Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Informace o stavu čerpání fondů EU v programovém období 2007 - 2013'.


II. 
Ministerstvo pro místní rozvoj 
Národní orgán pro koordinaci 
Informace o stavu čerpání fondů EU 
v programovém období 2007–2013 
Zpráva pro členy vlády ČR 
DUBEN 2016 

link to page 3 link to page 4 link to page 5 link to page 7 link to page 10 link to page 12 Obsah 
Úvod...................................................................................................................................................................... 3 
1.
Aktuální stav a pokrok v čerpání na úrovni NSRR ....................................................................................... 4 
2.
Aktuální stav a pokrok v čerpání na úrovni programů .................................................................................. 5 
3.
Plnění predikcí na úrovni jednotlivých programů .......................................................................................... 7 
4.
Aktuální rizika v rámci ukončování programového období 2007–2013 ...................................................... 10 
Příloha................................................................................................................................................................. 12 


Úvod 
Informace 
Ministerstvo  pro  místní  rozvoj  -  Národní  orgán  pro  koordinaci  (MMR-NOK)  předkládá 
o dočerpání 
vládě  „Informaci  o stavu  čerpání  fondů  EU  v programovém  období  2007–2013“ 
fondů EU 
za měsíc  duben  2016.  Materiál  informuje  o  aktuálním  stavu  čerpání  finančních 
prostředků  z fondů  EU  v programovém  období  2007–2013  a stavu  plnění  predikcí 
čerpání. 
Pokrok za měsíc 
V  dubnu  2016  bylo  nově  vydáno  45  Rozhodnutí  /  Smluv  v  celkové  hodnotě 
duben 2016 
10,6 mld. Kč (EU podíl), což odpovídá 1,4 % alokace programového období 2007–2013. 
Na účty  příjemců  bylo  proplaceno  dalších  22,8  mld.  Kč  (EU  podíl).  Aktuálně  je 
proplaceno  příjemcům  101,5  %  alokace  NSRR,  tato  částka  je  však  bez zohlednění 
finančních  oprav,  které  činí  přibližně  26,6  mld.  Kč.  Pokud  by  tedy  měly  být  dočerpány 
všechny finanční prostředky, stále zbývá proplatit 16,7 mld. Kč (EU podíl).  
Predikce čerpání1  Souhrnně  za   všechny  programy  došlo  kumulativně  od  začátku  roku  2016  k neplnění 
predikcí  proplacených  prostředků  příjemcům  o  1,0  mld.  Kč.  V  případě  predikcí 
prostředků  v souhrnných  žádostech  došlo  v období  leden  až  duben  2016 
kumulativně  za všechny  programy  k nenaplnění  dokonce  ve  výši  12,7 mld.  Kč

Zejména  v případě  operačních  programů,  které indikují  nedočerpání  na konci 
programového  období,  nenaplňování  predikcí  MMR-NOK  vnímá  jako  rizikové,  protože 
často  dochází  k posunům  harmonogramů  na nejzazší  možné  datum
.  V této 
souvislosti je nezbytné, aby se řídicí orgány i nadále soustředily na maximální spolupráci 
s příjemci  i Ministerstvem  financí  -  Platebním  a certifikačním  orgánem  (MF-PCO),  aby 
projekty byly plně zadministrovány a předloženy včas. 
Termín 
Ke  dni  30.  dubna  2016  uplynul  dle  platné  Metodiky  finančních  toků  a  kontroly  řádný 
předkládání 
termín  pro  předkládání  souhrnných  žádostí  na  MF-PCO.  Řídicí  orgány,  které 
souhrnných 
nepožádaly  ministerstvo  financí  o  výjimku  a  posun  tohoto  termínu,  měly  povinnost 
žádostí 
předložit  poslední  souhrnné  žádosti  v tomto  termínu.  Jedná  se  o  OP  Podnikání 
na MF-PCO 
a inovace  a  OP  Praha  Adaptabilita.  Ostatní  řídicí  orgány  předloží  poslední  souhrnné 
žádosti v průběhu května, resp. června 2016. 
V rámci  OP  Podnikání  a  inovace  již  došlo  k předložení  všech  souhrnných  žádostí 
o  platbu, finanční objem těchto žádostí převyšuje alokaci programu. OP Podnikání 
a inovace  by  tak  měl  vyčerpat  všechny  dostupné  finanční  prostředky.  V případě  OP 
Praha  Adaptabilita
  je  situace  odlišná,  v tomto  programu  dle  aktuálního  vývoje  dojde 
nedočerpání  části  alokace  ve  výši  cca  0,4  mld.  Kč.  Finální  stav  dočerpání 
jednotlivých  programů  však  bude  definitivní  až  při konečném  uzavření  programu, 
ke kterému  dojde  až  v horizontu  několika  příštích  let  (viz  informace  k harmonogramu 
ukončování z předchozích informací předložených vládě ČR.   
Rizika v rámci 
Ze  strany  MMR-NOK  je  průběžně  věnována  pozornost  rovněž  všem  rizikům,  která  se 
ukončování 
pojí s ukončování programového období 2007–2013. Byly identifikovány rizikové oblasti 
období 
ukončování,  které  by  případně  mohly  mít  negativní  dopad  na  dočerpání  alokace 
v programovém  období  2007–2013.  Stručný  popis  jednotlivých  oblastí  je  uveden 
v kapitole  č.  4,  přičemž  ze  strany  MMR-NOK  budou  tato  potenciální  rizika  předmětem 
monitorování  a  komunikace  s příslušnými  řídicími  orgány  a  vláda  ČR  bude  průběžné 
informována o jejich vývoji.  
 
 
                                                      
1 Nadále je vyhodnocení plnění predikcí vztahováno k predikcím, které řídicí orgány aktualizovaly k 11. lednu 2016. 

 


1. Aktuální stav a pokrok v čerpání na úrovni NSRR 
V průběhu dubna 2016 bylo nově vydáno 45 Rozhodnutí / Smluv v celkové hodnotě 10,6 mld. Kč (EU podíl). 
Na účty příjemců bylo proplaceno dalších 22,8 mld. Kč (EU podíl). Do EK byly zaslány žádosti za OP Doprava 
a OP Výzkum a vývoj pro inovace v souhrnné výši 20,5 mld. Kč (EU podíl).  
Graf  č.  1  zjednodušeně  ukazuje,  kolik prostředků  bylo  do  4.  května  2016  investováno  do  projektů 
financovaných z operačních programů 2007–2013 (EU podíl) a kolik prostředků si ČR vyžádala z rozpočtu EU 
zpět. 
Graf č. 1 – Stav čerpání na úrovni NSRR – k 4. 5. 2016 (v mld. Kč) – EU podíl 
Souhrnný stav čerpání ze SF / FS v mld. Kč (EU podíl) 
stav k 4. 5. 2016
celková alokace 2007–2013*
676,3
prostředky v podaných žádostech
-0,2 (-0,02 %)***
201,5%
prostředky kryté Rozhodnutím /
1 362,5
10,6 (1,4 %)
Smlouvou o poskytnutí dotace
112,1%
757,8
proplacené prostředky příjemcům (vyúčtované)
22,8 (3,4 %)
101,5%
686,2
zaslané žádosti do EK**
20,5(3,8 %)
82,8%
560,1
* Tato alokace byla snížena o nevyčerpané prostředky z roku 2013 i 2014.
** Částka v CZK za průběžné žádosti o platbu zaslané EK je pouze účetní hodnota, kdy převod z EUR na CZK vychází
z kurzu platného ke dni odeslání žádosti o platbu EK. Při refundaci do státního  rozpočtu se používá kurz platný ke dni
zaúčtování souhrnných žádostí MF-PCO.
*** Pokles vznikl v návaznosti na situaci, kdy již nejsou schvalovány nové projekty, ale některé projekty byly staženy, 
případně rozpočty projektů poníženy tak, aby projekty mohly být dokončeny.  
Měsíční změna
 
Poznámka: Po zohlednění finančních oprav zbývá na úrovni projektů proplatit ještě přibližně 16,7 mld. Kč (EU podíl).  
Zdroj: MSC2007 k 4. 5. 2016, MF-PCO 
 
 

 



2. Aktuální stav a pokrok v čerpání na úrovni programů 
Následující  dva  grafy  zachycují  celkový  pokrok  v  čerpání  za  měsíc  duben  2016  ve  dvou  základních 
sledovaných  stavech,  to  znamená  proplacené  prostředky  příjemcům  a  prostředky  v  souhrnných 
žádostech
  zaúčtované  MF-PCO  za  jednotlivé  operační  programy.  Grafy  navazují  na  souhrnný  stav  čerpání 
a procentní podíl je vždy vztažen k podílu EU. V rámci níže uvedených údajů nejsou zohledněny finanční 
opravy prováděné na úrovni MF-PCO.
 
 
Proplacené prostředky příjemcům 
Nejvíce  proplacených  prostředků  příjemcům  z  alokace  je  evidováno  u  OP  Podnikání  a  inovace  (109,4  % 
celkové  alokace),  OP  Doprava  (108,5  %  celkové  alokace)  a  OP  Praha  Konkurenceschopnost  (102,3  % 
celkové alokace).  
Naopak pod hranicí 95 % se pohybuje ROP Moravskoslezsko, OP Technická pomoc, OP Praha Adaptabilita a 
OP Výzkum a vývoj pro inovace. 
Nejvyšších  nárůstů  ve  sledovaném  období  dosáhly  OP  Doprava  (nárůst  o  10,0  %)  a OP  Praha 
Konkurenceschopnost (nárůst o 8,9 %). 
Graf č. 2 – Stav proplacených prostředků na úrovni jednotlivých OP (v %) 
Stav proplacených prostředků příjemcům* v %
vzhledem k celkové alokaci OP v programovém období 2007–2013 
k 4. 5. 2016
120
109,4 108,5 102,3 101,3 100,7 100,6 100,5 100,3 98,5 98,0 96,3 95,9 95,1 94,3 92,4 91,0
100
87,9
80
60
40
20
0
* Zahrnuty průběžné a ex-post platby, jedná se o vyúčtované prostředky. 
** Alokace programů byly poníženy o automatické zrušení závazku v roce 2013 a 2014. 
Měsíční nárůst 
Zdroj: MSC2007
 
Zdroj: MSC2007 k 4. 5. 2016, bez zohlednění následných finančních oprav prováděných na úrovni MF-PCO 
 
 
 

 



Souhrnné žádosti zaúčtované MF-PCO 
Největší  objem  prostředků  v souhrnných  žádostech  zaúčtovaných  MF-PCO  vzhledem  k celkové  alokaci  je 
zaznamenán  u  OP  Podnikání  a  inovace  (109,3  %  celkové  alokace),  ROP  Jihozápad  (100,8 %  celkové 
alokace) a OP Životní prostředí (100,6 % celkové alokace). 
Zvýšenou  pozornost  je  však  nutné  věnovat  programům,  které  mají  naopak  nízký  podíl  prostředků 
v souhrnných  žádostech  zaúčtovaných  MF-PCO.  Mezi  ně  patří  OP  Výzkum  a  vývoj  pro  inovace  (86,1  % 
celkové alokace), Integrovaný OP (87,8 % celkové alokace), OP Praha Adaptabilita (89,2 % celkové alokace) 
a ROP Moravskoslezsko (89,4 % celkové alokace). 
Nejvyšší  nárůst  prostředků  v souhrnných  žádostech  je  zaznamenán  v případě  Integrovaného  OP  (nárůst 
o 10,1 %) a OP Doprava (nárůst o 4,4 %).
Graf č. 3 – Stav prostředků v souhrnných žádostech zaúčtovaných MF-PCO na úrovni jednotlivých OP 
(v %) 

Stav prostředků v souhrnných žádostech zaúčtovaných MF-PCO* v %
vzhledem k celkové alokaci OP v programovém období 2007–2013 
k 4. 5. 2016
120
109,3 100,8 100,6 99,3 99,0 97,8 97,3 96,9 96,4 94,8 94,4 92,0 91,5
100
89,4 89,2 87,8 86,1
80
60
40
20
0
* Zahrnuty individuální projekty (IP), globální granty (GG)
** Alokace programů byly poníženy o automatické zrušení závazku v roce 2013 a 2014. 
Měsíční nárůst 
Zdroj: MSC2007
Pozn.:  U  OP  VaVpI  došlo  k pozdějšímu  přenesení  poslední  zaúčtované  souhrnné  žádosti  mezi  informačními  systémy. 
Stav k 4. 5. 2016 by měl dosahovat 87,7 %. Navýšení bude zohledněno v další informaci.  
U  IOP  došlo  k pozdějšímu  přenesení  poslední  zaúčtované  souhrnné  žádosti  mezi  informačními  systémy. 
Stav k 4. 5. 2016 by měl dosahovat 89,0 %. Navýšení bude zohledněno v další informaci. 
U  OP    VK  došlo  k pozdějšímu  přenesení  poslední  zaúčtované  souhrnné  žádosti  mezi  informačními  systémy. 
Stav k 4. 5. 2016 by měl dosahovat 100,7 %. Navýšení bude zohledněno v další informaci. 
Zdroj: MSC2007 k 4. 5. 2016, bez zohlednění následných finančních oprav prováděných na úrovni MF-PCO 


link to page 7 3. Plnění predikcí na úrovni jednotlivých programů
Tabulka  č.  1  uvádí  rozdíly  oproti  predikovaným  hodnotám  na  úrovni  jednotlivých  operačních  programů 
ve stavech  „Proplacené  prostředky  příjemcům“  a  „Prostředky  předložené  v souhrnných  žádostech 
zaúčtovaných  MF-PCO“.  K  11.  lednu  2016  řídicí  orgány  opět  aktualizovaly  predikce  čerpání  do  konce 
programového období, tedy do poloviny roku 2016.  
Na konci programového období je důležité, aby všechny operační programy dočerpaly celý podíl z EU 
fondů.
  Modře  jsou  označeny  ty  operační  programy,  které  indikují  nedočerpání  alokace  na konci 
programového  období.  V březnu  2016  nově  identifikoval  možné  nedočerpání  také  řídicí  orgán OP Praha 
Konkurenceschopnost  (ve  výši  0,03–0,04  mld.  Kč).  Dlouhodobě  je  pak  predikováno  nedočerpání  u  OP 
Výzkum  a  vývoj  pro  inovace,  Integrovaného  OP,  OP  Vzdělávání  pro  konkurenceschopnost,  OP  Technická 
pomoc, ROP Severozápad a OP Praha Adaptabilita (viz předchozí informace). 
Mezi  nejčastější  důvody  neplnění  predikcí  patří  chyby  při  zpracování  žádostí  o  platby,  posuny  z důvodu 
administrativní náročnosti a velkého množství kontrol žádostí o platby a prověřování nesrovnalostí, snižování 
finančních objemů předložených žádostí o platbu, úspory v projektech (tj. nevyužití celé výše dotace), které se 
projeví až při finálním vyúčtování žádostí o platbu apod. 
Tabulka č. 1 – Plnění predikcí řídicích orgánů kumulativně za leden – duben 2016 (mil. Kč, EU podíl) 
Proplacené prostředky příjemcům 
Prostředky předložené v souhrnných žádostech* 
Dopad na plnění limitu 
OP 
čerpání na konci 
Plnění 
Plnění 
programového období 
Predikce 
Skutečnost 
Rozdíl 
predikcí
Predikce 
Skutečnost 
Rozdíl 
 
predikcí 
I  přes  neplnění  predikcí  se 
nepředpokládá 
dopad 
OP D 
21 570,64 
19 937,59 
-1 633,05
92,4% 
39 959,22 
23 209,73 
-16 749,49
58,1%  na dočerpání 
na 
konci 
programového období. 
I  přes  neplnění  predikcí  se 
nepředpokládá 
dopad 
OP ŽP 
2 390,50 
1 326,07 
-1 064,43
55,5% 
9 008,12 
13 615,64 
4 607,52  151,1%  na dočerpání 
na 
konci 
programového období. 
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
OP PI
1 240,96 
2 520,74 
1 279,79 
203,1% 
5 149,61 
5 134,93 
-14,67
99,7%  predikce jsou plněny. 
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
OP LZZ 
1 985,34 
2 637,64 
652,30 
132,9% 
2 346,39 
2 780,28 
433,89  118,5%  predikce jsou plněny. 
1
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
OP VaVpI 
2 120,17 
2 375,06 
254,89 
112,0% 
2 606,64 
2 503,60
-103,04
96,0%  predikce jsou plněny. 
2
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
IOP 
8 828,54 
9 676,43 
822,57 
109,6% 
6 630,00 
7 268,02
638,02  109,6%  predikce jsou plněny. 
3
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
OP VK 
2 868,71 
2 904,78 
36,07 
101,3% 
2 959,55 
2 473,75
-485,80
83,6%  predikce jsou plněny. 
Neplnění  predikcí  může  vést 
ke 
zvýšení 
nedočerpání 
OP TP 
274,94 
121,29 
-153,64
44,1% 
179,75 
117,29 
-62,47
65,2%  programu 
na 
konci 
programového období. 
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
ROP SZ 
1 386,35 
1 141,38 
-244,97
82,3% 
1 646,29 
1 435,52 
-210,76
87,2%  predikce jsou plněny. 
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
ROP MS 
2 408,69 
2 160,32 
-248,38
89,7% 
2 289,05 
2 109,74 
-179,32
92,2%  predikce jsou plněny. 
I  přes  neplnění  predikcí  se 
nepředpokládá 
dopad 
ROP JV 
1 367,41 
1 016,48 
-350,93
74,3% 
2 022,09 
1 835,88 
-186,20
90,8%  na dočerpání 
na 
konci 
programového období. 
I  přes  neplnění  predikcí  se 
nepředpokládá 
dopad 
ROP SM 
837,27 
652,60 
-184,67
77,9% 
633,47 
602,11 
-31,36
95,0%  na dočerpání 
na 
konci 
programového období. 
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
ROP SV 
666,92 
666,41 
-0,51
99,9% 
629,57 
1 096,68 
467,12  174,2%  predikce plněny. 
I  přes  neplnění  predikcí  se 
nepředpokládá 
dopad 
ROP JZ 
670,97 
470,06 
-200,91
70,1% 
705,51 
403,32 
-302,19
57,2%  na dočerpání 
na 
konci 
programového období. 


Proplacené prostředky příjemcům 
Prostředky předložené v souhrnných žádostech* 
Dopad na plnění limitu 
OP 
čerpání na konci 
Plnění 
Plnění 
programového období 
Predikce 
Skutečnost 
Rozdíl 
predikcí
Predikce 
Skutečnost 
Rozdíl 
 
predikcí 
ROP SČ
V  tuto  chvíli  bez  dopadu, 
 
622,88 
633,48 
10,60 
101,7% 
898,62 
876,80 
-21,82 
97,6%  predikce jsou plněny. 
Neplnění  predikcí  může  vést 
ke 
zvýšení 
nedočerpání 
OP PK 
1 029,62 
1 080,07 
50,45 
104,9% 
974,97 
605,40 
-369,56 
62,1%  programu 
na 
konci 
programového období. 
Neplnění  predikcí  může  vést 
ke 
zvýšení 
nedočerpání 
OP PA 
147,00 
128,34 
-18,66 
87,3% 
254,29 
165,15 
-89,14 
64,9%  programu 
na 
konci 
programového období. 
Pozn.: 
 *  Jedná se o prostředky předložené v souhrnných žádostech a zaúčtované na MF-PCO 
 1 
U OP  VaVpI  bylo  ve sledovaném  období  zaúčtováno  v  souhrnných  žádostech  celkem  3 281,9  mil.  Kč.  Predikce  byly  přeplněny 
na 125,91 %. Rozdíl je způsoben pozdějšími přenosy mezi informačními systémy. Navýšení bude zohledněno v další informaci. 
 2 
U IOP bylo ve sledovaném období zaúčtováno v souhrnných žádostech celkem 7 796,2 mil. Kč. Predikce byly přeplněny na 117,6 %. 
Rozdíl je způsoben pozdějšími přenosy mezi informačními systémy. Navýšení bude zohledněno v další informaci. 
 3 
U OP  VK    bylo  ve sledovaném  období  zaúčtováno  v  souhrnných  žádostech  celkem  3 174,9  mil.  Kč.  Predikce  byly  přeplněny 
na 107,3 %. Rozdíl je způsoben pozdějšími přenosy mezi informačními systémy. Navýšení bude zohledněno v další informaci. 
Měnový kurz (květen 2016): 1 EUR = 27,045 CZK 
Zdroj: MSC2007, řídicí orgány OP 
Důvody neplnění predikcí u operačních programů, které naplňují predikce na méně než 80 % (vyjádření 
řídicích orgánů):  

  OP Doprava 
o  Neplnění  predikcí  souhrnných  žádostí  v dubnu  2016  bylo  navázáno  na  pomalejší  tempo 
předkládání  žádostí  o platbu  k  refundaci  ze  strany  Státního  fondu  dopravní  infrastruktury  oproti 
původně  plánovaným  termínům.  K  naplnění  predikcí  v  souhrnných  žádostech  následně  došlo 
v měsíci květnu  2016, kdy  byly  předloženy  prostředky  v  celkové  výši  24,9  mld.  Kč.  Řídicí  orgán 
tedy nepředpokládá dopad na dočerpání na konci programového období. 
  OP Životní prostředí 
o  Do  neplnění  kumulativního  plánu  predikcí  Proplacených  prostředků  se  i  v  dubnu  2016  promítlo 
prodloužení lhůt při administraci žádostí o platbu od příjemců. U jednotlivých projektů trvá oproti 
plánu delší dobu administrace plateb, především z důvodu, že se jedná o závěrečné platby a je 
nezbytná důslednější kontrola a intenzivní komunikace s příjemci. I přes neplnění predikcí řídicí 
orgán  nepředpokládá  dopad  na  dočerpání  na  konci  programového  období,  zbylé  prostředky 
budou proplaceny a předloženy na MF-PCO během května a června 2016. 
  OP Technická pomoc 
o  Do  neplnění  predikcí  se  promítají  především  finanční  úspory  v plánovaných  platbách  v prioritní 
ose  2,  k dílčím  úsporám  došlo  i  v prioritní  ose  3  a  4.  Finanční  úspory  se  dále  promítají 
i do neplnění  predikcí  souhrnných  žádostí.  I  přes  neplnění  predikcí  řídicí  orgán  nepředpokládá 
dopad na zvýšení nedočerpání na konci programového období. 
  ROP Jihovýchod 
o  Neplnění  predikcí  proplacených  prostředků  příjemcům  je  zapříčiněno  nedokončením 
administrace všech plánovaných žádostí o platby, úsporami, případně navýšením nezpůsobilých 
výdajů.  Aktuálně  jsou  ze  strany  řídicího  orgánu  administrovány  poslední  žádosti  o  platbu, 
kdy i přes  úspory  řídicí  orgán  předpokládá  dočerpání  celé  alokace.  Neplnění  predikcí  se  dále 
promítá  do  neplnění  predikcí  souhrnných  žádostí  a  bude  vyrovnáno  po  administraci  zbylých 
žádostí o platby.  
  ROP Jihozápad 
o  Neplnění  predikcí  souhrnných  žádostí  je  způsobeno  prodloužením  řešení  námitek  proti  krácení 
některých plateb, případně dochází k prodlení při řešení sporných řízení a některé projekty jsou 
stále v šetření policie. Poslední souhrnná žádost bude na MF-PCO podána 16. června 2016. 
  ROP Střední Morava 
o  Neplnění  predikcí  v  měsíci  dubnu  2016  bylo  způsobeno  pozastavením  proplácení  žádostí 
o platby u 18 projektů z důvodu nutnosti vyčkání na rozhodnutí o podstatných změnách v těchto 
projektech.   

 

o  U  dalších  projektů  došlo  k přerušení  administrace  z důvodu  dokončování  kontrol  veřejných 
zakázek,  posouzení  oprávněnosti  nárokovaných  víceprací  nebo  probíhají  kontroly  oznámených 
změn v projektech.  
  OP Praha Adaptabilita 
o  Ze  strany  MF-PCO  byla  poslední  souhrnná  žádost  OP  Praha  Adaptabilita  ve  výši  52,7  mil.  Kč 
zaúčtována  až  v  průběhu  května  2016.  Započtením  této  poslední  schválené  souhrnné  žádosti 
dojde v kumulativních predikcích za rok 2016 v případě ukazatele „souhrnné žádosti zaúčtované 
MF-PCO“  k  mírnému  zlepšení  aktuálního  stavu  (viz  výše)  na  celkovou  úroveň  85,7  %. 
Nenaplnění  predikcí  prostředků  zaúčtovaných  v  souhrnných  žádostech  je  dáno  již  avizovanou 
nižší  než  předpokládanou  mírou  dočerpání  projektů  z  poslední  výzvy  a  nižším  čerpáním 
individuálních komplexních projektů v závěru realizace operačního programu. Nyní lze očekávat 
nedočerpání  programu  ve  výši  cca 0,4  mld.  Kč,  toto  nedočerpání  se  ještě  může  mírně  změnit 
v závislosti na výši finančních oprav udělených při uzavírání programu. 
  OP Praha Konkurenceschopnost 
o  Predikce  souhrnných  žádostí  nejsou  naplněny  z důvodu  posunu  harmonogramu  předkládání 
souhrnných  žádostí,  kdy  je  ze  strany  řídicího  orgánu  dokončováno  proplacení  a  vyúčtování 
ex-ante  plateb.  K naplnění  kumulativních  predikcí  by  mělo  dojít  během  měsíce  května  a  června 
2016.  
 
 

 

4. Aktuální  rizika  v rámci  ukončování  programového
období 2007–2013
S ohledem  na  blížící  se  konec  programového  období  2007–2013  je  ze  strany  MMR-NOK  průběžně 
prováděna  identifikace  případných  rizikových  oblastí
,  které  by  mohly  mít  dopad  na  finální  výši  čerpání 
alokace přidělenou ČR v rámci tohoto programového období.  
Jako rizikové byly identifikovány následující oblasti: 
1.
NEDOKONČENÉ PROJEKTY / NEFUNGUJÍCÍ PROJEKTY
Definice  dokončeného  projektu  je  založena  na  naplnění  čl.  88  Nařízení  Rady  (ES)  č.  1083/2006  (dále  jen 
obecné nařízení) a souladu stavu projektu s nastavením v rámci řídicí dokumentace programu a Rozhodnutí / 
Smlouvy o poskytnutí dotace.  
Aktuálně  probíhá  ze  strany  MMR-NOK  screening  potenciálně  nedokončených  projektů.  Důležitým  aspektem 
v tomto  ohledu  je  také  nastavení  podmínek,  za  kterých  byla  dotace  poskytnuta  v rámci  jednotlivých 
operačních  programů.  Riziková  je  v tomto  ohledu  zejména  podmínka  EK,  kdy  projekty,  které  nebudou 
do konce  roku  2016  dokončené  (tj.  k dokončení  projektu  jsou  vyžadovány  další  činnosti,  nebudou 
uhrazeny  všechny  výdaje  ze  strany  příjemce  nebo  nebudou  proplaceny  příjemci  všechny  žádosti 
o platby)  a  přitom  nedosáhnou  limitu  pro  nefungující  projekty  (výše  celkových  výdajů  přesahující
5 mil. EUR), budou muset být z programu vyjmuty
, což může vést ke zvýšení rizika nedočerpání dotčených
operačních programů.
2.
RETROSPEKTIVNÍ PROJEKTY
Pravidla EK umožňují financování tzv. retrospektivních projektů, tj. projektů, jejichž realizace je v okamžiku 
vydání  Rozhodnutí  /  Smlouvy  o  poskytnutí  dotace  již  ukončena
.  V případě  retrospektivních  projektů 
existuje  vysoké  riziko  nesrovnalostí  a  návazných  finančních  korekcí,  a  to  zejména  z důvodu  možného 
nesouladu  realizace  projektu  s podmínkami  příslušného  programu  (např.  v oblasti  veřejných  zakázek). 
Současně  lze  u těchto  projektů  předpokládat,  že  budou  zcela  jistě  předmětem  auditu  ze  strany  EK,  jehož 
výsledkem mohou být rovněž případné finanční opravy.  
Na  základě  údajů  ze  screeningu  MF-PCO  (data  k  březnu  2016),  lze  očekávat,  že  tyto  projekty  budou 
podpořeny  v rámci  dvou  programů, OP  Doprava  a  ROP  Moravskoslezsko,  přičemž  výše  spolufinancování 
z fondů EU může dosáhnout cca 2 mld. Kč a celkem se jedná o 17 projektů.   
3.
FÁZOVANÉ PROJEKTY
V případě  fázovaných  projektů  lze  jako  riziko  identifikovat  možnost  problémů  s dokončením  druhé  fáze 
projektu,  což  by  mělo  za  následek  i  nezpůsobilost  výdajů  certifikovaných  v rámci  první  fáze  realizované 
v programovém  období  2007–2013.  Hrozbu  v případě  těchto  projektů  může  představovat  i  riziko  případných 
finančních korekcí uplatněných v rámci druhé fáze, které pak mohou zpětně ovlivnit i čerpání ve fázi první.  
Velké  fázované  projekty  jsou  realizované  v OP  Doprava,  OP  Výzkum  a  vývoj  pro  inovace,  přičemž 
ke konci  dubna  2016  se  jednalo  o  8  projektů  (tři  již  byly  schváleny  ze  strany  EK)  s celkovou  alokací  na  obě 
fáze cca 20 mld. Kč. V rámci OP Doprava a OP Životní prostředí jsou realizované i fázované projekty menšího 
rozsahu, a to v počtu necelých tří desítek s celkovou alokací na obě fáze cca 11,2 mld. Kč.    
4.
RIZIKOVÉ PROJEKTY
Z hlediska  dočerpání  dostupných  prostředků  programového  období  2007–2013  jsou  v rámci  jednotlivých 
operačních programů za rizikové považovány projekty, u kterých doposud probíhá trestní nebo správní 
řízení,  jakož  i  projekty,  u  kterých  doposud  nebyly  vyčísleny  korekce  vyplývající  z auditů  EK 
a Evropského  účetního  dvora  apod.
  Pokud  u  těchto  projektů  nelze  využít  ustanovení  čl.  95  obecného 
nařízení, je nutné zvážit jejich ponechání v programu, a to zejména s ohledem na níže uvedená rizika. 
10 

V současné době MF-PCO analyzuje výsledky screeningu těchto projektů, přičemž je nutné posuzovat pečlivě 
případ  od  případu,  neboť  se  jedná  o  velmi  komplexní  záležitost.  Vyřazení  těchto  projektů  z operačního 
programu  či  na  druhou  stranu  budoucí  zjištění,  že  výdaje  nejsou  způsobilé,  může  vést  ke  zvýšení  rizika 
nedočerpání dotčených operačních programů.  
5.
NESCHVÁLENÉ VELKÉ PROJEKTY
V případě OP Doprava je v současné chvíli identifikováno 10 velkých projektů, které jsou realizovány v rámci 
programového  období  2007–2013,  ale  doposud  nebyly  schváleny  ze  strany  EK.  Na  počátku  roku  2016  byl 
stanoven společný úkol mezi EK a řídicím orgánem OP Doprava, a to schválit prvních šest projektů do konce 
1. čtvrtletí 2016. Zbývající projekty by měly být schváleny do konce 2. čtvrtletí 2016. Na obou stranách ovšem
dochází  ke  zpožďování  nutných  kroků,  což  potvrzuje  aktuální  stav  schvalování,  kdy  v 1.  čtvrtletí  byly
schváleny ze strany EK jen 3 projekty a v 2. čtvrtletí 2016 je zatím schválen jeden velký projekt, je tedy nutné
zintenzivnit  spolupráci  mezi  řídicím  orgánem  a  EK.  Celková  alokace  těchto  projektů  je  cca  24,7  mld.  Kč,
přičemž v rámci programového období by mělo být čerpáno cca 18,7 mld. Kč (podíl EU), avšak neschválení
některého  z projektů  neznamená  nedočerpání  programu,  neboť  v závěru  programového  období  byl
OP Doprava na úrovni souhrnných žádostí mírně přezávazkován.

6.
UDRŽITELNOST PROJEKTŮ
Jednou  z podmínek  čerpání  prostředků  fondů  EU  je  i  zajištění  udržitelnosti  projektu,  tj.  plnění  účelu 
projektu  po vymezenou  dobu.
  V případě  porušení  pravidel  udržitelnosti,  které  jsou  stanoveny  na  úrovni 
jednotlivých programů, se všechny výdaje v rámci těchto projektů certifikované stanou nezpůsobilými a budou 
muset  být  z programu  vyjmuty.  Riziko  z pohledu  dočerpání  alokace  tak  představují  projekty,  které  se 
v okamžiku odeslání závěrečných dokumentů budou nacházet ve fázi udržitelnosti, a u kterých by mohlo dojít 
v průběhu  této  fáze  k nedodržení  závazných  podmínek.  Tato  problematika  se  týká  především 
vědeckovýzkumných  projektů  financovaných  z OP  Výzkum  a  vývoj  pro  inovace,  u  nichž  je  jako  riziková 
vnímána  schopnost  příjemců  zajistit  dostatečné  národní  zdroje  k financování  jednotlivých  aktivit  v době 
udržitelnosti.   
7.
AUDITNÍ ZJIŠTĚNÍ A NESROVNALOSTI
Dopad  na  finální  výši  vyplaceného  konečného  zůstatku  budou  mít  také  zjištění  z auditů  operací  /  systémů 
realizovaných  Auditním  orgánem  v průběhu  roku  2016.  Výsledky  těchto  auditů  a  případné  finanční  opravy 
z nich  vyplývající  budou  zohledněny  v rámci  závěrečného  výkazu  výdajů  a  mohou  tak  vést  ke  snížení  výše 
požadovaného konečného zůstatku k proplacení ze strany EK. 
Oblastí,  která  může  ovlivnit  finální  výši  vyčerpání  alokace  programu,  jsou  také  nesrovnalosti,  které  mohou 
v programech  vznikat  i  po  odeslání  závěrečných  dokumentů,  přičemž  jejich  objem  nelze  předvídat.  Veškeré 
nesrovnalosti,  jejichž  úhradu  bude  EK  požadovat,  mohou  mít  vliv  na  výši  vyplaceného  konečného  zůstatku 
(ať již před jeho proplacením nebo následně formou vrácení již vyplacených prostředků).  
11 

Příloha 
Příloha A – Stav plnění limitu čerpání na konci programového období (EU podíl) – stav k 4. 5. 2016 
Žádosti o platby do EK – mechanismus na konci programového období 
V případě, že hodnota odeslaných žádostí o platbu za operační program dosáhne včetně předběžných plateb, 
které byly vyplaceny EK na začátku programového období, výše 95 % celkové alokace programu za EU podíl, 
nelze  již  EK  zaslat  k proplacení  další  žádosti.  Tyto  prostředky  budou  Evropskou  komisí  refundovány  až 
po uzavření  programu.  V lednu  2017  dojde  k uzavření  účtů  řídicích  orgánů  ze  strany  MF-PCO  a  následně 
k odeslání žádostí o vyplacení konečného zůstatku  EK. Současně budou na začátku roku 2017 řídicí orgány 
finalizovat  závěrečné  dokumenty,  přičemž  veškeré  finální  závěrečné  dokumenty  musí  být  EK  zaslány 
nejpozději do 31. března 2017. 
Žádosti o platby do EK – aktuální stav 
Jelikož  tohoto  stavu  dosáhla  již  většina  operačních  programů  (v  tabulce  přidán  sloupec  ANO/NE,  který 
označuje  OP,  které  tohoto  limitu  dosáhly),  nebude  se  v následujících  měsících  sloupec  „Vyčerpáno  z limitu 
čerpání“  výrazně  měnit.  Tabulka  bude  doplněna  o  odhady  prostředků,  které  budou  zaslány  EK  v žádosti 
o vyplacení konečného zůstatku, až v závěrečné informaci pro členy vlády. Na výsledné čerpání ale budou mít
ještě  vliv  jak  auditní  zjištění  a  případné  korekce  vyplývající  z  auditů  Ministerstva  financí  –  Auditního  orgánu
(MF-AO), které budou probíhat ve druhé polovině roku 2016, tak i další otevřené či nově vzniklé nesrovnalosti
řešené na úrovni jednotlivých projektů.
Hodnota 
odeslaných 
Objem 
Limit čerpání 
žádostí o platbu 
prostředků 
včetně 
Potřebný objem plateb 
OP 
pro konec pr. 
Vyčerpáno z limitu čerpání2
proplacený
1
předběžných 
pro plnění limitu čerpání 
obd.
ch ze 
plateb dosahuje 
95 % celkové 
strany EK 
alokace 

mil. EUR 
mil. EUR 


mil. EUR 
mil. CZK 
mil. EUR 
c = b / a * 
e = d * 



ANO / NE 


100 
27,045 
OP D (ERDF) 
1 217,9 
1 051,6 
86,3% 
ANO 
166,3 
4 497,6 
992,5 
OP D (FS) 
4 603,6 
3 490,2 
75,8% 
NE 
1 113,4 
30 111,9 
2 907,0 
OP D celkem 
5 821,5 
4 541,8 
78,0% 

1 279,7 
34 609,5 
3 899,5 
Řídicí orgán: MD 
OP ŽP (ERDF) 
602,1 
508,7 
84,5% 
ANO 
93,4 
2 524,9 
508,7 
OP ŽP (FS) 
4 041,1 
3 396,5 
84,0% 
ANO 
644,6 
17 434,1 
3 396,5 
OP ŽP celkem 
4 643,2 
3 905,2 
84,1% 

738,0 
19 959,0 
3 905,2 
Řídicí orgán: MŽP 
OP PI 
3 120,7 
2 690,9 
86,2% 
ANO 
429,8 
11 622,9 
2 690,9 
Řídicí orgán: MPO 
OP LZZ (cíl 1) 
1 877,3 
1 589,4 
84,7% 
NE 
287,9 
7 785,0 
1 589,4 
OP LZZ (cíl 2) 
19,6 
18,5 
94,4% 
ANO 
1,1 
29,8 
17,3 
OP LZZ celkem 
1 896,9 
1 607,9 
84,8% 

289,0 
7 814,8 
1 606,7 
Řídicí orgán: MPSV 
OP VaVpI 
1 828,2 
1 543,0 
84,4% 
NE 
285,2 
7 713,2 
1 425,5 
Řídicí orgán: MŠMT 
IOP (cíl 1) 
1 591,4 
1 141,7 
71,7% 
NE 
449,7 
12 161,0 
1 136,4 
IOP (cíl 2) 
23,8 
18,2 
76,4% 
NE 
5,6 
152,2 
18,2 
IOP celkem 
1 615,2 
1 159,9 
71,8% 

455,3 
12 313,2 
1 154,6 
Řídicí orgán: MMR 
OP VK (cíl 1) 
1 653,3 
1 407,1 
85,1% 
NE 
246,2 
6 658,5 
1 407,1 
OP VK (cíl 2) 
8,2 
7,1 
86,6% 
ANO 
1,1 
29,7 
6,7 
OP VK celkem 
1 661,5 
1 414,2 
85,1% 

247,3 
6 688,2 
1 413,8 
Řídicí orgán: MŠMT 
OP TP (cíl 1) 
143,4 
105,7 
73,7% 
NE 
37,7 
1 020,5 
105,7 
OP TP (cíl 2) 
2,3 
1,7 
74,5% 
NE 
0,6 
15,9 
1,7 
12 

Hodnota 
odeslaných 
Objem 
Limit čerpání 
žádostí o platbu 
prostředků 
včetně 
Potřebný objem plateb 
OP 
pro konec pr. 
Vyčerpáno z limitu čerpání2
proplacený
1
předběžných 
pro plnění limitu čerpání 
obd.
ch ze 
plateb dosahuje 
95 % celkové 
strany EK 
alokace 

mil. EUR 
mil. EUR 


mil. EUR 
mil. CZK 
mil. EUR 
c = b / a * 
e = d * 



ANO / NE 


100 
27,045 
OP TP celkem 
145,7 
107,4 
73,7% 

38,3 
1 036,4 
107,4 
Řídicí orgán: MMR 
ROP SZ 
708,1 
543,0 
76,7% 
NE 
165,1 
4 465,3 
493,7 
Řídicí orgán: Regionální 
rada SZ
ROP   
MS 
751,0 
649,0 
86,4% 
ANO 
102,0 
2 759,0 
649,0 
Řídicí orgán: Regionální 
rada MS
ROP J  
V 
720,4 
620,9 
86,2% 
ANO 
99,5 
2 689,8 
620,9 
Řídicí orgán: Regionální 
rada JV
ROP   
SM 
672,2 
579,5 
86,2% 
ANO 
92,7 
2 508,0 
485,4 
Řídicí orgán: Regionální 
rada SM
ROP S  V 
671,3 
578,6 
86,2% 
ANO 
92,7 
2 505,8 
578,6 
Řídicí orgán: Regionální 
rada SV
ROP J  Z 
633,7 
546,2 
86,2% 
ANO 
87,5 
2 366,4 
505,9 
Řídicí orgán: Regionální 
ra
Rda JZ
OP   
 
571,7 
492,8 
86,2% 
ANO 
78,9 
2 133,5 
492,8 
Řídicí orgán: Regionální 
rada SČ
OP PK 
243,2 
207,1 
85,1% 
NE 
36,1 
977,0 
207,1 
Řídicí orgán: Hlavní 
město Praha
OP PA 
 
114,5 
92,0 
80,3% 
NE 
22,5 
609,6 
92,0 
Řídicí orgán: Hlavní 
město Praha 
NSRR 
25 819,0 
21 279,5 
82,4% 

4 539,5 
122 771,5 
20 329,0 
Poznámka: 
1  Limit čerpání je u relevantních OP ponížen o nedočerpání v roce 2013 a 2014 se zohledněním aplikace čl. 95. Na konci programového 
období již nelze zohlednit žádné nástroje pro ponížení limitu. 
2  Sloupec b zahrnuje pouze žádosti o platby z / do EK bez zohlednění zálohových plateb. 
Měnový kurz (květen 2016): 1 EUR = 27,045 CZK, zdroj: MSC2007, řídicí orgány OP 
Zdroj: MMR
13