*MVCRX03GEKM2*
MVCRX03GEKM2
prvotní identifikátor
odbor veřejné správy, dozoru a kontroly
náměstí Hrdinů 1634/3
Praha 4
140 21
Č. j. MV- 54700-2/ODK-2017
Praha 3. května 2017
Přílohy: 1
Vážený pan
Petr Keberle
Emailem na
: foi+request-6745-1b945437@infoprovšechny.cz
Poskytnutí informace na žádost dle 106/1999 Sb.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly obdržel dne 26. dubna 2017 Vaši
žádost o informaci podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu
k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „
informační zákon“). Ve své
žádosti požadujete poskytnutí následujících informací:
1.
Kdo z MVČR provádí kontrolu dodržování zákona 106/1999 Sb.
povinnými subjekty?
2.
Existuje metodický materiál s výkladem pojmu „povinný subjekt“?
3.
pokud ano, požadujete jeho zaslání v elektronické podobě
4.
Kolik kontrol plnění povinnosti dle zákona č. 106/1999 Sb. bylo
provedeno v letech 2015 a 2016
5.
Jaké sankce hrozí povinným subjektům, pokud neplní své povinnosti
dle zákona č. 106/1999 Sb.
K Vaší žádosti dle informačního zákona sdělujeme následující odpovědi.
1.
Kontrolu dodržování informačního zákona ve vztahu k obcím resp.,
krajům provádí Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva
vnitra, podotýkáme ovšem, že pouze v případě dotazů, směřujících
do oblasti samostatné působnosti a pouze stran procesních aspektů
procesu vyřizování žádostí dle tohoto zákona. Kontrolu poskytování
informací obcemi v přenesené působnosti vykonávají krajské úřady,
kontrolu poskytování informací krajskými úřady při výkonu přenesené
1
působnosti pak jednotlivá ministerstva a ústřední správní úřady, do
jejichž působnosti příslušné informace spadají (např. kontrolu
poskytování informací z oblasti stavebního řízení by u krajských úřadů
vykonávalo Ministerstvo pro místní rozvoj). Srov. v této souvislosti
§ 129 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve
znění pozdějších předpisů a § 86 odst. 1 zákona č. 129/2000 Sb.,
o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
2.
Pojem povinný subjekt je vymezen informačním zákonem [srovnej ust.
§ 2 odst. 1) a 2)]. Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly zpracoval
k problematice informačního zákona, mimo jiné, také „
Metodické
doporučení k postupu povinných subjektů podle zákona č. 106/1999
o svobodném přístupu k informacím“, přičemž upozorňujeme, že
problematika povinných subjektů je v této metodice řešena na stranách
33-35. Tuto metodiku Vám zasíláme přílohou tohoto přípisu.
3.
V letech 2015 a 2016 bylo provedeno dohromady
241 kontrol, z toho
227 kontrol samostatné působnosti obcí, (dále jen „SP“), 4 kontroly SP
krajů a
10 kontrol přenesené působnosti (dále jen „PP“) krajů (KÚ jako
nadřízený orgán). Při všech provedených kontrolách SP (obcí i krajů)
bylo kontrolováno plnění povinností dle informačního zákona v rozsahu
ustanovení § 5/3 a 4, § 6/1, § 14-16, § 18 a v případě rozhodnutí
o odmítnutí též § 69/1 správního řádu; od roku 2016 pak i v rozsahu
§ 17/3 (po novele č. 222/2015, která zakotvila povinnost uvádět poučení
o opravném prostředku), při provedených kontrolách PP krajů se co do
plnění povinností dle informačního zákona posuzuje v rozsahu § 16/3, §
16a/8; § 15/4 Ř, § 69/1 a 2 SŘ a § 6/1 SŘ (při vrácení spisu).
V roce 2015 bylo celkem provedeno
120 kontrol, z toho
113 kontrol
výkonu SP obcí,
2 kontrol výkonu SP krajů a
5 kontrol výkonu PP krajů.
Bylo provedeno 112 kontrol výkonu SP obcí komplexních, tj. informační
zákon + plnění dalších povinností (zákon o obcích + správní řád), a 1
kontrola výkonu SP obce dílčí zaměřená pouze na informační zákon
(+ § 69/1 správního řádu); a 2 kontrola výkonu SP krajů komplexní.
Všech 5 kontrol výkonu PP bylo provedeno v komplexním rozsahu, tj.
informační zákon + plnění dalších povinností v PP.
2
V roce 2016 bylo provedeno celkem
121 kontrol, z toho
114 kontrol
výkonu SP obcí,
2 kontrol výkonu SP krajů a
5 kontrol výkonu PP krajů.
Bylo provedeno 112 kontrol výkonu SP obcí komplexních, tj. informační
zákon + plnění dalších povinností (zákon o obcích + správní řád), a 2
kontrol výkonu SP obce dílčí zaměřené pouze na informační zákon (+ §
69/1 správního řádu); a 2 kontrol výkonu SP krajů komplexní. Všech 5
kontrol výkonu PP bylo provedeno v komplexním rozsahu, tj. informační
zákon + plnění dalších povinností v PP.
4.
Je třeba uvést, že informační zákon přímé sankce za porušení zákona
neřeší. Nepřímo je možno uvažovat např. o postupech podle zákona
č. 82/1998 Sb. o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu
veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem
a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti (notářský řád).
Nepřímo může být „sankcí“ za porušení informačního zákona rovněž
povinnost starosty resp. jím pověřeného zástupce seznámit
zastupitelstvo obce, městského obvodu nebo městské části územně
členěného statutárního města s výsledky uskutečněné kontroly resp.
s návrhem opatření k nápravě kontrolou zjištěných nedostatků včetně
jejich zveřejnění na úřední desce [(srovnej ust. § 129a odst. 3 zákona
č. 128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších
předpisů].
Ing. Marie Kostruhová
ředitelka odboru
Vyřizuje: Ing. Pavla Tománková
tel. č.:
974 816 619
e-mail:
xxxxxxx@xxxx.xx
Elektronický podpis - 3.5.2017
3
Certifikát autora podpisu :
Jméno : Ing. Marie Kostruhová
Vydal : PostSignum Qualified C...
Platnost do : 3.7.2017