Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.


 
 
 
Ministerstvo financí České republiky 
Oddělení  171  –
Ing. Vladimír Kutý
  harmonizace  finanční  kontroly 
 
ve veřejné správě
ředitel krajského úřadu
 
 
Letenská 15 
118 10  PRAHA 1 
 
 
 
 
 
 
 
 
datum 
oprávněná úřední osoba 
číslo jednací 
spisová značka 
4. března 2013 
Ing. Marie Hermanová 
KUZL13496/2013 KŘ 
  
 
      
 
 
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem 
veřejné správy a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční 
kontroly Zlínského kraje za rok 2012 
 
 

Zpráva  o  výsledcích  finančních  kontrol  Zlínského  kraje  za  rok  2012,  předkládaná  Ministerstvu 
financí  ČR,  hodnotí  výsledky  jednotlivých  součástí  finanční  kontroly  tvořených  interním  auditem, 
řídící  kontrolou  a  veřejnoprávní  kontrolou.  Podává  reálný  obraz  účinnosti  vnitřního  kontrolního 
systému  a  plnění  zásad  hospodárnosti,  efektivnosti  a  účelnosti  v hospodaření  s veřejnými 
prostředky v podmínkách Zlínského kraje. 
 
 

1.  Zhodnocení  výsledků  řídící  kontroly  podle  §  26  a  27  zákona  o  finanční  kontrole,  výsledků 
interního  auditu  podle  §28  a  29  zákona  o  finanční  kontrole  a  přiměřenosti  a  účinnosti 
vnitřního kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole 

 
a)  vytváření podmínek pro příznivé kontrolní prostředí  
 
Zlínský kraj systematicky vytváří podmínky pro příznivé kontrolní prostředí v souladu se zákonem č. 
320/2001  Sb.,  o  finanční  kontrole  ve  veřejné  správě  a  o  změně  některých  zákonů.  Vnitřní  normy 
Krajského úřadu Zlínského kraje upravují oprávnění a povinnosti výkonu kontrol, které nevyplývají 
přímo  ze  zákona  o  krajích,  zákona  o  finanční  kontrole  ve  veřejné  správě  a  dalších  souvisejících 
zákonů  a  jejich  průběžná  aktualizace  je  realizována  v závislosti  na  legislativních  změnách  a  na 
změnách v nastavení řídících a organizačních struktur úřadu. 
 
Kvalifikovaný výkon finanční kontroly směřuje ke zdokonalování principů vnitřního finančního řízení 
a  kontroly  cestou  rozšiřování  znalostí  a  odbornosti  zaměstnanců  formou  vzdělávání  na  všech 
úrovních.  Uplatňovány  jsou  všechny  formy  kontrolních  mechanismů  od  samokontroly,  kontroly 
nadřízeným  zaměstnancem,  kontrolním  oddělením,  auditním  šetřením  Útvaru  interního  auditu  či 
externími auditory a dozorovými orgány ministerstev či pověřených auditních subjektů. 
 
Ve ZK je na znalosti zaměstnanců v oboru finanční kontroly a navazujících oborů kladen mimořádný 
důraz. Všichni zaměstnanci vstupující do pracovního poměru v roce 2012 byli proškoleni z principů 
finanční  kontroly  již  v rámci  vstupního  vzdělávání.  Jedná  se  o  34  zaměstnanců.  Odbornost 
zaměstnanců  ve  finančním  řízení,  rozpočtování,  správě  a  kontrole  byla  předmětem  průběžného 
vzdělávání  u  126  účastníků.  U čerpání  prostředků  ze  strukturálních  fondů  bylo  vyškoleno  14 
zaměstnanců. Průběžné školení v oblasti veřejných zakázek absolvovalo 97 zaměstnanců. Zkoušku 
odborné  způsobilosti  v  oblasti  finančního  hospodaření  složili  4  zaměstnanci.  V souvisejících 
tématech bylo proškoleno 49 zaměstnanců. 
 1  
 
 

 
Všechny  odbory  Krajského  úřadu  Zlínského  kraje  zpracovaly  pro  rok  2012  plány  kontrol  a 
metodické činnosti v členění na jednotlivá oddělení. Vyhodnocení plánů jednotlivých odborů za rok 
2012 proběhlo v lednu a únoru 2013 a výsledná monitorovací zpráva za rok 2012 byla předložena 
řediteli krajského úřadu a zveřejněna na intranetu Zlínského kraje.  
Radě  Zlínského  kraje  bude  předložena  k projednání  Zpráva  o  kontrolní  činnosti  Zlínského  kraje  a 
Zpráva o činnosti interního auditu za rok 2012. Souhrnné výsledky kontrolní činnosti úřadu  budou 
publikovány i ve Výroční zprávě Krajského úřadu Zlínského kraje. 
 
V rámci dílčího přezkoumání hospodaření Zlínského kraje Ministerstvem financí za rok 2012 nebyly 
zjištěny  chyby  a  nedostatky  dle  §  10  odst.  3  písm.  c)  zákona  č.  420/2004  Sb.  o  přezkoumávání 
hospodaření  územních  samosprávných  celků  spočívající  zejména  v porušení  rozpočtové  kázně, 
neúplnosti,  nesprávnosti  či  neprůkaznosti  vedení  účetnictví,  ani  chyby  a  nedostatky  méně 
závažného charakteru ve smyslu citovaného ustanovení § 10 odst. 3 písm. b).  
Přezkoumání hospodaření roku 2012 v současnosti probíhá a bude dokončeno v dubnu 2013. 
 
b)  fungování systému určování závažnosti rizik  
 
Systém posuzování závažnosti rizik spojených se zajišťováním úkolů Zlínského kraje je nastaven. 
Zvláštní zřetel je kladen na rizika spojená s účinností vnitřního kontrolního systému. Základní funkcí 
systému řízení rizik je včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná 
rizika  vznikající  v  souvislosti  s  plněním schválených  záměrů  a cílů  Zlínského  kraje.  Řízení  rizik  je 
povinností  všech  vedoucích  zaměstnanců  při  výkonu  řídících  funkcí  v souladu  s  platnou  směrnicí 
Systém řízení rizik Krajského úřadu Zlínského kraje.  
 
Úlohou Útvaru  interního auditu je systematicky a metodicky hodnotit řízení rizik, hodnotit  účinnost 
procesu řízení rizik a přispívat ke zdokonalování tohoto procesu 
Interní  audit  poskytuje  konzultační  služby  v oblasti  řízení  rizik,  neúčastní  se  přímého  řízení  rizik, 
posuzuje  řízení  rizik  při  jednotlivých  činnostech  úřadu  a  sleduje  úroveň  a  realizaci  přijatých 
doporučení,  v rámci  vykonávaných  auditů  poskytuje  řediteli  úřadu  ujištění  o  kompetentnosti  a 
integritě  systému  řízení  rizik.  Systém  řízení  rizik  je  součástí  vnitřního  kontrolního  systému  a 
prostředkem k vyloučení nebo zmírnění rizik v činnostech Zlínského kraje. 
 
V únoru 2012 byl zpracován a vydán katalog rizik pro rok 2012 včetně doporučení na ošetření rizik 
a doplněna specifická rizika vyplývající z konkrétních činností. V únoru 2013 byla vypracována roční 
zpráva o řízení rizik na Krajském úřadě Zlínského kraje za rok 2012. Plnění opatření ke snížení rizik 
bylo kontrolováno. Průběžné řízení rizik probíhá v rámci řídící kontroly. Riziky a hodnocením jejich 
řízení se zabývá interní audit při všech svých šetřeních a v této souvislosti s vedoucími zaměstnanci 
provádí  aktualizaci  rizik  na  auditovaném  úseku.  Výsledky  jsou  zachyceny  ve  zprávách  interního 
auditu. 
 
c)  organizace odpovědností příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců  
 
Odpovědnost  vedoucích  a  ostatních  zaměstnanců  Zlínského  kraje  v kontrolních  procesech  je 
jednoznačně vymezena organizačním řádem, soustavou vnitřních norem, popisy pracovních funkcí 
a nastavením v pracovních náplních zaměstnanců.  
Oprávnění  ke  schvalování  finančních  operací  v rámci  řídící  kontroly  je  zachyceno  v podpisových 
vzorech, které se systematicky aktualizují. Je řešeno delegování odpovědnosti v době zastupování.  
 
Systém  je  nastaven  tak,  aby  byly  odděleny  funkce  příkazce  operace,  správce  rozpočtu  a  hlavní 
účetní. Delegování odpovědnosti a oddělení funkcí mezi zaměstnanci podílejícími se na přípravě a 
přímém uskutečňování operací a zachycování dopadu těchto operací v příslušných evidencích pro 
účely finančního výkaznictví je jednoznačné vymezeno. V případě způsobení škody zaměstnancem 
zaměstnavateli,  kterým  je  Zlínský  kraj,  je  vedeno  řízení  ve  smyslu  vnitřní  normy  o  řešení  škody 
způsobené zaměstnancem a způsobu její náhrady. 
 
d)  zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly 
 
Zajištění  informačních  funkcí  v rámci  systému  finanční  kontroly  je  upraveno  ve  vnitřních  normách 
Zlínského  kraje.  Směrnice  Kontrolní  systém  Zlínského  kraje  řeší  postup  jak  při  zjištění  nedostatků 
v rámci  řídící  kontroly,  tak  při  zjištění  porušení  rozpočtové  kázně  v rámci  veřejnosprávní  kontroly. 
 2  
 
 

Plnění hlavních cílů a uplatňování společných zásad pro organizaci vnitřních řídících a kontrolních 
systémů  je  v rámci  fungování  vnitřního  kontrolního  systému  metodicky  usměrňováno  a 
koordinováno na všech úrovních Krajského úřadu Zlínského kraje. 
 
O  ukládání  a  případném  prominutí  odvodů  a  sankcí  za  porušení  rozpočtové  kázně  rozhodují 
příslušné  orgány  Zlínského  kraje.  Předkládání  chybných  nebo  neúplných  informací,  které  mají  za 
následek porušení pravidel pro nakládání s veřejnými prostředky, nebo zatajení takových informací 
nebylo  v roce  2012  zjištěno  interním  auditem  ani  v rámci  dílčího  přezkumu hospodaření Zlínského 
kraje za rok 2012 Ministerstvem financí. 
 
e)  zajištění  průběžného  sledování  a  prověřování  systému  finanční  kontroly  včetně 
hodnocení  
 
Zajištění  průběžného  sledování  a  prověřování  systému  finanční  kontroly  včetně  hodnocení  je 
ošetřeno postupy uvedenými ve směrnici o kontrolním systému Zlínského kraje, směrnicí o oběhu 
účetních  dokladů  a  pokladních  operacích.  Úroveň  řídící  kontroly  prověřuje  následně  výběrovým 
způsobem interní audit v rámci všech prováděných auditů.  
 
V roce  2012  nebylo  zjištěno  přímé  vynaložení  finančních  prostředků, které  by  bylo  nehospodárné, 
neúčelné nebo neefektivní. 
 
U  protokolů  z   veřejnosprávních  kontrol  u  příspěvkových  organizací  Zlínského  kraje  v případě 
zjištění  porušení  rozpočtové  kázně  platí  povinnost  předkládání  protokolů  na  ekonomický  odbor 
Krajského  úřadu  Zlínského  kraje  k vyměření  odvodu  a  sankcí.  U  příjemců  veřejné  podpory  ze 
Zlínského  kraje, kteří  nejsou  příspěvkovou  organizací  zřízenou  Zlínským krajem, vyměřuje  sankce 
za porušení rozpočtové kázně kontrolní oddělení odboru Kancelář ředitele.  
 
Veškeré  protokoly  z veřejnosprávních  kontrol  jsou  soustřeďovány  na  oddělení  kontrolním  odboru 
Kancelář  ředitele,  kde  probíhá  dozor  nad  vyměřením  sankcí  z porušení  rozpočtové  kázně.  Plnění 
jiných  opatření  (kromě  vyměření  odvodů  a  sankcí)  z veřejnosprávních  kontrol  sleduje  věcně 
příslušný odbor. V případě potřeby tento provádí následnou kontrolu. 
 
 
f)  dosahování výsledků činností a schválených cílů Zlínského kraje a realizace doporučení 
z jednotlivých auditů
 
Hodnocením dosahovaných výsledků činností Krajského úřadu Zlínského kraje a schválených cílů 
Zlínského kraje se pravidelně zabývá vedení Zlínského kraje, Rada Zlínského kraje i Zastupitelstvo 
Zlínského  kraje  včetně  výborů  i  komisí  těchto  orgánů.  Hodnocení  dílčích  výsledků  činnosti  a 
dosahování stanovených cílů a jejich souladu se strategií Zlínského kraje je též předmětem výkonu 
každého interního auditu. V roce 2012 nebyly zjištěny skutečnosti závažným způsobem nepříznivě 
ovlivňující činnost Zlínského kraje. 
 
Činnost  interního  auditu  byla  zaměřena  na  realizaci  plánovaných  auditů,  sledování  plnění 
doporučení  z auditů,  auditní šetření,  poradenské  zakázky,  úkoly  z porady vedení Krajského úřadu 
Zlínského  kraje,  dohled  nad  uplatňováním  systému  řízení  rizik  v rozhodovacích  procesech, 
metodickou,  konzultační  a  lektorskou  činnost,  připomínkování  návrhů  zákonů  v oblasti  finanční 
kontroly  a  souvisejících  oblastech,  připomínkování  vnitřních  norem,  odborný  profesní  rozvoj, 
reporting a zpracování zpráv o činnosti interního auditu. 
 
Výkon interního auditu byl zaměřen na naplnění cíle poskytnout vedení úřadu nezávislé a objektivní 
ujištění  o  funkčnosti,  přiměřenosti  a  účinnosti  vnitřního  kontrolního  systému,  systému  kontrol  na 
úřadě,  kvalitě  finančních  a  provozních  informací,  účinnosti  a  efektivnosti  prováděných  operací  v 
rámci jednotlivých procesů, dodržování právních předpisů, vnitřních norem a stanovených postupů, 
o  přijímání  opatření  k vyloučení  nebo  zmírnění  rizik  a  zabezpečení  systému  ochrany  veřejných 
prostředků.  Všechna  doporučení  Útvaru  interního  auditu  z realizovaných  interních  auditů  v roce 
2012  předaná  vedoucím  zaměstnancům  byla  projednána,  schválena,  přijata  a  uložena  ředitelem 
k realizaci.  Stav  plnění  a  účinnost  opatření  přijatých  k doporučením  z provedených  auditů 
ukončených v roce 2012 bude prověřen následným auditem v roce 2013. 
 
 3  
 
 

Činnost interního auditu v roce 2012 zajišťovali na Krajském úřadě Zlínského kraje 3 zaměstnanci 
Útvaru  interního  auditu  (vedoucí  a  dvě  výkonné  auditorky).  Zaměstnanci  interního  auditu  se 
průběžné  vzdělávali  a  účastnili  se  odborných  kurzů,  seminářů,  konferencí,  workshopů  a  dalších 
vzdělávacích akcí.  
 
Návrh  ročního  plánu  interního  auditu  vycházel  ze  střednědobého  plánu  činnosti  interního  auditu 
Krajského úřadu Zlínského kraje na období 20012-2014, který byl sestaven na základě objektivního 
hodnocení  rizik,  s přihlédnutím  k závěrům  externích  kontrol  provedených  na  Krajském  úřadě 
Zlínského kraje v uplynulém období a ke zjištěním vnitřního kontrolního systému, jako jsou závěry 
vnitřních  kontrol,  rizikové  oblasti  zmapované  v rámci  auditů,  závěry  z konzultační  a  metodické 
pomoci Útvaru interního auditu. 
 
Útvar  interního  auditu  vykonal  v roce  2012  celkem  5  auditů.  K termínu  zpracování  zprávy  o 
výsledcích kontrol ve veřejné správě za rok 2012 je audit 5/2012 před projednáním zprávy z auditu 
a navržených doporučení u ředitele KÚ ZK. 
 
Audit č. 1/2012  
Předmět auditu: audit plnění podmínek poskytnutí finančních prostředků z Fondu solidarity EU 
Auditovaný útvar: Odbor Kancelář hejtmana, oddělení pro zvláštní úkoly a dotčené odbory KÚ ZK 
Auditní závěr: 
V rámci  implementace finančních prostředků  z FSEU  Zlínský kraj zajišťuje plnění všech povinností 
stanovených Závaznou metodikou realizace Fondu solidarity EU v ČR, Rozhodnutími o poskytnutí 
dotace z Národního fondu k opatřením FSEU a dalšími závaznými předpisy i vnitřními normami ZK.  
Nastavený  systém  implementace  finančních  prostředků  je  funkční.  Kompetence  a  odpovědnosti 
v procesu  poskytování  podpory  jsou  nastaveny.  Role  ZK  v kontrolním  systému  finančních 
prostředků  poskytovaných  z FSEU  byla  naplněna.  Při  jejím  výkonu  nebyly  zjištěny  žádné 
nedostatky a nesrovnalosti. 
Soulad uplatňovaných výdajů s principy poskytování finančních prostředků z FSEU byl ověřen.  
Vnitřní kontrolní systém je funkční a efektivní a je schopen identifikovat chyby v rámci implementace 
pomoci z FSEU. Řídící a kontrolní mechanismy auditovaného systému jsou nastaveny.  
Přijatá doporučení: (2) 
 

Audit č. 2/2012  
Předmět auditu: audit projektu Přeshraniční spolupráce v oblasti environmentálního vzdělávání,  

výchovy a osvěty spolufinancovaných ze zdrojů EU 
Auditovaný útvar: Odbor řízení dotačních programů 
Auditní závěr: 
Realizaci  projektu  „Přeshraniční  spolupráce  v EVVO“  spolufinancovaného  z Operačního  programu 
Přeshraniční  spolupráce  SR-ČR  2007-2013  zajišťuje  Odbor  řízení  dotačních  programů,  oddělení 
přípravy  a  realizace  projektů.  Řízení,  výkon  činností,  kontrola  a  monitoring  je  zajištěn.  Projekt  byl 
realizován  v  souladu  se  strategickými  cíli  a  dokumenty  Zlínského  kraje.  Při  prověřování  postupů, 
činností a plnění povinností v souvislosti se zajištěním dokumentace systému realizace projektu, ve 
fázi  přípravy  projektu,  žádosti,  smlouvy,  projektového  řízení,  závěrečné  zprávy  a  vyúčtování  byly 
shledány  formální  nedostatky.  V souvislosti  se  zajištěním  realizace  a  naplnění  jednotlivých  aktivit 
projektu,  bylo  zjištěno,  že  jsou  dodržovány  stanovené  postupy  a  podmínky  „Smlouvy“,  systém 
probíhá v souladu s platnou legislativou a vnitřními normami. Byly shledány zejména administrativní 
nedostatky. 
U  prověřovaných  vzorků  nebyly  shledány  nedostatky  v zaúčtování.  Výdaje  projektu  jsou 
rozpočtovány  na  položky  dle  druhového  třídění  rozpočtové  skladby.  Příkazce  operace,  správce 
rozpočtu i hlavní účetní plní své povinnosti v rámci řídící finanční kontroly. Podmínky archivace dle 
Smlouvy jsou zajištěny. 
 Přijatá doporučení: (4) 
 
Audit č. 3/2012  
Předmět auditu: následný audit nápravných opatření z provedených auditů 
Auditovaný útvar:   všechny dotčené odbory KÚ ZK (15) 
Auditní závěr: 
Bylo zjištěno, že nápravná opatření byla přijata a realizována podle doporučených postupů nebo ve 
smyslu  nastavení  odpovědnými  osobami,  realizace  částečně  naplněných  nebo  v termínu 
nesplněných doporučení budou dále interním auditem sledována. 

 4  
 
 

Přijatá doporučení: (7+3) 
 
Audit č. 4/2012  
Předmět auditu: audit účinnosti vnitřního kontrolního systému 
Auditovaný útvar:   Odbor Kancelář hejtmana, odbor Kancelář ředitele, odbor zdravotnictví 

  Systém příjmů a výdajů vybraných položek rozpočtu u odboru KH 
  Proces zajištění příjmů za pronájem majetku – odbor KŘ, oddělení hospodářské správy 
  Proces čerpání výdajů na nájem – odbor KŘ, oddělení hospodářské správy  
  Proces čerpání vybrané výdajové položky rozpočtu - nájem – odbor ZD 
Vnitřní kontrolní systém KÚ ZK je zaveden na všech odborech do všech činností. Proces finanční 
kontroly  je  plánován,  usměrňován  a  vyhodnocován.  Řídící  kontrola  probíhá,  u  vybraných  vzorků 
činností nebyly zjištěny nedostatky závažného charakteru. V rámci testování vzorků operací nebylo 
zjištěno neúčelné a nehospodárné vynakládání veřejných prostředků ZK. Auditem byl ověřen výkon 
a  soulad  provádění  řídící  kontroly  příkazce  operace,  správce  rozpočtu  a  hlavní  účetní,  postupy 
účtování  a  rozpočtování.  Podpisy  příkazce  operace,  správce  rozpočtu  a  hlavní  účetní  představují 
souhlas  s prověřovanou  finanční  operací  a  jsou  zřetelně  vyznačeny  a  odděleny,  jsou  v souladu 
s podpisovými  vzory.  Nastavený  vnitřní  řídící  a  kontrolní  systém  je  funkční  a  účinný.  Ke 
komplexnosti  nastavení  vnitřního  kontrolního  systému  přispívá  nastavení  systému  řízení  rizik.  Je 
zajištěna  průkaznost  uskutečněných  operací  a  činností,  existuje  auditní  stopa  a  ujištění  o 
provedené řídící kontrole. 
 Navržená doporučení: (9) 
 
Audit č. 5/2012 
(před projednáním u ředitele) 
Předmět auditu: audit pohledávek Zlínského kraje  
Auditovaný útvar: Odbor ekonomický a dotčené odbory 
Odpovědnosti za nakládání s pohledávkou a postupy v jednotlivých fázích procesu a pro jednotlivé 
typy  pohledávek  nejsou  ve  vnitřních  normách  ZK  zcela  jednoznačně  upraveny,  výkon  činností  je 
ponechán  na  subjektivním  posouzení  výkonným  zaměstnancem  nebo  jsou  vykonávány  podle 
ustálené praxe.  
Účetnictví  Zlínského  kraje  v oblasti  pohledávek  je  vedeno  v  souladu  se  zákonem  o  účetnictví, 
vyhláškou  č.  410/2009  Sb.,  kterou  se  provádějí  některá  ustanovení  zákona  o  účetnictví  a  dalšími 
účetními  předpisy.  Organizační  zajištění  a  způsob  provedení  inventarizace  účtů  pohledávek  je 
nastaven a je funkční.  Řídící kontrola probíhá, nedostatky v jejím výkonu nebyly zjištěny. 
Řídící  a  kontrolní  mechanismy  auditovaného  systému  jsou  převážně  nastaveny  a  fungují.  Proces 
má SW podporu.  
Navržená doporučení: (6) 
 
 
V rámci  činnosti  Útvaru  interního  auditu  v roce  2012  bylo  navrženo  celkem  31  doporučení,  25 
doporučení  již  bylo  přijato  a  6  doporučení  z auditu  5/2012  je  projednáno  s  odpovědnými 
zaměstnanci  auditovaných  odborů,  závěrečné  projednání  u  ředitele  Krajského  úřadu  Zlínského 
kraje  bude  realizováno  v nejbližší  době.  V rámci  realizovaných  auditů  nebylo  zjištěno  pochybení 
přímé  finanční  povahy  (neúčelné,  nehospodárné,  neefektivní  použití  finančních  prostředků, 
porušení rozpočtové kázně).  
 
 
2.  Zhodnocení  výsledků  veřejnosprávních  kontrol  vykonávaných  podle  §  7  odst.  2,8,9  a  11 

zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému 
této kontroly 
 
a)  národních prostředků 
Zlínský kraj zřizuje 127 příspěvkových organizací. V roce 2012 byla provedena komplexní kontrola 
hospodaření  zřízených  příspěvkových  organizací,  kterou  provádělo  kontrolní  oddělení  Kanceláře 
ředitele u 43 organizací, což představuje 34 % z celkového počtu. 
Druhou  oblastí  kontroly  byla  kontrola  poskytnutých  veřejných  prostředků,  kterou  vykonávalo 
kontrolní oddělení, tak i ostatní odbory v rámci poskytnutých veřejných podpor.  
V  40  případech  bylo  zjištěno  porušení  rozpočtové  kázně,  za  které  byl  uložen  příslušným 
organizacím  odvod  do  rozpočtu  Zlínského  kraje.  Celkový  objem  vyměřených  odvodů  za  porušení 
rozpočtové kázně činil u těchto organizací  2 427 855 Kč, celkový objem souvisejícího penále činil 
770 245 Kč. 
 5  
 
 

Je  možné  konstatovat,  že  nastavený  systém  kontrol  splňuje  požadovaná  kritéria  a  cíle,  a  to 
dodržování  právních  předpisů  a  vnitřních  směrnic  organizací  a  zřizovatele  při  hospodaření  s 
veřejnými  prostředky  a  zajištění  ochrany  veřejných  prostředků  proti  rizikům,  nehospodárnému, 
neúčelnému a neefektivnímu nakládání s nimi. 
b)  zahraničních prostředků 
V roce 2012 neproběhla žádná kontrola u prostředků ze společného regionálního programu a 
programu rozvoj lidských zdrojů, v obou těchto oblastech skončilo období udržitelnosti projektů. 
 

3.  Hlavní  nedostatky,  které  v hodnoceném  období  zásadním  způsobem  nepříznivě  ovlivnily 
činnost Zlínského kraje včetně stručné charakteristiky jejich příčin  
 
Nedostatky  typu  postupu  v rozporu  s obecně  závaznými  pravidly  pro  zadávání  veřejných  zakázek, 
porušování  mezinárodně  uznávaného  principu  finančního  řízení  a  kontroly  veřejných  financí, 
neregulovaného  přístupu  k nakládání  s veřejnými  prostředky,  neschopnosti  řádně  doložit  veřejné 
prostředky se v průběhu hodnoceného období v podmínkách Zlínského kraje nevyskytly.  
 
Ovlivňování  zaměstnanců  vykonávajících  finanční  kontrolu  způsobem,  který  by  ohrozil  nebo 
znemožnil její objektivní výkon ve smyslu zákona o finanční kontrole, nebylo zjištěno. 
 
4.  Informace  o  finančních  kontrolách  vykonaných  podle  vyhlášených  mezinárodních  smluv, 
kterými  je  Česká  republika  vázána  a  o  jejich  výsledcích,  které  poskytly  mezinárodním 
organizacím na základě jejich vyžádání (§ 24 odst. 5 zákona) 

 
Kontroly podle  vyhlášených mezinárodních smluv  nebyly  Krajským úřadem Zlínského kraje v roce 
2012 prováděny. 
 
 
5.  Přehled a charakteristika opatření přijatých ředitelem Krajského úřadu Zlínského kraje  
 
a)  ke zkvalitnění řízení provozních a finančních činností  
 
Ředitel  Krajského  úřadu  Zlínského  kraje  dbal,  aby  provozní  výdaje  byly  účelně,  hospodárně  a 
efektivně  vynakládány,  vytvářel  podmínky  pro  příznivé  kontrolní  prostředí  a  nezávislý  výkon 
interního  auditu.  Systém  řízení  a  kontroly  byl  udržován  na  dobré  úrovni  a  zlepšován  přijatými 
doručeními a opatřeními v roce 2012. 
 
b)  k zabezpečení účinnosti vnitřního kontrolního systému 
 
Posuzování nastavení a účinnosti vnitřního kontrolního systému je součástí každého  prováděného 
interního auditu a závěry auditů jsou projednávány s ředitelem Krajského úřadu Zlínského kraje. 
V roce  2012  byla  provedena  aktualizace  vnitřní  normy  ke  kontrolnímu  systému  Zlínského  kraje, 
která je po schválení Radou Zlínského kraje účinná od 1. 2. 2013. 
 
c)  k průběžnému sledování řešených problémů a zvládání důsledku negativních jevů 
 
Důsledky  negativních  jevů  řeší  ředitel  krajského  úřadu  operativně  v rámci  svých  řídících  a 
kontrolních činností v součinnosti s odpovědnými vedoucími zaměstnanci. 
U  přijatých  doporučení  z auditů  jsou  nastaveny  termíny  realizace,  ke  kterým  zasílají  odpovědné 
osoby  vyjádření  o  jejich  stavu,  způsobu  realizace  a  účinnosti.  Každoročně  je  prováděn  následný 
audit realizace přijatých opatření, který je projednáván s ředitelem úřadu.  
 
Doporučení z auditů r. 2012 se dotýkaly následujících oblastí: 
 

doplnění  či  úprava  pracovních  náplní  příslušných  zaměstnanců  ve  vazbě  na   vykonávané 
činnosti 

evidence a archivace dokumentů  

tvorba, úpravy a dodržování vnitřních norem ve smyslu nastavení odpovědností a postupů 

nastavení způsobu evidence požadavků pro zajištění udržitelnosti projektů  

zajištění auditní stopy při výkonu činností  

monitoring následných veřejnosprávních kontrol na místě  

zvýšení účinnosti finančního řízení a kontroly 
 6  
 
 


nastavení a fungování vnitřního kontrolního systému. 
 
 
6.  souhrnné  hodnocení  výsledků  finančních  kontrol  kraje  předložených  příspěvkovými 
organizacemi v jejich působnosti 
 
Z celkového  počtu 305  obcí  a  127  příspěvkových  organizací  kraje  předložilo  zprávu  v elektronické 
podobě 386 předkladatelů,  43 předkladatelů  zprávu předložilo  v tištěné  podobě  a byla vložena do 
systému ručně, 3 obce zprávu nepředložily. Jedná se o obce malé, s neuvolněnými starosty, které 
vzhledem ke své velikosti a malému objemu finančních prostředků, se kterými hospodaří, nezřizují 
příspěvkové organizace, ani neposkytují veřejnou podporu. 
Tito předkladatelé ročních zpráv vykázali sankce a pokuty za porušení rozpočtové kázně při čerpání 
účelových prostředků ze státního rozpočtu a to jejich  neoprávněným, nesprávným čerpáním nebo 
porušením stanovených finančních podmínek při jejich čerpání – řádek 1 přílohy č. 2. 
V řádku  2  téže  přílohy  jsou  uvedeny  sankce,  které  vyměřoval  kraj  a  Regionální  rada  regionu 
soudržnosti Střední Morava. 
V řádku  3  jsou  uvedeny  sankce  za  pozdní  nebo  nesprávné  odvody  zdravotních  pojišťoven  a 
sociálního zabezpečení, doměrky daní a penále. 
Nejvyšší sankce byla vyměřena Regionální radou regionu soudržnosti Střední Morava Statutárnímu 
městu Zlín a to částka 26 828 163,61 Kč za nedodržení postupu stanoveného zákonem o veřejných 
zakázkách při výstavbě kulturního a univerzitního centra.  
Zlínskému  kraji  vyměřila  Regionální  rada  regionu  soudržnosti  Střední  Morava  odvod  za  porušení 
rozpočtové  kázně  ve  výši  714  Kč,  celní  úřad  vyměřil  Zlínskému  kraji  3 118  Kč  úroku  z prodlení 
vyměřeného na základě zákona 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu. 
 
 
 
 7