Č.j. MV–135 919–7/IAK-2012
Praha 4. března 2013
Počet stran:16
Přílohy: 5/11
Z P R Á V A
o výsledcích f inančních kontrol
v rezortu Ministerstvo vnitra
za rok 2012
Důvod předložení
:
Ustanovení § 22 odst. 2
zákona č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě
Předkládá: Mgr. Petr Plaňanský
ředitel odboru interního auditu a kontroly
Schválil
:
Jan Kubice
ministr vnitra
Tato základní informace si klade za cíl ve stručnosti seznámit zaměstnance
útvarů, které plní funkci poskytovatelů veřejné finanční podpory (VFP)
s hlavními aspekty kontroly hospodaření s VFP a jejím výkonem v praxi.
Smyslem informace není detailně rozebrat veškerá hlediska veřejnosprávní
Z p r á v a
o výsledcích kontrol v rezortu Ministerstvo vnitra
za rok 2012
1.
Základní údaje o kontrolní činnosti v roce 2012 v rezortu MV
Organizace kontroly v rezortu Ministerstvo vnitra vychází z postavení
organizační složky státu Ministerstvo vnitra (dále jen „MV“), která je správcem
rozpočtové kapitoly 314-MV, v jejíž působnosti bylo v roce 2012 dalších 50
organizačních složek státu (dále jen „OSS“), 4 státní příspěvkové organizace (dále
jen „SPO“) a Česká pošta, s.p. Přehled o základní organizační struktuře rezortu MV
(účetních jednotkách fungujících v rámci kapitoly 314-MV) v roce 2012 ukazuje
následující tabulka.
Počet v roce 2012
Označení účetních jednotek
OSS
SPO
SP
MV včetně GŘ HZS a PP ČR
1
OSS - krajská ředitelství policie
14
OSS - HZS krajů
14
OSS - archivy
8
OSS - PA ČR, školy a školské zařízení
8
OSS - ostatní
6
státní příspěvkové organizace
4
Česká pošta, s.p.
1
Celkem účetních jednotek v rezortu MV
51
4
1
Celkem rezort MV
56
Finanční řízení a výkon kontroly probíhá:
uvnitř každé účetní jednotky,
u účetní jednotky MV ve vztahu k ostatním OSS, SPO a České poště s. p.
(kontrola, kterou provádějí útvary zabezpečující plnění zřizovatelských funkcí
a specializované kontrolní útvary MV, Generálního ředitelství Hasičského
záchranného sboru (dále jen „GŘ HZS“) a Policejního prezidia ČR (dále jen „PP
ČR“),
ve vztahu k mimorezortním příjemcům veřejné finanční podpory (dále jen „VFP“)
poskytované prostřednictvím kapitoly 314-MV ze státního rozpočtu, prostředků
Evropské unie nebo jiných zahraničních zdrojů (provádějí útvary plnící funkci
poskytovatelů dotací a specializované kontrolní útvary).
V roce 2012 bylo v rezortu Ministerstvo vnitra vykonáno
3 955 obecných
(nefinančních) kontrol, ze kterých byly vyhotoveny písemné výsledné materiály
2
a 10 supervizí. (Supervizní činnost vykonává v rámci rezortu MV pouze odbor
interního auditu a supervize MV – dále jen „OIAK“). Obecná kontrola i supervizní
činnost jsou v rámci rezortu jednotně upraveny nařízením Ministerstva vnitra č.
55/2003 v platném znění (dále jen NMV č.55/2003).
Ve sledovaném roce volili vedoucí zaměstnanci u obecných kontrol, obdobně
jako v předcházejícím roce, nejčastěji formu tematické kontroly, při níž je předmětem
kontroly určitá, tematicky vymezená část činnosti kontrolované osoby. Často byly
prováděny také kontrolní průzkumy, což je nejjednodušší forma obecné kontroly.
Vedoucí zaměstnanci nejsou stále výrazněji motivováni k tomu, aby se kontrolními
metodami (kontrolami plnění opatření k nápravě) přesvědčovali, zda došlo
k odstranění nedostatků z předchozích obecných kontrol. V důsledku toho se stává,
že obecné kontroly odhalují nedostatky, které byly zjištěny i předchozími kontrolami,
ale zůstaly neodstraněny. V malém měřítku byly prováděny i systémové kontroly (cca
2 % ze všech obecných kontrol). Tyto kontroly jsou sice co do provedení
nejnáročnější, ale jejich výsledky vedoucím zaměstnancům ukazují, zda je
naplňována působnost kontrolovaných útvarů a s jakými riziky je nezbytné počítat.
Jako každý rok směřovalo nejvíce ze všech provedených obecných kontrol na výkon
služby. Např. v rámci Policie České republiky (dále jen „PČR“) bylo na výkon služby
zaměřeno 454 obecných kontrol (na výkon služby pořádkové 319, kriminální policie a
vyšetřování 175, na službu dopravní policie 151, cizinecké policie 58). V některých
případech byla jedna kontrola orientována i na výkon různých druhů služeb.
Kontrolou byly pokryty i další významné oblasti činnosti kontrolovaných osob, např.
v rámci PČR ochrana osobních údajů, ochrana utajovaných skutečností, výkon řídící
kontroly, účetnictví. Na GŘ HZS byly obecné kontroly orientovány na systém řízení,
integrovaný záchranný systém, výkon služby, požární ochranu, krizové řízení a
rovněž na vedení účetnictví, veřejné příjmy a výdaje, hospodaření s majetkem,
veřejné zakázky, výchovu a vzdělávání a personalistiku. Obecné kontroly realizované
útvary MV směřovaly např. na dodržování předpisů upravujících čerpání veřejné
finanční podpory na bezpečnostní výzkum, nakládání s nepotřebným majetkem, na
odstranění nedostatků smluv o užívání majetku státu nestátními subjekty, dodržování
pracovněprávních a služebně právních předpisů, stav poskytovaných zdravotních
služeb, dodržování režimu badatelen archivů, dodržování povinností stanovených
v oblasti informačních systémů veřejné správy a přístupnosti webových stránek,
uzavírání dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr apod. Supervizní
činností se v rezortu Ministerstvo vnitra zabývá pouze oddělení výkonu supervize
OIAK. V roce 2012 bylo provedeno 10 supervizí (6 plánovaných a 4 mimo plán).
Směřovaly např. na hospodaření s majetkem, inventarizaci, personalistiku, systém
řízení a kontroly, veřejné zakázky, výkon služby příslušníky bezpečnostních sborů.
Obecnými kontrolami a supervizemi byla zjištěna řada nedostatků. Nejčastěji se
jednalo o porušování právních předpisů bez následné škody a porušování interních
aktů řízení vedoucích zaměstnanců. Porušení právních předpisů s následnou
škodou bylo zjištěno např. 4 obecnými kontrolami provedenými v rámci PČR (škoda
ve výši 394 870,- Kč) a 1 supervizí provedenou OIAK (škoda ve výši 366 409,50 Kč
byla postoupena k zaevidování a dalším opatřením policejnímu prezidentovi).
Podezření z trestné činnosti bylo zjištěno např. 2 obecnými kontrolami provedenými
v rámci PČR a jednou supervizí OIAK. Obecnou kontrolou byly zjištěny neoprávněně
použité rozpočtové prostředky v jednom případě, a to ve výši 618 907,- Kč. Výsledky
obecných kontrol a supervizí byly projednány s příslušnými odpovědnými
zaměstnanci a k odstranění zjištěných nedostatků přijata opatření.
3
Kontrolní činnost probíhala převážně plánovitě. Každoročně je sestavován
jednotný plán hlavních kontrolních úkolů MV a Policie České republiky (dále jen
„PČR“), obsahující kontroly realizované jak specializovanými kontrolními útvary, tak
odbornými útvary MV, GŘ HZS a PP ČR. Ke všem nedostatkům zjištěným
kontrolami v rezortu MV byla příslušnými vedoucími zaměstnanci přijata adekvátní
opatření k nápravě. V některých případech bylo navíc přistoupeno k personálním či
organizačním opatřením. Ostatní přijatá opatření směřovala především k eliminaci či
minimalizaci rizika opakovaného vzniku nedostatků.
2.
Interní audit v roce 2012 v rezortu MV
Příloha č. 3 k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Útvary či pracoviště účetních jednotek vykonávajících interní audit, v souladu
se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě v platném znění
(dále jen „zákon o FK“), sestavují střednědobé a roční plány interního auditu.
Provádění interního auditu je v průběhu sledovaného období operativně upravováno
dle aktuálních potřeb vedoucích zaměstnanců a ministra vnitra.
V rezortu MV bylo ve sledovaném roce plánováno provedení 164 interních
auditů podle § 30 odst. 3 zákona o FK. Počet vykonaných interních auditů v tomto
roce činil 155. Z tohoto počtu bylo 21 finančních auditů, podle § 28 odst. 4 písm. a)
zákona o FK, 64 auditů systémů podle § 28 odst. 4 písm. b) zákona o FK, 46 auditů
výkonů, podle § 28 odst. 4 písm. c) zákona o FK a 24 jinak zaměřených interních
auditů.
Počet upozornění předaných v roce 2012, ve smyslu § 31 odst. 2 zákona o FK
vedoucímu orgánu veřejné správy útvarem interního auditu o svém zjištění, že na
základě oznámení řídící kontroly nebo na základě jeho vlastního návrhu nebyla
přijata příslušná opatření, činil 9.
Počet schválených pracovních míst v útvarech interního auditu (včetně
vedoucího), byl ve sledovaném roce v rezortu MV 58. Pracovních míst výkonných
interních auditorů bylo vykázáno 57. Skutečný stav výkonných interních auditorů
k 31. 12. 2012 byl 56.
Jako držitel mezinárodní certifikace interních auditorů programu Institute of
Internal Auditors nebyl v rezortu MV vykázán žádný interní auditor. Držiteli
Osvědčení o absolvování základního kurzu jednotného systému odborné přípravy
pracovníků veřejné správy v oboru „finanční kontrola“ a „interní audit“ nebo jiného
kurzu, tyto kurzy nahrazujícího, je 41 interních auditorů v rezortu MV, což je 73,21 %
ze skutečného stavu výkonných interních auditorů k 31. 12. 2012.
OIAK měl v roce 2012 naplánováno provedení 13 interních auditů. Vykonaných
interních auditů bylo 12 (10 plánovaných a 2 neplánované), z toho byly 4 audity
systémů, 2 výkonů a 6 jinak zaměřených auditů. V roce 2012 byla tímto útvarem
předána 2 upozornění ve smyslu § 31 odst. 2 zákona o FK vedoucímu orgánu
veřejné správy. Jednalo se o upozornění, že na základě oznámení řídící kontroly
nebo OIAK nebyla přijata příslušná opatření. Počet schválených pracovních míst,
včetně vedoucího, činí u OIAK 11. Počet výkonných interních auditorů je 10.
4
Skutečný stav výkonných interních auditorů OIAK k 31. 12. 2012 činil 10. Jako držitel
mezinárodní certifikace interních auditorů programu Institute of Internal Auditors
nebyl v OIAK vykázán žádný interní auditor. Držitelů Osvědčení o absolvování kurzu
„interní audit“ bylo v OIAK 5, což bylo 50 % z výkonných interních auditorů.
Interní audity byly zaměřeny zejména na správnost majetkových a finančních
operací, veřejné zakázky a fungování vnitřního kontrolního systému. Nejčastějším
zjištěním bylo porušení právních předpisů a interních aktů řízení bez následné škody.
OIAK se ve své činnosti zaměřil např. na hospodaření s prostředky EU, na
informatiku, e-Governement, výběrová řízení, integrovaný operační program,
operační program lidské zdroje a zaměstnanost, na program švýcarsko-české
spolupráce.
Závěry z interních auditů včetně jednotlivých doporučení auditorů byly
projednány s odpovědnými vedoucími zaměstnanci auditovaných osob. Na základě
auditorských doporučení byla přijata ve většině případů příslušná opatření k nápravě
nedostatků a zmírnění rizik.
3.
Veřejnosprávní kontrola v roce 2012 v rezortu MV
V roce 2012 bylo vykázáno v rezortu MV provedení 178 veřejnosprávních
kontrol, z nichž byly vyhotoveny písemné výsledné materiály, z toho 142 u příjemců
veřejné finanční podpory. Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru
vykázalo provedení 86 kontrol – zkontrolována byla dotace ve výši 103 688 000,--
Kč, OIAK vykázal provedení 37 kontrol – zkontrolována byla dotace ve výši
10 507 000,--. Odbor bezpečnostního výzkumu a policejního vzdělávání MV vykázal
34 kontrol – zkontrolovaná dotace byla ve výši 1 100 tis. Kč a 56 987 tis. Kč.
Provedení veřejnosprávní kontroly dále vykázal odbor prevence kriminality MV,
ekonomický odbor MV, odbor bezpečnostní politiky MV a organizační složka státu
Správa uprchlických zařízení. Kontrolována byla především správnost použití
veřejných prostředků. Kontrolami bylo zjištěno převážně porušení právních předpisů
bez následné škody, např. nedodržení všech podmínek poskytnutí dotace.
3a.
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní
kontroly, na jejichž základě tento orgán oznámil státnímu zástupci
nebo policejnímu orgánu skutečnosti nasvědčující tomu, že u
kontrolované osoby byl spáchán trestný čin
(Příloha č. 1, část. II. tabulka č. 2 k vyhlášce č. 416/2004)
5
1. Kontrolovaná osoba: Jihomoravský kraj, Žerotínovo nám. 3/5, 601 82, Brno.
Policejní orgán: Policie ČR, Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje
Kounicova 24, Brno.
Protiprávní jednání: Neprokázání požadované kvalifikace ve veřejné zakázce,
nesplnění parametrů požadovaných zakázkou.
Charakteristika důsledku: Neoprávněné použití prostředků s podezřením na
spáchání trestného činu.
Čj. a datum předání informace MF: MV- 67945-6/IAK-2012
3b.
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní
kontroly, o porušení rozpočtové kázně kontrolovanou osobou, ve
smyslu zákona č. 218/2000 Sb., na jejichž základě tento orgán
předal věc místně příslušnému správci daně jako podnět k zahájení
řízení ve věci odvodu podle zák. č. 337/1992 Sb.
(Příloha č. 1, část. II. tabulka č. 3 k vyhlášce č. 416/2004)
1. Kontrolovaná osoba: Bytová správa MV, Na Pankráci 72, budova B, Praha 4
PSČ 140 00.
Správce daně: FÚ Praha 4, Budějovická 409/1, předáno 14. 5. 2012.
Forma porušení rozpočtové kázně: § 44 odst. 4 písm. a) zák. č. 218/2000 Sb,
neoprávněné použití peněžních prostředků státního rozpočtu ve výši
120 000,--.
Vypočtený odvod: 120 000,-- Kč.
2. Kontrolovaná osoba: Jihomoravský kraj, Žerotínovo nám. 3/5, PSČ 601 82
Brno.
Správce daně: FÚ Brno IV, Rybníček 569/2, Brno-Ponava, předáno 10. 10.
2012.
Forma porušení rozpočtové kázně: § 44 odst. 1 písm. a), Kč. 125 000,--
Vypočtený odvod: 125 000,--Kč.
3. Kontrolovaná osoba: KŘP Olomouckého kraje, Třída Kosmonautů 189/10,
PSČ 771 36 Olomouc.
Správce daně: FÚ pro Olomoucký kraj, Lazecká 545/22 Olomouc, předáno
10. 1. 2013.
Forma porušení rozpočtové kázně: § 44 odst. 4 písm. a), Kč 48 335,--
Vypočtený odvod: 48 335,-- Kč.
4. Kontrolovaná osoba: Zařízení služeb pro MV Přípotoční 300/12, 101 00 Praha
10.
6
Správce daně: FÚ pro l. m. Prahu, Praha 10, Petrohradská 2, 101 00 Praha
10, předáno 30. 1. 2013
Forma porušení rozpočtové kázně: § 44 odst. 1 písm. b), Kč 67 000,--.
Vypočtený odvod: 67 000,-- Kč
3c.
Tabulka stavů vybraných ukazatelů z ukončených kontrol
Příloha č. 2 k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
1. Výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu
orgánu veřejné správy podle § 44 zákona o rozpočtových pravidlech (v tis.
Kč):
Za účetní jednotku MV 9 496
Za všechny účetní jednotky rezortu MV 11 324
2. Výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu
orgánu veřejné správy podle § 22 zákona o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů ( v tis. Kč):
Za účetní jednotku MV 0
Za všechny účetní jednotky rezortu MV 0
3. Výše sankcí (pokuty a penále) uložených vykazujícímu orgánu veřejné správy
podle zvláštních právních předpisů ( v tis. Kč):
Za účetní jednotku MV 4 651
Za všechny účetní jednotky rezortu MV 6 943
3d.
Tabulka údajů o výsledcích veřejnosprávních kontrol zajišťovaných
orgánem veřejné správy a o stavu vybraných ukazatelů pro účely
hodnocení systému těchto kontrol
Příloha č. 4 k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
1. Celkový objem veřejných příjmů plněných kontrolovanými osobami v období
prověřovaném veřejnosprávními kontrolami veřejnosprávními kontrolami
kontrolního orgánu na místě (v tis. Kč):
Údaj za účetní jednotku MV: 11 120 886
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV: 11 120 886
2. Objem plněných veřejných příjmů u vybraného vzorku operací (§ 11 odst. 4
zákona), které kontrolní orgán v prověřovaném období přezkoumal u
kontrolovaných osob na místě (v tis. Kč):
Údaj za účetní jednotku MV: 664 758
7
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV: 664 758
3. Procentní vyjádření poměru objemu plněných veřejných příjmů u vybraného
vzorku operací, které kontrolní orgán v prověřovaném období u
kontrolovaných osob na místě přezkoumal ve vztahu k celkovému objemu
veřejných příjmů plněných kontrolovanými osobami v období prověřovaném
veřejnosprávními kontrolami kontrolního orgánu na místě:
Údaj za účetní jednotku MV 5,98
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV 5,98
4. Celkový objem veřejných výdajů uskutečněných kontrolovanými osobami
v období prověřovaném veřejnosprávními kontrolami kontrolního orgánu na
místě (v tis. Kč):
Údaj za účetní jednotku MV 2 256 311 251
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV 2 256 312 132
5. Objem uskutečněných veřejných výdajů u vybraného vzorku operací (§11
odst. 4 zákona), které kontrolní orgán v prověřovaném období u
kontrolovaných osob na místě přezkoumal (v tis. Kč):
Údaj za účetní jednotku MV 664 245 214
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV 664 246 095
6. Procentní vyjádření poměru objemu uskutečněných veřejných výdajů o
vybraného vzorku operací, které kontrolní orgán v prověřovaném období u
kontrolovaných osob na místě přezkoumal ve vztahu k celkovému objemu
veřejných výdajů uskutečněných kontrolovanými osobami v období
prověřovanému veřejnosprávními kontrolami kontrolního orgánu na místě:
Údaj za účetní jednotku MV 29,44
Údaj za všechny ÚJ rezortu MV 29,44
3e.
Přehled kontrol provedených v rámci programu
Příloha č. 5 část c) k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Kód programu: 033 Jiné
Počet provedených kontrol: 2
Číslo projektu: OP LZZ fondy
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV
IČ kontrolované osoby: 00007064
Datum ukončení: 31. 12. 2012
Číslo projektu: OP LZZ kraje
8
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV
IČ kontrolované osoby: 00007064
Datum ukončení: 31. 12. 2012
3f.
Přehled kontrol provedených v rámci programu
Příloha č. 5 část b) k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Kód programu: S 26: Jiné
Počet provedených kontrol: 5
Číslo projektu: EKO 2012 IOP obce
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV
IČ kontrolované osoby: 00007064
Datum ukončení: 31. 12. 2012
Číslo projektu: EKO IOP 2012 města
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV
IČ kontrolované osoby: 00007064
Datum ukončení: 31. 12. 2012
Číslo projektu: EKO IOP kraje
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV
IČ kontrolované osoby: 00007064
Datum ukončení: 31. 12. 2012
Číslo projektu: Odb. strukt F 2012 OP LZZ
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV
IČ kontrolované osoby: 00007064
Datum ukončení: 31. 12. 2012
Číslo projektu: Odb. strukt. F 2012 IOP
Název předkladatele, který kontrolu provedl: MV
IČ kontrolované osoby: 00007064
Datum ukončení: 31. 12. 2012
9
3g.
Přehled kontrol provedených v rámci programu
Příloha č. 5 část a) k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Kód programu P04
Název programu: Komunitární programy
Počet provedených kontrol:28
Číslo projektu
Název
IČ kontrolované
předkladatele
osoby
Datum
ukončení
114D051001013
MV
241598
10. 8. 2012
114D051001019
MV
283924
14. 8. 2012
114D051001036
MV
231304
4. 7. 2012
114D051001049
MV
295892
18. 9. 2012
114D214001002
MV
244899
3. 8. 2012
114D214001005
MV
274968
13. 7. 2012
114D214001006
MV
232386
17. 8. 2012
114D214001008
MV
256129
12.9. 2012
114D214001010
MV
845451
11. 9. 2012
Čj. MV-88523-8/OP-2010
MV
70888337
12. 9. 2012
EIF2010-01
MV
00007064
10. 1. 2013
EIF2010-01-54
MV
00007064
31. 12. 2012
EKO2012-dotace krajům
MV
00007064
31. 12. 2012
EKO2012-ost. subjekty
MV
00007064
31. 12. 2012
ENF2010-03-ENF2011-05
MV
00007064
31. 1. 2012
EUF2011-02-20
MV
00007064
31. 12. 2012
FVH2010-06
MV
45769851
18. 1. 2013
MV-117324-3/OP-2011
MV
70891320
16. 8. 2012
MV-424-4/OP-2009
MV
259586
5. 9. 2012
MV-426-4/OP-2009
MV
70892156
21. 8. 2012
MV-426-4/0P-2009
MV
265209
22. 8. 2012
OPJ2012 Šluknov
MV
261688
21. 12. 2012
OPK2012 Amelie
MV
27052141
31. 12. 2012
OPK2012 Centrum soc.
MV
28602099
31. 12. 2012
10
služeb O
OPK2012 JIKA
MV
26997932
31. 12. 2012
OPK2012 SPMP Brandýs
MV
75123835
31. 12. 2012
OPK2012 Štětí
MV
264466
31. 12. 2012
OPK2012 Vimperk
MV
250805
31. 12.2012
3h.
Veřejnosprávní kontrola u předstrukturálních fondů Phare,
SAPARD, ISPA, komunitárních programů a Fondu solidarita
Příloha č. 5 část a) k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Kód P04: Komunitární programy
Účetní jednotka Orgán Stát.
v Kč správy, kraje,hl.
m. Prahy v Kč
Spolufinancování ze státního rozpočtu 0 0
Spolufinancování z rozpočtu kraje 11242738 11242738
Spolufinancování z rozpočtu hl.m. 0 0
Spolufinancování z rozpočtu měst. částí 646000 646000
Spolufinancování se základními sam.celky 13725880 13725880
Jiné zdroje 35722025 35722025
Spolufinancování z prostředků EU 123068040 123068040
Objem zkontrolovaných prostředků - § 11 81369097 81369097
Objem zjištěných nesrovnalostí 125000 125000
Objem žádostí o opatření k nápravě 125000 125000
Objem odstraněných nesrovnalostí 0 0
Objem pozastavených prostředků 0 0
Objem vymáhaných prostředků 0 0
Objem vrácených prostředků 0 0
Poměr zkontrolovaných prostředků
podle § 11 k celkovému objemu prostředků (v%) 44,13 44,13
11
3i.
Veřejnosprávní kontrola strukturálních fondů a Fondu soudržnosti
Příloha č. 5 část b) k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Kód S26: Jiné
Název
Údaje za účetní jednotku
Orgán státní správy
EUR
Kč
EUR
Kč
Spolufinancování
ze
0
státního rozpočtu ČR
Spolufinancování
12914812
1291481
z rozpočtu VÚSC
2
Spolufinancování
z rozpočtu hl. m. Prahy
Spolufinancování
30970581
3097058
z rozpočtu základních
1
ÚSC
Jiné zdroje
Příspěvek z fondů podle
186265983
1862659
článku
30
Nařízení
83
Rady ES 1260/1999 pro
struktur. Fondy
Objem prostředků podle
10724412
1072441
§11
2
Poměr zkontrolovaných
4,66
4,66
prostředků podle §11
k celkovému objemu
prostředků v %.
12
3j.
Veřejnosprávní kontrola prostředků ze zahraničí poskytnutých na
základě mezinárodních smluv nebo poskytnutých k plnění úkolů
veřejné správy, § 2 písm. i) zákona č. 320/2001 Sb. Zahrnuje
prostředky záruční sekce Evropského orientačního a záručního
fondu pro zemědělství (EZOZF), které nejsou prostředky
strukturálních fondů a další prostředky poskytované ČR jinak, než
prostřednictvím Národního fondu
Příloha č. 5 část c) k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Kód 033: Jiné
Název
Údaje za účetní jednotku
Orgán státní správy
EUR
Kč
EUR
Kč
Objem prostředků ze státního
rozpočtu ČR
Objem z rozpočtu VÚSC
56464358
56464358
Objem z rozpočtu hl. m.
Prahy
Objem z rozpočtu základních
ÚSC
Jiné zdroje
3402325
3402325
Zahraniční prostředky
239466734
239466734
4.
Přehled o kontrolách a auditech vykonaných v rezortu MV jinými
kontrolními a auditními orgány – vnější kontrolou
Kontrolované osoby
Kontroly
Externí audity
Celkem
Účetní jednotka MV
5
1
6
Ostatní OSS a SPO
99
2
101
v působnosti MV
C E L K E M
104
3
107
13
Útvary rezortu Ministerstva vnitra byly v roce 2012 kontrolovány řadou
různých vnějších kontrolních orgánů. Mezi vnější kontroly patří např. kontrola
provedená Ministerstvem financí, která proběhla v ekonomickém odboru MV.
Předmětem bylo nastavení a funkčnost systému v oblasti implementace prostředků
Fondu solidarita EU v ČR. Kontrolou nebyly zjištěny nedostatky. Ekonomický odbor
poskytl podklady ke kontrolní akci NKÚ č. 12/22 – Peněžní prostředky státu
poskytované nestátním neziskovým organizacím prostřednictvím rozpočtové kapitoly
MV.
NKÚ provedl kontrolu u odboru bezpečnostního výzkumu a policejního
vzdělávání MV. Kontrola se věnovala dotační politice. Kontrolou bylo zjištěno
7 nedostatků převážně administrativně organizačního charakteru. Bylo přijato
opatření k nápravě. Dále NKÚ provedl kontrolu na Vyšší policejní škole a Střední
policejní škole MV v Holešově. Kontrola směřovala na peněžní prostředky určené
k naplnění cílů společné migrační a azylové politiky EU. Zjištěno bylo porušení
smlouvy o poskytnutí dotace (bez následné škody). Na hospodaření s majetkem byly
zaměřeny kontroly finančních orgánů, např. Finančního úřadu Ostrava 1,
Finančního úřadu v Jihlavě, Finančního ředitelství Ústí nad Labem.
Dalšími vnějšími kontrolami, které proběhly v rezortu MV, byla např. kontrola
Veřejného ochránce práv (v Jihočeském kraji), Všeobecné zdravotní pojišťovny
(např. u Policejní akademie ČR v Praze). Další kontroly vykonalo Zdravotnické
zařízení MV (Hygienická služba), Pražská správa sociálního zabezpečení, Česká
inspekce životního prostředí, Národní bezpečnostní úřad, Správa státních hmotných
rezerv, Státní úřad pro jadernou bezpečnost a Český telekomunikační úřadu.
Nedostatky byly zjištěny Úřadem práce ČR (u Vyšší policejní školy MV pro kriminální
policii v Pardubicích bylo zjištěno porušení zákona č.435 /2004 Sb., o
zaměstnanosti se vznikem škody 16 609,-- Kč).
Z celkového počtu kontrol vykonaných v rezortu vnějšími kontrolními orgány
(107) byly 3 externí audity. Byl to audit vykonaný Ministerstvem pro místní rozvoj u
Krajského ředitelství Policie ČR Jihočeský kraj, který směřoval na dotace
z integrovaného operačního programu KKC II. Audit nebyl úplatný. Dále to byl
Závěrečný audit projektu „Příprava projektových manažerů státní správy a jejich
certifikace podle IPMA“ evidenční číslo CZ.1.04/4.1.00/27.00003, pro odbor
personální MV. Projekt byl hrazen z ESF OP LZZ a státního rozpočtu. Audit
vykonala Ing. Ludmila Dvorská, Na vinobraní 3009/57 Praha 10. Za audit bylo
uhrazeno 54 960,-- včetně DPH. U Vyšší policejní školy a Střední policejní školy MV
v Holešově byl vykonán externí audit projektu „Příprava a výběr žáků
z národnostních menšin ke vzdělávání ve VPŠ a SPŠ v Holešově“ a projektu
„Vzdělávání žáků národnostních menšin ve VPŠ a SPŠ MV v Holešově v rámci
operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost“. Audit provedl AUDIT
DANĚ CZ. s.r.o. Velké Kunratické 1318 Praha 4 – Kunratice. Uhrazeno bylo celkem
49 200,--.
Všechny závěry vnějších kontrolních orgánů byly projednány s odpovědnými
zaměstnanci, a pokud byly zjištěné nedostatky, byla přijata opatření k nápravě.
Plnění opatření k nápravě bude předmětem kontroly vnitřního kontrolního systému
(obecných kontrol, supervizí, interních auditů).
14
5.
Správní kontroly (státní dozory) vykonané útvary rezortu MV.
Ve sledovaném roce bylo vykázáno útvary rezortu provedení 467 různých
správních dozorů (státních kontrol). Nejvíce krajskými ředitelstvími PČR (265 –
zaměřené např. na plnění povinností držitele zbrojní licence, plnění povinností
provozovatele střelnice), hasičskými záchrannými sbory krajů (115 – zaměřené
např. na připravenost na řešení krizových situací, na stálé úkryty civilní ochrany) a
útvary MV (77), např. odbor bezpečnostního výzkumu a policejního vzdělávání
kontroloval pedagogický proces a činnost osob, kterým byla udělena autorizace pro
profesi strážný a detektiv, odbor prevence kriminality kontroloval např. plnění
požadavků zákona č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě, odbor bezpečnostní
politiky samostatnou působnost obce dle zákona o obecní policii. Nedostatky
zjišťoval při kontrole odbor sociálního zabezpečení při kontrole sociálního
zabezpečení a nemocenského pojištění příslušníků PČR a HZS, odbor veřejné
správy a eGovernmentu při kontrole plnění povinností dle zákona č. 365/2000 Sb.
v oblasti informačních systémů a odbor archivní správy a spisové služby při
kontrolách režimu badatelen státního oblastního a okresních archivů. Jednalo se o
porušování právních předpisů bez následné škody. Státní kontroly vykonalo i
Generální ředitelství HZS, odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení (2) a
Ředitelství služby pro zbraně a bezpečnostní materiál Policejního prezídia ČR (8).
Nad rámec těchto kontrol byla vykázána kontrolní činnost odboru dozoru a
kontroly veřejné správy MV. V roce 2012 bylo odborem provedeno 6 kontrol výkonu
přenesené působnosti u krajů Jihočeského, Královéhradeckého, Olomouckého,
Plzeňského, Středočeského a Ústeckého, při nichž bylo ve 2 případech zjištěno
porušení zákona. Dále odbor provedl kontrolu výkonu samostatné působnosti u 105
obcí, ve kterých žilo k 1.1. 2012 celkem 587 313 obyvatel. Porušení zákona ze
strany obcí bylo konstatováno v 550 případech. Dále odbor posoudil 5 295 obecně
závazných vyhlášek a 4 103 návrhů právních předpisů.
6.
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol v rezortu MV
Výsledky finanční kontroly v roce 2012 se v zásadě neliší od výsledků
dosahovaných v předchozích letech. I v roce 2012 byly finančními kontrolami
specializovaných orgánů vnitřní i vnější kontroly odhaleny některé projevy
nehospodárnosti a nesprávnosti při nakládání s veřejnými prostředky, porušování
právních předpisů i interních aktů řízení.
Výsledky kontrol ukazují, že se v rezortu postupně zvyšuje úroveň provádění
finanční kontroly, tj. aplikace zákona o FK a navazující vyhlášky 416/2004 Sb., což je
především důsledek systematického působení kontrolních i auditních útvarů.
15
I nadále zůstává v platnosti, že k předcházení vzniku nežádoucích jevů
zjišťovaných finančními kontrolami přispívá:
vytvoření funkční a stabilizované organizační struktury, která by byla zárukou
toho, že při zabezpečování jednotlivých procesů, programů, projektů a operací
by bylo jednoznačně zřejmé, kdo je k jejich plnění příslušný a za jejich
správnost odpovědný,
průběžné analyzování prostředí s možností potencionálního korupčního
jednání a hledání účinných forem směřujících k zamezení korupčního
jednání,
využívání vlastních pracovních kapacit k zabezpečení stanovených úkolů a
pouze v nezbytné míře a v objektivně zdůvodněných případech využívat
placených služeb externích subjektů,
zavedení systému vzdělávání zaměstnanců, který by byl prioritně zaměřený
k vykonávané profesi, s maximálním využitím vlastních vzdělávacích kapacit
a odborníků,
objektivní zjišťování skutečného stavu věcí, které je základním předpokladem
pro přijímání účinných opatření k nápravě nedostatků či ke zmírnění rizik, tj.
opatření, řešících problémy ve všech potřebných vazbách (věcných,
organizačních, personálních apod.),
důsledné provádění řídící kontroly, zejména předběžné, zkvalitnění plánování
auditní i kontrolní činnosti a zvýšení podílu kontrol plnění opatření k nápravě
nedostatků zjištěných předchozími kontrolami,
Tabulkovou část zpracoval: Ing. Pavel Sláma
Zprávu zpracovaly: JUDr. Ludmila Steckerová
Hana Havlová
16