Ministerstvo financí České republiky
Oddělení 171 –
Ing. Vladimír Kutý
harmonizace finanční kontroly
ve veřejné správě
ředitel krajského úřadu
Letenská 15
118 10 PRAHA 1
datum
oprávněná úřední osoba
číslo jednací
spisová značka
4. března 2013
Ing. Marie Hermanová
KUZL13496/2013 KŘ
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem
veřejné správy a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční
kontroly Zlínského kraje za rok 2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol Zlínského kraje za rok 2012, předkládaná Ministerstvu
financí ČR, hodnotí výsledky jednotlivých součástí finanční kontroly tvořených interním auditem,
řídící kontrolou a veřejnoprávní kontrolou. Podává reálný obraz účinnosti vnitřního kontrolního
systému a plnění zásad hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti v hospodaření s veřejnými
prostředky v podmínkách Zlínského kraje.
1. Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona o finanční kontrole, výsledků
interního auditu podle §28 a 29 zákona o finanční kontrole a přiměřenosti a účinnosti
vnitřního kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole
a) vytváření podmínek pro příznivé kontrolní prostředí
Zlínský kraj systematicky vytváří podmínky pro příznivé kontrolní prostředí v souladu se zákonem č.
320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů.
Vnitřní normy
Krajského úřadu Zlínského kraje upravují oprávnění a povinnosti výkonu kontrol, které nevyplývají
přímo ze zákona o krajích, zákona o finanční kontrole ve veřejné správě a dalších souvisejících
zákonů a jejich průběžná aktualizace je realizována v závislosti na legislativních změnách a na
změnách v nastavení řídících a organizačních struktur úřadu.
Kvalifikovaný výkon finanční kontroly směřuje ke zdokonalování principů vnitřního finančního řízení
a kontroly cestou rozšiřování znalostí a odbornosti zaměstnanců formou vzdělávání na všech
úrovních. Uplatňovány jsou všechny formy kontrolních mechanismů od samokontroly, kontroly
nadřízeným zaměstnancem, kontrolním oddělením, auditním šetřením Útvaru interního auditu či
externími auditory a dozorovými orgány ministerstev či pověřených auditních subjektů.
Ve ZK je na znalosti zaměstnanců v oboru finanční kontroly a navazujících oborů kladen mimořádný
důraz. Všichni zaměstnanci vstupující do pracovního poměru v roce 2012 byli proškoleni z principů
finanční kontroly již v rámci vstupního vzdělávání. Jedná se o 34 zaměstnanců. Odbornost
zaměstnanců ve finančním řízení, rozpočtování, správě a kontrole byla předmětem průběžného
vzdělávání u 126 účastníků. U čerpání prostředků ze strukturálních fondů bylo vyškoleno 14
zaměstnanců. Průběžné školení v oblasti veřejných zakázek absolvovalo 97 zaměstnanců. Zkoušku
odborné způsobilosti v oblasti finančního hospodaření složili 4 zaměstnanci. V souvisejících
tématech bylo proškoleno 49 zaměstnanců.
1
Všechny odbory Krajského úřadu Zlínského kraje zpracovaly pro rok 2012 plány kontrol a
metodické činnosti v členění na jednotlivá oddělení. Vyhodnocení plánů jednotlivých odborů za rok
2012 proběhlo v lednu a únoru 2013 a výsledná monitorovací zpráva za rok 2012 byla předložena
řediteli krajského úřadu a zveřejněna na intranetu Zlínského kraje.
Radě Zlínského kraje bude předložena k projednání Zpráva o kontrolní činnosti Zlínského kraje a
Zpráva o činnosti interního auditu za rok 2012. Souhrnné výsledky kontrolní činnosti úřadu budou
publikovány i ve Výroční zprávě Krajského úřadu Zlínského kraje.
V rámci dílčího přezkoumání hospodaření Zlínského kraje Ministerstvem financí za rok 2012 nebyly
zjištěny chyby a nedostatky dle § 10 odst. 3 písm. c) zákona č. 420/2004 Sb. o přezkoumávání
hospodaření územních samosprávných celků spočívající zejména v porušení rozpočtové kázně,
neúplnosti, nesprávnosti či neprůkaznosti vedení účetnictví, ani chyby a nedostatky méně
závažného charakteru ve smyslu citovaného ustanovení § 10 odst. 3 písm. b).
Přezkoumání hospodaření roku 2012 v současnosti probíhá a bude dokončeno v dubnu 2013.
b) fungování systému určování závažnosti rizik
Systém posuzování závažnosti rizik
spojených se zajišťováním úkolů Zlínského kraje
je nastaven.
Zvláštní zřetel je kladen na rizika spojená s účinností vnitřního kontrolního systému. Základní funkcí
systému řízení rizik je včas zjišťovat, vyhodnocovat a minimalizovat provozní, finanční, právní a jiná
rizika vznikající v souvislosti s plněním schválených záměrů a cílů Zlínského kraje. Řízení rizik je
povinností všech vedoucích zaměstnanců při výkonu řídících funkcí v souladu s platnou směrnicí
Systém řízení rizik Krajského úřadu Zlínského kraje.
Úlohou Útvaru interního auditu je systematicky a metodicky hodnotit řízení rizik, hodnotit účinnost
procesu řízení rizik a přispívat ke zdokonalování tohoto procesu
. Interní audit poskytuje konzultační služby v oblasti řízení rizik, neúčastní se přímého řízení rizik,
posuzuje řízení rizik při jednotlivých činnostech úřadu a sleduje úroveň a realizaci přijatých
doporučení, v rámci vykonávaných auditů poskytuje řediteli úřadu ujištění o kompetentnosti a
integritě systému řízení rizik. Systém řízení rizik je součástí vnitřního kontrolního systému a
prostředkem k vyloučení nebo zmírnění rizik v činnostech Zlínského kraje.
V únoru 2012 byl zpracován a vydán katalog rizik pro rok 2012 včetně doporučení na ošetření rizik
a doplněna specifická rizika vyplývající z konkrétních činností. V únoru 2013 byla vypracována roční
zpráva o řízení rizik na Krajském úřadě Zlínského kraje za rok 2012. Plnění opatření ke snížení rizik
bylo kontrolováno. Průběžné řízení rizik probíhá v rámci řídící kontroly. Riziky a hodnocením jejich
řízení se zabývá interní audit při všech svých šetřeních a v této souvislosti s vedoucími zaměstnanci
provádí aktualizaci rizik na auditovaném úseku. Výsledky jsou zachyceny ve zprávách interního
auditu.
c) organizace odpovědností příslušných vedoucích a ostatních zaměstnanců
Odpovědnost vedoucích a ostatních zaměstnanců Zlínského kraje v kontrolních procesech je
jednoznačně vymezena organizačním řádem, soustavou vnitřních norem, popisy pracovních funkcí
a nastavením v pracovních náplních zaměstnanců.
Oprávnění ke schvalování finančních operací v rámci řídící kontroly je zachyceno v podpisových
vzorech, které se systematicky aktualizují. Je řešeno delegování odpovědnosti v době zastupování.
Systém je nastaven tak, aby byly odděleny funkce příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní
účetní. Delegování odpovědnosti a oddělení funkcí mezi zaměstnanci podílejícími se na přípravě a
přímém uskutečňování operací a zachycování dopadu těchto operací v příslušných evidencích pro
účely finančního výkaznictví je jednoznačné vymezeno. V případě způsobení škody zaměstnancem
zaměstnavateli, kterým je Zlínský kraj, je vedeno řízení ve smyslu vnitřní normy o řešení škody
způsobené zaměstnancem a způsobu její náhrady.
d) zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly
Zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly je upraveno ve vnitřních normách
Zlínského kraje. Směrnice Kontrolní systém Zlínského kraje řeší postup jak při zjištění nedostatků
v rámci řídící kontroly, tak při zjištění porušení rozpočtové kázně v rámci veřejnosprávní kontroly.
2
Plnění hlavních cílů a uplatňování společných zásad pro organizaci vnitřních řídících a kontrolních
systémů je v rámci fungování vnitřního kontrolního systému metodicky usměrňováno a
koordinováno na všech úrovních Krajského úřadu Zlínského kraje.
O ukládání a případném prominutí odvodů a sankcí za porušení rozpočtové kázně rozhodují
příslušné orgány Zlínského kraje. Předkládání chybných nebo neúplných informací, které mají za
následek porušení pravidel pro nakládání s veřejnými prostředky, nebo zatajení takových informací
nebylo v roce 2012 zjištěno interním auditem ani v rámci dílčího přezkumu hospodaření Zlínského
kraje za rok 2012 Ministerstvem financí.
e) zajištění průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly včetně
hodnocení
Zajištění průběžného sledování a prověřování systému finanční kontroly včetně hodnocení je
ošetřeno postupy uvedenými ve směrnici o kontrolním systému Zlínského kraje, směrnicí o oběhu
účetních dokladů a pokladních operacích. Úroveň řídící kontroly prověřuje následně výběrovým
způsobem interní audit v rámci všech prováděných auditů.
V roce 2012 nebylo zjištěno přímé vynaložení finančních prostředků, které by bylo nehospodárné,
neúčelné nebo neefektivní.
U protokolů z veřejnosprávních kontrol u příspěvkových organizací Zlínského kraje v případě
zjištění porušení rozpočtové kázně platí povinnost předkládání protokolů na ekonomický odbor
Krajského úřadu Zlínského kraje k vyměření odvodu a sankcí. U příjemců veřejné podpory ze
Zlínského kraje, kteří nejsou příspěvkovou organizací zřízenou Zlínským krajem, vyměřuje sankce
za porušení rozpočtové kázně kontrolní oddělení odboru Kancelář ředitele.
Veškeré protokoly z veřejnosprávních kontrol jsou soustřeďovány na oddělení kontrolním odboru
Kancelář ředitele, kde probíhá dozor nad vyměřením sankcí z porušení rozpočtové kázně. Plnění
jiných opatření (kromě vyměření odvodů a sankcí) z veřejnosprávních kontrol sleduje věcně
příslušný odbor. V případě potřeby tento provádí následnou kontrolu.
f)
dosahování výsledků činností a schválených cílů Zlínského kraje a realizace doporučení
z jednotlivých auditů.
Hodnocením dosahovaných výsledků činností Krajského úřadu Zlínského kraje a schválených cílů
Zlínského kraje se pravidelně zabývá vedení Zlínského kraje, Rada Zlínského kraje i Zastupitelstvo
Zlínského kraje včetně výborů i komisí těchto orgánů. Hodnocení dílčích výsledků činnosti a
dosahování stanovených cílů a jejich souladu se strategií Zlínského kraje je též předmětem výkonu
každého interního auditu. V roce 2012 nebyly zjištěny skutečnosti závažným způsobem nepříznivě
ovlivňující činnost Zlínského kraje.
Činnost interního auditu byla zaměřena na realizaci plánovaných auditů, sledování plnění
doporučení z auditů, auditní šetření, poradenské zakázky, úkoly z porady vedení Krajského úřadu
Zlínského kraje, dohled nad uplatňováním systému řízení rizik v rozhodovacích procesech,
metodickou, konzultační a lektorskou činnost, připomínkování návrhů zákonů v oblasti finanční
kontroly a souvisejících oblastech, připomínkování vnitřních norem, odborný profesní rozvoj,
reporting a zpracování zpráv o činnosti interního auditu.
Výkon interního auditu byl zaměřen na naplnění cíle poskytnout vedení úřadu nezávislé a objektivní
ujištění o funkčnosti, přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému, systému kontrol na
úřadě, kvalitě finančních a provozních informací, účinnosti a efektivnosti prováděných operací v
rámci jednotlivých procesů, dodržování právních předpisů, vnitřních norem a stanovených postupů,
o přijímání opatření k vyloučení nebo zmírnění rizik a zabezpečení systému ochrany veřejných
prostředků. Všechna doporučení Útvaru interního auditu z realizovaných interních auditů v roce
2012 předaná vedoucím zaměstnancům byla projednána, schválena, přijata a uložena ředitelem
k realizaci. Stav plnění a účinnost opatření přijatých k doporučením z provedených auditů
ukončených v roce 2012 bude prověřen následným auditem v roce 2013.
3
Činnost interního auditu v roce 2012 zajišťovali na Krajském úřadě Zlínského kraje 3 zaměstnanci
Útvaru interního auditu (vedoucí a dvě výkonné auditorky). Zaměstnanci interního auditu se
průběžné vzdělávali a účastnili se odborných kurzů, seminářů, konferencí, workshopů a dalších
vzdělávacích akcí.
Návrh ročního plánu interního auditu vycházel ze střednědobého plánu činnosti interního auditu
Krajského úřadu Zlínského kraje na období 20012-2014, který byl sestaven na základě objektivního
hodnocení rizik, s přihlédnutím k závěrům externích kontrol provedených na Krajském úřadě
Zlínského kraje v uplynulém období a ke zjištěním vnitřního kontrolního systému, jako jsou závěry
vnitřních kontrol, rizikové oblasti zmapované v rámci auditů, závěry z konzultační a metodické
pomoci Útvaru interního auditu.
Útvar interního auditu vykonal v roce 2012 celkem 5 auditů. K termínu zpracování zprávy o
výsledcích kontrol ve veřejné správě za rok 2012 je audit 5/2012 před projednáním zprávy z auditu
a navržených doporučení u ředitele KÚ ZK.
Audit č. 1/2012
Předmět auditu: audit plnění podmínek poskytnutí finančních prostředků z Fondu solidarity EU
Auditovaný útvar: Odbor Kancelář hejtmana, oddělení pro zvláštní úkoly a dotčené odbory KÚ ZK
Auditní závěr:
V rámci implementace finančních prostředků z FSEU Zlínský kraj zajišťuje plnění všech povinností
stanovených Závaznou metodikou realizace Fondu solidarity EU v ČR, Rozhodnutími o poskytnutí
dotace z Národního fondu k opatřením FSEU a dalšími závaznými předpisy i vnitřními normami ZK.
Nastavený systém implementace finančních prostředků je funkční. Kompetence a odpovědnosti
v procesu poskytování podpory jsou nastaveny. Role ZK v kontrolním systému finančních
prostředků poskytovaných z FSEU byla naplněna. Při jejím výkonu nebyly zjištěny žádné
nedostatky a nesrovnalosti.
Soulad uplatňovaných výdajů s principy poskytování finančních prostředků z FSEU byl ověřen.
Vnitřní kontrolní systém je funkční a efektivní a je schopen identifikovat chyby v rámci implementace
pomoci z FSEU. Řídící a kontrolní mechanismy auditovaného systému jsou nastaveny.
Přijatá doporučení: (2)
Audit č. 2/2012
Předmět auditu: audit projektu Přeshraniční spolupráce v oblasti environmentálního vzdělávání,
výchovy a osvěty spolufinancovaných ze zdrojů EU
Auditovaný útvar: Odbor řízení dotačních programů
Auditní závěr:
Realizaci projektu „Přeshraniční spolupráce v EVVO“ spolufinancovaného z Operačního programu
Přeshraniční spolupráce SR-ČR 2007-2013 zajišťuje Odbor řízení dotačních programů, oddělení
přípravy a realizace projektů. Řízení, výkon činností, kontrola a monitoring je zajištěn. Projekt byl
realizován v souladu se strategickými cíli a dokumenty Zlínského kraje. Při prověřování postupů,
činností a plnění povinností v souvislosti se zajištěním dokumentace systému realizace projektu, ve
fázi přípravy projektu, žádosti, smlouvy, projektového řízení, závěrečné zprávy a vyúčtování byly
shledány formální nedostatky. V souvislosti se zajištěním realizace a naplnění jednotlivých aktivit
projektu, bylo zjištěno, že jsou dodržovány stanovené postupy a podmínky „Smlouvy“, systém
probíhá v souladu s platnou legislativou a vnitřními normami. Byly shledány zejména administrativní
nedostatky.
U prověřovaných vzorků nebyly shledány nedostatky v zaúčtování. Výdaje projektu jsou
rozpočtovány na položky dle druhového třídění rozpočtové skladby. Příkazce operace, správce
rozpočtu i hlavní účetní plní své povinnosti v rámci řídící finanční kontroly. Podmínky archivace dle
Smlouvy jsou zajištěny.
Přijatá doporučení: (4)
Audit č. 3/2012
Předmět auditu: následný audit nápravných opatření z provedených auditů
Auditovaný útvar: všechny dotčené odbory KÚ ZK (15)
Auditní závěr:
Bylo zjištěno, že nápravná opatření byla přijata a realizována podle doporučených postupů nebo ve
smyslu nastavení odpovědnými osobami, realizace částečně naplněných nebo v termínu
nesplněných doporučení budou dále interním auditem sledována.
4
Přijatá doporučení: (7+3)
Audit č. 4/2012
Předmět auditu: audit účinnosti vnitřního kontrolního systému
Auditovaný útvar: Odbor Kancelář hejtmana, odbor Kancelář ředitele, odbor zdravotnictví
Systém příjmů a výdajů vybraných položek rozpočtu u odboru KH
Proces zajištění příjmů za pronájem majetku – odbor KŘ, oddělení hospodářské správy
Proces čerpání výdajů na nájem – odbor KŘ, oddělení hospodářské správy
Proces čerpání vybrané výdajové položky rozpočtu - nájem – odbor ZD
Vnitřní kontrolní systém KÚ ZK je zaveden na všech odborech do všech činností. Proces finanční
kontroly je plánován, usměrňován a vyhodnocován. Řídící kontrola probíhá, u vybraných vzorků
činností nebyly zjištěny nedostatky závažného charakteru. V rámci testování vzorků operací nebylo
zjištěno neúčelné a nehospodárné vynakládání veřejných prostředků ZK. Auditem byl ověřen výkon
a soulad provádění řídící kontroly příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní, postupy
účtování a rozpočtování. Podpisy příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní představují
souhlas s prověřovanou finanční operací a jsou zřetelně vyznačeny a odděleny, jsou v souladu
s podpisovými vzory. Nastavený vnitřní řídící a kontrolní systém je funkční a účinný. Ke
komplexnosti nastavení vnitřního kontrolního systému přispívá nastavení systému řízení rizik. Je
zajištěna průkaznost uskutečněných operací a činností, existuje auditní stopa a ujištění o
provedené řídící kontrole.
Navržená doporučení: (9)
Audit č. 5/2012 (před projednáním u ředitele)
Předmět auditu:
audit pohledávek Zlínského kraje Auditovaný útvar:
Odbor ekonomický a dotčené odbory
Odpovědnosti za nakládání s pohledávkou a postupy v jednotlivých fázích procesu a pro jednotlivé
typy pohledávek nejsou ve vnitřních normách ZK zcela jednoznačně upraveny, výkon činností je
ponechán na subjektivním posouzení výkonným zaměstnancem nebo jsou vykonávány podle
ustálené praxe.
Účetnictví Zlínského kraje v oblasti pohledávek je vedeno v souladu se zákonem o účetnictví,
vyhláškou č. 410/2009 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví a dalšími
účetními předpisy. Organizační zajištění a způsob provedení inventarizace účtů pohledávek je
nastaven a je funkční. Řídící kontrola probíhá, nedostatky v jejím výkonu nebyly zjištěny.
Řídící a kontrolní mechanismy auditovaného systému jsou převážně nastaveny a fungují. Proces
má SW podporu.
Navržená doporučení: (6)
V rámci činnosti Útvaru interního auditu v roce 2012 bylo navrženo celkem 31 doporučení, 25
doporučení již bylo přijato a 6 doporučení z auditu 5/2012 je projednáno s odpovědnými
zaměstnanci auditovaných odborů, závěrečné projednání u ředitele Krajského úřadu Zlínského
kraje bude realizováno v nejbližší době. V rámci realizovaných auditů nebylo zjištěno pochybení
přímé finanční povahy (neúčelné, nehospodárné, neefektivní použití finančních prostředků,
porušení rozpočtové kázně).
2. Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 7 odst. 2,8,9 a 11
zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému
této kontroly
a) národních prostředků
Zlínský kraj zřizuje 127 příspěvkových organizací. V roce 2012 byla provedena komplexní kontrola
hospodaření zřízených příspěvkových organizací, kterou provádělo kontrolní oddělení Kanceláře
ředitele u 43 organizací, což představuje 34 % z celkového počtu.
Druhou oblastí kontroly byla kontrola poskytnutých veřejných prostředků, kterou vykonávalo
kontrolní oddělení, tak i ostatní odbory v rámci poskytnutých veřejných podpor.
V 40 případech bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně, za které byl uložen příslušným
organizacím odvod do rozpočtu Zlínského kraje. Celkový objem vyměřených odvodů za porušení
rozpočtové kázně činil u těchto organizací 2 427 855 Kč, celkový objem souvisejícího penále činil
770 245 Kč.
5
Je možné konstatovat, že nastavený systém kontrol splňuje požadovaná kritéria a cíle, a to
dodržování právních předpisů a vnitřních směrnic organizací a zřizovatele při hospodaření s
veřejnými prostředky a zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nehospodárnému,
neúčelnému a neefektivnímu nakládání s nimi.
b) zahraničních prostředků
V roce 2012 neproběhla žádná kontrola u prostředků ze společného regionálního programu a
programu rozvoj lidských zdrojů, v obou těchto oblastech skončilo období udržitelnosti projektů.
3. Hlavní nedostatky, které v hodnoceném období zásadním způsobem nepříznivě ovlivnily
činnost Zlínského kraje včetně stručné charakteristiky jejich příčin
Nedostatky typu postupu v rozporu s obecně závaznými pravidly pro zadávání veřejných zakázek,
porušování mezinárodně uznávaného principu finančního řízení a kontroly veřejných financí,
neregulovaného přístupu k nakládání s veřejnými prostředky, neschopnosti řádně doložit veřejné
prostředky se v průběhu hodnoceného období v podmínkách Zlínského kraje nevyskytly.
Ovlivňování zaměstnanců vykonávajících finanční kontrolu způsobem, který by ohrozil nebo
znemožnil její objektivní výkon ve smyslu zákona o finanční kontrole, nebylo zjištěno.
4. Informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených mezinárodních smluv,
kterými je Česká republika vázána a o jejich výsledcích, které poskytly mezinárodním
organizacím na základě jejich vyžádání (§ 24 odst. 5 zákona)
Kontroly podle vyhlášených mezinárodních smluv nebyly Krajským úřadem Zlínského kraje v roce
2012 prováděny.
5. Přehled a charakteristika opatření přijatých ředitelem Krajského úřadu Zlínského kraje
a) ke zkvalitnění řízení provozních a finančních činností
Ředitel Krajského úřadu Zlínského kraje dbal, aby provozní výdaje byly účelně, hospodárně a
efektivně vynakládány, vytvářel podmínky pro příznivé kontrolní prostředí a nezávislý výkon
interního auditu. Systém řízení a kontroly byl udržován na dobré úrovni a zlepšován přijatými
doručeními a opatřeními v roce 2012.
b) k zabezpečení účinnosti vnitřního kontrolního systému
Posuzování nastavení a účinnosti vnitřního kontrolního systému je součástí každého prováděného
interního auditu a závěry auditů jsou projednávány s ředitelem Krajského úřadu Zlínského kraje.
V roce 2012 byla provedena aktualizace vnitřní normy ke kontrolnímu systému Zlínského kraje,
která je po schválení Radou Zlínského kraje účinná od 1. 2. 2013.
c) k průběžnému sledování řešených problémů a zvládání důsledku negativních jevů
Důsledky negativních jevů řeší ředitel krajského úřadu operativně v rámci svých řídících a
kontrolních činností v součinnosti s odpovědnými vedoucími zaměstnanci.
U přijatých doporučení z auditů jsou nastaveny termíny realizace, ke kterým zasílají odpovědné
osoby vyjádření o jejich stavu, způsobu realizace a účinnosti. Každoročně je prováděn následný
audit realizace přijatých opatření, který je projednáván s ředitelem úřadu.
Doporučení z auditů r. 2012 se dotýkaly následujících oblastí:
-
doplnění či úprava pracovních náplní příslušných zaměstnanců ve vazbě na vykonávané
činnosti
-
evidence a archivace dokumentů
-
tvorba, úpravy a dodržování vnitřních norem ve smyslu nastavení odpovědností a postupů
-
nastavení způsobu evidence požadavků pro zajištění udržitelnosti projektů
-
zajištění auditní stopy při výkonu činností
-
monitoring následných veřejnosprávních kontrol na místě
-
zvýšení účinnosti finančního řízení a kontroly
6
-
nastavení a fungování vnitřního kontrolního systému.
6. souhrnné hodnocení výsledků finančních kontrol kraje předložených příspěvkovými
organizacemi v jejich působnosti
Z celkového počtu 305 obcí a 127 příspěvkových organizací kraje předložilo zprávu v elektronické
podobě 386 předkladatelů, 43 předkladatelů zprávu předložilo v tištěné podobě a byla vložena do
systému ručně, 3 obce zprávu nepředložily. Jedná se o obce malé, s neuvolněnými starosty, které
vzhledem ke své velikosti a malému objemu finančních prostředků, se kterými hospodaří, nezřizují
příspěvkové organizace, ani neposkytují veřejnou podporu.
Tito předkladatelé ročních zpráv vykázali sankce a pokuty za porušení rozpočtové kázně při čerpání
účelových prostředků ze státního rozpočtu a to jejich neoprávněným, nesprávným čerpáním nebo
porušením stanovených finančních podmínek při jejich čerpání – řádek 1 přílohy č. 2.
V řádku 2 téže přílohy jsou uvedeny sankce, které vyměřoval kraj a Regionální rada regionu
soudržnosti Střední Morava.
V řádku 3 jsou uvedeny sankce za pozdní nebo nesprávné odvody zdravotních pojišťoven a
sociálního zabezpečení, doměrky daní a penále.
Nejvyšší sankce byla vyměřena Regionální radou regionu soudržnosti Střední Morava Statutárnímu
městu Zlín a to částka 26 828 163,61 Kč za nedodržení postupu stanoveného zákonem o veřejných
zakázkách při výstavbě kulturního a univerzitního centra.
Zlínskému kraji vyměřila Regionální rada regionu soudržnosti Střední Morava odvod za porušení
rozpočtové kázně ve výši 714 Kč, celní úřad vyměřil Zlínskému kraji 3 118 Kč úroku z prodlení
vyměřeného na základě zákona 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu.
7