Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.


 
 

 
 
  Č.j. MV–135 919–7/IAK-2012 
 
 

 
 
 
 
 
  
 
 Praha  4. března  2013 
 
 
 
 
 
 
  
 
 Počet stran:16 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Přílohy: 5/11 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

 
 

Z P R Á V A
 
 
   
o výsledcích f  inančních kontrol 
v rezortu Ministerstvo vnitra 
 
za rok 2012 
 
 
 
 
 
 
 
   Důvod předložení
 

Ustanovení § 22 odst. 2 
  zákona č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě 
    
   
 
Předkládá:  Mgr. Petr Plaňanský 
 
   
 
ředitel odboru interního auditu a kontroly  
 
 
 
 
 
 
 
 
Schválil
 

Jan Kubice 
 
 
 
ministr vnitra   
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tato  základní  informace si klade za cíl ve stručnosti seznámit zaměstnance 
útvarů,  které  plní  funkci  poskytovatelů  veřejné  finanční  podpory  (VFP) 
s hlavními  aspekty  kontroly  hospodaření  s VFP  a  jejím  výkonem  v praxi. 
Smyslem  informace  není  detailně  rozebrat  veškerá  hlediska  veřejnosprávní 

Z p r á v a 
 
o výsledcích  kontrol v rezortu Ministerstvo vnitra  
za rok 2012 
 
 

1. 
 Základní údaje o kontrolní  činnosti v roce 2012 v rezortu MV  
 
       Organizace  kontroly  v rezortu  Ministerstvo  vnitra  vychází  z postavení 
organizační  složky  státu  Ministerstvo  vnitra  (dále  jen  „MV“),  která  je  správcem 
rozpočtové  kapitoly  314-MV,  v jejíž  působnosti  bylo  v roce  2012  dalších  50 
organizačních  složek  státu  (dále  jen  „OSS“),  4  státní  příspěvkové  organizace  (dále 
jen „SPO“) a Česká pošta, s.p.  Přehled o základní organizační struktuře rezortu MV 
(účetních  jednotkách  fungujících  v rámci  kapitoly  314-MV)  v roce  2012  ukazuje 
následující tabulka. 
 
Počet v roce 2012 
Označení účetních jednotek 
OSS 
SPO 
SP 
MV včetně GŘ HZS a PP ČR  

 
 
OSS - krajská ředitelství policie 
14 
 
 
OSS - HZS krajů  
14 
 
 
OSS - archivy  

 
 
OSS - PA ČR, školy a školské zařízení   

 
 
OSS - ostatní  

 
 
státní příspěvkové organizace 
 

 
Česká pošta, s.p. 
 
 

Celkem účetních jednotek v rezortu MV 
51 


Celkem rezort MV 
56 
 
Finanční řízení a výkon  kontroly probíhá:  
  uvnitř každé účetní jednotky,  
  u  účetní  jednotky  MV  ve  vztahu  k  ostatním OSS,  SPO  a  České  poště  s.  p. 
(kontrola, kterou provádějí útvary zabezpečující plnění zřizovatelských funkcí  
a  specializované  kontrolní  útvary  MV,  Generálního  ředitelství  Hasičského 
záchranného sboru (dále jen „GŘ HZS“) a Policejního prezidia ČR (dále jen „PP 
ČR“), 
  ve vztahu k mimorezortním příjemcům veřejné finanční podpory (dále jen „VFP“) 
poskytované  prostřednictvím  kapitoly  314-MV  ze  státního  rozpočtu,  prostředků 
Evropské  unie  nebo  jiných  zahraničních  zdrojů  (provádějí  útvary  plnící  funkci 
poskytovatelů dotací a specializované kontrolní útvary). 
 
                   V roce 2012 bylo v rezortu Ministerstvo vnitra vykonáno 3 955 obecných 
(nefinančních) kontrol, ze kterých byly vyhotoveny písemné výsledné materiály 

 

 

a  10  supervizí.  (Supervizní  činnost  vykonává  v rámci  rezortu  MV  pouze  odbor 
interního  auditu  a  supervize  MV  –  dále  jen  „OIAK“).    Obecná  kontrola  i  supervizní 
činnost  jsou  v rámci  rezortu    jednotně  upraveny  nařízením  Ministerstva  vnitra  č. 
55/2003 v platném znění (dále jen NMV č.55/2003).  
      Ve  sledovaném  roce  volili  vedoucí  zaměstnanci  u  obecných  kontrol,  obdobně 
jako v předcházejícím roce, nejčastěji formu tematické kontroly, při níž je předmětem 
kontroly  určitá,  tematicky  vymezená  část  činnosti  kontrolované  osoby.  Často  byly 
prováděny  také  kontrolní  průzkumy,  což  je  nejjednodušší  forma  obecné  kontroly. 
Vedoucí  zaměstnanci  nejsou  stále  výrazněji  motivováni  k  tomu,  aby  se  kontrolními 
metodami  (kontrolami  plnění  opatření  k nápravě)  přesvědčovali,  zda  došlo 
k odstranění nedostatků z předchozích obecných kontrol. V důsledku toho se stává, 
že obecné kontroly odhalují nedostatky, které byly zjištěny i předchozími kontrolami, 
ale zůstaly neodstraněny. V malém měřítku byly prováděny i systémové kontroly (cca 
2  %  ze  všech  obecných  kontrol).    Tyto  kontroly  jsou  sice  co  do  provedení 
nejnáročnější,  ale  jejich  výsledky  vedoucím  zaměstnancům  ukazují,  zda  je 
naplňována  působnost  kontrolovaných  útvarů  a  s  jakými  riziky  je  nezbytné  počítat. 
Jako každý rok směřovalo nejvíce ze všech provedených obecných kontrol na výkon 
služby. Např. v rámci Policie České republiky (dále jen „PČR“) bylo na výkon služby 
zaměřeno 454 obecných kontrol (na výkon služby pořádkové 319, kriminální policie a 
vyšetřování  175,  na  službu  dopravní  policie  151,  cizinecké  policie  58).  V některých 
případech  byla  jedna  kontrola  orientována  i  na  výkon  různých  druhů  služeb.  
Kontrolou byly pokryty i další významné  oblasti činnosti kontrolovaných osob, např. 
v rámci PČR ochrana osobních údajů, ochrana utajovaných skutečností, výkon řídící 
kontroly, účetnictví. Na GŘ HZS byly obecné kontroly orientovány na systém řízení, 
integrovaný  záchranný  systém,  výkon  služby,  požární  ochranu,  krizové  řízení  a 
rovněž  na  vedení  účetnictví,  veřejné  příjmy  a  výdaje,  hospodaření  s majetkem, 
veřejné zakázky, výchovu a vzdělávání a personalistiku. Obecné kontroly realizované 
útvary  MV  směřovaly  např.  na  dodržování  předpisů  upravujících  čerpání  veřejné 
finanční  podpory  na  bezpečnostní  výzkum,  nakládání s nepotřebným majetkem,  na 
odstranění nedostatků smluv o užívání majetku státu nestátními subjekty, dodržování 
pracovněprávních  a  služebně  právních  předpisů,  stav  poskytovaných  zdravotních 
služeb,  dodržování  režimu  badatelen  archivů,  dodržování  povinností  stanovených 
v oblasti  informačních  systémů  veřejné  správy  a  přístupnosti  webových  stránek, 
uzavírání  dohod  o  pracích  konaných  mimo  pracovní  poměr  apod.    Supervizní 
činností  se  v rezortu  Ministerstvo  vnitra  zabývá  pouze  oddělení  výkonu  supervize 
OIAK.  V roce  2012  bylo  provedeno    10  supervizí  (6  plánovaných  a  4  mimo  plán). 
Směřovaly  např.  na  hospodaření  s majetkem,  inventarizaci,  personalistiku,  systém 
řízení  a  kontroly,  veřejné  zakázky,  výkon  služby  příslušníky  bezpečnostních  sborů.  
Obecnými  kontrolami  a  supervizemi  byla  zjištěna  řada  nedostatků.  Nejčastěji  se 
jednalo o porušování právních předpisů bez následné škody a porušování interních 
aktů  řízení  vedoucích  zaměstnanců.    Porušení  právních  předpisů  s následnou 
škodou bylo zjištěno např. 4 obecnými kontrolami provedenými v rámci PČR (škoda 
ve výši 394 870,- Kč) a 1 supervizí provedenou OIAK  (škoda ve výši 366 409,50 Kč 
byla  postoupena  k zaevidování  a  dalším  opatřením  policejnímu  prezidentovi). 
Podezření z trestné činnosti bylo zjištěno např. 2 obecnými kontrolami provedenými 
v rámci PČR a jednou supervizí OIAK. Obecnou kontrolou byly zjištěny neoprávněně 
použité rozpočtové prostředky v jednom případě, a to ve výši 618 907,- Kč. Výsledky 
obecných  kontrol  a  supervizí  byly  projednány  s příslušnými  odpovědnými 
zaměstnanci a k odstranění zjištěných nedostatků přijata opatření. 
 

 

 
Kontrolní  činnost  probíhala  převážně  plánovitě.  Každoročně  je  sestavován 
jednotný  plán  hlavních  kontrolních  úkolů  MV  a  Policie  České  republiky  (dále  jen 
„PČR“),  obsahující  kontroly  realizované  jak  specializovanými  kontrolními útvary,  tak 
odbornými  útvary  MV,  GŘ  HZS  a  PP  ČR.  Ke  všem  nedostatkům  zjištěným 
kontrolami  v  rezortu  MV  byla  příslušnými  vedoucími  zaměstnanci  přijata  adekvátní 
opatření  k nápravě.  V některých  případech  bylo  navíc  přistoupeno  k personálním  či 
organizačním opatřením. Ostatní přijatá opatření směřovala především k eliminaci či 
minimalizaci rizika opakovaného vzniku nedostatků.  
 
2. 
Interní audit v roce 2012 v rezortu MV 
 
  Příloha č. 3 k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
 
           Útvary či pracoviště účetních jednotek vykonávajících interní audit, v souladu 
se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě v platném znění 
(dále  jen  „zákon  o  FK“),  sestavují  střednědobé  a  roční  plány  interního  auditu. 
Provádění  interního auditu je v průběhu sledovaného období operativně upravováno 
dle aktuálních potřeb vedoucích zaměstnanců a ministra vnitra. 
V rezortu  MV  bylo  ve  sledovaném  roce  plánováno  provedení  164  interních 
auditů podle § 30 odst. 3 zákona o FK. Počet vykonaných  interních auditů v tomto 
roce činil 155. Z  tohoto počtu bylo 21 finančních auditů,  podle § 28 odst. 4 písm. a) 
zákona o FK, 64 auditů systémů podle § 28 odst. 4 písm. b) zákona o FK, 46 auditů 
výkonů,  podle  §  28  odst.  4  písm.  c)  zákona  o  FK  a  24  jinak  zaměřených  interních 
auditů. 
Počet upozornění předaných v roce 2012, ve smyslu § 31 odst. 2 zákona o FK 
vedoucímu  orgánu  veřejné  správy  útvarem  interního  auditu  o  svém  zjištění,  že  na 
základě  oznámení  řídící  kontroly  nebo  na  základě  jeho  vlastního  návrhu  nebyla 
přijata příslušná opatření, činil 9. 
 Počet  schválených  pracovních  míst  v útvarech  interního  auditu  (včetně 
vedoucího),  byl  ve  sledovaném  roce  v rezortu  MV  58.  Pracovních  míst  výkonných 
interních  auditorů  bylo  vykázáno  57.  Skutečný  stav  výkonných  interních  auditorů 
k 31. 12. 2012 byl 56. 
Jako  držitel  mezinárodní  certifikace  interních  auditorů  programu  Institute  of 
Internal  Auditors  nebyl  v rezortu  MV  vykázán  žádný  interní  auditor.  Držiteli 
Osvědčení  o  absolvování  základního  kurzu  jednotného  systému  odborné  přípravy 
pracovníků  veřejné  správy  v oboru  „finanční  kontrola“  a  „interní  audit“  nebo  jiného 
kurzu, tyto kurzy nahrazujícího, je  41 interních auditorů v rezortu MV, což je 73,21 %  
ze skutečného stavu výkonných interních auditorů k 31. 12. 2012. 
     OIAK  měl  v roce  2012  naplánováno  provedení  13  interních  auditů.  Vykonaných 
interních  auditů  bylo  12  (10  plánovaných  a  2  neplánované),    z   toho  byly  4  audity 
systémů,  2  výkonů  a  6  jinak  zaměřených  auditů.  V roce  2012  byla  tímto  útvarem 
předána  2  upozornění  ve  smyslu  §  31  odst.  2  zákona  o  FK    vedoucímu  orgánu 
veřejné  správy.  Jednalo  se  o  upozornění,  že  na  základě  oznámení  řídící  kontroly 
nebo  OIAK    nebyla  přijata  příslušná  opatření.  Počet  schválených  pracovních  míst, 
včetně  vedoucího,  činí  u  OIAK  11.  Počet  výkonných  interních  auditorů  je  10. 
 

 

Skutečný stav výkonných interních auditorů OIAK k 31. 12. 2012 činil 10. Jako držitel 
mezinárodní  certifikace  interních  auditorů  programu  Institute  of  Internal  Auditors 
nebyl v OIAK vykázán žádný interní auditor. Držitelů Osvědčení o absolvování  kurzu  
„interní audit“  bylo v OIAK 5, což bylo  50 % z výkonných interních auditorů. 
 
        Interní  audity  byly  zaměřeny  zejména  na  správnost  majetkových  a  finančních 
operací,  veřejné  zakázky  a  fungování  vnitřního  kontrolního  systému.    Nejčastějším 
zjištěním bylo porušení právních předpisů a interních aktů řízení bez následné škody.   
OIAK  se  ve  své  činnosti  zaměřil  např.  na  hospodaření  s prostředky  EU,  na 
informatiku,  e-Governement,  výběrová  řízení,  integrovaný  operační  program, 
operační  program  lidské  zdroje  a  zaměstnanost,  na  program  švýcarsko-české 
spolupráce.  
 
      Závěry  z interních  auditů  včetně  jednotlivých  doporučení  auditorů  byly 
projednány  s odpovědnými  vedoucími  zaměstnanci  auditovaných  osob.  Na  základě 
auditorských doporučení byla přijata ve většině případů příslušná opatření k nápravě 
nedostatků a zmírnění rizik. 
 
 
3. 
Veřejnosprávní kontrola v roce 2012 v rezortu MV 
 
   
 
          V roce  2012  bylo  vykázáno  v rezortu  MV  provedení  178  veřejnosprávních 
kontrol,  z nichž byly vyhotoveny písemné výsledné materiály, z toho 142 u příjemců 
veřejné  finanční  podpory.  Generální  ředitelství  Hasičského  záchranného  sboru 
vykázalo  provedení  86  kontrol  –  zkontrolována  byla  dotace  ve  výši  103 688 000,-- 
Kč,  OIAK  vykázal  provedení  37  kontrol  –  zkontrolována  byla  dotace  ve  výši 
10 507 000,--.  Odbor bezpečnostního výzkumu a policejního vzdělávání MV  vykázal 
34  kontrol  –  zkontrolovaná  dotace  byla  ve  výši    1 100  tis.  Kč  a  56 987  tis.  Kč. 
Provedení  veřejnosprávní  kontroly  dále  vykázal    odbor  prevence  kriminality  MV, 
ekonomický  odbor  MV,  odbor  bezpečnostní  politiky  MV  a  organizační  složka  státu 
Správa  uprchlických  zařízení.  Kontrolována  byla  především  správnost  použití 
veřejných prostředků. Kontrolami bylo zjištěno převážně porušení právních předpisů 
bez následné škody,  např. nedodržení všech podmínek poskytnutí dotace.  
 
 
3a. 
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní 
kontroly, na jejichž základě tento orgán oznámil státnímu zástupci 
nebo policejnímu orgánu skutečnosti nasvědčující tomu, že u 
kontrolované osoby byl spáchán trestný čin   
(Příloha č. 1, část. II. tabulka č. 2 k vyhlášce č. 416/2004) 
 

 

1.  Kontrolovaná osoba: Jihomoravský kraj, Žerotínovo nám. 3/5, 601 82, Brno. 
Policejní  orgán:  Policie  ČR,  Krajské  ředitelství  policie  Jihomoravského  kraje 
Kounicova 24,  Brno. 
Protiprávní jednání: Neprokázání požadované kvalifikace ve veřejné zakázce, 
nesplnění parametrů požadovaných zakázkou. 
Charakteristika  důsledku:  Neoprávněné  použití  prostředků  s podezřením  na 
spáchání trestného činu. 
Čj. a datum předání informace MF:  MV- 67945-6/IAK-2012 
 
3b. 
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní 
kontroly, o porušení rozpočtové kázně kontrolovanou osobou, ve 
smyslu zákona č. 218/2000 Sb., na jejichž základě tento orgán 
předal věc místně příslušnému správci daně jako podnět k zahájení 
řízení ve věci odvodu podle zák. č. 337/1992 Sb.    
(Příloha č. 1, část. II. tabulka č. 3 k vyhlášce č. 416/2004) 
1.  Kontrolovaná osoba: Bytová správa MV, Na Pankráci 72, budova B,  Praha 4 
PSČ 140 00. 
Správce daně: FÚ Praha 4, Budějovická 409/1, předáno 14. 5. 2012. 
Forma porušení rozpočtové kázně: § 44 odst. 4 písm. a) zák. č. 218/2000 Sb,  
neoprávněné  použití  peněžních  prostředků  státního  rozpočtu  ve  výši 
120 000,--. 
Vypočtený odvod: 120 000,-- Kč. 
2.  Kontrolovaná  osoba:  Jihomoravský  kraj,  Žerotínovo  nám.  3/5,  PSČ  601  82 
Brno. 
Správce  daně:  FÚ  Brno  IV,  Rybníček  569/2,  Brno-Ponava,  předáno  10.  10. 
2012. 
Forma porušení rozpočtové kázně: § 44 odst. 1 písm. a), Kč. 125 000,-- 
Vypočtený odvod: 125 000,--Kč. 
3.  Kontrolovaná  osoba:  KŘP  Olomouckého  kraje,  Třída  Kosmonautů  189/10, 
PSČ 771 36 Olomouc. 
Správce  daně:  FÚ  pro  Olomoucký  kraj,  Lazecká  545/22  Olomouc,  předáno 
10. 1. 2013. 
Forma porušení rozpočtové kázně: § 44 odst. 4 písm. a), Kč 48 335,-- 
Vypočtený odvod: 48 335,-- Kč. 
4.  Kontrolovaná osoba: Zařízení služeb pro MV Přípotoční 300/12, 101 00 Praha 
10. 
 

 

Správce daně: FÚ pro l. m. Prahu, Praha 10, Petrohradská 2, 101 00 Praha 
10, předáno 30. 1. 2013 
Forma porušení rozpočtové kázně: § 44 odst. 1 písm. b), Kč 67 000,--. 
Vypočtený odvod: 67 000,-- Kč 
 
3c. 
Tabulka stavů vybraných ukazatelů z ukončených kontrol  
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
1.  Výše  odvodů  za  porušení  rozpočtové  kázně  celkem  uložených  vykazujícímu 
orgánu  veřejné  správy    podle  §  44  zákona  o  rozpočtových  pravidlech  (v tis. 
Kč): 
Za účetní jednotku MV                               9 496 
Za všechny účetní jednotky rezortu MV   11 324 
2.  Výše  odvodů  za  porušení  rozpočtové  kázně  celkem  uložených  vykazujícímu 
orgánu  veřejné  správy  podle  §  22  zákona  o  rozpočtových  pravidlech 
územních rozpočtů ( v tis. Kč): 
Za účetní jednotku MV                                      0 
Za všechny účetní jednotky rezortu MV            0 
3.  Výše sankcí (pokuty a penále) uložených vykazujícímu orgánu veřejné správy 
podle zvláštních právních předpisů ( v tis. Kč): 
Za účetní jednotku MV                               4 651 
Za všechny účetní jednotky rezortu MV     6 943      
 
 
3d. 
Tabulka údajů o výsledcích veřejnosprávních kontrol zajišťovaných 
orgánem veřejné správy a o stavu vybraných ukazatelů pro účely 
hodnocení systému těchto kontrol  
Příloha č. 4 k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
1.  Celkový  objem  veřejných  příjmů  plněných  kontrolovanými  osobami  v období 
prověřovaném  veřejnosprávními  kontrolami  veřejnosprávními  kontrolami 
kontrolního orgánu na místě (v tis. Kč): 
Údaj za účetní jednotku MV:              11 120 886 
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV:        11 120 886 
2.  Objem plněných veřejných příjmů u vybraného vzorku operací (§ 11 odst. 4 
zákona), které kontrolní orgán v prověřovaném období přezkoumal u 
kontrolovaných osob na místě (v tis. Kč): 
Údaj za účetní jednotku MV:                   664 758 
 

 

Údaj za všechny ÚJ rezortu MV:             664 758 
3.  Procentní  vyjádření  poměru  objemu  plněných  veřejných  příjmů  u  vybraného 
vzorku  operací,  které  kontrolní  orgán  v prověřovaném  období  u 
kontrolovaných  osob  na  místě  přezkoumal  ve  vztahu  k celkovému  objemu 
veřejných  příjmů  plněných  kontrolovanými  osobami  v období  prověřovaném 
veřejnosprávními kontrolami kontrolního orgánu na místě:  
Údaj za účetní jednotku MV                                 5,98 
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV                           5,98   
4.  Celkový  objem  veřejných  výdajů  uskutečněných  kontrolovanými  osobami 
v období  prověřovaném  veřejnosprávními  kontrolami  kontrolního  orgánu  na 
místě (v tis. Kč): 
Údaj za účetní jednotku MV            2 256 311 251 
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV      2 256 312 132 
5.  Objem  uskutečněných  veřejných  výdajů  u  vybraného  vzorku  operací  (§11 
odst.  4  zákona),  které  kontrolní  orgán  v  prověřovaném  období  u 
kontrolovaných osob na místě přezkoumal (v tis. Kč): 
Údaj za účetní jednotku MV                664 245 214 
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV          664 246 095 
6.  Procentní  vyjádření  poměru  objemu  uskutečněných  veřejných  výdajů  o 
vybraného  vzorku  operací,  které  kontrolní  orgán  v prověřovaném  období  u 
kontrolovaných  osob  na  místě  přezkoumal  ve  vztahu  k celkovému  objemu 
veřejných  výdajů  uskutečněných  kontrolovanými  osobami  v období 
prověřovanému veřejnosprávními kontrolami kontrolního orgánu na místě: 
Údaj za účetní jednotku MV                                 29,44 
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV                           29,44 
 
 
3e. 
Přehled kontrol provedených v rámci programu 
Příloha č. 5 část c) k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
      Kód programu:   033   Jiné 
      Počet provedených kontrol:  2 
     Číslo projektu: OP LZZ fondy 
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV 
IČ kontrolované osoby:  00007064 
Datum ukončení: 31. 12. 2012 
Číslo projektu: OP LZZ kraje 
 

 

Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV 
IČ kontrolované osoby:  00007064 
Datum ukončení: 31. 12. 2012 
 
3f. 
Přehled kontrol provedených v rámci programu 
Příloha č. 5 část b) k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
Kód programu:  S 26: Jiné 
Počet provedených kontrol: 5 
Číslo projektu: EKO 2012 IOP obce 
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV 
IČ kontrolované osoby:  00007064 
Datum ukončení: 31. 12. 2012 
Číslo projektu:  EKO IOP 2012 města 
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV 
IČ kontrolované osoby: 00007064 
Datum ukončení: 31. 12. 2012 
Číslo projektu: EKO IOP kraje 
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV 
IČ kontrolované osoby: 00007064 
Datum ukončení: 31. 12. 2012 
Číslo projektu: Odb. strukt F 2012 OP LZZ 
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV 
IČ kontrolované osoby: 00007064 
Datum ukončení: 31. 12. 2012 
Číslo projektu: Odb. strukt. F 2012 IOP 
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV 
IČ kontrolované osoby: 00007064 
Datum ukončení: 31. 12. 2012 
 
 
 
 

 

                                                          3g. 
Přehled kontrol provedených v rámci programu 
Příloha č. 5 část a) k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
Kód programu P04 
Název programu: Komunitární programy 
Počet provedených kontrol:28 
Číslo projektu 
Název 
IČ kontrolované 
 
předkladatele 
osoby 
Datum 
ukončení 
114D051001013 
MV 
241598 
10. 8. 2012 
114D051001019 
MV 
283924 
14. 8. 2012 
114D051001036 
MV 
231304 
4.  7. 2012 
114D051001049 
MV 
295892 
18. 9. 2012 
114D214001002 
MV 
244899 
3.  8. 2012 
114D214001005 
MV 
274968 
13. 7. 2012 
114D214001006 
MV 
232386 
17. 8. 2012 
114D214001008 
MV 
256129 
12.9. 2012 
114D214001010 
MV 
845451 
11. 9. 2012 
Čj. MV-88523-8/OP-2010 
MV 
70888337 
12. 9. 2012 
EIF2010-01 
MV 
00007064 
10. 1. 2013 
EIF2010-01-54 
MV 
00007064 
31. 12. 2012 
EKO2012-dotace krajům 
MV 
00007064 
31. 12. 2012 
EKO2012-ost. subjekty 
MV 
00007064 
31. 12. 2012 
ENF2010-03-ENF2011-05 
MV 
00007064 
31. 1. 2012 
EUF2011-02-20 
MV 
00007064 
31. 12. 2012 
FVH2010-06 
MV 
45769851 
18. 1. 2013 
MV-117324-3/OP-2011 
MV 
70891320 
16. 8. 2012 
MV-424-4/OP-2009 
MV 
259586 
5.  9. 2012 
MV-426-4/OP-2009 
MV 
70892156 
21. 8. 2012 
MV-426-4/0P-2009 
MV 
265209 
22. 8. 2012 
OPJ2012 Šluknov 
MV 
261688 
21. 12. 2012 
OPK2012 Amelie 
MV 
27052141 
31. 12. 2012 
OPK2012 Centrum soc. 
MV 
28602099 
31. 12. 2012 
 
10 
 

služeb O 
OPK2012 JIKA 
MV 
26997932 
31. 12. 2012 
OPK2012 SPMP Brandýs 
MV 
75123835 
31. 12. 2012 
OPK2012 Štětí 
MV 
264466 
31. 12. 2012 
OPK2012 Vimperk 
MV 
250805 
31. 12.2012 
 
3h. 
Veřejnosprávní kontrola u předstrukturálních fondů Phare, 
SAPARD, ISPA, komunitárních programů a Fondu solidarita 
Příloha č. 5 část a) k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
Kód P04: Komunitární programy 
                                                                    Účetní jednotka               Orgán Stát. 
                                                                                      v Kč               správy, kraje,hl.  
                                                                                                            m. Prahy v Kč      
Spolufinancování ze státního rozpočtu                               0                               0 
Spolufinancování z rozpočtu kraje                        11242738                 11242738 
Spolufinancování z rozpočtu hl.m.                                      0                               0 
Spolufinancování z rozpočtu měst. částí                  646000                     646000 
Spolufinancování se základními sam.celky          13725880                 13725880 
Jiné zdroje                                                            35722025                 35722025 
Spolufinancování z prostředků EU                     123068040               123068040 
Objem zkontrolovaných prostředků - § 11            81369097                 81369097 
Objem zjištěných nesrovnalostí                               125000                      125000 
Objem žádostí o opatření k nápravě                        125000                      125000  
Objem odstraněných nesrovnalostí                                    0                                0 
Objem pozastavených prostředků                                      0                                0 
Objem vymáhaných prostředků                                          0                                0 
Objem vrácených prostředků                                              0                                0 
Poměr zkontrolovaných prostředků 
podle § 11 k celkovému objemu prostředků (v%)          44,13                        44,13        
 
 
11 
 

3i. 
Veřejnosprávní kontrola strukturálních fondů a Fondu soudržnosti  
Příloha č. 5 část b) k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
Kód S26: Jiné 
 
Název 
Údaje za účetní jednotku 
Orgán státní správy 
 
EUR 
Kč 
EUR 
       Kč 
Spolufinancování 
ze 
 
 
 

státního rozpočtu ČR 
Spolufinancování 
 
12914812 
 
1291481
z rozpočtu VÚSC 

Spolufinancování 
 
 
 
 
z rozpočtu hl. m. Prahy 
Spolufinancování 
 
30970581 
 
3097058
z rozpočtu základních 

ÚSC 
Jiné zdroje 
 
 
 
 
Příspěvek z fondů podle 
 
186265983 
 
1862659
článku 
30 
Nařízení 
83 
Rady ES 1260/1999 pro 
struktur. Fondy 
Objem prostředků podle 
 
10724412 
 
1072441
§11 

Poměr zkontrolovaných 
 
4,66 
 
4,66 
prostředků podle §11 
k celkovému objemu 
prostředků v %. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
12 
 

3j. 
Veřejnosprávní kontrola  prostředků ze zahraničí poskytnutých na 
základě mezinárodních smluv nebo poskytnutých k plnění úkolů 
veřejné správy, § 2 písm. i) zákona č. 320/2001 Sb. Zahrnuje 
prostředky záruční sekce Evropského orientačního a záručního 
fondu pro zemědělství (EZOZF), které nejsou prostředky 
strukturálních fondů a další prostředky poskytované ČR jinak, než 
prostřednictvím Národního fondu  
Příloha č. 5 část c) k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
Kód 033: Jiné 
 
Název 
Údaje za účetní jednotku 
Orgán státní správy 
 
EUR 
Kč 
EUR 
       Kč 
Objem prostředků ze státního 
 
 
 
 
rozpočtu ČR 
Objem z rozpočtu VÚSC 
 
56464358 
 
56464358 
Objem z rozpočtu hl. m. 
 
 
 
 
Prahy 
Objem z rozpočtu základních 
 
 
 
 
ÚSC 
Jiné zdroje 
 
3402325 
 
3402325 
Zahraniční prostředky 
 
239466734 
 
239466734 
 
 
4. 
Přehled o kontrolách  a auditech vykonaných v rezortu MV  jinými 
kontrolními a auditními orgány – vnější kontrolou 
   
 
 
 
Kontrolované osoby 
Kontroly  
Externí audity  
Celkem 
 
Účetní jednotka MV 



Ostatní OSS a SPO  
99 

101 
v působnosti MV 
 
 
 
 
C E L K E M 
104 

107 
 
13 
 

 
           Útvary  rezortu  Ministerstva  vnitra  byly  v roce  2012  kontrolovány  řadou 
různých  vnějších  kontrolních  orgánů.  Mezi  vnější  kontroly  patří  např.  kontrola 
provedená  Ministerstvem  financí,  která  proběhla  v ekonomickém  odboru  MV. 
Předmětem  bylo  nastavení  a funkčnost  systému v oblasti implementace prostředků 
Fondu  solidarita  EU  v ČR.  Kontrolou  nebyly  zjištěny  nedostatky.  Ekonomický  odbor  
poskytl  podklady  ke  kontrolní  akci  NKÚ  č.  12/22  –  Peněžní  prostředky  státu 
poskytované nestátním neziskovým organizacím prostřednictvím rozpočtové kapitoly 
MV.  
      NKÚ  provedl  kontrolu  u  odboru  bezpečnostního  výzkumu  a    policejního 
vzdělávání  MV.  Kontrola  se  věnovala  dotační  politice.  Kontrolou  bylo  zjištěno            
7  nedostatků  převážně  administrativně  organizačního  charakteru.  Bylo  přijato 
opatření  k nápravě.  Dále  NKÚ  provedl  kontrolu  na  Vyšší  policejní  škole  a  Střední 
policejní  škole  MV  v Holešově.  Kontrola  směřovala  na  peněžní  prostředky  určené 
k naplnění  cílů  společné  migrační  a  azylové  politiky  EU.  Zjištěno  bylo  porušení 
smlouvy o poskytnutí dotace (bez následné škody). Na hospodaření s majetkem byly 
zaměřeny    kontroly  finančních  orgánů,    např.  Finančního  úřadu  Ostrava  1,  
Finančního úřadu v Jihlavě, Finančního ředitelství Ústí nad Labem. 
 
       Dalšími  vnějšími  kontrolami,  které  proběhly  v rezortu  MV,  byla    např.  kontrola 
Veřejného  ochránce  práv  (v  Jihočeském  kraji),    Všeobecné  zdravotní  pojišťovny 
(např.  u  Policejní  akademie  ČR  v Praze).  Další  kontroly  vykonalo    Zdravotnické 
zařízení  MV  (Hygienická  služba),  Pražská  správa  sociálního  zabezpečení,  Česká 
inspekce životního prostředí, Národní bezpečnostní úřad, Správa státních hmotných 
rezerv,  Státní  úřad  pro  jadernou  bezpečnost  a  Český  telekomunikační  úřadu. 
Nedostatky byly zjištěny Úřadem práce ČR (u Vyšší policejní školy MV pro kriminální 
policii  v Pardubicích  bylo  zjištěno    porušení    zákona  č.435  /2004  Sb.,  o 
zaměstnanosti se  vznikem škody 16 609,-- Kč). 
   
       Z celkového  počtu  kontrol  vykonaných  v rezortu  vnějšími  kontrolními  orgány 
(107) byly 3 externí audity. Byl to audit vykonaný Ministerstvem pro místní rozvoj u 
Krajského  ředitelství  Policie  ČR  Jihočeský  kraj,  který  směřoval  na  dotace 
z integrovaného  operačního  programu  KKC  II.  Audit  nebyl  úplatný.  Dále  to  byl 
Závěrečný  audit  projektu  „Příprava  projektových  manažerů  státní  správy  a  jejich 
certifikace  podle  IPMA“  evidenční  číslo  CZ.1.04/4.1.00/27.00003,  pro  odbor 
personální  MV.    Projekt  byl  hrazen  z ESF  OP  LZZ  a  státního  rozpočtu.  Audit 
vykonala  Ing.  Ludmila  Dvorská,  Na  vinobraní  3009/57  Praha  10.  Za  audit  bylo 
uhrazeno 54 960,-- včetně DPH. U Vyšší policejní školy a Střední policejní školy  MV 
v Holešově  byl  vykonán  externí  audit  projektu  „Příprava  a  výběr  žáků 
z národnostních  menšin  ke  vzdělávání  ve  VPŠ  a  SPŠ  v Holešově“  a  projektu 
„Vzdělávání  žáků  národnostních  menšin  ve  VPŠ  a  SPŠ  MV  v Holešově  v rámci 
operačního  programu Vzdělávání pro  konkurenceschopnost“.   Audit provedl AUDIT 
DANĚ CZ. s.r.o.  Velké Kunratické 1318 Praha 4 – Kunratice. Uhrazeno bylo celkem 
49 200,--. 
  
      Všechny  závěry  vnějších  kontrolních  orgánů  byly  projednány  s odpovědnými 
zaměstnanci,  a  pokud  byly  zjištěné  nedostatky,  byla  přijata  opatření  k nápravě. 
Plnění  opatření    k nápravě  bude  předmětem  kontroly  vnitřního  kontrolního  systému 
(obecných kontrol, supervizí, interních auditů). 
 
 
14 
 

5. 
Správní kontroly (státní dozory) vykonané útvary rezortu MV.       
 
      Ve  sledovaném  roce  bylo  vykázáno  útvary  rezortu  provedení  467  různých 
správních  dozorů  (státních  kontrol).  Nejvíce  krajskými  ředitelstvími  PČR  (265  – 
zaměřené  např.  na    plnění  povinností  držitele  zbrojní  licence,  plnění  povinností 
provozovatele  střelnice),    hasičskými  záchrannými  sbory  krajů  (115  –  zaměřené 
např.  na  připravenost  na  řešení  krizových  situací,  na  stálé  úkryty  civilní  ochrany)  a 
útvary  MV  (77),  např.  odbor  bezpečnostního  výzkumu  a  policejního  vzdělávání 
kontroloval pedagogický proces a činnost osob, kterým byla udělena autorizace pro 
profesi  strážný  a  detektiv,  odbor  prevence  kriminality  kontroloval  např.  plnění 
požadavků  zákona  č.  198/2002  Sb.,  o  dobrovolnické  službě,  odbor  bezpečnostní 
politiky  samostatnou  působnost  obce  dle  zákona  o  obecní  policii.  Nedostatky 
zjišťoval  při  kontrole  odbor  sociálního  zabezpečení  při  kontrole  sociálního 
zabezpečení  a  nemocenského  pojištění  příslušníků  PČR  a  HZS,    odbor  veřejné 
správy  a  eGovernmentu  při  kontrole  plnění  povinností  dle  zákona  č.  365/2000  Sb. 
v oblasti  informačních  systémů  a  odbor  archivní  správy  a  spisové  služby  při 
kontrolách  režimu  badatelen  státního  oblastního  a  okresních  archivů.  Jednalo  se  o 
porušování  právních  předpisů  bez  následné  škody.  Státní  kontroly  vykonalo  i 
Generální  ředitelství  HZS,  odbor  ochrany  obyvatelstva  a  krizového  řízení  (2)  a 
Ředitelství služby pro zbraně a bezpečnostní materiál Policejního prezídia ČR (8). 
                                                                           
      Nad  rámec  těchto  kontrol  byla  vykázána  kontrolní  činnost  odboru  dozoru  a 
kontroly veřejné správy MV. V roce 2012 bylo odborem provedeno 6 kontrol výkonu 
přenesené  působnosti  u  krajů  Jihočeského,  Královéhradeckého,  Olomouckého, 
Plzeňského,  Středočeského  a  Ústeckého,  při  nichž  bylo  ve  2  případech  zjištěno 
porušení zákona. Dále odbor provedl kontrolu výkonu samostatné působnosti u 105 
obcí,  ve  kterých  žilo  k 1.1.  2012  celkem  587 313  obyvatel.  Porušení  zákona  ze 
strany  obcí  bylo  konstatováno  v 550  případech.  Dále  odbor  posoudil  5 295  obecně 
závazných vyhlášek a 4 103 návrhů právních předpisů.  
 
 
6. 
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol v rezortu MV 
      
 
Výsledky  finanční  kontroly  v roce  2012  se  v zásadě  neliší  od  výsledků 
dosahovaných  v předchozích  letech.  I  v roce  2012  byly  finančními  kontrolami 
specializovaných    orgánů  vnitřní  i  vnější  kontroly    odhaleny  některé    projevy  
nehospodárnosti  a nesprávnosti  při  nakládání s veřejnými prostředky, porušování 
právních předpisů  i interních aktů řízení. 
 
Výsledky  kontrol  ukazují,  že se v rezortu postupně zvyšuje úroveň provádění 
finanční kontroly, tj. aplikace zákona o FK a navazující vyhlášky 416/2004 Sb., což je  
především  důsledek systematického  působení  kontrolních i auditních útvarů. 
 
 
15 
 

 
I  nadále  zůstává  v platnosti,  že  k předcházení  vzniku  nežádoucích  jevů 
zjišťovaných finančními kontrolami přispívá:  
  vytvoření funkční a stabilizované organizační struktury, která by byla zárukou 
toho, že při zabezpečování jednotlivých procesů, programů, projektů a operací 
by  bylo  jednoznačně  zřejmé,  kdo  je  k jejich  plnění  příslušný  a  za  jejich 
správnost odpovědný, 
  průběžné  analyzování  prostředí  s možností  potencionálního  korupčního 
jednání  a   hledání  účinných  forem  směřujících  k zamezení  korupčního 
jednání,  
  využívání  vlastních  pracovních  kapacit  k zabezpečení  stanovených  úkolů  a 
pouze  v nezbytné  míře  a  v  objektivně  zdůvodněných  případech  využívat 
placených služeb externích subjektů, 
  zavedení  systému  vzdělávání  zaměstnanců,  který  by  byl  prioritně  zaměřený  
k vykonávané  profesi, s  maximálním využitím  vlastních vzdělávacích kapacit  
a odborníků, 
  objektivní zjišťování skutečného stavu věcí, které je základním předpokladem 
pro  přijímání  účinných  opatření  k nápravě  nedostatků  či  ke  zmírnění  rizik,  tj. 
opatření,  řešících  problémy  ve  všech  potřebných  vazbách  (věcných, 
organizačních, personálních apod.), 
  důsledné provádění řídící kontroly, zejména předběžné, zkvalitnění  plánování 
auditní i kontrolní činnosti a zvýšení podílu  kontrol plnění opatření k nápravě 
nedostatků zjištěných předchozími kontrolami,  
 
 
 
Tabulkovou část  zpracoval:  Ing. Pavel Sláma  
Zprávu zpracovaly:                JUDr. Ludmila Steckerová 
                                              Hana   Havlová                  
                                                               
 
16