KRAJSKÝ ÚŘAD KRAJE VYSOČINA
Žižkova 57, 587 33 Jihlava, Česká republika
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2014
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem
veřejné správy a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly
zahrnuje:
1. zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona o finanční kontrole
(příloha č. 2), výsledků interního auditu podle § 28 a 29 zákona o finanční
kontrole (příloha č. 3) a přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému
ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole
a) Vytváření podmínek pro příznivé kontrolní prostředí v orgánu veřejné správy.
Strategické záměry a cíle Kraje Vysočina vycházejí z Programu rozvoje Kraje Vysočina a
z dalších dlouhodobých koncepcí, strategií, záměrů a zásad v oblasti vzdělávání, zdravotnictví,
dopravy, územního plánování, cestovního ruchu, krizového řízení, životního prostředí a
informatiky. Tyto materiály jsou vyhodnocovány a aktualizovány. Kontrolní funkci plní také
výbory zastupitelstva kraje.
Strategické prostředí krajského úřadu je zarámováno vizí, prioritami krajského úřadu a
soustavou strategických cílů, které se prostřednictvím akčních plánů rozpadají na konkrétní
měřitelné úkoly pro jednotlivé odbory. Je tak splněna základní podmínka pro fungování vnitřního
kontrolního systému, a to je stanovení cílů na strategické úrovni. Jde o systematický proces
přijímání, naplňování, sledování a vyhodnocování strategických cílů úřadu za využití Portálu
strategického řízení. Kontrolní prostředí pozitivně ovlivňují zejména strategické cíle působící na
hospodárné, efektivní a účelné využívání veřejných prostředků, na sledování provozních
ukazatelů a také na naplňování přijatého etického kodexu úřadu.
Základní rámec pro kontrolní prostředí na krajském úřadu vytváří organizační řád Krajského
úřadu Kraje Vysočina, který vymezuje a odděluje odpovědnosti a pravomoci jednotlivých útvarů
úřadu. Organizační řád je dále aplikován prostřednictvím pracovních náplní jednotlivých
zaměstnanců. Odpovědní zaměstnanci mají pověření ke kontrole a přezkušování účetních
dokladů na pozicích příkazce operace, správce rozpočtu, hlavní účetní, čímž je nastaveno
oprávnění a odpovědnost konkrétních osob za příslušné operace.
Zavedená praxe preferuje spíše obecné formulace odpovědností a pravomocí jednotlivých
útvarů a účastníků. Na jedné straně je tento přístup jednodušší a operativnější při změnách, na
druhou stranu s sebou přináší nejednoznačnosti, složitější vymahatelnost, obtížnější
přenositelnost agendy a složitější orientaci nových účastníků a externích pozorovatelů.
Konkrétní podmínky pro příznivé kontrolní prostředí na Krajském úřadu Kraje Vysočina vytváří
oprávnění a povinnosti nastavené ve vnitřních předpisech úřadu, zejména ve:
směrnici k zajištění kontrolní činnosti,
směrnici k oběhu a přezkušování účetních dokladů,
směrnici k provádění pokladních operací,
směrnici o účtování, oceňování a evidenci majetku a závazků Kraje Vysočina,
příkazu ředitele k provedení inventarizace,
příkazu ředitele, kterým se upravuje postup předkládání písemností k podpisu.
tel.: 564 602 804, fax: 564 602 480, e-mail: xxxxx@xxxxxxxxxxx.xx, internet: www.kr-vysocina.cz
IČ: 70890749, ID datové schránky: ksab3eu
Další podmínky ve specifických oblastech upravuje:
směrnice k užívání a kontrole užívání informačních a komunikačních technologií Kraje
Vysočina,
směrnice o poskytování cestovních náhrad při tuzemských a zahraničních pracovních
cestách,
směrnice o uplatňování daně z přidané hodnoty,
směrnice upravující evidenci přítomnosti na pracovišti a evidenci pracovní doby,
směrnice upravující přidělování a užívání mobilních telefonů a SIM karet a další.
Znalost zásad a principů finanční kontroly podporuje modul „Finanční kontrola ve veřejné
správě“, kterým prochází v rámci vstupního vzdělávání povinně každý nový zaměstnanec úřadu.
Toto vzdělávání krajský úřad zajišťuje i pro zaměstnance obcí II. a III. stupně. Další vzdělávací
aktivity jsou zaměřené např. do oblasti nastavení a aplikace kritérií 3E (hospodárnost,
efektivnost, účelnost).
Příznivé kontrolní prostředí podporuje i aplikace modelu CAF (Common Assessment
Framework) vycházející ze sebehodnocení kvality činnosti úřadu. Implementace modelu CAF
probíhá na krajském úřadu od roku 2006.
Kontrolní prostředí uvnitř úřadu ovlivňuje i činnost oddělení vnitřní kontroly, které vykonává dílčí
vnitřní kontroly zaměřené na soulad činností zaměstnanců krajského úřadu s právními předpisy
a zajišťuje evidenci a podporu procesů při řešení stížností. Jsou vytvořeny vhodné podmínky pro
nezávislou a objektivní činnost interního auditu, který hodnotí účinnost systému řízení rizik, řídící
a kontrolní procesy, správu a řízení krajského úřadu a navrhuje opatření ke zdokonalení
systému a eliminaci rizik. Kontrolní prostředí směrem k externím subjektům nejvýznamněji
formuje činnost odboru kontroly.
b) Systém posuzování závažnosti rizik spojených se zajišťováním stanovených úkolů a
schválených cílů orgánu veřejné správy.
Postupy pro řízení rizik jsou na Krajském úřadě Kraje Vysočina systematicky nastaveny od roku
2005 a jsou podpořeny interně vytvořenou softwarovou databází. Vedoucí odborů a
samostatných oddělení jsou zodpovědní za pravidelnou aktualizaci rizik v databázi, doplňování
nových rizik a dále za navrhování opatření ke snížení či eliminaci rizik.
Řízením rizik se v průběhu roku zabývají příslušní zodpovědní vedoucí zaměstnanci. V rámci
manažerské kontroly průběžně identifikují, kvantifikují a realizují opatření k řešení rizik, zejména
u běžných, provozních činností. Rizika související s jednotlivými finančními výdajovými a
příjmovými případy jsou řízena operativně pověřenými zaměstnanci realizací předběžné,
průběžné a následné řídící kontroly v souladu s ustanoveními zákona o finanční kontrole.
Identifikací potenciálních rizik a navrhováním opatření ke snížení nebo eliminaci těchto rizik se
standardně zabývají zaměstnanci oddělení interního auditu při výkonu konkrétních auditních
zakázek. Identifikovaná rizika a navrhovaná opatření jsou předmětem závěrečných auditních
zpráv. Vedení krajského úřadu může zadávat oddělení interního auditu provedení ad-hoc
interních auditů, které jsou zaměřeny zejména na posouzení aktuálních rizik.
c) Odpovědnost příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců orgánu veřejné správy.
Pravomoci a odpovědnosti jednotlivých vedoucích a ostatních zaměstnanců jednoznačně
vymezuje organizační řád a pracovní náplně. Systém dále dotváří soustava vnitřních předpisů
Krajského úřadu Kraje Vysočina.
Povinnosti zaměstnanců kraje a uvolněných členů zastupitelstva kraje, kteří se bezprostředně
podílejí na účetních případech od jejich nařízení, přezkoušení a kontrole až po zaúčtování a
archivaci účetních dokladů, závazně upravuje směrnice k oběhu a přezkušování účetních
Číslo stránky 2
dokladů a také interní předpisy orgánů kraje (pravidla rady kraje, zásady zastupitelstva kraje).
Jsou vytvořeny standardizované postupy aktualizace a řízení změny těchto dokumentů.
Provádění řídící kontroly podle zákona o finanční kontrole probíhá na základě pověření
konkrétních zaměstnanců funkcemi příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní. Souhrn
pověření, tzv. „přehled pověření ke kontrole a přezkušování účetních dokladů“, jednoznačně
určuje osoby odpovědné za výkon řídící kontroly a vymezuje rozsah jejich oprávnění (dle
příslušných paragrafů a položek v rámci jednotlivých kapitol rozpočtu kraje). Je zajištěna
oddělenost funkcí, dodržení zásady čtyř očí, vzájemná zastupitelnost zaměstnanců pověřených
výkonem řídící kontroly, stejně jako pravidelná aktualizace pověření, za kterou je odpovědný
odbor ekonomický.
Plnění povinností souvisejících se zajištěním řídící kontroly podle zákona o finanční kontrole ve
veřejné správě pravidelně prověřují zaměstnanci oddělení interního auditu v rámci své auditní
činnosti. A to zejména ve smyslu dostatečnosti a funkčnosti nastavení vnitřního kontrolního
systému.
d) Zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly zavedeného v orgánu
veřejné správy.
Informační funkce systému finanční kontroly se uskutečňuje v rámci předběžné řídící kontroly a
v rámci systému veřejnosprávních kontrol. Konkrétní postupy pro zajištění informační funkce
v rámci předběžné řídící kontroly upravuje zejména směrnice k oběhu a přezkušování účetních
dokladů. V rámci systému veřejnosprávních kontrol jsou konkrétní postupy pro plnění
informačních funkcí stanoveny směrnicí k zajištění kontrolní činnosti.
Kontrolní činnost krajského úřadu je koordinována prostřednictvím předkládání a schvalování
pololetních plánů kontrol jednotlivých odborů a samostatných oddělení, např. v návaznosti na
kontrolní zjištění či případné požadavky ze strany ústředních správních úřadů. Vyhodnocení
kontrolní činnosti jednotlivých odborů a samostatných oddělení je prováděno v pravidelných
pololetních intervalech a předkládáno řediteli krajského úřadu.
Informační podporu pro rozhodovací, ale i kontrolní procesy poskytuje datový sklad.
Prostřednictvím datového skladu je možno rychle získat a analyzovat požadované aktuální
informace z oblasti ekonomiky a rozpočtování kraje, příspěvkových organizací, provozu
krajského úřadu, dotačních titulů, integrovaného záchranného systému apod. Datový sklad tak
poskytuje rozsáhlou podporu pro manažerské rozhodování, protože umožňuje aktuální a velmi
detailní pohled na jednotlivé veřejné výdaje a příjmy, a to i v agregovaných a předem
nastavených i ad hoc analytických pohledech.
Informační funkce interně-auditorské činnosti vychází ze statutu interního auditu. Roční i
střednědobé plány interních auditů podléhají schválení ředitele úřadu. Zprávy z vykonaných
interních auditů jsou projednávány s vedoucími zaměstnanci auditovaných útvarů a s ředitelem
úřadu. Zprávy jsou také zpřístupněny členům Rady Kraje Vysočina a všem vedoucím odborů a
samostatných oddělení. Kromě toho oddělení interního auditu každoročně předkládá řediteli
úřadu zprávu o výsledcích interního auditu, která shrnuje všechny provedené auditní zakázky a
další aktivity oddělení interního auditu.
e) Zajištění průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly zavedeného
v orgánu veřejné správy včetně hodnocení.
Průběžné nezávislé sledování a prověřování systému finanční kontroly zabezpečuje oddělení
interního auditu v rámci provádění konkrétních auditních zakázek, zejména interních auditů, ale i
poradenských a konzultačních služeb. Pravidelně, jedenkrát ročně, ve zprávě o výsledcích
interního auditu hodnotí komplexně dostatečnost a účinnost vnitřního kontrolního systému.
Číslo stránky 3
Na průběžném sledování systému finanční kontroly se podílejí také klíčoví účastníci na pozicích
příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní v rámci výkonu každodenní agendy. Zjištěné
nedostatky při výkonu řídící kontroly jsou povinni písemně oznámit určeným osobám.
Provádění veřejnosprávních kontrol (zejména u příspěvkových organizací a příjemců veřejné
finanční podpory) upravuje směrnice k zajištění kontrolní činnosti. Závěry z provedených kontrol,
včetně nedostatků a uložených nápravných opatření, se vyhodnocují pravidelně v pololetních
intervalech. Souhrn nejčastějších nedostatků z veřejnosprávních kontrol zpracovává odbor
kontroly a předává jej vedení úřadu. Vyhodnocení kontrolní činnosti za jednotlivé věcně
příslušné odbory koordinuje oddělení vnitřní kontroly, které toto vyhodnocení předkládá řediteli
úřadu.
Systém finanční kontroly je prověřován také externími kontrolami a audity. Protokoly z externích
kontrol a zprávy z externích auditů provedených na Kraji Vysočina, kdy je kraj
kontrolovaný/auditovaný subjekt, včetně případných dokumentů o vypořádání zjištěných
nedostatků, jsou soustřeďovány v centrální evidenci na oddělení vnitřní kontroly.
f) Dosahování výsledků při zajišťování činnosti a schválených cílů tohoto orgánu včetně
realizace doporučení jednotlivých typů interního auditu.
Dosahování stanovených cílů při zajišťování činnosti Kraje Vysočina a krajského úřadu
pravidelně hodnotí orgány kraje (zastupitelstvo, rada, výbory, komise) a vrcholové vedení
krajského úřadu. Jsou vytvořeny systémy hodnocení jednotlivců nadřízenými zaměstnanci i
hodnocení útvarů ředitelem krajského úřadu a zástupci samosprávy Kraje Vysočina.
Jednou ze skupin cílů jsou cíle strategické. Ty jsou průběžně monitorovány prostřednictvím
Portálu strategického řízení úřadu, jsou definovány metriky plnění a periodicky vyhodnocovány
na společných poradách vedoucích zaměstnanců krajského úřadu.
Posuzování realizace dílčích cílů a zejména identifikace rizik, která ohrožují jejich dosahování, je
předmětem interně-auditorské činnosti. Auditní činnost oddělení interního auditu je členěna
následujícím způsobem:
Ujišťovací zakázky – interní audity, jejichž výstupem je auditní zpráva a podrobná auditní
dokumentace.
Poradenské zakázky – zakázky většího rozsahu s různorodým předmětem (např. účast
v pracovních týmech, řízení rizik, ad hoc analýzy zadané vedením KrÚ).
Konzultační zakázky – jednorázová konzultační činnost, včetně připomínkování předpisů.
Ujišťovací zakázky
V roce 2014 pracovali interní auditoři na těchto interních auditech:
audit plnění opatření z provedených auditů,
audit pronajímání nebytových prostor v sídle Kraje Vysočina,
audit inventarizace.
Na začátku roku byl proveden následný audit plnění opatření z provedených auditů. Jednalo se
o nápravná opatření v auditu procesů administrace dotačních titulů na odboru školství, mládeže
a sportu, auditu nákupu drobné techniky na odboru informatiky, auditu registru poskytovatelů
sociálních služeb, auditu nákupu služeb na odboru zdravotnictví, auditu poskytování dotací
z Fondu Vysočiny na odboru životního prostředí a auditu pracovních cest. Audit zahájilo
oddělení interního auditu v lednu a ukončilo jej v únoru 2014. Auditovaným obdobím bylo období
od 1. 1. 2012 do 31. 12. 2013. Cílem auditu bylo posouzení přiměřenosti a včasnosti plnění
nápravných opatření na základě doporučení vzešlých z provedených interních auditů. Auditní
tým došel k závěru, že přijatá opatření se ve velké míře daří úspěšně realizovat a přispívat tak
ke zdokonalování chodu úřadu a k předcházení nebo ke zmírnění rizik.
Číslo stránky 4
Předmětem auditu pronajímání nebytových prostor v sídle Kraje Vysočina na odboru
sekretariátu hejtmana byl proces pronajímání a výpůjčky nebytových prostor v sídle Kraje
Vysočina fyzickým a právnickým osobám, které podaly žádost dle pravidel Rady Kraje Vysočina
pro pronajímání nebytových prostor v sídle Kraje Vysočina. V souvislosti s tím sledoval auditní
tým dva základní cíle – posouzení dodržování právních předpisů a prověření přiměřenosti a
účinnosti vnitřního kontrolního systému v procesu pronajímání a výpůjčky nebytových prostor
v sídle Kraje Vysočina. Auditovaným obdobím bylo období od 1. 1. 2012 do 13. 1. 2014 a období
věcně související. Audit byl realizován v době od 17. 3. 2014 do 30. 7. 2014.
Identifikovaná zjištění shrnul auditní tým do 7 záležitostí. Žádné z nich nepřidělil vysoký stupeň
významnosti, 4 záležitosti ohodnotil středním a 3 nízkým stupněm významnosti. K odstranění
identifikovaných zjištění nebo ke zmírnění jejich důsledků navrhl auditní tým celkem 13
doporučení směřujících ke zjednodušení nastavených pravidel a jejich přiblížení zavedené praxi
a ke zvýšení transparentnosti a posílení kontrolních mechanismů při poskytování pronájmů a
výpůjček.
V srpnu 2014 zahájilo oddělení interního auditu audit procesu inventarizace. Předmětem auditu
byl proces inventarizace majetku a závazků Kraje Vysočina. V souvislosti s tím sledoval auditní
tým dva základní cíle – posouzení dodržování právních předpisů v procesu inventarizace
majetku a závazků Kraje Vysočina a posouzení přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního
systému v tomto procesu. Identifikovaná zjištění shrnul auditní tým do 7 záležitostí, kterým
přidělil nízký stupeň významnosti. K odstranění identifikovaných zjištění nebo ke zmírnění jejich
důsledků navrhl auditní tým celkem 17 doporučení spočívajících nejčastěji v úpravě vnitřních
předpisů.
Poradenské a konzultační zakázky:
Kromě provádění ujišťovacích zakázek (interních auditů) poskytuje oddělení interního auditu
také poradenské a konzultační služby ostatním útvarům krajského úřadu. Zároveň poskytuje
také metodickou pomoc interním auditorům příspěvkových organizací zřizovaných Krajem
Vysočina nebo interním auditorům v obcích na území Kraje Vysočina. Oddělení interního auditu
je žádáno o odborný komentář týkající se pracovních postupů, právních a vnitřních předpisů,
strategií a dalších záležitostí týkajících se činnosti úřadu.
V roce 2014 poskytli zaměstnanci oddělení interního auditu poradenství a konzultace v těchto
oblastech:
centrální evidence dotací (tzv. systém eDotace),
metodická pomoc obcím a příspěvkovým organizacím,
péče o zaměstnance,
připomínkování vnitřních předpisů.
Poradenská zakázka eDotace souvisí s Centrální evidencí dotací, tzv. systém eDotace, který je
na krajském úřadě zaveden od roku 2008. Mezi jeho hlavní cíle patří zjednodušit proces
podávání žádostí o dotace, vytvořit základ pro sjednocení dotačních postupů Kraje Vysočina a
založit jednu centrální evidenci dotací, která bude poskytovat jednotný a spolehlivý přehled o
všech dotačních titulech a darech.
V roce 2014 bylo oddělení interního auditu zapojeno do činnosti pracovní skupiny, která se
věnuje správě a rozvoji systému eDotace. Zástupce oddělení se účastnil pravidelných schůzek
této skupiny. Podílel se také na připomínkování dokumentů souvisejících se schvalováním
žádostí o dotace. V rámci poradenské služby využilo oddělení interního auditu rovněž
zkušeností získaných z práce na ujišťovacích zakázkách v oblasti poskytování dotací.
Cílem metodické pomoci obcím a příspěvkovým organizacím je prohlubování spolupráce, sdílení
metodiky a zavádění dobré praxe. Oddělení interního auditu poskytovalo obcím a příspěvkovým
organizacím poradenství z oblasti interního auditu. Konkrétními tématy poskytovaných
konzultací bylo např. zpracování roční zprávy o výsledcích interního auditu, povinnosti interního
Číslo stránky 5
auditu při schvalování účetní závěrky, systém řízení rizik, nebo také obecné povinnosti interního
auditora v organizacích, kde do této funkce nastoupil nový zaměstnanec nebo byl interní audit
nově zřízen.
V návaznosti na svou vizi KrÚ opakovaně realizuje strategický cíl týkající se podpory fyzického a
psychického zdraví, rozšířený o podporu slaďování osobního a profesního života a rovných
příležitostí zaměstnanců Kraje Vysočina zařazených do krajského úřadu. Zástupce oddělení
interního auditu se jako člen pracovní skupiny podílel na realizaci tohoto strategického cíle.
Krajský úřad si mimo jiné předsevzal obhájit titul „Podnik podporující zdraví 3. stupně“
a průběžně ověřovat úspěšnost realizovaných aktivit v oblasti slaďování osobního a pracovního
života a rovných příležitostí v soutěži Úřad roku „Půl na půl“ – respekt k rovným příležitostem.
V roce 2014 byla poskytována konzultační činnost především v oblasti připomínkování vnitřních
předpisů. Oddělení interního auditu vyjádřilo své připomínky např. ke směrnici o poskytování
cestovních náhrad, o vytváření a evidenci pověření, k provádění pokladních operací, o provozu
služebních motorových vozidel, o používání systému eDotace, k zásadám Zastupitelstva Kraje
Vysočina pro poskytování dotací na infrastrukturu vodovodů a kanalizací. Oddělení interního
auditu se také významně podílelo na připomínkování návrhu zákona o vnitřním řízení a kontrole
ve veřejné správě, který by měl nahradit v současnosti platný zákon o finanční kontrole ve
veřejné správě.
2. zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 7 odst.
2, 8, 9 a 11 zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti
a účinnosti zavedeného systému této kontroly
a. národních prostředků (příloha č. 4)
Veřejnosprávní kontroly na místě byly v roce 2014 vykonávány všemi odpovědnými zaměstnanci
podle jejich působností a odpovědností a v souladu se zákonem o finanční kontrole a vnitřní
směrnicí k zajištění kontrolní činnosti, a to na základě pololetních plánů kontrolní činnosti, dále
na podnět vedení kraje, ostatních orgánů veřejné správy a rovněž na základě informací
uvedených ve stížnostech právnických a fyzických osob.
Předběžné veřejnosprávní kontroly byly pravidelně vykonávány před vynaložením veřejných
výdajů při posuzování žádostí jednotlivých žadatelů o veřejnou finanční podporu z rozpočtu kraje
a fondu kraje - Fondu Vysočiny. Vykonávány byly převážně administrativní veřejnosprávní
kontroly, v případě zjištění nejasností nebo rizik byla jednotlivými odbory krajského úřadu
výjimečně prováděna kontrola na místě u žadatelů o veřejnou finanční podporu.
Průběžné veřejnosprávní kontroly byly zaměřeny zejména na dodržování stanovených
podmínek a postupů při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování schválených operací, na
včasnost a přesnost záznamů o nakládání s veřejnými prostředky a o uskutečňovaných
operacích. V průběhu roku 2014 byly průběžné veřejnosprávní administrativní kontroly
vykonávány u všech smluvně poskytnutých podpor z rozpočtu kraje a fondu kraje, a to formou
ověření správnosti závěrečné zprávy a vyúčtování akcí v rámci jednotlivých dotačních titulů.
Průběžné veřejnosprávní kontroly
na místě byly vykonávány odpovědnými zaměstnanci
administrátora podpory v souladu s plány kontrolní činnosti jednotlivých odborů krajského úřadu
u příjemců veřejných finančních podpor poskytnutých z rozpočtu kraje a fondu kraje. Příslušnými
odvětvovými odbory byly též prováděny kontroly hospodaření příspěvkových organizací
zřizovaných krajem v resortu školství, sociálních věcí, zdravotnictví, dopravy, kultury
a cestovního ruchu. V roce 2014 bylo u příspěvkových organizací kraje provedeno celkem
13 průběžných veřejnosprávních kontrol, z toho bylo 7 kontrol zaměřeno na hospodaření
s veřejnými prostředky, 4 kontroly na použití účelových prostředků a 2 kontroly na plnění
opatření přijatých na základě zjištění nedostatků předchozími kontrolami.
Číslo stránky 6
Následných veřejnosprávních kontrol bylo u příspěvkových organizací zřizovaných krajem
v resortech školství, zdravotnictví, sociálních věcí a kultura v roce 2014 provedeno celkem 31,
z toho bylo 28 kontrol zaměřeno na ověření hospodaření s veřejnými prostředky a 3 kontroly na
plnění opatření přijatých příspěvkovými organizacemi na základě předchozích kontrol.
U příspěvkových organizací kraje byly kontroly zaměřeny na dodržování právních předpisů,
schválených rozpočtů a pokynů zřizovatele a na ověření údajů o hospodaření s veřejnými
prostředky, tzn. na věrné zobrazení zdrojů, stavu a pohybu veřejných prostředků, a na to, zda
tyto údaje odpovídají skutečnostem rozhodným pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů
a nakládání s veřejnými prostředky.
V roce 2014 jsme kontroly hospodaření nadále zaměřili s větším důrazem na funkčnost
a účinnost vnitřního kontrolního systému v organizacích. V minulých letech se jako přínosné
osvědčilo zaměřit kontroly nejen na hospodaření jako celek, ale na jednu až dvě oblasti
hospodaření s hlubším ověřením skutečností a souvislostí. V loňském roce jsme v tomto
přístupu pokračovali a zaměřili jsme se na ověření vazeb mezi cestovními příkazy, evidencí
docházky zaměstnanců a evidencí jízd v autoprovozu organizací.
Provedenými veřejnosprávními kontrolami bylo zjištěno nedodržování některých obecně
závazných právních předpisů, zejména v oblasti účetnictví (nesprávné postupy účtování,
nedostatečná nebo chybná evidence a odpisování majetku), nakládání s majetkem, smluvních
vztahů, hospodaření s fondy a vnitřních norem příspěvkových organizací. Permanentně jsme
zjišťovali velké problémy organizací s dodržením vyhlášky o inventarizaci majetku, zejména
naplněním všech inventarizačních činností a průkaznosti postupů v rámci inventarizačních
činností. Stále zjišťujeme nedostatky v průkaznosti provádění řídící kontroly odpovědnými
zaměstnanci organizací. Zjištěnými nedostatky byl zkreslen stav majetku a výsledek
hospodaření v účetních závěrkách, resp. byly zjišťovány závažné nedostatky bez vlivu na účetní
závěrku. Zejména v nastavení a funkčnosti kontrolních systémů byly u řady organizací
zjišťovány významné nedostatky a rizika.
Na základě zjištěných nedostatků byla vždy vyžadována opatření k jejich odstranění. Plnění
těchto opatření bylo odborem kontroly ověřováno v průběhu roku 2014 u vybraného vzorku těch
příspěvkových organizací, u kterých byly předchozími veřejnosprávními kontrolami zjištěny
nejzávažnější nedostatky. Tento výběr vzorku ke kontrole plnění opatření se osvědčil již
v předchozích letech.
Protokoly z provedených následných kontrol u organizací jsou v souladu s vnitřním předpisem
předávány společně s přijatými opařeními zřizovatelským odborům k dalšímu využití v metodice
a vedení organizací.
Porušení rozpočtové kázně bylo zjištěno v loňském roce průběžnými veřejnosprávními
kontrolami u 1 příspěvkové organizace, která použila příspěvek na provoz v rozporu s účelem.
Následnými veřejnoprávními kontrolami bylo porušení rozpočtové kázně zjištěno
u 2 příspěvkových organizací. Organizace se dopustily porušení rozpočtové kázně použitím
provozních prostředků na pořízení darů a vyplacením vyšších osobních příplatků, než byly
stanoveny platovými výměry. Žádosti jedné organizace o prominutí odvodu Rada Kraje Vysočina
vyhověla.
U žadatelů nebo příjemců veřejných finančních podpor poskytnutých z rozpočtu Kraje Vysočina
a z Fondu Vysočiny bylo provedeno celkem 278 kontrol, z toho 39 kontrol předběžných, 148
průběžných a 91 následných kontrol. Byly zaměřeny především na ověření dodržení smluvních
podmínek poskytnutí podpor při průběžné realizaci akcí a po ukončení jejich realizace a
závěrečném vyúčtování akcí. V tomto počtu jsou zahrnuty i 3 kontroly provedené u soukromých
škol, kterým jsou poskytovány Krajem Vysočina veřejné finanční podpory v souladu se školským
zákonem, a je tak plněna povinnost kontroly jejich použití daná též školským zákonem.
Číslo stránky 7
Následnými kontrolami bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně u 1 příjemce a na základě
rozhodnutí Krajského úřadu Kraje Vysočina mu byl uložen odvod za porušení rozpočtové kázně
z důvodu nedodržení smluvních podmínek. Tato kontrola není dosud ukončena z důvodu podání
odvolání příjemcem.
V roce 2014 Kraj Vysočina stále neobdržel rozhodnutí ministerstva financí o odvolání příjemce
proti kontrolnímu zjištění z následné veřejnosprávní kontroly, které bylo předáno k dalšímu řízení
podle zvláštních právních předpisů v říjnu 2013.
V roce 2014 byly následné veřejnosprávní kontroly zajišťovány 6 pracovníky odboru kontroly.
Tento počet zaměstnanců je již dlouhodobě neměnný. Vzhledem k velkému počtu zřizovaných
příspěvkových organizací kraje (k 31. 12. 2013 celkem 107 organizací) je tudíž mnohdy
problematické zajistit obecně požadovanou periodicitu provádění následných kontrol
hospodaření těchto příspěvkových organizací.
b. zahraničních prostředků (příloha č. 5)
V roce 2014 nebyla Krajem Vysočina provedena žádná veřejnosprávní kontrola
u předstrukturálních fondů.
Ze strukturálních fondů čerpal Kraj Vysočina finanční prostředky prostřednictvím šesti
grantových schémat v programovacím období 2004 – 2006, z toho 5 grantových schémat bylo
realizováno prostřednictvím Společného regionálního operačního programu a 1 grantové
schéma prostřednictvím Operačního programu rozvoje lidských zdrojů. Grantová schémata byla
ukončena, v roce 2014 již tedy veřejnosprávní kontroly nebyly prováděny.
V rámci programovacího období 2007 – 2013 bylo Řídícím orgánem Operačního programu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Kraji Vysočina v rámci prioritní osy 1 a prioritní osy 3
schváleno sedm globálních grantů ve čtyřech oblastech podpory. S řídícím orgánem,
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, uzavřel kraj Dohodu o spolupráci, na základě
které zabezpečuje realizaci tohoto operačního programu jako zprostředkující subjekt.
V roce 2014 bylo v rámci těchto grantů provedeno celkem 20 průběžných veřejnosprávních
kontrol na místě, z toho:
-
v oblasti podpory 1.1. celkem 7 kontrol
-
v oblasti podpory 1.2. celkem 3 kontrol
-
v oblasti podpory 1.3. celkem 4 kontrol
-
v oblasti podpory 3.2. celkem 6 kontrol
(z toho 1 byla zahájena, ale nebyla ukončena)
Dále byla provedena 1 následná veřejnosprávní kontrola v oblasti podpory 1.1.
Administrativními veřejnosprávními kontrolami a průběžnými veřejnosprávními kontrolami na
místě bylo v roce 2014 zjištěno celkem 123 případů porušení rozpočtové kázně.
Kraj realizuje také několik projektů v oblasti sociálních služeb a sociálního začleňování
financovaných z prostředků EU v rámci programovacího období 2007 – 2013. V souladu s
rozhodnutím o poskytnutí dotace provedl kraj v roce 2014 celkem 15 průběžných
veřejnosprávních kontrol v rámci projektu „Podpora vybraných sociálních služeb na území Kraje
Vysočina - individuální projekt II.“ u poskytovatelů jednotlivých sociálních služeb. Dále kraj
v roce 2014 provedl 3 průběžné veřejnosprávní kontroly v rámci projektu „Podpora sociální
integrace příslušníků romských lokalit v Kraji Vysočina“ u poskytovatele služeb. Projekty jsou
realizovány v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Předmětem kontrol
bylo plnění podmínek vyplývajících ze smluv o zajištění sociálních služeb. Při těchto kontrolách
nebyly zjištěny nedostatky (v jednom případě byl zjištěn pouze drobný nedostatek).
V roce 2014 nedošlo k žádným kontrolním zjištěním předaným k dalšímu řízení podle zvláštních
právních předpisů.
Číslo stránky 8
3. Hlavní nedostatky, které v hodnoceném období zásadním způsobem
nepříznivě ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně stručné
charakteristiky jejich příčin
Nedostatky, které by podstatně ohrozily nebo znemožnily plnění hlavních úkolů při zajišťování
schválených cílů orgánu veřejné správy, a které by měly významný vliv na řádnou správu
a řízení hospodaření s veřejnými prostředky, nebyly v hodnoceném období identifikovány.
Problémové oblasti byly průběžně řešeny v souladu s rozhodnutími orgánů kraje (Rady Kraje
Vysočina a Zastupitelstva Kraje Vysočina) nebo rozhodnutím vedení krajského úřadu.
4. Informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených
mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána a o jejich výsledcích,
které poskytly mezinárodním organizacím na základě jejich vyžádání (§ 24
odst. 5 zákona)
V průběhu roku 2014 nebyla na Krajském úřadu Kraje Vysočina provedena žádná finanční
kontrola podle vyhlášených mezinárodních smluv.
5. Přehled a charakteristika opatření přijatých ředitelem Krajského úřadu Kraje
Vysočina
Řízení provozní a finanční činnosti úřadu a účinné fungování vnitřního kontrolního systému bylo
v průběhu roku 2014 zlepšováno např. následujícími opatřeními:
vyhodnocování plnění strategických cílů krajského úřadu za uplynulé období,
aktualizace interních předpisů,
akceptování a realizace doporučení z vykonaných interních auditů,
vzdělávání zaměstnanců krajského úřadu v oblasti finanční kontroly v rámci vstupního
vzdělávání,
podpora zvyšování odbornosti a profesionálního vystupování zaměstnanců,
aktualizace pověření ke kontrole a přezkušování účetních dokladů,
aktualizace databáze řízení rizik,
podpora dalšího rozvoje analytického nástroje datový sklad, především v oblasti
sledování ekonomiky úřadu a příspěvkových organizací.
K průběžnému sledování řešených problémů slouží systém evidence úkolů v rámci porad na
jednotlivých úrovních řízení (porady grémia ředitele, porady grémia ředitele s vedoucími odborů
a samostatných oddělení, porady jednotlivých sekcí a porady odborů). Obdobná evidence se
používá pro sledování a kontrolu plnění úkolů vyplývajících z usnesení rady a zastupitelstva
kraje. Jako další nástroj k řešení různých problémů je využívána možnost jmenování pracovních
týmů ředitelem úřadu.
6. Souhrnné zhodnocení
Kraj Vysočina naplňuje principy řádné správy veřejných prostředků. Orgány kraje a ředitel
krajského úřadu dostatečně vymezili pravomoci a odpovědnosti jednotlivých vedoucích a
ostatních zaměstnanců směřující k naplnění těchto principů. Finanční kontrola je nadále
nedílnou součástí finančního řízení, kontrolní činnost probíhá v souladu s platnými právními
předpisy, útvary zabývající se finanční kontrolou mohou proto poskytovat dostatečnou míru
nezávislého ujištění o přiměřenosti a účinnosti vnitřních kontrolních mechanismů. Krajský úřad si
trvale klade za cíl udržitelný a kvalitní výkon veřejné správy v souladu s kritérii hospodárnosti,
efektivnosti a účelnosti.
Povinnost předložit každoročně zprávu o výsledcích finančních kontrol je zákonem o finanční
kontrole stanovena také obcím a příspěvkovým organizacím jako orgánům veřejné správy. Obce
Číslo stránky 9
byly na tuto zákonnou povinnost písemně upozorněny dopisem krajského úřadu, ve kterém byly
uvedeny i odkazy na manuály a návody na zpracování zpráv o výsledcích finančních kontrol.
V Kraji Vysočina bylo k 31. 12. 2014 celkem 704 obcí. Z tohoto počtu 39 obcí (tj. 6 %), i přes
výše uvedené připomenutí zákonné povinnosti, zprávu o výsledcích finančních kontrol za rok
2014 nezaslalo. Z předložených zpráv o výsledcích finančních kontrol bylo pouze 60 zpráv (tj.
9 %) podáno elektronicky prostřednictvím Modulu ročních zpráv. Tato skutečnost přináší
vysokou administrativní náročnost při zpracování a zadávání údajů z ručně vyhotovených zpráv
do informačního systému.
Všech 107 příspěvkových organizací zřízených Krajem Vysočina k 31. 12. 2014 podalo zprávu
o výsledcích finančních kontrol elektronicky.
Zpracovali:
Ing. Michal Ňachaj
vedoucí odboru kontroly
Ing. Iva Ďásková
vedoucí oddělení veřejnosprávní kontroly
Ing. Kateřina Tesařová
vedoucí oddělení interního auditu
Jihlava dne 2. 3. 2015
Schválil:
Mgr. Ing. Zdeněk Kadlec, dr. h. c.
ředitel Krajského úřadu Kraje Vysočina
Číslo stránky 10