Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.


 
 
 
Č. j.: USTR146-1/2016 
 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol 
za rok 2015 
Zpráva dle § 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě 
 
 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 1 z 14 

 
Obsah 
Identifikační údaje ..................................................................................................................4 
Úvod  ………………………………………………………………………………………………….4 
I.  Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol a přiměřenosti a účinnosti 
zavedeného systému finanční kontroly ...................................................................................5 
1.  Zhodnocení výsledků řídící kontroly, výsledků interního auditu a přiměřenosti 
a účinnosti vnitřního kontrolního systému ......................................................................... 5 
a)  Vytváření podmínek pro příznivé kontrolní prostředí................................................ 5 
b)  Fungování systému určování závažnosti rizik.......................................................... 5 
c)  Organizace odpovědností příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců ........... 6 
d)  Zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly .............................. 6 
e)  Zajištění průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly ............... 6 
f)  Zjištění interního auditu ........................................................................................... 7 
Audit č. 01/2015 (Ústav) - Uplatňování zákona č. 137/2006 Sb. ................................. 7 
Audit č. 02/2015 (Ústav) - Způsob likvidace faktur ...................................................... 7 
Audit č. 03/2015 (Ústav) - Činnost autoprovozu .......................................................... 7 
Audit č. 04/2015 (Ústav) – Prověření investiční akce .................................................. 7 
Audit č. 1/2015 (Archiv) - Nastavení procesů a řízení rizik .......................................... 7 
Audit č. 2/2015 (Archiv) - Evidence smluv ................................................................... 7 
Audit č. 3/2015 (Archiv) - Práce s riziky ...................................................................... 8 
Audit č. 4/2015 (Archiv) - Nákup služeb ...................................................................... 8 
g)  Zjištění externích kontrol ......................................................................................... 8 
Kontrolní orgán:  Auditorská společnost Audit Daně CZ (v Ústavu) ........................... 8 
Kontrolní orgán:  Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Ústavu) ....... 8 
Kontrolní orgán:  Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Ústavu) ....... 8 
Kontrolní orgán:  Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Archivu) ...... 9 
Kontrolní orgán:  MV ČR, odbor archivní správy a spisové služby (v Archivu) ........... 9 
Kontrolní orgán:  NKÚ - kontrola dosud neuzavřena (v Ústavu a v Archivu) .............. 9 
2.  Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonaných Ústavem nebo Archivem . 9 
3.  Hlavní nedostatky nepříznivě ovlivňující činnost Ústavu nebo Archivu ......................... 9 
4.  Přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné správy .............. 9 
5.  Souhrnné hodnocení ...................................................................................................10 
II.  Přehled o kontrolních zjištěních předaných k dalšímu řízení podle zvláštních právních 
předpisů ............................................................................................................................... 10 
1.  Přehled o zjištěních vnitřního kontrolního systému, na jejichž základě byly oznámeny 
skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin ...............................................10 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 2 z 14 

 
2.  Přehled o zjištěních kontrolního orgánu, na jejichž základě tento orgán oznámil 
skutečnosti nasvědčující tomu, že u kontrolované osoby byl spáchán trestný čin ............12 
3.  Přehled o zjištěních kontrolního orgánu o porušení rozpočtové kázně ........................12 
4.  Přehled o zjištěních kontrolního orgánu o porušení jiných právních předpisů ..............12 
 
 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 3 z 14 

 
Identifikační údaje 
Organizační složka státu: 
Ústav pro studium totalitních režimů 
Adresa 
Siwiecova 2, 130 00 Praha 3 
IČO: 
75112779 
DIČ: 
CZ75112779 
Organizační složka státu: 
Archiv bezpečnostních složek 
Adresa 
Siwiecova 2, 130 00 Praha 3 
Zprávu vypracovala: 
……………………………………….. 
 
Mgr. Lenka Sluková, MPA 
interní auditorka Ústavu pro studium totalitních režimů 
 
 
 
Zprávu schválil:  
……………………………………….. 
 
Mgr. Zdeněk Hazdra, Ph.D. 
ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů 
V Praze dne 25. 2. 2016 
Úvod 
Roční  zpráva  o  výsledcích  interního  auditu  a  externích  kontrol  je  zpracována 
na základě  ustanovení  §  22  zákona  č.  320/2001  Sb.,  o finanční  kontrole.  Obsahuje 
vyhodnocení dle ustanovení § 22 zákona o finanční kontrole za Ústav pro studium totalitních 
režimů  a  za  Archiv  bezpečnostních  složek.  Obě  organizační  složky  státu  jsou  zřízeny 
na základě  zákona  č.  181/2007  Sb.,  o Ústavu  pro  studium  totalitních  režimů  a o Archivu 
bezpečnostních složek a o změně některých zákonů. 
Ústav  pro  studium  totalitních  režimů  (dále  jen  Ústav)  je  organizační  složkou  státu 
a jeho  činnost  je  hrazena  ze samostatné  kapitoly  státního  rozpočtu  355.  Pro  účely 
zpracování zprávy o výsledcích finančních kontrol je Ústav předkladatelem. 
Archiv bezpečnostních složek (dále jen Archiv) je organizační složkou státu a správním 
úřadem,  který  je  přímo  řízen  Ústavem.  Archiv  je  účetní  jednotkou,  která  je  součástí 
rozpočtové  kapitoly  Ústavu.  Od  1.  1.  2015,  kdy  nabyl  účinnosti  zákon  č.  234/2014  Sb., 
o státní  službě,  je  Archiv  zároveň  služebním  úřadem.  Pro  účely  zpracování  zprávy 
o výsledcích finančních kontrol je Archiv subpředkladatelem. 
 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 4 z 14 

 
I. 
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol a přiměřenosti 
a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly 

1. 
Zhodnocení  výsledků  řídící  kontroly,  výsledků  interního  auditu  a přiměřenosti 
a účinnosti vnitřního kontrolního systému 
a) 
Vytváření podmínek pro příznivé kontrolní prostředí 
V  Ústavu  i  v  Archivu  je  zaveden  a  udržován  vnitřní  kontrolní  systém  v souladu 
se zákonem  č. 320/2001  Sb.,  o  finanční  kontrole.  Vnitřní  kontrolní  systém  v  obou 
organizacích  zahrnuje  řídicí  kontrolu  a  audit  a  je  nastaven  řadou  vnitřních  interních  aktů 
vycházejících  z příslušných  právních  předpisů.  Řídicí  kontrola,  která  zahrnuje  finanční 
kontrolu  skutečností  rozhodných  pro hospodaření  s  veřejnými  prostředky  zajišťovanou 
odpovědnými  vedoucími  zaměstnanci  při přípravě  operací  před  jejich  schválením, 
při průběžném  sledování  uskutečňovaných  operací  až  do  jejich  konečného  vypořádání 
a vyúčtování a následném prověření vybraných operací, je upravena např. Řádem o vnitřním 
kontrolním  systému,  Hospodářským  řádem  
a  Podpisovým  řádem.  Oblast  interního  auditu 
je upravena Statutem interního auditu a směrnicí O vnitřním kontrolním systému. 
V obou  organizacích  je součástí  vnitřního  kontrolního  systému  interní  audit, který je 
v souladu s § 28 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, zajištěn samostatným 
zaměstnancem,  interním  auditorem.  Interní  auditor  Ústavu  i  Archivu  je  přímo  podřízen 
vedoucímu  orgánu  veřejné  správy  a  je  vyloučen  z jakékoliv  činnosti  výkonné  a provozní 
povahy.  V  roce  2015  zastával  pozici  interního  auditora  Ústavu  jeden  auditor.  V Archivu 
se na pozici interního auditora vystřídaly dvě osoby, jedna v období od 1. 1. 2015 do 30. 6. 
2015  a druhá  od  15.  6. 2015  do  31.  12.  2015.  Všichni  tři  auditoři  absolvovali  akreditovaný 
základní kurz pro výkon činnosti interního auditu. Auditor v Archivu je ode dne 1. 11. 2015 
ve služebním poměru. 
Při auditech v Archivu bylo v průběhu roku 2015 zjištěno, že některé vnitřní směrnice 
obsahují nepřesné informace. Na auditovaném vzorku operací v rámci auditu č. 4/2015 bylo 
zjištěno,  že  nedostatky  obsažené  v interních  aktech  neměly  negativní  dopad  na realizaci 
vnitřního  kontrolního  systému  a  že  ve  všech  ověřovaných  případech  byla  provedena  řídící 
kontrola
 dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole. 
Na základě realizovaných auditů lze konstatovat, že v Ústavu i v Archivu je zaveden 
a udržován  funkční  vnitřní  kontrolní  systém  v souladu  se zákonem  č. 320/2001  Sb., 
o finanční kontrole. 
b) 
Fungování systému určování závažnosti rizik 
Vnitřní kontrolní systém je upraven v Řádu o vnitřním kontrolním systému, v němž je 
analýza  rizik  uvedena  jako  jedna  z činností  vedoucích  zaměstnanců.  Analýza  rizik 
vypracovaná  vedoucími  zaměstnanci  je  podkladem  pro  stanovení  rizikových  oblastí 
a následné provádění kontroly. 
V roce  2015  byl  vnitřní  řídicí  a  kontrolní  systém  Archivu  zkvalitněn  tím,  že  bylo 
provedeno  zmapování  procesů,  identifikování  rizik,  nastavení  systému  hodnocení  rizik 
a na základě zjištěných dat byl zpracován katalog rizik a karty rizik. 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 5 z 14 

 
c) 
Organizace odpovědností příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců 
Organizace  odpovědností  příslušných  vedoucích  a  ostatních  zaměstnanců,  spojená 
především  s  jejich  jednoznačným  vymezením  a zřetelným  oddělením  funkcí  mezi 
zaměstnanci,  kteří  se  podílejí  na přípravě  a  přímém  uskutečňování  operací  a  zachycování 
dopadu těchto operací v příslušných evidencích, je v Ústavu i v Archivu stanovena interními 
předpisy vycházejícími z příslušných právních předpisů – např. Řádem o vnitřním kontrolním 
systému, 

Hospodářským 
řádem,  Podpisovým  řádem  a  Organizačním  řádem. 
Na auditovaném vzorku operací bylo zjištěno, že ve všech případech byla provedena řídící 
kontrola
 dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole. 
d) 
Zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly 
Poskytování  včasných  a  spolehlivých  informací  o  finančním  řízení  v  rámci 
zavedeného  systému  finanční  kontroly,  souvisejících  s  rizikem  selhání  při  poskytování 
včasných  a  spolehlivých  informací  o  finančním  řízení,  například  informací  o  podezření 
ze záměrného nebo nedbalého předkládání chybných nebo neúplných informací, které mají 
za  následek  porušení  pravidel  pro  nakládání  s  veřejnými  prostředky,  je upraveno  interními 
předpisy, zejména Řádem o vnitřním kontrolním systému
e) 
Zajištění průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly 
Systém  finanční  kontroly  je  nastaven  v  Řádu  o vnitřním  kontrolním  systému
Hospodářském řádu a Podpisovém řádu. Dodržování nastaveného systému finanční kontroly 
zajišťují  příslušní  vedoucí  zaměstnanci.  Prověřování  funkčnosti  systému  finanční  kontroly 
zajišťuje  interní  audit.  V  Ústavu  i  v Archivu  je  pro  činnost  interního  auditu  určeno  jedno 
systemizované místo. 
V  Ústavu  byly  v  plánu  činnosti  interního  auditu  na  rok  2015,  schváleném  ředitelem 
Ústavu, zařazeny celkem 4 audity a všechny byly realizovány: 
1. Uplatňování zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, u vybraného vzorku 
2. Způsob likvidace faktur 
3.  Vypořádání  s  doporučeními  uvedenými  v  zápise  z  auditu  č.  2/2014  –  Audit 
zaměřený na autoprovoz Ústavu 
4.  Prověření  využitelnosti  a  použitelnosti  investiční  akce  155V011009140  OEP  – 
Informační systém pro vkládání výsledků realizované v roce 2011. 
V Archivu bylo v plánu činnosti interního auditu na rok 2015, schváleném ředitelkou 
Archivu, zařazeno celkem 5 auditů: 
1. Nastavení procesů a řízení rizik 
2. Evidence smluv 
3. Nastavení inventarizace majetku 
4. Práce s riziky 
5. Nákup služeb (položky do 50 tis. Kč). 
Z plánovaných auditů byly uskutečněny čtyři. Audit Nastavení inventarizace majetku 
se  zaměřením  na  evidenci  majetku  a  následně  přípravu  a  samotný  výkon  inventarizace 
majetku nebyl realizován. Důvodem bylo, že se předmět auditu a auditovaná osoba kryly se 
zaměřením  kontroly  NKÚ  probíhající  od  poloviny  června  do  poloviny  listopadu  v  Archivu, 
konkrétně v Oddělení ekonomiky a provozu. 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 6 z 14 

 
f) 
Zjištění interního auditu 
V roce 2015 nebyla při auditech učiněna žádná závažná zjištění. 
V případě  auditů,  v nichž  byla  dána  vedoucímu  orgánu  veřejné  správy  doporučení, 
byla  doporučení  útvaru  interního  auditu  vzata  v úvahu  a  v některých  případech  byla  již 
v průběhu roku 2015 přijata opatření. 
Audit č. 01/2015 (Ústav) - Uplatňování zákona č. 137/2006 Sb. 
Předmět:  Uplatňování  zákona  č.  137/2006  Sb.,  o  veřejných  zakázkách  vybraného 
vzorku drobného dlouhodobého majetku v kategori  pořizovací hodnoty 7 tis. 
Kč,  ale  nepřevyšující  hodnotu  40  tis.  Kč.  U  konkrétního  majetku  auditem 
prověřit celý postup. 
Termín:  od 1. 4. 2015 do 30. 4. 2015 
Závěr: 
K provedení  auditu  byly  předloženy  všechny  dostupné  listiny.  Všechny 
předložené listiny mají řádnou vypovídací schopnost. 
Audit č. 02/2015 (Ústav) - Způsob likvidace faktur 
Předmět:  Prověření způsobu likvidace faktur u vybraného vzorku za auditované období 
od 1. ledna 2014 do 31. prosince 2014 
Termín:  od 12. 5. 2015 do 30. 6. 2015 
Závěr: 
Z předložených listin nebyly zjištěny žádné nesrovnalosti. 
Audit č. 03/2015 (Ústav) - Činnost autoprovozu 
Předmět:  Činnost autoprovozu v podmínkách Ústavu 
Termín:  od 24. 7. 2015 do 3. 9. 2015 
Závěr: 
Úkony  nutné  pro  činnost  autoprovozu  jsou  popsány  ve  vnitřní  směrnici 
Ústavu. 
Audit č. 04/2015 (Ústav) – Prověření investiční akce 
Předmět:  Prověření využitelnosti a použitelnosti investiční akce 155V011009140 OEP 
– Informační systém pro vkládání výsledků realizované v roce 2011. 
Termín:  od 9. 10. 2015 do 15. 11. 2015 
Závěr: 
U  investiční  akce  byla  provedena  řídicí  kontrola.  Dílo  bylo  předáno  dne 
27. 12. 2011. Informační systém není v současné době využíván. 
Audit č. 1/2015 (Archiv) - Nastavení procesů a řízení rizik 
Předmět:  Prověřit nastavení procesů, nastavení / příp. analýzu / systému řízení rizik, 
evidence  a  reporting,  a  s  tím  související  nastavení  mechanismů  k  jejich 
eliminaci nebo minimalizaci. 
Termín:  od 17. 2. 2015 do 15. 7. 2015 
Závěr: 
Interní auditor konstatuje, že organizace neměla nastavené standardizované 
procesy  řízení  rizik,  ale  řešila  věci  operativně.  Při  naplnění  doporučení 
interním auditorem se bude jednat o posun na stupeň, kde již bude docházet 
i k monitorování. 
Audit č. 2/2015 (Archiv) - Evidence smluv 
Předmět:  Prověřit  nastavení  procesu  evidence  uzavřených  smluv  a  souvisejících 
činností před daným aktem. 
Termín:  od 24. 3. 2015 do 30. 5. 2015 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 7 z 14 

 
Závěr: 
Interní auditor konstatuje, že  v oblasti evidence smluv je zapotřebí nastavit 
proces  jednotné  evidence,  upravit  po  konzultaci  s  právníkem  oblast 
aktualizace dlouhodobějších smluvních vztahů a používat razítko organizace 
k  podpisu  smlouvy  jako  identifikátor  organizace.  Dále  interní  auditor 
konstatuje,  že  možná  rizika  prozatím  neměla  negativní  dopad,  ale  je 
zapotřebí neustále sledovat ohrožení, která mohou nastat. 
Audit č. 3/2015 (Archiv) - Práce s riziky 
Předmět:  Ověření  efektivnosti  nastavení  procesů  řízení  rizik  a poskytnutí  konzultací 
pro práci s riziky  
Termín:  od 29. 7. 2015 do 30. 11. 2015 
Závěr: 
V rámci  auditu  lze  konstatovat,  že  v   Archivu  jsou  rizika  identifikována 
a vedoucí  zaměstnanci  s riziky  pracují.  Ke  každému  riziku  je  zpracována 
karta rizika a seznam všech identifikovaných rizik spolu se základními údaji 
je obsažen v katalogu rizik. Doporučením vedoucím ke zkvalitnění vnitřního 
kontrolního  systému  Archivu  je  nastavení  souhrnného  vyhodnocování  rizik 
za celý Archiv. 
Audit č. 4/2015 (Archiv) - Nákup služeb 
Předmět:  Ověření spolehlivosti údajů vykazovaných ve finančních a účetních výkazech 
- Nákup služeb (položky do 50 tis. Kč) 
Termín:  od 11. 11. 2015 do 31. 12. 2015 
Závěr: 
V  rámci  auditu  lze  konstatovat,  že  vnitřní  kontrolní  systém  v  Archivu  je 
funkční,  účetnictví  je  vedeno  řádně  a  nedostatky  zjištěné  v  auditovaném 
vzorku  neměly  negativní  vliv  na  plnění  úkolů  Archivu.  Pro  zdokonalení 
vnitřního  kontrolního  systému  je  doporučeno  zajistit  zastupitelnost  hlavní 
účetní a provést revizi vnitřních směrnic s cílem provést jejich aktualizaci. 
g) 
Zjištění externích kontrol 
Kontrolní orgán:  Auditorská společnost Audit Daně CZ (v Ústavu) 
Předmět:  Audit  účetní  evidence  příjmů  a  výdajů  projektu  Dějepis  v 21.  století: 
multimediální aplikace pro dějepisnou výuku za období 1. 1. 2012 – 31. 12. 
2014  a  správnosti  evidovaných  způsobilých  výdajů  přiloženého  přehledu 
čerpání způsobilých výdajů projektu 
Termín kontroly:  13. 2. 2015 
Kontrolní závěr:  Nebyly zjištěny nedostatky. 
Kontrolní orgán:  Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Ústavu) 
Předmět:  Kontrola  dodržování  povinností  vyplývajících  z pracovněprávních  předpisů 
se  zaměřením  na  pracovní  poměr,  dohody  o  pracích  konaných  mimo 
pracovní  poměr  a  součinnost  zaměstnavatele  a orgánu  jednajícího  za 
zaměstnance v letech 2014 a 2015. 
Termín kontroly:  16. 2. 2015 
Kontrolní závěr:  Nebyly zjištěny nedostatky. 
Kontrolní orgán:  Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Ústavu) 
Předmět:  Kontrola  dodržování  povinností  vyplývajících  z pracovněprávních  předpisů 
se zaměřením na povinnosti na úseku odměňování  zaměstnanců, pracovní 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 8 z 14 

 
doby, pracovního poměru, dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr 
a  součinnost  zaměstnavatele  a orgánu  jednajícího  za  zaměstnance  v roce 
2015. 
Termín kontroly:  od 17. 12. 2015 
Kontrolní závěr:  Kontrola pokračovala do roku 2016. 
Kontrolní orgán:  Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Archivu) 
Předmět:  Dodržování  povinností  vymezených  v ustanovení  §  3  odst.  1  zákona 
č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů 
Termín kontroly:  19. 6. 2015 až 24. 9. 2015 
Kontrolní zjištění:  Kontrolovaná  osoba  nevydala  dvěma  zaměstnankyním  potvrzení 
o zaměstnání  při  skončení  jejich  pracovního  poměru.  Kontrolovaná  osoba 
tak  nesplnila  povinnost  vyplývající  z ustanovení  §  313  odst.  1  zákona 
č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. 
Kontrolní závěr:  V protokolu neuveden. 
Kontrolní orgán:  MV ČR, odbor archivní správy a spisové služby (v Archivu) 
Předmět:  Vedení evidence NAD v Archivu bezpečnostních složek. 
Termín kontroly:  18. 9. 2015 až 24. 9. 2015 
Kontrolní závěr:  Celkově lze konstatovat, že při kontrole byly zjištěny pouze drobné 
nedostatky formálního charakteru. 
Kontrolní orgán:  NKÚ - kontrola dosud neuzavřena (v Ústavu a v Archivu) 
Předmět:  Majetek  a  peněžní  prostředky  státu,  se  kterými  jsou  příslušné  hospodařit 
organizační  složky  státu  Ústav  pro  studium  totalitního  režimu  a  Archiv 
bezpečnostních  složek  –  hospodaření  s nemovitým  a vybraným  movitým 
majetkem a peněžními prostředky Archivu bezpečnostních složek. 
Termín kontroly:  17. 6. 2015 až 24. 11. 2015 
Kontrolní závěr:  Kontrola není dosud uzavřena. 
2. 
Zhodnocení  výsledků  veřejnosprávních  kontrol  vykonaných  Ústavem 
nebo Archivem 
V roce  2015  nebyla  Ústavem  ani  Archivem  realizována  žádná  veřejnosprávní 
kontrola. 
3. 
Hlavní nedostatky nepříznivě ovlivňující činnost Ústavu nebo Archivu 
V průběhu  roku  2015  nebyl  interním  auditem  zjištěn  výskyt  závažných  nedostatků, 
které  nepříznivě  ovlivnily  činnost  Ústavu  nebo  Archivu.  Nebylo  zjištěno  porušení  pravidel 
pro zadávání  veřejných  zakázek  ani  principu  finančního  řízení,  spočívajícím  ve  vytváření 
podmínek,  které  zamezují  ovládání  všech  činností  v  procesu  schvalování,  zpracování, 
evidování  a  kontroly  operací  jednou  osobou.  Nebylo  zjištěno  ani  neregulované  nakládání 
s veřejnými  prostředky  či  nežádoucí  zásahy  směřující  k  ovlivnění  zaměstnanců 
vykonávajících finanční kontrolu. 
4. 
Přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné správy 
a) ke zkvalitnění řízení provozní a finanční činnosti 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 9 z 14 

 
V roce  2015  byla  v Archivu  zpracována  nová  směrnice  pro  provádění  digitalizace 
a probíhaly práce na přípravě nového Řádu o vnitřním kontrolním systému. 
b) k zabezpečení účinnosti vnitřního kontrolního systému 
V roce  2015  byla  zahájena  revize  některých  směrnic  a probíhaly  práce  na  přípravě 
nového Řádu o vnitřním kontrolním systému. 
c) k průběžnému sledování řešených problémů a zvládání důsledků negativních jevů 
V roce  2015  byl  vnitřní  řídicí  a  kontrolní  systém  Archivu  zkvalitněn  tím,  že  bylo 
provedeno  zmapování  procesů,  identifikování  rizik,  nastavení  systému  hodnocení  rizik 
a na základě zjištěných dat byl zpracován katalog rizik a karty rizik. 
5. 
Souhrnné hodnocení 
Na základě dostupných podkladů lze konstatovat, že interním auditem ani externími 
kontrolami  nebyl  v Ústavu  ani  v  Archivu  v roce  2015  zjištěn  výskyt  závažných  nedostatků, 
které nepříznivě ovlivnily činnost Archivu. 
II. 
Přehled  o  kontrolních  zjištěních  předaných  k  dalšímu  řízení 
podle zvláštních právních předpisů 

1. 
Přehled  o  zjištěních  vnitřního  kontrolního  systému,  na  jejichž  základě  byly 
oznámeny skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin 
V rámci  vnitřního  kontrolního  systému  nebylo  v Ústavu  učiněno  žádné  zjištění, 
na jehož  základě  bylo  podáno  oznámení  státnímu  zástupci  nebo  policejním  orgánům 
o skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin. 
V Archivu bylo dne 22. 6. 2015 podáno trestní oznámení na neznámého pachatele na 
základě skutečností nasvědčujících spáchání trestného činu, a to z následujícího důvodu:  
Archiv bezpečnostních složek při svém vzniku získal ke svému fungování mj. majetek 
delimitací  z  Ministerstva  vnitra  ČR  a  Ministerstva  obrany  ČR.  Při  první  řádné  inventarizaci 
a druhé  inventarizaci  mimořádné  v  roce  2010  byl  zjištěn  na  majetku  IT  schodek  ve  výši 
732.159,05 Kč.  
Odpis nedohledaného majetku nemohl být proveden, neboť by to odporovalo právním 
předpisům v oblasti účetnictví a hospodaření s majetkem státu. Z toho důvodu bylo podáno 
trestní oznámení. 
PČR, OŘ Praha III, SKPV, Odbor hospodářské kriminality, 2. oddělení, Praha 9 došlo 
k závěru, že realizace delimitace byla ze strany státních institucí podceněna, avšak nebyly 
naplněny formální znaky některých trestných činů trestního zákoníku. Dne 20. 11. 2015 bylo 
podání ABS uloženo bez dalších opatření. Na základě vyrozumění PČR provedl ABS odpis 
nedohledaného majetku. Informace o této skutečnosti byla dne 3. 12. 2015 předána na MF 
ČR. 
 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 10 z 14 

 
 
Přehled o zjištěních vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy, na jejichž základě tento orgán oznámil státnímu 
zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin

datum 
oznámení 
charakteristika důsledku včetně 
adresa úřadu státního 
stručná charakteristika události ve vztahu ke 
státnímu 
hodnotového vyjádření pro orgán 
poř.č.
zástupce nebo policejního 
skutkové podstatě konkrétního zjištění 
zástupci nebo 
veřejné správy (odhad, pokud tak lze 
orgánu
nasvědčujícímu spáchání trestného činu
policejním 
učinit)
orgánům
Nedohledaný majetek v celkovém 
Archiv bezpečnostních složek při svém vzniku  objemu 732.159,05 Kč.
získal ke svému fungování mj. majetek 
PČR, OŘ Praha I I, SKPV, Odbor 
delimitací z Ministerstva vnitra ČR a 
hospodářské kriminality, 2. oddělení, 
Ministerstva obrany ČR. Při první řádné 
Praha 9 došlo k závěru, že realizace 
PČR, OŘ Praha I I, SKPV, 
inventarizaci a druhé inventarizaci mimořádné  delimitace byla ze strany státních 
Odbor hospodářské 
v roce 2010 byl zjištěn na majetku IT schodek 
1
22.6.2015
institucí podceněna, avšak nebyly 
kriminality, 2. oddělení, 
ve výši 732.159,05 Kč. 
naplněny formální znaky některých 
Praha 9
Odpis nedohledaného majetku nemohl být 
trestných činů trestního zákoníku. Dne 
proveden, neboť by to odporovalo právním 
20. 11. 2015 bylo podání ABS uloženo 
předpisům v oblasti účetnictví a hospodaření s  bez dalších opatření. Na základě 
majetkem státu. Z toho důvodu bylo podáno 
vyrozumění PČR provedl ABS odpis 
trestní oznámení.
nedohledaného majetku.
 
 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 11 z 14 

 
2. 
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu, na jejichž základě tento orgán oznámil 
skutečnosti nasvědčující tomu, že u kontrolované osoby byl spáchán trestný čin 
V  Ústavu  ani  v  Archivu  nebyla  veřejnosprávní  kontrolou  učiněna  žádná  zjištění, 
na jejichž  základě  kontrolní  orgán  oznámil  státnímu  zástupci  nebo  policejním  orgánům 
skutečnosti nasvědčující tomu, že v Ústavu nebo v Archivu byl spáchán trestný čin. 
3. 
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu o porušení rozpočtové kázně 
V Ústavu ani  v  Archivu  nebylo veřejnosprávní kontrolou učiněno zjištění o porušení 
rozpočtové  kázně  ve  smyslu  zákona  č.  218/2000  Sb.,  na  jehož  základě  kontrolní  orgán 
předal  věc  místně  příslušnému  správci  daně  jako  podnět k  zahájení  řízení  ve  věci  odvodu 
podle zákona č. 337/1992 Sb. 
4. 
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu o porušení jiných právních předpisů 
V Ústavu ani  v  Archivu  nebylo veřejnosprávní kontrolou učiněno zjištění o porušení 
jiných  právních  předpisů,  na  jejichž  základě  kontrolní  orgán  předal  věc  k  dalšímu  řízení 
podle zvláštních právních předpisů k tomu příslušným orgánům. 
 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 12 z 14 

 
 
Tabulka stavu vybraných ukazatelů z ukončených kontrol nakládání s veřejnými prostředky, auditů a přezkoumání hospodaření 
vykonaných u orgánu veřejné správy jinými kontrolními orgány nebo auditorem pro účely hodnocení přiměřenosti a účinnosti 
vnitřního kontrolního systému v roce 2015 
 (Příloha č. 2 k Vyhlášce č. 416/2004 Sb.)
souhrnné údaje 
údaje za účetní 
za všechny 
poř.č.
ukazatel
jednotku 
účetní jednotky 
(ÚSTR)
(ÚSTR + 
+Archiv)
výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu orgánu veřejné 
1
0
0
správy podle § 44 zákona o rozpočtových pravidlech (v tis. Kč)
výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu orgánu veřejné 
2
0
0
správy podle § 22 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (v tis. Kč)
výše sankcí (pokuty a penále) uložených vykazujícímu orgánu veřejné správy podle zvláštních 
3
0
0
právních předpisů1) (v tis. Kč)
 
 
 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 13 z 14 

 
Tabulka údajů o výsledcích interního auditu v roce 2015  (Příloha č. 3 k Vyhlášce č. 416/2004 Sb.)
údaje za  souhrnné údaje 
poř.
účetní 
za všechny 
ukazatel
č.
jednotku   účetní jednotky  
(ÚSTR)
(ÚSTR + Archiv)
1 počet plánovaných auditů u orgánu veřejné správy podle § 30 odst. 3 zákona o finanční kontrole
4
9
2 počet vykonaných plánovaných auditů u orgánu veřejné správy podle § 30 odst. 3 zákona o finanční kontrole
4
8
počet vykonaných interních auditů operativně zařazených mimo roční plán podle § 30 odst. 6 zákona o finanční 
3
0
0
kontrole
4 počet vykonaných auditů celkem
4
8
5     ●  z toho finančních auditů podle § 28 odst. 4 písm. a) zákona o finanční kontrole
1
2
6     ●  auditů systémů podle § 28 odst. 4 písm. b) zákona o finanční kontrole
1
4
7     ●  auditů výkonu podle § 28 odst. 4 písm. c) zákona o finanční kontrole
0
0
8     ●  jinak zaměřených auditů
2
2
počet upozornění předaných ve smyslu § 31 odst. 2 zákona vedoucímu orgánu veřejné správy útvarem interního 
9 auditu o svém zjištění, že na základě oznámení řídící kontroly nebo na základě jeho vlastního návrhu nebyla 
0
0
přijata příslušná opatření
počet schválených pracovních míst útvaru interního auditu celkem včetně vedoucího útvaru (včetně služebních 
10
1
2
poměrů)
11 počet schválených pracovních míst výkonných interních auditorů útvarů interního auditu
1
2
12 skutečný stav výkonných interních auditorů útvaru interního auditu k 31.12. hodnoceného roku
1
2
počet interních auditorů, kteří jsou držiteli mezinárodní certifikace interních auditorů programu Institute of Internal 
13
0
0
Auditors
počet interních auditorů, kteří jsou držiteli osvědčení o absolvování základního kurzu jednotného systému odborné 
14
1
2
přípravy pracovníků veřejné správy v oboru "finanční kontrola" a "interní audit" nebo jiného kurzu jej nahrazujícího
 
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015 
Stránka 14 z 14