Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.



Krajský úřad Libereckého kraje 
 
ředitel  
 
ČÍSLO JEDNACÍ                                   
  VYŘIZUJE/LINKA                    
LIBEREC 
 
OK-FKVS/MRZ-2012 
Havelková/318  
  27. února 2013   
 
 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol 
za Liberecký kraj za rok 2012 
 
Liberecký kraj předkládá v souladu s ustanovením § 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole 
ve veřejné správě a o změně některých předpisů (dále zákona o finanční  kontrole), toto souhrnné 
zhodnocení výsledků finančních kontrol jako součást roční zprávy o výsledcích finančních kontrol 
ve  veřejné  správě  za  rok  2012  v členění  dle přílohy č. 1a  Vyhlášky  č.  416/2004  Sb.,  kterou  se 
provádí zákon o finanční kontrole. 
 
Zpráva je rozdělena na dvě části: 
 

A) Zhodnocení  výsledků  veřejnosprávních  kontrol  vykonávaných  podle  §  8,  §  9,  § 11  a 
následujících dle zákona o finanční kontrole 
B)  Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona, výsledků interního auditu 
podle  §  28  a  29  zákona  a  přiměřenosti  a  účinnosti  vnitřního  řídícího  a  kontrolního 
systému ve smyslu § 25 zákona 

 
Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 8, § 9, § 11 a 
následujících dle zákona o finanční kontrole 
 
Jednotlivé odbory Krajského úřadu Libereckého kraje (dále jen KÚ LK) provádějí řídící kontroly a 
to  zejména  kontroly  čerpání  dotací  z peněžních  fondů  LK  (v samostatné  působnosti),  tj.  z  Fondu 
investic,  Grantového  fondu,  Fondu  požární  ochrany,  Krizového  fondu,  Fondu  ochrany  vod, 
Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví, ale i dotací projektů spolufinancovaných z Evropské 
unie (dále jen EU), kde financování  projektu probíhá tzv. „grantovým“ způsobem  nebo systémem 
„Partnerství“. Kraj finanční prostředky na projekty spolufinancované z Evropské unie rozděluje na 
základě  zveřejňovaných  výzev,  kde  schválení  přidělených  prostředků  jednotlivým  účastníkům 
(fyzické  osoby  i  právnické  osoby,  podnikatelské  subjekty  –  např.  a.s.,  s.r.o.,  v.o.s., 
 i nepodnikatelské subjekty – občanská sdružení, příspěvkové organizace a jiné neziskové subjekty) 
a  jejich  projektům  podléhá  schválení  v Zastupitelstvu  Libereckého  kraje.  Kraj  poskytuje  tyto 
finanční  prostředky  na základě  písemné  smlouvy  o poskytnutí  např.  grantu,  kde  jsou  závazně 
stanoveny  podmínky  čerpání  včetně  finanční  spoluúčasti  vybraného  účastníka,  stanovení 
monitorovacích  ukazatelů  a  zároveň  povinnosti  vyplývající  z této  finanční  spoluúčasti  v případě 
porušení smlouvy.      
 
Na základě počtu 543 veřejnosprávních kontrol (tj. o výsledku kontroly je písemný protokol), které 
proběhly  v roce  2012,  lze  konstatovat,  že  v kontrolovaných  organizacích  (zejména  u  krajem 
zřízených příspěvkových organizací a u příjemců poskytnutých dotací) jsou zavedeny funkční řídící 
kontroly tak, aby odpovídaly požadavkům zákona o finanční kontrole.  
Odpovědnost  jednotlivých  odborů  vykonávajících  kontrolu  v samostatné  i  v přenesené  působnosti 
vyplývá z platného Organizačního řádu kraje. 
 
 
Krajský úřad Libereckého kraje 
 
U Jezu 642/2a • 461 80 Liberec 2 • tel.: + 420 485 226 470 • fax: + 420 485 226 362 
e-mail: xxxxxxx@xxxxxxxx.xx • www.kraj-lbc.cz • IČ: 70891508 • DIČ: CZ70891508 •  
Datová schránka: c5kbvkw 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 2 z 18 
 
 
Tabulka udává přehled o kontrolní činnosti  KÚ LK podle jednotlivých odborů takto:  
 
Počet kontrol 
Odbor KÚ LK 
0  
1 - kancelář hejtmana 
 21 
2 - regionálního rozvoje a evrop. projektů (spolupráce 
s  OŠMTS) 
 0 
3 – ekonomický (spolupráce s právním odborem) 
 64 
4  -  školství,  mládeže,  tělovýchovy  a  sportu 
(spolupráce  s ORREP) 
18  
5 - sociálních věcí 
20  
6 - dopravy (spolupráce s odborem kontroly) 
 2 
7 - kultury, památkové péče a cestovního ruchu 
11 
8 - životního prostředí a zemědělství 
 19 
9 - zdravotnictví 

10 – právní (spolupráce s ekonomickým odborem)  
 0 
11 - územního plánování a stavebního řádu 
0  
12 - informatiky 
0  
13 - správní  
0  
14 - investic a správy nemovitého majetku 
 0 
15 - kancelář ředitele  
 388 
16 - kontroly 
z toho: 342 přezkoumání hospodaření ÚSC a DSO 
0  
oddělení interního auditu, oddělení sekretariát ředitele 
543 
Celkem kontrolních akcí  
 
 
 
 
 
Systém  a  způsoby  provádění  veřejnosprávních  kontrol  v rámci  LK  a  KÚ  LK  podle  zákona 
o finanční  kontrole  jsou  upraveny  v  Kontrolním  řádu.  Odbor  kontroly  zpracovává  „Plán  kontrolní 
činnosti“ za celý KÚ a to na každé pololetí příslušného kalendářního roku na základě návrhů plánů 
kontrolní  činnosti  předložených  jednotlivými  věcně  příslušnými  odbory.  Do  plánu  jsou 
zapracovávány i podněty hejtmana, členů rady Libereckého kraje (dále jen Rada LK) nebo ředitele 
krajského  úřadu.  Vedoucí  kontrolního  orgánu  je  ředitel  KÚ  LK  pan  Mgr.  René  Havlík.  Členové 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 3 z 18 
 
kontrolního orgánu  jsou  jmenováni  ředitelem úřadu z řad zaměstnanců  KÚ z jednotlivých odborů 
prostřednictvím  „Pracovní  instrukce“  ředitele  KÚ  LK,  která  je  každoročně  k 1.1.  příslušného 
kalendářního  roku  aktualizována.  Odbor  kontroly  KÚ  LK  vede  „centrální“  evidenci  kontrolních 
protokolů  dle  věcně  příslušných  odborů  a  pravidelně  pololetně  vyhodnocuje  plnění  kontrolní 
činnosti KÚ LK, jež pak jako písemnou informaci předkládá Radě LK  k projednání a k seznámení.  
 
Útvar interního auditu ve smyslu zákona o finanční kontrole  byl zřízen a je funkční u příspěvkové 
organizace Krajská správa silnic Libereckého kraje.  
 
Krajský úřad LK provádí kontrolní činnost jak již bylo zmíněno, jak v samostatné působnosti tak i 
v přenesené působnosti. 
 
V samostatné působnosti
 jsou prováděny následující typy kontrol: 
 
1.  řídící  –  dle  §  25  odst.  4,  §  26  a  následujících  zákona  č.  320/2001  Sb.,  o finanční  kontrole 
v platném  znění    -    vnitřní    kontroly.  Za  tyto  kontroly  zodpovídá  ředitel  a  všichni  vedoucí 
odborů KÚ LK dle platného Organizačního řádu. 
 
Jejich  předmětem  je  kontrola  nakládání se  svěřenými,  či  přidělenými  finančními  prostředky 
příslušnému odboru, resp. zda při uskutečňování finančních operací: 
–  jsou  dodržovány  stanovené  podmínky  a  postupy  při  uskutečňování,  vypořádávání  a 
vyúčtování schválených operací, 
–  se finanční operace přizpůsobují změnám ekonomických, právních, provozních a jiných 
podmínek a novým rizikům, 
–  se provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích 
a automatizovaných informačních systémech, 
–  a  zda  se  zajišťuje  včasná  příprava  stanovených  finančních,  účetních  a  jiných  výkazů, 
hlášení a zpráv.  
 
Při řídící kontrole se zjišťuje a vyhodnocuje zejména, zda: 
–  údaje  o  hospodaření  s  veřejnými  prostředky  věrně  zobrazují  zdroje,  stav  a  pohyb 
veřejných  prostředků,  a  zda  tyto  údaje  odpovídají  skutečnostem  rozhodným 
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, 
–  přezkoumávané  operace  jsou  v  souladu  s  právními  předpisy,  schválenými  rozpočty, 
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci 
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, 
–  opatření  přijatá  příslušnými  orgány  veřejné  správy,  včetně  opatření  k  odstranění, 
zmírnění nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna. 
 
Při  uvedených  kontrolách  se  kontrolující  řídí  platnými  interními  předpisy,  zejména  k oběhu 
účetních  dokladů  
a  pravidly  zakotvenými  ve statutech  a  zásadách  odpovídajících  účelových 
fondů LK
 
 
2.  finanční  –  
dle  §  9  odst. 1  zákona  č.  320/2001  Sb.,  u  příspěvkových  organizací  (dále  jen  PO), 
jejichž  zřizovatelem  je  kraj  a  za  provádění  těchto  finančních  –  veřejnosprávních  kontrol 
odpovídá odbor kontroly ve spolupráci s odvětvovými odbory krajského úřadu. Odbor školství, 
mládeže,  tělovýchovy  a  sportu  odpovídá  za  provádění  finančních  -  veřejnosprávních  kontrol 
u příspěvkových organizací kraje v resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu. 
 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 4 z 18 
 
 
 
Předmětem  veřejnosprávní  kontroly  u  PO  kraje
  je  s ohledem  na  hodnocení  rizik  při  výběru 
námětů pro zařazení do plánu zejména: 
  evidence a hospodaření se svěřeným majetkem, 
  rozpočet a jeho plnění, 
  dotace,  příspěvky,  návratné  finanční  výpomoci  a  další  prostředky  poskytnuté  z rozpočtu 
kraje,  
  dotace ze státního rozpočtu, 
  dotace  ze  státních  fondů  (§  10  zákona  č.  250/2000  Sb.,  o  rozpočtových  pravidlech 
územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů), 
  dotace ze strukturálních fondů. 
 
Oblasti veřejnosprávní kontroly u PO kraje: 
  vnitřní předpisy (směrnice, příkazy ředitele), 
  vedení účetnictví, 
  kontrola nákladů a výnosů včetně porovnání s předchozím účetním obdobím, 
  fondové hospodaření a rozdělení výsledku hospodaření dle schválení zřizovatele, 
  dotace – evidence a čerpání, 
  posouzení hlavní a hospodářské činnosti, 
  faktury došlé a faktury vydané (doklady, zůstatky, kniha faktur, obsahová náplň), 
  evidence pohledávek jejich vymáhání a evidence závazků, 
  časové rozlišování a jejich účtování v návaznosti na vnitřní předpisy, 
  dokladová a fyzická inventarizace (majetek, zásoby, zúčtovací vztahy),  
  odpisy,  odpisový  plán,  zařazení  majetku  do  odpisových  skupin  v návaznosti  na  vnitřní 
předpisy,  
  pokladny, bankovní výpisy (pokladní doklady, výpisy z BÚ, zůstatky), 
  platné smlouvy, jejich evidence a kontrola. 
 
3.  finanční – dle § 9 odst. 2 a §13a zákona č. 320/2001 Sb., kontrola použití finančních prostředků 
poskytnutých  z  grantových  programů,  účelových  peněžních  fondů  nebo  jiných  rozpočtových 
položek  kraje  a  audit  prostředků  poskytnutých  krajem  prostřednictvím  programů 
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Za provádění těchto kontrol odpovídá příslušný 
odbor KÚ LK. Kontrola má tři fáze – předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu.  
 
a)  u  žadatelů  o  veřejnou  finanční  podporu  nebo  u  příjemců  veřejné  finanční  podpory,  (zejména 
finanční  kontrola  programů  z Grantového  fondu  a  ostatních  účelových  peněžních  fondů 
Libereckého  kraje,  tj.  Fondu  požární  ochrany,  Krizového  fondu,  Fondu  ochrany  vod, 
Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví i Sociálního fondu v souladu s platnými statuty a 
zásadami peněžních fondů). 
 
LK zřizuje účelové peněžní fondy v souladu s ustanoveními § 14 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, 
ve znění  pozdějších předpisů  a § 5 zákona č. 250/2000  Sb., o rozpočtových pravidlech územních 
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a vybraných speciálních zákonů a to zejména Grantový fond 
(včetně programu  G 99  – akce  financované z rozhodnutí  Rady  LK a  Zastupitelstva  LK, kde byly 
schváleny  poslední  poskytnuté  dotace  na  7.  zasedání  Zastupitelstva  LK  ze  dne  28.  2.  2012 
usnesením č. 256/12/ZK), Fond požární ochrany, Krizový fond, Fond ochrany vod, Lesnický fond a 
Fond  kulturního  dědictví  LK.  Finanční  prostředky  těchto  fondů  jsou  tvořeny  a  čerpány  v souladu 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 5 z 18 
 
s jednotlivými  platnými  Statuty  (případně  Zásadami)  jednotlivých  konkrétních  fondů  LK  a 
v souladu s interními předpisy. 
 
Za  věcnou  a  obsahovou  stránku  jednotlivých  programů  či  projektů  konkrétních  fondů  LK 
odpovídají  správci  programů.  Správci  programů  jsou  současně  i  správci  finančních  prostředků 
pro daný resort a příkazci finančních operací. Za řádné vedení účetní evidence a finanční správu, tj. 
převod  finančních  prostředků  dle  dispozic  příkazce  a  správce,  odpovídá  ekonomický  odbor. 
O čerpání  dle  jednotlivých  titulů  u ostatních  fondů  LK  vede  samostatnou  evidenci  správce  – 
příkazce  jednotlivých  fondů.  Za  provádění  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  poskytnutí  a 
čerpání  prostředků  z fondů  odpovídají  příslušní  příkazci  operací  a  jimi  určení  správci  rozpočtu 
v souladu s Organizačním řádem. Veřejnosprávní kontrolu dodržování obecně závazných právních 
předpisů,  interních  předpisů  a  podmínek  využití  prostředků  fondů  LK  provádí  zejména  správce 
fondu, nebo na základě pověření jiný odbor KÚ LK. 
 
Dle metodiky k Programu G 99 je správcem programu Rada LK. Správcem finančních prostředků 
(dotace) je příslušný odbor KÚ LK, do jehož působnosti schválená žádost věcně spadá. 
 
b)  u  žadatelů  o  dotace  a  u  příjemců  dotací  poskytnutých  krajem  prostřednictvím  programů 
spolufinancovaných  z rozpočtu  Evropské  unie  (dále  jen  EU)  v  souladu  s platnými  interními 
předpisy. 
 
Kontroly jsou rozděleny do tří etap: 
 
1.  předběžná  kontrola  (ex  ante),  při  které  kontrolní  orgány  posuzují,  zda  plánované  a 
připravované  operace  odpovídají  stanoveným  úkolům  veřejné  správy  a  jsou  v souladu 
s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo 
jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky, 
 
2.  průběžná kontrola (interim), při které kontrolní orgány prověřují, zda příjemci 
  
  dodržují  stanovené  podmínky  a  postupy  při  uskutečňování,  vypořádávání  a  vyúčtování 
schválených operací, 
  přizpůsobují  uskutečňování  operací  při  změnách  ekonomických,  právních,  provozních  a 
jiných podmínek novým rizikům, 
  provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a 
automatizovaných informačních systémech, a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených 
finančních, účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv, 
 
3.  následná  kontrola  (ex  post),  při  které  kontrolní  orgány  zkoumají  a  vyhodnocují 
u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda 
 
  údaje  o  hospodaření  s  veřejnými  prostředky  věrně  zobrazují  zdroje,  stav  a  pohyb 
veřejných  prostředků,  a  jestli  tyto  údaje  odpovídají  skutečnostem,  rozhodným 
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, 
  přezkoumávané  operace  jsou  v  souladu  s  právními  předpisy,  schválenými  rozpočty, 
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci 
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, 
  opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění 
nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna, 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 6 z 18 
 
  v případě  kontrol  udržitelnosti  projektů  zejména  plnění  stanovených  monitorovacích 
ukazatelů, evidence a archivace platných účetních dokladů. 
 
Zapojení jednotlivých subjektů oprávněných ke kontrole a kontrola projektů realizovaných: 
 
–  v globálním grantu operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen 
OPVK)  se  řídí  směrnicí  Rady  LK  č.  2/2011  k operačnímu  programu  vzdělávání  pro 
konkurenceschopnost.  Výčet  povinností  zprostředkujícího  subjektu  je  stanoven 
„Dohodou o spolupráci“ Řídícího orgánu a Zprostředkujícího subjektu při zabezpečení 
realizace  Operačního  programu  Vzdělávání  pro  konkurenceschopnost.  Kontroly 
předběžné  a  průběžné  zajišťuje  odbor  regionálního  rozvoje  a  evropských  projektů  – 
oddělení řízení grantových schémat (dále jen OŘGS) ve spolupráci s odborem školství, 
mládeže,  tělovýchovy  a  sportu.  Následné  kontroly  projektů  zajišťuje  (OŘGS) 
ve spolupráci s odborem kontroly. 
 
Kontroly udržitelnosti proběhly bez závažných problémů a nedostatky drobného charakteru (např. 
nedoložení  některých  dokladů)  byly  řešeny  operativně.  Lze  konstatovat,  že  i  přes  nedostatky 
při předkládaní  monitorovacích  zpráv  končí  kontroly  pozitivním  výsledkem,  neboť  v důsledku 
kontrolních  zjištění  odboru  kontroly  při  kontrolách  ex-post  jsou  nedostatky  v určeném  termínu 
odstraňovány. Jedná se zejména o následující chyby v účetní evidenci projektů: 
 
–  v globálních grantech Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost 
(dále  jen  OPVK)  v období  2007  -  2013  se  řídí  aktuální  verzí  Směrnice  Operačního 
programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost – Globální granty v LK a platnou verzí 
Příručky  pro  kontrolu  projektů  OP  VK.  Veřejnosprávní  kontrola  se  provádí  formou 
auditu  podle  předpisů  Evropského  společenství.  Kontroly  předběžné  a  průběžné 
zajišťuje odbor regionálního rozvoje a evropských projektů – oddělení řízení grantových 
schémat  (dále  jen  OŘGS).  OŘGS  provádí  kontroly  jednotlivých  grantových  programů 
ve spolupráci  s  odborem  školství,  mládeže,  tělovýchovy  a  sportu  (administrativní  – 
kontrola  monitorovacích  zpráv  a  žádostí  o  platbu  a  kontroly  na  místě  –  kontrola 
archivace, vedení účetnictví, plnění věcné stránky). Následné kontroly projektů zajišťuje 
(OŘGS) ve spolupráci s odborem kontroly, 
 
–  v individuálních projektech z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost 
(dále  jen  OP  LZZ)  v období  2007  -  2013  se  řídí  aktuální  verzí  Příruček  pro  kontrolu 
projektů  OP  LZZ.  Veřejnosprávní  kontrola  se  provádí  formou  auditu  podle  předpisů 
Evropského  společenství.  Kontroly  předběžné  a  průběžné  provádějí  zaměstnanci 
příslušného  odboru  KÚ  LK.  Kontroly  následné  budou  provádět  rovněž  uvedení 
zaměstnanci ve spolupráci s odborem kontroly.  
 
Veřejnosprávní  kontrola  se  provádí  i  formou  auditu.  Předmětem  auditu  je  ověřování  účinného 
fungování  řídícího  a  kontrolního  systému  u příjemce  prostředků  a  ověřování  vykázaných  výdajů 
na vhodném  vzorku  operací  při realizaci  programů  spolufinancovaných  z   EU.  Projektové  období 
2007  –  2013  je  podrobněji  specifikováno  v interních  předpisech  LK,  zejména  Směrnice  Rady  LK 
 č.  2/2012  k Operačnímu  programu  Vzdělávání  pro  konkurenceschopnost  –  Globální  granty 
v Libereckém 
kraji, 
jež 
byla 
schválena 

adou LK. LK plní roli zprostředkujícího subjektu v rámci oblastí podpory OP VK: 
 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 7 z 18 
 
  1.1  Zvyšování  kvality  ve  vzdělávání  –  Globální  grant  CZ.1.07/1.1.09  Zvyšování 
kvality ve vzdělávání v LK, 
  1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími 
potřebami – Globální grant CZ.1.07/1.2.04 Rovné příležitosti ve vzdělávání v LK,  
  1.3  Další  vzdělávání  pracovníků  škol  a  školských  zařízení  –  Globální  grant 
CZ.1.07/1.3.03  Další  vzdělávání  pracovníků  škol  a  školských  zařízení  v LK,       
3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání – Globální grant CZ.1.07/3.2.01 Podpora 
nabídky dalšího vzdělávání v LK. 
 
Výsledkem  průběžných  kontrol  byla  většinou  administrativní  pochybení,  např.  v archivaci 
dokumentace – chybějící originály dokumentů, chybná loga a označení projektů, neaktuální vnitřní 
předpisy,  účetní  doklady  neměly  náležitosti  dle  §  8  a  §  11  zákona  o  účetnictví,  administrativní 
pochybení při zadávání veřejných zakázek apod. Zjištěné nedostatky byly postupně odstraněny.  
 
Předběžné  kontroly  směřovaly  k ověření  existence  subjektu  žádajícího  o  dotaci,  k ověření 
správnosti účtování a vykazování účetní závěrky atd. – nebyly zjištěny nedostatky. 
 
4.  hospodaření  –  dle  ustanovení  §  15  odst.  2  zákona  č.  250/2000  Sb.,  u  Libereckým  krajem 
zřízených nebo založených právnických osob (tj. a. s. případně s. r. o.).  
 
Základní  kontrola  hospodaření  založených  právnických  osob  je  prováděna  prostřednictvím 
jmenovaných zástupců LK v řídících a kontrolních orgánech v souladu s platnými ustanoveními 
obchodního  zákoníku.  Na  základě  rozhodnutí  Rady  LK  lze  provést  mimořádnou  kontrolu 
hospodaření  založené  právnické  osoby  v rozsahu  a  způsobem  běžným  u  kontrol  zřízených 
příspěvkových organizací LK. 
 
V roce  2012  byla  provedena  jedna  následná  kontrola  u  společnosti  KORID  LK  s.r.o.,  která  je 
zřízená  LK  (100%  majetková  účast).  Kontrola  byla  zaměřena  na  využití  finančních  prostředků 
poskytnutých z rozpočtu Libereckého kraje dle uzavřených smluv. 
 
V přenesené  působnosti  jsou  prováděny  následující  kontroly  a  za  jejich  provádění  odpovídají 
příslušní vedoucí odborů podle platného Organizačního řádu KÚ LK: 
 
a)  kontroly  výkonu  přenesené  působnosti,  svěřené  orgánům  obcí  dle  §  129  odst.  1  zákona 
 č. 128/2000 Sb., o obcích v platném znění,  
 
b)  kontroly podle § 73b zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších 
předpisů, 
 
c)  přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí podle zákona č. 420/2004 Sb., 
o  přezkoumávání  hospodaření  obcí  a  dobrovolných  svazků  obcí  (dále  jen  DSO),  ve  znění 
pozdějších předpisů, které o přezkoumání svého hospodaření za uplynulý rok krajský úřad 
požádají.  Předmět  přezkoumání  hospodaření  územních  samosprávných  celků  a  DSO  je 
upraven  zákonem  č.  420/2004  Sb.,  a  změnami,  provedenými  zákony  č.  413/2005  Sb., 
 č. 138/2006 Sb., č. 281/2009 Sb. a č. 199/2010 Sb., ve znění pozdějších předpisů, 
 
d)  kontroly  podle  §  81  odst.  1  zákona  č.  56/2001  Sb.,  o  podmínkách  provozu  vozidel 
na pozemních  komunikacích  v platném  znění  –  tj.  státní  odborný  dozor  u  stanic  technické 
kontroly (činnost kontrolních techniků), 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 8 z 18 
 
 
e)  kontroly  školicích  středisek  řidičů  podle  §  53  a  násl.  zákona  č.  247/2000  Sb.,  o získávání 
 a  zdokonalování  odborné  způsobilosti  k  řízení  motorových  vozidel,  ve  znění  pozdějších 
předpisů – státní dozor nad činností lektorů školení, 
 
f)  kontrola  –  inspekce  kvality  poskytovaných  sociálních  služeb  podle  §  97  a  násl.  zákona 
 č. 108/2006  Sb., o sociálních službách v platném  znění  u poskytovatelů  sociálních služeb, 
kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci, a u poskytovatelů sociálních služeb uvedených 
v § 84 cit. zákona a kontrola registračních podmínek dle §  78 a násl. cit. zákona, 
 
g)  kontrola  plnění  podmínek  stanovených  pro  registraci  u  poskytovatelů  sociálních  služeb, 
kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci dle § 82a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních 
službách, ve znění pozdějších předpisů, 
 
h)  kontrola obecních a soukromých škol podle § 161 odst. 6 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., 
(školský  zákon)  ve  znění  pozdějších  předpisů  a  zákona  č.  306/1999  Sb.,  o  poskytování 
dotací  soukromým  školám,  předškolním  a  školským  zařízením,  ve  znění  pozdějších 
předpisů, 
 
i)  kontroly  podle  §  7  odst.  1  písm.  g)  zákona  č.  40/1995  Sb.,  o  regulaci  reklamy,  ve  znění 
pozdějších  předpisů  –  správní  dozor  u  podnikatelských  subjektů  v postavení  zadavatelů, 
zpracovatelů a šiřitelů reklamy, 
 
j)  cenové kontroly podle § 4 odst. 2 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti 
cen, ve znění  pozdějších předpisů a podle § 14 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, 
ve znění  pozdějších  předpisů  –  správní  dozor  u  podnikatelských  subjektů  se  zaměřením 
na plnění povinností podle § 11 a § 13 odst. 2 zákona o cenách, 
 
k)  kontroly prováděné dle § 4 odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení, 
ve  znění  pozdějších  předpisů  a  o  změně  některých  souvisejících  zákonů  –  pravidelné 
kontroly matričních úřadů obcí s rozšířenou působností, 
 
l)  kontroly  podle  §  24  odst.  1  zákona  č.  117/2001  Sb.,  o  veřejných  sbírkách,  ve  znění 
pozdějších předpisů a o změně některých zákonů – kontrola a dozor nad konáním sbírek, 
 
m) kontroly dodržování právních předpisů na úseku ochrany životního prostředí, 
 
n)  kontroly  nestátních  zdravotnických  zařízení  dle  §  8  a  §17  zákona  č.  160/1992  Sb.,  
o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a dle 
§  10,  §  32,  § 34  zákona  č.  167/1998  Sb.,  o návykových  látkách,  ve  znění  pozdějších 
předpisů,  
 
o)  kontroly OÚ/MÚ -  kontroly přestupků na úseku zdravotnictví dle § 29, § 29a, § 30 zákona 
č. 200/90 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů; správní řízení dle § 24 zákona  
č.  379/2005  Sb.,  protikuřácký  zákon,  ve  znění  pozdějších  předpisů;  dle  §  41  zákona  
č.  164/2001  Sb.,  lázeňský  zákon,  ve  znění  pozdějších  předpisů;  dle  §  13  a  §  34  zákona  
č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů. 
 
 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 9 z 18 
 
 
Finanční kontroly u PO LK   
K provádění finančních kontrol u PO byl na základě platného Organizačního řádu KÚ LK pověřen 
zejména  odbor  kontroly  samostatně  i  ve  spolupráci  s  jednotlivými  odbory  (např.  odbor  dopravy, 
odbor zdravotnictví, odbor sociálních věcí), do jejichž kompetence spadají zřizované PO. 
  
 
V roce 2012 bylo v rámci výkonu samostatné působnosti odborem kontroly provedeno celkem 18 
veřejnosprávních finančních kontrol na místě u příspěvkových organizací kraje. Dále odbor školství 
uskutečnil  samostatně  11  finančních  kontrol  zřízených  PO  v  rámci  odvětvového  odboru,  kde  se 
podobně  jako  odbor  kontroly  soustředil  na  kontrolu  hospodaření  a  dále  i  na  kontrolu  správnosti 
čerpání přímých nákladů dle školského zákona.  
Výstupy  (protokoly)  z  veřejnosprávních  finančních  kontrol  v  rámci  samostatné  působnosti  jsou 
projednávány  Radou  LK,  jakožto  orgánem  zřizovatele  resp.  poskytovatele  veřejných  prostředků 
kontrolovaného  subjektu.  V  návaznosti  na  výsledky  kontrol  jsou  Radou  LK  přijímána  opatření  
k odstranění zjištěných nedostatků z kontrol včetně následných kontrol na místě. 
 
A) 
Nejzávažnější nedostatky, které se vyskytly v důsledku vykonané komplexní kontroly 
hospodaření byly zejména: 

 
-  nesouhlasily zůstatkové ceny majetku dle účetnictví se sestavou odpisů,  
-  nedoložen souhlas Rady LK s vyřazením majetku,  
-  chybně evidovaný drobný hmotný majetek na účtech 022 - Samostatné movité věci a soubor 
movitých věcí, bylo porušeno ustanovení vyhlášky č. 410, § 14, odst. 4., 
-  nebyly předloženy inventurní soupisy podle jednotlivých majetkových analytických účtů,  
-  organizace nesledovala výsledek hospodaření jednotlivých akcí v doplňkové činnosti, 
-  překračování pokladního limitu na hlavní pokladně organizace, 
-  nesprávná  metodika  výpočtu  tvorby  FKSP  z  plánovaných  mzdových  prostředků  na  místo 
skutečných bez OON, 
-  nedostatky v evidenci a archivaci veškerých smluv, nebyl vytvořen „centrální registr smluv“ 
s jasným popisem odpovědnosti ve vnitřních normách,  
-  vnitřní  předpisy  nebyly  aktualizovány  na  platné  právní  normy  a  skutečný  stav  organizace, 
zejména bylo nutné doplnit a aktualizovat, 
-  není prováděna pravidelná aktualizace cenových kalkulací výrobků a služeb, dle nichž jsou 
stanovovány platné ceníky,  
-  chybné účtování tvorby i čerpání fondů, 
-  chybné účtování o zásobách způsobem A (bez použití účtu 111), nesprávná evidence zásob 
typu B, 
-  nesplnění charakteru mimořádnosti odměn dle §134 ZP, 
-  pochybení při zveřejňování, průběhu výběru dodavatelů pro zadavatele veřejných zakázek, 
-  účetní  doklady  neměly  náležitosti  dle  §  11  zákona  o  účetnictví,  tj.  neobsahovaly  označení 
účetního období, podpisy dvou rozdílných zodpovědných osob, 
-  nebyla  provedena  a  doložena  fyzická  inventarizace  majetkových  účtů  a  zásob  v  souladu  
s § 29 a § 30 zákona o účetnictví, zejména chybné náležitosti inventurních soupisů, nebyla 
správně provedena dokladová inventura veškerých účtů závazků a pohledávek atd. 
 
Veřejnosprávní kontroly u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory 
Dále  jsou  prováděny  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  u  žadatelů  a  příjemců  veřejné 
finanční podpory ve smyslu § 3 odst. 2 zákona o finanční kontrole (jedná se zejména o dodržování 
účelovosti  poskytnutých  prostředků)  odvětvovými  odbory  KÚ  LK.  O  výsledcích  kontrol  jsou 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 10 z 18 
 
většinou sepisovány protokoly, čerpané prostředky jsou odsouhlaseny v souladu se zněním zákona 
o  finanční  kontrole  –  odpovědnými  zaměstnanci  na  pozici  příkazce,  správce  a  hlavní  účetní. 
Veškeré  finanční  prostředky  peněžních  fondů  KÚ  LK  jsou  vedeny  na  samostatných  bankovních 
účtech. 
 
Odbor kontroly provedl kontroly použití finančních prostředků z programů Grantového fondu LK a 
soulad  jejich  čerpání  s  „Obecnými  zásadami  grantových  programů  Libereckého  kraje“,  Statutem 
grantového  fondu  Libereckého  kraje.  Byla  také  kontrolována  správnost  vyúčtování  namátkově 
vybraných akcí realizovaných v roce 2010 až 2011 na odboru životního prostředí a odboru školství, 
mládeže, tělovýchovy a sportu. 
 
Zároveň bylo odborem kontroly vykonáno 5 veřejnosprávních kontrol ex-post na místě u příjemců 
dotací poskytnutých v rámci Grantového programu č. 20 – Program rozvoje LK. Tyto kontroly byly 
prováděny za přítomnosti zaměstnance z odboru dopravy LK, který tyto dotace administroval. 
 
V roce  2012  byly  odborem  kontroly  vykonány  3  kontroly  využití  úhrad  k  zajištění  dopravní 
obslužnosti Libereckého kraje z rozpočtu Libereckého kraje za období roku 2010 až 2011 u ČSAD 
Česká Lípa a.s., BusLine a.s. a ČSAD Liberec a.s.  
 
U  společnosti  Korid  LK  s.r.o.  (zřízené  Libereckým  krajem)  byla  provedena  následná  kontrola 
čerpání finančních prostředků z rozpočtu Libereckého kraje za období roku 2011. 
 
Dále byly odborem kontroly provedeny kontroly dodržení účelu a plnění podmínek stanovených ve 
Smlouvě  o  poskytnutí  dotace  z  rozpočtu  kraje  –  Fond  solidarity  EU.  Kontroly  byly  zaměřeny  na 
čerpání finančních prostředků dle „Dohody o implementaci Fondu solidarity Evropské unie“ podle 
„Závazné  metodiky  realizace  Fondu  solidarity  Evropské  unie  v České  republice“.  Kontroly  byly 
provedeny u: 
  12 obcí, 
  1 dobrovolného svazku obcí,  
  4 příspěvkových organizací,   
   
  celkem 17 kontrolovaných subjektů. 
 
Odborem kontroly bylo v roce 2012 provedeno celkem 46 veřejnosprávních kontrol na místě. 
                                                                                                 
B) 
Informace o finančních kontrolách vykonaných podle mezinárodních smluv ve smyslu 
§ 24 zákona o finanční kontrole 

 
Finanční kontrola podle mezinárodních smluv je upravena v § 24 zákona o finanční kontrole tak, že 
pokud je to uvedeno v mezinárodní smlouvě, kterou je Česká republika vázána, mohou mezinárodní 
organizace svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci vykonávat finanční kontrolu podle 
zákona  o  finanční  kontrole  v  rozsahu  a  za  podmínek,  které  tato  smlouva  stanoví.  Je-li  to  tedy  
v  podmínkách  smlouvy  stanoveno,  jsou  tyto  kontrolní  orgány  oprávněny  vyžadovat  si  u  orgánů 
veřejné  správy  spolupráci  při  finanční  kontrole,  nebo  zajištění  jejího  výkonu.  Dožádaný  orgán 
veřejné správy je povinen tomuto  požadavku vyhovět.  Z toho  vyplývá, že bude-li  LK jako orgán 
veřejné  správy  o  shora  uvedené  požádán,  spolupráce  nebo  zajištění  mezinárodní  kontroly  má 
přednost  před  kontrolní  akcí,  zahájenou  dle  plánu  kontrolní  činnosti  nebo  z  podnětu  příslušného 
orgánu LK. 
10 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 11 z 18 
 
V současné době platný dokument je „Program rozvoje Libereckého kraje 2007 – 2013“. Program 
rozvoje Libereckého kraje je taktickým dokumentem se střednědobým  časovým horizontem, který  
v reakci na „Strategii rozvoje Libereckého kraje“ specifikuje logickou množinu opatření na podporu 
hospodářského  a  sociálního  růstu  v  regionálním  a  místním  měřítku.  Soubory  aktivit, 
rozpracovávajících opatření do úrovně projektů, jejichž prostřednictvím by mělo dojít k faktickým 
krokům  při  implementaci  programu,  vytvářejí  „Akční  plán“.  Postup  a  možnosti  realizace 
„Programu rozvoje Libereckého kraje“ vycházejí z platné právní úpravy vymezené zejména zákony 
č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) a č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje. 
V  „Zásadách  implementace  Programu  rozvoje  Libereckého  kraje“,  které  byly  schváleny  spolu 
 s  „Programem  rozvoje  Libereckého  kraje“  (dále  jen  PRLK),  je  uložena  povinnost  průběžného  a 
závěrečného monitoringu (sledování) PRLK. 
Průběžné  hodnocení  PRLK  je  důležitým  zdrojem  informací  pro  zaměření  programů  podpory 
Grantového  fondu  a  Fondu  investic  LK  a  jsou  také  jedním  z  podkladů  pro  aktualizaci  Programu 
rozvoje Libereckého kraje.  
 
C) 
Přehled a charakteristika přijatých opatření 
 
-  pokračovat  v  popisu  činností  úřadu,  identifikace,  hodnocení  a  řízení  rizik  v  jednotlivých 
útvarech, 
-  pokračovat  ve  spolupráci  s  ostatními  krajskými  úřady,  sledovat  nové  informace,  úkoly  a 
podmínky vztahující se k vnitřnímu řídícímu kontrolnímu systému, 
-  pokračovat  v  metodické  činnosti  v  oblasti  finanční  kontroly  a  interního  auditu,  poskytovat 
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole, 
-  průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů a kontrolorů. 
 
D) 
Výsledky  finančních  kontrol  předkládané  příspěvkovými  organizacemi  Libereckého 
kraje a obcemi v územním obvodu Libereckého kraje 

 
Liberecký  kraj  byl  ke  konci  roku  2012  zřizovatelem  celkem  90  příspěvkových  organizací,  
tj. v resortech školství 63, sociálních věcí 18, zdravotnictví 2, kultury 5, zemědělství 1 a dopravy 1, 
z  nichž  předkládala  zprávu  v  plném  rozsahu  1  organizace,  která  má  zřízen  útvar  interního  auditu 
(Krajská  správa  silnic  Libereckého  kraje).  Prostřednictvím  elektronického  modulu  ročních  zpráv 
předložily zprávu všechny příspěvkové organizace LK (100 %).  
 
Výše  odvodů  za  porušení  rozpočtové  kázně  uložené  příspěvkovým  organizacím  LK  podle  §  44 
zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech nebyla žádná. 
 
Odvody za porušení rozpočtové kázně uložených příspěvkovým organizacím LK podle § 22 zákona 
č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů byly následující: 
-  281 tis. Kč – Krajská správa silnic Libereckého kraje. 
 
Uložené sankce (pokuty a penále) příspěvkovým organizacím byly následující:  
-  863 tis. Kč – Krajská správa silnic Libereckého kraje, 
-      6 tis. Kč - Jedličkův ústav, příspěvková organizace,  
-      1 tis. Kč – Obchodní akademie a Jazyková škola Liberec, 
-      1 tis. Kč – Vyšší odborná škola sklářská a Střední škola Nový Bor,  
-      1 tis. Kč - Domov důchodců Rokytnice nad Jizerou,  
-      2 tis. Kč - Pedagogicko-psychologická poradna Liberec, 
-    10 tis. Kč – Muzeum Českého ráje v Turnově. 
11 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 12 z 18 
 
V územním  obvodu  Libereckého  kraje  se  nacházelo  ke  konci  roku  2012  celkem  215  měst  a  obcí. 
Jejich struktura byla následující: 
  2  x  statutární  město  (Liberec,  vč.  1  městského  obvodu  Vratislavice  nad Nisou, 
Jablonec nad Nisou), 
  1 x město nad 15 tis. obyvatel (Česká Lípa), 
  u  žádného  dalšího  města  nebo  obce  nebyl  zřízen  útvar  interního  auditu  ve  smyslu 
zákona č. 320/2001 Sb., 
  36 x ostatní města (z toho: 4 malá bez zřízené rady města), 
  2 x městys, 
  174 x obce, z toho: 81 malých obcí do 399 obyvatel (převážně bez uvolněného čl. ZO) 
– tj. 46,6 % obcí, resp. 1/2 všech ÚSC  v Libereckém kraji. 
 
Celkem 134 obcí (tj. cca 63 %) bylo zřizovatelem alespoň jedné příspěvkové organizace – převážně 
školského  zařízení.  Počet  obcí  koresponduje  s jejich  složením  podle  stavu  obyvatel,  malé  obce 
převážně nejsou zřizovateli PO. 
 
Způsob předkládání ročních zpráv 2012 od obcí i příspěvkových organizací Libereckého kraje byl 
stanoven  prostřednictvím  elektronického  modulu  Ročních  zpráv  (FKVS)  přes  stránky  MF  ČR. 
Předkládání  zpráv  subpředkladatelů  (příspěvkových  organizací)  svým  zřizovatelům  si  určovala 
města a obce individuálně. 
 
Metodickou pomoc ze strany KÚ LK zajišťoval plně odbor kontroly přes svoje internetové stránky 
„Liberecký  kraj  –  Krajský  úřad  –  Odbor  kontroly  –  Informace  k předkládání  ročních  zpráv 
 o výsledcích finančních kontrol“.
 K zasílání pokynů a jiných pomocných materiálů bylo využíváno 
e-mailové  spojení  na  vedení  ÚSC,  resp.  adres  určených  předkladatelů  zpráv  ÚSC.  Přes  trvale 
dostupné  telefonické  spojení  odboru  kontroly  byly  řešeny  operativní  požadavky  ÚSC.  Příprava 
zpracování zpráv FKVS za rok 2012 byla zahájena již ve 12/2012 a pokračovala průběžně až do dne 
zpracování této závěrečné zprávy.  
 
Všem  primátorům  a  starostům  ÚSC  byl  zaslán  dopis  ze  dne  18.  12.  2012  s upozorněním  na 
povinnosti vyplývající  ze zákona č.  320/2001  Sb., ohledně předkládání  ročních zpráv z finančních 
kontrol za rok 2012 s konečným  termínem  doručení  zpráv do 15.  2. 2013. S blížícím se termínem 
předložení zpráv bylo přes e-mailové stránky zasláno dne 5. 2. 2013 připomenutí všem starostům 
ÚSC,  které  k  uvedenému  dni  nezaložily  zprávu  do  modulu  FKVS.  Průběžnou  kontrolou  stavu 
souboru dokončených zpráv FKVS od jednotlivých ÚSC a operativním řešením vzniklých potíží u 
obcí  se podařilo minimalizovat  počet  obcí,  které nesplnily svoji  povinnost.  Přes všechna uvedená 
opatření  přetrvávaly,  resp.  se  opakovaly  každoroční  problémy  se  zajištěním  přístupu  do  modulu 
FKVS, s jeho ovládáním a se způsobem vyplňování požadovaných příloh. 
 
Největší potíže byly u malých obcí (do 399 obyvatel), které nejsou dostatečně personálně a odborně 
zajištěné,  vedení  obcí  považuje  tuto  činnost  za  přílišnou  administrativní  zátěž  bez  efektivních 
výsledků.  Obtížná  je  náročnost  projektu  především  s ohledem  na  ovládání  dálkově  vkládáných 
údajů  přes  internet  do  modulu  a  nejednoznačná  a  složitá  formulace  zadání  údajů  zprávy  podle 
vyhlášky č. 416/2004 Sb.  
Vzhledem  k tomu,  že  malé  obce  svým  objemem  veřejných  prostředků,  o  kterých  rozhodují, 
minimální  výší  negativních  výsledků  vnějších  kontrol  (Příloha  č.  2)  a  při  nízkém  počtu  jimi 
zřízených příspěvkových organizací nemohou ovlivnit celkové výsledky zprávy jak v rámci kraje, 
tak i celého státu. 
 
12 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 13 z 18 
 
Zprávu  předložilo  všech  215  obcí,  některé  zprávy  byly  předloženy  až  za  významné  pomoci 
zaměstnanců odboru kontroly KÚ LK. 
 
Významné odvody (Příloha č. 2) za porušení rozpočtové kázně uložených obcím podle § 44 zákona 
o rozpočtových pravidlech vyplývaly především z nálezů příslušných kontrolních orgánů při zpětné 
kontrole využití  dotací  z minulých let v celkové  výši  2 514  tis.  Kč.  Nejvýznamnější platbou byly 
roční splátky odvodu dle výměru z 9/2010 městem Ralsko ve výši 2 106 tis. Kč (175 500 Kč/měs.) 
a 270 tis. Kč u Statutárního města Liberec, resp. jeho školské příspěvkové organizace (nedodržení 
zákona o veřejných zakázkách). 
 
Odvod  za  porušení  rozpočtové  kázně  podle  §  22  zákona  250/2000  Sb.,  činil  v r.  2012  celkem  za 
Liberecký  kraj  3 182  tis.  Kč.  Největšími  plátci  byly  město  Liberec  1 597  tis.  Kč  (odvod 
příspěvkové organizace města do rozpočtu kraje v rámci grantového projektu) a obec Křižany 1 433 
tis.  Kč  (odvod  do  rozpočtu  Regionální  rady  Severovýchod  za  nedodržení  podmínek  smlouvy  
u projektu „Volnočasové aktivity v obci“). 
Pokuty  a  penále  dosáhly  částky  6 799  tis.  Kč,  s jednoznačně  nejvyšší  sankcí  opět  u  statutárního 
města  Liberec  v souhrnné  výši  6 742  tis.  Kč.  Pokuta  od  ÚOHS  za  dělení  stavebních  zakázek  při 
Mistrovství  světa  2009  činila  6 550  tis.  Kč  a  176  tis.  Kč  penále  od  Finančního  úřadu  za  pozdní 
platbu daně z nemovitosti. 
Ostatní  sankce  ve  všech  třech  případech  tvořily  drobné  nálezy  u  20  měst  a  obcí,  mimo  výše 
jmenované. 
 
V roce 2012 byla KÚ LK uplatněna pokuta za 5 správních deliktů podle zákona č. 250/2000 Sb., 
 o  rozpočtových  pravidlech  územních  rozpočtů  u  měst  a  obcí  za  přestupky  při  hospodaření  za 
 rok 2011 v celkové výši 25 tis. Kč.  
 
V rámci  předložených  zpráv  FKVS  za  ÚSC  byl  zjištěn  pouze  1  případ,  kdy  město  Doksy  muselo 
řešit  zneužití  veřejných  prostředků  u  své  příspěvkové  organizace  (ZUŠ)  ve  výši  75 000  Kč 
prostřednictvím přísl. orgánů. S ředitelkou školy byl ukončen pracovní poměr. 
 
 
 
E)    Stručné uvedení a vysvětlení údajů v přílohách č. 2 
 
Řádek č. 1: 
Výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu orgánu veřejné správy 
podle § 44 zákona o rozpočtových pravidlech - odbor školství a mládeže vykazuje nejvyšší odvod 
ve výši 8 559 127,- Kč za projekt „Revitalizace školních hřišť a jejich vybavení na území 
Libereckého kraje – 2. etapa“. 
 
Řádek č. 2: 
Výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu orgánu veřejné správy 
podle  §  22  zákona  o  rozpočtových  pravidlech  územních  rozpočtů  -  odbor  dopravy  vykazuje 
nejvyšší odvody v této výši: 
 
 
 
 
 
13 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 14 z 18 
 
Způsob zadání 
§ 
Položka  kap. 
Částka 
CZ.1.13/1.1.00/01.00024 - ROP - III/28621 Víchová nad Jizerou 
6409 
5363 
923 
2,00  
CZ.1.13/1.1.00/07.00447 - ROP - II/270 Postřelná - Jablonné v 
Podještědí 
6409 
5363 
923 
281 036,00  
CZ.1.13/1.1.00/07.00451 - ROP - II/278 Český Dub - Hodkovice 
nad Mohelkou 
6409 
5363 
923 
5 302 440,10  
CZ.1.13/1.1.00/07.00445 - ROP - III/26832 Srní - Provodín 
6409 
5363 
923 
1 000 926,95  
 
 
 
 
 
 
F)     Stručné uvedení a vysvětlení údajů v přílohách č. 4 
 
Řádek č. 1: 
Výnosy  subjektů  kontrolovaných  v roce  2011  kontrolním  orgánem  (PO),  výše  dotací 
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a 
výše  poskytnutých  příspěvků  a  dotací  kontrolovaným  příjemcům  resp.  žadatelům  o veřejnou 
finanční podporu. 
 
Řádek č. 2: 
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných příjmů, je uvedena 
tato  výše;  v ostatních  případech  byla  započítána  částka  ve  výši  celkových  veřejných  příjmů 
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).  
 
Řádek č. 4: 
Náklady  subjektů  kontrolovaných  v roce  2011  kontrolním  orgánem  (PO),  čerpání  dotací 
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a 
účelovost čerpání poskytnutých příspěvků a dotací ze strany příjemců veřejné finanční podpory. 
 
Řádek č. 5: 
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných výdajů, je uvedena 
tato  výše;  v ostatních  případech  byla  započítána  částka  ve  výši  celkových  veřejných  výdajů 
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly). 
 
 
V Liberci 27. února 2013 
 
 
Zpracoval:  
Ing. Jitka Havelková, v.r.  
odbor kontroly Krajského úřadu Libereckého kraje 
 
Schválil:    
Mgr. Petra Řepíková, v.r.  
 
 
vedoucí odboru kontroly 
                         
   
 
Mgr. René Havlík, v.r. 
ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje 
 
 
 
 
14 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 15 z 18 
 
ZPRÁVA O VÝSLEDCÍCH ŘÍDÍCÍ KONTROLY A INTERNÍHO AUDITU  
ZA ROK 2012 
 
Tato zpráva vychází z požadavků zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, a o 
změně některých zákonů (dále jen zákon o finanční kontrole). 
Zhodnocení  výsledků  interního  auditu  je  vztaženo  k  §  28  a  29,  výsledky  řídící  kontroly  jsou 
hodnoceny  dle  §  26  a  27  výše  uvedeného  zákona.  Přiměřenost  a  účinnost  vnitřního  řídícího  a 
kontrolního systému (dále jen VŘKS) je zde posuzována dle § 25 zákona o finanční kontrole. 
I. Zhodnocení výsledků interního auditu 
Oddělení  interního  auditu  Krajského  úřadu  Libereckého  kraje  (dále  jen  OIA)  vykonávalo  svou 
činnost v roce 2012 ve složení:  
  Ing. Josef Vincenec – vedoucí oddělení 
  Ing. Milan Servít – interní auditor specialista 
Činnost OIA v hodnoceném období lze rozdělit do následujících tématických skupin: 
1.  jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu 
2.  vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů 
3.  metodická  pomoc  a  konzultace  v  rámci  úřadu  i  pro  další  partnery  (příspěvkové  organizace, 
obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji) 
4.  rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce 
1.  Jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu 
Činnost  OIA se řídila ročním plánem  ze dne 20. února 2012. První oblastí, která byla podrobena 
analýze interních auditorů, byla agenda poskytování grantů a dotací z prostředků kraje v Krajském 
úřadu Libereckého kraje (dále jen KÚ LK). Původní zakázka vznikla na základě požadavku odboru 
kultury, památkové péče a cestovního ruchu. Obecné podmínky pro provádění auditované služby si 
v případě GF LK nenastavuje odbor sám.  Navíc auditovanou službu poskytuje většina odborů KÚ 
LK,  takže  stejná  rizika  a  problémy  by  mohly  ohrožovat  i  je.  Vzhledem  k tomu,  že  v úřadě  se 
postupně  zavádí  systém  procesního  řízení,  doporučili  auditoři  určit  garanta  služby  poskytování 
grantů a dotací. Po nástupu nových představitelů samosprávy, po volbách na podzim 2012, je třeba 
počkat  na  jejich  rozhodnutí  o  rozsahu  a  formě  případných  krajských  dotací  a  následně  upravit 
všechny  související  postupy.  Tato  oblast  je  velmi  důležitá  a  svým  rozsahem  zasahuje  i  do  roku 
2013.  
V souvislosti  s již zmíněnou  novou  politickou  reprezentací  kraje  rozhodl  ředitel  úřadu  o  zaměření 
druhého  auditního  šetření  na  přípravu  podkladů  a  materiálů  pro  jednání  orgánů  kraje.  Auditoři 
provedli  podrobnou  analýzu  souvisejících  interních  předpisů  i  vlastní  šetření  se  všemi  dotčenými 
odbory a s odpovědnými zaměstnanci. Svými návrhy přispěli k aktualizaci organizační směrnice i 
provozním postupům, které vedou ke zvýšení kvality této služby. 
Zaměstnanci  odboru  17  -  kontrola  MF  ČR  avizovali,  že  v průběhu  roku  2012  budou  ve  všech 
dotčených  krajích  provádět  kontrolu  čerpání  prostředků  z Fondu  solidarity  EU.  Po  vzájemné 
dohodě  o  rozsahu  a  zaměření  kontroly  byly  některé  agendy  a  dokumentace  zařazeny  do  šetření 
interních  auditorů.  Tato  forma  spolupráce  s MF  se  velice  osvědčila.  Interní  auditoři  s předstihem 
prověřili  značnou  část  dokumentů,  připravili  požadované  doklady  pro  kontrolní  skupinu  MF  a 
vzájemně se doplňovali v zaměření tak, aby pokryli co nejširší prověřovanou oblast. Náš úřad byl 
hodnocen  jako  jeden  z nejlepších  a  ke  správě,  vedení  dokumentace  i  vyúčtování  nebyly  vzneseny 
žádné kritické poznámky.  
V obecném  závěru  je  třeba  konstatovat,  že  ve  všech  případech  nebyly  zaznamenány  žádné 
významné nedostatky nebo chyby. Úroveň VŘKS odpovídá současnému standardu KÚ LK. 
Samostatnou  položkou  ročního  plánu  byla  metodická  a  konzultační  činnost.  Do  této  kategorie  je 
možné  zahrnou  aktivní  účast  auditorů  v týmech  projektu  „Posílení  institucionální  kapacity  a 
15 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 16 z 18 
 
efektivity  úřadu“  (PIKE)  a  „Efektivní  řízení  lidských  zdrojů“  (EŘLZ).  V těchto  aktivitách  interní 
auditoři  úzce  spolupracovali  se  zaměstnanci  personálního  a  mzdového  oddělení  i  s manažerem 
kvality. 
Veškerá dokumentace ke všem auditním šetřením je uložena v oddělení interního auditu (dále OIA). 
Součástí  dokumentace  je  také  tabulkový  seznam  „Sledované  audity  v roce  …“.  Slouží  k  evidenci 
navržených  doporučení,  ke  sledování  jejich  přijetí  a  následné  realizaci.  Je  také  významným 
podkladem pro plánování následných auditů.  
2.  Vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů 
Zaměstnanci OIA KÚ LK věnovali pozornost sebevzdělávání a odbornému růstu.  
Ing.  Vincenec  absolvoval  v  uplynulém  roce  17  seminářů  a  kurzů  se  zaměřením  na  tyto 
specializace:  
a)  EŘLZ - Vedení porad a moderační dovednosti 
b)  Informační gramotnost v podmínkách eGovermentu 
c)  MS OFFICE 2010 - WORD 
d)  EŘLZ - Vedení rozhovorů s podřízenými 
e)  PIKE - Projektové řízení 
f)  EŘLZ - Vzdělávání zaměstnanců KÚ LK k podpoře implementace EŘLZ 
g)  EŘLZ - Rozhodování 
h)  MS OFFICE 2010 - EXCEL 
i)  Finanční kontrola včera, dnes a zítra (workshop) 
j)  Regulace účetnictví v roce 2012 
k)  Děláme to lépe aneb inovativní myšlení 
l)  Strategické plánování a tvorba koncepcí 
m)  Národní konference: Jak na kvalitu IA? 
n)  PIKE - Strategické řízení v krajském úřadě 
o)  ČIIA: Jste v souladu se standardy? 
p)  EŘLZ - Řízení času 
q)  EŘLZ - Firemní kultura a tvořivost 
Ing. Milan Servít absolvoval v roce 2012 18 seminářů a kurzů se zaměřením na tyto specializace: 
a)  Informační gramotnost v podmínkách eGovernmentu  
b)  Koučování - v rámci projektu EŘLZ 
c)  Projektové řízení - v rámci projektu PIKE 
d)  Školení řidičů referentských vozidel 
e)  MS Word 2010 
f)  Rozhovor s podřízenými - v rámci projektu EŘLZ 
g)  Hodnocení zaměstnanců - v rámci projektu EŘLZ 
h)  Rozhodování - v rámci projektu EŘLZ 
i)  Strategické řízení - v rámci projektu PIKE 
j)  Komunikace  
k)  MS Excel 2010  
l)  Regulace účetnictví 2012  
m)  Registry 
n)  Vedení porad - v rámci projektu EŘLZ 
o)  Timemanagement - v rámci projektu EŘLZ 
p)  Audit účetní závěrky vybraných organizací 
q)  Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP) 
r)  Elektronická úřední deska 
 
16 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 17 z 18 
 
3.  Metodická  pomoc  a  konzultace  v  rámci  úřadu  i  pro  další  partnery  (příspěvkové 
organizace, obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji) 
Zaměstnanci  OIA  se  aktivně  věnují  také  poskytování  metodické  pomoci  v oblasti  řídící  kontroly, 
procesního  řízení  a  hodnocení  rizik.  Působí  nejen  v rámci  KÚ  LK,  ale  také  mimo  něj,  v dalších 
institucích  veřejné  správy  Libereckého  kraje.  Jeden  z užitečných  nástrojů  je  systém  vzdělávání 
nových zaměstnanců veřejné správy.  
Od roku 2010 působí pod vedením OIA Regionální sekce interního auditu Libereckého kraje. Jedná 
se o neformální pobočku sekce veřejné správy při ČIIA v Praze. V tomto týmu se scházejí interní 
auditoři,  kteří  působí  v úřadech  a  organizacích  veřejné  správy  v  našem  regionu.  Činnost  sekce 
umožňuje předávat informace z centra ČIIA kolegům do regionu a obráceně, předávat informace o 
potřebách  a  problémech  z regionální  úrovně  profesní  komoře  v Praze.  Veškeré  aktivity  tohoto 
orgánu  jsou  v režii  OIA.  Kromě  výměny  zkušeností  a  sdílení  dobré  praxe  se  podařilo  v dubnu 
zorganizovat  velmi  úspěšný  dvoudenní  workshop  ČIIA  v prostorách  úřadu  na  téma  Finanční 
kontrola  včera,  dnes  a  zítra.  Interní  auditoři  zajištovali  nejen  organizačně  technické  úkoly,  ale 
podíleli se také na odborné části programu, připravili vlastní příspěvek do interaktivního semináře. 
Další úspěšná akce auditorů v této kategorii byl seminář ČIIA, vedený Ing. Prokůpkovou, který se 
zabýval regulací účetnictví v roce 2012.  
4.  Rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce 
Ke konkrétní a věcné vnitřní komunikaci využívají interní auditoři mimo jiné také čtvrtletní souhrn 
prováděné  činnosti  (výkaz  práce)  auditora,  včetně  sebehodnocení  zaměstnance.  Výkaz  je 
podkladem  pro  společné  jednání  vedoucího  oddělení  s podřízeným  auditorem.  Pracoviště  je 
umístěno  do  jedné  kanceláře.  Díky  tomu  je  zabezpečen  bezprostřední,  každodenní  kontakt  obou 
zaměstnanců.  Osobní vztahy jsou velmi korektní. Vnitřní spolupráce se úspěšně rozvíjí.  
Důležitým  prvkem  pro  zvyšování  úrovně  interního  auditu  je  stále  činnost  pracovní  skupiny 
vedoucích  útvarů  interního  auditu  jednotlivých  krajských  úřadů.  Konzultace,  výměna  zkušeností, 
zpracování  vzorových  auditů  a  společná  řešení  aktuálních  problémů  jsou  všestranně  prospěšná. 
Pozitivně hodnotíme spolupráci s kolegy z Centrální harmonizační jednotky Ministerstva financí.  
Za  přínosné  považujeme  také  aktivní  účast  vedoucího  OIA  ve  výboru  sekce  veřejné  správy  při 
ČIIA.  Díky  pravidelným  jednáním  se  daří  přenášet  informace,  požadavky  a  potřeby  interních 
auditorů v regionu kolegům na centrále (ČIIA a MF ČR). Také v opačném směru je přínosem pro 
auditory  regionu,  pokud  se  dovídají  o  záměrech  i  aktualitách  v Praze.  Vzhledem  k omezeným 
finančním  prostředkům  a  téměř  nemožné  účasti  dalších  auditorů,  se  touto  cestou  dostávají  do 
regionu prezentace, dokumenty a další zajímavosti z konferencí a jednání orgánů ČIIA.   
 
II. Zhodnocení výsledků řídící kontroly a přiměřenosti a účinnosti VŘKS 
1.    Řídící kontrola, jako součást VŘKS 
Auditoři  posuzují  řídící  a  kontrolní  mechanismy  v jednotlivých  agendách  KÚ  LK  v rámci 
konkrétních auditních šetření. V roce 2012 byla problematika řídící kontroly a systému řízení rizik 
diskutována  také  v pracovních  skupinách  a  při  workshopech  projektu  PIKE  se  zaměstnanci 
jednotlivých oddělení.  
Podle  dosavadních  výsledků  lze  konstatovat, že  KÚ  LK  postupně  zdokonaluje  systém  finančního 
řízení a kontroly. Zaměstnanci se podílí na budování a zdokonalování systému řízení rizik. V úřadě 
působí manažer kvality. Do jeho pracovní  náplně patří mimo  jiné také péče o budování  a provoz 
systému řízení rizik. KÚ LK nyní prochází několikaletou etapou zavádění a efektivního využívání 
procesního, strategického a personálního řízení. Její součástí je také rozhodnutí o způsobu vedení 
katalogu rizik. Cílem je zvýšit efektivitu a přehlednost práce s databází rizik. 
17 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2012 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2012 strana 18 z 18 
 
Kompetence  a  odpovědnosti  jednotlivých  kategorií  zaměstnanců  jsou  nastaveny  v  organizační 
směrnici  k VŘKS.  Přehlednou  a  srozumitelnou  formou  jsou  uvedeny  souvztažnosti  prvků  řídící 
kontroly  v organizačním  řádu,  kontrolním  řádu,  statutu  interního  auditu  a  v  dalších  interních 
předpisech. 
Účinným nástrojem pro zdokonalování řídící kontroly v podmínkách KÚ LK je benchmarkingový 
projekt krajských úřadů. V gesci grémia ředitelů krajských úřadů jsou vybrány agendy, ve kterých 
se provádí  sběr dat,  jejich analýza, vyhodnocení  postupů, dosažených kladů i  záporů. Na základě 
výměny dobré praxe dochází ke zvýšení efektivnosti řízení i účinnosti řídících mechanismů. Kromě 
hospodářských operací a nakládání s majetkem se zaměřuje pozornost také na řídící a rozhodovací 
akty. Dosavadní výsledky jsou výrazným příspěvkem ke zdokonalování VŘKS. 
2.  Analýza závažných nedostatků 
Díky  výsledkům  auditních  šetření  provedených  v  roce  2012  lze  konstatovat,  že  nebyly 
identifikovány tak závažné nedostatky, které by ohrožovaly činnost KÚ LK. V průběhu šetření jsme 
neshledali nehospodárné, neefektivní a neúčelné vynakládání finančních prostředků.  
V souvislosti s postupným využíváním finančních prostředků z fondů EU je třeba věnovat zvýšenou 
pozornost  řádnému  nastavení  řídících  a  kontrolních  mechanismů  právě  v  útvarech  dotčených 
financováním z evropských zdrojů. 
 
3.  Navrhovaná doporučení pro vyšší kvalitu řízení provozní a finanční činnosti úřadu a jeho 
VŘKS: 
a)  v návaznosti na výstupy z projektu PIKE pokračovat v popisu činností KÚ LK, v identifikace, 
hodnocení a řízení rizik v jednotlivých útvarech 
b)  pokračovat  ve  spolupráci  s  ostatními  krajskými  úřady,  sledovat  nové  informace,  úkoly  a 
podmínky vztahující se k VŘKS 
c)  aktivně  se  podílet  na  přípravě  nového  zákona  pro  oblast  VŘKS  a  spolupracovat  s MF  ČR  a 
ČIIA na zpracování dalších doprovodných dokumentů 
d)  pokračovat  v  metodické  činnosti  v  oblasti  finanční  kontroly  a  interního  auditu,  poskytovat 
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole 
e)  průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů 
4.  Zhodnocení VŘKS 
Hodnocení  vychází  z informací,  které  jsme  získali  při  auditních  šetřeních,  při  poskytování 
metodické pomoci a při obecném působení interních auditorů v KÚ LK. Řídící kontrola je zcela v 
kompetenci  vedoucích  odborů  a  oddělení.  OIA  je  dalším  klíčovým  pilířem  VŘKS.  Celkově  lze 
konstatovat, že systém v přiměřené míře plní funkci danou zákonem o finanční kontrole.  
Je  účelné  dále  zdokonalovat  účinnost  jednotlivých  kontrolních  mechanismů.  Procesní  přístup 
k řízení může přispět ke zvýšení transparentnosti výkonných i kontrolních činností. 
 
V Liberci dne 27. února 2013 
 
Ing. Josef Vincenec, v.r. 
vedoucí oddělení interního auditu 
18