Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.



Krajský úřad Libereckého kraje 
 
ředitel  
 
ČÍSLO JEDNACÍ                                   
  VYŘIZUJE/LINKA/E-MAIL                   
LIBEREC 
 
OK-FKVS/MRZ-2011 
Bc. Lukáš Auerswald/605 
  24. 2. 2012   
xxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx 
 
 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol 
za Liberecký kraj za rok 2011 
 
Liberecký kraj předkládá v souladu s ustanovením § 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole 
ve veřejné správě a o změně některých předpisů (dále zákona o finanční  kontrole), toto souhrnné 
zhodnocení výsledků finančních kontrol jako součást roční zprávy o výsledcích finančních kontrol 
ve  veřejné  správě  za  rok  2011  v členění  dle přílohy č. 1a  Vyhlášky  č.  416/2004  Sb.,  kterou  se 
provádí zákon o finanční kontrole. 
 
Zpráva je rozdělena na dvě části: 
 

A) Zhodnocení  výsledků  veřejnosprávních  kontrol  vykonávaných  podle  §  8,  §  9,  § 11  a 
následujících dle zákona o finanční kontrole 
B)  Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona, výsledků interního auditu 
podle  §  28  a  29  zákona  a  přiměřenosti  a  účinnosti  vnitřního  řídícího  a  kontrolního 
systému ve smyslu § 25 zákona 

 
Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 8, § 9, § 11 a 
následujících dle zákona o finanční kontrole 
 
Jednotlivé  odbory  KÚ  LK  provádějí  řídící  kontroly  a  to  zejména  kontroly  čerpání  dotací 
z peněžních  fondů  LK  (v samostatné  působnosti),  tj.  z  Fondu  investic,  Grantového  fondu,  Fondu 
požární  ochrany,  Krizového  fondu,  Fondu  ochrany  vod,  Lesnického  fondu,  Fondu  kulturního 
dědictví,  ale  i  dotací  projektů  spolufinancovaných  z Evropské  unie,  kde  financování  projektu 
probíhá  tzv.  „grantovým“  způsobem  nebo  systémem  „Partnerství“.  Kraj  finanční  prostředky 
na projekty  spolufinancované  z Evropské  unie  rozděluje  na  základě  zveřejňovaných  výzev,  kde 
schválení  přidělených  prostředků  jednotlivým  účastníkům  (fyzické  osoby  i  právnické  osoby, 
podnikatelské  –  např.  a.s.,  s.r.o.,  v.o.s.,  i  nepodnikatelské  subjekty  –  občanská  sdružení, 
příspěvkové  organizace  a  jiné  neziskové  subjekty)  a  jejich  projektům  podléhá  schválení 
Zastupitelstva  kraje.  Kraj  poskytuje  tyto  finanční  prostředky  na základě  písemné  smlouvy 
o poskytnutí  např.  grantu,  kde  jsou  závazně  stanoveny  podmínky  čerpání  včetně  finanční 
spoluúčasti  vybraného  účastníka,  stanovení  monitorovacích  ukazatelů  a  zároveň  povinnosti 
vyplývající z této finanční spoluúčasti v případě porušení smlouvy.      
 
Na základě počtu 566 veřejnosprávních kontrol (tj. o výsledku kontroly je písemný protokol), které 
proběhly  v roce  2011,  lze  konstatovat,  že  v kontrolovaných  organizacích  (zejména  u  krajem 
zřízených příspěvkových organizací, u příjemců poskytnutých dotací) jsou zavedeny funkční řídící 
kontroly  tak,  aby  odpovídaly  požadavkům  zákona  o finanční  kontrole.  Odpovědnost  jednotlivých 
odborů  vykonávajících  kontrolu  v samostatné  i  v přenesené  působnosti  vyplývá  z  Organizačního 
řádu kraje. 
 
 
Krajský úřad Libereckého kraje 
 
U Jezu 642/2a • 461 80 Liberec 2 • tel.: + 420 485 226 470 • fax: + 420 485 226 362 
e-mail: xxxxxxx@xxxxxxxx.xx • www.kraj-lbc.cz • IČ: 70891508 • DIČ: CZ70891508 •  
Datová schránka: c5kbvkw 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 2 z 19 
 
Tabulka udává přehled o kontrolní činnosti  KÚ podle jednotlivých odborů takto:  
 
Počet kontrol 
Odbor KÚ LK 

1 - kancelář hejtmana 
40 
2 - regionálního rozvoje a evrop. projektů (spolupráce 
s s OŠMTS) 

3 – ekonomický (spolupráce s právním odborem) 
68 
4  -  školství,  mládeže,  tělovýchovy  a  sportu 
(spolupráce   s ORREP) 

5 - sociálních věcí 

6 - dopravy (spolupráce s odborem kontroly) 
12 
7 - kultury, památkové péče a cestovního ruchu 
15 
8 - životního prostředí a zemědělství 
12 
9 - zdravotnictví 
20 
10 – právní (spolupráce s ekonomickým odborem)  
14 
11 - územního plánování a stavebního řádu 

12 - informatiky 

13 - správní  

14 - investic a správy nemovitého majetku 

15 - kancelář ředitele  
373 
16 - kontroly 
z toho: 335 přezkoumání hospodaření ÚSC a DSO 

oddělení interního auditu, oddělení sekretariát ředitele 
566 
Celkem kontrolních akcí  
 
 
 
 
 
Systém  a  způsoby  provádění  veřejnosprávních  kontrol  v rámci  LK  a  KÚ  LK  podle  zákona 
o finanční  kontrole  jsou  upraveny  v  Kontrolním  řádu.  Odbor  kontroly  zpracovává  plán  kontrolní 
činnosti  úřadu  na  každé  pololetí  na  základě  návrhů  plánů  kontrolní  činnosti  předložených 
jednotlivými  věcně  příslušnými  odbory  a  z podnětů  hejtmana,  členů  Rady  kraje  nebo  ředitele 
krajského  úřadu.  Vedoucí  kontrolního  orgánu  je  ředitel  KÚ  LK.  Členové  kontrolního  orgánu  jsou 
jmenováni  ředitelem  úřadu  z řad  zaměstnanců  jednotlivých  odborů.  Odbor  kontroly  KÚLK  vede 
„centrální“  evidenci  kontrolních  protokolů  dle  věcně  příslušných  odborů  a  pravidelně  pololetně 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 3 z 19 
 
vyhodnocuje plnění kontrolní činnosti krajského úřadu, jež pak jako písemnou informaci předkládá 
radě kraje k projednání a seznámení.  
 
Pouze v jedné příspěvkové organizaci byl zřízen funkční útvar interního auditu ve smyslu zákona 
o finanční kontrole, a to u Krajské správy silnic Libereckého kraje.  
 
Krajský  úřad  provádí  kontrolní  činnost,  jak  již  bylo  zmíněno,  v  samostatné  působnosti  a 
v přenesené působnosti. 
 
V samostatné působnosti
 jsou prováděny následující typy kontrol: 
 
1.  řídící  –  dle  §  25  odst.  4,  §  26  a  následujících  zákona  č.  320/2001  Sb.,  o finanční  kontrole 
v platném  znění    -    vnitřní    kontroly.  Za  tyto  kontroly  zodpovídá  ředitel  a  všichni  vedoucí 
odborů KÚ LK dle platného Organizačního řádu. 
 
Jejich  předmětem  je  kontrola  nakládání se  svěřenými,  či  přidělenými  finančními  prostředky 
příslušnému odboru, resp. zda při uskutečňování finančních operací: 
–  jsou  dodržovány  stanovené  podmínky  a  postupy  při  uskutečňování,  vypořádávání  a 
vyúčtování schválených operací, 
–  se finanční operace přizpůsobují změnám ekonomických, právních, provozních a jiných 
podmínek a novým rizikům, 
–  se provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích 
a automatizovaných informačních systémech, 
–  a  zda  se  zajišťuje  včasná  příprava  stanovených  finančních,  účetních  a  jiných  výkazů, 
hlášení a zpráv.  
 
Při řídící kontrole se zjišťuje a vyhodnocuje zejména, zda: 
–  údaje  o  hospodaření  s  veřejnými  prostředky  věrně  zobrazují  zdroje,  stav  a  pohyb 
veřejných  prostředků,  a  zda  tyto  údaje  odpovídají  skutečnostem  rozhodným 
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, 
–  přezkoumávané  operace  jsou  v  souladu  s  právními  předpisy,  schválenými  rozpočty, 
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci 
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, 
–  opatření  přijatá  příslušnými  orgány  veřejné  správy,  včetně  opatření  k  odstranění, 
zmírnění nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna. 
 
Při  uvedených  kontrolách  se  kontrolující  řídí  platnými  interními  předpisy,  zejména  k oběhu 
účetních  dokladů  
a  pravidly  zakotvenými  ve statutech  a  zásadách  odpovídajících  účelových 
fondů LK
 
 
2.  finanční – 
dle § 9 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., u příspěvkových organizací (dále PO), jejichž 
zřizovatelem  je  kraj  a  za  provádění  těchto  finančních  –  veřejnosprávních  kontrol  odpovídá 
odbor kontroly ve spolupráci s odvětvovými odbory krajského úřadu. Odbor školství, mládeže, 
tělovýchovy  a  sportu  odpovídá  za  provádění  finančních  -  veřejnosprávních  kontrol 
u příspěvkových organizací kraje v resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu. 
 
Předmětem  veřejnosprávní  kontroly  u  PO  kraje
  je  s ohledem  na  hodnocení  rizik  při  výběru 
námětů pro zařazení do plánu zejména: 
  evidence a hospodaření se svěřeným majetkem 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 4 z 19 
 
  rozpočet a jeho plnění, 
  dotace,  příspěvky,  návratné  finanční  výpomoci  a  další  prostředky  poskytnuté  z rozpočtu 
kraje,  
  dotace ze státního rozpočtu, 
  dotace  ze  státních  fondů  (§  10  zákona  č.  250/2000  Sb.,  rozpočtová  pravidla,  ve  znění 
pozdějších předpisů), 
  dotace ze strukturálních fondů. 
 
Oblasti veřejnosprávní kontroly u PO kraje: 
  Vnitřní předpisy (směrnice, příkazy ředitele) 
  Vedení účetnictví 
  Kontrola nákladů a výnosů včetně porovnání s předchozím účetním obdobím 
  Fondové hospodaření a rozdělení výsledku hospodaření dle schválení zřizovatele 
  Dotace – evidence a čerpání 
  Posouzení hlavní a hospodářské činnosti 
  Faktury došlé a faktury vydané (doklady, zůstatky, kniha faktur, obsahová náplň) 
  Evidence pohledávek jejich vymáhání a evidence závazků 
  Časové rozlišování a jejich účtování v návaznosti na vnitřní předpisy 
  Dokladová a fyzická inventarizace (majetek, zásoby, zúčtovací vztahy)  
  Odpisy,  odpisový  plán,  zařazení  majetku  do  odpisových  skupin  v návaznosti  na  vnitřní 
předpisy  
  Pokladny, bankovní výpisy (pokladní doklady, výpisy z BÚ, zůstatky) 
  Platné smlouvy, jejich evidence a kontrola 
 
3.  finanční – dle § 9 odst. 2 a §13a zákona č. 320/2001 Sb., kontrola použití finančních prostředků 
poskytnutých  z  grantových  programů,  účelových  peněžních  fondů  nebo  jiných  rozpočtových 
položek  kraje  a  audit  prostředků  poskytnutých  krajem  prostřednictvím  programů 
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Za provádění těchto kontrol odpovídá příslušný 
odbor KÚ LK. Kontrola má tři fáze – předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu.  
 
a)  u  žadatelů  o  veřejnou  finanční  podporu  nebo  u  příjemců  veřejné  finanční  podpory,  (zejména 
finanční  kontrola  programů  z Grantového  fondu  a  ostatních  účelových  peněžních  fondů 
Libereckého  kraje,  tj.  Fondu  požární  ochrany,  Krizového  fondu,  Fondu  ochrany  vod, 
Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví i Sociálního fondu v souladu s platnými statuty a 
zásadami peněžních fondů). 
 
LK zřizuje účelové peněžní fondy v souladu s ustanoveními § 14 zákona č. 129/2000 Sb., o krajích, 
ve znění  pozdějších předpisů  a § 5 zákona č. 250/2000  Sb., o rozpočtových pravidlech územních 
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a vybraných speciálních zákonů a to zejména Grantový fond 
(včetně  programu  G  99  –  akce  financované  z rozhodnutí  Rady  LK  a  Zastupitelstva  LK),  Fond 
požární ochrany, Krizový fond, Fond ochrany vod, Lesnický fond a Fond kulturního dědictví LK. 
Finanční prostředky těchto fondů jsou tvořeny a čerpány v souladu s jednotlivými platnými Statuty 
(případně Zásadami) jednotlivých konkrétních fondů LK a v souladu s interními předpisy. 
 
Za  věcnou  a  obsahovou  stránku  jednotlivých  programů  či  projektů  konkrétních  fondů  LK 
odpovídají  správci  programů.  Správci  programů  jsou  současně  i  správci  finančních  prostředků 
pro daný resort a příkazci finančních operací. Za řádné vedení účetní evidence a finanční správu, tj. 
převod  finančních  prostředků  dle  dispozic  příkazce  a  správce,  odpovídá  ekonomický  odbor. 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 5 z 19 
 
O čerpání  dle  jednotlivých  titulů  u ostatních  fondů  LK  vede  samostatnou  evidenci  správce  – 
příkazce  jednotlivých  fondů.  Za  provádění  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  poskytnutí  a 
čerpání  prostředků  z fondů  odpovídají  příslušní  příkazci  operací  a  jimi  určení  správci  rozpočtu  i 
v souladu s Organizačním řádem. Veřejnosprávní kontrolu dodržování obecně závazných právních 
předpisů,  interních  předpisů  a  podmínek  využití  prostředků  fondů  LK  provádí  zejména  správce 
fondu, nebo na základě pověření jiný odbor KÚ LK. 
 
Dle  metodiky  k Programu  G99  je  správcem  programu  Rada  LK.  Správcem  finančních  prostředků 
(dotace) je příslušný odbor KÚ LK, do jehož působnosti schválená žádost věcně spadá. 
 
b)  u  žadatelů  o  dotace  a  u  příjemců  dotací  poskytnutých  krajem  prostřednictvím  programů 
spolufinancovaných  z rozpočtu  Evropské  unie  (dále  jen  EU)  v  souladu  s platnými  interními 
předpisy. 
 
Kontroly jsou rozděleny do tří etap: 
 
1.  předběžná  kontrola  (ex  ante),  při  které  kontrolní  orgány  posuzují,  zda  plánované  a 
připravované  operace  odpovídají  stanoveným  úkolům  veřejné  správy  a  jsou  v souladu 
s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo 
jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky, 
 
2.  průběžná kontrola (interim), při které kontrolní orgány prověřují, zda příjemci 
  
  dodržují  stanovené  podmínky  a  postupy  při  uskutečňování,  vypořádávání  a  vyúčtování 
schválených operací, 
  přizpůsobují  uskutečňování  operací  při  změnách  ekonomických,  právních,  provozních  a 
jiných podmínek novým rizikům, 
  provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a 
automatizovaných informačních systémech, a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených 
finančních, účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv, 
 
3.  následná  kontrola  (ex  post),  při  které  kontrolní  orgány  zkoumají  a  vyhodnocují 
u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda 
 
  údaje  o  hospodaření  s  veřejnými  prostředky  věrně  zobrazují  zdroje,  stav  a  pohyb 
veřejných  prostředků,  a  jestli  tyto  údaje  odpovídají  skutečnostem,  rozhodným 
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, 
  přezkoumávané  operace  jsou  v  souladu  s  právními  předpisy,  schválenými  rozpočty, 
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci 
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, 
  opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění 
nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna, 
  v případě  kontrol  udržitelnosti  projektů  zejména  plnění  stanovených  monitorovacích 
ukazatelů, evidence a archivace platných účetních dokladů. 
 
Zapojení jednotlivých subjektů oprávněných ke kontrole a kontrola projektů realizovaných: 
 
–  v  grantových  schématech  Společného  regionálního  operačního  programu  (dále  jen 
SROP)  se  řídí  aktuální  verzí  Prováděcí  směrnice  Rady  LK  pro  grantová  schémata 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 6 z 19 
 
zaváděná  v rámci  SROP  na léta  2004  -  2006  v  platné  k výzvě,  ve  které  byl  projekt 
předložen.  Odbor  regionálního  rozvoje  a  evropských  projektů  zajišťuje  udržitelnost 
grantových  schémat  v LK,  realizovaných  v rámci  SROPu.  Kontroly  předběžné  a 
průběžné zajišťuje odbor regionálního rozvoje a  evropských projektů – oddělení řízení 
grantových  schémat  (dále  jen  OŘGS).    Následné  kontroly  projektů  zajišťoval  (OŘGS) 
ve spolupráci s odborem kontroly. 
 
–  v globálním grantu operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost (dále jen 
OPVK)  se  řídí  směrnicí  Rady  LK  č.  2/2011  k operačnímu  programu  vzdělávání  pro 
konkurenceschopnost.  Výčet  povinností  zprostředkujícího  subjektu  je  stanoven 
Dohodou  o  spolupráci  Řídícího  orgánu  a  Zprostředkujícího  subjektu  při  zabezpečení 
realizace  Operačního  programu  Vzdělávání  pro  konkurenceschopnost  (Dohoda  o 
spolupráci).  Kontroly  předběžné  a  průběžné  zajišťuje  odbor  regionálního  rozvoje  a 
evropských  projektů  –  oddělení  řízení  grantových  schémat  (dále  jen  OŘGS)  ve 
spolupráci  s odborem  školství,  mládeže,  tělovýchovy  a  sportu.  Následné  kontroly 
projektů zajišťuje (OŘGS) ve spolupráci s odborem kontroly. 
 
Kontroly udržitelnosti proběhly bez závažných problémů a nedostatky drobného charakteru (např. 
nedoložení některých dokladů), které byly řešeny operativně. Lze konstatovat, že i přes nedostatky 
při předkládaní  monitorovacích  zpráv  končí  kontroly  pozitivním  výsledkem,  neboť  v důsledku 
kontrolních  zjištění  odboru  kontroly  při  kontrolách  ex-post  jsou  nedostatky  v určeném  termínu 
odstraňovány. Jedná se zejména o následující chyby v účetní evidenci projektů: 
 
  Účetní  evidence  jednotlivých  akcí  SROP/OPVK  nebyla  vedena  odděleně  a 
komplexně v souladu se zákonem o účetnictví a s vnitřním předpisem, ale pouze u 
vybraného účtu tř. 0, v důsledku neoddělené účetní evidence nebyla plně zajištěna 
podmínka archivace originálních účetních dokladů a veškeré dokumentace po dobu 
10-ti let. 
  Účetnictví  bylo  zpracováváno  dodavatelsky  firmou  -  předložené  účetní  doklady 
nebyly  vždy  v souladu  s  §  11  a  §  33a  zákona  č.  563/  1991  Sb.,  o  účetnictví, 
zejména  chybějící  podpisy  dvou  rozdílných  za  formální  správnost  včetně  účetní 
kontace. 
  Účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. datum účetního 
případu,  věcný  obsah  účetního  případu  –  v důsledku  čehož  nejde  posoudit 
hospodárnost, účelnost a efektivitu. 
  Existence  zaměnitelného  interního  číslování  účetních  dokladů  ve  vazbě 
na předkládané  účetnictví  (včetně  ověřujícího  razítka    OŘGS  pro  projekty 
SROP/OPVK). 
  Nebyly  doloženy  původní  pracovní  smlouvy  (nikoliv  pouze  dodatky  rozpis 
zaplaceného zboží. 
  Výkazy práce neměly zřetelně vyznačen rozsah práce v hodinách i v Kč (na hodinu 
či na měsíc). 
  Nedostatečná evidence dodavatelů v knize došlých faktur. 
  Neúplná složka projektu – chybějící monitorovací zprávy. 
 
–  v  globálních  grantech  Operačního  programu  vzdělávání  pro  konkurenceschopnost 
v období 2007 - 2013 se řídí aktuální verzí Směrnice Operačního programu Vzdělávání 
pro konkurenceschopnost – Globální granty v LK a platnou verzí Příručky pro kontrolu 
projektů  OP  VK.  Veřejnoprávní  kontrola  se  provádí  formou  auditu  podle  předpisů 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 7 z 19 
 
Evropského  společenství.  Kontroly  předběžné  a  průběžné  zajišťuje  odbor  regionálního 
rozvoje a evropských projektů – oddělení řízení grantových schémat (dále jen OŘGS). 
OŘGS  provádí  kontroly  jednotlivých  GP  ve spolupráci  s  odborem  školství,  mládeže, 
tělovýchovy a sportu (administrativní – kontrola monitorovacích zpráv a žádostí o platbu 
a  kontroly  na  místě  –  kontrola  archivace,  vedení  účetnictví,  plnění  věcné  stránky). 
Následné kontroly projektů zajišťuje (OŘGS) ve spolupráci s odborem kontroly. 
 
–  v individuálních projektech z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost 
v období  2007  -  2013  se  řídí  aktuální  verzí  Příruček  pro  kontrolu  projektů  OP  LZZ. 
Veřejnoprávní  kontrola  se  provádí  formou  auditu  podle  předpisů  Evropského 
společenství. Kontroly předběžné a průběžné provádějí zaměstnanci příslušného odboru 
KÚ  LK. Kontroly následné  budou provádět rovněž uvedení  zaměstnanci  ve spolupráci 
s odborem kontroly.  
 
Veřejnosprávní  kontrola  se  provádí  i  formou  auditu.  Předmětem  auditu  je  ověřování  účinného 
fungování  řídícího  a  kontrolního  systému  u příjemce  prostředků  a  ověřování  vykázaných  výdajů 
na vhodném  vzorku  operací  při realizaci  programů  spolufinancovaných  z   EU.  Projektové  období 
2007 – 2013 je podrobněji specifikováno v interních předpisech LK, zejména Směrnice rady kraje 
č.  2/2012  k Operačnímu  programu  Vzdělávání  pro  konkurenceschopnost  –  Globální  granty 
v Libereckém kraji, jež byla schválena radou kraje. LK plní roli zprostředkujícího subjektu v rámci 
oblastí podpory OP VK: 
 
  1.1  Zvyšování  kvality  ve  vzdělávání  –  Globální  grant  CZ.1.07/1.1.09  Zvyšování 
kvality ve vzdělávání v LK, 
  1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími 
potřebami – Globální grant CZ.1.07/1.2.04 Rovné příležitosti ve vzdělávání v LK,  
  1.3  Další  vzdělávání  pracovníků  škol  a  školských  zařízení  –  Globální  grant 
CZ.1.07/1.3.03  Další  vzdělávání  pracovníků  škol  a  školských  zařízení  v LK,  3.2 
Podpora  nabídky  dalšího  vzdělávání  –  Globální  grant  CZ.1.07/3.2.01  Podpora 
nabídky dalšího vzdělávání v LK,  
 
Výsledkem  průběžných  kontrol  byla  většinou  administrativní  pochybení,  např.  v archivaci 
dokumentace – chybějící originály dokumentů, chybná loga a označení projektů, neaktuální vnitřní 
předpisy,  účetní  doklady  neměly  náležitosti  dle  §  8  a  §  11  zákona  o  účetnictví,  administrativní 
pochybení při zadávání veřejných zakázek apod. Nedostatky byly postupně odstraněny.  
 
Předběžné  kontroly  směřovaly  k ověření  existence  subjektu  žádajícího  o  dotaci,  k ověření 
správnosti účtování a vykazování účetní závěrky atd. – nebyly zjištěny nedostatky. 
 
4.  hospodaření  –  dle  ustanovení  §  15  odst.  2  zákona  č.  250/2000  Sb.,  u  Libereckým    krajem 
zřízených nebo založených právnických osob (tj. a. s. případně s. r. o.).  
 
Základní  kontrola  hospodaření  založených  právnických  osob  je  prováděna  prostřednictvím 
jmenovaných zástupců LK v řídících a kontrolních orgánech v souladu s platnými ustanoveními 
obchodního  zákoníku.  Na  základě  rozhodnutí  Rady  LK  lze  provést  mimořádnou  kontrolu 
hospodaření  založené  právnické  osoby  v rozsahu  a  způsobem  běžným  u  kontrol  zřízených 
příspěvkových organizací LK. 
 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 8 z 19 
 
V roce 2011 byla provedena jedna výše zmíněná kontrola u společnosti KORID LK s.r.o., která je 
zřízená  LK  (100%  majetková  účast).  Kontrola  byla  zaměřena  na  využití  finančních  prostředků 
poskytnutých  z rozpočtu  Libereckého  kraje  dle  uzavřených  smluv  za  období  roku  2010  a  bylo 
zjištěno, že ve společnosti byla absence základních vnitřních norem, účetní doklady neobsahovaly 
podpisy  odpovědných  osob,  nebylo  vždy  účtováno  průkazně,  srozumitelně,  jednotlivě  a 
v souvislostech.  Kromě  odstranění  výše  uvedených  nedostatků,  kontrolní  skupina  doporučila 
vytvořit efektivní vnitřní kontrolní systém. 
 
V přenesené  působnosti  jsou  prováděny  následující  kontroly  a  za  jejich  provádění  odpovídají 
příslušní vedoucí odborů podle platného Organizačního řádu KÚ LK: 
 
a)  kontroly  výkonu  přenesené  působnosti,  svěřené  orgánům  obcí  dle  §  129  odst.  1  zákona  č. 
128/2000 Sb., o obcích v platném znění,  
 
b)  kontroly podle § 73b zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších 
předpisů, 
 
c)  přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí podle zákona č. 420/2004 Sb., 
o  přezkoumávání  hospodaření  obcí  a  dobrovolných  svazků  obcí  (dále  jen  DSO),  ve  znění 
pozdějších předpisů které o přezkoumání svého  hospodaření  za uplynulý rok krajský  úřad 
požádají.  Předmět  přezkoumání  hospodaření  územních  samosprávných  celků  a  DSO  je 
upraven  zákonem  č.  420/2004  Sb.  a  změnami,  provedenými  zákony  č.  413/2005  Sb.,  č. 
138/2006 Sb., č. 281/2009 Sb. a č. 199/2010 Sb. ve znění pozdějších předpisů, 
 
d)  kontroly  podle  §  81  odst.  1  zákona  č.  56/2001  Sb.,  o  podmínkách  provozu  vozidel 
na pozemních  komunikacích  v plat.  znění  –  tj.  státní  odborný  dozor  u  stanic  technické 
kontroly (činnost kontrolních techniků), 
 
e)  kontroly školících středisek řidičů podle § 53 a násl. zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a 
zdokonalování  odborné  způsobilosti  k  řízení  motorových  vozidel,  ve  znění  pozdějších 
předpisů – státní dozor nad činností lektorů školení, 
 
f)  kontrola  –  inspekce  kvality  poskytovaných  sociálních  služeb  podle  §  97  a  násl.  zákona  č. 
108/2006 Sb., o sociálních službách v plat. znění u poskytovatelů sociálních služeb, kterým 
bylo vydáno rozhodnutí o registraci, a u poskytovatelů sociálních služeb uvedených v § 84 
cit. zákona a kontrola registračních podmínek dle §  78 a násl. cit. zákona, 
 
g)  kontrola  plnění  podmínek  stanovených  pro  registraci  u  poskytovatelů  sociálních  služeb, 
kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci dle § 82a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních 
službách, ve znění pozdějších předpisů, 
 
h)  kontrola obecních a soukromých škol podle § 161 odst. 6 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., 
(školský  zákon)  ve  znění  pozdějších  předpisů  a  zákona  č.  306/1999  Sb.,  o  poskytování 
dotací  soukromým  školám,  předškolním  a  školským  zařízením,  ve  znění  pozdějších 
předpisů, 
 
i)  kontroly  podle  §  7  odst.  1  písm.  g)  zákona  č.  40/1995  Sb.,  o  regulaci  reklamy,  ve  znění 
pozdějších  předpisů  –  správní  dozor  u  podnikatelských  subjektů  v postavení  zadavatelů, 
zpracovatelů a šiřitelů reklamy, 


č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 9 z 19 
 
 
j)  cenové kontroly podle § 4 odst. 2 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti 
cen, ve znění  pozdějších předpisů a podle § 14 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, 
ve znění  pozdějších  předpisů  –  správní  dozor  u  podnikatelských  subjektů  se  zaměřením 
na plnění povinností podle § 11 a § 13 odst. 2 zákona o cenách, 
 
k)  kontroly prováděné dle § 4 odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení, 
ve  znění  pozdějších  předpisů  a  o  změně  některých  souvisejících  zákonů  –  pravidelné 
kontroly matričních úřadů obcí s rozšířenou působností, 
 
l)  kontroly  podle  §  24  odst.  1  zákona  č.  117/2001  Sb.,  o  veřejných  sbírkách,  ve  znění 
pozdějších předpisů a o změně některých zákonů – kontrola a dozor nad konáním sbírek, 
 
m) kontroly dodržování právních předpisů na úseku ochrany životního prostředí, 
 
n)  kontroly  nestátních  zdravotnických  zařízení  dle  §  8  a  §17  zákona  č.  160/1992  Sb.,  o 
zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a dle § 
10, § 32, § 34 zákona č. 167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů,  
 
o)  kontroly OÚ/MÚ -  kontroly přestupků na úseku zdravotnictví dle § 29, § 29a, § 30 zákona 
č. 200/90 Sb. o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů; správní řízení dle § 24 zákona č. 
379/2005  Sb.,  protikuřácký  zákon,  ve  znění  pozdějších  předpisů;  dle  §41  zákona  č. 
164/2001  Sb.,  lázeňský  zákon,  ve  znění  pozdějších  předpisů;  dle  §  13  a  §  34  zákona  č. 
167/1998 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů. 
 
Finanční kontroly u příspěvkových organizací LK (dále jen PO) 
K provádění finančních kontrol u PO byl na základě platného Organizačního řádu KÚ LK pověřen 
zejména  odbor  kontroly  samostatně  i  ve  spolupráci  s jednotlivými  odbory  (např.  odbor  školství, 
odbor sociálních věcí), do jejichž kompetence spadají zřizované příspěvkové organizace. 
  
V roce  2011  bylo  v rámci  výkonu  samostatné  působnosti  odborem  kontroly  provedeno  celkem  28 
veřejnosprávních fyzických kontrol na místě u příspěvkových organizací kraje. Dále odbor školství 
uskutečnil  samostatně  11  finančních  kontrol  zřízených  PO  v rámci  odvětvového  odboru,  kde  se 
podobně  jako  odbor  kontroly  soustředil  na  kontrolu  hospodaření  a  dále  i  na kontrolu  správnosti 
čerpání přímých nákladů dle školského zákona.  
Výstupy  (protokoly)  z veřejnosprávních  finančních  kontrol  v rámci  samostatné  působnosti  jsou 
projednávány  Radou  kraje,  jakožto  orgánem  zřizovatele  resp.  poskytovatele  veřejných  prostředků 
kontrolovaného  subjektu.  V návaznosti  na  výsledky  kontrol  jsou  Radou  kraje  přijímána  opatření 
k odstranění zjištěných nedostatků z kontrol včetně následných fyzických kontrol na místě. 
 
A) Nejzávažnější nedostatky, které se vyskytly v důsledku vykonané komplexní kontroly 
hospodaření, byly zejména: 
  Nesouhlasily zůstatkové ceny majetku dle účetnictví se sestavou odpisů  
  Nedoložen souhlas Rady Libereckého kraje s vyřazením majetku  
  Chybně  evidovaný  drobný  hmotný  majetek  na  účtech  022  -  Samostatné  movité  věci  a 
soubor movitých věcí. Porušeno ustanovení vyhlášky 410, § 14, odst. 4. 
  Nebyly předloženy inventurní soupisy podle jednotlivých majetkových analytických účtů,  
  Na podrozvahových účtech nebyl evidován veškerý cizí majetek.  


č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 10 z 19 
 
  Nepřehlednost  účtování  příjmu  a  čerpání  finančních  toků  dotací,  grantů,  příspěvků,  darů 
v důsledku  absence  jednotného  vnitřního  předpisu  (účtování  dle  středisek  ORJ)  a  absence 
vybraných analytických účtů  
  Organizace nesledovala výsledek hospodaření jednotlivých akcí v doplňkové činnosti 
  Překračování pokladního limitu na hlavní pokladně organizace.  
  Nesprávná  metodika  výpočtu  tvorby  FKSP  z plánovaných  mzdových  prostředků  na  místo 
skutečných bez OON 
  nedostatky v evidenci a archivaci veškerých smluv, nebyl vytvořen „centrální registr smluv“ 
s jasným popisem odpovědnosti ve vnitřních normách,  
  vnitřní předpisy nebyly aktualizovány na platné právní normy a skutečný stav organizace, 
zejména  bylo  nutné  doplnit  a  aktualizovat  –  účtový  rozvrh,  seznam  používaných  účetních 
knih a jejich souvislých, vzestupných a nezaměnitelných číselných řad, číselník středisek a 
skladů,  podpisové  vzory,  doplnit  oběh  účetních  dokladů  i  o způsob  účetní  evidence 
jednotlivých  účetních  agend  (např.  evidence  a  účtování  vydaných  faktur,  majetku  včetně 
podrozvahy, evidence smluv a objednávek, průkazná evidence depozit a pokladní hotovosti 
klientů, účtování hlavní a doplňkové činnosti,  vnitřní předpis o časovém rozlišení, způsob a 
místo  archivace  účetních  dokladů  apod.)  -  a  v návaznosti  na  to  nutnost  revidovat  vnitřní 
kontrolní systém,   
  není prováděna pravidelná aktualizace cenových kalkulací výrobků a služeb, dle nichž jsou 
stanovovány platné ceníky,  
  chybné účtování tvorby i čerpání fondů, 
  chybné účtování o zásobách způsobem A (bez použití účtu 111), nesprávná evidence zásob 
typu B, 
  nebylo účtováno o veškerých účetních případech v souladu se zákonem 563 § 8 odst. 5 tj. 
srozumitelně,  jednotlivě  a  v souvislostech,  zejména  o pohledávkách  za  ošetřovné  klientů, 
o pokladní hotovosti klientů, o depozitech klientů, o pronájmech v doplňkové činnosti, 
  nebylo  účtováno  o  přijatých  i  vydaných  zálohách  v souladu  s platnými  Českými  účetními 
standardy a s § 4 odst. 8 zákona o účetnictví, 
  pochybení při zveřejňování, průběhu výběru dodavatelů pro zadavatele veřejných zakázek, 
  účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. neobsahovaly označení 
účetního období, podpisy dvou rozdílných zodpovědných osob, 
  nebyla provedena a doložena fyzická inventarizace majetkových účtů a zásob v souladu s § 
29 a § 30 zákona o účetnictví, zejména chybné náležitosti inventurních soupisů, opakované 
neproúčtování  existujících  inventarizačních  rozdílů  do  účetního  období,  s nímž  věcně  a 
časově  souvisí,  nebyla  správně  provedena  dokladová  inventura  veškerých  účtů  závazků  a 
pohledávek atd., 
  nebyl  zdůvodněn  v příloze  k roční  účetní  závěrce  (v  souladu  s  §  7  odst.  5  zákona 
o účetnictví) důvod  nedostatečného  finančního  krytí  fondů,  krátkodobých  závazků  a 
vykázaného výsledku hospodaření. 
 
Veřejnosprávní kontroly u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory 
Dále  jsou  prováděny  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  u žadatelů  a  příjemců  veřejné 
finanční podpory ve smyslu § 3 odst. 2 zákona o finanční kontrole (jedná se zejména o dodržování 
účelovosti  poskytnutých  prostředků)  odvětvovými  odbory  KÚ  LK.  O  výsledcích  kontrol  jsou 
většinou sepisovány protokoly, čerpané prostředky jsou odsouhlaseny v souladu se zněním zákona 
o  finanční  kontrole  –  odpovědnými  zaměstnanci  na  pozici  příkazce,  správce  a  hlavní  účetní. 
Veškeré  finanční  prostředky  peněžních  fondů  KÚ  LK  jsou  vedeny  na  samostatných  bankovních 
účtech. 
10 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 11 z 19 
 
Odbor  kontroly  provedl  kontroly  použití  finančních  prostředků  z  programů  Grantového  fondu 
LK  
a  soulad  jejich  čerpání  s „Obecnými  zásadami  grantových  programů  Libereckého  kraje“, 
Statutem  grantového  fondu  Libereckého  kraje.  Byla  také  kontrolována  správnost  vyúčtování 
namátkově vybraných akcí realizovaných v roce 2010 na odboru zdravotnictví a odboru kultury 
a památkové péče a cestovního ruchu. 
                                                                                                 
B)  Informace  o finančních  kontrolách  vykonaných  podle  mezinárodních  smluv 
ve smyslu § 24 zákona o finanční kontrole 
                                                
 
Finanční kontrola podle mezinárodních smluv je upravena v § 24 zákona o finanční kontrole tak, že 
pokud je to uvedeno v mezinárodní smlouvě, kterou je Česká republika vázána, mohou mezinárodní 
organizace svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci vykonávat finanční kontrolu podle 
zákona  o finanční  kontrole  v rozsahu  a  za podmínek,  které  tato  smlouva  stanoví.  Je-li  to  tedy 
v podmínkách  smlouvy  stanoveno,  jsou  tyto  kontrolní  orgány  oprávněny  vyžadovat  si  u  orgánů 
veřejné  správy  spolupráci  při  finanční  kontrole,  nebo  zajištění  jejího  výkonu.  Dožádaný  orgán 
veřejné  správy  je  povinen  tomuto  požadavku  vyhovět.  Z toho  vyplývá,  že  bude-li  LK  jako  orgán 
veřejné  správy  o  shora  uvedené  požádán,  spolupráce  nebo  zajištění  mezinárodní  kontroly  má 
přednost
 před kontrolní akcí, zahájenou dle plánu kontrolní činnosti nebo z  podnětu přísl. orgánu 
LK. 
 
V rámci  implementace  Společného  regionálního  operačního  programu  jako  nástroje  uplatňování 
cílů  politiky  hospodářské  a  sociální  soudržnosti  EU,  je  Liberecký  kraj  nositelem  grantových 
schémat (GS de facto skupinových projektů). Spolufinancování grantových schémat v rámci SROP 
a  od  r.  2007  v rámci  aktivit  směřujících  k naplnění  opatření  Programu  rozvoje  Libereckého  kraje 
2007  –  2013  prostřednictvím  ROP  je  zajišťováno  ze strukturálních  fondů  EU.  V  současné  době 
platný dokument je Program rozvoje Libereckého kraje 2007 - 2013. 
Program  rozvoje  Libereckého  kraje  je  taktickým  dokumentem  se  střednědobým  časovým 
horizontem,  který  v  reakci  na  Strategii  rozvoje  Libereckého  kraje  specifikuje  logickou  množinu 
opatření na podporu hospodářského a sociálního  růstu v regionálním a místním měřítku. Soubory 
aktivit,  rozpracovávajících  opatření  do  úrovně  projektů,  jejichž  prostřednictvím  by  mělo  dojít 
k faktickým krokům při implementaci programu, vytvářejí Akční plán. Postup a možnosti realizace 
Programu rozvoje Libereckého kraje vycházejí z platné právní úpravy vymezené zejména zákony č. 
129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení) a č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje. 
V Zásadách  implementace  Programu  rozvoje  Libereckého  kraje,  které  byly  schváleny  spolu 
s Programem  rozvoje  Libereckého  kraje  (dále  jen  PRLK),  je  uložena  povinnost  průběžného  a 
závěrečného monitoringu (sledování) PRLK. 
Průběžné  hodnocení  PRLK  je  důležitým  zdrojem  informací  pro  zaměření  programů  podpory 
Grantového  fondu  a  Fondu  investic  LK  a  jsou  také  jedním  z podkladů  pro  aktualizaci  Programu 
rozvoje Libereckého kraje.  
C) Přehled a charakteristika přijatých opatření 
 

  Pokračovat v popisu činností úřadu, identifikace, hodnocení a řízení rizik v jednotlivých 
útvarech. 
  Pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a 
podmínky vztahující se k VŘKS. 
11 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 12 z 19 
 
  Pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat 
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole. 
  Průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů a kontrolorů. 
 
D) Výsledky 
finančních  kontrol  předkládané  příspěvkovými  organizacemi 
Libereckého kraje a obcemi v územním obvodu Libereckého kraje 
 
Liberecký  kraj  byl  ke  konci  roku  2011  zřizovatelem  celkem  91  příspěvkových  organizací,  tj. 
v resortech  školství  64,  sociálních  věcí  18,  zdravotnictví  2,  kultury  5,  zemědělství  1  a  dopravy  1, 
z nichž  předkládala  zprávu  v plném  rozsahu  1  organizace,  která  má  zřízen  útvar  interního  auditu 
(Krajská  zpráva  silnic  Libereckého  kraje).  Prostřednictvím  elektronického  modulu  ročních  zpráv 
předložily zprávu všechny příspěvkové organizace LK (100 %).  
 
Odvod  za  porušení  rozpočtové  kázně  uložených  příspěvkovým  organizacím  Libereckého  kraje 
podle § 44 zákona o rozpočtových pravidlech byl: 
 
-  26 tis. Kč - Jedličkův ústav, příspěvková organizace  
-  15 tis. Kč - Ústav sociální péče  APOSS Liberec  
-  2 tis. Kč - Speciální školy pro tělesně postižené Liberec, Lužická 7   
 
Odvody za porušení rozpočtové kázně uložených příspěvkovým organizacím LK podle § 22 zákona 
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nebylo žádné.  
 
Uložené sankce (pokuty a penále) příspěvkovým organizacím byly následující:  
 
-  128 tis. Kč – Krajská správa silnic Libereckého kraje 
-  13 tis. Kč - Jedličkův ústav, příspěvková organizace  
-  5 tis. Kč – Zdravotnická záchranná služba Libereckého kraje 
-  2 tis. Kč - Domov a Centrum aktivity (Ústav sociální péče) Hodkovice nad Mohelkou  
-  2 tis. Kč - Domov důchodců Rokytnice nad Jizerou  
-  1 tis. Kč - Léčebna respiračních nemocí (Dětská léčebna) Cvikov  
 
V územním  obvodu  Libereckého  kraje  se  nacházelo  ke  konci  roku  2011  celkem  215  měst  a  obcí. 
Jejich struktura byla následující: 
  1 x statutární město (Liberec, vč. 1 městského obvodu Vratislavice nad Nisou), 
  2 x města nad 15 tis. obyvatel (Jablonec nad Nisou, Česká Lípa), 
  žádné další město nebo obec neměla zřízený útvar interního auditu ve smyslu zákona 
č. 320/ 2001 Sb., 
  36 x ostatní města (z toho: 4 malá bez zřízené rady města), 
  2 x městys, 
  174 x obce, z toho: 72 malých obcí do 399 obyvatel (převážně bez uvolněného čl. ZO) 
– tj. 41 % obcí, resp. 1/3 všech ÚSC  v Libereckém kraji. 
 
Celkem 134 obcí (tj. cca 63 %) bylo zřizovatelem alespoň jedné příspěvkové organizace – převážně 
školského  zařízení.  Počet  obcí  koresponduje  s jejich  složením  podle  stavu  obyvatel,  malé  obce 
převážně nejsou zřizovateli PO. 
 
12 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 13 z 19 
 
Způsob předkládání ročních zpráv 2011 od obcí i příspěvkových organizací Libereckého kraje byl 
stanoven  prostřednictvím  elektronického  modulu  Ročních  zpráv  (FKVS)  přes  stránky  MF  ČR. 
Předkládání  zpráv  subpředkladatelů  (příspěvkových  organizací)  svým  zřizovatelům  si  určovala 
města a obce individuálně. 
 
Metodickou pomoc ze strany KÚ LK zajišťoval plně odboru kontroly přes svoje internetové stránky 
„Liberecký  kraj  –  Krajský  úřad  –  Odbor  kontroly  –  Informace  k předkládání  ročních  zpráv  o 
výsledcích finančních kontrol“
, dále s využitím e-mailových adres na vedení a předkladatele zpráv 
ÚSC  a  přes  trvalé  telefonické  spojení  na  oznámené  kontaktní  osoby  odboru  podle  operativních 
požadavků ÚSC, to vše v období od začátku ledna 2012 do dne zpracování této závěrečné zprávy.  
 
Mimo  toho  byl  všem  starostům  obcí  zaslán  dopis  z 3.1.2012  s upozorněním  na  povinnosti 
vyplývající  ze zákona  č.  320/2001  Sb.  ohledně  předkládání  ročních  zpráv  z finančních  kontrol  za 
rok  2011.  Dále  byla  zaslána  upomínka  všem  starostům  ÚSC,  které  ke  dni  zpracování  mail. 
upomínky  z 7.2.2012  nezaložily  zprávu  do  modulu  FKVS.  Poslední  výzva  k plnění  svých 
povinnosti  byla  zaslána  obcím,  které  nesplnily  povinnost  vložit  zprávu  do  modulu  v zákonném 
termínu  do  15.2.2011,  a  to  dne  17.2.2012  s požadavkem  na  neprodlené  zajištění  nápravy.  Přes 
všechna  uvedená  opatření  přetrvávaly,  resp.  se  opakovaly  každoroční  problémy  se  zajištěním 
přístupu do modulu FKVS, s jeho ovládáním a se způsobem vyplňování požadovaných příloh. 
 
Největší potíže byly u malých obcí (do 400 obyvatel), které nejsou dostatečně personálně a odborně 
zajištěné,  vedení  obcí  považuje  tuto  činnost  za  přílišnou  administrativní  zátěž  bez  efektivních 
výsledků. Obtížná je náročnost projektu především s ohledem na ovládání dálkové vkládání údajů 
přes internet do modulu a nejednoznačná a složitá formulace zadání  údajů zprávy podle vyhlášky 
č. 416/2004 Sb.  
Vzhledem  k tomu,  že  malé  obce  svým  objemem  veřejných  prostředků,  o  kterých  rozhodují, 
minimální  výší  negativních  výsledků  vnějších  kontrol  (příloha  č.  2)  a  při  nízkém  počtu  jimi 
zřízeních příspěvkových organizací, nemohou ovlivnit celkové výsledky zprávy jak v rámci kraje, 
tak i celého státu. 
Z toho  důvodu  doporučujeme  zpracovateli  této  zprávy  iniciovat  změnu  rozsahu  zprávy 
předkládaných  malými  obcemi,  resp.  jejich  předkládání  vypustit  plně  z povinnosti  podle  §  22 
zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné zprávě. 
 
Zprávu  předložilo  celkem  214  obcí,  pouze  1  malá  obec  (Olešnice  se 180  obyvateli)  nesplnila 
zákonný požadavek z důvodů problémově fungujícího samosprávného orgánu.  
Závěrečná zpráva nebyla v několika případech úspěšně předána do modulu FKVS (zůstala ve fázi 
kontroly, resp. založení), její obsah však byl naplněn dle požadavků vyhlášky, chyby byly zjištěny 
pouze v textové části Přílohy č.1. Jednalo se celkem o 8  malých obcí, se kterými jsme byly neustále 
v kontaktu a kde s různých důvodů nebylo možné zprávu řádně dokončit. Celkové výsledky nebyly 
tímto nijak ovlivněny.   
 
Významné  odvody  za  porušení  rozpočtové  kázně  uložených  obcím  podle  §  44  zákona 
o rozpočtových pravidlech vyplývaly především z nálezů příslušných kontrolních orgánů při zpětné 
kontrole  využití  dotací  z minulých  let.  Týkalo  se  to  následujících  měst:  Smržovka  12 775  tis.Kč, 
Kamenický  Šenov  7  624  tis.Kč,  Ralsko  2  106  tis.Kč  a  Hrádek  n.N.  720  tis.Kč.  Zbytek  tvořily 
drobné nálezy. 
 
13 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 14 z 19 
 
Odvody  za  porušení  rozpočtové  kázně  uložených  městům  podle  §  22  zákona  o  rozpočtových 
pravidlech územních rozpočtů  (v tis. Kč) byly výrazně nižší, sto tisícovou výši překročily pouze u 
měst Hrádek n.N. 203 tis.Kč, Cvikov 144 tis.Kč a Mimoň 115 tis.Kč. 
 
Uložené  sankce  (pokuty  a  penále)  městům  byly  následující:  Liberec  3 281  tis.Kč  (největší  část 
3 100  tis.Kč  od  ÚOHS  za  nesprávné  výběrové  řízení,  případ  řeší  soud),  Smržovka  2  126  tis.Kč 
(podána žádost o prominutí), Hrádek n.N. 187 tis.Kč a Cvikov 37 tis.Kč. Ostatní sankce nepřevýšily 
u jednotlivého ÚSC 20 tis.Kč. 
V roce  2011  byla  KÚ  LK  nově  uplatněna  pokuta  za  správní  delikty  měst  a  obcí  podle  zákona  č. 
250/2000  Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů  v počtu  16 pokut  v celkové výši  80 
tis.Kč.  
 
E)  Stručné uvedení a vysvětlení údajů v přílohách č. 4  
 
Řádek č. 1: 
Výnosy  subjektů  kontrolovaných  v roce  2011  kontrolním  orgánem  (PO),  výše  dotací 
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a 
výše  poskytnutých  příspěvků  a  dotací  kontrolovaným  příjemcům  resp.  žadatelům  o veřejnou 
finanční podporu. 
 
Řádek č. 2: 
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných příjmů, je uvedena 
tato  výše;  v ostatních  případech  byla  započítána  částka  ve  výši  celkových  veřejných  příjmů 
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).  
 
Řádek č. 4: 
Náklady  subjektů  kontrolovaných  v roce  2011  kontrolním  orgánem  (PO),  čerpání  dotací 
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a 
účelovost čerpání poskytnutých příspěvků a dotací ze strany příjemců veřejné finanční podpory. 
 
Řádek č. 5: 
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných výdajů, je uvedena 
tato  výše;  v ostatních  případech  byla  započítána  částka  ve  výši  celkových  veřejných  výdajů 
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly). 
 
 
V Liberci 23. února 2012 
 
 
Zpracoval:  
Bc.Lukáš Auerswald 
odbor kontroly Krajského úřadu Libereckého kraje 
 
Schválil:    
Bc. Petra Řepíková  
 
 
vedoucí odboru kontroly 
                         
   
 
Mgr. René Havlík 
ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje 
 
 
14 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 15 z 19 
 
ZPRÁVA O VÝSLEDCÍCH ŘÍDÍCÍ KONTROLY A INTERNÍHO AUDITU  
ZA ROK 2011 
Tato zpráva vychází z požadavků zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě, a o 
změně některých zákonů (dále jen zákon o finanční kontrole). 
 
Zhodnocení výsledků interního auditu je vztaženo k § 28 a 29, výsledky řídící kontroly jsou 
hodnoceny  dle  §  26  a  27  výše  uvedeného  zákona.
  Přiměřenost  a  účinnost  vnitřního  řídícího  a 
kontrolního systému (dále jen VŘKS) je zde posuzována dle § 25 zákona o finanční kontrole. 
 
I. Zhodnocení výsledků interního auditu 
Oddělení  interního  auditu  Krajského  úřadu  Libereckého  kraje  (dále  jen  OIA)  vykonávalo  svou 
činnost v roce 2011 ve složení:  
  Ing. Josef Vincenec – vedoucí oddělení 
  Ing. Milan Servít – interní auditor specialista 
 
Činnost OIA v hodnoceném období lze rozdělit do následujících tématických skupin: 
1.  jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu 
2.  zapracování nového zaměstnance oddělení 
3.  vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů 
4.  metodická  pomoc  a  konzultace  v  rámci  úřadu  i  pro  další  partnery  (příspěvkové  organizace, 
obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji) 
5.  rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce 
1.  Jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu 
Činnost  OIA se řídila ročním plánem  ze dne 28. února 2011. První oblastí, která byla podrobena 
analýze interních auditorů, byla ochrana osobních údajů v Krajském úřadu Libereckého kraje (dále 
jen  KÚ  LK).  Problematika  ochrany  OÚ  nebyla  doposud  systémově  řešena.  Auditoři  doporučili 
managementu  v  první  fázi  nastavit  odpovědnost zaměstnanců  za  činnost  v  souvislosti  s  ochranou 
OÚ.  Dále  jednoznačně  formulovat  odpovědnost  vedoucího  odboru,  za  dodržování  zákona  na 
pracovišti, které řídí.  
Druhé auditní šetření bylo zaměřeno na agendu veřejných zakázek, konkrétně na vedení evidence 
dodavatelů,  kterým  bylo  v posledních  dvou  letech  zaplaceno  více  než  1,5  mil.  korun.  Jednalo  se 
pouze o platby, které nebyly provedeny na základě smluv, jimž nepředcházela soutěž dle zákona č. 
137/2006  Sb.  o  veřejných  zakázkách.  V tomto  případě  auditoři  iniciovali  změnu  systému  a 
propojení  evidencí  knihy  došlých  faktur,  objednávek,  smluv  i  spisové  služby.  Nový  evidenční 
systém  slouží  k prevenci  případů,  kdy  by  úřad  mohl  drobnými  objednávkami  překročit  limit 
stanovený zákonem. 
Další auditní zakázka hodnotila systém dotací z Grantového fondu a Fondu kulturního dědictví LK. 
Tuto  agendu  spravuje  odbor  kultury,  památkové  péče  a  cestovního  ruchu.  Šetření  se  zaměřilo  na 
zveřejňování formulářů a příjem žádostí od uchazečů o dotace. Vzhledem k mimořádnému auditu, 
který uložil ředitel KÚ LK byla zakázka přerušena. Pokračovat bude v roce 2012. 
Vedení  úřadu věnuje zvýšenou pozornost ochraně majetku a dodržování  zákonných norem.  Proto 
zadal  ředitel  auditorům  úkol,  aby  systémově  posoudili  činnosti  spojené  se  zadáváním  veřejných 
zakázek, s přípravou a realizací investic. Vzhledem k rozsahu a závažnosti byl úkol transformován 
do  mimořádného  auditního  šetření.  Byly  hodnoceny  kompetence  jednotlivých  odborů.  Auditoři 
posuzovali  funkčnost  a  přiměřenost  VŘKS.  Hlavní  část  auditního  šetření  se  uskutečnila  v roce 
2011. Projednání závěrů a realizace opatření přesáhlo do roku 2012.  
15 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 16 z 19 
 
Klíčové  je,  že  ve  všech  případech  jsme  nezaznamenali  žádné  významné  nedostatky  nebo  chyby. 
Úroveň VŘKS odpovídá současnému standardu KÚ LK. 
Původně  plánovaný  audit  se  zaměřením  na  posouzení  přiměřenosti  a  funkčnosti  VŘKS  v odboru 
zdravotnictví nebyl z kapacitních důvodů realizován. Tento úkol bude zohledněn při tvorbě plánu 
činnosti pro rok 2012. 
Samostatnou položkou ročního plánu byl metodický dozor a praktická pomoc při aplikaci interního 
předpisu KÚ LK: Systém řízení rizik. V součinnosti s oddělením sekretariát ředitele jsme se podíleli 
na  aktualizaci  metodiky  řízení  rizik.  Pomáhali  jsme  také  s přechodem  do  nového  softwarového 
prostředí,  ve  kterém  bude  katalog  rizik  provozován.  Celý  systém  je  stále  ve  stádiu  budování  a 
nastavení  podmínek  udržitelnosti  plného  provozu.  Do  jeho  realizace  významně  zasáhl  celoplošný 
projekt „Posílení institucionální kapacity a efektivity úřadu“ (PIKE). V období 2011 až 2012 bude 
mapovat a následně zdokonalovat systém procesního a strategického řízení úřadu se zaměřením na 
zvýšení efektivity.  
Veškerá dokumentace ke všem auditním šetřením je uložena v OIA. Součástí dokumentace je také 
tabulkový  seznam  „Sledované  audity  v roce  …“.  Slouží  k  evidenci  navržených  doporučení,  ke 
sledování  jejich  přijetí  a  následné  realizaci.  Je  také  významným  podkladem  pro  plánování 
následných auditů.  
2.  Zapracování nového zaměstnance oddělení 
Ing. Milan Servít nastoupil do auditorského týmu v závěru roku 2010. Jako absolvent vysoké školy 
nastoupil  do  svého  prvního  zaměstnání.  Přesto  se  dokázal  poměrně  rychle  zorientovat  v nových 
podmínkách.  Zapojil  se  do  realizace  auditních  zakázek.  Efektivita  zaškolovacího  procesu  je 
umocněna  sdílením  společné  kanceláře  s vedoucím  OIA.  Aktivně  se  zapojuje  do  standardních 
činností útvaru. Je pověřován samostatnými úkoly. Dobře zvládá jednotlivá odborná zadání.  
3.  Vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů 
Zaměstnanci OIA KÚ LK věnovali pozornost sebevzdělávání a odbornému růstu.  
Ing.  Vincenec  absolvoval  v  uplynulém  roce  13  seminářů  a  kurzů  se  zaměřením  na  tyto 
specializace:  
a)  Práce s elektronickými dokumenty a jejich dlouhodobé ukládání (eGON) 
b)  Základní legislativa v oblasti eGovermentu (eGON) 
c)  Posilování institucionální kapacity a efektivity úřadu: - Procesní řízení 
d)  MS Word (eGON) 
e)  MS PowerPoint (eGON) 
f)  ČIIA: Následná veřejnosprávní kontrola na místě 
g)  Práce s datovými úložišti 
h)  Zpracování osobních údajů ve VS (eGON) 
i)  ČIIA: Vybrané kapitoly z účetnictví - české standardy č.703,705,706,707 
j)  Digitální mapa veřejné správy (eGON) 
k)  Efektivní řízení lidských zdrojů: Tvorba kompetenčních modelů 
l)  Posilování institucionální kapacity a efektivity úřadu: - Procesní řízení v krajském úřadě 
m)  Posilování institucionální kapacity a efektivity úřadu: - Projektový management 
 
 
Ing. Milan Servít absolvoval v roce 2011 16 seminářů a kurzů se zaměřením na tyto specializace: 
a)  Informační systém datových schránek 
b)  Zaručený elektronický podpis 
c)  Měření procesů 
16 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 17 z 19 
 
d)  Práce s elektronickými dokumenty a jejich dlouhodobé ukládání 
e)  Základní legislativa v oblasti eGovernmentu 
f)  MS Excel 
g)  Administrativní bezpečnost a certifikační politika 
h)  Seminář k zákonu č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím 
i)  ČIIA: Základní kurz pro interní auditory  
j)  MS Word 
k)  Zpracování osobních údajů ve VS 
l)  Práce s datovými úložišti 
m)  ČIIA: Následná veřejnosprávní kontrola 
n)  ČIIA: Vybrané kapitoly z účetnictví - české standardy č.703,705,706,707 
o)  Digitální mapa veřejné správy 
p)  Ekologizace budovy KÚ LK 
 
4.  Metodická  pomoc  a  konzultace  v  rámci  úřadu  i  pro  další  partnery  (příspěvkové 
organizace, obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji) 
OIA  věnuje  pozornost  také  poskytování  metodické  pomoci  v oblasti  řídící  kontroly,  procesního 
řízení  a  hodnocení  rizik.  Zaměřuje  se  na  kolegy  v rámci  KÚ  LK,  ale  také  mimo  něj,  v dalších 
institucích  veřejné  správy  Libereckého  kraje.  Jeden  z užitečných  nástrojů  je  systém  vzdělávání 
nových zaměstnanců veřejné správy.  
Od roku 2010 působí pod vedením OIA Regionální sekce interního auditu Libereckého kraje. Jedná 
se o neformální pobočku sekce veřejné správy při ČIIA. V tomto týmu se scházejí interní auditoři, 
kteří působí v úřadech a organizacích veřejné správy v našem regionu. Kromě výměny zkušeností a 
sdílení  dobré  praxe  se  podařilo  v dubnu  zorganizovat  velmi  úspěšný  seminář  ČIIA  na  téma 
Následná veřejnosprávní kontrola. V červnu se uskutečnil seminář ČIIA, vedený Ing. Prokůpkovou, 
který  se  zabýval  vybranými  kapitolami  účetnictví  a  účetními  standardy.  Činnost  sekce  umožňuje 
předávat informace z centra ČIIA kolegům do regionu a obráceně, předávat informace o potřebách 
a  problémech  z regionální  úrovně  profesní  komoře  v Praze.  Veškeré  aktivity  tohoto  orgánu  jsou 
v režii OIA. 
5.  Rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce 
Ke konkrétní a věcné vnitřní komunikaci využívají interní auditoři mimo jiné také čtvrtletní souhrn 
prováděné  činnosti  (výkaz  práce)  auditora,  včetně  sebehodnocení  zaměstnance.  Výkaz  je 
podkladem  pro  společné  jednání  vedoucího  oddělení  s podřízeným  auditorem.  Pracoviště  je 
umístěno  do  jedné  kanceláře.  Díky  tomu  je  zabezpečen  bezprostřední,  každodenní  kontakt  obou 
zaměstnanců.  Osobní vztahy jsou velmi korektní. Vnitřní spolupráce se úspěšně rozvíjí.  
Důležitým  prvkem  pro  zvyšování  úrovně  interního  auditu  je  stále  činnost  pracovní  skupiny 
vedoucích  útvarů  interního  auditu  jednotlivých  krajských  úřadů.  Konzultace,  výměna  zkušeností, 
zpracování  vzorových  auditů  a  společná  řešení  aktuálních  problémů  jsou  všestranně  prospěšná. 
Pozitivně hodnotíme spolupráci s kolegy z Centrální harmonizační jednotky Ministerstva financí.  
Za  přínosné  považujeme  také  aktivní  účast  vedoucího  OIA  ve  výboru  sekce  veřejné  správy  při 
ČIIA.  Díky  pravidelným  jednáním  se  daří  přenášet  informace,  požadavky  a  potřeby  interních 
auditorů v regionu kolegům na centrále (ČIIA a MF ČR). Také v opačném směru je přínosem pro 
auditory  regionu,  pokud  se  dovídají  o  záměrech  i  aktualitách  z Prahy.  Vzhledem  k omezeným 
finančním  prostředkům  a  téměř  nemožné  účasti  dalších  auditorů,  se  touto  cestou  dostávají  do 
regionu prezentace, dokumenty a další zajímavosti z konferencí a jednání orgánů ČIIA.  
  
17 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 18 z 19 
 
II. Zhodnocení výsledků řídící kontroly a přiměřenosti a účinnosti VŘKS 
2.  Řídící kontrola, jako součást VŘKS 
Auditoři  posuzují  řídící  a  kontrolní  mechanismy  v jednotlivých  agendách  KÚ  LK  v rámci 
konkrétních auditních šetření. V roce 2011 byla problematika řídící kontroly a systému řízení rizik 
diskutována  také  v pracovních  skupinách  a  při  workshopech  projektu  PIKE  se  zaměstnanci 
jednotlivých oddělení.  
Podle  dosavadních  výsledků  lze  konstatovat, že  KÚ  LK  postupně  zdokonaluje  systém  finančního 
řízení a kontroly. Zaměstnanci se podílí na budování a zdokonalování systému řízení rizik. V závěru 
roku 2011 byla personálně obsazena pozice manažera kvality. Do jeho pracovní náplně patří mimo 
jiné také péče o budování a provoz systému řízení rizik. KÚ LK nyní prochází několikaletou etapou 
zavádění  a  efektivního  využívání  procesního,  strategického  a  personálního  řízení.  Její  součástí  je 
také  rozhodnutí  o  způsobu  vedení  katalogu  rizik.  Cílem  je  zvýšit  efektivitu  a  přehlednost  práce 
s databází rizik. 
Pro  nastavení  jednoznačných  kompetencí  a  odpovědností  jednotlivých  kategorií  zaměstnanců 
vydalo  vedení  KÚ  LK  organizační  směrnici  k VŘKS.  Přehlednou  a  srozumitelnou  formou  jsou 
uvedeny souvztažnosti prvků řídící kontroly v organizačním řádu, kontrolním řádu, statutu interního 
auditu a v dalších interních předpisech. 
Účinným nástrojem pro zdokonalování řídící kontroly v podmínkách KÚ LK je benchmarkingový 
projekt krajských úřadů. V gesci grémia ředitelů krajských úřadů jsou vybrány agendy, ve kterých 
se provádí  sběr dat,  jejich analýza, vyhodnocení  postupů, dosažených kladů i  záporů. Na základě 
výměny dobré praxe dochází ke zvýšení efektivnosti řízení i účinnosti řídících mechanismů. Kromě 
hospodářských operací a nakládání s majetkem se zaměřuje pozornost také na řídící a rozhodovací 
akty. Dosavadní výsledky jsou výrazným příspěvkem ke zdokonalování VŘKS. 
3.  Analýza závažných nedostatků 
Díky  výsledkům  auditních  šetření  provedených  v  roce  2011  můžeme  konstatovat,  že  nebyly 
identifikovány tak závažné nedostatky, které by ohrožovaly činnost KÚ LK. V průběhu šetření jsme 
neshledali nehospodárné, neefektivní a neúčelné vynakládání finančních prostředků.  
V souvislosti s postupným využíváním finančních prostředků z fondů EU je třeba věnovat zvýšenou 
pozornost  řádnému  nastavení  řídících  a  kontrolních  mechanismů  právě  v  útvarech  dotčených 
financováním z evropských zdrojů. 
4.  Navrhovaná  doporučení  ke  zkvalitnění  řízení  provozní  a  finanční  činnosti  úřadu  a  jeho 
VŘKS 
a)  s využitím projektu PIKE pokračovat v popisu činností KÚ LK, identifikace, hodnocení a řízení 
rizik v jednotlivých útvarech 
b)  pokračovat  ve  spolupráci  s  ostatními  krajskými  úřady,  sledovat  nové  informace,  úkoly  a 
podmínky vztahující se k VŘKS 
c)  pokračovat  v  metodické  činnosti  v  oblasti  finanční  kontroly  a  interního  auditu,  poskytovat 
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole 
d)  průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů 
5.  Zhodnocení VŘKS 
Hodnocení  vychází  z informací,  které  jsme  získali  při  auditních  šetřeních,  při  poskytování 
metodické pomoci a při obecném působení interních auditorů v KÚ LK. Řídící kontrola je zcela v 
kompetenci  vedoucích  odborů  a  oddělení.  OIA  je  dalším  klíčovým  pilířem  VŘKS.  Celkově  lze 
konstatovat, že systém v přiměřené míře plní funkci danou zákonem o finanční kontrole.  
18 

č.j. OK-FKVS/MRZ-2011 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol za 
Liberecký kraj za rok 2011 strana 19 z 19 
 
Je  účelné  dále  zdokonalovat  účinnost  jednotlivých  kontrolních  mechanismů.  Procesní  přístup 
k řízení může přispět ke zvýšení transparentnosti výkonných i kontrolních činností. 
 
V Liberci dne 20. února 2012 
 
Zpracoval: 
Ing. Josef Vincenec 
vedoucí oddělení interního auditu 
 
Schválil:    
Bc. Petra Řepíková  
 
 
vedoucí odboru kontroly 
                         
   
 
Mgr. René Havlík 
ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje 
 
19