Ministerstvo financí České republiky
Auditní orgán
Č. j.:
MF-15431/2014/52
Výtisk č. 1
PID:
MFCR4XNNKQ
ZPRÁVA O AUDITU OPERACE
č. ETC SN-CZ/2014/O/007
Audit operace byl vykonán ve smyslu čl. 62 odst. 1 písm. b) nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 ze
dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj,
Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999.
Strana 2 (celkem 36)
link to page 3 link to page 4 link to page 5 link to page 5 link to page 6 link to page 6 link to page 7 link to page 7 link to page 7 link to page 8 link to page 9 link to page 9 link to page 10 link to page 10 link to page 12 link to page 24
OBSAH
OBSAH .......................................................................................................................................................... 3
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE ................................................................................................................................ 4
1. CÍL A PŘEDMĚT AUDITU ..................................................................................................................... 5
1.1
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O PROJEKTU ..................................................................................................... 5
1.2
FINANČNÍ RÁMEC PROJEKTU ........................................................................................................ 6
1.3
POPIS AUDITOVANÉHO SUBJEKTU .............................................................................................. 6
1.4
CÍL A PŘEDMĚT AUDITU ................................................................................................................. 7
2. PODROBNÁ ZPRÁVA ........................................................................................................................... 7
2.1
PRÁVNÍ ZÁKLAD ............................................................................................................................... 7
2.2
OSTATNÍ DOKUMENTACE RELEVANTNÍ PRO VÝKON AUDITU OPERACE ................................ 8
2.3
SEZNAM OVĚŘOVANÉ DOKUMENTACE ....................................................................................... 9
2.4
METODY AUDITORSKÉ PRÁCE ...................................................................................................... 9
2.5
POPIS AUDITORSKÝCH PRACÍ .................................................................................................... 10
2.6
SHRNUTÍ AUDITNÍCH ZJIŠTĚNÍ .................................................................................................... 10
3. VÝSLEDKY AUDITU, ZJIŠTĚNÍ A DOPORUČENÍ.............................................................................. 12
4. ZÁVĚR ................................................................................................................................................. 24
Strana 3 (celkem 36)
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE
Druh auditu:
Audit operace - plánovaný
Fond:
Evropský fond pro regionální rozvoj
Program Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční
Operační program:
spolupráce 2007-2013 mezi Českou republikou a
Svobodným státem Sasko
(dále též „OPPS SN-ČR“)
CCI:
2007CB163PO017
Členský stát / region:
Česká republika / Liberecký kraj
Název projektu:
Pozemkové spolky - efektivní forma
přeshraniční spolupráce na podporu biodiverzity
Číslo projektu:
100067168
Smlouva o poskytnutí dotace ze dne
Podpis Smlouvy o poskytnutí dotace:
16. 12. 2010, Změna smlouvy ze dne 3. 9. 2013,
Změna smlouvy o poskytnutí dotace ze dne
30. 10. 2013
Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze dne
Vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze SR:
3. 8. 2011, Rozhodnutí č. 1 o změně Rozhodnutí
ze dne 17. 12. 2012
Stav projektu (ke dni zahájení auditu):
Projekt fyzicky ukončen dne 31. 12. 2013
Čmelák - Společnost přátel přírody
Auditovaná osoba:
Švermova 32
460 10 Liberec
Datum ukončení fyzické realizace projektu:
31. 1. 2013
Auditované období:
1. 1. 2012 - 31. 1. 2013
Termín auditního šetření na místě:
23. 6. 2014 - 27. 6. 2014 a 28. 7. 2014 -
1. 8. 2014
Vedoucí auditorského týmu:
Ing. Marcela Poupová
Členové auditorského týmu:
Mgr. Bc. Pavla Tafatová,
Ing. Lukáš Bařina
Přizvané osoby:
-----
Datum vypracování zprávy o auditu:
20. 11. 2014
Počet stran zprávy o auditu včetně příloh:
36
Příloha č. 1 - Stanovisko auditovaného subjektu
Přílohy zprávy o auditu:
Příloha č. 2 -Vypořádání stanoviska auditovaného
subjektu
Počet výtisků zprávy o auditu:
2
1 x auditovaná osoba
Rozdělovník:
1 x Odbor Auditní orgán MF ČR
elektronicky: Auditní orgán Svobodného státu
Sasko, Národní orgán (MMR ČR)
Strana 4 (celkem 36)
1. CÍL A PŘEDMĚT AUDITU
1.1 ZÁKLADNÍ ÚDAJE O PROJEKTU
Název projektu:
Pozemkové spolky - efektivní forma přeshraniční spolupráce na podporu
biodiverzity
Auditovaný partner: VP
Prioritní osa:
Prioritní osa 3 – Zlepšení situace přírody a životního prostředí
Oblast podpory:
3.1 Kooperace v oblasti ochrany klimatu, ochrany přírody, péče
Partneři projektu:
VP/PP Název partnera
Členský stát
Čmelák - Společnost přátel přírody
VP
Česká republika
Švermova 32, 460 10 Liberec
PP
Ostritz Stadt
Svobodný stát Sasko
Řídící orgán:
Saské státní ministerstvo životního prostředí a zemědělství, Referát 25
Národní orgán:
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Odbor Evropské územní spolupráce
Kontrolor podle čl. 16 nařízení (ES) 1080/2006:
Centrum pro regionální rozvoj ČR,
pobočka pro NUTS II Severovýchod, pracoviště v Liberci
Certifikační orgán:
Saské státní ministerstvo životního prostředí a zemědělství
Předmět / Popis projektu:
Hlavním cílem projektu bylo rozvinout přeshraniční spolupráci v ochraně přírody především v oblasti
rozvoje tzv. pozemkových spolků a aktivně přispět k ochraně biodiverzity v česko-saském pohraničí.
Hlavní aktivity projektu:
1. Obnova biodiverzity na 4 lokalitách formou revital. projektů/management. opatření na obou
stranách hranice, výsadba 1000 stromů.
2. Environment. vzdělávání - 10 mezinár. ekovýchovných programů.
3. Zapojení škol a dobrovolníků - 32 akcí spojených s obnovou přírodních lokalit.
4. Vzdělávání a výměna zkušeností: 2 konference, 7 exkurzí, 4 studijní pobyty.
5. Rozvoj pozemkového spolku - oslovení veřejnosti s cílem nalézt nové přírodní lokality.
6. Vytvoření info nástrojů - DVD, putovní výstavy, www stránek, brožury a 4 tiskové zprávy.
Strana 5 (celkem 36)
1.2 FINANČNÍ RÁMEC PROJEKTU
Ostatní
veřejné
Ostatní
prostředky na
Finanční rámec projektu v EUR
Celkem
ERDF
Státní
zdroje
Soukromé
rozpočet
(státní/
zdroje
financování
krajské/
nezpůsobilých
obecní)
výdajů
Celkové způsobilé výdaje dle
Smlouvy o poskytnutí dotace
373 783,58
289 155,11
11 684,55
0
39 342.83
33 601,09
Z toho
auditovaný partner
250 949,00
198 637,51
11 684,55
0
23 369,13
17 257,81
Certifikované výdaje
auditovaného partnera dle
165 535,12
140 704,85
8 276,74
0
16 553,54
0
žádostí o platbu
Osvědčení o kontrole podle čl. Osvědčení č. 5
16 č. 2 a č. 3
19 354,85
16 451,62
967,74
0
1 935,49
0
Osvědčení č. 6
0
0
48 998,84
41 649,01
2 449,94
4 899,89
Osvědčení č. 7
46 084,51
39 171,83
2 304,22
0
4 608,46
0
Osvědčení č. 8
51 096,92
43 432,38
2554,84
0
5 109,70
0
Způsobilé výdaje podle
auditu operace
153 285,63
130 292,78
7 664,27
0
15 328,59
0
Identifikované nezpůsobilé
výdaje v rámci auditu
12 249,49
10 412,07
612,47
0
1 224,95
0
operace *
% vyjádření nedostatku
7,40 %
1.3 POPIS AUDITOVANÉHO SUBJEKTU
Hlavním cílem sdružení spolku Čmelák - Společnost přátel přírody dle Stanov spolku (ze dne
13. 11. 2012) je „
hledání a nenásilné prosazování trvale udržitelného rozvoje způsobu života a
vytváření harmonických vztahů mezi lidmi a přírodou“.
K činnosti sdružení patří zejména:
obnova harmonické krajiny s co největším zastoupením přirozených
a přírodě blízkých prvků, obnova přirozených lesů, ekologická výchova a osvěta, záchrana ohrožených
rostlin a živočichů, práce s dětmi a mládeží, podpora rozvoje občanské společnosti, protikorupční
aktivity, mateřské centrum.
Dle popisu na
http://www.cmelak.cz/cz/home/cmelak se spolek stará o životní prostředí okolo nás,
vysázeli přes 500 tisíc sazenic původních druhů dřevin, v pozemkovém spolku pečují o 62 hektarů
přírodně cenných lokalit a každoročně připravují environmentální výukové programy pro více než 4500
žáků a studentů.
Strana 6 (celkem 36)
1.4 CÍL A PŘEDMĚT AUDITU
Cílem auditu operace je získat ujištění o oprávněnosti certifikovaných výdajů v rámci realizace operace
ve smyslu článku 62 odst. 1 písm. b) nařízení Rady (ES) č. 1083/2006. Cílem auditu operace je také
získat ujištění, že řídící a kontrolní systém OPPS SN-ČR funguje účinně až do úrovně implementace
projektů/operací spolufinancovaných z ERDF.
Předmětem auditu operace v rámci auditu operace ve smyslu čl. 16, odst. 2 nařízení Komise (ES)
č. 1828/2006 je ověření, zda jsou splněny tyto podmínky:
1. realizace projektu/operace probíhá v souladu s rozhodnutím o schválení, resp. Smlouvou
o poskytnutí dotace, a zda operace splňuje všechny související podmínky týkající se její funkčnosti
a využití nebo cílů, jichž je třeba dosáhnout;
2. vykázané certifikované výdaje souhlasí s účetními záznamy a podklady vedenými příjemcem,
výdaje vykázané v rámci projektu odpovídají pravidlům způsobilosti výdajů pro OPPS SN-ČR, jsou
účtovány odděleně od ostatních výdajů a nedochází k dvojímu financování výdajů;
3. výdaje vykázané příjemcem jsou v souladu s relevantními předpisy ES a ČR:
a. dodržení pravidel pro publicitu projektu v rámci OPPS SN-ČR;
b. dodržení pravidel pro zadávání veřejných zakázek a poskytování veřejné podpory;
c. dodržení zásady rovných příležitostí a ochrany životního prostředí;
d. zajištění přiměřeného audit trailu;
4. veřejný příspěvek byl příjemci vyplacen v souladu s článkem 80 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006
a nařízením Komise (ES) č. 846/2009.
2. PODROBNÁ ZPRÁVA
2.1 PRÁVNÍ ZÁKLAD1
nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální
rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999, v
platném znění;
nařízení Komise (ES) č. 1828/2006, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES)
č. 1083/2006 o obecných ustanoveních týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj,
Evropského sociálního fondu a Fondu soudržnosti, v platném znění;
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o Evropském fondu pro regionální
rozvoj, v platném znění;
zákon č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů,
v platném znění;
zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole, v platném znění (dále jen „kontrolní řád”);
zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů;
zákon č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů;
zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů;
zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů;
1 Nemusí se jednat o taxativní výčet právních norem, možno doplnit
Strana 7 (celkem 36)
zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů;
zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů;
zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů;
usnesení vlády ČR ze dne 12. 1. 2009 č. 48 o Závazných postupech pro zadávání zakázek
spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných
zakázkách, pro programové období 2007-2013;
usnesení vlády ČR ze dne 22. února 2006 č. 198 ke koordinaci přípravy České republiky na čerpání
finančních prostředků ze strukturálních fondů a z Fondu soudržnosti Evropské unie v letech 2007-
2013;
usnesení vlády ČR ze dne 22. února 2012 č. 108 k optimalizaci auditní činnosti v ČR pro operační
programy přeshraniční spolupráce 2007-2013 včetně souvisejících změn v usneseních vlády.
2.2 OSTATNÍ DOKUMENTACE RELEVANTNÍ PRO VÝKON AUDITU OPERACE
Auditní strategie pro OPPS SN-ČR schválená EK dne 17. 10. 2008 v aktuálním znění;
Manuál AO – Programové období 2007-2013, platný od 1. 1. 2013;
Metodika finančních toků a kontroly programů spolufinancovaných ze strukturálních fondů, Fondu
soudržnosti a Evropského rybářského fondu na programové období 2007-2013;
Pravidla způsobilých výdajů pro programy spolufinancované ze SF a FS na programové období
2007-2013;
Metodická příručka způsobilých výdajů pro programy spolufinancované ze zdrojů EU, nespadajících
pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v programovém období 2007-2013;
Závazné postupy pro zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU, nespadajících pod
aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v programovém období 2007-2013;
Doplňující výklad k postupům pro zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů EU,
nespadajících pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v programovém období
2007-2013;
Popis řídících a kontrolních systémů dle čl. 71 nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 pro OPPS SN-ČR-;
Programový dokument, verze z 18. 10. 2007;
Společný realizační dokument k programu Cíl 3/Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce 2007-
2013 mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko;
Příručka pro české kooperační partnery – podávání žádostí;
Příručka pro české kooperační partnery – realizace projektu.
Při provádění auditu byly zohledněny mezinárodně uznávané auditorské standardy (ISA, ISPPIA,
ISSAI) dle čl. 62 odst. 2 nařízení č. 1083/2006.
Strana 8 (celkem 36)
2.3 SEZNAM OVĚŘOVANÉ DOKUMENTACE2
Stanovy občanského sdružení a změny stanov (poslední ze dne 13. 11. 2012);
Kopie Projektové žádosti ze dne 7. 9. 2010;
Kooperatinsvertrag ze dne 5. 1. 2011;
Kopie Prohlášení kooperačních partnerů ze dne 29. 4. 2010 (není originál);
Kopie Smlouvy o spolupráci mezi VP a PP ze dne 29. 4. 2010 (není originál);
Smlouva o poskytnutí dotace ze dne 16. 12. 2010;
Změna smlouvy o poskytnutí dotace ze dne 7. 1. 2013, ze dne 27. 4. 2013 a 3. 9. 2013
a ze dne 30. 10. 2013;
Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu ze dne 3. 8. 2011;
Rozhodnutí č. 1 o změně Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu ze dne 17. 12. 2012;
Zprávy o průběhu projektu za auditované období;
Osvědčení č. 5, č. 6, č. 7, č. 8 o kontrole podle čl. 16 nařízení (ES) 1080/2006 včetně příloh;
Soupisky výdajů č. 5, č. 6, č. 7, č. 8 za auditované období;
Originály účetních dokladů k certifikovaným výdajům auditovaného partnera včetně všech příloh a
podpůrných dokumentů: pracovní smlouva, dohoda o změně pracovní smlouvy, pracovní náplň,
výplatní pásky, smlouva o vedení bankovních účtů, výpisy z běžného účtu, smlouvy o dílo,
objednávky, cestovní příkazy a vyúčtování cest, prezenční listiny, inzeráty, letáky, plakáty, brožura,
DVD apod.;
Metodická příručka „Jak vysadit strom“;
Soupis nakoupeného drobného majetku z projektu;
Vnitřní akt: Úschova účetních záznamů, archivace dokladů za období 1. 1. 2012 – 2014;
Předložená dokumentace k veřejné zakázce (jedna VZ za auditované období);
Výpisy z hlavní knihy.
2.4 METODY AUDITORSKÉ PRÁCE
Během výkonu auditu byly použity zejména následující metody a techniky auditní činnosti:
- analýza dokumentace vztahující se k projektu;
- porovnávání údajů uvedených v žádosti o dotaci se skutečným stavem realizace projektu;
- ověřování správnosti účetních a ostatních dokladů vztahujících se k operaci;
- řízený rozhovor se zástupcem auditované osoby – s Mgr. Janem Korytářem, a Jiřím Antlem DiS
a Ing. Karolínou Hrbkovou;
- zaznamenání výsledků ověřování jednotlivých oblastí do kontrolních listů, záznamů auditorů a
tabulek. Výstupy jsou založeny v auditním spisu.
2 Nejedná se o taxativní výčet ověřované dokumentace
Strana 9 (celkem 36)
2.5 POPIS AUDITORSKÝCH PRACÍ
Na základě vzorku operací vybraného dne 18. 1. 2014 Auditním orgánem OPPS SN-ČR byl sestaven
plán auditů operací. Příjemce dotace byl oznamovacím dopisem č. MF-15431/2014/52 ze dne
2. 6. 2014 informován o termínu auditu na místě, o předmětu a rozsahu auditu a dále také
o požadavcích na projektovou dokumentaci relevantní pro audit operace.
Při oficiálním zahájení auditu dne 23. 6. 2014, bylo auditované osobě předáno pověření č. 271/2014
k výkonu auditu č. ETC SN-CZ/2014/O/007, auditovaná osoba byla seznámena s programem auditu
a auditoři si vyžádali podklady od auditovaného subjektu pro ověření předmětu auditu.
Auditní šetření na místě od 23. 6. 2014 do 27. 6. 2014 a od 28. 7. 2014 do 1. 8. 2014 proběhlo v sídle
spolku Čmelák - Společnost přátel přírody na adrese Švermova 32, 460 10 Liberec v termínu.
Auditorský tým jednal během výkonu auditu s Mgr. Janem Korytářem, a Jiřím Antlem DiS a s
pověřeným zástupcem Ing. Karolínou Hrbkovou.
2.6 SHRNUTÍ AUDITNÍCH ZJIŠTĚNÍ
Stupnice klasifikace závažnosti zjištění:
Vysoká významnost – podezření na nesrovnalost s finančním dopadem (nezpůsobilý výdaj), výše
nezpůsobilého výdaje je nad 2 % certifikovaných auditovaných výdajů nebo převyšuje částku 10 000 €.
Střední významnost – podezření na nesrovnalost s finančním dopadem (nezpůsobilý výdaj), výše
nezpůsobilého výdaje nepřesahuje 2 % certifikovaných auditovaných výdajů a částku 10 000 €.
Nízká významnost – porušení podmínek realizace projektu s malým dopadem, případně bez
finančního dopadu, odvod/sankce je stanovena % (pokud je stanoveno ve Smlouvě o poskytnutí
dotace).
Auditorský tým ověřil v místě realizace projektu, na dokumentaci předložené auditovanou osobou, zda
operace splňuje podmínky požadované článkem 16 odst. 2 nařízení Komise (ES) č. 1828/2006.
Na základě předložených dokumentů auditorský tým u auditovaného subjektu
identifikoval zjištění
s finančním dopadem.
Přehled zjištění a doporučení:
Významnost
Finanční
č.
Zjištění
Doporučení
nízká / střední
dopad /
/ vysoká
částka CZK a
v €
68 597,40 Kč /
Nesoulad plánovaných výsledků
Auditoři doporučují auditovanému subjektu vždy
Střední
2 673,53 EUR
(výsadba 1 000 Ks stromů) dle
realizovat projekt podle schválené Projektové
významnost s
schválené Projektové žádosti ze
žádosti a dodržovat schválené aktivity a počty
finančním
dne 7. 9. 2010 s věcným plněním
popsaných kusů. Auditorský tým doporučuje, aby
dopadem
1
skutečné fakturace a překročení
Národní orgán zajistil vymožení a navrácení
schváleného rozpočtu pro dané
finanční částky, respektive příslušné části ERDF a
výdaje v kapitole 3.5.e (sazenice
poté informoval Auditní orgán.
stromy) 3.5.f (kůly a ochrany k
sazenicím
Auditoři doporučují auditovanému subjektu z
-------
Administrativní pochybení v oblasti důvodu předcházení rizika vzniku nezpůsobilých
Nízká
2
mzdových výdajů, DPČ a DPP
výdajů, aby věnoval patřičnou pozornost všem
významnost bez
údajům na dokumentech v oblasti mzdové agendy
finančního
v projektu.
dopadu
-------
Administrativní pochybení v oblasti Auditoři doporučují auditovanému subjektu z
Nízká
cestovních výdajů
důvodu předcházení rizika vzniku nezpůsobilých
významnost bez
3
výdajů, aby v rámci dokumentů v oblasti
finančního
cestovních výdajů věnoval patřičnou pozornost
dopadu
všem údajům na dokumentech a důsledně
Strana 10 (celkem 36)
postupoval dle vnitřní směrnice spolku.
122 500,- Kč /
Zprostředkování služby bez
Auditoři doporučují auditovanému subjektu vždy
Střední
4 880,45 EUR
přidané hodnoty k cíli projektu a
realizovat projekt podle pravidel způsobilosti
významnost s
neprůkaznost dokladů
výdajů OP (Příručky pro české kooperační
finančním
předložených k fakturaci
partnery – podávání žádostí Program Cíl 3/ Ziel 3
dopadem
4
na podporu přeshraniční spolupráce) a
specifikovat fakturované výdaje v projektu.
Auditorský tým doporučuje, aby Národní orgán
zajistil vymožení a navrácení finanční částky,
respektive příslušné části ERDF a poté informoval
Auditní orgán.
262,- Kč/
Nezpůsobilé cestovní výdaje za
Auditoři doporučují auditovanému subjektu z
Nízká
10,22 EUR
auditované období
důvodu předcházení rizika vzniku nezpůsobilých
významnost s
výdajů, aby v rámci dokumentů v oblasti
finančním
cestovních výdajů věnoval patřičnou pozornost
dopadem
5.
všem údajům na dokumentech a výpočtu.
Auditorský tým doporučuje, aby Národní orgán
zajistil vymožení a navrácení finanční částky,
respektive příslušné části ERDF a poté informoval
Auditní orgán.
Střední
45 210,- Kč/
Nedostatečně podložené výdaje,
Auditoři auditovanému subjektu doporučují, aby
významnost s
1 781,03 EUR
zda byly skutečně služby dodány
zajistil archivaci veškerých dokumentů
finančním
souvisejících s realizací projektu (s fakturací v
dopadem
daném projektu), aby bylo možno prokazatelně
6.
doložit věcné plnění fakturovaného a zda byly
skutečně fakturované služby dodány. Auditorský
tým doporučuje, aby Národní orgán zajistil
vymožení a navrácení finanční částky, respektive
příslušné části ERDF a poté informoval Auditní
orgán.
Střední
74 500,- Kč /
Nejednoznačné vymezení
Vzhledem k ukončení projektu auditoři doporučují
významnost s
2 904,26 EUR
předmětu veřejné zakázky na
auditovanému subjektu, aby z důvodu předcházení finančním
dodávku vzrostlých stromů
rizika věnoval maximální pozornost jasné
dopadem
specifikaci předmětu VZ v souladu se Smlouvou o
poskytnutí dotace a se závaznými postupy pro
7.
zadávání zakázek spolufinancovaných ze zdrojů
EU, nespadajících pod aplikaci zákona č.
137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Auditorský
tým doporučuje, aby Národní orgán zajistil
vymožení a navrácení finanční částky, respektive
příslušné části ERDF a poté informoval Auditní
orgán.
Zadávání zakázek na dodatečné
Vzhledem k ukončení projektu auditoři doporučují
Střední
Finanční oprava
dodávky stromů bez soutěže
auditovanému subjektu, aby postupoval při
významnost s
stanovena na
zadávání dodatečných dodávek v souladu se
finančním
daný výdaj již ve
8.
Smlouvou o poskytnutí dotace.
dopadem
zjištění č. 1
Auditoři auditovanému subjektu doporučují, aby
------
Nedostatečné zajištění archivace
zajistil
archivaci
veškerých
dokumentů Nízká
veškerých dokumentů
souvisejících s realizací projektu (nejedná se významnost
souvisejících s realizací
pouze o archivaci účetních dokladů, ale např. i o
předmětného projektu do roku
smlouvy s dodavateli, dokumenty k personálním
2023 podle § 15 Smlouvy o
výdajům, dokumenty k výběrovým řízením,
poskytnutí dotace a dle čl. 5.5
fotodokumentace, podklady dokládající realizaci
Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze projektu - prezenční listiny, překlady, ekovýchovné
státního rozpočtu
programy, metodiky, výstupy z akcí, metody
propočtu režijních nákladů apod.) do roku 2023 a
tuto povinnost zanesl do svého vnitřního řádu/
směrnice. Všechny archivované dokumenty k
9.
projektu by měly být zabezpečeny proti poškození/
zničení uložením na bezpečné místo, a aby byla
kompletní dokumentace projektu na vyžádání vždy
k dispozici. Auditoři doporučují přijmout nápravné
opatření do konce ledna 2015 (dle stanoviska AS)
a poté doporučují informovat dle § 13a odst. 4 věty
druhé zákona č. 320/2001 Sb. AO MR ČR a NO
OPPS SN-ČR o odstranění administrativního
nedostatku.
Strana 11 (celkem 36)
3. VÝSLEDKY AUDITU, ZJIŠTĚNÍ A DOPORUČENÍ
1. Ověření zda realizace projektu/operace probíhá v souladu s rozhodnutím o schválení, resp.
Smlouvou o poskytnutí dotace, a zda operace splňuje všechny související podmínky týkající
se její funkčnosti a využití nebo cílů, jichž je třeba dosáhnout
Auditorský tým na základě předložené dokumentace ověřil, zda realizace projektu probíhala
v souladu se Smlouvou o poskytnutí dotace, resp. projektovou žádostí. Auditoři identifikovali zjištění
formálního pochybení i zjištění s finančním dopadem.
Kontrolor 1. stupně (CRR ČR) provedl po kontrole v Soupisce výdajů vynaložených partnerem č. 8
(auditované období) finanční opravu v celkové výši 26 646,-Kč za zaměření pozemků, které nebyly
zaměřeny v souvislosti s předmětným projektem (pozemek Horní Maxov a Jabloné). Kontrolor
vypočítal finanční korekci v celkové výši 1 038,76 EUR (26 646,-Kč) a odečetl danou sumu od
způsobilých výdajů v Soupisce č. 8. Podklady pro stanovení korekce a další podklady jsou založeny
v auditním spisu. Auditoři potvrdili oprávněnost stanovení finanční opravy kontrolorem 1. stupně
(CRR ČR).
a. souladu realizace operace s právním aktem o poskytnutí dotace vč. ověření, zda dodávky a
služby byly poskytnuty v souladu s právním aktem o poskytnutí dotace
Zjištění č. 1
Nesoulad plánovaných výsledků (výsadba 1 000 Ks stromů) dle schválené
Projektové žádosti ze dne 7. 9. 2010 s věcným plněním skutečné fakturace a překročení
schváleného rozpočtu pro dané výdaje v kapitole 3.5.e (sazenice stromy) 3.5.f (kůly a
ochrany k sazenicím)
Popis zjištění č. 1
V rámci ověření deklarovaných výdajů za auditované období byly auditovaným subjektem
předloženy objednávky a uhrazené faktury. V Projektové žádosti ze dne 7. 9. 2010 v bodě č. 4.1.
„
Detailní popis projektu“ jsou uvedeny hlavní aktivity projektu a jedna z aktivit je specifikována jako
„
Obnova biodiverzity na 4 lokalitách formou revital. projektů/management, opatření na obou
stranách hranice, výsadba 1000 stromů“ a v sekci bodu 4.1. „
Výsledky a cílové skupiny projektu“ je
dále specifikace
„výsadba 1000 ks nových stromů“. V předloženém „
Podrobném rozpočtu části
projektu realizované českým partnerem“ je uvedeno 1000 ks stromů.
Auditoři identifikovali rozdíl ve skutečném věcném plnění oproti schválené projektové žádost i
předpokládanému plnění dle Kupní smlouvy ze dne 19. 3. 2012 na dodávku 1000 Ks stromů.
Konkrétně se jednalo o počty stromů a podpěrných systémů, kterých bylo skutečně dodáno a
vysazeno 1 209 ks. Stejné množství stromů a podpěrných systémů bylo také i vyfakturováno
v rámci následujících faktur: č. DF 152 ze dne 30. 4. 2012 bylo 780 stromů, dle faktury č. DF 318 ze
dne 24. 9. 2012 bylo 253 stromů, dle faktury č. DF 393 ze dne 21. 11. 2012 bylo 141 stromů, dle
faktury č. DF 403 ze dne 04. 12. 2012 bylo 35 stromů, přičemž dle schválené projektové žádosti ze
dne 7. 9. 2010 a dle Kupní smlouvy ze dne 19. 3. 2012 (výběrové řízení popsáno v kap.3d. této
Zprávy) mělo být dodáno jen 1 000 stromů.
Dne 10. 4. 2012 obdrželo CRR ČR, pobočka Liberec „Oznámení změny projektu“ od auditovaného
subjektu. Konkrétně se jednalo o „Změny v kapitole číslo 3.4 nákup neinvestičního vybavení –
přesun v rámci kapitoly bez vlivu na celkovou výši kapitoly“. V Oznámení bylo uvedeno, že
vzhledem k vyššímu zájmu škol o výsadby dřevin bude navýšení položky 3.5.2 nákup sazenic o 1
800,- EUR a položky 3.5.5 kůly a ochrany k sazenicím o částku 1 400,- EUR.
Strana 12 (celkem 36)
Dne 24. 5. 2012 tuto změnu odsouhlasilo CRR ČR – pobočka Liberec „Odborným stanoviskem ke
změně“. Touto změnou byla navýšena částka na výsadbu stromů a dodávku kůlů a ochran
k sazenicím o celkovou částku 3 200,- EUR (82 105,60 Kč, vč. DPH).
V dokumentu „Oznámení změny projektu“ nejsou však uvedeny konkrétní počty stromů k výsadbě,
ani konkrétní počty kůlů a ochran k sazenicím, není zřejmé, co je předmětem navýšení. AO MF ČR
konstatuje, že CRR ČR – pobočka Liberec provedlo odsouhlasení navýšení částky na výsadbu
stromů a dodávku kůlů a ochran k sazenicím počtu stromů bez vyčíslení konkrétní změny počtu
jednotek v podrobném rozpočtu projektu. Auditoři považují toto za administrativní pochybení a na
základě toho upravují finanční opravu.
Celková fakturovaná částka za dodávku stromů, kůlů a ochran k sazenicím byla navýšena o
150 703,-Kč, vč. DPH, tj. 5 873,53 EUR. Ve schváleném změnovém rozpočtu projektu byla kapitola
navýšena pouze o 3 200,- EUR (82 105,60,- Kč, vč. DPH). AO MF ČR vyčíslil nezpůsobilé výdaje
ve výši, tj. 2 673,53 EUR (68 597,40 Kč, vč. DPH).
Auditoři hodnotí tyto výdaje ve výši 2 674,90 EUR (68 597,40 Kč, vč. DPH) nad rámec schváleného
podrobného rozpočtu projektu, tedy jako nezpůsobilé výdaje. Auditoři stanovují finanční opravu
v celkové hodnotě nezpůsobilých výdajů dle výše 2 673,53 EUR (68 597,40 Kč vč. DPH).
Významnost zjištění č. 1:
střední
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů:
za auditované období v celkové výši
68 597,40 Kč/ 2673,53 EUR
Doporučení ke zjištění č. 1
Auditoři doporučují auditovanému subjektu vždy realizovat projekt podle schválené Projektové
žádosti a dodržovat schválené aktivity a počty popsaných kusů.
Auditorský tým doporučuje, aby Národní orgán zajistil vymožení a navrácení finanční částky,
respektive příslušné části ERDF a poté informoval Auditní orgán.
b. Naplnění příslušných monitorovacích ukazatelů
Bez zjištění.
Kvantitativní indikátor v projektové žádosti v bodě 4.2.2. je uveden „počet osob, které se účastní
projektu“.
2. Ověření zda vykázané certifikované výdaje souhlasí s účetními záznamy a podklady
vedenými příjemcem, výdaje vykázané v rámci projektu odpovídají pravidlům způsobilosti
výdajů pro OPPS SN-ČR, jsou účtovány odděleně od ostatních výdajů a nedochází k dvojímu
financování výdajů
Auditovaný subjekt předložil auditorům dokumentaci k výdajům deklarovaným v soupiskách č. 5, č.
6, č. 7, č. 8. Po vyzvání o doložení podpůrných dokumentů k fakturaci, auditovaný subjekt doložil:
např. pracovní smlouvy, mzdové listy, cestovní příkazy, cestovní vyúčtování, výdaje za telefon,
metodu rozpočítání režijních nákladů - nájem, energie, telefony a internet, zpracování mzdové
agendy, objednávky, smlouvy s dodavateli, originály účetních dokladů, výpisy z účtu, soupis
nakoupeného majetku z projektu, sestavu z účetnictví pro projekt pod č. 37, ekovýchovné
programy, metodiky k ekovýchovným programům, fotodokumentace z akcí, letáky, inzeráty, plakáty,
apod.
Auditorský tým ověřil výdaje vykázané v soupiskách za auditované období, zda odpovídají aktivitám
projektu realizovaným v auditovaném období, zda jsou řádně doloženy a zda byly vykázané výdaje
Strana 13 (celkem 36)
skutečně vynaloženy a skutečně dodány. Auditoři identifikovali formální zjištění a zjištění
s finančním dopadem.
Zjištění č. 2: Administrativní pochybení v oblasti mzdových výdajů, DPČ a DPP
Popis zjištění č. 2
Auditoři ověřili mzdové výdaje za auditované období a konstatují, že identifikovali formální
pochybení v dokumentech dokladující mzdové výdaje. Detailní popisy jednotlivých formálních chyb
jsou založeny v auditním spise a jsou popsány v záznamu auditora. Tato formální pochybení
v dokumentech stěžovali kontrolu auditorům na místě.
Formální pochybení v bodech v předložených dokumentech:
- auditorům byly předkládány dokumenty ve více verzích, některé nebyly jasně označeny,
které verze jsou platné a které verze již neplatné,
- chybně uvedené či nedopsané rodné číslo u zaměstnance,
- prodloužení projektu o měsíc způsobilo nepokrytí činností pracovními náplněmi,
- odlišně uváděné názvy pracovních pozic oproti žádosti projektu,
- součet pracovních úvazků ve Mzdovém výměru od 1. 1. 2011 pana Béma neodpovídá
uvedenému počtu hodin (1 celý úvazek),
- výkazy práce jsou podepisovány dříve, než je vykazovaná činnost ve výkazu práce,
- nejsou uvedeny jednotky Kč, za konkrétní časový úsek či vykonanou práci,
- není uveden popis činnosti k vykázaným hodinám,
- ve smlouvě se objevuje odměna za hodinu a zároveň za odvedenou práci,
- osoba přebírající práci je odlišná oproti osobě uvedené ve smlouvě,
- uváděný „Odborný odhad rozsahu práce“ je nereálný – standardně uváděno 300 hodin i
v rámci smluv, které jsou např. jen na 2 dny,
- ve výkazech práce se objevují zaokrouhlené, nikoli skutečné částky za odvedenou práci,
- opravy dat u podpisů smluv zahraničních brigádníků jsou opravovány jinou osobou, než
samotnými brigádníky.
Auditovaný subjekt (pověřený zástupce Ing. K. Hrbková) byl o náležitostech dokumentů a o
chybách na místě poučen. Auditoři přihlédli i k tomu, že formální pochybení v dokumentech nemělo
vliv na provedenou práci v projektu. V tomto případě auditoři nestanovují plošnou finanční opravu
dle Rozhodnutí č. K (2011) 7321 z 19. 10. 2011.
Významnost zjištění č. 2:
nízká
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů: bez finančního dopadu
Doporučení ke zjištění č. 2
Auditoři doporučují auditovanému subjektu z důvodu předcházení rizika vzniku nezpůsobilých
výdajů, aby věnoval patřičnou pozornost všem údajům na dokumentech v oblasti mzdové agendy
v projektu.
Strana 14 (celkem 36)
Zjištění č. 3 - Administrativní pochybení v oblasti cestovních výdajů
Popis zjištění č. 3
Auditoři ověřili cestovní výdaje za auditované období a identifikovali administrativní chyby v oblasti
dokumentů - cestovních náhrad. Pochybení byla identifikována u řádně nevyplněných cestovních
výkazů:
- chybí vyplněné časy na formuláři ke konkrétním jízdám,
- počty osob,
- chybně opisovány časy z jízdenek apod.,
- chybné zaokrouhlování částek k cestovním náhradám.
Detailní popis jednotlivých formálních chyb je založen v auditním spise a popsány v záznamu
auditora. Auditovaný subjekt (pověřený zástupce Ing. K. Hrbková) byl o náležitostech dokumentů a
chybách v cestovních výdajích na místě poučen.
Vzhledem k možné zanedbatelné výši nezpůsobilých výdajů nestanovují auditoři v tomto případě
finanční korekci. Z výše uvedeného auditoři dospěli k závěru, že se jedná pouze o formální
nedostatek s nízkou mírou významnosti.
Významnost zjištění č. 3:
nízká
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů: bez finančního dopadu
Doporučení ke zjištění č. 3
Auditoři doporučují auditovanému subjektu z důvodu předcházení rizika vzniku nezpůsobilých
výdajů, aby v rámci dokumentů v oblasti cestovních výdajů věnoval patřičnou pozornost všem
údajům na dokumentech a důsledně postupoval dle vnitřní směrnice spolku.
a. Způsobilosti výdajů (dle pravidel pro danou operaci a OP)
Zjištění č. 4 – Zprostředkování služby bez přidané hodnoty k cíli projektu a
neprůkaznost dokladů předložených k fakturaci
Popis zjištění č. 4
Krajina a zahrada, o. s. IČ: 22833765 (faktura č. 0112/DF215) fakturuje auditovanému subjektu
„
zajištění výměnného česko - německého studijního pobytu včetně odborných exkurzí v rámci
projektu Pozemkové spolky“. Na fakturaci je uvedeno: ubytování v hodnotě 18 000,-Kč, strava
v hodnotě 25 000,-Kč a tlumočení v hodnotě 31 500,-Kč, celková fakturovaná částka je 74 500,-Kč.
Bližší specifikace není uvedena. Po vyzvání auditovaný subjekt doložil fotografie setkání,
objednávku a program. Na faktuře není uvedeno, kde a kdy účastníci byli ubytovaní (každý den
jinde a nebo v jednom místě v Německu či, zda se jedná o ubytování v České republice), v jakém
zařízení se stravovali v České republice a nebo v Německu). Na předmětné faktuře není
specifikován cenový rozklad za zprostředkovanou službu. Auditoři konstatují, že předložený
program studijního pobytu ve dnech 4. 6. - 8. 6. 2012 není obsahově v souladu s prezenční listinou
k dané akci ve vazbě na věcné plnění obsažené ve fakturaci. Na prezenční listině je uvedeno místo
konání Sasko, přičemž v programu jsou ve dnech 4. 6. a 5. 6. popsány aktivity v České Republice.
U tlumočení je uvedeno pouze 29 EUR/hod. za 42 hod., není ani rozpis tlumočení/prací, ani kdo
tlumočení prováděl/zajišťoval. Není doloženo věcné plnění k dané faktuře. Ve vztahu k naplnění
cílů projektu není jasná přidaná hodnota zprostředkované služby spolku Krajina a zahrada, o. s. za
ubytování, stravování a tlumočení.
Strana 15 (celkem 36)
Podle Příručky pro české kooperační partnery – podávání žádostí Program Cíl 3/Ziel 3 na podporu
přeshraniční spolupráce, Vydání 5, platnost od 6. 5. 2010 v bodě 6.2.1. Způsobilost výdajů
je
definována nezpůsobilost výdaje: „
dodávky, které nevytvářejí ve vztahu k naplnění cílů projektu
žádnou přidanou hodnotu – jedná se o případ, kdy dodavatel pouze zprostředkuje koupi zboží či
služby, kterou mohl kooperační partner pořídit za stejných podmínek ale za nižší cenu přímo od
výrobce či poskytovatele služby“. Na základě nesouladu doložených podkladů nemohou auditoři
posoudit cenu v místě a v čase obvyklou a zároveň přidanou hodnotu navazujících služeb.
Dále spolek Krajina a zahrada, o. s. IČ: 22833765 (faktura č. 0212/DF 302) fakturuje za „
zajištění
tlumočení česko-německého studijního pobytu 16. - 22. 7. 2012 v rámci projektu o pozemkových
spolcích cena/hod: 800, počet hodin: 60 celkem fakturovaná částka je 48 000,- Kč. Tlumočení není
hlavní činností spolku Krajina a zahrada, o. s. a tuto službu zprostředkovává. Auditovaným
subjektem nebyl doložen rozpis tlumočení nebo převzetí práce, nebo prezenční listiny, kde je
tlumočník přítomen.
Auditoři identifikují tyto výdaje v celkové výši 122 500,- Kč jako nezpůsobilé především z důvodu, že
fakturace za zajištění výměnného pobytu není jasně specifikována a řádně doložena. Výdaje nebyly
identifikovatelné a prokazatelné. Auditorům nebyla doložena přidaná hodnota zprostředkované
služby k cíli projektu. Toto zjištění souvisí i se zjištěním č. 9. Jde o porušení Příručky pro české
kooperační partnery – podávání žádostí Program Cíl 3/ Ziel 3 na podporu přeshraniční spolupráce,
a. Smlouvy o poskytnutí dotace ze dne 16. 12. 2010 v § 1, odst. 3.
Významnost zjištění č. 4:
střední.
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů: za auditované období v celkové výši 122 500,- Kč/
4 880,45 EUR
(74 500,- Kč / 2 949,56 EUR a 48 000,- Kč/ 1 930,89 EUR).
Doporučení ke zjištění č. 4
Auditoři doporučují auditovanému subjektu vždy realizovat projekt podle pravidel způsobilosti
výdajů OP (Příručky pro české kooperační partnery – podávání žádostí Program Cíl 3/ Ziel 3 na
podporu přeshraniční spolupráce) a specifikovat fakturované výdaje v projektu. Výdaje musí být
identifikovatelné a prokazatelné.
Auditorský tým doporučuje, aby Národní orgán zajistil vymožení a navrácení finanční částky,
respektive příslušné části ERDF a poté informoval Auditní orgán.
Zjištění č. 5 – Nezpůsobilé cestovní výdaje za auditované období
Auditoři ověřili předložené dokumenty k cestovním výdajům za auditované období. Auditoři
identifikovali administrativní pochybení v dokumentech dokladující cestovní výdaje za auditované
období (zjištění č. 3). Dále ověřili výpočty uváděné v dokumentech k cestovním výdajům a
konstatují, že identifikovali nezpůsobilé výdaje v celkové výši 262,- Kč/10,22 EUR.
Strana 16 (celkem 36)
Chybně počítané cestovní náklady u následujících výkazů k pokladním dokladům:
Výkaz
Sazba na 1 km v Kč
Částka
k pokladnímu
uvedená
přepočítaná
uvedená
přepočítaná
rozdíl
dokladu č.
564
6,05
5,93
599,-
587,-
-12,-
591
6,05
5,93
15034,-
14736,-
-298,-
674
+ 48,-
(přeplatili:
nepočítá se
5,65
5,72
3876,-
3924,-
do
stanovení
finanční
opravy)
Z výdajového pokladního dokladu č. 571 ze dne 20. 9. 2012, ke kterému náleží jízdenky, nelze určit
počet osob, čas ani místo určení. Jsou nakupovány z elektronické karty soukromé osoby z jednoho
místa bez cesty zpět. Výše výdajů v hodnotě 32,- Kč.
Auditovaný subjekt byl auditory poučen o správném výpočtu a dokladování. Vzhledem ke zjištění č.
3 auditoři identifikovali tyto výdaje jako nezpůsobilé. Jde o porušení § 1, odst. 3 Smlouvy o
poskytnutí dotace ze dne 16. 12. 2010.
Významnost zjištění č. 5:
nízká
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů: 262,-Kč /10,22 EUR
Doporučení ke zjištění č. 5
Auditoři doporučují auditovanému subjektu z důvodu předcházení rizika vzniku nezpůsobilých
výdajů, aby v rámci dokumentů v oblasti cestovních výdajů věnoval patřičnou pozornost všem
údajům na dokumentech a výpočtům.
Auditorský tým doporučuje, aby Národní orgán zajistil vymožení a navrácení finanční částky,
respektive příslušné části ERDF a poté informoval Auditní orgán.
b. Zda vykázané výdaje byly skutečně vynaloženy / zboží, služby, stavební práce skutečně
dodány
Zjištění.
Zjištění č. 6 - Nedostatečně podložené výdaje, zda byly skutečně služby dodány
Popis zjištění č. 6
Auditoři ověřili věcné plnění předložené fakturace za auditované období a identifikovali
nedostatečně podložené výdaje, zda byly skutečně služby dodány (zjištění navazuje na zjištění č.
9). Auditovaný subjekt neprokázal věcné plnění za fakturované služby popsané níže.
-
Faktura evidována pod č. DF 352 (8 soupiska): Kristýna Soroková (IČ:87337703)
fakturuje „
grafické práce a tisk podkladů pro venkovní propagační prvek na výstavu o
Pozemkových…“ v celkové hodnotě 9 950,-Kč/ 387,88 EUR. Auditovaný subjekt na
vyžádání auditorů dodatečně doložil k danému výdaji věcné plnění - fotografi 1 plakátu,
který je stejný jako leták, který je doložen k faktuře č. DF 261
- „fakturace za grafické práce
a tisk letáku v hodnotě 48 276,-Kč“ (doložen stejný leták). Není ani doloženo, zda se
jednalo o jeden plakát či více výtisků plakátu. Není přesná specifikace požadovaného ani
Strana 17 (celkem 36)
v objednávkách – rozměr a počet výtisků propagačního prvku, není doloženo předání prací
a počty letáků.
-
Faktura evidována pod č. DF 342 ze dne 8. 10. 2012 (8 soupiska): Kristýna Soroková
(IČ:87337703) fakturuje
„tlumočení pro projekt Pozemkové spolky jako efektivní forma
přeshraniční spolupráce, v počtu hodin 15 hodin cena 800,-Kč v termínu od 1. 5. - 30. 9.
2012“. Celková fakturovaná cena 12 000,- Kč/ 467,80 EUR. Není další specifikace
fakturace, kdy proběhlo tlumočení během 5 měsíců, na jakých akcí byl přítomen tlumočník
(nedoloženy prezenční listiny, zápisy ze schůzek/akcí, kde byl tlumočník přítomen), jak
dlouho se tlumočilo, není potvrzení převzetí provedené práce. Auditoři konstatují, že tento
výdaj nebyl dostatečně podložen. Auditovaný subjekt neprokázal věcné plnění za
fakturované služby.
-
Faktura evidována pod č. DF 418 (8 soupiska): Kristýna Soroková (IČ:87337703
)
fakturuje
„tlumočení schůzek a domluv s projektovým partnerem v rámci projektu…“ počet
hodin 6 cena 800/hod“. Není další specifikace fakturace, kdy proběhlo fakturované
tlumočení (ani není uvedeno za jaké období), kolik hodin v jaké dny a o jaké akce se
jednalo. Nedoloženy zápisy z daných schůzek, prezenční listiny z akcí, kdy byl přítomen
tlumočník, ani podpis o převzetí provedené práce. Celková fakturovaná cena 4 800,-Kč/
187,12 EUR. Auditoři konstatují, že tento výdaj nebyl dostatečně podložen. Auditovaný
subjekt neprokázal věcné plnění za fakturované služby.
-
Faktura evidována pod č. DF 248 (7 soupiska): Kristýna Soroková (IČ:87337703
)
fakturuje
za „tlumočení při přípravě a konání česko - německých exkurzí, které proběhly
během května a června 2012 v rámci projektu o pozemkových spolcích, počet hodin: 14,5 a
cena/hodinu: 800 Kč“. Není další specifikace fakturace, kdy a kde proběhlo tlumočení při
přípravě a kdy při konání (není doložen např. zápis z příprav exkurzí, prezenční listiny), ani
podpis o převzetí provedené práce. Celková fakturovaná cena 11 600,-Kč/ 466,63 EUR.
Auditoři konstatují, že tento výdaj nebyl dostatečně podložen. Auditovaný subjekt
neprokázal věcné plnění za fakturované služby.
-
Faktura evidována pod č. DF 095 (soupiska č. 6): Kristýna Soroková (IČ:87337703)
fakturuje za „
tlumočnické a překladatelské služby v rámci projektu Pozemkové spolky…“
v počtu hodin: 8 hodin, počet NS: 1 cena/hod.: 800, cena za NS: 460“. Není další
specifikace fakturace, kdy a kde proběhlo tlumočení, (není doložen např. zápis, prezenční
listina), ani podpis o převzetí práce. K faktuře přiložen jeden e-mail v němčině a 3 x A4 v
češtině „Pozvánka - pozemkové spolky jako šance pro regionální NNO a ochranu
biodiverzity“. Není jasný rozsah překladu (co se mělo vlastně překládat - z jakého jazyka do
jakého a co se tlumočilo. Auditoři konstatují, že tento výdaj nebyl dostatečně podložen.
Auditovaný subjekt neprokázal věcné plnění za fakturované služby. Celková fakturovaná
cena 6 860,- Kč/ 271,60 EUR.
Auditoři po ověření všech výdajů došli k závěru, že popsané výdaje (viz. výše) v celkové hodnotě
45 210,-Kč nebyly řádně doloženy, nebylo prokázáno věcné plnění fakturovaných služeb, zda byly
skutečně fakturované služby dodány v celkové uvedené hodnotě a kvalitě. Toto zjištění souvisí se
zjištěním č. 9. Auditoři konstatují, že se jedná o porušení § 1, odst. 3 Smlouvy o poskytnutí dotace
ze dne 16. 12. 2010.
Významnost zjištění č. 6:
střední
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů: 45 210,- Kč/1 781,03EUR
Strana 18 (celkem 36)
Doporučení ke zjištění č. 6
Auditoři auditovanému subjektu doporučují, aby zajistil archivaci veškerých dokumentů
souvisejících s realizací projektu (s fakturací v daném projektu), aby bylo možno prokazatelně
doložit věcné plnění fakturovaného a zda byly skutečně fakturované služby dodány.
Auditorský tým doporučuje, aby Národní orgán zajistil vymožení a navrácení finanční částky,
respektive příslušné části ERDF a poté informoval Auditní orgán.
c. Zda jsou vykázané výdaje účtovány v souladu s předpisy ČR a EU
Bez zjištění.
Vykázané výdaje jsou účtovány v souladu s předpisy ČR a EU. Ověřené účetní doklady splňují
náležitosti zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví a zákona č. 235/2004 Sb., o DPH. V rámci auditu
operace bylo ověřeno, že výdaje související s projektem byly účtovány na projekt č. 37 v účetnictví
auditovaného subjektu.
Výdaje vykázané v rámci projektu souvisejí kromě popsaných zjištění s realizací projektu a jsou
doloženy.
d. Zda nedochází ke dvojímu financování výdajů z jiných režimů podpor EU a ČR
Bez zjištění.
Vykázané certifikované výdaje souhlasí s účetními záznamy a podklady předloženými příjemcem,
výdaje vykázané v rámci projektu odpovídají pravidlům způsobilosti výdajů pro OPPS SN-ČR (mimo
popsaných zjištění ve Zprávě) a výdaje jsou účtovány odděleně pod č. 37 na projekt v účetnictví
spolku Čmelák - Společnost přátel přírody. Čmelák - Společnost přátel přírody předložil čestné
prohlášení, že nedochází ke dvojímu financování výdajů.
3. Ověření zda výdaje vykázané příjemcem jsou v souladu s relevantními předpisy ES a ČR:
a. Dodržení pravidel pro publicitu projektu v rámci OPPS SN-ČR
Bez zjištění.
Dodržování pravidel publicity bylo ověřeno na
webových stránkách partnera:
http://pozemkovespolky.cmelak.cz/cz/o-projektu, na kterých jsou zveřejněny základní informace o
projektu. Dále bylo ověřeno označení povinnou publicitou na výstupech projektu – letáky, inzerce
do novin, plakáty, brožura a DVD. Pořízený drobný majetek z projektu (PC, monitory, fotoaparát,
apod.) je označen v souladu s čl. 8 a 9 nařízení Komise (ES) č. 1828/2006 (pořízena
fotodokumentace na místě).
b. Dodržení pravidel poskytování veřejné podpory
Bez zjištění.
V rámci auditovaného období nebyla zjištěna veřejná podpora.
c. Soulad realizace operace (projektu) s příslušnými pravidly pro projekty generující příjmy
Bez zjištění.
Auditovaný subjekt předložil čestné prohlášení (ze dne 25. 6. 2014), že v účetnictví spolku Čmelák -
Společnost přátel přírody nejsou v souvislosti s projektem „
Pozemkové spolky - efektivní forma
přeshraniční spolupráce na podporu biodiverzity“ generovány příjmy.
Strana 19 (celkem 36)
d. Dodržení pravidel pro zadávání zakázek
Zjištění.
Auditovaný subjekt za auditované období (Soupisky výdajů č. 5, č. 6, č. 7, č. 8) realizoval 1
veřejnou zakázku malého rozsahu. Auditoři ověřili výběr dodavatelů a skutečné dodání prací dle
předmětné Smlouvy o dílo. Podrobný kontrolní list k zadávacímu řízení je založen do auditního
spisu.
Č Typ
Typ a druh VZ,
Popis předmětu veřejné
Počet
Jméno či název
Datum uzavření
. zadavate evidenční číslo
zakázky
přijatých/
uchazeče4 a
smlouvy a cena
le
zakázky3
vyřazenýc
nabídková cena v Kč
smluvní /
(datum vyhlášení)
h nabídek
bez DPH
skutečně
(datum pro
uhrazená5
podání
nabídek)
Zakázka malého
Popis zakázky: Jedná se 1 přijatá
Obnova krajiny, s.r.o.
rozsahu (dle
nabídka
IČO: 287 07 176
Postupů pro
o dodávku 1000 ks
1 Nejedná
zadávání veřejných
vzrostlých stromů: +
Švermova 32
19.03.2012
se o
zakázek
200 cm (buk lesní, lípa
Žádná
Liberec
veřejnéh neupravených
srdčitá, hrušeň obecná,
vyřazená
o ani
PSČ: 460 10
Cena bez DPH
zákonem)
javor klen, javor mléč,
nabídka
dotovan
jeřáb ptačí a jilm
640 351,-Kč
ého
horský) s obvodem
Nabídková cena:
zadavate Nemá evidenční
kmenu 10-12 cm, dále
le
číslo;
1000 ks keřů (bez
640 351,-Kč bez DPH (DPH 104 649)
Jedná se o Výzvu ze černý, hloh obecný,
dne 17.2.2012,
růže šípková, svída
Celkem:
uveřejněnou dne
krvavá, trnka obecná,
745 000,-Kč
05.3.2012 na
zimolez obecný, zob
webových stránkách ptačí) a dodávka
Čmeláka a
individuálních ochran
odeslanou 4 firmám (kůly, ochrana kmene
Ad 1) Dodávka:
Pozemkové spolky – efektivní forma přeshraniční spolupráce na podporu
biodiverzity“.
Zveřejnění:
Výzva k podání nabídek byla adresována 4 firmám dne 5. 3. 2012.
Doručené nabídky:
Byla předložena pouze 1 nabídka
Nabídka č. 1:
Obnova krajiny, s.r.o., IČO: 287 07 176
Švermova 32, Liberec, PSČ: 460 10
Nabídková cena:
640 351,-Kč bez DPH
Hodnotící kritéria:
Základním hodnotícím kritériem pro zadání veřejné zakázky je nejnižší cena.
Vítěz:
Obnova krajiny, s.r.o., IČO: 287 07 176.
Kupní smlouva uzavřena dne 19. 3. 2012.
Auditoři konstatují, že společnost Obnova krajiny, s.r.o., podala jako jediná nabídku. Společnost
Obnova krajiny, s. r. o., tedy vítězný uchazeč, je ze 100 % vlastněna zadavatelem „Čmelák -
Společnost přátel přírody“ (viz. Úplný výpis z obchodního rejstříku), Švermova 32/35, Liberec X-
Františkov, 460 10 Liberec. Ve společnosti Obnova krajiny s.r.o. byl jednatelem pan Mgr. Jan
Korytář, a to od 11. 8. 2009 do 11. 11. 2011, také RNDr. Lenka Opočenská DiS. od 11. 8. 2009 do
13. 12. 2011. Dne 29. 9. 2011 byl jmenován jednatelem společnosti Obnova krajiny, s.r.o Bořivoj
3 Číslo dle ISVZ/obchodního věstníku (případně dle MZ).
4 Uchazeč, s nímž byla uzavřena smlouva, je zvýrazněn tučným písmem. Kurzívou jsou označeni případní vyřazení
uchazeči.
5 Skutečně uhrazená cena, pokud je během auditu k dispozici, s ohledem na všechny dodatky (viz. vícepráce či
méněpráce).
Strana 20 (celkem 36)
Pavlata (zapsáno dne 11. 11. 2011), který za společnost Obnova krajiny s.r.o. podepsal vítěznou
nabídku.
Paní RNDr. Lenka Opočenská DiS byla placena z předmětného projektu jako „Manažer a
koordinátor projektu - Pozemkové spolky“ dle pracovní smlouvy již od 1. 1. 2011 a zároveň od 11.
8. 2009 do 13. 12. 2011 byla jednatelem společnosti Obnova krajiny, s. r. o. Pan Mgr. Jan Korytář
byl jmenován do funkce předsedy sdružení Čmelák – společnost přátel přírody dne 12. 5. 2008 a
zároveň od 11. 8. 2009 do 11. 11. 2011 byl jednatelem společnosti Obnova krajiny, s.r.o. Oba tedy
působili ve společnosti Obnova krajiny, s.r.o., která podala ve výzvě jako jediná nabídku.
Auditoři identifikovali zjištění č. 7 „
Nejednoznačné vymezení předmětu veřejné zakázky na dodávku
vzrostlých stromů“ a zjištění č. 8. „Z
adávání zakázek na dodatečné dodávky stromů bez soutěže“.
Výzva k předmětné veřejné zakázce neobsahovala předpokládanou hodnotu veřejné zakázky,
nespecifikovala druhové upřesnění stromů a obsahuje časový rozpor mezi upřesněním druhového
složení a lhůtou pro podání nabídek. Nabídku podala pouze jedna z oslovených společností, která
je 100 % vlastněna zadavatelem.
Zjištění č. 7 - Nejednoznačné vymezení předmětu veřejné zakázky na dodávku vzrostlých
stromů
Popis zjištění č. 7
V Informaci o veřejné zakázce ze dne 17. 2. 2012 v rámci zadávacího řízení mimo režim zákona je
v čl. 1.4 uvedeno, že se jedná o dodávku 1000 ks vzrostlých stromů: + 200 cm (buk lesní, lípa
srdčitá, hrušeň obecná, javor klen, javor mléč, jeřáb ptačí a jilm horský) s obvodem kmenu 10-
12cm, dále 1000 ks keřů (bez černý, hloh obecný, růže šípková, svída krvavá, trnka obecná,
zimolez obecný, zob ptačí) a dodávka individuálních ochran (kůly, ochrana kmene), s dovětkem, že
druhové složení bude upřesněno do 20. 3. 2012, přičemž lhůta pro podání nabídek byla dříve do
14. 3. 2012. Výzva ze dne 17. 2. 2012 byla uveřejněna dne 5. 3. 2012 na webových stránkách
Čmeláka a stejného dne i odeslaná 4 firmám.
Auditoři konstatují, že se jedná o nedostatečnou specifikaci předmětu zakázky. Uchazeči neznali do
termínu pro podání nabídek požadovaná množství jednotlivých stromů, resp. keřů a tudíž nemohli
stanovit celkovou cenu zakázky. V zadávacích podmínkách je navíc časový rozpor, protože
upřesnění druhového složení nemůže být stanoveno až po termínu pro předložení nabídek. Výzva
k předmětné veřejné zakázce neobsahovala předpokládanou hodnotu veřejné zakázky,
nespecifikovala druhové upřesnění stromů a obsahuje časový rozpor mezi upřesněním druhového
složení a lhůtou pro podání nabídek. Nabídku podala pouze jedna z oslovených, která je 100%
vlastněna zadavatelem.
Vzhledem k výše uvedeným faktům auditoři stanovující opravu ve výši 10 % hodnoty zakázky dle
bodu 12 Rozhodnutí EK C (2013) 9527 ze dne 19. 12. 2013 (Nedostatečná definice předmětu
zakázky). Finanční oprava je vypočtena, jako 10% z celkové částky 745 000,- Kč vč. DPH tzn. je
stanovena v částce 74 500,-Kč. Jde o porušení § 11, odst. 2. Smlouvy o poskytnutí dotace ze dne
16. 12. 2010 a Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu ze dne 3. 8. 2011 v bodu 5.3.
Významnost zjištění: střední
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů: 74 500 Kč / 2 904,26 EUR
Strana 21 (celkem 36)
Doporučení ke zjištění č. 7
Vzhledem k ukončení projektu auditoři doporučují auditovanému subjektu, aby z důvodu
předcházení rizika věnoval maximální pozornost jasné specifikaci předmětu VZ v souladu se
Smlouvou o poskytnutí dotace a se závaznými postupy pro zadávání zakázek spolufinancovaných
ze zdrojů EU, nespadajících pod aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
Auditorský tým doporučuje, aby Národní orgán zajistil vymožení a navrácení finanční částky,
respektive příslušné části ERDF a poté informoval Auditní orgán.
Zjištění č. 8 - Zadávání zakázek na dodatečné dodávky stromů bez soutěže
Popis zjištění č. 8
V rámci ověření deklarovaných výdajů za auditované období byly auditovaným subjektem
předloženy objednávky a uhrazené faktury. Auditoři identifikovali rozdíl ve skutečném věcném
plnění oproti předpokládanému plnění dle Kupní smlouvy ze dne 19. 3. 2012 na dodávku 1000 Ks
stromů (VZMR popsaná v tabulce v kap. 3d.). Konkrétně se jednalo o počty stromů, kterých bylo
skutečně vysazeno 1 209 ks a fakturováno, přičemž dle Kupní smlouvy mělo být dodáno jen 1 000
Ks. Hlavní aktivita projektu je definována jako „
Obnova biodiverzity na 4 lokalitách formou revital.
projektů/management, opatření na obou stranách hranice, výsadba 1000 stromů“ a výsledky
projektu „výsadba 1000 ks nových stromů“. (viz zjištění č. 1).
Jedná se o zadávání zakázek na dodatečné dodávky bez soutěže. Dle Kupní smlouvy ze dne 19. 3.
2012 mělo být dodáno 1 000 ks stromů, 1 000 ks keřů a 1 000 ks podpěrných systémů. Ve
skutečnosti bylo vysazeno 1 209 ks stromů a 1 000 ks keřů, vč. dodání 1 209 ks podpěrných
systémů. Tím došlo k nárůstu počtu kusů stromů a podpěrných systémů o 209 ks.
Na základě výše uvedeného auditoři stanovují opravu dle bodu 24 Rozhodnutí EK C (2013) 9527
ze dne 19. 12. 2013 (Zadávání zakázek na dodatečné dodávky bez soutěže). Výše dodatečných
dodávek nepřesáhla částku 50% hodnoty původní zakázky, proto finanční oprava byla stanovena
na 25% hodnoty dodatečných dodávek, tzn. z částky 150 703,- Kč s DPH. Finanční korekce je
stanovena ve výši 37 675,80Kč.
Vzhledem ke zjištění č. 1 auditoři nestanovují finanční opravu, která je podřazena ve zjištění č. 1.
Auditoři konstatují, že jde o porušení § 11, odst. 2. Smlouvy o poskytnutí dotace ze dne 16. 12.
2010 a Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu ze dne 3. 8. 2011 v bodu 5.3.
Významnost zjištění:
střední
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů: finanční korekce již stanovena na daný výdaj ve
zjištění č. 1
Doporučení ke zjištění č. 8
Vzhledem k ukončení projektu auditoři doporučují auditovanému subjektu, aby postupoval při
zadávání dodatečných dodávek v souladu se Smlouvou o poskytnutí dotace.
e. Dodržení zásady rovných příležitostí a ochrany životního prostředí
Bez zjištění.
Projekt je neutrální k zásadám rovných příležitostí. Projektu se mohli účastnit žáci z různých škol,
muži, ženy, junioři i senioři.
Projekt je zaměřen na ŽP, ve kterém byly zahrnuty aktivity typu ekovýchovné programy, sázení
stromů s žáky ze základních škol a obnova pralesa.
Strana 22 (celkem 36)
f. Zajištění přiměřeného audit trailu
Zjištění.
Na místě u auditovaného subjektu byla ověřena dostupnost kompletní dokumentace k realizaci
projektu, a zda je zajištěna archivace veškerých dokumentů souvisejících s realizací projektu (nejen
účetní doklady k projektu) dle § 15 Smlouvy o poskytnutí dotace a dle čl. 5.5 Rozhodnutí o
poskytnutí dotace ze státního rozpočtu.
Zjištěni č. 9 -
Nedostatečné zajištění archivace veškerých dokumentů souvisejících
s realizací předmětného projektu do roku 2023 podle § 15 Smlouvy o
poskytnutí dotace a dle čl. 5.5 Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního
rozpočtu.
Popis zjištění č. 9
Dokumentace k projektu nebyla auditovaným subjektem kompletně připravena pro audit na místě.
Nebyla předložena kompletní Projektová žádost s Prohlášením kooperačních partnerů a se
Smlouvou o spolupráci mezi VP a PP. Auditovaný subjekt po vyzvání předložil kopie daných
dokumentů.
Dále nebyly připraveny podpůrné doklady dokazující věcné plnění fakturace za auditované období,
a zda byly skutečné fakturované služby dodány. (např. přiřazení k daným
výdajům/fakturám/pokladním dokladů – překlady (co bylo přeloženo; grafické návrhy -
letáky/plakáty/brožura; inzerce – kdy byla a kde; prezenční listiny k jednotlivým výdajům za
občerstvení, ubytování a přepravu, kdy a jak dlouho probíhalo tlumočení/rozpis fakturovaného
tlumočení; atd.). Auditoři museli z popsaných důvodů vyzvat auditovaný subjekt, aby doložil
k fakturám dokumenty dokladující věcné plnění fakturace k realizaci projektu (nejen faktury a výpisy
z BÚ). Auditní šetření bylo vykonáno v termínech od 23. 6. 2014 do 27. 6. 2014 a od 28. 7. 2014 do
1. 8. 2014. Poté auditoři vyzvali auditovaný subjekt k doložení věcného plnění především k výdajům
k občerstvení, ubytování a přepravy.
Auditorům byly předkládány dokumenty v oblasti mzdových výdajů ve více verzích, některé nebyly
jasně označeny, které verze jsou platné a které verze již neplatné (zjištění č. 2).
Spolek Čmelák - Společnost přátel přírody předložil vnitřní řád/směrnici č. „
10 Úchova účetních
záznamů, archivace dokladů“ aktualizovány dne 1. 1. 2012, dne 1. 1. 2013, dne 1. 1 2014.
Archivaci všech souvisejících dokumentů k předmětnému projektu neupravuje tento vnitřní
řád/směrnice a není stanovena archivační místnost pro dokumenty k projektu. Na základě průběhu
auditního šetření na místě (popsáno výše a v části omezení auditu) vidí auditoři velké riziko
v uchování veškerých dokumentů k projektu i vzhledem k tomu, že se jedná o spolek.
Podle § 15 Smlouvy o poskytnutí dotace a dle čl. 5.5 Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního
rozpočtu je příjemce dotace povinen řádně uchovat veškeré dokumenty související s realizací
projektu (nejen účetní doklady k projektu) a to od jejich vzniku až do konce roku 2023. V případě,
že národní legislativa stanovuje pro některé dokumenty delší dobu uchování, je nutné ustanovení
legislativy respektovat.
Auditoři k realizaci projektu hodnotí toto zjištění jako zjištění formálního charakteru a v tomto
případě nestanovují finanční opravu.
Významnost:
nízká
Finanční vyjádření nezpůsobilých výdajů: bez finančního dopadu.
Strana 23 (celkem 36)
Doporučení ke zjištění č. 9:
Auditoři auditovanému subjektu doporučují, aby zajistil archivaci veškerých dokumentů
souvisejících s realizací projektu (nejedná se pouze o archivaci účetních dokladů, ale např. i o
smlouvy s dodavateli, dokumenty k personálním výdajům, dokumenty k výběrovým řízením,
fotodokumentace, podklady dokládající realizaci projektu - prezenční listiny, překlady, ekovýchovné
programy, metodiky, výstupy z akcí, metody propočtu režijních nákladů apod.) do roku 2023 a tuto
povinnost zanesl do svého vnitřního řádu/ směrnice. Všechny archivované dokumenty k projektu by
měly být zabezpečeny proti poškození/ zničení uložením na bezpečné místo, a aby byla kompletní
dokumentace projektu na vyžádání vždy k dispozici.
Auditoři doporučují přijmout nápravné opatření do konce ledna 2015 (dle stanoviska AS) a poté
doporučují informovat dle § 13a odst. 4 věty druhé zákona č. 320/2001 Sb. AO MR ČR a NO OPPS
SN-ČR o odstranění administrativního nedostatku.
4. Ověření zda veřejný příspěvek byl příjemci vyplacen v souladu s článkem 80 nařízení Rady
(ES) č. 1083/2006 a nařízením Komise (ES) č. 846/2009
Bez zjištění.
Auditoři ověřili za auditované období veřejný příspěvek, který byl vyplacen. Vedoucí partner
projektu obdržel na bankovní účet č. 1765208203/0800 u České spořitelny finanční částky za
Osvědčení č. 5, č. 6, č. 7, č. 8. Vedoucí partner spolek Čmelák - Společnost přátel přírody
přeposílal finanční částky německému partnerovi projektu.
3. ZÁVĚR
Na základě auditu č. ETC SN-CZ/2014/O/007 vykonaného podle čl. 62, odst. 1 písm. b) nařízení
Rady (ES) č. 1083/2006 na operaci č. 100066841 realizované v rámci OPPS SN-ČR auditorský tým
konstatuje, že získal přiměřené ujištění o tom, že:
- operace na úrovni českého vedoucího partnera splňuje kritéria výběru pro OPPS SN-ČR, provádí
se v souladu se Smlouvou o poskytnutí dotace, resp. podmínkami Dohody o spolupráci mezi
kooperačními partnery
kromě výše popsaných zjištění;
- vykázané výdaje jsou legální a řádné a souhlasí s účetními záznamy a s podklady vedenými
českým vedoucím partnerem
kromě výše popsaných zjištění
- výdaje vykázané českým kooperačním partnerem jsou v souladu s předpisy ES a s předpisy ČR
kromě výše popsaných zjištění
- podpora byla českému kooperačnímu partnerovi vyplacena v souladu s čl. 80 nařízení Rady (ES)
č. 1083/2006.
Auditem operace bylo zjištěno, že výdaje českého kooperačního partnera jsou oprávněné ve výši
uvedené v části 1.2 této zprávy.
OMEZENÍ VÝKONU AUDITU
Výkon auditu byl omezen z důvodu nedostatečné přípravy požadovaných dokumentů a
nedostatečnému zajištění kompletaci veškerých dokumentů souvisejících s realizací předmětného
projektu, především dokladující věcné plnění fakturovaných služeb (zjištění č. 6 a č. 9). Auditní šetření
na místě bylo vykonáno v termínech od 23. 6. 2014 do 27. 6. 2014 a od 28. 7. 2014 do 1. 8. 2014. Poté
byl auditovaný subjekt ještě jednou vyzván k doložení jednotlivých výdajů za auditované období.
Strana 24 (celkem 36)
DOKONČENÍ AUDITU OPERACE
Auditovaný subjekt byl seznámen s navrhovaným obsahem Zprávy o auditu operace prostřednictvím
Návrhu zprávy o auditu operace č. ETC SN-CZ/2014/O/007, Č. j.: MF-15431/2014/52, PID:
MFCR4XKQCS.
Auditovaný subjekt byl oprávněn zaujmout k Návrhu zprávy o auditu operace písemné stanovisko.
Lhůta k seznámení se s Návrhem zprávy o auditu systému, respektive lhůta k zaujetí stanoviska, byla
stanovena na 5+5 dní ode dne doručení / předání Návrhu zprávy o auditu operace zástupci
auditovaného subjektu.
Auditovaný subjekt zaslal stanovisko elektronicky dne 6. 11. 2014 a následně poštou. Stanovisko
auditovaného subjektu je přílohou č. 1. Národní orgán OPPS SN-ČR zaslal elektronicky dne 12. 11.
2014 a dne 14. 11. 2014 vyjádření k Návrhu zprávy o auditu operace. E- maily jsou založeny v auditním
spise. Vypořádání stanoviska auditovaného subjektu je v příloze č. 2 této Zprávy.
Zpráva o auditu operace bude poskytnuta elektronicky také Saskému Auditnímu orgánu a Národnímu
orgánu OPPS SN - CZ.
Výtisk č. 1 této Zprávy o auditu operace bude předán auditovanému subjektu a výtisk č. 2 zůstane na
odboru Auditní orgán MF ČR. Informace o předání Zprávy o auditu operace formou kopie výtisku č. 2
bude podána ministru financí a tímto předáním bude audit operace ukončen.
PODPISY ČLENŮ AUDITORSKÉHO TÝMU:
Strana 25 (celkem 36)
SEZNAM ZKRATEK
AO MF
- Auditní orgán Ministerstvo financí ČR
ČR
- Česká republika
ERDF
- European Regional Development Fund
ES
- Evropské Společenství
ETC
- Evropská územní spolupráce
EU
- Evropská unie
ISA
- Mezinárodní auditorské standardy
ISSAI
- Mezinárodní standardy nejvyšších auditních institucí
ISPPIA
- Mezinárodní standardy profesní praxe interního auditu
MMR
- Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
OPPS SN-ČR - Operační program přeshraniční spolupráce Svobodný stát Sasko – Česká republika
PP
- Projektový partner
SAB
- Saechsische Aufbaubank
SF
- strukturální fondy
SR
- státní rozpočet
VP
- vedoucí partner
Strana 26 (celkem 36)
Příloha č. 2. Vypořádání stanoviska auditovaného subjektu
Vypořádání stanoviska auditovaného subjektu k Návrhu zprávy o auditu operace
č. ETC SN-CZ/2014/O/007
Auditovaný subjekt byl seznámen s navrhovaným obsahem Zprávy o auditu operace
prostřednictvím Návrhu zprávy o auditu operace č. ETC SN-CZ/2014/O/007, Č. j.: MF-
15431/2014/52, PID: MFCR4XKQCS.
Auditovaný subjekt byl oprávněn zaujmout k Návrhu zprávy o auditu operace písemné stanovisko.
Lhůta k seznámení se s Návrhem zprávy o auditu systému, respektive lhůta k zaujetí stanoviska,
byla stanovena na 5+5 dní ode dne doručení / předání Návrhu zprávy o auditu operace zástupci
auditovaného subjektu.
Auditovaný subjekt zaslal stanovisko elektronicky dne 6. 11. 2014 a následně poštou. Stanovisko
auditovaného subjektu je přílohou č. 1. Národní orgán OPPS SN-ČR zaslal elektronicky dne 12. 11.
2014 a dne 14. 11. 2014 vyjádření k Návrhu zprávy o auditu operace. E- maily jsou založeny v
auditním spise. Vypořádání stanoviska auditovaného subjektu je v příloze č. 2 této Zprávy.
Auditní orgán MF ČR bere zaslané stanovisko auditovaného subjektu na vědomí a k jednotlivým
zjištěním uvádí následující vypořádání.
Zjištění a doporučení č. 1
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 1:
Strana 30 (celkem 36)
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č.1:
Na základě dodatečné informace, kterou AO MF ČR obdržel elektronicky od NO OPPS SN-CZ dne
14. 11. 2014, upravuje AO MF ČR text zjištění č. 1 a snižuje finanční opravu.
NO OPPS SN-CZ uvádí ve svém vyjádření,
že příjemce ohlásil v dubnu 2012 změnu ve které žádal
o navýšení prostředků na nákup sazenic a kůlů a ochrany sazenic. Tato změna byla vyvolána
zvýšeným zájmem veřejnosti a příjemce tedy chtěl vyhovět tomuto zájmu. Tato změna byla
posouzena CRR ČR kladně. Bohužel nedošlo k úpravě počtu jednotek v Podrobném rozpočtu
projektu, i když ze žádosti o změnu jednoznačně vyplývá, že se jedná o navýšení počtu. Z výše
uvedeného vyplývá, že se jedná v případě zaznamenání úpravy počtu sazenic v podrobném rozpočtu
projektu pouze o administrativní pochybení. Z tohoto důvodu žádáme o zrušení zjištění č. 1.“
Auditoři ověřili danou skutečnost.
Dle zaslaného podkladu od NO OPPS SN-CZ je patrné, že dne 10. 4. 2012 obdržel CRR ČR,
pobočka Liberec příjemcem podepsané „Oznámení změny projektu“, konkrétně „
Změny v kapitole
číslo 3.4 nákup neinvestičního vybavení – přesun v rámci kapitoly bez vlivu na celkovou výši
kapitoly“, kde bylo uvedeno, že vzhledem k vyššímu zájmu škol o výsadby dřevin bude navýšení
položky 3.5.2 nákup sazenic o 1 800,- EUR a položky 3.5.5 kůly a ochrany k sazenicím o částku
1 400,- EUR.
Dne 24. 5. 2012 byla tato změna odsouhlasena, a to formou „
Odborného stanoviska ke změně“.
Touto změnou byla navýšena částka na výsadbu stromů a dodávku kůlů a ochran k sazenicím o
celkovou částku 3 200,- EUR. V „Oznámení změny projektu“ nebyly zvýšeny konkrétní počty
stromů k výsadbě, ani konkrétní počty kůlů a ochran k sazenicím, není zřejmé, co je předmětem
navýšení.
AO MF ČR konstatuje, že při odsouhlasení navýšení částky na výsadbu stromů a dodávku kůlů a
ochran k sazenicím počtu stromů bylo bez vyčíslení konkrétní změny počtu jednotek (ks stromů)
v podrobném rozpočtu projektu. Toto navýšení nebylo promítnuto do „
výsledku projektu“ -
„
výsadba 1000 ks nových stromů“ (zůstal počet). Výše uvedenou skutečnost auditoři charakterizují
jako administrativní pochybení.
Celková fakturovaná částka za dodávku stromů, kůlů a ochran k sazenicím byla navýšena o
150 703,-Kč, vč. DPH, tj. 5 873,53 EUR. Auditoři zohlednili zaslaný dokument od NO OPPS SN-
CZ „Oznámení změny projektu“. CRR ČR, pobočka Liberec odsouhlasilo navýšení kapitoly o
3 200,- EUR (82 105,60 Kč).
AO MF ČR stanovuje nezpůsobilé výdaje ve snížené výši 68 597,40 Kč, vč. DPH, tj. 2 673,53
EUR. Auditoři konstatují, že výdaje ve výši 2 673,53 EUR jsou nad rámec schváleného změnového
rozpočtu.
Zjištění a doporučení č. 2
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 2:
Auditovaný subjekt se ke zjištění č. 2 ve svém stanovisku nevyjádřil. NO OPPS SN-CZ se rovněž
nevyjádřil.
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č. 2:
Auditní orgán MF ČR bere na vědomí, že auditovaný subjekt se ke zjištění č. 2. nevyjádřil a
konstatuje, že zjištění č. 2 včetně doporučení zůstává platné v celém rozsahu.
Strana 31 (celkem 36)
Zjištění a doporučení č. 3
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 3:
Auditovaný subjekt se ke zjištění č. 3 ve svém stanovisku nevyjádřil. NO OPPS SN-CZ se rovněž
nevyjádřil.
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č. 3:
Auditní orgán MF ČR bere na vědomí, že auditovaný subjekt se ke zjištění č. 3. nevyjádřil a
konstatuje, že zjištění č. 3 včetně doporučení zůstává platné v celém rozsahu
Zjištění a doporučení č. 4
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 4:
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č. 4:
AO MF ČR bere na vědomí stanovisko ke zjištění č.4 auditovaného subjektu a vyjádření NO OPPS
SN-CZ. Auditoři na základě obou vyjádření upřesnili zjištění.
Na fakturaci je uvedeno pouze - ubytování, strava a tlumočení a žádné další specifikace. Výdaje
nebyly identifikovatelné a prokazatelné. Auditoři konstatují, že předložený program studijního
pobytu ve dnech 4. 6. - 8. 6. 2012 není obsahově v souladu s prezenční listinou k dané akci. Na
základě nesouladu doložených podkladů nemohou auditoři posoudit cenu v místě a v čase obvyklou
a zároveň přidanou hodnotu navazujících služeb.
AO MF ČR dané zjištění v textu upřesnil. Toto zjištění souvisí i se zjištěním č. 9.
Auditovaný subjekt neuvedl ve svém stanovisku žádné nové skutečnosti a nedoložil žádné další
dokumenty, a proto AO MF ČR trvá na zjištění č. 4 a doporučení v plném rozsahu. Zjištění č. 4
bylo auditory upřesněno v textu Zprávy.
Strana 32 (celkem 36)
Zjištění a doporučení č. 5
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 5:
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č.5:
AO MF ČR bere na vědomí stanovisko auditovaného subjektu. Auditoři konstatují, že musí
zkontrolovat 100% výdajů ve vybraném vzorku, proto se musí zabývat i takto malými položkami
v Soupisce deklarovaných výdajů.
K tomuto zjištění zaslal Národní orgán dne 14. 11. 2014 elektronicky vyjádření, ve kterém uvedl:
„…Dle našeho názoru byl použit správný údaj pro výpočet spotřeby. Jedná se dle TP k použitému
autu o normu ES 93/116/ES, kde se používá třetí údaj k výpočtu nároků. Vycházíme z publikace Ing.
Janouška, k náhradám jízdních dokladů. V auditním návrhu zprávy není uvedena přesná
specifikace, čeho se daný problém týkal.“
S tímto tvrzením souhlasíme pro výkazy k pokladním výdajům č. 564 a 591, kde byl použit vůz,
v jehož Technickém průkazu (dále TP) je uvedena metodika výpočtu ES 93/116. Ve všech ostatních
výkazech v projektu, u kterých byl použit tento vůz, je uveden správný výpočet a to ze třetího údaje
spotřeby paliva z TP. U výše zmiňovaných 2 výkazů k pokladním výdajům však tento výpočet
použit nebyl.
Třetí zmiňovaný výkaz k pokladním výdajům č. 674 se vztahuje k jiné metodice, a to ECE 101-00,
kde se pro výpočet používá průměrná hodnota údajů spotřeby paliva z TP. To při výpočtu nebylo
dodrženo.
U čtvrtého udávaného Výkazu k pokladním výdajům č. 675 nebyly doloženy podklady na místě.
Auditoři provedli výpočet a opravujeme/snižujeme výši nezpůsobilých výdajů o částku 206,- Kč
vztahující se k Výkazu k pokladním výdajům č. 675.
Ke druhé poznámce Národního orgánu konstatujeme, že přesná specifikace problému v návrhu
zprávy se vztahuje ke konkrétním Výdajovým pokladním dokladům, které vycházely z dodaných
Vyúčtování za používání soukromého vozidla ke služebním účelům, uvedeny jsou i konkrétní
chyby sazeb a částek. Auditoři shledávají popis zjištění za dostačující, na základě popisu lze
dohledat konkrétní dokumenty a ověřit zpětně jejich správnost.
Auditovaný subjekt neuvedl ve svém stanovisku žádné nové skutečnosti a proto AO MF ČR trvá
na zjištění č. 5 a doporučení v rozsahu sníženém o výdaje vztahujícím se k Výkazu k pokladním
výdajům č. 675, tedy o částku 206,- Kč, které po zpětném ověření shledal chybně uvedeným.
Strana 33 (celkem 36)
Zjištění a doporučení č. 6
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 6:
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č. 6:
AO MF ČR bere na vědomí stanovisko auditovaného subjektu. Žádné nové skutečnosti nebyly
auditovaným subjektem uvedeny a žádné dokumenty nebyly ke zjištění č. 6 zaslány. Auditoři
konstatují, že popsané výdaje v celkové hodnotě 45 210,- Kč nebyly řádně doloženy, nebylo
prokázáno věcné plnění fakturovaných služeb, zda byly skutečně fakturované služby dodány
v celkové uvedené hodnotě a kvalitě, proto AO MF ČR trvá na předchozím zjištění v plném
rozsahu. Auditovaný subjekt přislíbil ve svém stanovisku nápravu v dalších projektech.
Auditovaný subjekt neuvedl ve svém stanovisku žádné nové skutečnosti a nedoložil věcné plnění a
proto AO MF ČR musí trvat na zjištění č. 6 a doporučení v plném rozsahu.
Zjištění a doporučení č. 7
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 7:
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č. 7:
AO MF ČR bere na vědomí stanovisko auditovaného subjektu. NO OPPS SN-CZ se ke zjištění
nevyjádřil.
AO MF ČR nesouhlasí s argumentací ve stanovisku ke zjištění č. 7. Jasná specifikace záměru ve
výběrovém řízení by byla jistě nejen vhodná, ale je přímo nezbytná, aby uchazeči mohli podat
jednoznačné nabídky.
Na základě výše uvedeného auditoři stanovují opravu dle bodu 24 Rozhodnutí EK C (2013) 9527 ze
dne 19. 12. 2013 (Zadávání zakázek na dodatečné dodávky bez soutěže). Výše dodatečných
dodávek nepřesáhla částku 50% hodnoty původní zakázky, proto finanční oprava byla stanovena na
25% hodnoty dodatečných dodávek, tzn. z částky 150 703,- Kč s DPH. Finanční korekce je
stanovena ve výši 37 675,80Kč.
Strana 34 (celkem 36)
Vzhledem ke zjištění č. 1 auditoři nestanovují finanční opravu, která je podřazena ve zjištění č. 1.
Auditoři konstatují, že jde o porušení § 11, odst. 2. Smlouvy o poskytnutí dotace ze dne 16. 12.
2010 a Rozhodnutí o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu ze dne 3. 8. 2011 v bodu 5.3. Text
zjištění byl pouze upřesněn.
Auditovaný subjekt neuvedl ve svém stanovisku žádné nové skutečnosti ke zjištění č. 7, pouze
popisuje vhodné termíny k výsadbě stromů. AO MF ČR trvá na zjištění č. 7 a doporučení v plném
rozsahu.
Zjištění a doporučení č. 8
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 8:
Auditovaný subjekt se ke zjištění č. 8 ve svém stanovisku nevyjádřil. Auditoři berou na vědomí
vyjádření NO OPPS SN-CZ.
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č. 8:
Auditní orgán MF ČR bere na vědomí, že auditovaný subjekt se ke zjištění č. 8. nevyjádřil a
konstatuje, že zjištění č. 8 včetně doporučení zůstává platné v celém rozsahu.
Zjištění a doporučení č. 9
Vyjádření auditovaného subjektu ke zjištění č. 9:
Strana 35 (celkem 36)
Vyjádření Auditního orgánu MF ČR ke zjištění č. 9:
AO MF ČR bere na vědomí stanovisko auditovaného subjektu. Auditovaný subjekt uznává, že
archivace a předložení dokumentů k projektu nebyla zcela v pořádku. Auditoři konstatují, že je
nutné i přes administrativní náročnost projektu a personální problémy, zajistit archivaci všech
dokumentů projektu. Auditovaný subjekt přislíbil ve svém stanovisku nápravu do 15. ledna 2015.
Auditovaný subjekt neuvedl ve svém stanovisku žádné nové skutečnosti a proto AO MF ČR trvá
na zjištění č. 9 a doporučení v plném rozsahu. Auditoři doporučují přijmout nápravné opatření dle
stanoviska v daném termínu a poté, do konce ledna 2015 doporučují informovat dle § 13a odst. 4
věty druhé zákona č. 320/2001 Sb. AO MR ČR a NO OPPS SN-ČR o odstranění administrativního
nedostatku. Tento text bude doplněn ke zjištění.
Dokončení auditu operace
Zpráva o auditu operace bude poskytnuta elektronicky také Saskému Auditnímu orgánu a
Národnímu orgánu OPPS SN - CZ.
Výtisk č. 1 této Zprávy o auditu operace bude předán auditovanému subjektu a výtisk č. 2 zůstane
na odboru Auditní orgán MF ČR. Informace o předání Zprávy o auditu operace formou kopie
výtisku č. 2 bude podána ministru financí a tímto předáním bude audit operace ukončen.
V Praze, dne 20. 11. 2014
Strana 36 (celkem 36)