Generální finanční ředitelství
Lazarská 7, 117 22 Praha 1
Sekce metodické podpory daní
Odbor daní z příjmů II
Oddělení mezinárodního zdaňování – přímé daně
Č.j.: 20356/23/7100-20113-800219
Vyřizuje: Ing. Petr Foldyna
Tel.: 296851111
Email: xxxxxxxxx@xx.xxxx.xx
ID datové schránky: p9iwj4f
Daniel Široký
e-mail: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx
Zdanění příjmů ze závislé činnosti
K Vašemu dotazu doručenému dne 8. 3. 2023 a zaevidovanému pod č.j. 19005/23
týkajícímu se zdanění příjmů ze závislé činnosti vykonávané na území České republiky
ukrajinskými občany pro ukrajinského zaměstnavatele – sesterskou společnost uvádíme:
Při zpracování našeho vyjádření budeme předpokládat, že se jedná o fyzické osoby –
daňové nerezidenty České republiky.
Zdanění příjmů ze závislé činnosti v mezinárodním kontextu se řídí jak domácím právním
předpisem, tak Smlouvou o zamezení dvojího zdanění uzavřenou mezi Českou republikou
a Ukrajinou (dále jen „Smlouvy“). Základním pravidlem pro zdanění příjmů ze závislé činnosti
je zdanění tohoto příjmu ve státě, v němž je práce vykonávána. Z tohoto pravidla existuje
výjimka, která při kumulativním splnění 3 podmínek uvedených v ust. § 6 odst. 9 písm. f)
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákona“)
a současně v čl. 15 odst. 2 Smlouvy zakládá osvobození příjmu ze závislé činnosti
od zdanění ve státě výkonu práce.
Podmínky uvedené v obou právních předpisech jsou totožné a zjednodušeně lze shrnout,
že pokud je práce (závislá činnost) vykonávána na území České republiky:
1. daňovým nerezidentem České republiky,
2. pro zaměstnavatele, který je rovněž daňovým nerezidentem České republiky
(a nevznikla mu zde ani stálá provozovna), a
3. doba výkonu práce na území České republiky nepřesáhne v úhrnu 183 dnů
v jakémkoliv období 12 měsíců po sobě jdoucích,
tak příjem ze závislé činnosti nepodléhá zdanění v České republice.
Ve Vámi popsaném případě jsou naplněny první dvě uvedené podmínky, ale vzhledem
k tomu, že v dotazu zmiňujete březen 2022, kdy byla Vaší společností nabídnuta možnost
přesunutí ukrajinských pracovníků do České republiky, lze předpokládat, že třetí
z uvedených podmínek není aktuálně splněna. To tedy znamená, že příjem těchto
Č.j. 20356/23/7100-20113-800219
strana 2 (celkem 2)
pracovníků podléhá zdanění v České republice, a to od prvního dne, kdy zde začali závislou
činnost pro ukrajinského zaměstnavatele vykonávat. Zároveň je naplněno ust. § 38c odst. 2
Zákona, podle něhož je ukrajinský zaměstnavatel, který na území České republiky
zaměstnává své zaměstnance déle než 183 dní, v postavení plátce daně a má tedy
povinnost registrovat se v České republice a plnit všechny související povinnosti uložené
Zákonem plátci daně.
Co se týká samotných pracovníků – ukrajinských daňových rezidentů, tak mají povinnost
příjem ze závislé činnosti obdržený v České republice zdanit i na Ukrajině, jako státu daňové
rezidence, přičemž pro účely zamezení dvojího zdanění použijí ve státě daňové rezidence
metodu uvedenou v čl. 23 Smlouvy.
K problematice zdravotního a sociálního pojištění uvádíme, že nejsme kompetentním
orgánem k posouzení právních předpisů upravujících zdravotní a sociální pojištění.
V té souvislosti se, prosím, obraťte na příslušné orgány či instituce řešící tuto problematiku.
Při posuzování Vámi předloženého dotazu vycházelo Generální finanční ředitelství výhradně
z údajů uvedených ve Vašem podání bez podrobných znalostí konkrétních informací
a souvislostí, které se k předmětnému problému vztahují. Dále si Vás dovolujeme upozornit
na skutečnost, že Generální finanční ředitelství není oprávněno k závaznému výkladu
právních předpisů a rovněž k poskytování právního poradenství v individuálních
záležitostech.
Ing. Lenka Jehličková
vedoucí oddělení
Elektronicky podepsáno
21.03.2023
Ing. Lenka Jehličková
vedoucí oddělení