vaše značka
naše značka
1258/21/OMD/MF
vyřizuje / linka
Fafejta / 551
Vážený pan
datum
Richard Hunt
14/12/2021
Na Krutci 11
160 00 Praha 6 - Vokovice
e-mail
: foi+request-9205-
xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx
Sdělení o poskytnutí informace podle zákona č. 106/1999 Sb.
Regionální organizátor pražské integrované dopravy, příspěvková organizace,
se sídlem Rytířská 406/10, Staré Město, 110 00 Praha 1, IČO: 60437359 (dále
jen
„ROPID“ nebo
„povinný subjekt“), obdržel dne 1. 12. 2021
prostřednictvím elektronické e-mailové adresy žádost o poskytnutí informací
podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen
„InfZ“).
V žádosti se žadatel domáhal poskytnutí informací 1) podle jakých kritérií
povinný subjekt rozhoduje, zda je provoz dané autobusové linky ekonomický,
když žadatel předpokládá, že mezi kritéria patří využití cestujícími a různé
náklady na provoz linky, 2) zda se počítají náklady na životní prostředí (např.
pokud je použitý autobus s naftovým pohonem, jsou k celkovým nákladům
přiřazeny zvýšené náklady na energi ve srovnání s autobusem využívajícím
čistou energi ?), 3) dokumentu (pro případ, že existuje), který tato kritéria
stanoví (například obecný dokument, který je součástí celkové
obchodní/provozní strategie).
K žádosti o poskytnutí informací podle InfZ ze dne 1. 12. 2021 povinný subjekt
sděluje, že základním parametrem ekonomických kalkulací v hromadné
dopravě jsou ekonomicky oprávněné náklady za provozované veřejné služby
a čistý příjem, který odráží návratnost vloženého kapitálu.
Veřejnou službu definují shodně předpisy EU i harmonizované právní předpisy
ČR. Dopravní obslužností se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v
týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do
zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči
a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy
zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji územního obvodu.
Veřejná služba je to proto, že by se nedala zajistit čistě na komerční bázi
(nebyla by dotována a na její financování by bylo pokryto jen vybraným jízdným
od cestujících), proto je i na základě stanovených obecných pravidel
kompenzována. Tedy je potřeba zajistit i dopravu do částí města, obcí, regionu,
kdy by se komerčně zajistit takové služby nedaly. Proto se objednávají i spoje,
které jsou ekonomicky ztrátové, avšak jsou nesmírně důležitým prvkem,
přispívajícím k udržitelnému rozvoji města/regionu. Tedy veřejné služby v
Regionální organizátor
přepravě cestujících jsou často ztrátové. Nebývá na nich z důvodů sociální
pražské integrované dopravy
Rytířská 406/10, 110 00 Praha 1
dostupnosti nebo jako motivačního prvku pro jejich využití a odlehčení
IČO 604 37 359
infrastruktury měst účtováno ani ekonomické jízdné. Právě proto existuje
Datová schránka ku79q7n
institut veřejné služby v přepravě cestujících, který je zakotven v právních
T +420 234 704 511
předpisech EU a transponován do právních předpisů všech států EU.
xxxxx@xxxxx.xx
info +420 234 704 560
www.pid.cz
strana 1/2
Postupy kalkulace nákladů jsou stanoveny ve vyhlášce č. 296/2010 Sb.,
o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše
kompenzace a ty jsou obecně závazné pro objednávku veřejných služeb.
Pokud se jedná o Dopravní podnik hl. m. Prahy a.s., ten je podle zákona
vnitřním provozovatelem a zajišťuje pro město i další služby jako je např.
ochranný systém metra, zálohy autobusů za kolejovou trakci a další činnosti.
Veřejná služba je především záměr zákonodárců a následně objednatelů, jak
zajistit dopravu i do poslední vesničky a pomoci tak rozvoji i regionů, které by
bez fungující dopravy stále více stagnovaly nebo zaostávaly. Druhým neméně
významným důvodem je snížení individuální dopravy ve městech.
Dále povinný subjekt sděluje, že na městských autobusových linkách v hl. m.
Praze jsou zatím v provozu téměř výhradně naftové autobusy, projekty
elektrifikace se v gesci Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. teprve rozbíhají.
Přestože účinnost elektromotorů je vyšší než u spalovacích motorů, konkrétní
náklady na „čistý“ provoz budou pravděpodobně v přepočtu na ujetý kilometr
až 2x vyšší. Je to s ohledem na více než 2x vyšší cenu elektrobusových vozidel
oproti autobusům s klasickými dieselovými pohony, nutnost během životnosti
vozidla měnit v něm obsaženou baterii a nutnost zohlednění stavby a
provozování nové dobíjecí a trolejové infrastruktury.
Tento typ provozu se tedy neobejde bez zásadního podílu externích dotací
z evropských fondů, o které bude hlavní město Praha usilovat. Ekologizace
dopravy bude postupně řešena v souladu s legislativou a Klimatickým plánem.
Je však potřeba zdůraznit, že tyto kroky budou významně ovlivňovat výdaje na
veřejné služby v přepravě cestujících u všech objednatelů napříč Evropou.
Specificky dokument, který by stanovoval žadatelem uvedená kritéria, mimo
citovanou vyhlášku, neexistuje, proto je povinný subjekt povinen v této části
žádost o poskytnutí informace odmítnout. Rozhodnutí o částečném odmítnutí
žádosti o poskytnutí informace pak povinný subjekt vydal dne 14. 12. 2021 pod
č. j. 1259/21/OED/Sed.
S pozdravem
Ing. et Ing. Digitálně podepsal Ing.
et Ing. Petr Tomčík
Petr Tomčík Datum: 2021.12.14
15:36:16 +01'00'
Ing. et Ing. Petr Tomčík
ředitel ROPID
Regionální organizátor
pražské integrované dopravy
Rytířská 406/10, 110 00 Praha 1
IČO 604 37 359
Datová schránka ku79q7n
T +420 234 704 511
xxxxx@xxxxx.xx
info +420 234 704 560
www.pid.cz
strana 2/2