KRAJSKÝ ÚŘAD KRAJE VYSOČINA
Žižkova 57, 587 33 Jihlava, Česká republika
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2009
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem
veřejné správy a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly
zahrnuje:
1. zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona o finanční kontrole
(příloha č. 2), výsledků interního auditu podle § 28 a 29 zákona o finanční
kontrole (příloha č. 3) a přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému
ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole
a) Vytváření podmínek pro příznivé kontrolní prostředí v orgánu veřejné správy.
Strategické záměry a cíle kraje Vysočina vycházejí z Programu rozvoje kraje Vysočina a
z dalších dlouhodobých koncepcí, strategií, záměrů a zásad v oblasti vzdělávání, zdravotnictví,
dopravy, územního plánování, cestovního ruchu, krizového řízení, životního prostředí a
informatiky. Tyto materiály jsou vyhodnocovány a aktualizovány. Kontrolní funkci plní také
kontrolní výbor a finanční výbor zastupitelstva kraje.
Konkrétní podmínky pro příznivé kontrolní prostředí na Krajském úřadu kraje Vysočina vytváří
oprávnění a povinnosti nastavené ve vnitřních předpisech úřadu, zejména ve:
Směrnici k zajištění kontrolní činnosti,
Směrnici k oběhu a přezkušování účetních dokladů,
Směrnici k provádění pokladních operací.
Další podmínky ve specifických oblastech upravuje Směrnice k užívání a kontrole užívání
informačních a komunikačních technologií kraje Vysočina, Směrnice o poskytování cestovních
náhrad při tuzemských a zahraničních pracovních cestách, Směrnice upravující přidělování a
užívání mobilních telefonů a SIM karet a další. Základní stanovení kompetencí a odpovědností
vychází z organizačního řádu a pracovních náplní zaměstnanců úřadu. Je také veden seznam
pověření, který je k dispozici na intranetu.
Strategické prostředí krajského úřadu je zarámováno vizí krajského úřadu a soustavou
strategických cílů, které se prostřednictvím akčních plánů rozpadají na jednotlivé a konkrétní,
měřitelné úkoly pro jednotlivé odbory. Je tak splněna základní podmínka pro fungování vnitřního
kontrolního systému, to je stanovení cílů na strategické úrovni. Jde o systematický proces
přijímání, naplňování, sledování a vyhodnocování strategických cílů úřadu za využití Portálu
strategického řízení. Kontrolní prostředí pozitivně ovlivňují zejména strategické cíle působící na
hospodárné, efektivní a účelné využívání veřejných prostředků, na sledování provozních
ukazatelů a také na naplňování přijatého Etického kodexu úřadu.
Příznivé kontrolní prostředí podporuje i aplikace modelu CAF (Common Assessment
Framework) vycházející ze sebehodnocení činnosti úřadu. Implementace modelu CAF probíhá
na krajském úřadu od roku 2006.
Odpovědní zaměstnanci mají příslušná pověření ke kontrole a přezkušování účetních dokladů
na pozicích příkazce operace, správce rozpočtu, hlavní účetní, čímž je nastaveno oprávnění a
odpovědnost konkrétních osob za příslušné operace.
tel.: 564 602 804, fax: 564 602 480, e-mail: xxxxx@xxxxxxxxxxx.xx, internet: www.kr-vysocina.cz
IČ: 70890749, bankovní spojení: Volksbank a.s., č.ú.: 4050005000/6800
Znalost zásad finanční kontroly podporuje modul „Finanční kontrola ve veřejné správě“, kterým
prochází v rámci vstupního vzdělávání povinně každý nový zaměstnanec úřadu. Toto vzdělávání
krajský úřad zajišťuje i pro pracovníky obcí II. a III. stupně.
Kontrolní prostředí uvnitř úřadu ovlivňuje i činnost oddělení vnitřní kontroly, které zajišťuje
evidenci a podporu procesů při řešení stížností a vykonává dílčí vnitřní kontroly. Jsou také
vytvořeny vhodné podmínky pro nezávislou a objektivní činnost interního auditu. Kontrolní
prostředí směrem k externím subjektům nejvýznamněji formuje činnost odboru kontroly.
b) Systém posuzování závažnosti rizik spojených se zajišťováním stanovených úkolů a
schválených cílů orgánu veřejné správy.
Postupy pro řízení rizik jsou na Krajském úřadě kraje Vysočina systematicky nastaveny od roku
2005 a jsou podpořeny interně vytvořenou softwarovou databází. Vedoucí odborů a
samostatných oddělení jsou zodpovědní za pravidelnou aktualizaci rizik v databázi, doplňování
nových rizik a dále za navrhování opatření ke snížení či eliminaci rizik. Na konci roku 2009 došlo
k hromadné aktualizaci databáze rizik krajského úřadu a na základě této aktualizace zpracovalo
oddělení interního auditu Roční zprávu o řízení rizik, která byla předložena řediteli krajského
úřadu.
Řízením rizik se v průběhu roku zabývají příslušní zodpovědní vedoucí zaměstnanci. V rámci
manažerské kontroly průběžně identifikují, kvantifikují a realizují opatření k řešení rizik, zejména
u běžných, provozních činností. Rizika související s finančními výdaji a příjmy jsou řízena
pověřenými pracovníky realizací předběžné, průběžné a následné řídící kontroly v souladu
s ustanoveními zákona o finanční kontrole.
Zvláštní pozornost je věnována rizikům souvisejícím se správou a čerpáním finančních
prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie. Například v oblasti nastavování postupů při
administraci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost probíhala v minulém
období spolupráce mezi věcně příslušným odborem a oddělením interního auditu.
Identifikací potenciálních rizik a navrhováním opatření ke snížení nebo eliminaci těchto rizik se
standardně zabývají pracovníci interního auditu při výkonu konkrétních auditních zakázek.
Identifikovaná rizika a navrhovaná opatření jsou předmětem závěrečných auditních zpráv.
Vedení krajského úřadu běžně zadává pracovníkům interního auditu provedení ad-hoc interních
auditů, které jsou zaměřeny zejména na posouzení aktuálních rizik.
c) Odpovědnost příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců orgánu veřejné správy.
Pravomoci a odpovědnosti jednotlivých vedoucích a ostatních zaměstnanců jednoznačně
vymezuje organizační řád a jejich pracovní náplně. Tyto se zároveň promítají do soustavy
vnitřních předpisů Krajského úřadu kraje Vysočina.
Provádění řídící kontroly podle zákona o finanční kontrole probíhá na základě pověření
konkrétních pracovníků funkcemi příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní. Souhrn
pověření, tzv. „přehled pověření ke kontrole a přezkušování účetních dokladů“, jednoznačně
určuje osoby odpovědné za výkon řídící kontroly a vymezuje rozsah jejich oprávnění (dle
příslušných paragrafů a položek v rámci jednotlivých kapitol rozpočtu kraje). Je zajištěna
oddělenost funkcí, vzájemná zastupitelnost pracovníků pověřených výkonem řídící kontroly,
stejně jako pravidelná aktualizace pověření.
Číslo stránky
2
Povinnosti související za zajištěním řídící kontroly podle zákona finanční kontrole pravidelně
prověřují pracovníci interního auditu v rámci své auditní činnosti.
Povinnosti zaměstnanců kraje a uvolněných členů zastupitelstva kraje, kteří se bezprostředně
podílejí na účetních případech od jejich nařízení, přezkoušení a kontroly až po zaúčtování a
archivaci účetních dokladů, závazně upravuje Směrnice k oběhu a přezkušování účetních
dokladů a také interní předpisy orgánů kraje (Pravidla Rady kraje).
d) Zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly zavedeného v orgánu
veřejné správy.
Informační funkce systému finanční kontroly se naplňuje v rámci předběžné řídící kontroly a
v rámci systému veřejnosprávních kontrol. Konkrétní postupy pro zajištění informační funkce
v rámci předběžné řídící kontroly upravuje zejména Směrnice k oběhu a přezkušování účetních
dokladů. V rámci systému veřejnosprávních kontrol jsou konkrétní postupy pro plnění
informačních funkcí stanoveny Směrnicí k zajištění kontrolní činnosti.
Kontrolní činnost krajského úřadu je koordinována prostřednictvím předkládání a schvalování
pololetních plánů kontrol jednotlivých odborů a samostatných oddělení, např. v návaznosti na
kontrolní zjištění či případné požadavky ze strany ústředních správních úřadů. Vyhodnocení
kontrolní činnosti jednotlivých odborů a samostatných oddělení je prováděno v pravidelných
pololetních intervalech a je předkládáno řediteli krajského úřadu.
Informační podporu pro rozhodovací, ale i kontrolní procesy poskytuje datový sklad.
Prostřednictvím datového skladu je možno rychle získat a analyzovat požadované aktuální
informace z oblasti ekonomiky a rozpočtování kraje, příspěvkových organizací, provozu
krajského úřadu, dotačních titulů, integrovaného záchranného systému apod. Datový sklad tak
poskytuje rozsáhlou podporu pro manažerské rozhodování, protože umožňuje aktuální a velmi
detailní pohled na jednotlivé veřejné výdaje a příjmy, a to i v agregovaných a předem
nastavených i ad hoc analytických pohledech.
Informační funkce interně-auditorské činnosti vychází ze Statutu interního auditu. Roční i
střednědobé plány interních auditů podléhají schválení ředitelem úřadu. Zprávy z vykonaných
interních auditů jsou projednávány s vedoucími pracovníky auditovaných útvarů a s ředitelem
úřadu. Útvar interního auditu každoročně předkládá řediteli úřadu Zprávu o účinnosti vnitřního
kontrolního systému (o výsledcích činnosti interního auditu).
e) Zajištění průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly zavedeného
v orgánu veřejné správy včetně hodnocení.
Průběžné sledování a prověřování systému finanční kontroly výběrovým způsobem zabezpečuje
interní audit v rámci provádění konkrétních auditních zakázek, zejména interních auditů, ale i
poradenských a konzultačních služeb. Střednědobý plán interních auditů a z něj vycházející
roční plány jsou zpracovávány na základě analýzy rizik. Kromě plánovaných auditů jsou
prováděny i audity ad-hoc, které obvykle vycházejí z aktuální potřeby prověřit rizikové prvky
systému finanční kontroly.
Hodnocení vnitřního kontrolního systému probíhá pravidelně, jedenkrát ročně na základě Zprávy
o účinnosti vnitřního kontrolního systému, která shrnuje všechny provedené auditní zakázky a
aktivity útvaru interního auditu.
Provádění veřejnosprávních kontrol (zejména u příspěvkových organizací a příjemců veřejné
finanční podpory) upravuje Směrnice k zajištění kontrolní činnosti. Závěry z kontrolních zjištění
Číslo stránky
3
včetně konkrétních zásadních nedostatků a přehled hlavních opatření uložených či navržených
k odstranění zjištěných nedostatků se vyhodnocují pravidelně v pololetních intervalech.
Vyhodnocení kontrolní činnosti za jednotlivé věcně příslušné odbory koordinuje oddělení vnitřní
kontroly, které toto vyhodnocení předkládá řediteli úřadu. Odbor kontroly vypracovává souhrn
nejčastějších nedostatků z provedených kontrol, který je sdílen v rámci celého krajského úřadu.
Systém finanční kontroly je prověřován také externími kontrolami a audity. Protokoly z externích
kontrol a zprávy z externích auditů provedených na kraji Vysočina, kdy je kraj
kontrolovaným/auditovaným subjektem, včetně případných dokumentů o vypořádání zjištěných
nedostatků, jsou soustřeďovány v centrální evidenci na oddělení vnitřní kontroly.
f) Dosahování výsledků při zajišťování činnosti a schválených cílů tohoto orgánu včetně
realizace doporučení jednotlivých typů interního auditu.
Dosahování stanovených cílů při zajišťování činnosti kraje Vysočina a krajského úřadu
pravidelně hodnotí orgány kraje (zastupitelstvo, rada, výbory, komise) a vrcholové vedení
krajského úřadu. Jednou ze skupin cílů jsou cíle strategické, které jsou průběžně monitorovány
prostřednictvím Portálu strategického řízení úřadu.
Posuzování realizace dílčích cílů a zejména identifikace rizik, která ohrožují jejich dosahování, je
předmětem interně-auditorské činnosti. Auditní činnost oddělení interního auditu je členěna
následujícím způsobem:
a) auditní ujišťovací zakázky
„interní audity“ – výstupem je auditní zpráva a podrobná auditní
dokumentace;
b) poradenské a konzultační služby
o
formální konzultační audity
„poradenské zakázky“ – zakázky většího rozsahu s různorodým
předmětem nebo cílem, ale s předem zadaným výstupem;
„konzultace“ - jednorázové poradenství, jehož předmětem je nejčastěji
vnitřní řídící kontrolní systém a kontrolní mechanismy.
o
neformální konzultační služby (běžná činnost – účast v projektových týmech,
na schůzkách, výměna informací, atd.).
A) Auditní ujišťovací zakázky
V roce 2009 interní auditoři pracovali na těchto interních auditech:
- audit postupu při hodnocení projektů globálních grantů Operačního
programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
- audit administrativních postupů v systému smluv
- audit procesů souvisejících s rušením příspěvkových organizací na
odboru školství, mládeže a sportu
- audit zřizovatelských funkcí příspěvkových organizací zřizovaných
krajem Vysočina
- audit veřejných zakázek malého rozsahu na odboru majetkovém
Audit postupu při hodnocení projektů globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro
konkurenceschopnost byl zaměřen na prověření shody postupů zprostředkujícího subjektu,
individuálních hodnotitelů a výběrové komise v procesu hodnocení první výzvy globálních
grantů. Výsledkem auditu byla kromě doporučení zprostředkujícímu subjektu (oddělení
grantových programů KrÚ) také zjištění systémového charakteru směrem k řídícímu orgánu
Číslo stránky
4
operačního programu (MŠMT). Z tohoto důvodu a v návaznosti na plnění zpravodajské
povinnosti byl o získaných poznatcích informován řídící orgán a zároveň proběhlo jednání
s ředitelem Odboru interního auditu MŠMT ČR.
Předmětem auditu administrativních postupů v systému smluv bylo prověření procesů při
uzavírání (distribuci, oběhu, kontrole, schvalování) a evidenci smluv na Krajském úřadu kraje
Vysočina z hlediska existence a funkčnosti řídících a kontrolních mechanismů a zejména
ošetření rizik proti možnému nezaevidování nebo ztrátě uzavřených smluv či jejich „zfalšování“.
Z auditu vzešlo celkem 11 doporučení, která směřovala především do oblasti úpravy vnitřních
předpisů a dále do oblasti informování zaměstnanců prostřednictvím dokumentu Pokyny a
doporučení pro administraci smluv na KrÚ, který v rámci auditu vytvořilo oddělení interního
auditu.
Audit procesů souvisejících s rušením příspěvkových organizací se zabýval prověřením
vypořádání veškerých práv a povinností (pohledávek a závazků) v souvislosti s rušením školních
statků (příspěvkových organizací kraje) a dále prověřením nastavení obecných postupů (řídících
a kontrolních mechanismů) při rušení příspěvkových organizací kraje Vysočina.
Audit zřizovatelských funkcí příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina je zaměřen
na ověření, zda všechna relevantní oddělení KrÚ vykonávají zřizovatelské funkce
k příspěvkovým organizacím ve své působnosti v souladu se všemi platnými obecně závaznými
právními předpisy a vnitřními předpisy KrÚ. Výstupem auditu budou doporučení pro zlepšení
řízení příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina.
Audit veřejných zakázek malého rozsahu na odboru majetkovém je zaměřen na prověření
existence, adekvátnosti a funkčnosti řídících a kontrolních mechanismů ve všech fázích procesu
zadávání veřejných zakázek malého rozsahu týkajících se technického zhodnocení a oprav
nemovitého majetku v podmínkách kraje Vysočina.
V rámci činnosti oddělení interního auditu bylo v roce 2009 navrženo celkem 25 doporučení
směřujících k odstranění zjištěných nedostatků. Doporučení z interních auditů jsou standardně
projednávána s ředitelem krajského úřadu a vedoucími pracovníky, kteří jsou odpovědní za
auditovanou oblast. Všechna předložená doporučení byla vedoucím orgánu veřejné správy
akceptována. Realizace přijatých doporučení z interních auditů je zajištěna systémem úkolů
z porad. Sledování plnění auditních doporučení průběžně provádí oddělení interního auditu
prostřednictvím následných auditů nebo dílčím ověřením.
B) Poradenské a konzultační služby
V roce 2009 poskytli pracovníci interního auditu poradenství v těchto oblastech:
- Řízení rizik 2009
- Metodická pomoc obcím
- Analýza rizikovosti pro střednědobý plán interního auditu
- Autoprovoz
Ze strany pracovníků interního auditu je průběžně poskytována metodická podpora k systému
řízení rizik krajského úřadu. V roce 2009 došlo k dalšímu zdokonalení a rozšíření elektronického
nástroje pro práci s riziky a pro jejich přehlednější sledování.
Cílem poradenské zakázky Metodická pomoc obcím bylo vyhodnotit úroveň metodické a
odborné pomoci, kterou poskytuje kraj Vysočina obcím II. a III. stupně. Poradenská zakázka
vycházela ze stanovených strategických cílů KrÚ kraje Vysočina. Úroveň metodické a odborné
Číslo stránky
5
pomoci se za pomoci dotazníků směřovaných na města a obce kraje sleduje pravidelně již od
roku 2006.
Oddělení interního auditu zpracovalo také analýzu rizikovosti jednotlivých oddělení/odborů
krajského úřadu. Za pomoci strukturovaného dotazníku byla vyhodnocena míra rizikovosti
činností na jednotlivých odděleních/odborech. Analýza rizikovosti sloužila pro sestavení
střednědobého plánu interních auditů na roky 2009 – 2012.
Oddělení interního auditu ve spolupráci s odborem analýz vyhodnocovalo efektivnost
autoprovozu na krajském úřadu, přičemž se podílelo především na pořizování dat z cestovních
příkazů za rok 2008 a první pololetí roku 2009.
V roce 2009 pracovníci interního auditu poskytli 1 formální konzultaci, která byla zaměřena na
výstupy z procesně-organizačního auditu (využití digitálních map jednotlivými zaměstnanci).
2. zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 7 odst.
2, 8, 9 a 11 zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a
účinnosti zavedeného systému této kontroly
a. národních prostředků (příloha č. 4)
Veřejnosprávní kontroly na místě byly v roce 2009 vykonávány všemi odpovědnými zaměstnanci
podle jejich působností a v souladu se zákonem o finanční kontrole a vnitřní směrnicí k zajištění
kontrolní činnosti, a to na základě pololetních plánů kontrolní činnosti, dále na podněty vedení
kraje, ostatních orgánů veřejné správy a rovněž na základě informací uvedených ve stížnostech
právnických a fyzických osob.
Předběžné veřejnosprávní kontroly byly pravidelně vykonávány před vynaložením veřejných
výdajů při posuzování žádostí jednotlivých žadatelů o veřejnou finanční podporu z rozpočtu kraje
a fondu kraje - Fondu Vysočiny. V případě zjištění nejasností nebo rizik byla jednotlivými odbory
krajského úřadu prováděna kontrola na místě u žadatelů o veřejnou finanční podporu.
Průběžné veřejnosprávní kontroly byly zaměřeny zejména na dodržování stanovených
podmínek a postupů při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování schválených operací, na
včasnost a přesnost záznamů o nakládání s veřejnými prostředky a o uskutečňovaných
operacích. V průběhu roku 2009 byl dále rozšiřován výkon průběžných kontrol u příjemců
veřejných finančních podpor v souladu se zákonem o finanční kontrole.
Průběžné veřejnosprávní kontroly
na místě byly vykonávány odpovědnými zaměstnanci
administrátora podpory u příjemců veřejných finančních podpor poskytnutých z rozpočtu kraje a
fondu kraje. Příslušnými odvětvovými odbory byly též prováděny kontroly hospodaření
příspěvkových organizací zřizovaných krajem v resortu školství, sociálních věcí, zdravotnictví,
dopravy a kultury.
Následných veřejnosprávních kontrol bylo u příspěvkových organizací zřizovaných krajem
v resortech školství, zdravotnictví, sociálních věcí, kultura a cestovní ruch v roce 2009
provedeno celkem 56, z toho 14 mimořádných. U příjemců podpor poskytnutých z rozpočtu kraje
a z Fondu Vysočiny bylo provedeno celkem 95 následných kontrol.
U příspěvkových organizací kraje byly kontroly zaměřeny na dodržování právních předpisů,
schválených rozpočtů a pokynů zřizovatele a na ověření údajů o hospodaření s veřejnými
prostředky, tzn. na věrné zobrazení zdrojů, stavu a pohybu veřejných prostředků, a na to, zda
tyto údaje odpovídají skutečnostem rozhodným pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a
nakládání s veřejnými prostředky.
Číslo stránky
6
Provedenými veřejnosprávními kontrolami bylo zjištěno nedodržení některých obecně
závazných právních předpisů, zejména v oblasti účetnictví (nesprávné postupy účtování,
nedostatečná nebo chybná evidence a inventarizace majetku), nakládání s majetkem, vnitřního
kontrolního systému, doplňkových činností, hospodaření s fondy a vnitřních norem
příspěvkových organizací. Na základě zjištěných nedostatků byla vždy vyžadována opatření
k jejich odstranění. Plnění těchto opatření bylo odborem kontroly ověřováno v I. pololetí 2009 u
vybraného vzorku těch příspěvkových organizací, u kterých byly předchozími veřejnosprávními
kontrolami zjištěny nejzávažnější nedostatky. U příspěvkových organizací v resortu kultury byla
kontrola plnění opatření provedena věcně příslušným odborem.
Porušení rozpočtové kázně bylo zjištěno v loňském roce následnými veřejnoprávními kontrolami
u 3 příspěvkových organizací. Rada kraje Vysočina ve dvou případech následně odvod za
porušení rozpočtové kázně prominula.
U příjemců veřejných finančních podpor poskytnutých z rozpočtu kraje a z Fondu Vysočiny byly
následné veřejnosprávní kontroly zaměřeny na ověření dodržení podmínek poskytnutí podpor
po ukončení realizace a závěrečném vyúčtování akcí. Porušení rozpočtové kázně bylo zjištěno u
jednoho příjemce a na základě rozhodnutí Rady kraje Vysočina mu byl uložen odvod za
porušení rozpočtové kázně.
V roce 2009 byly také provedeny 4 následné veřejnosprávní kontroly u soukromých škol
zaměřené na použití dotací poskytnutých z rozpočtu kraje Vysočina. Těmito kontrolami nebylo
zjištěno neoprávněné použití nebo zadržení veřejných prostředků. V kraji působí celkem 22
soukromých škol a školských zařízení, proto bude použití dotací z rozpočtu kraje ověřováno u
dalších soukromých škol v roce 2010.
Počet provedených následných veřejnosprávních kontrol vycházel z personálního obsazení
oddělení veřejnosprávní kontroly odboru kontroly krajského úřadu. V roce 2009 byly následné
veřejnosprávní kontroly zajišťovány 7 pracovníky odboru kontroly. Vzhledem k velkému počtu
zřizovaných příspěvkových organizací kraje (k 31. 12. 2009 celkem 137 organizací) je tudíž
mnohdy problematické zajistit obecně požadovanou periodicitu provádění následných kontrol
hospodaření těchto příspěvkových organizací.
I přes stávající personální kapacitu se odboru kontroly v loňském roce opětovně podařilo
zkontrolovat minimálně 5%-tní vzorek akcí podpořených z rozpočtu kraje a fondu kraje podle
jednotlivých dotačních titulů upravených Pravidly Rady kraje Vysočina nebo Zásadami
Zastupitelstva kraje Vysočina.
b. zahraničních prostředků (příloha č. 5)
V roce 2009 nebyla krajem Vysočina provedena žádná veřejnosprávní kontrola u
předstrukturálních fondů.
Ze strukturálních fondů čerpal kraj Vysočina finanční prostředky prostřednictvím šesti
grantových schémat v programovacím období 2004 – 2006, z toho 5 grantových schémat bylo
realizováno prostřednictvím Společného regionálního operačního programu a 1 grantové
schéma prostřednictvím Operačního programu rozvoje lidských zdrojů.
V roce 2009 bylo gestorem grantových schémat provedeno celkem 50 veřejnosprávních kontrol
na místě v rámci grantových schémat napojených na čerpání prostředků ze SROP. V rámci
grantového schématu napojeného na čerpání prostředků z OP RLZ již nebyla provedena žádná
kontrola, toto grantové schéma již bylo ukončeno. Všech 50 vykázaných kontrol bylo následných
zaměřených na ověření udržitelnosti realizovaných projektů.
Číslo stránky
7
Veškerými provedenými kontrolami v rámci grantových schémat bylo krajem zjištěno pouze
jedno podezření na nesrovnalost, které bylo nahlášeno řídícímu orgánu v souladu se zvláštními
pokyny. Finanční prostředky byly vymoženy a v poměrné části vráceny na účet příslušného
ministerstva.
Finanční prostředky ze zahraničí poskytnuté prostřednictvím Národního fondu čerpá kraj
Vysočina pouze z Finančního mechanismu EHP/Norska. Kraj realizoval v rámci tohoto
mechanismu projekt „Kulturní dědictví Vysočiny“ v celkovém objemu 705 882 €, z toho dotace
z finančního mechanismu činí 600 tis. € a kraj se na projektu podílí částkou zbývajících 105 882
€.
Ke konci roku 2009 byla ukončena realizace všech 6 podpořených sub-projektů, zároveň byly
předloženy a zkontrolovány závěrečné monitorovací zprávy těch sub-projektů, které se
dokončovaly v průběhu roku 2009. Byly provedeny závěrečné platby s výjimkou jednoho sub-
projektu, jehož proplacení proběhne, s ohledem na předložení závěrečné zprávy až ke konci
roku 2009, v roce 2010.
V roce 2009 byly v rámci finančního mechanismu provedeny 2 průběžné kontroly a 1 následná
veřejnosprávní kontrola na místě u příjemců realizujících sub-projekty. Objem zkontrolovaných
prostředků činil 13 835 466,30 Kč, tj. 74 % z celkového objemu poskytnutých prostředků.
Následnou kontrolu sub-projektu na místě provedli v souladu s prováděcí dokumentací projektu
pracovníci odboru kontroly, kteří se nijak nepodíleli na řízení a administraci projektu.
V rámci programovacího období 2007 – 2013 byly Řídícím orgánem Operačního programu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost kraji Vysočina v rámci prioritní osy 1 a prioritní osy 3
schváleny čtyři globální granty ve čtyřech oblastech podpory. S řídícím orgánem, Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy, uzavřel kraj dohodu o spolupráci, na základě které zabezpečuje
realizaci tohoto operačního programu jako zprostředkující subjekt.
V rámci globálních grantů v oblasti podpory 1.1, 1.2 a 1.3 byly vyhlášeny již 3. výzvy,
v globálním grantu 3.2 byla vyhlášena 1. výzva. V roce 2009 bylo v rámci těchto grantů
provedeno celkem 5 veřejnosprávních kontrol na místě, z toho v oblasti podpory 1.1 celkem
4 kontroly a v oblasti podpory 1.2 jedna kontrola.
3. Hlavní nedostatky, které v hodnoceném období zásadním způsobem
nepříznivě ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně stručné
charakteristiky jejich příčin
Nedostatky, které by podstatně ohrozily nebo znemožnily plnění hlavních úkolů při zajišťování
schválených cílů orgánu veřejné správy nebo které by měly významný vliv na řádnou správu a
řízení hospodaření s veřejnými prostředky, nebyly v hodnoceném období identifikovány.
Problémové oblasti byly průběžně řešeny v souladu s rozhodnutími orgánů kraje (Rady kraje
Vysočina a Zastupitelstva kraje Vysočina) nebo rozhodnutími vedení krajského úřadu.
V průběhu roku 2009 vnitřní kontrolní systém neidentifikoval skutečnosti, které by byly v rozporu
s obecně závaznými pravidly pro zadávání veřejných zakázek. Postup pro zadávání veřejných
zakázek specifikují průběžně aktualizovaná Pravidla Rady kraje Vysočina pro zadávání
veřejných zakázek. V problematice zadávání veřejných zakázek jsou zaměstnanci úřadu
pravidelně proškolováni v rámci systému centralizovaného vzdělávání. Nebyly podané žádné
podněty pro přezkoumání úkonu zadavatele na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Vnitřní nastavené postupy vylučují porušení zásady „čtyř očí a dvou podpisů“, tedy odděleného
schvalování, evidování a kontroly jednotlivých operací. Interní audity ani jiné typy kontrol
neidentifikovaly porušení této zásady.
Číslo stránky
8
Při přezkoumání hospodaření kraje Vysočina nebyly zjištěny chyby a nedostatky spočívající
v porušení rozpočtové kázně, neúplnosti, nesprávnosti nebo neprůkaznosti vedení účetnictví,
pozměňování záznamů nebo dokladů v rozporu se zvláštními předpisy, v porušení povinností
nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními právními předpisy nebo
v neodstranění nedostatků zjištěných při přezkoumání hospodaření za předchozí roky.
Ze šetření interního auditu ani jiných typů kontrol nevyplývá, že by docházelo
k nehospodárnému využívání veřejných prostředků, k vykonávání neefektivních nebo
neúčelných činností při zajišťování výkonu veřejné správy nebo že vedené evidence obsahují
větší frekvenci chyb, než je obvyklé.
Inventarizace majetku, závazků a pohledávek kraje Vysočina, včetně vypořádání zjištěných
rozdílů, probíhá řádně, na základě Příkazu ředitele k provedení inventarizace a v souladu se
Směrnicí o účtování, oceňování a evidenci majetku a závazků kraje Vysočina.
Nebyly zaznamenány žádné nežádoucí zásahy, které by směřovaly k ovlivnění zaměstnanců
vykonávajících finanční kontrolu a které by ohrozily nebo znesnadnily její objektivní výkon.
4. Informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených
mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána a o jejich výsledcích,
které poskytly mezinárodním organizacím na základě jejich vyžádání (§ 24
odst. 5 zákona)
V průběhu roku 2009 nebyla na Krajském úřadu kraje Vysočina provedena žádná finanční
kontrola podle vyhlášených mezinárodních smluv.
5. Přehled a charakteristika opatření přijatých ředitelem Krajského úřadu kraje
Vysočina
Řízení provozní a finanční činnosti úřadu a účinné fungování vnitřního kontrolního systému bylo
v průběhu roku 2009 vylepšováno například následujícími opatřeními:
vyhodnocování plnění strategických cílů krajského úřadu za uplynulé období,
aktualizace interních předpisů,
akceptování a realizace doporučení z vykonaných interních auditů,
vzdělávání zaměstnanců krajského úřadu v oblasti finanční kontroly v rámci vstupního
vzdělávání,
podpora zvyšování odbornosti a profesionálního vystupování zaměstnanců,
aktualizace pověření ke kontrole a přezkušování účetních dokladů,
posílení systému řízení rizik, vypracování Roční zprávy o řízení rizik,
realizace brainstormingu ke kvalitnějšímu řízení příspěvkových organizací kraje Vysočina
účast v programu Národní cena kvality České republiky 2009, získání ocenění ve
veřejném sektoru – model CAF: Finalista Národní ceny kvality České republiky,
podpora dalšího rozvoje analytického nástroje „datový sklad“, především v oblasti
sledování ekonomiky úřadu a příspěvkových organizací.
K průběžnému sledování řešených problémů slouží systém evidence úkolů v rámci porad na
jednotlivých úrovních řízení (porady grémia ředitelů, porady grémia ředitelů s vedoucími odborů
a samostatných oddělení úřadu, porady jednotlivých sekcí a odborů). Obdobná evidence se
používá pro sledování a kontrolu plnění úkolů vyplývajících z usnesení rady a zastupitelstva
Číslo stránky
9
kraje. Jako další nástroj k řešení různých problémů je využívána možnost zřizování pracovních
týmů.
6. Souhrnné zhodnocení
Kraj Vysočina naplňuje principy řádné správy veřejných prostředků. Orgány kraje a ředitel
krajského úřadu dostatečně vymezili pravomoci a odpovědnosti jednotlivých vedoucích a
ostatních zaměstnanců směřující k naplnění těchto principů. Finanční kontrola je nadále
nedílnou součástí finančního řízení, kontrolní činnost probíhá v souladu s platnými právními
předpisy, útvary zabývající se finanční kontrolou mohou proto poskytovat dostatečnou míru
nezávislého ujištění o přiměřenosti a dostatečné účinnosti vnitřních kontrolních mechanismů.
Kraji byly předloženy zprávy o výsledcích finančních kontrol za rok 2009 všemi 137
příspěvkovými organizacemi zřízenými krajem Vysočina k 31. 12. 2009.
Povinnost předkládat každoročně zprávu o výsledcích finančních kontrol je zákonem o finanční
kontrole stanovena také všem obcím jakožto orgánům veřejné správy. Na tuto povinnost byly
obce opětovně písemně upozorněny dopisem ředitele krajského úřadu, v němž byly uvedeny i
příslušné odkazy na manuál a návody na zpracování ročních zpráv o výsledcích finančních
kontrol. V kraji Vysočina bylo k 31. 12. 2009 celkem 704 obcí, z tohoto počtu předložilo zprávu
644 obcí, tj. 91%. V meziročním srovnání se opět snížil počet obcí, jejichž zprávy neodpovídají
stanoveným požadavkům a nemají tudíž potřebnou vypovídající úroveň. V některých případech
jsou však i nadále místo zprávy o výsledcích finančních kontrol zasílány zápisy z jednání
finančních a kontrolních výborů obcí.
Zpracovali:
Ing. Eva Janoušková
Ředitelka Sekce ekonomiky a podpory – zástupce ředitele
Ing. Marek Vomela
vedoucí oddělení interního auditu
Ing. Michal Ňachaj
vedoucí odboru kontroly
Ing. Iva Ďásková
vedoucí oddělení veřejnosprávní kontroly
V Jihlavě dne 3. 3. 2010
Schválil:
Ing. Bc. Zdeněk Kadlec
ředitel Krajského úřadu kraje Vysočina
Číslo stránky
10