II.
INFORMACE KE VZNIKU NÁRODNÍ CENTRÁLY PROTI ORGANIZOVANÉMU
ZLOČINU SLUŽBY KRIMINÁLNÍ POLICIE A VYŠETŘOVÁNÍ
1. Východiska organizační změny
Vytvoření centrálního útvaru policie pro boj s organizovaným zločinem bylo
v minulosti zamýšleno již několikrát. V rámci probíhající reformy policie v r. 2008 byly
konzultovány dvě varianty vzniku
Národního kriminálního úřadu, při hledání
úsporných opatření v r. 2011 se konzultovalo sloučení všech výkonných celostátních
útvarů do jednoho celku a naposledy v r. 2012 bylo takové sloučení vyhodnoceno
jako pozitivní s tím, že k němu bude přistoupeno za vhodných (zejména
rozpočtových) podmínek.
Jedná se o nutnost reagovat na dlouhodobý vývoj v oblasti organizovaného
zločinu, který
opouští dělení na konkrétní samostatné linie (obchod s lidmi,
hospodářská trestná činnost, korupce, zbraně, terorismus, drogy a další). Zločinecké
organizované skupiny se tak dlouhodobě nevěnují jednomu nebo dvěma úsekům
organizovaného zločinu, ale jejich činnost prorůstá tradičním dělením, přičemž
orientace se mění podle okamžité možnosti generovat co největší zisk z určité
trestné činnosti.
Proto se objevuje stále více případů, které spadají jak do gesce
ÚOOZ (tradiční
násilný organizovaný zločin), tak
ÚOKFK (hospodářská trestná činnost bez jiných
navazujících ilegálních aktivit). Oba dotčené celostátní útvary policie pracují na
nejzávažnějších formách zločinů, proto také dochází k
překrývání jejich
kompetencí a k tomu, že pracují často na stejných či personálně propojených
kauzách, aniž by o tomto dublování fakticky věděly. Navenek pak bývají některé
problémy ve spolupráci mediálně prezentovány jako „válka těchto útvarů“, což
narušuje důvěryhodnost obou útvarů i policie jako celku.
Obdobný přístup k organizaci policejních útvarů, které se zabývají touto
problematikou, funguje také v jiných zemích, jako jsou například Slovensko,
Německo, Velká Británie. Realizovat obdobnou organizační strukturu doporučuje
také INTERPOL, přičemž EUROPOL již reorganizaci v tomto smyslu v r. 2016
provedl. Na vnitrostátní úrovni je možné uvést Celní správu, která spadá pod
Ministerstvo financí a která v rámci své reorganizace spojuje různá zaměření tzv.
pátrání (prověřování jí svěřených trestných činů) do jednoho celku. K určité
centralizaci směřuje i návrh Ministerstva spravedlnosti v oblasti návrhu zákona o
státním zastupitelství a zřízení tzv. Speciálního státního zastupitelství.
2. Přínos organizační změny
Smyslem organizační změny a vzniku
Národní centrály proti organizovanému
zločinu služby kriminální policie a vyšetřování („NCOZ“) je zavedení
1
systémového řešení pro boj s nejzávažnějším zločinem. Základním axiomem pro
spojení obou útvarů je vytvoření jednoho silného a maximálně výkonného útvaru.
K tomu má přispět jednotnost v řízení i ve stanovení základních koncepcí vývoje
NCOZ, předpokládá se také lepší rozložení kapacity na nápad kriminality.
V důsledku organizační změny odpadne dvojkolejnost vyšetřování kauz, zlepší se
koordinace činnosti a vzájemné sdílení dat, čímž vzroste kapacita a efektivita šetření.
Sloučením útvarů dojde k lepšímu a propracovanějšímu využití jednotlivých dosud
striktně oddělených poznatkových prvků v rámci operativy a znalosti prostředí,
zkvalitní se procesní fáze a také se pozvedne úroveň finančního šetření. Posílí se
metodika a analytika na nejvyšší úrovni stíhání nejzávažnější kriminality, zvýší se
také jejich odbornost, stejně jako díky většímu okruhu kontaktů dojde ke zkvalitnění
mezinárodní spolupráce.
3. Vývoj organizační změny
Organizační změna předpokládá vývoj v několika etapách.
První etapa
představuje kroky vedoucí ke sloučení obou útvarů a vytvoření nového útvaru s
novou řídící strukturou managementu s jednotlivými sekcemi uvnitř NCOZ. Fakticky
se tak ostatní součásti (odbory, oddělení) pouze začleňují do nové organizační
struktury bez zásadních změn. Expozitury jsou sloučeny také v první etapě.
Výsledkem je tedy vytvoření celkové základní struktury, a to k datu ustavení NCOZ 1.
srpna 2016.
V rámci druhé etapy bude mít nový management za úkol předložit do 30.
listopadu 2016 konečný návrh organizace a řízení NCOZ s účinností od 1. 1. 2017.
Konečná struktura ve druhé fázi by měla vzejít z analýzy skutečně prováděné
činnosti jednotlivých odborů. Následným krokem bude navržení případného sloučení
odborů tam, kde se to ukáže jako důvodné a efektivní. Cílem bude systémový návrh
struktury a funkčnosti NCOZ, přičemž jednotlivé kroky budou nadále konzultovány se
všemi zainteresovanými stranami.
Třetí etapou se rozumí pravděpodobné zastřešení všech výkonných
celorepublikových útvarů v rámci NCOZ, a to v horizontu let 2019-2020.
K praktickým záležitostem spojeným s prováděním organizační změny vytvořil
ministr vnitra svým pokynem z poloviny června 2016
Podpůrný implementační tým,
do kterého jmenoval odborníky ze dvou dotčených sekcí Ministerstva vnitra a
Policejního prezidia ČR. Podpůrný implementační tým se nad řešením organizačních
záležitostí schází minimálně jedenkrát týdně. O účast na jednání tohoto týmu bylo
požádáno také Nejvyšší státní zastupitelství, které ovšem v této fázi přípravy
vyhodnotilo svoji účast prozatím jako předčasnou.
4. Současný stav organizační změny
Na pozici ředitele NCOZ bylo vyhlášeno nabídkové řízení (pro policisty v téže
hodnosti - tj. vrchní rada), které bylo uzavřeno 24. června 2016. Dne 29. června 2016
2
proběhne zasedání výběrové komise. V případě, že nikdo nebude v rámci
nabídkového řízení vybrán, bude vyhlášeno výběrové řízení.
K personální situaci u dotčených útvarů lze uvést, že do současné doby podalo
žádost o propuštění ze služebního poměru 6 policistů s odchodem v období
1. července 2016 - 31. srpna 2016.
Dále jsou finalizovány interní akty řízení, které řeší
praktické fungování NCOZ a
její zakotvení v rámci výkonu působnosti policie. Organizační struktura NCOZ je
uvedena v příloze tohoto materiálu. Příslušným interním aktem řízení je také
stanovena příslušnost organizačních článků a vztahy mezi nimi, včetně řešení sporů
o příslušnost.
V rámci přípravy těchto interních aktů řízení
byly zapracovány námitky státních
zástupců, formulované nejvyšším státním zástupcem v dopisu policejnímu
prezidentovi ze dne 14. června 2016, jež se týkaly zejména vyšetřování tzv. živých
kauz, rychlosti trestního řízení, informovanosti státních zástupců a zachování všech
pravidel současné spolupráce.
K návrhům interních aktů řízení probíhá v tuto chvíli interní připomínkové řízení,
přičemž následně budou nejpozději 29. června 2016 předloženy státním zástupcům
k připomínkám.
Jedná se zejména o tyto návrhy interních aktů řízení:
- organizační řád Národní centrály proti organizovanému zločinu služby
kriminální policie a vyšetřování,
- závazný pokyn policejního prezidenta o plnění některých úkolů policejních
orgánů Policie České republiky v trestním řízení,
- rozkaz NPP pro SKPV k zajištění řádného plnění úkolů policejního orgánu
Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a
vyšetřování,
- rozkaz NPP pro SKPV k zajištění kontinuity v některých trestních věcech.
K zakotvení pravidla, že současné živé trestní věci budou ponechány
jejich zpracovatelům
K zajištění kontinuity plnění úkolů NCOZ jako policejního orgánu v trestních
věcech bude rozkazem náměstka policejního prezidenta pro službu kriminální policie
a vyšetřování s účinností 1. srpna 2016 stanoveno, že
- trestní řízení vedená před nabytím účinnosti tohoto rozkazu policejním
orgánem Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu služby kriminální
policie a vyšetřování a Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality služby
kriminální policie a vyšetřování vede policejní orgán NCOZ,
3
- úkony v trestních věcech uvedených výše vedou do skončení přípravného
řízení tytéž osoby služebně činné v policejním orgánu NCOZ, které je vedly
před nabytím účinnosti tohoto rozkazu, přičemž postup podle trestního řádu
není dotčen.
K požadavku zajistit, aby pokyny státního zástupce podle trestního
řádu byly plně respektovány
Dále bude citovaným rozkazem náměstka policejního prezidenta pro službu
kriminální policie a vyšetřování uloženo řediteli NCOZ
prokazatelně seznámit podřízené příslušníky policie o všech v rozkaze uvedených
oprávněních
dozorujícího státního zástupce.
K informování státních zastupitelství o tom, v rámci jaké sekce NCOZ
budou jednotlivé trestní věci zpracovávány
Přechod trestních věcí kopíruje změnu organizační struktury při zachování
přidělení stávajícím zpracovatelům. Rozdělení jednotlivých odborů (případně
oddělení) do jednotlivých sekcí vyplývá z organizační struktury v příloze tohoto
materiálu.
K novému určení Národního kontaktního bodu pro terorismus
Příslušný interní akt řízení (organizační řád NCOZ) bude stanovovat, že
Národní kontaktní bod pro terorismus bude začleněn do sekce terorismu a
extremismu, jako součást odboru terorismu a extremismu.
K informovanosti o změnách ve výkonu spisové služby o změnách
v ETŘ v návaznosti na vznik NCOZ
K požadavku zajistit aby bylo zabráněno únikům informací (možnost
nevkládat informace do ETŘ, respektovat pokyn státního zástupce,
aby v konkrétní věci nebyly poskytovány informace jinému okruhu
než zpracovatelům a státnímu zástupci a k požadavku vytvořit po
dohodě se státním zástupcem vyšetřovací tým a tento obsadit lidmi,
kteří budou státním zástupcem předem akceptováni
Rozkazem náměstka policejního prezidenta pro službu kriminální policie a
vyšetřování s účinností 1. srpna 2016 bude řediteli NCOZ stanovena povinnost určit
závazná pravidla pro rozhodování o zpracovávání trestních spisů v informačním
systému ETŘ. V samotném systému ETŘ k 1. srpnu 2016 ke změnám nedochází.
Tato závazná pravidla, která nový ředitel NCOZ vydá, budou obsahovat i
postupy pro výjimečné situace, kdy se v odůvodněných případech bude možné
odchýlit od standardních pravidel zpracování trestních věcí (zejména neukládat
trestní věc do ETŘ).
4
K informovanosti státních zastupitelství o organizační struktuře, jeho
věcné příslušnosti, věcné příslušnosti jednotlivých součástí,
k vymezení odpovědnosti a vztahů nadřízenosti a podřízenosti, řešení
sporů o příslušnost
V oblasti trestního řízení byly v podstatě
převzaty úkoly a působnost tak, jak
byly dosud vymezeny pro ÚOOZ a ÚOKFK, kdy došlo pouze k
nutným formulačním zpřesněním. Právní úprava
řešení sporů o příslušnost na
úrovni útvarů
zůstává ve zcela nezměněné podobě (tedy v gesci náměstka
policejního prezidenta pro službu kriminální policie a vyšetřování). Spory o
příslušnost
mezi organizačními články NCOZ má rozhodovat nejbližší společný
nadřízený vedoucích organizačních článků, mezi nimiž spor vznikl.
Příslušný akt řízení bude stanovovat, že NCOZ se v rámci své působnosti
specializuje zejména na odhalování korupce a finanční kriminality, včetně kriminality
daňové, trestných činů spáchaných v souvislosti s legalizací výnosů z trestné
činnosti, boj s organizovaným zločinem a kriminalitou, která je páchána v prostředí
informačních a komunikačních technologií včetně počítačových sítí, dále úkoly v
oblasti terorismu a extremismu atd.
Jak je již uvedeno výše, NCOZ
má plnit úkoly, které jsou plně v souladu se
současnou působností obou útvarů. V rámci plnění těchto úkolů se tedy na
faktické činnosti policistů nic nemění. Jedná se o úkoly při šetření, prověřování a
vyšetřování:
- trestné činnosti organizovaných zločineckých skupin (§ 361 trestního
zákoníku), nebo rozsáhlých, skutkově složitých, závažných a organizovaně
páchaných zločinů v oblasti násilných projevů, vydírání a nástražných
výbušných systémů užitých proti životu, zdraví nebo majetku, nedovoleného
obchodování se zbraněmi, výbušninami, vojenským materiálem, chemickými,
biologickými, radioaktivními a ostatními vysoce nebezpečnými látkami a
komoditami, nelegální migrace a obchodu s lidmi, krádeží motorových vozidel,
terorismu a extremismu, proti měně a platebním prostředkům, financování
terorismu,
- trestných činů páchaných formou kybernetických útoků, které mají povahu
kybernetického
bezpečnostního
incidentu,
oznámených
Národním
bezpečnostním úřadem, které se vyznačují zvláště sofistikovaným způsobem
provedení nebo zvlášť závažným následkem,
- trestných činů, které odhalí vlastním šetřením, pokud nerozhodne o jejich
postoupení dle místní a věcné příslušnosti jinému policejnímu orgánu,
- trestných činů, které převezme na základě rozhodnutí ředitele NCOZ po
předchozím souhlasu věcně a místně příslušného policejního orgánu, nebo
byly přikázány rozhodnutím nadřízeného vedoucího pracovníka nebo státního
zástupce,
5
- trestných činů spáchaných v souvislosti s legalizací výnosů z trestné činnosti
v rámci stanovených úkolů a provádění úkonů v souvislosti s činností NCOZ
jako Úřadu pro vyhledávání majetku z trestné činnosti na území České
republiky
a
- úmyslných trestných činů, k jejichž dozoru je příslušné vrchní státní
zastupitelství, pokud v návaznosti na analogický postup státního zástupce a s
ohledem na nižší míru skutkové, právní či důkazní složitosti nerozhodne o
postoupení jinak věcně a místně příslušnému policejnímu orgánu,
- trestných činů spáchaných v souvislosti s výkonem pravomoci některých
veřejných funkcionářů, které odhalí vlastním šetřením, nebo jsou mu předány
útvarem s územně vymezenou působností, nebo jiným útvarem s celostátní
působností,
pokud po zahájení úkonů trestního řízení s ohledem zejména na závažnost
jednání, skutkovou, právní či důkazní jednoduchost, nebo s ohledem na jiné
relevantní okolnosti případu nerozhodne o postoupení jinak věcně a místně
příslušnému policejnímu orgánu.
6