*MVCRX04M6F37*
MVCRX04M6F37
prvotní identifikátor
odbor veřejné správy, dozoru a kontroly
náměstí Hrdinů 1634/3
140 21 Praha 4
Č. j. MV-113659-2/ODK-2019
Praha 27. srpna 2019
Vážený pan
Oldřich Kolář
E-mail:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx
Pravomoc starosty obce
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra obdržel Váš e-mail
ze dne 15. srpna 2019, v němž nás formou žádosti o informace dle zákona
č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen „InfZ“) žádáte o poskytnutí odpovědi na Váš dotaz, zda může starosta obce
odmítnout podepsat dokument odsouhlasený zastupitelstvem, resp. kdy a za jakých
okolností tak může učinit. K tomu Vám sdělujeme následující.
Úvodem je třeba říci, že v tomto konkrétním případě jste se na nás obrátil se
žádostí o informace dle InfZ, avšak fakticky se z Vaší strany jedná o žádost o výklad
konkrétních ustanovení právních předpisů. Jak přitom vyplývá z § 2 odst. 4 InfZ,
„Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí
a vytváření nových informací.“ Pod pojem „dotazy na názory“ přitom lze nepochybně
podřadit i žádosti o poskytnutí právních výkladů a stanovisek. Nicméně i přesto Vám
náš odbor své stanovisko k dané věci poskytne.
Jak vyplývá z § 103 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení),
ve znění pozdějších přepisů (dále jen „zákon o obcích“), starosta a místostarosta
odpovídají za výkon své funkce zastupitelstvu. Zastupitelstvo je nejvyšším orgánem
obce a disponuje tak v rámci obce nejdůležitějšími pravomocemi, mimo jiné
i pravomocí volit starostu do jeho funkce a rovněž jej z této funkce odvolávat – viz
§ 84 odst. 2 písm. m) zákona o obcích. Navíc lze upozornit i na § 83 odst. 1 zákona
o obcích, dle nějž
„Člen zastupitelstva obce je povinen zúčastňovat se zasedání
zastupitelstva obce, popřípadě zasedání jiných orgánů obce, je-li jejich členem, plnit
úkoly, které mu tyto orgány uloží, hájit zájmy občanů obce a jednat a vystupovat tak,
aby nebyla ohrožena vážnost jeho funkce.“ I starosta tak má podobné povinnosti jako
kterýkoliv jiný „řadový“ člen zastupitelstva.
1
Je tak zřejmé, že starosta by měl respektovat vůli zastupitelstva, tedy
i podepisovat takové dokumenty, které zastupitelstvo schválilo. Podobné dokumenty
sice mohou na základě pokynu zastupitelstva či udělené plné moci podepisovat i jiné
osoby (místostarosta, členové rady, členové zastupitelstva, zaměstnanci obecního
úřadu atd.), nicméně primárně je k jejich podepisování příslušný právě starosta, který
zastupuje obec navenek – viz § 103 odst. 1 zákona o obcích.
Výše uvedené však neznamená, že by starosta takto nemohl za žádných
okolností postupovat, neboť k podobným odmítnutím v praxi nepochybně dochází.
Lze si představit např. situaci, kdy zastupitelstvo hlasuje o uzavření určité smlouvy,
s jejímž uzavřením samotný starosta nesouhlasí, avšak zastupitelstvo jako celek jej
„přehlasuje“ a smlouvu přesto schválí. Zde však musíme upozornit, že zákon
o obcích nestanoví univerzální pravidlo, jak by se mělo v podobných případech
postupovat. Vždy totiž bude záležet na konkrétní situaci a konkrétním zastupitelstvu,
jak se s podobným odmítnutím svého starosty vypořádá. Lze si proto představit
situaci, že zatímco v jedné obci vyřeší zastupitelstvo tento problém tzv. po dobrém
(např. nechá starostu, aby se na dalším zasedání pokusil zastupitelstvo jako celek
přesvědčit o správnosti svého názoru), v jiné obci může zastupitelstvo takového
starostu naopak „potrestat“ za jeho nerespektování přijatého usnesení. Takové
„potrestání“ přitom může mít více podob. Jako nejmírnější formu si lze představit
jakési napomenutí, důraznějším způsobem by pak mohlo být snížení odměny, kterou
starosta pobírá (pokud se jedná o tzv. neuvolněného starostu). Nejvyšším „trestem“
by pak bylo odvolání starosty z jeho funkce, čímž by se z něj stal „řadový“ člen
zastupitelstva.
Můžeme tak shrnout obecné pravidlo, že starosta by neměl odmítat plnit
úkoly, které mu ukládá zastupitelstvo. Pokud přitom k takové situaci přesto
dojde, záleží pouze na samotném zastupitelstvu, jak se s ní vypořádá.
Závěrem je nutné pro úplnost podotknout, že výše uvedený právní názor není
právně závazný, neboť závazný výklad právních předpisů přísluší pouze soudům.
Ing. Marie Kostruhová
ředitelka odboru
Vyřizuje: Mgr. Martin Vašica
tel. č.:
974 816 485
e-mail:
xxxxxxx@xxxx.xx
Elektronický podpis - 27.8.2019
2
Certifikát autora podpisu :
Jméno : Ing. Marie Kostruhová
Vydal : PostSignum Qualified C...
Platnost do : 31.1.2020 11:42:40-000 +01:00