Český telekomunikační úřad
se sídlem Sokolovská 219, Praha 9
č. j.: 8329/2005-607
ROČNÍ ZPRÁVA O VÝSLEDCÍCH FINANČNÍCH KONTROL
ZA ROK 2004
V Praze dne: 17. 2. 2005
Zpracovala: Ing. Anna Kadeřábková
vedoucí samostatného oddělení interního auditu
V Praze dne:
Souhlasí:
…………………………………
Ing. David Stádník
předseda Českého telekomunikačního úřadu
OBSAH
I.
Úvod ……………………..………………………………………………………... 2
II.
Zhodnocení výsledků finačních kontrol …………………………………………... 2
III.
Vnitřní kontrolní systém ………………………………………………………….. 2
IV.
Činnost oddělení interního auditu ………………………………………………… 3
V.
Výsledky auditů - doporučení a přijatá opatření …………………………………. 3
VI.
Závěr ……………………………………………………………………………… 4
Přílohy:
a) Tabulka vybraných ukazatelů v roce 2004 (příloha č. 2 k vyhlášce č. 416/2004 Sb.)
b) Tabulka údajů o výsledcích interního auditu v roce 2004 (příloha č. 3 k vyhlášce
č. 416/2004 Sb.)
1
I.
Úvod
Dle § 32 a 33 vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 320/2001 Sb.,
o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, (dále jen „vyhláška“) je Český telekomunikační úřad (dále jen „Úřad“), jako
správce kapitoly státního rozpočtu, povinen předkládat v elektronické podobě Ministerstvu
financí ČR Roční zprávu o výsledcích finančních kontrol za uplynulý rok.
II.
Zhodnocení výsledků finančních kontrol
V roce 2004 nebyla v Úřadu provedena jinými kontrolními orgány kontrola týkající se
nakládání s veřejnými prostředky. V rámci průběžného sledování čerpání rozpočtu a
provádění rozpočtových opatření nebylo shledáno porušení rozpočtové kázně dle § 22 a 44
zákona č. 218/2200 Sb., o rozpočtových pravidlech. Tabulka stavu vybraných ukazatelů
z ukončených kontrol nakládání s veřejnými prostředky, týkající se výše odvodů za porušení
rozpočtové kázně, je uvedena v příloze a) této zprávy.
V roce 2004 pouze zdravotní pojišťovna Revírní bratrská pokladna provedla kontrolu
správnosti uhrazování odvedeného pojistného.
V rámci Úřadu jsou důsledně uplatňovány:
- předběžné kontroly při uskutečňování výdajů rozpočtových prostředků (souhlas správce
rozpočtu),
- průběžné kontroly výše a oprávněnosti výdajů (příkazce operace),
- následné kontroly v oblasti správného a včasného zaúčtování (správce rozpočtu a
hlavní účetní).
III.
Vnitřní kontrolní systém
Úřad má v interním předpisu (ZP č. 33/2002/ČTÚ k zásadám vnitřního kontrolního
systému Českého telekomunikačního úřadu ) stanoveny zásady a cíle vnitřního kontrolního
systému k zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným
nedostatkům,
způsobeným
zejména
porušením
právních
předpisů, nehospodárným,
neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky. Tímto předpisem jsou rovněž
stanoveny povinnosti vedoucích zaměstnanců Úřadu týkající se provádění řídící kontroly.
V rámci kontroly interního předpisu ZP č. 33/2002/ČTÚ k zásadám vnitřního kontrolního
systému Českého telekomunikačního úřadu byla v roce 2004 prováděna kontrola plánování a
plnění hlavních úkolů Úřadu a provádění řídících kontrol vedoucími pracovníky jednotlivých
odborů.
V roce 2004 se uskutečnily v jednotlivých odborech Úřadu řídící kontroly podle
zákona o finanční kontrole. Jednalo se např. o:
- kontroly čerpání dílčích rozpočtových položek spravovaných jednotlivými odbory,
- kontroly dodržování pořádkových lhůt daných správním řádem,
- kontrolu zabezpečení ochrany osobních údajů,
- kontroly dodržování všech interních předpisů Úřadu se zvláštním zřetelem k legislativním
změnám,
- kontroly v oblasti přípravy a realizace zahraničních cest,
- kontroly využívání pracovní doby a její evidence.
2
IV.
Činnost oddělení interního auditu
Plán činnosti samostatného oddělení interního auditu na rok 2004 byl schválen
v prosinci 2003 a vzhledem k personálním změnám v oddělení byl v průběhu roku 2004
dvakrát upraven. Pracovníci oddělení provedli následující audity:
1/ Audit hospodaření s majetkem Úřadu – DDNM, zaměřený na dodržování základních
povinností vyplývajících ze zákona č. 219/2000 Sb., vyhlášky č. 62/2001 Sb., o
hospodaření s majetkem státu a z interního předpisu Úřadu. Audit se zaměřil na provádění
evidence nově pořízeného nehmotného majetku a na efektivní a hospodárné využívání
stávajícího nehmotného majetku.
2/ Audit dodržování zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, ve znění pozdějších
předpisů, zaměřený hlavně na dodržování lhůt a postupů vyplývajících ze zákona při
vyřizování správních řízení v Úřadu.
3/ Audit dodržování Závazného pokynu č. 13/2000/ČTÚ k poskytování náhrad výdajů při
pracovních cestách. Tento audit kontroloval na vybraném vzorku dodržování interního
předpisu v návaznosti na zákonné normy. Zároveň bylo kontrolováno provádění
předběžné, průběžné a následné kontroly při hospodaření s finančními prostředky a
dodržování principu dvou podpisů
. Celkem bylo zkontrolováno 785 cestovních příkazů ve
finančním objemu 152 232,50 Kč.
4/ Audit toku informací z porad v rámci ČTÚ. Předmětem auditu bylo prověřit fungování
vnitřního kontrolního systému při předávání informací z porad konaných v rámci ČTÚ a
monitorování plnění úkolů plynoucích z porad předsedy Úřadu.
Kromě plánovaných auditů se uskutečnily ještě tři následné audity v rámci kontroly
realizace opatření, vyplývajících ze dvou auditů, které proběhly v roce 2003.
Pracovníci oddělení spolupracovali při provedení „Personálního a organizačního
auditu v ústředních správních úřadech, v Českém telekomunikačním úřadu a v Radě pro
rozhlasové a televizní vysílání“, jehož provedení bylo Úřadu uloženo usnesením vlády č.1010
ze dne 13. října 2003.
Souhrnné výsledky interního auditu podle § 28 až 29 zákona o finanční kontrole jsou
uvedeny v příloze b) této zprávy.
V.
Výsledky auditů – doporučení a přijatá opatření
Na základě doporučení z jednotlivých auditů byla přijata následující opatření :
1/ K Auditu hospodaření s majetkem Úřadu – DDNM bylo přijato doporučení zpřesnit
vnitřní předpis Úřadu vzhledem k zařazování nehmotného majetku. Dále stanovit pravidla,
zásady a způsoby zabezpečování kontroly užívání SW v rámci Úřadu se zřetelem
k bezpečnému fungování počítačové sítě Úřadu. Výsledkem bylo vydání nového vnitřního
předpisu Úřadu o hospodaření s majetkem České republiky v rámci Úřadu.
3
2/ Vzhledem k tomu, že Audit dodržování zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení byl
realizován ve zkráceném rozsahu a nebyla zjištěna žádná zásadní pochybení a vzhledem
k předpokládané účinnosti nového správního řádu bylo doporučeno zařadit tento audit do
plánu příštího roku.
3/ V rámci Auditu dodržování Závazného pokynu č. 13/200/ČTÚ k poskytování náhrad
výdajů při pracovních cestách nebylo shledáno žádné porušení zákonných norem a bylo
konstatováno důsledné dodržování zásad efektivnosti a hospodárnosti při hospodaření
s finančními prostředky.
4/ V rámci Auditu toku informací z porad předsedy Úřadu bylo navrženo technické
posouzení rychlosti přenášení informací prostřednictvím intranetu Úřadu na oblastní
odbory.
Všechna přijatá opatření byla na základě uložených úkolů z porady vedení Úřadu
realizována.
VI. Závěr
Zaměstnanci interního auditu měli možnost se v roce 2004 zúčastnit několika
vzdělávacích kurzů z oblasti interního auditu a finanční kontroly, pořádaných Českým
institutem interních auditorů ve spolupráci s Ministerstvem financí ČR. V rámci konzultační
činnosti spolupracovali auditoři při aplikaci povinností vyplývajících ze zákona o finanční
kontrole do vnitřních předpisů Úřadu.
V roce 2004 auditoři splnili upravený plán činnosti samostatného oddělení interního
auditu a při realizaci výše uvedených auditů prověřovali dodržování obecně závazných
právních předpisů (zákonů, prováděcích vyhlášek, nařízení vlády) i dodržování vnitřních
norem Úřadu. Auditní zjištění byla formou doporučení předávána vedení Úřadu, které
rozhodlo o přijetí příslušných opatření vedoucích ke zdokonalení vnitřního kontrolního
systému. Žádné ze zjištění nebylo hodnoceno jako závažné podle § 22 odst. 6 zákona o
finanční kontrole, ani nebylo předáno k dalšímu řízení podle zvláštních právních předpisů
(např. zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, zákon č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním /trestní řád/, ve znění pozdějších předpisů).
Lze konstatovat, že činnost samostatného oddělení interního auditu se stala stabilní
součástí činnosti Úřadu a nástrojem pro zjišťování případných nesrovnalostí. Vzhledem ke
vstupu České republiky do Evropské unie a k požadavkům Ministerstva financí ČR se,
v případě realizace projektů financovaných nebo spolufinancovaných z prostředků EU,
činnost oddělení interního auditu zaměří i na provádění finančních auditů těchto projektů.
4