Magistrát města Kladna
Štecová Dana DiS.
Oddělení
17.10.2019 9:39:28
kontrolní, právní a interního auditu
ADRESA PRACOVIŠTĚ:
ADRESA:
Magistrát města Kladna
Oddělení kontrolní, právní a interního auditu
Michal Valášek
plk. Stříbrného 11, Kladno
DORUČOVACÍ ADRESA:
Magistrát města Kladna
náměstí Starosty Pavla 44
272 52 KLADNO
Datová schránka: dyubpcm
ČČ. jednací:
Vyřizuje:
Kladno,
OKPI/387/19-6
Nicole Podvolecká
17. 10. 2019
Rozhodnutí o odmítnutí žádosti
Magistrát města Kladna jako povinný subjekt dle § 2 odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb.,
o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále také jen „InfZ“)
rozhodl v souladu s ustanovením § 16a odst. 5 InfZ a § 15 odst. 1 InfZ o žádosti žadatele Michala
ř
Valáška, trvale bytem
ze dne 17. 9. 2019 o poskytnutí informace
takto:
Žádost žadatele Michala Valáška o poskytnutí informace se dle ustanovení § 16a odst. 5
InfZ a § 15 odst. 1 InfZ ve spojení s ustanovením § 3 odst. 3 InfZ odmítá.
Odůvodnění:
Magistrát města Kladna, Oddělení kontrolní, právní a interního auditu, přijal dne 17. 9. 2019
č
žádost o informace ve smyslu ustanovení zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím, ve znění pozdějších předpisů, ve které žadatel, v souvislosti s vydaným
facebookovým článkem o provedených dopravních úpravách v ulici Cyrila Boudy a o
avizovaném hodnocení jejich přínosu na bezpečnost chodců, požadoval sdělení následujících
informací:
1. Podle jakých parametrů či kritérií bude hodnocení provedeno?
2. Jaké jsou současné hodnoty těchto parametrů (tj. kontrolní hodnoty před provedením
experimentu)?
3. Jaké hodnoty budou pokládány za úspěšné a jaké za neúspěšné?
4. Kdo, kdy a jakým způsobem shora uvedené parametry určil?
Tel: + 420 312 604 628
Email: xxxxxx.xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxx.x
x
Web: www.mestokladno.cz
Stránka
1 z 4
Magistrát města Kladna je jako orgán územně samosprávného celku dle ustanovení § 2 odst. 1
InF povinným subjektem k poskytování informací, přičemž dle ustanovení § 2 odst. 4 InF
zákona se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a
vytváření nových informací.
Povinný subjekt dne 2. 10. 2019 poskytl sdělením č. j. OKPI/387/19-2 žadateli informace,
přičemž uvedl, že:
hlavním parametrem nové přechodné úpravy je zajištění souladu s právními předpisy a
příslušnými technickými normami pro maximální bezpečnost chodců;
důvodem pro tuto místní úpravu je uvedení nevyhovujícího stavu do souladu s právními
předpisy;
úspěšnou hodnotou bude (zvýšená) ochrana chodců přecházející přes ulici Cyrila Boudy;
parametry pro zajištění bezpečnosti chodců určilo Ministerstvo pro místní rozvoj normou
ČSN 73 6110- Projektování místních komunikací z ledna roku 2006.
Žadatel dne 3. 10. 2019 podal povinnému subjektu stížnost ve smyslu ustanovení § 16a InfZ, ve
které namítal nesprávné vyřízení jeho žádosti spočívající především v nesprávné interpretaci
položených otázek a absenci adekvátních odpovědí. Povinný subjekt tak sdělením č. j.
OKPI/387/19-4 ze dne 10. 10. 2019 poskytl žadateli následující informace:
Parametry a kritéria pro hodnocení jsou vhodnost a efektivita opatření v souvislosti s
požadovaným přínosem. Při zvažování vhodného opatření bylo voleno mezi několika
možnými řešeními - vysazená chodníková plocha, vložení středového ostrůvku se
zachováním nebo redukcí počtu jízdních pruhů, atd.
Jako hodnota pro porovnání slouží obecné chování řidičů jedoucích na hranici rychlostního
limitu (s redukcí pouze díky stacionárnímu radaru) a to s velmi malou akceptací osob
přecházejících přes ulici Cyrila Boudy. Problém nízké akceptace přecházejících osob se
vyskytoval zejména u řidičů vozidel užívajících levého jízdního pruhu. Bude tedy sledováno
např. reagování řidičů na pěší a akceptace poptávky po přecházení, chování pěších, dopady
na výkonnost a plynulost provozu v tomto úseku, možnost zajištění bezpečnosti pouze
jedním strážníkem Městské policie, apod.
V době předcházející provedení opatření a v současné době jsou toky a intenzita dopravy
na území Statutárního města Kladna významně zkresleny probíhajícími opravami silnic a
s tím souvisejícími uzavírkami.
Za úspěšné pak budou hodnoceny tyto hodnoty:
o
vyšší akceptace přecházejících osob ze strany řidičů a umožnění přecházení
zastavením vozidla;
o
snížení rychlosti vozidel z vlastního rozhodnutí řidiče, nikoli na základě
dohledových zařízení nebo fyzické přítomnosti strážníků;
o
snížení celkového počtu projíždějících vozidel volbou jiné trasy, apod.
Tel: + 420 312 604 628
Email: xxxxxx.xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxx.x
x
Web: www.mestokladno.cz
Stránka
2 z 4
Hodnoty byly určeny zadavatelem, tedy Statutárním městem Kladnem. Parametry
vyplývají z obecných požadavků závazných technických norem, dokumentů schválených
Ministerstvem dopravy (Technické podmínky) a i např. usnesení vlády ČR č. 160/2017.
Provedené úpravy jsou ale především logické z hlediska chování řidičů a požadavků na
zajištění vyšší bezpečnosti všech účastníků silničního provozu.
Na poskytnutí informací žadatel kvapně reagoval svým přípisem ze dne 10. 10. 2019, ve kterém
opět namítal neschopnost povinného subjektu porozumět jeho žádosti, identifikovat jeho
otázky, pochopit jejich význam či poskytnout konkrétní odpovědi na jeho dotazy, a již
poskytnuté informace hodnotil jako pro něj bezcenné a irelevantní.
Jak bylo žadateli několikrát sděleno, Magistrát města Kladna při realizaci uvedené místní
úpravy vycházel z povinností stanovených právními předpisy týkajícími se zajištění
bezpečnosti chodců a z místní znalosti problematiky předmětného přechodu pro chodce. Žádné
exaktní parametry či kritéria hodnocení v tom smyslu, v jakém je ve své žádosti žadatel
požaduje sdělit a za účelem jejichž poskytnutí žadatel povinný subjekt urguje, určeny nejsou.
Z tohoto důvodu povinný subjekt nemá k dispozici přesné a jednoznačně určitelné kontrolní
hodnoty před provedením místní úpravy a ani není povinným subjektem exaktně definováno,
jaké hodnoty budou považovány za úspěšné či neúspěšné. Obdobně, s ohledem na neexistenci
parametrů a kritérií chápaných ve smyslu žádosti žadatele, nelze určit konkrétní osobu, dobu,
způsob určení těchto parametrů a takové informace doložit.
Aby byl alespoň částečně vyřízen žadatelův požadavek na uvedení nějakých měřitelných údajů,
povinný subjekt s vědomím, že žadatele zcela jistě opět neuspokojí, sděluje, že při návrhu
řešení situace se vycházelo z následujícího odborného odhadu:
Původní řešení prosté fyzické překážky v trase vozidel
délka přechodu a z toho vyplývající čas pobytu pěších na vozovce - 13 m, uspořádání 2 jízdní
pruhy pro každý směr jízdy
90 % vozidel na hranici rychlostního limitu nebo těsně pod ním, 5 % nad hranicí rychlostního
limitu (včetně např. vozidel IZS)
5 - 10 % akceptace řidiče na vyčkávajícího chodce jedoucího v pravém jízdním pruhu, 0 - 3 %
jedoucího v levém jízdním pruhu,
Po úpravě se předpokládá zvýšení pozitivních hodnot, tj.
zkrácení trasy pěších a snížení času pobytu ve vozovce o 50 %
snížení dosahované rychlosti o 5 - 10 km.h-1
Tel: + 420 312 604 628
Email: xxxxxx.xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxx.x
x
Web: www.mestokladno.cz
Stránka
3 z 4
zvýšení akceptace vyčkávajících pěších o min. 20 %
Za úspěšné, s ohledem k počtu vozidel celkově a ve špičkové hodině, a v porovnání se zvýšením
ochrany nejzranitelnějších účastníků, lze logicky předpokládat už 1 % mez, ale jak je uvedeno,
předpokládá se výrazně vyšší.
Z důvodu neustáleného provozu v souvislostech s částečným převedením provozu vlivem
uzavírek, zejména ul. Kročehlavská, Doberská nebo nájezdu na D6, se po zprovoznění těchto
úseků pak předpokládá přirozené snížení současného celkového počtu vozidel o min. 10 %
("vrácení" provozu do původních tras), a s nabídkou možnosti volby řidiče jiné trasy bez
opatření pak dalších 5 - 10 % ("odliv" původních uživatelů v důsledku opatření).
Podle ustanovení § 3 odst. 3 InfZ se informací pro účely tohoto zákona rozumí
jakýkoliv obsah
nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah
písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo
záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti, zejména s ohledem na neexistenci přesných odpovědí
(informací) na žadatelem striktně formulované dotazy, povinný orgán sděluje, že informace
požadované v žádosti nenaplňují legální definici informací ve smyslu ustanovení § 3 odst. 3 InfZ
a nevztahuje se tak na ně povinnost povinného subjektu je poskytnout. Povinný subjekt k tomu
pro úplnost dodává, že povinnost poskytovat informace se dle ustanovení § 2 odst. 4 InfZ
netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a
vytváření nových informací.
Z ustanovení § 15 odst. 1 InfZ vyplývá, že pokud povinný subjekt žádosti, byť i jen z části
nevyhoví, vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě o
odmítnutí části žádosti, s výjimkou případů, kdy se žádost odloží.
S ohledem na výše uvedené povinný subjekt rozhodl tak, že žádost o poskytnutí informace
odmítl.
Poučení:
Dle ustanovení § 16 InfZ a ustanovení § 83 a násl. zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění
pozdějších předpisů, je možné se proti tomuto rozhodnutí ve lhůtě 15 dnů od jeho doručení
odvolat k nadřízenému správnímu orgánu prostřednictvím odvolání podaného u Magistrátu
města Kladna.
Bc. Dana Štecová, Dis.
Oprávněná úřední osoba
Oddělení kontrolní, právní a interního auditu
Magistrát města Kladna
Tel: + 420 312 604 628
Email: xxxxxx.xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxx.x
x
Web: www.mestokladno.cz
Stránka
4 z 4