HLAVNÍ MĚSTO PRAHA
*MHMMHPMXPPXMPBMFBFOO99XX *
MAGISTRÁT HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
Odbor investiční
Oddělení právní
Vážený pan
Mgr. Jakub Veselý
Hlubočepská 1113, 152 00 Praha
email:xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx
Váš dopis zn./ze dne:
Vyřizuje/tel.:
18.7.2023
JUDr. Šárka Čejková
Č. j.:
236 004 657
MHMP 1611682/2023
Počet listů/příloh:
2/0
Sp. zn.:
Datum:
01.08.2023
Odpověď na Žádost o informace dle zák.č. 106/1999 Sb.-Důvody zpoždění výstavby
Dvoreckého mostu
Vážený pane magistře,
odbor investiční Magistrátu hlavního města Prahy jako povinný subjekt (dále jen „povinný
subjekt“) podle zákona č. 106/1999 Sb.,
o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „Zákon“), obdržel dne 18.7.2023 Vaši žádost o poskytnutí informace ve věci
výstavby Dvoreckého mostu (dále jen „Žádost“).
V souladu s § 14 odst. 5 písm. d) zákona Vám poskytujeme Vámi požadované informace, které
byly v níže uvedeném znění zpracovány oddělením dopravních staveb.
Projektová dokumentace Dvoreckého mostu byla zpracována vítězem dvoukolové
architektonické soutěže. Již v roce 2017 byl společností Chemcomex, a.s. proveden první
geotechnický průzkum, který byl poskytnut jako jeden z podkladů účastníkům druhého kola
architektonické soutěže. Následně pak byly v rámci projekčních prací v roce 2020 provedeny dvě
etapy podrobného geotechnického průzkumu (SG Geotechnika a.s.). Výsledky těchto průzkumů
pak byly zohledněny v projektové dokumentaci pro vydání společného povolení stavby a
dokumentaci pro výběr zhotovitele.
Stavba Dvoreckého mostu byla zahájena předáním a převzetím stavby 20.9.2022
s předpokládanou dobou výstavby do 8.12.2024.
Při zahájení prací na založení pilířů mostu v toku Vltavy, byly při vrtání pilot v těsné blízkosti
průzkumných vrtů zastiženy diametrálně rozdílné podmínky, než prokazovaly předchozí
průzkumy. Jednalo se především o odhalení balvanité frakce na bázi terasových sedimentů a
Sídlo: Mariánské nám. 2/2, 110 01 Praha 1
Pracoviště: Řásnovka 770/8, 110 15 Praha 1
Kontaktní centrum: 800 100 000, fax: 236 007 102
1/2
E-mail:
xxxxx@xxxxx.xx, ID DS: 48ia97h
Elektronický podpis - 1.8.2023
Certifikát autora podpisu :
Jméno : Mgr. Robert Soják
Vydal : ACAeID3.2 - Issuing Certificate
Platnost do : 26.6.2024 09:39:50-000 +02:00
značné zvrásnění místních paleozoických sedimentů, kdy práce komplikuje zejména silně
zvrásněná vrstva velmi obtížně vrtatelných kosovských křemenců. Práce byly pozastaveny, byl
proveden poměrně unikátní geotechnický doprůzkum. Bylo provedeno 5 doplňkových vrtů,
provedeny laboratorní zkoušky, a především bylo provedeno měření metodou seismické karotáže
mezi těmito vrty. Na základě výsledků pak mohl být zpracován podrobný 3D model geologických
vrstev pode dnem Vltavy v místě pilíře. Na základě tohoto modelu pak byla provedena úprava
způsobu založení včetně statického přepočtu a upravena technologie provádění pilot.
Další anomálie/nehomogenity v podloží, které nebyly identifikovány předchozími průzkumy, pak
byly zastiženy i v místě pilířů a mostní opěry na smíchovské straně, kde jsou mocné polohy
navážek. V navážkách je obecně velmi nesnadné odhalení geotechnických rizik před realizací,
jelikož změny ve vlastnostech prostředí mohou být zcela náhlé a nečekané ve srovnání s přirozeně
uloženými zeminami. Zde byl v proto lednu proveden geofyzikální doprůzkum metodou
„plošného skenování“ – elektrické odporové tomografie (ERT), který určil místa nehomogenit a
na základě těchto zjištění byla upravena technologie hlubinného založení.
Veškeré zemní práce a práce na založení stavby jsou také kontrolovány specialistou technického
dozoru stavebníka pro oblast geotechniky.
Problematice zakládání byla věnována péče již v průběhu předprojekční a projekční přípravy a
rozsah průzkumů provedených v před zahájením stavby byl nadstandardní. Geologické podmínky
jsou však v některých místech založení mostu (především pilíře P2,P3,P4 a opěry O1 ) vysoce
proměnlivé, kdy tyto rozdíly byly zjištěny při zahájení vrtných prací a exaktně je bylo možno
definovat až provedenými doprůzkumy popsanými výše. Doprůzkumy resp. doplňkové průzkumy
jsou běžně využívaným nástrojem a to zvláště v komplikovaných situacích, jako je výstavba
dopravní stavby v intravilánu města.
Zpoždění způsobená nutností doprůzkumů a navazujícími úpravami založení mostu jsou
nepříjemná, nicméně z pohledu garance spolehlivosti a životnosti mostu nutná.
Posun termínu dokončení mostu způsobený výše popsanými vlivy je cca 6 měsíců.
S pozdravem
……………………
Mgr. Robert Soják
Vedoucí právního oddělení
Odbor investiční MHMP
podepsáno elektronicky
2/2