DPmB
NÁVRH ZÁKLADNÍCH TEZÍ PRO DOPLNĚNÍ STANOVISKA MMB – OD K NÁVRHU ÚPMB
PŘÍLOHA SDĚLENÍ ZE DNE 15.5.2020
NÁVRH ÚPMB JE ULOŽEN ZDE:
Ad) POJMY (str.12)
Dopravní infrastrukturou stavby a zařízení pozemních komunikací, drah, letišť, vodních cest (včetně
nezbytných souvisejících objektů), stavby pro parkování a odstavování vozidel, nádraží a terminály; do
dopravní infrastruktury nespadají vozovny, depa, servisní a opravárenské provozovny, čerpací stanice
pohonných hmot a doplňkové služby pro motoristy (např. motely apod.), pokud nejsou uvedeny v
přípustném či podmíněně přípustném využití samostatně (výslovně).
a) S ohledem na uvedení významu pojmu „Dopravní infrastruktura“ (nezahrnující mj. vozovny, depa
apod.) je nutné formulačně stabilizovat další příslušenství, zahrnující minimálně stavby a objekty
(mimo původní význam pojmu), sloužící systému veřejné hromadné dopravy navíc majetkově
provázané se správou příslušného územního celku a které je nedílnou součástí popř. podmínkou
provozovatelnosti dopravní infrastruktury. V konkrétním případě se tedy jedná mj. o areály
vozoven, areál loděnice a objekty měníren systému MHD.
Z hlediska udržení celistvosti infrastruktury MHD je nutno považovat i v úrovni územně-
plánovacího dokumentu areály vozoven, areál loděnice, objekty a kabelové trasy energetického
systému za nedílnou součást dopravní infrastruktury.
…
Podzemní dráhou podzemní tratě (včetně navazujících úseků pozemních i nadzemních) páteřního
systému městské a případně příměstské veřejné dopravy bez určení, zda jde o dráhu železniční či
tramvajovou.
b) Uvedením pojmu „Podzemní dráha“ dochází k výraznému zúžení možné věcné náplně pojmové
skupiny pouze na jednu z možností technického a prostorového umístění dráhy (resp. pouze
některých drah). Uvedením tohoto pojmu dochází k nežádoucímu zúžení problematiky dopravních
staveb > tzn. vynechat, resp. nahradit – viz dále.
P.S. Do tohoto pojmu (s jeho oddůvodněním) de facto „spadne“ i jakýkoliv úsek obsahující
mimoúrovňový princip vedení v území.
c) Z hlediska ochrany systému pro veřejnou hromadnou přepravu osob je naopak nutné v této části
textu zavést pojem „Integrovaný dopravní systém“, který svou specifikací zahrne organizačně-
systémové uspořádání, stavebně-technické i provozně-dopravní součásti související
s organizováním hromadné přepravy osob ve veřejném zájmu.
Ad) 3.4 ROZVOJOVÉ LOKALITY
…
Územní plán města Brna vymezuje rozvojové lokality nad zastavitelnými a přestavbovými plochami, pro
které
stanovuje zpřesňující podmínky využití.
Rozvojové lokality jsou zobrazeny v grafické části ÚPmB 1.0 Výkres základního členění území a 2.1Hlavní
výkres a popsány v Příloze č. 1 Karty lokalit. Karty lokalit obsahují stanovení podmínek, popř. zpracování
územních studií pro dané lokality, a dále určují podmínky pro pořízení územních studií ve shodě s
kapitolou
12 Vymezení ploch a koridorů, ve kterých je rozhodování o změnách v území podmíněno zpracováním
územní studie, stanovení podmínek pro její pořízení a přiměřené lhůty pro vložení dat do evidence
územně
plánovací činnosti. Území rozvojových lokalit může zahrnovat i dílčí prvky stabilizovaných ploch, pro
které
upřesňující podmínky z karty lokality neplatí.
Příloha č.1 Karty lokalit obsahuje listy 327 rozvojových lokalit. Jedním ze základních parametrů
realizovatelnosti je schopnost napojení příslušné lokality na organismus města. Z hlediska dopravy se
jedná o schopnost zajištění napojení a dopravní obslužnosti.
a) Karty rozvojových lokalit musí obsahovat výčet opatření, podmiňujících zaktivování příslušné
lokality. V oblasti dopravy se jedná o uvedení podmiňujících staveb (mj. komunikací a drážní
staveb), které zajistí plnohodnotnou integraci lokality do organismu města. Uvedení podmínek lze
považovat za jeden z parametrů zdůvodnění příslušné dopravní stavby (či opatření), uváděných mj.
v části 4.1 (tabulka č.1 a č.2)
P.S. U 327 lokalit lze registrovat výskyt pojmu „podmínka“ v 62 případech (mnohdy i více než 1 na
kartě lokality)
Ad) 4.1DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA
…
V grafické části ÚPmB ve výkrese 2.2 Souhrnný výkres dopravy jsou odlišně vyznačeny ty úseky
pozemních komunikací a drah, které musejí být vedeny v tunelu; za tunel se však považuje i úplné
překrytí nezahloubené trasy, např. tubus na mostě. Vedení i jiných (tedy odlišně nevyznačených) úseků
tunelem je povoleno.
…
Pojem tunel je jednoznačně specifikován stavebně-technickou legislativou (zákony, vyhlášky popř.
ČSN).
Je žádoucí proto použít terminologii „…v tunelu, popř. ve funkčně příbuzné stavbě či konstrukci (včetně
překrytí nezahloubené trasy).
Ad) 4.1.2 VEŘEJNÁ HROMADNÁ DOPRAVA
Koncepce napojení a obsluhy města drážní dopravou je tvořena těmito systémy:
-
páteří příměstské a dálkové veřejné hromadné dopravy je železniční doprava, pro jejíž rozvoj se
navrhuje přestavba železničního uzlu Brno a výstavba vysokorychlostních tratí na Prahu,
Ostravu a Vídeň/Bratislavu;
-
páteří městské hromadné dopravy je tramvajová doprava doplněná trolejbusovou a další
nekolejovou dopravou (nekolejová doprava ani případné lanové dráhy nejsou v grafické části
ÚPmB 2.2 Souhrnný výkres dopravy vyznačeny);
-
výrazný posun kvality městské a případně příměstské dopravy nabízí tratě podzemní dráhy
(severojižní kolejový diametr);
-
obsluhu vybraných závodů (resp. provozů) nákladní dopravou zajišťují vlečky.
Stávající i navrhované dráhy jsou pro účely tohoto územního plánu zařazeny do těchto územně-
plánovacích kategorií definovaných:
-
ŽELEZNICE
Železnice zahrnují dráhy železniční (všech kategorií mimo vlečky), tedy tratě konvenční i
vysokorychlostní.
-
VLEČKA
Vlečky zahrnují vybrané tratě dráhy železniční – vlečkové, a to ty, které napojují více areálů nebo
procházejí přes více funkčních ploch. Odbočení a rozvětvení vleček pro obsluhu jednotlivých areálů
není vyznačeno a umožňuje se dle potřeby.
-
TRAMVAJ
Tramvaj zahrnuje dráhu tramvajovou vedenou po pozemní komunikaci i mimo ni.
-
PODZEMNÍ DRÁHA
Podzemní dráha zahrnuje podzemní tratě (včetně navazujících úseků pozemních i nadzemních)
páteřního systému městské a případně příměstské veřejné dopravy bez určení, zda jde o dráhu
železniční či tramvajovou.
a) Koncepce napojení a obsluhy města logicky zahrnuje širší spektrum dopravních subsystémů. Je
proto žádoucí, aby ÚPmB jako základní územně-plánovací dokument tuto skutečnost zohlednil bez
ohledu na stupeň průmětu do textové a grafické části. Základní specifikace systému veřejné
hromadné dopravy se proto navrhuje v následující změně:
Koncepce obsluhy území města (ve veřejném zájmu) je v regionálních i nadregionálních
souvislostech zajišťována:
-
Integrovaným dopravním systémem Jihomoravského kraje, jehož základním pilířem je městská
hromadná doprava společně se systémem regionální železniční dopravy,
-
Městskou hromadnou dopravou s dominantní rolí subsystému tramvajové dopravy doplněné
trolejbusovou a další nekolejovou dopravou (nekolejová doprava ani případné lanové dráhy
nejsou v grafické části ÚPmB 2.2 Souhrnný výkres dopravy vyznačeny);
-
Příměstskou a dálkovou veřejnou hromadnou dopravou s dominantní rolí železniční dopravy
využívající soustavu železničních zastávek a stanic na územní města. Pro rozvoj železniční
dopravy se navrhuje výstavba vysokorychlostních tratí na Prahu, Ostravu a Vídeň/Bratislavu se
vzájemným propojením v rámci železničního uzlu Brno včetně opatření pro zvýšení jeho
propustnosti a kapacity;
-
Zvýšení podílu příměstské kolejové dopravy na dostupnosti města i zvýšení kapacity systému
hromadné dopravy včetně zvýšení podílu hromadné dopravy na dělbě přepravní práce se
očekává od projektu Severojižního kolejového diametru. Charakter dráhy a technologie
provozu jsou aktuálně upřesňovány.
Na zajištění dostupnosti města v nadregionálních i mezinárodních souvislostech se podílí
autobusová doprava, provozována dominantně na komerčním principu.
Pro účely tohoto územního plánu jsou stávající i navrhované dráhy zařazeny do těchto územně-
plánovacích kategorií:
-
ŽELEZNICE
Železnice zahrnují dráhy železniční (všech kategorií mimo vlečky), tedy tratě konvenční i
vysokorychlostní.
-
VLEČKA
Vlečky zahrnují vybrané tratě dráhy železniční – vlečkové, a to ty, které napojují více areálů
nebo procházejí přes více funkčních ploch. Odbočení a rozvětvení vleček pro obsluhu
jednotlivých areálů není vyznačeno a umožňuje se dle potřeby.
-
TRAMVAJ
Tramvaj zahrnuje dráhu tramvajovou vedenou po samostatném tělese, v přidruženém pásu
podél pozemní komunikace, popř. přímo po pozemní komunikaci.
-
SEVEROJIŽNÍ KOLEJOVÝ DIAMETR
Severojižní kolejový diametr je páteřním pilířem systému příměstské i městské veřejné
dopravy. Je provozován v režimu kolejové dráhy. Pro zajištění plné segregace vůči ostatním
dopravním módům využívá vedení formou podzemních, pozemních i nadzemních úseků.
Charakter dráhy a technologie provozu jsou aktuálně upřesňovány.
Ad) 4.1.2 VEŘEJNÁ HROMADNÁ DOPRAVA – tabulka 2
…
…
Vzhledem k návrhu terminologie „Severojižní kolejový diametr“ je nutno aktualizovat údaj ve
sloupci „úz.plán.kategorie“.
Tzn. pojem
podzemní dráha nahradit pojmem
severojižní kolejový diametr (KP/71, MB/71, Tr/71,
Tr/72, Zy/71)
Z hlediska funkčnosti je členění projektu „Prodloužení tramvajové trati Merhautova do sídliště
Lesná“ na stavby Le/31 a Le/32 nelogické.
P.S. Projekt Le/31 je samostatně nefunkční.
Uvedený seznam drážní staveb postrádá alespoň minimální charakteristiku příslušného projektu.
Charakteristiku projektu je žádoucí využít k doplnění o jeho zdůvodnění např. ve spojení s řešením
požadavku ke kapitole 3.4.
Podrobnější posouzení uvedených staveb bude součástí navazující fáze zpracování stanoviska
DPMB, a.s.
Ad) 4.1.3 NEMOTOROVÁ DOPRAVA
Koncepce obsluhy města nekolejovou
nemotorovou dopravou je tvořena:
Ad) 4.1.5 VODNÍ DOPRAVA
Pro vodní dopravu nenarušující rekreační funkci slouží především Brněnská přehrada. Přístaviště a jiná
zázemí pro vodní dopravu nejsou vyznačena a připouštějí se ve všech funkčních plochách navazujících
na
vodní plochu.
… souhlas …
Ad) 14 STANOVENÍ POŘADÍ ZMĚN V ÚZEMÍ (ETAPIZACE)
…
ÚPmB pořadí změn v území (etapizaci) nestanovuje ani v grafické ani textové části.
…
Absence stanovení změn v území lze hodnotit jako logickou. Nicméně o to více je nutné doplnit karty
rozvojových lokalit ve smyslu připomínky ke kapitole 3.4.
Ad) 14.1 STRATEGICKÉ INVESTICE
V tabulce č.15 jsou uvedeny strategické investice.
V části, zahrnující dráhy, jsou uvedeny pouze následující investice:
Z hlediska aktuálního řazení dopravních projektů v kategorii „Strategické projekty SMB“ je nutné
doplnit projekty
Vzhledem k přínosům a významu projektu Severojižního kolejového diametru je rovněž žádoucí
uvedení příslušných staveb projektu SJKD v souboru strategických investic.