*MVCRX02U2RPJ*
MVCRX02U2RPJ
prvotní identifikátor
odbor interního auditu a kontroly
Nad Štolou 3
Praha 7
170 34
Č. j. MV-177129-50/IAK-2015
Praha 11. února 2016
Roční zpráva o výsledcích finančních kontrol v rezortu MV za rok 2015
Organizační složka státu Ministerstvo vnitra (dále jen „MV“), jako správce rozpočtové
kapitoly 314 – MV, vykonává zřizovatelské funkce celkem k 51 zřízené organizaci,
a to 47 organizačním složkám státu zřízeným MV nebo právním předpisem (dále jen
„OSS“) a 4 státním příspěvkovým organizacím zřízeným MV (dále jen „SPO“).
OSS MV dále plní zakladatelské funkce k České poště, s. p.
Jedná se o značně komplikovanou organizační strukturu, v níž se vyskytují
různorodé subjekty, a to zejména s přihlédnutím k předmětu činnosti, organizační
struktuře a objemu majetku a finančních prostředků, které jsou jim přiděleny
k realizaci cílů na daném úseku veřejné správy.
V rezortu MV je oblast řídící kontroly usměrňována zejména interními akty řízení,
dále organizačními řády, pracovními náplněmi, organizací a řízením ekonomické
činnosti, oběhem účetních dokladů, apod., a to jak z úrovně ministerstva, tak
na úrovních jednotlivých součástí rezortu. Na všech stupních řízení jsou tyto nástroje
řídící kontroly průběžně novelizovány v souladu s platnými právními předpisy
i v návaznosti na vzniklou situaci, nové zkušenosti z praxe a potřeby rezortu s cílem
zefektivnit řízení jednotlivých operací.
Označení účetních jednotek
Počet v roce 2015
OSS SPO
SP
OSS MV včetně GŘ HZS a PP ČR
1
–
–
OSS – krajská ředitelství policie
14
–
–
OSS – krajská ředitelství HZS, Záchranný útvar HZS
15
–
–
OSS – archivy
8
–
–
OSS – Policejní akademie ČR, školy
5
–
–
OSS – ostatní
5
–
–
SPO
–
4
–
Česká pošta, s. p.
–
–
1
Počet účetních jednotek v rezortu MV
48
4
1
Rezort MV celkem
53
1
Vedení MV věnuje prověřování přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního
systému v rezortu a jeho hodnocení trvalou pozornost, která je zaměřena především
na průběžnou optimalizaci mechanizmů k naplnění cílů finanční kontroly, spolehlivost
a celistvost informací o stavu věcí, shodu zejména s právními předpisy a interními
akty řízení, dále na ochranu majetku, zejména řádné provádění fyzických inventur
a v neposlední řadě na hospodárné, efektivní a účelné využívání dostupných zdrojů.
Vedle finanční kontroly zabezpečované odpovědnými vedoucími zaměstnanci
na všech úrovních řízení jako součásti vnitřního procesu řízení, je v resortu MV
kontrola organizovaná i jako specializovaná činnost, a to
• odborem interního auditu a kontroly
- výkon interního auditu v OSS MV,
- výkon supervize v rezortu MV,
- výkon následné veřejnosprávní kontroly (dále jen „VSK“) na místě
u OSS, SPO a vybraných příjemců veřejné finanční podpory (dále jen
„VFP“),
- nahrazení funkce interního auditu VSK u OSS a SPO, kde útvar
interního auditu není zřízen,
• odbornými útvary MV – VSK v rámci působnosti těchto útvarů,
• útvary MV, které plní funkci poskytovatelů VFP nebo jsou zprostředkujícími
subjekty pro projekty spolufinancované ze zahraničních zdrojů – VSK v rámci
vymezené působnosti,
• Policejním prezídiem ČR – výkon VSK a obecné kontroly v Policii ČR,
• Generálním ředitelstvím HZS – výkon VSK a obecné kontroly v Hasičském
záchranném sboru,
• OSS, které plní funkci poskytovatele VFP – VSK v rámci zákonem vymezené
působnosti,
• OSS a SPO – interní audit, obecná kontrola vykonávaná v rámci působnosti
příslušných vedoucích zaměstnanců,
• specializovanými útvary MV, OSS a SPO – státní kontrola a dozor dle
zvláštních právních předpisů v rámci působnosti těchto útvarů.
Každý rok odbor interního auditu a kontroly pořádá semináře a workshopy, kde
předává své zkušenosti a poznatky z výkonu veřejnosprávní a obecné kontroly
a z auditní a supervizní činnosti útvarům MV, územním pracovištím, OSS, SPO
a poskytovatelům VFP. Výměna poznatků a zkušeností poskytuje řídícím
pracovníkům možnost předcházet rizikům při každodenní řídící kontrole.
2
Komentář k příloze č. 1, část II., tab. č. 1
Vnitřním kontrolním systémem v OSS MV nebylo zjištěno podezření na spáchání
trestného činu.
V rámci celého rezortu MV, tedy včetně 51 zřízených organizací v působnosti OSS
MV, byl zjištěn jeden případ podezření ze spáchání trestného činu, a to u SPO
Zařízení služeb pro Ministerstvo vnitra. Interním auditem této SPO bylo zjištěno
podezření na neoprávněného použití majetku organizace se zjištěnou škodou
v celkové výši 15 120 Kč. Jednalo se o neoprávněné použití služebního dopravního
prostředku bývalým zaměstnancem. Podezření bylo oznámeno na Policii ČR
a Ministerstvu financí ČR (dále jen „MF ČR“).
Komentář k příloze č. 1, část II., tab. č. 2
V rezortu MV bylo při výkonu VSK zjištěno podezření ze spáchání trestného činu
v jednom případě. Toto podezření zjistil odbor interního auditu a kontroly MV
u mimorezortního příjemce VFP společnosti APTE, s.r.o. v likvidaci. Bylo zde
identifikováno podezření ze spáchání trestného činu s celkovou škodou 300 110 Kč.
Jednalo se o dotační podvod. Uvedené odchylky spočívaly ve vystavení
neprůkazných účetních záznamů, zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění.
Bylo zjištěno použití prostředků části dotace příjemcem na jiný účel, než byla
poskytnuta. Dále se jednalo o neprůkazný způsob výplaty peněžní hotovosti
vykázaný na vrub kontrolovaného projektu z dotace státního rozpočtu (příjemce
dotace předložil dva odlišné výtisky účetního deníku za totéž období, v nichž se
některé položky svým obsahem lišily). Tato skutečnost byla oznámena na místně
příslušné Obvodní státní zastupitelství, na místně příslušný finanční úřad a na MF
ČR.
Komentář k příloze č. 1, část II., tab. č. 3
V rezortu MV bylo identifikováno porušení rozpočtové kázně při výkonu VSK
ve 14 případech s vypočtenými odvody v celkové výši 2 799 988 Kč. Všechna zjištění
byla zadokumentována při výkonu VSK u příjemců VFP provedených odborem fondů
Evropské unie v oblasti vnitřních věcí MV (celkem 6 zjištění v 7 případech porušení –
u Policejního prezídia ČR se jednalo o porušení ve 2 případech), odborem
strukturálních fondů MV (celkem 6 zjištění) a odborem interního auditu a kontroly MV
(celkem 1 zjištění).
Z toho 9 zjištění bylo dle § 44 odst. 1 písm. a) zákona č. 218/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech (dále jen „zákon o rozpočtových pravidlech“),
s vypočtenými odvody v celkové výši 1 719 661 Kč a 5 zjištění dle § 44 odst. 1 písm.
b) zákona o rozpočtových pravidlech s vypočtenými odvody v celkové výši
1 080 327 Kč.
3
U odboru fondů Evropské unie v oblasti vnitřních věcí MV a odboru strukturálních
fondů MV se jednalo o VSK u příjemců VFP pro projekty spolufinancované
z prostředků EU, podrobnosti jsou uvedeny v příloze č. 5.
U odboru interního auditu a kontroly MV se jednalo o VSK u mimorezortního
příjemce VFP společnosti APTE, s.r.o. v likvidaci. Bylo zde identifikováno podezření
na porušení rozpočtové kázně s vypočtenými odvody v celkové výši 235 619 Kč.
Tato skutečnost byla oznámena na místně příslušný finanční úřad a na MF ČR.
Komentář k příloze č. 1, část II., tab. č. 4
V rezortu MV nebylo výkonem VSK zjištěno jiné porušení právních předpisů, na
jejichž základě by kontrolní orgán předal věc k dalšímu řízení podle zvláštních
právních předpisů.
Další závažná zjištění:
Ekonomický odbor MV v rámci následné řídící kontroly identifikoval podezření
na porušení rozpočtové kázně u Policejního prezídia ČR, které je součástí OSS MV,
v celkové výši 14 505 322 Kč. Jednalo se o závažné nedostatky v oblasti odvodů
příjmů z prodeje nemovitého majetku ČR do státního rozpočtu. Ekonomický odbor
MV oznámil tuto skutečnost MF ČR dne 3. 3. 2015 pod č. j. MV-123153-16/EKO-
2014. Policejní prezídium ČR podalo oznámení o podezření na porušení rozpočtové
kázně Finančnímu úřadu pro hl. m. Prahu pod č. j. PPR-8240-2/ČJ-2015-990657 dne
12. 3. 2015. Do současné doby nebylo uvedeným finančním úřadem oznámeno
zahájení kontroly v předmětné věci.
V rámci supervize provedené u Policejního prezídia ČR odborem interního auditu
a kontroly, která byla zaměřená na výdaje u vybraných projektů realizovaných
v období 2012 – 2013, bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně v celkové výši
6 489 392,14 Kč. Jednalo se o uhrazení rozpočtově nezajištěné potřeby
bez předchozího provedení rozpočtového opatření v případě dvou projektů, kdy
peněžní prostředky Národního fondu určené na běžné výdaje byly použity na
pořízení dlouhodobého majetku, tj. k jinému účelu, než na jaký byly stáním
rozpočtem určeny, čímž došlo k porušení rozpočtové kázně ve smyslu ustanovení
§ 44 odst. 1 písm. b) zákona o rozpočtových pravidlech. Toto závažné zjištění bylo
oznámeno příslušnému finančnímu úřadu a MF ČR dopisem ze dne 14. 1. 2016 č. j.
MV-17918-26/IAK-2015.
Interní audit OSS Centrum sportu identifikoval podezření na porušení rozpočtové
kázně v oblasti náhrad souvisejících se zahraničními pracovními cestami státní
sportovní reprezentace ve výši 38 158 Kč. Podezření bylo zasláno k prošetření
místně příslušnému finančnímu úřadu a byla přijata nápravná opatření.
Tato závažná zjištění nejsou uvedena v tabulkové části Roční zprávy o výsledcích
finančních kontrol za rok 2015 v rezortu Ministerstva vnitra ČR vzhledem k tomu, že
4
se nejedná o zjištění na podezření ze spáchání trestného činu zjištěná vnitřním
kontrolním systémem, ani o podezření na porušení rozpočtové kázně zjištěná
při VSK.
Komentář k příloze č. 2
Celková výše odvodů uložených v roce 2015 za porušení rozpočtové kázně v rezortu
MV byla 365 tis. Kč, a celková výše uložených sankcí 748 tis. Kč.
Z toho v OSS MV byly nejvyšší odvody ve výši 96 732 Kč a sankce ve výši
276 024 Kč uloženy odboru strukturálních fondů MV. Na základě podnětu Řídícího
orgánu operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost byl Finančním úřadem
pro hl. m. Prahu vystaven odvod za porušení rozpočtové kázně ve výši 96 732 Kč a
penále ve výši 76 024 Kč za pochybení u projektu „
Výdaje v oblasti lidských zdrojů
a technické zabezpečení ZS MV ČR“ (tj. SPO Zařízení služeb pro MV). Dále Úřad
pro ochranu hospodářské soutěže vyměřil odboru strukturálních fondů pokutu
za správní delikt ve výši 200 000 Kč, a to za zjištěné pochybení při výběru
dodavatele veřejné zakázky s názvem „
Expertní pomoc konečným příjemcům
podpory v rámci vybraných výzev IOP a OP LZZ“.
V rámci rezortu MV byly nejvyšší odvody ve výši 236 tis. Kč a sankce ve výši
302 tis. Kč uloženy SPO Zařízení služeb pro MV, a to zejména za prodlení u
daňových povinností (platby DPH) v letech 2010 – 2013.
Krajské ředitelství policie Pardubického kraje v roce 2015 zaplatilo sankce ve výši
117 042 Kč, a to za prodlení s odvodem za porušení rozpočtové kázně v období
2011 – 2014.
Komentář k příloze č. 3
Interní audit v rámci rezortu MV dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole (dále
jen „zákon o finanční kontrole“), a nařízení Ministerstva vnitra (dále jen „NMV“)
č. 10/2003, o interním auditu, provádí odbor interního auditu a kontroly a dále 42
OSS a 2 SPO, kde je zřízen útvar interního auditu.
V průběhu roku 2015 došlo u odboru interního auditu a kontroly k organizačním
změnám. Do 30. 6. 2015 existovalo v rámci odboru
oddělení interního auditu.
Počet interních auditorů v oddělení byl 9 zaměstnanců. Od 1. 7. 2015 byla vytvořena
dvě nová oddělení v režimu zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, a to:
•
oddělení interního auditu ministerstva, působnost oddělení je primárně
uvnitř OSS MV, počet interních auditorů v oddělení byl 6 zaměstnanců,
•
oddělení auditu zřízených organizací a veřejné finanční podpory, které
vzniklo přeměnou oddělení veřejnosprávní kontroly, jeho působnost vychází
ze zákona o finanční kontrole a směřuje zejména k hospodaření zřízených
organizací a k organizacím, ke kterým MV vykonává zřizovatelské funkce,
5
k mimorezortním subjektům, kteří jsou příjemci VFP, a nahrazuje funkci
interního auditu u organizací, u nichž nebyla zřízena funkce interního auditora,
počet interních auditorů v oddělení byl 9 zaměstnanců.
Plán interního auditu odboru interního auditu a kontroly na rok 2015 zahrnoval vedle
dalších akcí 3 interní audity, všechny byly realizovány.
Interní audity byly zaměřeny na následující oblasti:
• Audit systému zajištění předmětu činnosti auditovaného útvaru
dle NMV č. 16/2013 – Organizační řád MV, u odboru strukturálních fondů MV,
• Audit Realizace opatření k doporučením z vykonaného interního auditu
č. 1/2014 u Policejního prezídia ČR,
• Audit vnitřního kontrolního systému organizační složky státu Ministerstvo
vnitra u vybraných odborů MV.
U ostatních OSS a SPO, které mají zřízen útvar interního auditu, je celkem
42 interních auditorů, u 4 organizací nebylo místo interního auditora v roce 2015
obsazeno a probíhala výběrová řízení na jejich obsazení.
U těchto OSS a SPO bylo celkem plánováno 150 interních auditů, z toho bylo
provedeno 119 interních auditů, operativně bylo zařazeno 14 interních auditů.
Celkem tedy bylo u OSS a SPO v roce 2015 provedeno 133 interních auditů.
Z celkového počtu 136 auditů provedených v rezortu MV, bylo 13 finančních auditů,
68 auditů systému, 36 auditů výkonu a 19 jinak zaměřených auditů (převážně
následné audity přijatých opatření). Celková výše škody identifikovaná těmito audity
byla v roce 2015 celkem 56 970 Kč.
Největší podíl na této položce identifikoval interní audit OSS Centrum sportu, a to
ve výši 38 158 Kč (blíže viz Další závažná zjištění).
Interním auditem SPO Zařízení služeb pro MV bylo zjištěno podezření ze spáchání
trestného činu (blíže viz Komentář k příloze č. 1, část II., tab. č. 1).
Komentář k příloze č. 4
V rezortu MV jsou prováděny jednak VSK některými odbory OSS MV vůči zřízeným
OSS a SPO v působnosti MV a jednak VSK u příjemců VFP, přičemž většina těchto
příjemců je mimorezortních. Kontroly u příjemců VFP ze státního rozpočtu jsou
popsány v tomto komentáři, kontroly u příjemců VFP pro projekty spolufinancované
z EU jsou popsány v Komentáři k příloze č. 5.
Veřejnosprávní kontroly v rezortu MV provádí odbor interního auditu a kontroly MV
a některé další odbory MV na základě zákona o finanční kontrole a NMV č. 21/2010,
o veřejnosprávní kontrole, oznamovací povinnosti a ročních zprávách o výsledcích
kontrol.
6
Odbor interního auditu a kontroly provedl v roce 2015 celkem 57 následných VSK,
z toho:
• 7 VSK u OSS a SPO, kde je útvar interního auditu nahrazen VSK,
• 1 VSK u mimorezortního příjemce VFP,
• 44 VSK u rezortních organizací, u nichž je zřízen útvar interního auditu,
• 6 jinak zaměřených VSK.
VSK byla zjištěna zejména následující pochybení:
• účetní doklady neobsahovaly zákonem předepsané náležitosti,
• porušení rozpočtové kázně,
• neprůkazný výdaj z korunové pokladny,
• interní akty vydané k likvidaci škod nebyly zcela v souladu s právními
předpisy,
• porušení předpisu o znalcích,
• porušení předpisu o platech za práci vykonanou na DPP,
• v jednom případě porušení zákona o veřejných zakázkách a další.
Opatření k zjištěným nedostatkům byla ze strany kontrolovaných osob vesměs
realizována již v průběhu kontroly s výjimkou jednoho případu, který vyžaduje
odbornou analýzu nákladů na provoz areálu – stanovení kritérií hospodárnosti podle
§ 4 odst. 2 zákona o finanční kontrole a vyžaduje delší dobu realizace.
Ostatními odbory MV bylo vykonáno celkem 9 dalších VSK.
V rezortu MV bylo tedy v roce 2015 provedeno celkem 66 VSK, kterými byla
identifikována celkem 4 porušení právních předpisů bez následné škody a 110 jiných
nedostatků.
Veřejnosprávní kontroly u příjemců VFP provádějí primárně poskytovatelé této
podpory. Jedná se převážně o odbory MV, které mají vlastní dotační programy nebo
jsou zprostředkujícím subjektem pro projekty spolufinancované z EU (blíže viz
Komentář k příloze č. 5).
Z OSS jsou poskytovateli VFP pouze OSS Správa uprchlických zařízení, která
poskytuje dotace obcím, kde jsou umístěna uprchlická zařízení (dle § 84 zákona
č. 325/1999 Sb., o azylu, a Usnesení vlády č. 877/2013) a Hasičské záchranné sbory
krajů, které jsou poskytovateli náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami
a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva (dle § 23 odst. 4 zákona
č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému, a dle § 7 – 9 Nařízení vlády
č. 463/2000 Sb.).
V celém rezortu MV bylo v roce 2015 poskytnuto ze státního rozpočtu cca
1,1 mld. Kč formou VFP. Kontroly proběhly u 245 příjemců VFP poskytnuté
ze státního rozpočtu. Celkový objem zkontrolovaných finančních prostředků VFP byl
208 694 337 Kč.
7
Škodu ve výši 300 110 Kč zjistil odbor interního auditu a kontroly MV u
mimorezortního příjemce VFP společnosti APTE, s.r.o. v likvidaci. Bylo zde
identifikováno podezření ze spáchání trestného činu s celkovou škodou 300 110 Kč
a podezření na porušení rozpočtové kázně v celkové výši 235 619 Kč (blíže viz
Komentář k příloze č. 1, část II., tab. č. 2 a tab. č. 3).
Komentář k příloze č. 5
VSK prostředků poskytnutých ze zahraničí u příjemců této VFP provádějí v rezortu
MV odbor strukturálních fondů MV a odbor fondů Evropské unie v oblasti vnitřních
věcí MV. Celkový objem prostředků z EU poskytnutých prostřednictvím kapitoly
314 – MV v roce 2015 byl přibližně 3,5 mld. Kč.
Odbor strukturálních fondů MV působí jako zprostředkující subjekt v rámci
implementace Integrovaného operačního programu (dále jen „IOP“), Operačního
programu Lidské zdroje a zaměstnanost (dále jen „OP LZZ“), Programu švýcarsko –
české spolupráce a jako Partner v rámci Programu CZ 14
„Spolupráce v rámci
Schengenu v boji proti přeshraniční a organizované trestné činnosti, včetně
nezákonného obchodování s lidmi a migraci zločineckých skupin“. V roce 2015
provedl odbor strukturálních fondů MV celkem 133 VSK, z toho 16 kontrol u projektů
spolufinancovaných z IOP a 117 kontrol u projektů spolufinancovaných z OP LZZ,
což je podmíněno i uzavřenými delegačními dohodami. U kontrolovaných osob byly
zjištěny nesrovnalosti u celkového objemu cca 25 mil. Kč, to činí přibližně 2 %
z kontrolovaného objemu.
Odbor fondů Evropské unie v oblasti vnitřních věcí MV vykonal v roce 2015 celkem
32 VSK u projektů spolufinancovaných z komunitárních programů (Evropský
investiční fond, Evropský uprchlický fond, Evropský návratový fond a Fond pro vnější
hranice) v celkovém objemu téměř 152,5 mil. Kč, z toho více než 113 mil. Kč tvořily
prostředky EU. Kontrolou byly zjištěny nezpůsobilé výdaje ve výši 486 190 Kč, což
představuje 0,32 % celkových skutečných nákladů na kontrolované projekty. Téměř
polovina těchto neoprávněných výdajů byla zjištěna u Organizace pro pomoc
uprchlíkům, o. s. a 13 % u Charity Česká republika. O zjištěné nezpůsobilé výdaje
byly následně sníženy celkové nároky na dotace z fondů EU.
Závěr
Závěrem lze konstatovat, že některé nedostatky při hospodaření s veřejnými
prostředky se stále opakují. Odbor interního auditu a kontroly MV každoročně
zpracovává pro ministra vnitra zhodnocení své činnosti za uplynulý rok, v němž mj.
zobecňuje nedostatky odhalené v předchozím období interním auditem a kontrolní
činností. Také na každoročních seminářích a workshopech předávají interní auditoři
a kontrolní pracovníci své zkušenosti a poznatky útvarům MV, územním pracovištím,
OSS, SPO a poskytovatelům VFP.
8
Příčiny recidivy pochybení lze spatřovat zejména v selhání lidského faktoru – v ne
zcela efektivním a důsledném provádění řídící kontroly. Opatření přijímaná
k odstranění nedostatků zjištěných interním auditem nebo kontrolou mají jednak
charakter operativní, kdy se jedná zejména o nápravu odstranitelných nedostatků,
což se nezřídka děje již v průběhu interního auditu nebo kontroly, a jednak charakter
systémový, který spočívá zejména v úpravě interních aktů řízení nebo organizace
práce.
Zpracovala:
Mgr. Renata Hůrková
tel. č.:
974 832 658
e-mail:
xxxxxx.xxxxxxx@xxxxx.xx
9