Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.


 
 

 
 
Ministerstvo financí České republiky 
Oddělení 171 – harmonizace finanční kontroly ve veřejné 
Ing. Vladimír Kutý 
ředitel krajského úřadu 
správě 
Letenská 15 
118 10  PRAHA 1 
 
 
 
 
 
 
 
 
datum 
oprávněná úřední osoba 
číslo jednací 
spisová značka 
5. března 2010 
Ing. Marie Hermanová 
KUZL 15 322/2010 KŘ 
  
 
 
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem veřejné správy a přiměřenosti a účinnosti 
zavedeného systému finanční kontroly Zlínského kraje za rok 2009 

 
 
1.  Zhodnocení  výsledků  řídící  kontroly,  interního  auditu  a  přiměřenosti  a  účinnosti  vnitřního  kontrolního  systému 
Zlínského kraje (dále jen „ZK“) 
 
a)
  ZK  systematicky  vytváří  podmínky  pro  příznivé  kontrolní  prostředí  v souladu  se  zákonem  o  finanční  kontrole  ve 
veřejné správě, který stanovuje procesní pravidla pro výkon kontrol, šetření nesrovnalostí, veřejného auditu a dohledu 
nad  vnitřními  řídícími  a  kontrolními  systémy  a  zakotvuje  kontrolní  systém  orgánu  veřejné  správy  jako  systém 
předběžné, průběžné a následné kontroly.  
 
Oprávnění  a  povinnost  výkonu kontrol,  které  nevyplývají  přímo  ze  zákona  o  krajích  a  zákona  o  finanční  kontrole  ve 
veřejné  správě,  jsou  na  KÚ  ZK  upravena  ve  vnitřních  normách  -  v organizačním  řádu,  pracovním  řádu,  směrnici  o 
postupu KÚ ZK při výkonu dozoru, kontrole obcí a plnění usnesení vlády, metodickém pokynu o vnitřním kontrolním 
systému včetně nastavení kontrolních postupů, metodickém pokynu o přípravě a realizaci akcí reprodukce majetku ZK, 
směrnici o systému zpracování účetnictví, oběhu účetních dokladů a provádění hospodářských a bankovních dispozic a 
směrnici o závazném postupu pro provádění pokladních operací. Vnitřní normy jsou průběžně aktualizovány.  
 
Podle zásady řádného finančního řízení musí být hospodaření s veřejnými prostředky hospodárné, efektivní a účinné. 
Zvláštní  zřetel  je  kladen  na  rizika  spojené  s účinností  vnitřního  kontrolního  systému.  Organizace  vnitřních  řídících  a 
kontrolních systémů klade požadavky na řídící schopnosti a kvalifikaci zaměstnanců.  
 
Kvalifikace zaměstnanců je klíčem pro účinné fungování finančního řízení a finanční kontroly. Ve ZK je kladen důraz na 
znalosti  zaměstnanců  v oboru  finanční  kontroly  a  navazujících  oborů.  Všichni  zaměstnanci  vstupující  do  pracovního 
poměru ke ZK v roce 2009 byli proškoleni z principů finanční kontroly již v rámci vstupního vzdělávání. Jedná se o 41 
zaměstnanců.  Odbornost  zaměstnanců  ve  finančním  řízení,  rozpočtování,  správě  a  kontrole  byla  předmětem 
průběžného vzdělávání u 246 účastníků. Dalším tématem bylo  čerpání prostředků ze strukturálních fondů, ve kterém 
bylo vyškoleno 103 zaměstnanců. Průběžné školení v oblasti veřejných zakázek absolvovalo 28 zaměstnanců. Zkoušku 
odborné  způsobilosti  při finančním  hospodaření  složilo  10  zaměstnanců  KÚ  ZK.  V oblasti  kontroly  je  kladen  zvláštní 
důraz  na  vedoucí  zaměstnance,  z nichž  v hodnoceném  období  absolvovalo  kurz  „vzdělávání  vedoucích  úředníků“  11 
zaměstnanců. V souvisejících tématech bylo proškoleno 147 zaměstnanců.   
 
Snaha  o  kvalifikovaný  výkon  finanční  kontroly  je  impulzem  pro  zdokonalování  principů  vnitřního  finančního  řízení  a 
kontroly  cestou  rozšiřování  znalostí  a  odbornosti  zaměstnanců  formou  vzdělávání  na  všech  úrovních.  Každý 
zaměstnanec  je  pro  svou  pracovní  náplň  zaškolen.  Uplatňovány  jsou  všechny  formy  kontrolních  mechanismů  od 
samokontroly,  kontroly  nadřízeným  zaměstnancem,  kontrolním  oddělením  či  útvarem  interního  auditu,  až  po  externí 
auditory či dozorové orgány ministerstev. 
 
Jednotlivé  odbory  Krajského  úřadu  ZK  (dále  jen  „KÚ  ZK“)  zpracovávají  každoročně  plány  kontrolní  a  metodické 
činnosti
, jejichž nedílnou součástí je finanční kontrola. Formalizované písemné vyhodnocení plánů jednotlivých odborů 
za  rok  2009  proběhlo  v lednu  2010  a  výsledná  monitorovací  zpráva  za  rok  2009  byla  předložena  řediteli  KÚ  ZK 
v únoru 2010 a zveřejněna na  intranetu ZK. Převážná část plánovaných kontrol byla vykonána, případně operativně 
doplněna nebo se zdůvodněním posunuta do dalšího období.  
 
 1  
 
 

Radě  ZK  je  pololetně  předkládána  k projednání  zpráva  o  výsledních  kontrol  a  interních  auditů.    Souhrnné  výsledky 
kontrolní činnosti úřadu jsou zveřejňovány také ve Výroční zprávě KÚ ZK, kterou projednává Rada ZK i Zastupitelstvo 
ZK. 
 
Součástí  každého  interního  auditu  je  posuzování  nastavení  a  účinnosti  vnitřního  kontrolního  systému.  Z  projektu 
Kontrolní  a  kontrolingové  mechanismy  ZK,  který  prověřil  nastavení  a  fungování  systému  kontrol,  kontrolingu  a 
monitoringu  a  jeho  efektivnosti  a  účinností  jak  uvnitř  KÚ,  tak ve  vztahu  ke  zřízeným  a  založeným  společnostem  ZK 
vzešlo zjištění, že kontrolní systém je nastaven správně a je funkční. Nedostatky v systému pravidelného kontrolingu a 
monitoringu jsou postupně řešeny. 
 
Útvar  interního  auditu  vykonal  v roce  2009    8  auditů,  kontrolní  oddělení  Kanceláře  ředitele  kromě  soustavného 
provádění přezkumů hospodaření obcí provedlo 20 veřejnosprávních kontrol hospodaření příspěvkových organizací ZK 
na  místě.  Při  kontrole  poskytnutých  veřejných  podpor  ze  ZK  a  státního  rozpočtu  bylo  věcně  příslušnými  odbory 
provedeno  v rámci  předběžné  veřejnosprávní  kontroly  žadatelů,  průběžné  veřejnosprávní  kontroly  příjemců  veřejné 
podpory, následné  dokladové kontroly vyúčtování  veřejné  podpory  u  příjemců  a  následné  veřejnosprávní  kontroly  na 
místě u příjemců ve spolupráci  s kontrolním oddělením kanceláře ředitele  formou kontroly vzorku operací provedeno 
v úhrnu  1916  kontrolních  akcí.  U  žadatelů  o  příspěvky  a  náhrady  při  hospodaření  v lesích  bylo  formou  předběžné 
kontroly prověřeno 757 žadatelů a 37 příjemců veřejné podpory bylo zkontrolováno na místě.  
V roce 2009 probíhaly také předběžné, průběžné i následné kontroly projektů financovaných z fondů EU a to ve 190 
případech, z toho u 40 vzorků projektů proběhly kontroly na místě.   
 
Odvody a penále podle zvláštních právních předpisů za ZK v roce 2009 činily 1 tis. Kč a týkaly se daňového penále.  
  
V rámci dílčího přezkoumání  hospodaření ZK ministerstvem financí za rok 2009 nebyly zjištěny chyby a nedostatky 
dle  §  10  odst.  3  písm.  c)  zákona  č.  420/2004  Sb.  spočívající  zejména  v porušení  rozpočtové  kázně,  neúplnosti, 
nesprávnosti    či  neprůkaznosti  vedení  účetnictví,  ani  chyby  a nedostatky  méně  závažného  charakteru  ve  smyslu  cit. 
ustanovení § 10 odst. 3 písm. b). Přezkoumání hospodaření bude dokončeno v dubnu 2010. 
 
Strategické  záměry
,  cíle  a  úkoly  ZK,  jsou  stanoveny  v Programu  rozvoje  územního  obvodu  Zlínského  kraje, 
rozpracovány  do  dlouhodobých  záměrů  či  koncepcí  školství,  zdravotnictví,  dopravy,  územního  plánu  atd.  Program  je 
vždy pro příslušný rok aktualizován a za uplynulé období vyhodnocován. Prioritou ZK v roce 2009 se stala  zejména 
oblast přípravy informační strategie a realizace strategie v oblasti řízení lidských zdrojů.  
 
Strategické  úkoly  za  rok  2009  byly  plněny.  Plnění  bylo  projednáváno  na  úrovni  orgánů  ZK.  Další  úkoly  vyplývající 
z potřeb ZK schválené orgány ZK kontroluje Kontrolní výbor Zastupitelstva ZK (dále ZZK), případně Finanční výbor ZZK 
dle usnesení oprávněného orgánu a předkládá jim zpětně zprávy o zjištěních.  Výsledky kontrolní činnosti a interního 
auditu KÚ ZK se kromě výborů ZZK zabývá také Rada ZK. 
 
b)
 Systém posuzování závažnosti rizik spojených se zajišťováním úkolů ZK je využíván. S účinností od 1. 1. 2006 platí 
směrnice KÚ ZK „Systém řízení rizik KÚ ZK“. V únoru 2009 byl vydán katalog rizik pro rok 2010 včetně doporučení na 
ošetření rizik a v únoru 2010 byla vypracována roční hodnotící zpráva o systému řízení rizik. Byla doplněna specifická 
rizika  vyplývající  z konkrétních  činností.  Katalog  rizik  pro  rok  2009  byl  rozšířen  o  rizika  související  s dopadem 
ekonomické krize, elektronizací ve státní správě a s ní souvisejícím systémem datových schránek, přípravou, realizací, 
administrací a řízením projektů. Plnění opatření ke snížení rizik bylo kontrolováno. Průběžné řízení rizik probíhá v rámci 
řídící kontroly. Riziky se průběžně zabývá interní audit při všech svých šetřeních. Výsledky jsou zachyceny ve zprávách 
interního auditu. 
 
Finanční rizika se mohou objevovat u použití prostředků, o nichž rozhodují orgány ZK. Na rizika spojená s operacemi je 
poukazováno v předkládaných důvodových zprávách, ale vlastní rozhodnutí o poskytnutí prostředků a přijetí míry rizika 
náleží  ze  zákona  o  krajích  těmto  orgánům.  Řádné  využití  těchto  prostředků  je  ošetřeno  vnitřními  pravidly  ZK  či 
smluvně tak, aby míra rizika byla na přijatelné úrovni.  
 
c) Odpovědnost vedoucích a ostatních zaměstnanců ZK v kontrolních procesech je jednoznačně vymezena organizačním 
řádem, soustavou vnitřních norem ZK a popisy pracovních funkcí jednotlivých zaměstnanců. Oprávnění ke schvalování 
finančních operací v rámci řídící kontroly je zachyceno v podpisových vzorech, které se systematicky aktualizují. Zde je 
řešeno též delegování odpovědnosti v době zastupování. Systém je nastaven tak, aby byly odděleny funkce přípravy 
operace,  schvalování  a  zpracování  v účetnictví.  V případě  způsobení  škody  zaměstnancem  zaměstnavateli,  kterým  je 
Zlínský kraj je vedeno řízení ve smyslu vnitřní normy ZK o náhradě škody a jejím vymáhání. 
 
d)  Zajištění  informačních  funkcí  v rámci  systému  finanční  kontroly  je  upraveno  ve  vnitřních  normách  ZK,  zvláště 
v metodickém  pokynu  o  vnitřním  kontrolním  systému,  který  řeší  postup  jak  při  zjištěných  nedostatcích  v rámci  řídící 
kontroly, tak při zjištění porušení rozpočtové kázně v rámci veřejnosprávní kontroly.  
Plnění hlavních cílů a uplatňování společných zásad pro organizaci vnitřních řídících a kontrolních systémů je  v rámci 
fungování vnitřního kontrolního systému metodicky usměrňováno a koordinováno na všech úrovních KÚ. 
 2  
 
 

O ukládání a případném prominutí odvodů a sankcí za porušení rozpočtové kázně ZK rozhodují příslušné orgány ZK. 
Předkládání  nesprávných  nebo  neúplných  informací  nebylo  v roce  2009  zjištěno  ani  interním  auditem  ani  v rámci 
dílčího přezkumu hospodaření ZK za rok 2009 ministerstvem financí. 
 
e)  Zajištění  průběžného  sledování  a  prověřování  systému  finanční  kontroly  je  ošetřeno  postupy  uvedenými  v 
metodickém  pokynu  o  vnitřním  kontrolním  systému,  směrnicí  o  oběhu  dokladů  a  pokladních  operacích.  Úroveň  řídící 
kontroly prověřuje následně výběrovým způsobem interní audit v rámci všech prováděných auditů. V roce 2009 nebylo 
zjištěno přímé vynaložení finančních prostředků, které by bylo nehospodárné, neúčelné nebo neefektivní. 
U protokolů z  veřejnosprávních kontrol u příspěvkových organizací ZK a u příjemců veřejné podpory ze ZK v případě 
zjištění  porušení  rozpočtové  kázně  platí  povinnost  předkládání  protokolů  na  ekonomický  odbor  KÚ  ZK  k vyměření 
odvodu a sankcí. Veškeré protokoly z veřejnosprávních kontrol jsou soustřeďovány na kontrolním oddělení Kanceláře 
ředitele, kde probíhá dozor nad vyměřením sankcí z porušení rozpočtové kázně. Plnění jiných opatření (kromě vyměření 
odvodů a sankcí) z veřejnosprávních kontrol sleduje věcně příslušný odbor. V případě potřeby tento provádí následnou 
kontrolu. 
 
f) Dosahování výsledků činností a schválených cílů ZK a realizace doporučení z jednotlivých auditů. 
Interní  audit  nezávisle  a  objektivně  přezkoumává  a  vyhodnocuje  zejména,  zda  jsou  v činnosti  ZK  dodržovány  právní 
předpisy, vnitřní směrnice a stanovené postupy, přijímány opatření k vyloučení nebo zmírnění rizik, zda řídící kontrola a 
vnitřní kontrolní systém jsou dostatečně účinné a je zabezpečen systém ochrany veřejných prostředků. Auditní postupy 
prověřují především účinnost provedených předběžných, průběžných a následných řídících kontrol a to zejména tím, že 
zpětně  výběrovým  způsobem  revidují  a  vyhodnocují  provedené  operace.  Při  hodnocení  funkčnosti  se  zaměřují 
především na dodržování zásad řádného vedení a řízení ZK a jeho hospodaření s veřejnými prostředky. 
 
Hodnocením  dosahování  výsledků  činností  KÚ  ZK  a  schválených  cílů  ZK  se  pravidelně  zabývá  vedení  ZK,  kolegium 
ředitele,  rada  ZK  i  zastupitelstvo  ZK  včetně  výborů  i  komisí  těchto  orgánů  se  zastoupením  občanů  ZK  i  mimo  řady 
volených osob. Hodnocení dílčích výsledků činnosti a dosahování stanovených cílů a jejich souladu se strategií ZK je též 
předmětem  výkonu  každého  relevantního  interního  auditu.  Ve  ZK  v roce  2009  nebyly  zjištěny  jevy  závažnějším 
způsobem nepříznivě ovlivňující činnost ZK. 
  
Plán interního auditu pro rok 2009 zahrnoval tato témata:   
 
1.  Cestovní náhrady 
2.  Výdaje na vzdělávání zaměstnanců KÚ ZK 
3.  Smlouvy a objednávky 
4.  Dotace z rozpočtu ZK obchodním a obecně prospěšným společnostem ZK 
5.  Financování a kontrolní systém projektů v rámci Finančních mechanismů EHP/Norsko  
6.  Neinvestiční projekty ZK a PO ZK spolufinancované ze zdrojů EU 
7.  Investiční projekty ZK a PO ZK spolufinancované ze zdrojů EU 
8.  Operativní audit 
9.  Operativní audit 
10.  Následný audit přijetí a účinnosti nápravných opatření z provedených auditů  
 
Audit č. 1/2009 – systém cestovních náhrad zaměstnanců ZK na odboru ekonomickém a odboru Kancelář ředitele 
 
Při  auditu  bylo  zjištěno,  že  proces  poskytování  cestovních  náhrad  zaměstnancům  ZK  je  nastaven  a  je  vykonáván 
v souladu s legislativou a metodikou ZK. Finanční kontrola výdajů na cestovné probíhá správně v systému limitovaného 
příslibu Kanceláře ředitele a limitů odborů. Proces je podpořen SW 602. Kontrola vyúčtování jednotlivých pracovních 
cest  na  odboru  ekonomickém  probíhá  správně,  nároky  jsou  poskytovány  ve  správné  výši  a  jsou  řádně  doloženy. 
Účtování  cestovních  náhrad  je  v souladu  s legislativním  rámcem.  Dílčí  problémy  jsou  v systému  vnitroorganizačního 
účetnictví, v zajištění plné kontinuity evidencí. Je třeba zabezpečit soulad pomocné evidence SW 602 s účetní evidencí 
a  upravit  metodiku  účtování  tak,  aby  informace  o  cestovném  podávaly  příkazcům  operací  úplnou,  přesnou  a 
srozumitelnou informaci o výdajích na cestovné v rámci limitů odborů. Řízení procesu je přehledné a převážně účinné. 
Řídící a kontrolní mechanismy jsou funkční. Řízení rizik je aplikováno. Vnitřní kontrolní systém je přiměřený a účinný.   
 
Audit č. 2/2009 - výdaje na vzdělávání zaměstnanců KÚ ZK na odboru Kancelář ředitele, odboru řízení lidských zdrojů 
a dalších věcně příslušných odborech. 
 
Výsledkem auditu bylo zjištění, že systém vzdělávání zaměstnanců KÚ ZK probíhá dle nastavených vnitřních norem a 
platné legislativy. Odbor řízení lidských zdrojů, oddělení personálních věcí a vzdělávání průběžně sleduje a rekapituluje 
výdaje  na  vzdělávání.  Přehledná  evidence  vzdělávacích  akcí  je  vedena  v SW-PIS.  Čerpané  finanční  prostředky  jsou 
účtovány  a  data  zadány  v  SW  Ginis-UCT.  Položka  výdajů  na  vzdělávání  je  rozpočtována  a  evidována.  Výdaje  na 
vzdělávání jsou sledovány na odboru Kancelář ředitele souhrnně za celý KÚ ZK. Spolupráce v oblasti vzdělávání odboru 
ŘLZ s odbory STR i ŘDP je velmi dobrá, jsou prováděny analýzy vzdělávacích potřeb, je zohledňována možnost úspory 
finančních  prostředků  vzhledem  k možnosti  profinancování  ze  zdrojů  projektu  EU.  Hospodárnost  při  vynakládání 
 3  
 
 

veřejných  prostředků  je  zajištěna.  Řízení  procesu  na  strategické  a  taktické  úrovni  je  zajištěno,  operativní  řízení  je 
zdokonalováno.  
 
Audit č. 3/2009 – smlouvy a objednávky na odboru právním a Krajském živnostenském úřadě, odboru ekonomickém a 
dalších věcně příslušných odborech  
 
Při  auditu  bylo  zjištěno,  že  uzavírání  dodavatelských  a  odběratelských  smluvních  vztahů  probíhá  v zásadě  s platnou 
legislativou a navazujícími vnitřními normami.  Odbor PŽÚ vede evidenci smluv v listinné podobě řádně. Smlouvy jsou 
k fyzické evidenci na odbor PŽÚ předávány ve většině případů v určeném termínu. Byly zjištěny nedostatky s plněním 
povinností v oblasti zpracování aktuálních seznamů smluv a pravidelných revizí smluv ze strany zpracovatelů.  Nebyly 
shledány  nedostatky  v zaúčtování.  V rozpočtování  příjmů  a  výdajů  rovněž  nebyly  zjištěny  žádné  nedostatky  a  jejich 
zaúčtování  je  v souladu  s platnou  rozpočtovou  skladbou.  Příkazce  operace,  správce  rozpočtu  i  hlavní  účetní  plní  své 
povinnosti v rámci řídící finanční kontroly, kterou stvrzuje svým podpisem. Řídící a kontrolní mechanismy auditovaného 
systému jsou funkční včetně řízení rizik.  
 
Audit č. 4/2009 – dotace z rozpočtu ZK obchodním a obecně prospěšným společnostem ZK  na odboru strategického 
rozvoje  kraje,  odboru  dopravy  a  silničního  hospodářství,  odboru  kultury  a  památkové  péče,  odboru  ekonomickém  a 
odboru Kancelář ředitele   
 
Audit  prokázal  že,  poskytování  a  vyúčtování  veřejné  podpory  z rozpočtu  ZK  OS  a  OPS  ZK  probíhá  ve  shodě 
s legislativním rámcem. Vnitřní kontrolní systém ZK při výkonu veřejnosprávní kontroly není zcela dodržován. Kontrola 
plnění smluvních podmínek a vyúčtování veřejné podpory na VPO vykazuje známky formálnosti a chybí záznam o jejím 
provedení. Následná kontrola na místě u příjemců dotací spíše neprobíhá. Koordinace činností mezi odbory a přenos 
informací od OS a OPS ZK není optimální. Definování smluvních podmínek s příjemci podpory, zejména pro čerpání a 
vyúčtování dotací není jednoznačné. Řídící  a kontrolní mechanismy auditovaného systému jsou převážně funkční.  Při 
řízení  procesu  je  vycházeno  z obecné  metodiky  ZK  (organizační  řád,  vnitřní  kontrolní  systém  a  rozpočet  ZK).  Řízení 
rizik je aplikováno. Vnitřní kontrolní systém je převážně přiměřený a převážně účinný. 
 
Audit  č.  5/2009  –  neinvestiční  projekty  ZK  a  PO  ZK  spolufinancovaných  ze  zdrojů  EU  na  odboru  řízení  dotačních 
programů, odboru ekonomickém a dalších věcně příslušných odborech 
 
Evidence žádostí, alokací a čerpání prostředků všech žadatelů, tedy i příspěvkových organizací ZK na odboru ŘDP je 
zajištěna,  je  sestaven  plán  a  rozpočet  globálních  grantů  (GG).  Přehledy  schválených  projektů  PO  ZK  a  související 
alokace finančních prostředků odbor ŘDP odboru ŠK nepředává, není zajištěna vazba na budoucí rozpočet. Existuje zde 
riziko  neefektivního  využívání  finančních  prostředků.  Monitoring  GG  OP  VK  je  realizován,  avšak  není  zcela  nastaven 
způsob  a  personální  zajištění  sledování  uceleného  monitoringu  jednotlivých  projektů  GG  OP  VK.  Technická  asistence 
v rámci GG OP VK je zajištěna. Při prověřování postupů, činností a plnění povinností v souvislosti se zajištěním systému 
realizace  Projektů  Technické  asistence  5.1.,  5.2.  a  5.3.  bylo  zjištěno,  že  systém  probíhá  v souladu  s  platnou 
legislativou a vnitřními normami, jsou dodržovány stanovené postupy a podmínky „Rozhodnutí“  jsou plněny. Auditním 
šetřením příslušných účetních dokladů bylo zjištěno, že vedení účetnictví je správné, úplné, průkazné a srozumitelné. 
Předložené doklady byly zaúčtovány v souladu se zákonem o účetnictví a prováděcí vyhláškou a v souladu s platnou 
rozpočtovou skladbou. Řízení procesu na strategické a taktické úrovni je zajištěno. Operativní řízení je v současnosti 
zdokonalováno. Činnost kontroly financování projektů je nezávisle na sobě prováděna dvěma subjekty, projektovým a 
finančním  manažerem.  Projekty  jsou  před  jejich  proplacením  administrativně  prověřovány  oddělením  dotačních 
programů.  Řízení  procesu  vyžaduje  zvýšení  efektivity  monitoringu.  Řídící  a  kontrolní  mechanismy  auditovaného 
systému jsou nastaveny a fungují se střední účinností. Souhrnná rizikovost procesu je střední.  
 
Audit č. 6/2009 – financování a kontrolní systém projektů v rámci Finančních mechanismů EHP/Norsko na odboru 
řízení dotačních programů, odboru ekonomickém a dalších věcně příslušných odborech  
 
Soulad  auditovaného  procesu  s legislativním  rámcem  a  uzavřenými  smlouvami  je  naplňován,  závažné  nesrovnalosti 
nebyly zjištěny. Systém administrování, realizace, financování a kontroly finančních mechanismů (FM) EHP/Norska je 
nastaven a probíhá převážně správně. Závažné nedostatky nebyly identifikovány. Byly shledány některé dílčí problémy 
v oblasti projektového řízení v době udržitelnosti projektů, monitorování procesu, metodice účtování příjmů a výdajů na 
projekty  a  technickou  asistenci  FM  EHP/Norska.  Externí  kontrolou  byly  identifikovány  chyby  ve  výkonu  průběžné 
kontroly sub-projektů, ale tyto jsou postupně napravovány. Je očekáváno, že nebude plně využito alokovaných zdrojů 
pro  individuální  projekt  „Rekonstrukce  druhově  bohatých  lučních  společenstev  ve  ZK“.  S ohledem  na  nové 
programovací  období  2009-2013  a  cíl  maximálního  čerpání  zdrojů  FM  EHP/Norska  se  jeví  vhodným  zajistit  účast 
zástupců ZK v hodnocení kvality na úrovni ministerstev a využití potencionálu norského partnerství v projektech. Řízení 
včetně řízení rizik je převážně účinné, vykazuje pouze dílčí nedostatky. Řídící a kontrolní mechanismy fungují. Vnitřní 
kontrolní systém je ve větší míře přiměřený a účinný. 
 
Další probíhající audity: 
 4  
 
 

Operativní  audit  č.  8/2009  –  informační  systém  Zlínského  kraje  na  odboru  Kancelář  ředitele  byl  zařazen  jako 
operativní audit do plánu interních auditů pro rok 2009. Jeho cílem je prověřit a posoudit rizika spojená s bezpečností 
provozovaných  informačních  a  komunikačních  technologií,  informačních  systémů,  operačních  systémů,  softwarových 
nástrojů a zpracování dat.  Audit předmětné oblasti je realizován interním auditem v podmínkách našeho KÚ poprvé a 
pro jeho rozsah a nutnosti testování pokračuje i v prvních měsících roku 2010. 
 
Audit č. 9/2009 – investiční projekty ZK a PO ZK spolufinancované ze zdrojů EU na odboru řízení dotačních programů, 
odboru investic a dalších věcně příslušných odborech byl zařazen na základě míry rizika v dané oblasti a požadavku 
ředitele KÚ do plánu Interních auditů pro rok 2009. Jeho účelem je prověření procesu přípravy a realizace investičních 
projektů  kofinancovaných  ze  zdrojů  EU  a  souladu  s legislativním  a  smluvním  rámcem  projektů.  Z  důvodu  náročnosti 
auditu a rozsahu auditní práce audit pokračuje i v roce 2010 a jeho ukončení je plánované na měsíc březen. 
 
Nerealizované plánované audity: 
Z důvodu  rozsahu  operativního  auditu  informačního  systému  ZK  a  auditu  investičních  projektů  ZK  a  PO  ZK 
spolufinancovaných  ze  zdrojů  EU  nebyl  ředitelem  KÚ  ZK  další  plánovaný  operativní  audit  zařazen  a  následný  audit 
přijetí a účinnosti nápravných opatření z provedených auditů byl posunut do roku 2010.  
 
 
V rámci  činnosti  útvaru  interního  auditu  v roce  2009  bylo  poukázáno  na  48  zjištění,  z nichž  žádné  nebylo  přímé 
finanční  povahy  (neúčelné,  nehospodárné,  neefektivní  použití  finančních  prostředků,  porušení  rozpočtové  kázně). 
K uvedeným zjištěním bylo přijato celkem 38 doporučení. Realizace doporučení bude prověřována následným auditem 
v měsících únor a březen 2010.  
 
  
2. Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol u národních a zahraničních prostředků 
 
 
a)  Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol v rámci národních prostředků včetně zhodnocení přiměřenosti a 
účinnosti zavedeného systému této kontroly dle přílohy č. 4. 
 
Zlínský  kraj  zřizuje  141  příspěvkových  organizací.  V roce  2009  byla  provedena  komplexní  kontrola      
hospodaření zřízených příspěvkových organizací, kterou provádělo kontrolní oddělení Kanceláře ředitele u 20 
organizací, což představuje 14 % z celkového počtu. 
Druhou  oblastí  kontroly  byla  kontrola  poskytnutých  veřejných  prostředků,  kterou  vykonávalo  kontrolní 
oddělení, tak i ostatní odbory v rámci poskytnutých veřejných podpor.  
V 10  případech  bylo  zjištěno  porušení  rozpočtové  kázně,  za  které  byl  uložen  příslušné  organizaci    odvod      
do  rozpočtu  Zlínského  kraje.  Celkový  objem  odvodu  a  penále  za  porušení  rozpočtové  kázně  činil  u  těchto 
organizací 118 569 Kč. Celkové vyměřené odvody za porušení rozpočtové kázně činí 278 841 Kč 
Je  možné  konstatovat,  že  nastavený  systém  kontrol  splňuje  požadovaná  kritéria  a  cíle,  a  to  dodržování 
právních  předpisů  a  vnitřních  směrnic  organizací  a  zřizovatele  při  hospodaření  s veřejnými  prostředky            
a  k zajištění  ochrany  veřejných  prostředků  proti  rizikům,  nehospodárnému,  neúčelnému  a  neefektivnímu 
nakládání s nimi.  
 
b)  ZK  obdržel  v roce  2009  prostředky  ze  společného  regionálního  programu.  V obou  těchto  oblastech  kraj 
prováděl  průběžné  veřejnoprávní  kontroly  u  jednotlivých  příjemců  této  podpory.  Celkový  objem 
zkontrolovaných prostředků v rámci programu SROP činil 81 949 tis. Kč, tj. 86 % poskytnutých prostředků. 
Dále proběhly tři kontroly prostředků poskytnutých z Norska v celkovém objemu 35 489 tis. Kč, zkontrolováno 
100 % poskytnutých prostředků. Objem vymáhaných prostředků činil 124 tis. Kč. 
 
 
 
3. Uvedení hlavních problémů, které nepříznivě ovlivnily činnost ZK 
 
V oblasti čerpání strukturálních fondů EU způsobovalo obtíže nedodržování  harmonogramu výzev v rámci operačních 
programů  a  nedostatek  informací  o  jejich  zaměření.  Plánované  termíny  vyhlášení  výzev  nebyly  řídícími  orgány 
jednotlivých  operačních  programů  dodržovány  a  byly  vyhlašovány  i  s několikaměsíčním  zpožděním.  Navíc  ve  většině 
případů  nebyly  v předstihu  k dispozici  důležité  informace  o  konkrétním  zaměření  výzev,  podporovaných  aktivitách, 
oprávněných  žadatelích/příjemcích  podpory  apod.  Tyto  informace  jsou  získávány  většinou  až  v okamžiku  vyhlášení 
výzvy  a  někdy  dokonce  až  v průběhu  vyhlášené  výzvy.  Časový  prostor  na  kvalitní  přípravu  projektu  je  tak  výrazně 
omezen.  Výše  zmíněné  problémy  komplikují  plánování  a  přípravu  projektových  žádostí  do  operačních  programů  i 
plánování zdrojů, nutných na přípravu a realizaci EU projektů.    
 
U prostředků čerpaných z EU v rámci jednotlivých dotačních titulů mají na činnost ZK nepříznivý vliv nejasná procesní 
pravidla v oblasti porušení rozpočtové kázně. 
 
 5  
 
 

Ovlivňování zaměstnanců vykonávajících kontrolu nebylo vedoucím zaměstnancům KÚ ZK hlášeno. 
 
 
4. Informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených mezinárodních smluv. 
 
Žádná mezinárodní organizace v roce 2009 neprováděla přímo ve ZK kontrolu podle mezinárodních smluv. 
 
   
5. Přehled přijatých opatření ředitelem KÚ ZK.  
 
Ředitel  KÚ  ZK  dbá  v rámci  provozních  výdajů,  aby  tyto  byly  účelně,  hospodárně  a  efektivně  vynakládány,  vytváří 
podmínky pro příznivé kontrolní prostředí a nezávislý výkon interního auditu. Systém řízení a kontroly byl udržován na 
dobré úrovni a zlepšován v roce 2009 např. těmito doporučeními a opatřeními: 
 
Doporučení z auditů 

snížit pracnost, zkvalitnit monitoring a kontroling v systému poskytování cestovních náhrad, 

důsledně zadávat požadavky na odborná školení a vzdělávání do personálního informačního systému, 

zajistit podpisové vzory pro schvalování operací (rozhodnutí o veřejných zakázkách, smlouvy, objednávky, žádosti) 
vyplývající z odpovědnosti za činnost dle organizačního řádu, 

zajistit kontrolní zpětnou vazbu v SW-PIS pro spolehlivou analýzu výdajů na vzdělávání zaměstnanců KÚ ZK dle 
jednotlivých odborů,  

po  úhradě  a  proúčtování  smluvního  vztahu  v kalendářním  roce  nevyčerpané  prostředky  uvolňovat  k dalšímu 
využití, 

proškolit příslušné zaměstnance odborů v kontrolních dovednostech s využitím poznatků kontrolního oddělení se 
zaměřením na stanovení podmínek ve smlouvách při poskytování veřejné podpory a kontrolu jejich plnění, 

zahrnout  do  vzorku  následné  kontroly  a  provádět  následnou  kontrolu  na  místě  dotací  a  finančních  výpomocí 
z rozpočtu ZK u obchodních (OS) a obecně prospěšných společností (OPS) ZK, 

zlepšit výkon průběžné veřejnosprávní kontroly poskytovaných dotací OS a OPS ZK. Smluvní podmínky čerpání a 
vyúčtování dotací stanovit tak, aby požadavky na použití, čerpání a vyúčtování dotací byly reálné, srozumitelné, 
jednoznačné, doložitelné a kontrolovatelné, 

nastavit způsob a personální zajištění sledování uceleného monitoringu grantových projektů OP VK, 

zajistit provádění kontrol dodržování podmínek udržitelnosti projektu jako součást prováděných kontrol na místě,  

zajistit  archivaci  veškerých  dokumentů  souvisejících  s realizací  projektů  technické  pomoci  OP  VK  stanovenou 
řídícím orgánem, postupovat v souladu s Rozhodnutím o poskytnutí dotace a Příručkou pro archivaci, 

zlepšit  výkon  průběžné  kontroly  skupinového  projektu  „Program  uchování,  obnovy  a  zpřístupnění  hmotného 
kulturního dědictví ve Zlínském kraji“, 

v systému projektového řízení nastavit postupy a odpovědnosti pro zajištění úkolů ZK v době udržitelnosti. 
 
Opatření z řízení rizik se dotýkala těchto oblastí:  

ošetření dopadu celosvětové finanční krize – nižších daňových příjmů v rozpočtu ZK na rok 2009, 

ujasnění  procesu  a  realizačních  podmínek  pro  implementaci  E-governmentu,  Zákona  o  elektronizaci  (Zákon  č. 
300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů) v podmínkách KÚ ZK, 

účinná řídící kontrola při zajištění archivace dokumentace zakázek a veřejných zakázek k projektům, 

konzultační a metodická pomoc příjemcům dotací v oblasti dodržování stanovených podmínek u veřejných zakázek 
v rámci projektů EU, 

systémové  vysílání  zaměstnanců  KÚ  ZK  na  vstupní  a  průběžné  školení  o  finanční  kontrole,  účetnictví, 
rozpočetnictví,  
veřejných zakázkách, implementaci a využívání fondů EU i komunikaci, 

realizace systému vzdělávání vedoucích úředníků, 

pravidelné roční hodnocení kvality interního auditu, 

pořádání  akcí  metodické  pomoci  pro  obce  v oblasti  přenesené  působnosti  i  metodických  dohlídek  v oblasti 
účetnictví obcí, 

pravidelné pracovní setkávání auditorů ZK s interními auditory obcí a příspěvkových organizací ZK s předáváním  
dobré praxe, 

úspěšné pokračování dlouhodobého projektu Informační strategie s cílem vyšší efektivnosti řízení, 

realizace projektu Strategie řízení lidských zdrojů ve ZK s cílem zefektivnění řízení lidských zdrojů, 

motivační úkoly pro zaměstnance zaměřené na dosahování strategických cílů ZK, 

zjednodušování procesů a navazujících SW v činnostech KÚ, 

realizace projektů posilujících řádnou správu a řízení organizace  - rozvoj projektového řízení, procesního řízení  
s mapováním procesů uvnitř KÚ, 

přijímání či novelizace vnitřních norem ZK formalizujících prováděcí, řídící a kontrolní postupy u činností KÚ ZK  
v návaznosti na platné právní předpisy ČR a EU, 

aktualizace organizačního řádu se stanovením odpovědností či oprávnění,  
 6  
 
 


rozšiřování využití Manažerského informačního systému, 

dodržování pravidel pro výkon cenové kontroly, 

zjednodušení metodiky pro poskytování veřejné podpory z rozpočtu ZK, 

zkvalitnění výkonu veřejnosprávní kontroly na místě u příjemců veřejné podpory, 

zdokonalení řízení projektů financovaných ze zdrojů EU. 
 
K průběžnému sledování řešení úkolů napomáhá SW Helpdesk. Ke zvládání úkolů v oblasti systému řízení a kontroly, 
vytváření příznivého řídícího a kontrolního prostředí a v oblasti kvalifikovaného výkonu finanční kontroly slouží porady 
vedoucích  odborů  a  kolegia  ředitele  KÚ,  jednání  ředitele  KÚ  s představiteli  samosprávy  ZK  a  zřizování  odborných 
pracovních skupin.  
 
6. Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol předložených příspěvkovými organizacemi a obcemi v rámci 
územního odboru kraje 
 
Z celkového  počtu  305  obcí  a  141  příspěvkových  organizací  kraje  předložilo  zprávu  v elektronické  podobě  371 
předkladatelů, 59 předkladatelů zprávu předložilo v tištěné podobě a byla vložena do systému ručně a 15 obcí zprávu 
nepředložilo.  Jedná  se  o  obce  malé,  s neuvolněnými  starosty,  které  vzhledem  ke  své  velikosti  a  malému  objemu 
finančních prostředků, se kterými hospodaří nezřizují příspěvkové organizace, ani neposkytují veřejnou podporu. 
Tito  předkladatelé  ročních  zpráv  vykázali  sankce  a  pokuty  za  porušení  rozpočtové  kázně  při  čerpání  účelových 
prostředků  ze  státního  rozpočtu  a  to  jejich  neoprávněným,  nesprávným  čerpáním  nebo  porušením  stanovených 
finančních podmínek při jejich čerpání – řádek 1 přílohy č. 2. 
V řádku 2 téže přílohy jsou uvedeny sankce, které vyměřoval kraj. 
V řádku  3  jsou  uvedeny  sankce  za  pozdní  nebo  nesprávné  odvody  zdravotních  pojišťoven  a  sociálního  zabezpečení, 
doměrky daní. 
 
 
S pozdravem 
 7