Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Odsouzený na jak dlouho?'.

OKRESNÍ SOUD V OSTRAVĚ 
 U Soudu 6187/4, 708 82 Ostrava-Poruba 
tel.: 596 972 111, fax: 596 972 801, e-mail: xxxxxxxxx@xxxxx.xxx.xxxxxxx.xx, IDDS: 2mhaesg 
 
 
 
 
 
 
         
č. j. 0 Si 345/2021-3 
Ostrava 28. dubna 2021 
 
 
Okresní soud v Ostravě  jako povinný subjekt podle §  2  odst.  1  zákona  číslo  106/1999  Sb., 
o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, na základě žádosti   
žadatelky:  Sandra  Posmyková,  nar.  1.  12.  1988,  bytem  Karla Pokorného 1291/13, 708 00, 
Ostrava-Poruba 
o poskytnutí informace ze dne 26. dubna 2021 
 
vydává 
podle § 15 odst. 1 a § 20 odst. 4 zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím 
(dále jen „InfZ“), toto 
 
rozhodnutí: 
Podle § 8a a § 15 odst. 1 InfZ se žádost o informace ze dne 26. dubna 2021 žadatelky Sandry 
Posmykové,  nar.  1.  12.  1988,  bytem  Karla Pokorného 1291/13, 708 00, Ostrava-Poruba 
o poskytnutí  informace  týkající  se  soudního  řízení,  jež  dle  žadatelky  proběhlo  bez  přítomnosti 
druha pana Michala Kobaka, nar. 24. 2. 1991, spisová značka 71 T 147/2018, odmítá. 
 
Odůvodnění: 
1.  Žádostí  doručenou  soudu  dne  26.  dubna  2021  se  žadatelka  domáhala  poskytnutí  informace 
týkající se soudního řízení, jež dle tvrzení žadatelky proběhlo bez přítomnosti druha pana Michala 
Kobaka, nar. 24.  2.  1991,  spisová  značka  71  T  147/2018,  za  účelem  zjištění,  zda  byl  její  druh 
odsouzen a jaká délka trestu mu byla uložena. 
2.  Dle  §  3  odst.  3  InfZ  se  informací  pro  účely  InfZ  rozumí  jakýkoliv  obsah  nebo  jeho  část 
v jakékoliv  podobě  zaznamenaný  na  jakémkoliv  nosiči,  zejména  obsah  písemného  záznamu  na 
listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo 
audiovizuálního. 
3.  Jak vyplývá z ustanovení § 8a InfZ, povinné subjekty poskytují informace týkající se osobnosti, 
projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje jen v souladu s právními předpisy 
upravujícími  jejich  ochranu.  Těmito  právními  předpisy  není  pouze  zákon  č.  110/2019  Sb., 
o zpracování osobních údajů, ale také ustanovení §§ 84 až 90 zákona č. 89/2012 Sb., občanského 
zákoníku. Podle ustanovení §  86  občanského  zákoníku  platí,  že  nikdo  nesmí  zasáhnout  do 
soukromí jiného, nemá-li k tomu zákonný důvod. Zejména nelze bez svolení člověka narušit jeho 
soukromé prostory, sledovat jeho soukromý život nebo pořizovat o tom zvukový nebo obrazový 
záznam,  využívat  takové  či  jiné  záznamy  pořízené  o  soukromém  životě  člověka  třetí  osobou, 
nebo takové záznamy o jeho soukromém životě šířit.   
Shodu s prvopisem potvrzuje Mgr. Tamara Krátká 

                                              2                              0 Si 345/2021                       
 
4.  Dalším  zákonem  upravujícím  ochranu  osobních  údajů  je  zákon  č.  110/2019  Sb.,  o  zpracování 
osobních  údajů,  zejména  pak  v něm  uvedené  nařízení  Evropského  parlamentu  a  Rady  (EU) 
2016/679, o ochraně  fyzických  osob  v  souvislosti  se  zpracováním  osobních  údajů  a  o  volném 
pohybu  těchto  údajů  a  o  zrušení  směrnice  95/46/ES  (dále  jen  „nařízení“).  S   ohledem na 
uvedené  právní  předpisy  je  tedy  třeba  považovat  za  osobní  údaj  veškeré  informace 
o identifikované  nebo  identifikovatelné  fyzické  osobě,  přičemž  identifikovatelnou  fyzickou 
osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý 
identifikátor, například  jméno,  identifikační  číslo,  lokační  údaje,  síťový  identifikátor  nebo  na 
jeden  či  více  zvláštních  prvků  fyzické,  fyziologické,  genetické,  psychické,  ekonomické,  kulturní 
nebo společenské identity této fyzické osoby. 
5.  Pro  výše  uvedené  citace  zákonných ustanovení v kontextu  žádosti  je  zcela  zjevné,  že  již 
v samotné žádosti žadatelky je uveden požadavek na sdělení informace, zda vůči osobě, kterou 
přímo  identifikovala  jménem,  příjmením  a  datem  narození  proběhlo  u povinného subjektu 
soudní řízení a s jakým výsledkem. Samotná znalost těchto identifikačních údajů a jejich uvedení 
v žádosti žadatelky je však ve vztahu k limitům ochrany osobnosti zjevně invazivní a nepřípustně 
rozšiřující faktický sběr informací o této osobě. 
6.  Je také namístě připomenout základní smysl a účel práva na informace a jeho realizace tak, jak 
o něm hovoří Ústavní soud ve svém usnesení ze dne 18. 12. 2002 sp. zn. III. ÚS 156/02. Ústavní 
soud v tomto nálezu uvedl, že „právo na informace je v Listině systematicky zařazeno mezi práva politická, 
tedy jako prostředek účasti na politickém životě státu. Zaručuje je stát. Právo na informace však nelze chápat jako 
neomezené právo člověka na uspokojení osobní zvědavosti či zvídavosti. Je to právo na informaci v politickém slova 
smyslu,  chápanou  velmi  široce,  tj.  takovou,  kterou  člověk  žijící  ve  státě  potřebuje  k  tomu,  aby  v  prakticky 
dosažitelné míře znal, co se děje na veřejnosti v jeho okolí. Právu na informace odpovídá obecná povinnost, aby 
nikdo, koho k tomu neopravňuje zákon, a nad míru, ve které ho k tomu opravňuje zákon, nikomu v podání 
informace nebránil. Právo na informace lze omezit toliko zákonem a to za splnění dvou podmínek: předně že se 
tak děje za některým z účelů taxativně uvedených v čl. 17 odst. 4 Listiny (opatření v demokratické společnosti 
nezbytné pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví nebo 
mravnosti) a za druhé, že je takové omezení nezbytné, tzn., že cíle omezení jinak v  demokratické  společnosti 
dosáhnout nelze“. Z toho pak lze dovodit, že právo na informace má charakter nástroje, který má 
být využíván jako prostředek účasti na veřejném životě. Jeho smyslem rozhodně není zneužívání 
pro uspokojení ryze soukromých zájmů. 
7.  Ústavně  zakotvená  práva  jsou  rovnocenná,  proto  je  nutné  v  každém  jednotlivém  případě 
zkoumat, které z těchto práv je třeba v dané situaci upřednostnit. Z judikatury Ústavního soudu 
i Nejvyššího správního soudu vyplývá, že řešení této kolize spočívá v tzv. testu proporcionality, 
jenž sestává ze tří kritérií, a to testu vhodnosti, testu potřebnosti a porovnání závažnosti obou 
v kolizi stojících základních práv. V rámci testu vhodnosti je nezbytné zodpovědět otázku, zda 
omezení  základního  práva  na  informace  umožňuje  dosáhnout  sledovaného  cíle.  V poskytnutí 
informace o soudním řízení týkajícího se žadatelkou jednoznačně určené osoby nelze spatřovat 
žádný  širší  význam  pro  společnost  ani  projev  participace  občanské  společnosti  na  věcech 
veřejných. 
8.  Povinný  subjekt  trvá  na  tom,  že  žádost  jde  proti  obsahu  a  smyslu  InfZ  a  proti  předpisům 
garantujícím právo na soukromí. Právo na informace je, jak již bylo shora naznačeno, základním 
politickým právem, z něhož plyne právo každého na to být informován o činnosti státu či jiných 
orgánů nadaných vrchnostenskou mocí. Současně je třeba si  uvědomit, že právo na informace 
není  bezbřehé  a  že  žadatelce  automaticky  nevzniká  právo  na  veškeré  informace  týkající  se 
působnosti  dotázaného  povinného  subjektu.  Zodpovězení  žadatelčina  dotazu  spočívá 
v poskytnutí  informace o již  proběhlém  soudním  řízení  a jeho výsledku,  v němž  by  měla 
vystupovat přímo určená a identifikovaná osoba, čímž žadatelka fakticky rozšiřuje sběr informací 
o  této  osobě.  Podle  názoru  povinného  subjektu  by  poskytnutí  takové  informace  mohlo 
zasáhnout do ochrany soukromí. Soud tedy nespatřuje žádný význam pro společnost v poskytnutí 
Shodu s prvopisem potvrzuje Mgr. Tamara Krátká 
 

                                              3                              0 Si 345/2021                       
 
požadovaných  osobních  údajů  dotčené  osoby.  Vzhledem  k výše  uvedeným  skutečnostem 
uvedených zájmů, resp. práv, jednoznačně převážil zájem na ochraně soukromí dotčené osoby, 
který je v právním řádu České republiky zakotven např. v čl. 10 Listiny základních práv a svobod 
a  v  §  81  a  násl.  občanského  zákoníku.  Poskytnutím  požadované  informace  by  došlo 
k neoprávněnému zásahu do práva na ochranu osobnosti a osobních údajů. Právo žadatelky na 
informace v porovnání s právem fyzické osoby na ochranu jejího soukromí při uplatnění principu 
proporcionality neobstálo. 
9.  Soud proto upřednostnil právo ochrany osobních údajů a právo na zachování lidské důstojnosti, 
osobní cti a dobré pověsti nad právem na poskytnutí informace a žádost dle § 15 odst. 1 InfZ 
odmítl.   
Poučení: 
Proti tomuto rozhodnutí  je  možno  podat  odvolání  do  15  dnů  ode  dne  jeho  doručení 
prostřednictvím Okresního soudu v Ostravě k Ministerstvu spravedlnosti České republiky. 
     
Mgr. Tomáš Kamradek v. r. 
předseda okresního soudu 
Shodu s prvopisem potvrzuje Mgr. Tamara Krátká