Jihomoravský kraj Příloha č. 1a k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního
kontrolního systému Jihomoravského kraje za rok 2012
I. Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných Jihomoravským krajem
a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly
1. Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
ve veřejné správě a o změně některých zákonů, v platném zněn (dále jen zákon o finanční
kontrole), výsledků interního auditu podle § 28 a 29 zákona o finanční kontrole a přiměřenosti
a účinnosti vnitřního kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole
Komplexní kontrolní činnost Krajského úřadu Jihomoravského kraje (dále jen KrÚ JMK) je upravena
směrnicí 20/INA-KrÚ Kontrolní systém, jejíž 4. vydání nabylo účinnosti dne 1.3.2012. Tímto interním
normativním aktem se řídí jak kontrolní činnost v rámci samostatného úřadu, tak i vůči třetím
subjektům. Způsob vedení účetnictví Jihomoravského kraje (dále jen JMK) jako účetní jednotky ve
smyslu zákona o účetnictví a povinnost provádět řídící kontrolu je stanoven směrnicí 46/INA-VOK
Zpracování účetnictví, která byla naposledy aktualizována dne 1.10.2011. Způsob provádění řídící
kontroly jako součásti vnitřního kontrolního systému je podrobně popsán ve směrnici 59/INA-KrÚ
Řídící kontrola, v členění na předběžnou, průběžnou a následnou řídící kontrolu. Tyto interní
normativní akty jsou určeny pro účinné provádění kontrolní činnosti, která je vykonávána na základě
pololetních plánů kontrolní činnosti schvalovaných ředitelkou krajského úřadu (dále jen ředitelka
KrÚ). Plány kontrolní činnosti slouží ke koordinaci kontrolní činnosti v rámci KrÚ JMK jako kontrolního
orgánu a stanovují rozsah a množství kontrol. Kontroly prováděné na základě nově vzniklých
skutečností nebo kontroly prováděné na základě jiných podnětů nejsou v plánech zahrnuty. Plány
kontrolní činnosti jsou následně vyhodnocovány a materiál s výsledkem vyhodnocení je projednán
na poradě ředitelky KrÚ s vedoucími odborů. Rozsah a způsob zpracování plánů kontrolní činnosti
i způsob jejich vyhodnocení je upraven již zmiňovanou směrnicí 20/INA-KrÚ Kontrolní systém. Výkon
interního auditu zabezpečuje na KrÚ JMK Útvar interního auditu, který je funkčně nezávislý
a organizačně oddělený od řídících a výkonných struktur úřadu. Nezávislost je zabezpečena
způsobem jeho začlenění v organizační struktuře, kde je útvar interního auditu přímo podřízen
ředitelce KrÚ, které je ze své činnosti odpovědný. Funkce interního auditu, jeho pravomoci
a povinnosti jsou stanoveny směrnicí 6/INA-KrÚ Statut interního auditu, poslední novelizace této
směrnice proběhla 1.1.2009. Cílem auditu je poskytnout ředitelce KrÚ informace, které zmírní
příslušné negativní důsledky, které se vyskytují při dosahování cílů úřadu. Na základě vyhodnocení
rizik, skutečností zjištěných předchozími audity a dalších informací (např. následného ověření plnění
opatření z interních auditů, zjištění kontrolních orgánů, návrhů zaměstnanců) vypracovává útvar
interního auditu plány interního auditu. Útvar interního auditu vykonává činnost v souladu
se Střednědobým plánem, který je sestaven na období 3 let, Ročním plánem a Programem interního
auditu. Činnost útvaru je hodnocena v roční zprávě o činnosti předkládané ředitelce KrÚ. Vnitřní
kontrolní systém se neustále vyvíjí a je aktualizován podle potřeby.
a) Zákon o finanční kontrole stanovuje v § 5 písm. b) mimo jiné povinnost vedoucímu orgánu veřejné
správy dbát na to, aby finanční kontrolu vykonávali zaměstnanci s kvalifikačními předpoklady.
Odpovídající kvalifikace je v souladu se zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních
samosprávných celků a o změně některých zákonů, v platném znění, a vyhláškou č. 512/2002 Sb.,
o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších změn,
1
zajišťována prohlubováním znalostí a dovedností zaměstnanců, tak aby jejich chování i vystupování
bylo v souladu s požadavky Kodexu etiky zaměstnanců Jihomoravského kraje a bylo na odborné
úrovni. Zaměstnanci jsou povinni projít vstupním vzděláváním, účastnit se různých školení, někteří
absolvují odbornou způsobilost či další vzdělání, které se vztahuje k jejich pracovnímu zaměření
a řada z nich studuje vysokou školu, aby si zvýšili své vzdělání.
b) Vedoucí odborů a útvarů KrÚ JMK provádí pravidelně analýzu rizik. Jednotná metodika pro práci
s riziky na KrÚ JMK je nastavena směrnicí 47/INA-KrÚ Řízení rizik, která byla k 9.7.2012 aktualizována.
Rizika jsou identifikována a hodnocena na všech odborech a útvarech KrÚ JMK a jsou přijímána
opatření k jejich odstranění, zmírnění nebo předcházení. V roce 2011 byla nově do analýzy rizik
zahrnuta korupční rizika a rizika související s výkonem role zprostředkujícího subjektu pro
zabezpečení realizace Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Každoročně
dochází také k vyhodnocení plnění opatření k řízení rizik z předchozího roku. Útvar interního auditu
koordinuje proces řízení rizik, provádí konzultace k rizikům a vyhodnocuje analýzu rizik. Plán činnosti
útvaru interního auditu vychází i z této analýzy rizik.
c) Provádění řídící kontroly ve smyslu § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné
správě a o změně některých zákonů, v platném znění, je věnována samostatná kapitola interního
normativního aktu 46/INA-VOK Systém zpracování účetnictví Jihomoravského kraje. Pro standardizaci
postupů v účetní jednotce JMK při realizaci řídící kontroly ve smyslu zákona o finanční kontrole
a související prováděcí vyhlášky č. 416/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, byl vydán pracovní
postup 59/INA-KrÚ Řídící kontrola, který byl novelizován dne 19.1.2012. Nad rámec vyhlášky
č. 416/2004 Sb., je zde popsán i způsob předběžné řídící kontroly při převodech mezi bankovními
účty JMK. Ve složitějších případech je konkrétní způsob provedení předběžné řídící kontroly
specifikován i v pracovním postupu 54/INA-KrÚ Oběh účetních záznamů. Největší pozornost
je věnována předběžné řídící kontrole příjmů a výdajů, a to ve dvou fázích – administrativní (právní)
fázi a finanční fázi. Konkrétní osoby vykonávající funkci příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní
účetní jsou uvedeny v podpisových vzorech. Podpisové vzory jsou zpracovávány v návaznosti
na rozpis rozpočtu JMK u příjmů a financování na položky dle rozpočtové sklady, včetně souvisejících
pohledávek, u výdajů v členění na paragrafy dle rozpočtové skladby, příp. v podrobnějším členění,
včetně souvisejících závazků. Dále jsou zpracovávány podpisové vzory k převodům mezi bankovními
účty JMK podle oprávnění příslušných odvětvových odborů ke konkrétním úkonům. Podpisové vzory
schvaluje ředitelka KrÚ jako vedoucí orgánu veřejné správy podle § 25 zákona o finanční kontrole.
Pravidla řídící kontroly jsou dodržována při plnění jednotlivých operací (striktně je oddělena funkce
příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní). Přezkoumávají se a následně schvalují veškeré
operace s veřejnými finančními prostředky JMK. Všechny operace, které provádí KrÚ JMK za použití
veřejných finančních prostředků, nesmí být a nejsou prováděny bez schválení všech etap řídící
kontroly.
Poskytnutí veřejných finančních prostředků JMK je smluvně účelově vázáno. Jednotliví vedoucí
pracovníci, kteří jsou zodpovědní za přidělení finančních prostředků, zabezpečují systém předběžné
a průběžné řídící kontroly. Odvětvový odbor musí provést všechny úkony, které jsou nezbytné
k zabezpečení rizik před poskytnutím finančních prostředků a dále musí provést úkony, které zamezí
neoprávněnému použití poskytnutých prostředků v průběhu akce, na kterou byly poskytnuty.
d) Informační systém KrÚ JMK zabezpečující podávání včasných a spolehlivých informací vedoucímu
orgánu veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich
průkazném účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti orgánů veřejné správy
v souladu se stanovenými úkoly ve smyslu § 4 zákona o finanční kontrole je definován v interních
normativních aktech (např. 1/INA-KrÚ Organizační řád KrÚ JMK, 46/INA-VOK Systém zpracování
účetnictví Jihomoravského kraje, 59/INA-KrÚ Řídící kontrola, 36/INA-VOK Zásady vztahů orgánů
Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací, 71/INA-VOK Protikorupční linka). Povinnost
informační funkce v rámci činnosti interního auditu je stanovena směrnicí 6/INA-KrÚ Statut interního
2
auditu. Tuto funkci plní: zpráva z interního auditu obsahující jednotlivá zjištění, ke kterým jsou
navrhována doporučení ke zmírnění či odstranění rizik v činnosti KrÚ JMK, roční zpráva
o výsledcích útvaru interního auditu předkládaná ředitelce KrÚ vedoucím útvaru interního auditu
a vyhodnocení analýzy rizik za daný rok předložený vedoucím útvaru interního auditu na poradě
ředitelky KrÚ. Povinnosti hlavní účetní a správce rozpočtu při shledání nedostatků v rámci předběžné
řídící kontroly jsou zpracovány v již zmiňovaném pracovním postupu 59/INA-KrÚ Řídící kontrola.
Od 1.11.2010, kdy byla zřízena tzv. protikorupční linka je možné podávat podněty, které obsahují
určité podezření z korupčního jednání orgánů JMK, zaměstnanců kraje a členů příspěvkových
organizací zřizovaných JMK. Pravidla pro nakládání s těmito podněty jsou upravena směrnicí
71/INA-VOK Protikorupční linka.
Dne 1.6.2011 byl organizační změnou zřízen útvar řízení kvality, který mimo jiné komplexně
zabezpečuje a koordinuje úkony směřující ke zvyšování kvality poskytovaných služeb a vnitřních
procesů realizovaných v KrÚ JMK.
V roce 2012 byl na KrÚ JMK zaveden systém řízení bezpečnosti informací dle normy ISO/IEC
27001:2005.
e) Průběžné sledování a prověřování systému finanční kontroly je zajištěno prováděním plánovaných
auditů v průběhu roku a ověřováním plnění přijatých opatření dle zadaných termínů již provedených
auditů. Systém finanční kontroly je zaveden a zpracován do interních norem a jeho aplikace je
průběžně sledována v rámci každodenních povinností jednotlivých vedoucích i pověřených
pracovníků. Systém finanční kontroly je neustále aktualizován na základě podnětů vyplývajících
z prováděných kontrol a v souladu se změnami právních předpisů. Útvar interního auditu sleduje
tento zavedený systém finanční kontroly i v rámci konzultační činnosti, mimořádných auditů a účasti
v různých pracovních skupinách (projekt CAF, procesní tým pro implementaci principů procesního
řízení do KrÚ JMK, hlavní inventarizační komise apod.). Vedoucí interního auditu se také účastní
pravidelných porad ředitelky KrÚ za účasti všech vedoucích odborů.
f) Jednotlivá doporučení (opatření), stanovená na základě dosažených výsledků při zajišťování
činnosti a schválených cílů KrÚ JMK směřujících ke zlepšení činností nebo snížení či odstranění rizik,
jsou postupně realizována. Nebyla stanovena žádná doporučení, která by ředitelka KrÚ, jako vedoucí
orgánu veřejné správy, nevzala v úvahu a neschválila v akčním plánu. Útvar interního auditu provádí
ověřování plnění opatření včetně jejich hodnocení.
2. Zhodnocení výsledků veřejnoprávních kontrol vykonávaných podle § 7 odst. 2, 8, 9
a 11 zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému
této kontroly
Pravomoc a odpovědnost v rámci systému finanční kontroly KrÚ JMK je vymezena v interních
normativních aktech.
Zavedený systém veřejnosprávní finanční kontroly přispívá k vytvoření takových
podmínek, aby veřejná správa byla vykonávána v souladu s požadavky zákona o finanční kontrole.
a) Celkový objem veřejných příjmů plněných kontrolovanými osobami v období prověřovaném
veřejnosprávními kontrolami na místě pracovníky KrÚ JMK činil 15 460 902 tis. Kč. U vybraného
vzorku operací byl v prověřovaném období u kontrolovaných osob přezkoumán na místě následnou
veřejnosprávní kontrolou objem plněných veřejných příjmů ve výši 18 689 tis. Kč, tj. 0,12 %
z celkového objemu veřejných příjmů plněných kontrolovanými osobami.
Celkový objem veřejných výdajů uskutečněných kontrolovanými osobami v období prověřovaném
následnými veřejnosprávními kontrolami na místě činil 15 822 633 tis. Kč. Objem uskutečněných
veřejných výdajů vybraného vzorku operací, které kontrolní orgán prověřil veřejnosprávními
kontrolami u kontrolovaných osob na místě, činil
75 257 tis. Kč, což v poměru k celkovému objemu
3
veřejných výdajů činí 0,48 %. V rámci kontrol bylo zjištěno 51 případů porušení rozpočtové kázně.
S kontrolovanými osobami, které se tohoto porušení dopustily, bylo provedeno řízení o uložení
odvodu za neoprávněné použití veřejných prostředků.
b) V roce 2012 provedl odbor regionálního rozvoje KrÚ JMK 67 veřejnosprávních kontrol na místě
podle čl. 13 nařízení komise (ES) č. 1828/2006 u prostředků poskytnutých v rámci operačního
programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. V rámci provedených kontrol byly zkontrolovány
veřejné prostředky v celkové výši 121 809 269 Kč, což v poměru k celkovému objemu prostředků činí
39,43 %. Nedostatky byly vyčísleny v celkové výši 759 027 Kč. Celkově bylo zjištěno 29 nesrovnalostí,
z toho 20 porušení smlouvy o realizaci grantového projektu. Ve všech 29 případech byla uložena
opatření k nápravě. Všechna uložená opatření k nápravě byla splněna v termínu stanoveném
kontrolní skupinou. Nejčastěji příjemci dotace porušili ustanovení článku VII odst. 5 a 12, článku
IV odst. 1, 2 a 4. Zjištěné nesrovnalosti obsahují i taková pochybení, která nelze vyčíslit. Jedná
se například o doložení upravených směrnic o archivaci, aktualizace Spisových a skartačních řádů,
nepředložení originálů dokumentu, oprava publicity apod.
Nejzávažnější porušení obecně závazných předpisů:
- příjemce postupoval v rozporu se Závaznými postupy pro zadávání zakázek z prostředků finanční
podpory OP VK (porušení § 6 zákona č. 137/20006 Sb. nebo ustanovené článku IV odst. 2 smlouvy
o realizaci grantového projektu),
- příjemce nebyl schopen řádně doložit interní směrnice o archivaci a originální vyhotovení příloh
ke smlouvám, na jejichž základě jsou veřejné prostředky poskytovány, neúplná dokumentace
(porušení ustanovení článku IV odst. 2 a článku VII odst. 5 smlouvy o realizaci grantového
projektu),
- nehospodárné nebo bezúčelné využívání veřejných prostředků (porušení § 22 a § 28 zákona
č. 250/2000 Sb. s ustanovení článku IV odst. 4 a 5 smlouvy o realizaci grantového projektu.
Ke zvládání negativních jevů jsou přijímána tato opatření:
- konzultace
- metodické pokyny
- semináře a školení pro příjemce dotací
3. Uvedení hlavních nedostatků, které v hodnoceném období zásadním způsobem nepříznivě
ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně stručné charakteristiky jejich příčin
a) Kontrolami v oblasti zadávání veřejných zakázek provedenými odborem kontrolním a právním KrÚ
JMK v průběhu roku 2012 nebyly zjištěny nedostatky, které by zásadním způsobem nepříznivě
ovlivnily činnost orgánu veřejné správy.
b) Žádnou z kontrol provedených ve sledovaném roce nebylo zjištěno, že by v příspěvkové organizaci
kraje jediná osoba schvalovala, zpracovávala, evidovala i kontrolovala finanční operace. Na druhou
stranu bylo celkem v 40 případech konstatováno porušení těch ustanovení zákona o finanční
kontrole, která definují základní požadavky na výkon předběžné, průběžné a následné kontroly
v organizaci. Jednalo se o případy, kdy organizace neměla dostatečně zpracovaná pravidla
pro funkční systém řídící kontroly. Zneužití těchto nedostatků v systémech řídící kontroly organizací
nebylo prokázáno.
c) a d) Uvedení hlavních nedostatků, které v důsledku nedodržování právních předpisů měly
za následek neschopnost řádně doložit veřejné prostředky a zabezpečit jejich řádnou ochranu
-
nedostatky ve funkci a účinnosti vnitřních kontrolních mechanismů příspěvkových organizací,
-
porušování zásad řádné správy a ochrany majetku předaného příspěvkové organizaci
k hospodaření,
4
-
nerespektování účetních zásad s důsledkem zpochybnění věrného zobrazení položek účetní
závěrky a finanční situace účetní jednotky,
-
porušování rozpočtové kázně,
-
příspěvková organizace nemá vytvořena kritéria měřitelnosti pro skutečnou ekonomickou
spotřebu zdrojů k zajišťování určených cílů, požadavky sestavovaného rozpočtu nejsou doloženy
objektivně zjištěnými skutečnostmi.
Zvýšená frekvence chyb v účetních a jiných evidencích byla zaznamenána při ověřování záznamů
o provedených operacích v oblasti řízení organizace
-
systém řídící kontroly nesplňoval podmínky pro zabezpečení jeho řádné funkce; faktické
neprovádění schvalovacích postupů před vznikem závazku ani před platbou,
-
vnitřní předpisy příspěvkové organizace jsou zpracovány a aplikovány v rozporu s právními
předpisy,
-
příspěvková organizace nepostupuje v oblastech činností, které má upraveny vnitřními předpisy
v souladu s jejich nastavenými pravidly.
Zvýšený výskyt nedostatků u provedených následných veřejnosprávních kontrol při hospodaření
s veřejnými prostředky v oblasti vlastních činnosti, které byly předmětem ověřování
Nedostatky v údajích finančních, účetních nebo jiných výkazů, hlášení a zprávách zapříčiněné
uvedením informací, které neodpovídaly skutečnosti:
-
nedodržení časového hlediska při účtování nákladů do správného účetního období,
-
nedodržení odděleného sledování finančních prostředků účelových dotací v účetnictví,
které podléhají zúčtování,
-
nebylo respektováno, že opravy nebo doplnění účetních záznamů nesmějí vést k neúplnosti,
neprůkaznosti, nesrozumitelnosti a nesprávnosti účetnictví,
-
provedení majetkových a finančních operací nebylo doloženo průkaznými účetními záznamy,
-
použití nesprávných základních účetních postupů vymezených českými účetními standardy.
Nedostatky při hospodaření s fondy:
-
nesprávné použití fondu reprodukce majetku a rezervního fondu k jiným účelům
než je vymezeno právním předpisem,
-
čerpání rezervního fondu v běžném roce na vyrovnání nákladů a výnosů bylo prováděno
v rozporu s rozpočtovými pravidly,
- nedodržování zásad pro použití prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb.
Porušení zásad řádné správy a ochrany majetku:
-
nebylo prokázáno provedení fyzické nebo dokladové inventury u všech účtů, které podléhají
inventarizaci, inventurní soupisy neobsahovaly všechny náležitosti stanovené právním
předpisem nebo inventurní soupisy nebyly doloženy,
-
majetek nebyl oceněn ve správné výši anebo nebyl zařazen na majetkové účty v souladu
s obsahovým vymezením položek rozvahy,
-
v organizaci se nacházel majetek, přestože byl vyřazen z účetnictví a jeho likvidace byla
doložena likvidačním protokolem.
Porušení právní povinnosti, při níž došlo ke vzniku škody:
-
proplacena i práce přesčas, která nebyla vykonána,
-
nebyly uhrazeny soukromé telefonní hovory,
5
-
poskytnutí příspěvku na penzijní připojištění z fondu kulturních a sociálních potřeb v rozporu
s nastavenými podmínkami ve vnitřním předpisu,
-
přiznán vyšší příplatek za vedení než umožňuje právní předpis.
Porušení pravidel rozpočtové kázně
-
z finančních prostředků dotace nebyl prokázán výdaj, na který byly použity finanční
prostředky dotace,
-
použití prostředků z fondu kulturních a sociálních potřeb na výdaje na nepovolený účel,
-
použití provozních prostředků k financování investičních výdajů,
-
prostředky na přímé výdaje na vzdělávání nebyly v příslušném roce použity v souladu
se stanoveným účelem,
-
použití finančních prostředků z rozpočtu zřizovatele v rozporu se stanoveným účelem,
-
prostředky účelové dotace na přímé výdaje na vzdělávání nebyly použity na účel, na který
byly přiděleny,
-
příjemci dotací použili neoprávněně poskytnuté prostředky z rozpočtu JMK z důvodu
neplnění podmínek stanovených smlouvou o poskytnutí dotace.
Porušení ustanovení zákoníku práce v oblasti odměňování:
-
nejednoznačně nastavený druh práce v pracovní smlouvě se projevil zvýšeným požadavkem
na výdaje z veřejných prostředků – riziko,
-
změna platové třídy bez provedené změny druhu práce v pracovní smlouvě,
-
přiznána nesprávná výše náhrady za dočasnou pracovní neschopnost,
-
přiznána výše zvláštního příplatku neodpovídala sjednané kratší pracovní době,
-
nedodržení nastavených podmínek pro výpočet a odvod pojistného na zákonné pojištění,
-
nebyly dodrženy zákonné termíny pro splatnost závazků z titulu sociálního a zdravotního
pojištění za zaměstnavatele i zaměstnance.
e) V hodnoceném období se ve většině případů, které byly předmětem kontroly, nevyskytly takové
nedostatky, které by zásadním způsobem ovlivnily výkon řídící kontroly u kontrolovaných organizací.
Přesto však existují okolnosti, kdy porušením právních norem na úseku hospodaření v oblasti
provozní a řídící činnosti byla signalizována nižší výkonnost systémů řídící kontroly. Ve sledovaném
období byl zaznamenán zvýšený výskyt nedostatků u provedených následných veřejnosprávních
kontrol při hospodaření s veřejnými prostředky příspěvkových organizací zřízených JMK při realizaci
zejména těch činností, které jsou hlavním posláním příspěvkové organizace.
4. (bod č. 3 vyhlášky) Informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených
mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána
V roce 2012 nebyly vykonány kontroly podle mezinárodních smluv a tedy žádné informace
o finančních kontrolách a jejich výsledcích nebyly mezinárodním organizacím poskytnuty.
5. (bod č. 4 vyhlášky) Přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné správy
a) Na základě provedených interních auditů v roce 2012 nebyla identifikována žádná významná
zjištění, která by vyžadovala přijetí opatření ke zkvalitnění řízení provozní a finanční činnosti
vedoucím orgánu veřejné správy.
b) Účinnost vnitřního kontrolního systému je pravidelně prověřována. Vnitřní kontrolní systém
je nastaven a je účinný. Na základě provedených interních auditů a konzultačních zakázek byla
6
k zjištěným nedostatkům navržena doporučení, která povedou ke zlepšení vnitřního kontrolního
systému.
c) Na základě doporučení je v rámci každého auditu zpracován akční plán s konkrétními
opatřeními, odpovědnými osobami a termíny plnění. Současně je zaveden systém,
který umožňuje průběžné sledování a vyhodnocování plnění přijatých opatření.
Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových organizací, ukládají jejich
ředitelům povinnost sledovat a vyhodnocovat výsledky finanční kontroly. V organizacích, kde
pravděpodobnost výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými prostředky je větší nežli
malá, je ředitel povinen zavést, jako součást vnitřního kontrolního systému, interní audit.
6. (bod č. 5 vyhlášky) Souhrnné zhodnocení
Vykonané předběžné kontroly vedly k eliminaci poskytnutí dotací tam, kde akce nesplňovaly
předepsané podmínky a průběžné kontroly pomáhaly postupovat příjemcům dotací správným
způsobem.
Při průběžných kontrolách u příjemců finančních prostředků poskytnutých z rozpočtu kraje
provedených na místě za účelem prověření jejich čerpání byly zjištěny případy, kdy finanční operace
nebyly prováděny v souladu s podmínkami uzavřených smluv. Přijatá opatření byla řešena vrácením
části finančních prostředků na účet JMK, aby nedocházelo k zadržení prostředků veřejné finanční
podpory z důvodů snížení celkových nákladů akce. Ve sledovaném období byly zjištěny případy
použití prostředků na jiný než sjednaný účel. Kontrolní zjištění byla postoupena k dalšímu řízení,
za účelem vydání rozhodnutí o odvodu z důvodu neoprávněně použitých prostředků.
Zefektivněním předběžných a průběžných kontrol se minimalizuje prostor pro neprůhlednost, popř.
neoprávněnou manipulaci s poskytnutými prostředky.
Následnou veřejnosprávní kontrolu vykonává odbor kontrolní a právní KrÚ JMK, který má 53
pracovníků a skládá se ze 4 oddělení – oddělení stížností, petic a vnitřní kontroly, oddělení vnější
kontroly, oddělení přezkumu obcí a oddělení legislativního a právního.
K vytvoření odpovídajících organizačních a kádrových podmínek pro kvalitní výkon kontroly byla
přijata příslušná opatření a také byla v potřebném rozsahu realizována součinnost s ostatními
složkami kontrolního systému.
Na základě vytvořené a zpracované metodiky kontrolních pravidel a postupů pro výkon
veřejnosprávní kontroly a na základě plánu kontrolní činnosti provádí oddělení vnější kontroly odboru
kontrolního a právního finanční kontrolu hospodaření příspěvkových organizací JMK, následnou
veřejnosprávní kontrolu příjemců veřejné finanční podpory z rozpočtu JMK, následnou
veřejnosprávní kontrolu ze státního rozpočtu a z jiných zdrojů. Oddělení vnější kontroly dále
nahrazuje funkci výkonu interního auditu u příspěvkových organizací v působnosti kraje výkonem
veřejnosprávní kontroly.
V hodnoceném období bylo tímto oddělením provedeno celkem 12 následných veřejnosprávních
kontrol na místě u příjemců veřejné finanční podpory. Objem kontrolovaných veřejných prostředků
z podpory poskytnuté z rozpočtu JMK činil celkem 14 735 756 Kč. Byly zaznamenány kontrolní nálezy,
kdy v důsledku porušení povinností stanovených smlouvou o poskytnutí dotace a porušením
podmínek, za kterých byly peněžní prostředky poskytnuty, došlo k neoprávněnému použití peněžních
prostředků a k porušení rozpočtové kázně ve smyslu § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových
pravidlech. Došlo k neoprávněnému použití prostředků dotace ve výši 12 895 287 Kč.
K vyloučení nepřiměřených rizik při zajišťování stanovených úkolů při hospodaření s veřejnými
prostředky jsou aktualizována pravidla s cílem pokrýt opatření k zajištění rychlého informování
o zjištěných nesrovnalostech. Při průběžném hodnocení systémových postupů k přijímání nápravných
7
opatření je kladen důraz na zpětnou vazbu, která je součástí vytvářené koncepce systému finanční
kontroly v orgánu veřejné správy JMK.
V oblasti finanční kontroly zabezpečuje KrÚ JMK také metodickou činnost zejména vůči příspěvkovým
organizacím, zřizovaných JMK. Na poradách starostů obcí a poradách kontrolních pracovníků
obecních úřadů provádí metodickou činnost i vůči obcím.
II. Přehled o kontrolních zjištěních předaných k dalšímu řízení podle zvláštních právních předpisů.
Na základě průběžné veřejnosprávní (administrativní) kontroly provedené odborem regionálního
rozvoje KrÚ JMK bylo v únoru roku 2012 podáno 1 trestní oznámení. V březnu roku 2012 státní
zástupce Okresního státního zastupitelství Brno – venkov rozhodl o doložení věci, neboť nastaly
okolnosti uvedené v § 172 odst. 2 písm. c) trestního řádu.
V jednom případě bylo při následné veřejnosprávní kontrole učiněno takové zjištění, které
nasvědčovalo tomu, že byl spáchán trestný čin. Tato informace byla předána Městskému státnímu
zastupitelství v Brně.
V jednom případě bylo při následné veřejnosprávní kontrole zjištěno neoprávněné použití peněžních
prostředků státního rozpočtu a jiných peněžních prostředků státu a věc byla postoupena příslušnému
správci daně.
U třech kontrolovaných osob bylo při veřejnosprávní kontrole zjištěno porušení právních předpisů
a věc byla předána příslušným orgánům.
Schválila: JUDr. Věra Vojáčková, v.r.
Funkce: ředitelka KrÚ Jihomoravského kraje
Dne: 28.2.2013
8