Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

Český telekomunikační  úřad 
se sídlem  Sokolovská  219, Praha 9 
č. j.:  8329/2005-607 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ROČNÍ  ZPRÁVA  O VÝSLEDCÍCH  FINANČNÍCH  KONTROL 
ZA ROK 2004  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

V Praze dne:  17. 2. 2005 
Zpracovala:    Ing.  Anna  Kadeřábková 
 
 
 vedoucí  samostatného  oddělení  interního  auditu 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
V Praze dne: 
 
Souhlasí:   
………………………………… 
 
 
 
 
 
 
 
       Ing.  David  Stádník 
 
 
 
 
 
            předseda Českého telekomunikačního  úřadu 
 
 

 
OBSAH 
 
 
I. 
Úvod  ……………………..………………………………………………………...  2 
 
 
II. 
Zhodnocení  výsledků  finačních  kontrol  …………………………………………...  2 
 
 
III. 
Vnitřní  kontrolní  systém  …………………………………………………………..  2 
 
 
IV. 
Činnost  oddělení  interního  auditu  …………………………………………………  3 
 
 
V. 
Výsledky  auditů  - doporučení  a přijatá  opatření  ………………………………….  3 
 
 
VI. 
Závěr  ………………………………………………………………………………  4 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Přílohy: 
 
a)  Tabulka  vybraných  ukazatelů  v roce  2004 (příloha  č. 2 k vyhlášce  č. 416/2004 Sb.) 
b)  Tabulka  údajů  o výsledcích  interního  auditu   v roce 2004 (příloha  č. 3 k vyhlášce 
             č. 416/2004 Sb.) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
I. 
Úvod 
 
Dle  §  32  a  33  vyhlášky  č.  416/2004  Sb.,  kterou  se  provádí  zákon  č.  320/2001  Sb.,        
o  finanční  kontrole  ve  veřejné  správě  a  o  změně  některých  zákonů,  ve  znění  pozdějších 
předpisů,  (dále  jen  „vyhláška“)  je  Český  telekomunikační  úřad  (dále  jen  „Úřad“),  jako 
správce  kapitoly  státního  rozpočtu,  povinen  předkládat  v   elektronické  podobě  Ministerstvu 
financí   ČR Roční  zprávu   o výsledcích  finančních  kontrol  za uplynulý  rok.   
 
 
II. 
Zhodnocení  výsledků finančních  kontrol 
 
V roce  2004  nebyla  v Úřadu  provedena  jinými  kontrolními  orgány  kontrola    týkající  se 
nakládání  s veřejnými  prostředky.  V rámci    průběžného  sledování  čerpání    rozpočtu  a 
provádění  rozpočtových  opatření  nebylo  shledáno  porušení  rozpočtové  kázně  dle  §  22  a  44 
zákona    č.  218/2200  Sb.,  o  rozpočtových  pravidlech.  Tabulka  stavu  vybraných  ukazatelů 
z ukončených  kontrol  nakládání  s veřejnými  prostředky,  týkající  se  výše  odvodů  za  porušení 
rozpočtové  kázně,  je uvedena  v příloze  a) této zprávy. 
V roce  2004    pouze  zdravotní  pojišťovna  Revírní  bratrská  pokladna  provedla    kontrolu 
správnosti  uhrazování  odvedeného  pojistného. 
            V rámci  Úřadu  jsou  důsledně  uplatňovány: 
-  předběžné  kontroly  při  uskutečňování  výdajů  rozpočtových  prostředků  (souhlas  správce 
rozpočtu), 
-  průběžné  kontroly  výše  a oprávněnosti  výdajů  (příkazce  operace), 
-  následné  kontroly  v oblasti  správného    a  včasného  zaúčtování  (správce  rozpočtu  a 
hlavní  účetní). 
 
 
III. 
Vnitřní  kontrolní  systém 
 
         Úřad  má  v interním  předpisu  (ZP  č.  33/2002/ČTÚ  k zásadám  vnitřního  kontrolního 
systému  Českého  telekomunikačního  úřadu  )  stanoveny  zásady  a  cíle  vnitřního  kontrolního 
systému  k zajištění  ochrany  veřejných  prostředků  proti  rizikům,  nesrovnalostem  nebo  jiným 
nedostatkům, 
způsobeným 
zejména 
porušením 
právních 
předpisů,  nehospodárným, 
neúčelným  a  neefektivním  nakládáním    s  veřejnými  prostředky.  Tímto  předpisem  jsou  rovněž 
stanoveny  povinnosti  vedoucích  zaměstnanců  Úřadu  týkající  se  provádění  řídící  kontroly.  
V rámci  kontroly  interního  předpisu  ZP  č.  33/2002/ČTÚ  k zásadám  vnitřního  kontrolního 
systému    Českého  telekomunikačního  úřadu    byla  v roce  2004  prováděna  kontrola  plánování  a 
plnění  hlavních  úkolů  Úřadu  a  provádění  řídících  kontrol  vedoucími  pracovníky  jednotlivých 
odborů.  
V roce  2004  se  uskutečnily  v jednotlivých  odborech  Úřadu    řídící  kontroly  podle 
zákona  o finanční  kontrole.  Jednalo  se např.   o: 
-  kontroly  čerpání  dílčích  rozpočtových  položek  spravovaných  jednotlivými  odbory, 
-  kontroly  dodržování  pořádkových  lhůt  daných  správním  řádem, 
-  kontrolu  zabezpečení  ochrany  osobních  údajů, 
-  kontroly  dodržování  všech  interních  předpisů  Úřadu  se  zvláštním  zřetelem  k legislativním 
změnám, 
-  kontroly  v oblasti  přípravy  a realizace  zahraničních  cest, 
-  kontroly  využívání  pracovní  doby a její  evidence. 
 


 
 
IV. 
Činnost  oddělení  interního  auditu 
 
Plán  činnosti  samostatného  oddělení  interního  auditu  na  rok  2004  byl  schválen 
v prosinci  2003  a  vzhledem  k personálním  změnám  v oddělení    byl  v průběhu  roku  2004 
dvakrát  upraven.  Pracovníci  oddělení  provedli  následující  audity: 
 
1/  Audit  hospodaření  s majetkem  Úřadu  –  DDNM,  zaměřený  na  dodržování  základních 
povinností  vyplývajících  ze  zákona  č.  219/2000  Sb.,  vyhlášky  č.  62/2001  Sb.,  o 
hospodaření  s majetkem  státu  a  z  interního  předpisu  Úřadu.  Audit  se  zaměřil  na  provádění 
evidence  nově  pořízeného  nehmotného  majetku  a  na  efektivní  a  hospodárné  využívání 
stávajícího  nehmotného  majetku.    
 
 2/  Audit  dodržování  zákona  č.  71/1967  Sb.,  o  správním  řízení,  ve  znění  pozdějších 
předpisů,  zaměřený  hlavně  na  dodržování  lhůt  a  postupů  vyplývajících  ze  zákona  při 
vyřizování  správních  řízení  v Úřadu. 
 
3/  Audit  dodržování  Závazného  pokynu  č.  13/2000/ČTÚ  k poskytování  náhrad  výdajů  při 
pracovních  cestách.  Tento  audit  kontroloval  na  vybraném  vzorku  dodržování  interního 
předpisu  v  návaznosti  na  zákonné  normy.  Zároveň  bylo  kontrolováno  provádění 
předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  při  hospodaření  s finančními  prostředky  a 
dodržování  principu  dvou  podpisů.  Celkem  bylo  zkontrolováno  785  cestovních  příkazů  ve 
finančním  objemu  152 232,50 Kč. 
 
4/  Audit  toku  informací  z porad  v rámci  ČTÚ.  Předmětem  auditu  bylo  prověřit  fungování 
vnitřního  kontrolního  systému  při předávání  informací  z porad  konaných  v rámci  ČTÚ  a 
monitorování  plnění  úkolů  plynoucích  z porad předsedy  Úřadu.   
 
Kromě  plánovaných  auditů  se  uskutečnily  ještě  tři  následné  audity  v rámci  kontroly 
realizace  opatření,  vyplývajících  ze  dvou  auditů,  které proběhly  v roce 2003. 
Pracovníci  oddělení      spolupracovali    při    provedení  „Personálního  a  organizačního 
auditu  v ústředních  správních  úřadech,  v Českém  telekomunikačním  úřadu  a  v Radě  pro 
rozhlasové  a  televizní  vysílání“,  jehož  provedení  bylo  Úřadu  uloženo  usnesením  vlády  č.1010 
ze dne 13. října  2003.  
Souhrnné  výsledky  interního  auditu  podle  §  28  až  29  zákona  o  finanční  kontrole  jsou  
uvedeny  v příloze  b) této zprávy. 
 
 
V. 
Výsledky auditů  – doporučení  a přijatá  opatření 
 
 Na základě   doporučení  z jednotlivých  auditů  byla  přijata  následující  opatření  : 
 
1/  K Auditu  hospodaření  s majetkem  Úřadu  –  DDNM  bylo  přijato  doporučení  zpřesnit 
vnitřní  předpis  Úřadu  vzhledem  k zařazování  nehmotného  majetku.  Dále  stanovit  pravidla, 
zásady  a  způsoby  zabezpečování  kontroly  užívání    SW  v rámci  Úřadu  se  zřetelem 
k bezpečnému  fungování  počítačové  sítě  Úřadu.  Výsledkem  bylo  vydání  nového  vnitřního 
předpisu  Úřadu  o hospodaření  s majetkem  České republiky  v rámci  Úřadu. 
 
 


2/  Vzhledem  k tomu,  že  Audit  dodržování  zákona  č.  71/1967  Sb.,  o  správním  řízení  byl 
realizován  ve  zkráceném  rozsahu  a  nebyla  zjištěna  žádná  zásadní  pochybení  a  vzhledem 
k předpokládané  účinnosti  nového  správního  řádu  bylo  doporučeno  zařadit  tento  audit  do 
plánu  příštího  roku. 
 
3/  V  rámci  Auditu  dodržování  Závazného  pokynu  č.  13/200/ČTÚ  k poskytování  náhrad 
výdajů  při  pracovních  cestách  nebylo  shledáno  žádné  porušení  zákonných  norem  a  bylo 
konstatováno  důsledné  dodržování  zásad    efektivnosti  a  hospodárnosti  při  hospodaření 
s finančními  prostředky.   
 
4/  V rámci  Auditu  toku  informací  z porad  předsedy  Úřadu  bylo  navrženo  technické 
posouzení  rychlosti  přenášení  informací    prostřednictvím  intranetu  Úřadu  na  oblastní 
odbory. 
 
Všechna  přijatá  opatření  byla  na  základě  uložených  úkolů  z porady  vedení  Úřadu 
realizována.   
 
 
 
VI.       Závěr 
 
Zaměstnanci  interního  auditu  měli  možnost  se  v roce  2004  zúčastnit  několika 
vzdělávacích  kurzů  z oblasti  interního  auditu  a  finanční  kontroly,  pořádaných  Českým 
institutem  interních  auditorů  ve  spolupráci  s Ministerstvem  financí  ČR.  V rámci  konzultační 
činnosti  spolupracovali  auditoři    při  aplikaci  povinností  vyplývajících  ze  zákona  o  finanční 
kontrole  do vnitřních  předpisů  Úřadu. 
V roce  2004    auditoři  splnili  upravený  plán  činnosti  samostatného  oddělení  interního 
auditu  a  při  realizaci  výše  uvedených  auditů  prověřovali    dodržování  obecně  závazných  
právních  předpisů  (zákonů,  prováděcích  vyhlášek,  nařízení  vlády)  i  dodržování  vnitřních 
norem  Úřadu.  Auditní  zjištění  byla  formou  doporučení  předávána  vedení  Úřadu,  které 
rozhodlo  o  přijetí  příslušných  opatření  vedoucích  ke  zdokonalení  vnitřního  kontrolního 
systému.  Žádné  ze  zjištění  nebylo  hodnoceno  jako  závažné    podle  §  22  odst.  6  zákona  o 
finanční  kontrole,    ani  nebylo  předáno  k dalšímu  řízení  podle  zvláštních  právních  předpisů 
(např.  zákon  č.  337/1992  Sb.,  o  správě  daní  a  poplatků,  ve  znění  pozdějších  předpisů,  zákon č. 
141/1961 Sb., o trestním  řízení  soudním  /trestní  řád/, ve znění  pozdějších  předpisů). 
Lze  konstatovat,  že  činnost  samostatného  oddělení  interního  auditu  se  stala  stabilní 
součástí  činnosti  Úřadu  a  nástrojem  pro  zjišťování  případných  nesrovnalostí.  Vzhledem  ke 
vstupu  České  republiky  do  Evropské  unie  a  k  požadavkům  Ministerstva  financí  ČR  se, 
v případě  realizace  projektů  financovaných  nebo  spolufinancovaných  z prostředků  EU,  
činnost  oddělení  interního  auditu  zaměří  i na provádění  finančních  auditů  těchto  projektů.