Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Počty nakažených koronavirem dle profesí'.

Národní zdravotnický informační systém 
Národní zdravotnický informační systém (NZIS) je jednotný celostátní informační systém 
veřejné správy, v němž jsou shromažďovány a zpracovány osobní a další údaje ze 
základních registrů orgánů veřejné správy, ministerstev, od poskytovatelů zdravotních 
služeb, případně dalších osob předávajících údaje do NZIS.  
Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR (ÚZIS ČR) je na základě § 70 odst. 3 
zákona č. 372/2011 Sb.,
 o zdravotních službách a jeho prováděcími předpisy, 
zejména vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 373/2016 Sb., o předávání údajů do 
Národního zdravotnického informačního systému, ve znění pozdějších předpisů, pověřen 
správou Národního zdravotnického informačního systému (NZIS), jehož součásti jsou 
popsány v témže zákoně.  
Komponenty NZIS 
NZIS je jednotný celostátní informační systém veřejné správy, v němž jsou 
shromažďovány a zpracovány osobní a další údaje ze základních registrů orgánů 
veřejné správy, ministerstev, od poskytovatelů zdravotních služeb, případně dalších 
osob předávajících údaje do NZIS. 
Součástí Národního zdravotnického informačního systému jsou: 
•  data z rezortního Programu statistických zjišťování a ze statistických zjišťování 
prováděných ministerstvem mimo program statistických zjišťování sbíraná podle 
zákona o státní statistické službě,
 
•  národní zdravotní registry, 
•  Národní registr poskytovatelů, 
•  Národní registr zdravotnických pracovníků, 
•  národní zdravotní registry vedené podle zákona upravujícího transplantace, 
•  data přebíraná z informačních systémů infekčních nemocí vedených podle 
zákona o ochraně veřejného zdraví, 
•  Národní registr hrazených zdravotních služeb, 
•  data z Listů o prohlídce zemřelého, 
•  data o nákladovosti hospitalizací předaná poskytovateli z referenční sítě 
poskytovatelů podle zákona o veřejném zdravotním pojištění, 
•  data ze statistických zjišťování prováděných statistickým ústavem (ÚZIS ČR). 
Správcem osobních údajů v Národním registru dárců orgánů, Národním registru osob 
čekajících na transplantaci orgánů a Národním registru provedených transplantací 
orgánů je Koordinační středisko transplantací. Společnými správci informačních systémů 
infekčních nemocí a dalším registrů vedených podle zákona o ochraně veřejného zdraví 
jsou Ministerstvo zdravotnictví a krajské hygienické stanice. 
Platná legislativa 
•  nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 
ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném 
pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně 

osobních údajů) neboli GDPR. 
Informace o zpracovávání osobních údajů vedených v našich registrech a 
systémech najdete v části Ochrana osobních údajů. 
•  zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, 
•  zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování 
(zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, 
•  prováděcí vyhláška č. 373/2016 Sb., o předávání údajů do Národního 
zdravotnického informačního systému (NZIS), ve znění pozdějších 
předpisů, 
•  prováděcí vyhláška č. 92/2012 Sb., o požadavcích na minimální technické 
a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí 
péče, ve znění pozdějších předpisů, 
•  prováděcí vyhláška č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, 
•  prováděcí vyhláška č. 99/2012 Sb., o požadavcích na minimální 
personální zabezpečení zdravotních služeb, ve znění pozdějších předpisů, 
•  prováděcí vyhláška č. 296/2012 Sb., o požadavcích na vybavení 
poskytovatele zdravotnické dopravní služby, poskytovatele zdravotnické 
záchranné služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče 
dopravními prostředky a o požadavcích na tyto dopravní prostředky, 
•  prováděcí vyhláška č. 297/2012 Sb., o náležitostech Listu o prohlídce 
zemřelého, způsobu jeho vyplňování a předávání místům určení, a o 
náležitostech hlášení ukončení těhotenství porodem mrtvého dítěte, o 
úmrtí dítěte a hlášení o úmrtí matky (vyhláška o Listu o prohlídce 
zemřelého), ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách a podmínkách jejich 
poskytování (zákon o specifických zdravotních službách), ve znění pozdějších 
předpisů, 
•  zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě, ve znění pozdějších 
předpisů, 
•  zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a 
specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního 
lékaře a farmaceuta, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních, ve znění 
pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních 
příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o 
uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých 
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 296/2008 Sb., o zajištění jakosti a bezpečnosti lidských tkání a buněk 
určených k použití u člověka a o změně souvisejících zákonů (zákon o lidských 
tkáních a buňkách), ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 285/2002 Sb., o darování, odběrech a transplantaci tkání a orgánů a o 
změně některých zákonů (transplantační zákon), ve znění pozdějších předpisů, 
•  prováděcí vyhláška č. 434/2004 Sb., o podrobnostech rozsahu a obsahu 
povinně uváděných dat do Národního registru osob nesouhlasících s 
posmrtným odběrem tkání a orgánů, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění 
některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 123/2000 Sb., o zdravotnických prostředcích, ve znění pozdějších 
předpisů, 

•  zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve 
znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších 
zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších 
předpisů, 
•  zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti, ve znění pozdějších 
předpisů, 
•  zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi 
dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, 
•  zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení, ve znění pozdějších 
předpisů, 
•  zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, ve znění 
pozdějších předpisů, 
•  další prováděcí předpisy k výše uvedeným zákonným normám. 
 
Koncepce rozvoje NZIS 
V roce 2014 započala v souvislosti s novými úkoly vyplývajícími z Programového 
prohlášení vlády ČR a vedení resortu zdravotnictví zásadní rekonstrukce NZIS. Bez 
těchto změn by nemohl ÚZIS převzít a dále rozvíjet klíčové agendy resortu zdravotnictví, 
jako je informační základna systému úhrad z veřejného zdravotního pojištění, sledování 
kapacit zdravotnického personálu, modelování stavu a kapacity sítě poskytovatelů 
zdravotních služeb apod. Zatímco běžná agenda resortní statistické služby spočívá se 
sběru a publikaci statistických dat, nové úkoly ÚZIS mají značný přesah do oblasti řízení 
a optimalizace zdravotní péče v ČR a rovněž do oblasti hodnocení její kvality. 
Cílový stav 
Cílovým stavem je moderní a plně elektronizovaný národní zdravotnický informační 
systém, jehož agendy a komponenty mají legislativní oporu v novelizovaném z. 372/2011 
Sb. (zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování). Hlavní 
charakteristiky a klíčové benefity cílového stavu lze shrnout zejména v následujících 
bodech: 
•  Plně funkční elektronický systém sběru a validace dat v resortních statistických 
šetřeních; systém přizpůsobený kapacitním a technologickým možnostem různě 
velkých poskytovatelů zdravotních služeb. Minimalizovaný rozsah administrativně 
zatěžujících sběrů dat, s nulovým redundantním překryvem. 
•  Moderní NZIS vybudovaný s respektem k ustanovením zákonů a nařízení 
k ochraně osobních dat a budující svoje datová úložiště podle pravidel 
eGovernmentu. NZIS pracující dominantně s bezvýznamovými identifikátory 
jedince místo s osobními daty. 

•  NZIS zajišťující regionálně dostupnou metodickou podporu poskytovatelům 
zdravotních služeb a dalším hlásícím jednotkám; funkční síť regionálních 
metodiků NZIS. 
•  NZIS spravující plně funkční klíčové referenční registry resortu, zejména Národní 
registr zdravotnických pracovníků a Národní registr poskytovatelů zdravotních 
služeb. Rozvoj těchto registrů musí být v souladu se strategií elektronizace 
zdravotnictví. 
•  NZIS v maximální možné míře využívající již existující sběry administrativních dat 
v systému a minimalizující tak administrativní zátěž poskytovatelů a nadbytečná 
opakovaná šetření. V tomto smyslu je strategickým atributem rozvoje zpřístupnění 
administrativních dat zdravotních pojišťoven. 
•  NZIS reprezentativně pokrývající všechny segmenty péče z existujících 
administrativních dat, již hlášených jako součást vykazování zdravotních služeb. 
•  NZIS schopný generovat krátkodobé i dlouhodobé prediktivní modely pro klíčové 
ukazatele zdravotního stavu populace a zdravotnického sytému, zejména 
personální kapacity lékařů a zdravotnického personálu, dostupnost péče, 
nemocnost, incidence a mortalita u závažných chronických onemocnění. 
•  NZIS spolupracující s významnými správními úřady resortu a s regiony. Systémy 
NZIS budou pro tyto klíčové partnery vyvíjet specifický informační servis a 
prediktivní modely. 
•  NZIS podporující plně reprezentativní sledování zdravotního stavu populace 
podle mezinárodních pravidel. Základem těchto systémů budou dostupná data 
zdravotních pojišťoven a dále plánovitě organizované průzkumy typu 
observačních prevalenčních studií. 
•  NZIS budující moderní datovou a informační základnu pro hodnocení 
ekonomických ukazatelů zdravotnického systému, včetně ukazatelů výkonnosti 
poskytovatelů a nákladové efektivity aplikovaných postupů a technologií. 
 
Klíčové benefity 
Nově budovaný NZIS zásadně přispěje ke standardizaci v oblasti vykazování, hodnocení 
a ekonomického oceňování zdravotní péče v ČR a napomůže tak napravit mnohé 
nedostatky, které v této oblasti v minulosti kumulativně vznikaly. Základními obecnými 
charakteristikami nového datového skladu NZIS budou: 
•  bezpečnost – nový NZIS je budován dle pravidel eGovernmentu a nebude 
primárně pracovat s citlivými osobními údaji; 
•  reprezentativnost – nový NZIS nebude sbírat dat pouze z vybraných segmentů 
péče, ale plošně reprezentativní údaje dostupné z již existujících databází; 
•  komplexnost – reprezentativnost NZIS bude krýt nejen epidemiologické a klinické 
parametry, ale i parametry systému úhrad a personální parametry zdravotnického 
systému; 
•  flexibilita – reprezentativní škála parametrů a sledování všech hlavních dimenzí 
zdravotní péče umožní flexibilní generování reportů a informačního systému, 
např. pro jednotlivé regiony ČR; 
•  šetrnost k poskytovatelům zdravotních služeb – důraz na vytěžování již centrálně 
sbíraných dat v systému umožní zásadně redukovat zátěž hlásících jednotek. 
Jako strategické benefity, které rekonstruovaný NZIS přinese pro resort zdravotnictví, lze 
uvést především: 

•  Vznikne referenční datová základna eHealth, zejména v podobě Národního 
registru zdravotnických pracovníků a Národního registru poskytovatelů. Tyto řídicí 
systémy jsou minimální podmínkou efektivní elektronizace zdravotnického 
systému. 
•  Dojde ke standardizaci sběru dat z velmi heterogenních informačních systémů 
poskytovatelů zdravotních služeb, zejména nemocnic. Přetrvávající heterogenita 
brání zavedení transparentních systémů kontroly. 
•  Vznikne reprezentativní datová základna umožňující plošné, regionální i lokální 
hodnocení kvality zdravotní péče na základě kvantifikovatelných indikátorů 
zdravotní péče; základním přínosem této o agendy bude možnost 
„sebehodnocení“ jednotlivých poskytovatelů. 
•  Vznikne zcela nová informační agenda sledující dostupnost péče, systém bude 
disponovat daty plně mapujícími pohyb pacienta v systému primární i lůžkové 
péče. NZIS bude schopen přesně určit, kolik osob a s jakými onemocněními je 
léčeno v jednotlivých zařízeních, a bude schopen predikovat potřebnou kapacitu 
služeb. 
•  NZIS vybuduje základnu umožňující plánování personálních kapacit v českém 
zdravotnictví, a to na základě referenčních a centrálně spravovaných dat. 
•  Bude vybudována datová základna pro zavedení hodnocení zdravotnických 
technologií na bázi metodiky HTA (Health Technology Assessment) 
•  Výběrová šetření a observační studie budou organizovány prostřednictvím 
referenčních sítí poskytovatelů, bez nadbytečné zátěže celého systému. 
•  Data nového NZIS umožní transparentní hodnocení nákladů a úhrad za zdravotní 
péči. 
•  Dojde k redukci administrativní zátěže lékařů a pracovníků ve zdravotnictví. 
Výstupy NZIS 
Statistické, analytické a publikační výstupy z NZIS jsou k dispozici v sekci Statistické 
výstupy.
 
 
Informační systém infekční nemoci (ISIN) 
O registru 
Účelem zjišťování je získávání informací o výskytu infekčních onemocnění k posouzení 
vývoje epidemiologické situace na území ČR, ke sledování zdravotního stavu 
obyvatelstva a k řízení poskytovaní zdravotní péče. 
K zajištění povinného hlášení, evidence a analýzy výskytu infekcí byl v roce 1991 
vypracován program EPIDAT, který navazuje na ISPO (Informační systém přenosných 
onemocnění). Od roku 1993 do roku 2017 byl EPIDAT celostátně používán na všech 
hygienických stanicích jako základ místní, regionální a národní surveillance infekčních 
nemocí. 

Statistická jednotka zjišťování 
Statistickou jednotkou je vybraná infekční nemoc. Hlásí se potvrzené onemocnění, 
podezření z onemocnění, nosičství, úmrtí. Jednotlivé případy jsou statisticky sledovány 
dle MKN-10. Předmětem hlášení nejsou některá závažná infekční onemocnění 
sledovaná jinými samostatnými informačními systémy a registry. Jedná se o onemocnění 
tuberkulózou (dg. A15–A19), infekce přenášené převážně sexuálním stykem (dg. A50–
A64) a onemocnění virem lidské imunodeficience HIV (dg. B20–B24). Samostatný 
informační systém mají také akutní respirační infekce (ARI) a chřipce podobná 
onemocnění (ILI). V informačním systému EPIDAT jsou dále sledována některá 
onemocnění uvedená v jiných kapitolách IV., X. a XX. MKN-10, která s infekčními 
nemocemi souvisí. 
Okruh zpravodajských jednotek 
Zpravodajskou jednotkou je každý lékař (zdravotnické zařízení), který zjistil infekční 
onemocnění podléhající hlášení. 
Legislativa 
•  Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů 
•  Vyhláška č. 306/2012 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a 
šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických 
zařízení a ústavů sociální péče 
•  Vyhláška č. 473/2008 Sb., o systému epidemiologické bdělosti pro vybrané 
infekce ve znění pozdějších předpisů (vyhláška č. 275/2010 Sb. a  vyhláška č. 
233/2011 Sb.)