V Boskovicích dne 18.01.2017
M A T E R I Á L
Pro jednání:
Rady města
k bodu č.
13
Předkládá:
OKT
Termín konání:
31.01.2017
Věc:
Vyhodnocení kladů a záporů sloučení škol v Boskovicích v jeden celek, včetně
ekonomického vyhodnocení
Projednáno a doporučeno:
PV 24.01.2017
KVV 30.03.2015
ŠR 08.04.2015
Stanovisko právníka:
Mgr. Miluše Rozkošná - souhlasí
Stanovisko dotčených odborů:
- nevyžaduje se
Zpracovatel/ka: Ing. Jana Lišková
Předkládá: Mgr. Dagmar Hamalová
Návrh na usnesení je součástí předkládaného materiálu.
1. Důvody sloučení základních škol v roce 2005
Sloučení tří základních škol v roce 2005 předcházelo projednání tématu v komisi pro výchovu
a vzdělávání, diskuze odborné veřejnosti a zpracování Koncepce mateřského a základního školství
v Boskovicích. V koncepci byla shrnuta fakta, která vedla k myšlence sloučení tří základních škol
v jeden celek. Bylo zde uvedeno, že v důsledku dlouhodobého poklesu porodnosti dochází
ke snižování počtu žáků nastupujících do 1. ročníku, ale přesto je důležité zajistit co nejlepší
podmínky pro vzdělávání a vytvořit rovnocenné a optimální podmínky pro všechny děti. V případě
sloučení bylo také nezbytné zachovat tři školní budovy, což mělo zajistit optimální využití
prostorových kapacit a technického vybavení.
V důsledku očekávaného snižování počtu žáků v jednotlivých školách by mohlo dojít k postupnému
snižování limitu počtu zaměstnanců (pedagogických i nepedagogických) a tím ke snížení kvality
vyučovacího procesu (aprobovanosti výuky) a k problémům se zajištěním chodu školy z hlediska
provozu (např. úklid a údržba).
V Koncepci se po sloučení škol předpokládalo snížení provozních nákladů na jejich řízení,
administrativu a poukazovalo se na skutečnost, že v návaznosti na normativní způsob financování
obecního školství by mohlo dojít s ohledem na postupné snižování počtu žáků ke snižování přímých
nákladů na vzdělávání hrazených ze státního rozpočtu. Vycházelo se z tehdy platných postupů
přidělování státních prostředků.
2. Důvody sloučení mateřských škol v roce 2008
Na základě dobré zkušenosti se sloučením základních škol rozhodlo zastupitelstvo města také
o sloučení stávajících tří mateřských škol do jedné příspěvkové organizace a to s účinností
od 01.07.2008. Vznikla jedna mateřská škola se třemi odloučenými pracovišti. Také sloučení
mateřských škol předcházelo projednání se zaměstnanci i čerpání zkušeností z jiných měst, kde již
měli mateřské školy sloučené. V materiálu předkládaném zastupitelstvu byla již tehdy sepsána
očekávaná pozitiva a negativa sloučené mateřské školy. Jednalo se o následující pozitiva: úspora
pracovníků na vedoucích pozicích a v administrativě, hospodaření s velkým rozpočtem a operativní
nakládání s finančními prostředky a s tím související hospodaření s fondy organizace. Dále se
očekávalo zpracování nového výchovně vzdělávacího programu, sjednocení postupu při zápisu,
jednodušší přesuny dětí mezi pracovišti dle požadavku rodičů, bezproblémový chod prázdninového
provozu, operativní postup při provozování logopedických tříd a v pracovně právní oblasti lepší
možnosti při vzájemné výpomoci v době nepřítomnosti pracovníků v rámci jednoho pracovního
poměru. Předpokládalo se, že na sloučenou mateřskou školu bude nahlíženo jako na tři zařízení
a dle metodiky odboru školství JMK budou přidělené prostředky ze státního rozpočtu ve stejné výši
jako v případě tří samostatných škol.
Očekávala se také negativa, ke kterým patřilo to, že ředitelka bude mít dále k zaměstnancům,
finanční náklady spojené se sloučením škol a možnost negativního postoje veřejnosti, i když pro
děti a rodiče se neočekávaly velké změny.
3. Naplnění důvodů, které vedly ke sloučení základních škol
Dnes tři pracoviště jedné základní školy umožňují přijmout všechny žáky a současně rovnoměrně
a optimálně naplnit třídy, i když je nutné některé žáky zařadit na jiné pracoviště, než které si rodiče
vybrali. Lze také využívat prostory i materiální vybavení jednoho pracoviště žáky a učiteli z jiného
pracoviště. Výhodou je i zakoupení softwaru s multilicencemi, který je možno nainstalovat
na neomezený počet počítačů na všech třech pracovištích.
Je zajištěna vysoká aprobovanost pedagogických pracovníků, jejich úvazky lze rozdělit
na jednotlivá pracoviště, aprobovaně jsou tedy odučeny i předměty s nízkou týdenní hodinovou
dotací, např. chemie nebo ruský jazyk. Podobně lze rozdělit úvazek u nepedagogických pracovníků,
což jsou kuchařky, uklízečky a administrativní pracovníci. Tak je zajištěna možnost maximálního
naplnění úvazků. Výhodou je i to, že v případě nutnosti zastupování nepřítomného zaměstnance
je možná výpomoc v rámci jednoho pracovního poměru. Tento klad v podobě vysoké aprobovanosti
je však spojen s nevýhodou pro zaměstnance, který musí v případě úvazku na více pracovištích
během vyučování přecházet mezi pracovišti.
Po sloučení školu řídí jeden ředitel, který má jednoho statutárního zástupce, a každé pracoviště
má jednoho zástupce (před sloučením měla každá škola jednoho ředitele a dva zástupce). Mzdovou
agendu dnes vykonává jedna mzdová účetní a škola má dále tři účetní (před sloučením pracovala
na každé škole jedna mzdová účetní a jedna účetní).
Došlo tedy k úspoře počtu zaměstnanců ve vedení školy a na administrativních pozicích. Počet
pedagogických pracovníků se odvíjí od počtu žáků. Mzdové prostředky pro pedagogické
i nepedagogické pracovníky však pocházejí ze státního rozpočtu, takže tato úspora se nijak
nedotýká rozpočtu ze strany zřizovatele.
4. Naplnění důvodů, které vedly ke sloučení mateřských škol
Také mateřská škola má nyní jednu ředitelku, jednu statutární zástupkyni a na každém pracovišti
je jmenována jedna zástupkyně pracoviště, v administrativě pracuje jedna mzdová účetní a jedna
účetní. Byl zpracován školní vzdělávací program, do kterého byly zapracovány profilace
jednotlivých pracovišť. Dnes jsou děti přijímány do jedné mateřské školy, v případě velkého zájmu
na jednom pracovišti lze místní děti přesunout na jiné pracoviště. Nedochází již k situaci, kdy
do jedné nenaplněné školky byly přijímány děti přespolní a v jiné školce s více žádostmi, než byla
kapacita, nebyly umístěny ani děti místní. Kapacita mateřské školky je tak využívána přednostně
pro boskovické občany. I v době prázdnin je zajištěn provoz střídavě vždy na jednom pracovišti,
což je finančně a organizačně efektivní. V mateřské škole jsou zřízeny tři logopedické třídy, při
jejich umístění na jednotlivých pracovištích se přihlíží i k požadavkům rodičů. Novela školského
zákona z roku 2016 určila obcím povinnost stanovit školské obvody, je-li v obci více než jedna
mateřská škola. Velkou výhodou sloučených mateřských škol v Boskovicích bude i nadále možnost
rodičů zvolit pro své dítě pracoviště, např i podle profilace pracoviště, bez ohledu na místo trvalého
pobytu, samozřejmě s ohledem na kapacitu pracoviště.
5. Finanční prostředky ze státního rozpočtu
Jsou určeny na platy,
náhrady platů, na odměny a odstupné, na výdaje na úhradu odvodu z úhrnu
mezd na veřejná pojištění, na příděly do fondu kulturních a sociálních potřeb a ostatní náklady
vyplývající z pracovněprávních vztahů,
výdaje na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou
dětí, žáků a studentů zdravotně postižených, výdaje na učební pomůcky, výdaje na školní potřeby
a na učebnice, výdaje na další vzdělávání pedagogických pracovníků a na činnosti, které přímo
souvisejí s rozvojem škol a kvalitou vzdělávání. Jejich výše je stanovena podle krajských normativů
na jednotku výkonu, tím se zde rozumí skutečný počet žáků. Výše (ONIV) je podle počtu žáků,
je tedy stejný objem finančních prostředků v případě školy sloučené jako v případě tří oddělených
škol.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví na kalendářní rok republikové normativy
pro jednotlivé věkové kategorie (dítě, žák) a na základě těchto normativů přidělí finanční prostředky
krajům. Krajské úřady stanoví krajské normativy pro jednotlivé druhy škol na jednotku výkonu, tím
se v mateřské a základní škole rozumí skutečný počet žáků. Ukazatele rozhodné pro stanovení
krajských normativů jsou uvedeny v § 2 vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech. Škola
získává finanční prostředky ze státního rozpočtu na základě výpočtu s pomocí normativů
stanovených krajským úřadem v souladu se směrnicí.
Normativy jsou nyní stanoveny tak, že jsou více podporovány obecní školy s nižším počtem žáků,
týká se to finančních prostředků na pedagogické i nepedagogické pracovníky.
Základní škole Boskovice, p. o. s více jak 1.200 žáky je nevýhodně stanovený normativ alespoň
částečně dorovnán v dohodovacím řízení, které probíhá po stanovení výše objemu finančních
prostředků ze státního rozpočtu, je zde přihlíženo na odloučená pracoviště. Mateřská škola
Boskovice, p. o. má ve srovnání se školou základní méně dětí - 415, normativ je tak výhodnější než
u školy základní, i mateřská škola žádá o navýšení finančních prostředků na odloučená pracoviště
v dohodovacím řízení.
Výše příspěvků ze státního rozpočtu v roce, kdy došlo ke sloučení škol a v roce následujícím jsou
uvedeny v tabulkách 1a a 1b.
V tabulkách 2a a 2b jsou výše finančních příspěvků ze státního rozpočtu v roce 2015, v tabulkách
3a a 3b v roce 2016 - pro sloučenou školu a varianta pro tři odloučená pracoviště. Dále finanční
prostředky poskytnuté v rámci dohodovacího řízení na odloučená pracoviště.
Tab. č. 1a: Výše finančních příspěvků ze státního rozpočtu v roce, kdy došlo ke sloučení základní školy a v roce
následujícím:
Rok 2005
Rok 2006
Celkem za rok
Základní škola
9. května
Slovákova
Sušilova
2005
01/05 - 12/05
01/05 - 06/05
01/05 - 06/05
01/06 - 12/06
Platy
19.345
5.117
3.868
28.330
28.061
OON
105
28
13
146
0
Odvody,
FKSP,
8.060
2.119
1.527
11.706
11.713
ONIV
Přímé náklady
na vzdělávání
27.510
7.264
5.408
40.183
39.774
(celkem)
Údaje jsou v tis. Kč, zaokrouhleno
Zdroj:
Výkaz o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství P1-04 (Platy, OON – ostatní osobní náklady)
Rozpis rozpočtu odboru školství JMK (Pojistné, FKSP – fond kulturních a sociálních potřeb, ONIV - ostatní
neinvestiční výdaje)
Tab. č. 1b: Výše finančních příspěvků ze státního rozpočtu v roce, kdy došlo ke sloučení mateřské školy a v roce
následujícím:
Rok 2008
Celkem za rok
Rok 2009
Mateřská škola
Lidická
Bílkova
Na Dolech
2008
01/08 - 12/08
01/08 - 06/08
01/08 - 06/08
01/09 - 12/09
Platy
6.938
1.881
1.264
10.083
11.194
OON
241
19
0
260
23
Odvody, FKSP, ONIV
1.381
1.441
965
3.787
3.849
Přímé náklady
8.560
3.341
2.229
14.130
15.066
na vzdělávání (celkem)
Údaje jsou v tis. Kč, zaokrouhleno
Zdroj:
Výkaz o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství P1-04 (Platy, OON – ostatní osobní náklady)
Rozpis rozpočtu odboru školství JMK (Pojistné, FKSP – fond kulturních a sociálních potřeb, ONIV - ostatní
neinvestiční výdaje)
Tab. č. 2a: Výše finančních příspěvků základní školy ze státního rozpočtu v roce 2015:
Odloučená
Základní škola
Sloučená
Dohodovací
Sloučená
varianta -
rok
2015
varianta
řízení (DŘ)
varianta + DŘ
celkem
Platy
30.377
32.494
815
31.192
OON
52
52
0
52
Odvody,
FKSP,
11.924
12.682
286
12.210
ONIV
Přímé náklady
42.353
45.228
1.101
43.454
na vzdělávání (celkem)
Údaje jsou v tis. Kč
Zdroj: Rozpis rozpočtu odboru školství JMK
Tab. č. 2b: Výše finančních příspěvků mateřské školy ze státního rozpočtu v roce 2015:
Odloučená
Mateřská škola
Sloučená
Dohodovací
Sloučená
varianta -
rok
2015
varianta
řízení (DŘ)
varianta + DŘ
celkem
Platy
12.865
13.012
365
13.230
OON
73
73
0
73
Odvody, FKSP, ONIV
4.690
4 804
128
4.818
Přímé náklady
17.688
17.889
493
18.181
na vzdělávání (celkem)
Údaje jsou v tis. Kč
Zdroj: Rozpis rozpočtu odboru školství JMK, návrh rozpisu rozpočtu odboru školství JMK (odloučená varianta -
celkem
Ředitel základní školy v dohodovacím řízení v roce 2015 žádal o navýšení finančních prostředků
z důvodu ztížených podmínek školních jídelen (tři školní kuchyně, jejich kapacita neumožňuje
zřídit 1 vývařovnu a obědy rozvážet), je zde zahrnuto i navýšení kapacity dvou oddělení školní
družiny k 01.01.2015. Ředitel žádal o navýšení počtu nepedagogických zaměstnanců, i když se
normativní počet nepedagogů oproti minulým letům zvýšil v souvislosti s nárůstem dětí. Co se týká
počtu pedagogických zaměstnanců, dochází k úspoře v počtu vedoucích zaměstnanců
a v optimálním naplnění tříd.
Ředitelka mateřské školy v dohodovacím řízení v roce 2015 žádala o finanční prostředky z důvodů
specifických podmínek ve školní jídelně a z důvodů náročných provozních podmínek na
odloučených pracovištích, v dohodovacím řízení byla také zohledněna náročnost ve speciálních
třídách pro děti s vadami řeči (zvláštní příplatky).
Tab. č. 3a: Výše finančních příspěvků základní školy ze státního rozpočtu v roce 2016:
Odloučená
Základní škola
Sloučená
Dohodovací
Sloučená
varianta -
rok
2016
varianta
řízení (DŘ)
varianta + DŘ
celkem
Platy
34.251
36.317
660
34.911
OON
5
55
0
55
Odvody,
FKSP,
13.514
14.245
235
13.749
ONIV
Přímé náklady
47.820
50.617
895
48.715
na vzdělávání
Údaje jsou v tis. Kč
Zdroj: Rozpis rozpočtu odboru školství JMK
Tab. č. 3b: Výše finančních příspěvků mateřské školy ze státního rozpočtu v roce 2016:
Odloučená
Mateřská škola
Sloučená
Dohodovací
Sloučená
varianta -
rok
2016
varianta
řízení (DŘ)
varianta + DŘ
celkem
Platy
13.585
12.964
244
OON
66
66
0
Odvody, FKSP, ONIV
5.065
4.844
87
Přímé náklady
18.716
17.874
331
na vzdělávání
Údaje jsou v tis. Kč
Zdroj: Rozpis rozpočtu odboru školství JMK, návrh rozpisu rozpočtu odboru školství JMK (odloučená varianta - celkem)
Finanční prostředky poskytnuté v rámci dohodovacího řízení v roce 2016 pro základní školu byly
na odloučená pracoviště, ztížené podmínky školní jídelny, je zde zahrnuto i navýšení 1 asistenta
pedagoga a žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Mateřské škole byl dohodovacím řízením navýšen rozpočet opět na odloučená pracoviště
a na částečné pokrytí zvláštního příplatku ve speciálních třídách.
Hodnoty v tabulce 3a pro odloučenou variantu základní školy připravil odbor školství JMK
k dohodovacímu řízení. Hodnoty v tabulce 3b s údaji mateřské školy pro sloučenou variantu jsou
z konečného rozpočtu odboru školství JMK a hodnoty pro odloučenou variantu z návrhu rozpočtu
odboru školství JMK. Hodnoty nelze srovnávat, od návrhu rozpočtu do konečného rozpočtu
se změnil krajský normativ, z kterého jsou částky na jednotlivé ukazatele vypočítány, konečný
rozpis rozpočtu byl výhodnější. V konečném rozpočtu již nebyly údaje pro odloučenou variantu
k dispozici. Z tohoto důvodu není určena ani celková částka v posledním sloupci v tabulce, údaje by
nebyly srovnatelné.
6. Změna financování regionálního školství
Od 01.01.2018 má dojít ke změně financování regionálního školství. V základních školách bude
výše finančních prostředků odvozena od rozsahu vzdělávání a počtu pedagogických pracovníků
prostřednictvím normativů stanovených centrálně Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy,
nikoliv jen od počtu žáků. Zohledňovat se bude průměrná naplněnost tříd a podíl žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami vzdělávanými v běžných třídách. V mateřských školách
budou normativy ministerstva stanoveny na maximální počet hodin přímé pedagogické činnosti.
U nepedagogických pracovníků se stanoví normativy na školu, na pracoviště a na třídu, čímž bude
možné zohlednit různá specifika škol, např. velikost škol, odloučená pracoviště, apod. Činnosti,
na něž budou prostředky ze státního rozpočtu vyčleněny, se nezmění (platy, odvody, fond
kulturních a sociálních potřeb, ostatní neinvestiční výdaje - podrobně jsou uvedeny v části 3).
Zdroj: Reforma financování regionálního školství. MŠMT [online]. 2016 [cit. 2016-04-15]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/o-
webu-msmt/financovani-regionalniho-skolstvi
7. Příspěvek zřizovatele na provoz
Výhodou sloučené školy je jistě i hospodaření s velkým rozpočtem, což umožňuje operativně
nakládat s prostředky zřizovatele podle aktuálních potřeb na jednotlivých budovách.
Tab. č. 4a: Výše finančních příspěvků v roce, kdy došlo ke sloučení základní školy a v roce následujícím:
Název ZŠ
Rok 2005
Celkem
Rok 2006
leden - červen
červenec - prosinec
za rok 2005
leden - prosinec
ZŠ nám. 9. května
1.311
0
1.311
0
ZŠ Slovákova
1.667
0
1.667
0
ZŠ Sušilova
1.453
0
1.453
0
ZŠ Boskovice
0
4.288
4.288
9.165
Celkem
4.431
4.288
8.719
9.165
Údaje jsou v tis. Kč
Zdroj: FIN, MěÚ Boskovice
Rozdíl mezi rokem 2006 a 2005 činil 446 tis. Kč.
Tab. č. 4b: Výše finančních příspěvků v roce, kdy došlo ke sloučení mateřské školy a v roce následujícím:
Rok 2008
Celkem
Rok 2009
Název ZŠ
za rok 2008
leden - červen
červenec - prosinec
leden - prosinec
MŠ Lidická
708
0
708
0
MŠ Bílkova
702
0
702
0
MŠ Na Dolech
564
0
564
0
MŠ Boskovice
0
2 061
2 061
3 935
Celkem
1974
2 061
4 035
3 935
Údaje jsou v tis. Kč
Zdroj: FIN, MěÚ Boskovice
Rozdíl mezi rokem 2009 a 2008 činil -100 tis. Kč.
Tab. č. 5a: Výše finančních příspěvků na provoz základní školy v roce 2015 a pro rok 2016:
Rok 2015
Rok 2016
10.216
10.684
Údaje jsou v tis. Kč
Zdroj: Rozbory hospodaření ZŠ Boskovice, p. o., Rozpočet města Boskovice na rok 2016
Tab. č. 5b: Výše finančních příspěvků na provoz mateřské školy v roce 2015 a pro rok 2016:
Rok 2015
Rok 2016
3.018
3.418
Údaje jsou v tis. Kč
Zdroj: Rozbory hospodaření MŠ Boskovice, p. o., Rozpočet města Boskovice na rok 2016
Rozpočtové určení daní (RUD)
Na základě zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, získává obec příspěvky podle počtu
dětí a žáků navštěvujících školu zřizovanou obcí (bez ohledu na trvalé bydliště), příspěvek na žáka
je zohledněn v daňových příjmech města.
Výše příspěvku je určena podle počtu žáků navštěvujících školu nebo školy v obci, tedy ve stejné
výši v případě sloučené školy i tří oddělených škol.
V roce 2015 byl příspěvek na žáka 8,246 tis. Kč, pro rok 2016 je 8,55 tis. Kč na žáka.
8. Hodnocení základní školy Českou školní inspekcí
V únoru 2016 byla provedena na základní škole inspekční činnost. Při kontrolní činnosti vybraných
ustanovení školského zákona nebylo zjištěno jejich porušení - uvedeno v Protokolu o kontrole.
Výsledky hodnocení České školní inspekce vyplývají z Inspekční zprávy - systém řízení školy
odpovídá její velikosti a organizační struktuře subjektu vzniklého sloučením tří úplných základních
škol. Účinně přispíval k bezproblémovému chodu školy. Řízení celého subjektu bylo efektivní.
Ředitel školy při plánování její činnosti v aktuálním roce vycházel z Koncepce rozvoje školy
od 01.09.2014 vypracované na základě podrobné analýzy prostorových, materiálních, personálních
a ekonomických podmínek, ze zhodnocení výchovně-vzdělávacího procesu, stavu žáků a řízení
školy. Koncepci, ve které jsou stanoveny krátkodobé i dlouhodobé cíle, se daří postupně naplňovat.
Dokumentace související s řízením školy a promyšlená organizační struktura školy umožňovaly
řediteli organizovat činnost školy, sledovat a hodnotit její vývoj v jednotlivých oblastech
a operativně reagovat na zjištěné skutečnosti. Ve vnitřních dokumentech (Organizační řád – ZŠ
Boskovice, pracovní náplně zaměstnanců) jasně vymezil kompetence a zodpovědnost pracovníků.
Velmi dobrým předpokladem pro naplňování školních vzdělávacích programů bylo personální
obsazení školy i školní družiny.
Škole se dařilo společně se zřizovatelem postupně udržovat dobrý technický stav zařízení
a vybavení školy i družiny a průběžné vytvářet a zkvalitňovat materiální podmínky k realizaci
školních vzdělávacích programů, které byly v souladu s těmito programy účelně využívány.
Škola využívala v roce 2014 k pokrytí svých nákladů více zdrojů financování. Jednalo se především
o finanční prostředky poskytnuté ze státního rozpočtu na přímé výdaje na vzdělávání, které
vzhledem k růstu počtu žáků v běžných třídách vykazovaly rovněž vzrůstající tendenci. Příspěvky
na provoz od zřizovatele využívala škola převážně k pokrytí provozních nákladů. Škola se aktivně
zapojuje také do množství projektů, díky kterým mohla významně posílit i své materiální vybavení.
V posledních dvou letech obdržela také finanční prostředky ze státního rozpočtu na rozvojové
programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy určené např. na zvýšení platů
pedagogických pracovníků, zaměstnanců v regionálním školství, na podporu školních psychologů
a školních speciálních pedagogů, dotaci na technické práce, na čtenářskou a jazykovou gramotnost,
prostředky na zabezpečení školy aj. Spíše ojedinělé finanční dary využila např. k vybavení družiny.
Ke zlepšení hospodářského výsledku přispíval každoročně také výsledek hospodaření v rámci
hospodářské činnosti školy. Škola hospodařila s finančními prostředky, které jí umožňovaly pokrýt
náklady při uskutečňování vzdělávání podle školních vzdělávacích programů.
Podmínky vzdělávání měly ve vztahu k naplňovaným školním vzdělávacím programům
očekávanou úroveň.
Zdroj: Inspekční zpráva České školní inspekce, čj. ČŠIB-155/16-B
9. Vyjádření Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a České školní inspekce
ke slučování a rozdělování základních škol v ČR
O vyjádření k dané problematice jsme požádali mailem také ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy a českou školní inspekci. Zajímal nás současný trend ve fungování základních škol
v rámci ČR, zda dochází k rozdělování škol dříve sloučených nebo naopak, zda se školy jednoho
zřizovatele spíše slučují.
Podle informací oddělení školského rejstříku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
nedochází ve větším měřítku k rozdělování škol dříve sloučených. Nebyl zaznamenán ani trend
školy jednoho zřizovatele slučovat.
Informace České školní inspekce vycházejí z inspekční činnosti probíhající v několikaletém
inspekčním cyklu. Není proto možné vysledovat jednoznačné trendové charakteristiky týkající se
slučování či rozdělování vzdělávacích subjektů. Procesy slučování a rozdělování probíhají současně
oběma směry, pro posouzení jejich míry, resp. případné převahy jednoho trendu by bylo třeba
analyzovat uvedené změny plošně a v delším časovém období v celé vzdělávací soustavě.
Co se týká důsledků slučování či rozdělování škol pro kvalitu vzdělávání a dalších aspektů činnosti
škol, poznatky inspekce ukazují, že jakákoliv generalizace by byla velkým zjednodušením
a v důsledku by mohla být zavádějící. Vždy záleží především na konkrétních podmínkách
jednotlivých subjektů, které se případ od případu liší, a na schopnosti a ochotě všech účastníků
(včetně např. rodičovské veřejnosti) změnu přijmout a v rámci nových podmínek rozvíjet kvalitu
vzdělávacího procesu a souvisejících služeb. Tyto procesy uvnitř školy přitom mají určitou
dynamiku, to znamená, že např. v počátečním období po sloučení/rozdělení subjektů mohou
nastávat spíše problémové situace a po delším období se stav konsoliduje a zlepšuje. To vše
v závislosti na podmínkách a okolnostech popsaných výše. Česká školní inspekce proto rozhodně
nevydává doporučení ve smyslu podpory slučování či rozdělování subjektů vykonávajících činnost
škol a školských zařízení, a to ani v jednotlivých případech, ani v obecné rovině.
Maily jsou přílohou materiálu.
10. Spolupráce škol
Trendem poslední doby, jež má přinést vyšší kvalitu vzdělávání, je vznik větších školních jednotek
(byť na více pracovištích, na více školách)1). Také připravované místní akční plány podporují vznik
partnerství, která napomáhají zkvalitňování vzdělávání zejména v mateřských a základních školách.
Výstupem MAP mají být aktivity, které přispějí ke zkvalitnění koordinace a spolupráce v zájmu
dětí a žáků, k vybudování systému komunikace mezi aktéry. Tyto aktivity budou následně
uplatnitelné v žádostech o podporu v operačních programech2). Na vzájemné setkávání a sdílení
zkušeností pedagogů jsou zacíleny i některé z výzev operačního programu výzkum, vývoj,
vzdělávání (šablony).
Zdroj:
1)ŠVANCAR, Radmil. Rozpočet 2016 je až na výjimky nominálně prorůstový. UN. 2016, 119(2), 4-8. ISSN 0139-5718.
2)Postup zpracování MAP
11. Shrnutí kladů a záporů sloučené základní a mateřské školy v Boskovicích
Základní škola
Klady
Zápory
- rovnoměrné a optimální naplnění tříd
- pro rovnoměrné naplnění tříd je nutné
některé žáky přeřadit na jiné pracoviště
- úspora zaměstnanců ve vedení školy - ředitel sídlí na jednom pracovišti, má dále
a na administrativních pozicích
k zaměstnancům na jiných pracovištích
- finanční prostředky uspořené menším
počtem zaměstnanců nejsou úsporou
rozpočtu města,
- nevýhodně stanovený normativ pro větší
školy
- vysoká aprobovanost a pro ředitele možnost - nutnost přecházení učitelů na jiné
rozdělit úvazky na více pracovišť
pracoviště v případě úvazku na více
- zastupování nepřítomného zaměstnance
pracovištích
v rámci jednoho pracovního poměru
i na jiném pracoviště
- hospodaření školy s velkým objemem
finančních prostředků umožňuje lépe
realizovat větší investiční akce a opravy
- jednorázové
výdaje
(např.
vedení
bankovních účtů, povinné revize)
- komunikace zřizovatele s jedním ředitelem,
jedno účetnictví
- využití prostorů i pomůcek jednoho
pracoviště žáky a učiteli z jiného pracoviště
- SW s multilicencemi lze využít na velkém
množství počítačů na třech pracovištích
- škola s velkým počtem žáků je úspěšnější
s některými
žádostmi
v dotačních
programech (např. dotace na práci školního
psychologa)
Jedním z argumentů, který ve vztahu ke kvalitě vzdělávání sloučených škol ze strany veřejnosti
zaznívá, je, že sloučená pracoviště nevytváří dostatečný prostor pro větší profilaci jednotlivých
pracovišť. Na míru profilace školy má určující vliv způsob řízení, cíle a vize, které si ředitelé a
jejich zástupci stanoví. Profilace školy a jejich pracovišť je možná bez ohledu na jejich velikost.
Mateřská škola
Klady
Zápory
- úspora zaměstnanců ve vedení školy - ředitelka sídlí na jednom pracovišti, má dále
a na administrativních pozicích
k zaměstnancům na jiných pracovištích
- zastupování nepřítomného zaměstnance
v rámci jednoho pracovního poměru
i na jiném pracoviště
- hospodaření školy s velkým objemem
finančních prostředků umožňuje lépe
realizovat větší investiční akce a opravy
- jednorázové výdaje (bankovní účet)
- komunikace zřizovatele s jedním ředitelem,
jedno účetnictví
- využití speciálních a kompenzačních
pomůcek i dalšího materiálního vybavení na
všech pracovištích
- do školy jsou na základě kritérií - některé děti musí být z kapacitních důvodů
stanovených
ředitelkou
přednostně
přeřazeny na jiné pracoviště
přijímány děti místní
- v případě naplnění kapacity pracoviště,
- není nutné zřizovat školské obvody,
nemůže být některým rodičům vyhověno
v případě volné kapacity mohou děti
navštěvovat pracoviště podle výběru
- je pokrytý i prázdninový provoz školy
střídavě jedním z pracovišť
- možnost zřízení logopedické třídy na
pracovišti podle požadavků rodičů
12. Závěr
Město Boskovice je zřizovatelem základní školy, která vznikla sloučením 3 základních škol. Nyní
má jedno ředitelství, výuka probíhá stále na 3 pracovištích.
Kvalita vzdělávání: Ukázalo se, že sloučení v roce 2005 přineslo svoje klady i zápory, ale
fungování takto velké organizace v oblasti základního školství je možné. Během této doby nedošlo
k žádnému závažnému problému v řízení školy ani ve výchovně vzdělávacím procesu. Také z
hodnocení České školní inspekce - ze závěru inspekční zprávy vyplývá, že vzdělávání má
očekávanou úroveň, k silným stránkám školy patří mimo jiné velmi dobře zvládnutá organizace
vzdělávání, dobré vybavení pomůckami a technikou, dobrá, příjemná atmosféra a klima v průběhu
základního vzdělávání.
V roce 2008 došlo ke sloučení 3 mateřských škol také s jedním ředitelstvím a zůstala zachována
3 pracoviště. Očekávané klady sloučení mateřských škol se naplnily. Přínosem je zejména optimální
naplnění kapacity všech pracovišť pro děti z Boskovic.
Česká školní inspekce, kterou jsme požádali o stanovisko ve věci slučování a rozdělování
základních škol, se sice nevyjádřila ve smyslu, že by přímo doporučila školu ponechat sloučenou
nebo ji rozdělit, ale upozornila, že v počátečním stádiu změny subjektů - sloučení či rozdělení - tato
změna může spíše přinést problémové situace. Efekty a výsledky sloučených škol je potřeba
posuzovat v jednotlivých případech ve vztahu k místní úrovni.
Ekonomická stránka: Co se týká ekonomické stránky škol i ta má svoje klady a zápory.
Ekonomické efekty škol jsou výrazně závislé na celostátním systému financování školství.
S účinností od roku 2018 je připravovaná reforma financování regionálního školství s cílem
stejných podmínek (co do počtu žáků) pro malé i velké školy. Jedno z kritérií pro stanovení státního
příspěvku bude i naplněnost tříd, což bude kritérium výhodnější pro školy s větším počtem žáků,
neboť potom lze třídy optimálně naplnit.
Po vyhodnocení kladů a záporů sloučení základních a mateřských škol v Boskovicích včetně
ekonomického hodnocení odbor OKT doporučuje ponechat Základní školu Boskovice, p. o.
i Mateřskou školu Boskovice, p. o. jako sloučené subjekty se 3 pracovišti.
Pro další rozvoj základní a mateřské školy je důležité zpracování koncepce na následující období –
v návaznosti na aktuální legislativu, trendy v oblasti vzdělávání a v návaznosti na strategický plán
rozvoje města. Pro další období bude důležité řešit kapacitu škol, ekonomické parametry, efektivitu
výkonu školy, ale také inovace a další rozvoj vzdělávací nabídky v návaznosti na spolupráci
zřizovatele, učitelů, rodičů a žáků. V souvislosti s výše uvedeným je navrženo vypsání výběrových
řízení na obsazení místa ředitelů obou škol.
Návrh na usnesení:
1)
RM bere na vědomí předložený materiál
2)
RM souhlasí s vypsáním výběrového řízení na místo ředitele/ky Základní školy
Boskovice, p. o. a na místo ředitele/ky Mateřské školy Boskovice, p. o. po uplynutí
šestiletého funkčního období
3)
RM ukládá vypsat výběrové řízení na místo ředitele/ky Základní školy Boskovice,
p. o. a na místo ředitele/ky Mateřské školy Boskovice, p. o.
T: únor 2018
O: OKT