VIII.
Rozdílová tabulka k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 130/2002 Sb.,
o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů
(zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů
1. Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
Navrhovaný právní předpis (resp. jiný
Odpovídající předpis EU
právní předpis)
Ustanovení
Obsah
Celex č.
Ustanovení
Obsah
(část, §, odst.,
(čl., odst.,
písm., apod.)
písm.,
bod.,
apod.)
§ 1 (poznámka pod Poznámka pod čarou č. 1 zní: „1)Směrnice
32019L1024
Čl. 17
Tyto předpisy přijaté členskými státy
čarou)
Evropského parlamentu a Rady (EU)
odst. 1
musí obsahovat odkaz na tuto
2019/1024 ze dne 20. června 2019
směrnici nebo musí být takový
o otevřených datech a opakovaném
odkaz učiněn při jejich úředním
použití informací veřejného sektoru.“
vyhlášení.
§ 2 odst. 1
(1) Povinným subjektem, který má podle
32019L1024
Čl. 1
Čl. 1
tohoto zákona povinnost poskytovat
odst. 1,
informace vztahující se ke své působnosti,
Čl. 2 odst. 1. Na
podporu
používání
je
1 až 4,
otevřených
dat
a k podnícení
a) státní orgán,
Čl. 5 odst. 5 inovace produktů a služeb stanoví
b) územní samosprávný celek,
tato směrnice soubor minimálních
c) právnická osoba zřízená nebo
pravidel pro opakované použití
založená zákonem,
a praktická opatření pro usnadnění
d) právnická osoba zřízená nebo
opakovaného použití:
založená
státem,
územním
samosprávným
celkem
nebo
a) stávajících dokumentů, které mají
právnickou osobou podle písmene c),
v držení subjekty veřejného
pokud
sektoru členských států;
1. byla zřízena nebo založena za
b) stávajících dokumentů, které mají
1
zvláštním
účelem
spočívajícím
v držení veřejné podniky, které:
v uspokojování potřeb obecného
zájmu, které nemají průmyslovou
i) jsou činné v oblastech
nebo obchodní povahu, a
vymezených ve směrnici
2. je financována převážně státem,
2014/25/EU;
územním samosprávným celkem
ii) jednají jako poskytovatelé
nebo právnickou osobou podle
veřejných služeb podle článku 2
písmene c) nebo podléhá řídícímu
nařízení (ES) č. 1370/2007;
dohledu
státu,
územního
iii) jednají jako letečtí dopravci,
samosprávného
celku
nebo
kteří plní závazky veřejné
právnické osoby podle písmene c)
služby podle článku 16 nařízení
anebo je v jejím správním, řídícím
(ES) č. 1008/2008, nebo
nebo dozorčím orgánu více než
iv) jednají jako majitelé lodí ze
polovina členů jmenována státem,
Společenství, kteří plní závazky
územním samosprávným celkem
veřejných služeb podle
nebo právnickou osobou podle
článku 4 nařízení (EHS)
písmene c),
č. 3577/92;
c) údajů z výzkumu za podmínek
e) právnická osoba
stanovených v článku 10.
1. zřízená nebo založená za zvláštním
účelem spočívajícím v uspokojování
Čl. 2
potřeb obecného zájmu, které nemají
průmyslovou nebo obchodní povahu,
Pro účely této směrnice se rozumí:
a
2. financovaná
převážně
státem,
1) „subjektem veřejného sektoru“
územním samosprávným celkem
stát, regionální nebo místní orgán,
nebo právnickou osobou podle
veřejnoprávní subjekt nebo
písmene c) nebo d) nebo podléhající
sdružení tvořené jedním nebo
řídícímu dohledu státu, územního
více takovými orgány nebo jedním
samosprávného
celku
nebo
nebo více takovými
právnické osoby podle písmene c)
veřejnoprávními subjekty;
nebo d) anebo v jejímž správním,
2) „veřejnoprávním subjektem“
řídícím nebo dozorčím orgánu je více
subjekt se všemi těmito
než polovina členů jmenována
vlastnostmi:
státem, územním samosprávným
2
celkem nebo právnickou osobou
a) je založen za zvláštním účelem
podle písmene c) nebo d),
spočívajícím v uspokojování
potřeb veřejného zájmu, který
f) právnická osoba jiná než uvedená
nemá průmyslovou nebo
v písmenu a) až e),
obchodní povahu;
1. jejímž
zakladatelem
nebo
b) má právní subjektivitu a
zřizovatelem
je
stát,
územní
c) je financován převážně státem,
samosprávný celek nebo osoba
regionálními nebo místními
uvedená v písmenu c) až e), nebo
orgány nebo jinými
2. ve které mají přímo nebo nepřímo
veřejnoprávními subjekty; nebo
veškeré podíly na zisku, jiných
podléhá řídícímu dohledu těchto
vlastních zdrojích nebo likvidačním
orgánů nebo subjektů; nebo je
zůstatku nebo na hlasovacích
v jeho správním, řídícím nebo
právech stát, územní samosprávný
dozorčím orgánu více než
celek
nebo
osoba
uvedená
polovina členů jmenována
v písmenu c) až e), nebo
státem, regionálními nebo
3. ve které mají přímo nebo nepřímo
místními orgány nebo jinými
veškeré podíly na zisku, jiných
veřejnoprávními subjekty;
vlastních zdrojích nebo likvidačním
3) „veřejným podnikem“ podnik činný
zůstatku nebo na hlasovacích
v oblastech stanovených v čl. 1
právech osoby, jejichž zakladateli
odst. 1 písm. b), ve kterém
nebo zřizovateli jsou stát, územní
subjekty veřejného sektoru
samosprávný celek nebo osoba
mohou vykonávat přímo nebo
uvedená v písmenu c) až e),
nepřímo dominantní vliv na
g) státní podnik a národní podnik,
základě vlastnických práv
h) veřejný podnik.
k podniku, finanční účasti v něm
nebo pravidel, jimiž se řídí.
Dominantní vliv na část subjektů
veřejného sektoru se
předpokládá, pokud v kterémkoli
z níže uvedených případů tyto
subjekty přímo či nepřímo:
a) drží většinu upsaného
základního kapitálu podniku;
3
b) disponují většinou hlasovacích
práv vyplývajících z podílu na
podniku, nebo
c) mohou jmenovat více než
polovinu členů správního,
řídícího nebo dozorčího orgánu
podniku;
4) „univerzitou“ jakýkoli subjekt
veřejného sektoru poskytující
vyšší postsekundární vzdělávání
vedoucí k získání akademické
hodnosti;
Čl. 5
5. Subjekty veřejného sektoru
zpřístupní dynamická data pro
opakované použití bezprostředně
po
jejich
shromáždění
prostřednictvím
vhodných
rozhraní
pro
programování
aplikací a tam, kde je to
relevantní, též s možností stažení
kompletní datové sady.
§ 3a
§ 3a
32019L1024
Čl. 2 odst.
Čl. 2
Další základní pojmy
5, 8, 13 až
(1) Strojově čitelným formátem se pro
15
5) „standardní licencí“ soubor
účely tohoto zákona rozumí formát
předem vymezených podmínek
datového souboru s takovou strukturou,
pro opakované použití
která umožňuje programovému vybavení
v digitálním formátu, pokud
snadno nalézt, rozpoznat a získat z tohoto
možno slučitelném se
datového souboru konkrétní informace,
standardizovanými veřejnými
včetně jednotlivých údajů a jejich vnitřní
licencemi dostupnými online;
struktury.
8) „dynamickými daty“ dokumenty
4
(2) Otevřeným formátem se pro účely
v digitální formě, které podléhají
tohoto zákona rozumí formát datového
průběžné aktualizaci či
souboru, který není závislý na konkrétním
aktualizaci v reálném čase,
technickém a programovém vybavení a je
zejména z důvodu jejich
zpřístupněn veřejnosti bez jakéhokoli
proměnlivosti či rychlého
omezení, které by znemožňovalo využití
zastarávání; za dynamická data
informací obsažených v datovém souboru.
se typicky považují data získaná
senzory;
(3) Otevřenou formální normou se pro
13) „strojově čitelným formátem“
účely tohoto zákona rozumí pravidlo, které
formát souboru s takovou
bylo vydáno písemně a obsahuje
strukturou, která umožňuje
specifikace požadavků na zajištění
softwarovým aplikacím snadno
schopnosti
různých
programových
v něm nalézt, rozpoznat a získat
vybavení vzájemně si poskytovat služby
z něj konkrétní údaje, včetně
a efektivně spolupracovat.
jednotlivých uvedených fakt
a jejich vnitřní struktury;
(4) Metadaty se pro účely tohoto zákona
14) „otevřeným formátem“ formát
rozumí data popisující souvislosti, obsah
souboru, který není závislý na
a strukturu zaznamenaných informací
žádné platformě a je zpřístupněn
a jejich správu v průběhu času.
veřejnosti bez jakéhokoli
omezení, které by
(5) Otevřenými daty se pro účely tohoto
znemožňovalo opakované
zákona rozumí informace zveřejňované
použití dokumentů;
způsobem umožňujícím dálkový přístup
15) „otevřenou formální normou“
v otevřeném a strojově čitelném formátu,
norma, která byla písemně
které lze využít zejména při podnikání
stanovena a obsahuje
nebo jiné výdělečné činnosti, ke studijním
specifikace požadavků na
nebo vědeckým účelům anebo při veřejné
zajištění interoperability
kontrole povinných subjektů, jejichž
softwaru;
způsob ani účel následného využití není
povinným subjektem, který je zveřejňuje,
Poznámky:
omezen a které jsou evidovány v
1) metadata a otevřená data:
národním katalogu otevřených dat.
Pokud jde o
metadata a
otevřená
data nejsou v normativním textu
(6) Standardními podmínkami užití se pro
Směrnice
vymezeny
(určité
5
účely tohoto zákona rozumí poskytování
vymezení otevřených dat je pouze
informací za takových podmínek, které
v odstavci 16 preambule), nicméně
jsou
objektivní,
přiměřené,
Směrnice s nimi počítá a užívá je
nediskriminační, nevýhradní a neomezují
(srov. zejména Čl. 5 odst. 1: „ Aniž
způsob ani účel následného využití
je dotčena kapitola V, poskytují
poskytovaných informací.
subjekty
veřejného
sektoru
a veřejné podniky své dokumenty
(7) Dynamickými daty se pro účely tohoto
v jakémkoliv již existujícím formátu
zákona rozumí informace v elektronické
nebo jazyce, a pokud je to možné
podobě, které podléhají průběžné
a vhodné, elektronickými prostředky
aktualizaci nebo aktualizaci v reálném
ve formátech, jež jsou otevřené,
čase, zejména z důvodu jejich významné
strojově
čitelné,
dostupné,
proměnlivosti nebo rychlého zastarávání.
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
(8) Rozhraním pro programování aplikací
i metadata pokud možno splňují
se pro účely tohoto zákona rozumí sada
formální
otevřené
normy“.).
funkcí a procesů umožňujících vytváření
Vzhledem k systematické konstrukci
aplikací, které přistupují k funkcím nebo
zákona č. 106/1999 Sb. bylo
datům operačního systému, databáze,
zavedení definic nezbytné.
aplikace nebo jiné elektronické služby.
2) standardní podmínky užití:
Pojem
standardní podmínky užití
není ve Směrnici definován.
Vymezení
v návrhu
zákona
odpovídá odstavci 20 preambule:
„Je třeba vytvořit obecný rámec
podmínek opakovaného použití
dokumentů veřejného sektoru, aby
byly
zajištěny
spravedlivé,
přiměřené
a nediskriminační
podmínky opakovaného použití
takových informací.“. Dále lze
odkázat na Čl. 8 odst. 1:
„1. Opakované použití dokumentů
smí podléhat pouze podmínkám,
6
které jsou objektivní, přiměřené,
nediskriminační
a odůvodněné
cílem veřejného zájmu.“.
3) Rozhraní pro programování
aplikací. Pojem
rozhraní pro
programování
aplikací
není
Směrnicí
v normativním
textu
vymezen, protože se jedná o běžně
užívané
označení
pro
daný
technické řešení. Určité vymezení je
pouze v odstavci 32 preambule
(„Rozhraním pro programování
aplikací se rozumí soubor funkcí,
postupů, definic a protokolů pro
strojovou komunikaci a plynulou
výměnu údajů. Tato rozhraní by
měla mít přehlednou technickou
dokumentaci, která by měla být
úplná a dostupná online. Používat
by se měla pokud možno volně
přístupná
rozhraní
pro
programování aplikací.“). Užíván je
dále v odstavci 31 a 69 preambule
Směrnice a v čl. 5 odst. 5 a čl. 14
odst. 1 písm. c) Směrnice.
Navrhovaná definice odpovídá
běžnému
chápání
tohoto
technického řešení.
§ 3b
§ 3b
32019L1024
Čl. 2 odst.
3) „veřejným podnikem“ podnik činný
Veřejný podnik
3,
v oblastech stanovených v čl. 1
Čl. 5 odst. 5
odst. 1 písm. b), ve kterém
(2) Veřejným podnikem se pro
subjekty
veřejného
sektoru
účely tohoto zákona rozumí právnická
mohou vykonávat přímo nebo
osoba,
nepřímo dominantní vliv na
7
a) která
základě
vlastnických
práv
1. vykonává relevantní činnost podle
k podniku, finanční účasti v něm
zákona
o
zadávání
veřejných
nebo pravidel, jimiž se řídí.
zakázek21),
Dominantní vliv na část subjektů
2. jedná jako poskytovatel veřejných
veřejného
sektoru
se
služeb podle článku 2 nařízení
předpokládá, pokud v kterémkoli
Evropského parlamentu a Rady (ES)
z níže uvedených případů tyto
č. 1370/2007, o veřejných službách
subjekty přímo či nepřímo:
v přepravě cestujících po železnici
a silnici a o zrušení nařízení Rady
a) drží
většinu
upsaného
(EHS) č. 1191/69 a č. 1107/70,
základního kapitálu podniku;
3. jedná jako letecký dopravce, který
b) disponují většinou hlasovacích
plní závazky veřejné služby podle
práv vyplývajících z podílu na
článku 16 nařízení Evropského
podniku, nebo
parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008,
c) mohou jmenovat více než
o
společných
pravidlech
pro
polovinu
členů
správního,
provozování
leteckých
služeb
řídícího nebo dozorčího orgánu
ve Společenství, nebo
podniku;
4. jedná jako majitel lodi, který plní
závazky veřejných služeb podle článku
Čl. 5
4 nařízení Rady (EHS) č. 3577/92,
5. Subjekty veřejného sektoru
o uplatňování zásady volného pohybu
zpřístupní dynamická data pro
služeb v námořní dopravě v členských
opakované použití bezprostředně
státech (námořní kabotáž) a
po
jejich
shromáždění
b) v níž může stát, územní samosprávný
prostřednictvím vhodných rozhraní
celek nebo právnická osoba podle
pro programování aplikací a tam,
odstavce 1 písm. c) až f) vykonávat přímo
kde je to relevantní, též s možností
nebo nepřímo dominantní vliv na základě
stažení kompletní datové sady.
majetkové účasti v této právnické osobě
nebo pravidel, jimiž se řídí.
(3) Má se za to, že podmínka
dominantního vlivu je splněna, pokud stát,
územní
samosprávný
celek
nebo
právnická osoba podle odstavce 1 písm.
8
c) až g) přímo nebo nepřímo
a) drží většinový podíl na upsaném
základním kapitálu veřejného podniku,
b) disponují s většinou hlasovacích práv
vyplývajících z podílu na veřejném
podniku, nebo
c) mohou jmenovat více než polovinu
členů správního, řídícího nebo dozorčího
orgánu veřejného podniku.
(4) Veřejný podnik je povinen
podle tohoto zákona poskytovat pouze ty
informace, které se týkají jeho činností
podle odstavce 2 písm. a).
___________________
21) § 153 zákona č. 134/2016 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek.
§ 4a odst. 1
Poskytování informací na žádost
32019L1024
Čl. 8 odst. 1 1. Opakované použití dokumentů
smí podléhat pouze podmínkám,
(1) Je-li informace poskytována na
které jsou objektivní, přiměřené,
základě žádosti, poskytuje se
v souladu
nediskriminační
a odůvodněné
se standardními podmínkami užití ve
cílem veřejného zájmu.
formátech a jazycích podle obsahu
žádosti o poskytnutí informace, včetně k
ní se vztahujících metadat, pokud tento
zákon nestanoví jinak. …
§ 4a odst. 2 (2) Je-li informace poskytována na
32019L1024
Čl. 5 odst. 5 5. Subjekty veřejného sektoru
písm. e)
základě žádosti, poskytuje se způsobem
zpřístupní dynamická data pro
podle obsahu žádosti, zejména
opakované použití bezprostředně
…
po
jejich
shromáždění
e)
sdílením
dat
prostřednictvím
prostřednictvím vhodných rozhraní
rozhraní informačního systému
pro
pro programování aplikací a tam,
programování aplikací, nebo
kde je to relevantní, též s možností
9
umožněním
dálkového
přístupu
stažení kompletní datové sady.
k informaci, která se v průběhu času
mění,
obnovuje,
doplňuje
nebo
opakovaně
vytváří,
nebo
jejím
pravidelným předáváním jiným způsobem.
§ 4b odst. 1
Poskytování informací zveřejněním
32019L1024
Čl. 5 odst.1 1. Aniž je dotčena kapitola V,
poskytují
subjekty
veřejného
(1) Informace poskytovaná zveřejněním
sektoru a veřejné podniky své
se poskytuje
v souladu se standardními
dokumenty
v jakémkoliv
již
podmínkami užití ve všech formátech
existujícím formátu nebo jazyce,
a jazycích, ve kterých byla vytvořena; při
a pokud je to možné a vhodné,
zveřejnění
takové
informace
v
elektronickými
prostředky
ve
elektronické podobě musí být jeden z
formátech, jež jsou otevřené,
těchto formátů otevřený a, je-li to možné,
strojově
čitelné,
dostupné,
též strojově čitelný. Je-li to možné a
vyhledatelné a opětovně použitelné,
vhodné, zveřejní povinný subjekt spolu s
spolu s jejich metadaty. Formát
informací též metadata, která se k ní
i metadata pokud možno splňují
vztahují. Formát i metadata by měly co
formální otevřené normy.
nejvíce splňovat
co nejvíce splňují
otevřené formální normy.
Poznámka:
Ve směrnici 2019/1024 došlo oproti
směrnici 2003/98/ES (v aktuálním
znění) k posílení požadavku na
použití a kvalitu metadat a
otevřených formálních norem. Tento
požadavek je reflektován uvedeným
ustanovením.
§ 4b odst. 2
(2) Povinné subjekty zveřejňují informace
32019L1024
odstavec
(16) Otevřená data jako koncept
obsažené v jimi vedených nebo
16
jsou obecně chápána jako označení
spravovaných registrech, evidencích,
preambule
dat v otevřených formátech, jež
seznamech nebo rejstřících, které jsou na
může kdokoli volně používat,
základě zákona každému přístupné a
opakovaně používat a sdílet pro
které lze využít při podnikání nebo jiné
jakékoli účely. Politiky týkající se
výdělečné činnosti, ke studijním nebo
otevřených dat, které podporují
vědeckým účelům anebo při veřejné
širokou dostupnost a opakované
10
kontrole
povinných
subjektů,
jako
použití informací veřejného sektoru
otevřená data. Povinné subjekty zaevidují
pro soukromé nebo komerční účely
tyto informace v národním katalogu
s minimálními či žádnými právními,
otevřených dat. Seznam informací podle
technickými a finančními omezeními
věty první stanoví prováděcí právní
a které napomáhají oběhu informací
předpis. Má se za to, že před dalším
nejen pro hospodářské subjekty, ale
zpracováním otevřených dat nemají
primárně také pro veřejnost, mohou
přednost oprávněné zájmy nebo práva a
hrát důležitou úlohu při podpoře
svobody subjektu údajů vyžadující
společenské
angažovanosti
ochranu osobních údajů.
a nastartování a podpoře vývoje
nových služeb založených na
nových způsobech kombinování
a využití těchto informací. Členské
státy se proto vyzývají, aby
podpořily vytváření dat podle zásad
„otevřených dat již od návrhu“
a „standardního
zpřístupnění
dokumentů ve formě otevřených
dat“, a to u všech dokumentů
spadajících do působnosti této
směrnice. Přitom by měly zajistit
jednotný stupeň ochrany cílů
představujících veřejný zájem, jako
je veřejná bezpečnost, mj. všude
tam, kde se jedná o citlivé
informace týkající se ochrany
kritické infrastruktury. Dále by měly
zajistit ochranu osobních údajů
i v případě, že informace tvořící
součást určitého datového souboru
samy o sobě sice nepředstavují
riziko zjištění totožnosti určité
fyzické osoby, ale ve spojení
s jinými dostupnými informacemi by
takové riziko mohlo vzniknout.
11
§ 4c odst. 1
Národní katalog otevřených dat
32019L1024
Čl. 1 odst.
Čl. 1
1, Čl. 5
(1) Národní katalog otevřených dat je
odst. 1 a 2, 1. Na
podporu
používání
informační systém veřejné správy
Čl. 9 odst. 2 otevřených
dat
a k podnícení
přístupný způsobem umožňujícím dálkový
inovace produktů a služeb stanoví
přístup sloužící k evidování informací
tato směrnice soubor minimálních
zveřejňovaných jako otevřená data
pravidel pro opakované použití
a dalších informací zveřejňovaných
a praktická opatření pro usnadnění
způsobem
umožňujícím
dálkový
opakovaného použití (…).
přístup, zejména rozhraním pro
programování aplikací a informací
Čl. 5
o produktech
a službách,
které
otevřená data a další informace
1. Aniž je dotčena kapitola V,
využívají.
Informace
obsažené
poskytují
subjekty
veřejného
v národním katalogu otevřených dat
sektoru a veřejné podniky své
jsou
poskytovány
způsobem
dokumenty
v jakémkoliv
již
umožňujícím dálkový přístup jako
existujícím formátu nebo jazyce,
otevřená data.
a pokud je to možné a vhodné,
elektronickými
prostředky
ve
formátech, jež jsou otevřené,
strojově
čitelné,
dostupné,
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy.
2. Členské státy vybízejí subjekty
veřejného
sektoru
a veřejné
podniky,
aby
vytvářely
a zpřístupňovaly
dokumenty
spadající do oblasti působnosti této
směrnice v souladu se zásadami
„otevřených dat již od návrhu“
a „standardního
zpřístupnění
dokumentů ve formě otevřených
12
dat“.
Čl. 9
2. Členské státy ve spolupráci
s Komisí pokračují v úsilí na
zjednodušení přístupu k datovým
souborům, zejména poskytnutím
jednotného přístupového bodu
a postupným
zpřístupňováním
vhodných
datových
souborů
v držení subjektů veřejného sektoru
s ohledem na všechny dokumenty,
na které se tato směrnice vztahuje,
jakož i k údajům v držení orgánů
Unie, a to ve formátech, které jsou
přístupné, snadno vyhledatelné
a opětovně
použitelné
elektronickými prostředky.
§ 5 odst. 1 písm. g)
Zveřejňování informací
32019L1024
Legislativně-technická změna
související s „přečíslováním“ § 14a
(1) Každý povinný subjekt musí pro
na § 14b
informování veřejnosti ve svém sídle
a svých úřadovnách zveřejnit na místě,
které je všeobecně přístupné, jakož
i umožnit pořízení jejich kopie, tyto
informace:
…
g)
výhradní licence poskytnuté podle
§ 14a 14b odst. 4,
§ 5 odst. 5
(5) Povinné subjekty, které vedou
32019L1024
Legislativně-technická změna
a spravují registry, evidence, seznamy
související se zavedením § 5a
nebo rejstříky obsahující informace, které
(převedení úpravy)
jsou na základě zvláštního zákona
13
každému přístupné, jsou tyto informace
povinny zveřejňovat v přehledné formě
způsobem umožňujícím i dálkový přístup.
Na tyto subjekty se pro tento účel
nevztahuje povinnost zamezit sdružování
informací podle zvláštního právního
předpisu.3a)
§ 5 odst. 5
(5) (6) Povinný subjekt může informace
32019L102
Legislativně-technické zpřesnění
podle odstavce 1 zveřejnit i dalšími
související se zavedením § 5a
způsoby a s výjimkami uvedenými v tomto
zákoně může zveřejnit i další informace
může zveřejnit i další informace,
nestanoví-li zákon jinak.
§ 5a a 5b
§ 5a
32019L1024
Čl. 1 odst.
Čl. 1
Informace zveřejňované způsobem
1, Čl. 5
umožňujícím dálkový přístup
odst. 1, 2,
1. Na
podporu
používání
5, 6 a 7
otevřených
dat
a k podnícení
(1) Povinné subjekty, které na základě
inovace produktů a služeb stanoví
zákona vedou a spravují registry,
tato směrnice soubor minimálních
evidence, seznamy nebo rejstříky
pravidel pro opakované použití
obsahující informace, které jsou na
a praktická opatření pro usnadnění
základě zákona každému přístupné (dále
opakovaného použití (…).
jen „registr“), jsou povinny tyto informace
zveřejňovat v přehledné formě způsobem
Čl. 5
umožňujícím i dálkový přístup. Na tyto
subjekty se pro tento účel nevztahuje
1. Aniž je dotčena kapitola V,
povinnost zamezit sdružování informací.
poskytují
subjekty
veřejného
sektoru a veřejné podniky své
(2) Povinné subjekty zveřejňují informace
dokumenty
v jakémkoliv
již
obsažené
v registrech,
s výjimkou
existujícím formátu nebo jazyce,
dokumentů ze sbírky listin, jsou-li součástí
a pokud je to možné a vhodné,
registru, rovněž jako otevřená data. Podle
elektronickými
prostředky
ve
věty první se nezveřejní jméno a příjmení,
formátech, jež jsou otevřené,
datum narození s výjimkou roku narození,
strojově
čitelné,
dostupné,
14
rodné číslo a adresa místa trvalého
vyhledatelné a opětovně použitelné,
pobytu nebo bydliště s výjimkou názvu
spolu s jejich metadaty. Formát
obce; to neplatí, jsou-li tyto údaje uvedeny
i metadata pokud možno splňují
v registrech v souvislosti s podnikáním
formální otevřené normy.
nebo jinou obdobnou výdělečnou činností
nebo v souvislosti s členstvím fyzické
2. Členské státy vybízejí subjekty
osoby ve statutárním nebo jiném orgánu
veřejného
sektoru
a veřejné
právnické osoby nebo s výkonem funkce
podniky,
aby
vytvářely
statutárního orgánu nebo v souvislosti
a zpřístupňovaly
dokumenty
s postavením skutečného majitele podle
spadající do oblasti působnosti této
zákona upravujícího evidenci skutečných
směrnice v souladu se zásadami
majitelů.
„otevřených dat již od návrhu“
a „standardního
zpřístupnění
(3) Povinné subjekty zveřejňují dynamická
dokumentů ve formě otevřených
data, která nejsou obsažená v registrech
dat“.
a jejichž poskytnutí není zákonem
omezeno,
způsobem
umožňujícím
5. Subjekty veřejného sektoru
dálkový přístup, zejména prostřednictvím
zpřístupní dynamická data pro
rozhraní pro programování aplikací jako
opakované použití bezprostředně
otevřená data, bezprostředně po jejich
po
jejich
shromáždění
shromáždění. Pokud by bezprostřední
prostřednictvím vhodných rozhraní
zveřejnění dynamických dat dle věty první
pro programování aplikací a tam,
představovalo pro povinný subjekt
kde je to relevantní, též s možností
nepřiměřenou zátěž, zveřejní povinný
stažení kompletní datové sady.
subjekt dynamická data bez zbytečného
odkladu
tak,
aby
nedošlo
k
6. Pokud
by
zpřístupnění
nepřiměřenému narušení využitelnosti
dynamických dat pro opakované
dynamických dat. Povinné subjekty
použití bezprostředně po jejich
zaevidují jimi zveřejňovaná dynamická
shromáždění podle odstavce 5
data v národním katalogu otevřených dat.
přesáhlo finanční a technickou
kapacitu
subjektu
veřejného
sektoru, v důsledku čehož by bylo
třeba neúměrného úsilí, zpřístupní
se tato dynamická data pro
opakované
použití
v takovém
15
časovém horizontu nebo s takovými
dočasnými technickými omezeními,
které nepřiměřeně nenaruší využití
jejich
hospodářského
a společenského potenciálu.
7. Odstavce 1 až 6 se vztahují na
stávající
dokumenty
v držení
veřejných podniků, které jsou
k dispozici pro opakované použití.
§ 5b
§ 5b
32019L1024
Čl. 5 odst.
čl. 5
Zveřejňování datových souborů s
8,
vysokou hodnotou
Čl. 6 odst. 6 8. Datové
soubory
s vysokou
písm. a)
hodnotou, jejichž seznam se
Povinný subjekt zveřejňuje ve strojově
stanoví podle čl. 14 odst. 1, se
čitelném a otevřeném formátu v souladu
zpřístupní pro opakované použití ve
se standardními podmínkami užití,
strojově
čitelném
formátu
zejména prostřednictvím rozhraní pro
prostřednictvím vhodných rozhraní
programování aplikací, jako otevřená data
pro programování aplikací a tam,
informace, jejichž seznam stanoví přímo
kde je to relevantní, též s možností
použitelný předpis Evropské unie vydaný
stažení kompletní datové sady.
podle čl. 14 odst. 1 směrnice Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2019/1024.
čl. 6
Přístup a využití datových souborů s
vysokou
hodnotou
je
bezplatný,
6. Opakované
použití
těchto
nestanoví-li seznam podle věty první
dokumentů
je
pro
uživatele
jinak.“.
bezplatné:
a) s výhradou čl. 14 odst. 3, 4 a 5,
datových souborů s vysokou
hodnotou, jejichž seznam se
stanoví v souladu s odstavcem 1
uvedeného článku;
§ 14 odst. 5 písm. (5) Povinný subjekt posoudí žádost a:
32019L1024
Legislativně-technická
změna
a) a d)
a)
brání-li nedostatek údajů o žadateli
související s „přečíslováním“ § 14a
podle odstavce 2 postupu vyřízení
na § 14b.
16
žádosti o informaci podle tohoto zákona,
zejména podl
e § 14a
14b nebo 15, vyzve
žadatele ve lhůtě do 7 dnů ode dne
podání žádosti, aby žádost doplnil;
nevyhoví-li žadatel této výzvě do 30 dnů
ode dne jejího doručení, žádost odloží,
d)
nerozhodne-li podl
e § 15, poskytne
informaci v souladu se žádostí ve lhůtě
nejpozději do 15 dnů ode dne přijetí
žádosti nebo ode dne jejího doplnění
nebo upřesnění; je-li zapotřebí licence
podle
§ 14a
14b, předloží v této lhůtě
žadateli konečnou licenční nabídku.
§ 14a
§ 14a
32019L1024
Čl. 12
Článek 12
Výhradní dohody
Výhradní dohody
(1) Povinný subjekt se může při
poskytování
informací
odchýlit
od
1. Opakované použití dokumentů
standardních podmínek užití a uzavřít
je přístupné všem potenciálním
výhradní dohodu o poskytování informací
účastníkům trhu, i když jeden nebo
(dále jen „výhradní dohoda“) s žadatelem,
více účastníků trhu již využívají
pokud je to nezbytné pro poskytování
výrobků
s přidanou
hodnotou
služby ve veřejném zájmu. Informaci
založených na těchto dokumentech.
poskytnutou na základě výhradní dohody
Smlouvy nebo jiné dohody mezi
povinný subjekt po dobu trvání výhradní
subjekty veřejného sektoru nebo
dohody neposkytne. Poskytne-li povinný
veřejnými podniky, které mají
subjekt informaci na základě výhradní
dokumenty
v držení,
a třetími
dohody, přezkoumá alespoň každé 3 roky
stranami nesmějí udělovat výhradní
trvání důvodů, na základě kterých byla
práva.
výhradní dohoda o poskytnutí informace
uzavřena.
2. Je-li však pro poskytování
služby ve veřejném zájmu výhradní
(2) Povinný subjekt může výhradní
právo nezbytné, je platnost důvodů
dohodu uzavřít s žadatelem rovněž
udělení takového výhradního práva
17
v případě, kdy se výhradní právo týká
pravidelně přezkoumávána, a to
digitalizace kulturních zdrojů, které již
alespoň každé tři roky. Výhradní
nejsou chráněny autorským právem nebo
dohody uzavřené dne 16. července
jiným právem duševního vlastnictví,
2019 nebo později se zveřejní
jestliže je to nezbytné pro naplnění
online nejméně dva měsíce
veřejného zájmu. Uzavře-li povinný
předtím, než nabudou účinnosti.
subjekt výhradní dohodu podle věty první,
Konečné podmínky těchto dohod
přezkoumá trvání důvodů, na základě
musí být transparentní a musí být
kterých byla výhradní dohoda uzavřena,
zveřejněny online.
v jedenáctém roce trvání, případně
každých následujících 7 let.
Tento odstavec se nevztahuje na
digitalizaci kulturních zdrojů.
(3) V případě uzavření výhradní dohody
k digitalizaci kulturního zdroje podle
3. Bez ohledu na odstavec 1, týká-
odstavce 2 musí být povinnému subjektu
li se výhradní právo digitalizace
bezplatně nejpozději ke konci trvání
kulturních zdrojů, nesmí doba jeho
výhradní dohody poskytnuta kopie
trvání obecně překročit deset let.
digitální reprodukce kulturního zdroje,
Překročí-li tato doba deset let,
kterou bude možné po skončení trvání
přezkoumá se trvání tohoto
výhradní dohody poskytnout podle tohoto
výhradního práva v jedenáctém
zákona.
roce a popřípadě každých sedm
následujících let.
(4) Podmínky poskytnutí informace na
základě výhradní dohody musí umožňovat
Dohody udělující výhradní práva
další užití informace žadatelem v souladu
uvedená v prvním pododstavci musí
se žádostí, pokud tento zákon nestanoví
být transparentní a musí být
jinak.
zveřejňovány.
(5) Povinný subjekt zveřejní výhradní
dohody
uzavřené
při
poskytování
Pokud existuje výhradní právo
informací podle tohoto zákona způsobem
uvedené v prvním pododstavci,
umožňujícím dálkový přístup nejméně 2
dotčenému subjektu veřejného
měsíce předtím, než nabudou účinnosti.
sektoru je jako součást takové
Povinný subjekt zveřejňuje způsobem
dohody bezplatně poskytnuta kopie
umožňujícím dálkový přístup výsledky
digitalizovaných kulturních zdrojů.
Tato kopie je po skončení trvání
18
přezkumu trvání důvodů uzavření
výhradního
práva
k dispozici
výhradní dohody podle odstavců 1 a 2. Na
k opakovanému použití.
ustanovení výhradních dohod uzavřených
podle tohoto zákona se nevztahuje
4. Právní nebo praktická opatření,
ochrana obchodního tajemství.
jež mají, aniž by výslovně udělila
výhradní právo, vést k omezení
dostupnosti
dokumentů
pro
opakované použití pro jiné subjekty
než třetí stranu účastnící se dohody
nebo od nichž lze toto omezení
důvodně očekávat, se zveřejní
online nejméně dva měsíce před
svým vstupem v platnost. Účinek
takových právních nebo praktických
opatření na dostupnost údajů pro
opakované použití je pravidelně
přezkoumáván, a to alespoň každé
tři roky. Konečné podmínky těchto
opatření musí být transparentní
a musí být zveřejněny online.
§ 14b a 14c
§ 14b
32019L1024
Čl. 12
Poznámka: Speciální úprava pro
Některá ustanovení o licenční nebo
autorskoprávní dopady čl. 12
podlicenční smlouvě při poskytování
(speciální
úprava
k obecnému
informací
§ 14a)
(1) Má-li být informace, která je
předmětem práva autorského, poskytnuta
na základě licenční nebo podlicenční
smlouvy a majetková práva k předmětu
práva autorského vykonává povinný
subjekt, který není vyňat z povinnosti
poskytovat informaci podl
e § 11 odst. 5,
postupuje se ve věcech neupravených
tímto zákonem podle
jiného právního
předpisu22).
19
(2) Odměna za oprávnění informaci užít
nesmí být vyšší než úhrada podle
§ 17,
nestanoví-li jinak zvláštní právní předpis
nebo licenční smlouva mezi povinným
subjektem a tím, kdo právo nakládat
s předmětem práva autorského na
povinný subjekt převedl.
(3) Podmínky poskytnutí informace
v licenční nebo podlicenční smlouvě (dále
jen „licenční smlouva“) musí umožňovat
další užití informace žadatelem v souladu
se žádostí, pokud tento zákon nestanoví
jinak. Licence nebo podlicence (dále jen
„licence“) se poskytuje jako nevýhradní,
s výjimkou případů podle odstavce 4.
(4) Povinný subjekt může poskytnout
výhradní licenci pouze tehdy, je-li
výhradní licence pro další šíření
poskytované informace nezbytná a je-li to
ve veřejném zájmu. Poskytne-li povinný
subjekt výhradní licenci podle věty první,
přezkoumá alespoň každé 3 roky trvání
důvodů, na základě kterých byla výhradní
licence poskytnuta; to neplatí v případě
poskytnutí výhradní licence k digitalizaci
kulturního zdroje, kdy povinný subjekt
přezkoumá trvání důvodů, na základě
kterých byla výhradní licence poskytnuta,
v jedenáctém roce trvání, případně
každých následujících 7 let. V případě
poskytnutí výhradní licence k digitalizaci
kulturního zdroje musí být povinnému
20
subjektu bezplatně poskytnuta kopie
digitální reprodukce kulturního zdroje,
kterou bude možné po skončení trvání
výhradní licence poskytnout podle tohoto
zákona. Povinný subjekt zveřejňuje
způsobem umožňujícím dálkový přístup
výsledky přezkumu trvání důvodů
uzavření výhradní licence.
(5) Povinný subjekt zveřejní způsobem
umožňujícím dálkový přístup vzor licenční
smlouvy, která může být žadatelem
přizpůsobena konkrétní žádosti a použita
jako návrh na uzavření licenční smlouvy.
(6) Na ustanovení licenčních smluv
uzavřených při poskytování informací
podle tohoto zákona se nevztahuje
ochrana obchodního tajemství.
§ 14c
Zvláštní právo pořizovatele databáze
Má-li být poskytnuta informace, která je
předmětem zvláštního práva pořizovatele
databáze
podle
jiného
právního
předpisu2b), a majetková práva k tomuto
právu vykonává povinný subjekt uvedený
v § 2 odst. 1 písm. a) až g), tento povinný
subjekt se při poskytování informace
těchto práv vzdá, případně poskytne
informaci na základě takové licence, která
umožní
vytěžování
a
zužitkování
poskytované informace třetím osobám
bez omezení způsobu a účelu následného
21
užití informace.
____________________
22) Zákon č. 121/2000 Sb.
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský
zákoník.
§ 16a odst. 1
Stížnost na postup při vyřizování
32019L1024
Legislativně-technická změna
písm. d)
žádosti o informace
související s „přečíslováním“ § 14a
na § 14b.
(1) Stížnost na postup při vyřizování
žádosti o informace (dále jen "stížnost")
může podat žadatel, …
d) který nesouhlasí s výší úhrady sdělené
podle
§ 17 odst. 3, s výší zálohy na
úhradu podle § 17a odst. 2 nebo s výší
odměny podle
§ 14a 14b odst. 2,
požadovanými
v souvislosti
s poskytováním informací
§ 16a odst. 6 (6) Nadřízený orgán při rozhodování
32019L1024
Legislativně-technická změna
písm. c)
o stížnosti podle odstavce 1 písm. a), b)
související s vymezením povinných
nebo c) přezkoumá postup povinného
subjektů v § 2.
subjektu a rozhodne tak, že
…
c)
usnesením
věc
převezme
a informaci poskytne sám nebo vydá
rozhodnutí o odmítnutí žádosti; tento
postup nelze použít vůči
územním
samosprávným celkům při výkonu
samostatné působnosti, nebo
§ 21 odst. 3
V § 21 se odstavec 3 zrušuje.
32019L1024
Zrušení zákonného zmocnění
v souvislosti s novým způsobem
zpřístupňování otevřených dat
22
podle nového § 5a.
Přechodné
Výhradní dohody o poskytování informací,
32019L1024
Čl. 12 odst. 5. Výhradní
dohody
platné
ustanovení
na které se nevztahuje § 14a odst. 1 a 2
5
k 17. červenci 2013, na které se
zákona č. 106/1999 Sb., ve znění
nevztahují
výjimky
stanovené
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
v odstavcích 2 a 3 a které uzavřely
zákona, platné k 17. červenci 2013,
subjekty veřejného sektoru, se
pozbývají účinnosti uplynutím sjednané
ukončí dnem konce platnosti
doby, nejpozději však 18. července 2043.
smlouvy,
nejpozději
však
Výhradní dohody o poskytování informací,
18. července 2043.
na které se nevztahuje § 14a odst. 1 a 2
zákona č. 106/1999 Sb., ve znění
Výhradní
dohody
platné
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
k 16. červenci 2019, na které se
zákona, platné k 16. červenci 2019,
nevztahují
výjimky
stanovené
pozbývají účinnosti uplynutím sjednané
v odstavcích 2 a 3 a které uzavřely
doby, nejpozději však 17. července 2049.
subjekty veřejného sektoru, se
ukončí dnem konce platnosti
smlouvy,
avšak
nejpozději
17. července 2049.
Přechodné
Povinné subjekty zveřejní dosud vedené
32019L1024
Přechodné ustanovení související
ustanovení
registry, evidence, seznamy nebo rejstříky
s novou úpravou pravidel
obsahující informace, které jsou na
zpřístupňování otevřených dat
základě zvláštního zákona každému
v § 5a.
přístupné, jako otevřená data podle § 5a
odst. 2 zákona č. 106/1999 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona do 2 let ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona.
23
2. Zákon č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů
Navrhovaný právní předpis (resp. jiný
Odpovídající předpis EU
právní předpis)
Ustanovení
Obsah
Celex č.
Ustanovení
Obsah
(část, §, odst.,
(čl., odst.,
písm., apod.)
písm.,
bod.,
apod.)
§ 1 (poznámka pod 1) Směrnice Evropského parlamentu
32019L1024
Čl. 17
Tyto předpisy přijaté členskými státy
čarou č. 1)
a Rady 2003/4/ES ze dne 28. ledna 2003
odst. 1
musí obsahovat odkaz na tuto
o přístupu veřejnosti k informacím
směrnici nebo musí být takový
o životním prostředí a o zrušení směrnice
odkaz učiněn při jejich úředním
Rady 90/313/EHS. Směrnice Evropského
vyhlášení.
parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne
14. března 2007 o zřízení Infrastruktury
pro prostorové informace v Evropském
společenství (INSPIRE).
Směrnice Evropského parlamentu
a Rady 2019/1024 ze dne 20. června
2019
o
otevřených
datech
a opakovaném
použití
informací
veřejného sektoru.
§ 1 odst. 1 písm. d)
Předmět úpravy
32019L1024
Čl. 1 odst.
Čl. 1
1, Čl. 5
(1) Tento zákon zapracovává příslušné
odst. 1, 2 a 1. Na
podporu
používání
předpisy Evropské unie1) a upravuje
5
otevřených
dat
a k podnícení
zabezpečení práva a přístup k informacím
inovace produktů a služeb stanoví
o životním prostředí a na včasné a úplné
tato směrnice soubor minimálních
informace o životním prostředí,1a) na
pravidel pro opakované použití
vytvoření podmínek pro výkon tohoto
a praktická opatření pro usnadnění
práva a podporu aktivního zpřístupňování
opakovaného použití (…).
informací o životním prostředí ze strany
povinných subjektů. Stanoví
Čl. 5
24
…
d) aktivní zpřístupňování informací
1. Aniž je dotčena kapitola V,
o životním prostředí a
prostředí, podporu
poskytují subjekty veřejného sektoru
používání zařízení umožňující dálkový
a veřejné podniky své dokumenty
přístup
a podporu zpřístupňování
v jakémkoliv již existujícím formátu
informací prostřednictvím rozhraní pro
nebo jazyce, a pokud je to možné
programování aplikací,
a vhodné, elektronickými prostředky
ve formátech, jež jsou otevřené,
strojově
čitelné,
dostupné,
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy.
2. Členské státy vybízejí subjekty
veřejného
sektoru
a veřejné
podniky,
aby
vytvářely
a zpřístupňovaly
dokumenty
spadající do oblasti působnosti této
směrnice v souladu se zásadami
„otevřených dat již od návrhu“
a „standardního
zpřístupnění
dokumentů ve formě otevřených
dat“.
5. Subjekty veřejného sektoru
zpřístupní dynamická data pro
opakované použití bezprostředně
po
jejich
shromáždění
prostřednictvím vhodných rozhraní
pro programování aplikací a tam,
kde je to relevantní, též s možností
stažení kompletní datové sady.
§ 2 písm. d)
Vymezení pojmů
32019L1024
Čl. 5 odst. 1 1. Aniž je dotčena kapitola V,
poskytují subjekty veřejného sektoru
25
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a veřejné podniky své dokumenty
…
v jakémkoliv již existujícím formátu
d) aktivním zpřístupňováním informací
nebo jazyce, a pokud je to možné
jejich poskytování neomezenému okruhu
a vhodné, elektronickými prostředky
subjektů, aniž by bylo třeba podat žádost,
ve formátech, jež jsou otevřené,
a to v souladu se standardními
strojově
čitelné,
dostupné,
podmínkami
užití
zejména
vyhledatelné a opětovně použitelné,
prostřednictvím
rozhraní
pro
spolu s jejich metadaty. Formát
programování aplikací;
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy.
§ 2 písm. e) až h)
e) strojově čitelným formátem formát
32019L1024
Čl. 2 odst.
13) „strojově čitelným formátem“
datového souboru s takovou strukturou,
13 a 14
formát souboru s takovou
která umožňuje programovému vybavení
strukturou, která umožňuje
snadno nalézt, rozpoznat a získat z tohoto
softwarovým aplikacím snadno
datového souboru konkrétní informace,
v něm nalézt, rozpoznat a získat
včetně jednotlivých údajů a jejich vnitřní
z něj konkrétní údaje, včetně
struktury;
jednotlivých uvedených fakt
f) otevřeným formátem formát datového
a jejich vnitřní struktury;
souboru, který není závislý na konkrétním
14) „otevřeným formátem“ formát
technickém a programovém vybavení a je
souboru, který není závislý na
zpřístupněn veřejnosti bez jakéhokoli
žádné platformě a je zpřístupněn
omezení, které by znemožňovalo využití
veřejnosti bez jakéhokoli
informací obsažených v datovém souboru;
omezení, které by znemožňovalo
g)
standardními
podmínkami
užití
opakované použití dokumentů;
poskytování informací za takových
podmínek,
které
jsou
objektivní,
Poznámka:
přiměřené, nediskriminační, nevýhradní,
odůvodněné cílem veřejného zájmu a
1) standardní podmínky užití:
neomezují způsob ani účel následného
Pojem
standardní podmínky užití
využití poskytovaných informací;
není ve Směrnici definován.
h) rozhraním pro programování aplikací
Vymezení
v návrhu
zákona
sada funkcí a procesů umožňujících
odpovídá odstavci 20 preambule:
vytváření
aplikací,
které
přistupují
„Je třeba vytvořit obecný rámec
k funkcím nebo datům operačního
podmínek opakovaného použití
systému, databáze, aplikace nebo jiné
dokumentů veřejného sektoru, aby
26
elektronické služby;
byly
zajištěny
spravedlivé,
přiměřené
a nediskriminační
podmínky opakovaného použití
takových informací.“. Dále lze
odkázat na Čl. 8 odst. 1:
„1. Opakované použití dokumentů
smí podléhat pouze podmínkám,
které jsou objektivní, přiměřené,
nediskriminační
a odůvodněné
cílem veřejného zájmu.“.
2) Rozhraní pro programování
aplikací. Pojem
rozhraní pro
programování
aplikací
není
Směrnicí
v normativním
textu
vymezen, protože se jedná o běžně
užívané
označení
pro
daný
technické řešení. Určité vymezení je
pouze v odstavci 32 preambule
(„Rozhraním pro programování
aplikací se rozumí soubor funkcí,
postupů, definic a protokolů pro
strojovou komunikaci a plynulou
výměnu údajů. Tato rozhraní by
měla mít přehlednou technickou
dokumentaci, která by měla být
úplná a dostupná online. Používat
by se měla pokud možno volně
přístupná
rozhraní
pro
programování aplikací.“). Užíván je
dále v odstavci 31 a 69 preambule
Směrnice a v čl. 5 odst. 5 a čl. 14
odst. 1 písm. c) Směrnice.
Navrhovaná
definice
odpovídá
běžnému
chápání
tohoto
27
technického řešení.
§ 2 písm. j)
j) metadaty data, která popisují souvislosti,
32019L1024
Definice
metadat
zahrnuje
obsah a strukturu zaznamenaných
implementaci požadavků směrnice
informací, včetně informací popisujících
2019/1024, zároveň se do ní
soubory prostorových dat, nebo služeb,
promítají
požadavky
na
včetně služeb založených na prostorových
implementaci definice metadat,
datech, a která umožňují a usnadňují
které klade směrnice INSPIRE
jejich vyhledávání, třídění a používání a
(2007/2/ES).
Uvedené
znění
která dále popisují jejich správu v průběhu
definice metadat tak zahrnuje
času;
všechna metadata, na která zákon
č. 123/1998 Sb. dopadá, tedy jak
metadata
vztahující
se
k prostorovým datům (na které
dopadá směrnice INSPIRE), tak
metadata vztahující se k ostatním
informacím o životním prostředí (na
které dopadá směrnice 2019/1024).
Metadata nejsou v normativním
textu
směrnice
2019/1024
vymezena,
nicméně
Směrnice
s nimi počítá a užívá je (srov.
zejména Čl. 5 odst. 1: „ Aniž je
dotčena kapitola V, poskytují
subjekty
veřejného
sektoru
a veřejné podniky své dokumenty
v jakémkoliv již existujícím formátu
nebo jazyce, a pokud je to možné
a vhodné, elektronickými prostředky
ve formátech, jež jsou otevřené,
strojově
čitelné,
dostupné,
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy“.).
28
§ 2 písm. p)
p) otevřenými daty informace a prostorová
32019L1024
Otevřená data nejsou v normativním
data
zveřejňovaná
způsobem
textu Směrnice vymezena (určité
umožňujícím dálkový přístup v otevřeném
vymezení otevřených dat je pouze
a strojově čitelném formátu, které lze
v odstavci 16 preambule), nicméně
využít zejména při podnikání nebo jiné
Směrnice s nimi počítá a užívá je
výdělečné činnosti, ke studijním nebo
(srov. zejména Čl. 5 odst. 1: „ Aniž
vědeckým účelům anebo při veřejné
je dotčena kapitola V, poskytují
kontrole povinných subjektů, jejichž
subjekty
veřejného
sektoru
způsob ani účel následného využití není
a veřejné podniky své dokumenty
povinným subjektem, který je zveřejňuje,
v jakémkoliv již existujícím formátu
omezen a které jsou evidovány v
nebo jazyce, a pokud je to možné
národním katalogu otevřených dat nebo
a vhodné, elektronickými prostředky
v geoportálu.
ve formátech, jež jsou otevřené,
strojově
čitelné,
dostupné,
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy“.).
§ 6 odst. 2
(2) Pokud žadatel formu nebo způsob
32019L1024
Čl. 8 odst. 1 1. Opakované použití dokumentů
podle odstavce 1 neurčí, případně pokud
smí podléhat pouze podmínkám,
takové formy nebo způsobu nelze ze
které jsou objektivní, přiměřené,
závažných důvodů využít, zvolí se způsob
nediskriminační
a odůvodněné
a forma zpřístupnění informace s ohledem
cílem veřejného zájmu.
na splnění účelu žádosti o zpřístupnění
informace a její optimální využití
žadatelem. V pochybnostech se využije
především formy a způsobu, jež byly
žadatelem využity k podání žádosti. Pokud
povinný subjekt zpřístupní informaci byť
i jen částečně v jiné než požadované
formě, musí tento svůj postup odůvodnit.
Povinný
subjekt
zpřístupňuje
informace v souladu se standardními
29
podmínkami užití.
§ 8 odst. 3 písm. a) (3) Dále je možno odepřít zpřístupnění
32003L0004
Čl. 4 odst. 1 1. Členské státy mohou rozhodnout
informace, pokud
písm. d)
o odmítnutí žádosti o informace o
a) se týká
materiálu ve fázi dokončování
životním prostředí, jestliže:
nebo rozpracovaných dokumentů nebo
dosud
nezpracovaných
nebo
d) žádost se týká materiálu ve fázi
nevyhodnocených údajů,
dokončování nebo rozpracovaných
dokumentů nebo údajů;
§ 10 odst. 3
(3) Povinné subjekty jsou v souvislosti se
32019L1024
Čl. 6 odst. 1 1. Opakované použití dokumentů
zpřístupňováním informací oprávněny
je bezplatné. Může však být
žádat úhradu ve výši, která nesmí
povoleno účtovat mezní náklady
přesáhnout náklady spojené s pořízením
vynaložené
na
reprodukci,
kopií, opatřením technických nosičů dat
,
zpřístupňování a šíření dokumentů,
a s odesláním informací žadateli.
Povinný
jakož i na anonymizaci osobních
subjekt může vyžádat i úhradu za
údajů a na opatření přijatá na
mimořádně
rozsáhlé
vyhledání
ochranu důvěrných obchodních
informací.
informací.
32003L0004
Čl. 5 odst. 2 2. Orgány veřejné správy mohou
účtovat poplatek za poskytnutí
jakýchkoli informací o životním
prostředí,
který
ale
nesmí
přesáhnout přiměřenou částku.
§ 10a odst. 1
Aktivní zpřístupňování informací
32019L1024
Čl. 5 odst. 1 1. Aniž je dotčena kapitola V,
poskytují subjekty veřejného sektoru
(1) Povinné subjekty zpracovávají
a veřejné podniky své dokumenty
informace vztahující se k jejich působnosti
v jakémkoliv již existujícím formátu
a vytvářejí nezbytné technické a další
nebo jazyce, a pokud je to možné
podmínky pro aktivní zpřístupňování
a vhodné, elektronickými prostředky
informací
v souladu se standardními
ve formátech, jež jsou otevřené,
podmínkami užití.
strojově
čitelné,
dostupné,
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
30
formální otevřené normy.
§ 10a odst. 3
(3) Elektronické databáze podle odstavce
32019L1024
Čl. 1 odst.
Čl. 1
2 musí být přístupné prostřednictvím
1, Čl. 5
zařízení umožňujících dálkový přístup
odst. 1 a 2
1. Na
podporu
používání
jako
otevřená
data
zejména
otevřených
dat
a k podnícení
prostřednictvím
rozhraní
pro
inovace produktů a služeb stanoví
programování aplikací.
tato směrnice soubor minimálních
pravidel pro opakované použití
a praktická opatření pro usnadnění
opakovaného použití (…).
Čl. 5
1. Aniž je dotčena kapitola V,
poskytují subjekty veřejného sektoru
a veřejné podniky své dokumenty
v jakémkoliv již existujícím formátu
nebo jazyce, a pokud je to možné
a vhodné, elektronickými prostředky
ve formátech, jež jsou otevřené,
strojově
čitelné,
dostupné,
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy.
2. Členské státy vybízejí subjekty
veřejného
sektoru
a veřejné
podniky,
aby
vytvářely
a zpřístupňovaly
dokumenty
spadající do oblasti působnosti této
směrnice v souladu se zásadami
„otevřených dat již od návrhu“
a „standardního
zpřístupnění
dokumentů ve formě otevřených
31
dat“.
§ 10a odst. 4
(4) Povinné subjekty aktivně zpřístupňují
32019L1024
Čl. 5 odst.1 1. Aniž je dotčena kapitola V,
informace zejména
včetně metadat
poskytují subjekty veřejného sektoru
v souladu se standardními podmínkami
a veřejné podniky své dokumenty
užití způsobem umožňujícím dálkový
v jakémkoliv již existujícím formátu
přístup
,
zejména
prostřednictvím
nebo jazyce, a pokud je to možné
rozhraní pro programování aplikací,
a vhodné, elektronickými prostředky
a dále prostřednictvím vlastní ediční
ve formátech, jež jsou otevřené,
a publikační činnosti.
strojově
čitelné,
dostupné,
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy.
§ 10c
§ 10c
32019L1024
Čl. 5 odst. 8 8. Datové
soubory
s vysokou
Zveřejňování datových souborů
hodnotou, jejichž seznam se stanoví
s vysokou hodnotou
podle čl. 14 odst. 1, se zpřístupní
pro opakované použití ve strojově
Povinný subjekt zveřejňuje ve strojově
čitelném formátu prostřednictvím
čitelném a otevřeném formátu v souladu
vhodných
rozhraní
pro
se standardními podmínkami užití,
programování aplikací a tam, kde je
zejména prostřednictvím rozhraní pro
to relevantní, též s možností stažení
programování aplikací, jako otevřená data
kompletní datové sady.
informace, jejichž seznam stanoví přímo
použitelný předpis Evropské unie vydaný
podle čl. 14 odst. 1 směrnice Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2019/1024.
Přístup a využití datových souborů s
vysokou
hodnotou
je
bezplatný,
nestanoví-li seznam podle věty první jinak.
§ 11a odst. 1
Ministerstvo životního prostředí zaeviduje
32019L1024
Čl. 1 odst.
Čl. 1
informace a prostorová data zpřístupněná
1, Čl. 5
na geoportálu v národním katalogu
odst. 1 a 2
1. Na
podporu
používání
otevřených dat.
otevřených
dat
a k podnícení
inovace produktů a služeb stanoví
tato směrnice soubor minimálních
32
pravidel pro opakované použití
a praktická opatření pro usnadnění
opakovaného použití (…).
Čl. 5
1. Aniž je dotčena kapitola V,
poskytují subjekty veřejného sektoru
a veřejné podniky své dokumenty
v jakémkoliv již existujícím formátu
nebo jazyce, a pokud je to možné
a vhodné, elektronickými prostředky
ve formátech, jež jsou otevřené,
strojově
čitelné,
dostupné,
vyhledatelné a opětovně použitelné,
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy.
2. Členské státy vybízejí subjekty
veřejného
sektoru
a veřejné
podniky,
aby
vytvářely
a zpřístupňovaly
dokumenty
spadající do oblasti působnosti této
směrnice v souladu se zásadami
„otevřených dat již od návrhu“
a „standardního
zpřístupnění
dokumentů ve formě otevřených
dat“.
§ 11a odst. 7 (7) Metadata zahrnují informace o
32019L1024
Legislativně-technické
upřesnění
písm. b)
…
v souvislosti se změnou § 11c
b) podmínkách pro přístup k prostorovým
datům a službám založeným na
prostorových datech a jejich používání
a o výši úhrady podle § 11c odst. 3 a 4
33
odst. 2 a 3, pokud je požadována,
§ 11b odst. 1
Pravidla zpřístupňování dat
32019L1024
Čl. 5 odst.1 1. Aniž je dotčena kapitola V,
poskytují subjekty veřejného sektoru
(1) Povinný subjekt zpřístupňuje data
a veřejné podniky své dokumenty
v souladu s technickými požadavky
v jakémkoliv již existujícím formátu
v souladu se standardními podmínkami
nebo jazyce, a pokud je to možné
užití bez podání žádosti. Obdobně
a vhodné, elektronickými prostředky
zpřístupňuje data jiný poskytovatel
ve formátech, jež jsou otevřené,
prostorových dat. Pro zpřístupňování dat
strojově
čitelné,
dostupné,
z geoportálu se nepoužijí ustanovení § 3
vyhledatelné a opětovně použitelné,
až 7 a § 9.
spolu s jejich metadaty. Formát
i metadata pokud možno splňují
formální otevřené normy.
§ 11c
Přístup k prostorovým datům
32019L1024
Čl. 5 odst. 5 5. Subjekty veřejného sektoru
a 8
zpřístupní dynamická data pro
(1) Data zpřístupněná prostřednictvím
opakované použití bezprostředně
geoportálu
jsou
veřejně
přístupná
po
jejich
shromáždění
způsobem umožňujícím dálkový přístup,
prostřednictvím vhodných rozhraní
zejména prostřednictvím rozhraní pro
pro programování aplikací a tam,
programování aplikací. Povinný subjekt
kde je to relevantní, též s možností
nebo jiný poskytovatel prostorových dat
stažení kompletní datové sady.
zpřístupňují podmínky poskytování dat
jako součást jím zpřístupňovaných
8. Datové
soubory
s vysokou
metadat. …
hodnotou, jejichž seznam se stanoví
podle čl. 14 odst. 1, se zpřístupní
pro opakované použití ve strojově
čitelném formátu prostřednictvím
vhodných
rozhraní
pro
programování aplikací a tam, kde je
to relevantní, též s možností stažení
kompletní datové sady.
§ 11c odst. 2
(2) Licenční smlouva obsahuje zejména
Technická změna
a)
označení povinného subjektu nebo
jiného poskytovatele prostorových dat,
34
v případě fyzické osoby uvedením jména,
příjmení a bydliště a v případě
právnických osob názvem právnické
osoby, uvedením právní formy, sídla,
identifikačního
čísla
a daňového
identifikačního čísla,
b)
označení nabyvatele, u fyzické
osoby uvedením jména, příjmení, data
narození a bydliště a u právnické osoby
uvedením názvu, právní formy, sídla,
identifikačního čísla a daňového čísla,
c)
informace
o
předpokládaném
způsobu využívání prostorových dat
a služeb založených na prostorových
datech,
d)
předmět smlouvy, kterým se
rozumí přesný název prostorových dat
nebo služby založené na prostorových
datech,
e)
v případě služeb stahování dat
dobu platnosti smlouvy,
f)
podmínky užití prostorových dat
a služeb založených na prostorových
datech, které stanoví prováděcí právní
předpis,
g)
cenu za zpřístupňovaná prostorová
data a služby založené na prostorových
datech, platební a fakturační podmínky.
§ 11d odst. 1
Omezení a odepření přístupu
32019L1024
Čl. 1 odst. 6 6. Subjekty veřejného sektoru
k prostorovým datům
nevykonávají právo pořizovatele
databáze podle čl. 7 odst. 1
(1) Přístup k prostorovým datům bude
směrnice 96/9/ES s cílem bránit
odepřen, pokud by tím byla porušena
opakovanému použití dokumentů
ochrana práv třetích osob k předmětu
nebo je omezit nad rámec
35
práva autorského,
autorského nebo práv
stanovený touto směrnicí.
souvisejících s právem autorským nebo
zvláštního práva pořizovatele databáze.
3. Zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých
souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů
Navrhovaný právní předpis (resp. jiný
Odpovídající předpis EU
právní předpis)
Ustanovení
Obsah
Celex č.
Ustanovení
Obsah
(část, §, odst.,
(čl., odst.,
písm., apod.)
písm.,
bod.,
apod.)
§ 1 (poznámka pod 36) Články 107 až 109 Smlouvy o
32019L1024
Čl. 17
Tyto předpisy přijaté členskými státy
čarou č. 36)
fungování Evropské unie.
odst. 1
musí obsahovat odkaz na tuto
Směrnice Evropského parlamentu
směrnici nebo musí být takový
a Rady (EU) 2019/1024 ze dne 20.
odkaz učiněn při jejich úředním
června 2019 o otevřených datech
vyhlášení.
a opakovaném
použití
informací
veřejného sektoru.
§ 2 písm. o)
o) výzkumnými daty informace, s
32019L1024
Čl. 2 odst. 9 9) „údaji z výzkumu“ dokumenty
výjimkou
vědeckých
publikací,
v
v digitální formě, kromě vědeckých
elektronické
podobě,
které
jsou
publikací, které jsou
shromažďovány nebo vytvářeny v průběhu
shromažďovány nebo vytvářeny
činností výzkumu, vývoje a inovací, a jsou
v průběhu činností vědeckého
používány jako důkazy v procesu
výzkumu a jsou používány jako
výzkumu, vývoje a inovací nebo které jsou
důkazy v procesu výzkumu, nebo
obecně akceptovány výzkumnou obcí jako
které jsou obecně akceptovány
nezbytné k validaci zjištění a výsledků
výzkumnou obcí jako nezbytné
výzkumu, vývoje a inovací.
k validaci zjištění a výsledků
výzkumu;
§ 9 odst. 1 písm.
m) způsob správy výzkumných dat,
32019L1024
Čl. 1 odst. 1 1. Na
podporu
používání
36
m) a n)
n) informace o dostupnosti a způsobu
písm. c)
otevřených
dat
a k podnícení
šíření výsledků výzkumu a výzkumných
inovace produktů a služeb stanoví
dat, pokud byly vytvořeny za podpory
tato směrnice soubor minimálních
z veřejných prostředků podle tohoto
pravidel pro opakované použití
zákona, v souladu se zásadou, že
a praktická opatření pro usnadnění
výsledky výzkumu a výzkumná data
opakovaného použití:
nejsou
zveřejňovány
pouze
v
c) údajů z výzkumu za podmínek
odůvodněných případech,
stanovených v článku 10.
§ 12 odst. 3
(3)
Povinnost
zveřejnit
informace 32019L1024
Čl. 10
Článek 10
o výzkumných datech se nevztahuje
Údaje z výzkumu
na případy, kdy by zveřejněním informací
o výzkumných
datech
došlo
1. Členské
státy
podporují
k nepřiměřenému zásahu do práva
dostupnost údajů z výzkumu tím, že
na ochranu
duševního
vlastnictví,
přijmou
vnitrostátní
politiky
obchodního tajemství, bezpečnosti státu
a příslušná
opatření
s cílem
nebo oprávněných obchodních zájmů
otevřeně zpřístupnit všechny údaje
příjemce nebo třetí osoby. Příjemce
z výzkumu
financovaného
nejméně jednou za rok po dobu pěti let od
z veřejných prostředků („politiky
ukončení projektu přezkoumá důvody
otevřeného přístupu“) podle zásady
podle věty první a v případě jejich
„standardního
zpřístupnění
pominutí informace o výzkumných datech
dokumentů ve formě otevřených
zveřejní prostřednictvím informačního
dat“ a slučitelných se zásadami
systému výzkumu, vývoje a inovací.
FAIR. V této souvislosti by měly být
zohledněny obavy týkající se práv
duševního
vlastnictví,
ochrany
osobních
údajů
a důvěrnosti,
bezpečnosti
a oprávněných
obchodních zájmů, v souladu se
zásadou
„co
nejotevřenější,
uzavřené podle potřeby“. Tyto
politiky otevřeného přístupu se
zaměřují na organizace provádějící
výzkum a organizace financující
výzkum.
37
2. Aniž je dotčen čl. 1 odst. 2 písm.
c), jsou údaje z výzkumu opakovaně
použitelné pro komerční nebo
nekomerční
účely
v souladu
s kapitolami
III
a IV,
jsou-li
financované z veřejných zdrojů
a výzkumní pracovníci, organizace
provádějící
výzkum
nebo
organizace financující výzkum je již
zpřístupnili
veřejnosti
prostřednictvím
institucionálního
nebo tematického archivu. V této
souvislosti se zohlední oprávněné
obchodní zájmy, činnosti v oblasti
předávání znalostí a již existující
práva duševního vlastnictví.
§ 12a
§ 12a
32019L1024
Čl. 10, čl. 6
Článek 10
Přístup k údajům z výzkumu
odst.
6
Údaje z výzkumu
písm. b)
1. Členské
státy
podporují
(1) Příjemce na základě žádosti bezplatně
dostupnost údajů z výzkumu tím, že
poskytne třetí osobě výzkumná data, která
přijmou
vnitrostátní
politiky
nejsou
chráněna
podle
zákonů
a příslušná
opatření
s cílem
upravujících ochranu výsledků autorské,
otevřeně zpřístupnit všechny údaje
vynálezecké
nebo
obdobné
tvůrčí
z výzkumu
financovaného
činnosti17), nebo která jsou chráněna toliko
z veřejných prostředků („politiky
zvláštním právem pořizovatele databáze
otevřeného přístupu“) podle zásady
podle jiného právního předpisu64), jehož je
„standardního
zpřístupnění
příjemce vykonavatelem. Povinnost podle
dokumentů ve formě otevřených
věty první se vztahuje rovněž na
dat“ a slučitelných se zásadami
výzkumná data, která jsou přílohou
FAIR. V této souvislosti by měly být
k vědeckým publikacím, nebo jejich
zohledněny obavy týkající se práv
součástí. Povinnost podle věty první se
duševního
vlastnictví,
ochrany
38
vztahuje pouze na výzkumná data
osobních
údajů
a důvěrnosti,
vytvořená nebo užitá v projektech, které
bezpečnosti
a oprávněných
byly hrazeny z veřejných prostředků a od
obchodních zájmů, v souladu se
jejichž ukončení uplynulo 12 měsíců.
zásadou
„co
nejotevřenější,
uzavřené podle potřeby“. Tyto
(2) Příjemce může odmítnout poskytnutí
politiky otevřeného přístupu se
výzkumných dat v případech, kdy by jím
zaměřují na organizace provádějící
došlo k nepřiměřenému zásahu do práva
výzkum a organizace financující
na ochranu soukromí a osobních údajů,
výzkum.
práva na ochranu obchodního tajemství,
bezpečnosti
státu
nebo
jiných
2. Aniž je dotčen čl. 1 odst. 2 písm.
oprávněných zájmů příjemce.
c), jsou údaje z výzkumu opakovaně
použitelné pro komerční nebo
(3) Pokud je příjemce povinným subjektem
nekomerční
účely
v souladu
poskytujícím informace podle jiného
s kapitolami
III
a IV,
jsou-li
právního předpisu65), poskytuje výzkumná
financované z veřejných zdrojů
data v rozsahu stanoveném podle
a výzkumní pracovníci, organizace
odstavců 1 a 2 postupem podle takového
provádějící
výzkum
nebo
předpisu. V ostatních případech poskytne
organizace financující výzkum je již
příjemce výzkumná data v souladu
zpřístupnili
veřejnosti
s odstavci 1 a 2 do 30 dnů od doručení
prostřednictvím
institucionálního
žádosti o výzkumná data.
nebo tematického archivu. V této
souvislosti se zohlední oprávněné
(4) Příjemce poskytuje výzkumná data
obchodní zájmy, činnosti v oblasti
a informace o nich podle odstavce 1
předávání znalostí a již existující
v otevřeném a strojově čitelném formátu a
práva duševního vlastnictví.
za takových podmínek, které jsou
objektivní,
přiměřené,
nevýlučné,
nediskriminační a neomezují způsob ani
účel následného využití poskytovaných
Čl. 6
výzkumných dat.
(5) V případě, že jsou výzkumná data již
6. Opakované
použití
těchto
zveřejněna
způsobem
umožňujícím
dokumentů
je
pro
uživatele
dálkový přístup, postačuje ke splnění
bezplatné:
39
povinnosti podle odstavce 1 uvedení
b) údajů z výzkumu uvedených
odkazu na místo, kde jsou tato výzkumná
v čl. 1 odst. 1 písm. c).
data již zveřejněna.
_____________
64) § 88 až 94 zákona č. 121/2000 Sb.
65) Zákon č. 106/1999 Sb.
Zákon č. 123/1998 Sb.“.
§ 31 odst. 3
(3) Údaje o projektech a jejich výsledcích,
32019L1024
Čl. 10
Legislativně-technické
zpřesnění
o výzkumných datech, o aktivitách
navazující na povinnost poskytovat
výzkumu, vývoje a inovací, a o výsledcích
informace o výzkumných datech
výzkumných
organizací
dosažených
uvedenou v § 12.
s podporou, je příjemce povinen předat
poskytovateli ve formě a v termínech
stanovených poskytovatelem v souladu
s odstavci 4 až 6. Ve stejné formě
a termínech může výzkumná organizace
předat poskytovateli údaje o aktivitách
výzkumné organizace podporovaných ze
zahraničních zdrojů a svých dalších
výsledcích dosažených v uplynulých 5
letech.
Příjemce jednou za rok po dobu
5 let ode dne ukončení projektu
zkontroluje aktuálnost údajů předaných
poskytovateli. Postup při předání údajů
o projektech a aktivitách výzkumu, vývoje
a inovací
, jejich výsledcích
a výzkumných
datech příjemcem poskytovateli upraví
prováděcí právní předpis.
§ 31 odst. 6
(6) Poskytovatel předá provozovateli údaje
32019L1024
Čl. 10
Legislativně-technické
zpřesnění
o výsledcích
a o výzkumných datech
navazující na povinnost poskytovat
40
výzkumných organizací podporovaných
informace o výzkumných datech
z jeho rozpočtové kapitoly včetně údajů
uvedenou v § 12.
o jejich zveřejnění a údajů o jejich ochraně
podle zvláštních právních předpisů nebo
realizování
(dále
jen
„uplatnění“),
nejpozději do 150 kalendářních dnů od
počátku roku, obdobné údaje o výsledcích
projektů nejpozději do 250 kalendářních
dnů po ukončení poskytování podpory,
s výjimkou údajů o výsledcích projektů,
jimž byla poskytnuta podpora podle § 3
odst. 2 písm. a), u nichž lhůta na předání
provozovateli činí 730 dní. …
Přechodné
Ustanovení § 12a zákona č. 130/2002 Sb., x
ustanovení
ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, se nevztahuje na
projekty, jejichž termín zahájení řešení je
přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona.
Číslo předpisu ES (kód celex)
Název předpisu EU
32019L1024
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2019/1024 ze dne
20. června 2019 o otevřených datech a opakovaném použití informací
veřejného sektoru.
32003L0004
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/4/ES ze dne
28. ledna 2003 o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí
a o zrušení směrnice Rady 90/313/EHS
41
Elektronický podpis - 1.12.2020
Certifikát autora podpisu :
Jméno : JUDr. Vít Šťastný
Vydal : PostSignum Qualified C...
Platnost do : 19.4.2021 14:13:26-000 +02:00