Úřad městské části Praha 10
Odbor hospodářské správy
Vážený pan
Jan Charvát
e-mail: foi+request-9129-
Váš dopis zn.:
xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx
Naše značka: P10-442554/2021
Vyřizuje linka: +420 267 093 688
V Praze dne:
19.10.2021
Poskytnutí informace na žádost podle § 14 odst. 5 písm. d) zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném
přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
Městská část Praha 10, Úřad městské části Praha 10, odbor hospodářské správy obdržel dne 24. 9.
2021 Vaši žádost podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen ,,InfZ“), o poskytnutí informací, ve znění:
,,Vážená paní, vážený pane,
se zájmem jsem si přečetl zprávu radnice k údajnému snížení nákladů na rekonstrukci sídla radnice z
1,2 na 1,1 miliardy korun.
https://praha10.cz/mestska-cast/aktualne/aktuality-z-mestske-casti/artmid/8652/mc-praha-10-
prevzala-projekt-na-rekonstrukci-radnice-v-prubehu-kontroly-snizila-odhadovany-rozpocet-o-127-
milionu-korun?articleid=3491
Vzhledem k tomu, že v uplynulém roce vzrostly v některých položkách ceny stavebních materiálů i
stavebních prací i o 100 procent, rád bych položil v této souvislosti několik dotazů:
- Projekční práce včetně nacenění byly zahájeny před dvěma lety. Projekt byl odevzdán v prosinci
2020. Od té doby uběhlo tedy již devět měsíců. Kdy byly prosím ceny za jednotlivé položky v
kontrolním rozpočtu projektu naposledy aktualizovány, v jakém cenovém systému a v ceníku pro jaké
časové období? (Pokud nebylo použito běžných ceníků, jakou metodou byly tyto jednotkové ceny
získány?
- V materiálu MČ je uveden pojem skutečná cena. Jak je tato cena definována a ke kterému datu?
- Jakým způsobem jsou v aktuálním projektu rekonstrukce zohledněny výrazné nárůsty cen všech
stavebních materiálů? Jak je možné, že ceny reálně stoupají, ale v kontrolním rozpočtu klesají, ačkoliv
nedošlo k žádné redukci projektu? Znamená to, že nacenění projektantem bylo provedeno vadně? Je
to případně spojeno s nějakou sankcí?
- Jakým způsobem má MČ Praha 10 tyto ceny smluvně garantovány a jak je připravena zohlednit
případné další nárůsty stavebních komodit i prací? Jaký má nárůst cen a opoždění realizace dopad na
podmínky přislíbených či přidělených dotací či půjček?
- Jaký je aktuální harmonogram přípravy a realizace akce a jak se liší od harmonogramů dodaných
HMP či MŽP, od kterých MČ Praha 10 žádala dotace či půjčky? Tyto harmonogramy prosím přiložte,
včetně jejich aktualizací, pokud byly výše zmíněným subjektům zaslány.
Děkuji, S přátelským pozdravem,“
Původní lhůta pro vyřízení žádosti byla stanovena dle § 14 odst. 5 písm. d) InfZ do 11. 10. 2021.
Vzhledem k tomu, že pro vyřízení žádosti bylo třeba konzultace s ostatními odbory Úřadu městské
části Praha 10, které mají závažný zájem na rozhodnutí o žádosti, zejména s odborem kontroly a
komunikace, který v podmínkách zdejšího úřadu poskytuje metodickou pomoc v rámci vyřizování
žádostí o poskytnutí informací dle InfZ, povinný subjekt podle § 14 odst. 7 písm. c) InfZ přípisem č. j.
P10-431812/2021 ze dne 11. 10. 2021 prodloužil lhůtu o 10 dní, tj. do 19. 10. 2021.
V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písm. d) InfZ Vám tímto požadované informace poskytujeme
v následující formě:
elektronicky na Vámi uvedenou emailovou adresu formou textu tohoto přípisu.
-Projekční práce včetně nacenění byly zahájeny před dvěma lety. Projekt byl odevzdán v prosinci
2020. Od té doby uběhlo tedy již devět měsíců. Kdy byly prosím ceny za jednotlivé položky v
kontrolním rozpočtu projektu naposledy aktualizovány, v jakém cenovém systému a v ceníku pro
jaké časové období? (Pokud nebylo použito běžných ceníků, jakou metodou byly tyto jednotkové
ceny získány?
-
Na základě informací od společnosti Casua, spol. s r.o. sděluji, že poslední aktualizace
rozpočtu proběhla dne 26. 3. 2021. Kontrolní rozpočet pro společnost Casua, spol.
s r.o. realizovala odborná firma, která používala běžné ceníky a na některé dodávky a
montáže jak ve stavební části, tak profesní části byly poptáváni přímo někteří
dodavatelé (viz parkovací zakladače, fotovoltaické systémy, audiovizuální vybavení
sálu atd.) Ceny uvedené v kontrolním rozpočtu odpovídají časovému období
předcházejícímu předání jednotlivých verzí. Dle sdělení projektanta byl rozpočet
sestavován z cen obvyklých pro rok 2020 (vychází z rozpočtářských standardů),
speciální technologie byly naceňovány poptanými možnými dodavateli a ti
poskytovali ceny platné k datu vydání, tj. začátek roku 2021.
-V materiálu MČ je uveden pojem skutečná cena. Jak je tato cena definována a ke kterému datu?
-
V materiálu je uveden pojem skutečná cena v následující souvislosti:
„Původní kontrolní rozpočet byl zpracován dle ceníku stavebních prací. Jak projektant,
společnost CASUA, spol. s r.o., tak i subjekt, který pro MČ Praha 10 vykonával externí
kontrolu (společnost SUNCAD, s.r.o.) došli ke shodnému závěru, že úspor lze bez
zásahu do projektu zajistit zjišťováním skutečné ceny prací.“
Skutečná cena v tomto významu představuje cenu obvyklou v čase a místě. Dle
sdělení společnosti Casua, spol. s r.o. byl rozpočet sestavován z cen obvyklých pro rok
2020 (vychází z rozpočtářských standardů), speciální technologie byly naceňovány
poptanými možnými dodavateli a ti poskytovali ceny platné k datu vydání, tj. začátek
roku 2021. V kontextu uvedeného platí, že mezi rozpočtářskými cenami a „skutečnou
cenou“ jednotlivých vybraných dodavatelů může dojít k rozdílu, protože záleží na
dodavateli/ výrobci, zda je ochoten při jednáních u objednávky (např. u 500 ks dveří)
nabídnout množstevní slevu, se kterou ale rozpočtář nemůže v rozpočtu počítat.
-Jakým způsobem jsou v aktuálním projektu rekonstrukce zohledněny výrazné nárůsty cen všech
stavebních materiálů?
-
Ceny uvedené v projektu odpovídají cenám obvyklým k datu vyhotovení konkrétní
verze rozpočtu. V nejbližší době dojde k zadání změn projektu, což bude obnášet po
provedení projektových změn i aktualizaci kontrolního rozpočtu.
-Jak je možné, že ceny reálně stoupají, ale v kontrolním rozpočtu klesají, ačkoliv nedošlo k žádné
redukci projektu?
- Na návrh kontrolního subjektu byl projektantem zvolen jiný způsob nacenění, kdy např.
speciální technologie byly naceňovány poptanými možnými dodavateli a ti poskytovali ceny
platné k datu vydání, tj. začátek roku 2021.
-Znamená to, že nacenění projektantem bylo provedeno vadně?
-
Ne -viz odpověď na předchozí otázku.
-
Je to případně spojeno s nějakou sankcí?
-
Ne, protože původní nacenění nebylo provedeno vadně.
-Jakým způsobem má MČ Praha 10 tyto ceny smluvně garantovány
-
Uvedené ceny představují odhad ceny stanovený rozpočtářem projektanta, tyto ceny
nejsou smluvně garantovány. Smluvní garance cen bude až součástí uzavřené
smlouvy se zhotovitelem.
-a jak je připravena zohlednit případné další nárůsty stavebních komodit i prací?
-
Nelze předjímat vývoj cen stavebních komodit a prací, toto bude možné řešit až poté,
co budou k dispozici CN potencionálních zhotovitelů v rámci VZ na výběr zhotovitele.
Žádost tak v tomto bodě směřuje k poskytnutí neexistujících informací. Z tohoto
důvodu bylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí části žádosti z důvodu faktické
neexistence požadované informace, které Vám souběžně zasíláme na adresu Vašeho
trvalého pobytu (srov. § 15 odst. 1 InfZ ve spojení s § 2 odst. 4 InfZ).
-Jaký má nárůst cen a opoždění realizace dopad na podmínky přislíbených či přidělených dotací či
půjček?
-
Dopad nelze nyní určit, protože v obou případech bylo zažádáno o prodloužení lhůt
s ohledem na aktuální vývoj situace a prozatím ještě nebylo rozhodnuto ani v jednom
případě. Žádost tak v tomto bodě směřuje k poskytnutí neexistujících informací.
Z tohoto důvodu bylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí části žádosti z důvodu faktické
neexistence požadované informace, které Vám souběžně zasíláme na adresu Vašeho
trvalého pobytu (srov. § 15 odst. 1 InfZ ve spojení s § 2 odst. 4 InfZ).
-
Jaký je aktuální harmonogram přípravy a realizace akce a jak se liší od harmonogramů dodaných
HMP či MŽP, od kterých MČ Praha 10 žádala dotace či půjčky?
-
Aktuální harmonogram přípravy a realizace není k dispozici, resp. harmonogram ke
dni vyhotovení tohoto přípisu nebyl zpracován, viz informace a zápis z posledního 25.
zasedání zastupitelstva městské části Praha 10 konaného dne 20. září 2021 (volně
dostupný
na
internetových
stránkách
MČ
Praha
10
na
odkazu:
https://praha10.cz/volene-organy/zastupitelstvo-mc/zapisy-a-stenozaznamy-ze-
zasedani) a nelze tedy určit, v čem se liší od harmonogramů dodaných HMP či MŽP,
od kterých MČ Praha 10 žádala dotace či půjčky.
-
Tyto harmonogramy prosím přiložte, včetně jejich aktualizací, pokud byly výše zmíněným
subjektům zaslány.
-
Níže uvádíme požadované harmonogramy zvýrazněné šedivou barvou:
Harmonogram předložený k původní žádosti id. ž. 112bqQP
Žádost o podporu
Identifikace operace
Registrační číslo projektu:
Identifikace žádosti (Hash): 112bqQP
Zkrácený název projektu: 5.1.a_SEN objektu ÚMČ Praha 10
Typ podání: Automatické
Způsob jednání: Podepisuje jeden signatář
Projekt
Číslo programu: 05
Název programu: Operační program Životní prostředí
Číslo výzvy: 05_19_121
Název výzvy: MŽP_121. výzva, PO 5, SC 5.1, průběžná
Název projektu CZ: 5.1a_Snížení energetické náročnosti objektu ÚMČ Praha 10
Název projektu EN: 5.1a - Reduction of the energy intensity of building ÚMČ
Prague 10
Anotace projektu:
Předmětem projektu je snížení energetické náročnosti objektu ÚMČ, Praha 10 č.p. 1429 ležící na
pozemku p.č. 1873/81 v katastrálním území Vršovice [732257] obec Praha. Jedná se o kompletní
zateplení obálky budovy, instalaci akusticky pohltivých prvků, instalaci stínící techniky a realizaci
opatření vedoucích k úspoře energie (kompletní rekonstrukce teplovodní otopné soustavy). Budova
je dotčena památkovou ochranou, viz přiložený výpis z katastru.
Fyzická realizace projektu
Předpokládané datum zahájení: 1. 9. 2021
Skutečné datum zahájení:
Předpokládané datum ukončení: 31. 12. 2023
Předpokládaná doba trvání (v měsících): 28,00
Harmonogram
Položka harmonogramu: Zahájení výstavby
Předpokládané datum: 1. 9. 2021
Aktuální odhad:
Skutečné datum:
Komentář:
Položka harmonogramu: Ukončení kolaudačního řízení
Předpokládané datum: 31. 10. 2023
Aktuální odhad:
Skutečné datum:
Komentář:
Položka harmonogramu: Ukončení výstavby
Předpokládané datum: 31. 8. 2023
Aktuální odhad:
Skutečné datum: Komentář:
Položka harmonogramu: Zahájení provozu
Předpokládané datum: 31. 1. 2025
Aktuální odhad:
Skutečné datum:
Komentář:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Harmonogram předložený k původní žádosti id. ž. 116I3wP
Žádost o podporu
Identifikace operace
Registrační číslo projektu:
Identifikace žádosti (Hash): 116I3wP
Zkrácený název projektu: 5.1.b_ SEN objektu ÚMČ Praha 10
Typ podání: Automatické
Způsob jednání: Podepisuje jeden signatář
Projekt
Číslo programu: 05
Název programu: Operační program Životní prostředí
Číslo výzvy: 05_19_121
Název výzvy: MŽP_121. výzva, PO 5, SC 5.1, průběžná
Název projektu CZ: 5.1b_Snížení energetické náročnosti objektu ÚMČ Praha 10
Název projektu EN: 5.1b - Reduction of the energy intensity of building ÚMČ
Prague 10
Anotace projektu:
Předmětem projektu je snížení energetické náročnosti objektu ÚMČ, Praha 10 č.p. 1429 ležící na
pozemku p.č. 1873/81 v katastrálním území Vršovice [732257] obec Praha. Jedná se o instalaci
systémunuceného větrání s rekuperací a fotovoltaické elektrárny. Budova je dotčena památkovou
ochranou, viz přiložený výpis z katastru.
Fyzická realizace projektu
Předpokládané datum zahájení: 1. 9. 2021
Skutečné datum zahájení:
Předpokládané datum ukončení: 31. 12. 2023
Předpokládaná doba trvání (v měsících): 28,00
Harmonogram
Položka harmonogramu: Zahájení výstavby
Předpokládané datum: 1. 9. 2021
Aktuální odhad:
Skutečné datum:
Komentář:
Položka harmonogramu: Ukončení výstavby
Předpokládané datum: 31. 8. 2023
Aktuální odhad:
Skutečné datum:
Komentář:
Položka harmonogramu: Ukončení kolaudačního řízení
Předpokládané datum: 31. 10. 2023
Aktuální odhad:
Skutečné datum:
Komentář: Položka harmonogramu: Zahájení provozu
Předpokládané datum: 31. 1. 2025
Aktuální odhad:
Skutečné datum:
Komentář:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Harmonogram předložený k žádosti o prodloužení termínu pro doložení kompletních podkladů
Žádost o prodloužení termínu pro doložení kompletních podkladů k vydání Rozhodnutí o
poskytnutí dotace (změna)
Název projektu: Snížení energetické náročnosti objektu ÚMČ Praha 10
Registrační číslo:
CZ.05.5.18/0.0/0.0/19_121/0011636
CZ.05.5.18/0.0/0.0/19_121/0011637
Předpokládaný harmonogram postupu:
zahájení realizačních prací: ..................................................................................... 02. 01. 2023
ukončení realizačních prací: .................................................................................... 31. 10. 2024
ukončení kolaudace: ................................................................................................ 31. 12. 2024
podání poslední žádosti o platbu: ............................................................................ 30. 11. 2023
V případě žádosti o návratnou finanční výpomoc nebyl součástí schválené žádosti přesný
harmonogram, pouze konstatování, že rekonstrukce radnice by měla být realizována v období 2021
až 2024 a s ohledem na tato data bylo i určeno čerpání finančních prostředků. V následné žádosti o
prodloužení termínů stanovených veřejnoprávní smlouvou o poskytnutí návratné finanční výpomoci
o jeden rok bylo zažádáno i o úpravu tohoto čerpání, tj. čerpání finančních prostředků by proběhlo na
základě žádosti MČ o uvolnění návratné finanční výpomoci ve výši 300 000 tis. Kč až v roce 2023 a ve
výši 200 000 tis. Kč až v roce 2024 a MČ Praha 10 by návratnou finanční výpomoc splácela až v letech
2025-2049. Současně bylo zažádáno rovněž o prodloužení dalších termínů uvedených ve smlouvě,
konkrétně konečného termínu realizace akce, termínu předložení závěrečného finančního vypořádání
a termínu vratky nevyužité návratné finanční výpomoci na 31. 12. 2025.
Podle ustanovení § 5 odst. 3 InfZ bude poskytnutá informace zveřejněna způsobem umožňujícím
dálkový přístup na internetové stránce městské části Praha 10.
S pozdravem
Tomáš Digitálně podepsal
Tomáš Urbánek
Urbánek Datum: 2021.10.19
11:40:27 +02'00'
Mgr. Tomáš Urbánek
pověřen zastupováním vedoucího odboru hospodářské správy
„otisk razítka“
„elektronicky podepsáno
Sídlo: Vršovická 68, 101 38 Praha 10
Úřední hodiny:
tel.: +420 267093
Pracoviště: Vršovická 68, 101 38 Praha 10
Po, Stř 8.00 - 12.00 a 13.00 - 17.30
fax: +420
IČ: 00063941
Čt 8.00 - 12.00
http://www.praha10.cz
Bankovní spojení:
e-mail: xxxxx@xxxxxxx.xx