Kč 43.441,98 byla odespána na vrub orgánu veřejné správy. V roce 2003 bylo na Krajském
úřadu Jihomoravského kraje evidováno 2.583 žadatelů o veřejnou finanční podporu
a 989 příjemců veřejné finanční podpory. Objem požadované veřejné finanční podpory
byl Kč 2.063.438.238,-- a objem poskytnuté veřejné finanční podpory z rozpočtu
Jihomoravského kraje činil Kč 1.703.979.429,--. Z těchto údajů vyplývá, že bylo v roce 2003
uspokojeno 38,3 % žadatelů a byla vyplacena částka ve výši 82,6 % požadované částky. Jedná
se pouze o ty subjekty, které žádaly o veřejnou finanční podporu z rozpočtu Jihomoravského
kraje a příspěvkové organizace, zřizované Jihomoravským krajem. Do výčtu žadatelů
o veřejnou finanční podporu nebyly zařazeny subjekty, které žádaly o finanční prostředky,
které jim následně byly poskytnuty ze státního rozpočtu.
V rámci výkonu veřejnosprávní kontroly (příloha č. 5) byl stanoven plán kontrolní činnosti,
kde počet veřejnosprávních kontrol na místě u příspěvkových organizací byl 53 a počet
kontrol u příjemců veřejné finanční podpory byl 25. V plánu na rok 2003 nebylo splněno
šest kontrol u příspěvkových organizací a dvě kontroly u příjemců veřejné finanční podpory.
Tato skutečnost byla zapříčiněna především tím, že mimo plán kontrol bylo nutno vykonat
11
kontrol
u
příspěvkových
organizací
zřízených
Jihomoravským
krajem
a 34 veřejnosprávních kontrol na místě u příjemců veřejné finanční podpory. Z toho plyne,
že původní plán, který počítal s provedením 78 kontrol, se ve skutečnosti vyšplhal až na 115
kontrol skutečně vykonaných. Ve 35 případech bylo uloženo opatření k nápravě u kontrol
provedených u příspěvkových organizací, což bylo u 60 % kontrolovaných subjektů v této
skupině. U příjemců veřejné finanční podpory bylo uloženo nápravné opatření ve dvou
případech. Objem zjištěných nedostatků byl vyčíslen hodnotou Kč 19.074.844,75
u příspěvkových organizací a hodnotou ve výši Kč 73.571,80 u příjemců dotací. Ve druhé
skupině byl následně uložen příslušným odvětvovým odborem odvod ve výši Kč 35.444,60.
Tedy u příjemců veřejné finanční podpory měly vykonané veřejnosprávní kontroly
za následek vypočtení odvodů, které tvořily 48,2 % z částky, u které byly zjištěny nedostatky.