67A 13/2014-161
U S N E S E N Í
Krajský soud v Brně rozhodl v senátě složeném z předsedy JUDr. Davida Rause,
Ph.D. a soudců Mgr. Kateřiny Kopečkové, Ph.D. a Mgr. Petra Šebka v právní věci
navrhovatele:
Mgr. P. H., proti odpůrci:
městská část Brno-sever, se sídlem Bratislavská 70,
Brno, za účasti dalších účastníků: 1) Česká strana sociálně demokratická, se sídlem
Hybernská 1033/7, Praha 1, jednající volebním zmocněncem Bc. G. H., bytem V. P. 13, B., 2)
Starostové a nezávislí, se sídlem Suchá Loz 72, jednající volebním zmocněncem Bc. J. M.,
bytem E. 29, B., 3) Křesťanská a demokratická unie-Československá strana lidová, se sídlem
Karlovo nám. 5, Praha 2, jednající volebním zmocněncem Ing. V. B., bytem S. 38, B., 4)
ANO 2011, se sídlem Pyšelská 2361/4, Praha 4, jednající volebním zmocněncem Ing. P. G.,
bytem V. 280, V. u B., 5) „A CO BRNO?“ Společně pro Brno sever, kontaktní adresa Lidická
28, Brno, jednající volebním zmocněncem Ing. Arch. R. K., bytem N. 9, B., 6) Komunistická
strana Čech a Moravy, se sídlem Politických vězňů 1531/9, Praha 1, jednající volebním
zmocněncem L. M., bytem K. 84, B., 7) Strana svobodných občanů, se sídlem Perucká
2196/14, Praha 2, jednající volebním zmocněncem D. E., bytem V. 3, B., 8) Strana zelených,
se sídlem Senovážné nám. 994/2, Praha 1 – Nové Město, zastoupená Ing. J. H., Ph.D., bytem
A. 9, B., 9) TOP 09, se sídlem Michnův palác, Újezd 450/40, Praha 1 - Malá Strana, jednající
volebním zmocněncem P. K., bytem K. 881, L. O., 10) Dělnická strana sociální spravedlnosti
- Pořádek a bezpečí v Brně sever, se sídlem Ciolkovského 853, Praha 6, jednající volebním
zmocněncem Bc. M. H., bytem K. 735, S. nad S., 11) Občanská demokratická strana, se
sídlem Doudlebská 1699/5, Praha 4, jednající volebním zmocněncem V. C., bytem S. 86, B.
u P., adresa pro doručování: Oblastní sdružení ODS Brno-město, Šilingrovo nám. 257/3,
Brno, 12) Sdružení občanů Lesné, se sídlem Ježkova 8, Brno, jednající předsedou Mgr. M.
M., bytem J. 8, B., o návrhu na neplatnost voleb do Zastupitelstva městské části Brno-sever
konaných ve dnech 10. – 11.10.2014,
t a k t o :
I.
Návrh
s e z a m í t á.
II.
Žádný z účastníků
n e m á právo na náhradu nákladů řízení.
O d ů v o d n ě n í :
I.
pokračování
2
67A 13/2014
Dne 24. 10. 2014 podal navrhovatel u zdejšího soudu návrh na neplatnost voleb do
Zastupitelstva městské části Brno-sever, konaných ve dnech 10.-11. 10. 2014, v němž uváděl,
že ve volbách došlo k porušení zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a
o změně některých zákonů (dále „zákon“), a ústavněprávních předpisů, na základě nichž byl
zákon vydán, a to způsobem, který ovlivnil výsledky voleb. Podle navrhovatele byly ve
volbách masovým způsobem použity metody, které jsou v rozporu s regulérním průběhem
svobodných a demokratických voleb. Podle navrhovatele byla vůle podstatné části voličů
ovlivněna „klasickým kupováním hlasů“ za částku 300 Kč až 1000 Kč. Kromě toho byly
voličům za volbu vybrané strany nabízeny náramky, které umožňovaly volný vstup na zábavu
v Lidovém domě, Musilova 2, Brno-Husovice (dále též „na Musilce“), kde byla konzumace
jídla a pití zdarma. Tuto skutečnost podle navrhovatele mohou potvrdit výpovědi svědků: J.
K., R. F., Mgr. S. W., P. L., M. T., T. K., J. F., L. G., I. M., V. M., Ing. R. H. a A. A. Žalobce
rovněž předložil kopii plakátu na akci „Romové pojďme všichni volit!“, fotografii náramku,
emailovou korespondenci mezi M. Z., ředitelem romského střediska DROM, a navrhovatelem
a písemná vyjádření osob, jež navrhovatel navrhoval k výslechu jako svědky. Navrhovatel
tedy má za to, že lze prokázat organizovaný systém uplácení voličů, a navrhuje, aby soud
rozhodl, že volby do Zastupitelstva městské části Brno-sever konané ve dnech 10.-11. 10.
2014 jsou neplatné a v důsledku toho je třeba tyto volby opakovat.
V doplnění návrhu pak navrhovatel uvedl, že k ovlivňování vůle voličů mělo docházet
ve dvanácti volebních okrscích (č. 20005, 20006, 20007, 20008, 20009, 20010, 20011, 20012,
20023, 20024, 20025 a 20026).
Odpůrce s podaným návrhem nesouhlasil. Uvedl, že k vyslovení neplatnosti voleb ani
hlasování neshledává důvod.
Sdružení občanů Lesné se ztotožnilo s navrhovatelem v tom, že je namístě neplatnost
voleb vyslovit.
Další účastníci se ve věci nevyjádřili.
II.
Návrh byl podán včas. Z výpisu z voličských seznamů soud zjistil, že navrhovatel je
zapsán do seznamu v daném volebním obvodě. Návrh byl tedy podán osobou oprávněnou.
Za tohoto stavu zdejší soud přistoupil k věcnému posouzení.
Podle § 90 odst. 1 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní (dále „s.ř.s.“), za
podmínek stanovených zvláštními zákony se může občan, politická strana nebo nezávislý
kandidát anebo sdružení nezávislých kandidátů a sdružení politických stran nebo politických
hnutí a nezávislých kandidátů návrhem domáhat rozhodnutí soudu o neplatnosti voleb nebo
neplatnosti hlasování anebo neplatnosti volby kandidáta.
Podle § 60 odst. 1 zákona platí, že podáním návrhu na neplatnost hlasování, na
neplatnost voleb nebo na neplatnost volby kandidáta se může domáhat ochrany u soudu každá
osoba zapsaná do seznamu ve volebním okrsku, kde byl člen zastupitelstva obce volen, jakož
i každá volební strana, jejíž kandidátní listina byla zaregistrována pro volby do tohoto
pokračování
3
67A 13/2014
zastupitelstva. Návrh je třeba podat nejpozději 10 dnů po vyhlášení výsledků voleb do
zastupitelstva obcí Státní volební komisí.
Podle § 60 odst. 2 zákona může návrh na neplatnost hlasování podat navrhovatel, má-
li za to, že byla porušena ustanovení tohoto zákona způsobem, který mohl ovlivnit výsledky
hlasování.
Podle § 60 odst. 3 zákona návrh na neplatnost voleb může podat navrhovatel, má-li za
to, že byla porušena ustanovení tohoto zákona způsobem, který mohl ovlivnit výsledky voleb.
III.
Soud o návrhu již jednou rozhodoval, a to usnesením ze dne 13. 11. 2014, č. j. 67 A
13/2014-113. Při posouzení důvodnosti návrhu vyšel z nálezu Ústavního soudu ze dne
26. 1. 2005, sp. zn. Pl. ÚS 73/04; 140/2005 Sb. (in http://nalus.usoud.cz), v němž Ústavní
soud uvedl:
„…Vycházeje z demokratického principu legitimity veřejné moci, dle něhož je lid
jejím zdrojem a v této roli se podílí na jejím ustavování cestou svobodných a demokratických
voleb (čl. 1 odst. 1, čl. 2 odst. 1 Ústavy), vyslovil Ústavní soud základní tezi, dle níž pro
volební soudnictví z principu demokracie plyne vyvratitelná domněnka, že volební výsledek
odpovídá vůli voličů, a předložit důkazy k jejímu vyvrácení je povinností toho, kdo volební
pochybení namítá. … Všechny možné vady a pochybení je v tomto smyslu třeba považovat za
relativní a jejich význam je třeba poměřovat jejich dopadem na výsledek voleb do
zastupitelského orgánu jako takového nebo na výsledek volby konkrétního kandidáta, popř. na
výsledek hlasování, a to podle principu proporcionality… Úprava ověřování voleb je přitom
alternativně založena na předpokladu objektivní příčinné souvislosti mezi volební vadou a
složením zastupitelského sboru nebo alespoň možné příčinné souvislosti (princip potenciální
kauzality). Podstatné však je, že zrušení voleb nelze brát jako trest za porušení volebních
předpisů, nýbrž jako prostředek k zajištění legitimity zvoleného orgánu… Rozhodující je
pravděpodobnost vlivu volební vady nebo volebního deliktu na volební výsledek v konkrétních
volbách s konkrétními voliči. Pouhá abstraktní možná příčinná souvislost nedostačuje.
Ústavní soud je v této souvislosti nucen konstatovat, že ve srovnání s jinými státy je právní
úprava vad volebního procesu, volebních deliktů a vůbec pravidel vedení volební kampaně,
jednak velmi kusá, jednak svými kořeny v podstatě tkvící v podmínkách úpravy odpovídající
"volbám" z dob minulého režimu. Volební zákonodárce bude proto muset zvážit, zda volební
kultura voličů, kandidátů a veřejných funkcionářů je na takové úrovni, že úprava těchto
otázek je zbytečná, nebo zda bude volební chování usměrňovat cestou předem stanovených
pravidel, která vytvoří stav právní jistoty subjektů volebního procesu a která budou alespoň
předpokladem volební ekonomie…".
V nálezu ze dne 29. 1. 2007, sp. zn. IV. ÚS 787/06 (in http://nalus.usoud.cz), v bodech
27, 28 a 29 se pak Ústavní soud vyslovil tak, že
„…Ve volebním soudnictví nejde jen o to, zda
byl porušen volební zákon objektivně či subjektivně, nýbrž je třeba vzít v úvahu všechny
okolnosti konkrétního případu a intenzitu a způsob porušení volebního zákona. Nikoliv každé
porušení volebního zákona vyvolává (je-li napadeno) neplatnost voleb. Každý případ je nutno
posuzovat a vyhodnocovat nikoliv formálně, nýbrž materiálně: vždy individuálně a
s přihlédnutím ke všem konkrétním okolnostem…“.
Soud vyšel také z nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 1. 2011, sp. zn. Pl. ÚS 57/10 (in
http://nalus.usoud.cz), kde byla posuzována právě otázka (ne)přípustnosti uplácení voličů při
volbách do zastupitelstev obcí. Ústavní soud tu shledal pojetí voleb „obchodně tržním
pokračování
4
67A 13/2014
způsobem“ v extrémním a hrubém nesouladu s principy demokratického právního státu.
Takový způsob vedení voleb považoval Ústavní soud za nepřípustný i ve volbách do obecních
zastupitelstev, aniž by bylo třeba, aby „podplácení voličů“ bylo uvedeno v zákoně (o volbách
do obecních zastupitelstev) jako zvláštní skutková podstata porušení tohoto zákona.
Zdůraznil, že smyslem voleb do obecních zastupitelstev „…
není dražba funkcí v obecní
samosprávě, ale vyjádření nezávislé vůle voličů při výběru kandidátů. Vůle voliče, který je
zkorumpován, není nezávislá…“. Ústavní soud v tomto nálezu také zdůraznil, že opakované
hlasování pouze v některých volebních okrscích (v daném případě ve více než ¼) za situace,
kdy všechny volební okrsky tvoří jediný společný obvod, zakládá evidentní porušení principu
rovnosti hlasů. Voliči, kteří by hlasovali pouze ve třech okrscích, by znali již výsledek ve
všech zbývajících okrscích včetně jmen těch, kteří již byli do zastupitelského sboru obce
zvoleni, a mohli by tak své hlasování této skutečnosti přizpůsobit.
Zdejší soud, vědom si právě zmíněných východisek, při posuzování důvodnosti návrhu
postupoval ve třech krocích podle algoritmu posuzování volebních stížností, který
zformuloval Nejvyšší správní soud poprvé v usnesení ze dne 2. 7. 2004, sp. zn. Vol 6/2004
(354/2004 Sb. NSS). Podmínkami vyhovění (důvodnosti) volební stížnosti jsou:
1. protizákonnost,
2. existence přímého vztahu mezi touto protizákonností a výsledkem voleb a
3. „zatemnění“ volebních výsledků.
Vztaženo na nyní posuzovanou věc, protizákonností by bylo porušení některých
ustanovení zákona (o volbách do zastupitelstev obcí) anebo porušení jiných právních předpisů
než výhradně tohoto zákona, a to v těch případech, kdy se z obsahového hlediska jedná
o právní předpisy vážící se k volebnímu procesu a kdy porušení z hlediska závažnosti
dosahuje ústavní intenzity. Oprávněnost soudu zohlednit i porušení jiných právních předpisů
(než toho zákona, který příslušný volební proces přímo upravuje) potvrdil Nejvyšší správní
soud v usnesení ze dne 4. 7. 2006, sp. zn. Vol 36/2006 (960/2006 Sb. NSS).
Podmínku existence přímého vztahu mezi touto protizákonností a výsledkem voleb a
její samotný smysl vyložil Ústavní soud ve shora uvedeném nálezu ze dne 26. 1. 2005, sp. zn.
Pl. ÚS 73/04. Není-li tento vztah shledán (tj. dojde-li sice k porušení právních předpisů
vážících se k volebnímu procesu, nicméně toto porušení nemá žádnou souvislost se zjištěnými
volebními výsledky), nelze přistoupit k vyslovení neplatnosti voleb (shodně též usnesení
Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 7. 2004, sp. zn. Vol 6/2004, 354/2004 Sb. NSS).
Intenzita protizákonnosti, jež dopadá na výsledek voleb, musí navíc dosahovat
takového stupně, že je možno se důvodně domnívat, že pokud by k protizákonnému jednání
nedošlo, byl by volební výsledek zřejmě odlišný; zjednodušeně řečeno tedy „zatemnění“
volebních výsledků odpovídá reálné eventualitě jejich zásadního zpochybnění.
Z dokazování provedeného zdejším soudem vyplynulo následující:
Svědek K. uvedl, že 15. a 16. 10. 2014 prováděl průzkum v ulicích v okolí „Musilky“
za účelem prověření podezření z kupčení s hlasy, o němž se dozvěděl od občanského sdružení
Oživení, které kontaktoval R. F. Při tomto průzkumu hovořil s Romy (cca několik desítek) a
dotazoval se jich na koncert „Rytmuse“ na „Musilce“, konkrétně na to, zda vstup byl
podmíněn náramkem, který bylo možno získat za účast při volbách. O těchto rozhovorech
pořizoval zvukový záznam. Svědek vypověděl, že nejprve potkal dva mladíky, kteří mu
sdělili, že vstup na „Musilku“ byl pro „VIP“ na základě náramků, které získali za účast při
pokračování
5
67A 13/2014
volbách. Uvedli také, že starosta měl dostat „dotaci 250 tisíc“, z níž zaplatil akci a „po 30
tisících dal místním Romům“, které jmenovali jako „Ch.“ a „M.“. Další osoba, se kterou
hovořil, uvedla, že za volby dostala náramek a ještě 300 Kč. Jiná osoba sdělila, že kdo volil
starostu, dostal náramek a „mohl tak jít na zábavu“. Některé osoby svědkovi uvedly, že se za
hlas dávalo 1000 Kč, někdo svědkovi sdělil, že se náramky kupovaly za 300 Kč, ale pak byla
na „Musilce“ večeře a dvě piva zdarma. Další osoba svědkovi sdělila, že náramek dostala
zdarma, nikdo ji nenutil, koho má volit, a ona sama nevěděla, koho volila. Dalších cca 10
Romů uvedlo, že každý, kdo volil starostu, „dostal náramek na zábavu“. Svědek sdělil, že
respondenty vybíral náhodně, zpravidla mezi Romy. Osoby „neromského“ původu oslovil tři
až pět; žádná z nich o zábavě na „Musilce“ nevěděla.
Svědek
F.
uvedl, že jeho kamarád slyšel v tramvaji rozhovor o tom, že se má na
„Musilce“ uskutečnit zábava, kde budou mít Romové jídlo a pití zdarma za to, že přijdou
volit. V pátek 10. 11. 2014 tuto skutečnost oznámil na Policii ČR, kde mu však bylo sděleno,
že „na to nemají čas“. Rozhodl se tedy zjistit „co nejvíc“ a vydal se v sobotu 11. 10. 2014
dopoledne a pak ještě znovu večer na „Musilku“. Dopoledne, kolem 10. až 11. hod., tam byl
značný ruch, uvnitř byly cca 4 stoly, u nich seděli Romové v oblecích, kteří dalším 70 - 80
Romům sdělovali, jak se volí a kam mají jít volit. Svědek uvedl, že tam potkal jednoho
známého, který mu řekl, že „to je na podporu voleb“. Když se zeptal koordinátorů, co říkají
lidem, byli nepříjemní a vyvedli jej ven. Večer se svědek na „Musilku“ vydal znovu. Již
venku před „Musilkou“ byl „mumraj“, svědek vešel dovnitř. Tam bylo „pár stovek“ lidí, jen
Romů, hrála hudba, lidé jedli, pili, tančili. Většina z nich měla náramek. Počet lidí bez
náramku byl minimální. V levé části byly stoly, v další části lidé stáli. Místo šatny byl
provizorní bufet. Svědek si chtěl něco objednat, ale lidé dostávali jídlo a pití zadarmo „na
základě náramku“. Svědek uvedl, že náramek neměl, přesto vystál frontu a jídlo i pití dostal
za peníze. Svědek se tam necítil nepříjemně, mluvil s lidmi a ptal se na náramky. Prý je
„dostali za volby“ a prý je „vydávala ostraha“. Nikdo z těchto lidí svědkovi neuměl odpovědět
na otázku, koho volil. Svědek se pokoušel též náramek získat, ale marně. Po příjezdu nějaké
osoby v „luxusním“ autě byl svědek ostrahou vyveden s tím, že se jedná o soukromou akci.
Byli vyvedeni i někteří další lidé. Svědek tam byl cca půl hodiny. Svědek dále uvedl, že mu
jeden známý sdělil, že volby byly zmanipulované, a že se pokusí zjistit, kdo platil za hlasy,
„že to zjistí v komunitě“. Pak prý svědkovi přišla sms zpráva se jménem R. H.
Svědek
L.
uvedl, že jako student v rámci projektu Masarykovy univerzity prováděl
dne 10. 10. 2014 průzkum před volebními místnostmi. S náhodně vybranými voliči vyplňoval
dotazníky. Před základní školou Vranovská byla cca půl hodiny před otevřením volebních
místností fronta asi 15 Romů. Ti se jej ptali, jak volit a kde. Jeden muž se ptal, zda může volit
bez občanského průkazu. Po zjištění, že nikoli, byl „viditelně smutný“. Svědek dále uvedl, že
jednou z otázek při vyplňování dotazníků byla otázka na jméno „ideálního kandidáta“. Od
Romů vždy zaznělo jméno „starosta H.“. Po nějaké době ke svědkovi přistoupili dva Romové,
kteří jej vykázali s tím, že ovlivňuje rozhodování Romů. Svědek se tedy přesunul ke škole
Merhautova, kde přímo před školou potkal Roma s visačkou „volební koordinátor“.
Svědek
T.
uvedl, že v sobotu 11. 10. 2014 před základní školou Vranovská prováděl
v rámci projektu Masarykovy univerzity průzkum, který spočíval ve vyplňování dotazníků
s voliči do komunálních voleb. Oslovil i dva romské voliče, kteří uvedli, že volili „číslo
jedna“ a dotazovali se jej, kde dostanou náramky. Mezitím přišel další Rom, který svědkovi
sdělil, že on je koordinátorem a že svědkova přítomnost odrazuje romské voliče. Poslal
svědka ke škole na Merhautovu, tam prý je Romů méně. Rovněž před školou na Merhautové
se svědka dva Romové ptali, kdo jim dá náramky. Svědek dále uvedl, že bydlí naproti klubu
pokračování
6
67A 13/2014
na „Musilce“ a že tam tohoto koordinátora večer viděl, jak organizoval vstup na zábavu.
Svědek slyšel, že se jedná o romskou soukromou akci.
Svědkyně
K.
uvedla
, že je ředitelkou kulturního střediska Omega na ulici Musilova.
Předložila nájemní smlouvu ze dne 7. 10. 2014, z níž vyplynulo, že si romské středisko
DROM pronajalo nebytové prostory v Lidovém domě, Musilova 2, Brno-Husovice na dobu
10. 10. 2014 (od 12:00 do 20:00 hod.) a 11. 10. /12. 10. 2014 (od 8:00 do 3:00 hod.). Jako
odpovědný pracovník během akce byl uveden vedle M. Z. (ředitele DROM) i A. A. jako
spoluorganizátor. Ten také v zastoupení za M. Z. nebytové prostory přebíral a předával zpět.
Při jednání o pronájmu vystupoval za nájemce A. A., přestože byla nájemní smlouva uzavřena
s DROM. O akci „Romové pojďme všichni volit!“ svědkyně věděla jen z doslechu, osobně
tam nebyla. Občerstvení měl nájemce vlastní. Sobotní akce byla připravena „plesovým
způsobem“, aby se tam vešlo cca 200 lidí. Svědkyně uvedla, že na „Musilku“ se maximálně
vejde cca 500 osob (200 – 300 by mohlo stát, 150 – 200 lidí by sedělo).
Svědek
K.
sdělil, že působil jako člen volební komise č. 20026. Dále vypověděl, že
k volbám přicházely celé skupiny romských voličů, kteří se chovali tak, že u voleb byli zjevně
poprvé. Nevěděli, jak volit, nechápali volební systém, byli zmateni (zjišťovali, že mohou volit
jen ti s trvalým pobytem a starší 18 let), nebyli připraveni. Volební komisaři s nimi „měli
hodně práce“. Romové mluvili o tom, že budou volit „jedničku“, někteří také výslovně
sdělovali, že chtějí volit „H.“ (cca 15 - 20 osob). Nevěděli ale jak. Asi 3 - 5 osob se také ptalo,
jestli jim komisaři dají náramky – „modré“, „na raut“, „na koncert“, „pro děti“. Romů, kteří
takto volili, bylo cca 30 - 40. Svědek viděl, jak jedna Romka chtěla volit znovu - uvedla, že
již byla volit včera, že už ví, jak se to dělá.
Svědkyně
G.
uvedla, že působila jako členka volební komise v okrsku 20025. Viděla,
jak přicházely romské rodiny (cca 30 osob). Někteří z Romů říkali, že budou volit „pana H.“
(cca 10 osob), někteří chtěli za zvolení modrý náramek, že dostanou jídlo a pití na „Musilce“
zdarma (cca 20 osob). Někteří voliči si přinesli svoje volební lístky, jiní si je vyžádali.
Svědkyně dále zmínila Roma, který se před začátkem voleb přišel představit volební komisi
s tím, že bude pomáhat ostatním Romům. Měl visačku s nápisem „koordinátor“ a stál nějakou
dobu před volební místností. Svědkyně neviděla, že by někomu radil.
Svědkyně
M.
uvedla, že působila jako členka volební komise v okrsku 20010 (ve
volebních komisích působila od roku 2011). Viděla, jak přicházely skupiny Romů, které „se
hnaly rovnou za plentu“. Členové volebních komisí je museli poučovat, že se za plentu chodí
jednotlivě. Romové opakovaně uváděli, že chtějí volit „H.“ (bylo jich asi 50). Někteří chtěli
náramky „za to, že volili H.“. Podle svědkyně obdržení náramku spojovali s volbou starosty
H. Když byly Romům vydány volební lístky do senátu, většina nevěděla co s nimi a vracela
je. Svědkyně také uvedla, že před školou na Vranovské seděly dvě romské dívky s visačkou a
blokem. Vždy, když přijela tramvaj, tak se u nich shlukovaly skupinky Romů, které pak šly
volit.
Svědek
M.
sdělil, že působil jako člen volební komise č. 20023. Jako člen volební
komise působil již dříve. Uvedl, že oproti minulým volbám přišlo mnohem více romských
voličů, kteří byli zjevně poprvé u voleb, neboť nevěděli jak volit (jednalo se o cca 30 osob).
Přicházeli ve skupinách. Tři skupiny Romů přivedla jedna Romka. Vždy je přivedla do
volební místnosti, počkala, až odvolí, a pak je zase odvedla. Romové se snažili chodit
společně za plentu. Romové mezi sebou zjišťovali, jak se jmenuje „ten starosta“. Zaznělo
několikrát jméno „H.“. Mluvili o tom, že budou volit „jedničku“. Někteří na sebe křičeli přes
pokračování
7
67A 13/2014
plentu „vol H.“. Jeden Rom řekl, že „jde volit za Musilku“. Mluvili o tom, že když odvolí, tak
večer půjdou na „Musilku“. Přišlo hodně romských voličů, kteří nepatřili do volebního
okrsku. Senátní lístky si Romové buď vůbec nebrali, nebo volili také jedničku.
Svědek
H.
uvedl
, že o akci „Romové pojďme všichni volit!“ věděl, neboť se znal
s organizátory (s ředitelem DROM Z. i s A. A.). A. A. zná svědek od roku 2013, kdy měl na
starosti bytovou problematiku a s A. A. ohledně sociální problematiky jednal. Také zaštítil
romský turnaj v kopané, který A. A. uspořádal. O akci na „Musilce“ se dozvěděl asi týden
před volbami od ředitelky K. a z plakátu, který viděl na ulici. Současně mu jeden plakát
doručil A. A. do kanceláře s tím, že smyslem akce je zvýšit účast Romů u voleb. Svědek
popřel, že by se na uspořádání akce jakkoli podílel nebo ji inicioval. Pokud svědkovi někteří
lidé říkali, že by byli rádi, kdyby ve funkci starosty zůstal, doporučoval jim svědek jít
k volbám a volit jej.
Svědek
A.
prohlásil, že organizoval akci „Romové pojďme všichni volit!“. Účelem
bylo naučit Romy chodit k volbám, aby „se měli dobře“. Svědek zakládá romskou stranu a
v krajských volbách hodlá kandidovat. Občerstvení na akci jej stálo 100 tisíc korun a podle
svědka tam bylo 600 lidí. Svědek byl přítomen po celou dobu konání této akce. Vstup na akci
i konzumace byla na základě náramků, které se vydávaly v době voleb těm, kteří byli volit.
Náramky vydávali v době voleb před základními školami na Vranovské, Merhautové a nám.
Republiky svědkova manželka, syn a kamarád. Když Romové vyšli ze školy, dostali náramek
(svědek měl připravených asi 1000 náramků). Svědek nekontroloval, zda volili ani koho, věřil
tomu, že pokud byli ve škole, tak volili, neboť „jim (svědek) řekl, aby volili“. Svědek uvedl,
že mu bylo jedno, koho volili. Svědek jim však doporučil starostu H., neboť se zajímá o
problematiku Romů a pomáhá jim. Volit starostu H. doporučoval při vylepování plakátů na
akci na „Musilce“, když všechny zval k volbám a na „Musilku“. Myšlenku uspořádat akci
konzultoval svědek se sdružením DROM. Důvod konání akce s nikým nekonzultoval.
Z kopie plakátu „Romové pojďme všichni volit!“ vyplynulo, že v pátek 10. 10. a
v sobotu 11. 10. 2014 se uskuteční „dva dny V.I.P. romské zábavy“ v Lidovém domě
„Musilka“ na Musilové ulici 2. V pátek vystoupí dětský taneční soubor PIROŠ ROUŽA a
v sobotu od 19:00 hod. LEJLA, RYTMUS (v jednání), JOLLY a KIS GROFO, MISI BEND a
ANNA MARIA BAGÁROVÁ. K tanci hraje a večer moderuje DJ EDDY-K. Na plakátu bylo
výslovně uvedeno, že jídlo a pití bude zdarma a vstup zdarma (na vstupenky VIP). Rovně zde
bylo uvedeno tel. č. 737 101 079, kde bylo možné získat další informace.
Z volební dokumentace soud zjistil, že volební stranou č. 1 byla ve volbách do
zastupitelstva Městské části Brno - sever Česká strana sociálně demokratická. Kandidátem
č. 1 této volební strany byl Ing. R. H., starosta městské části.
Dále soud zjistil, že ve volebních okrscích č. 20006, 20009, 20010, 20011, 20023 (což
jsou některé z okrsků, kde se volilo ve školách na Vranovské, Merhautové a nám. Republiky)
byly odevzdány desítky hlasovacích lístků, kde je zaškrtnut toliko kandidát č. 1 ve volební
straně č. 1, event. volební strana č. 1 a kandidát č. 1 této volební strany, případně volební
strana č. 1 i kandidát č. 1, avšak křížek učiněný u volební strany je přeškrtán.
Ve volebním okrsku č. 20006 bylo odevzdáno 8 hlasovacích lístků, kde byl označen
toliko kandidát č. 1 volební strany č. 1 a 1 hlasovací lístek, kde byla označena volební strana
č. 1 i kandidát č. 1 této volební strany (hlasovacích lístků, kde by byla zaškrtnuta toliko
pokračování
8
67A 13/2014
volební strana č. 1, event. volební strana č. 1 a kandidáti jiných volebních stran, bylo
odevzdáno cca 35).
Ve volebním okrsku č. 20009 bylo odevzdáno 40 hlasovacích lístků, kde byl označen
toliko kandidát č. 1 volební strany č. 1 a 7 hlasovacích lístků, kde byla označena volební
strana č. 1 i kandidát č. 1 této volební strany (hlasovacích lístků, kde by byla zaškrtnuta toliko
volební strana č. 1, event. volební strana č. 1 a kandidáti jiných volebních stran, bylo
odevzdáno cca 20).
Ve volebním okrsku č. 20010 bylo odevzdáno 22 hlasovacích lístků, kde byl označen
toliko kandidát č. 1 volební strany č. 1 a 8 hlasovacích lístků, kde byla označena volební
strana č. 1 i kandidát č. 1 této volební strany (hlasovacích lístků, kde byla zaškrtnuta toliko
volební strana č. 1, event. volební strana č. 1 a kandidáti jiných volebních stran, bylo
odevzdáno cca 50).
Ve volebním okrsku č. 20012 bylo odevzdáno 18 hlasovacích lístků, kde byl označen
toliko kandidát č. 1 volební strany č. 1 a 3 hlasovací lístky, kde byla označena volební strana
č. 1 i kandidát č. 1 této volební strany, přičemž křížek u volební strany byl přeškrtán
(hlasovacích lístků, kde byla zaškrtnuta toliko volební strana č. 1, event. volební strana č. 1 a
kandidáti jiných volebních stran, bylo odevzdáno cca 30).
Ve volebním okrsku č. 20023 bylo odevzdáno 20 hlasovacích lístků, kde byl označen
toliko kandidát č. 1 volební strany č. 1 a 10 hlasovacích lístků, kde byla označena volební
strana č. 1 i kandidát č. 1 této volební strany (hlasovacích lístků, kde byla zaškrtnuta toliko
volební strana č. 1, event. volební strana č. 1 a kandidáti jiných volebních stran, bylo
odevzdáno cca 30).
V jiných volebních okrscích se hlasovací lístky, kde byl zaškrtnut toliko kandidát č. 1
volební strany č. 1, event. volební strana č. 1 a její kandidát č. 1, vyskytovaly toliko
výjimečně - v jednotkách případů.
Zdejší soud porovnal zisky hlasů kandidáta č. 1 volební strany č. 1 a ostatních
kandidátů této volební strany v ostatních volebních okrscích (tj. v okrscích mimo školy na
Vranovské, Merhautové a nám. Republiky) a zjistil, že se zisky hlasů liší o jednotky hlasů
(např. v okrsku č. 20001 získal kandidát č. 1 celkem 50 hlasů, zbytek kandidátů cca 50 - 40
hlasů; v okrsku č. 20002 získal kandidát č. 1 celkem 42 hlasů, zbytek kandidátů 41 – 34 hlasů,
v okrsku 20003 získal kandidát č. 1 celkem 62 hlasů, zbytek kandidátů 68 - 57 hlasů, v okrsku
č. 20013 získal kandidát č. 1 celkem 48 hlasů, zbytek kandidátů 45 - 37 hlasů, v okrsku 20014
získal kandidát č. 1 celkem 86 hlasů, zbytek kandidátů 84 - 69 hlasů).
Shodná situace byla přitom, i pokud jde o ostatní volební strany a ostatní kandidáty;
hlasovací lístky, kde byl zaškrtnut toliko jeden kandidát, se vyskytují velice zřídka –
v jednotlivých volebních okrscích je to maximálně v počtu jednotek.
Zdejší soud tedy v předchozím rozhodnutí ve věci považoval za prokázané, že A. A.
uspořádal na „Musilce“ v sobotu 11. 10. 2014 večer koncert a zábavu jen pro osoby, které se
voleb do obecních zastupitelstev zúčastnily. Těmto osobám byly bezprostředně po volbách
před základními školami na Vranovské, Merhautové a nám. Republiky vydány náramky, které
jim umožnily zúčastnit se večerní zábavy a na základě nichž jim tam bylo vydáváno jídlo a
pití (svědkové A. a F.). Rovněž bylo prokázáno, že se této zábavy zúčastnily stovky lidí.
pokračování
9
67A 13/2014
Svědek A. dokonce uvádí, že se mělo jednat o 600 lidí (svědkyně K. však omezuje kapacitu
„Musilky“ na 500). Dále měl soud za prokázané, že vylepování plakátů a zvaní na zábavu
bylo určeno Romům, těm bylo při tomto vylepování a zvaní doporučováno „volit starostu H.“.
Prokázána byla podle zdejšího soudu existence „romských koordinátorů“, kteří se
pohybovali v bezprostřední blízkosti volebních místností či budov, v nichž se volební
místnosti nacházely. Přestože řada svědků (L., T., G., K., M.) se o nich zmiňovala, nebylo
prokázáno, že by tito koordinátoři předávali romským voličům vyplněné hlasovací lístky nebo
nabádali tyto voliče, aby volili konkrétního kandidáta. Bylo toliko prokázáno, že některé
voliče do volebních místností přiváděli a odváděli. Jejich funkce tedy skutečně mohla být
toliko koordinační, tj. dovést voliče k příslušným volebním místnostem.
Podle zdejšího soudu byla prokázána také věcná i časová souvislost mezi pozváním na
akci na „Musilce“ spojenou s doporučením „volit starostu H.“, účastí Romů ve volbách a
účastí na akci na „Musilce“. Byť A. A. nepotvrdil, že by účast na zábavě na „Musilce“
podmiňoval volbou konkrétní strany či kandidáta, jeho doporučení „volit starostu H.“ bylo
s ohledem na autoritu, kterou A. A. mezi Romy bezesporu má, vnímáno jako závazné; není
jiného rozumného vysvětlení odlišností v „preferenčních“ hlasech ve prospěch kandidáta č. 1
v kombinaci s hlasy pro volební stranu č. 1. ve volebních okrscích, kde se náramky rozdávaly,
oproti jiným volebním okrskům, ani důvodů zřetelné vzájemné koordinace voličů přímo ve
volebních místnostech (přes plenty) ve smyslu „vol H.“ či „volíme jedničku“.
Přestože nebylo prokázáno, že by voliči vstupovali do volebních místností
s předvyplněnými volebními lístky, popř. že by při jejich vyplňování ve volebních
místnostech byla prováděna jakákoli přímá kontrola „koho volí“, a přestože nebylo
prokázáno, že by A. A. jednotlivé voliče instruoval závazně (popř. dokonce pod jakoukoli
sankcí), koho mají volit, podle názoru zdejšího soudu zaujatého v předchozím rozhodnutí ve
věci i „pouhé“ doporučení může být za určitých podmínek vnímáno jako závazné určení
pravidla „koho volit“. Tak tomu je tehdy, jedná-li se o doporučení vydané osobou, která je
adresáty doporučení vnímána jako formální či neformální autorita. Je-li pak s doporučenou
činností spojeno i určité protiplnění, které tato autorita poskytuje (výhoda pro adresáty,
budou-li se doporučením řídit), je vnímání závaznosti tohoto doporučení ještě umocněno. Tak
tomu bylo podle zdejšího soudu i v nyní posuzované věci.
Z výslechů svědků (M., G., M., K., K.) totiž vyplynulo, že desítky Romů v různých
volebních okrscích hovořily o tom, že budou volit „jedničku“. Romové přitom zjevně měli na
mysli volby komunální, neboť o volbách do senátu nebyli zpravidla vůbec informováni (jak
uvedli svědkové M. a M.). Další desítky Romů přímo uváděly, že budou volit starostu H.
Někteří Romové dokonce mluvili o tom, že „mají“ volit starostu H. Řada Romů přímo
spojovala volbu starosty H. s účastí na zábavě (jak uvedla svědkyně M.).
Závěru, že se Romové doporučením A. A. řídili a starostu H. volili, nasvědčují tedy
podle zdejšího soudu jak svědecké výpovědi, které jednoznačně potvrzují, že Romové v
předmětných volebních okrscích zamýšleli volit „jedničku“ či „starostu H.“ a vzájemně se
k tomu nabádali, tak hlasovací lístky v těchto volebních okrscích odevzdané. Z hlasovacích
lístků odevzdaných v některých z inkriminovaných volebních okrsků soud zjistil, že je zde
vysoké množství (desítky) lístků, kde je zaškrtnut toliko kandidát č. 1 ve volební straně č. 1,
event. volební strana č. 1 a kandidát č. 1 této volební strany, event. volební strana č. 1, což je
přeškrtáno, a označen je toliko kandidát č. 1 v této volební straně. Jen v okrscích č. 20006,
20009, 20010, 20011 a 20023 se jedná o 108 hlasovacích lístků, kde byl zaškrtnut toliko
pokračování
10
67A 13/2014
kandidát č. 1 ve volební straně č. 1, a 26 hlasovacích lístků, kde byla zaškrtnuta jak tato
volební strana, tak její kandidát č. 1. V jiných volebních okrscích se přitom taková kombinace
označení hlasovacích lístků nevyskytuje.
Zdejší soud v předchozím rozhodnutí ve věci dospěl k závěru, že Romové starostu H.
fakticky volili. Činili tak proto, že jim A. A. jeho volbu doporučil a za účast ve volbách slíbil
bezplatný vstup a konzumaci na zábavě na „Musilce“. Ze svědeckých výpovědí všech členů
volebních komisí vyplynulo, že drtivá většina volících Romů (v řádu desítek osob) byla u
voleb poprvé (vůbec nevěděli, kdo může volit, ani jakým způsobem se volí). Jedná se tedy
zjevně o osoby, které k volbám běžně nechodí a o politiku se nezajímají (to ostatně potvrdil i
sám A. A., který uvedl, že Romy „chce naučit volit“). Soud dovodil, že je-li takovým osobám
doporučeno někým, koho vnímají jako autoritu, konkrétní jméno osoby, kterou mají volit, a
současně je jim za účast ve volbách něco slíbeno, je zřejmé, že takoví „politikou zcela
nedotčení prvovoliči“ toto doporučení budou vnímat jako závazné a uposlechnou je.
Vzhledem k tomu soud nepovažoval za potřebné se blíže zabývat tím, zda chování voličů (tj.
zda skutečně volili doporučeného kandidáta) bylo pod reálnou kontrolou takové autority.
Ať už byl zájem A. A. uspořádat pro Romy zábavu veden správnou myšlenkou „naučit
Romy volit“ a zvýšit tak volební účast či snahou podpořit starostu H., neboť s tím může být
pro něj spojena jakákoli výhoda, fakticky došlo k tomu, že Romové jeho doporučení vnímali
jako závazné a volili starostu H. Nečinili tak proto, že by se k volbě starosty H. svobodně a
nezávisle rozhodli, nýbrž proto, že jim to A. A. doporučil a za účast ve volbách slíbil zábavu a
pohoštění zdarma.
Zdejší soud tedy v předchozím rozhodnutí ve věci dospěl k závěru, že A. A. ovlivnil
vůli voličů nejen v tom smyslu, aby k volbám šli (což by mohlo být vnímáno pozitivně), ale
silou jeho autority a vinou „politické negramotnosti“ těchto voličů ovlivnil i to, koho mají
volit. Byť je zdejší soud dalek idealistické představě, že se všichni voliči rozhodují opravdu
nezávisle (vůle celé řady voličů je jistě ovlivňována jak autoritami, tak více či méně
konkrétním slibem, „že se budou mít lépe“), je podle názoru zdejšího soudu zaujatého
v předchozím rozhodnutí nyní posuzovaný stav již za hranicí akceptovatelnou. Pokud by A.
A. toliko uspořádal zábavu pro volící Romy nebo pokud by toliko silou své autority
doporučoval volit konkrétního kandidáta, jednalo by se dle názoru soudu o postup s principy
demokratického právního státu souladný. V případě prvém by totiž volič neměl za volbu
doporučeného kandidáta slíbený žádný hmotný prospěch a nebylo by tak lze dospět k závěru,
že byl zkorumpován. V případě druhém by sice volič hmotný prospěch obdržel (mohl by se
zdarma účastnit zábavy a konzumovat na ní bezplatně jídlo a pití), avšak nikoli za to, že volil
konkrétního kandidáta, nýbrž za to, že se účastnil voleb. Byť je v tomto případě vůle voliče
nepochybně ovlivněna (volit jde volič, který by volit nešel, pokud by za to nezískal hmotný
prospěch), jedná se však podle názoru zdejšího soudu o ovlivnění spíše pozitivní, především
však ve vztahu ke konkrétnímu způsobu volby ovlivnění nikoli korupční.
Kombinace obojího (doporučení volby konkrétního kandidáta určitou autoritou a
bezplatná zábava za účast při volbách poskytnutá touto autoritou) vůli o politiku se
nezajímajících voličů v daném případě ovlivnila (zkorumpovala) shodným způsobem, jako
v případě, že by byla bezplatná účast na zábavě poskytována jen těm voličům, kteří odevzdali
hlas konkrétnímu kandidátovi. Takové ovlivnění vůle voliče považoval zdejší soud za
závažný volební delikt principiálně narušující volnou soutěž volebních subjektů garantovanou
čl. 5 Ústavy a čl. 21 odst. 4 Listiny základních práv a svobod.
pokračování
11
67A 13/2014
Zdejší soud tedy v předchozím rozhodnutí ve věci shledal navrhovatelem tvrzenou
nezákonnost i existenci možné příčinné souvislosti mezi volební vadou a složením
zastupitelského sboru, neboť v důsledku této volební vady přišlo k volbám a volilo
konkrétního kandidáta volební strany č. 1, event. volební stranu č. 1, nezanedbatelné množství
voličů (více než sto), z nichž každý měl k dispozici 35 hlasů, přičemž již úbytek 700 hlasů
znamená, že volební strana č. 1 získá o jeden mandát méně.
Zdejší soud rovněž v předchozím rozhodnutí ve věci dovodil, že v důsledku této
nezákonnosti došlo k „zatemnění voleb“. Z dokazování totiž vyplynulo, že se zábavy na
„Musilce“ zúčastnilo „několik stovek lidí“ (svědci A. a F.). Skutečnost, že „Musilka“ takové
množství osob pojme, potvrdila i svědkyně K. Zároveň bylo prokázáno, že drtivá většina
návštěvníků zábavy disponovala modrým náramkem, který obdržela za účast při volbách
(svědci A. a H.). Ze svědectví členů volebních komisí vyplynulo, že nových „nestandardně se
chovajících“ voličů se do každé z volebních místností, ve vztahu k nimž soud tuto skutečnost
zkoumal, dostavily desítky (svědkyně G. hovořila o cca 30 osobách, svědek K. o cca 30-40
osobách, svědkyně M. zmínila cca 50 osob a svědek M. cca 30 osob), zároveň velká většina
z těchto osob přímo hovořila o tom, že bude volit „jedničku“, „číslo jedna“ nebo „starostu H.“
(svědek K. zmínil 15-20 osob, svědkyně G. cca 10 osob a svědkyně M. dokonce 50 osob).
Zároveň zdejší soud z volební dokumentace zjistil, že v některých volebních okrscích
(konkrétně v okrscích č. 20006, 20009, 20010, 20011 a 20023) bylo odevzdáno 108
hlasovacích lístků, kde byl zaškrtnut toliko kandidát č. 1 ve volební straně č. 1, a 26
hlasovacích lístků, kde byla zaškrtnuta jak tato volební strana, tak její kandidát č. 1.
S ohledem na skutečnost, že se taková kombinace v jiných okrscích nevyskytuje, jeví se jako
velmi pravděpodobné, že se jedná o hlasovací lístky odevzdané právě těmi „nestandardně se
chovajícími“ voliči, kteří hovořili o tom, že hlas dají „jedničce“ či „starostovi H.“. Již součet
těchto hlasů činí 1018, což je postačující k tomu, aby volební strana č. 1 přišla o svůj
6. mandát.
Zdejší soud tedy v předchozím rozhodnutí ve věcí (v usnesení ze dne 13. 11. 2014,
č. j. 67 A 13/2014-113) uzavřel, že k uplácení voličů jako k právem zapovězenému jednání
způsobilému ovlivnit výsledek voleb při předmětných volbách došlo, a to v takové míře, že je
tu vysoká míra pravděpodobnosti hraničící s jistotou, že pokud by k tomuto jednání nedošlo,
nebylo by Zastupitelstva městské části Brno – sever zvoleno tak, jak bylo zvoleno, a proto
vyslovil, že volby do Zastupitelstva městské části Brno – sever jsou neplatné.
IV.
Proti usnesení Krajského soudu v Brně ze dne 13. 11. 2014, č. j. 67 A 13/2014-113,
však byly podány ústavní stížnosti, kterým Ústavní soud nálezem ze dne 10. 2. 2015, sp. zn.
II. ÚS 3673/14, vyhověl a citované usnesení zrušil.
V tomto nálezu mj. uvedl, že
„… má pochybnosti o tom, zda zjištěné skutkové
okolnosti (slibování bezplatného vstupu a konzumace na „povolební párty“) vůbec nějakou
relevantní „nezákonnost“ mohly způsobit, zejména ve světle práva na svobodu projevu
chráněného článkem 17 Listiny resp. článkem 10 Úmluvy. Ve skutečnosti, že pan A. A.
některým voličům v některých volebních okrscích za účast ve volbách sliboval povolební
zábavu a pohoštění a současně jim doporučil, koho mají volit, aniž na tyto osoby vyvíjel
nějaký nátlak, nelze bez dalšího spatřovat nezákonnost, natož nezákonnost působící
neplatnost voleb v celé městské části.
pokračování
12
67A 13/2014
Podle Ústavního soudu v daném případě nešlo ani o „obchodně tržní způsob“ vedení
volební kampaně, který ve svém nálezu ve věci komunálních voleb v Krupce označil za
„
extrémní a hrubě nesouladný s principy demokratického právního státu.“ Ústavní soud
zdůraznil, že „
v projednávaném případě nebyly zjištěny jakékoliv náznaky nepřípustné agitace
„ve formě teroru, jímž činí se fyzický a psychický nátlak na volné rozhodnutí voličů tou
měrou, že ani tajnost volby není s to, aby svobodné rozhodnutí voličovo zabezpečila“ (srov.
bod 83 tohoto odůvodnění). Voliči nebyli jakkoliv nuceni resp. „nadmíru“ (tj. způsobem,
znamenajícím skutečný psychický nátlak) podněcováni volit konkrétní stranu či kandidáta,
čímž by bylo mařeno „svobodné vyjádření názorů lidu.“ Pouhé agitování ve prospěch
určitého kandidáta výše popsaným způsobem není podle přesvědčení Ústavního soudu
výjimečnou událostí, deformující vůli voličů do té míry, jež opodstatňuje zrušení celých
voleb(…)“.
Ústavní soud uzavřel s tím, že „
svobodná soutěž politických sil v demokratické
společnosti ve smyslu článku 22 Listiny náleží k fundamentálním ústavním principům, na
nichž je založen demokratický a právní stát. Zákonná úprava všech politických práv a svobod
a její výklad všemi orgány aplikujícími právo, tedy i volebními soudy, musí tuto svobodnou
soutěž politických sil umožňovat a ochraňovat.
Podle článku 2 odst. 1 Ústavy je zdrojem veškeré státní moci lid, který státní moc
vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní.
Podle článku 6 Ústavy veškerá politická rozhodnutí vycházejí z vůle většiny, vyjádřené
svobodným hlasováním ve svobodných a demokratických volbách.
Z předchozích principů vyplývá, že pro procesní úpravu volebního soudnictví a postup
v takovém řízení platí vyvratitelná domněnka, že volební výsledek odpovídá vůli voličů.
Předložit přesvědčivé důkazy k jejímu vyvrácení je povinností toho, kdo volební pochybení
namítá.
Žádný soudní zásah nesmí ohrozit svobodné vyjádření názorů lidu při volbě svých
zástupců a musí odrážet, resp. nemařit snahu o zachování integrity a účinnosti volební
procedury, zaměřené na zjištění vůle lidu prostřednictvím všeobecných voleb. Následné
zpochybňování výsledků voleb bez prokázání závažných volebních vad hrozí podrýváním
demokratické legitimity zvolených zastupitelských orgánů a aktů, které přijímají. Byla-li vůle
lidu svobodně a demokraticky vyjádřena, žádné následující zásahy nemohou tento výběr
zpochybnit, s výjimkou existence přesvědčivých důvodů v zájmu demokratického pořádku.
S výjimkou nejzávažnějších pochybení ve volební proceduře musí státní moc,
reprezentovaná volebními soudy, zachovávat zdrženlivost ve své ingerenci a vyvarovat se
aktivismu.
Rozhodnutí voličů jako suveréna může soudní moc změnit jen ve výjimečných
případech, jestliže vady volebního procesu způsobily nebo mohly prokazatelně způsobit, že by
voliči rozhodli jinak a že by byl zvolen jiný kandidát.
V posuzovaném případě Ústavní soud přesvědčivé důvody pro vyslovení neplatnosti
voleb nezjistil“.
pokračování
13
67A 13/2014
V.
Zdejší soud ve věci tedy rozhodoval znovu, vázán názorem obsaženým ve shora
citovaném nálezu Ústavního soudu, a nezbylo mu, než dovodit nedůvodnost návrhu. Ústavní
soud totiž vyslovil zcela jednoznačný názor, že ve skutečnosti, že A. A. některým voličům
v některých volebních okrscích za účast ve volbách sliboval povolební zábavu a pohoštění a
současně jim doporučil, koho mají volit, aniž na tyto osoby vyvíjel nějaký nátlak, nelze bez
dalšího spatřovat nezákonnost, natož nezákonnost působící neplatnost voleb v celé městské
části. Zjištěné skutkové okolnosti tedy v daném případě žádnou relevantní nezákonnost podle
Ústavního soudu nezpůsobovaly.
Pokud jde o tvrzení navrhovatele, že se za jednotlivé hlasy vyplácely přímo konkrétní
finanční částky, tak nic takového v daném řízení prokázáno nebylo. O konkrétních částkách se
hovoří toliko na zvukových nahrávkách pořízených svědkem K., které však soud k důkazu
nepřipustil, neboť především by nemohlo být najisto postaveno, nakolik jde o záznamy
ucelené a autentické, jakým způsobem byly tyto záznamy pořízeny, za jakých okolností byly
pořízeny a kdo na nich skutečně hovořil.
Jestliže navrhovatel požadoval vyslechnout Mgr. S. W., zástupkyni ředitele romského
střediska DROM, která měla podle navrhovatele vypovídat o tom, že během voleb zaslechla v
romské komunitě rozhovory o tom, že se nabízelo za hlas 300 Kč, 600 Kč nebo 1000 Kč, pak
taková sdělení, i kdyby je svědkyně potvrdila, se jeví jako značně nekonkrétní. I kdyby
navržená svědkyně skutečně potvrdila, že takové rozhovory zaslechla, nemohlo by se jednat o
dostatečný důkaz pro závěr, že k takovému „přímému“ nakupování hlasů docházelo.
Soud rovněž nevyslechl J. F., jak navrhovatel navrhoval, který údajně v MHD v Brně
zaslechl rozhovor Romky, která telefonicky zvala kamarádku na romskou zábavu „na
Musilku“ s tím, že vstup tam bude na základě zvláštního náramku, které bylo možno získat za
účast na volbách. Zjištění, které by mohlo vyplynout z jeho výslechu, pokládá zdejší soud za
prokázané již provedeným dokazováním.
Zdejší soud tedy dospěl k závěru, že podaný návrh není důvodný, a proto jej zamítl.
Pokud jde o náklady řízení, nemá na jejich náhradu žádný z účastníků řízení právo
(§ 93 odst. 4 s.ř.s.).
P o u č e n í : Proti tomuto usnesení
n e n í kasační stížnost přípustná (§ 104 odst. 1 s.ř.s.).
V Brně dne 5. března 2015
Za správnost vyhotovení: David Raus,v.r.
Romana Lipovská předseda senátu
pokračování
14
67A 13/2014