Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Starosta'.


 
 
*MVCRX05WJQDQ* 
MVCRX05WJQDQ 
 
prvotní identifikátor 
 
odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 
náměstí Hrdinů 1634/3 
140 21  Praha 4 
 
Č. j. MV-146876-2/ODK-2021 
Praha 16. září 2021 
 
 
Vážený pan 
Otto Klouda           
Prostřednictvím emailu: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx 
 
Odpověď 
 
Dne  13.  září  2021  jste  se  na  Ministerstvo  vnitra  obrátil  s podáním, 
nadepsaným „Žádost o poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o 
svobodném přístupu k informacím“, následujícího znění: „Vážená paní, vážený pane, 
Může být starostou města člověk který má v nájmu vodu a kanalizaci který bude sám 
sobě dávat práci bez výběrového řízení jak se to dělo po dobu 20 let dál 20 let vybírá 
stočné které si nechává pro sebe čištění neplatí i když čističku Kouřimi máme tak to 
vede  rada  našeho  města  která  ho  prosadila.A  neplatí  nájem  z  pronájmu  ,  naopak 
nechává So veškeré opravy platit ,řadnė , a bez vybėroveho řízení“. Svůj dotaz jste 
vznesl  s využitím  portálu  https://www.infoprovsechny.cz/,  na  který  má  být  zaslána  i 
naše odpověď. 
 
 
Předmětné  podání  je  označeno  jako  žádost  podle  zákona  č.  106/1999  Sb., 
o svobodném  přístupu  k  informacím,  ve  znění  pozdějších  předpisů  (dále  jen 
„informační  zákon“),  z čehož  vyplývá  Vaše  vůle  podřídit  jeho  vyřízení  právnímu 
režimu tohoto zákona. Podle ustanovení § 2 odst. 4 informačního zákona se nicméně 
povinnost  poskytovat  informace  netýká  dotazů  na  názory,  budoucí  rozhodnutí 
a vytváření  nových  informací.  Váš  přípis  jsme  přitom  z hlediska  obsahu  vyhodnotili 
právě  jako  dotaz  na  názor  či  pod  tuto  kategori   podřaditelnou  žádost  o  právní 
výklad/stanovisko,  která  nesměřuje  k poskytnutí  konkrétní  informace  ve  smyslu 
§ 3 odst. 3 informačního zákona. I když tedy povinný subjekt, který takovou žádost 
obdrží, nemá povinnost sdělovat žadatelům své názory na konkrétní záležitosti a je 
oprávněn takovou žádost odmítnout, v rámci principu dobré správy Vám sdělujeme 
k věci  naše  právně  nezávazné  stanovisko,  a  to  v rozsahu,  v němž  se  dotýká 
působnosti  Ministerstva  vnitra.  Reagujeme  i  z toho  důvodu,  že  lze  Vaše  podání 
částečně  považovat  za  stížnost  na  orgány  obce,  popř.  podnět  ke  kontrole  výkonu 
samostatné působnosti orgánů obce, který ovšem postrádá jasné vymezení jednání 
rozporných se zákonem a věcnost. 
 
 1 


 
 
Na  základě  skutečností  v podání  naznačených,  Vašich  ostatních  dotazů 
dostupných  na  portálu  https://www.infoprovsechny.cz/,  informací  uvedených 
na internetových stránkách města Kouřim týkajících se složení zastupitelstva a rady 
města,  a  s přihlédnutím  k zápisům  ze  zasedání  zastupitelstva  města  Kouřim  a  na 
něm  přijatých  usnesení,  jakož  i  k  údajům  ve  veřejném  obchodním  rejstříku 
dovozujeme, že předmětem Vašeho podání je problematika možného střetu zájmů v 
osobě  starosty  města  Kouřim,  který  je  společníkem  a  jednatelem  obchodní 
společnosti  ZIPR  s.  r.  o.,  s níž  město  Kouřim  jako  vlastník  vodohospodářské 
infrastruktury  uzavřela  smlouvu  o   pachtu  a provozování  této  infrastruktury 
(zveřejněný  zápis  č.  7  ze  zasedání  ZM  ze  dne  25.  11.  2020,  usnesení  č.  86; 
usnesením  č.  77  na  témže  zasedání  byla  schválena  cena  vodného  a  stočného  ve 
městě Kouřim od 1. 1. 2021).  
 
Co se týče možného střetu zájmů v případě členů zastupitelstva, je třeba 
zmínit  jednak  § 83  odst.  2  zákona  č. 128/2000  Sb.,  o  obcích  (obecní  zřízení),  ve 
znění  pozdějších  předpisů,  zakotvující  informační  povinnost  pro  členy 
zastupitelstva obce, kteří by se mohli svým podílem na projednávané a rozhodované 
věci  dostat  do  „střetu  zájmů“.  Dále  je  tato  problematika  upravena  v zákoně  č. 
159/2006  Sb.,  o  střetu  zájmů,  ve  znění  pozdějších  předpisů.  Členové 
zastupitelstva,  kteří  jsou  současně  veřejnými  funkcionáři  pro  účely  tohoto 
zákona  [§  2  odst.  1  písm.  o)  a  p)  tohoto  zákona:  v zásadě  starosta  a členové 
rady,  kteří  nejsou  pro  výkon  funkce  dlouhodobě  uvolněni,  a členové 
zastupitelstva,  kteří  jsou  pro  výkon  funkce  dlouhodobě  uvolněni]  musí  plnit 
povinnosti (např. oznámení o osobním zájmu obdobné výše uvedené informační 
povinnosti,  oznámení  o  majetku,  oznámení  o činnosti),  které  jim  z tohoto  zákona 
jakožto  speciální  úpravy  vůči  zákonu  o  obcích  vyplývají,  a za jejichž  nesplnění 
stanovuje  zmíněný  zákon  sankce.  Starostou  byl  dotyčný  zvolen  do  funkce  na 
zasedání  zastupitelstva  dne  8.  září  2021.  Předtím  byl  v postavení  člena 
zastupitelstva,  a  to  dlouhodobě  neuvolněného  (dle  příslušných  zápisů  ze 
zasedání).  
 
Na  tomto místě  bychom  však  rádi  zdůraznili,  že  ministerstvem příslušným 
k výkladu  zákona  o střetu  zájmů  je  Ministerstvo  spravedlnosti  a  s touto 
výhradou  je  třeba  přistupovat  i k tomu,  co  v této  odpovědi  k zákonu  o  střetu 
zájmů sdělujeme. Činíme tak v zájmu přehlednějšího objasnění problematiky. 
 
 Podotýkáme, že zákon o obcích ani zákon o střetu zájmů neumožňuje člena 
zastupitelstva  z  hlasování  vyloučit.  Zastupitelstvo  obce  je  oprávněno  toliko 
konstatovat okolnosti  naplňující střet zájmů v podobě  prohlášení, ale o vyloučení a 
odejmutí  práva  hlasovat  a  rozhodnout  nemůže  (člen  zastupitelstva  získal  svůj 
mandát  na  základě  rozhodnutí  voličů  a  jeho  prostřednictvím  se  voliči  podílejí  na 
správě věcí veřejných). Člen zastupitelstva se může dobrovolně zdržet hlasování, ale 
pokud  by  přesto  hlasoval,  nelze  tím  pro  (údajný)  střet  zájmů  jednoho 
 2 


 
 
z hlasujících  zpochybnit  zákonnost  rozhodnutí  zastupitelstva.  Ze  zápisu  z 
dotčeného  zasedání  přitom  vyplývá,  že  stávající  starosta  (v té  době  „řadový“  člen 
zastupitelstva) o střetu zájmů před hlasováním informoval a v případě rozhodování o 
výši vodného a stočného se hlasování zdržel; smlouva o pachtu pak byla schválena 
většinou 12 členů zastupitelstva včetně současného starosty. Nelze opomenout ani 
skutečnost,  že zastupitelstvo  je  nejvyšším  orgánem  obce  v samostatné  působnosti 
kolektivním  orgánem,  který  rozhoduje  nadpoloviční  většinou  všech  členů 
zastupitelstva,  nestanoví-li  zvláštní  zákon  jinak  (§  87  zákona  o  obcích),  a  to  na 
veřejných  zasedáních.  Upozorňujeme,  že  zákon  o  obcích  dává  občanům  obce 
oprávnění,  která  mají  vazbu  právě  na  zásadu  veřejnosti  zasedání  zastupitelstva 
(zejména  vyjadřovat  na  zasedání  zastupitelstva  obce  v  souladu  s  jednacím  řádem 
svá  stanoviska  k projednávaným  věcem,  či požadovat  projednání  určité  záležitosti 
v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce  - viz § 16 
odst. 2 zákona o obcích). Tímto způsobem je možno vyjádřit výhrady či prodiskutovat 
záležitosti, které rozporujete. Občan obce má rovněž právo podávat orgánům obce 
návrhy, připomínky a podněty.  
 
Veřejní funkcionáři obce, na které se zákon o střetu zájmů vztahuje (viz výše), 
jsou  nicméně  vyňati  ze  zákonem  o  střetu  zájmů  stanoveného  zákazu  vykonávat 
zákonem  stanovené  činnosti  (podnikat  nebo  provozovat  jinou  samostatnou 
výdělečnou  činnost,  být  statutárním  orgánem  nebo  členem  statutárního  orgánu, 
řídícího,  dozorčího  nebo  kontrolního  orgánu  podnikající  právnické  osoby;  §  4  odst. 
1). Uvedený zákaz se vztahuje pouze na veřejné funkcionáře uvedené v § 2 odst. 1 
písm. c) až m) tohoto zákona, a to zejména na členy vlády. V souvislosti s možností 
obchodních  společností,  v nichž  je  zainteresován  člen  zastupitelstva  obce,  účastnit 
se zadávacích řízení vypsaných obcí je dále namístě citovat ustanovení § 4b zákona 
o  střetu  zájmů:  „Obchodní  společnost,  ve  které  veřejný  funkcionář  uvedený  v § 2 
odst. 1 písm. c) [tedy člen vlády nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu, v 
jehož  čele  není  člen  vlády]  nebo  jím  ovládaná  osoba  vlastní  podíl  představující 
alespoň  25  %  účasti  společníka  v  obchodní  společnosti,  se  nesmí  účastnit 
zadávacích  řízení  podle  zákona  upravujícího  zadávání  veřejných  zakázek  jako 
účastník nebo poddodavatel, prostřednictvím kterého dodavatel prokazuje kvalifikaci. 
Zadavatel  je  povinen  takovou  obchodní  společnost  vyloučit  ze  zadávacího  řízení. 
Zadavatel  nesmí  obchodní  společnosti  uvedené  ve  větě  první  zadat  veřejnou 
zakázku malého rozsahu, takové jednání je neplatné. 
 
Dodáváme,  že  ze  zákona  o  střetu  zájmů  nicméně  vyplývají  členům 
zastupitelstva, na které se tento zákon vztahuje, určitá omezení. Podle § 5 odst. 
2 tohoto zákona veřejný funkcionář uvedený v § 2 odst. 1 písm. o) a p), který je 
krajem,  hlavním  městem  Prahou,  obcí,  městskou  částí  nebo  městským  obvodem 
územně  členěného  statutárního  města  nebo  městskou  částí  hlavního  města  Prahy 
určen, aby vykonával funkci člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu 
podnikající právnické osoby, pokud v ní kraj, hlavní město Praha, obec, městská 
 3 


 
 
část nebo městský obvod územně členěného statutárního města nebo městská část 
hlavního města Prahy nebo jimi ovládaná právnická osoba má podíl nebo hlasovací 
práva,  nenáleží  za  tuto  činnost  odměna,  podíl  na  zisku  nebo  jiné  plnění
s výjimkami  v tomto  ustanoveními  uvedenými.  Ve  společnosti  ZIPR  s.  r.  o.  přitom 
město  zjevně  podíl  nemá.  Další  omezení  pro  tyto  veřejné  funkcionáře  vyplývá 
z ustanovení § 6 odst. 1 zákona o střetu zájmů, podle kterého „se nesmí po dobu 
1  roku  od  skončení  výkonu  funkce  stát  společníkem  anebo  působit  v  orgánech 
podnikající  právnické  osoby,  anebo  uzavřít  pracovněprávní  vztah  se 
zaměstnavatelem  vykonávajícím  podnikatelskou  činnost,  pokud  taková  právnická 
osoba  nebo  zaměstnavatel  v posledních  3  letech  přede  dnem  skončení  funkce 
veřejného funkcionáře uzavřeli smlouvu se státem, územním samosprávným celkem 
nebo právnickou osobou zřízenou zákonem nebo zřízenou či založenou státem nebo 
územním  samosprávným  celkem,  jednalo-li  se  o  nadlimitní  veřejnou  zakázku,  a 
pokud veřejný funkcionář nebo orgán, ve kterém veřejný funkcionář působil, o takové 
smlouvě rozhodoval“. 
 
Lze  tak  uzavřít,  že  situace,  kdy  je  členem  zastupitelstva  obce  osoba 
podnikající  v dané  obci/regionu,  není  ojedinělá  a  zákon  dle  našeho  názoru 
nevylučuje,  aby  se  obchodní  společnost,  v níž  je  společníkem  či  statutárním 
orgánem  člen  zastupitelstva/starosta,  účastnila  zadávacích  řízení  organizovaných 
obcí či se ucházela o uzavření smlouvy s obcí a  následně s obcí z toho vyplývající 
smlouvy  uzavřela.  Často  se  navíc  bude  jednat  o zájem  na  věci,  který  je  obecně 
známý. Opakovaně však zdůrazňujeme, že příslušné k výkladu zákona o střetu 
zájmů je Ministerstvo spravedlnosti. 
 
 
K pravomocem  Ministerstva  vnitra  lze  v obecné  rovině  uvést,  že  zákon  o 
obcích svěřuje Ministerstvu vnitra kontrolu výkonu samostatné působnosti, při které 
ministerstvo  posuzuje,  zda  orgány  obcí  při  výkonu  samostatné  působnosti  dodržují 
zákony  a  jiné  právní  předpisy.  Dále  vykonává  dozor  ve vztahu  ke konkrétním 
existujícím  rozhodnutím  obce  v samostatné  působnosti,  a  to  dozor  nad  jejich 
vydáváním a obsahem, kdy posuzuje soulad se zákonem a jinými právními předpisy.  
Ministerstvo  posuzuje  pouze  soulad  s právními  předpisy  veřejného  práva 
(zejména  zákonem  o  obcích),  a  není  tedy  oprávněno  posuzovat  zákonnost 
soukromoprávní smlouvy uzavřené obcí [§ 124 odst. 6 a § 129 odst. 3 písm. a) 
zákona o obcích], např. zmíněné smlouvy o pachtu, tak může činit pouze soud.  
Současně  je  třeba  zdůraznit  ústavní  zásadu,  podle  které  stát  může  zasahovat  do 
činnosti územních samosprávných celků pouze, vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen 
způsobem stanoveným zákonem (článek 101 Ústavy České republiky).  
 
 
Máte-li  nějaké  konkrétní  dotazy  související  se  zákonem  č.  274/2001  Sb. 
o vodovodech  a  kanalizacích  pro  veřejnou  potřebu  a  o  změně  některých 
zákonů,  ve  znění  pozdějších  předpisů,  tj.  ve  věci  provozování  vodovodů  a 
 4 


 
 
kanalizací  či nastavení  vztahu  mezi  vlastníkem  a  provozovatelem,  je  třeba 
konkrétní a věcný dotaz směřovat na věcně příslušné Ministerstvo zemědělství
 
Závěrem  si  dovolujeme  poznamenat,  že  výše  uvedený  názor  není  právně 
závazný, neboť závazný výklad právních předpisů může poskytnout pouze příslušný 
soud.    
 
 
 
 
 
 
 
Ing. Bc. Miroslav Veselý 
ředitel odboru 
 
v z. 
Mgr. Jan Roneš 
vedoucí oddělení vzdělávání 
územní veřejné správy 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vyřizuje:  Mgr. Luďka Hadroušková 
tel. č.: 
974816483 
 5 



 
 
e-mail:  xxxxx@xxxx.xx 
Elektronický podpis - 17.9.2021
 6 
Certifikát autora podpisu :
Jméno : Mgr. Jan Roneš
Vydal : PostSignum Qualified CA 4
Platnost do : 7.2.2022 14:37:21-000 +01:00