II.
Ministerstvo pro místní rozvoj
Národní orgán pro koordinaci
Informace o stavu čerpání fondů EU
v programovém období 2007–2013
Zpráva pro členy vlády ČR
DUBEN 2016
link to page 3 link to page 4 link to page 5 link to page 7 link to page 10 link to page 12
Obsah
Úvod...................................................................................................................................................................... 3
1.
Aktuální stav a pokrok v čerpání na úrovni NSRR ....................................................................................... 4
2.
Aktuální stav a pokrok v čerpání na úrovni programů .................................................................................. 5
3.
Plnění predikcí na úrovni jednotlivých programů .......................................................................................... 7
4.
Aktuální rizika v rámci ukončování programového období 2007–2013 ...................................................... 10
Příloha................................................................................................................................................................. 12
2
Úvod
Informace
Ministerstvo pro místní rozvoj - Národní orgán pro koordinaci (MMR-NOK) předkládá
o dočerpání
vládě
„Informaci o stavu čerpání fondů EU v programovém období 2007–2013“
fondů EU
za měsíc
duben 2016. Materiál informuje o aktuálním stavu čerpání finančních
prostředků z fondů EU v programovém období 2007–2013 a stavu plnění predikcí
čerpání.
Pokrok za měsíc
V dubnu 2016 bylo nově vydáno
45 Rozhodnutí / Smluv v celkové hodnotě
duben 2016
10,6 mld. Kč (EU podíl), což odpovídá 1,4 % alokace programového období 2007–2013.
Na účty příjemců bylo proplaceno dalších 22,8 mld. Kč (EU podíl). Aktuálně je
proplaceno příjemcům 101,5 % alokace NSRR, tato částka je však bez zohlednění
finančních oprav, které činí přibližně 26,6 mld. Kč. Pokud by tedy měly být dočerpány
všechny finanční prostředky, stále zbývá proplatit 16,7 mld. Kč (EU podíl).
Predikce čerpání1
Souhrnně za všechny programy došlo kumulativně od začátku roku 2016
k neplnění
predikcí proplacených prostředků příjemcům o 1,0 mld. Kč. V případě predikcí
prostředků
v souhrnných žádostech došlo v období leden až duben 2016
kumulativně za všechny programy k nenaplnění dokonce ve výši 12,7 mld. Kč.
Zejména v případě operačních programů, které indikují nedočerpání na konci
programového období, nenaplňování predikcí MMR-NOK vnímá jako rizikové
, protože
často dochází k posunům harmonogramů na nejzazší možné datum. V této
souvislosti je nezbytné, aby se řídicí orgány i nadále soustředily na maximální spolupráci
s příjemci i Ministerstvem financí - Platebním a certifikačním orgánem (MF-PCO), aby
projekty byly plně zadministrovány a předloženy včas.
Termín
Ke dni
30. dubna 2016 uplynul dle platné Metodiky finančních toků a kontroly
řádný
předkládání
termín pro předkládání souhrnných žádostí na MF-PCO. Řídicí orgány, které
souhrnných
nepožádaly ministerstvo financí o výjimku a posun tohoto termínu, měly povinnost
žádostí
předložit poslední souhrnné žádosti v tomto termínu.
Jedná se o OP Podnikání
na MF-PCO
a inovace a OP Praha Adaptabilita. Ostatní řídicí orgány předloží poslední souhrnné
žádosti v průběhu května, resp. června 2016.
V rámci
OP Podnikání a inovace již došlo k předložení všech souhrnných žádostí
o platbu,
finanční objem těchto žádostí převyšuje alokaci programu. OP Podnikání
a inovace by tak měl vyčerpat všechny dostupné finanční prostředky. V případě
OP
Praha Adaptabilita je situace odlišná, v tomto programu dle aktuálního vývoje dojde
k
nedočerpání části alokace ve výši cca 0,4 mld. Kč. Finální stav dočerpání
jednotlivých programů však bude definitivní až při konečném uzavření programu,
ke kterému dojde až v horizontu několika příštích let (viz informace k harmonogramu
ukončování z předchozích informací předložených vládě ČR.
Rizika v rámci
Ze strany MMR-NOK je průběžně věnována pozornost rovněž všem rizikům, která se
ukončování
pojí s ukončování programového období 2007–2013. Byly identifikovány
rizikové oblasti
období
ukončování, které by případně mohly mít negativní dopad na dočerpání alokace
v programovém období 2007–2013.
Stručný popis jednotlivých oblastí je uveden
v kapitole č. 4, přičemž ze strany MMR-NOK budou tato potenciální rizika předmětem
monitorování a komunikace s příslušnými řídicími orgány a vláda ČR bude průběžné
informována o jejich vývoji.
1 Nadále je vyhodnocení plnění predikcí vztahováno k predikcím, které řídicí orgány aktualizovaly k 11. lednu 2016.
3
1. Aktuální stav a pokrok v čerpání na úrovni NSRR
V průběhu dubna 2016 bylo nově vydáno 45 Rozhodnutí / Smluv v celkové hodnotě 10,6 mld. Kč (EU podíl).
Na účty příjemců bylo proplaceno dalších 22,8 mld. Kč (EU podíl). Do EK byly zaslány žádosti za OP Doprava
a OP Výzkum a vývoj pro inovace v souhrnné výši 20,5 mld. Kč (EU podíl).
Graf č. 1 zjednodušeně ukazuje, kolik prostředků bylo do 4. května 2016 investováno do projektů
financovaných z operačních programů 2007–2013 (EU podíl) a kolik prostředků si ČR vyžádala z rozpočtu EU
zpět.
Graf č. 1 – Stav čerpání na úrovni NSRR – k 4. 5. 2016 (v mld. Kč) – EU podíl
Souhrnný stav čerpání ze SF / FS v mld. Kč (EU podíl)
stav k 4. 5. 2016
celková alokace 2007–2013*
676,3
prostředky v podaných žádostech
-0,2 (-0,02 %)***
201,5%
prostředky kryté Rozhodnutím /
1 362,5
10,6 (1,4 %)
Smlouvou o poskytnutí dotace
112,1%
757,8
proplacené prostředky příjemcům (vyúčtované)
22,8 (3,4 %)
101,5%
686,2
zaslané žádosti do EK**
20,5(3,8 %)
82,8%
560,1
* Tato alokace byla snížena o nevyčerpané prostředky z roku 2013 i 2014.
** Částka v CZK za průběžné žádosti o platbu zaslané EK je pouze účetní hodnota, kdy převod z EUR na CZK vychází
z kurzu platného ke dni odeslání žádosti o platbu EK. Při refundaci do státního rozpočtu se používá kurz platný ke dni
zaúčtování souhrnných žádostí MF-PCO.
*** Pokles vznikl v návaznosti na situaci, kdy již nejsou schvalovány nové projekty, ale některé projekty byly staženy,
případně rozpočty projektů poníženy tak, aby projekty mohly být dokončeny.
Měsíční změna
Poznámka: Po zohlednění finančních oprav zbývá na úrovni projektů proplatit ještě přibližně 16,7 mld. Kč (EU podíl).
Zdroj: MSC2007 k 4. 5. 2016, MF-PCO
4
2. Aktuální stav a pokrok v čerpání na úrovni programů
Následující dva grafy zachycují celkový pokrok v čerpání za měsíc duben 2016 ve dvou základních
sledovaných stavech, to znamená
proplacené prostředky příjemcům a
prostředky v souhrnných
žádostech zaúčtované MF-PCO za jednotlivé operační programy. Grafy navazují na souhrnný stav čerpání
a procentní podíl je vždy vztažen k podílu EU.
V rámci níže uvedených údajů nejsou zohledněny finanční
opravy prováděné na úrovni MF-PCO.
Proplacené prostředky příjemcům
Nejvíce proplacených prostředků příjemcům z alokace je evidováno u OP Podnikání a inovace (109,4 %
celkové alokace), OP Doprava (108,5 % celkové alokace) a OP Praha Konkurenceschopnost (102,3 %
celkové alokace).
Naopak pod hranicí 95 % se pohybuje ROP Moravskoslezsko, OP Technická pomoc, OP Praha Adaptabilita a
OP Výzkum a vývoj pro inovace.
Nejvyšších nárůstů ve sledovaném období dosáhly OP Doprava (nárůst o 10,0 %) a OP Praha
Konkurenceschopnost (nárůst o 8,9 %).
Graf č. 2 – Stav proplacených prostředků na úrovni jednotlivých OP (v %)
Stav proplacených prostředků příjemcům* v %
vzhledem k celkové alokaci OP v programovém období 2007–2013
k 4. 5. 2016
120
109,4 108,5 102,3 101,3 100,7 100,6 100,5 100,3 98,5 98,0 96,3 95,9 95,1 94,3 92,4 91,0
100
87,9
80
60
40
20
0
* Zahrnuty průběžné a ex-post platby, jedná se o vyúčtované prostředky.
** Alokace programů byly poníženy o automatické zrušení závazku v roce 2013 a 2014.
Měsíční nárůst
Zdroj: MSC2007
Zdroj: MSC2007 k 4. 5. 2016, bez zohlednění následných finančních oprav prováděných na úrovni MF-PCO
5
Souhrnné žádosti zaúčtované MF-PCO
Největší objem prostředků v souhrnných žádostech zaúčtovaných MF-PCO vzhledem k celkové alokaci je
zaznamenán u OP Podnikání a inovace (109,3 % celkové alokace), ROP Jihozápad (100,8 % celkové
alokace) a OP Životní prostředí (100,6 % celkové alokace).
Zvýšenou pozornost je však nutné věnovat programům, které mají naopak nízký podíl prostředků
v souhrnných žádostech zaúčtovaných MF-PCO. Mezi ně patří OP Výzkum a vývoj pro inovace (86,1 %
celkové alokace), Integrovaný OP (87,8 % celkové alokace), OP Praha Adaptabilita (89,2 % celkové alokace)
a ROP Moravskoslezsko (89,4 % celkové alokace).
Nejvyšší nárůst prostředků v souhrnných žádostech je zaznamenán v případě Integrovaného OP (nárůst
o 10,1 %) a OP Doprava (nárůst o 4,4 %).
Graf č. 3 – Stav prostředků v souhrnných žádostech zaúčtovaných MF-PCO na úrovni jednotlivých OP
(v %)
Stav prostředků v souhrnných žádostech zaúčtovaných MF-PCO* v %
vzhledem k celkové alokaci OP v programovém období 2007–2013
k 4. 5. 2016
120
109,3 100,8 100,6 99,3 99,0 97,8 97,3 96,9 96,4 94,8 94,4 92,0 91,5
100
89,4 89,2 87,8 86,1
80
60
40
20
0
* Zahrnuty individuální projekty (IP), globální granty (GG)
** Alokace programů byly poníženy o automatické zrušení závazku v roce 2013 a 2014.
Měsíční nárůst
Zdroj: MSC2007
Pozn.: U OP VaVpI došlo k pozdějšímu přenesení poslední zaúčtované souhrnné žádosti mezi informačními systémy.
Stav k 4. 5. 2016 by měl dosahovat 87,7 %. Navýšení bude zohledněno v další informaci.
U IOP došlo k pozdějšímu přenesení poslední zaúčtované souhrnné žádosti mezi informačními systémy.
Stav k 4. 5. 2016 by měl dosahovat 89,0 %. Navýšení bude zohledněno v další informaci.
U OP VK došlo k pozdějšímu přenesení poslední zaúčtované souhrnné žádosti mezi informačními systémy.
Stav k 4. 5. 2016 by měl dosahovat 100,7 %. Navýšení bude zohledněno v další informaci.
Zdroj: MSC2007 k 4. 5. 2016, bez zohlednění následných finančních oprav prováděných na úrovni MF-PCO
6
link to page 7
3. Plnění predikcí na úrovni jednotlivých programů
Tabulka č. 1 uvádí rozdíly oproti predikovaným hodnotám na úrovni jednotlivých operačních programů
ve stavech „Proplacené prostředky příjemcům“ a „Prostředky předložené v souhrnných žádostech
zaúčtovaných MF-PCO“. K 11. lednu 2016 řídicí orgány opět aktualizovaly predikce čerpání do konce
programového období, tedy do poloviny roku 2016.
Na konci programového období je důležité, aby všechny operační programy dočerpaly celý podíl z EU
fondů. Modře jsou označeny ty operační programy, které indikují nedočerpání alokace na konci
programového období. V březnu 2016 nově identifikoval možné nedočerpání také řídicí orgán OP Praha
Konkurenceschopnost (ve výši 0,03–0,04 mld. Kč). Dlouhodobě je pak predikováno nedočerpání u OP
Výzkum a vývoj pro inovace, Integrovaného OP, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, OP Technická
pomoc, ROP Severozápad a OP Praha Adaptabilita (viz předchozí informace).
Mezi nejčastější důvody neplnění predikcí patří chyby při zpracování žádostí o platby, posuny z důvodu
administrativní náročnosti a velkého množství kontrol žádostí o platby a prověřování nesrovnalostí, snižování
finančních objemů předložených žádostí o platbu, úspory v projektech (tj. nevyužití celé výše dotace), které se
projeví až při finálním vyúčtování žádostí o platbu apod.
Tabulka č. 1 – Plnění predikcí řídicích orgánů kumulativně za leden – duben 2016 (mil. Kč, EU podíl)
Proplacené prostředky příjemcům
Prostředky předložené v souhrnných žádostech*
Dopad na plnění limitu
OP
čerpání na konci
Plnění
Plnění
programového období
Predikce
Skutečnost
Rozdíl
predikcí
Predikce
Skutečnost
Rozdíl
predikcí
I přes neplnění predikcí se
nepředpokládá
dopad
OP D
21 570,64
19 937,59
-1 633,05
92,4%
39 959,22
23 209,73
-16 749,49
58,1% na dočerpání
na
konci
programového období.
I přes neplnění predikcí se
nepředpokládá
dopad
OP ŽP
2 390,50
1 326,07
-1 064,43
55,5%
9 008,12
13 615,64
4 607,52 151,1% na dočerpání
na
konci
programového období.
V tuto chvíli bez dopadu,
OP PI
1 240,96
2 520,74
1 279,79
203,1%
5 149,61
5 134,93
-14,67
99,7% predikce jsou plněny.
V tuto chvíli bez dopadu,
OP LZZ
1 985,34
2 637,64
652,30
132,9%
2 346,39
2 780,28
433,89 118,5% predikce jsou plněny.
1
V tuto chvíli bez dopadu,
OP VaVpI
2 120,17
2 375,06
254,89
112,0%
2 606,64
2 503,60
-103,04
96,0% predikce jsou plněny.
2
V tuto chvíli bez dopadu,
IOP
8 828,54
9 676,43
822,57
109,6%
6 630,00
7 268,02
638,02 109,6% predikce jsou plněny.
3
V tuto chvíli bez dopadu,
OP VK
2 868,71
2 904,78
36,07
101,3%
2 959,55
2 473,75
-485,80
83,6% predikce jsou plněny.
Neplnění predikcí může vést
ke
zvýšení
nedočerpání
OP TP
274,94
121,29
-153,64
44,1%
179,75
117,29
-62,47
65,2% programu
na
konci
programového období.
V tuto chvíli bez dopadu,
ROP SZ
1 386,35
1 141,38
-244,97
82,3%
1 646,29
1 435,52
-210,76
87,2% predikce jsou plněny.
V tuto chvíli bez dopadu,
ROP MS
2 408,69
2 160,32
-248,38
89,7%
2 289,05
2 109,74
-179,32
92,2% predikce jsou plněny.
I přes neplnění predikcí se
nepředpokládá
dopad
ROP JV
1 367,41
1 016,48
-350,93
74,3%
2 022,09
1 835,88
-186,20
90,8% na dočerpání
na
konci
programového období.
I přes neplnění predikcí se
nepředpokládá
dopad
ROP SM
837,27
652,60
-184,67
77,9%
633,47
602,11
-31,36
95,0% na dočerpání
na
konci
programového období.
V tuto chvíli bez dopadu,
ROP SV
666,92
666,41
-0,51
99,9%
629,57
1 096,68
467,12 174,2% predikce plněny.
I přes neplnění predikcí se
nepředpokládá
dopad
ROP JZ
670,97
470,06
-200,91
70,1%
705,51
403,32
-302,19
57,2% na dočerpání
na
konci
programového období.
7
Proplacené prostředky příjemcům
Prostředky předložené v souhrnných žádostech*
Dopad na plnění limitu
OP
čerpání na konci
Plnění
Plnění
programového období
Predikce
Skutečnost
Rozdíl
predikcí
Predikce
Skutečnost
Rozdíl
predikcí
ROP SČ
V tuto chvíli bez dopadu,
622,88
633,48
10,60
101,7%
898,62
876,80
-21,82
97,6% predikce jsou plněny.
Neplnění predikcí může vést
ke
zvýšení
nedočerpání
OP PK
1 029,62
1 080,07
50,45
104,9%
974,97
605,40
-369,56
62,1% programu
na
konci
programového období.
Neplnění predikcí může vést
ke
zvýšení
nedočerpání
OP PA
147,00
128,34
-18,66
87,3%
254,29
165,15
-89,14
64,9% programu
na
konci
programového období.
Pozn.:
* Jedná se o prostředky předložené v souhrnných žádostech a zaúčtované na MF-PCO
1
U OP VaVpI bylo ve sledovaném období zaúčtováno v souhrnných žádostech celkem 3 281,9 mil. Kč. Predikce byly přeplněny
na 125,91 %. Rozdíl je způsoben pozdějšími přenosy mezi informačními systémy. Navýšení bude zohledněno v další informaci.
2
U IOP bylo ve sledovaném období zaúčtováno v souhrnných žádostech celkem 7 796,2 mil. Kč. Predikce byly přeplněny na 117,6 %.
Rozdíl je způsoben pozdějšími přenosy mezi informačními systémy. Navýšení bude zohledněno v další informaci.
3
U OP VK bylo ve sledovaném období zaúčtováno v souhrnných žádostech celkem 3 174,9 mil. Kč. Predikce byly přeplněny
na 107,3 %. Rozdíl je způsoben pozdějšími přenosy mezi informačními systémy. Navýšení bude zohledněno v další informaci.
Měnový kurz (květen 2016): 1 EUR = 27,045 CZK
Zdroj: MSC2007, řídicí orgány OP
Důvody neplnění predikcí u operačních programů, které naplňují predikce na méně než 80 % (vyjádření
řídicích orgánů):
OP Doprava
o Neplnění predikcí souhrnných žádostí v dubnu 2016 bylo navázáno na pomalejší tempo
předkládání žádostí o platbu k refundaci ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury oproti
původně plánovaným termínům. K naplnění predikcí v souhrnných žádostech následně došlo
v měsíci květnu 2016, kdy byly předloženy prostředky v celkové výši 24,9 mld. Kč. Řídicí orgán
tedy nepředpokládá dopad na dočerpání na konci programového období.
OP Životní prostředí
o Do neplnění kumulativního plánu predikcí Proplacených prostředků se i v dubnu 2016 promítlo
prodloužení lhůt při administraci žádostí o platbu od příjemců. U jednotlivých projektů trvá oproti
plánu delší dobu administrace plateb, především z důvodu, že se jedná o závěrečné platby a je
nezbytná důslednější kontrola a intenzivní komunikace s příjemci. I přes neplnění predikcí řídicí
orgán nepředpokládá dopad na dočerpání na konci programového období, zbylé prostředky
budou proplaceny a předloženy na MF-PCO během května a června 2016.
OP Technická pomoc
o Do neplnění predikcí se promítají především finanční úspory v plánovaných platbách v prioritní
ose 2, k dílčím úsporám došlo i v prioritní ose 3 a 4. Finanční úspory se dále promítají
i do neplnění predikcí souhrnných žádostí. I přes neplnění predikcí řídicí orgán nepředpokládá
dopad na zvýšení nedočerpání na konci programového období.
ROP Jihovýchod
o Neplnění predikcí proplacených prostředků příjemcům je zapříčiněno nedokončením
administrace všech plánovaných žádostí o platby, úsporami, případně navýšením nezpůsobilých
výdajů. Aktuálně jsou ze strany řídicího orgánu administrovány poslední žádosti o platbu,
kdy i přes úspory řídicí orgán předpokládá dočerpání celé alokace. Neplnění predikcí se dále
promítá do neplnění predikcí souhrnných žádostí a bude vyrovnáno po administraci zbylých
žádostí o platby.
ROP Jihozápad
o Neplnění predikcí souhrnných žádostí je způsobeno prodloužením řešení námitek proti krácení
některých plateb, případně dochází k prodlení při řešení sporných řízení a některé projekty jsou
stále v šetření policie. Poslední souhrnná žádost bude na MF-PCO podána 16. června 2016.
ROP Střední Morava
o Neplnění predikcí v měsíci dubnu 2016 bylo způsobeno pozastavením proplácení žádostí
o platby u 18 projektů z důvodu nutnosti vyčkání na rozhodnutí o podstatných změnách v těchto
projektech.
8
o U dalších projektů došlo k přerušení administrace z důvodu dokončování kontrol veřejných
zakázek, posouzení oprávněnosti nárokovaných víceprací nebo probíhají kontroly oznámených
změn v projektech.
OP Praha Adaptabilita
o Ze strany MF-PCO byla poslední souhrnná žádost OP Praha Adaptabilita ve výši 52,7 mil. Kč
zaúčtována až v průběhu května 2016. Započtením této poslední schválené souhrnné žádosti
dojde v kumulativních predikcích za rok 2016 v případě ukazatele „souhrnné žádosti zaúčtované
MF-PCO“ k mírnému zlepšení aktuálního stavu (viz výše) na celkovou úroveň 85,7 %.
Nenaplnění predikcí prostředků zaúčtovaných v souhrnných žádostech je dáno již avizovanou
nižší než předpokládanou mírou dočerpání projektů z poslední výzvy a nižším čerpáním
individuálních komplexních projektů v závěru realizace operačního programu. Nyní lze očekávat
nedočerpání programu ve výši cca 0,4 mld. Kč, toto nedočerpání se ještě může mírně změnit
v závislosti na výši finančních oprav udělených při uzavírání programu.
OP Praha Konkurenceschopnost
o Predikce souhrnných žádostí nejsou naplněny z důvodu posunu harmonogramu předkládání
souhrnných žádostí, kdy je ze strany řídicího orgánu dokončováno proplacení a vyúčtování
ex-ante plateb. K naplnění kumulativních predikcí by mělo dojít během měsíce května a června
2016.
9
4. Aktuální rizika v rámci ukončování programového
období 2007–2013
S ohledem na blížící se konec programového období 2007–2013 je
ze strany MMR-NOK průběžně
prováděna identifikace případných rizikových oblastí, které by mohly mít dopad na finální výši čerpání
alokace přidělenou ČR v rámci tohoto programového období.
Jako rizikové byly identifikovány následující oblasti:
1.
NEDOKONČENÉ PROJEKTY / NEFUNGUJÍCÍ PROJEKTY
Definice dokončeného projektu je založena na naplnění čl. 88 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 (dále jen
obecné nařízení) a souladu stavu projektu s nastavením v rámci řídicí dokumentace programu a Rozhodnutí /
Smlouvy o poskytnutí dotace.
Aktuálně probíhá ze strany MMR-NOK screening potenciálně nedokončených projektů. Důležitým aspektem
v tomto ohledu je také nastavení podmínek, za kterých byla dotace poskytnuta v rámci jednotlivých
operačních programů. Riziková je v tomto ohledu zejména podmínka EK, kdy
projekty, které nebudou
do konce roku 2016 dokončené (tj. k dokončení projektu jsou vyžadovány další činnosti, nebudou
uhrazeny všechny výdaje ze strany příjemce nebo nebudou proplaceny příjemci všechny žádosti
o platby) a přitom nedosáhnou limitu pro nefungující projekty (výše celkových výdajů přesahující
5 mil. EUR), budou muset být z programu vyjmuty, což může vést ke zvýšení rizika nedočerpání dotčených
operačních programů.
2.
RETROSPEKTIVNÍ PROJEKTY
Pravidla EK umožňují financování tzv. retrospektivních projektů, tj.
projektů, jejichž realizace je v okamžiku
vydání Rozhodnutí / Smlouvy o poskytnutí dotace již ukončena. V případě retrospektivních projektů
existuje vysoké riziko nesrovnalostí a návazných finančních korekcí, a to zejména z důvodu možného
nesouladu realizace projektu s podmínkami příslušného programu (např. v oblasti veřejných zakázek).
Současně lze u těchto projektů předpokládat, že budou zcela jistě předmětem auditu ze strany EK, jehož
výsledkem mohou být rovněž případné finanční opravy.
Na základě údajů ze screeningu MF-PCO (data k březnu 2016), lze očekávat, že tyto projekty budou
podpořeny v rámci dvou programů,
OP Doprava a ROP Moravskoslezsko, přičemž výše spolufinancování
z fondů EU může dosáhnout cca 2 mld. Kč a celkem se jedná o 17 projektů.
3.
FÁZOVANÉ PROJEKTY
V případě fázovaných projektů lze jako riziko identifikovat možnost problémů s dokončením druhé fáze
projektu, což by mělo za následek i nezpůsobilost výdajů certifikovaných v rámci první fáze realizované
v programovém období 2007–2013. Hrozbu v případě těchto projektů může představovat i riziko případných
finančních korekcí uplatněných v rámci druhé fáze, které pak mohou zpětně ovlivnit i čerpání ve fázi první.
Velké fázované projekty jsou realizované v OP Doprava, OP Výzkum a vývoj pro inovace, přičemž
ke konci dubna 2016 se jednalo o 8 projektů (tři již byly schváleny ze strany EK) s celkovou alokací na obě
fáze cca 20 mld. Kč. V rámci OP Doprava a OP Životní prostředí jsou realizované i fázované projekty menšího
rozsahu, a to v počtu necelých tří desítek s celkovou alokací na obě fáze cca 11,2 mld. Kč.
4.
RIZIKOVÉ PROJEKTY
Z hlediska dočerpání dostupných prostředků programového období 2007–2013 jsou v rámci jednotlivých
operačních programů za
rizikové považovány projekty, u kterých
doposud probíhá trestní nebo správní
řízení, jakož i projekty, u kterých doposud nebyly vyčísleny korekce vyplývající z auditů EK
a Evropského účetního dvora apod. Pokud u těchto projektů nelze využít ustanovení čl. 95 obecného
nařízení, je nutné zvážit jejich ponechání v programu, a to zejména s ohledem na níže uvedená rizika.
10
V současné době MF-PCO analyzuje výsledky screeningu těchto projektů, přičemž je nutné posuzovat pečlivě
případ od případu, neboť se jedná o velmi komplexní záležitost. Vyřazení těchto projektů z operačního
programu či na druhou stranu budoucí zjištění, že výdaje nejsou způsobilé, může vést ke zvýšení rizika
nedočerpání dotčených operačních programů.
5.
NESCHVÁLENÉ VELKÉ PROJEKTY
V případě OP Doprava je v současné chvíli identifikováno 10 velkých projektů, které jsou realizovány v rámci
programového období 2007–2013, ale doposud nebyly schváleny ze strany EK. Na počátku roku 2016 byl
stanoven společný úkol mezi EK a řídicím orgánem OP Doprava, a to schválit prvních šest projektů do konce
1. čtvrtletí 2016. Zbývající projekty by měly být schváleny do konce 2. čtvrtletí 2016. Na obou stranách ovšem
dochází ke zpožďování nutných kroků, což potvrzuje aktuální stav schvalování, kdy v 1. čtvrtletí byly
schváleny ze strany EK jen 3 projekty a v 2. čtvrtletí 2016 je zatím schválen jeden velký projekt, je tedy nutné
zintenzivnit spolupráci mezi řídicím orgánem a EK. Celková alokace těchto projektů je cca 24,7 mld. Kč,
přičemž v rámci programového období by mělo být čerpáno cca 18,7 mld. Kč (podíl EU),
avšak neschválení
některého z projektů neznamená nedočerpání programu, neboť v závěru programového období byl
OP Doprava na úrovni souhrnných žádostí mírně přezávazkován.
6.
UDRŽITELNOST PROJEKTŮ
Jednou z podmínek čerpání prostředků fondů EU je i
zajištění udržitelnosti projektu, tj. plnění účelu
projektu po vymezenou dobu. V případě porušení pravidel udržitelnosti, které jsou stanoveny na úrovni
jednotlivých programů, se všechny výdaje v rámci těchto projektů certifikované stanou nezpůsobilými a budou
muset být z programu vyjmuty. Riziko z pohledu dočerpání alokace tak představují projekty, které se
v okamžiku odeslání závěrečných dokumentů budou nacházet ve fázi udržitelnosti, a u kterých by mohlo dojít
v průběhu této fáze k nedodržení závazných podmínek. Tato problematika se týká především
vědeckovýzkumných projektů financovaných z OP Výzkum a vývoj pro inovace, u nichž je jako riziková
vnímána schopnost příjemců zajistit dostatečné národní zdroje k financování jednotlivých aktivit v době
udržitelnosti.
7.
AUDITNÍ ZJIŠTĚNÍ A NESROVNALOSTI
Dopad na finální výši vyplaceného konečného zůstatku budou mít také zjištění z auditů operací / systémů
realizovaných Auditním orgánem v průběhu roku 2016. Výsledky těchto auditů a případné finanční opravy
z nich vyplývající budou zohledněny v rámci závěrečného výkazu výdajů a mohou tak vést ke snížení výše
požadovaného konečného zůstatku k proplacení ze strany EK.
Oblastí, která může ovlivnit finální výši vyčerpání alokace programu, jsou také nesrovnalosti, které mohou
v programech vznikat i po odeslání závěrečných dokumentů, přičemž jejich objem nelze předvídat. Veškeré
nesrovnalosti, jejichž úhradu bude EK požadovat, mohou mít vliv na výši vyplaceného konečného zůstatku
(ať již před jeho proplacením nebo následně formou vrácení již vyplacených prostředků).
11
Příloha
Příloha A – Stav plnění limitu čerpání na konci programového období (EU podíl) – stav k 4. 5. 2016
Žádosti o platby do EK – mechanismus na konci programového období
V případě, že hodnota odeslaných žádostí o platbu za operační program dosáhne včetně předběžných plateb,
které byly vyplaceny EK na začátku programového období, výše 95 % celkové alokace programu za EU podíl,
nelze již EK zaslat k proplacení další žádosti. Tyto prostředky budou Evropskou komisí refundovány až
po uzavření programu. V lednu 2017 dojde k uzavření účtů řídicích orgánů ze strany MF-PCO a následně
k odeslání žádostí o vyplacení konečného zůstatku EK. Současně budou na začátku roku 2017 řídicí orgány
finalizovat závěrečné dokumenty, přičemž veškeré finální závěrečné dokumenty musí být EK zaslány
nejpozději do 31. března 2017.
Žádosti o platby do EK – aktuální stav
Jelikož tohoto stavu dosáhla již většina operačních programů (v tabulce přidán sloupec ANO/NE, který
označuje OP, které tohoto limitu dosáhly), nebude se v následujících měsících sloupec „Vyčerpáno z limitu
čerpání“ výrazně měnit. Tabulka bude doplněna o odhady prostředků, které budou zaslány EK v žádosti
o vyplacení konečného zůstatku, až v závěrečné informaci pro členy vlády. Na výsledné čerpání ale budou mít
ještě vliv jak auditní zjištění a případné korekce vyplývající z auditů Ministerstva financí – Auditního orgánu
(MF-AO), které budou probíhat ve druhé polovině roku 2016, tak i další otevřené či nově vzniklé nesrovnalosti
řešené na úrovni jednotlivých projektů.
Hodnota
odeslaných
Objem
Limit čerpání
žádostí o platbu
prostředků
včetně
Potřebný objem plateb
OP
pro konec pr.
Vyčerpáno z limitu čerpání2
proplacený
1
předběžných
pro plnění limitu čerpání
obd.
ch ze
plateb dosahuje
95 % celkové
strany EK
alokace
-
mil. EUR
mil. EUR
%
-
mil. EUR
mil. CZK
mil. EUR
c = b / a *
e = d *
-
a
b
ANO / NE
d
f
100
27,045
OP D (ERDF)
1 217,9
1 051,6
86,3%
ANO
166,3
4 497,6
992,5
OP D (FS)
4 603,6
3 490,2
75,8%
NE
1 113,4
30 111,9
2 907,0
OP D celkem
5 821,5
4 541,8
78,0%
-
1 279,7
34 609,5
3 899,5
Řídicí orgán: MD
OP ŽP (ERDF)
602,1
508,7
84,5%
ANO
93,4
2 524,9
508,7
OP ŽP (FS)
4 041,1
3 396,5
84,0%
ANO
644,6
17 434,1
3 396,5
OP ŽP celkem
4 643,2
3 905,2
84,1%
-
738,0
19 959,0
3 905,2
Řídicí orgán: MŽP
OP PI
3 120,7
2 690,9
86,2%
ANO
429,8
11 622,9
2 690,9
Řídicí orgán: MPO
OP LZZ (cíl 1)
1 877,3
1 589,4
84,7%
NE
287,9
7 785,0
1 589,4
OP LZZ (cíl 2)
19,6
18,5
94,4%
ANO
1,1
29,8
17,3
OP LZZ celkem
1 896,9
1 607,9
84,8%
-
289,0
7 814,8
1 606,7
Řídicí orgán: MPSV
OP VaVpI
1 828,2
1 543,0
84,4%
NE
285,2
7 713,2
1 425,5
Řídicí orgán: MŠMT
IOP (cíl 1)
1 591,4
1 141,7
71,7%
NE
449,7
12 161,0
1 136,4
IOP (cíl 2)
23,8
18,2
76,4%
NE
5,6
152,2
18,2
IOP celkem
1 615,2
1 159,9
71,8%
-
455,3
12 313,2
1 154,6
Řídicí orgán: MMR
OP VK (cíl 1)
1 653,3
1 407,1
85,1%
NE
246,2
6 658,5
1 407,1
OP VK (cíl 2)
8,2
7,1
86,6%
ANO
1,1
29,7
6,7
OP VK celkem
1 661,5
1 414,2
85,1%
-
247,3
6 688,2
1 413,8
Řídicí orgán: MŠMT
OP TP (cíl 1)
143,4
105,7
73,7%
NE
37,7
1 020,5
105,7
OP TP (cíl 2)
2,3
1,7
74,5%
NE
0,6
15,9
1,7
12
Hodnota
odeslaných
Objem
Limit čerpání
žádostí o platbu
prostředků
včetně
Potřebný objem plateb
OP
pro konec pr.
Vyčerpáno z limitu čerpání2
proplacený
1
předběžných
pro plnění limitu čerpání
obd.
ch ze
plateb dosahuje
95 % celkové
strany EK
alokace
-
mil. EUR
mil. EUR
%
-
mil. EUR
mil. CZK
mil. EUR
c = b / a *
e = d *
-
a
b
ANO / NE
d
f
100
27,045
OP TP celkem
145,7
107,4
73,7%
-
38,3
1 036,4
107,4
Řídicí orgán: MMR
ROP SZ
708,1
543,0
76,7%
NE
165,1
4 465,3
493,7
Řídicí orgán: Regionální
rada SZ
ROP
MS
751,0
649,0
86,4%
ANO
102,0
2 759,0
649,0
Řídicí orgán: Regionální
rada MS
ROP J
V
720,4
620,9
86,2%
ANO
99,5
2 689,8
620,9
Řídicí orgán: Regionální
rada JV
ROP
SM
672,2
579,5
86,2%
ANO
92,7
2 508,0
485,4
Řídicí orgán: Regionální
rada SM
ROP S V
671,3
578,6
86,2%
ANO
92,7
2 505,8
578,6
Řídicí orgán: Regionální
rada SV
ROP J Z
633,7
546,2
86,2%
ANO
87,5
2 366,4
505,9
Řídicí orgán: Regionální
ra
Rda JZ
OP
SČ
571,7
492,8
86,2%
ANO
78,9
2 133,5
492,8
Řídicí orgán: Regionální
rada SČ
OP PK
243,2
207,1
85,1%
NE
36,1
977,0
207,1
Řídicí orgán: Hlavní
město Praha
OP PA
114,5
92,0
80,3%
NE
22,5
609,6
92,0
Řídicí orgán: Hlavní
město Praha
NSRR
25 819,0
21 279,5
82,4%
-
4 539,5
122 771,5
20 329,0
Poznámka:
1 Limit čerpání je u relevantních OP ponížen o nedočerpání v roce 2013 a 2014 se zohledněním aplikace čl. 95. Na konci programového
období již nelze zohlednit žádné nástroje pro ponížení limitu.
2 Sloupec b zahrnuje pouze žádosti o platby z / do EK bez zohlednění zálohových plateb.
Měnový kurz (květen 2016): 1 EUR = 27,045 CZK, zdroj: MSC2007, řídicí orgány OP
Zdroj: MMR
13