Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Stanovisko a připomínky k Návrhu Územního plánu města Brna'.

DPmB  
NÁVRH ZÁKLADNÍCH TEZÍ PRO DOPLNĚNÍ STANOVISKA MMB – OD K NÁVRHU ÚPMB 
PŘÍLOHA SDĚLENÍ ZE DNE 15.5.2020 
 
NÁVRH ÚPMB JE ULOŽEN ZDE: 
 
Ad) POJMY (str.12) 
 
Dopravní infrastrukturou stavby a zařízení pozemních komunikací, drah, letišť, vodních cest (včetně 
nezbytných souvisejících objektů), stavby pro parkování a odstavování vozidel, nádraží a terminály; do 
dopravní infrastruktury nespadají vozovny, depa, servisní a opravárenské provozovny, čerpací stanice 
pohonných  hmot  a  doplňkové  služby  pro  motoristy  (např.  motely  apod.),  pokud  nejsou  uvedeny  v 
přípustném či podmíněně přípustném využití samostatně (výslovně).  
 
a)  S ohledem na uvedení významu pojmu „Dopravní infrastruktura“ (nezahrnující mj. vozovny, depa 
apod.) je nutné formulačně stabilizovat další příslušenství, zahrnující minimálně stavby a objekty 
(mimo  původní  význam  pojmu),  sloužící  systému  veřejné  hromadné  dopravy  navíc  majetkově 
provázané se správou příslušného územního celku a které je nedílnou součástí popř. podmínkou 
provozovatelnosti  dopravní  infrastruktury.  V konkrétním  případě  se  tedy  jedná  mj.  o  areály 
vozoven, areál loděnice a objekty měníren systému MHD. 
 
Z hlediska  udržení  celistvosti  infrastruktury  MHD  je  nutno  považovat  i  v úrovni  územně-
plánovacího dokumentu areály vozoven, areál loděnice, objekty a kabelové trasy energetického 
systému za nedílnou součást dopravní infrastruktury. 
… 
Podzemní  dráhou
  podzemní  tratě  (včetně  navazujících  úseků  pozemních  i  nadzemních)  páteřního 
systému  městské  a  případně  příměstské  veřejné  dopravy  bez  určení,  zda  jde  o  dráhu  železniční  či 
tramvajovou.  
 
b)  Uvedením pojmu „Podzemní dráha“ dochází k výraznému zúžení možné  věcné náplně  pojmové 
skupiny  pouze  na  jednu  z možností  technického  a  prostorového  umístění  dráhy  (resp.  pouze 
některých drah). Uvedením tohoto pojmu dochází k nežádoucímu zúžení problematiky dopravních 
staveb > tzn. vynechat, resp. nahradit – viz dále. 
P.S.  Do  tohoto  pojmu  (s  jeho  oddůvodněním)  de  facto  „spadne“  i  jakýkoliv  úsek  obsahující 
mimoúrovňový princip vedení v území. 
 
c)  Z hlediska ochrany systému pro veřejnou hromadnou přepravu osob je naopak nutné v této části 
textu  zavést  pojem  „Integrovaný  dopravní  systém“,  který  svou  specifikací  zahrne  organizačně-
systémové  uspořádání,  stavebně-technické  i  provozně-dopravní  součásti  související 
s organizováním hromadné přepravy osob ve veřejném zájmu. 
 
Ad) 3.4 ROZVOJOVÉ LOKALITY  
… 
Územní plán města Brna vymezuje rozvojové lokality nad zastavitelnými a přestavbovými plochami, pro 
které  
stanovuje zpřesňující podmínky využití.  
 
Rozvojové lokality jsou zobrazeny v grafické části ÚPmB 1.0 Výkres základního členění území a 2.1Hlavní  
výkres a popsány v Příloze č. 1 Karty lokalit. Karty lokalit obsahují stanovení podmínek, popř. zpracování  
územních  studií  pro  dané  lokality,  a  dále  určují  podmínky  pro  pořízení  územních  studií  ve  shodě  s 
kapitolou  
12 Vymezení ploch a koridorů, ve kterých je rozhodování o změnách v území podmíněno zpracováním  


územní  studie,  stanovení  podmínek  pro  její  pořízení  a  přiměřené  lhůty  pro  vložení  dat  do  evidence 
územně  
plánovací činnosti. Území rozvojových lokalit může zahrnovat i dílčí prvky stabilizovaných ploch, pro 
které  
upřesňující podmínky z karty lokality neplatí. 
 
Příloha  č.1  Karty  lokalit  obsahuje  listy  327  rozvojových  lokalit.  Jedním  ze  základních  parametrů 
realizovatelnosti je schopnost napojení příslušné lokality na organismus města. Z hlediska dopravy se 
jedná o schopnost zajištění napojení a dopravní obslužnosti. 
 
a)  Karty  rozvojových  lokalit  musí  obsahovat  výčet  opatření,  podmiňujících  zaktivování  příslušné 
lokality.  V oblasti  dopravy  se  jedná  o  uvedení  podmiňujících  staveb  (mj.  komunikací  a  drážní 
staveb), které zajistí plnohodnotnou integraci lokality do organismu města. Uvedení podmínek lze 
považovat za jeden z parametrů zdůvodnění příslušné dopravní stavby (či opatření), uváděných mj. 
v části 4.1 (tabulka č.1 a č.2) 
 
P.S. U 327 lokalit lze registrovat výskyt pojmu „podmínka“ v 62 případech (mnohdy i více než 1 na 
kartě lokality) 
 
Ad) 4.1DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA 
… 
V  grafické  části  ÚPmB  ve  výkrese  2.2  Souhrnný  výkres  dopravy  jsou  odlišně  vyznačeny  ty  úseky 
pozemních  komunikací  a  drah,  které  musejí  být  vedeny  v  tunelu;  za  tunel  se  však  považuje  i  úplné 
překrytí nezahloubené trasy, např. tubus na mostě. Vedení i jiných (tedy odlišně nevyznačených) úseků 
tunelem je povoleno. 
… 
 
Pojem  tunel  je  jednoznačně  specifikován  stavebně-technickou  legislativou  (zákony,  vyhlášky  popř. 
ČSN).  
 
Je žádoucí proto použít terminologii „…v tunelu, popř. ve funkčně příbuzné stavbě či konstrukci (včetně 
překrytí nezahloubené trasy). 
 
Ad) 4.1.2 VEŘEJNÁ HROMADNÁ DOPRAVA  
 
Koncepce napojení a obsluhy města drážní dopravou je tvořena těmito systémy:  

páteří příměstské a dálkové veřejné hromadné dopravy je železniční doprava, pro jejíž rozvoj se 
navrhuje  přestavba  železničního  uzlu  Brno  a  výstavba  vysokorychlostních  tratí  na  Prahu, 
Ostravu a Vídeň/Bratislavu;  


páteří  městské  hromadné  dopravy  je  tramvajová  doprava  doplněná  trolejbusovou  a  další 
nekolejovou dopravou (nekolejová doprava ani případné lanové dráhy nejsou v grafické části 
ÚPmB 2.2 Souhrnný výkres dopravy vyznačeny); 


výrazný  posun  kvality  městské  a  případně  příměstské  dopravy  nabízí  tratě  podzemní  dráhy 
(severojižní kolejový diametr);  


obsluhu vybraných závodů (resp. provozů) nákladní dopravou zajišťují vlečky.  
 
Stávající  i  navrhované  dráhy  jsou  pro  účely  tohoto  územního  plánu  zařazeny  do  těchto  územně-
plánovacích kategorií definovaných:  

ŽELEZNICE  
Železnice  zahrnují  dráhy  železniční  (všech  kategorií  mimo  vlečky),  tedy  tratě  konvenční  i 
vysokorychlostní.  


VLEČKA  

Vlečky zahrnují vybrané tratě dráhy železniční – vlečkové, a to ty, které napojují více areálů nebo 
procházejí přes více funkčních ploch. Odbočení a rozvětvení vleček pro obsluhu jednotlivých areálů 
není vyznačeno a umožňuje se dle potřeby.  


TRAMVAJ  
Tramvaj zahrnuje dráhu tramvajovou vedenou po pozemní komunikaci i mimo ni.  


PODZEMNÍ DRÁHA  
Podzemní  dráha  zahrnuje  podzemní  tratě  (včetně  navazujících  úseků  pozemních  i  nadzemních) 
páteřního  systému  městské  a  případně  příměstské  veřejné  dopravy  bez  určení,  zda  jde  o  dráhu 
železniční či tramvajovou. 

 
a)  Koncepce  napojení  a obsluhy  města  logicky  zahrnuje  širší  spektrum  dopravních  subsystémů.  Je 
proto žádoucí, aby ÚPmB jako základní územně-plánovací dokument tuto skutečnost zohlednil bez 
ohledu  na  stupeň  průmětu  do  textové  a  grafické  části.  Základní  specifikace  systému  veřejné 
hromadné dopravy se proto navrhuje v následující změně: 
 
Koncepce  obsluhy  území  města  (ve  veřejném  zájmu)  je  v regionálních  i  nadregionálních 
souvislostech zajišťována: 

Integrovaným dopravním systémem Jihomoravského kraje, jehož základním pilířem je městská 
hromadná doprava společně se systémem regionální železniční dopravy, 

Městskou hromadnou dopravou s dominantní rolí subsystému tramvajové dopravy doplněné 
trolejbusovou a další nekolejovou dopravou (nekolejová doprava ani případné lanové dráhy 
nejsou v grafické části ÚPmB 2.2 Souhrnný výkres dopravy vyznačeny); 

Příměstskou a dálkovou veřejnou hromadnou dopravou s dominantní rolí železniční dopravy 
využívající  soustavu  železničních  zastávek  a  stanic  na  územní  města.  Pro  rozvoj  železniční 
dopravy se navrhuje výstavba vysokorychlostních tratí na Prahu, Ostravu a Vídeň/Bratislavu se 
vzájemným  propojením  v rámci  železničního  uzlu  Brno  včetně  opatření  pro  zvýšení  jeho 
propustnosti a kapacity; 

Zvýšení podílu příměstské kolejové dopravy na dostupnosti města i zvýšení kapacity systému 
hromadné  dopravy  včetně  zvýšení  podílu  hromadné  dopravy  na  dělbě  přepravní  práce  se 
očekává  od  projektu  Severojižního  kolejového  diametru.  Charakter  dráhy  a  technologie 
provozu jsou aktuálně upřesňovány. 
 
Na  zajištění  dostupnosti  města  v nadregionálních  i  mezinárodních  souvislostech  se  podílí 
autobusová doprava, provozována dominantně na komerčním principu. 
 
Pro účely tohoto územního plánu jsou stávající i navrhované dráhy zařazeny do těchto územně-
plánovacích kategorií:  

ŽELEZNICE  
Železnice  zahrnují  dráhy  železniční  (všech  kategorií  mimo  vlečky),  tedy  tratě  konvenční  i 
vysokorychlostní.  

VLEČKA  
Vlečky zahrnují vybrané tratě dráhy železniční – vlečkové, a to ty, které napojují více areálů 
nebo  procházejí  přes  více  funkčních  ploch.  Odbočení  a  rozvětvení  vleček  pro  obsluhu 
jednotlivých areálů není vyznačeno a umožňuje se dle potřeby.  

TRAMVAJ  
Tramvaj zahrnuje dráhu tramvajovou vedenou po samostatném tělese, v přidruženém pásu 
podél pozemní komunikace, popř. přímo po pozemní komunikaci.  

SEVEROJIŽNÍ KOLEJOVÝ DIAMETR 
Severojižní  kolejový  diametr  je  páteřním  pilířem  systému  příměstské  i  městské  veřejné 
dopravy. Je provozován v režimu kolejové dráhy. Pro zajištění plné segregace vůči ostatním 
dopravním  módům  využívá  vedení  formou  podzemních,  pozemních  i  nadzemních  úseků. 
Charakter dráhy a technologie provozu jsou aktuálně upřesňovány. 


 
 
Ad) 4.1.2 VEŘEJNÁ HROMADNÁ DOPRAVA – tabulka 2 
 
… 
 
… 
 
  Vzhledem  k návrhu  terminologie  „Severojižní  kolejový  diametr“  je  nutno  aktualizovat  údaj  ve 
sloupci „úz.plán.kategorie“. 
Tzn. pojem podzemní dráha nahradit pojmem severojižní kolejový diametr (KP/71, MB/71, Tr/71, 
Tr/72, Zy/71) 
 
  Z hlediska  funkčnosti  je  členění  projektu  „Prodloužení  tramvajové  trati  Merhautova  do  sídliště 
Lesná“ na stavby Le/31 a Le/32 nelogické.  
P.S. Projekt Le/31 je samostatně nefunkční. 
 
  Uvedený seznam drážní staveb postrádá alespoň minimální charakteristiku příslušného projektu. 
Charakteristiku projektu je žádoucí využít k doplnění o jeho zdůvodnění např. ve spojení s řešením 
požadavku ke kapitole 3.4. 
 
  Podrobnější posouzení uvedených staveb bude součástí navazující fáze zpracování stanoviska 
DPMB, a.s. 
 
 



Ad) 4.1.3 NEMOTOROVÁ DOPRAVA  
 
Koncepce obsluhy města nekolejovou nemotorovou dopravou je tvořena: 
 
Ad) 4.1.5 VODNÍ DOPRAVA  
 
Pro vodní dopravu nenarušující rekreační funkci slouží především Brněnská přehrada. Přístaviště a jiná  
zázemí pro vodní dopravu nejsou vyznačena a připouštějí se ve všech funkčních plochách navazujících 
na  
vodní plochu. 
… souhlas … 
 
Ad) 14 STANOVENÍ POŘADÍ ZMĚN V ÚZEMÍ (ETAPIZACE)  
 
… 
ÚPmB pořadí změn v území (etapizaci) nestanovuje ani v grafické ani textové části.  
… 
 
Absence stanovení změn v území lze hodnotit jako logickou. Nicméně o to více je nutné doplnit karty 
rozvojových lokalit ve smyslu připomínky ke kapitole 3.4. 
 
Ad) 14.1 STRATEGICKÉ INVESTICE  
 
V tabulce č.15 jsou uvedeny strategické investice. 
V části, zahrnující dráhy, jsou uvedeny pouze následující investice: 
 
 
 
Z hlediska  aktuálního  řazení  dopravních  projektů  v kategorii  „Strategické  projekty  SMB“  je  nutné 
doplnit projekty  
 
 
Vzhledem  k přínosům  a  významu  projektu  Severojižního  kolejového  diametru  je  rovněž  žádoucí 
uvedení příslušných staveb projektu SJKD v souboru strategických investic.