Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

Příloha č. 1 
K o m e n t á ř  
 
k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního kontrolního 
systému Krajského úřadu Olomouckého kraje za rok 2005 
 
Ad 1.)   Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem 
veřejné správy o přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly. 
 
 
1.  Výsledky interního auditu podle § 28 až 31 zákona o finanční kontrole 
(příloha č. 3 k vyhlášce) 
 
V souladu  s ustanovením  zákona  č.  320/1991  Sb.,  o  finanční  kontrole  ve  veřejné 
správě,  funguje  útvar  interního  auditu  na  Krajském  úřadě  Olomouckého  kraje  od 
1.7.2002.  Organizačně  je  tento  útvar  začleněn  do  přímé  podřízenosti  ředitele 
krajského  úřadu.  Tímto  oddělením  od  řídících  výkonných  struktur  je  dána  jeho 
funkční nezávislost. 
 
Útvar  interního  auditu  měl  k 31.12.2006  tři  pracovníky  a  naplňuje  tak  plánovaný 
počet  zaměstnanců  tohoto  útvaru.  Dva  pracovníci  absolvovali  základní  kurz  u 
Českého  institutu  interních  auditorů  v Praze,  jeden  obdobný  kurz  u  Českého  a 
Moravského  účetního  dvora  v Pardubicích.  Lze  tak  konstatovat,  že  jsou  v oblasti 
vzdělávání naplněny základní požadavky pro výkon této profese.  
   Systém vzdělávání je však otevřenou záležitostí a organizací jsou vytvářeny velmi 
dobré podmínky pro jeho naplňování. Všichni pracovníci mají zhotoveny svoje plány 
vzdělávání a tyto jsou postupně realizovány. 
 
 Útvar interního auditu má  svůj „Statut interního auditu“, který zachycuje postavení a 
činnost interního auditu v rámci Krajského úřadu Olomouckého kraje. Byl zpracován 
„Roční  plán  činnosti  interního  auditu  pro  rok  2006“,  který  vychází  z provedené 
analýzy  rizik.  Organizace  má  zpracován  „Střednědobý  výhled  na  období  r.  2005-
2008“,  který  vychází  z analýzy  rizik  provedené  na  jednotlivých  odborech  Krajského 
úřadu Olomouckého kraje a mapuje cca 60 hlavních procesů. 
 
Útvar interního auditu plnil auditní činnost v souladu se schváleným ročním  plánem.  
Za rok 2005 se podařilo splnit naplánované audity jednotlivých oblasti. 
Plánované audity…………………………………………..   8 
Vykonané audity ………………………………………….    8   
Nad  rámec  těchto  plánovaných  auditů  byla  v průběhu  roku  na  žádost  ředitele 
krajského úřadu prováděna další drobná auditní šetření. 
   
Ředitelem krajského úřadu jsou jednotlivá zjištění a doporučení přijímána téměř bez 
výhrad a organizace má zavedený systém sledování plnění jednotlivých doporučení  
a  nápravných  opatření,  a  to  jak  ze  strany  vlastního  útvaru  interního  auditu,  tak  ze 
strany ředitele krajského úřadu. 
 
V organizaci probíhá proces neustálého zdokonalování nastavení systému rozdělení 
odpovědností jednotlivých vedoucích pracovníků. Rovněž tak je zabezpečen systém 
 


Příloha č. 1 
delegace  odpovědností  na  jednotlivých  úrovních  řízení  tak,  aby  došlo  k oddělení 
funkcí mezi přípravou a uskutečňováním operací a jejich proúčtováním. 
 
Z výstupů  jednotlivých  auditů  jsou  ukládány  ředitelem  krajského  úřadu  vedoucím 
odborů  úkoly  na  odstranění  nedostatků.  V mnoha případech tak dochází  ke  změně 
procesních  postupů,  jejich  zjednodušení  a  v neposlední  řadě  k úspoře  pracnosti  či 
úspoře  materiálních  nákladů.  Plnění  nápravných  opatření  je  sledováno  a  průběžně 
vyhodnocováno  ředitelem  krajského  útvaru,  ale  i  vedoucím  útvaru  interního  auditu. 
Na  základě  auditních  zjištění  byly  například  přehodnoceny  kontrolní  postupy  na 
odboru  Dopravy  a  silničního  hospodářství,  kde  došlo  k posílení  kontrolní  činnosti  u 
dopravců,  kterým  Olomoucký  kraj  přispívá  finančními  prostředky  na  úhradu  ztráty 
z veřejné linkové autobusové dopravy a přiznává přiměřený zisk. Již první následná 
kontrola  odhalila,  jak  mohou  být  účetní  údaje  dopravců  zkreslovány.  Této  oblasti 
bude nadále věnována zvýšená pozornost. 
 
Těmito  postupnými  kroky  dochází  k posilování  účinnosti  vnitřního  kontrolního 
systému,  a  to  nejen  na  Krajském  úřadě  Olomouckého  kraje,  ale  i  u příspěvkových 
organizacích, které jsou zřizovány Olomouckým krajem. 
Tento  trend  je  potvrzován  také  závěry  externích  kontrolních  orgánů,  které 
prověřované  činnosti  hodnotí  velmi  pozitivně  a  v mnoha  ohledech  v porovnání 
s ostatními krajskými úřady jako výborný. 
       
Významně  se  útvar  interního  auditu  krajského  úřadu  podílel  na  vzdělávání 
příspěvkových  organizací    a  obcí  v působnosti  Olomouckého  kraje  v oblasti 
problematiky zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole a jeho prováděcí vyhlášky 
č.  416/2004  Sb.  V roce  2006  uspořádal  8  seminářů,  z toho  3  semináře  byly 
organizovány  pro  obce  a  2  semináře  pro  příspěvkové  organizace  v působnosti   
odboru  kultury  a  památkové  péče  a  odboru  školství,  mládeže  a  tělovýchovy.  Na 
těchto seminářích byla pozornost věnována nastavení vnitřního kontrolního systému, 
auditním  postupům,  schvalovacím  postupům  předběžné  kontroly  a  problematice 
analýzy  rizik  a  řídící  kontroly  vedoucích  pracovníků.  Dva  semináře  byly  provedeny 
pro Institut celoživotního vzdělávání v Havířově a jeden pro MěÚ Jeseník. 
 
Po  celý  rok  2006  byla  poskytována  metodická  pomoc  a  konzultace  interním 
auditorům  u  tří  příspěvkových  organizací  zřízených  Olomouckým  krajem,  a  to 
Nemocnici Přerov, Nemocnici Prostějov a Správě silnic Olomouckého kraje. Tito se 
podílí  velmi  významně  na  prověřování  a  metodické  pomoci  při  nastavování  a 
dotváření  vnitřních kontrolních systémů u těchto organizací. 
 
Z provedených auditů lze konstatovat, že organizace má nastavený a funkční vnitřní 
kontrolní systém. V rámci řídící činnosti jednotlivých vedoucích došlo k podstatnému 
zlepšení v práci s riziky.  
    
Samostatnou  oblastí,  které  je  věnována  zvýšená  pozornost,  je  oblast  čerpání 
prostředků  ze  Strukturálních  fondů  EU.  Pozornost  byla  v letošním  roce  věnována 
programu  INTERREG  IIIA.  Koncem  roku  byl  zahájen  mimořádný  audit  pro  oblast 
grantových schémat v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů.  
 
Nad rámec plánu auditní činnosti byl útvar úzce zapojen do Twinningového projektu 
MF  ČR  s názvem  „Posilování  role  interní  finanční  kontroly  ve  veřejné  správě“. 
 


Příloha č. 1 
Výsledkem  bylo  vyhotovení  Metodické  pomůcky  k nastavení  řídící  kontroly  podle 
mezinárodního  rámce  se  zaměřením  na  řízení  rizik  v orgánech  státní  správy,  která 
byla vydána MF ČR – odborem CHJ. 
  
Dále  byl  ÚIA  aktivně  zastoupen  v pracovních  skupinách  MMR  ČR  (pro  SROP)  a  
MPSV ČR (pro ESV), jejímž cílem bylo vyhodnocovat činnost konečných příjemců a 
konečných uživatelů při čerpání finančních prostředků ze SF EU.  
 
V průběhu  roku  2006  nebyl  zaznamenán  ani  jeden  případ  závažných  zjištění,  který 
by zakládal plnění dle § 22 odst. 6 zákona č. 320/2001 Sb. 
 
 
2.  Zhodnocení  podle  bodu  2  předkládané  správci  rozpočtových  kapitol,  kraji 
a hlavním městem Prahou  
a)  Výsledky  předběžných, průběžných  a  následných  veřejnosprávních  kontrol  
podle § 7 až 11 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, 
ve smyslu § 11,  § 22 a § 33 vyhlášky č. 416/2004 Sb. (příloha č. 4) 

Krajský  úřad  Olomouckého  kraje  kontroloval  dle  schváleného  plánu  kontrolní 
činnosti  na  rok  2006  hospodaření  příspěvkových  organizací,  žadatelů  a  příjemců 
veřejné finanční podpory. 
V roce  2006    bylo    ukončeno    25  kontrol  hospodaření  příspěvkových  organizací                  
dle    zákona  č.  320/2001  Sb.,  o  finanční  kontrole  ve  veřejné  správě,    292  kontrol              
u  žadatelů  a  příjemců  veřejné  finanční  podpory  následných,  v rámci  Operačního 
programu  Olomouckého  kraje  bylo  provedeno  v roce  2006  celkem    25  kontrol 
předběžných  (věcná  kontrola  a  kontrola  dokladů).  U  zřizovaných  příspěvkových 
organizací  byly  kontrolovány  náklady  a  výnosy  roku  2005,    u  následných  kontrol 
příjemců  dotací  a  příspěvků  veřejné  výdaje  za  rok  2005,  u  kontrol  předběžných 
v rámci  Operačního  programu  Olomouckého  kraje  byly  kontrolovány  výdaje  roku 
2006. Celý proces poskytování veřejných podpor je nastaven tak, že byly provedeny 
předběžné, průběžné a následné kontroly na jednotlivé projekty. 
Porušení  rozpočtové  kázně  bylo  kontrolou  zjištěno  u  18  příjemců  veřejné  finanční 
podpory, rozhodnutím příslušného orgánu kraje byl uložen odvod do rozpočtu kraje. 
Celková výše odvodů přijatých do rozpočtu Olomouckého kraje činí 5 852 Kč. 
 
 
b)  Výsledky předběžných veřejnosprávních  kontrol  u prostředků  ze Strukturálních 

fondů EU (příloha č.5)  
 
V rámci dotačních  titulů  poskytovaných  ze  Strukturálních fondů  EU  bylo  provedeno 
celkem 62 kontrol. Celkový objem zkontrolovaných finančních prostředků podle § 11 
(pro strukturální fondy z příspěvku fondů podle čl. 30 Nařízení Rady 1260/1999 ) byl 
263 343 256 Kč.  
 
 
 


Příloha č. 1 
3.  Uvedení  hlavních  nedostatků,  které  v hodnoceném  období  zásadním 
způsobem  nepříznivě  ovlivnily  činnost  orgánu  veřejné  správy  včetně 
stručné charakteristiky jejich příčin 

 
V hodnoceném  roce  2006  se  nevyskytly  žádné  nedostatky,  které  by  základním 
způsobem  nepříznivě    ovlivnily  kontrolní  činnost  Krajského  úřadu  Olomouckého 
kraje. Nevyskytly se žádné události, jednání nebo stavy, které by podstatnou měrou 
ohrozily nebo znemožnily dodržování požadavků na zajištění řádné správy a řízení 
hospodaření s veřejnými prostředky. 
 
4.  Informace  o  finančních  kontrolách  vykonaných  podle  vyhlášených 
mezinárodních  smluv,  kterými  je  Česká  republika  vázána  a  o  jejich 
výsledcích,  které  poskytly  mezinárodním  organizacím  na  základě  jejich 
vyžádání (§ 24 odst. 5 zákona) 

 
V roce 2006 nebyly vykonány žádné finanční kontroly podle mezinárodních smluv. 
 
 
5.  Přehled  a  charakteristika  opatření  přijatých  vedoucím  orgánu  veřejné 
správy  
 
Organizace  má  velmi  dobře  nastaven  systém  rozdělení  odpovědností  jednotlivých 
vedoucích  pracovníků.  Rovněž  tak  je  zabezpečen  systém  delegace  odpovědností                         
na  jednotlivých  úrovních  řízení  tak,  aby  došlo  k oddělení  funkcí  mezi  přípravou                              
a   uskutečňováním operací a jejich proúčtováním. 
 
Z výstupů  jednotlivých  auditů  a  veřejnoprávních  kontrol  jsou  ukládány  ředitelem 
Krajského  úřadu  Olomouckého  kraje  jednotlivým  vedoucím  odborů  úkoly                       
na  odstranění  nedostatků.  V mnoha  případech  tak  dochází  ke  změně  procesních 
postupů, jejich zjednodušení  a v neposlední řadě také k úspoře pracnosti či úspoře 
materiálních  nákladů.  Plnění  nápravných  opatření  je  sledováno  a  průběžně 
vyhodnocováno  ředitelem  krajského  úřadu,  ale  i  vedoucím  útvaru  interního  auditu               
a vedoucí oddělení kontroly. Na základě auditních zjištění na finančních odděleních 
odboru  školství  a  zdravotnictví  byly  přehodnoceny  schvalovací  postupy  v oběhu 
účetních dokladů v oblasti příjmů. 
 
Těmito  postupnými  kroky  dochází  k posilování  účinnosti  vnitřního  kontrolního 
systému,  a  to  nejen  na  Krajském  úřadě  Olomouckého  kraje,  ale  i  v příspěvkových 
organizacích, které jsou zřizovány Olomouckým krajem. 
 
 
 
 
 
 


Příloha č. 1 
6.  Souhrnné zhodnocení  
 
Olomoucký kraj má ve své působnosti celkem 184 příspěvkových organizací (PO), 
jejich  úplný  seznam  je  obsahem  přílohy  č.  2  k dopisu  na  MF  ČR.  Roční  zprávu 
předložily všechny
 příspěvkové organizace, a to ve zkráceném rozsahu 181 PO
v úplném  rozsahu  3  PO  (útvar  interního  auditu  mají  zřízeny  Nemocnice  Přerov, 
Nemocnice Prostějov, Správa silnic Olomouckého kraje). 
Zhodnocení  funkčnosti  vnitřního  kontrolního  systému  u  zřizovaných  příspěvkových 
organizací  je  součástí  programu  veřejnosprávních  kontrol.  Kontrolou  je  hodnocena 
úroveň  vnitřních  norem,  úprava  kritérií  pro  výkon  činností  souvisejících 
s vynakládáním finančních  prostředků.  Na  základě  výstupů    z kontrol  jsou  ředitelům 
příspěvkových  organizací  také  doporučována  opatření  k zefektivnění  činností. 
Přijímání  opatření  je  sledováno  průběžně  na  základě  vyžádané  písemné  zprávy                 
o odstranění nedostatků a přijatých opatření. 
 
Povinnost  předložit každoročně zprávu  o  výsledcích finančních kontrol  je  zákonem                         
o finanční kontrole  stanovena také obcím. V Olomouckém kraji bylo k  31. 12. 2006 
celkem 397 obcí, jejich úplný seznam je obsahem přílohy č. 3 k dopisu na MF ČR. 
Roční  zprávu  předložily  všechny  obce,  a  to  ve  zkráceném  rozsahu  385  obcí
v úplném  rozsahu  12  obcí  (útvar  interního  auditu  mají  zřízena  města:  Statutární 
město  Olomouc,  Hranice,  Jeseník,  Lipník  nad  Bečvou,  Litovel,  Mohelnice,  
Prostějov, Přerov, Šternberk, Šumperk, Uničov, Zábřeh). 
 
 
 
 
V Olomouci dne   
 
 
 
 
 
 
 
 
Zpracovali:   Bc. Zuzana Punčochářová 
      Schválil:  Bc. Ing. Libor Kolář    
                    Ing. Jan Zahradníček                                          ředitel   Krajského úřadu  
                      Olomouckého kraje