Krajský úřad Libereckého kraje
ředitel
ČÍSLO JEDNACÍ
VYŘIZUJE/LINKA
LIBEREC
OK-FKVS/MRZ-2012
Havelková/318
27. února 2013
Zpráva o výsledcích finančních kontrol
za Liberecký kraj za rok 2012
Liberecký kraj předkládá v souladu s ustanovením § 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
ve veřejné správě a o změně některých předpisů (dále zákona o finanční kontrole), toto souhrnné
zhodnocení výsledků finančních kontrol jako součást roční zprávy o výsledcích finančních kontrol
ve veřejné správě za rok 2012 v členění dle přílohy č. 1a Vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se
provádí zákon o finanční kontrole.
Zpráva je rozdělena na dvě části:
A) Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 8, § 9, § 11 a
následujících dle zákona o finanční kontrole
B) Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona, výsledků interního auditu
podle § 28 a 29 zákona a přiměřenosti a účinnosti vnitřního řídícího a kontrolního
systému ve smyslu § 25 zákona
Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 8, § 9, § 11 a
následujících dle zákona o finanční kontrole
Jednotlivé odbory Krajského úřadu Libereckého kraje (dále jen KÚ LK) provádějí řídící kontroly a
to zejména kontroly čerpání dotací z peněžních fondů LK (v samostatné působnosti), tj. z Fondu
investic, Grantového fondu, Fondu požární ochrany, Krizového fondu, Fondu ochrany vod,
Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví, ale i dotací projektů spolufinancovaných z Evropské
unie (dále jen EU), kde financování projektu probíhá tzv. „grantovým“ způsobem nebo systémem
„Partnerství“. Kraj finanční prostředky na projekty spolufinancované z Evropské unie rozděluje na
základě zveřejňovaných výzev, kde schválení přidělených prostředků jednotlivým účastníkům
(fyzické osoby i právnické osoby, podnikatelské subjekty – např. a.s., s.r.o., v.o.s.,
i nepodnikatelské subjekty – občanská sdružení, příspěvkové organizace a jiné neziskové subjekty)
a jejich projektům podléhá schválení v Zastupitelstvu Libereckého kraje. Kraj poskytuje tyto
finanční prostředky na základě písemné smlouvy o poskytnutí např. grantu, kde jsou závazně
stanoveny podmínky čerpání včetně finanční spoluúčasti vybraného účastníka, stanovení
monitorovacích ukazatelů a zároveň povinnosti vyplývající z této finanční spoluúčasti v případě
porušení smlouvy.
Na základě počtu 543 veřejnosprávních kontrol (tj. o výsledku kontroly je písemný protokol), které
proběhly v roce 2012, lze konstatovat, že v kontrolovaných organizacích (zejména u krajem
zřízených příspěvkových organizací a u příjemců poskytnutých dotací) jsou zavedeny funkční řídící
kontroly tak, aby odpovídaly požadavkům zákona o finanční kontrole.
Odpovědnost jednotlivých odborů vykonávajících kontrolu v samostatné i v přenesené působnosti
vyplývá z platného Organizačního řádu kraje.
Krajský úřad Libereckého kraje
U Jezu 642/2a • 461 80 Liberec 2 • tel.: + 420 485 226 470 • fax: + 420 485 226 362
e-mail: xxxxxxx@xxxxxxxx.xx • www.kraj-lbc.cz • IČ: 70891508 • DIČ: CZ70891508 •
Datová schránka: c5kbvkw
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 2 z 18
Tabulka udává přehled o kontrolní činnosti KÚ LK podle jednotlivých odborů takto:
Počet kontrol
Odbor KÚ LK
0
1 - kancelář hejtmana
21
2 - regionálního rozvoje a evrop. projektů (spolupráce
s OŠMTS)
0
3 – ekonomický (spolupráce s právním odborem)
64
4 - školství, mládeže, tělovýchovy a sportu
(spolupráce s ORREP)
18
5 - sociálních věcí
20
6 - dopravy (spolupráce s odborem kontroly)
2
7 - kultury, památkové péče a cestovního ruchu
11
8 - životního prostředí a zemědělství
19
9 - zdravotnictví
0
10 – právní (spolupráce s ekonomickým odborem)
0
11 - územního plánování a stavebního řádu
0
12 - informatiky
0
13 - správní
0
14 - investic a správy nemovitého majetku
0
15 - kancelář ředitele
388
16 - kontroly
z toho: 342 přezkoumání hospodaření ÚSC a DSO
0
oddělení interního auditu, oddělení sekretariát ředitele
543
Celkem kontrolních akcí
Systém a způsoby provádění veřejnosprávních kontrol v rámci LK a KÚ LK podle zákona
o finanční kontrole jsou upraveny v Kontrolním řádu. Odbor kontroly zpracovává „Plán kontrolní
činnosti“ za celý KÚ a to na každé pololetí příslušného kalendářního roku na základě návrhů plánů
kontrolní činnosti předložených jednotlivými věcně příslušnými odbory. Do plánu jsou
zapracovávány i podněty hejtmana, členů rady Libereckého kraje (dále jen Rada LK) nebo ředitele
krajského úřadu. Vedoucí kontrolního orgánu je ředitel KÚ LK pan Mgr. René Havlík. Členové
2
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 3 z 18
kontrolního orgánu jsou jmenováni ředitelem úřadu z řad zaměstnanců KÚ z jednotlivých odborů
prostřednictvím „Pracovní instrukce“ ředitele KÚ LK, která je každoročně k 1.1. příslušného
kalendářního roku aktualizována. Odbor kontroly KÚ LK vede „centrální“ evidenci kontrolních
protokolů dle věcně příslušných odborů a pravidelně pololetně vyhodnocuje plnění kontrolní
činnosti KÚ LK, jež pak jako písemnou informaci předkládá Radě LK k projednání a k seznámení.
Útvar interního auditu ve smyslu zákona o finanční kontrole byl zřízen a je funkční u příspěvkové
organizace Krajská správa silnic Libereckého kraje.
Krajský úřad LK provádí kontrolní činnost jak již bylo zmíněno, jak v samostatné působnosti tak i
v přenesené působnosti.
V samostatné působnosti jsou prováděny následující typy kontrol:
1. řídící – dle § 25 odst. 4, § 26 a následujících zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
v platném znění - vnitřní kontroly. Za tyto kontroly zodpovídá ředitel a všichni vedoucí
odborů KÚ LK dle platného Organizačního řádu.
Jejich předmětem je kontrola nakládání se svěřenými, či přidělenými finančními prostředky
příslušnému odboru, resp. zda při uskutečňování finančních operací:
– jsou dodržovány stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a
vyúčtování schválených operací,
– se finanční operace přizpůsobují změnám ekonomických, právních, provozních a jiných
podmínek a novým rizikům,
– se provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích
a automatizovaných informačních systémech,
– a zda se zajišťuje včasná příprava stanovených finančních, účetních a jiných výkazů,
hlášení a zpráv.
Při
řídící kontrole se zjišťuje a vyhodnocuje zejména, zda:
– údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb
veřejných prostředků, a zda tyto údaje odpovídají skutečnostem rozhodným
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky,
– přezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty,
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,
– opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy, včetně opatření k odstranění,
zmírnění nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna.
Při uvedených kontrolách se kontrolující řídí platnými interními předpisy, zejména
k oběhu
účetních dokladů a pravidly zakotvenými ve
statutech a zásadách odpovídajících účelových
fondů LK.
2. finanční – dle § 9 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., u příspěvkových organizací (dále jen PO),
jejichž zřizovatelem je kraj a za provádění těchto
finančních – veřejnosprávních kontrol
odpovídá odbor kontroly ve spolupráci s odvětvovými odbory krajského úřadu. Odbor školství,
mládeže, tělovýchovy a sportu odpovídá za provádění finančních - veřejnosprávních kontrol
u příspěvkových organizací kraje v resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
3
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 4 z 18
Předmětem veřejnosprávní kontroly u PO kraje je s ohledem na hodnocení rizik při výběru
námětů pro zařazení do plánu zejména:
evidence a hospodaření se svěřeným majetkem,
rozpočet a jeho plnění,
dotace, příspěvky, návratné finanční výpomoci a další prostředky poskytnuté z rozpočtu
kraje,
dotace ze státního rozpočtu,
dotace ze státních fondů (§ 10 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů),
dotace ze strukturálních fondů.
Oblasti veřejnosprávní kontroly u PO kraje:
vnitřní předpisy (směrnice, příkazy ředitele),
vedení účetnictví,
kontrola nákladů a výnosů včetně porovnání s předchozím účetním obdobím,
fondové hospodaření a rozdělení výsledku hospodaření dle schválení zřizovatele,
dotace – evidence a čerpání,
posouzení hlavní a hospodářské činnosti,
faktury došlé a faktury vydané (doklady, zůstatky, kniha faktur, obsahová náplň),
evidence pohledávek jejich vymáhání a evidence závazků,
časové rozlišování a jejich účtování v návaznosti na vnitřní předpisy,
dokladová a fyzická inventarizace (majetek, zásoby, zúčtovací vztahy),
odpisy, odpisový plán, zařazení majetku do odpisových skupin v návaznosti na vnitřní
předpisy,
pokladny, bankovní výpisy (pokladní doklady, výpisy z BÚ, zůstatky),
platné smlouvy, jejich evidence a kontrola.
3. finanční – dle § 9 odst. 2 a §13a zákona č. 320/2001 Sb., kontrola použití finančních prostředků
poskytnutých z grantových programů, účelových peněžních fondů nebo jiných rozpočtových
položek kraje a audit prostředků poskytnutých krajem prostřednictvím programů
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Za provádění těchto kontrol odpovídá příslušný
odbor KÚ LK. Kontrola má tři fáze – předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu.
a) u žadatelů o veřejnou finanční podporu nebo u příjemců veřejné finanční podpory, (zejména
finanční kontrola programů z Grantového fondu a ostatních účelových peněžních fondů
Libereckého kraje, tj. Fondu požární ochrany, Krizového fondu, Fondu ochrany vod,
Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví i Sociálního fondu v souladu s platnými statuty a
zásadami peněžních fondů).
LK zřizuje účelové peněžní fondy v souladu s ustanoveními § 14 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích,
ve znění pozdějších předpisů a § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a vybraných speciálních zákonů a to zejména Grantový fond
(včetně programu G 99 – akce financované z rozhodnutí Rady LK a Zastupitelstva LK, kde byly
schváleny poslední poskytnuté dotace na 7. zasedání Zastupitelstva LK ze dne 28. 2. 2012
usnesením č. 256/12/ZK), Fond požární ochrany, Krizový fond, Fond ochrany vod, Lesnický fond a
Fond kulturního dědictví LK. Finanční prostředky těchto fondů jsou tvořeny a čerpány v souladu
4
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 5 z 18
s jednotlivými platnými Statuty (případně Zásadami) jednotlivých konkrétních fondů LK a
v souladu s interními předpisy.
Za věcnou a obsahovou stránku jednotlivých programů či projektů konkrétních fondů LK
odpovídají správci programů. Správci programů jsou současně i správci finančních prostředků
pro daný resort a příkazci finančních operací. Za řádné vedení účetní evidence a finanční správu, tj.
převod finančních prostředků dle dispozic příkazce a správce, odpovídá ekonomický odbor.
O čerpání dle jednotlivých titulů u ostatních fondů LK vede samostatnou evidenci správce –
příkazce jednotlivých fondů. Za provádění předběžné, průběžné a následné kontroly poskytnutí a
čerpání prostředků z fondů odpovídají příslušní příkazci operací a jimi určení správci rozpočtu
v souladu s Organizačním řádem. Veřejnosprávní kontrolu dodržování obecně závazných právních
předpisů, interních předpisů a podmínek využití prostředků fondů LK provádí zejména správce
fondu, nebo na základě pověření jiný odbor KÚ LK.
Dle metodiky k Programu G 99 je správcem programu Rada LK. Správcem finančních prostředků
(dotace) je příslušný odbor KÚ LK, do jehož působnosti schválená žádost věcně spadá.
b) u žadatelů o dotace a u příjemců dotací poskytnutých krajem prostřednictvím programů
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie (dále jen EU) v souladu s platnými interními
předpisy.
Kontroly jsou rozděleny do tří etap:
1. předběžná kontrola (ex ante), při které kontrolní orgány posuzují, zda plánované a
připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy a jsou v souladu
s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo
jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky,
2. průběžná kontrola (interim), při které kontrolní orgány prověřují, zda příjemci
dodržují stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování
schválených operací,
přizpůsobují uskutečňování operací při změnách ekonomických, právních, provozních a
jiných podmínek novým rizikům,
provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a
automatizovaných informačních systémech, a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených
finančních, účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv,
3. následná kontrola (ex post), při které kontrolní orgány zkoumají a vyhodnocují
u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda
údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb
veřejných prostředků, a jestli tyto údaje odpovídají skutečnostem, rozhodným
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky,
přezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty,
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,
opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění
nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna,
5
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 6 z 18
v případě kontrol udržitelnosti projektů zejména plnění stanovených monitorovacích
ukazatelů, evidence a archivace platných účetních dokladů.
Zapojení jednotlivých subjektů oprávněných ke kontrole a kontrola projektů realizovaných:
– v globálním grantu operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen
OPVK) se řídí směrnicí Rady LK č. 2/2011 k operačnímu programu vzdělávání pro
konkurenceschopnost. Výčet povinností zprostředkujícího subjektu je stanoven
„Dohodou o spolupráci“ Řídícího orgánu a Zprostředkujícího subjektu při zabezpečení
realizace Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Kontroly
předběžné a průběžné zajišťuje odbor regionálního rozvoje a evropských projektů
–
oddělení řízení grantových schémat (dále jen OŘGS) ve spolupráci s odborem školství,
mládeže, tělovýchovy a sportu. Následné kontroly projektů zajišťuje (OŘGS)
ve spolupráci s odborem kontroly.
Kontroly udržitelnosti proběhly bez závažných problémů a nedostatky drobného charakteru (např.
nedoložení některých dokladů) byly řešeny operativně. Lze konstatovat, že i přes nedostatky
při předkládaní monitorovacích zpráv končí kontroly pozitivním výsledkem, neboť v důsledku
kontrolních zjištění odboru kontroly při kontrolách ex-post jsou nedostatky v určeném termínu
odstraňovány. Jedná se zejména o následující chyby v účetní evidenci projektů:
–
v globálních grantech Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost
(dále jen OPVK)
v období 2007 - 2013 se řídí aktuální verzí Směrnice Operačního
programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost – Globální granty v LK a platnou verzí
Příručky pro kontrolu projektů OP VK. Veřejnosprávní kontrola se provádí formou
auditu podle předpisů Evropského společenství. Kontroly předběžné a průběžné
zajišťuje odbor regionálního rozvoje a evropských projektů – oddělení řízení grantových
schémat (dále jen OŘGS). OŘGS provádí kontroly jednotlivých grantových programů
ve spolupráci s odborem školství, mládeže, tělovýchovy a sportu (administrativní –
kontrola monitorovacích zpráv a žádostí o platbu a kontroly na místě – kontrola
archivace, vedení účetnictví, plnění věcné stránky). Následné kontroly projektů zajišťuje
(OŘGS) ve spolupráci s odborem kontroly,
–
v individuálních projektech z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost
(dále jen OP LZZ)
v období 2007 - 2013 se řídí aktuální verzí Příruček pro kontrolu
projektů OP LZZ. Veřejnosprávní kontrola se provádí formou auditu podle předpisů
Evropského společenství. Kontroly předběžné a průběžné provádějí zaměstnanci
příslušného odboru KÚ LK. Kontroly následné budou provádět rovněž uvedení
zaměstnanci ve spolupráci s odborem kontroly.
Veřejnosprávní kontrola se provádí i formou auditu. Předmětem auditu je ověřování účinného
fungování řídícího a kontrolního systému u příjemce prostředků a ověřování vykázaných výdajů
na vhodném vzorku operací při realizaci programů spolufinancovaných z EU. Projektové období
2007 – 2013 je podrobněji specifikováno v interních předpisech LK, zejména Směrnice Rady LK
č. 2/2012 k Operačnímu programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost – Globální granty
v Libereckém
kraji,
jež
byla
schválena
R
adou LK. LK plní roli zprostředkujícího subjektu v rámci oblastí podpory OP VK:
6
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 7 z 18
1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání – Globální grant CZ.1.07/1.1.09 Zvyšování
kvality ve vzdělávání v LK,
1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami – Globální grant CZ.1.07/1.2.04 Rovné příležitosti ve vzdělávání v LK,
1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení – Globální grant
CZ.1.07/1.3.03 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v LK,
3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání – Globální grant CZ.1.07/3.2.01 Podpora
nabídky dalšího vzdělávání v LK.
Výsledkem průběžných kontrol byla většinou administrativní pochybení, např. v archivaci
dokumentace – chybějící originály dokumentů, chybná loga a označení projektů, neaktuální vnitřní
předpisy, účetní doklady neměly náležitosti dle § 8 a § 11 zákona o účetnictví, administrativní
pochybení při zadávání veřejných zakázek apod. Zjištěné nedostatky byly postupně odstraněny.
Předběžné kontroly směřovaly k ověření existence subjektu žádajícího o dotaci, k ověření
správnosti účtování a vykazování účetní závěrky atd. – nebyly zjištěny nedostatky.
4. hospodaření – dle ustanovení § 15 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., u
Libereckým krajem
zřízených nebo založených právnických osob (tj. a. s. případně s. r. o.).
Základní kontrola hospodaření založených právnických osob je prováděna prostřednictvím
jmenovaných zástupců LK v řídících a kontrolních orgánech v souladu s platnými ustanoveními
obchodního zákoníku. Na základě rozhodnutí Rady LK lze provést mimořádnou kontrolu
hospodaření založené právnické osoby v rozsahu a způsobem běžným u kontrol zřízených
příspěvkových organizací LK.
V roce 2012 byla provedena jedna následná kontrola u společnosti KORID LK s.r.o., která je
zřízená LK (100% majetková účast). Kontrola byla zaměřena na využití finančních prostředků
poskytnutých z rozpočtu Libereckého kraje dle uzavřených smluv.
V přenesené působnosti jsou prováděny následující kontroly a za jejich provádění odpovídají
příslušní vedoucí odborů podle platného Organizačního řádu KÚ LK:
a) kontroly výkonu přenesené působnosti, svěřené orgánům obcí dle § 129 odst. 1 zákona
č. 128/2000 Sb., o obcích v platném znění,
b) kontroly podle
§ 73b zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů,
c) přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí podle zákona č. 420/2004 Sb.,
o přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí (dále jen DSO), ve znění
pozdějších předpisů, které o přezkoumání svého hospodaření za uplynulý rok krajský úřad
požádají. Předmět přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a DSO je
upraven zákonem č. 420/2004 Sb., a změnami, provedenými zákony č. 413/2005 Sb.,
č. 138/2006 Sb., č. 281/2009 Sb. a č. 199/2010 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
d) kontroly podle § 81 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích v platném znění – tj. státní odborný dozor u stanic technické
kontroly (činnost kontrolních techniků),
7
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 8 z 18
e) kontroly školicích středisek řidičů podle § 53 a násl. zákona č. 247/2000 Sb., o získávání
a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, ve znění pozdějších
předpisů – státní dozor nad činností lektorů školení,
f) kontrola – inspekce kvality poskytovaných sociálních služeb podle § 97 a násl. zákona
č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění u poskytovatelů sociálních služeb,
kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci, a u poskytovatelů sociálních služeb uvedených
v § 84 cit. zákona a kontrola registračních podmínek dle § 78 a násl. cit. zákona,
g) kontrola plnění podmínek stanovených pro registraci u poskytovatelů sociálních služeb,
kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci dle § 82a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních
službách, ve znění pozdějších předpisů,
h) kontrola obecních a soukromých škol podle § 161 odst. 6 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb.,
(školský zákon) ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování
dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších
předpisů,
i) kontroly podle § 7 odst. 1 písm. g) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění
pozdějších předpisů – správní dozor u podnikatelských subjektů v postavení zadavatelů,
zpracovatelů a šiřitelů reklamy,
j) cenové kontroly podle § 4 odst. 2 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti
cen, ve znění pozdějších předpisů a podle § 14 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách,
ve znění pozdějších předpisů – správní dozor u podnikatelských subjektů se zaměřením
na plnění povinností podle § 11 a § 13 odst. 2 zákona o cenách,
k) kontroly prováděné dle § 4 odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení,
ve znění pozdějších předpisů a o změně některých souvisejících zákonů – pravidelné
kontroly matričních úřadů obcí s rozšířenou působností,
l) kontroly podle § 24 odst. 1 zákona č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách, ve znění
pozdějších předpisů a o změně některých zákonů – kontrola a dozor nad konáním sbírek,
m) kontroly dodržování právních předpisů na úseku ochrany životního prostředí,
n) kontroly nestátních zdravotnických zařízení dle § 8 a §17 zákona č. 160/1992 Sb.,
o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a dle
§ 10, § 32, § 34 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších
předpisů,
o) kontroly OÚ/MÚ - kontroly přestupků na úseku zdravotnictví dle § 29, § 29a, § 30 zákona
č. 200/90 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů; správní řízení dle § 24 zákona
č. 379/2005 Sb., protikuřácký zákon, ve znění pozdějších předpisů; dle § 41 zákona
č. 164/2001 Sb., lázeňský zákon, ve znění pozdějších předpisů; dle § 13 a § 34 zákona
č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů.
8
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 9 z 18
Finanční kontroly u PO LK K provádění finančních kontrol u PO byl na základě platného Organizačního řádu KÚ LK pověřen
zejména odbor kontroly samostatně i ve spolupráci s jednotlivými odbory (např. odbor dopravy,
odbor zdravotnictví, odbor sociálních věcí), do jejichž kompetence spadají zřizované PO.
V roce 2012 bylo v rámci výkonu samostatné působnosti odborem kontroly provedeno celkem 18
veřejnosprávních finančních kontrol na místě u příspěvkových organizací kraje. Dále odbor školství
uskutečnil samostatně 11 finančních kontrol zřízených PO v rámci odvětvového odboru, kde se
podobně jako odbor kontroly soustředil na kontrolu hospodaření a dále i na kontrolu správnosti
čerpání přímých nákladů dle školského zákona.
Výstupy (protokoly) z veřejnosprávních finančních kontrol v rámci samostatné působnosti jsou
projednávány Radou LK, jakožto orgánem zřizovatele resp. poskytovatele veřejných prostředků
kontrolovaného subjektu. V návaznosti na výsledky kontrol jsou Radou LK přijímána opatření
k odstranění zjištěných nedostatků z kontrol včetně následných kontrol na místě.
A)
Nejzávažnější nedostatky, které se vyskytly v důsledku vykonané komplexní kontroly
hospodaření byly zejména:
- nesouhlasily zůstatkové ceny majetku dle účetnictví se sestavou odpisů,
- nedoložen souhlas Rady LK s vyřazením majetku,
- chybně evidovaný drobný hmotný majetek na účtech 022 - Samostatné movité věci a soubor
movitých věcí, bylo porušeno ustanovení vyhlášky č. 410, § 14, odst. 4.,
- nebyly předloženy inventurní soupisy podle jednotlivých majetkových analytických účtů,
- organizace nesledovala výsledek hospodaření jednotlivých akcí v doplňkové činnosti,
- překračování pokladního limitu na hlavní pokladně organizace,
- nesprávná metodika výpočtu tvorby FKSP z plánovaných mzdových prostředků na místo
skutečných bez OON,
- nedostatky v evidenci a archivaci veškerých smluv, nebyl vytvořen „centrální registr smluv“
s jasným popisem odpovědnosti ve vnitřních normách,
- vnitřní předpisy nebyly aktualizovány na platné právní normy a skutečný stav organizace,
zejména bylo nutné doplnit a aktualizovat,
- není prováděna pravidelná aktualizace cenových kalkulací výrobků a služeb, dle nichž jsou
stanovovány platné ceníky,
- chybné účtování tvorby i čerpání fondů,
- chybné účtování o zásobách způsobem A (bez použití účtu 111), nesprávná evidence zásob
typu B,
- nesplnění charakteru mimořádnosti odměn dle §134 ZP,
- pochybení při zveřejňování, průběhu výběru dodavatelů pro zadavatele veřejných zakázek,
- účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. neobsahovaly označení
účetního období, podpisy dvou rozdílných zodpovědných osob,
- nebyla provedena a doložena fyzická inventarizace majetkových účtů a zásob v souladu
s § 29 a § 30 zákona o účetnictví, zejména chybné náležitosti inventurních soupisů, nebyla
správně provedena dokladová inventura veškerých účtů závazků a pohledávek atd.
Veřejnosprávní kontroly u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory
Dále jsou prováděny předběžné, průběžné a následné kontroly u žadatelů a příjemců veřejné
finanční podpory ve smyslu § 3 odst. 2 zákona o finanční kontrole (jedná se zejména o dodržování
účelovosti poskytnutých prostředků) odvětvovými odbory KÚ LK. O výsledcích kontrol jsou
9
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 10 z 18
většinou sepisovány protokoly, čerpané prostředky jsou odsouhlaseny v souladu se zněním zákona
o finanční kontrole – odpovědnými zaměstnanci na pozici příkazce, správce a hlavní účetní.
Veškeré finanční prostředky peněžních fondů KÚ LK jsou vedeny na samostatných bankovních
účtech.
Odbor kontroly provedl kontroly použití finančních prostředků z programů Grantového fondu LK a
soulad jejich čerpání s „Obecnými zásadami grantových programů Libereckého kraje“, Statutem
grantového fondu Libereckého kraje. Byla také kontrolována správnost vyúčtování namátkově
vybraných akcí realizovaných v roce 2010 až 2011 na odboru životního prostředí a odboru školství,
mládeže, tělovýchovy a sportu.
Zároveň bylo odborem kontroly vykonáno 5 veřejnosprávních kontrol ex-post na místě u příjemců
dotací poskytnutých v rámci Grantového programu č. 20 – Program rozvoje LK. Tyto kontroly byly
prováděny za přítomnosti zaměstnance z odboru dopravy LK, který tyto dotace administroval.
V roce 2012 byly odborem kontroly vykonány 3 kontroly využití úhrad k zajištění dopravní
obslužnosti Libereckého kraje z rozpočtu Libereckého kraje za období roku 2010 až 2011 u ČSAD
Česká Lípa a.s., BusLine a.s. a ČSAD Liberec a.s.
U společnosti Korid LK s.r.o. (zřízené Libereckým krajem) byla provedena následná kontrola
čerpání finančních prostředků z rozpočtu Libereckého kraje za období roku 2011.
Dále byly odborem kontroly provedeny kontroly dodržení účelu a plnění podmínek stanovených ve
Smlouvě o poskytnutí dotace z rozpočtu kraje – Fond solidarity EU. Kontroly byly zaměřeny na
čerpání finančních prostředků dle „Dohody o implementaci Fondu solidarity Evropské unie“ podle
„Závazné metodiky realizace Fondu solidarity Evropské unie v České republice“. Kontroly byly
provedeny u:
12 obcí,
1 dobrovolného svazku obcí,
4 příspěvkových organizací,
celkem 17 kontrolovaných subjektů.
Odborem kontroly bylo v roce 2012 provedeno celkem 46 veřejnosprávních kontrol na místě.
B)
Informace o finančních kontrolách vykonaných podle mezinárodních smluv ve smyslu
§ 24 zákona o finanční kontrole
Finanční kontrola podle mezinárodních smluv je upravena v § 24 zákona o finanční kontrole tak, že
pokud je to uvedeno v mezinárodní smlouvě, kterou je Česká republika vázána, mohou mezinárodní
organizace svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci vykonávat finanční kontrolu podle
zákona o finanční kontrole v rozsahu a za podmínek, které tato smlouva stanoví. Je-li to tedy
v podmínkách smlouvy stanoveno, jsou tyto kontrolní orgány oprávněny vyžadovat si u orgánů
veřejné správy spolupráci při finanční kontrole, nebo zajištění jejího výkonu. Dožádaný orgán
veřejné správy je povinen tomuto požadavku vyhovět. Z toho vyplývá, že bude-li LK jako orgán
veřejné správy o shora uvedené požádán, spolupráce nebo zajištění mezinárodní kontroly má
přednost před kontrolní akcí, zahájenou dle plánu kontrolní činnosti nebo z podnětu příslušného
orgánu LK.
10
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 11 z 18
V současné době platný dokument je „Program rozvoje Libereckého kraje 2007 – 2013“. Program
rozvoje Libereckého kraje je taktickým dokumentem se střednědobým časovým horizontem, který
v reakci na „Strategii rozvoje Libereckého kraje“ specifikuje logickou množinu opatření na podporu
hospodářského a sociálního růstu v regionálním a místním měřítku. Soubory aktivit,
rozpracovávajících opatření do úrovně projektů, jejichž prostřednictvím by mělo dojít k faktickým
krokům při implementaci programu, vytvářejí „Akční plán“. Postup a možnosti realizace
„Programu rozvoje Libereckého kraje“ vycházejí z platné právní úpravy vymezené zejména zákony
č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) a č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje.
V „Zásadách implementace Programu rozvoje Libereckého kraje“, které byly schváleny spolu
s „Programem rozvoje Libereckého kraje“ (dále jen PRLK), je uložena povinnost průběžného a
závěrečného monitoringu (sledování) PRLK.
Průběžné hodnocení PRLK je důležitým zdrojem informací pro zaměření programů podpory
Grantového fondu a Fondu investic LK a jsou také jedním z podkladů pro aktualizaci Programu
rozvoje Libereckého kraje.
C)
Přehled a charakteristika přijatých opatření
- pokračovat v popisu činností úřadu, identifikace, hodnocení a řízení rizik v jednotlivých
útvarech,
- pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a
podmínky vztahující se k vnitřnímu řídícímu kontrolnímu systému,
- pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole,
- průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů a kontrolorů.
D)
Výsledky finančních kontrol předkládané příspěvkovými organizacemi Libereckého
kraje a obcemi v územním obvodu Libereckého kraje
Liberecký kraj byl ke konci roku 2012 zřizovatelem celkem 90 příspěvkových organizací,
tj. v resortech školství 63, sociálních věcí 18, zdravotnictví 2, kultury 5, zemědělství 1 a dopravy 1,
z nichž předkládala zprávu v plném rozsahu 1 organizace, která má zřízen útvar interního auditu
(Krajská správa silnic Libereckého kraje). Prostřednictvím elektronického modulu ročních zpráv
předložily zprávu všechny příspěvkové organizace LK
(100 %).
Výše odvodů za porušení rozpočtové kázně uložené příspěvkovým organizacím LK podle § 44
zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech nebyla žádná.
Odvody za porušení rozpočtové kázně uložených příspěvkovým organizacím LK podle § 22 zákona
č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů byly následující:
- 281 tis. Kč – Krajská správa silnic Libereckého kraje.
Uložené sankce (pokuty a penále) příspěvkovým organizacím byly následující:
- 863 tis. Kč – Krajská správa silnic Libereckého kraje,
- 6 tis. Kč - Jedličkův ústav, příspěvková organizace,
- 1 tis. Kč – Obchodní akademie a Jazyková škola Liberec,
- 1 tis. Kč – Vyšší odborná škola sklářská a Střední škola Nový Bor,
- 1 tis. Kč - Domov důchodců Rokytnice nad Jizerou,
- 2 tis. Kč - Pedagogicko-psychologická poradna Liberec,
- 10 tis. Kč – Muzeum Českého ráje v Turnově.
11
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 12 z 18
V územním obvodu Libereckého kraje se nacházelo ke konci roku 2012 celkem 215 měst a obcí.
Jejich struktura byla následující:
2 x statutární město (Liberec, vč. 1 městského obvodu Vratislavice nad Nisou,
Jablonec nad Nisou),
1 x město nad 15 tis. obyvatel (Česká Lípa),
u žádného dalšího města nebo obce nebyl zřízen útvar interního auditu ve smyslu
zákona č. 320/2001 Sb.,
36 x ostatní města (z toho: 4 malá bez zřízené rady města),
2 x městys,
174 x obce, z toho: 81 malých obcí do 399 obyvatel (převážně bez uvolněného čl. ZO)
– tj. 46,6 % obcí, resp. 1/2
všech
ÚSC v Libereckém kraji.
Celkem 134 obcí (tj. cca 63 %) bylo zřizovatelem alespoň jedné příspěvkové organizace – převážně
školského zařízení. Počet obcí koresponduje s jejich složením podle stavu obyvatel, malé obce
převážně nejsou zřizovateli PO.
Způsob předkládání ročních zpráv 2012 od obcí i příspěvkových organizací Libereckého kraje byl
stanoven prostřednictvím elektronického modulu Ročních zpráv (FKVS) přes stránky MF ČR.
Předkládání zpráv subpředkladatelů (příspěvkových organizací) svým zřizovatelům si určovala
města a obce individuálně.
Metodickou pomoc ze strany KÚ LK zajišťoval plně odbor kontroly přes svoje internetové stránky
„Liberecký kraj – Krajský úřad – Odbor kontroly – Informace k předkládání ročních zpráv
o výsledcích finančních kontrol“. K zasílání pokynů a jiných pomocných materiálů bylo využíváno
e-mailové spojení na vedení ÚSC, resp. adres určených předkladatelů zpráv ÚSC. Přes trvale
dostupné telefonické spojení odboru kontroly byly řešeny operativní požadavky ÚSC. Příprava
zpracování zpráv FKVS za rok 2012 byla zahájena již ve 12/2012 a pokračovala průběžně až do dne
zpracování této závěrečné zprávy.
Všem primátorům a starostům ÚSC byl zaslán dopis ze dne 18. 12. 2012 s upozorněním na
povinnosti vyplývající ze zákona č. 320/2001 Sb., ohledně předkládání ročních zpráv z finančních
kontrol za rok 2012 s konečným termínem doručení zpráv do 15. 2. 2013. S blížícím se termínem
předložení zpráv bylo přes e-mailové stránky zasláno dne 5. 2. 2013 připomenutí všem starostům
ÚSC, které k uvedenému dni nezaložily zprávu do modulu FKVS. Průběžnou kontrolou stavu
souboru dokončených zpráv FKVS od jednotlivých ÚSC a operativním řešením vzniklých potíží u
obcí se podařilo minimalizovat počet obcí, které nesplnily svoji povinnost. Přes všechna uvedená
opatření přetrvávaly, resp. se opakovaly každoroční problémy se zajištěním přístupu do modulu
FKVS, s jeho ovládáním a se způsobem vyplňování požadovaných příloh.
Největší potíže byly u malých obcí (do 399 obyvatel), které nejsou dostatečně personálně a odborně
zajištěné, vedení obcí považuje tuto činnost za přílišnou administrativní zátěž bez efektivních
výsledků. Obtížná je náročnost projektu především s ohledem na ovládání dálkově vkládáných
údajů přes internet do modulu a nejednoznačná a složitá formulace zadání údajů zprávy podle
vyhlášky č. 416/2004 Sb.
Vzhledem k tomu, že malé obce svým objemem veřejných prostředků, o kterých rozhodují,
minimální výší negativních výsledků vnějších kontrol (Příloha č. 2) a při nízkém počtu jimi
zřízených příspěvkových organizací nemohou ovlivnit celkové výsledky zprávy jak v rámci kraje,
tak i celého státu.
12
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 13 z 18
Zprávu předložilo všech
215 obcí, některé zprávy
byly předloženy až za významné pomoci
zaměstnanců odboru kontroly KÚ LK.
Významné
odvody (Příloha č. 2) za porušení rozpočtové kázně uložených obcím podle § 44 zákona
o rozpočtových pravidlech vyplývaly především z nálezů příslušných kontrolních orgánů při zpětné
kontrole využití dotací z minulých let v celkové výši
2 514 tis. Kč. Nejvýznamnější platbou byly
roční splátky odvodu dle výměru z 9/2010 městem Ralsko ve výši 2 106 tis. Kč (175 500 Kč/měs.)
a 270 tis. Kč u Statutárního města Liberec, resp. jeho školské příspěvkové organizace (nedodržení
zákona o veřejných zakázkách).
Odvod za porušení rozpočtové kázně podle § 22 zákona 250/2000 Sb., činil v r. 2012 celkem za
Liberecký kraj
3 182 tis. Kč. Největšími plátci byly město Liberec 1 597 tis. Kč (odvod
příspěvkové organizace města do rozpočtu kraje v rámci grantového projektu) a obec Křižany 1 433
tis. Kč (odvod do rozpočtu Regionální rady Severovýchod za nedodržení podmínek smlouvy
u projektu „Volnočasové aktivity v obci“).
Pokuty a penále dosáhly částky
6 799 tis. Kč, s jednoznačně nejvyšší sankcí opět u statutárního
města Liberec v souhrnné výši 6 742 tis. Kč. Pokuta od ÚOHS za dělení stavebních zakázek při
Mistrovství světa 2009 činila 6 550 tis. Kč a 176 tis. Kč penále od Finančního úřadu za pozdní
platbu daně z nemovitosti.
Ostatní sankce ve všech třech případech tvořily drobné nálezy u 20 měst a obcí, mimo výše
jmenované.
V roce 2012 byla KÚ LK uplatněna pokuta za 5
správních deliktů podle zákona č. 250/2000 Sb.,
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů u měst a obcí za přestupky při hospodaření za
rok 2011 v celkové výši 25 tis. Kč.
V rámci předložených zpráv FKVS za ÚSC byl zjištěn pouze 1 případ, kdy město Doksy muselo
řešit zneužití veřejných prostředků u své příspěvkové organizace (ZUŠ) ve výši 75 000 Kč
prostřednictvím přísl. orgánů. S ředitelkou školy byl ukončen pracovní poměr.
E) Stručné uvedení a vysvětlení údajů v přílohách č. 2
Řádek č. 1:
Výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu orgánu veřejné správy
podle § 44 zákona o rozpočtových pravidlech - odbor školství a mládeže vykazuje nejvyšší odvod
ve výši 8 559 127,- Kč za projekt „Revitalizace školních hřišť a jejich vybavení na území
Libereckého kraje – 2. etapa“.
Řádek č. 2:
Výše odvodů za porušení rozpočtové kázně celkem uložených vykazujícímu orgánu veřejné správy
podle § 22 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů - odbor dopravy vykazuje
nejvyšší odvody v této výši:
13
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 14 z 18
Způsob zadání
§
Položka kap.
Částka
CZ.1.13/1.1.00/01.00024 - ROP - III/28621 Víchová nad Jizerou
6409
5363
923
2,00
CZ.1.13/1.1.00/07.00447 - ROP - II/270 Postřelná - Jablonné v
Podještědí
6409
5363
923
281 036,00
CZ.1.13/1.1.00/07.00451 - ROP - II/278 Český Dub - Hodkovice
nad Mohelkou
6409
5363
923
5 302 440,10
CZ.1.13/1.1.00/07.00445 - ROP - III/26832 Srní - Provodín
6409
5363
923
1 000 926,95
F) Stručné uvedení a vysvětlení údajů v přílohách č. 4
Řádek č. 1:
Výnosy subjektů kontrolovaných v roce 2011 kontrolním orgánem (PO), výše dotací
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a
výše poskytnutých příspěvků a dotací kontrolovaným příjemcům resp. žadatelům o veřejnou
finanční podporu.
Řádek č. 2:
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných příjmů, je uvedena
tato výše; v ostatních případech byla započítána částka ve výši celkových veřejných příjmů
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).
Řádek č. 4:
Náklady subjektů kontrolovaných v roce 2011 kontrolním orgánem (PO), čerpání dotací
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a
účelovost čerpání poskytnutých příspěvků a dotací ze strany příjemců veřejné finanční podpory.
Řádek č. 5:
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných výdajů, je uvedena
tato výše; v ostatních případech byla započítána částka ve výši celkových veřejných výdajů
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).
V Liberci 27. února 2013
Zpracoval:
Ing. Jitka Havelková, v.r.
odbor kontroly Krajského úřadu Libereckého kraje
Schválil:
Mgr. Petra Řepíková, v.r.
vedoucí odboru kontroly
Mgr. René Havlík, v.r.
ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje
14
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 15 z 18
ZPRÁVA O VÝSLEDCÍCH ŘÍDÍCÍ KONTROLY A INTERNÍHO AUDITU
ZA ROK 2012
Tato zpráva vychází z požadavků zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, a o
změně některých zákonů (dále jen zákon o finanční kontrole).
Zhodnocení výsledků interního auditu je vztaženo k § 28 a 29, výsledky řídící kontroly jsou
hodnoceny dle § 26 a 27 výše uvedeného zákona. Přiměřenost a účinnost vnitřního řídícího a
kontrolního systému (dále jen VŘKS) je zde posuzována dle § 25 zákona o finanční kontrole.
I. Zhodnocení výsledků interního auditu
Oddělení interního auditu Krajského úřadu Libereckého kraje (dále jen OIA) vykonávalo svou
činnost v roce 2012 ve složení:
Ing. Josef Vincenec – vedoucí oddělení
Ing. Milan Servít – interní auditor specialista
Činnost OIA v hodnoceném období lze rozdělit do následujících tématických skupin:
1. jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu
2. vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů
3. metodická pomoc a konzultace v rámci úřadu i pro další partnery (příspěvkové organizace,
obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji)
4. rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce
1. Jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu
Činnost OIA se řídila ročním plánem ze dne 20. února 2012. První oblastí, která byla podrobena
analýze interních auditorů, byla agenda poskytování grantů a dotací z prostředků kraje v Krajském
úřadu Libereckého kraje (dále jen KÚ LK). Původní zakázka vznikla na základě požadavku odboru
kultury, památkové péče a cestovního ruchu. Obecné podmínky pro provádění auditované služby si
v případě GF LK nenastavuje odbor sám. Navíc auditovanou službu poskytuje většina odborů KÚ
LK, takže stejná rizika a problémy by mohly ohrožovat i je. Vzhledem k tomu, že v úřadě se
postupně zavádí systém procesního řízení, doporučili auditoři určit garanta služby poskytování
grantů a dotací. Po nástupu nových představitelů samosprávy, po volbách na podzim 2012, je třeba
počkat na jejich rozhodnutí o rozsahu a formě případných krajských dotací a následně upravit
všechny související postupy. Tato oblast je velmi důležitá a svým rozsahem zasahuje i do roku
2013.
V souvislosti s již zmíněnou novou politickou reprezentací kraje rozhodl ředitel úřadu o zaměření
druhého auditního šetření na přípravu podkladů a materiálů pro jednání orgánů kraje. Auditoři
provedli podrobnou analýzu souvisejících interních předpisů i vlastní šetření se všemi dotčenými
odbory a s odpovědnými zaměstnanci. Svými návrhy přispěli k aktualizaci organizační směrnice i
provozním postupům, které vedou ke zvýšení kvality této služby.
Zaměstnanci odboru 17 - kontrola MF ČR avizovali, že v průběhu roku 2012 budou ve všech
dotčených krajích provádět kontrolu čerpání prostředků z Fondu solidarity EU. Po vzájemné
dohodě o rozsahu a zaměření kontroly byly některé agendy a dokumentace zařazeny do šetření
interních auditorů. Tato forma spolupráce s MF se velice osvědčila. Interní auditoři s předstihem
prověřili značnou část dokumentů, připravili požadované doklady pro kontrolní skupinu MF a
vzájemně se doplňovali v zaměření tak, aby pokryli co nejširší prověřovanou oblast. Náš úřad byl
hodnocen jako jeden z nejlepších a ke správě, vedení dokumentace i vyúčtování nebyly vzneseny
žádné kritické poznámky.
V obecném závěru je třeba konstatovat, že ve všech případech nebyly zaznamenány žádné
významné nedostatky nebo chyby. Úroveň VŘKS odpovídá současnému standardu KÚ LK.
Samostatnou položkou ročního plánu byla metodická a konzultační činnost. Do této kategorie je
možné zahrnou aktivní účast auditorů v týmech projektu „Posílení institucionální kapacity a
15
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 16 z 18
efektivity úřadu“ (PIKE) a „Efektivní řízení lidských zdrojů“ (EŘLZ). V těchto aktivitách interní
auditoři úzce spolupracovali se zaměstnanci personálního a mzdového oddělení i s manažerem
kvality.
Veškerá dokumentace ke všem auditním šetřením je uložena v oddělení interního auditu (dále OIA).
Součástí dokumentace je také tabulkový seznam „Sledované audity v roce …“. Slouží k evidenci
navržených doporučení, ke sledování jejich přijetí a následné realizaci. Je také významným
podkladem pro plánování následných auditů.
2. Vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů
Zaměstnanci OIA KÚ LK věnovali pozornost sebevzdělávání a odbornému růstu.
Ing. Vincenec absolvoval v uplynulém roce 17 seminářů a kurzů se zaměřením na tyto
specializace:
a) EŘLZ - Vedení porad a moderační dovednosti
b) Informační gramotnost v podmínkách eGovermentu
c) MS OFFICE 2010 - WORD
d) EŘLZ - Vedení rozhovorů s podřízenými
e) PIKE - Projektové řízení
f) EŘLZ - Vzdělávání zaměstnanců KÚ LK k podpoře implementace EŘLZ
g) EŘLZ - Rozhodování
h) MS OFFICE 2010 - EXCEL
i) Finanční kontrola včera, dnes a zítra (workshop)
j) Regulace účetnictví v roce 2012
k) Děláme to lépe aneb inovativní myšlení
l) Strategické plánování a tvorba koncepcí
m) Národní konference: Jak na kvalitu IA?
n) PIKE - Strategické řízení v krajském úřadě
o) ČIIA: Jste v souladu se standardy?
p) EŘLZ - Řízení času
q) EŘLZ - Firemní kultura a tvořivost
Ing. Milan Servít absolvoval v roce 2012
18 seminářů a kurzů se zaměřením na tyto specializace:
a) Informační gramotnost v podmínkách eGovernmentu
b) Koučování - v rámci projektu EŘLZ
c) Projektové řízení - v rámci projektu PIKE
d) Školení řidičů referentských vozidel
e) MS Word 2010
f) Rozhovor s podřízenými - v rámci projektu EŘLZ
g) Hodnocení zaměstnanců - v rámci projektu EŘLZ
h) Rozhodování - v rámci projektu EŘLZ
i) Strategické řízení - v rámci projektu PIKE
j) Komunikace
k) MS Excel 2010
l) Regulace účetnictví 2012
m) Registry
n) Vedení porad - v rámci projektu EŘLZ
o) Timemanagement - v rámci projektu EŘLZ
p) Audit účetní závěrky vybraných organizací
q) Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP)
r) Elektronická úřední deska
16
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 17 z 18
3. Metodická pomoc a konzultace v rámci úřadu i pro další partnery (příspěvkové
organizace, obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji)
Zaměstnanci OIA se aktivně věnují také poskytování metodické pomoci v oblasti řídící kontroly,
procesního řízení a hodnocení rizik. Působí nejen v rámci KÚ LK, ale také mimo něj, v dalších
institucích veřejné správy Libereckého kraje. Jeden z užitečných nástrojů je systém vzdělávání
nových zaměstnanců veřejné správy.
Od roku 2010 působí pod vedením OIA Regionální sekce interního auditu Libereckého kraje. Jedná
se o neformální pobočku sekce veřejné správy při ČIIA v Praze. V tomto týmu se scházejí interní
auditoři, kteří působí v úřadech a organizacích veřejné správy v našem regionu. Činnost sekce
umožňuje předávat informace z centra ČIIA kolegům do regionu a obráceně, předávat informace o
potřebách a problémech z regionální úrovně profesní komoře v Praze. Veškeré aktivity tohoto
orgánu jsou v režii OIA. Kromě výměny zkušeností a sdílení dobré praxe se podařilo v dubnu
zorganizovat velmi úspěšný dvoudenní workshop ČIIA v prostorách úřadu na téma Finanční
kontrola včera, dnes a zítra. Interní auditoři zajištovali nejen organizačně technické úkoly, ale
podíleli se také na odborné části programu, připravili vlastní příspěvek do interaktivního semináře.
Další úspěšná akce auditorů v této kategorii byl seminář ČIIA, vedený Ing. Prokůpkovou, který se
zabýval regulací účetnictví v roce 2012.
4. Rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce Ke konkrétní a věcné vnitřní komunikaci využívají interní auditoři mimo jiné také čtvrtletní souhrn
prováděné činnosti (výkaz práce) auditora, včetně sebehodnocení zaměstnance. Výkaz je
podkladem pro společné jednání vedoucího oddělení s podřízeným auditorem. Pracoviště je
umístěno do jedné kanceláře. Díky tomu je zabezpečen bezprostřední, každodenní kontakt obou
zaměstnanců. Osobní vztahy jsou velmi korektní. Vnitřní spolupráce se úspěšně rozvíjí.
Důležitým prvkem pro zvyšování úrovně interního auditu je stále činnost pracovní skupiny
vedoucích útvarů interního auditu jednotlivých krajských úřadů. Konzultace, výměna zkušeností,
zpracování vzorových auditů a společná řešení aktuálních problémů jsou všestranně prospěšná.
Pozitivně hodnotíme spolupráci s kolegy z Centrální harmonizační jednotky Ministerstva financí.
Za přínosné považujeme také aktivní účast vedoucího OIA ve výboru sekce veřejné správy při
ČIIA. Díky pravidelným jednáním se daří přenášet informace, požadavky a potřeby interních
auditorů v regionu kolegům na centrále (ČIIA a MF ČR). Také v opačném směru je přínosem pro
auditory regionu, pokud se dovídají o záměrech i aktualitách v Praze. Vzhledem k omezeným
finančním prostředkům a téměř nemožné účasti dalších auditorů, se touto cestou dostávají do
regionu prezentace, dokumenty a další zajímavosti z konferencí a jednání orgánů ČIIA.
II. Zhodnocení výsledků řídící kontroly a přiměřenosti a účinnosti VŘKS
1. Řídící kontrola, jako součást VŘKS
Auditoři posuzují řídící a kontrolní mechanismy v jednotlivých agendách KÚ LK v rámci
konkrétních auditních šetření. V roce 2012 byla problematika řídící kontroly a systému řízení rizik
diskutována také v pracovních skupinách a při workshopech projektu PIKE se zaměstnanci
jednotlivých oddělení.
Podle dosavadních výsledků lze konstatovat, že KÚ LK postupně zdokonaluje systém finančního
řízení a kontroly. Zaměstnanci se podílí na budování a zdokonalování systému řízení rizik. V úřadě
působí manažer kvality. Do jeho pracovní náplně patří mimo jiné také péče o budování a provoz
systému řízení rizik. KÚ LK nyní prochází několikaletou etapou zavádění a efektivního využívání
procesního, strategického a personálního řízení. Její součástí je také rozhodnutí o způsobu vedení
katalogu rizik. Cílem je zvýšit efektivitu a přehlednost práce s databází rizik.
17
č.j. OK-FKVS/MRZ-2012
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2012 strana 18 z 18
Kompetence a odpovědnosti jednotlivých kategorií zaměstnanců jsou nastaveny v organizační
směrnici k VŘKS. Přehlednou a srozumitelnou formou jsou uvedeny souvztažnosti prvků řídící
kontroly v organizačním řádu, kontrolním řádu, statutu interního auditu a v dalších interních
předpisech.
Účinným nástrojem pro zdokonalování řídící kontroly v podmínkách KÚ LK je benchmarkingový
projekt krajských úřadů. V gesci grémia ředitelů krajských úřadů jsou vybrány agendy, ve kterých
se provádí sběr dat, jejich analýza, vyhodnocení postupů, dosažených kladů i záporů. Na základě
výměny dobré praxe dochází ke zvýšení efektivnosti řízení i účinnosti řídících mechanismů. Kromě
hospodářských operací a nakládání s majetkem se zaměřuje pozornost také na řídící a rozhodovací
akty. Dosavadní výsledky jsou výrazným příspěvkem ke zdokonalování VŘKS.
2. Analýza závažných nedostatků
Díky výsledkům auditních šetření provedených v roce 2012 lze konstatovat, že nebyly
identifikovány tak závažné nedostatky, které by ohrožovaly činnost KÚ LK. V průběhu šetření jsme
neshledali nehospodárné, neefektivní a neúčelné vynakládání finančních prostředků.
V souvislosti s postupným využíváním finančních prostředků z fondů EU je třeba věnovat zvýšenou
pozornost řádnému nastavení řídících a kontrolních mechanismů právě v útvarech dotčených
financováním z evropských zdrojů.
3. Navrhovaná doporučení pro vyšší kvalitu řízení provozní a finanční činnosti úřadu a jeho
VŘKS:
a) v návaznosti na výstupy z projektu PIKE pokračovat v popisu činností KÚ LK, v identifikace,
hodnocení a řízení rizik v jednotlivých útvarech
b) pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a
podmínky vztahující se k VŘKS
c) aktivně se podílet na přípravě nového zákona pro oblast VŘKS a spolupracovat s MF ČR a
ČIIA na zpracování dalších doprovodných dokumentů
d) pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole
e) průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů
4. Zhodnocení VŘKS
Hodnocení vychází z informací, které jsme získali při auditních šetřeních, při poskytování
metodické pomoci a při obecném působení interních auditorů v KÚ LK. Řídící kontrola je zcela v
kompetenci vedoucích odborů a oddělení. OIA je dalším klíčovým pilířem VŘKS. Celkově lze
konstatovat, že systém v přiměřené míře plní funkci danou zákonem o finanční kontrole.
Je účelné dále zdokonalovat účinnost jednotlivých kontrolních mechanismů. Procesní přístup
k řízení může přispět ke zvýšení transparentnosti výkonných i kontrolních činností.
V Liberci dne 27. února 2013
Ing. Josef Vincenec, v.r.
vedoucí oddělení interního auditu
18