Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Výklad - zákon 361/2000 odstavec 25'.


 
 
 
 
*MDCRX014I642* 
Vážený pan  
Martin Vinkler 
-- 
foi+request-9229-
xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx 

Odp. k podání ze dne 
č. j./sp. zn. 
Vyřizuje/Telefon 
Datum 
MDCR0C37STJO 
MD-1287/2022-072/3 
Bc. Lukáš Gažda 
Praha 
20.01.2022 
09.01.2022 
MD/1287/2022/072 
+420 2251 31313 
 
 
Věc: Sdělení k žádosti o poskytnutí informace 
 
Vážený pane Vinklere, 
Dne  9.  1.  2022  obdrželo  Ministerstvo  dopravy  Vaši  emailovou  zprávu,  označenou  jako  žádost  
o  informace  podle  zákona  č.  106/1999  Sb.,  o  svobodném  přístupu  k  informacím,  ve  znění 
pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Obsahem Vaší žádosti bylo následující sdělení a dotazy, cit.:  
„Jaký je správný výklad zákona 361/2000 25/1 zastavení a stání? V zákoně se píše: 
‚(1) Řidič smí zastavit a stát jen 
a)  vpravo  ve  směru  jízdy  co  nejblíže  k  okraji  pozemní  komunikace  a  na  jednosměrné  pozemní 
komunikaci vpravo i vlevo, 

b) v jedné řadě a rovnoběžně s okrajem pozemní komunikace; nedojde-li k ohrožení bezpečnosti  
a plynulosti silničního provozu, smí v obci řidič vozidla o celkové hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg 
zastavit a stát kolmo, popřípadě šikmo k okraji pozemní komunikace nebo zastavit v druhé řadě.‘ 

[1] Dotaz za: 
a) udává tento zákon kde má vozidlo stát, tedy polohu rovnoběžně co nejblíže okraji komunikace  
a případně kolmo/šikmo kde je dostatek místa? 

b) nebo tento zákon udává, že vozidlo musí stát pravým bokem co nejblíže okraji komunikace, tedy 
že přední náprava musí být natočena ve směru daného jízdního pruhu, ve kterém vozidlo zrovna 
stojí? 

Názory se různí, formulace zákona je nejednoznačná. 
Pak mám ještě související dotaz k parkovacím značkám. 
Druhý dotaz se týká značek s vyznačenými symboly jako je značka parkoviště podélné stání IP11c 
a značka parkoviště kolmé nebo šikmé stání IP11b. 

[2] Dotaz za: 
a)  upravují  tyto  značky  způsob  stání  doslovně,  tedy  že  u  značky  IP11b  má  vozidlo  mít  přední 
nápravu tam kde je vyobrazeno na značce a nelze tedy například na takové místo zacouvat, když 

Ministerstvo dopravy 
ID datové schránky: n75aau3 
 
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1 
e-mail: xxxxx@xxxx.xx 

IČO: 660 03 008 
tel. +420 225 131 111 
 
 


MD-1287/2022-072/3 
značka  zobrazuje  přední  nápravu  směrem  ke  krajnici  a  značka  IP11c  upravuje  směr  natočení 
přední nápravy vozidla, tedy nelze stát levým bokem u krajnice? 

b)  nebo  tyto  značky  rozlišují  jen  způsob  stání,  tedy  označují  místo  kde  se má stát  buď  kolmo  či 
šikmo  nebo  podélně  s  okrajem  komunikace,  neurčují  tedy  kde  má  vozidlo  mít  při  stání  přední 
nápravu?“ 

K Vašim  dotazům  předně  uvádíme,  že  vytváření  právních  výkladů  není  úlohou  InfZ.  Takové 
žádosti lze podle § 2 odst. 4 InfZ odmítnout. Jak dokládá i současná judikatura, InfZ je především 
právo  politické,  jehož  cílem  je  prosté  sdílení  dokumentů  státní  správy  s  veřejností,  sloužící  
k naplnění jejího práva na transparentní kontrolu veřejné moci. Nadto je třeba zdůraznit, že žádný 
správní  orgán  Vám  nemůže  poskytnout  závazný  právní  výklad,  neboť  k výkladu  znění  zákona  je 
zmocněn pouze soud ve své rozhodovací pravomoci. 
Nad rámec InfZ, v rámci zásad dobré správy, Vám proto sdělujeme náš nezávazný právní názor.  
Obecně platí, že způsob zastavení a stání je přímo uveden v ust. § 25 odst. 1 písm. a) a b) Vámi 
citovaného zákona č. 361/2000 sb. Zde je uvedeno, jakým způsobem, kde a pro jaká vozidla je to 
možné. Zároveň jsou stanoveny podmínky stání. 
Značky obsažené ve druhém dotazu jsou  informativní dopravní značky. Jejich význam je uveden  
v příloze č. 5 vyhlášky č. 249/2015 Sb. U značek IP 11c a IP 11e navíc nelze rozeznat umístění 
přední a zadní nápravy motorového vozidla.  
Tyto  značky  tak  vyznačují  stanovený  způsob  stání  na  parkovišti  ve  smyslu  prostorového 
uspořádání, bez ohledu na umístění náprav motorového vozidla. 
Závěrem  dodáváme,  že  pro  obdobná  podání,  ve  kterých  se  ptáte  na  právní  názor,  Vám 
doporučujeme, obracet se na úřady bez odkazování se k InfZ. Z výše popsaných důvodů by mohlo 
dojít k formálnímu odmítnutí takové žádosti. 
 
 
S pozdravem 
 
 
 
Mgr. Jakub Stadler 
ředitel 
Odbor komunikace 
 
  
 
Elektronický podpis - 20.1.2022
Ministerstvo dopravy 
ID datové schránky: n75aau3 
 
Certifikát autora podpisu :
nábř. Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1 
e-mail: xxxxx@xxxx.xx 
Jméno : Mgr. Jakub Stadler

Vydal : PostSignum Qualified CA 4
IČO: 660 03 008 
tel. +420 225 131 111 
 
Platnost do : 21.12.2022 10:23:25-000 +01:00