Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Vakcina Covid-19'.

 
 
 
 
STRATEGIE OČKOVÁNÍ PROTI COVID-19 
V ČESKÉ REPUBLICE  
 
 
 
 
 
 
Aktualizovaná verze 
Dne 22. prosince 2020 
 
 
 
 
 
 
 


 
Úvod 
Nejúčinnějším  nástrojem  kontroly  současné  pandemie  onemocnění  COVID-19  je  očkování.  První 
pandemické onemocnění novým koronavirem SARS, se objevilo před téměř 20 lety, další koronavirové 
onemocnění  MERS,  před  8  lety  a  dosud  stále  není  k  dispozici  žádná  účinná  vakcína  proti  těmto 
nákazám.  Je  to  dáno  zejména  tím,  že  tyto  epidemie  se  podařilo  kontrolovat,  a  proto  se  ve  vývoji 
očkovacích látek dále nepokračovalo. Situace ve vývoji vakcíny proti COVID-19 je jiná.  
Díky společnému úsilí velkého množství výzkumných týmů světa, se  prakticky za 65 dnů po  detekci 
nového  koronaviru  podařilo  objevit  antigenní  součásti  viru,  které  jsou  nezbytné  k  vývoji  a  přípravě 
očkovací  látky.  Zastavení  a  prevence  šíření  nákazy  v  populaci  a  ochrany  jednotlivce  lze  dosáhnout 
pomoci očkování. Jakmile bude očkovací látka proti onemocnění COVID-19 registrována a schválena 
pro  použití  v  EU,  bude  nezbytné  reagovat  bez  prodlení  tak,  aby  byl  co  nejvyšší  počet  obyvatel  ČR 
očkován v co nejkratším čase.   
Hlavním  cílem  očkování  proti  COVID-19  je  ochrana  obyvatel  před  tímto  onemocněním  a  zabránění 
šíření  nákazy  v populaci.  Pouze  tak  lze  dosáhnout  snížení  počtu  úmrtí,  zabránění  dalšímu  přetížení 
akutních  a  intenzivních  lůžek  ve  zdravotnických  zařízeních,  přispět  k  ochraně  zdravotnických 
pracovníků  a  ochraně  složek  kritické  infrastruktury.  Tento  úkol  si  vyžádá  zapojení  velkého  počtu 
zainteresovaných  stran.  Jako  zcela  klíčová  se  jeví  role  nejen  zdravotnických  zařízení  a  v další  fázi 
očkování také sítě praktických lékařů, ale také krajů, zdravotních pojišťoven, Armády ČR a dalších.   
Cílem  očkovací  strategie  je  nastavit  proces,  pomocí  kterého  bude  dosaženo  co  nejrychlejšího 
proočkování významné části populace vakcínou proti nemoci COVID-19. S ohledem na vzácnost zdrojů 
(dostupnost vakcíny v čase, personální kapacity) je stanovena prioritizace jednotlivých skupiny osob, 
které  mají  být  očkovány,  a  to  za  účelem  co  nejdřívější  imunizace  té  části  populace,  které  nemoc 
COVID-19 může  způsobit  největší  obtíže,  v krajním  případě  potom  smrt.  Toto  je  vedeno  především 
snahou  rychle  zabránit  přetěžování  zdravotního  systému  pacienty  s těžkým  průběhem  nemoci 
COVID-19. Se zvyšujícím se počtem očkovaných pacientů bude postupně dosahováno cíle zabránění 
komunitního šíření nemoci COVID-19. Nemoc COVID-19 se stane běžným respiračním onemocněním 
a Česká republika se bude moci vrátit do standardního stavu bez probíhající epidemie a začít postupně 
pracovat na nápravě škod touto epidemií způsobených.  
Jakkoliv si Ministerstvo zdravotnictví uvědomuje přetíženost sítě zdravotnických zařízení v posledním 
roce,  jedinou  cestou  z opakovaných  vln  pandemie,  které  povedou  k dalšímu  zpomalení  ekonomiky 
země  a  dalšímu  zatížení  zdravotního  systému,  je  co  nejrychlejší  proočkování  takové  části  populace 
České republiky, které do budoucna zajistí vybudování kolektivní imunity.  
 
 
 
 


Zapojené subjekty  
Proces 
Zajišťuje 
Vývoj vakcíny 
Univerzity, světové výzkumné týmy, farmaceutické společnosti 
Schvalování 
Evropská agentura pro léčivé přípravky (EMA), Evropská komise, 
národní regulatorní orgány, farmaceutické společnosti 
Produkce a zajištění 
Evropská komise, členské státy EU, farmaceutické společnosti 
Strategické plánování 
Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci se zdravotními pojišťovnami, 
odbornými společnostmi, ústředním krizovým štábem a kraji ČR 
Klinické vyhodnocení 
Národní imunizační komise (NIKO), Česká lékařská společnost (ČLS JEP), 
Vědecká rada Ministerstva zdravotnictví 
Financování 
Vláda, zdravotní pojišťovny 
Trénink specialistů 
Ministerstvo zdravotnictví, odborné společnosti, poskytovatelé 
zdravotních služeb 
Distribuce a skladování 
Držitelé distribučního oprávnění, farmaceutické společnosti,  
Očkování  
Orgány ochrany veřejného zdraví, poskytovatelé zdravotních služeb, 
Státní zdravotní ústav, zdravotní ústavy, očkovací centra, zdravotnický 
personál, Ministerstvo obrany, Ministerstvo vnitra  
Komunikace, 
Ministerstvo zdravotnictví 
informování veřejnosti 
Sledování 

Ministerstvo zdravotnictví, SÚKL, ÚZIS 
proočkovanosti 
Regulace a dohled nad 

SÚKL, EMA, držitelé rozhodnutí o registraci 
účinností a bezpečností 
vakcíny 
Mezinárodní 

Vláda, EU 
koordinace 
Dohled a sběr informací  
Ministerstvo zdravotnictví, ÚZIS 
 
 
 
 
 


Kapitola I: Očkování proti COVID-19 
 
Očkovací látky proti COVID-19 
Hlavním cílem vakcinace proti COVID-19 je prevence onemocnění touto infekcí, prevence reinfekce, 
dlouhodobý  protektivní  účinek  a  účinnost  pro  případné  další  vlny  pandemie.  Díky  vzniklým 
technologiím  a  neustále  pokračujícímu  vývoji  COVID-19  vakcín  jsou  připraveny  stovky  kandidátních 
vakcín. V současné době se nachází minimálně 202 kandidátních vakcín v různých fázích vývoje a z toho 
minimálně 49 vakcín v klinickém hodnocení a 164 v preklinickém hodnocení (údaj WHO k 30. 11. 2020). 
Za  nejdůležitější  vakcinální  antigen,  nezbytný  ke  stimulaci  lidské  imunitní  odpovědi,  je  považován 
povrchový  S  glykoprotein  SARS-CoV-2  viru.  Dalšími  možnostmi  je  využití  celého  virionu  nebo  S1 
subjednotkového  nosiče.  V  současnosti  se  vyvíjejí  čtyři  typy možných vakcín.  Celovirionové  vakcíny 
(atenuovaná  nebo  usmrcená  vakcína),  vektorové  vakcíny  (využívající  nejčastěji  replikující  nebo 
nereplikující virový vektor), proteinové vakcíny (subjednotková, adjuvovaná vakcína nebo vakcína na 
bázi viru podobných částic) a DNA, RNA vakcíny.  
Jako nejnadějnější se zatím jeví vakcíny druhé generace (proteinové, rekombinantní vektorové) a třetí 
generace  (genetické  vakcíny).  Bohužel  nelze  očekávat,  že  vakcína  bude  v  počátku  registrovaná  pro 
použití u dětí. Většina výzkumných týmů a firem provádí klinické hodnocení pouze u dospělých, ve věku 
od 16-85 let. 
 
Vývoj vakcíny 
Vývoj  očkovací  látky  prochází  nejprve  základní  výzkumnou  fází,  při  které  se  identifikují  významné 
antigenní složky očkovací látky, které jsou schopny stimulovat imunitní systém k adekvátní imunitní 
reakci,  v  podobě  protilátkové  a  buněčné  odpovědi.  Vlastní  vývoj  prochází  nejprve  laboratorní, 
pre-klinickou  fází,  během  které  jsou  prováděna  hodnocení  na  laboratorních  zvířatech.  Hlavním 
hodnoceným  kritériem  této  fáze  je  toxicita,  tolerabilita,  farmakologické  vlastnosti  látky  a 
imunostimulační účinek očkovací látky. 
Pokud látka splní všechna náročná kritéria, přikročí se k hodnocení na lidech. Vlastní klinický výzkum 
probíhá  ve  třech  fázích  klinického  hodnocení.  Během  první  klinické  fáze  se  hodnotí  bezpečnost  a 
imunogenita očkovací látky, tj. její schopnost stimulovat imunitní systém. Hodnocení zpravidla probíhá 
na desítkách dobrovolníků. Během druhé klinické fáze se hodnotí zejména bezpečnost, imunogenita, 
optimální  dávkování  a  různá  očkovací  schémata.  Tato  fáze  již  probíhá  na  stovkách  dobrovolníků. 
Poslední, třetí fáze klinického hodnocení opět ověřuje imunogenity a bezpečnost, především pak ale 
 



účinnost  očkování.  Třetí  fáze  se  účastní  tisíce  až  desetitisíce  dobrovolníků.  Jsou-li  všechny  fáze 
hodnocení úspěšné, může výrobce předložit žádost o registraci. 
 
zdroj: EMA1  
Registrace a regulace 
Vakcíny  proti  onemocnění  COVID-19  se  registrují  na  základě  centralizované  registrace  pro  všechny 
země EU tzv. centralizovanou procedurou.  
V souvislosti  s vývojem  a  registrací  vakcín  proti  COVID-19  zavedla  Evropská  agentura  pro léčivé 
přípravky  (dále  jen  „EMA“)  rychlé  přezkumné  postupy  s  cílem  urychlit  proces   posouzení    a  vydání 
žádostí  a  současně  zajistit důkladná  vědecká  stanoviska  a stejně  vysoké  normy kvality,  bezpečnosti 
a účinnosti jako v případě jiných léčivých přípravků. Byla vytvořena zvláštní skupina – pracovní skupina 
EMA  pro  pandemii  COVID-19,  která  poskytuje  vědecké  poradenství  v souvislosti  s klinickým 
hodnocením  a  registrací  léčivých  přípravků  a  provádí  průběžný  přezkum  nových  důkazů  a  výsledků 
klinických hodnocení s cílem urychlit posouzení slibné očkovací látky.  
Obvykle  musí  být  všechny  údaje  o  účinnosti,  bezpečnosti  a  kvalitě  léčivého  přípravku  a  všechny 
požadované  dokumenty  předloženy  na počátku  klinického  hodnocení  v rámci  formální  žádosti 
o registraci.  V  případě  průběžného  přezkumu  se  údaje  posuzují  postupně,  jakmile  jsou  k  dispozici 
z probíhajících studií, před podáním formální žádosti. Tím se podstatně zkrátí běžná doba klinického 
hodnocení,  jelikož  většina  údajů  je  odborně  přezkoumána,  přičemž  zásady  kvality,  bezpečnosti 
a účinnosti jsou dodrženy.  
 
1 https://www.ema.europa.eu/en/human-regulatory/overview/public-health-threats/coronavirus-disease-
covid-19/treatments-vaccines/covid-19-vaccines-development-evaluation-approval-monitoring 


 

Po schválení Výborem pro humánní léčivé přípravky EMA následuje jednání v rámci vlastního udělení 
registrace  takovémuto  léčivému  přípravku  ze  strany  Evropské  komise.  Následně  je  možné  zahájit 
dodávky do jednotlivých členských států Evropské unie.   
V rámci  zabránění  jakémukoliv  zpoždění v dodávkách,  které  je  součástí  klasického  způsobu  uvádění 
léčivých přípravků, a tedy i vakcín, na trh, v souladu s platnou legislativou EU2 a Zákonem o léčivech 
č. 378/2007  Sb.,  je  třeba  zajistit  vzájemnou  a  operativní  spolupráci  mezi  výrobcem  vakcíny, 
tj. držitelem rozhodnutí o registraci a SÚKL.  
Evropská komise, resp. EMA doporučuje členským státům udělit vakcíně proti COVID-19 výjimku z tzv. 
Protipadělkové směrnice3.  Evropská komise doporučila udělit držitelům registrace vakcín proti COVID-
19 udělit výjimku z tzv. serializace do 31.března 2021.   
Stejně tak bude třeba zajistit po dohodě s držiteli registrace, tj. výrobci, tzv. propouštění šarží dodávané 
tak, aby nedošlo k jakékoliv prodlevě od dodání do ČR a expedici vakcíny proti COVID-19 na očkovací 
místa  očkovacích  center.  Z těchto  důvodů  je  třeba  vytvořit  flexibilní  nástroj  operativní  komunikace 
mezi držiteli registrace, Státním ústavem pro kontrolu léčiv a Ministerstvem zdravotnictví.  
Úkoly:  
−   SÚKL ve spolupráci s MZ 
o   plynulé propouštění dodávaných šarží – průběžná komunikace mezi EMA, SÚKL a výrobci 
vakcín 
−  SÚKL 
o  Udělení výjimky z registrační dokumentace ohledně obalů a textů 
−  MZ  
o  vydat za účelem zajištění dostupnosti vakcín proti COVID-19 dočasné opatření podle § 8 
odst. 9, kterým se povolují distribuce a výdej léčivých přípravků nesplňujících požadavky 
nařízení o ochranných prvcích po dokončení výroby 
 
 
2 https://www.sukl.cz/sukl/legislativa-ceske-republiky-1  
3 SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2011/62/EU ze dne 8. června 2011, kterou se mění směrnice 
2001/83/ES  o  kodexu  Společenství  týkajícím  se  humánních  léčivých  přípravků,  pokud  jde  o  zabránění  vstupu 
padělaných léčivých přípravků do legálního dodavatelského řetězce; upřesněná Nařízením Komise v přenesené 
pravomoci  (EU)  2016/161  ze  dne  2.  října  2015,  kterým  se  doplňuje  směrnice  Evropského  parlamentu  a  Rady 

2001/83/ES  stanovením  podrobných  pravidel  pro  ochranné  prvky  uvedené  na  obalu  humánních  léčivých 
přípravků (Text s významem pro EHP) 
 

Vakcíny dostupné v ČR 
Česká republika se, stejně jako všechny ostatní členské státy EU, zapojila do iniciativy řízené Evropskou 
komisí,  jejímž  cílem  je  včasné  zajištění  vakcíny  proti  COVID-19,  a  to  v dostatečném  množství  pro 
všechny  členské  státy.  Společná  iniciativa  vznikla  z mnoha  důvodů,  nejen  kvůli  nutnosti 
koordinovaného přístupu v rámci společného trhu, ale také proto, že trhy jednotlivých států jsou pro 
vytížené výrobce neperspektivní.  
Evropská  komise  uzavřela  Dohodu  se  všemi  členskými  státy  tak,  aby  mohla  jejich  jménem  jednat 
s výrobci  kandidátních  vakcín.  Ve  smlouvě  se  mj.  členské  státy  zavazují  k tomu,  že  nebudou 
individuálně jednat s výrobci a podrývat tak společnou vyjednávací pozici EU. Dohoda rovněž poskytuje 
možnost  navýšit  finanční  prostředky,  kterými  Komise  disponuje  z národních  rozpočtů  tak,  aby  bylo 
umožněno jednání s co nejvíce možnými výrobci.  
V rámci tohoto společného mechanismu zajistila Vláda pro občany ČR očkovací látky uvedené níže. ČR 
v současný okamžik nezvažuje rozšíření portfolia výrobců nad rámec již dojednaných. A to především 
proto, že momentálně neexistuje další výrobce, který by měl reálnou šanci na schválení své kandidátní 
ze strany EMA. V případě potřeby navýšení již nasmlouvaných dodávek se jako alternativa jeví navýšení 
zarezervovaného zboží u výrobců, se kterými má ČR již uzavřeny platné smlouvy. Takovýmto příkladem 
je nabídka společnosti Pfizer / BioNTech na navýšení dodávek celé EU o 1/3, tj. o 100mil. dávek, který 
ČR  podpořila. O  možnosti  navýšení  dodávek o 100 mil  dávek  do  EU  informovala  i  společnost  Astra 
Zeneca. 
 
Základní údaje o očkovacích látkách, které budou dostupné v ČR*  
Počet 
Typ očkovací 
dávek / 
Informace o balení / 
Dostupnost 
Výrobce 
látky 
očkovací 
skladování 
v ČR 
schéma 
Pfizer/BioNTech 
Genová, mRNA,  2  dávky  /  •  1 dávka à 0,3 ml i.m.   26.  prosince, 
obalená 
21 dní 
•  5 dávek/lahvička 
resp. 
28. 
lipidovými 
•  975 ks v platu  
prosince 2020 
nanočásticemi  
•  -70 °C: 6 měsíců 
•  2-8 °C: 5 dní 
•  Pokojová  teplota:  6 
hod 
Moderna 
Genová, mRNA,  2  dávky  /  •  1 dávka à 0,5 ml i.m.  Schválení  EMA 
obalená 
28 dní 
•  10 dávek/lahvička  
naplánováno 
lipidovými 
•  100 dávek v platu 
na  6.1.  2021, 
nanočásticemi  
•  (shipping  box  1200  poté cca do 15 
dávek) 
dnů 
 


•  -25°  až  -  15  °C:  6 
měsíců 
•  2-8 °C: 30 dní 
•  pokojová teplota: 12 
hod 
AstraZeneca 
Rekombinantní,  2  dávky  /  •  1 dávka à 0,5 ml i.m.   Průběžné 
vektorová 
28 dní 
•  10 dávek v lahvičce   posouzení 
(adenovirus 
•  2-8 °C: 1 rok 
zahájeno  EMA 
ChAdOx1)  
•  pokojová  teplota:  4  v říjnu 2020  
hod 
CureVac 
Genová, mRNA,  2  dávky  /  •  1 dávka 0,6 ml, i.m.  
EMA 
obalená 
28 dní 
•  6  krabiček  po  15-20  informovala  o 
lipidovými 
dávkách 
předpokládané 
nanočásticemi  
•  Včetně  stříkaček  a  registraci 
 
rozpustidla 
k 1.4.2021 
•  - 60 °C: 2 roky 
•  2-8 °C: 6 měsíců 
•  pokojová teplota: 24  
hod 
Johnson&Johnson  Vektorová 
1 dávka 
•  1 dávka à 0,5 ml i.m.,   Průběžné 
(Jansen)  
(adenovirus 
•  5 dávek v lahvičce  
posouzení 
Ad26)  
•  2-8°C: 6 měsíců  
zahájeno  EMA 

prosinci 
2020.  Žádost  o 
registraci  bude 
podána 
cca 
1.února  2021. 
Dodání  na  trh 
se očekává v 2. 
čtvrtletí 2021 
Sanofi Pasteur 
Rekombinantní,  2  dávky/  •  1 dávka à 0,5 ml i.m.   Sanofi  očekává 
(GSK)  
adjuvovaná  
28 dní 
•  1  pár  lahviček  =  10  registraci 
dávek  
v posledním 
•  200 
lahviček  čtvrtletí 
roku 
(Antigen) v krabici  
2021 
•  100 
lahvičce 
(Adjuvans) v krabici 
•  2-8°C: 5 let 
Novavax 
Rekombinantní,  2  dávky  /  •  1 dávka à 0,5 ml i.m.   registrace 
adjuvovaná  
21 dní 
•  2-8 °C 
nebude  dříve 
 
 
než 
druhém 
čtvrtletí 2021 
*údaje platné k datu vypracování strategie 
 
 
 
 


Očekáváný harmonogram dodávek očkovacích látek do ČR 
 
Pfizer 
Moderna  AstraZeneca  Curevac  J&J 
celkem 
2021 
Leden 
dávky  277 875  
80 000  
 
 
 
357 875 
osoby  138 937 
40 000 
 
 
 
178 937 
Únor 
dávky  360 750   
80 000  
200 000  
 
 
640 750 
osoby  180 375 
40 000 
100 000 
 
 
320 375 
Březen 
dávky  426 075  
80 000 
400 000 
 
 
906 075 
osoby  213 037 
40 000 
200 000 
 
 
453 037 
Duben 
dávky  480 000 
278 000 
500 000  
22 000 
185 000 
1 465 000 
osoby  240 000 
139 000 
250 000 
11 000 
185 000 
825 000 
Květen 
dávky  480 000  
278 000 
900 000  
22 000 
185 000 
1 865 000 
osoby  240 000 
139 000 
450 000 
11 000 
185 000 
1 025 000 
Červen 
dávky  480 000  
278 000 
400 000  
22 000 
185 000 
1 365 000 
osoby  240 000 
139 000 
200 000 
11 000 
185 000 
775 000 
Červenec 
dávky  500 000  
278 000 
600 000  
58 000 
400 000 
1 836 000 
osoby  250 000 
139 000 
300 000 
29 000 
400 000 
1 118 000 
Srpen 
dávky  500 000  
278 000 
 
58 000 
400 000 
1 236 000 
osoby  250 000 
139 000 
 
29 000 
400 000 
818 000 
Září 
dávky  500 000 
278 000 
 
58 000 
400 000 
1 236 000 
osoby  250 000 
139 000 
 
29 000 
400 000 
818 000 
Říjen 
dávky   
 
 
73 000 
83 000 
156 000 
osoby   
 
 
36 500 
83 000 
119 500 
Listopad 
dávky   
 
 
73 000 
83 000 
156 000 
osoby   
 
 
36 500 
83 000 
119 500 
Prosinec 
dávky   
 
 
73 000 
83 000 
156 000 
osoby   
 
 
36 500 
83 000 
119 500 
2022 
Leden 
dávky   
 
 
88 000 
 
88 000 
osoby   
 
 
44 000 
 
44 000 
Únor 
dávky   
 
 
88 000 
 
88 000 
osoby   
 
 
44 000 
 
44 000 
Březen 
dávky   
 
 
88 000 
 
88 000 
osoby   
 
 
44 000 
 
44 000 
Duben 
dávky   
 
 
88 000 
 
88 000 
osoby   
 
 
44 000 
 
44 000 
Květen 
dávky   
 
 
88 000 
 
88 000 
osoby   
 
 
44 000 
 
44 000 
Červen 
dávky   
 
 
88 000 
 
88 000 
osoby   
 
 
44 000 
 
44 000 
Celkem získaných dávek 
11 901 700 
Celkem proočkovaných pacientů 
6 953 849 
 


Je nutné uvést, že jde o harmonogram předběžný, avšak vycházející z posledních oficiálně dostupných 
informací ke dni zveřejnění této strategie.  
Dále je také nutné pamatovat na to, že ne všichni výrobci vakcín budou ve svém snažení úspěšní. Také 
proto ve výše uvedené tabulce chybí výrobci vakcíny Sanofi a Novavax, kteří ještě nepokročili, resp. 
byli nuceni se ve vývoji vakcíny vrátit na samotný počátek, a nelze tak odhadovat jejich dostupnost na 
trhu. Na druhou stranu někteří výrobci – konkrétně Pfizer/BioNTech a AstraZeneca nabízí Evropské unii 
možnost  nákupu  vyššího  počtu  dávek.  Tyto  nákupy  ČR  zváží  s cílem  zajistit  co  nejrychlejší 
proočkovanost populace.  
 
 
 
10 

Kapitola II: Organizace a průběh očkovací kampaně 
S ohledem  na  to,  že  očkovací  kampaň  bude  probíhat  za  stálého  průběhu  pandemické  situace,  je 
nezbytné  zajistit  v prvních  fázích  centralizovaný  přístup,  který  umožní  proočkování  zdravotnického 
personálu a dalších klíčových složek tak, aby byla zajištěna dostatečná těchto skupin při péči o pacienty 
s COVID-19.   
Hlavním  cílem  očkovací kampaně  je  proočkovat  co  nejvyšší  počet občanů  České  republiky  s tím,  že 
prioritní  přístup  k očkovacím  látkám  musí  být  poskytnut  ohroženým  skupinám  obyvatel  a  určeným 
zdravotnickým pracovníkům s cílem zabezpečit dostatek personálu pro další zvládání pandemie, resp. 
nastupující očkovací kampaně, případně s ohledem na prevenci zavlečení nákazy na pracoviště.  
Průběh  očkovací  kampaně  lze  rozdělit  do  tří  fází,  které  se  však,  v závislosti  na  dostupnosti  vakcín, 
mohou prolínat.  
Naprosto klíčová bude také úloha krajů, které budou spoluurčovat sít očkovacích center a množství 
očkovacích  látek,  které  do  regionu  budou  distribuovány.  Za  tímto  účelem  je  třeba  v každém  kraji 
jmenovat  jednoho  krajského  koordinátora  očkování,  který  bude  v pravidelném  kontaktu 
s ministerstvem  zdravotnictví,  pojišťovnami  atd.  Metodický  postup  Ministerstva  zdravotnictví  bude 
krajům poskytnut ke každé fázi očkování.  
Očkovací centra 
Síť  očkovacích  center  v krajích,  s výjimkou  ordinací  praktických  lékařů,  bude  určována  krajskými 
koordinátory ve spolupráci s distributory, resp. zdravotními pojišťovnami a bude reflektovat nároky na 
skladovací a přepravní podmínky jednotlivých vakcín a kapacity těchto center s tím, že cílem je zajistit 
co nejvyšší proočkovanost v co nejkratší době.  
Fáze I A – cílené centralizované očkování  
Trvání: leden/únor  2021 
Odhadovaný počet dávek očkovací látky v ČR ke konci období: 357 875 
V lednu  bude  v ČR  dostupná  vakcína  od  společnosti  Pfizer/BioNTech,  která  je  tou  nejnáročnější 
z hlediska  skladovacích  kapacit.  I  s ohledem  na  nutnost  prioritizace  při  očkování  prvních  skupin 
obyvatel bude očkování v první fázi probíhat cíleně a centralizovaně.  
Specifika distribuce: 
Očkování bude probíhat v předem určených centrech – cca 30 napříč Českou republikou, která budou 
zavážena přímo společností Pfizer/BioNTech.  
 
11 

Další  distribuce  v krajích,  tj.  do  zdravotnických  zařízeních,  které  není  možné  z kapacitních  důvodů 
zavážet napřímo společností Pfizer/BioNTech, bude v gesci jednotlivých krajů tak, aby byla zajištěna co 
nejlepší dostupnost očkování pro občany v jednotlivých krajích a Hl. m. Praze. Distribuce do center v ČR 
bude  probíhat  vždy  ve  čtvrtek  každého  týdne  tak,  aby  v případě,  že  kraj  nemá  možnost  zajistit 
poskytnutí vakcíny dalším očkovacím centrům v kraji ve zmraženém stavu, mohlo být dané množství 
vakcíny  rozmraženo  a  v chladničkové  teplotě  poskytnuto  případným  dalším  očkovacím  centrům 
v krajích.  Distribuce  v rámci  krajů  bude  zcela  v gesci  krajů.  Odpověděnou  osobou  bude  krajský 
koordinátor, který bude mít povinnost informovat o případném rozdělení dávek v rámci kraje MZ. 
Ke  konci  ledna  2021  lze  očekávat  dostupnost  vakcíny  od  výrobce  Moderna.  Tato  bude  muset  být 
distribuována standardním distribučním řetězcem, více v kapitole „Distribuce“. Distribuce však bude 
probíhat,  opět  vzhledem  k náročnosti  skladování  očkovací  látky,  do  centrálních  distribučních  míst, 
která  disponují  vhodnými skladovacími kapacitami.  S ohledem  na  delší  dobu  uložení v chladničkové 
teplotě však bude možné, na základě domluvy krajských koordinátorů a distributorů, zavážet očkovací 
látku Moderna i do menších zdravotnických zařízení.  
Průběh očkování a prioritní skupiny:  
V první fázi (1 A) nebude dostupný rezervační systém pro veřejnost, fáze je charakterizována potřebou 
cíleného  očkování  v  klíčových  zdravotnických  zařízeních  a  též  zařízeních  pobytové  sociální  péče  o 
seniory. Vzhledem k potřebě strategické prioritizace budou v této fázi očkovány osoby v následujících 
skupinách:  
−  zdravotničtí pracovníci pracující na následujících odděleních (neřazeno dle priorit): 
o  Infekční oddělení,  
o  lůžková oddělení v režimu COVID zóny,  
o  oddělení ARO, JIP,  
o  urgentní příjem,  
o  geriatrická oddělení,  
o  léčebny dlouhodobě nemocných,  
o  očkovací centra,  
o  pracovníci odebírající a zpracovávající biologické vzorky k vyšetření na COVID-19, 
o  plicní oddělení, 
−  pacienti  hospitalizovaní  v distribučních  očkovacích  centrech,  kteří  jsou  starší  65  let  či  chroničtí 
pacienti s klinicky rizikovými faktory (vyjmenovány dále, fáze 1 B) 
−  všeobecní praktičtí lékaři 
−  zdravotničtí pracovníci pracující v ordinacích všeobecných praktických lékařů,  
 
12 

−  praktičtí lékaři pro děti a dorost, 
−  zdravotničtí pracovníci pracující v ordinacích praktických lékařů pro děti a dorost, 
−  domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem  
−  zaměstnanci domovů pro seniory a domovů se zvláštním  režimem, kteří přicházejí do přímého 
kontaktu s pacienty nebo uživateli sociálních služeb 
−  příslušníci Armády ČR, kteří se podílí na boji s COVID-19 
−  Základní složky integrovaného záchranného systému  
o  poskytovatelé zdravotnické záchranné služby, 
o  policie České republiky, 
o  hasičský záchranný sbor České republiky, 
o  jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje jednotkami požární ochrany. 
 
Tato prioritizace vyplývá z doporučení Světové zdravotnické organizace, jde také o postup, který zvolilo 
například Spojené království nebo Izrael. Cílem je zabezpečit připravenost systému na masivní očkovací 
kampaň  v podmínkách  probíhající  pandemie.  Zároveň  je  vyslán  signál  směrem  k veřejnosti  o 
bezpečnosti a důvěře ve vakcínu.  
Výhodou  výše  uvedeného  postupu  rovněž  je,  že  očkování  nejohroženějších  skupin  obyvatelstva 
proběhne v rámci jejich pobytu v zařízení zdravotní či sociální péče, kde je pro ně zajištěna veškerá 
péče a servis 
Úkoly:  
−  MZ + kraje 
o  stanovit síť center pro očkování vakcínou Pfizer / BioNTech – splněno 
o  určit rozdělení lednové dávky vakcíny mezi jednotlivá centra – splněno 
−  Kraje 
o  vytipovat  síť  nemocnic  v krajích,  kam  bude  moci  být  dále  distribuována  vakcína  od 
společnosti Pfizer / BioNTech 
o  vytipovat  síť  zdravotnických  zařízení,  která  disponují  skladovací  kapacitou  pro  vakcínu 
Moderna, kterou je nutné skladovat při teplotě  -20°C . 
−  Zdravotní pojišťovny 
 
13 

o  uzavřít  smluvní  vztah  s distributorem,  který  zajistí  dopravu  vakcíny  Moderna  do 
očkovacích míst 
−  MPSV  a kraje  
o  vytipovat  zařízení  sociální  péče,  předat  informace  o  počtech  osob  majících  zájem  o 
očkování,  možnosti  zajistit  očkování  vlastním  praktickým  lékařem  atd.  spádovým 
očkovacím centrům  
−  Za nabídku očkování příslušným zaměstnancům výše uvedených skupin odpovídá zaměstnavatel, 
který  také  určí  osobu  pro  komunikaci  s příslušným  očkovacím  centrem  tak,  aby  byla  zajištěna 
vakcinace buď v očkovacím centru, nebo na jiném místě 
Timeline: 
−  26.12., resp. 28.12.: dodání očkovací látky Pfizer / BioNTech do ČR 
−  Od 7.1. 2021 a poté každý čtvrtek: dovoz vakcíny Pfizer/BioNTech do již určených center 
−  Cca 6.1.20214:  očekávané schválení vakcíny Moderna Evropskou agenturou pro léčivé přípravky, 
následované schválením Evropskou komisí 
−  Cca 22.1.2021:  očekávaná dostupnost vakcíny Moderna v EU (15 dní od schválení)  
 
Fáze I B  – centralizované očkování  
Trvání: únor – březen/duben 2021 
Odhadovaný počet dávek očkovací látky v ČR ke konci období: 1 546 825 / 3 011 825 
V únoru a březnu budou v ČR dostupné vakcíny od výrobců BioNTech/Pfizer a Moderna. Obě vakcíny 
jsou náročné na distribuci a skladování a jejich očkování tak nemůže probíhat v ordinacích praktických 
lékařů. Tato fáze bude ukončena s příchodem vakcíny AstraZeneca, která bude určena pro ordinace 
praktických lékařů.  
V této fázi bude nadále probíhat očkování skupin, které jsou uvedeny ve fázi I A. Zároveň však bude 
umožněno občanům registrovat se na očkování v existujících očkovacích centrech, jejichž počet se díky 
skladovacím podmínkám oproti lednu 2021 rozšíří. Narostou tak i očkovací kapacity v celé republice. 
Vytíženější tak budou i dvě velkokapacitní očkovací centra na výstavišti v Praze Letňanech a v Brně.  
 
4 EMA plánuje udělit registraci nejpozději do 13. ledna 2021 
14 
 

Specifika distribuce: 
Očkování v této fázi bude pokračovat v centrech určených pro dovoz vakcíny Pfizer/BioNTech a dále 
v dalších  zařízeních  určených  jednotlivými  kraji,  která  disponují  skladovacími  kapacitami 
odpovídajícími  požadavkům  na  skladování  vakcíny  Moderna,  která  budou  zavážena  distributorem 
vybraným zdravotními pojišťovnami. S ohledem na delší dobu uložení v chladničkové teplotě však bude 
po dohodě s kraji možné rozšířit distribuci i do menších zdravotnických zařízení tak, aby byla zajištěna 
dostupnost pro všechny skupiny obyvatel. 
Půjde  tak  o  souběh  dvou  distribučních  řetězců,  který  si  vyžádá  náročnější  organizační  zabezpečení 
a spolupráci krajských koordinátorů.  
Průběh očkování a prioritní skupiny:  
Zvláště v počátku bude očkování probíhat ve formě pokračování fáze I A, která se rozšíří o další skupiny 
zdravotnických pracovníků a další skupiny seniorů a chronicky nemocných pacientů. 
V této fázi  bude  očkování  postupně  otevřeno veřejnosti. Občané, kteří spadají do rizikových skupin 
budou  vyzýváni  k rezervaci  na  jednotném  webovém  portálu,  kde  při  registraci  a  rezervaci  termínu 
vyplní několik základních informací (věk, základní onemocnění – formou zaškrtávání tak, aby mohlo být 
automaticky  vyhodnoceno,  preference  očkovacího  centra)  a  identifikační  údaje  tak,  aby  se  ušetřila 
administrace při příchodu do očkovacího centra.  
Systém  žádosti  přiřadí  prioritu  s tím,  že  pokud  bude žadatel  spadat  do  definice  ohrožených  skupin, 
bude mu dána přednostní prioritní možnost objednání do daného očkovacího centra. Pokud definici 
ohrožené skupiny nesplní, bude mu objednání umožněno v případě dostatečných zásob očkovací látky.  
Tento přístup byl zvolen s cílem umožnit očkování všem, kteří o něj mají zájem a zároveň zabezpečit, 
že obyvatelé spadající do ohrožených skupin nebudou opomenuti.  Více viz níže. 
V této fázi budou očkovány nad výčet fáze 1 A osoby spadající do následujících skupin (seznam se může 
měnit v návaznosti na průběh fáze I A) 
−  zdravotničtí pracovníci v odděleních: lůžková interní a kardiologická, 
−  lékaři ORL a chirurgie hlavy a krku,  
−  ostatní zdravotničtí pracovníci, 
−  pracovníci orgánů ochrany veřejného zdraví provádějící epidemiologická šetření v ohnisku nákazy,  
−  poskytovatelé domácí zdravotní péče,  
−  osoby 65+ , s prioritizací dle věku od nejstarších osob 
 
15 

−  osoby pečující o zdravotně postižené (sociální pracovníci a neformální pečující), učitelé na základní 
školách, krizová infrastruktura kraje a Hl. m. Prahy 
−  chroničtí pacienti v klinicky rizikovými faktory (řazeno podle priority): 
o  pacienti se závažným, farmakologicky řešeným diabetes mellitus 
o  pacienti s obezitou (BMI > 35 kg/m2) 
o  pacienti s chronickým respiračním onemocněním (CHOPN, bronchiektázie, plicní fibrózy – 
cystická fibróza, idiopatická plicní fibróza, PCD)  
o  pacienti se závažným onemocnění ledvin a jater, pacienti na dialýze a s CKD5 
o  pacienti s hemato-onkologickým onemocněním  
o  pacienti po transplantaci solidního orgánu nebo kostní dřeně  
o  pacienti se závažným dekompenzovaným onemocněním srdce (srdeční selhávání a ICHS, 
zejména stav po AKS a po revaskularizaci, kardiomyopatie)  
o  pacienti  s  rezistentní  hypertenzí  (zvýšený  TK  140/90 mmHg a  vyšší  navzdory  nejméně 
trojkombinaci antihypertenziv)  
o  pacienti  se  vzácným  genetickým  onemocněním,  kteří  pro  svou  intelektovou 
nedostatečnost  nebo  vývojové  poruchy  chovaní,  nebo  další  postižení, např.  mobility či 
respiračních funkcí jsou ve zvýšeném riziku závažného průběhu onemocnění covid-19  
o  pacienti s léčbou cíleně ovlivňující imunitní systém (imunosuprese)  
o  pacienti s imunodeficiencí 
 
Úkoly: 
−  MZ + kraje 
o  Vytvořit  databázi  center  pro  očkování  COVID-19,  tj.  rozšířit  ji  o  centra  pro  očkování 
vakcínou od výrobce Moderna 
o  Připravit  síť  ordinací  praktických  lékařů,  kteří  budou  mít  zájem  o  zapojení  do  očkovací 
kampaně proti COVID-19  
−  Zdravotní pojišťovny  
o   Navrhnout motivační výši úhrad pro poskytovatele zdravotních služeb, kteří se zapojí do 
očkovací kampaně  
−  MZ 
o  V předstihu připravit systém objednání na očkování proti COVID-19 pro veřejnost, včetně 
automatického vyhodnocování zdravotního stavu a určování priority očkovaného 
 
16 

−  Kraje 
o  vytipovat  síť  nemocnic  v krajích,  kam  bude  moci  být  dále  distribuována  vakcína  od 
společnosti Pfizer/BioNTech 
o  vytipovat síť zdravotnických zařízeních, které disponují skladovací kapacitou pro vakcínu 
Moderna, kterou je nutné skladovat při teplotě -20°C. 
 
Timeline  
−  průběh ledna / února – mapování zájmu praktických lékařů, a dalších center o očkování  
−  leden – spuštění rezervačního systému pro veřejnost 
−  konec února – síť praktických lékařů, kteří očkují proti COVID-19 
−  březen 2021 – dodání vakcíny AstraZeneca do ČR  
 
Fáze II – decentralizované očkování  
Trvání: březen/duben 2021 do konce hlavní očkovací kampaně 
Poslední část hlavní části očkovací kampaně bude charakteristická dostupností vakcín, které umožňují 
aplikaci v ordinacích praktických lékařů. Tito se tak v této fázi stanou hlavními aktéry pro úspěšnou 
vakcinaci občanů České republiky.  
Do ČR se v této fázi dostanou vakcíny společností AstraZeneca, Johnson&Johnson a CureVac. Možná 
také vakcíny od výrobce  Sanofi. S výjimkou vakcínu CureVac, která bude  pravděpodobně vyžadovat 
opět náročnější skladovací podmínky, jde o vakcíny vhodné pro ordinace praktických lékařů.  
Ordinace praktických lékařů by si měly vytvořit rezervační, či zvací systém, který jim umožní očkování 
z vícedávkového  balení  v čase  daném  na  spotřebu  otevřeného  balení.  Praktiční  lékaři  budou  znát 
aktuální stav svých pacientů a nebude tedy nutné zapojovat je do centrálního rezervačního systému, 
který bude vyhodnocovat zařazení pacienta do prioritní skupiny. Počítá se, že praktičtí lékaři zvládnou 
bez narušení péče o ostatní pacienty naočkovat cca 10 pacientů denně, tj. cca 50 000 pacientů denně 
v celé ČR při 100% zapojení naprosté většiny praktických lékařů v zemi. Tato kapacita umožní, aby bylo 
očkování nabídnuto všem, kteří o něj budou mít zájem. 
 
17 

Souběžně bude probíhat očkování v očkovacích centrech, která fungovala ve fázi I B. S přihlédnutím 
k zájmu  o  očkování  a  dostupnost  očkovacích  látek  v ČR,  lze  přistoupit  ke  eliminaci  priorit  určitých 
skupin pacientů v předchozí fázi.  
Specifika distribuce 
Očkování  v této  fázi  bude  na  počátku  pokračovat  v centrech  určených  pro  dovoz  vakcíny 
Pfizer/BioNTech.  Naprostou  prioritu však  získají  distributoři ostatních  očkovacích  látek,  kteří  budou 
dovážet vakcínu nejen do očkovacích center v případě vakcín CureVac a Moderna, ale především do 
ordinací praktických lékařů (vakcíny AstraZeneca a Johnson&Johnson). Tato distribuce bude nastavena 
tak, aby zajistila kontinuální zásobování vakcínami veškerá očkovací místa.  
Průběh očkování a prioritní skupiny:  
V této fázi bude postupně ustupováno od hromadného očkování větších celků vytipovaných prioritních 
skupin. Od poloviny fáze by mělo převážit očkování praktickými lékaři všech, kteří budou mít o očkování 
zájem.  Je  třeba  tedy  mít  robustní  centralizovaný  rezervační  systému  pro  očkovací  centra  mimo 
praktické  lékaře,  přičemž  rezervace  u  praktických  lékařů  by  probíhaly  běžným  objednáním  v režii 
samotných  praktických  lékařů.  Pozvánky  na  očkování  je  přitom  možné  odesílat  pomocí  SMS  jako 
funkcionality ambulantních informačních systémů (např. smartMEDIX, Medicus, AIS…).  
Úkoly 
−  MZ + zdravotní pojišťovny 
o  zajistit a dále udržovat co nejširší síť očkujících praktických lékařů  
o  dále sledovat efektivitu probíhající očkovací kampaně 
−  MZ  
o  Monitorovat dostupnost nových či dodatečných dávek očkovacích látek 
Timeline 
−  Jaro: kontinuální rozšiřování sítě očkujících praktických lékařů 
−  Jaro: příchod dalších očkovacích látek do ČR (AstraZeneca, J&J, CureVac) 
 
 
 
 
18 

Kapitola III: Aplikace očkovací látky  
Základní premisy 
Zařazení dalších prioritních skupin  
Se stejným cílem bude možné seznam prioritních skupin pro očkování rozšířit o další skupiny obyvatel, 
či  skupiny  zaměstnanců,  a  to  na  žádost  příslušného  rezortního  ministerstva  a  po  souhlasu  hlavní 
hygieničky  ČR,  která  vyhodnotí  epidemiologický  přínos  očkování  dané  skupiny  obyvatel,  či  skupiny 
zaměstnanců  v čase  podané  žádosti.  Každá  takováto  změna  prioritních  skupin  bude  moci  být 
provedena  pouze  za  předpokladu  dostatečného  množství  očkovací  látky  v ČR  a  za  předpokladu,  že 
nebude ohrožena posunem očkování jiná skupina obyvatel.  
Testování před očkováním  
Před očkováním nebude nutné podstoupit test (PRC či antigenní test).  Česká vakcinologická společnost 
nepovažuje testování před očkováním za efektivní či přínosné a podobně jako u jiných očkování ho 
nedoporučuje. Případné očkování asymptomatických osob s COVID-19 infekcí nemůže vést k poškození 
zdraví  očkovaného.  Jde  o  postup  používaný  i  v případě  dalších  onemocnění,  kdy  se  očkují  i 
bezpříznakoví nosiči (např. nosič pneumokokových nebo meningokokových onemocnění) a to také bez 
předchozího testování na přítomnost onemocnění.  
Nutnost podstoupit test před očkováním by navíc vedla ke snížené ochotě občanů nechat se vakcínou 
proti COVID-19 očkovat. Zároveň jde o postup zcela v souladu s doporučeními Světové zdravotnické 
organizace a ECDC.  
Očkování po prodělání onemocnění COVID-19 
Prodělané onemocnění COVID-19 není kontraindikací očkování. Je doporučeno provést očkování cca 
po  90  dnech  od  příznakového  průběhu  onemocnění  COVID-19.  Z  dlouhodobého  hlediska  očkování 
přináší benefit a poskytuje časově delší ochranu proti onemocnění COVID-19, než samotné prodělání 
nemoci.  
Jakékoli  jiné  očkování  je  možné  zahájit  nejdříve  za  14  dnů  po  ukončení  izolace  pro  onemocnění 
COVID-19 v případě příznakového průběhu a za 7 dnů v případě bezpříznakového průběhu. 
Dlouhotrvající  příznaky  COVID-19  nejsou  kontraindikací  obdržení  COVID-19  vakcíny,  ale  v  případě 
důkazu  o  současném  zhoršení,  může  být  zváženo  odložení  očkování  z  důvodu  toho,  aby  nedošlo  k 
nesprávnému přisouzení jakýchkoli změn v základním stavu osoby očkování.  
 
19 

Základní kontraindikace  
Základní kontraindikací je průběh horečnatého onemocnění. S ohledem na postupný vývoj vakcín a 
dostupnost informaci, budou kontraindikace dále specifikovány pro každou z vakcín.  
 
Indikace k očkování  
S ohledem  na  cíl  proočkování  co  největšího  počtu  obyvatel  v co  nejkratším  čase  není  možné 
postupovat  tak,  že  by  k očkování  v  očkovacích  centrech  byla  nutná  nejprve  indikace  praktickým 
lékařem daného pacienta. Systém, kdy by bylo nutné, aby potencionálně očkovaný pacient absolvoval 
nejprve prohlídku svým praktickým lékařem a poté se objednal do očkovacího centra, by odradil řadu 
zájemců  o  očkování  způsobil  by  výrazné  zdržení.    K očkování  bez  předchozí  prohlídky  praktickým 
lékařem přistoupila naprostá většina států, a to i těch, kde již očkování probíhá.  
Pacientům, kteří si nejsou jisti svým zdravotním stavem, je doporučeno konzultovat svůj stav se svým 
praktickým lékařem před registrací k očkování v rámci centrálního registračního systému.  
 
Informování prioritních skupin 
Ve fázích I A i I B bude zásadní cílené informování prioritních skupin obyvatel, a to především z řad 
ohrožených skupin osob.  
Informování prioritních skupin osob a vyzývání k očkování by mělo odpovídat definici prioritních skupin 
v jednotlivých fázích očkování.  
Cílené informování bude probíhat následujícími cestami:  
−  Široké informování veřejnosti (podle komunikační strategie očkování) 
−  Informování prostřednictvím dalších aktérů, kteří budou požádáni o spolupráci: 
−  Všeobecní praktičtí lékaři 
−  Ambulantní specialisté daných odborností 
−  Centra specializované péče a specializované kliniky 
−  Pacientské organizace 
Ministerstvo  zdravotnictví  bude  spolupracovat  s pacientskými  organizacemi  v oblasti  cíleného 
informování chronických pacientů prostřednictvím m.j. interaktivních webinářů pro zajištění možnosti 
přímo se ptát odborníků nejen z oblasti vakcinologie a imunologie, ale též odborníků na léčbu daného 
onemocnění.  
 
20 

Výše uvedeným subjektům budou předány veškeré informace o očkování, stejně tak budou disponovat 
seznamem očkovacích center a dalšími informacemi.  Zároveň budou požádáni o odhad počtu osob, 
které je nutno naočkovat prioritně.  
Některá z očkovacích center, jako např. IKEM, se mohou zaměřit na očkování svých pacientů.  
Rezervace termínu očkování  
V momentě,  kdy  bude  systém  otevřen  pro  rezervaci  časů  ze  strany  veřejnosti,  bude  již  funkční 
rezervační  systém,  do  které  budou  zapojena  všechna  očkovací  centra.  Systém  bude  stavět  na 
v současnosti fungujícím rezervačním systému pro testování.  
V momentě  rezervace  očkování  vyplní  pacient  stručný  dotazník,  ve  kterém  uvede  nejen  základní 
identifikační údaje (jméno, věk, rodné číslo, zdravotní pojišťovna), ale také základní informace o svém 
zdravotním stavu. Zároveň si vybere očkovací centrum, ve kterém se chce nechat naočkovat.  
Systém  automaticky  vyhodnotí  vhodnost  pacienta,  resp.  rizikovost  jeho  zdravotního  stavu. 
V momentě, kdy bude nedostatek očkovacích látek pro všechny zájemce, bude těmto dána přednost. 
V případě, že očkovacích látek bude dostatek, bude rezervační systém otevřen všem.  
Rezervace bude probíhat na oba očkovací termíny najednou.  
Rezervace přes online systém nebude podmínkou pro očkování proti COVID-19. Očkování mobilními 
týmy tak bude moci pokračovat i v poslední fázi očkovací kampaně, kdy bude záležet např. na dohodě 
zaměstnavatelů a jednotlivých očkovacích center např. na očkování u závodního lékaře atd.  
V případě očkování v ordinacích praktických lékařů je vytvoření centralizovaného systému nadbytečné 
a ve svém důsledku kontraproduktivní. Jako vhodnější se tak jeví nastavení přímé komunikace mezi 
praktickým lékařem a jeho pacienty. Očkování u praktického lékaře bude doporučováno všem, kteří si 
nejsou jisti svým zdravotním stavem.  
 
Průběh očkování 
Informovaný souhlas 
Po příchodu do očkovacího centra, resp. ordinace praktického lékaře, obdrží zájemce o očkování informaci 
o očkování a očkovací látce, jejíž vzor připraví ministerstvo zdravotnictví a který bude dán k dispozici všem 
očkovacím  místům.  Zájemce  má  právo  klást  doplňující  otázky.  Pokud  následně  vysloví  souhlas,  bude 
provedeno očkování a souhlas zaznamenán. 
Přílohou  informovaného  souhlasu  budou  základní  informace  o  dané  očkovací  látce,  možných 
nežádoucích účincích atd.   
 
21 

Samotné očkování a následné čekání 
Lékař či zdravotní sestra aplikují po podpisu informovaného souhlasu, očkovací látku pacientovi. Ten 
bude poté požádán o setrvání v čekárně, či dalších k tomu vyhrazených prostorách po dobu 30 min.  
Po proočkování bude pacientovi vystaven doklad o provedeném očkování, který bude v průběhu času 
nahrazen EU průkazem – viz níže. Pacientům, kteří budou proočkování před zavedením jednotného EU 
průkazu, bude doklad vyměněn jejich praktickým lékařem na základě evidence v systému ISIN. 
Doporučené složení očkovacích týmů  
Složení  očkovacích  týmů  se  bude  lišit  dle  místa  očkování  a  v důsledku  bude  záležet  na  daném 
poskytovateli zdravotních služeb, jak se k sestavení očkovacího týmu postaví. Dle platné legislativy smí 
léčivý přípravek včetně vakcíny intramuskulárně podávat i všeobecná zdravotní sestra. 
Zároveň  musí  být  zajištěna  schopnost  personálu  očkovacího  místa  pro  poskytnutí  první  pomoci 
v případě vyskytnutí se nežádoucích reakcí na podání očkovací látky. 
Složení očkovacího týmu v očkovacích centrech 
S ohledem na výše uvedené je doporučeno, aby jeden lékař dozoroval dvě zdravotní sestry za podpory 
dvou administrativních pracovníků. Tato jednotka pak bude představovat dva očkovací týmy. 
Složení týmu je navrhováno v souladu se stávající legislativou, nicméně je na poskytovateli zdravotních 
služeb, aby uzpůsobil složení očkovacího týmu dané situaci, zájmu o očkovací kampaň, místu očkování, 
a to vše s cílem proočkovat co nejvíce zájemců o očkování v co nejkratším čase při současném zajištění 
bezpečnosti procesu očkování. 
Přítomnost  dvou  administrativních  pracovníků  a  dvou  zdravotních  sester  je  navrhována  s cílem 
zajištění plynulosti očkování tak, aby veškerá a relativně náročná administrativa, byla řešena souběžně 
se samotným očkováním předchozího pacienta. Tento přístup je nutný s ohledem na průměrný počet 
pacientů, který bude nutné v rámci ČR denně očkovat. 
Složení očkovacích týmů v ordinacích praktických lékařů 
Složení týmu není třeba jakkoliv přizpůsobovat nad rámec standardního personálního zázemí ordinace 
daného praktického lékaře.  
Složení mobilních očkovacích týmů 
Složení mobilních očkovacích týmů musí vždy odpovídat danému místu, kde bude očkování prováděno. 
V případě, že lze údaje o pacientech získat předem (např. v případě zařízeních sociální péče), je možno 
upustit  od  administrativní  podpory.  Stejně  tak  tomu  bude  v případě  očkování  v zařízeních  kritické 
 
22 

infrastruktury,  či  dalších  místech,  která  jsou  si  schopna  zajistit  očkováním  vlastními  lékaři 
a zdravotnickým personálem. 
Postavení očkovaného  
Na  základě  současného  stavu  vědeckého  poznání  nelze  zatím  zcela  přesně  stanovit  míru  a  délku 
ochrany po očkování.  
Pokud  se  očkovaný  jedinec,  který  má  zdokumentované  a  potvrzené  očkování  proti  onemocnění 
COVID-19, dostane do epidemiologicky významného kontaktu s osobou nakaženou COVID-19, nebude 
očkovanému jedinci nařízena karanténa. Podobně očkovanému jedinci nebude nařízena karanténa po 
návratu  z  oblastí  se  zvýšeným  výskytem  onemocnění  COVID-19  zařazených  do  zemí  se  zvýšeným 
rizikem. 
 
 
 
 
 
23 

Kapitola IV: Evidence dat a průkaz očkovaného 
Evidence  dat  o  provedeném  očkování  pojištěnců  je  nezbytným  předpokladem  informovanosti 
příslušných  národních  autorit  –  MZ,  zdravotních  pojišťoven  a  nadnárodních  autorit  –  EK,  ECDC  o 
proočkovanosti obyvatel ČR k dalším úpravám očkovací strategie za účelem stanovení dalších opatření 
k omezení  šíření  nákazy  novým  typem  SARS-CoV-19 na  území  ČR  a  též k informovanosti  a kontrole 
vynaložených finančních prostředků na zajištění očkování. 
Právní  předpisy  EU  vyžadují,  aby  po  udělení  registrace  byla  sledována  bezpečnost  vakcíny  a  její 
účinnost. V rámci tohoto sledování budou veřejné orgány odpovědné za programy očkování provádět 
studie. Takové studie mohou být rovněž zadávány společnostem jako součást podmínek pro zachování 
jejich registrace. Během vývojové fáze jakéhokoli léčivého přípravku je totiž zahrnut pouze omezený 
počet vybraných účastníků v klinických hodnoceních. V důsledku toho se některé nežádoucí účinky, 
zvláště vzácné nebo velmi vzácné, objevují až později v průběhu vakcinace.  
Bezpečnost  vakcín  proti  COVID-19  bude  sledována  podle  pokynů  stanovených  agenturou  EMA 
a vnitrostátními orgány. V souvislosti s tím uveřejnila EMA plán5 a pokyny6 pro monitoring bezpečnosti 
a efektivity vakcín proti COVID-19. V tomto ohledu rovněž zavede EMA v úzké spolupráci s členskými 
státy, Komisí, evropskými a mezinárodními partnery posílené monitorování bezpečnosti zaměřené na 
očkovací  látky  proti  COVID-19.  Vedle  bezpečnosti  budou  sledování  a  kontrola  COVID-19  vyžadovat 
posílené systémy dozoru na úrovni EU, jež budou zahrnovat jak údaje o epidemiologii onemocnění, 
tak i o míře proočkovanosti v cílových skupinách. Všechny systémy dozoru budou v případě, že v jejich 
rámci  bude  docházet  ke  zpracování  osobních  údajů,  muset  splňovat  požadavky  obecného  nařízení 
o ochraně osobních údajů7.  
Pro monitorování účinnosti strategií v oblasti očkování je nanejvýš důležité, aby členské státy zavedly 
vhodné registry a účinný systém pro kontaktování pacientů.  
Průkaz dokládající provedené očkování proti COVID-19 
Potřeba  vzniku  jednotného  technického  řešení  pro  sdílení  a  evidenci  dokladu  o  očkování  proti 
COVID-19  je  řešena  jak  v rámci  Evropské  unie,  tak  celosvětově  pod  vedením  Světové  zdravotnické 
organizace.  Evropská  komise  v úzce  spolupráci  s WHO  a  ve  spolupráci  s členskými  státy  zahájila 
spolupráci na nalezení technického řešení a harmonizaci v oblasti definice minimálního souboru údajů. 
 
5 https://www.ema.europa.eu/en/documents/other/pharmacovigilance-plan-eu-regulatory-network-covid-19-
vaccines_en.pdf 
6 https://www.ema.europa.eu/en/documents/other/consideration-core-requirements-rmps-covid-19-
vaccines_en.pdf 
7
24 
 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=celex%3A32016R0679 
 

Prvním pilotním projektem snahy pod vedením WHO, který by měl být realizován koncem května 2021, 
bude  digitálně  ověřitelný  mezinárodní  očkovací  průkaz,  jehož  cílem  bude  poskytovat  certifikát 
o očkování  proti  COVID-19,  umožňovat  verifikaci  očkovacích  certifikátů,  monitorovat  míru 
proočkovanosti  a  v neposlední  řadě  rovněž  sbírat  data  o  dodavatelském  řetězci  a  pro  potřeby 
farmakovigilance. 
Na úrovni EU byla současně zahájena koordinace s cílem nalezení shody nad minimálním souborem 
údajů, který by měl být základem pro vzájemné uznávání takovýchto certifikátů, včetně jedinečného 
identifikátoru.  
Minimální soubor údajů, které bude obsahovat EU očkovací průkaz: 
−  Jméno  
−  Datum vakcinace  
−  Pohlaví  
−  Autorita vydávající certifikát 
−  Účel vakcíny (tj. vakcína proti COVID-19)  
−  Země, v níž vakcinace proběhla 
−  Název vakcíny  
−  Jedinečný identifikátor 
Minimální soubor údajů pro systém monitoringu efektivity a 
bezpečnosti vakcíny8: 
−  Jméno  
−  Číslo dávky  
−  Datum narození  
−  Datum vakcinace další dávkou  
−  Pohlaví  
−  Název společnosti, která očkování provádí  
−  Účel vakcíny (vakcína proti COVID-19)  
−  Země, v níž vakcinace proběhla  
−  Název vakcíny  
−  Autorita vydávající certifikát  
−  Číslo šarže  
−  Datum  platnosti  certifikátu  (v  případě,  že 
−  Datum vakcinace  
půjde určit)  
 
Úkoly  
−  MZ/ÚZIS 
o   v souvislosti s vývojem na úrovni EU, schválením minimálního souboru údajů (datasetu) 
a uveřejnění pokynů Komise aktualizovat systém na národní úrovni 
 
8 Odsouhlasen na úrovni EU 
25 
 

Timeline 
−  21.  prosince  2020:    odsouhlasen  minimální  set  údajů  pro  očkovací  certifikáty  a  jedinečný 
identifikátor 
−  Do 31. ledna 2021:  bude vyvinut systém pro monitorování efektivity a bezpečnosti vakcíny pro 
země EU 
−  Do 28. února 2021: budou ve spolupráci s WHO vytvořeny pokyny pro e-certifikáty 
−  Jaro 2021: dojde ke spuštění pilotního projektu technického řešení na úrovni EU 
−  31. května: bude spuštěn pilotní program WHO – digitální mezinárodní očkovací průkaz 
−  Během roku 2021: každý stát EU musí vytvořit kompatibilní imunizační informační systém 
 
Evidence dat v rámci ČR 
ČR zahájila aktivity zaměřené na vybudování vakcinačního modulu pro zajištění sběru dat o vakcinacích 
v ČR,  jehož  cílem  je  zavedení  monitorování  proočkovanosti,  zlepšení  informovanosti  jednotlivců  i 
lékařů, sledování a hodnocení nežádoucích účinků, zavedení elektronického průkazu o provedeném 
očkování.  
Nový modul  Informačního systému  infekčních  nemocí  (ISIN)  –  Vakcinace,  bude  sloužit  pro  evidenci 
očkování  proti  onemocnění  COVID-19.  V budoucnu  jej  bude  možné  rozšířit  také  o  evidenci  dalších 
očkování. Systém je provozován na základě legislativního zmocnění dle zákona č. 258/2000 Sb. Systém 
využije připravené komponenty, naplněné datové struktury a dostupné další datové zdroje ISIN, ÚZIS 
ČR a MZ ČR. Využije také existující administrativní zázemí (procesy registrace, podpory uživatelů) a již 
existující uživatelské přístupy většiny zdravotnických pracovníků.  
Modul vakcinace bude splňovat minimálně níže uvedené základní funkce (pozn.: systém je modulární 
a umožní v postupných krocích dosáhnutí cílového stavu, podle plánu a operativně podle priorit dle 
aktuální epidemiologické situace) 
−  Zaznamenání očkování pomocí webového rozhraní, nebo pomocí b2b služeb. Bude tak zajištěno 
napojení na stávající aplikace lékařů, což je pro zjednodušení práce lékařů zásadní. 
−  Vytvoření  „průkazu“  o  očkování  (potvrzení  o  provedeném  očkování).  Funkce  umožní  získání 
elektronicky  podepsaných potvrzení  o  provedeném očkování  pro  pacienty. Logickým krokem  je 
v případě potřeby spojit tento údaj s údajem o prodělaném onemocnění, případně i provedeném 
testování v poslední době. 
 
26 

−  Napojení na služby eGovernmentu – NIA9 a portál občana. I na základě těchto služeb bude možné 
ověřit, zda byl pacient očkován.  
−  Napojení na rozmezí EU / mezinárodní rozhraní k prokazování očkování občana při cestování do 
jiných zemí. 
Základními uživateli systému ISIN – Vakcinace budou poskytovatelé zdravotních služeb / daná očkovací 
místa. Z pohledu zajišťování a řízení přístupů uživatelů do vakcinačního modulu, bude využit stávající a 
zabezpečený přístup uživatelů rezortních zdravotnických registrů v rámci jednotné  správy uživatelů, 
který využívá dvoufázovou autorizací a dedikované přidělování  přístupů. Přístupy uživatelům budou 
zakládány na základě pokynu správce, tedy Ministerstva zdravotnictví.  
Poskytovatelé  zdravotních  služeb  jsou  v tomto  prostředí  již  registrováni,  což  celý  proces  zásadně 
urychlí. 
Úkoly 
−  ÚZIS 
o  Vytvoření ISIN modulu vakcinace 
o  vytvoření rezervačního systému 
 
Timeline 
Rozvoj výše uvedených funkcí bude s ohledem na urgentní potřeby postupný a bude probíhat ve třech 
krocích: 

23.  prosince 2020:  vytvoření  vlastního modulu  pro  prosté  zaznamenání  údajů  o  vakcinaci  přímo 
v prostředí ISIN.  

postupné napojení IS poskytovatelů tak, jak budou zapojováni do sítě očkovacích míst 

Jaro  2021:  v závislosti  na  potřebách  a  celoevropském  vývoji,  který  je  klíčový  pro  mezinárodní 
uznávání průkazu 
 
 
9 Národní bod pro identifikaci a autentizaci 
27 
 

Sledování nežádoucích účinků 
Sledování nežádoucích účinků vakcinace proti onemocnění COVID-19 bude probíhat standardní cestou 
na SÚKL. SÚKL je třeba hlásit jakékoli podezření na závažný nebo neočekávaný nežádoucí účinek a jiné 
skutečnosti závažné pro zdraví léčených osob.  
Hlášení je možné zasílat pomocí tištěného nebo elektronického formuláře dostupného na webových 
stránkách  SÚKL,  vše  potřebné  pro  hlášení  je  k  dispozici  na:  http://www.sukl.cz/nahlasit-nezadouci-
ucinek 
Adresa pro zasílání je Státní ústav pro kontrolu léčiv, oddělení farmakovigilance, Šrobárova 48, Praha 
10, 100 41, email: xxxxxxxxxxxxxxxx@xxxx.xx 
 
 
 
28 

Kapitola V: Distribuce  
Distribuce  vakcín  bude  zajištěna  prostřednictvím  sítě  distributorů  léčiv  přímo  do  jednotlivých 
zdravotnických zařízení, kde bude očkování prováděno. Jedinou výjimkou je distribuce vakcíny výrobce 
Pfizer/BioNTech, která bude distribuována přímo výrobcem.  
Zdravotní  pojišťovny,  které  odpovídají  za  výběr  distributora,  uzavřou  trojstrannou  smlouvu 
s distributorem a Ministerstvem zdravotnictví tak, aby byl distributor zajištěn včas před dovozem první 
vakcíny, jejíž závoz nebude zajišťovat přímo výrobce.  Během transportu a skladování musí být dodržen 
chladový  řetězec, který  se  liší  v závislosti  na konkrétní  vakcíně.    V případě  výrobce  Pfizer/BioNTech 
půjde o smlouvu dvoustrannou mezi Ministerstvem zdravotnictví a zdravotními pojišťovnami.  
Distribuce vakcíny Pfizer/BioNTech 
Vakcína  Pfizer/BioNTech  má  v podmínkách  zacházení  s vakcínou  nejkomplikovanější  parametry 
(-70 °C). Je dodávána v minimální dávce 195 lahviček v dodávkovém kontejneru, jehož neporušenost a 
doplňování  suchým  ledem  co  5  dnů  zajistí  30denní  skladování  v odpovídajících  podmínkách.  Po 
vymístění vakcíny do uskladnění za teploty 2-8 ° C se musí vakcína spotřebovat do 5 dnů. Po naředění 
fyziologickým  roztokem  má  vakcína  garantovanou  trvanlivost  6  hodin  a  potom  se  musí  zlikvidovat. 
Z těchto důvodů platí, že součástí plnění Pfizer/BioNTech je přímé dodání do sítě 29 očkovacích center, 
jejichž  počet  lze  měnit,  nikoliv  však  zvyšovat.  Vzhledem  k výše  uvedenému  rozsahu  předpokládá 
Ministerstvo zdravotnictví ČR přímou komunikaci s očkovacími centry a výrobcem vakcíny s možností 
operativních změn dodávaného množství v dohodnutém časovém předstihu.  
S ohledem  na  skladovací  kapacity  v České  republice,  je  jedinou  limitací  dodávek  výrobní  kapacita 
výrobce. Zároveň je vhodnější odebírat zásoby postupně, jelikož vakcína má omezenu trvanlivost na 6 
měsíců. Díky tomu, že výrobce nevyrábí „na sklad“, bude vždy distribuovat nově vyrobené dávky, které 
tak budou mít trvanlivost delší. Dodávky budou do ČR zaváženy vždy ve čtvrtek a to tak, aby mohly být 
v doručovacích  centrech  případně  dále  děleny  a  v chladničkové  teplotě  mohly  být  vždy  následující 
pondělí distribuovány do případných dalších center.  
Distribuce ostatních vakcín 
Distribuční model ostatních výrobců bude odlišný. Všechny ostatní vakcíny budou ze strany výrobce 
dodány na jedno konkrétní a předem určené místo v ČR. Cílem výběru distributora by mělo být, aby 
šlo, pokud možno, o jeden sklad a to nejen s ohledem na ulehčení logistiky, ale také zabezpečení areálu. 
Teplotní řetězec, který bude nutné dodržet se liší. U dvou vakcín – AstraZeneca a J&J jde o běžnou 
chladničkovou teplotu. U vakcín Moderna a CureVac pak o teploty nižší (-25°C , resp – 60°C).  
 
29 

Pro  zajištění  plynulé  distribuce  do  všech  očkovacích  míst,  kdy  v případě  zapojení  většiny  ordinací 
praktických lékařů půjde o více jak 5 200 míst, bude třeba urychlený výběr distributora.  
Ze  strany  zdravotních  pojišťoven  byl,  po  doporučení  Ministerstva  zdravotnictví,  zvolen  výběr 
distributora v rámci jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU) pro období leden – červen 2021. Následně 
bude  proveden  výběr  distributora  na  zbytek  období  předpokládané  distribuce  vakcín.  Rozsah 
distribučních  služeb  musí  být  vydefinován  velmi  obecně  vzhledem  k celé  řadě  neznámých  faktorů, 
počínaje  neexistencí  informací  o  frekvenci  dodávek  vakcín  do  ČR.  Od  distributora  budou  dále 
vyžadovány standardní služby distributora léčivých přípravků.     
Úkoly 
−  Zdravotní pojišťovny  
o  Výběr distributora a tomu odpovídající sklad pro dovoz vakcín do České republiky 
−  MZ + kraje 
o  Ověření skladovacích kapacit pro vakcíny Pfizer/BioNTech pro případ zvýšených dodávek 
o  Ověření  skladovacích  kapacit  pro  vakcínu  Moderna  k co  nejefektivnějšímu  nastavení 
distribuční sítě 
−  Zdravotní pojišťovny + MZ 
o  Uzavření vícestranných smluv s distributory 
 
Kromě  vakcín  bude  třeba  zajistit  také  distribuci  komplementárního  očkovacího  sortimentu.  Ten  se 
bude  nakupovat  na  základě  objednávky  u  SSHR  a  společného  nákupu  na  úrovni  EU.  V obou 
distribučních modelech se zajistí centrální evidence dodávek vakcín proti spotřebě a průběžnému stavu 
ve skladech smluvních držitelů distribučního oprávnění.  
 
 
 
 
30 

Kapitola VI: Komplementární materiál 
Vakcíny  jsou,  s výjimkou  vakcín  CureVac,  jejichž  balení  obsahuje  stříkačku  nutnou  pro  ředění 
koncentrátu,  dodávány  bez  jakéhokoliv  komplementárního  materiálu,  tj.  bez  stříkaček  a  jehel. 
S ohledem na formu balení je navíc nutné počítat s větším množstvím jehel a stříkaček pro provedení 
jednoho očkování, kdy je třeba počítat také s materiálem pro ředění dávek a jejich odběr z lahvičky 
obsahující až 10 dávek. 
S cílem  zajištění  úspěšného  průběhu  vakcinační  strategie  je  nutné,  aby  v ČR  existoval  dostatek 
veškerého materiálu nutného pro provedení očkování. Fakticky v současné situaci existují tři způsoby 
zajištění tohoto komplementárního vybavení, především pak jehel a stříkaček. 
Zásoby poskytovatelů zdravotní péče 
V první  řadě  jsou  poskytovatelé  zdravotní  péče  vyzýváni  k zabezpečení  dostatečných  zásob  jehel, 
stříkaček  a  dalšího  materiálu  vlastními  mechanismy,  tedy  od  svých  standardních  dodavatelů. 
S ohledem na stávající stav trhu s danými výrobky a vzhledem k předpokladu celosvětového navýšení 
spotřeby tohoto materiálu však může hrozit, že na trhu nebude především v průběhu jara k dispozici 
dostatek tohoto zboží.  
Nákup prostřednictvím EU 
Ministerstvo  zdravotnictví  se  proto  zapojilo  do  mechanismu  společného  nákupu  na  úrovni  EU. 
Společný nákup jehel a stříkaček začala Evropská komise organizovat již v létě letošního roku, nicméně 
až dne 10. prosince byly zveřejněny výsledky tendru. Dle vyjádření Komise lze podpis smlouvy očekávat 
v řádu  dní,  k  dodání  prvních  dodávek  jehel  a  stříkaček  by  pak  mělo  dojít  v řádu  několika  týdnů. 
Detailnější informace bohužel nejsou k dispozici. V rámci tohoto nákupu ČR poptala 8 milionů stříkaček 
s pevnou jehlou, 12 milionů stříkaček a 12 milionů jehel. 
Takto  nakoupený  komplementární  spotřební  materiál  bude  majetkem  Ministerstva  zdravotnictví. 
Cílem bude, aby se toto zboží co nejrychleji dostalo do standardního distribučního řetězce. Jakkoliv 
bude muset být nákup realizován prostřednictvím Ministerstva zdravotnictví, konečné náklady i za toto 
vybavení ponese systém veřejného zdravotního pojištění.  
Takto  získané  zboží  bude  následně  předáno  distributorům  očkovacích  látek  tak,  aby  mohlo  být 
distribuováno přímo s dodávkami vakcín. Dojde tak k zásadnímu ulehčení logistiky.  
 
31 

Krizové zásoby SSHR 
Třetí možností, jak zajistit dostatečné zásoby komplementárního vybavení, a to nejen jehel a stříkaček, 
ale případně také dalšího nutného materiálu, jako je rozpouštědlo (v případě vakcíny na COVID-19 jde 
o  fyziologický  roztok),  rukavice,  desinfekce  na  kůži,  náplasti,  které  nelze  zakoupit  prostřednictví 
společného nákupu států EU, je nákup daného materiálu prostřednictvím Správy státních hmotných 
rezerv. 
Správa  státních  hmotných  rezerv  byla  pověřena  zajištěním  nákupu  komplementárního  spotřebního 
materiálu  k provádění  očkování  proti  nemoci  COVID-19,  a  to  v rozsahu  garantujícím  dostatečné 
rezervní zásoby, které nebude vyžadovat dodatečné navýšení rozpočtu SSHR. SSHR tak bylo pověřeno 
nákupem 6 milionů stříkaček a 6 milionů jehel, což představuje 50 % odhadovaného množství nutného 
pro vakcinaci zamýšleného počtu osob. Dále bude SSHR nakoupeno 800 000 injekčních stříkaček a jehel 
pro natažení rozpustidla. Jako rozpustilo předpokládáme zakoupení fyziologického roztoku baleného 
po 10ml. Toto balení je dostatečné  pro zředění 5 dávek. Proto je předpoklad nákupu 160 000 kusů 
10ml balení fyziologického roztoku. 
 
Úkoly 
−  MZ  
o  Zajistit co nejrychlejší nákup komplementárního materiálu prostřednictvím EU  
−  MZ + zdravotní pojišťovny 
o  Připravit způsob přeprodeje / předání tohoto materiálu distributorům očkovacích látek 
 
 
 
 
32 

Kapitola VII: Úhrady a další finanční otázky 
Nákup vakcín 
Veškeré vakcíny jsou nakupovány z rozpočtu Ministerstva zdravotnictví, kterému také budou dodávky 
jednotlivých  vakcín  ze  strany  dodavatele  fakturovány.  Očkovací  centra  tedy  nebudou  do  finančních 
operací ve smyslu plateb za vakcíny nijak zapojena. 
Potvrzení o dodávkách vakcín Pfizer/BioNTech budou v kopii dodávány na Ministerstvo zdravotnictví, 
potvrzení o dalších dodávkách budou ministerstvu předávána ze strany distributorů.  
Úhrady 
Úhrada výkonu aplikace očkovací látky proti COVID-19 
Ze  strany  zdravotních  pojišťoven  bylo  připraveno  pět  samostatných  výkonů  pro  očkování  proti 
COVID-19 a to vždy v závislosti na typu / výrobci očkovací látky. Nebude nastaven odlišný typ výkonu 
pro aplikaci první a druhé dávky, jelikož je očkování vykazováno na rodné číslo pojištěnce a je tedy 
zřejmé, o jako dávku jde. 
−  99930 – (VZP) - COVID-19 – OČKOVÁNÍ - BIONTECH/PFIZER 
−  99931 - (VZP) - COVID-19 – OČKOVÁNÍ – MODERNA 
−  99932 - (VZP) - COVID-19 – OČKOVÁNÍ – ASTRAZENECA 
−  99933 - (VZP) - COVID-19 – OČKOVÁNÍ - JOHNSON & JOHNSON  
−  99934 - (VZP) - COVID-19 – OČKOVÁNÍ – CUREVAC 
Vzhledem  k naprosté  prioritě  očkování  proti  COVID-19  počítají  pojišťovny  s vyšším  ohodnocením 
výkonů (Předpokládaná kalkulace je ve výši cca 268,- Kč (oproti standartním 222,- Kč u očkování). 
Dle ZP bude frekvence výkonů nastavena na hodnotu 2x za rok na rodné číslo pojištěnce, jakéhokoliv 
omezení místa výkonu a bez nasmlouvání daného výkonu.  
Očkování  proti  onemocnění  COVID-19  bude  prováděno  v  síti  pracovišť  smluvních  poskytovatelů 
zdravotních služeb, a to: 
1)  odb. 961 – vakcinační centrum COVID-19 I. typu 
2)  odb. 962 – vakcinační centrum COVID-19 II. typu 
3)  poskytovateli v odbornosti všeobecný praktický lékař (odb. 001) a praktický lékař pro děti a 
dorost (odb. 002) 
 
 
33 

Pozn. Podmínky zařazení do „nových“ odborností 961 a 962 budou konkretizovány v závislosti na 
vývoji situace a kapacitních potřebách očkování. 
 
Úhrada výkonů očkování – platí pro všechny poskytovatele provádějící očkování 
−  výkony vykazovány dle typu použité očkovací látky 
−  výkony budou hrazeny mimo regulační mechanismy výkonově ve výši 267,52 Kč za uznaný výkon 
očkování 
−  doporučená diagnóza pro vykazování výkonů je Z25.8 – Potřeba imunizace proti jiným určeným 
jednotlivým virovým nemocem 
−  vykazování elektronicky, standardně na dokladu typu 01 nebo 05, ev. 06  
−  v případě provádění očkování u smluvních poskytovatelů se zřízeným očkovacím centrem (nově 
zavedené odb. 961 a odb. 962) budou výkony vykazovány výhradně pod IČP s touto odborností 
−  v případě provádění očkování u smluvních poskytovatelů odb. všeobecný praktický lékař (odb. 001) 
a odb. praktický lékař pro děti a dorost (odb. 002) budou výkony vykazovány výhradně pod IČP 
s odb. 001/002 
 
Paušální denní úhrada očkovacích center 
−  paušální  denní  platba  za  provoz  očkovacího  centra  odb.  961  ve  výši  6  000,-  Kč  násobený 
koeficientem počtu pojištěnců VZP ČR v daném okrese za podmínky: 
o  dodržení minimální provozní doby: 12 hodin denně, 7 dní v týdnu 
o  od 22.12.2020 do 30. 6. 2021 provedení minimálního počtu 45 tisíc výkonů očkování krát 
koeficient počtu pojištěnců v daném okrese (viz příloha č. 1 tohoto organizačního opatření) 
−  paušální  denní  platba  za  provoz  očkovacího  centra  odb.  962  ve  výši  4  000,-  Kč  násobený 
koeficientem počtu pojištěnců VZP ČR v daném okrese za podmínky: 
o  dodržení minimální provozní doby: 8 hodin denně, 5 dní v týdnu 
o  od 22.12.2020 do 30. 6. 2021 provedení minimálního počtu 30 tisíc výkonů očkování krát 
koeficient počtu pojištěnců v daném okrese (viz příloha č. 1 tohoto organizačního opatření) 
Úhrada očkovací látky 
Jak  plyne  ze  zákona  o  distribuci  léčivých  přípravků  obsahujících  očkovací  látku pro očkování  proti 
onemocnění  COVID-19,  o  náhradě  újmy  způsobené  očkovaným  osobám  těmito  léčivými  přípravky 
a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých 
souvisejících  zákonů,  ve  znění  pozdějších  předpisů   (dále  jen  „zákon  o  očkování“),  hradí  (refundují) 
zdravotní pojišťovny Ministerstvu zdravotnictví očkovací látky na základě vykázaných výkonů aplikace 
 
34 

očkovací látky podle bodu 1 této kapitoly. Výše úhrady bude odpovídat pořizovací ceně od jednotlivých 
výrobců. Tento postup bude konkretizován smlouvou mezi zdravotními pojišťovnami a Ministerstvem 
zdravotnictví, kterou  se  stanoví  zejména  frekvence  úhrady  (v  současnosti  předpokládá  šestiměsíční 
periodicita). V případě spotřebování všech dávek očkovací látky a jejich řádného vykázání poskytovateli 
zdravotních  služeb  zdravotním  pojišťovnám  by  tak  měly  být  podstatná  část  (nelze  vyloučit 
znehodnocení  v procesu  distribuce  či  aplikace)  vynaložených  prostředků  státního  rozpočtu 
refundována z veřejného zdravotního pojištění. 
Úhrada distribuce 
Distribuce bude v souladu se zákonem o očkování hrazena distributorům na základě smlouvy, přičemž 
výše  bude  odvislá od  parametrů  (skladovací  a  transportní  podmínky,  počet  cílových míst),  které  se 
u každé  očkovací  látky  mohou  lišit.  V první  fázi  bude  distributor  vybrán  s ohledem  na  naléhavost 
a splnění  podmínek  obsažených  v ustanovení  §  63  odst.  5  zákona  o  zadávání  veřejných  zakázek 
v jednacím  řízení  bez  uveřejnění.  Následně  se  již  počítá  se  standardním  výběrem  v  otevřeném 
výběrovém řízení. 
 
 
 
 
 
 
 
35