Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Informace k současnému stavu vzniku Národní centrály proti organizovanému zločinu'.

II. 
 
INFORMACE KE VZNIKU NÁRODNÍ CENTRÁLY PROTI ORGANIZOVANÉMU 
ZLOČINU SLUŽBY KRIMINÁLNÍ POLICIE A VYŠETŘOVÁNÍ 
1.  Východiska organizační změny 
Vytvoření  centrálního  útvaru  policie  pro  boj  s organizovaným  zločinem  bylo 
v minulosti zamýšleno již několikrát. V rámci probíhající reformy policie v r. 2008 byly 
konzultovány  dvě  varianty  vzniku  Národního  kriminálního  úřadu,  při  hledání 
úsporných opatření v r. 2011 se konzultovalo sloučení všech výkonných celostátních 
útvarů  do  jednoho  celku  a  naposledy  v r.  2012  bylo  takové  sloučení  vyhodnoceno 
jako  pozitivní  s tím,  že  k němu  bude  přistoupeno  za  vhodných  (zejména 
rozpočtových) podmínek.  
Jedná  se  o  nutnost  reagovat  na  dlouhodobý  vývoj  v oblasti  organizovaného 
zločinu,  který  opouští  dělení  na  konkrétní  samostatné  linie  (obchod  s  lidmi, 
hospodářská trestná činnost, korupce, zbraně, terorismus, drogy a další). Zločinecké 
organizované  skupiny  se  tak  dlouhodobě  nevěnují  jednomu  nebo  dvěma  úsekům 
organizovaného  zločinu,  ale  jejich  činnost  prorůstá  tradičním  dělením,  přičemž 
orientace se mění podle okamžité možnosti generovat co největší zisk z určité 
trestné činnosti

Proto se objevuje stále více případů, které spadají jak do gesce ÚOOZ (tradiční 
násilný  organizovaný  zločin),  tak  ÚOKFK  (hospodářská  trestná  činnost  bez  jiných 
navazujících  ilegálních  aktivit).  Oba  dotčené  celostátní  útvary  policie  pracují  na 
nejzávažnějších  formách  zločinů,  proto  také  dochází  k  překrývání  jejich 
kompetencí
  a  k tomu,  že  pracují  často  na  stejných  či  personálně  propojených 
kauzách,  aniž  by  o  tomto  dublování  fakticky  věděly.  Navenek  pak  bývají  některé 
problémy  ve  spolupráci  mediálně  prezentovány  jako  „válka  těchto  útvarů“,  což 
narušuje důvěryhodnost obou útvarů i policie jako celku.    
Obdobný  přístup  k organizaci  policejních  útvarů,  které  se  zabývají  touto 
problematikou,  funguje  také  v jiných  zemích,  jako  jsou  například  Slovensko, 
Německo,  Velká  Británie.  Realizovat  obdobnou  organizační  strukturu  doporučuje 
také  INTERPOL,  přičemž  EUROPOL  již  reorganizaci  v tomto  smyslu  v r.  2016 
provedl.  Na  vnitrostátní  úrovni  je  možné  uvést  Celní  správu,  která  spadá  pod 
Ministerstvo  financí  a  která  v rámci  své  reorganizace  spojuje  různá  zaměření  tzv. 
pátrání  (prověřování  jí  svěřených  trestných  činů)  do  jednoho  celku.  K určité 
centralizaci  směřuje  i  návrh  Ministerstva  spravedlnosti  v oblasti  návrhu  zákona  o 
státním zastupitelství a zřízení tzv. Speciálního státního zastupitelství. 
 
2.  Přínos organizační změny 
 
Smyslem organizační změny a vzniku Národní centrály proti organizovanému 
zločinu  služby  kriminální  policie  a  vyšetřování  („NCOZ“)  je  zavedení 

 

systémového  řešení  pro  boj  s nejzávažnějším  zločinem.  Základním  axiomem  pro 
spojení  obou  útvarů  je  vytvoření  jednoho  silného  a  maximálně  výkonného  útvaru. 
K tomu  má  přispět  jednotnost  v  řízení  i  ve  stanovení  základních  koncepcí  vývoje 
NCOZ, předpokládá se také lepší rozložení kapacity na nápad kriminality.  
V důsledku organizační změny odpadne dvojkolejnost vyšetřování kauz, zlepší se 
koordinace činnosti a vzájemné sdílení dat, čímž vzroste kapacita a efektivita šetření. 
Sloučením  útvarů  dojde  k lepšímu  a  propracovanějšímu  využití  jednotlivých  dosud 
striktně  oddělených  poznatkových  prvků  v rámci  operativy  a  znalosti  prostředí, 
zkvalitní  se  procesní  fáze  a  také  se  pozvedne  úroveň  finančního  šetření.  Posílí  se 
metodika  a  analytika  na  nejvyšší  úrovni  stíhání  nejzávažnější  kriminality,  zvýší  se 
také jejich odbornost, stejně jako díky většímu okruhu kontaktů dojde ke zkvalitnění 
mezinárodní spolupráce. 
3.  Vývoj organizační změny 
 
Organizační  změna  předpokládá  vývoj  v několika  etapách.  První  etapa 
představuje  kroky  vedoucí  ke  sloučení  obou  útvarů  a  vytvoření  nového  útvaru  s 
novou řídící strukturou managementu s jednotlivými sekcemi uvnitř NCOZ. Fakticky 
se  tak  ostatní  součásti  (odbory,  oddělení)  pouze  začleňují  do  nové  organizační 
struktury  bez  zásadních  změn.  Expozitury  jsou  sloučeny  také  v  první  etapě. 
Výsledkem je tedy vytvoření celkové základní struktury, a to k datu ustavení NCOZ 1. 
srpna 2016.  
V rámci  druhé  etapy  bude  mít  nový  management  za  úkol  předložit  do  30. 
listopadu 2016 konečný návrh organizace a řízení NCOZ s účinností od 1. 1. 2017. 
Konečná  struktura  ve  druhé  fázi  by  měla  vzejít  z analýzy  skutečně  prováděné 
činnosti jednotlivých odborů. Následným krokem bude navržení případného sloučení 
odborů tam, kde se to ukáže jako důvodné a efektivní. Cílem bude systémový návrh 
struktury a funkčnosti NCOZ, přičemž jednotlivé kroky budou nadále konzultovány se 
všemi zainteresovanými stranami. 
Třetí  etapou  se  rozumí  pravděpodobné  zastřešení  všech  výkonných 
celorepublikových útvarů v rámci NCOZ, a to v horizontu let 2019-2020. 
K praktickým  záležitostem  spojeným  s prováděním  organizační  změny  vytvořil 
ministr vnitra svým pokynem z poloviny června 2016 Podpůrný implementační tým
do  kterého  jmenoval  odborníky  ze dvou  dotčených  sekcí  Ministerstva  vnitra  a 
Policejního prezidia ČR. Podpůrný implementační tým se nad řešením organizačních 
záležitostí  schází  minimálně  jedenkrát  týdně.  O  účast  na  jednání  tohoto  týmu  bylo 
požádáno  také  Nejvyšší  státní  zastupitelství,  které  ovšem  v této  fázi  přípravy 
vyhodnotilo svoji účast prozatím jako předčasnou. 
 
4.  Současný stav organizační změny 
 
Na  pozici  ředitele  NCOZ  bylo  vyhlášeno  nabídkové  řízení  (pro  policisty  v téže 
hodnosti - tj. vrchní rada), které bylo uzavřeno 24. června 2016. Dne 29. června 2016 

 

proběhne  zasedání  výběrové  komise.  V případě,  že  nikdo  nebude  v rámci 
nabídkového řízení vybrán, bude vyhlášeno výběrové řízení. 
K personální  situaci u dotčených  útvarů  lze  uvést,  že  do  současné  doby  podalo 
žádost  o  propuštění  ze  služebního  poměru  6  policistů  s odchodem  v období                   
1. července 2016  - 31. srpna 2016. 
Dále jsou finalizovány interní akty řízení, které řeší praktické fungování NCOZ a 
její  zakotvení  v rámci  výkonu  působnosti  policie.  Organizační  struktura  NCOZ  je 
uvedena  v příloze  tohoto  materiálu.  Příslušným  interním  aktem  řízení  je  také 
stanovena příslušnost organizačních článků a vztahy mezi nimi, včetně řešení sporů 
o příslušnost. 
V rámci přípravy těchto interních aktů řízení byly zapracovány námitky státních 
zástupců,  formulované  nejvyšším  státním  zástupcem  v dopisu  policejnímu 
prezidentovi ze dne 14. června 2016, jež se týkaly  zejména vyšetřování tzv.  živých 
kauz, rychlosti trestního řízení, informovanosti státních zástupců a zachování všech 
pravidel současné spolupráce.  
K návrhům interních aktů řízení probíhá v tuto chvíli interní připomínkové řízení, 
přičemž následně budou nejpozději 29. června 2016 předloženy státním zástupcům 
k připomínkám. 
Jedná se zejména o tyto návrhy interních aktů řízení:  
-  organizační  řád  Národní  centrály  proti  organizovanému  zločinu  služby 
kriminální policie a vyšetřování, 
-  závazný  pokyn  policejního  prezidenta  o  plnění  některých  úkolů  policejních 
orgánů Policie České republiky v trestním řízení, 
-  rozkaz  NPP  pro  SKPV  k  zajištění  řádného  plnění  úkolů  policejního  orgánu 
Národní  centrály  proti  organizovanému  zločinu  služby  kriminální  policie  a 
vyšetřování, 
-  rozkaz NPP pro SKPV k zajištění kontinuity v některých trestních věcech. 
 
  K zakotvení pravidla, že současné živé trestní věci budou ponechány 
jejich zpracovatelům 
K zajištění kontinuity plnění úkolů NCOZ jako policejního orgánu v trestních 
věcech bude rozkazem náměstka policejního prezidenta pro službu kriminální policie 
a vyšetřování s účinností 1. srpna 2016 stanoveno, že  
-  trestní  řízení  vedená  před  nabytím  účinnosti  tohoto  rozkazu  policejním 
orgánem  Útvaru  pro  odhalování  organizovaného  zločinu  služby  kriminální 
policie a vyšetřování a Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality služby 
kriminální policie a vyšetřování vede policejní orgán NCOZ, 

 

-  úkony  v  trestních  věcech  uvedených  výše  vedou  do  skončení  přípravného 
řízení  tytéž  osoby  služebně  činné  v  policejním  orgánu  NCOZ,  které  je  vedly 
před  nabytím  účinnosti  tohoto  rozkazu,  přičemž  postup  podle  trestního  řádu 
není dotčen. 
 
  K požadavku  zajistit,  aby  pokyny  státního  zástupce  podle  trestního 
řádu byly plně respektovány 
Dále  bude  citovaným  rozkazem  náměstka  policejního  prezidenta  pro  službu 
kriminální  policie  a  vyšetřování  uloženo  řediteli  NCOZ  prokazatelně  seznámit 
podřízené  příslušníky  policie  o  všech  v  rozkaze  uvedených  oprávněních 
dozorujícího státního zástupce. 

  K informování státních zastupitelství o tom, v rámci jaké sekce NCOZ 
budou jednotlivé trestní věci zpracovávány 
Přechod  trestních  věcí  kopíruje  změnu  organizační  struktury  při  zachování 
přidělení  stávajícím  zpracovatelům.  Rozdělení  jednotlivých  odborů  (případně 
oddělení)  do  jednotlivých  sekcí  vyplývá  z organizační  struktury  v příloze  tohoto 
materiálu. 
  K novému určení Národního kontaktního bodu pro terorismus 
Příslušný  interní  akt  řízení  (organizační  řád  NCOZ)  bude  stanovovat,  že 
Národní  kontaktní  bod  pro  terorismus  bude  začleněn  do  sekce  terorismu  a 
extremismu, jako součást odboru terorismu a extremismu. 
  K informovanosti  o  změnách  ve  výkonu  spisové  služby  o  změnách 
v ETŘ v návaznosti na vznik NCOZ 
  K požadavku  zajistit  aby  bylo  zabráněno  únikům  informací  (možnost 
nevkládat  informace  do  ETŘ,  respektovat  pokyn  státního  zástupce, 
aby  v konkrétní  věci  nebyly  poskytovány  informace  jinému  okruhu 
než  zpracovatelům  a  státnímu  zástupci  a  k požadavku  vytvořit  po 
dohodě se státním zástupcem vyšetřovací tým a tento obsadit lidmi, 
kteří budou státním zástupcem předem akceptováni
 
Rozkazem  náměstka  policejního  prezidenta  pro  službu  kriminální  policie  a 
vyšetřování s účinností 1. srpna 2016 bude řediteli NCOZ stanovena povinnost určit 
závazná  pravidla  pro  rozhodování  o  zpracovávání  trestních  spisů  v  informačním 
systému ETŘ. V samotném systému ETŘ k 1. srpnu 2016 ke změnám nedochází.  
Tato  závazná  pravidla,  která  nový  ředitel  NCOZ  vydá,  budou  obsahovat  i 
postupy  pro  výjimečné  situace,  kdy  se  v odůvodněných  případech  bude  možné 
odchýlit  od  standardních  pravidel  zpracování  trestních  věcí  (zejména  neukládat 
trestní věc do ETŘ). 

 

 
  K informovanosti státních zastupitelství o organizační struktuře, jeho 
věcné  příslušnosti,  věcné  příslušnosti  jednotlivých  součástí, 
k vymezení odpovědnosti a vztahů nadřízenosti a podřízenosti, řešení 
sporů o příslušnost 

V oblasti  trestního  řízení  byly  v podstatě  převzaty  úkoly  a  působnost  tak,  jak 
byly  dosud  vymezeny  pro  ÚOOZ  a  ÚOKFK,  kdy  došlo  pouze  k 
nutným formulačním  zpřesněním.  Právní  úprava  řešení  sporů  o  příslušnost  na 
úrovni  útvarů  zůstává  ve  zcela  nezměněné  podobě  (tedy  v gesci  náměstka 
policejního  prezidenta  pro  službu  kriminální  policie  a  vyšetřování).  Spory  o 
příslušnost  mezi  organizačními  články  NCOZ  má  rozhodovat  nejbližší  společný 
nadřízený vedoucích organizačních článků, mezi nimiž spor vznikl. 
Příslušný  akt  řízení  bude  stanovovat,  že  NCOZ  se  v  rámci  své  působnosti 
specializuje zejména na odhalování korupce a finanční kriminality, včetně kriminality 
daňové,  trestných  činů  spáchaných  v  souvislosti  s  legalizací  výnosů  z  trestné 
činnosti,  boj  s  organizovaným  zločinem  a  kriminalitou,  která  je  páchána  v  prostředí 
informačních  a  komunikačních  technologií  včetně  počítačových  sítí,  dále  úkoly  v 
oblasti terorismu a extremismu atd.  
Jak  je  již  uvedeno  výše,  NCOZ  má  plnit  úkoly,  které  jsou  plně  v souladu  se 
současnou  působností  obou  útvarů.  V rámci  plnění  těchto  úkolů  se  tedy  na 
faktické činnosti policistů nic nemění. 
Jedná se o úkoly při šetření, prověřování a 
vyšetřování:  
-  trestné  činnosti  organizovaných  zločineckých  skupin  (§  361  trestního 
zákoníku),  nebo  rozsáhlých,  skutkově  složitých,  závažných  a  organizovaně 
páchaných  zločinů  v  oblasti  násilných  projevů,  vydírání  a  nástražných 
výbušných  systémů  užitých  proti  životu,  zdraví  nebo  majetku,  nedovoleného 
obchodování se zbraněmi, výbušninami, vojenským materiálem, chemickými, 
biologickými,  radioaktivními  a  ostatními  vysoce  nebezpečnými  látkami  a 
komoditami, nelegální migrace a obchodu s lidmi, krádeží motorových vozidel, 
terorismu  a  extremismu,  proti  měně  a  platebním  prostředkům,  financování 
terorismu,  
-  trestných  činů  páchaných  formou  kybernetických  útoků,  které  mají  povahu 
kybernetického 
bezpečnostního 
incidentu, 
oznámených 
Národním 
bezpečnostním úřadem, které se vyznačují zvláště sofistikovaným způsobem 
provedení nebo zvlášť závažným následkem, 
-  trestných  činů,  které  odhalí  vlastním  šetřením,  pokud  nerozhodne  o  jejich 
postoupení dle místní a věcné příslušnosti jinému policejnímu orgánu, 
-  trestných  činů,  které  převezme  na  základě  rozhodnutí  ředitele  NCOZ  po 
předchozím  souhlasu  věcně  a  místně  příslušného  policejního  orgánu,  nebo 
byly přikázány rozhodnutím nadřízeného vedoucího pracovníka nebo státního 
zástupce, 

 

-  trestných činů spáchaných v souvislosti s legalizací výnosů z trestné činnosti 
v rámci  stanovených  úkolů  a  provádění  úkonů  v  souvislosti  s  činností  NCOZ 
jako  Úřadu  pro  vyhledávání  majetku  z  trestné  činnosti  na  území  České 
republiky 

-  úmyslných  trestných  činů,  k  jejichž  dozoru  je  příslušné  vrchní  státní 
zastupitelství, pokud v návaznosti na analogický postup státního zástupce a s 
ohledem  na  nižší  míru  skutkové,  právní  či  důkazní  složitosti  nerozhodne  o 
postoupení jinak věcně a místně příslušnému policejnímu orgánu,  
-  trestných  činů  spáchaných  v  souvislosti  s  výkonem  pravomoci  některých 
veřejných funkcionářů, které odhalí vlastním šetřením, nebo jsou mu předány 
útvarem  s  územně  vymezenou  působností,  nebo  jiným  útvarem  s  celostátní 
působností,  
pokud  po  zahájení  úkonů  trestního  řízení  s  ohledem  zejména  na  závažnost 
jednání,  skutkovou,  právní  či  důkazní  jednoduchost,  nebo  s  ohledem  na  jiné 
relevantní  okolnosti  případu  nerozhodne  o  postoupení  jinak  věcně  a  místně 
příslušnému policejnímu orgánu.