Kontrolní závěr z kontrolní akce
15/21
Peněžní prostředky určené na rekultivace
v lokalitách jezer Most a Chabařovice
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu (dále
jen „NKÚ“) na rok 2015 pod číslem 15/21. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala
členka NKÚ Ing. Hana Hykšová.
Cílem kontroly bylo prověřit, zda peněžní prostředky určené na odstranění ekologických škod
vzniklých před privatizací hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém kraji se
zaměřením na hydrické rekultivace v lokalitách jezer Most a Chabařovice byly poskytovány,
čerpány a použity v souladu se stanovenými podmínkami, účelně a hospodárně.
Kontrola byla prováděna u kontrolovaných osob od května 2015 do prosince 2015.
Kontrolovaným obdobím byly roky 2002 až 2015, v případě věcných souvislostí i období
předcházející a následující.
Kontrolované osoby:
Ministerstvo financí;
Ministerstvo průmyslu a obchodu;
Palivový kombinát Ústí, státní podnik.
Námitky proti kontrolnímu protokolu, které podalo Ministerstvo financí, vypořádala vedoucí
skupiny kontrolujících rozhodnutím o námitkách.
K o l e g i u m N K Ú na svém III. jednání, které se konalo dne 7. března 2016,
s c h v á l i l o usnesením č. 11/III/2016
k o n t r o l n í z á v ě r v tomto znění:
I. INFORMACE K PŘEDMĚTU KONTROLY
Kontrolovaná problematika
Zákonem č. 168/1993 Sb. novelizujícím zákon č. 44/1988 Sb.1 byla organizacím oprávněným
dobývat výhradní ložiska uložena od roku 1994 povinnost zajistit sanaci všech pozemků
dotčených těžbou a monitorovat úložné místo po dokončení provozu a dále na zajištění
těchto činností vytvářet na vrub nákladů rezervu finančních prostředků, která bude
odpovídat potřebám sanace pozemků dotčených dobýváním.
Vláda České republiky (dále také „vláda ČR“) svými usneseními ze dne 16. ledna 2002 č. 502
a ze dne 20. února 2002 č. 1893 uznala potřebu řešení ekologických škod, které vznikly před
privatizací hnědouhelných těžebních společností a před účinností novely horního zákona,
a tudíž na ně nemohla být vytvořena potřebná finanční rezerva. Vláda ČR souhlasila s tím, že
bude postupně vyčleněna částka 15 miliard Kč z privatizačních výnosů na účast státu na
nákladech revitalizace krajiny narušené těžební činností státních hnědouhelných podniků na
území Ústeckého a Karlovarského kraje.
Vláda ČR svým usnesením ze dne 18. března 2002 č. 2724 schválila způsob čerpání finančních
prostředků určených k řešení ekologických škod vzniklých před privatizací hnědouhelných
těžebních společností v Ústeckém a Karlovarském kraji, a to prostřednictvím Fondu
národního majetku České republiky (dále také „FNM ČR“) při použití zákona č. 199/1994 Sb.5
a ustanovení § 18 odst. 2 písm. b) bod 4 zákona č. 171/1991 Sb.6
Po zrušení FNM ČR zákonem č. 178/2005 Sb.7 s účinností od 1. 1. 2006 přešla působnost
FNM ČR na Ministerstvo financí (dále také „MF“), což znamená, že MF přísluší hospodaření
s majetkem, který přešel z FNM ČR na stát, a v právních vztazích, do nichž vstoupil místo
FNM ČR stát, jedná jménem státu MF8. Odstraňování ekologických škod vzniklých před
privatizací hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém a Karlovarském kraji (dále také
„odstraňování ekologických škod v ÚK a KK“) bylo v letech 2002 až 2005 financováno
z výnosů privatizace majetku FNM ČR a od roku 2006 Ministerstvem financí z dosažených
výnosů prodeje privatizovaného majetku a ze zisku z účasti státu v obchodních
společnostech, tyto finanční prostředky nejsou součástí státního rozpočtu9.
Finanční prostředky na
odstraňování ekologických škod v ÚK a KK byly čerpány od roku 2003,
ke dni 30. 6. 2015 byla vyčerpána částka 11,824 mld. Kč.
1 Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon).
2 Usnesení vlády ČR ze dne 16. ledna 2002 č. 50,
ke Zprávě o hospodářské situaci Ústeckého kraje.
3 Usnesení vlády ČR ze dne 20. února 2002 č. 189,
o změně usnesení vlády z 16. ledna 2002 č. 50, ke Zprávě
o hospodářské situaci Ústeckého kraje.
4 Usnesení vlády ČR ze dne 18. března 2002 č. 272 + P, k návrhu čerpání finančních prostředků k řešení
ekologických škod vzniklých před privatizací hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém kraji
a v Karlovarském kraji.
5 Zákon č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek.
6 Zákon č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby
a o Fondu národního majetku České republiky.
7 Zákon č. 178/2005 Sb., o zrušení Fondu národního majetku České republiky a o působnosti Ministerstva
financí při privatizaci majetku České republiky (zákon o zrušení Fondu národního majetku).
8 V kontrolním závěru je dále uváděno pouze Ministerstvo financí, a to i v případech, kdy kontrolované
činnosti vykonával Fond národního majetku České republiky.
9 Ustanovení § 18 odst. 2 zákona č. 171/1991 Sb. a ustanovení § 4 zákona č. 178/2005 Sb.
2
Kontrolované osoby a jejich působnost v procesu odstraňování ekologických škod v ÚK
a KK
Ministerstvo financí zajišťuje zadávání veřejných zakázek na výběr zhotovitele u projektů
schválených meziresortní komisí k řešení ekologických škod vzniklých před privatizací
hnědouhelných těžebních společností v ÚK a KK (dále také „meziresortní komise“), uzavírá
realizační smlouvy s vybraným zhotovitelem na základě a v rozsahu schváleného projektu,
provádí kontrolní činnost při realizaci projektu (supervizi), vydává potvrzení o účelnosti
vynaložených nákladů, dává souhlas k proplacení faktur a uvolňuje finanční prostředky,
posuzuje závěrečnou zprávu realizace projektu a vypracovává závěrečnou informaci
o průběhu akce a předkládá ji k projednání meziresortní komisi.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (dále jen „MPO“) ve vztahu k Palivovému kombinátu
Ústí, státní podnik, (dále také „PKÚ“) vykonává povinnosti zakladatele vyplývající
z ustanovení § 15 zákona č. 77/1997 Sb.10
MPO zajišťuje činnost meziresortní komise, přijímá žádosti o úhradu nákladů, resp. žádosti
o zařazení projektů k realizaci (dále také „žádost“), vyjadřuje se k návrhu na metodickou
i jinou změnu projektu, vč. přerušení stavby, vydává souhlas zhotoviteli k čerpání rozpočtové
rezervy, vydává souhlas k zadání dodatečných stavebních prací a posuzuje závěrečnou
zprávu předkladatele (PKÚ).
Meziresortní komise
vyhlašuje výzvu k předložení projektů na odstranění ekologických škod
vzniklých v ÚK a KK v souvislosti s těžební činností státních hnědouhelných společností
v období před jejich privatizací podle usnesení vlády ČR ze dne 20. února 2002 č. 189
a žádosti o úhradu jejich realizace státem (dále také „výzva k předložení projektů“),
projednává doručené žádosti a rozhoduje o jejich schválení, svolává mimořádná jednání
k řešení projektů neodkladného charakteru a doporučuje odborně způsobilé osoby pro
supervizi.
Palivový kombinát Ústí, státní podnik, byl založen s účinností od 1. 1. 1991 rozhodnutím
č. 144/1990 ministra hospodářství ČSFR ze dne 17. 12. 1990 čj. 1642/401 v souladu
s ustanovením § 13 zákona č. 111/1990 Sb.11.
PKÚ podává žádosti o zařazení projektů do programu, uzavírá dohody o součinnosti
s vybraným zhotovitelem, zajišťuje stavebně technický a autorský dozor při realizaci
projektů, organizaci kontrolních dnů v souladu s podmínkami stanovenými ve směrnici
meziresortní komise k řešení těžebně ekologických škod vzniklých před privatizací těžebních
hnědouhelných společností v Ústeckém a Karlovarském kraji (dále také „Směrnice“) a vydává
k jednotlivým fakturám souhlas s rozsahem provedených prací.
Koncepční cíle a přínosy rekultivací v lokalitách bývalých lomů Ležáky a Chabařovice
MF stanovilo pravidla pro proces řešení ekologických škod vzniklých před privatizací
hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém a Karlovarském kraji ve dvou základních
dokumentech, a to v
Koncepci řešení ekologických škod vzniklých před privatizací
hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém a Karlovarském kraji (dále jen „Koncepce“)
a ve Směrnici.
10 Zákon č. 77/1997 Sb., o státním podniku.
11 Zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku.
3
Koncepce z října 2003 převzala u projektů rekultivace lomu Ležáky a lomu Chabařovice
koncepční a strategické cíle obsažené v dokumentech schválených v předchozích obdobích12.
Koncepce byla aktualizována v září 2006, v březnu 2010 a v červnu 2014.
Směrnice z prosince 2002 je metodikou, která stanovuje postupy a procesní zásady pro
proces odstraňování ekologických škod vzniklých před privatizací těžebních hnědouhelných
společností v ÚK a KK. Směrnice byla aktualizována v lednu 2005 a v listopadu 2007.
Finanční prostředky na odstraňování ekologických škod v ÚK a KK
Na projekty PKÚ týkající se jezer Most a Chabařovice byly ke dni 31. 12. 2014 čerpány
finanční prostředky určené na
odstraňování ekologických škod v ÚK a KK v celkové výši
2 807,36 mil. Kč, z toho na realizaci projektů 2 770,78 mil. Kč a na zajištění supervize projektů
36,58 mil. Kč.
Přehledy čerpání finančních prostředků na
odstraňování ekologických škod v ÚK a KK
a ostatních zdrojů financování zahlazování následků hornické činnosti (dále také „ZNHČ“)
jsou uvedeny v příloze č. 1.
Lom Ležáky
V roce 1995 byla Mosteckou uhelnou společností, a. s., vybrána pro obnovu lokality bývalého
lomu Ležáky ekonomicky a ekologicky nejvýhodnější varianta, tzv. mokrá varianta,
s celkovými odhadovanými náklady v částce 1,782 mld. Kč dle
Technického projektu likvidace
lomu Ležáky z roku 1995. Sanační a rekultivační práce byly započaty Mosteckou uhelnou
společností, a. s., sanace probíhala v rozsahu vytvořené rezervy na zahlazení následků těžby.
V roce 2004 byla na základě
smlouvy o prodeji části podniku ze dne 17. 12. 2003 prodána
státu část podniku Důl Kohinoor a lokalita Ležáky, které byly začleněny do PKÚ. V rámci
tohoto prodeje přešla na PKÚ mimo jiné i povinnost dokončit likvidaci lomu Ležáky.
Likvidace lomu Ležáky hydrickou cestou – tj. vytvořením vodní nádrže, která vznikla
zatopením zbytkové jámy lomu, včetně vytvoření vodovodního přivaděče – byla realizována
v souladu se souhlasnými stanovisky orgánů státní správy a samosprávy.
Rekultivace území bývalého lomu Ležáky byla prováděna dle strategických dokumentů
schválených vládou ČR s cílem vytvoření ekologicky a esteticky plnohodnotného území
poskytujícího podmínky pro sport, oddych a rekreaci a současně podmínky pro zajištění
funkčnosti území v oblasti extravilánu statutárního města Most.
Základní parametry hydrické rekultivace lomu Ležáky byly zpracovány ve studii
Souhrnné
řešení rekultivace lokality Ležáky z dubna 1999. Pro samotnou vodní nádrž (budoucí jezero
12 Hydrická rekultivace lomu Ležáky –
Technický projekt likvidace lomu Ležáky (zpracovaný Mosteckou uhelnou
společností, a. s., v roce 1995),
Technický a sociální projekt likvidace lomu Ležáky (po převzetí PKÚ od roku
2004),
Plán likvidace lomu Ležáky (z roku 2001, včetně doplnění a změn), schválený Obvodním báňským
úřadem v Mostě, a
Generel rekultivací lokality Ležáky a Kohinoor z roku 1999 vypracovaný Mosteckou
uhelnou společností, a. s., a schválený Ministerstvem životního prostředí.
Hydrická rekultivace lomu Chabařovice –
Projekt likvidace lomu Chabařovice I. a
Sociální projekt útlumu
lomu Chabařovice (z roku 1993, 2002, včetně ročních aktualizací, resp. dodatků), schvalovatelem bylo MPO;
Plán likvidace lomu Chabařovice (z roku 1997, včetně doplnění projektové dokumentace), schválený
Obvodním báňským úřadem v Mostě;
Generel rekultivací do ukončení komplexní revitalizace území
dotčeného těžební činností Palivového kombinátu Ústí, s. p. (z roku 1999), schválený Ministerstvem
životního prostředí.
4
Most) byly v této studii stanoveny a realizací následně dosaženy fyzické parametry uvedené
v tabulce č. 1.
Tabulka č. 1 – Parametry jezera Most
Parametry
Souhrnné řešení rekultivace
Stav k datu napuštění v září
(studie z roku 1999)
2014
Plocha hydrické rekultivace
322,5 ha
309,4 ha
Objem vody
cca 77 mil. m3
cca 71 mil. m3
Kóta hladiny
199 m n. m.
199 m n. m.
Maximální hloubka
59 m
75 m
Zdroj: studie
Souhrnné řešení rekultivace lokality Ležáky z roku 1999, www.pku.cz.
PKÚ po převzetí odpovědnosti za dokončení předmětné rekultivace dokončil vodní dílo
v parametrech stanovených předchozími řešiteli projektu a následným rozhodnutím
Krajského úřadu Ústeckého kraje ze dne 5. 11. 2012, kterým byla povolena aktualizace
vodohospodářské bilance jezera, a to s přihlédnutím k vývoji nutných sanačních prací.
V období let 2004–2014 byly čerpány finanční prostředky na ZNHČ v lokalitě Ležáky v celkové
výši 2 424,109 mil. Kč, z toho finanční prostředky určené na
odstraňování ekologických škod
v ÚK a KK činily 1 805,937 mil. Kč a ostatní zdroje 618,172 mil. Kč; podrobný přehled je
uveden v příloze č. 1.
Do doby ukončení kontroly NKÚ nebyl v lokalitě lomu Ležáky zrušen dobývací prostor
a lokalita je pro veřejnost nepřístupná.
Lom Chabařovice
Vláda ČR svými usneseními ze dne 11. září 1991 č. 33113 a ze dne 30. října 1991 č. 44414
rozhodla o ukončení těžby v lomu Chabařovice.
Pro lom Chabařovice, ke kterému měl PKÚ právo hospodařit, rozpracoval PKÚ ukončení
báňské činnosti v roce 1993 v
Projektu likvidace lomu Chabařovice I. a
Sociálním projektu
útlumu lomu Chabařovice. Jako varianta likvidace lomu Chabařovice byla na základě
požadavků orgánů státní správy a samosprávy vybrána varianta se zatopením zbytkové jámy,
tzv. mokrá varianta. Rekultivace celého území zbytkové jámy a svahů výsypek lomu
Chabařovice byla od počátku koncipována tak, aby toto území mohlo být využíváno mj. i pro
příměstskou rekreaci a aby mohlo sloužit všestrannému využití ze strany obyvatel přilehlých
měst a obcí.
Předmětem
Projektu likvidace lomu Chabařovice I. bylo rozpracování tzv. mokré varianty,
která nebyla variantou optimální, ale dotčenými orgány státní správy a samosprávy žádanou15.
13 Usnesení vlády ČR ze dne 11. září 1991 č. 331,
ke zprávě o účelnosti další těžby hnědého uhlí
v Chabařovicích, okres Ústí nad Labem.
14 Usnesení vlády ČR ze dne 30. října 1991 č. 444,
ke zprávě o územních ekologických limitech těžby hnědého
uhlí a energetiky v Severočeské hnědouhelné pánvi.
15 Dle
Projektu likvidace lomu Chabařovice I. byla likvidace lomu Chabařovice před dotěžením původního
dobývacího prostoru z ekonomického hlediska neefektivní, a to při použití jakékoliv varianty likvidace.
Optimální variantou by bylo pokračování v těžbě, což by však nebylo v souladu s usneseními vlády ČR ze dne
11. září 1991 č. 331 a ze dne 30. října 1991 č. 444.
5
Pro jezero Chabařovice byly v
Generelu rekultivací do ukončení komplexní revitalizace území
dotčeného těžební činností Palivového kombinátu Ústí, s. p. (z roku 1999) navrženy a realizací
následně dosaženy fyzické parametry uvedené v tabulce č. 2.
Tabulka č. 2 – Parametry jezera Chabařovice
Parametry
Generel rekultivací Aktualizace generelu Stav ke dni napuštění
z roku 1999
rekultivací (2004)
8. 8. 2010
Plocha hydrické rekultivace
247,8 ha
247,17 ha
252,2 ha
Objem vody
33,874 mil. m3
35,601 mil. m3
Kóta hladiny
144,7 m n. m.
145,3 m n. m.
145,7 m n. m.
Maximální hloubka
24,70 m
Zdroj: generel rekultivací 1999, aktualizace ke dni 1. 1. 2004, www.pku.cz.
Likvidaci lomu Chabařovice, sanační a rekultivační práce, prováděl PKÚ v souladu se
schváleným
Projektem likvidace lomu Chabařovice I.,
Plánem likvidace lomu Chabařovice a v souladu s generelem rekultivací. V období let 1991–2014 byly čerpány finanční
prostředky na ZNHČ v lokalitě Chabařovice v celkové výši 5 688,910 mil. Kč, z toho finanční
prostředky určené na
odstraňování ekologických škod v ÚK a KK činily 1 001,423 mil. Kč
a ostatní zdroje 4 687,487 mil. Kč; podrobný přehled je uveden v příloze č. 1.
Dobývací prostor byl v lokalitě Chabařovice zrušen v květnu 2015 a jezero Chabařovice bylo
zpřístupněno veřejnosti k příměstské rekreaci. Provoz jezera (např. údržbu a monitoring)
zajišťuje PKÚ z prostředků státního rozpočtu určených na ZNHČ a také z vlastních zdrojů.
Poznámka: Právní předpisy uvedené v tomto kontrolním závěru jsou aplikovány ve znění účinném pro
kontrolované období.
II. SHRNUTÍ A VYHODNOCENÍ ZJIŠTĚNÝCH SKUTEČNOSTÍ
Kontrolovaný objem finančních prostředků
NKÚ v rámci kontroly zkontroloval finanční prostředky poskytnuté na odstraňování
ekologických škod v ÚK a KK v celkové výši 2 039,786 mil. Kč.
Tabulka č. 3 – Přehled kontrolovaných projektů
(v mil. Kč)
Koncepční
Realizace
Supervize
Celkem
Odstraňování
dokumenty
ekologických škod
Čerpání
Čerpání
Čerpání
Čerpání
v ÚK a KK
Počet
Počet
Počet
v mil. Kč
v mil. Kč
v mil. Kč
v mil. Kč
projektů
projektů
projektů
k 30. 6. 2015
k 30. 6. 2015
k 30. 6. 2015
k 30. 6. 2015
Koncepční a strategické
13,022
0
13,022
dokumenty
Jezero Most
11
1 438,970
7
17,248
18
1 456,218
Jezero Chabařovice
4
563,961
3
6,585
7
570,546
Celkem
13,022
15
2 002,931
10
23,833
25
2 039,786
Zdroj: vlastní zpracování NKÚ.
6
Nejvyšší kontrolní úřad v rámci kontroly posuzoval zejména:
1. u vybraného vzorku projektů, zda byly peněžní prostředky určené na
odstraňování
ekologických škod v ÚK a KK vynaloženy a použity účelně a hospodárně;
2. zda a jakým způsobem byl vyřešen způsob majetkoprávního vypořádání pozemků
v zájmovém území a převod dokončených rekultivací na nové vlastníky;
3. zda byly v průběhu realizace hydrických rekultivací dodržovány právní předpisy
a stanovené postupy.
Nejvyšší kontrolní úřad na základě skutečností zjištěných při kontrole konstatuje:
1. Účelnost a hospodárnost
V koncepčních a strategických materiálech nebyla nastavena pravidla pro hodnocení
a výběr projektů k realizaci, způsob hodnocení projektů byl stanoven pouze v obecné
rovině. Meziresortní komise u předkládaných projektů posuzovala zejména formální
náležitosti.
Rekultivace lokalit jezer Most a Chabařovice byla rozdělena do celkem 36 projektů16.
Meziresortní komise schvalovala jednotlivé projekty samostatně, v okamžiku schválení
prvního projektu z dané lokality bylo zřejmé, že meziresortní komise schválí i ostatní projekty
z dané lokality, neboť tyto spolu věcně souvisely. V případě jejich neschválení by došlo ke
zmaření již dříve vynaložených peněžních prostředků.
Na vybraném vzorku 15 projektů realizace a 10 projektů supervize bylo ověřeno, že
s výjimkou jednoho projektu (viz část II. bod 3) MF provádělo výběry zhotovitelů v souladu se
zákonem o veřejných zakázkách, vybrán byl vždy uchazeč s nejnižší nabídkovou cenou, jejíž
výše nepřesáhla předpokládanou cenu. V průběhu realizace projektů nedocházelo
k neopodstatněnému navyšování cen, projekty byly ukončeny v dohodnutých termínech
a v požadované kvalitě.
Přestože nelze ověřit, zda meziresortní komise hodnotila projekty z hlediska účelnosti
a hospodárnosti, nebylo ve fázi realizace u kontrolovaných projektů zjištěno nehospodárné
nakládání s použitými prostředky. Vynaložené finanční prostředky ve výši 2 039,786 mil. Kč
ke dni 30. 6. 2015 byly použity v souladu se stanoveným účelem, tj. k realizaci rekultivací
lokalit jezer Most a Chabařovice.
2. Majetkoprávní vypořádání pozemků v zájmovém území
V době schválení sanace a rekultivace lokalit bývalých lomů Chabařovice (rok 1993)
a Ležáky (rok 1995) pomocí hydrických rekultivací ani následně v průběhu jejich vlastní
realizace nebyl dostatečně vyjasněn způsob vypořádání majetkoprávních vztahů
k rekultivovaným pozemkům v zájmovém území a nově vzniklým investicím. Tato
problematika nebyla ani po mnoha letech dořešena a do doby ukončení kontroly NKÚ
nebyl znám další postup.
16 Meziresortní komise schválila dalších 17 projektů souvisejících s revitalizací lokalit jezer Most a Chabařovice
s předpokládanými náklady ve výši 1 185 643 000 Kč včetně DPH, z toho bylo ke dni 30. 6. 2015 vyčerpáno
celkem 57 941 738,81 Kč včetně DPH. Předkladateli těchto projektů byly statutární město Most, statutární
město Ústí nad Labem a Ústecký kraj.
7
Vzhledem k dosud nevyjasněnému způsobu majetkoprávního vypořádání NKÚ při kontrole
identifikoval rizikové faktory, které mohou ve svém důsledku vést k nenaplnění původně
zamýšleného cíle revitalizace a resocializace území:
Právní úprava procesu zahlazování následků hornické činnosti
Právní úprava umožňuje PKÚ provést rekultivační proces pouze v rozsahu stanoveném
zákonem č. 44/1988 Sb.17, tj. provést sanaci a rekultivaci důlního prostoru zbytkových jam.
Při majetkoprávním vypořádání dotčených pozemků a předání díla novým vlastníkům bude
existovat riziko, že noví vlastníci nevybudují související nadstavbové revitalizační projekty ve
smyslu stanoveného cíle rekultivace, revitalizace a resocializace.
Nevyjasněný způsob majetkoprávního vypořádání rekultivovaných pozemků v zájmových
územích jezer Most a Chabařovice
V rámci přípravy majetkoprávního vypořádání pozemků v zájmovém území vstoupil PKÚ do
jednání s dotčenými obcemi, v rámci kterých docházelo ke koordinaci sanačně-rekultivačních
projektů s revitalizačními projekty připravovanými dotčenými obcemi a byly navrženy
termíny a postupy ve věci majetkoprávních vypořádání pozemků.
Společná jednání mezi PKÚ a obcemi a výstupy z nich nebyly pro obce právně závazné. Obce
nebyly a nejsou smluvně vázány dodržet postupy majetkoprávního vypořádání dohodnuté
s PKÚ a nemají smluvně danou povinnost dokončit po převzetí rekultivovaného území
revitalizační projekty a následně využít území k rekreačním účelům.
PKÚ připravil v roce 2011 návrh majetkoprávního vypořádání formou bezúplatného převodu
rekultivovaných pozemků na obce. Na základě tohoto návrhu zpracovalo MPO materiál
k projednání vládou ČR, avšak v rámci meziresortního připomínkového řízení MF a Úřad pro
ochranu hospodářské soutěže upozornily mj. na možnou kolizi s předpisy Evropské unie
o poskytování veřejné podpory. Tento materiál byl následně na základě žádosti PKÚ vzat zpět
a nebyl vládou ČR projednán.
Do doby ukončení kontroly NKÚ Palivový kombinát Ústí, státní podnik, neprovedl další
kroky vedoucí k vyjasnění problematiky poskytování veřejné podpory.
V průběhu let 2011 až 2014 dotčené obce opakovaně vyjádřily
nesouhlas se sjednaným
časovým harmonogramem převodu předmětných pozemků a navrhly posunout
harmonogram předávání z důvodu přetrvávající nevyjasněné otázky v oblasti
majetkoprávního vypořádání pozemků formou bezúplatného převodu a z důvodu
nedostatku finančních zdrojů.
V roce 2014 MPO souhlasilo s návrhem PKÚ na odložení termínu majetkoprávního
vypořádání do konce roku 2017 u jezera Chabařovice a do konce roku 2019 u jezera Most.
V roce 2015 PKÚ připravil varianty řešení majetkoprávního vypořádání, se kterými seznámil
MPO v
Informaci o dílčích výsledcích ověření projektovaných parametrů vodohospodářských
soustav jezer Most a Chabařovice a o postupu majetkoprávního vypořádání za období
1. pololetí 2015.
17 Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon); dle ustanovení § 31 odst. 5
zákona č. 44/1988 Sb. je PKÚ povinen zajistit sanaci, která obsahuje i rekultivace podle zvláštních zákonů,
všech pozemků dotčených těžbou a monitorování úložného místa po ukončení jeho provozu.
8
Tabulka č. 4 – Varianty majetkoprávního vypořádání pozemků v lokalitách lomů Ležáky
a Chabařovice
Varianta A
Bezúplatný převod pozemků obcím dle katastrální příslušnosti.
Částečný bezúplatný převod pozemků obcím dle katastrální příslušnosti s úplatným
Varianta B
převodem komerčně využitelných ploch dle upravených územních plánů měst.
Převod práva hospodařit k dotčeným pozemkům v rámci platné legislativy na Lesy České
Varianta C
republiky, s. p., Státní pozemkový úřad, popř. na Úřad pro zastupování státu ve věcech
majetkových.
Vytvoření podmínek pro vznik společného projektu státu (státního podniku) a obcí dle
Varianta D
katastrální příslušnosti k provozování a rozvoji této unikátní oblasti.
Úplatný převod pozemků v zájmových územích jako celku (nebo podle ucelených částí)
Varianta E
privátnímu sektoru.
Varianta F
Kombinace předchozích variant.
Zdroj: písemná informace PKÚ ze dne 18. 8. 2015.
Do doby ukončení kontroly NKÚ Palivový kombinát Ústí, státní podnik, nepřipravil
a nepředložil MPO k odsouhlasení podklad pro jednání vlády ČR ohledně definitivního
řešení majetkoprávního vypořádání nemovitostí v zájmovém území jezer. Způsob
majetkoprávního vypořádání rekultivovaných pozemků v zájmovém území jezer nebyl ze
strany PKÚ ani ze strany MPO dořešen. MPO se fáze příprav budoucího předání pozemků
v lokalitách jezer Most a Chabařovice přímo neúčastní a do procesu majetkoprávního
vypořádání vstupuje až při posuzování konkrétní žádosti PKÚ.
Financování následných odborných prací zajišťuje v současnosti PKÚ z finančních prostředků
státního rozpočtu na ZNHČ
a z vlastních zdrojů
. Po dobu nedořešení majetkoprávních
vztahů a následné péče o rekultivované lokality, tj. nejméně do roku 2017 v případě jezera
Chabařovice a 2019 v případě jezera Most, budou tyto náklady nadále hrazeny
z prostředků státního rozpočtu na ZNHČ a z vlastních zdrojů PKÚ.
PKÚ vyčíslil předpokládané roční náklady na provoz a údržbu jezera Most ve výši
18,916 mil. Kč, tj. za období 2015 až 2019 celkem 94,58 mil. Kč, a jezera Chabařovice ve výši
10,839 mil. Kč, tj. za období 2015 až 2017 celkem 32,517 mil. Kč18.
NKÚ upozorňuje, že naplnění stanoveného cíle a účelu revitalizace a resocializace
zájmového území jezer bude dosaženo až po realizaci všech navazujících revitalizačních
projektů, což je v podstatě možné až po majetkoprávním vypořádání a předání území
novým vlastníkům.
3. Kontrola dodržování právních předpisů a stanovených postupů
Nesprávný postup meziresortní komise při schvalování projektů rekultivace lokalit lomů
Ležáky a Chabařovice
Meziresortní komise v období 11/2002 až 7/2008 projednávala a schvalovala projekty,
resp. žádosti o úhradu nákladů, bez vyhlášené výzvy k předložení projektů.
18 Dle písemné informace PKÚ ze dne 18. 8. 2015 náklady na provoz a údržbu jezer zahrnují mj. monitoring
kvality povrchových, podzemních a důlních vod, údržbu vodohospodářské soustavy jezer, opravy a údržbu,
servisní náklady, ostrahu lokalit a náklady na dopouštění vody.
9
Výzvy k předložení projektů měla dle Směrnice vyhlašovat meziresortní komise. První výzva
byla vyhlášena dne 7. 6. 2002 s termínem pro podávání projektů do 31. 10. 2002. V období
od 1. 11. 2002 do 3. 7. 2008 meziresortní komise nevyhlásila žádnou výzvu k předložení
projektů, přestože byl dostatek finančních prostředků k proplácení nákladů na realizaci
projektů. Projekty byly ale i nadále v tomto období ze strany PKÚ předkládány19, MPO je
přijímalo a meziresortní komise je schvalovala. Tento postup nebyl v souladu se Směrnicí.
Další výzva byla meziresortní komisí vyhlášena až dne 4. 7. 2008.
Zjištění týkající se vyhlašování veřejných zakázek na výběr zhotovitele
a) MF vyhlašovalo veřejné zakázky na výběr zhotovitele s výraznou časovou prodlevou po
schválení projektu meziresortní komisí.
MF u 13 z 36 projektů vyhlásilo veřejnou zakázku na výběr zhotovitele s časovou prodlevou
delší než šest měsíců od schválení projektu meziresortní komisí, z toho u čtyř projektů
s časovým odstupem několika let. Ve Směrnici sice nebyla stanovena lhůta, do kdy mělo MF
vyhlásit veřejnou zakázku na výběr zhotovitele projektu, avšak prodleva v řádu několika let
se jeví jako neúměrně dlouhá.
b) MF provedlo výběr zhotovitele v rozporu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných
zakázkách.
Hodnoticí komise nevyřadila a MF nevyloučilo nabídku uchazeče, který nesplnil kvalifikační
podmínky stanovené v zadávací dokumentaci (povinnost prokázat vybudování podzemní
pasivní ochranné clony proti průsaku kontaminovaných vod s hloubkovým dosahem
min. 10 m a délce minimálně 1000 m). MF následně v rozporu se zákonem o veřejných
zakázkách20 uzavřelo s tímto uchazečem realizační smlouvu s nabídkovou cenou
129 987 640 Kč bez DPH, tj. 154 685 292 Kč včetně DPH.
Nesprávný postup při administraci projektů
a) PKÚ nepředkládal závěrečné zprávy zhotovitele k posouzení.
PKÚ nepředložil u 7 z 15 kontrolovaných projektů závěrečnou zprávu zhotovitele k posouzení
dotčeným subjektům, tj. MPO, MF, Ministerstvu životního prostředí, Obvodnímu báňskému
úřadu (resp. stavebnímu úřadu), a nepostupoval tak v souladu se Směrnicí. Všechny stavby
výše uvedených projektů byly realizovány v souladu s projektovou dokumentací a byly
předány bez vad a nedodělků.
b) MF nevypracovávalo závěrečné informace o ukončení akce a nepředkládalo je
k projednání v meziresortní komisi.
MF nevypracovalo u 14 z 15 kontrolovaných projektů závěrečnou informaci o ukončení akce
a nepředložilo ji k projednání meziresortní komisi, nepostupovalo tak v souladu se Směrnicí.
c) MF neřešilo včas postup převodu nově vzniklého majetku na PKÚ.
PKÚ od roku 2007 inicioval u MF vypracování závazného stanoviska k postupu převodu
majetku a výkonu práva hospodaření při přebírání nově vzniklého majetku v rámci realizace
projektů
odstraňování ekologických škod v ÚK a KK od MF na PKÚ. Ministerstvo financí až
v roce 2012 schválilo PKÚ postup převodu nově pořízeného majetku a souhlasilo se zřízením
19 V tomto období PKÚ předložil tři projekty.
20 Ustanovení § 76 odst. 1 a 6 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
10
práva hospodaření k samostatným stavbám. PKÚ převzal od MF stavby, které byly svou
povahou samostatné věci, v celkové hodnotě 124,271 mil. Kč bez DPH a dále deset staveb,
které svou povahou byly součástí pozemků a nezvýšily hodnotu pozemku.
III. DOPORUČENÍ
NKÚ s ohledem na strategickou a finanční významnost projektů rekultivací lomů Ležáky
a Chabařovice doporučuje, aby se MPO jako zakladatel PKÚ a ústřední orgán státní správy
pro využívání nerostného bohatství a těžbu aktivně podílelo na řešení problematiky
majetkoprávního vypořádání pozemků v zájmovém území jezer. Majetkoprávním
vypořádáním se PKÚ a MPO zabývají již od roku 2006, ale problém nebyl dosud vyřešen.
Jediným výsledkem je zatím pouze odložení termínu konečného rozhodnutí
o majetkoprávním vypořádání do roku 2017 pro jezero Chabařovice, resp. 2019 pro jezero
Most.
NKÚ dále doporučuje, aby PKÚ v úzké součinnosti s MPO vybral z navržených variant
optimální řešení a bez dalších odkladů přistoupil k realizaci majetkoprávního vypořádání
pozemků v zájmovém území jezer.
Dále NKÚ s ohledem na případnou budoucí realizaci obdobných projektů hydrických
rekultivací zbytkových jam lomů po těžbě nerostů v Ústeckém kraji upozorňuje na nutnost
před zahájením realizace takových projektů
stanovit nejen závazná pravidla pro jednotlivé
fáze procesu rekultivace a revitalizace krajiny, ale zejména stanovit způsob majetkoprávního
vypořádání, následné správy a využití rekultivovaných území a jezer.
11
VYMEZENÍ POJMŮ
Odstraňování
ekologických škod v ÚK a KK – pro účely tohoto kontrolního závěru se tímto
pojmem rozumí:
odstraňování ekologických škod vzniklých před privatizací hnědouhelných těžebních
společností v Ústeckém a Karlovarském kraji,
odstraňování škod na životním prostředí způsobených dosavadní činností podniku,
odstraňování škod na životním prostředí způsobených těžbou nerostů a na revitalizaci
dotčených území,
proces řešení ekologických škod vzniklých před privatizací hnědouhelných těžebních
společností v Ústeckém a Karlovarském kraji,
řešení těžebně ekologických škod.
Zájmové území – území tvořící jedinečný funkční celek s vodohospodářskou soustavou
určený pro budoucí realizaci navazujících revitalizačních projektů a plánovaný rozvoj
rekreačních, sportovních a podnikatelských aktivit.21
Sanace – dle ustanovení § 31 odst. 5 zákona č. 44/1988 Sb.22 se za sanaci považuje
„
odstranění škod na krajině komplexní úpravou území a územních struktur“ a dále platí, že
sanace „
obsahuje i rekultivace podle zvláštních předpisů23“.
Rekultivace – řízený proces obnovy půdy pro zemědělské, lesnické nebo jiné účely, aby byla
způsobilá k plnění dalších funkcí v krajině.
Revitalizace – obnovení ekologických, hospodářských a sociálních funkcí krajiny; revitalizace
je uskutečňována nejen na rekultivovaných plochách, ale i v území navazujícím na báňskou
činnost tak, aby bylo dosaženo základního principu revitalizace – návratu života do krajiny;
nadstavba nad rekultivací území.
Resocializace – využití rekultivované krajiny člověkem, návrat člověka do revitalizované
krajiny.
Základní schéma procesu
odstraňování ekologických škod v ÚK a KK je uvedeno v příloze č. 2.
21 V zájmovém území se nacházejí převážně pozemky ve vlastnictví ČR s právem hospodaření pro PKÚ, ale
nacházejí se zde i pozemky ve vlastnictví přilehlých měst a obcí nebo jiných právnických či fyzických osob.
22 Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon).
23 Zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu; zákon č. 61/1977 Sb., o lesích.
12
SEZNAM ZKRATEK
ČR
Česká republika
ČSFR
Česká a Slovenská Federativní Republika
FNM ČR
Fond národního majetku České republiky
KK
Karlovarský kraj
Koncepce
Koncepce řešení ekologických škod vzniklých před privatizací
hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém
a Karlovarském kraji
meziresortní komise
meziresortní komise k řešení ekologických škod vzniklých před
privatizací hnědouhelných těžebních společností v Ústeckém
a Karlovarském kraji
MF
Ministerstvo financí
MPO
Ministerstvo průmyslu a obchodu
NKÚ
Nejvyšší kontrolní úřad
PKÚ
Palivový kombinát Ústí, státní podnik
Směrnice
směrnice meziresortní komise k řešení těžebně ekologických
škod vzniklých před privatizací těžebních hnědouhelných
společností v Ústeckém a v Karlovarském kraji
ÚK
Ústecký kraj
vláda ČR
vláda České republiky
výzva k předložení projektů výzva k předložení projektů na odstranění ekologických škod
v Ústeckém a Karlovarském kraji vzniklých v souvislosti
s těžební činností státních hnědouhelných společností v období
před jejich privatizací podle usnesení vlády ČR ze dne
20. února 2002 č. 189 a žádosti o úhradu jejich realizace státem
ZNHČ
zahlazování následků hornické činnosti
žádost
žádost o zařazení projektů do programu
13
Příloha č. 1
Finanční prostředky na odstraňování ekologických škod v ÚK a KK týkající se projektů jezer
Most a Chabařovice
Přehled čerpání finančních prostředků určených na
odstraňování ekologických škod v ÚK
a KK na projekty PKÚ (zahrnuje i projekty v Dolech a úpravnách Komořany, s. p., a v Dole
Kohinoor, a. s.) týkající se jezera Most a jezera Chabařovice ke dni 31. 12. 2014 je v níže
uvedené tabulce.
Tabulka č. 1 – Čerpání finančních prostředků určených na odstraňování ekologických škod
v ÚK a KK na projekty jezer Most a Chabařovice
(v mil. Kč)
Realizace projektů*
Supervize*
Celkem
Odstraňování
Počet
ekologických škod
Realizační
Realizační
Realizační
projektů
Čerpání
Čerpání
Čerpání
v ÚK a KK
cena vč.
cena vč.
cena vč.
k 31. 12. 2014
k 31. 12. 2014
k 31. 12. 2014
DPH
DPH
DPH
Jezero Most
25 1 918,583
1 783,334
23,213
22,603 1 941,796
1 805,937
Jezero Chabařovice
11 1 011,547
987,446
14,558
13,977 1 026,105
1 001,423
Celkem
36 2 930,130
2 770,780
37,771
36,580 2 967,901
2 807,360
Zdroj: příloha č. 1A a 7A materiálu MPO do vlády z května 2015
Zpráva o čerpání finančních prostředků
k řešení ekologických škod vzniklých bývalou hornickou a hutnickou činností a vlastní zpracování NKÚ.
* Předkladatelem projektů na realizaci byl PKÚ a předkladatelem projektů na supervizi bylo MF.
Finanční prostředky na zahlazování následků hornické činnosti v rámci lokalit lomu Ležáky
a lomu Chabařovice
Přehled čerpání finančních prostředků PKÚ na zahlazování následků hornické činnosti v rámci
lokality lomu Ležáky za období 2004–2014 ve výši
2 424,109 mil. Kč a lomu Chabařovice za
období 1991–2014 ve výši
5 688,910 mil. Kč je v níže uvedené tabulce.
Tabulka č. 2 – Čerpání finančních prostředků na zahlazování následků hornické činnosti
v lokalitách lomu Ležáky a lomu Chabařovice
(v mil. Kč)
Lokalita lomu
Lokalita lomu
Celkové náklady na ZNHČ
Ležáky
Chabařovice
Období 2004 až 2014 Období 1991 až 2014
Celkem (v mil. Kč)
2 424,109
5 688,910
z toho:
- neinvestiční dotace ze státního rozpočtu
322,059
2 549,304
- investiční dotace ze státního rozpočtu
9,014
352,772
- ekologická dotace ze státního rozpočtu
0,000
185,634
- vlastní zdroje PKÚ
187,099
1 174,677
- rezerva dle horního zákona
0,000
425,100
- MF dle usnesení vlády ČR č. 688/2008 (výnosy z prodeje
100,000
0,000
privatizovaného majetku)
- odstraňování ekologických škod v ÚK a KK v lokalitách jezer
1 805,937
1 001,423
Most a Chabařovice celkem
- v tom: realizace
1 783,334
987,446
supervize
22,603
13,977
Zdroj: písemná informace PKÚ ze dne 19. 6. 2015, zprávy o čerpání, včetně informace MPO do vlády z května
2015
Zpráva o čerpání finančních prostředků k řešení ekologických škod vzniklých bývalou hornickou
a hutnickou činností.
14
Příloha č. 2
Základní schéma procesu odstraňování ekologických škod v ÚK a KK
Výzva k předložení
projektů
Podání žádosti o zařazení projektů do
odstraňování
ekologických škod v ÚK a KK
Záznam z jednání
Posouzení
meziresortní
žádosti
komise
Vyhlášení veřejné obchodní soutěže (resp. veřejné zakázky)
na realizaci díla u schválených žádostí
Zpráva
Protokol
o posouzení
Posouzení
o otevírání obálek
nabídek
nabídek
komisí pro
hodnoticí
otevírání nabídek
komise
Uzavření realizační smlouvy s vítězným uchazečem.
Uzavření dohody o součinnosti.
Zajištění
supervize (výběr a smlouva).
Předání staveniště
Kontrolní a dozorová
Změny v řešení zakázky,
činnost.
čerpání rozpočtové
Kontrolní dny, zprávy,
Realizace díla
rezervy,
dodatečné
autorský, technický
stavební práce.
dozor.
Supervize.
Předání díla
Zdroj: Schéma vypracoval NKÚ na základě Směrnice a její novely z roku 2005.
15