Ministerstvo financí České republiky
Oddělení 171 – harmonizace finanční kontroly ve veřejné
Ing. Vladimír Kutý
ředitel krajského úřadu
správě
Letenská 15
118 10 PRAHA 1
datum
oprávněná úřední osoba
číslo jednací
spisová značka
5. března 2010
Ing. Marie Hermanová
KUZL 15 322/2010 KŘ
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem veřejné správy a přiměřenosti a účinnosti
zavedeného systému finanční kontroly Zlínského kraje za rok 2009
1.
Zhodnocení výsledků řídící kontroly, interního auditu a přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému
Zlínského kraje (dále jen „ZK“)
a) ZK systematicky vytváří podmínky pro příznivé
kontrolní prostředí v souladu se zákonem o finanční kontrole ve
veřejné správě, který stanovuje procesní pravidla pro výkon kontrol, šetření nesrovnalostí, veřejného auditu a dohledu
nad vnitřními řídícími a kontrolními systémy a zakotvuje kontrolní systém orgánu veřejné správy jako systém
předběžné, průběžné a následné kontroly.
Oprávnění a povinnost výkonu kontrol, které nevyplývají přímo ze zákona o krajích a zákona o finanční kontrole ve
veřejné správě, jsou na KÚ ZK upravena
ve vnitřních normách - v organizačním řádu, pracovním řádu, směrnici o
postupu KÚ ZK při výkonu dozoru, kontrole obcí a plnění usnesení vlády, metodickém pokynu o vnitřním kontrolním
systému včetně nastavení kontrolních postupů, metodickém pokynu o přípravě a realizaci akcí reprodukce majetku ZK,
směrnici o systému zpracování účetnictví, oběhu účetních dokladů a provádění hospodářských a bankovních dispozic a
směrnici o závazném postupu pro provádění pokladních operací. Vnitřní normy jsou průběžně aktualizovány.
Podle zásady řádného finančního řízení musí být hospodaření s veřejnými prostředky hospodárné, efektivní a účinné.
Zvláštní zřetel je kladen na rizika spojené s účinností vnitřního kontrolního systému. Organizace vnitřních řídících a
kontrolních systémů klade požadavky na řídící schopnosti a kvalifikaci zaměstnanců.
Kvalifikace zaměstnanců je klíčem pro účinné fungování finančního řízení a finanční kontroly. Ve ZK je kladen důraz na
znalosti zaměstnanců v oboru finanční kontroly a navazujících oborů. Všichni zaměstnanci vstupující do pracovního
poměru ke ZK v roce 2009 byli proškoleni z principů finanční kontroly již v rámci vstupního vzdělávání. Jedná se o 41
zaměstnanců. Odbornost zaměstnanců ve finančním řízení, rozpočtování, správě a kontrole byla předmětem
průběžného vzdělávání u 246 účastníků. Dalším tématem bylo čerpání prostředků ze strukturálních fondů, ve kterém
bylo vyškoleno 103 zaměstnanců. Průběžné školení v oblasti veřejných zakázek absolvovalo 28 zaměstnanců. Zkoušku
odborné způsobilosti při finančním hospodaření složilo 10 zaměstnanců KÚ ZK. V oblasti kontroly je kladen zvláštní
důraz na vedoucí zaměstnance, z nichž v hodnoceném období absolvovalo kurz „vzdělávání vedoucích úředníků“ 11
zaměstnanců. V souvisejících tématech bylo proškoleno 147 zaměstnanců.
Snaha o
kvalifikovaný výkon finanční kontroly je impulzem pro zdokonalování principů vnitřního finančního řízení a
kontroly cestou rozšiřování znalostí a odbornosti zaměstnanců formou vzdělávání na všech úrovních. Každý
zaměstnanec je pro svou pracovní náplň zaškolen. Uplatňovány jsou všechny formy kontrolních mechanismů od
samokontroly, kontroly nadřízeným zaměstnancem, kontrolním oddělením či útvarem interního auditu, až po externí
auditory či dozorové orgány ministerstev.
Jednotlivé odbory Krajského úřadu ZK (dále jen „KÚ ZK“) zpracovávají každoročně
plány kontrolní a metodické
činnosti, jejichž nedílnou součástí je finanční kontrola. Formalizované písemné vyhodnocení plánů jednotlivých odborů
za rok 2009 proběhlo v lednu 2010 a výsledná monitorovací zpráva za rok 2009 byla předložena řediteli KÚ ZK
v únoru 2010 a zveřejněna na intranetu ZK. Převážná část plánovaných kontrol byla vykonána, případně operativně
doplněna nebo se zdůvodněním posunuta do dalšího období.
1
Radě ZK je pololetně předkládána k projednání
zpráva o výsledních kontrol a interních auditů. Souhrnné výsledky
kontrolní činnosti úřadu jsou zveřejňovány také ve
Výroční zprávě KÚ ZK, kterou projednává Rada ZK i Zastupitelstvo
ZK.
Součástí každého interního auditu je posuzování nastavení a
účinnosti vnitřního kontrolního systému. Z projektu
Kontrolní a kontrolingové mechanismy ZK, který prověřil nastavení a fungování systému kontrol, kontrolingu a
monitoringu a jeho efektivnosti a účinností jak uvnitř KÚ, tak ve vztahu ke zřízeným a založeným společnostem ZK
vzešlo zjištění, že kontrolní systém je nastaven správně a je funkční. Nedostatky v systému pravidelného kontrolingu a
monitoringu jsou postupně řešeny.
Útvar interního auditu vykonal v roce 2009 8 auditů, kontrolní oddělení Kanceláře ředitele kromě soustavného
provádění přezkumů hospodaření obcí provedlo 20 veřejnosprávních kontrol hospodaření příspěvkových organizací ZK
na místě. Při kontrole poskytnutých veřejných podpor ze ZK a státního rozpočtu bylo věcně příslušnými odbory
provedeno v rámci předběžné veřejnosprávní kontroly žadatelů, průběžné veřejnosprávní kontroly příjemců veřejné
podpory, následné dokladové kontroly vyúčtování veřejné podpory u příjemců a následné veřejnosprávní kontroly na
místě u příjemců ve spolupráci s kontrolním oddělením kanceláře ředitele formou kontroly vzorku operací provedeno
v úhrnu 1916 kontrolních akcí. U žadatelů o příspěvky a náhrady při hospodaření v lesích bylo formou předběžné
kontroly prověřeno 757 žadatelů a 37 příjemců veřejné podpory bylo zkontrolováno na místě.
V roce 2009 probíhaly také předběžné, průběžné i následné kontroly projektů financovaných z fondů EU a to ve 190
případech, z toho u 40 vzorků projektů proběhly kontroly na místě.
Odvody a penále podle zvláštních právních předpisů za ZK v roce 2009 činily 1 tis. Kč a týkaly se daňového penále.
V rámci dílčího
přezkoumání hospodaření ZK ministerstvem financí za rok 2009 nebyly zjištěny chyby a nedostatky
dle § 10 odst. 3 písm. c) zákona č. 420/2004 Sb. spočívající zejména v porušení rozpočtové kázně, neúplnosti,
nesprávnosti či neprůkaznosti vedení účetnictví, ani chyby a nedostatky méně závažného charakteru ve smyslu cit.
ustanovení § 10 odst. 3 písm. b). Přezkoumání hospodaření bude dokončeno v dubnu 2010.
Strategické záměry, cíle a úkoly ZK, jsou stanoveny v Programu rozvoje územního obvodu Zlínského kraje,
rozpracovány do dlouhodobých záměrů či koncepcí školství, zdravotnictví, dopravy, územního plánu atd. Program je
vždy pro příslušný rok aktualizován a za uplynulé období vyhodnocován. Prioritou ZK v roce 2009 se stala zejména
oblast přípravy informační strategie a realizace strategie v oblasti řízení lidských zdrojů.
Strategické úkoly za rok 2009 byly plněny. Plnění bylo projednáváno na úrovni orgánů ZK. Další úkoly vyplývající
z potřeb ZK schválené orgány ZK kontroluje Kontrolní výbor Zastupitelstva ZK (dále ZZK), případně Finanční výbor ZZK
dle usnesení oprávněného orgánu a předkládá jim zpětně zprávy o zjištěních. Výsledky kontrolní činnosti a interního
auditu KÚ ZK se kromě výborů ZZK zabývá také Rada ZK.
b) Systém posuzování závažnosti rizik spojených se zajišťováním úkolů ZK je využíván. S účinností od 1. 1. 2006 platí
směrnice KÚ ZK „Systém řízení rizik KÚ ZK“. V únoru 2009 byl vydán katalog rizik pro rok 2010 včetně doporučení na
ošetření rizik a v únoru 2010 byla vypracována roční hodnotící zpráva o systému řízení rizik. Byla doplněna specifická
rizika vyplývající z konkrétních činností. Katalog rizik pro rok 2009 byl rozšířen o rizika související s dopadem
ekonomické krize, elektronizací ve státní správě a s ní souvisejícím systémem datových schránek, přípravou, realizací,
administrací a řízením projektů. Plnění opatření ke snížení rizik bylo kontrolováno. Průběžné řízení rizik probíhá v rámci
řídící kontroly. Riziky se průběžně zabývá interní audit při všech svých šetřeních. Výsledky jsou zachyceny ve zprávách
interního auditu.
Finanční rizika se mohou objevovat u použití prostředků, o nichž rozhodují orgány ZK. Na rizika spojená s operacemi je
poukazováno v předkládaných důvodových zprávách, ale vlastní rozhodnutí o poskytnutí prostředků a přijetí míry rizika
náleží ze zákona o krajích těmto orgánům. Řádné využití těchto prostředků je ošetřeno vnitřními pravidly ZK či
smluvně tak, aby míra rizika byla na přijatelné úrovni.
c) Odpovědnost vedoucích a ostatních zaměstnanců ZK v kontrolních procesech je jednoznačně vymezena organizačním
řádem, soustavou vnitřních norem ZK a popisy pracovních funkcí jednotlivých zaměstnanců. Oprávnění ke schvalování
finančních operací v rámci řídící kontroly je zachyceno v podpisových vzorech, které se systematicky aktualizují. Zde je
řešeno též delegování odpovědnosti v době zastupování. Systém je nastaven tak, aby byly odděleny funkce přípravy
operace, schvalování a zpracování v účetnictví. V případě způsobení škody zaměstnancem zaměstnavateli, kterým je
Zlínský kraj je vedeno řízení ve smyslu vnitřní normy ZK o náhradě škody a jejím vymáhání.
d) Zajištění
informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly je upraveno ve vnitřních normách ZK, zvláště
v metodickém pokynu o vnitřním kontrolním systému, který řeší postup jak při zjištěných nedostatcích v rámci řídící
kontroly, tak při zjištění porušení rozpočtové kázně v rámci veřejnosprávní kontroly.
Plnění hlavních cílů a uplatňování společných zásad pro organizaci vnitřních řídících a kontrolních systémů je v rámci
fungování vnitřního kontrolního systému metodicky usměrňováno a koordinováno na všech úrovních KÚ.
2
O ukládání a případném prominutí odvodů a sankcí za porušení rozpočtové kázně ZK rozhodují příslušné orgány ZK.
Předkládání nesprávných nebo neúplných informací nebylo v roce 2009 zjištěno ani interním auditem ani v rámci
dílčího přezkumu hospodaření ZK za rok 2009 ministerstvem financí.
e) Zajištění
průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly je ošetřeno postupy uvedenými v
metodickém pokynu o vnitřním kontrolním systému, směrnicí o oběhu dokladů a pokladních operacích. Úroveň řídící
kontroly prověřuje následně výběrovým způsobem interní audit v rámci všech prováděných auditů. V roce 2009 nebylo
zjištěno přímé vynaložení finančních prostředků, které by bylo nehospodárné, neúčelné nebo neefektivní.
U protokolů z veřejnosprávních kontrol u příspěvkových organizací ZK a u příjemců veřejné podpory ze ZK v případě
zjištění porušení rozpočtové kázně platí povinnost předkládání protokolů na ekonomický odbor KÚ ZK k vyměření
odvodu a sankcí. Veškeré protokoly z veřejnosprávních kontrol jsou soustřeďovány na kontrolním oddělení Kanceláře
ředitele, kde probíhá dozor nad vyměřením sankcí z porušení rozpočtové kázně. Plnění jiných opatření (kromě vyměření
odvodů a sankcí) z veřejnosprávních kontrol sleduje věcně příslušný odbor. V případě potřeby tento provádí následnou
kontrolu.
f) Dosahování výsledků činností a schválených cílů ZK a realizace doporučení z jednotlivých auditů.
Interní audit nezávisle a objektivně přezkoumává a vyhodnocuje zejména, zda jsou v činnosti ZK dodržovány právní
předpisy, vnitřní směrnice a stanovené postupy, přijímány opatření k vyloučení nebo zmírnění rizik, zda řídící kontrola a
vnitřní kontrolní systém jsou dostatečně účinné a je zabezpečen systém ochrany veřejných prostředků. Auditní postupy
prověřují především účinnost provedených předběžných, průběžných a následných řídících kontrol a to zejména tím, že
zpětně výběrovým způsobem revidují a vyhodnocují provedené operace. Při hodnocení funkčnosti se zaměřují
především na dodržování zásad řádného vedení a řízení ZK a jeho hospodaření s veřejnými prostředky.
Hodnocením dosahování výsledků činností KÚ ZK a schválených cílů ZK se pravidelně zabývá vedení ZK, kolegium
ředitele, rada ZK i zastupitelstvo ZK včetně výborů i komisí těchto orgánů se zastoupením občanů ZK i mimo řady
volených osob. Hodnocení dílčích výsledků činnosti a dosahování stanovených cílů a jejich souladu se strategií ZK je též
předmětem výkonu každého relevantního interního auditu. Ve ZK v roce 2009 nebyly zjištěny jevy závažnějším
způsobem nepříznivě ovlivňující činnost ZK.
Plán interního auditu pro rok 2009 zahrnoval tato témata:
1. Cestovní náhrady
2. Výdaje na vzdělávání zaměstnanců KÚ ZK
3. Smlouvy a objednávky
4. Dotace z rozpočtu ZK obchodním a obecně prospěšným společnostem ZK
5. Financování a kontrolní systém projektů v rámci Finančních mechanismů EHP/Norsko
6. Neinvestiční projekty ZK a PO ZK spolufinancované ze zdrojů EU
7. Investiční projekty ZK a PO ZK spolufinancované ze zdrojů EU
8. Operativní audit
9. Operativní audit
10. Následný audit přijetí a účinnosti nápravných opatření z provedených auditů
Audit č. 1/2009 –
systém cestovních náhrad zaměstnanců ZK na odboru ekonomickém a odboru Kancelář ředitele
Při auditu bylo zjištěno, že proces poskytování cestovních náhrad zaměstnancům ZK je nastaven a je vykonáván
v souladu s legislativou a metodikou ZK. Finanční kontrola výdajů na cestovné probíhá správně v systému limitovaného
příslibu Kanceláře ředitele a limitů odborů. Proces je podpořen SW 602. Kontrola vyúčtování jednotlivých pracovních
cest na odboru ekonomickém probíhá správně, nároky jsou poskytovány ve správné výši a jsou řádně doloženy.
Účtování cestovních náhrad je v souladu s legislativním rámcem. Dílčí problémy jsou v systému vnitroorganizačního
účetnictví, v zajištění plné kontinuity evidencí. Je třeba zabezpečit soulad pomocné evidence SW 602 s účetní evidencí
a upravit metodiku účtování tak, aby informace o cestovném podávaly příkazcům operací úplnou, přesnou a
srozumitelnou informaci o výdajích na cestovné v rámci limitů odborů. Řízení procesu je přehledné a převážně účinné.
Řídící a kontrolní mechanismy jsou funkční. Řízení rizik je aplikováno. Vnitřní kontrolní systém je přiměřený a účinný.
Audit č. 2/2009
- výdaje na vzdělávání zaměstnanců KÚ ZK na odboru
Kancelář ředitele, odboru řízení lidských zdrojů
a dalších věcně příslušných odborech.
Výsledkem auditu bylo zjištění, že systém vzdělávání zaměstnanců KÚ ZK probíhá dle nastavených vnitřních norem a
platné legislativy. Odbor řízení lidských zdrojů, oddělení personálních věcí a vzdělávání průběžně sleduje a rekapituluje
výdaje na vzdělávání. Přehledná evidence vzdělávacích akcí je vedena v SW-PIS. Čerpané finanční prostředky jsou
účtovány a data zadány v SW Ginis-UCT. Položka výdajů na vzdělávání je rozpočtována a evidována. Výdaje na
vzdělávání jsou sledovány na odboru Kancelář ředitele souhrnně za celý KÚ ZK. Spolupráce v oblasti vzdělávání odboru
ŘLZ s odbory STR i ŘDP je velmi dobrá, jsou prováděny analýzy vzdělávacích potřeb, je zohledňována možnost úspory
finančních prostředků vzhledem k možnosti profinancování ze zdrojů projektu EU. Hospodárnost při vynakládání
3
veřejných prostředků je zajištěna. Řízení procesu na strategické a taktické úrovni je zajištěno, operativní řízení je
zdokonalováno.
Audit č. 3/2009
– smlouvy a objednávky na odboru právním a Krajském živnostenském úřadě, odboru ekonomickém a
dalších věcně příslušných odborech
Při auditu bylo zjištěno, že uzavírání dodavatelských a odběratelských smluvních vztahů probíhá v zásadě s platnou
legislativou a navazujícími vnitřními normami. Odbor PŽÚ vede evidenci smluv v listinné podobě řádně. Smlouvy jsou
k fyzické evidenci na odbor PŽÚ předávány ve většině případů v určeném termínu. Byly zjištěny nedostatky s plněním
povinností v oblasti zpracování aktuálních seznamů smluv a pravidelných revizí smluv ze strany zpracovatelů. Nebyly
shledány nedostatky v zaúčtování. V rozpočtování příjmů a výdajů rovněž nebyly zjištěny žádné nedostatky a jejich
zaúčtování je v souladu s platnou rozpočtovou skladbou. Příkazce operace, správce rozpočtu i hlavní účetní plní své
povinnosti v rámci řídící finanční kontroly, kterou stvrzuje svým podpisem. Řídící a kontrolní mechanismy auditovaného
systému jsou funkční včetně řízení rizik.
Audit č. 4/2009
– dotace z rozpočtu ZK obchodním a obecně prospěšným společnostem ZK na odboru strategického
rozvoje kraje, odboru dopravy a silničního hospodářství, odboru kultury a památkové péče, odboru ekonomickém a
odboru Kancelář ředitele
Audit prokázal že, poskytování a vyúčtování veřejné podpory z rozpočtu ZK OS a OPS ZK probíhá ve shodě
s legislativním rámcem. Vnitřní kontrolní systém ZK při výkonu veřejnosprávní kontroly není zcela dodržován. Kontrola
plnění smluvních podmínek a vyúčtování veřejné podpory na VPO vykazuje známky formálnosti a chybí záznam o jejím
provedení. Následná kontrola na místě u příjemců dotací spíše neprobíhá. Koordinace činností mezi odbory a přenos
informací od OS a OPS ZK není optimální. Definování smluvních podmínek s příjemci podpory, zejména pro čerpání a
vyúčtování dotací není jednoznačné. Řídící a kontrolní mechanismy auditovaného systému jsou převážně funkční. Při
řízení procesu je vycházeno z obecné metodiky ZK (organizační řád, vnitřní kontrolní systém a rozpočet ZK). Řízení
rizik je aplikováno. Vnitřní kontrolní systém je převážně přiměřený a převážně účinný.
Audit č. 5/2009
– neinvestiční projekty ZK a PO ZK spolufinancovaných ze zdrojů EU na odboru
řízení dotačních
programů, odboru ekonomickém a dalších věcně příslušných odborech
Evidence žádostí, alokací a čerpání prostředků všech žadatelů, tedy i příspěvkových organizací ZK na odboru ŘDP je
zajištěna, je sestaven plán a rozpočet globálních grantů (GG). Přehledy schválených projektů PO ZK a související
alokace finančních prostředků odbor ŘDP odboru ŠK nepředává, není zajištěna vazba na budoucí rozpočet. Existuje zde
riziko neefektivního využívání finančních prostředků. Monitoring GG OP VK je realizován, avšak není zcela nastaven
způsob a personální zajištění sledování uceleného monitoringu jednotlivých projektů GG OP VK. Technická asistence
v rámci GG OP VK je zajištěna. Při prověřování postupů, činností a plnění povinností v souvislosti se zajištěním systému
realizace Projektů Technické asistence 5.1., 5.2. a 5.3. bylo zjištěno, že systém probíhá v souladu s platnou
legislativou a vnitřními normami, jsou dodržovány stanovené postupy a podmínky „Rozhodnutí“ jsou plněny. Auditním
šetřením příslušných účetních dokladů bylo zjištěno, že vedení účetnictví je správné, úplné, průkazné a srozumitelné.
Předložené doklady byly zaúčtovány v souladu se zákonem o účetnictví a prováděcí vyhláškou a v souladu s platnou
rozpočtovou skladbou. Řízení procesu na strategické a taktické úrovni je zajištěno. Operativní řízení je v současnosti
zdokonalováno. Činnost kontroly financování projektů je nezávisle na sobě prováděna dvěma subjekty, projektovým a
finančním manažerem. Projekty jsou před jejich proplacením administrativně prověřovány oddělením dotačních
programů. Řízení procesu vyžaduje zvýšení efektivity monitoringu. Řídící a kontrolní mechanismy auditovaného
systému jsou nastaveny a fungují se střední účinností. Souhrnná rizikovost procesu je střední.
Audit č. 6/2009
– financování a kontrolní systém projektů v rámci Finančních mechanismů EHP/Norsko na odboru
řízení dotačních programů, odboru ekonomickém a dalších věcně příslušných odborech
Soulad auditovaného procesu s legislativním rámcem a uzavřenými smlouvami je naplňován, závažné nesrovnalosti
nebyly zjištěny. Systém administrování, realizace, financování a kontroly finančních mechanismů (FM) EHP/Norska je
nastaven a probíhá převážně správně. Závažné nedostatky nebyly identifikovány. Byly shledány některé dílčí problémy
v oblasti projektového řízení v době udržitelnosti projektů, monitorování procesu, metodice účtování příjmů a výdajů na
projekty a technickou asistenci FM EHP/Norska. Externí kontrolou byly identifikovány chyby ve výkonu průběžné
kontroly sub-projektů, ale tyto jsou postupně napravovány. Je očekáváno, že nebude plně využito alokovaných zdrojů
pro individuální projekt „Rekonstrukce druhově bohatých lučních společenstev ve ZK“. S ohledem na nové
programovací období 2009-2013 a cíl maximálního čerpání zdrojů FM EHP/Norska se jeví vhodným zajistit účast
zástupců ZK v hodnocení kvality na úrovni ministerstev a využití potencionálu norského partnerství v projektech. Řízení
včetně řízení rizik je převážně účinné, vykazuje pouze dílčí nedostatky. Řídící a kontrolní mechanismy fungují. Vnitřní
kontrolní systém je ve větší míře přiměřený a účinný.
Další probíhající audity:
4
Operativní audit č. 8/2009
– informační systém Zlínského kraje na odboru Kancelář ředitele byl zařazen jako
operativní audit do plánu interních auditů pro rok 2009. Jeho cílem je prověřit a posoudit rizika spojená s bezpečností
provozovaných informačních a komunikačních technologií, informačních systémů, operačních systémů, softwarových
nástrojů a zpracování dat. Audit předmětné oblasti je realizován interním auditem v podmínkách našeho KÚ poprvé a
pro jeho rozsah a nutnosti testování pokračuje i v prvních měsících roku 2010.
Audit č. 9/2009
– investiční projekty ZK a PO ZK spolufinancované ze zdrojů EU na odboru řízení dotačních programů,
odboru investic a dalších věcně příslušných odborech byl zařazen na základě míry rizika v dané oblasti a požadavku
ředitele KÚ do plánu Interních auditů pro rok 2009. Jeho účelem je prověření procesu přípravy a realizace investičních
projektů kofinancovaných ze zdrojů EU a souladu s legislativním a smluvním rámcem projektů. Z důvodu náročnosti
auditu a rozsahu auditní práce audit pokračuje i v roce 2010 a jeho ukončení je plánované na měsíc březen.
Nerealizované plánované audity:
Z důvodu rozsahu operativního auditu informačního systému ZK a auditu investičních projektů ZK a PO ZK
spolufinancovaných ze zdrojů EU nebyl ředitelem KÚ ZK další plánovaný operativní audit zařazen a
následný audit
přijetí a účinnosti nápravných opatření z provedených auditů byl posunut do roku 2010.
V rámci činnosti útvaru interního auditu v roce 2009 bylo poukázáno na 48 zjištění, z nichž žádné nebylo přímé
finanční povahy (neúčelné, nehospodárné, neefektivní použití finančních prostředků, porušení rozpočtové kázně).
K uvedeným zjištěním bylo přijato celkem 38 doporučení. Realizace doporučení bude prověřována následným auditem
v měsících únor a březen 2010.
2.
Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol u národních a zahraničních prostředků
a) Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol v rámci národních prostředků včetně zhodnocení přiměřenosti a
účinnosti zavedeného systému této kontroly dle přílohy č. 4.
Zlínský kraj zřizuje 141 příspěvkových organizací. V roce 2009 byla provedena komplexní kontrola
hospodaření zřízených příspěvkových organizací, kterou provádělo kontrolní oddělení Kanceláře ředitele u 20
organizací, což představuje 14 % z celkového počtu.
Druhou oblastí kontroly byla kontrola poskytnutých veřejných prostředků, kterou vykonávalo kontrolní
oddělení, tak i ostatní odbory v rámci poskytnutých veřejných podpor.
V 10 případech bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně, za které byl uložen příslušné organizaci odvod
do rozpočtu Zlínského kraje. Celkový objem odvodu a penále za porušení rozpočtové kázně činil u těchto
organizací 118 569 Kč. Celkové vyměřené odvody za porušení rozpočtové kázně činí 278 841 Kč
Je možné konstatovat, že nastavený systém kontrol splňuje požadovaná kritéria a cíle, a to dodržování
právních předpisů a vnitřních směrnic organizací a zřizovatele při hospodaření s veřejnými prostředky
a k zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nehospodárnému, neúčelnému a neefektivnímu
nakládání s nimi.
b) ZK obdržel v roce 2009 prostředky ze společného regionálního programu. V obou těchto oblastech kraj
prováděl průběžné veřejnoprávní kontroly u jednotlivých příjemců této podpory. Celkový objem
zkontrolovaných prostředků v rámci programu SROP činil 81 949 tis. Kč, tj. 86 % poskytnutých prostředků.
Dále proběhly tři kontroly prostředků poskytnutých z Norska v celkovém objemu 35 489 tis. Kč, zkontrolováno
100 % poskytnutých prostředků. Objem vymáhaných prostředků činil 124 tis. Kč.
3.
Uvedení hlavních problémů, které nepříznivě ovlivnily činnost ZK
V oblasti čerpání strukturálních fondů EU způsobovalo obtíže nedodržování harmonogramu výzev v rámci operačních
programů a nedostatek informací o jejich zaměření. Plánované termíny vyhlášení výzev nebyly řídícími orgány
jednotlivých operačních programů dodržovány a byly vyhlašovány i s několikaměsíčním zpožděním. Navíc ve většině
případů nebyly v předstihu k dispozici důležité informace o konkrétním zaměření výzev, podporovaných aktivitách,
oprávněných žadatelích/příjemcích podpory apod. Tyto informace jsou získávány většinou až v okamžiku vyhlášení
výzvy a někdy dokonce až v průběhu vyhlášené výzvy. Časový prostor na kvalitní přípravu projektu je tak výrazně
omezen. Výše zmíněné problémy komplikují plánování a přípravu projektových žádostí do operačních programů i
plánování zdrojů, nutných na přípravu a realizaci EU projektů.
U prostředků čerpaných z EU v rámci jednotlivých dotačních titulů mají na činnost ZK nepříznivý vliv nejasná procesní
pravidla v oblasti porušení rozpočtové kázně.
5
Ovlivňování zaměstnanců vykonávajících kontrolu nebylo vedoucím zaměstnancům KÚ ZK hlášeno.
4.
Informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených mezinárodních smluv.
Žádná mezinárodní organizace v roce 2009 neprováděla přímo ve ZK kontrolu podle mezinárodních smluv.
5.
Přehled přijatých opatření ředitelem KÚ ZK.
Ředitel KÚ ZK dbá v rámci provozních výdajů, aby tyto byly účelně, hospodárně a efektivně vynakládány, vytváří
podmínky pro příznivé kontrolní prostředí a nezávislý výkon interního auditu. Systém řízení a kontroly byl udržován na
dobré úrovni a zlepšován v roce 2009 např. těmito doporučeními a opatřeními:
Doporučení z auditů
-
snížit pracnost, zkvalitnit monitoring a kontroling v systému poskytování cestovních náhrad,
-
důsledně zadávat požadavky na odborná školení a vzdělávání do personálního informačního systému,
-
zajistit podpisové vzory pro schvalování operací (rozhodnutí o veřejných zakázkách, smlouvy, objednávky, žádosti)
vyplývající z odpovědnosti za činnost dle organizačního řádu,
-
zajistit kontrolní zpětnou vazbu v SW-PIS pro spolehlivou analýzu výdajů na vzdělávání zaměstnanců KÚ ZK dle
jednotlivých odborů,
-
po úhradě a proúčtování smluvního vztahu v kalendářním roce nevyčerpané prostředky uvolňovat k dalšímu
využití,
-
proškolit příslušné zaměstnance odborů v kontrolních dovednostech s využitím poznatků kontrolního oddělení se
zaměřením na stanovení podmínek ve smlouvách při poskytování veřejné podpory a kontrolu jejich plnění,
-
zahrnout do vzorku následné kontroly a provádět následnou kontrolu na místě dotací a finančních výpomocí
z rozpočtu ZK u obchodních (OS) a obecně prospěšných společností (OPS) ZK,
-
zlepšit výkon průběžné veřejnosprávní kontroly poskytovaných dotací OS a OPS ZK. Smluvní podmínky čerpání a
vyúčtování dotací stanovit tak, aby požadavky na použití, čerpání a vyúčtování dotací byly reálné, srozumitelné,
jednoznačné, doložitelné a kontrolovatelné,
-
nastavit způsob a personální zajištění sledování uceleného monitoringu grantových projektů OP VK,
-
zajistit provádění kontrol dodržování podmínek udržitelnosti projektu jako součást prováděných kontrol na místě,
-
zajistit archivaci veškerých dokumentů souvisejících s realizací projektů technické pomoci OP VK stanovenou
řídícím orgánem, postupovat v souladu s Rozhodnutím o poskytnutí dotace a Příručkou pro archivaci,
-
zlepšit výkon průběžné kontroly skupinového projektu „Program uchování, obnovy a zpřístupnění hmotného
kulturního dědictví ve Zlínském kraji“,
-
v systému projektového řízení nastavit postupy a odpovědnosti pro zajištění úkolů ZK v době udržitelnosti.
Opatření z řízení rizik se dotýkala těchto oblastí:
-
ošetření dopadu celosvětové finanční krize – nižších daňových příjmů v rozpočtu ZK na rok 2009,
-
ujasnění procesu a realizačních podmínek pro implementaci E-governmentu, Zákona o elektronizaci (Zákon č.
300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů) v podmínkách KÚ ZK,
-
účinná řídící kontrola při zajištění archivace dokumentace zakázek a veřejných zakázek k projektům,
-
konzultační a metodická pomoc příjemcům dotací v oblasti dodržování stanovených podmínek u veřejných zakázek
v rámci projektů EU,
-
systémové vysílání zaměstnanců KÚ ZK na vstupní a průběžné školení o finanční kontrole, účetnictví,
rozpočetnictví,
veřejných zakázkách, implementaci a využívání fondů EU i komunikaci,
-
realizace systému vzdělávání vedoucích úředníků,
-
pravidelné roční hodnocení kvality interního auditu,
-
pořádání akcí metodické pomoci pro obce v oblasti přenesené působnosti i metodických dohlídek v oblasti
účetnictví obcí,
-
pravidelné pracovní setkávání auditorů ZK s interními auditory obcí a příspěvkových organizací ZK s předáváním
dobré praxe,
-
úspěšné pokračování dlouhodobého projektu Informační strategie s cílem vyšší efektivnosti řízení,
-
realizace projektu Strategie řízení lidských zdrojů ve ZK s cílem zefektivnění řízení lidských zdrojů,
-
motivační úkoly pro zaměstnance zaměřené na dosahování strategických cílů ZK,
-
zjednodušování procesů a navazujících SW v činnostech KÚ,
-
realizace projektů posilujících řádnou správu a řízení organizace - rozvoj projektového řízení, procesního řízení
s mapováním procesů uvnitř KÚ,
-
přijímání či novelizace vnitřních norem ZK formalizujících prováděcí, řídící a kontrolní postupy u činností KÚ ZK
v návaznosti na platné právní předpisy ČR a EU,
-
aktualizace organizačního řádu se stanovením odpovědností či oprávnění,
6
-
rozšiřování využití Manažerského informačního systému,
-
dodržování pravidel pro výkon cenové kontroly,
-
zjednodušení metodiky pro poskytování veřejné podpory z rozpočtu ZK,
-
zkvalitnění výkonu veřejnosprávní kontroly na místě u příjemců veřejné podpory,
-
zdokonalení řízení projektů financovaných ze zdrojů EU.
K průběžnému sledování řešení úkolů napomáhá SW Helpdesk. Ke zvládání úkolů v oblasti systému řízení a kontroly,
vytváření příznivého řídícího a kontrolního prostředí a v oblasti kvalifikovaného výkonu finanční kontroly slouží porady
vedoucích odborů a kolegia ředitele KÚ, jednání ředitele KÚ s představiteli samosprávy ZK a zřizování odborných
pracovních skupin.
6. Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol předložených příspěvkovými organizacemi a obcemi v rámci
územního odboru kraje
Z celkového počtu 305 obcí a 141 příspěvkových organizací kraje předložilo zprávu v elektronické podobě 371
předkladatelů, 59 předkladatelů zprávu předložilo v tištěné podobě a byla vložena do systému ručně a 15 obcí zprávu
nepředložilo. Jedná se o obce malé, s neuvolněnými starosty, které vzhledem ke své velikosti a malému objemu
finančních prostředků, se kterými hospodaří nezřizují příspěvkové organizace, ani neposkytují veřejnou podporu.
Tito předkladatelé ročních zpráv vykázali sankce a pokuty za porušení rozpočtové kázně při čerpání účelových
prostředků ze státního rozpočtu a to jejich neoprávněným, nesprávným čerpáním nebo porušením stanovených
finančních podmínek při jejich čerpání – řádek 1 přílohy č. 2.
V řádku 2 téže přílohy jsou uvedeny sankce, které vyměřoval kraj.
V řádku 3 jsou uvedeny sankce za pozdní nebo nesprávné odvody zdravotních pojišťoven a sociálního zabezpečení,
doměrky daní.
S pozdravem
7