Příloha č. 1
K o m e n t á ř
k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního kontrolního
systému Krajského úřadu Olomouckého kraje za rok 2005
Ad 1.) Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem
veřejné správy o přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly.
1. Výsledky interního auditu podle § 28 až 31 zákona o finanční kontrole
(příloha č. 3 k vyhlášce)
V souladu s ustanovením zákona č. 320/1991 Sb., o finanční kontrole ve veřejné
správě, funguje útvar interního auditu na Krajském úřadě Olomouckého kraje od
1.7.2002. Organizačně je tento útvar začleněn do přímé podřízenosti ředitele
krajského úřadu. Tímto oddělením od řídících výkonných struktur je dána jeho
funkční nezávislost.
Útvar interního auditu měl k 31.12.2006 tři pracovníky a naplňuje tak plánovaný
počet zaměstnanců tohoto útvaru. Dva pracovníci absolvovali základní kurz u
Českého institutu interních auditorů v Praze, jeden obdobný kurz u Českého a
Moravského účetního dvora v Pardubicích. Lze tak konstatovat, že jsou v oblasti
vzdělávání naplněny základní požadavky pro výkon této profese.
Systém vzdělávání je však otevřenou záležitostí a organizací jsou vytvářeny velmi
dobré podmínky pro jeho naplňování. Všichni pracovníci mají zhotoveny svoje plány
vzdělávání a tyto jsou postupně realizovány.
Útvar interního auditu má svůj „Statut interního auditu“, který zachycuje postavení a
činnost interního auditu v rámci Krajského úřadu Olomouckého kraje. Byl zpracován
„Roční plán činnosti interního auditu pro rok 2006“, který vychází z provedené
analýzy rizik. Organizace má zpracován „Střednědobý výhled na období r. 2005-
2008“, který vychází z analýzy rizik provedené na jednotlivých odborech Krajského
úřadu Olomouckého kraje a mapuje cca 60 hlavních procesů.
Útvar interního auditu plnil auditní činnost v souladu se schváleným ročním plánem.
Za rok 2005 se podařilo splnit naplánované audity jednotlivých oblasti.
Plánované audity………………………………………….. 8
Vykonané audity …………………………………………. 8
Nad rámec těchto plánovaných auditů byla v průběhu roku na žádost ředitele
krajského úřadu prováděna další drobná auditní šetření.
Ředitelem krajského úřadu jsou jednotlivá zjištění a doporučení přijímána téměř bez
výhrad a organizace má zavedený systém sledování plnění jednotlivých doporučení
a nápravných opatření, a to jak ze strany vlastního útvaru interního auditu, tak ze
strany ředitele krajského úřadu.
V organizaci probíhá proces neustálého zdokonalování nastavení systému rozdělení
odpovědností jednotlivých vedoucích pracovníků. Rovněž tak je zabezpečen systém
1
Příloha č. 1
delegace odpovědností na jednotlivých úrovních řízení tak, aby došlo k oddělení
funkcí mezi přípravou a uskutečňováním operací a jejich proúčtováním.
Z výstupů jednotlivých auditů jsou ukládány ředitelem krajského úřadu vedoucím
odborů úkoly na odstranění nedostatků. V mnoha případech tak dochází ke změně
procesních postupů, jejich zjednodušení a v neposlední řadě k úspoře pracnosti či
úspoře materiálních nákladů. Plnění nápravných opatření je sledováno a průběžně
vyhodnocováno ředitelem krajského útvaru, ale i vedoucím útvaru interního auditu.
Na základě auditních zjištění byly například přehodnoceny kontrolní postupy na
odboru Dopravy a silničního hospodářství, kde došlo k posílení kontrolní činnosti u
dopravců, kterým Olomoucký kraj přispívá finančními prostředky na úhradu ztráty
z veřejné linkové autobusové dopravy a přiznává přiměřený zisk. Již první následná
kontrola odhalila, jak mohou být účetní údaje dopravců zkreslovány. Této oblasti
bude nadále věnována zvýšená pozornost.
Těmito postupnými kroky dochází k posilování účinnosti vnitřního kontrolního
systému, a to nejen na Krajském úřadě Olomouckého kraje, ale i u příspěvkových
organizacích, které jsou zřizovány Olomouckým krajem.
Tento trend je potvrzován také závěry externích kontrolních orgánů, které
prověřované činnosti hodnotí velmi pozitivně a v mnoha ohledech v porovnání
s ostatními krajskými úřady jako výborný.
Významně se útvar interního auditu krajského úřadu podílel na vzdělávání
příspěvkových organizací a obcí v působnosti Olomouckého kraje v oblasti
problematiky zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole a jeho prováděcí vyhlášky
č. 416/2004 Sb. V roce 2006 uspořádal 8 seminářů, z toho 3 semináře byly
organizovány pro obce a 2 semináře pro příspěvkové organizace v působnosti
odboru kultury a památkové péče a odboru školství, mládeže a tělovýchovy. Na
těchto seminářích byla pozornost věnována nastavení vnitřního kontrolního systému,
auditním postupům, schvalovacím postupům předběžné kontroly a problematice
analýzy rizik a řídící kontroly vedoucích pracovníků. Dva semináře byly provedeny
pro Institut celoživotního vzdělávání v Havířově a jeden pro MěÚ Jeseník.
Po celý rok 2006 byla poskytována metodická pomoc a konzultace interním
auditorům u tří příspěvkových organizací zřízených Olomouckým krajem, a to
Nemocnici Přerov, Nemocnici Prostějov a Správě silnic Olomouckého kraje. Tito se
podílí velmi významně na prověřování a metodické pomoci při nastavování a
dotváření vnitřních kontrolních systémů u těchto organizací.
Z provedených auditů lze konstatovat, že organizace má nastavený a funkční vnitřní
kontrolní systém. V rámci řídící činnosti jednotlivých vedoucích došlo k podstatnému
zlepšení v práci s riziky.
Samostatnou oblastí, které je věnována zvýšená pozornost, je oblast čerpání
prostředků ze Strukturálních fondů EU. Pozornost byla v letošním roce věnována
programu INTERREG IIIA. Koncem roku byl zahájen mimořádný audit pro oblast
grantových schémat v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů.
Nad rámec plánu auditní činnosti byl útvar úzce zapojen do Twinningového projektu
MF ČR s názvem „Posilování role interní finanční kontroly ve veřejné správě“.
2
Příloha č. 1
Výsledkem bylo vyhotovení Metodické pomůcky k nastavení řídící kontroly podle
mezinárodního rámce se zaměřením na řízení rizik v orgánech státní správy, která
byla vydána MF ČR – odborem CHJ.
Dále byl ÚIA aktivně zastoupen v pracovních skupinách MMR ČR (pro SROP) a
MPSV ČR (pro ESV), jejímž cílem bylo vyhodnocovat činnost konečných příjemců a
konečných uživatelů při čerpání finančních prostředků ze SF EU.
V průběhu roku 2006 nebyl zaznamenán ani jeden případ závažných zjištění, který
by zakládal plnění dle § 22 odst. 6 zákona č. 320/2001 Sb.
2. Zhodnocení podle bodu 2 předkládané správci rozpočtových kapitol, kraji
a hlavním městem Prahou
a) Výsledky předběžných, průběžných a následných veřejnosprávních kontrol
podle § 7 až 11 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě,
ve smyslu § 11, § 22 a § 33 vyhlášky č. 416/2004 Sb. (příloha č. 4)
Krajský úřad Olomouckého kraje kontroloval dle schváleného plánu kontrolní
činnosti na rok 2006 hospodaření příspěvkových organizací, žadatelů a příjemců
veřejné finanční podpory.
V roce 2006 bylo ukončeno 25
kontrol hospodaření příspěvkových organizací
dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, 292 kontrol
u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory následných, v rámci Operačního
programu Olomouckého kraje bylo provedeno v roce 2006 celkem 25 kontrol
předběžných (věcná kontrola a kontrola dokladů). U zřizovaných příspěvkových
organizací byly kontrolovány náklady a výnosy roku 2005, u následných kontrol
příjemců dotací a příspěvků veřejné výdaje za rok 2005, u kontrol předběžných
v rámci Operačního programu Olomouckého kraje byly kontrolovány výdaje roku
2006. Celý proces poskytování veřejných podpor je nastaven tak, že byly provedeny
předběžné, průběžné a následné kontroly na jednotlivé projekty.
Porušení rozpočtové kázně bylo kontrolou zjištěno u 18 příjemců veřejné finanční
podpory, rozhodnutím příslušného orgánu kraje byl uložen odvod do rozpočtu kraje.
Celková výše odvodů přijatých do rozpočtu Olomouckého kraje činí 5 852 Kč.
b) Výsledky předběžných veřejnosprávních kontrol u prostředků ze Strukturálních
fondů EU (příloha č.5)
V rámci dotačních titulů poskytovaných ze Strukturálních fondů EU bylo provedeno
celkem 62
kontrol. Celkový objem zkontrolovaných finančních prostředků podle § 11
(pro strukturální fondy z příspěvku fondů podle čl. 30 Nařízení Rady 1260/1999 ) byl
263 343 256 Kč.
3
Příloha č. 1
3. Uvedení hlavních nedostatků, které v hodnoceném období zásadním
způsobem nepříznivě ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně
stručné charakteristiky jejich příčin
V hodnoceném roce 2006 se nevyskytly žádné nedostatky, které by základním
způsobem nepříznivě ovlivnily kontrolní činnost Krajského úřadu Olomouckého
kraje. Nevyskytly se žádné události, jednání nebo stavy, které by podstatnou měrou
ohrozily nebo znemožnily dodržování požadavků na zajištění řádné správy a řízení
hospodaření s veřejnými prostředky.
4. Informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených
mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána a o jejich
výsledcích, které poskytly mezinárodním organizacím na základě jejich
vyžádání (§ 24 odst. 5 zákona)
V roce 2006 nebyly vykonány žádné finanční kontroly podle mezinárodních smluv.
5. Přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné
správy
Organizace má velmi dobře nastaven systém rozdělení odpovědností jednotlivých
vedoucích pracovníků. Rovněž tak je zabezpečen systém delegace odpovědností
na jednotlivých úrovních řízení tak, aby došlo k oddělení funkcí mezi přípravou
a uskutečňováním operací a jejich proúčtováním.
Z výstupů jednotlivých auditů a veřejnoprávních kontrol jsou ukládány ředitelem
Krajského úřadu Olomouckého kraje jednotlivým vedoucím odborů úkoly
na odstranění nedostatků. V mnoha případech tak dochází ke změně procesních
postupů, jejich zjednodušení a v neposlední řadě také k úspoře pracnosti či úspoře
materiálních nákladů. Plnění nápravných opatření je sledováno a průběžně
vyhodnocováno ředitelem krajského úřadu, ale i vedoucím útvaru interního auditu
a vedoucí oddělení kontroly. Na základě auditních zjištění na finančních odděleních
odboru školství a zdravotnictví byly přehodnoceny schvalovací postupy v oběhu
účetních dokladů v oblasti příjmů.
Těmito postupnými kroky dochází k posilování účinnosti vnitřního kontrolního
systému, a to nejen na Krajském úřadě Olomouckého kraje, ale i v příspěvkových
organizacích, které jsou zřizovány Olomouckým krajem.
4
Příloha č. 1
6. Souhrnné zhodnocení
Olomoucký kraj má ve své působnosti celkem
184 příspěvkových organizací (PO),
jejich úplný seznam je obsahem přílohy č. 2 k dopisu na MF ČR.
Roční zprávu
předložily všechny příspěvkové organizace, a to ve zkráceném rozsahu
181 PO,
v úplném rozsahu
3 PO (útvar interního auditu mají zřízeny Nemocnice Přerov,
Nemocnice Prostějov, Správa silnic Olomouckého kraje).
Zhodnocení funkčnosti vnitřního kontrolního systému u zřizovaných příspěvkových
organizací je součástí programu veřejnosprávních kontrol. Kontrolou je hodnocena
úroveň vnitřních norem, úprava kritérií pro výkon činností souvisejících
s vynakládáním finančních prostředků. Na základě výstupů z kontrol jsou ředitelům
příspěvkových organizací také doporučována opatření k zefektivnění činností.
Přijímání opatření je sledováno průběžně na základě vyžádané písemné zprávy
o odstranění nedostatků a přijatých opatření.
Povinnost předložit každoročně zprávu o výsledcích finančních kontrol je zákonem
o finanční kontrole stanovena také obcím.
V Olomouckém kraji bylo k 31. 12. 2006
celkem
397 obcí, jejich úplný seznam je obsahem přílohy č. 3 k dopisu na MF ČR.
Roční zprávu předložily všechny obce, a to ve zkráceném rozsahu
385 obcí,
v úplném rozsahu
12 obcí (útvar interního auditu mají zřízena města: Statutární
město Olomouc, Hranice, Jeseník, Lipník nad Bečvou, Litovel, Mohelnice,
Prostějov, Přerov, Šternberk, Šumperk, Uničov, Zábřeh).
V Olomouci dne
Zpracovali: Bc. Zuzana Punčochářová
Schválil: Bc. Ing. Libor Kolář
Ing. Jan Zahradníček ředitel Krajského úřadu
Olomouckého kraje
5