Č. j.: USTR146-1/2016
Zpráva o výsledcích finančních kontrol
za rok 2015
Zpráva dle § 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 1 z 14
Obsah
Identifikační údaje ..................................................................................................................4
Úvod ………………………………………………………………………………………………….4
I. Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol a přiměřenosti a účinnosti
zavedeného systému finanční kontroly ...................................................................................5
1. Zhodnocení výsledků řídící kontroly, výsledků interního auditu a přiměřenosti
a účinnosti vnitřního kontrolního systému ......................................................................... 5
a) Vytváření podmínek pro příznivé kontrolní prostředí................................................ 5
b) Fungování systému určování závažnosti rizik.......................................................... 5
c) Organizace odpovědností příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců ........... 6
d) Zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly .............................. 6
e) Zajištění průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly ............... 6
f) Zjištění interního auditu ........................................................................................... 7
Audit č. 01/2015 (Ústav) - Uplatňování zákona č. 137/2006 Sb. ................................. 7
Audit č. 02/2015 (Ústav) - Způsob likvidace faktur ...................................................... 7
Audit č. 03/2015 (Ústav) - Činnost autoprovozu .......................................................... 7
Audit č. 04/2015 (Ústav) – Prověření investiční akce .................................................. 7
Audit č. 1/2015 (Archiv) - Nastavení procesů a řízení rizik .......................................... 7
Audit č. 2/2015 (Archiv) - Evidence smluv ................................................................... 7
Audit č. 3/2015 (Archiv) - Práce s riziky ...................................................................... 8
Audit č. 4/2015 (Archiv) - Nákup služeb ...................................................................... 8
g) Zjištění externích kontrol ......................................................................................... 8
Kontrolní orgán: Auditorská společnost Audit Daně CZ (v Ústavu) ........................... 8
Kontrolní orgán: Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Ústavu) ....... 8
Kontrolní orgán: Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Ústavu) ....... 8
Kontrolní orgán: Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Archivu) ...... 9
Kontrolní orgán: MV ČR, odbor archivní správy a spisové služby (v Archivu) ........... 9
Kontrolní orgán: NKÚ - kontrola dosud neuzavřena (v Ústavu a v Archivu) .............. 9
2. Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonaných Ústavem nebo Archivem . 9
3. Hlavní nedostatky nepříznivě ovlivňující činnost Ústavu nebo Archivu ......................... 9
4. Přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné správy .............. 9
5. Souhrnné hodnocení ...................................................................................................10
II. Přehled o kontrolních zjištěních předaných k dalšímu řízení podle zvláštních právních
předpisů ............................................................................................................................... 10
1. Přehled o zjištěních vnitřního kontrolního systému, na jejichž základě byly oznámeny
skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin ...............................................10
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 2 z 14
2. Přehled o zjištěních kontrolního orgánu, na jejichž základě tento orgán oznámil
skutečnosti nasvědčující tomu, že u kontrolované osoby byl spáchán trestný čin ............12
3. Přehled o zjištěních kontrolního orgánu o porušení rozpočtové kázně ........................12
4. Přehled o zjištěních kontrolního orgánu o porušení jiných právních předpisů ..............12
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 3 z 14
Identifikační údaje
Organizační složka státu:
Ústav pro studium totalitních režimů
Adresa
Siwiecova 2, 130 00 Praha 3
IČO:
75112779
DIČ:
CZ75112779
Organizační složka státu:
Archiv bezpečnostních složek
Adresa
Siwiecova 2, 130 00 Praha 3
Zprávu vypracovala:
………………………………………..
Mgr. Lenka Sluková, MPA
interní auditorka Ústavu pro studium totalitních režimů
Zprávu schválil:
………………………………………..
Mgr. Zdeněk Hazdra, Ph.D.
ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů
V Praze dne 25. 2. 2016
Úvod
Roční zpráva o výsledcích interního auditu a externích kontrol je zpracována
na základě ustanovení § 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole. Obsahuje
vyhodnocení dle ustanovení § 22 zákona o finanční kontrole za Ústav pro studium totalitních
režimů a za Archiv bezpečnostních složek. Obě organizační složky státu jsou zřízeny
na základě zákona č. 181/2007 Sb., o Ústavu pro studium totalitních režimů a o Archivu
bezpečnostních složek a o změně některých zákonů.
Ústav pro studium totalitních režimů (dále jen Ústav) je organizační složkou státu
a jeho činnost je hrazena ze samostatné kapitoly státního rozpočtu 355. Pro účely
zpracování zprávy o výsledcích finančních kontrol je Ústav předkladatelem.
Archiv bezpečnostních složek (dále jen Archiv) je organizační složkou státu a správním
úřadem, který je přímo řízen Ústavem. Archiv je účetní jednotkou, která je součástí
rozpočtové kapitoly Ústavu. Od 1. 1. 2015, kdy nabyl účinnosti zákon č. 234/2014 Sb.,
o státní službě, je Archiv zároveň služebním úřadem. Pro účely zpracování zprávy
o výsledcích finančních kontrol je Archiv subpředkladatelem.
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 4 z 14
I.
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol a přiměřenosti
a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly
1.
Zhodnocení výsledků řídící kontroly, výsledků interního auditu a přiměřenosti
a účinnosti vnitřního kontrolního systému
a)
Vytváření podmínek pro příznivé kontrolní prostředí
V Ústavu i v Archivu je zaveden a udržován vnitřní kontrolní systém v souladu
se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole. Vnitřní kontrolní systém v obou
organizacích zahrnuje řídicí kontrolu a audit a je nastaven řadou vnitřních interních aktů
vycházejících z příslušných právních předpisů. Řídicí kontrola, která zahrnuje finanční
kontrolu skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky zajišťovanou
odpovědnými vedoucími zaměstnanci při přípravě operací před jejich schválením,
při průběžném sledování uskutečňovaných operací až do jejich konečného vypořádání
a vyúčtování a následném prověření vybraných operací, je upravena např.
Řádem o vnitřním
kontrolním systému, Hospodářským řádem a
Podpisovým řádem. Oblast interního auditu
je upravena
Statutem interního auditu a směrnicí
O vnitřním kontrolním systému.
V obou organizacích je součástí vnitřního kontrolního systému interní audit, který je
v souladu s § 28 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, zajištěn samostatným
zaměstnancem, interním auditorem. Interní auditor Ústavu i Archivu je přímo podřízen
vedoucímu orgánu veřejné správy a je vyloučen z jakékoliv činnosti výkonné a provozní
povahy. V roce 2015 zastával pozici interního auditora Ústavu jeden auditor. V Archivu
se na pozici interního auditora vystřídaly dvě osoby, jedna v období od 1. 1. 2015 do 30. 6.
2015 a druhá od 15. 6. 2015 do 31. 12. 2015. Všichni tři auditoři absolvovali akreditovaný
základní kurz pro výkon činnosti interního auditu. Auditor v Archivu je ode dne 1. 11. 2015
ve služebním poměru.
Při auditech v Archivu bylo v průběhu roku 2015 zjištěno, že některé vnitřní směrnice
obsahují nepřesné informace. Na auditovaném vzorku operací v rámci auditu č. 4/2015 bylo
zjištěno, že nedostatky obsažené v interních aktech neměly negativní dopad na realizaci
vnitřního kontrolního systému a že ve všech ověřovaných případech byla provedena
řídící
kontrola dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole.
Na základě realizovaných auditů lze konstatovat, že v Ústavu i v Archivu je zaveden
a udržován funkční vnitřní kontrolní systém v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb.,
o finanční kontrole.
b)
Fungování systému určování závažnosti rizik
Vnitřní kontrolní systém je upraven v
Řádu o vnitřním kontrolním systému, v němž je
analýza rizik uvedena jako jedna z činností vedoucích zaměstnanců. Analýza rizik
vypracovaná vedoucími zaměstnanci je podkladem pro stanovení rizikových oblastí
a následné provádění kontroly.
V roce 2015 byl vnitřní řídicí a kontrolní systém Archivu zkvalitněn tím, že bylo
provedeno zmapování procesů, identifikování rizik, nastavení systému hodnocení rizik
a na základě zjištěných dat byl zpracován katalog rizik a karty rizik.
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 5 z 14
c)
Organizace odpovědností příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců
Organizace odpovědností příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců, spojená
především s jejich jednoznačným vymezením a zřetelným oddělením funkcí mezi
zaměstnanci, kteří se podílejí na přípravě a přímém uskutečňování operací a zachycování
dopadu těchto operací v příslušných evidencích, je v Ústavu i v Archivu stanovena interními
předpisy vycházejícími z příslušných právních předpisů – např.
Řádem o vnitřním kontrolním
systému,
Hospodářským
řádem, Podpisovým řádem a
Organizačním řádem.
Na auditovaném vzorku operací bylo zjištěno, že ve všech případech byla provedena
řídící
kontrola dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole.
d)
Zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly
Poskytování včasných a spolehlivých informací o finančním řízení v rámci
zavedeného systému finanční kontroly, souvisejících s rizikem selhání při poskytování
včasných a spolehlivých informací o finančním řízení, například informací o podezření
ze záměrného nebo nedbalého předkládání chybných nebo neúplných informací, které mají
za následek porušení pravidel pro nakládání s veřejnými prostředky, je upraveno interními
předpisy, zejména
Řádem o vnitřním kontrolním systému.
e)
Zajištění průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly
Systém finanční kontroly je nastaven v
Řádu o vnitřním kontrolním systému,
Hospodářském řádu a Podpisovém řádu. Dodržování nastaveného systému finanční kontroly
zajišťují příslušní vedoucí zaměstnanci. Prověřování funkčnosti systému finanční kontroly
zajišťuje interní audit. V Ústavu i v Archivu je pro činnost interního auditu určeno jedno
systemizované místo.
V Ústavu byly v plánu činnosti interního auditu na rok 2015, schváleném ředitelem
Ústavu, zařazeny celkem 4 audity a všechny byly realizovány:
1. Uplatňování zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, u vybraného vzorku
2. Způsob likvidace faktur
3. Vypořádání s doporučeními uvedenými v zápise z auditu č. 2/2014 – Audit
zaměřený na autoprovoz Ústavu
4. Prověření využitelnosti a použitelnosti investiční akce 155V011009140 OEP –
Informační systém pro vkládání výsledků realizované v roce 2011.
V Archivu bylo v plánu činnosti interního auditu na rok 2015, schváleném ředitelkou
Archivu, zařazeno celkem 5 auditů:
1. Nastavení procesů a řízení rizik
2. Evidence smluv
3. Nastavení inventarizace majetku
4. Práce s riziky
5. Nákup služeb (položky do 50 tis. Kč).
Z plánovaných auditů byly uskutečněny čtyři. Audit Nastavení inventarizace majetku
se zaměřením na evidenci majetku a následně přípravu a samotný výkon inventarizace
majetku nebyl realizován. Důvodem bylo, že se předmět auditu a auditovaná osoba kryly se
zaměřením kontroly NKÚ probíhající od poloviny června do poloviny listopadu v Archivu,
konkrétně v Oddělení ekonomiky a provozu.
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 6 z 14
f)
Zjištění interního auditu
V roce 2015 nebyla při auditech učiněna žádná závažná zjištění.
V případě auditů, v nichž byla dána vedoucímu orgánu veřejné správy doporučení,
byla doporučení útvaru interního auditu vzata v úvahu a v některých případech byla již
v průběhu roku 2015 přijata opatření.
Audit č. 01/2015 (Ústav) - Uplatňování zákona č. 137/2006 Sb.
Předmět: Uplatňování zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách vybraného
vzorku drobného dlouhodobého majetku v kategori pořizovací hodnoty 7 tis.
Kč, ale nepřevyšující hodnotu 40 tis. Kč. U konkrétního majetku auditem
prověřit celý postup.
Termín: od 1. 4. 2015 do 30. 4. 2015
Závěr:
K provedení auditu byly předloženy všechny dostupné listiny. Všechny
předložené listiny mají řádnou vypovídací schopnost.
Audit č. 02/2015 (Ústav) - Způsob likvidace faktur
Předmět: Prověření způsobu likvidace faktur u vybraného vzorku za auditované období
od 1. ledna 2014 do 31. prosince 2014
Termín: od 12. 5. 2015 do 30. 6. 2015
Závěr:
Z předložených listin nebyly zjištěny žádné nesrovnalosti.
Audit č. 03/2015 (Ústav) - Činnost autoprovozu
Předmět: Činnost autoprovozu v podmínkách Ústavu
Termín: od 24. 7. 2015 do 3. 9. 2015
Závěr:
Úkony nutné pro činnost autoprovozu jsou popsány ve vnitřní směrnici
Ústavu.
Audit č. 04/2015 (Ústav) – Prověření investiční akce
Předmět: Prověření využitelnosti a použitelnosti investiční akce 155V011009140 OEP
– Informační systém pro vkládání výsledků realizované v roce 2011.
Termín: od 9. 10. 2015 do 15. 11. 2015
Závěr:
U investiční akce byla provedena řídicí kontrola. Dílo bylo předáno dne
27. 12. 2011. Informační systém není v současné době využíván.
Audit č. 1/2015 (Archiv) - Nastavení procesů a řízení rizik
Předmět: Prověřit nastavení procesů, nastavení / příp. analýzu / systému řízení rizik,
evidence a reporting, a s tím související nastavení mechanismů k jejich
eliminaci nebo minimalizaci.
Termín: od 17. 2. 2015 do 15. 7. 2015
Závěr:
Interní auditor konstatuje, že organizace neměla nastavené standardizované
procesy řízení rizik, ale řešila věci operativně. Při naplnění doporučení
interním auditorem se bude jednat o posun na stupeň, kde již bude docházet
i k monitorování.
Audit č. 2/2015 (Archiv) - Evidence smluv
Předmět: Prověřit nastavení procesu evidence uzavřených smluv a souvisejících
činností před daným aktem.
Termín: od 24. 3. 2015 do 30. 5. 2015
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 7 z 14
Závěr:
Interní auditor konstatuje, že v oblasti evidence smluv je zapotřebí nastavit
proces jednotné evidence, upravit po konzultaci s právníkem oblast
aktualizace dlouhodobějších smluvních vztahů a používat razítko organizace
k podpisu smlouvy jako identifikátor organizace. Dále interní auditor
konstatuje, že možná rizika prozatím neměla negativní dopad, ale je
zapotřebí neustále sledovat ohrožení, která mohou nastat.
Audit č. 3/2015 (Archiv) - Práce s riziky
Předmět: Ověření efektivnosti nastavení procesů řízení rizik a poskytnutí konzultací
pro práci s riziky
Termín: od 29. 7. 2015 do 30. 11. 2015
Závěr:
V rámci auditu lze konstatovat, že v Archivu jsou rizika identifikována
a vedoucí zaměstnanci s riziky pracují. Ke každému riziku je zpracována
karta rizika a seznam všech identifikovaných rizik spolu se základními údaji
je obsažen v katalogu rizik. Doporučením vedoucím ke zkvalitnění vnitřního
kontrolního systému Archivu je nastavení souhrnného vyhodnocování rizik
za celý Archiv.
Audit č. 4/2015 (Archiv) - Nákup služeb
Předmět: Ověření spolehlivosti údajů vykazovaných ve finančních a účetních výkazech
- Nákup služeb (položky do 50 tis. Kč)
Termín: od 11. 11. 2015 do 31. 12. 2015
Závěr:
V rámci auditu lze konstatovat, že vnitřní kontrolní systém v Archivu je
funkční, účetnictví je vedeno řádně a nedostatky zjištěné v auditovaném
vzorku neměly negativní vliv na plnění úkolů Archivu. Pro zdokonalení
vnitřního kontrolního systému je doporučeno zajistit zastupitelnost hlavní
účetní a provést revizi vnitřních směrnic s cílem provést jejich aktualizaci.
g)
Zjištění externích kontrol
Kontrolní orgán: Auditorská společnost Audit Daně CZ (v Ústavu)
Předmět: Audit účetní evidence příjmů a výdajů projektu Dějepis v 21. století:
multimediální aplikace pro dějepisnou výuku za období 1. 1. 2012 – 31. 12.
2014 a správnosti evidovaných způsobilých výdajů přiloženého přehledu
čerpání způsobilých výdajů projektu
Termín kontroly: 13. 2. 2015
Kontrolní závěr: Nebyly zjištěny nedostatky.
Kontrolní orgán: Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Ústavu)
Předmět: Kontrola dodržování povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů
se zaměřením na pracovní poměr, dohody o pracích konaných mimo
pracovní poměr a součinnost zaměstnavatele a orgánu jednajícího za
zaměstnance v letech 2014 a 2015.
Termín kontroly: 16. 2. 2015
Kontrolní závěr: Nebyly zjištěny nedostatky.
Kontrolní orgán: Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Ústavu)
Předmět: Kontrola dodržování povinností vyplývajících z pracovněprávních předpisů
se zaměřením na povinnosti na úseku odměňování zaměstnanců, pracovní
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 8 z 14
doby, pracovního poměru, dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr
a součinnost zaměstnavatele a orgánu jednajícího za zaměstnance v roce
2015.
Termín kontroly: od 17. 12. 2015
Kontrolní závěr: Kontrola pokračovala do roku 2016.
Kontrolní orgán: Oblastní inspektorát práce pro hlavní město Prahu (v Archivu)
Předmět: Dodržování povinností vymezených v ustanovení § 3 odst. 1 zákona
č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů
Termín kontroly: 19. 6. 2015 až 24. 9. 2015
Kontrolní zjištění: Kontrolovaná osoba nevydala dvěma zaměstnankyním potvrzení
o zaměstnání při skončení jejich pracovního poměru. Kontrolovaná osoba
tak nesplnila povinnost vyplývající z ustanovení § 313 odst. 1 zákona
č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů.
Kontrolní závěr: V protokolu neuveden.
Kontrolní orgán: MV ČR, odbor archivní správy a spisové služby (v Archivu)
Předmět: Vedení evidence NAD v Archivu bezpečnostních složek.
Termín kontroly: 18. 9. 2015 až 24. 9. 2015
Kontrolní závěr: Celkově lze konstatovat, že při kontrole byly zjištěny pouze drobné
nedostatky formálního charakteru.
Kontrolní orgán: NKÚ - kontrola dosud neuzavřena (v Ústavu a v Archivu)
Předmět: Majetek a peněžní prostředky státu, se kterými jsou příslušné hospodařit
organizační složky státu Ústav pro studium totalitního režimu a Archiv
bezpečnostních složek – hospodaření s nemovitým a vybraným movitým
majetkem a peněžními prostředky Archivu bezpečnostních složek.
Termín kontroly: 17. 6. 2015 až 24. 11. 2015
Kontrolní závěr: Kontrola není dosud uzavřena.
2.
Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonaných Ústavem
nebo Archivem
V roce 2015 nebyla Ústavem ani Archivem realizována žádná veřejnosprávní
kontrola.
3.
Hlavní nedostatky nepříznivě ovlivňující činnost Ústavu nebo Archivu
V průběhu roku 2015 nebyl interním auditem zjištěn výskyt závažných nedostatků,
které nepříznivě ovlivnily činnost Ústavu nebo Archivu. Nebylo zjištěno porušení pravidel
pro zadávání veřejných zakázek ani principu finančního řízení, spočívajícím ve vytváření
podmínek, které zamezují ovládání všech činností v procesu schvalování, zpracování,
evidování a kontroly operací jednou osobou. Nebylo zjištěno ani neregulované nakládání
s veřejnými prostředky či nežádoucí zásahy směřující k ovlivnění zaměstnanců
vykonávajících finanční kontrolu.
4.
Přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné správy
a) ke zkvalitnění řízení provozní a finanční činnosti
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 9 z 14
V roce 2015 byla v Archivu zpracována nová směrnice pro provádění digitalizace
a probíhaly práce na přípravě nového
Řádu o vnitřním kontrolním systému.
b) k zabezpečení účinnosti vnitřního kontrolního systému
V roce 2015 byla zahájena revize některých směrnic a probíhaly práce na přípravě
nového
Řádu o vnitřním kontrolním systému.
c) k průběžnému sledování řešených problémů a zvládání důsledků negativních jevů
V roce 2015 byl vnitřní řídicí a kontrolní systém Archivu zkvalitněn tím, že bylo
provedeno zmapování procesů, identifikování rizik, nastavení systému hodnocení rizik
a na základě zjištěných dat byl zpracován katalog rizik a karty rizik.
5.
Souhrnné hodnocení
Na základě dostupných podkladů lze konstatovat, že interním auditem ani externími
kontrolami nebyl v Ústavu ani v Archivu v roce 2015 zjištěn výskyt závažných nedostatků,
které nepříznivě ovlivnily činnost Archivu.
II.
Přehled o kontrolních zjištěních předaných k dalšímu řízení
podle zvláštních právních předpisů
1.
Přehled o zjištěních vnitřního kontrolního systému, na jejichž základě byly
oznámeny skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin
V rámci vnitřního kontrolního systému nebylo v Ústavu učiněno žádné zjištění,
na jehož základě bylo podáno oznámení státnímu zástupci nebo policejním orgánům
o skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin.
V Archivu bylo dne 22. 6. 2015 podáno trestní oznámení na neznámého pachatele na
základě skutečností nasvědčujících spáchání trestného činu, a to z následujícího důvodu:
Archiv bezpečnostních složek při svém vzniku získal ke svému fungování mj. majetek
delimitací z Ministerstva vnitra ČR a Ministerstva obrany ČR. Při první řádné inventarizaci
a druhé inventarizaci mimořádné v roce 2010 byl zjištěn na majetku IT schodek ve výši
732.159,05 Kč.
Odpis nedohledaného majetku nemohl být proveden, neboť by to odporovalo právním
předpisům v oblasti účetnictví a hospodaření s majetkem státu. Z toho důvodu bylo podáno
trestní oznámení.
PČR, OŘ Praha III, SKPV, Odbor hospodářské kriminality, 2. oddělení, Praha 9 došlo
k závěru, že realizace delimitace byla ze strany státních institucí podceněna, avšak nebyly
naplněny formální znaky některých trestných činů trestního zákoníku. Dne 20. 11. 2015 bylo
podání ABS uloženo bez dalších opatření. Na základě vyrozumění PČR provedl ABS odpis
nedohledaného majetku. Informace o této skutečnosti byla dne 3. 12. 2015 předána na MF
ČR.
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 10 z 14
Přehled o zjištěních vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy, na jejichž základě tento orgán oznámil státnímu
zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl spáchán trestný čin
datum
oznámení
charakteristika důsledku včetně
adresa úřadu státního
stručná charakteristika události ve vztahu ke
státnímu
hodnotového vyjádření pro orgán
poř.č.
zástupce nebo policejního
skutkové podstatě konkrétního zjištění
zástupci nebo
veřejné správy (odhad, pokud tak lze
orgánu
nasvědčujícímu spáchání trestného činu
policejním
učinit)
orgánům
Nedohledaný majetek v celkovém
Archiv bezpečnostních složek při svém vzniku objemu 732.159,05 Kč.
získal ke svému fungování mj. majetek
PČR, OŘ Praha I I, SKPV, Odbor
delimitací z Ministerstva vnitra ČR a
hospodářské kriminality, 2. oddělení,
Ministerstva obrany ČR. Při první řádné
Praha 9 došlo k závěru, že realizace
PČR, OŘ Praha I I, SKPV,
inventarizaci a druhé inventarizaci mimořádné delimitace byla ze strany státních
Odbor hospodářské
v roce 2010 byl zjištěn na majetku IT schodek
1
22.6.2015
institucí podceněna, avšak nebyly
kriminality, 2. oddělení,
ve výši 732.159,05 Kč.
naplněny formální znaky některých
Praha 9
Odpis nedohledaného majetku nemohl být
trestných činů trestního zákoníku. Dne
proveden, neboť by to odporovalo právním
20. 11. 2015 bylo podání ABS uloženo
předpisům v oblasti účetnictví a hospodaření s bez dalších opatření. Na základě
majetkem státu. Z toho důvodu bylo podáno
vyrozumění PČR provedl ABS odpis
trestní oznámení.
nedohledaného majetku.
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 11 z 14
2.
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu, na jejichž základě tento orgán oznámil
skutečnosti nasvědčující tomu, že u kontrolované osoby byl spáchán trestný čin
V Ústavu ani v Archivu nebyla veřejnosprávní kontrolou učiněna žádná zjištění,
na jejichž základě kontrolní orgán oznámil státnímu zástupci nebo policejním orgánům
skutečnosti nasvědčující tomu, že v Ústavu nebo v Archivu byl spáchán trestný čin.
3.
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu o porušení rozpočtové kázně
V Ústavu ani v Archivu nebylo veřejnosprávní kontrolou učiněno zjištění o porušení
rozpočtové kázně ve smyslu zákona č. 218/2000 Sb., na jehož základě kontrolní orgán
předal věc místně příslušnému správci daně jako podnět k zahájení řízení ve věci odvodu
podle zákona č. 337/1992 Sb.
4.
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu o porušení jiných právních předpisů
V Ústavu ani v Archivu nebylo veřejnosprávní kontrolou učiněno zjištění o porušení
jiných právních předpisů, na jejichž základě kontrolní orgán předal věc k dalšímu řízení
podle zvláštních právních předpisů k tomu příslušným orgánům.
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 12 z 14
Tabulka stavu vybraných ukazatelů z ukončených kontrol nakládání s veřejnými prostředky, auditů a přezkoumání hospodaření
vykonaných u orgánu veřejné správy jinými kontrolními orgány nebo auditorem pro účely hodnocení přiměřenosti a účinnosti
vnitřního kontrolního systému v roce 2015 (Příloha č. 2 k Vyhlášce č. 416/2004 Sb.)
souhrnné údaje
údaje za účetní
za všechny
poř.č.
ukazatel
jednotku
účetní jednotky
(ÚSTR)
(ÚSTR +
+Archiv)
výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu orgánu veřejné
1
0
0
správy podle § 44 zákona o rozpočtových pravidlech (v tis. Kč)
výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu orgánu veřejné
2
0
0
správy podle § 22 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (v tis. Kč)
výše sankcí (pokuty a penále) uložených vykazujícímu orgánu veřejné správy podle zvláštních
3
0
0
právních předpisů1) (v tis. Kč)
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 13 z 14
Tabulka údajů o výsledcích interního auditu v roce 2015 (Příloha č. 3 k Vyhlášce č. 416/2004 Sb.)
údaje za souhrnné údaje
poř.
účetní
za všechny
ukazatel
č.
jednotku účetní jednotky
(ÚSTR)
(ÚSTR + Archiv)
1 počet plánovaných auditů u orgánu veřejné správy podle § 30 odst. 3 zákona o finanční kontrole
4
9
2 počet vykonaných plánovaných auditů u orgánu veřejné správy podle § 30 odst. 3 zákona o finanční kontrole
4
8
počet vykonaných interních auditů operativně zařazených mimo roční plán podle § 30 odst. 6 zákona o finanční
3
0
0
kontrole
4 počet vykonaných auditů celkem
4
8
5 ● z toho finančních auditů podle § 28 odst. 4 písm. a) zákona o finanční kontrole
1
2
6 ● auditů systémů podle § 28 odst. 4 písm. b) zákona o finanční kontrole
1
4
7 ● auditů výkonu podle § 28 odst. 4 písm. c) zákona o finanční kontrole
0
0
8 ● jinak zaměřených auditů
2
2
počet upozornění předaných ve smyslu § 31 odst. 2 zákona vedoucímu orgánu veřejné správy útvarem interního
9 auditu o svém zjištění, že na základě oznámení řídící kontroly nebo na základě jeho vlastního návrhu nebyla
0
0
přijata příslušná opatření
počet schválených pracovních míst útvaru interního auditu celkem včetně vedoucího útvaru (včetně služebních
10
1
2
poměrů)
11 počet schválených pracovních míst výkonných interních auditorů útvarů interního auditu
1
2
12 skutečný stav výkonných interních auditorů útvaru interního auditu k 31.12. hodnoceného roku
1
2
počet interních auditorů, kteří jsou držiteli mezinárodní certifikace interních auditorů programu Institute of Internal
13
0
0
Auditors
počet interních auditorů, kteří jsou držiteli osvědčení o absolvování základního kurzu jednotného systému odborné
14
1
2
přípravy pracovníků veřejné správy v oboru "finanční kontrola" a "interní audit" nebo jiného kurzu jej nahrazujícího
ÚSTR - Zpráva o výsledcích finančních kontrol za rok 2015
Stránka 14 z 14