Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'směnnost u útvarů PČR'.




 
POLICEJNÍ PREZIDIUM ČESKÉ REPUBLIKY 
 
 
Odbor komunikace a vnějších vztahů 
 
   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
    
PCR99ETRpo43654699  
 Č. j. PPR-57798-5/ČJ-2024-990810 
Praha 18. prosince 2024                                                                                                         
Počet listů: 2 
 
 
Vážená paní 
Lenka Matelová 
e-mail: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx 
 
Odpověď na žádost o informace dle zákona č. 106/1999 Sb. 
                                                                                                                                                                                                               
Dne 3. 12. 2024 byla Policejnímu prezidiu ČR doručena Vaše žádost o informace podle 
zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů 
(dále jen zákon č. 106/1999 Sb.), ve které požadujete následující informace týkající se délky 
směn u konkrétních útvarů PČR
 
Jaký systém služeb je nastaven na níže vypsaných útvarech: 
Zásahová jednotka 
Útvar rychlého nasazení 
Speciální pořádková jednotka 
Pohotovostní motorizovaná jednotka 
Oddělení hlídkové služby 
Místní a obvodní oddělení PČR 
1)ve dvousměnném – 12 h, třísměnném - 8 h či nepřetržitém provozu - 24 h 
2)v jakém formátu se směny střídají (např. 4 denní směny - 4 dny volno – 4 noční – 4 dny 
volno)“. 
 
Policie České republiky jako povinný subjekt podle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. Vaši 
žádost  posoudila  a  na  úvod  Vám  sděluje,  že  plánování  směn  služby  u  Policie  České 
republiky  se  řídí  především zákonem  č.  361/2003  Sb.  o  služebním  poměru  příslušníků 
bezpečnostních sborů (dále jen "zákon o služebním poměru").  
 
Příslušníci Útvaru rychlého nasazení mají základní pracovní dobu, která je 37,5 hod týdně. 
V mimopracovní době určení příslušníci vykonávají služební pohotovost v místě bydliště. 
 
Pokud  jde  o  ostatní  Vámi  uvedená  pracoviště,  je  třeba  konstatovat,  že  každé  krajské 
ředitelství Policie  ČR má možnost vlastní úpravy v souladu s výše uvedeným zákonem. 
Každé oddělení Policie ČR má svého vedoucího pracovníka, který provádí plánování služeb 
příslušníků  s  ohledem  na personální  stavy  daného oddělení,  plnění  všech úkolů 
 
Strojnická 27 
170 89 Praha 7 
 
 
Tel.: +420 974 834 374 
Email: xx.xxxx@xxx.xx 

vyplývajících ze zákona č. 273/2008 Sb., o Policii ČR,  bezpečnostní situaci na svěřeném 
území,  bezpečnostní  opatření  k  zajištění veřejného  pořádku  a  na  základě  vlastních 
oprávněných požadavků  policistů  daného  oddělení. Na  základě  těchto skutečností  nelze 
specifikovat jeden obecný model plánování služeb na jednotlivých typech pracovišť. Tedy 
nelze sdělit, jaký jeden konkrétní systém plánování služeb na jednotlivých typech pracovišť, 
je v současnosti nastaven a využíván.  S ohledem na různorodost řešení plánování služeb 
napříč celou Českou republikou, tedy není možné objektivně sumarizovat a sdělit konkrétní 
typ služby (dvousměnný, třísměnný či nepřetržitý 24-hodinový provoz a v jakém formátu se 
směny střídají) ve vztahu k Vámi uvedeným typům pracovišť. 
  
Obecně  lze  uvést,  že  na všech  Vámi specifikovaných  odděleních  Policie  ČR (zásahová 
jednotka,  speciální  pořádková  jednotka,  pohotovostní  motorizovaná  jednotka,  oddělení 
hlídkové  služby  a  místní  a  obvodní  oddělení  PČR)  vykonávají  někteří  příslušníci  Policie 
ČR službu v rovnoměrném rozvržení doby služby tj. podle § 53 odst. 2 zákona o služebním 
poměru.  Jedná  se  především  o  vedení  útvarů  a  administrativní  charakter  činností 
těchto útvarů.  Mimo  to  tato  oddělení  vykonávají  činnosti  v  nepřetržitém  režimu  služby  s 
nerovnoměrným  rozvržením  doby  služby  k  zajištění  nepřetržitého  provozu  vyžadujícího 
výkon služby 24 hodin denně po 7 dnů v týdnu dle § 53 odst. 3, 4 zákona o služebním 
poměru.  
  
K plánování služeb v nerovnoměrném režimu služby u Vámi uváděných oddělení Policie 
ČR je  možno  využít  dvousměnného  (12-ti  hodinových  na  sebe  navazujících služeb), 
třísměnného  (8hodinových  na  sebe  navazujících  služeb) či  nepřetržitého  24-
hodinového provozu.  Je  na  vedení  jednotlivých  útvarů,  jakým  způsobem  si  nastaví 
plánování služeb a formát střídání směn. 
  
V obecné rovině  dotazu  lze  specifikovat,  že  u  uvedených  oddělení  Policie  ČR  se pro 
nepřetržitý režim služby téměř nevyužívá třísměnného osmihodinového provozu a využívají 
se různě střídající se dvanáctihodinové nebo čtyřiadvacetihodinové služby.  
  
 
                                                                                               plk. Mgr. Jozef Bocán    
 
 
 
 
 
 
 
                           vedoucí odboru  
/podepsáno elektronicky/ 
Mgr. Jozef Bocán
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
Důvod podepsání:
Čas podepsání: 18.12.2024 12:05:48