Krajský úřad Libereckého kraje
ředitel
ČÍSLO JEDNACÍ
VYŘIZUJE/LINKA/E-MAIL
LIBEREC
OK-FKVS/MRZ-2011
Bc. Lukáš Auerswald/605
24. 2. 2012
xxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx
Zpráva o výsledcích finančních kontrol
za Liberecký kraj za rok 2011
Liberecký kraj předkládá v souladu s ustanovením § 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
ve veřejné správě a o změně některých předpisů (dále zákona o finanční kontrole), toto souhrnné
zhodnocení výsledků finančních kontrol jako součást roční zprávy o výsledcích finančních kontrol
ve veřejné správě za rok 2011 v členění dle přílohy č. 1a Vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se
provádí zákon o finanční kontrole.
Zpráva je rozdělena na dvě části:
A) Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 8, § 9, § 11 a
následujících dle zákona o finanční kontrole
B) Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona, výsledků interního auditu
podle § 28 a 29 zákona a přiměřenosti a účinnosti vnitřního řídícího a kontrolního
systému ve smyslu § 25 zákona
Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 8, § 9, § 11 a
následujících dle zákona o finanční kontrole
Jednotlivé odbory KÚ LK provádějí řídící kontroly a to zejména kontroly čerpání dotací
z peněžních fondů LK (v samostatné působnosti), tj. z Fondu investic, Grantového fondu, Fondu
požární ochrany, Krizového fondu, Fondu ochrany vod, Lesnického fondu, Fondu kulturního
dědictví, ale i dotací projektů spolufinancovaných z Evropské unie, kde financování projektu
probíhá tzv. „grantovým“ způsobem nebo systémem „Partnerství“. Kraj finanční prostředky
na projekty spolufinancované z Evropské unie rozděluje na základě zveřejňovaných výzev, kde
schválení přidělených prostředků jednotlivým účastníkům (fyzické osoby i právnické osoby,
podnikatelské – např. a.s., s.r.o., v.o.s., i nepodnikatelské subjekty – občanská sdružení,
příspěvkové organizace a jiné neziskové subjekty) a jejich projektům podléhá schválení
Zastupitelstva kraje. Kraj poskytuje tyto finanční prostředky na základě písemné smlouvy
o poskytnutí např. grantu, kde jsou závazně stanoveny podmínky čerpání včetně finanční
spoluúčasti vybraného účastníka, stanovení monitorovacích ukazatelů a zároveň povinnosti
vyplývající z této finanční spoluúčasti v případě porušení smlouvy.
Na základě počtu 566 veřejnosprávních kontrol (tj. o výsledku kontroly je písemný protokol), které
proběhly v roce 2011, lze konstatovat, že v kontrolovaných organizacích (zejména u krajem
zřízených příspěvkových organizací, u příjemců poskytnutých dotací) jsou zavedeny funkční řídící
kontroly tak, aby odpovídaly požadavkům zákona o finanční kontrole. Odpovědnost jednotlivých
odborů vykonávajících kontrolu v samostatné i v přenesené působnosti vyplývá z Organizačního
řádu kraje.
Krajský úřad Libereckého kraje
U Jezu 642/2a • 461 80 Liberec 2 • tel.: + 420 485 226 470 • fax: + 420 485 226 362
e-mail: xxxxxxx@xxxxxxxx.xx • www.kraj-lbc.cz • IČ: 70891508 • DIČ: CZ70891508 •
Datová schránka: c5kbvkw
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 2 z 19
Tabulka udává přehled o kontrolní činnosti KÚ podle jednotlivých odborů takto:
Počet kontrol
Odbor KÚ LK
2
1 - kancelář hejtmana
40
2 - regionálního rozvoje a evrop. projektů (spolupráce
s s OŠMTS)
4
3 – ekonomický (spolupráce s právním odborem)
68
4 - školství, mládeže, tělovýchovy a sportu
(spolupráce s ORREP)
0
5 - sociálních věcí
0
6 - dopravy (spolupráce s odborem kontroly)
12
7 - kultury, památkové péče a cestovního ruchu
15
8 - životního prostředí a zemědělství
12
9 - zdravotnictví
20
10 – právní (spolupráce s ekonomickým odborem)
14
11 - územního plánování a stavebního řádu
0
12 - informatiky
0
13 - správní
0
14 - investic a správy nemovitého majetku
6
15 - kancelář ředitele
373
16 - kontroly
z toho: 335 přezkoumání hospodaření ÚSC a DSO
0
oddělení interního auditu, oddělení sekretariát ředitele
566
Celkem kontrolních akcí
Systém a způsoby provádění veřejnosprávních kontrol v rámci LK a KÚ LK podle zákona
o finanční kontrole jsou upraveny v Kontrolním řádu. Odbor kontroly zpracovává plán kontrolní
činnosti úřadu na každé pololetí na základě návrhů plánů kontrolní činnosti předložených
jednotlivými věcně příslušnými odbory a z podnětů hejtmana, členů Rady kraje nebo ředitele
krajského úřadu. Vedoucí kontrolního orgánu je ředitel KÚ LK. Členové kontrolního orgánu jsou
jmenováni ředitelem úřadu z řad zaměstnanců jednotlivých odborů. Odbor kontroly KÚLK vede
„centrální“ evidenci kontrolních protokolů dle věcně příslušných odborů a pravidelně pololetně
2
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 3 z 19
vyhodnocuje plnění kontrolní činnosti krajského úřadu, jež pak jako písemnou informaci předkládá
radě kraje k projednání a seznámení.
Pouze v jedné příspěvkové organizaci byl zřízen funkční útvar interního auditu ve smyslu zákona
o finanční kontrole, a to u Krajské správy silnic Libereckého kraje.
Krajský úřad provádí kontrolní činnost, jak již bylo zmíněno, v samostatné působnosti a
v přenesené působnosti.
V samostatné působnosti jsou prováděny následující typy kontrol:
1. řídící – dle § 25 odst. 4, § 26 a následujících zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
v platném znění - vnitřní kontroly. Za tyto kontroly zodpovídá ředitel a všichni vedoucí
odborů KÚ LK dle platného Organizačního řádu.
Jejich předmětem je kontrola nakládání se svěřenými, či přidělenými finančními prostředky
příslušnému odboru, resp. zda při uskutečňování finančních operací:
– jsou dodržovány stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a
vyúčtování schválených operací,
– se finanční operace přizpůsobují změnám ekonomických, právních, provozních a jiných
podmínek a novým rizikům,
– se provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích
a automatizovaných informačních systémech,
– a zda se zajišťuje včasná příprava stanovených finančních, účetních a jiných výkazů,
hlášení a zpráv.
Při
řídící kontrole se zjišťuje a vyhodnocuje zejména, zda:
– údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb
veřejných prostředků, a zda tyto údaje odpovídají skutečnostem rozhodným
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky,
– přezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty,
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,
– opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy, včetně opatření k odstranění,
zmírnění nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna.
Při uvedených kontrolách se kontrolující řídí platnými interními předpisy, zejména
k oběhu
účetních dokladů a pravidly zakotvenými ve
statutech a zásadách odpovídajících účelových
fondů LK.
2. finanční – dle § 9 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., u příspěvkových organizací (dále PO), jejichž
zřizovatelem je kraj a za provádění těchto
finančních – veřejnosprávních kontrol odpovídá
odbor kontroly ve spolupráci s odvětvovými odbory krajského úřadu. Odbor školství, mládeže,
tělovýchovy a sportu odpovídá za provádění finančních - veřejnosprávních kontrol
u příspěvkových organizací kraje v resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
Předmětem veřejnosprávní kontroly u PO kraje je s ohledem na hodnocení rizik při výběru
námětů pro zařazení do plánu zejména:
evidence a hospodaření se svěřeným majetkem
3
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 4 z 19
rozpočet a jeho plnění,
dotace, příspěvky, návratné finanční výpomoci a další prostředky poskytnuté z rozpočtu
kraje,
dotace ze státního rozpočtu,
dotace ze státních fondů (§ 10 zákona č. 250/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ve znění
pozdějších předpisů),
dotace ze strukturálních fondů.
Oblasti veřejnosprávní kontroly u PO kraje:
Vnitřní předpisy (směrnice, příkazy ředitele)
Vedení účetnictví
Kontrola nákladů a výnosů včetně porovnání s předchozím účetním obdobím
Fondové hospodaření a rozdělení výsledku hospodaření dle schválení zřizovatele
Dotace – evidence a čerpání
Posouzení hlavní a hospodářské činnosti
Faktury došlé a faktury vydané (doklady, zůstatky, kniha faktur, obsahová náplň)
Evidence pohledávek jejich vymáhání a evidence závazků
Časové rozlišování a jejich účtování v návaznosti na vnitřní předpisy
Dokladová a fyzická inventarizace (majetek, zásoby, zúčtovací vztahy)
Odpisy, odpisový plán, zařazení majetku do odpisových skupin v návaznosti na vnitřní
předpisy
Pokladny, bankovní výpisy (pokladní doklady, výpisy z BÚ, zůstatky)
Platné smlouvy, jejich evidence a kontrola
3. finanční – dle § 9 odst. 2 a §13a zákona č. 320/2001 Sb., kontrola použití finančních prostředků
poskytnutých z grantových programů, účelových peněžních fondů nebo jiných rozpočtových
položek kraje a audit prostředků poskytnutých krajem prostřednictvím programů
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Za provádění těchto kontrol odpovídá příslušný
odbor KÚ LK. Kontrola má tři fáze – předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu.
a) u žadatelů o veřejnou finanční podporu nebo u příjemců veřejné finanční podpory, (zejména
finanční kontrola programů z Grantového fondu a ostatních účelových peněžních fondů
Libereckého kraje, tj. Fondu požární ochrany, Krizového fondu, Fondu ochrany vod,
Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví i Sociálního fondu v souladu s platnými statuty a
zásadami peněžních fondů).
LK zřizuje účelové peněžní fondy v souladu s ustanoveními § 14 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích,
ve znění pozdějších předpisů a § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a vybraných speciálních zákonů a to zejména Grantový fond
(včetně programu G 99 – akce financované z rozhodnutí Rady LK a Zastupitelstva LK), Fond
požární ochrany, Krizový fond, Fond ochrany vod, Lesnický fond a Fond kulturního dědictví LK.
Finanční prostředky těchto fondů jsou tvořeny a čerpány v souladu s jednotlivými platnými Statuty
(případně Zásadami) jednotlivých konkrétních fondů LK a v souladu s interními předpisy.
Za věcnou a obsahovou stránku jednotlivých programů či projektů konkrétních fondů LK
odpovídají správci programů. Správci programů jsou současně i správci finančních prostředků
pro daný resort a příkazci finančních operací. Za řádné vedení účetní evidence a finanční správu, tj.
převod finančních prostředků dle dispozic příkazce a správce, odpovídá ekonomický odbor.
4
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 5 z 19
O čerpání dle jednotlivých titulů u ostatních fondů LK vede samostatnou evidenci správce –
příkazce jednotlivých fondů. Za provádění předběžné, průběžné a následné kontroly poskytnutí a
čerpání prostředků z fondů odpovídají příslušní příkazci operací a jimi určení správci rozpočtu i
v souladu s Organizačním řádem. Veřejnosprávní kontrolu dodržování obecně závazných právních
předpisů, interních předpisů a podmínek využití prostředků fondů LK provádí zejména správce
fondu, nebo na základě pověření jiný odbor KÚ LK.
Dle metodiky k Programu G99 je správcem programu Rada LK. Správcem finančních prostředků
(dotace) je příslušný odbor KÚ LK, do jehož působnosti schválená žádost věcně spadá.
b) u žadatelů o dotace a u příjemců dotací poskytnutých krajem prostřednictvím programů
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie (dále jen EU) v souladu s platnými interními
předpisy.
Kontroly jsou rozděleny do tří etap:
1.
předběžná kontrola (ex ante), při které kontrolní orgány posuzují, zda plánované a
připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy a jsou v souladu
s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo
jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky,
2.
průběžná kontrola (interim), při které kontrolní orgány prověřují, zda příjemci
dodržují stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování
schválených operací,
přizpůsobují uskutečňování operací při změnách ekonomických, právních, provozních a
jiných podmínek novým rizikům,
provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a
automatizovaných informačních systémech, a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených
finančních, účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv,
3.
následná kontrola (ex post), při které kontrolní orgány zkoumají a vyhodnocují
u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda
údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb
veřejných prostředků, a jestli tyto údaje odpovídají skutečnostem, rozhodným
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky,
přezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty,
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,
opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění
nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna,
v případě kontrol udržitelnosti projektů zejména plnění stanovených monitorovacích
ukazatelů, evidence a archivace platných účetních dokladů.
Zapojení jednotlivých subjektů oprávněných ke kontrole a kontrola projektů realizovaných:
– v grantových schématech Společného regionálního operačního programu (dále jen
SROP) se řídí aktuální verzí Prováděcí směrnice Rady LK pro grantová schémata
5
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 6 z 19
zaváděná v rámci SROP na léta 2004 - 2006 v platné k výzvě, ve které byl projekt
předložen. Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů zajišťuje udržitelnost
grantových schémat v LK, realizovaných v rámci SROPu. Kontroly předběžné a
průběžné zajišťuje odbor regionálního rozvoje a evropských projektů
– oddělení řízení
grantových schémat (dále jen OŘGS). Následné kontroly projektů zajišťoval (OŘGS)
ve spolupráci s odborem kontroly.
– v globálním grantu operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen
OPVK) se řídí směrnicí Rady LK č. 2/2011 k operačnímu programu vzdělávání pro
konkurenceschopnost. Výčet povinností zprostředkujícího subjektu je stanoven
Dohodou o spolupráci Řídícího orgánu a Zprostředkujícího subjektu při zabezpečení
realizace Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (Dohoda o
spolupráci). Kontroly předběžné a průběžné zajišťuje odbor regionálního rozvoje a
evropských projektů
– oddělení řízení grantových schémat (dále jen OŘGS) ve
spolupráci s odborem školství, mládeže, tělovýchovy a sportu. Následné kontroly
projektů zajišťuje (OŘGS) ve spolupráci s odborem kontroly.
Kontroly udržitelnosti proběhly bez závažných problémů a nedostatky drobného charakteru (např.
nedoložení některých dokladů), které byly řešeny operativně. Lze konstatovat, že i přes nedostatky
při předkládaní monitorovacích zpráv končí kontroly pozitivním výsledkem, neboť v důsledku
kontrolních zjištění odboru kontroly při kontrolách ex-post jsou nedostatky v určeném termínu
odstraňovány. Jedná se zejména o následující chyby v účetní evidenci projektů:
Účetní evidence jednotlivých akcí SROP/OPVK nebyla vedena odděleně a
komplexně v souladu se zákonem o účetnictví a s vnitřním předpisem, ale pouze u
vybraného účtu tř. 0, v důsledku neoddělené účetní evidence nebyla plně zajištěna
podmínka archivace originálních účetních dokladů a veškeré dokumentace po dobu
10-ti let.
Účetnictví bylo zpracováváno dodavatelsky firmou - předložené účetní doklady
nebyly vždy v souladu s § 11 a § 33a zákona č. 563/ 1991 Sb., o účetnictví,
zejména chybějící podpisy dvou rozdílných za formální správnost včetně účetní
kontace.
Účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. datum účetního
případu, věcný obsah účetního případu – v důsledku čehož nejde posoudit
hospodárnost, účelnost a efektivitu.
Existence zaměnitelného interního číslování účetních dokladů ve vazbě
na předkládané účetnictví (včetně ověřujícího razítka OŘGS pro projekty
SROP/OPVK).
Nebyly doloženy původní pracovní smlouvy (nikoliv pouze dodatky rozpis
zaplaceného zboží.
Výkazy práce neměly zřetelně vyznačen rozsah práce v hodinách i v Kč (na hodinu
či na měsíc).
Nedostatečná evidence dodavatelů v knize došlých faktur.
Neúplná složka projektu – chybějící monitorovací zprávy.
– v globálních grantech
Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost
v období 2007 - 2013 se řídí aktuální verzí Směrnice Operačního programu Vzdělávání
pro konkurenceschopnost – Globální granty v LK a platnou verzí Příručky pro kontrolu
projektů OP VK. Veřejnoprávní kontrola se provádí formou auditu podle předpisů
6
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 7 z 19
Evropského společenství. Kontroly předběžné a průběžné zajišťuje odbor regionálního
rozvoje a evropských projektů – oddělení řízení grantových schémat (dále jen OŘGS).
OŘGS provádí kontroly jednotlivých GP ve spolupráci s odborem školství, mládeže,
tělovýchovy a sportu (administrativní – kontrola monitorovacích zpráv a žádostí o platbu
a kontroly na místě – kontrola archivace, vedení účetnictví, plnění věcné stránky).
Následné kontroly projektů zajišťuje (OŘGS) ve spolupráci s odborem kontroly.
–
v individuálních projektech z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost
v období 2007 - 2013 se řídí aktuální verzí Příruček pro kontrolu projektů OP LZZ.
Veřejnoprávní kontrola se provádí formou auditu podle předpisů Evropského
společenství. Kontroly předběžné a průběžné provádějí zaměstnanci příslušného odboru
KÚ LK. Kontroly následné budou provádět rovněž uvedení zaměstnanci ve spolupráci
s odborem kontroly.
Veřejnosprávní kontrola se provádí i formou auditu. Předmětem auditu je ověřování účinného
fungování řídícího a kontrolního systému u příjemce prostředků a ověřování vykázaných výdajů
na vhodném vzorku operací při realizaci programů spolufinancovaných z EU. Projektové období
2007 – 2013 je podrobněji specifikováno v interních předpisech LK, zejména Směrnice rady kraje
č. 2/2012 k Operačnímu programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost – Globální granty
v Libereckém kraji, jež byla schválena radou kraje. LK plní roli zprostředkujícího subjektu v rámci
oblastí podpory OP VK:
1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání – Globální grant CZ.1.07/1.1.09 Zvyšování
kvality ve vzdělávání v LK,
1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami – Globální grant CZ.1.07/1.2.04 Rovné příležitosti ve vzdělávání v LK,
1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení – Globální grant
CZ.1.07/1.3.03 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v LK, 3.2
Podpora nabídky dalšího vzdělávání – Globální grant CZ.1.07/3.2.01 Podpora
nabídky dalšího vzdělávání v LK,
Výsledkem průběžných kontrol byla většinou administrativní pochybení, např. v archivaci
dokumentace – chybějící originály dokumentů, chybná loga a označení projektů, neaktuální vnitřní
předpisy, účetní doklady neměly náležitosti dle § 8 a § 11 zákona o účetnictví, administrativní
pochybení při zadávání veřejných zakázek apod. Nedostatky byly postupně odstraněny.
Předběžné kontroly směřovaly k ověření existence subjektu žádajícího o dotaci, k ověření
správnosti účtování a vykazování účetní závěrky atd. – nebyly zjištěny nedostatky.
4. hospodaření – dle ustanovení § 15 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., u
Libereckým krajem
zřízených nebo založených právnických osob (tj. a. s. případně s. r. o.).
Základní kontrola hospodaření založených právnických osob je prováděna prostřednictvím
jmenovaných zástupců LK v řídících a kontrolních orgánech v souladu s platnými ustanoveními
obchodního zákoníku. Na základě rozhodnutí Rady LK lze provést mimořádnou kontrolu
hospodaření založené právnické osoby v rozsahu a způsobem běžným u kontrol zřízených
příspěvkových organizací LK.
7
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 8 z 19
V roce 2011 byla provedena jedna výše zmíněná kontrola u společnosti KORID LK s.r.o., která je
zřízená LK (100% majetková účast). Kontrola byla zaměřena na využití finančních prostředků
poskytnutých z rozpočtu Libereckého kraje dle uzavřených smluv za období roku 2010 a bylo
zjištěno, že ve společnosti byla absence základních vnitřních norem, účetní doklady neobsahovaly
podpisy odpovědných osob, nebylo vždy účtováno průkazně, srozumitelně, jednotlivě a
v souvislostech. Kromě odstranění výše uvedených nedostatků, kontrolní skupina doporučila
vytvořit efektivní vnitřní kontrolní systém.
V přenesené působnosti jsou prováděny následující kontroly a za jejich provádění odpovídají
příslušní vedoucí odborů podle platného Organizačního řádu KÚ LK:
a) kontroly výkonu přenesené působnosti, svěřené orgánům obcí dle § 129 odst. 1 zákona č.
128/2000 Sb., o obcích v platném znění,
b) kontroly podle
§ 73b zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů,
c) přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí podle zákona č. 420/2004 Sb.,
o přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí (dále jen DSO), ve znění
pozdějších předpisů které o přezkoumání svého hospodaření za uplynulý rok krajský úřad
požádají. Předmět přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a DSO je
upraven zákonem č. 420/2004 Sb. a změnami, provedenými zákony č. 413/2005 Sb., č.
138/2006 Sb., č. 281/2009 Sb. a č. 199/2010 Sb. ve znění pozdějších předpisů,
d) kontroly podle § 81 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích v plat. znění – tj. státní odborný dozor u stanic technické
kontroly (činnost kontrolních techniků),
e) kontroly školících středisek řidičů podle § 53 a násl. zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a
zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, ve znění pozdějších
předpisů – státní dozor nad činností lektorů školení,
f) kontrola – inspekce kvality poskytovaných sociálních služeb podle § 97 a násl. zákona č.
108/2006 Sb., o sociálních službách v plat. znění u poskytovatelů sociálních služeb, kterým
bylo vydáno rozhodnutí o registraci, a u poskytovatelů sociálních služeb uvedených v § 84
cit. zákona a kontrola registračních podmínek dle § 78 a násl. cit. zákona,
g) kontrola plnění podmínek stanovených pro registraci u poskytovatelů sociálních služeb,
kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci dle § 82a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních
službách, ve znění pozdějších předpisů,
h) kontrola obecních a soukromých škol podle § 161 odst. 6 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb.,
(školský zákon) ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování
dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších
předpisů,
i) kontroly podle § 7 odst. 1 písm. g) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění
pozdějších předpisů – správní dozor u podnikatelských subjektů v postavení zadavatelů,
zpracovatelů a šiřitelů reklamy,
8
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 9 z 19
j) cenové kontroly podle § 4 odst. 2 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti
cen, ve znění pozdějších předpisů a podle § 14 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách,
ve znění pozdějších předpisů – správní dozor u podnikatelských subjektů se zaměřením
na plnění povinností podle § 11 a § 13 odst. 2 zákona o cenách,
k) kontroly prováděné dle § 4 odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení,
ve znění pozdějších předpisů a o změně některých souvisejících zákonů – pravidelné
kontroly matričních úřadů obcí s rozšířenou působností,
l) kontroly podle § 24 odst. 1 zákona č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách, ve znění
pozdějších předpisů a o změně některých zákonů – kontrola a dozor nad konáním sbírek,
m) kontroly dodržování právních předpisů na úseku ochrany životního prostředí,
n) kontroly nestátních zdravotnických zařízení dle § 8 a §17 zákona č. 160/1992 Sb., o
zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a dle §
10, § 32, § 34 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů,
o) kontroly OÚ/MÚ - kontroly přestupků na úseku zdravotnictví dle § 29, § 29a, § 30 zákona
č. 200/90 Sb. o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů; správní řízení dle § 24 zákona č.
379/2005 Sb., protikuřácký zákon, ve znění pozdějších předpisů; dle §41 zákona č.
164/2001 Sb., lázeňský zákon, ve znění pozdějších předpisů; dle § 13 a § 34 zákona č.
167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů.
Finanční kontroly u příspěvkových organizací LK (dále jen PO)
K provádění finančních kontrol u PO byl na základě platného Organizačního řádu KÚ LK pověřen
zejména odbor kontroly samostatně i ve spolupráci s jednotlivými odbory (např. odbor školství,
odbor sociálních věcí), do jejichž kompetence spadají zřizované příspěvkové organizace.
V roce 2011 bylo v rámci výkonu samostatné působnosti odborem kontroly provedeno celkem 28
veřejnosprávních fyzických kontrol na místě u příspěvkových organizací kraje. Dále odbor školství
uskutečnil samostatně 11 finančních kontrol zřízených PO v rámci odvětvového odboru, kde se
podobně jako odbor kontroly soustředil na kontrolu hospodaření a dále i na kontrolu správnosti
čerpání přímých nákladů dle školského zákona.
Výstupy (protokoly) z veřejnosprávních finančních kontrol v rámci samostatné působnosti jsou
projednávány Radou kraje, jakožto orgánem zřizovatele resp. poskytovatele veřejných prostředků
kontrolovaného subjektu. V návaznosti na výsledky kontrol jsou Radou kraje přijímána opatření
k odstranění zjištěných nedostatků z kontrol včetně následných fyzických kontrol na místě.
A) Nejzávažnější nedostatky, které se vyskytly v důsledku vykonané komplexní kontroly
hospodaření, byly zejména:
Nesouhlasily zůstatkové ceny majetku dle účetnictví se sestavou odpisů
Nedoložen souhlas Rady Libereckého kraje s vyřazením majetku
Chybně evidovaný drobný hmotný majetek na účtech 022 - Samostatné movité věci a
soubor movitých věcí. Porušeno ustanovení vyhlášky 410, § 14, odst. 4.
Nebyly předloženy inventurní soupisy podle jednotlivých majetkových analytických účtů,
Na podrozvahových účtech nebyl evidován veškerý cizí majetek.
9
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 10 z 19
Nepřehlednost účtování příjmu a čerpání finančních toků dotací, grantů, příspěvků, darů
v důsledku absence jednotného vnitřního předpisu (účtování dle středisek ORJ) a absence
vybraných analytických účtů
Organizace nesledovala výsledek hospodaření jednotlivých akcí v doplňkové činnosti
Překračování pokladního limitu na hlavní pokladně organizace.
Nesprávná metodika výpočtu tvorby FKSP z plánovaných mzdových prostředků na místo
skutečných bez OON
nedostatky v evidenci a archivaci veškerých smluv, nebyl vytvořen „centrální registr smluv“
s jasným popisem odpovědnosti ve vnitřních normách,
vnitřní předpisy nebyly aktualizovány na platné právní normy a skutečný stav organizace,
zejména bylo nutné doplnit a aktualizovat – účtový rozvrh, seznam používaných účetních
knih a jejich souvislých, vzestupných a nezaměnitelných číselných řad, číselník středisek a
skladů, podpisové vzory, doplnit oběh účetních dokladů i o způsob účetní evidence
jednotlivých účetních agend (např. evidence a účtování vydaných faktur, majetku včetně
podrozvahy, evidence smluv a objednávek, průkazná evidence depozit a pokladní hotovosti
klientů, účtování hlavní a doplňkové činnosti, vnitřní předpis o časovém rozlišení, způsob a
místo archivace účetních dokladů apod.) - a v návaznosti na to nutnost revidovat vnitřní
kontrolní systém,
není prováděna pravidelná aktualizace cenových kalkulací výrobků a služeb, dle nichž jsou
stanovovány platné ceníky,
chybné účtování tvorby i čerpání fondů,
chybné účtování o zásobách způsobem A (bez použití účtu
111), nesprávná evidence zásob
typu B,
nebylo účtováno o veškerých účetních případech v souladu se zákonem 563 § 8 odst. 5 tj.
srozumitelně, jednotlivě a v souvislostech, zejména o pohledávkách za ošetřovné klientů,
o pokladní hotovosti klientů, o depozitech klientů, o pronájmech v doplňkové činnosti,
nebylo účtováno o přijatých i vydaných zálohách v souladu s platnými Českými účetními
standardy a s § 4 odst. 8 zákona o účetnictví,
pochybení při zveřejňování, průběhu výběru dodavatelů pro zadavatele veřejných zakázek,
účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. neobsahovaly označení
účetního období, podpisy dvou rozdílných zodpovědných osob,
nebyla provedena a doložena fyzická inventarizace majetkových účtů a zásob v souladu s §
29 a § 30 zákona o účetnictví, zejména chybné náležitosti inventurních soupisů, opakované
neproúčtování existujících inventarizačních rozdílů do účetního období, s nímž věcně a
časově souvisí, nebyla správně provedena dokladová inventura veškerých účtů závazků a
pohledávek atd.,
nebyl zdůvodněn v příloze k roční účetní závěrce (v souladu s § 7 odst. 5 zákona
o účetnictví) důvod nedostatečného finančního krytí fondů, krátkodobých závazků a
vykázaného výsledku hospodaření.
Veřejnosprávní k
ontroly u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory
Dále jsou prováděny předběžné, průběžné a následné kontroly u žadatelů a příjemců veřejné
finanční podpory ve smyslu § 3 odst. 2 zákona o finanční kontrole (jedná se zejména o dodržování
účelovosti poskytnutých prostředků) odvětvovými odbory KÚ LK. O výsledcích kontrol jsou
většinou sepisovány protokoly, čerpané prostředky jsou odsouhlaseny v souladu se zněním zákona
o finanční kontrole – odpovědnými zaměstnanci na pozici
příkazce, správce a
hlavní účetní.
Veškeré finanční prostředky peněžních fondů KÚ LK jsou vedeny na samostatných bankovních
účtech.
10
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 11 z 19
Odbor kontroly provedl kontroly použití finančních prostředků z
programů Grantového fondu
LK a soulad jejich čerpání s „Obecnými zásadami grantových programů Libereckého kraje“,
Statutem grantového fondu Libereckého kraje. Byla také kontrolována správnost vyúčtování
namátkově vybraných akcí realizovaných v roce 2010 na
odboru zdravotnictví a odboru kultury
a památkové péče a cestovního ruchu.
B) Informace o finančních kontrolách vykonaných podle mezinárodních smluv
ve smyslu § 24 zákona o finanční kontrole
Finanční kontrola podle mezinárodních smluv je upravena v § 24 zákona o finanční kontrole tak, že
pokud je to uvedeno v mezinárodní smlouvě, kterou je Česká republika vázána, mohou mezinárodní
organizace svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci vykonávat finanční kontrolu podle
zákona o finanční kontrole v rozsahu a za podmínek, které tato smlouva stanoví. Je-li to tedy
v podmínkách smlouvy stanoveno, jsou tyto kontrolní orgány oprávněny vyžadovat si u orgánů
veřejné správy spolupráci při finanční kontrole, nebo zajištění jejího výkonu. Dožádaný orgán
veřejné správy je povinen tomuto požadavku vyhovět. Z toho vyplývá, že bude-li LK jako orgán
veřejné správy o shora uvedené požádán,
spolupráce nebo zajištění mezinárodní kontroly má
přednost před kontrolní akcí, zahájenou dle plánu kontrolní činnosti nebo z podnětu přísl. orgánu
LK.
V rámci implementace Společného regionálního operačního programu jako nástroje uplatňování
cílů politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU, je Liberecký kraj nositelem grantových
schémat (GS de facto skupinových projektů). Spolufinancování grantových schémat v rámci SROP
a od r. 2007 v rámci aktivit směřujících k naplnění opatření Programu rozvoje Libereckého kraje
2007 – 2013 prostřednictvím ROP je zajišťováno ze strukturálních fondů EU. V současné době
platný dokument je
Program rozvoje Libereckého kraje 2007 - 2013.
Program rozvoje Libereckého kraje je taktickým dokumentem se střednědobým časovým
horizontem, který v reakci na Strategii rozvoje Libereckého kraje specifikuje logickou množinu
opatření na podporu hospodářského a sociálního růstu v regionálním a místním měřítku. Soubory
aktivit, rozpracovávajících opatření do úrovně projektů, jejichž prostřednictvím by mělo dojít
k faktickým krokům při implementaci programu, vytvářejí Akční plán. Postup a možnosti realizace
Programu rozvoje Libereckého kraje vycházejí z platné právní úpravy vymezené zejména zákony č.
129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení) a č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje.
V Zásadách implementace Programu rozvoje Libereckého kraje, které byly schváleny spolu
s Programem rozvoje Libereckého kraje (dále jen PRLK), je uložena povinnost průběžného a
závěrečného monitoringu (sledování) PRLK.
Průběžné hodnocení PRLK je důležitým zdrojem informací pro zaměření programů podpory
Grantového fondu a Fondu investic LK a jsou také jedním z podkladů pro aktualizaci Programu
rozvoje Libereckého kraje.
C) Přehled a charakteristika přijatých opatření
Pokračovat v popisu činností úřadu, identifikace, hodnocení a řízení rizik v jednotlivých
útvarech.
Pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a
podmínky vztahující se k VŘKS.
11
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 12 z 19
Pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole.
Průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů a kontrolorů.
D) Výsledky
finančních kontrol předkládané příspěvkovými organizacemi
Libereckého kraje a obcemi v územním obvodu Libereckého kraje
Liberecký kraj byl ke konci roku 2011 zřizovatelem celkem
91 příspěvkových organizací, tj.
v resortech školství 64, sociálních věcí 18, zdravotnictví 2, kultury 5, zemědělství 1 a dopravy 1,
z nichž předkládala zprávu v plném rozsahu 1 organizace, která má zřízen útvar interního auditu
(Krajská zpráva silnic Libereckého kraje). Prostřednictvím elektronického modulu ročních zpráv
předložily zprávu všechny příspěvkové organizace LK (100 %).
Odvod za porušení rozpočtové kázně uložených příspěvkovým organizacím Libereckého kraje
podle § 44 zákona o rozpočtových pravidlech byl:
- 26 tis. Kč -
Jedličkův ústav, příspěvková organizace
- 15 tis. Kč -
Ústav sociální péče APOSS Liberec
- 2 tis. Kč -
Speciální školy pro tělesně postižené Liberec, Lužická 7
Odvody za porušení rozpočtové kázně uložených příspěvkovým organizacím LK podle § 22 zákona
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nebylo žádné.
Uložené sankce (pokuty a penále) příspěvkovým organizacím byly následující:
- 128 tis. Kč – Krajská správa silnic Libereckého kraje
- 13 tis. Kč -
Jedličkův ústav, příspěvková organizace
- 5 tis. Kč – Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje
- 2 tis. Kč -
Domov a Centrum aktivity (Ústav sociální péče) Hodkovice nad Mohelkou
- 2 tis. Kč -
Domov důchodců Rokytnice nad Jizerou
- 1 tis. Kč -
Léčebna respiračních nemocí (Dětská léčebna) Cvikov
V územním obvodu Libereckého kraje se nacházelo ke konci roku 2011 celkem 215 měst a obcí.
Jejich struktura byla následující:
1 x statutární město (Liberec, vč. 1 městského obvodu Vratislavice nad Nisou),
2 x města nad 15 tis. obyvatel (Jablonec nad Nisou, Česká Lípa),
žádné další město nebo obec neměla zřízený útvar interního auditu ve smyslu zákona
č. 320/ 2001 Sb.,
36 x ostatní města (z toho: 4 malá bez zřízené rady města),
2 x městys,
174 x obce, z toho: 72 malých obcí do 399 obyvatel (převážně bez uvolněného čl. ZO)
– tj. 41 % obcí, resp. 1/3
všech
ÚSC v Libereckém kraji.
Celkem 134 obcí (tj. cca 63 %) bylo zřizovatelem alespoň jedné příspěvkové organizace – převážně
školského zařízení. Počet obcí koresponduje s jejich složením podle stavu obyvatel, malé obce
převážně nejsou zřizovateli PO.
12
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 13 z 19
Způsob předkládání ročních zpráv 2011 od obcí i příspěvkových organizací Libereckého kraje byl
stanoven prostřednictvím elektronického modulu Ročních zpráv (FKVS) přes stránky MF ČR.
Předkládání zpráv subpředkladatelů (příspěvkových organizací) svým zřizovatelům si určovala
města a obce individuálně.
Metodickou pomoc ze strany KÚ LK zajišťoval plně odboru kontroly přes svoje internetové stránky
„Liberecký kraj – Krajský úřad – Odbor kontroly – Informace k předkládání ročních zpráv o
výsledcích finančních kontrol“, dále s využitím e-mailových adres na vedení a předkladatele zpráv
ÚSC a přes trvalé telefonické spojení na oznámené kontaktní osoby odboru podle operativních
požadavků ÚSC, to vše v období od začátku ledna 2012 do dne zpracování této závěrečné zprávy.
Mimo toho byl všem starostům obcí zaslán dopis z 3.1.2012 s upozorněním na povinnosti
vyplývající ze zákona č. 320/2001 Sb. ohledně předkládání ročních zpráv z finančních kontrol za
rok 2011. Dále byla zaslána upomínka všem starostům ÚSC, které ke dni zpracování mail.
upomínky z 7.2.2012 nezaložily zprávu do modulu FKVS. Poslední výzva k plnění svých
povinnosti byla zaslána obcím, které nesplnily povinnost vložit zprávu do modulu v zákonném
termínu do 15.2.2011, a to dne 17.2.2012 s požadavkem na neprodlené zajištění nápravy. Přes
všechna uvedená opatření přetrvávaly, resp. se opakovaly každoroční problémy se zajištěním
přístupu do modulu FKVS, s jeho ovládáním a se způsobem vyplňování požadovaných příloh.
Největší potíže byly u malých obcí (do 400 obyvatel), které nejsou dostatečně personálně a odborně
zajištěné, vedení obcí považuje tuto činnost za přílišnou administrativní zátěž bez efektivních
výsledků. Obtížná je náročnost projektu především s ohledem na ovládání dálkové vkládání údajů
přes internet do modulu a nejednoznačná a složitá formulace zadání údajů zprávy podle vyhlášky
č. 416/2004 Sb.
Vzhledem k tomu, že malé obce svým objemem veřejných prostředků, o kterých rozhodují,
minimální výší negativních výsledků vnějších kontrol (příloha č. 2) a při nízkém počtu jimi
zřízeních příspěvkových organizací, nemohou ovlivnit celkové výsledky zprávy jak v rámci kraje,
tak i celého státu.
Z toho důvodu doporučujeme zpracovateli této zprávy iniciovat změnu rozsahu zprávy
předkládaných malými obcemi, resp. jejich předkládání vypustit plně z povinnosti podle § 22
zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné zprávě.
Zprávu předložilo
celkem 214 obcí, pouze 1 malá obec (Olešnice se 180 obyvateli) nesplnila
zákonný požadavek z důvodů problémově fungujícího samosprávného orgánu.
Závěrečná zpráva nebyla v několika případech úspěšně předána do modulu FKVS (zůstala ve fázi
kontroly, resp. založení), její obsah však byl naplněn dle požadavků vyhlášky, chyby byly zjištěny
pouze v textové části Přílohy č.1. Jednalo se celkem o 8 malých obcí, se kterými jsme byly neustále
v kontaktu a kde s různých důvodů nebylo možné zprávu řádně dokončit. Celkové výsledky nebyly
tímto nijak ovlivněny.
Významné
odvody za porušení rozpočtové kázně uložených obcím podle § 44 zákona
o rozpočtových pravidlech vyplývaly především z nálezů příslušných kontrolních orgánů při zpětné
kontrole využití dotací z minulých let. Týkalo se to následujících měst: Smržovka 12 775 tis.Kč,
Kamenický Šenov 7 624 tis.Kč, Ralsko 2 106 tis.Kč a Hrádek n.N. 720 tis.Kč. Zbytek tvořily
drobné nálezy.
13
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 14 z 19
Odvody za porušení rozpočtové kázně uložených městům podle § 22 zákona o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů (v tis. Kč) byly výrazně nižší, sto tisícovou výši překročily pouze u
měst Hrádek n.N. 203 tis.Kč, Cvikov 144 tis.Kč a Mimoň 115 tis.Kč.
Uložené
sankce (pokuty a penále) městům byly následující: Liberec 3 281 tis.Kč (největší část
3 100 tis.Kč od ÚOHS za nesprávné výběrové řízení, případ řeší soud), Smržovka 2 126 tis.Kč
(podána žádost o prominutí), Hrádek n.N. 187 tis.Kč a Cvikov 37 tis.Kč. Ostatní sankce nepřevýšily
u jednotlivého ÚSC 20 tis.Kč.
V roce 2011 byla KÚ LK nově uplatněna pokuta za správní delikty měst a obcí podle zákona č.
250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů v počtu 16 pokut v celkové výši 80
tis.Kč.
E) Stručné uvedení a vysvětlení údajů v přílohách č. 4
Řádek č. 1:
Výnosy subjektů kontrolovaných v roce 2011 kontrolním orgánem (PO), výše dotací
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a
výše poskytnutých příspěvků a dotací kontrolovaným příjemcům resp. žadatelům o veřejnou
finanční podporu.
Řádek č. 2:
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných příjmů, je uvedena
tato výše; v ostatních případech byla započítána částka ve výši celkových veřejných příjmů
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).
Řádek č. 4:
Náklady subjektů kontrolovaných v roce 2011 kontrolním orgánem (PO), čerpání dotací
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a
účelovost čerpání poskytnutých příspěvků a dotací ze strany příjemců veřejné finanční podpory.
Řádek č. 5:
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných výdajů, je uvedena
tato výše; v ostatních případech byla započítána částka ve výši celkových veřejných výdajů
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).
V Liberci 23. února 2012
Zpracoval:
Bc.Lukáš Auerswald
odbor kontroly Krajského úřadu Libereckého kraje
Schválil:
Bc. Petra Řepíková
vedoucí odboru kontroly
Mgr. René Havlík
ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje
14
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 15 z 19
ZPRÁVA O VÝSLEDCÍCH ŘÍDÍCÍ KONTROLY A INTERNÍHO AUDITU
ZA ROK 2011
Tato zpráva vychází z požadavků zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, a o
změně některých zákonů (dále jen zákon o finanční kontrole).
Zhodnocení výsledků interního auditu je vztaženo k § 28 a 29, výsledky řídící kontroly jsou
hodnoceny dle § 26 a 27 výše uvedeného zákona. Přiměřenost a účinnost vnitřního řídícího a
kontrolního systému (dále jen VŘKS) je zde posuzována dle § 25 zákona o finanční kontrole.
I. Zhodnocení výsledků interního auditu
Oddělení interního auditu Krajského úřadu Libereckého kraje (dále jen OIA) vykonávalo svou
činnost v roce 2011 ve složení:
Ing. Josef Vincenec – vedoucí oddělení
Ing. Milan Servít – interní auditor specialista
Činnost OIA v hodnoceném období lze rozdělit do následujících tématických skupin:
1. jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu
2. zapracování nového zaměstnance oddělení
3. vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů
4. metodická pomoc a konzultace v rámci úřadu i pro další partnery (příspěvkové organizace,
obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji)
5. rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce
1. Jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu
Činnost OIA se řídila ročním plánem ze dne 28. února 2011. První oblastí, která byla podrobena
analýze interních auditorů, byla ochrana osobních údajů v Krajském úřadu Libereckého kraje (dále
jen KÚ LK). Problematika ochrany OÚ nebyla doposud systémově řešena. Auditoři doporučili
managementu v první fázi nastavit odpovědnost zaměstnanců za činnost v souvislosti s ochranou
OÚ. Dále jednoznačně formulovat odpovědnost vedoucího odboru, za dodržování zákona na
pracovišti, které řídí.
Druhé auditní šetření bylo zaměřeno na agendu veřejných zakázek, konkrétně na vedení evidence
dodavatelů, kterým bylo v posledních dvou letech zaplaceno více než 1,5 mil. korun. Jednalo se
pouze o platby, které nebyly provedeny na základě smluv, jimž nepředcházela soutěž dle zákona č.
137/2006 Sb. o veřejných zakázkách. V tomto případě auditoři iniciovali změnu systému a
propojení evidencí knihy došlých faktur, objednávek, smluv i spisové služby. Nový evidenční
systém slouží k prevenci případů, kdy by úřad mohl drobnými objednávkami překročit limit
stanovený zákonem.
Další auditní zakázka hodnotila systém dotací z Grantového fondu a Fondu kulturního dědictví LK.
Tuto agendu spravuje odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu. Šetření se zaměřilo na
zveřejňování formulářů a příjem žádostí od uchazečů o dotace. Vzhledem k mimořádnému auditu,
který uložil ředitel KÚ LK byla zakázka přerušena. Pokračovat bude v roce 2012.
Vedení úřadu věnuje zvýšenou pozornost ochraně majetku a dodržování zákonných norem. Proto
zadal ředitel auditorům úkol, aby systémově posoudili činnosti spojené se zadáváním veřejných
zakázek, s přípravou a realizací investic. Vzhledem k rozsahu a závažnosti byl úkol transformován
do mimořádného auditního šetření. Byly hodnoceny kompetence jednotlivých odborů. Auditoři
posuzovali funkčnost a přiměřenost VŘKS. Hlavní část auditního šetření se uskutečnila v roce
2011. Projednání závěrů a realizace opatření přesáhlo do roku 2012.
15
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 16 z 19
Klíčové je, že ve všech případech jsme nezaznamenali žádné významné nedostatky nebo chyby.
Úroveň VŘKS odpovídá současnému standardu KÚ LK.
Původně plánovaný audit se zaměřením na posouzení přiměřenosti a funkčnosti VŘKS v odboru
zdravotnictví nebyl z kapacitních důvodů realizován. Tento úkol bude zohledněn při tvorbě plánu
činnosti pro rok 2012.
Samostatnou položkou ročního plánu byl metodický dozor a praktická pomoc při aplikaci interního
předpisu KÚ LK: Systém řízení rizik. V součinnosti s oddělením sekretariát ředitele jsme se podíleli
na aktualizaci metodiky řízení rizik. Pomáhali jsme také s přechodem do nového softwarového
prostředí, ve kterém bude katalog rizik provozován. Celý systém je stále ve stádiu budování a
nastavení podmínek udržitelnosti plného provozu. Do jeho realizace významně zasáhl celoplošný
projekt „Posílení institucionální kapacity a efektivity úřadu“ (PIKE). V období 2011 až 2012 bude
mapovat a následně zdokonalovat systém procesního a strategického řízení úřadu se zaměřením na
zvýšení efektivity.
Veškerá dokumentace ke všem auditním šetřením je uložena v OIA. Součástí dokumentace je také
tabulkový seznam „Sledované audity v roce …“. Slouží k evidenci navržených doporučení, ke
sledování jejich přijetí a následné realizaci. Je také významným podkladem pro plánování
následných auditů.
2. Zapracování nového zaměstnance oddělení
Ing. Milan Servít nastoupil do auditorského týmu v závěru roku 2010. Jako absolvent vysoké školy
nastoupil do svého prvního zaměstnání. Přesto se dokázal poměrně rychle zorientovat v nových
podmínkách. Zapojil se do realizace auditních zakázek. Efektivita zaškolovacího procesu je
umocněna sdílením společné kanceláře s vedoucím OIA. Aktivně se zapojuje do standardních
činností útvaru. Je pověřován samostatnými úkoly. Dobře zvládá jednotlivá odborná zadání.
3. Vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů
Zaměstnanci OIA KÚ LK věnovali pozornost sebevzdělávání a odbornému růstu.
Ing. Vincenec absolvoval v uplynulém roce 13 seminářů a kurzů se zaměřením na tyto
specializace:
a) Práce s elektronickými dokumenty a jejich dlouhodobé ukládání (eGON)
b) Základní legislativa v oblasti eGovermentu (eGON)
c) Posilování institucionální kapacity a efektivity úřadu: - Procesní řízení
d) MS Word (eGON)
e) MS PowerPoint (eGON)
f) ČIIA: Následná veřejnosprávní kontrola na místě
g) Práce s datovými úložišti
h) Zpracování osobních údajů ve VS (eGON)
i) ČIIA: Vybrané kapitoly z účetnictví - české standardy č.703,705,706,707
j) Digitální mapa veřejné správy (eGON)
k) Efektivní řízení lidských zdrojů: Tvorba kompetenčních modelů
l) Posilování institucionální kapacity a efektivity úřadu: - Procesní řízení v krajském úřadě
m) Posilování institucionální kapacity a efektivity úřadu: - Projektový management
Ing. Milan Servít absolvoval v roce 2011
16 seminářů a kurzů se zaměřením na tyto specializace:
a) Informační systém datových schránek
b) Zaručený elektronický podpis
c) Měření procesů
16
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 17 z 19
d) Práce s elektronickými dokumenty a jejich dlouhodobé ukládání
e) Základní legislativa v oblasti eGovernmentu
f) MS Excel
g) Administrativní bezpečnost a certifikační politika
h) Seminář k zákonu č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím
i) ČIIA: Základní kurz pro interní auditory
j) MS Word
k) Zpracování osobních údajů ve VS
l) Práce s datovými úložišti
m) ČIIA: Následná veřejnosprávní kontrola
n) ČIIA: Vybrané kapitoly z účetnictví - české standardy č.703,705,706,707
o) Digitální mapa veřejné správy
p) Ekologizace budovy KÚ LK
4. Metodická pomoc a konzultace v rámci úřadu i pro další partnery (příspěvkové
organizace, obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji)
OIA věnuje pozornost také poskytování metodické pomoci v oblasti řídící kontroly, procesního
řízení a hodnocení rizik. Zaměřuje se na kolegy v rámci KÚ LK, ale také mimo něj, v dalších
institucích veřejné správy Libereckého kraje. Jeden z užitečných nástrojů je systém vzdělávání
nových zaměstnanců veřejné správy.
Od roku 2010 působí pod vedením OIA Regionální sekce interního auditu Libereckého kraje. Jedná
se o neformální pobočku sekce veřejné správy při ČIIA. V tomto týmu se scházejí interní auditoři,
kteří působí v úřadech a organizacích veřejné správy v našem regionu. Kromě výměny zkušeností a
sdílení dobré praxe se podařilo v dubnu zorganizovat velmi úspěšný seminář ČIIA na téma
Následná veřejnosprávní kontrola. V červnu se uskutečnil seminář ČIIA, vedený Ing. Prokůpkovou,
který se zabýval vybranými kapitolami účetnictví a účetními standardy. Činnost sekce umožňuje
předávat informace z centra ČIIA kolegům do regionu a obráceně, předávat informace o potřebách
a problémech z regionální úrovně profesní komoře v Praze. Veškeré aktivity tohoto orgánu jsou
v režii OIA.
5.
Rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce
Ke konkrétní a věcné vnitřní komunikaci využívají interní auditoři mimo jiné také čtvrtletní souhrn
prováděné činnosti (výkaz práce) auditora, včetně sebehodnocení zaměstnance. Výkaz je
podkladem pro společné jednání vedoucího oddělení s podřízeným auditorem. Pracoviště je
umístěno do jedné kanceláře. Díky tomu je zabezpečen bezprostřední, každodenní kontakt obou
zaměstnanců. Osobní vztahy jsou velmi korektní. Vnitřní spolupráce se úspěšně rozvíjí.
Důležitým prvkem pro zvyšování úrovně interního auditu je stále činnost pracovní skupiny
vedoucích útvarů interního auditu jednotlivých krajských úřadů. Konzultace, výměna zkušeností,
zpracování vzorových auditů a společná řešení aktuálních problémů jsou všestranně prospěšná.
Pozitivně hodnotíme spolupráci s kolegy z Centrální harmonizační jednotky Ministerstva financí.
Za přínosné považujeme také aktivní účast vedoucího OIA ve výboru sekce veřejné správy při
ČIIA. Díky pravidelným jednáním se daří přenášet informace, požadavky a potřeby interních
auditorů v regionu kolegům na centrále (ČIIA a MF ČR). Také v opačném směru je přínosem pro
auditory regionu, pokud se dovídají o záměrech i aktualitách z Prahy. Vzhledem k omezeným
finančním prostředkům a téměř nemožné účasti dalších auditorů, se touto cestou dostávají do
regionu prezentace, dokumenty a další zajímavosti z konferencí a jednání orgánů ČIIA.
17
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 18 z 19
II. Zhodnocení výsledků řídící kontroly a přiměřenosti a účinnosti VŘKS
2. Řídící kontrola, jako součást VŘKS
Auditoři posuzují řídící a kontrolní mechanismy v jednotlivých agendách KÚ LK v rámci
konkrétních auditních šetření. V roce 2011 byla problematika řídící kontroly a systému řízení rizik
diskutována také v pracovních skupinách a při workshopech projektu PIKE se zaměstnanci
jednotlivých oddělení.
Podle dosavadních výsledků lze konstatovat, že KÚ LK postupně zdokonaluje systém finančního
řízení a kontroly. Zaměstnanci se podílí na budování a zdokonalování systému řízení rizik. V závěru
roku 2011 byla personálně obsazena pozice manažera kvality. Do jeho pracovní náplně patří mimo
jiné také péče o budování a provoz systému řízení rizik. KÚ LK nyní prochází několikaletou etapou
zavádění a efektivního využívání procesního, strategického a personálního řízení. Její součástí je
také rozhodnutí o způsobu vedení katalogu rizik. Cílem je zvýšit efektivitu a přehlednost práce
s databází rizik.
Pro nastavení jednoznačných kompetencí a odpovědností jednotlivých kategorií zaměstnanců
vydalo vedení KÚ LK organizační směrnici k VŘKS. Přehlednou a srozumitelnou formou jsou
uvedeny souvztažnosti prvků řídící kontroly v organizačním řádu, kontrolním řádu, statutu interního
auditu a v dalších interních předpisech.
Účinným nástrojem pro zdokonalování řídící kontroly v podmínkách KÚ LK je benchmarkingový
projekt krajských úřadů. V gesci grémia ředitelů krajských úřadů jsou vybrány agendy, ve kterých
se provádí sběr dat, jejich analýza, vyhodnocení postupů, dosažených kladů i záporů. Na základě
výměny dobré praxe dochází ke zvýšení efektivnosti řízení i účinnosti řídících mechanismů. Kromě
hospodářských operací a nakládání s majetkem se zaměřuje pozornost také na řídící a rozhodovací
akty. Dosavadní výsledky jsou výrazným příspěvkem ke zdokonalování VŘKS.
3. Analýza závažných nedostatků
Díky výsledkům auditních šetření provedených v roce 2011 můžeme konstatovat, že nebyly
identifikovány tak závažné nedostatky, které by ohrožovaly činnost KÚ LK. V průběhu šetření jsme
neshledali nehospodárné, neefektivní a neúčelné vynakládání finančních prostředků.
V souvislosti s postupným využíváním finančních prostředků z fondů EU je třeba věnovat zvýšenou
pozornost řádnému nastavení řídících a kontrolních mechanismů právě v útvarech dotčených
financováním z evropských zdrojů.
4. Navrhovaná doporučení ke zkvalitnění řízení provozní a finanční činnosti úřadu a jeho
VŘKS
a) s využitím projektu PIKE pokračovat v popisu činností KÚ LK, identifikace, hodnocení a řízení
rizik v jednotlivých útvarech
b) pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a
podmínky vztahující se k VŘKS
c) pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole
d) průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů
5. Zhodnocení VŘKS
Hodnocení vychází z informací, které jsme získali při auditních šetřeních, při poskytování
metodické pomoci a při obecném působení interních auditorů v KÚ LK. Řídící kontrola je zcela v
kompetenci vedoucích odborů a oddělení. OIA je dalším klíčovým pilířem VŘKS. Celkově lze
konstatovat, že systém v přiměřené míře plní funkci danou zákonem o finanční kontrole.
18
č.j. OK-FKVS/MRZ-2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za
Liberecký kraj za rok 2011 strana 19 z 19
Je účelné dále zdokonalovat účinnost jednotlivých kontrolních mechanismů. Procesní přístup
k řízení může přispět ke zvýšení transparentnosti výkonných i kontrolních činností.
V Liberci dne 20. února 2012
Zpracoval:
Ing. Josef Vincenec
vedoucí oddělení interního auditu
Schválil:
Bc. Petra Řepíková
vedoucí odboru kontroly
Mgr. René Havlík
ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje
19