*MDCRX01022NV*
Vlastimil Hanke
Otínská 1048/45
153 00 Praha 5
email: foi+request-8824-
xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx
Odpověď k žádosti ze
Č. j.:/Sp. zn.:/Typ
Vyřizuje/Útvar
Datum
dne:
MD-4993/2021-072/2
Bc. Lukáš Gažda
Praha
18. 02. 2021
MD/4993/2021/072
Odbor komunikace
24.02.2021
Věc:
Odpověď na žádost o poskytnutí informace
Vážený pane Hanke,
dne 18. 02. 2021 obdrželo Ministerstvo dopravy Vaší emailovou zprávu, označenou jako žádost
o informace podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Vaše žádost obsahovala následující sdělení, cit.:
„Jsem
držitelem vozidla využívajícího k pohonu LPG. Jsem chemik a jako takového mě zarazilo, že CNG
u plateb za dálniční známku zvýhodněno je a LPG ne. Je prokazatelné, že z hlediska vlivu na
ekologi je LPG ekologičtější. Při separaci zemního plynu nebo ropy se oddělí metan = CNG,
a dále propan buutan = LPG. A biometan? Nikdy nemůže uvažovanou spotřebu pokrýt. LPG má
síť více než 800 stanic. CNG 178 stanic. Kde je ekologie? Co to je na vašem ministerstvu za
lobisty? Jakou politiku to hrajete? Bez ohledu na vaším ministerstvem pokřivené zrcadlo reality
uhradím, stejně jako u CNG, pouze poloviční cenu.“
Podstatou Vašeho podání je komentář k problematice CNG vs. LPG. Takové podání však není
žádostí o informace ve smyslu tohoto zákona. Informací se podle § 3 odst. 3 InfZ rozumí
takový
obsah, který je zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině,
záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo
audiovizuálního. InfZ je tedy určen ke sdílení dokumentů státní správy s veřejností. Na
vysvětlování právních otázek, vytváření stanovisek k politickým rozhodnutím a vedení odborné
polemiky, se tento zákon nevztahuje.
Nicméně naše ministerstvo se na Vaše podání rozhodlo reagovat, avšak mimo režim InfZ, v rámci
zásad dobré správy.
Problematika se řeší na úrovni státní správy a politiky již dlouhou dobu. Úleva z placení dálniční
známky pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a nikoliv zkapalněný ropný plyn (LPG) je již od
roku 2015 stanovena v Národním akčním plánu čisté mobility. Poplatky za dálniční známky se tak
opírají o tento strategický dokument, nejde o samovolné rozhodnutí bez kontextu. Obě cesty, CNG
a LPG, jsou vnímány jako ekologičtější vůči klasickému pohonu, nicméně jedním z hybných
momentů pro CNG byla podpora méně rozšířené technologie, které však má některé ekologické
atributy, které stát chce výslovně podporovat.
Ministerstvo dopravy
ID datové schránky: n75aau3
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
e-mail: xxxxx@xxxx.xx
1
IČ: 660 03 008
tel. +420 225 131 111

MD-4993/2021-072/2
Ministerstvo dopravy vnímá, že oba tyto typy alternativních paliv jsou fosilními palivy se
srovnatelnými emisemi CO2, nicméně v případě CNG existuje velmi reálná náhrada za obnovitelný
biometan (tzv. bioCNG). Na trhu v západní Evropě se pomalu objevuje i bioLPG (zejména Finsko),
nicméně v českých podmínkách jsou jen velmi omezené možnosti (zdroje), jak toto obnovitelné
palivo u nás zavádět. Podpora vozidel na CNG tak dlouhodobě znamená podporu výrazně
ekologičtějšího typu mobility. Biometan má totiž výrazně nižší emise CO2 než fosilní CNG/LPG.
Mezi další dílčí faktory patří také tichý chod či bezpečný provoz.
Podpora CNG je však dočasná. Národní akční plán čisté mobility počítá s tím, že nejpozději
v okamžiku, kdy bude počet vozidel na CNG na úrovni 250 tisíc by veškeré úlevy pro tato vozidla
měly skončit.
S pozdravem
Elektronický podpis - 24.2.2021
Certifikát autora podpisu :
Jméno : Mgr. Jakub Stadler
Vydal : PostSignum Qualified C...
Platnost do : 8.12.2021 10:27:27-000 +01:00
Mgr. Jakub Stadler
ředitel
Odbor komunikace
Ministerstvo dopravy
ID datové schránky: n75aau3
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1
e-mail: xxxxx@xxxx.xx
2
IČ: 660 03 008
tel. +420 225 131 111