Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zdanění uprchlíků z Ukrajiny'.




 
 
 
 
 
Generální finanční ředitelství 
Lazarská 7, 117 22 Praha 1 
 
Sekce metodické podpory daní 
Odbor daní z příjmů II 
Oddělení mezinárodního zdaňování – přímé daně   
 
 
 
 
 
           Č.j.: 20356/23/7100-20113-800219 
 
Vyřizuje: Ing. Petr Foldyna  
Tel.: 296851111 
Email: xxxxxxxxx@xx.xxxx.xx 
ID datové schránky: p9iwj4f 
 
 
Daniel Široký  
e-mail: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx 
Zdanění příjmů ze závislé činnosti     
K Vašemu  dotazu  doručenému  dne  8.  3.  2023  a  zaevidovanému  pod  č.j.  19005/23 
týkajícímu  se  zdanění  příjmů  ze  závislé  činnosti  vykonávané  na  území  České  republiky 
ukrajinskými občany pro ukrajinského zaměstnavatele – sesterskou společnost uvádíme:   
Při  zpracování  našeho  vyjádření  budeme  předpokládat,  že  se  jedná  o  fyzické  osoby  – 
daňové nerezidenty České republiky. 
 
Zdanění  příjmů  ze  závislé  činnosti  v mezinárodním  kontextu  se  řídí  jak  domácím  právním 
předpisem,  tak  Smlouvou  o  zamezení  dvojího  zdanění  uzavřenou  mezi  Českou  republikou  
a Ukrajinou (dále jen „Smlouvy“). Základním pravidlem pro zdanění příjmů ze závislé činnosti 
je  zdanění  tohoto  příjmu  ve  státě,  v němž  je  práce  vykonávána.  Z tohoto  pravidla  existuje 
výjimka,  která  při  kumulativním  splnění  3  podmínek  uvedených  v ust.  §  6  odst.  9  písm.  f) 
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Zákona“) 
a  současně  v čl.  15  odst.  2  Smlouvy  zakládá  osvobození  příjmu  ze  závislé  činnosti  
od zdanění ve státě výkonu práce.  
 
Podmínky  uvedené  v obou  právních  předpisech  jsou  totožné  a  zjednodušeně  lze  shrnout,  
že pokud je práce (závislá činnost) vykonávána na území České republiky: 
 
1.  daňovým nerezidentem České republiky, 
2.  pro  zaměstnavatele,  který  je  rovněž  daňovým  nerezidentem  České  republiky  
(a nevznikla mu zde ani stálá provozovna), a 
3.  doba  výkonu  práce  na  území  České  republiky  nepřesáhne  v úhrnu  183  dnů 
v jakémkoliv období 12 měsíců po sobě jdoucích, 
 
tak příjem ze závislé činnosti nepodléhá zdanění v České republice. 
 
Ve  Vámi  popsaném  případě  jsou  naplněny  první  dvě  uvedené  podmínky,  ale  vzhledem 
k tomu,  že  v dotazu  zmiňujete  březen  2022,  kdy  byla  Vaší  společností  nabídnuta  možnost 
přesunutí  ukrajinských  pracovníků  do  České  republiky,  lze  předpokládat,  že  třetí 
z uvedených  podmínek  není  aktuálně  splněna.  To  tedy  znamená,  že  příjem  těchto 

Č.j. 20356/23/7100-20113-800219                  
strana 2 (celkem 2) 
 
pracovníků podléhá zdanění v České republice, a to od prvního dne, kdy zde začali závislou 
činnost pro ukrajinského zaměstnavatele vykonávat. Zároveň je naplněno ust. § 38c odst. 2 
Zákona,  podle  něhož  je  ukrajinský  zaměstnavatel,  který  na  území  České  republiky 
zaměstnává  své  zaměstnance  déle  než  183  dní,  v postavení  plátce  daně  a  má  tedy 
povinnost  registrovat  se  v České  republice  a  plnit  všechny  související  povinnosti  uložené 
Zákonem plátci daně. 
 
Co  se  týká  samotných  pracovníků  –  ukrajinských  daňových  rezidentů,  tak  mají  povinnost 
příjem ze závislé činnosti obdržený v České republice zdanit i na Ukrajině, jako státu daňové 
rezidence,  přičemž  pro  účely  zamezení  dvojího  zdanění  použijí  ve  státě  daňové  rezidence 
metodu uvedenou v čl. 23 Smlouvy. 
 
K  problematice  zdravotního  a  sociálního  pojištění  uvádíme,  že  nejsme  kompetentním 
orgánem  k posouzení  právních  předpisů  upravujících  zdravotní  a  sociální  pojištění.  
V té souvislosti se, prosím, obraťte na příslušné orgány či instituce řešící tuto problematiku. 
 
Při posuzování Vámi předloženého dotazu vycházelo Generální finanční ředitelství výhradně 
z údajů  uvedených  ve  Vašem  podání  bez  podrobných  znalostí  konkrétních  informací  
a souvislostí, které se k předmětnému problému vztahují. Dále si Vás dovolujeme upozornit 
na  skutečnost,  že  Generální  finanční  ředitelství  není  oprávněno  k závaznému  výkladu 
právních  předpisů  a  rovněž  k poskytování  právního  poradenství  v individuálních 
záležitostech. 
                   
 
 
 
              
 
 
 
 
 
 
Ing. Lenka Jehličková 
 
 
 
 
 
 
                           vedoucí oddělení 
 
Elektronicky podepsáno
21.03.2023
Ing. Lenka Jehličková
vedoucí oddělení