Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

 
Jihomoravský kraj                                        Příloha č. 1a k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
 
Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního     
       kontrolního systému Jihomoravského kraje za rok 2012 
 
 
I.  Souhrnné  zhodnocení  výsledků  finančních  kontrol  zajišťovaných  Jihomoravským  krajem 
a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly  
 
1. Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole 
ve  veřejné  správě  a  o  změně  některých  zákonů,  v platném  zněn  (dále  jen  zákon  o  finanční 
kontrole),  výsledků  interního  auditu  podle  §  28  a  29  zákona  o  finanční  kontrole  a  přiměřenosti  
a účinnosti vnitřního kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole 
 
Komplexní kontrolní  činnost  Krajského úřadu Jihomoravského kraje  (dále  jen KrÚ JMK) je  upravena 
směrnicí 20/INA-KrÚ Kontrolní systém, jejíž 4. vydání nabylo účinnosti dne 1.3.2012. Tímto interním 
normativním  aktem  se  řídí  jak  kontrolní  činnost  v rámci  samostatného  úřadu,  tak  i  vůči  třetím 
subjektům.  Způsob  vedení  účetnictví  Jihomoravského  kraje  (dále  jen  JMK)  jako  účetní  jednotky  ve 
smyslu  zákona  o  účetnictví  a  povinnost  provádět  řídící  kontrolu  je  stanoven  směrnicí  46/INA-VOK 
Zpracování  účetnictví,  která  byla  naposledy  aktualizována  dne  1.10.2011.  Způsob  provádění  řídící 
kontroly  jako  součásti  vnitřního  kontrolního  systému  je  podrobně  popsán  ve  směrnici  59/INA-KrÚ 
Řídící  kontrola,  v členění  na  předběžnou,  průběžnou  a  následnou  řídící  kontrolu.  Tyto  interní 
normativní akty jsou určeny pro účinné provádění kontrolní činnosti, která je vykonávána na základě 
pololetních  plánů  kontrolní  činnosti  schvalovaných  ředitelkou  krajského  úřadu  (dále  jen  ředitelka 
KrÚ). Plány kontrolní činnosti slouží ke koordinaci kontrolní činnosti v rámci KrÚ JMK jako kontrolního 
orgánu  a  stanovují  rozsah  a  množství  kontrol.  Kontroly  prováděné  na  základě  nově  vzniklých 
skutečností  nebo  kontroly  prováděné  na  základě  jiných  podnětů  nejsou  v plánech  zahrnuty.  Plány 
kontrolní  činnosti  jsou  následně  vyhodnocovány  a  materiál  s výsledkem  vyhodnocení  je  projednán  
na  poradě  ředitelky  KrÚ  s vedoucími  odborů.  Rozsah  a  způsob  zpracování  plánů  kontrolní  činnosti  
i způsob jejich vyhodnocení je upraven již zmiňovanou směrnicí 20/INA-KrÚ Kontrolní systém. Výkon 
interního  auditu  zabezpečuje  na  KrÚ  JMK  Útvar  interního  auditu,  který  je  funkčně  nezávislý  
a  organizačně  oddělený  od  řídících  a  výkonných  struktur  úřadu.  Nezávislost  je  zabezpečena 
způsobem  jeho  začlenění  v  organizační  struktuře,  kde  je  útvar  interního  auditu  přímo  podřízen 
ředitelce  KrÚ,  které  je  ze  své  činnosti  odpovědný.  Funkce  interního  auditu,  jeho  pravomoci  
a  povinnosti  jsou  stanoveny  směrnicí  6/INA-KrÚ  Statut  interního  auditu,  poslední  novelizace  této 
směrnice  proběhla 1.1.2009.  Cílem  auditu  je  poskytnout  ředitelce  KrÚ  informace,  které  zmírní 
příslušné negativní důsledky, které  se vyskytují při dosahování cílů úřadu.    Na základě  vyhodnocení 
rizik, skutečností zjištěných předchozími audity a dalších informací (např. následného ověření plnění 
opatření  z  interních  auditů,  zjištění  kontrolních  orgánů,  návrhů  zaměstnanců)  vypracovává  útvar 
interního  auditu  plány  interního  auditu.  Útvar  interního  auditu  vykonává  činnost  v  souladu  
se Střednědobým plánem, který je sestaven na období 3 let, Ročním plánem a Programem interního 
auditu.  Činnost  útvaru  je  hodnocena  v roční  zprávě  o  činnosti  předkládané  ředitelce  KrÚ.  Vnitřní 
kontrolní systém se neustále vyvíjí a je aktualizován podle potřeby.  
 
a) Zákon o finanční kontrole stanovuje v § 5 písm. b) mimo jiné povinnost vedoucímu orgánu veřejné 
správy  dbát  na  to,  aby  finanční  kontrolu  vykonávali  zaměstnanci  s kvalifikačními  předpoklady. 
Odpovídající  kvalifikace  je  v   souladu  se  zákonem  č.  312/2002  Sb.,  o  úřednících  územních 
samosprávných  celků  a  o  změně  některých  zákonů,  v platném  znění,  a  vyhláškou  č.  512/2002  Sb.,  
o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších změn, 

 

zajišťována prohlubováním  znalostí  a  dovedností  zaměstnanců,  tak  aby jejich chování i  vystupování 
bylo  v souladu  s požadavky  Kodexu  etiky  zaměstnanců  Jihomoravského  kraje  a  bylo  na  odborné 
úrovni.  Zaměstnanci  jsou  povinni  projít  vstupním  vzděláváním,  účastnit  se  různých  školení,  někteří 
absolvují  odbornou  způsobilost  či  další  vzdělání,  které  se  vztahuje  k jejich  pracovnímu  zaměření  
a řada z nich studuje vysokou školu, aby si zvýšili své vzdělání. 
b) Vedoucí odborů a útvarů KrÚ JMK provádí pravidelně analýzu rizik. Jednotná metodika pro práci  
s riziky na KrÚ JMK je nastavena směrnicí 47/INA-KrÚ Řízení rizik, která byla k 9.7.2012 aktualizována.  
Rizika  jsou  identifikována  a  hodnocena  na  všech  odborech  a  útvarech  KrÚ  JMK    a  jsou  přijímána 
opatření  k  jejich  odstranění,  zmírnění  nebo  předcházení.  V roce  2011  byla  nově  do  analýzy  rizik 
zahrnuta  korupční  rizika  a  rizika  související  s výkonem  role  zprostředkujícího  subjektu  pro 
zabezpečení  realizace  Operačního  programu  Vzdělávání  pro  konkurenceschopnost.  Každoročně 
dochází také k vyhodnocení plnění opatření k řízení rizik z předchozího roku. Útvar interního auditu 
koordinuje proces řízení rizik, provádí konzultace k rizikům a vyhodnocuje analýzu rizik.  Plán činnosti 
útvaru interního auditu vychází i z této analýzy rizik.  
c) Provádění řídící kontroly ve smyslu § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné 
správě  a  o  změně  některých  zákonů,  v platném  znění,  je  věnována  samostatná  kapitola  interního 
normativního aktu 46/INA-VOK Systém zpracování účetnictví Jihomoravského kraje. Pro standardizaci 
postupů  v účetní  jednotce  JMK  při  realizaci  řídící  kontroly  ve  smyslu  zákona  o  finanční  kontrole  
a  související  prováděcí  vyhlášky  č.  416/2004  Sb.,  ve  znění  pozdějších  předpisů,  byl  vydán  pracovní 
postup  59/INA-KrÚ  Řídící  kontrola,  který  byl  novelizován  dne  19.1.2012.  Nad  rámec  vyhlášky  
č.  416/2004  Sb.,  je  zde  popsán  i  způsob  předběžné  řídící  kontroly  při  převodech  mezi  bankovními 
účty  JMK.  Ve  složitějších  případech  je  konkrétní  způsob  provedení  předběžné  řídící  kontroly 
specifikován  i  v pracovním  postupu  54/INA-KrÚ  Oběh  účetních  záznamů.  Největší  pozornost  
je věnována předběžné řídící kontrole příjmů a výdajů, a to ve dvou fázích – administrativní (právní) 
fázi a finanční fázi. Konkrétní osoby vykonávající funkci příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní 
účetní  jsou  uvedeny  v podpisových  vzorech.  Podpisové  vzory  jsou  zpracovávány  v návaznosti  
na rozpis rozpočtu JMK u příjmů a financování na položky dle rozpočtové sklady, včetně souvisejících 
pohledávek,  u  výdajů  v členění  na  paragrafy  dle  rozpočtové  skladby,  příp.  v podrobnějším  členění, 
včetně souvisejících závazků. Dále jsou zpracovávány podpisové vzory k převodům mezi bankovními 
účty JMK podle oprávnění příslušných odvětvových odborů ke konkrétním úkonům. Podpisové vzory 
schvaluje ředitelka KrÚ jako vedoucí orgánu veřejné správy podle § 25 zákona o finanční kontrole.                            
Pravidla řídící kontroly jsou dodržována při plnění jednotlivých operací (striktně je oddělena funkce 
příkazce  operace,  správce  rozpočtu a hlavní účetní).  Přezkoumávají se  a následně  schvalují veškeré 
operace s veřejnými finančními prostředky JMK. Všechny operace, které provádí KrÚ JMK za použití 
veřejných  finančních  prostředků,  nesmí  být  a  nejsou  prováděny  bez  schválení  všech  etap  řídící 
kontroly. 
Poskytnutí  veřejných  finančních  prostředků  JMK  je  smluvně  účelově  vázáno.  Jednotliví  vedoucí 
pracovníci, kteří jsou zodpovědní za přidělení finančních prostředků, zabezpečují systém předběžné  
a  průběžné  řídící  kontroly.  Odvětvový  odbor  musí  provést  všechny  úkony,  které  jsou  nezbytné 
k zabezpečení rizik před poskytnutím finančních prostředků a dále musí provést úkony, které zamezí 
neoprávněnému použití poskytnutých prostředků v průběhu akce, na kterou byly poskytnuty.  
d) Informační systém KrÚ JMK zabezpečující podávání včasných a spolehlivých informací vedoucímu 
orgánu  veřejné  správy  o  nakládání  s veřejnými  prostředky,  o  prováděných  operacích,  o  jejich 
průkazném  účetním  zpracování  za  účelem  účinného  usměrňování  činnosti  orgánů  veřejné  správy 
v souladu  se  stanovenými  úkoly  ve  smyslu  §  4  zákona  o  finanční  kontrole  je  definován  v interních 
normativních  aktech  (např.  1/INA-KrÚ  Organizační  řád  KrÚ  JMK,  46/INA-VOK  Systém  zpracování 
účetnictví  Jihomoravského  kraje,  59/INA-KrÚ  Řídící  kontrola,  36/INA-VOK  Zásady  vztahů  orgánů 
Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací, 71/INA-VOK Protikorupční linka).  Povinnost 
informační funkce v rámci činnosti interního auditu je stanovena směrnicí 6/INA-KrÚ Statut interního 

 

auditu.  Tuto  funkci  plní:  zpráva  z interního  auditu  obsahující  jednotlivá  zjištění,  ke  kterým  jsou 
navrhována  doporučení  ke  zmírnění  či  odstranění  rizik  v činnosti  KrÚ  JMK,  roční  zpráva  
o  výsledcích  útvaru  interního  auditu  předkládaná  ředitelce  KrÚ  vedoucím  útvaru  interního  auditu  
a  vyhodnocení  analýzy  rizik  za  daný  rok  předložený  vedoucím  útvaru  interního  auditu  na  poradě 
ředitelky KrÚ. Povinnosti hlavní účetní a správce rozpočtu při shledání nedostatků v rámci předběžné 
řídící kontroly jsou zpracovány v již zmiňovaném pracovním postupu 59/INA-KrÚ Řídící kontrola. 
Od  1.11.2010,  kdy  byla  zřízena  tzv.  protikorupční  linka  je  možné  podávat  podněty,  které  obsahují 
určité  podezření  z korupčního  jednání  orgánů  JMK,  zaměstnanců  kraje  a  členů  příspěvkových 
organizací  zřizovaných    JMK.  Pravidla  pro  nakládání  s těmito  podněty  jsou  upravena  směrnicí  
71/INA-VOK Protikorupční linka. 
Dne 1.6.2011  byl  organizační  změnou  zřízen  útvar  řízení  kvality,  který  mimo  jiné  komplexně 
zabezpečuje  a  koordinuje  úkony  směřující  ke  zvyšování  kvality  poskytovaných  služeb  a  vnitřních 
procesů realizovaných v KrÚ JMK. 
V roce  2012  byl  na  KrÚ  JMK  zaveden  systém  řízení  bezpečnosti  informací  dle  normy  ISO/IEC 
27001:2005. 
e) Průběžné sledování a prověřování systému finanční kontroly je zajištěno prováděním plánovaných 
auditů v průběhu roku a ověřováním plnění přijatých opatření dle zadaných termínů již provedených 
auditů.  Systém  finanční  kontroly  je  zaveden  a  zpracován  do  interních  norem  a  jeho  aplikace  je 
průběžně  sledována  v rámci  každodenních  povinností  jednotlivých  vedoucích  i  pověřených 
pracovníků.  Systém  finanční  kontroly  je  neustále  aktualizován  na  základě  podnětů  vyplývajících 
z prováděných  kontrol  a  v souladu  se  změnami  právních  předpisů.  Útvar  interního  auditu  sleduje 
tento zavedený systém finanční kontroly i v rámci konzultační činnosti, mimořádných auditů a účasti 
v různých  pracovních  skupinách  (projekt  CAF,  procesní  tým  pro  implementaci  principů  procesního 
řízení  do  KrÚ  JMK,  hlavní  inventarizační  komise  apod.).  Vedoucí  interního  auditu  se  také  účastní 
pravidelných porad ředitelky KrÚ  za účasti všech vedoucích odborů. 
f)  Jednotlivá  doporučení  (opatření),  stanovená  na  základě  dosažených  výsledků  při  zajišťování 
činnosti a schválených cílů KrÚ JMK směřujících ke zlepšení činností nebo snížení či odstranění rizik, 
jsou postupně realizována. Nebyla stanovena žádná doporučení, která by ředitelka KrÚ, jako vedoucí 
orgánu veřejné správy, nevzala v úvahu a neschválila v akčním plánu. Útvar interního auditu provádí 
ověřování plnění opatření včetně jejich hodnocení. 
 
 
2.  Zhodnocení  výsledků  veřejnoprávních  kontrol  vykonávaných  podle  §  7  odst.  2,  8,  9  
a 11 zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému 
této kontroly 
 
Pravomoc  a  odpovědnost  v rámci  systému  finanční  kontroly  KrÚ  JMK  je  vymezena  v interních 
normativních aktech. Zavedený systém veřejnosprávní finanční kontroly přispívá k vytvoření takových 
podmínek, aby veřejná správa byla vykonávána v souladu s požadavky zákona o finanční kontrole.    
a)  Celkový  objem  veřejných  příjmů  plněných  kontrolovanými  osobami  v období  prověřovaném 
veřejnosprávními  kontrolami  na  místě  pracovníky  KrÚ  JMK  činil  15  460 902  tis.  Kč.  U  vybraného 
vzorku operací byl v prověřovaném období u kontrolovaných osob přezkoumán na místě  následnou 
veřejnosprávní  kontrolou  objem  plněných  veřejných  příjmů  ve  výši  18  689  tis.  Kč,  tj.  0,12  % 
z celkového objemu veřejných příjmů plněných kontrolovanými osobami. 
Celkový  objem  veřejných  výdajů  uskutečněných  kontrolovanými  osobami  v období  prověřovaném 
následnými  veřejnosprávními  kontrolami  na  místě  činil  15  822  633  tis.  Kč.  Objem  uskutečněných 
veřejných  výdajů  vybraného  vzorku  operací,  které  kontrolní  orgán  prověřil  veřejnosprávními 
kontrolami u kontrolovaných osob na místě, činil 75 257 tis. Kč, což v poměru k  celkovému objemu 

 

veřejných  výdajů  činí  0,48  %.  V rámci  kontrol  bylo  zjištěno  51  případů  porušení  rozpočtové  kázně. 
S kontrolovanými  osobami,  které  se  tohoto  porušení  dopustily,  bylo  provedeno  řízení  o  uložení 
odvodu za neoprávněné použití veřejných prostředků.  
b)  V roce  2012  provedl  odbor  regionálního  rozvoje  KrÚ  JMK  67  veřejnosprávních  kontrol  na  místě 
podle  čl.  13  nařízení  komise  (ES)  č.  1828/2006  u  prostředků  poskytnutých  v rámci  operačního 
programu  Vzdělávání  pro  konkurenceschopnost.  V rámci  provedených  kontrol  byly  zkontrolovány 
veřejné prostředky v celkové výši 121 809 269 Kč, což v poměru k celkovému objemu prostředků činí 
39,43 %. Nedostatky byly vyčísleny v celkové výši 759 027 Kč. Celkově bylo zjištěno 29 nesrovnalostí, 
z toho  20  porušení  smlouvy  o  realizaci  grantového  projektu.  Ve  všech  29  případech  byla  uložena 
opatření  k nápravě.  Všechna  uložená  opatření  k nápravě  byla  splněna  v  termínu  stanoveném 
kontrolní  skupinou.  Nejčastěji  příjemci  dotace  porušili  ustanovení  článku  VII  odst.  5  a  12,  článku  
IV  odst.  1,  2  a  4.  Zjištěné  nesrovnalosti  obsahují  i  taková  pochybení,  která  nelze  vyčíslit.  Jedná  
se  například  o  doložení  upravených  směrnic  o  archivaci,  aktualizace  Spisových  a  skartačních  řádů, 
nepředložení originálů dokumentu, oprava publicity apod. 
Nejzávažnější porušení obecně závazných předpisů: 
-  příjemce postupoval v rozporu se Závaznými postupy pro zadávání zakázek z prostředků finanční 
podpory OP VK (porušení § 6 zákona č. 137/20006 Sb. nebo ustanovené článku IV odst. 2 smlouvy 
o realizaci grantového projektu), 
-  příjemce  nebyl  schopen  řádně  doložit  interní  směrnice  o  archivaci  a originální vyhotovení  příloh  
ke  smlouvám,  na  jejichž  základě  jsou  veřejné  prostředky  poskytovány,  neúplná  dokumentace 
(porušení  ustanovení  článku  IV  odst.  2  a  článku  VII  odst.  5  smlouvy  o  realizaci  grantového 
projektu), 
-  nehospodárné  nebo  bezúčelné  využívání  veřejných  prostředků  (porušení  §  22  a  §  28  zákona  
č. 250/2000 Sb. s ustanovení článku IV odst. 4 a 5 smlouvy o realizaci grantového projektu. 
Ke zvládání negativních jevů jsou přijímána tato opatření: 
-  konzultace 
-  metodické pokyny 
-  semináře a školení pro příjemce dotací 
 
 
3.  Uvedení  hlavních  nedostatků,  které  v hodnoceném  období  zásadním  způsobem  nepříznivě 
ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně stručné charakteristiky jejich příčin  
 
a) Kontrolami v oblasti zadávání veřejných zakázek provedenými odborem kontrolním a právním KrÚ 
JMK  v průběhu  roku  2012  nebyly  zjištěny  nedostatky,  které  by  zásadním  způsobem  nepříznivě 
ovlivnily činnost orgánu veřejné správy.  
 
b) Žádnou z kontrol provedených ve sledovaném roce nebylo zjištěno, že by v příspěvkové organizaci 
kraje  jediná osoba  schvalovala,  zpracovávala,  evidovala  i  kontrolovala  finanční operace.  Na  druhou 
stranu  bylo  celkem  v 40  případech  konstatováno  porušení  těch  ustanovení  zákona  o  finanční 
kontrole,  která  definují  základní  požadavky  na  výkon  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly 
v organizaci.  Jednalo  se  o  případy,  kdy  organizace  neměla  dostatečně  zpracovaná  pravidla  
pro funkční systém řídící kontroly. Zneužití těchto nedostatků v systémech řídící kontroly organizací 
nebylo prokázáno. 
 
c)  a  d)  Uvedení  hlavních  nedostatků,  které  v důsledku  nedodržování  právních  předpisů  měly  
za následek neschopnost řádně doložit veřejné prostředky a zabezpečit jejich řádnou ochranu  

nedostatky ve funkci a účinnosti vnitřních kontrolních mechanismů příspěvkových organizací, 

porušování  zásad  řádné  správy  a  ochrany  majetku  předaného  příspěvkové  organizaci 
k hospodaření, 

 


nerespektování  účetních  zásad  s důsledkem  zpochybnění  věrného  zobrazení  položek  účetní 
závěrky a finanční situace účetní jednotky, 

porušování rozpočtové kázně, 

příspěvková  organizace  nemá  vytvořena  kritéria  měřitelnosti  pro  skutečnou  ekonomickou 
spotřebu zdrojů k zajišťování určených cílů, požadavky sestavovaného rozpočtu nejsou doloženy 
objektivně zjištěnými skutečnostmi. 
 
Zvýšená  frekvence  chyb  v účetních  a  jiných  evidencích  byla  zaznamenána  při  ověřování  záznamů  
o provedených operacích v oblasti řízení organizace 

systém  řídící  kontroly  nesplňoval  podmínky  pro  zabezpečení  jeho  řádné  funkce;  faktické 
neprovádění schvalovacích postupů před vznikem závazku ani před platbou, 

vnitřní  předpisy  příspěvkové  organizace  jsou  zpracovány  a  aplikovány  v rozporu  s právními 
předpisy, 

příspěvková organizace nepostupuje v oblastech činností, které má upraveny vnitřními předpisy 
v souladu s jejich nastavenými pravidly. 
 
Zvýšený  výskyt  nedostatků  u  provedených  následných  veřejnosprávních  kontrol  při  hospodaření 
s veřejnými prostředky v oblasti vlastních činnosti, které byly předmětem ověřování 
Nedostatky  v údajích  finančních,  účetních  nebo  jiných  výkazů,  hlášení  a  zprávách  zapříčiněné 
uvedením informací, které neodpovídaly skutečnosti: 

nedodržení časového hlediska při účtování nákladů do správného účetního období,  

nedodržení  odděleného  sledování  finančních  prostředků  účelových  dotací  v  účetnictví,  
které podléhají zúčtování,  

nebylo  respektováno,  že  opravy  nebo  doplnění účetních  záznamů  nesmějí  vést  k neúplnosti, 
neprůkaznosti, nesrozumitelnosti a nesprávnosti účetnictví, 

provedení majetkových a finančních operací nebylo doloženo průkaznými účetními záznamy, 

použití nesprávných základních účetních postupů vymezených českými účetními standardy. 
 
Nedostatky při hospodaření s fondy: 

nesprávné  použití  fondu  reprodukce  majetku  a  rezervního  fondu  k jiným  účelům  
než je vymezeno právním předpisem, 

čerpání  rezervního  fondu  v běžném  roce  na  vyrovnání  nákladů  a  výnosů  bylo  prováděno 
v rozporu s rozpočtovými pravidly, 
-  nedodržování zásad pro použití prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb. 
 
Porušení zásad řádné správy a ochrany majetku: 

nebylo prokázáno provedení fyzické nebo dokladové inventury u všech účtů, které podléhají 
inventarizaci,  inventurní  soupisy  neobsahovaly  všechny  náležitosti  stanovené  právním 
předpisem nebo inventurní soupisy nebyly doloženy, 

majetek  nebyl  oceněn  ve  správné  výši  anebo  nebyl  zařazen  na  majetkové  účty  v souladu 
s obsahovým vymezením položek rozvahy, 

v organizaci  se  nacházel  majetek,  přestože  byl  vyřazen  z účetnictví  a  jeho  likvidace  byla 
doložena likvidačním protokolem. 
 
Porušení právní povinnosti, při níž došlo ke vzniku škody:  

proplacena i práce přesčas, která nebyla vykonána, 

nebyly uhrazeny soukromé telefonní hovory,  

 


poskytnutí příspěvku na penzijní připojištění z fondu kulturních a sociálních potřeb v rozporu 
s nastavenými podmínkami ve vnitřním předpisu, 

přiznán vyšší příplatek za vedení než umožňuje právní předpis. 
 
Porušení pravidel rozpočtové kázně  

z finančních  prostředků  dotace  nebyl  prokázán  výdaj,  na  který  byly  použity  finanční 
prostředky dotace, 

použití prostředků z fondu kulturních a sociálních potřeb na výdaje na nepovolený účel, 

použití provozních prostředků k financování investičních výdajů, 

prostředky  na  přímé  výdaje  na  vzdělávání  nebyly  v příslušném  roce  použity  v souladu  
se stanoveným účelem, 

použití finančních prostředků z rozpočtu zřizovatele v rozporu se stanoveným účelem, 

prostředky  účelové  dotace  na  přímé  výdaje  na  vzdělávání  nebyly  použity  na  účel,  na  který 
byly přiděleny, 

příjemci  dotací  použili  neoprávněně  poskytnuté  prostředky  z rozpočtu  JMK  z důvodu 
neplnění podmínek stanovených smlouvou o poskytnutí dotace. 
 
Porušení ustanovení zákoníku práce v oblasti odměňování:  

nejednoznačně nastavený druh práce v pracovní smlouvě se projevil zvýšeným požadavkem 
na výdaje z veřejných prostředků – riziko, 

změna platové třídy bez provedené změny druhu práce v pracovní smlouvě, 

přiznána nesprávná výše náhrady za dočasnou pracovní neschopnost, 

přiznána výše zvláštního příplatku neodpovídala sjednané kratší pracovní době, 

nedodržení nastavených podmínek pro výpočet a odvod pojistného na zákonné pojištění, 

nebyly  dodrženy  zákonné  termíny  pro  splatnost  závazků  z titulu  sociálního  a  zdravotního 
pojištění za zaměstnavatele i zaměstnance. 
  
e) V hodnoceném období se  ve  většině  případů, které  byly  předmětem kontroly,  nevyskytly takové 
nedostatky, které by zásadním způsobem ovlivnily výkon řídící kontroly u kontrolovaných organizací. 
Přesto  však  existují  okolnosti,  kdy  porušením  právních  norem  na  úseku  hospodaření  v oblasti 
provozní a řídící činnosti  byla signalizována nižší výkonnost  systémů řídící kontroly. Ve sledovaném 
období  byl  zaznamenán  zvýšený  výskyt  nedostatků  u  provedených  následných  veřejnosprávních 
kontrol při hospodaření s veřejnými prostředky příspěvkových organizací zřízených JMK při realizaci 
zejména těch činností, které jsou hlavním posláním příspěvkové organizace. 
 
4.  (bod  č.  3  vyhlášky)  Informace  o  finančních  kontrolách  vykonaných  podle  vyhlášených 
mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána 

V roce  2012  nebyly  vykonány  kontroly  podle  mezinárodních  smluv  a  tedy  žádné  informace 
o finančních kontrolách a jejich výsledcích nebyly mezinárodním organizacím poskytnuty.  
 
5. (bod č. 4 vyhlášky) Přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné správy  
 
a)  Na  základě  provedených  interních  auditů  v roce  2012  nebyla  identifikována  žádná  významná 
zjištění,  která  by  vyžadovala  přijetí  opatření  ke  zkvalitnění  řízení  provozní  a  finanční  činnosti 
vedoucím orgánu veřejné správy. 
b)  Účinnost  vnitřního  kontrolního  systému  je  pravidelně  prověřována.  Vnitřní  kontrolní  systém  
je nastaven a je účinný. Na základě provedených  interních auditů a konzultačních zakázek byla 

 

k zjištěným nedostatkům navržena doporučení, která povedou ke zlepšení vnitřního kontrolního 
systému. 
c)  Na  základě  doporučení  je  v rámci  každého  auditu  zpracován  akční  plán  s konkrétními 
opatřeními,  odpovědnými  osobami  a  termíny  plnění.  Současně  je  zaveden  systém,  
který umožňuje průběžné sledování a vyhodnocování plnění přijatých opatření. 
 
Zásady  vztahů  orgánů  Jihomoravského  kraje  k řízení  příspěvkových  organizací,  ukládají  jejich 
ředitelům  povinnost  sledovat  a  vyhodnocovat  výsledky  finanční  kontroly.  V organizacích,  kde 
pravděpodobnost  výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky je  větší nežli 
malá, je ředitel povinen zavést, jako součást vnitřního kontrolního systému, interní audit.  
 
6. (bod č. 5 vyhlášky) Souhrnné zhodnocení 
Vykonané  předběžné  kontroly  vedly  k eliminaci  poskytnutí  dotací  tam,  kde  akce  nesplňovaly 
předepsané  podmínky  a  průběžné  kontroly  pomáhaly  postupovat  příjemcům  dotací  správným 
způsobem. 
Při  průběžných  kontrolách  u  příjemců  finančních  prostředků  poskytnutých  z rozpočtu  kraje 
provedených na místě za účelem prověření jejich čerpání byly zjištěny případy, kdy finanční operace 
nebyly prováděny v souladu s podmínkami uzavřených smluv. Přijatá opatření byla řešena vrácením 
části  finančních  prostředků  na  účet  JMK,  aby  nedocházelo  k  zadržení  prostředků  veřejné  finanční 
podpory  z důvodů  snížení  celkových  nákladů  akce.  Ve  sledovaném  období  byly  zjištěny  případy 
použití  prostředků  na  jiný  než  sjednaný  účel.  Kontrolní  zjištění  byla  postoupena  k dalšímu  řízení,  
za účelem vydání rozhodnutí o odvodu z důvodu neoprávněně použitých prostředků. 
Zefektivněním předběžných a průběžných kontrol se minimalizuje prostor pro neprůhlednost,  popř. 
neoprávněnou manipulaci s poskytnutými prostředky. 
Následnou  veřejnosprávní  kontrolu  vykonává  odbor  kontrolní  a  právní  KrÚ  JMK,  který  má  53 
pracovníků  a  skládá  se  ze  4  oddělení  –  oddělení  stížností,  petic  a  vnitřní  kontroly,  oddělení  vnější 
kontroly, oddělení přezkumu obcí a oddělení legislativního a právního.   
K  vytvoření  odpovídajících  organizačních  a  kádrových  podmínek  pro  kvalitní  výkon  kontroly  byla 
přijata  příslušná  opatření  a  také  byla  v potřebném  rozsahu  realizována  součinnost  s ostatními 
složkami kontrolního systému. 
Na  základě  vytvořené  a  zpracované  metodiky  kontrolních  pravidel  a  postupů  pro  výkon 
veřejnosprávní kontroly a na základě plánu kontrolní činnosti provádí oddělení vnější kontroly odboru 
kontrolního  a  právního  finanční  kontrolu  hospodaření  příspěvkových  organizací  JMK,  následnou 
veřejnosprávní  kontrolu  příjemců  veřejné  finanční  podpory  z rozpočtu  JMK,  následnou 
veřejnosprávní  kontrolu  ze  státního  rozpočtu  a  z jiných  zdrojů.  Oddělení  vnější  kontroly  dále 
nahrazuje  funkci  výkonu  interního  auditu  u  příspěvkových  organizací  v působnosti  kraje  výkonem 
veřejnosprávní kontroly.  
V hodnoceném  období  bylo  tímto  oddělením  provedeno  celkem  12  následných  veřejnosprávních 
kontrol na místě u příjemců veřejné finanční podpory. Objem kontrolovaných veřejných prostředků 
z podpory poskytnuté z rozpočtu JMK činil celkem 14 735 756 Kč. Byly zaznamenány kontrolní nálezy, 
kdy  v důsledku  porušení  povinností  stanovených  smlouvou  o  poskytnutí  dotace  a  porušením 
podmínek, za kterých byly peněžní prostředky poskytnuty, došlo k neoprávněnému použití peněžních 
prostředků  a  k porušení  rozpočtové  kázně  ve  smyslu  §  22  zákona  č.  250/2000  Sb.,  o  rozpočtových 
pravidlech. Došlo k neoprávněnému použití prostředků dotace ve výši 12 895 287 Kč. 
K vyloučení  nepřiměřených  rizik  při  zajišťování  stanovených  úkolů  při  hospodaření  s veřejnými 
prostředky  jsou  aktualizována  pravidla  s  cílem  pokrýt  opatření  k zajištění  rychlého  informování  
o zjištěných nesrovnalostech. Při průběžném hodnocení systémových postupů k přijímání nápravných 

 

opatření  je  kladen  důraz  na  zpětnou  vazbu,  která  je  součástí vytvářené  koncepce  systému  finanční 
kontroly v orgánu veřejné správy JMK. 
V oblasti finanční kontroly zabezpečuje KrÚ JMK také metodickou činnost zejména vůči příspěvkovým 
organizacím,  zřizovaných  JMK.  Na  poradách  starostů  obcí  a  poradách  kontrolních  pracovníků 
obecních úřadů provádí metodickou činnost i vůči obcím.  
 
II. Přehled o kontrolních zjištěních předaných k dalšímu řízení podle zvláštních právních předpisů.  
 
Na  základě  průběžné  veřejnosprávní  (administrativní)  kontroly  provedené  odborem  regionálního 
rozvoje  KrÚ  JMK  bylo  v únoru  roku  2012  podáno  1  trestní  oznámení.  V březnu  roku  2012  státní 
zástupce  Okresního  státního  zastupitelství  Brno  –  venkov  rozhodl  o  doložení  věci,  neboť  nastaly 
okolnosti uvedené v § 172 odst. 2 písm. c) trestního řádu. 
V jednom  případě  bylo  při  následné  veřejnosprávní  kontrole  učiněno  takové  zjištění,  které 
nasvědčovalo  tomu,  že  byl  spáchán  trestný  čin.  Tato  informace  byla  předána  Městskému  státnímu 
zastupitelství v Brně.   
V jednom případě bylo při následné veřejnosprávní kontrole zjištěno neoprávněné použití peněžních 
prostředků státního rozpočtu a jiných peněžních prostředků státu a věc byla postoupena příslušnému 
správci daně.  
U  třech  kontrolovaných  osob  bylo  při  veřejnosprávní  kontrole  zjištěno  porušení  právních  předpisů  
a věc byla předána příslušným orgánům.  
 
 
 
 
 
 
 
Schválila:  JUDr. Věra Vojáčková, v.r. 
Funkce:     ředitelka KrÚ Jihomoravského kraje 
 
 
 
 
 
 
 
Dne:        28.2.2013