Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Úpravy přechodu v ulici Cyrila Boudy'.


Magistrát města Kladna
Štecová Dana   DiS.
Oddělení
17.10.2019 9:39:28
 kontrolní, právní a interního auditu
ADRESA PRACOVIŠTĚ:                                                              
ADRESA:
Magistrát města Kladna
Oddělení kontrolní, právní a interního auditu
Michal Valášek
plk. Stříbrného 11, Kladno
DORUČOVACÍ ADRESA:
Magistrát města Kladna
 
náměstí Starosty Pavla 44
272 52  KLADNO
Datová schránka: dyubpcm

ČČ. jednací: 
     Vyřizuje:
Kladno, 
OKPI/387/19-6
     Nicole Podvolecká
17. 10. 2019
     
Rozhodnutí o odmítnutí žádosti
Magistrát  města  Kladna  jako  povinný  subjekt  dle  §  2  odst.  1  zákona  č.  106/1999  Sb., 
o  svobodném  přístupu  k informacím,  ve  znění  pozdějších  předpisů  (dále  také  jen  „InfZ“) 
rozhodl v souladu s ustanovením § 16a odst. 5 InfZ a § 15 odst. 1 InfZ o žádosti žadatele Michala 
ř
Valáška, trvale bytem 
 
 
 
 ze dne 17. 9. 2019 o poskytnutí informace 
takto:
Žádost žadatele Michala Valáška o poskytnutí informace se dle ustanovení § 16a odst. 5 
InfZ a § 15 odst. 1 InfZ ve spojení s ustanovením § 3 odst. 3 InfZ odmítá. 

Odůvodnění:
Magistrát  města Kladna, Oddělení kontrolní, právní a interního auditu, přijal dne 17. 9. 2019 
č
žádost  o  informace  ve  smyslu  ustanovení  zákona  č.  106/1999  Sb.,  o  svobodném  přístupu 
k informacím,  ve  znění  pozdějších  předpisů,  ve  které  žadatel,  v souvislosti  s vydaným 
facebookovým  článkem  o  provedených  dopravních  úpravách  v ulici  Cyrila  Boudy  a  o 
avizovaném  hodnocení  jejich  přínosu  na  bezpečnost  chodců,  požadoval  sdělení  následujících 
informací:
1. Podle jakých parametrů či kritérií bude hodnocení provedeno?
2. Jaké  jsou  současné  hodnoty  těchto  parametrů  (tj.  kontrolní  hodnoty  před  provedením 
experimentu)?
3. Jaké hodnoty budou pokládány za úspěšné a jaké za neúspěšné?
4. Kdo, kdy a jakým způsobem shora uvedené parametry určil?
Tel: + 420 312 604 628
Email: xxxxxx.xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxx.x
  x
        Web: www.mestokladno.cz
Stránka 1 z 4

Magistrát města Kladna je jako orgán územně samosprávného celku dle ustanovení § 2 odst. 1 
InF  povinným  subjektem  k poskytování  informací,  přičemž  dle  ustanovení  §  2  odst.  4  InF 
zákona  se  povinnost  poskytovat  informace  netýká  dotazů  na  názory,  budoucí  rozhodnutí  a 
vytváření nových informací. 
Povinný  subjekt  dne  2.  10.  2019  poskytl  sdělením  č.  j.  OKPI/387/19-2  žadateli  informace, 
přičemž uvedl, že:
 hlavním  parametrem  nové  přechodné  úpravy  je  zajištění  souladu  s právními  předpisy  a 
příslušnými technickými normami pro maximální bezpečnost chodců;
 důvodem  pro tuto místní  úpravu je uvedení nevyhovujícího  stavu do souladu  s právními 
předpisy;
 úspěšnou hodnotou bude (zvýšená) ochrana chodců přecházející přes ulici Cyrila Boudy;
 parametry pro zajištění bezpečnosti chodců určilo Ministerstvo pro místní rozvoj normou 
ČSN 73 6110- Projektování místních komunikací z ledna roku 2006.
Žadatel dne 3. 10. 2019 podal povinnému subjektu stížnost ve smyslu ustanovení § 16a InfZ, ve 
které  namítal  nesprávné  vyřízení jeho žádosti spočívající především v nesprávné interpretaci 
položených  otázek  a  absenci  adekvátních  odpovědí.  Povinný  subjekt  tak  sdělením  č.  j. 
OKPI/387/19-4 ze dne 10. 10. 2019 poskytl žadateli následující informace:
 Parametry  a  kritéria  pro  hodnocení  jsou vhodnost  a  efektivita  opatření  v souvislosti  s 
požadovaným  přínosem.  Při  zvažování  vhodného  opatření  bylo  voleno  mezi  několika 
možnými  řešeními  -  vysazená  chodníková  plocha,  vložení  středového  ostrůvku  se 
zachováním nebo redukcí počtu jízdních pruhů, atd.

 Jako hodnota pro porovnání slouží obecné chování řidičů jedoucích na hranici rychlostního 
limitu  (s  redukcí  pouze  díky  stacionárnímu  radaru)  a  to  s velmi  malou  akceptací  osob 
přecházejících  přes  ulici  Cyrila  Boudy.  Problém  nízké  akceptace  přecházejících  osob  se 
vyskytoval zejména u řidičů vozidel užívajících levého jízdního pruhu. Bude tedy sledováno 

např. reagování řidičů na pěší a akceptace poptávky po přecházení, chování pěších, dopady 
na  výkonnost  a  plynulost  provozu  v tomto  úseku,  možnost  zajištění  bezpečnosti  pouze 
jedním strážníkem Městské policie, apod. 
V době  předcházející  provedení  opatření  a  v současné  době  jsou  toky  a intenzita  dopravy 
na území Statutárního města Kladna významně zkresleny probíhajícími opravami silnic a 
s tím souvisejícími uzavírkami.

Za úspěšné pak budou hodnoceny tyto hodnoty:
o
vyšší  akceptace  přecházejících  osob  ze  strany  řidičů  a  umožnění  přecházení 
zastavením vozidla;

o
snížení  rychlosti  vozidel  z vlastního  rozhodnutí  řidiče,  nikoli  na  základě 
dohledových zařízení nebo fyzické přítomnosti strážníků;

o
snížení celkového počtu projíždějících vozidel volbou jiné trasy, apod.
Tel: + 420 312 604 628
Email: xxxxxx.xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxx.x
  x
        Web: www.mestokladno.cz
Stránka 2 z 4

 Hodnoty  byly  určeny  zadavatelem,  tedy  Statutárním  městem  Kladnem.  Parametry 
vyplývají  z  obecných  požadavků  závazných  technických  norem, dokumentů  schválených 
Ministerstvem dopravy (Technické podmínky) a i např. usnesení vlády ČR č. 160/2017.

Provedené  úpravy  jsou  ale  především  logické  z  hlediska  chování  řidičů  a  požadavků  na 
zajištění vyšší bezpečnosti všech účastníků silničního provozu. 
Na poskytnutí informací žadatel kvapně reagoval svým přípisem ze dne 10. 10. 2019, ve kterém 
opět  namítal  neschopnost  povinného  subjektu  porozumět  jeho  žádosti,  identifikovat  jeho 
otázky,  pochopit  jejich  význam  či  poskytnout  konkrétní  odpovědi  na  jeho  dotazy,  a  již 
poskytnuté informace hodnotil jako pro něj bezcenné a irelevantní.  
Jak  bylo  žadateli  několikrát  sděleno,  Magistrát  města  Kladna  při  realizaci  uvedené  místní 
úpravy  vycházel  z povinností  stanovených  právními  předpisy  týkajícími  se  zajištění 
bezpečnosti chodců a z místní znalosti problematiky předmětného přechodu pro chodce. Žádné 
exaktní  parametry  či  kritéria  hodnocení  v tom  smyslu,  v  jakém  je  ve  své  žádosti  žadatel 
požaduje sdělit a za účelem jejichž poskytnutí žadatel povinný subjekt urguje, určeny nejsou. 
Z tohoto  důvodu  povinný  subjekt  nemá  k dispozici  přesné  a  jednoznačně  určitelné  kontrolní 
hodnoty před provedením místní úpravy a ani není povinným subjektem exaktně definováno, 
jaké hodnoty budou považovány za úspěšné či neúspěšné. Obdobně, s ohledem na neexistenci 
parametrů a kritérií chápaných ve smyslu žádosti žadatele, nelze určit konkrétní osobu, dobu, 
způsob určení těchto parametrů a takové informace doložit.
Aby byl alespoň částečně vyřízen žadatelův požadavek na uvedení nějakých měřitelných údajů, 
povinný  subjekt  s vědomím,  že  žadatele  zcela  jistě  opět  neuspokojí,  sděluje,  že  při  návrhu 
řešení situace se vycházelo z následujícího odborného odhadu:
Původní řešení prosté fyzické překážky v trase vozidel 
délka přechodu a z toho vyplývající čas pobytu pěších na vozovce - 13 m, uspořádání 2 jízdní 
pruhy pro každý směr jízdy 
90 % vozidel na hranici rychlostního limitu nebo těsně pod ním, 5 % nad hranicí rychlostního 
limitu (včetně např. vozidel IZS) 
5 - 10 % akceptace řidiče na vyčkávajícího chodce jedoucího v pravém jízdním pruhu, 0 - 3 % 
jedoucího v levém jízdním pruhu, 
Po úpravě se předpokládá zvýšení pozitivních hodnot, tj. 
zkrácení trasy pěších a snížení času pobytu ve vozovce o 50 % 
snížení dosahované rychlosti o 5 - 10 km.h-1 
Tel: + 420 312 604 628
Email: xxxxxx.xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxx.x
  x
        Web: www.mestokladno.cz
Stránka 3 z 4

zvýšení akceptace vyčkávajících pěších o min. 20 % 
Za úspěšné, s ohledem k počtu vozidel celkově a ve špičkové hodině, a v porovnání se zvýšením 
ochrany nejzranitelnějších účastníků, lze logicky předpokládat už 1 % mez, ale jak je uvedeno, 
předpokládá se výrazně vyšší. 
Z  důvodu  neustáleného  provozu  v  souvislostech  s  částečným  převedením  provozu  vlivem 
uzavírek,  zejména  ul.  Kročehlavská,  Doberská  nebo  nájezdu  na  D6,  se  po  zprovoznění  těchto 
úseků  pak  předpokládá  přirozené  snížení  současného  celkového  počtu  vozidel  o  min.  10  % 
("vrácení"  provozu  do  původních  tras),  a  s  nabídkou  možnosti  volby  řidiče  jiné  trasy  bez 
opatření pak dalších 5 - 10 % ("odliv" původních uživatelů v důsledku opatření).
Podle ustanovení § 3 odst. 3 InfZ se informací pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah 
nebo  jeho  část  v  jakékoliv  podobě,  zaznamenaný  na  jakémkoliv  nosiči,  zejména  obsah 
písemného  záznamu  na  listině,  záznamu  uloženého  v  elektronické  podobě  nebo 
záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
 
S ohledem na výše uvedené skutečnosti, zejména s ohledem na neexistenci přesných odpovědí 
(informací)  na  žadatelem  striktně  formulované  dotazy,  povinný  orgán  sděluje,  že  informace 
požadované v žádosti nenaplňují legální definici informací ve smyslu ustanovení § 3 odst. 3 InfZ 
a nevztahuje se tak na ně povinnost povinného subjektu je poskytnout. Povinný subjekt k tomu 
pro  úplnost  dodává,  že  povinnost  poskytovat  informace  se  dle  ustanovení  §  2  odst.  4  InfZ 
netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Z  ustanovení  §  15  odst.  1  InfZ  vyplývá,  že  pokud  povinný  subjekt  žádosti,  byť  i  jen  z  části 
nevyhoví,  vydá  ve  lhůtě  pro  vyřízení  žádosti  rozhodnutí  o  odmítnutí  žádosti,  popřípadě  o 
odmítnutí části žádosti, s výjimkou případů, kdy se žádost odloží.
S  ohledem  na  výše  uvedené  povinný  subjekt  rozhodl  tak,  že  žádost  o  poskytnutí  informace 
odmítl.
Poučení:
Dle ustanovení § 16 InfZ a ustanovení § 83 a násl. zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění 
pozdějších  předpisů,  je možné se proti tomuto rozhodnutí  ve lhůtě 15 dnů od jeho doručení 
odvolat  k nadřízenému  správnímu  orgánu  prostřednictvím  odvolání  podaného  u  Magistrátu 
města Kladna.
Bc. Dana Štecová, Dis.
Oprávněná úřední osoba
Oddělení kontrolní, právní a interního auditu
Magistrát města Kladna
Tel: + 420 312 604 628
Email: xxxxxx.xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxx.x
  x
        Web: www.mestokladno.cz
Stránka 4 z 4