Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.



Krajský úřad Libereckého kraje 
 
ředitel  
 
Č.j. FKVS/MRZ 2010                                 PhDr.Dolejšová/485 226 251                             V Liberci  dne 2. března 2011 
 
 
Zpráva o výsledcích finančních kontrol 
za Liberecký kraj za rok 2010 
 
Liberecký  kraj,  jako  orgán  veřejné  správy,  předkládá  v  souladu  s  ustanovením 
§ 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých předpisů 
(dále zákona či zákona o finanční kontrole), toto souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol 
jako součást roční zprávy o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2010 v členění 
dle přílohy č. 1a Vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole. 
 
 
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných Libereckým krajem 
(dále jen LK) a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly 
 
A)  Zhodnocení  výsledků  řídící  kontroly  podle  §  26  a  27  zákona,  výsledků  interního 

auditu  podle  §  28  a  29  zákona  a  přiměřenosti  a  účinnosti  vnitřního  řídícího  a 
kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona 

 
I. Zhodnocení výsledků interního auditu 
Oddělení  interního  auditu  Krajského  úřadu  Libereckého  kraje  (dále  jen  OIA)  vykonávalo  svou 
činnost v roce 2010 ve složení:  
 
  Ing. Josef Vincenec – vedoucí oddělení 
   Ing. Markéta Nešporová – interní auditorka specialistka 
 
K 1. září přestoupila na vlastní žádost Ing. Nešporová do odboru školství, mládeže a tělovýchovy. 
V závěru měsíce října se na základě výběrového řízení podařilo obsadit její pracovní pozici novým 
zaměstnancem.  Do  týmu  nastoupil  Ing.  Milan  Servít,  absolvent  vysoké  školy  se  zaměřením 
na podnikovou ekonomiku a management.  
Činnost OIA v hodnoceném období lze rozdělit do následujících tématických skupin: 
1.  jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu 
2.  zapracování nového zaměstnance oddělení 
3.  vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů 
4.  metodická  pomoc  a  konzultace  v  rámci  úřadu  i  pro  další  partnery  (příspěvkové  organizace, 
obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji) 
5.  rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce 
 
1.  Jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu 
Činnost  OIA  se  řídila  ročním  plánem  ze  dne  16.  února  2010.  Důležitou  agendou,  která  prošla 
analýzou  systémového  auditu,  bylo  zadávání  veřejných  zakázek.  Vyhodnotili  jsme  úroveň 
dodržování  povinného  postupu.  Dále  jsme  provedli  procesní  analýzu  a  popis  důležitých  činností, 
Krajský úřad Libereckého kraje 
 
U Jezu 642/2a • 461 80 Liberec 2 • tel.: + 420 485 226 251 • fax: + 420 485 226 444 
e-mail: xxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx • www.kraj-lbc.cz • IČ: 70891508 

které  zadávání  veřejných  zakázek  provází.  Vytvořená  procesní  mapa  má  zvýšenou  přidanou 
hodnotu v situaci, kdy hlavní garant této činnosti ukončil pracovní poměr v úřadě. Jeho nástupci a 
další  spolupracovníci  využívají  výsledků  auditního  šetření  ke  snazší  orientaci  v agendě.  Druhá 
významná zakázka byla zaměřena na analýzu činností a postupů v individuálním projektu, tj. IP 1 – 
Služby sociální prevence v LK. Na auditním vzorku jsme ověřili postupy při přípravě podkladů k 
úhradě  faktur  poskytovatelů  sociálních  služeb  v  rámci  projektu.  Po  analýze  jsme  popsali  proces 
přípravy podkladů platby v projektu IP1. Zhodnotili jsme také úroveň práce s riziky a jejich aktivní 
využívání k řízení i ke správě projektu. 
Je  potěšitelné,  že  v obou  případech  jsme  nezaznamenali  žádné  významné  nedostatky  nebo  chyby. 
Úroveň VŘKS odpovídá současnému standardu úřadu. 
Původně  plánovaný  audit  se  zaměřením  na  posouzení  přiměřenosti  řídících  a  kontrolním 
mechanismů procesech, které souvisí s Operačním programem vzdělávání pro konkurenceschopnost 
(dále  OP  VK),  se  z časových  důvodů  nekonal.  Nicméně  tato  agenda  prošla  v závěru  roku  2010 
analýzou auditní skupiny řídícího orgánu – MŠMT. Výsledky tohoto auditu i aktuální stav agendy 
budou zohledněny při tvorbě plánu interního auditu pro rok 2011. 
V závěru roku 2010 uložil ředitel KÚ LK provést dvě mimořádní šetření. Obě navazovala na zprávu 
kontrolního  výboru  zastupitelstva  kraje  (dále  ZK).  Na  základě  této  zprávy  jsme  prověřili 
kompetence,  postupy  a  provedené  kroky  v případu  zmařené  investice  stavby  mostu  přes  Nisu 
u budovy  KÚ  LK.  Druhá  zakázka  se  týkala  provozu  a  vyúčtování  hlasových  a  datových  služeb 
s využitím služebních mobilních telefonů. Obě zakázky časově přesáhly do počátku roku 2011.  
Samostatnou položkou ročního plánu byl metodický dozor a praktická pomoc při aplikaci interního 
předpisu  KÚ  LK:  Systém  řízení  rizik.  V součinnosti  s oddělením  sekretariát  ředitele  jsme 
aktualizovali  metodiku  řízení  rizik.  Pomáhali  jsme  také  s vlastním  zpracováním  katalogu  rizik  a 
koordinací  stanovisek  a  řešení  jednotlivých  vedoucích  odborů.  Celý  systém  je  stále  ve  stádiu 
budování  a  udržitelnosti  plného  provozu.  Do  jeho  realizace  významně  zasáhl  celoplošný  projekt 
„Posílení institucionální kapacity a efektivity úřadu“ (PIKE). V období 2011 až 2012 bude mapovat 
a následně zdokonalovat systém procesního a strategického řízení úřadu se zaměřením na zvýšení 
efektivity.  
Veškerá dokumentace ke všem auditním šetřením je uložena v oddělení interního auditu. Součástí 
dokumentace je také tabulkový seznam „Sledované audity v roce …“. Slouží k evidenci navržených 
doporučení,  ke  sledování  jejich  přijetí  a  následné  realizaci.  Je  také  významným  podkladem 
pro plánování následných auditů.  
 
2.  Zapracování nového zaměstnance oddělení 
Ing.  Milan  Servít  nastoupil  do  auditorského  týmu  v závěru  měsíce  října.  Přestože  nastoupil 
do svého prvního zaměstnání po absolvování vysoké školy, dokázal se poměrně rychle zorientovat 
v nových  podmínkách.  Kromě  standardního  postupu,  při  zaškolování  nových  zaměstnanců  se 
aktivně  zapojil  do  realizace  dvou  mimořádných  auditních  zakázek,  které  byly  provedeny 
na přelomu  roku.  Efektivita  zaškolovacího  procesu  je  umocněna  sdílením  společné  kanceláře 
s vedoucím  OIA.  Jeho  pracovní  výsledky  vedly  po  ukončení  zkušební  doby  k přechodu 
na pracovněprávní  vztah na dobu neurčitou. Aktivně se zapojuje do standardních činností OIA. Je 
pověřován  samostatnými  úkoly.  Dobře  zvládá  jednotlivá  odborná  zadání.  Adaptační  proces  bude 
pokračovat i v roce 2011.  
 
 


3.  Vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů 
Zaměstnanci OIA KÚ LK věnovali pozornost sebevzdělávání a odbornému růstu.  
Ing. Vincenec absolvoval v uplynulém roce 9 seminářů a kurzů se zaměřením na tyto specializace:  
  Analýza a řízení rizik ve veřejné správě se zřetelem na období finanční krize  
  ČIIA: národní konference: Podvod - co na to interní audit? 
  Zákon č. 106/1999 o svobodném přístupu k informacím 
  Principy efektivního krajského úřadu 
  Řídící a kontrolní systémy a jejich aktualizace v souvislosti se zavedením CSSÚIS 
  Procesní management 
  ČIIA: mezinárodní konference: Regulace a její vliv na roli a hodnotu IA 
  MS EXCEL – kurz pro uživatele 
  Administrativní bezpečnost a certifikační politika 
 
Ing. Markéta Nešporová absolvovala 4 semináře zaměřené na tyto oblasti: 
  Analýza a řízení rizik ve veřejné správě se zřetelem na období finanční krize 
  Audit veřejných zakázek 
  Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím 
  Principy efektivního krajského úřadu                                   
 
Ing.  Milan  Servít  absolvoval  základní  kurz  vstupního  vzdělávání  pro  nové  zaměstnance  sektoru 
veřejné správy. 
 
4.  Metodická  pomoc  a  konzultace  v  rámci  úřadu  i  pro  další  partnery  (příspěvkové 
organizace, obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji) 
OIA  věnuje  pozornost  také  poskytování  metodické  pomoci  v oblasti  řídící  kontroly,  procesního 
řízení  a  hodnocení  rizik.  Zaměřuje  se  na  kolegy  v rámci  krajského  úřadu,  ale  také  mimo  něj, 
v dalších  institucích  veřejné  správy  Libereckého  kraje.  Jeden  z užitečných  nástrojů  je  systém 
vzdělávání nových zaměstnanců veřejné správy.  
V roce 2010 se podařilo  zřídit Regionální  sekci  interního auditu  Libereckého kraje. V tomto  týmu 
se  scházejí  interní  auditoři  sektoru  veřejné  správy  našeho  regionu.  Kromě  výměny  zkušeností  a 
sdílení  dobré  praxe  se  podařilo  v září  zorganizovat  velmi  úspěšný  seminář  na  téma  Řídící  a 
kontrolní  systémy  a  jejich  aktualizace  v  souvislosti  se  zavedením  CSSÚIS,  vedený  Ing. 
Prokůpkovou. Mnohostranně prospěšný byl také kulatý stůl – setkání místních auditorů se zástupci 
vedení ČIIA, MF ČR a sekce veřejné správy při ČIIA. Veškeré aktivity tohoto orgánu jsou v režii 
OIA. 
 
5.  Rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce 
Ke konkrétní a věcné vnitřní komunikaci využívají interní auditoři mimo jiné také čtvrtletní souhrn 
prováděné činnosti (výkaz práce) auditora, včetně sebehodnocení zaměstnance. Na základě tohoto 
výkazu  projednával  vedoucí  oddělení  s podřízeným  auditorem  klady  i  zápory  provedené  práce. 
Po nástupu  Ing  Servíta  došlo  k organizačním  změnám.  OIA  je  umístěno  do  jedné  kanceláře.  Díky 
tomu  je  zabezpečen  bezprostřední,  každodenní  kontakt  obou  zaměstnanců.  Osobní  vztahy  jsou 
velmi korektní. Vnitřní spolupráce se úspěšně rozvíjí. Diskuse byly vedeny o požadavcích oddělení 
interního  auditu,  které  bychom  vznesli  na  vedení  úřadu  tak,  aby  přispěly  ke  zvýšení  účinnosti 
VŘKS.  


Důležitým  prvkem  pro  zvyšování  úrovně  interního  auditu  je  stále  činnost  pracovní  skupiny 
vedoucích  útvarů  interního  auditu  jednotlivých  krajských  úřadů.  Konzultace,  výměna  zkušeností, 
zpracování  vzorových  auditů  a  společná  řešení  aktuálních  problémů  jsou  všestranně  prospěšná. 
Pozitivně hodnotíme spolupráci s kolegy z Centrální harmonizační jednotky Ministerstva financí i 
s odborem  interního  auditu  Ministerstva  školství,  mládeže  a  tělovýchovy,  konkrétně  v dozoru 
čerpání prostředků v rámci Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost. 
Za  přínosné  považujeme  také  aktivní  účast  vedoucího  OIA  ve  výboru  sekce  veřejné  správy 
při ČIIA.  Díky  pravidelným  jednáním  se  daří  přenášet  informace,  požadavky  a  potřeby  interních 
auditorů  v regionu  kolegům  na  centrále  (ČIIA  a  MF  ČR).  Také  v opačném  směru  je  přínosem 
pro auditory  regionu,  pokud  se  dovídají  o záměrech  i  aktualitách  z Prahy.  Vzhledem  k omezeným 
finančním  prostředkům  a  téměř  nemožné  účasti  dalších  auditorů,  se  touto  cestou  dostávají 
do regionu prezentace, dokumenty a další zajímavosti z konferencí a jednání orgánů ČIIA.   
 
II. Zhodnocení výsledků řídící kontroly a přiměřenosti a účinnosti VŘKS 
1.  Řídící kontrola, jako součást VŘKS 
Auditoři  posuzují  řídící  a  kontrolní  mechanismy  v jednotlivých  agendách  KÚ  LK  v rámci 
konkrétních auditních šetření. V roce 2010 byla problematika řídící kontroly a systému řízení rizik 
diskutována  také  v pracovních  skupinách  a  při  workshopech  projektu  PIKE  se  zaměstnanci 
jednotlivých oddělení.  
Podle dosavadních výsledků lze konstatovat, že úřad postupně zdokonaluje systém finančního řízení 
a kontroly. Druhým rokem se zaměstnanci úřadu podílí na budování a zdokonalování systému řízení 
rizik. Garanti jednotlivých rizikových skupin se zabývali všemi vyjmenovanými položkami. Podle 
stupně  významnosti  se  jednotlivá  rizika  řeší.  K vlastnímu,  reálnému  posunu  v konkrétních 
případech  napomáhají  také  aktivity  projektu  v  PIKE.  V rámci  modulu  sebehodnocení  CAF  a 
především  v pracovních  skupinách  modulu  zaměřeného  na  procesní  řízení  se  řešily  případy 
konkrétních  rizikových  činností.  V následujícím  období  bude  pokračovat  procesní  analýza  a 
identifikace  vnitřních  i  vnějších  rizik.  Spolu  se  zaváděním  procesního  řízení  bude  rozhodnuto  i 
o způsobu vedení katalogu rizik. Cílem je zvýšit efektivitu a přehlednost práce s databází rizik. 
Pro nastavení jednoznačných kompetencí a odpovědností jednotlivých kategorií zaměstnanců úřadu 
vydalo  vedení  KÚ  LK  organizační  směrnici  k VŘKS.  Přehlednou  a  srozumitelnou  formou  jsou 
uvedeny souvztažnosti prvků řídící kontroly v organizačním řádu, kontrolním řádu, statutu interního 
auditu a v dalších interních předpisech. 
Účinným  nástrojem  pro  zdokonalování  řídící  kontroly  v podmínkách  úřadu  je  benchmarkingový 
projekt krajských úřadů. V gesci grémia ředitelů krajských úřadů jsou vybrány agendy, ve kterých 
se provádí  sběr dat,  jejich analýza, vyhodnocení  postupů, dosažených kladů i  záporů. Na základě 
výměny dobré praxe dochází ke zvýšení efektivnosti řízení i účinnosti řídících mechanismů. Kromě 
hospodářských operací a nakládání s majetkem se zaměřuje pozornost také na řídící a rozhodovací 
akty. Dosavadní výsledky jsou výrazným příspěvkem ke zdokonalování VŘKS. 
 
2.  Analýza závažných nedostatků 
Na  základě  výsledků  auditních  šetření  provedených  v  roce  2010  konstatujeme,  že  nebyly 
identifikovány  natolik  závažné  nedostatky,  které  by  ohrožovaly  činnost  úřadu.  V průběhu  šetření 
jsme neshledali nehospodárné, neefektivní a neúčelné vynakládání finančních prostředků.  
 


V souvislosti s postupným využíváním finančních prostředků z fondů EU je třeba věnovat zvýšenou 
pozornost  řádnému  nastavení  řídících  a  kontrolních  mechanismů  právě  v  útvarech  dotčených 
financováním z evropských zdrojů. 
Odvod  za  porušení  rozpočtové  kázně  uložených  KÚ  LK  podle  §  22  zákona  o rozpočtových 
pravidlech územních rozpočtů bylo v roce 2010 celkem 107 tis. Kč (ROP NUTS II). KÚ LK odvedl 
do  rozpočtu  Regionální  rady  regionu  soudržnosti  Severovýchod  –  z toho  55  tis.Kč  za  nedodržení 
účelnosti  dotace  „Integrovaný  projekt  cestovního  ruchu  v Libereckém  kraji“  a  52  tis.  Kč 
za pochybení  technického  dozoru  investora  a  zhotovitele  v projektu  „Prezentace  kulturního 
dědictví“.  Částka  52  tis.  Kč  byla  následně  na  základě  konkrétních  smluv  o dílo  vymožena  v plné 
výši na obou firmách – IMSTAV Group s.r.o. i Inženýring staveb s.r.o. 
 
3.  Navrhovaná  doporučení  ke  zkvalitnění  řízení  provozní  a  finanční  činnosti  úřadu  a  jeho 
VŘKS 
  s využitím  projektu  PIKE  pokračovat  v  popisu  činností  úřadu,  identifikace,  hodnocení  a 
řízení rizik v jednotlivých útvarech 
  pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a 
podmínky vztahující se k VŘKS 
  pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat 
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole 
  průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů 
 
4.  Zhodnocení VŘKS 
Hodnocení  vychází  z informací  a  poznatků  získaných  při  auditních  šetřeních,  při  poskytování 
metodické  pomoci  a  obecném  působení  interních  auditorů  v úřadě.  Řídící  kontrola  je  zcela  
v  kompetenci  vedoucích  odborů  a  oddělení.  Spolu  s  činností  OIA  tvoří  základní  pilíře  VŘKS. 
V přiměřené míře plní funkci danou zákonem o finanční kontrole.  
Je  účelné  dále  zdokonalovat  účinnost  jednotlivých  kontrolních  mechanismů.  Procesní  přístup 
k řízení úřadu může přispět ke zvýšení transparentnosti výkonných i kontrolních činností. 
 
B)  Zhodnocení  výsledků  veřejnosprávních  kontrol  vykonávaných  podle  §  8,  §  9,  § 11  a 
následujících dle zákona o finanční kontrole 
 
Podle  ustanovení  zákona  o  finanční  kontrole  provádějí  jednotlivé  odbory  KÚ  LK,  které  jsou 
dle Organizačního  řádu  oprávněny  poskytovat  finanční  prostředky  schválené  zastupitelstvem  LK 
z jeho  rozpočtu,  řídící  kontroly  a  to  zejména  kontroly  čerpání  dotací  z peněžních  fondů  LK 
(v samostatné  působnosti),  tj.  z  Fondu  investic,  Grantového  fondu,  Fondu  požární  ochrany, 
Krizového  fondu,  Fondu  ochrany  vod,  Lesnického  fondu,  Fondu  kulturního  dědictví,  ale  i  dotací 
projektů spolufinancovaných z Evropské unie, kde financování projektu probíhá tzv. „grantovým“ 
způsobem  nebo  systémem  „Partnerství“.  Kraj  finanční  prostředky  na projekty  spolufinancované 
z Evropské unie rozděluje na základě zveřejňovaných výzev, kde schválení přidělených prostředků 
jednotlivým účastníkům (fyzické osoby i právnické osoby, podnikatelské – např. a.s., s.r.o., v.o.s., i 
nepodnikatelské subjekty – občanská sdružení, příspěvkové organizace a jiné neziskové subjekty) a 
jejich  projektům  podléhá  schválení  Zastupitelstva  kraje.  Kraj  poskytuje  tyto  finanční  prostředky 
na základě  písemné  smlouvy  o poskytnutí  např.  grantu,  kde  jsou  závazně  stanoveny  podmínky 
čerpání  včetně  finanční  spoluúčasti  vybraného  účastníka,  stanovení  monitorovacích  ukazatelů  a 
zároveň povinnosti vyplývající z této finanční spoluúčasti v případě porušení smlouvy.      


 
Na  základě  počtu  1 169  veřejnosprávních  kontrol  (tj.  o  výsledku  kontroly  je  písemný  protokol), 
které proběhly v roce 2010, lze konstatovat, že v kontrolovaných organizacích (zejména u krajem 
zřízených příspěvkových organizací, u příjemců poskytnutých dotací) jsou zavedeny funkční řídící 
kontroly  tak,  aby  odpovídaly  požadavkům  zákona  o finanční  kontrole.  Odpovědnost  jednotlivých 
odborů  vykonávajících  kontrolu  v samostatné  i  v přenesené  působnosti  vyplývá  z  Organizačního 
řádu kraje. 
 
 
Tabulka udává přehled o kontrolní činnosti  KÚ podle jednotlivých odborů takto:  
 
Počet kontrol 
Odbor KÚ LK 
37 
1 - kancelář hejtmana 
61 
2 - regionálního rozvoje a evrop. projektů (spolu s OK 
16, včetně 3 s OŠMTS) 

3  –  ekonomický  (spolu  s právním  odborem  17,  s OK 
1) 
70 
4  -  školství,  mládeže,  tělovýchovy  a  sportu  (spolu  
s ORREP 3) 
44 
5 - sociálních věcí 
326 
6 - dopravy (305 kontrol u autodopravců) 
48 
7 - kultury, památkové péče a cestovního ruchu 
14 
8 - životního prostředí a zemědělství 
15 
9 - zdravotnictví 
17 
10 – právní (ve spolupráci s ekonomickým odborem)  
15 
11 - územního plánování a stavebního řádu 

12 - informatiky 
177 
13 - správní (108 cenových kontrol) 

14 - investic a správy nemovitého majetku 

15 - kancelář ředitele (včetně 1 s OK) 
340 
16 - kontroly (včetně 16 kontrol ve spolupráci s ORREF, 
1 s KŘ, 2 s OŠMTS a 1 s EO) 
z toho: 297 přezkoumání hospodaření ÚSC a DSO 

oddělení interního auditu, oddělení sekretariát ředitele 
1 169 
Celkem kontrolních akcí  
 
 
 
 


Systém  a  způsoby  provádění  veřejnosprávních  kontrol  v rámci  LK  a  KÚ  LK  podle  zákona 
o finanční  kontrole  jsou  upraveny  v  Kontrolním  řádu.  Odbor  kontroly  zpracovává  plán  kontrolní 
činnosti  úřadu  na  každé  pololetí  na  základě  návrhů  plánů  kontrolní  činnosti  předložených 
jednotlivými  věcně  příslušnými  odbory  a  z podnětů  hejtmana,  členů  Rady  kraje  nebo  ředitele 
krajského úřadu. Vedoucí kontrolního orgánu a jeho členové jsou jmenováni ředitelem úřadu z řad 
zaměstnanců  jednotlivých  odborů.  Odbor  kontroly  KÚLK  vede  „centrální“  evidenci  kontrolních 
protokolů  dle  věcně  příslušných  odborů  a  pravidelně  pololetně  vyhodnocuje  plnění  kontrolní 
činnosti  krajského  úřadu,  jež  pak  jako  písemnou  informaci  předkládá  radě  kraje  k projednání  a 
seznámení.  
 
Pouze v jedné příspěvkové organizaci byl zřízen funkční útvar interního auditu ve smyslu zákona 
o finanční kontrole, a to u Krajské správy silnic Libereckého kraje.  
 
Krajský  úřad  provádí  kontrolní  činnost,  jak  již  bylo  zmíněno,  v  samostatné  působnosti  a 
v přenesené působnosti. 
 
V samostatné působnosti
 jsou prováděny následující typy kontrol: 
 
1.  řídící  –  dle  §  25  odst.  4,  §  26  a  následujících  zákona  č.  320/2001  Sb.,  o finanční  kontrole 
v platném  znění    -    vnitřní    kontroly.  Za  tyto  kontroly  zodpovídá  ředitel  a  všichni  vedoucí 
odborů KÚ LK dle platného Organizačního řádu. 
 
Jejich  předmětem  je  kontrola  nakládání se  svěřenými,  či  přidělenými  finančními  prostředky 
příslušnému odboru, resp. zda při uskutečňování finančních operací: 
–  jsou  dodržovány  stanovené  podmínky  a  postupy  při  uskutečňování,  vypořádávání  a 
vyúčtování schválených operací, 
–  se finanční operace přizpůsobují změnám ekonomických, právních, provozních a jiných 
podmínek a novým rizikům, 
–  se provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích 
a automatizovaných informačních systémech, 
–  a  zda  se  zajišťuje  včasná  příprava  stanovených  finančních,  účetních  a  jiných  výkazů, 
hlášení a zpráv.  
 
Při řídící kontrole se zjišťuje a vyhodnocuje zejména, zda: 
–  údaje  o  hospodaření  s  veřejnými  prostředky věrně zobrazují zdroje,  stav a  pohyb 
veřejných  prostředků  a  zda  tyto  údaje  odpovídají  skutečnostem  rozhodným  
pro uskutečnění veřejných   příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, 
–  přezkoumávané  operace  jsou  v  souladu  s  právními  předpisy,  schválenými  rozpočty, 
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci 
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, 
–  opatření  přijatá    příslušnými    orgány    veřejné  správy,  včetně  opatření  k  odstranění, 
zmírnění nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna. 
 
Při  uvedených  kontrolách  se  kontrolující  řídí  platnými  interními  předpisy,  zejména  k oběhu 
účetních  dokladů  
a  pravidly  zakotvenými  ve statutech  a  zásadách  odpovídajících  účelových 
fondů LK
 
 
2.  finanční – 
dle § 9 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., u příspěvkových organizací (dále PO), jejichž 
zřizovatelem  je  kraj  a  za  provádění  těchto  finančních  –  veřejnosprávních  kontrol  odpovídá 
odbor kontroly ve spolupráci s odvětvovými odbory krajského úřadu. Odbor školství, mládeže, 


tělovýchovy  a  sportu  odpovídá  za  provádění  finančních  -  veřejnosprávních  kontrol 
u příspěvkových organizací kraje v resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu. 
 
Předmětem veřejnosprávní kontroly u PO kraje je s ohledem na hodnocení rizik při výběru námětů 
pro zařazení do plánu zejména: 
  rozpočet a jeho plnění, 
  dotace,  příspěvky,  návratné  finanční  výpomoci  a  další  prostředky  poskytnuté  z rozpočtu 
kraje,  
  dotace ze státního rozpočtu, 
  dotace  ze  státních  fondů  (§  10  zákona  č.  250/2000  Sb.,  rozpočtová  pravidla,  ve  znění 
pozdějších předpisů), 
  dotace ze strukturálních fondů. 
 
Dále se kontrolní skupina zaměří dle obsahu kontroly například: 
  na ověření, zda údaje vykázané ve finančních, účetních a jiných výkazech věrně zobrazují 
majetek, zdroje jeho financování a hospodaření, 
  na prověření a hodnocení systému zajištění výnosů (příjmů) včetně vymáhání pohledávek, 
  na kontrolu nakládání s majetkem PO (včetně zásob), 
  na  zkoumání  efektivnosti,  hospodárnosti  a  účelnosti  operací,  na  zajištění  ochrany 
veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem a dalším nedostatkům, 
  na kontrolu účinnosti vnitřního kontrolního systému, 
  na kontrolu plnění podmínek při čerpání účelových dotací apod. 
 
3.  finanční – dle § 9 odst. 2 a §13a zákona č. 320/2001 Sb., kontrola použití finančních prostředků 
poskytnutých  z  grantových  programů,  účelových  peněžních  fondů  nebo  jiných  rozpočtových 
položek  kraje  a  audit  prostředků  poskytnutých  krajem  prostřednictvím  programů 
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Za provádění těchto kontrol odpovídá příslušný 
odbor KÚ LK. Kontrola má tři fáze – předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu.  
 
a)  u  žadatelů  o  veřejnou  finanční  podporu  nebo  u  příjemců  veřejné  finanční  podpory,  (zejména 
finanční  kontrola  programů  z Grantového  fondu  a  ostatních  účelových  peněžních  fondů 
Libereckého  kraje,  tj.  Fondu  požární  ochrany,  Krizového  fondu,  Fondu  ochrany  vod, 
Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví i Sociálního fondu v souladu s platnými statuty a 
zásadami peněžních fondů). 
 
LK zřizuje účelové peněžní fondy v souladu s ustanoveními § 14 zákona č. 129/2000Sb., o krajích, 
ve znění  pozdějších předpisů  a § 5 zákona č. 250/2000  Sb., o rozpočtových pravidlech územních 
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a vybraných speciálních zákonů a to zejména Grantový fond 
(včetně  nového  programu  G  99  –  akce  financované  z rozhodnutí  Rady  LK  a  Zastupitelstva  LK), 
Fond požární ochrany, Krizový fond, Fond ochrany vod, Lesnický fond a Fond kulturního dědictví 
LK.  Finanční  prostředky  těchto  fondů  jsou  tvořeny  a  čerpány  v souladu  s jednotlivými  platnými 
Statuty (případně Zásadami) jednotlivých konkrétních fondů LK a v souladu s interními předpisy. 
 
Za  věcnou  a  obsahovou  stránku  jednotlivých  programů  či  projektů  konkrétních  fondů  LK 
odpovídají  správci  programů.  Správci  programů  jsou  současně  i  správci  finančních  prostředků 
pro daný resort a příkazci finančních operací. Za řádné vedení účetní evidence a finanční správu, tj. 
převod  finančních  prostředků  dle  dispozic  příkazce  a  správce,  odpovídá  ekonomický  odbor. 
O čerpání  dle  jednotlivých  titulů  u ostatních  fondů  LK  vede  samostatnou  evidenci  správce  – 
příkazce  jednotlivých  fondů.  Za  provádění  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  poskytnutí  a 
čerpání  prostředků  z fondů  odpovídají  příslušní  příkazci  operací  a  jimi  určení  správci  rozpočtu  i 


v souladu  s  Organizačním  řádem.Veřejnosprávní  kontrolu  dodržování  obecně  závazných  právních 
předpisů,  interních  předpisů  a  podmínek  využití  prostředků  fondů  LK  provádí  zejména  správce 
fondu, nebo na základě pověření jiný odbor KÚ LK. 
 
Dle  metodiky  k Programu  G99  je  správcem  programu  Rada  LK.  Správcem  finančních  prostředků 
(dotace) je příslušný odbor KÚ LK, do jehož působnosti schválená žádost věcně spadá. 
 
b)  u  žadatelů  o  dotace  a  u  příjemců  dotací  poskytnutých  krajem  prostřednictvím  programů 
spolufinancovaných  z rozpočtu  Evropské  unie  (dále  jen  EU)  v  souladu  s platnými  interními 
předpisy. 
 
Kontroly jsou rozděleny do tří etap: 
 
1.  předběžná  kontrola  (ex  ante),  při  které  kontrolní  orgány  posuzují,  zda  plánované  a 
připravované  operace  odpovídají  stanoveným  úkolům  veřejné  správy  a  jsou  v souladu 
s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo 
jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky, 
 
2.  průběžná kontrola (interim), při které kontrolní orgány prověřují, zda příjemci 
  
  dodržují  stanovené  podmínky  a  postupy  při  uskutečňování,  vypořádávání  a  vyúčtování 
schválených operací, 
  přizpůsobují  uskutečňování  operací  při  změnách  ekonomických,  právních,  provozních  a 
jiných podmínek novým rizikům, 
  provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a 
automatizovaných informačních systémech, a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených 
finančních, účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv, 
 
3.  následná  kontrola  (ex  post),  při  které  kontrolní  orgány  zkoumají  a  vyhodnocují 
u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda 
 
  údaje  o  hospodaření  s  veřejnými  prostředky  věrně  zobrazují  zdroje,  stav  a  pohyb 
veřejných  prostředků  a  zda  tyto  údaje  odpovídají  skutečnostem,  rozhodným 
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky, 
  přezkoumávané  operace  jsou  v  souladu  s  právními  předpisy,  schválenými  rozpočty, 
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci 
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, 
  opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění 
nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna, 
  v případě  kontrol  udržitelnosti  projektů  zejména  plnění  stanovených  monitorovacích 
ukazatelů, evidence a archivace platných účetních dokladů. 
 
Zapojení jednotlivých subjektů oprávněných ke kontrole a kontrola projektů realizovaných: 
 
–  v  grantových  schématech  Společného  regionálního  operačního  programu  (dále  jen 
SROP)  se  řídí  aktuální  verzí  Prováděcí  směrnice  Rady  LK  pro  grantová  schémata 
zaváděná  v rámci  SROP  na léta  2004  -  2006  v  platné  k výzvě,  ve  které  byl  projekt 
předložen.  Odbor  regionálního  rozvoje  a  evropských  projektů  zajišťuje  udržitelnost 
grantových  schémat  v LK,  realizovaných  v rámci  SROPu.  Kontroly  předběžné  a 
průběžné zajišťuje odbor regionálního rozvoje a  evropských projektů – oddělení řízení 


grantových  schémat  (dále  jen  OŘGS).    Následné  kontroly  projektů  zajišťuje  (OŘGS) 
ve spolupráci s odborem kontroly (oddělení kontroly evropských fondů – OKEF). 
 
Rada  Libereckého  kraje  schválila  již  v roce  2006  prováděcí  směrnici  pro  4.  kolo  grantových 
schémat  zaváděných  v rámci  SROP  České  republiky  na  léta  2004  –  2006.  Tato  směrnice 
jednoznačně určuje postup při poskytování finančních prostředků z grantových schémat, od data 1. 
9. 2006. Pro akce předložené před tímto datem zůstává v platnosti směrnice č. 02/04 resp. 06/05 a 
11/05. Na grantová schémata v rámci SROP se v roce 2010 prováděly pouze kontroly udržitelnosti 
(v počtu 16) – OŘGS ve spolupráci s OKEF. 
 
Kontroly udržitelnosti proběhly bez závažných problémů a nedostatky drobného charakteru (např. 
nedoložení některých dokladů), které byly řešeny operativně. Lze konstatovat, že i přes nedostatky 
při předkládaní  monitorovacích  zpráv  končí  kontroly  pozitivním  výsledkem,  neboť  v důsledku 
kontrolních  zjištění  odboru  kontroly  při  kontrolách  ex-post  jsou  nedostatky  v určeném  termínu 
odstraňovány. Jedná se zejména o následující chyby v účetní evidenci projektů: 
 
  Účetní  evidence  jednotlivých  akcí  SROP  nebyla  vedena  odděleně  a  komplexně 
v souladu se zákonem o účetnictví a s vnitřním předpisem, ale pouze u vybraného 
účtu tř. 0, v důsledku neoddělené účetní evidence nebyla plně zajištěna podmínka 
archivace originálních účetních dokladů a veškeré dokumentace po dobu 10-ti let. 
  Účetnictví  bylo  zpracováváno  dodavatelsky  firmou    -  předložené  účetní  doklady 
nebyly  vždy  v souladu  s  §  11  a  §  33a  zákona  č.  563/  1991  Sb.,  o  účetnictví, 
zejména  chybějící  podpisy  dvou  rozdílných  za  formální  správnost  včetně  účetní 
kontace. 
  Účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. datum účetního 
případu,  věcný  obsah  účetního  případu  –  v důsledku  čehož  nejde  posoudit 
hospodárnost, účelnost a efektivitu. 
  Existence  zaměnitelného  interního  číslování  účetních  dokladů  ve  vazbě 
na předkládané účetnictví (včetně ověřujícího razítka  OŘGS pro projekty SROPu). 
  Doklady  osvědčující  pořízení  občerstvení  v rámci  přednášek  projektu 
neobsahovaly položkový rozpis. 
  Nebyly  doloženy  původní  pracovní  smlouvy  (nikoliv  pouze  dodatky  rozpis 
zaplaceného zboží. 
  Výkazy práce neměly zřetelně vyznačen rozsah práce v hodinách i v Kč (na hodinu 
či na měsíc). 
  Nedostatečná evidence dodavatelů v knize došlých faktur. 
  Pořizování  neúplných  fotokopií  dokladů  v důsledku  oddělené  účetní  evidence 
grantů od vlastního účetnictví příjemce dotace. 
  Neúplná složka projektu – chybějící monitorovací zprávy. 
 
–  v  globálních  grantech  Operačního  programu  vzdělávání  pro  konkurenceschopnost 
v období 2007 - 2013 se řídí aktuální verzí Směrnice Operačního programu Vzdělávání 
pro konkurenceschopnost – Globální granty v LK a platnou verzí Příručky pro kontrolu 
projektů  OP  VK.  Veřejnoprávní  kontrola  se  provádí  formou  auditu  podle  předpisů 
Evropského  společenství.  Kontroly  předběžné  a  průběžné  zajišťuje  odbor  regionálního 
rozvoje a evropských projektů – oddělení řízení grantových schémat (dále jen OŘGS). 
OŘGS  provádí  kontroly  jednotlivých  GP  ve spolupráci  s  odborem  školství,  mládeže, 
tělovýchovy a sportu (administrativní – kontrola monitorovacích zpráv a žádostí o platbu 
a  kontroly  na  místě  –  kontrola  archivace,  vedení  účetnictví,  plnění  věcné  stránky). 
Následné kontroly projektů zajišťuje (OŘGS) ve spolupráci s odborem kontroly. 
10 

 
–  v individuálních projektech z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost 
v období  2007  -  2013  se  řídí  aktuální  verzí  Příruček  pro  kontrolu  projektů  OP  LZZ. 
Veřejnoprávní  kontrola  se  provádí  formou  auditu  podle  předpisů  Evropského 
společenství. Kontroly předběžné a průběžné provádějí zaměstnanci příslušného odboru 
KÚ  LK. Kontroly následné  budou provádět rovněž uvedení  zaměstnanci  ve spolupráci 
s odborem kontroly – OKEF. V roce 2010 bylo odborem sociálních věcí zkontrolováno 
8  projektu  IP  I.,  kde  bylo  uloženo  celkem  88  nápravných  opatření,  přijato  bylo  6 
námitek,  kterým  bylo  vyhověno.  Ve  sledovaném  období  proběhl  dozor  MPSV  ČR 
nad průběhem  Projektu  IP  I.  a  bylo  uloženo  kraji  celkem  14  opatření,  na  jejichž 
odstranění se průběžně pracuje. 
 
  V termínu od 29. 4. 2010 do 12. 5. 2010 byl proveden společností Deloitte Audit, 
s.r.o.  Praha  závěrečný  audit  projektu  „CZ0061  –  Revitalizace  školních  hřišť  a 
jejich  vybavení  na  území  Libereckého  kraje  –  2.  etapa“
,  který  je 
spolufinancován  z Finančních  mechanismů  EHP/Norska.  Projekt  byl  v roce  2009 
ukončen,  celkové  náklady  projektu  činily  11 896  tis.  Kč.  Na  základě  Zprávy 
ze závěrečného  auditu  projektu  byla  uložena  nápravná  opatření  s malou  mírou 
významnosti  –  označit  nesprávně  označené  herní  prvky  v souladu  s čl.  7.1.  ČSN 
1176-1  (splněno  dne  8.  7.  2010),  upravit  ustanovení  týkající  se  poskytnutí 
podkladů  týkajících  se  projektu  ve  smlouvě  s dodavatelem  herních  prvků 
(upraveno Dodatkem č. 2 ke Smlouvě o dílo č. OLP/2892/2008 ze dne 10. 8. 2010) 
a doložit upřesnění referencí dodavatele herních prvků (splněno dne 29. 7. 2010).  
  Z kapitoly  923  04  –  Spolufinancování  EU  byla  poskytnuta  dotace  na  zajištění 
udržitelnosti  projektu  „SROP  IP  –  3.1.  Regionální  Informační  Systém 
o uplatnění  Absolventů  škol  na  trhu  práce  (RISA)  –  udržitelnost  projektu“
 
ve výši  585  tis.  Kč,  u  které  byla  provedena  následná  kontrola.  U  tohoto  projektu 
byla  dne  13.  5.  2010  provedena  Centrem  regionálního  rozvoje,  NUTS  II 
Severovýchod,  Liberec  fyzická  kontrola  v souvislosti  s ukončením  období 
udržitelnosti  projektu.  Nedostatky  nebyly  zjištěny.  Kopie  Zápisu  z fyzické 
kontroly je přiložena. 
 
Veřejnosprávní  kontrola  se  provádí  i  formou  auditu.  Předmětem  auditu  je  ověřování  účinného 
fungování  řídícího  a  kontrolního  systému  u příjemce  prostředků  a  ověřování  vykázaných  výdajů 
na vhodném  vzorku  operací  při realizaci  programů  spolufinancovaných  z   EU.  Projektové  období 
2007 – 2013 je podrobněji specifikováno v interních předpisech LK, zejména Směrnice rady kraje 
č.  4/2010  k Operačnímu  programu  Vzdělávání  pro  konkurenceschopnost  –  Globální  granty 
v Libereckém  kraji,  jež  byla  schválena  radou  kraje  usnesením  č.  19097/RK  dne  6.  9.  2010.  Tato 
směrnice nahradila Směrnici OP VK – Globální granty v LK, verze 03 schválenou radou kraje dne 
13. 1. 2009 usnesením č. 18/09/RK. LK plní roli zprostředkujícího subjektu v rámci oblastí podpory 
OP VK: 
 
  1.1  Zvyšování  kvality  ve  vzdělávání  –  Globální  grant  CZ.1.07/1.1.09  Zvyšování 
kvality  ve  vzdělávání  v LK,  ve  sledovaném  období  provedeno  21  fyzických 
kontrol na místě – z toho 16 předběžných a 5 průběžných. 
  1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími 
potřebami – Globální grant CZ.1.07/1.2.04 Rovné příležitosti ve vzdělávání v LK, 
ve  sledovaném  období  provedeno  5  fyzických  kontrol  na  místě  –  z toho  2 
předběžné a 3 průběžné.  
11 

  1.3  Další  vzdělávání  pracovníků  škol  a  školských  zařízení  –  Globální  grant 
CZ.1.07/1.3.03  Další  vzdělávání  pracovníků  škol  a  školských  zařízení  v LK, 
ve sledovaném  období  provedeno  9  fyzických  kontrol  na  místě  –  z toho  7 
předběžných a 2 průběžné. 
  3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání – Globální grant CZ.1.07/3.2.01 Podpora 
nabídky  dalšího  vzdělávání  v LK,  ve  sledovaném  období  provedeno  2  fyzických 
kontroly na místě předběžné. 
 
Výsledkem  průběžných  kontrol  byla  většinou  administrativní  pochybení,  např.  v archivaci 
dokumentace – chybějící originály dokumentů, chybná loga a označení projektů, neaktuální vnitřní 
předpisy,  účetní  doklady  neměly  náležitosti  dle  §  8  a  §  11  zákona  o  účetnictví,  administrativní 
pochybení při zadávání veřejných zakázek apod. Nedostatky byly postupně odstraněny.  
Pouze  u  kontroly  projektu  CZ.1.07/1.1.09/02.0049  byla  na  základě  kontrolních  zjištění  vyměřena 
sankce ve výši 37 tis. Kč za nedodržení podmínek smlouvy, čl. 7. odst. 6. Dále kontrola projektu  
CZ.1.07/1.2.04/01.0011  odhalila  nezpůsobilé  výdaje  ve  výši  86  tis.  Kč  a  tato  částka  byla 
nahlášena  jako  nesrovnalost  v srpnu  2010  na  řídící  orgán.  V průběhu  roku  proběhla  kontrola 
řídícího orgánu MŠMT, odbor interního auditu, jejímž předmětem kontroly bylo ověření zajištění 
v rámci  zprostředkování  celého  projektu  spolehlivých  účetních  systémů,  systémů  monitorování  a 
systému finančního výkaznictví v elektronické podobě. Nebyla zjištěna žádná pochybení. 
 
Předběžné  kontroly  směřovaly  k ověření  existence  subjektu  žádajícího  o  dotaci,  k ověření 
správnosti účtování a vykazování účetní závěrky atd. – nebyly zjištěny nedostatky. 
 
–  Kontrolu  prostředků  poskytnutých  Libereckým  krajem  (dále  jen  LK)  prostřednictvím 
programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie na projektové období 2004 až 
2006  zajišťuje  odbor  sociálních  věcí  ve  spolupráci  s odborem  kontroly  a  odbor 
regionálního  rozvoje  a  evropských  projektů  ve  spolupráci  s   odborem  kontroly  a 
odborem školství, mládeže, tělovýchovy a sportu. Při své činnosti se řídí podmínkami, 
stanovenými  řídícím  orgánem  nebo  jinou  odpovědnou  osobou  a  obecně  platnou 
metodikou vypracovanou ústředními orgány státu a platnými Směrnicemi Rady LK. 
 
–  Liberecký kraj  je projektovým  partnerem  projektu CROSS-DATA spolufinancovaného 
z programu přeshraniční spolupráce Cíl 3 -Sasko- Česko (122 tis. Kč). 
 
4.  hospodaření  –  dle  ustanovení  §  15  odst.  2  zákona  č.  250/2000  Sb.,  u  Libereckým    krajem 
zřízených nebo založených právnických osob (tj. a. s. případně s. r. o.).  
 
Základní  kontrola  hospodaření  založených  právnických  osob  je  prováděna  prostřednictvím 
jmenovaných zástupců LK v řídících a kontrolních orgánech v souladu s platnými ustanoveními 
obchodního  zákoníku.  Na  základě  rozhodnutí  Rady  LK  lze  provést  mimořádnou  kontrolu 
hospodaření  založené  právnické  osoby  v rozsahu  a  způsobem  běžným  u  kontrol  zřízených 
příspěvkových organizací LK. 
 
V přenesené  působnosti  jsou  prováděny  následující  kontroly  a  za  jejich  provádění  odpovídají 
příslušní vedoucí odborů podle platného Organizačního řádu KÚ LK: 
 
a)  kontroly  výkonu  přenesené  působnosti,  svěřené  orgánům  obcí  dle  §  129  odst.  1  zákona  č. 
128/2000 Sb., o obcích v platném znění,  
 
12 

b)  kontroly podle § 73b zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších 
předpisů, 
 
c)  přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí podle zákona č. 420/2004 Sb., 
o  přezkoumávání  hospodaření  obcí  a  dobrovolných  svazků  obcí  (dále  jen  DSO),  ve  znění 
pozdějších předpisů které o přezkoumání svého  hospodaření  za uplynulý rok krajský  úřad 
požádají.  Předmět  přezkoumání  hospodaření  územních  samosprávných  celků  a  DSO  je 
upraven  zákonem  č.  420/2004  Sb.  a  změnami,  provedenými  zákony  č.  413/2005  Sb., 
ve znění pozdějších předpisů a č. 138/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, 
 
d)  kontroly  podle  §  81  odst.  1  zákona  č.  56/2001  Sb.,  o  podmínkách  provozu  vozidel 
na pozemních  komunikacích  v plat.  znění  –  tj.  státní  odborný  dozor  u  stanic  technické 
kontroly (činnost kontrolních techniků), 
 
e)  kontroly školících středisek řidičů podle § 53 a násl. zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a 
zdokonalování  odborné  způsobilosti  k  řízení  motorových  vozidel,  ve  znění  pozdějších 
předpisů – státní dozor nad činností lektorů školení, 
 
f)  kontrola  –  inspekce  kvality  poskytovaných  sociálních  služeb  podle  §  97  a  násl.  zákona  č. 
108/2006 Sb., o sociálních službách v plat. znění u poskytovatelů sociálních služeb, kterým 
bylo vydáno rozhodnutí o registraci, a u poskytovatelů sociálních služeb uvedených v § 84 
cit. zákona a kontrola registračních podmínek dle §  78 a násl. cit. zákona, 
 
g)  kontrola  plnění  podmínek  stanovených  pro  registraci  u  poskytovatelů  sociálních  služeb, 
kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci dle § 82a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních 
službách, ve znění pozdějších předpisů, 
 
h)  kontrola obecních a soukromých škol podle § 161 odst. 6 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., 
(školský  zákon)  ve  znění  pozdějších  předpisů  a  zákona  č.  306/1999  Sb.,  o  poskytování 
dotací  soukromým  školám,  předškolním  a  školským  zařízením,  ve  znění  pozdějších 
předpisů, 
 
i)  kontroly  podle  §  7  odst.  1  písm.  g)  zákona  č.  40/1995  Sb.,  o  regulaci  reklamy,  ve  znění 
pozdějších  předpisů  –  správní  dozor  u  podnikatelských  subjektů  v postavení  zadavatelů, 
zpracovatelů a šiřitelů reklamy, 
 
j)  cenové kontroly podle § 4 odst. 2 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti 
cen, ve znění  pozdějších předpisů a podle § 14 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, 
ve znění  pozdějších  předpisů  –  správní  dozor  u  podnikatelských  subjektů  se  zaměřením 
na plnění povinností podle § 11 a § 13 odst. 2 zákona o cenách, 
 
k)  kontroly prováděné dle § 4 odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení, 
ve  znění  pozdějších  předpisů  a  o  změně  některých  souvisejících  zákonů  –  pravidelné 
kontroly matričních úřadů obcí s rozšířenou působností, 
 
l)  kontroly  podle  §  24  odst.  1  zákona  č.  117/2001  Sb.,  o  veřejných  sbírkách,  ve  znění 
pozdějších předpisů a o změně některých zákonů – kontrola a dozor nad konáním sbírek, 
 
m) kontroly dodržování právních předpisů na úseku ochrany životního prostředí, 
 
13 

n)  kontroly nestátních zdravotnických zařízení dle § 8 a §17 zákona č. 160/92 Sb., o zdravotní 
péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a dle § 10, § 32, 
§ 34 zákona č. 167/98 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů,  
 
o)  kontroly OÚ/MÚ -  kontroly přestupků na úseku zdravotnictví dle § 29, § 29a, § 30 zákona 
č. 200/90 Sb. o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů; správní řízení dle § 24 zákona č. 
379/05 Sb., protikuřácký zákon, ve znění pozdějších předpisů; dle §41 zákona č. 164/01 Sb., 
lázeňský  zákon,  ve  znění  pozdějších  předpisů;  dle  §  13  a  §  34  zákona  č.  167/98  Sb., 
o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů. 
 
V průběhu  roku  2010  byly  provedeny  různými  ministerstvy  dozory  nad  výkonem  přenesené 
působnosti bez zjištění nedostatků (s výjimkou sociálních věcí) a to na odborech: 
 
  sociálních  věcí  –  MPSV  ČR  dozor  nad  výkonem  přiznání  sociálních  dávek,  státní 
sociální  podpory,  sociálně  –  právní  ochranou  dětí  a  výkonem  sociálních  služeb  a 
NKÚ kontrola evidence grantů 
  právním – MF ČR – dozor nad dodržováním zákona o místních poplatcích a MV ČR 
dozorová činnost dle zákona o krajích 
  správním – MV ČR – dozor nad správou agendy matrik, státního občanství a s tím 
spojené agendy a výkon správní činnosti občanských průkazů a cestovních dokladů 
  zdravotnictví – MZ ČR. 
 
Finanční kontroly u příspěvkových organizací  LK (dále jen PO) 
K provádění finančních kontrol u PO byl na základě platného Organizačního řádu KÚ LK pověřen 
zejména  odbor  kontroly  samostatně  i  ve  spolupráci  s jednotlivými  odbory  (např.  odbor  školství, 
odbor sociálních věcí), do jejichž kompetence spadají zřizované příspěvkové organizace. 
  
V roce  2010  bylo  v rámci  výkonu  samostatné  působnosti  odborem  kontroly  provedeno  celkem  25 
veřejnosprávních  fyzických  kontrol  na místě  u příspěvkových  organizací  kraje,  z toho  11  bylo 
z podnětu  Rady  kraje  následných  a  1  mimořádná.  Dále  odbor  školství  uskutečnil  samostatně  11 
finančních kontrol zřízených PO v rámci odvětvového odboru, kde se podobně jako odbor kontroly 
soustředil  na  kontrolu  hospodaření  a  dále  i  na kontrolu  správnosti  čerpání  přímých  nákladů 
dle školského 
zákona.  Dvě  kontroly  provedl  školský  odbor  a  jednu  ekonomický 
pod vedením odboru kontroly (jednalo se o kontroly Střední průmyslové školy sklářské – OSMTS a 
EO a Gymnáziua a Střední odborné školy Jilemnice – pouze OŠMTS).  
Výstupy  (protokoly)  z veřejnosprávních  finančních  kontrol  v rámci  samostatné  působnosti  jsou 
projednávány  Radou  kraje,  jakožto  orgánem  zřizovatele  resp.  poskytovatele  veřejných  prostředků 
kontrolovaného  subjektu.  V návaznosti  na  výsledky  kontrol  jsou  Radou  kraje  přijímána  opatření 
k odstranění zjištěných nedostatků z kontrol včetně následných fyzických kontrol na místě. 
 
Nejzávažnější nedostatky, které se vyskytly u příspěvkových organizací LK v důsledku vykonané 
komplexní kontroly hospodaření, byly zejména: 
  nedostatky v evidenci a archivaci veškerých smluv, nebyl vytvořen „centrální registr smluv“ 
s jasným popisem odpovědnosti ve vnitřních normách,  
  vnitřní předpisy nebyly aktualizovány na platné právní normy a skutečný stav organizace, 
zejména  bylo  nutné  doplnit  a  aktualizovat  –  účtový  rozvrh,  seznam  používaných  účetních 
knih a jejich souvislých, vzestupných a nezaměnitelných číselných řad, číselník středisek a 
skladů,  podpisové  vzory,  doplnit  oběh  účetních  dokladů  i  o způsob  účetní  evidence 
jednotlivých  účetních  agend  (např.  evidence  a  účtování  vydaných  faktur,  majetku  včetně 
14 

podrozvahy, evidence smluv a objednávek, průkazná evidence depozit a pokladní hotovosti 
klientů, účtování hlavní a doplňkové činnosti,  vnitřní předpis o časovém rozlišení, způsob a 
místo  archivace  účetních  dokladů  apod.)  -  a  v návaznosti  na  to  nutnost  revidovat  vnitřní 
kontrolní systém,   
  není prováděna pravidelná aktualizace cenových kalkulací výrobků a služeb, dle nichž jsou  
stanovovány platné ceníky,  
  chybné účtování tvorby i čerpání fondů, 
  chybné účtování o zásobách způsobem A (bez použití účtu 111), nesprávná evidence zásob 
typu B, 
  neúčtování o operativní evidenci vlastního majetku, ale i cizího majetku na podrozvahových 
účtech, 
  nebylo účtováno o veškerých účetních případech v souladu se zákonem 563 § 8 odst. 5 tj. 
srozumitelně,  jednotlivě  a  v souvislostech,  zejména  o pohledávkách  za  ošetřovné  klientů, 
o pokladní hotovosti klientů, o depozitech klientů, o pronájmech v doplňkové činnosti, 
  nebylo  účtováno  o  přijatých  i  vydaných  zálohách  v souladu  s platnými  Českými  účetními 
standardy a s § 4 odst. 8 zákona o účetnictví, 
  pochybení při zveřejňování, průběhu výběru dodavatelů pro zadavatele veřejných zakázek, 
  chybné účtování o závazcích a pohledávkách za zaměstnanci, 
  nesprávné  vykazování  hlavní  a  doplňkové  činnosti  a  v důsledku  toho  chyby  v daňovém 
přiznání k příjmu právnických osob, 
  nebyly aktualizovány cenové kalkulace doplňkové činnosti,  
  účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. neobsahovaly označení 
účetního období, podpisy dvou rozdílných zodpovědných osob, 
  nebyla provedena a doložena fyzická inventarizace majetkových účtů a zásob v souladu s § 
29 a § 30 zákona o účetnictví, zejména chybné náležitosti inventurních soupisů, opakované 
neproúčtování  existujících  inventarizačních  rozdílů  do  účetního  období  s nímž  věcně  a 
časově souvisí,  nebyla  správně provedena dokladová inventura veškerých účtů   závazků a 
pohledávek atd., 
  vyřazovací a zařazovací protokoly nebyly podepisovány odpovědnými zaměstnanci, 
  nebyl  zdůvodněn  v příloze  k roční  účetní  závěrce  (v  souladu  s  §  7  odst.  5  zákona 
o účetnictví) důvod  nedostatečného  finančního  krytí  fondů,  krátkodobých  závazků  a 
vykázaného výsledku hospodaření. 
 
Veřejnosprávní kontroly u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory 
Dále  jsou  prováděny  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  u žadatelů  a  příjemců  veřejné 
finanční podpory ve smyslu § 3 odst. 2 zákona o finanční kontrole (jedná se zejména o dodržování 
účelovosti  poskytnutých  prostředků)  odvětvovými  odbory  KÚ  LK.  O  výsledcích  kontrol  jsou 
většinou sepisovány protokoly, čerpané prostředky jsou odsouhlaseny v souladu se zněním zákona 
o  finanční  kontrole  –  odpovědnými  zaměstnanci  na  pozici  příkazce,  správce  a  hlavní  účetní. 
Veškeré  finanční  prostředky  peněžních  fondů  KÚ  LK  jsou  vedeny  na  samostatných  bankovních 
účtech. 
 
Peněžní fondy Libereckého kraje v roce 2010 (v tis. Kč) 
Skutečné čerpání 
Název 
SR na rok 2010 
UR na rok 2010 
v roce 2010 
Sociální fond kraje 
3 300,00 
5 728,95 
3 579,19 
Fond investic kraje 
0,00 
0,00 
0,00 
Krizový fond kraje 
0,00 
7 479,78 
4 890,33 
15 

Skutečné čerpání 
Název 
SR na rok 2010 
UR na rok 2010 
v roce 2010 
Fond ochrany vod kraje 
18 000,00 
58 541,44 
17 610,20 
Fond požární ochrany kraje 
2 000,00 
2 190,34 
2 182,31 
Lesnický fond 
5 000,00 
5 341,60 
5 331,40 
Grantový fond kraje 
20 000,00 
78 362,08 
55 966,30 
Fond kulturního dědictví 
5 000,00 
5 575,60 
4 369,60 
Peněžní fondy celkem 
53 300,00 
163 219,79 
93 929,33 
 Poznámka: SR – schválený rozpočet, UR – upravený rozpočet 
 
Finanční prostředky fondu investic (dále jen FI) jsou poskytovány příslušnými správci resortních 
programů na konkrétní investiční akce obsažené ve schváleném rozpočtu fondu investic a splňující 
podmínky  pro  poskytnutí  finančních  prostředků  příslušných  resortních  programů  fondu  investic. 
V roce  2010  již  nebyly  v  kapitole  rozpočtu  kraje  930  -  Fond  investic  deponovány  žádné  finanční 
prostředky.  Tato  změna  je  způsobena  především  změnou  financování  investičních  projektů 
příspěvkových  organizací,  kdy  tyto  potřeby  financuje  kraj  (nikoliv  PO)  prostřednictvím  odboru 
investic  a  správy  nemovitého  majetku,  nabývá  je  do  vlastnictví  kraje  a  následně  je  investice 
protokolem předána PO do správy. 
 
Fond požární ochrany (dále jen FPO) soustřeďuje finanční prostředky, které jsou určeny: 
  na investiční a neinvestiční akce stavebního charakteru související s požární ochranou,   
  na investiční a neinvestiční akce v pořizování, reprodukci a opravách požární techniky,  
  na zvyšování nebo udržování akceschopnosti jednotek požární ochrany sborů dobrovolných 
hasičů obcí. 
Finanční správu a fungování fondu, včetně správy informačního systému FPO, zabezpečuje  odbor 
ekonomický Krajského úřadu Libereckého kraje, který odpovídá za řádné vedení účetní evidence. 
Za  věcnou  a  obsahovou  stránku  jednotlivých  akcí  a  programů  odpovídá  správce  a  příkazce 
finančních operací, což je odbor kancelář hejtmana Krajského úřadu Libereckého kraje. 
Za  provádění  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  poskytnutí  a  použití  finančních 
prostředků  z  Fondu  požární  ochrany  odpovídá  odbor  kancelář  hejtmana.  Po  odborné  stránce 
spolupracuje při kontrolách s Hasičským záchranným sborem Libereckého kraje (dále jen HZS 
LK) - úkoly vyplývají ze zákona o požární ochraně (přenesená působnost).  
 
Veřejnosprávní  kontrolu  plnění  obecně  závazných  právních  předpisů,  obecně  závazných  předpisů 
kraje a podmínek využití finančních prostředků FPO jednotlivými příjemci provádí odbor kontroly 
KÚ  LK  ve  spolupráci  s ekonomickým  a  právním  odborem.  Namátkovou  následnou 
veřejnoprávní kontrolu provádí odbor kontroly
 dle plánu kontrol schváleného pololetně Radou 
Libereckého kraje a v průběhu každoročních přezkoumání hospodaření obcí a dobrovolných svazků 
obcí Libereckého kraje. 
 
Odbor  kanceláře  hejtmana  prováděl  průběžně  kontroly  došlých  žádostí  o  finanční  příspěvek 
z Fondu požární ochrany Libereckého kraje i kontroly na místě 3 akcí podpořených z tohoto fondu. 
Kontrolami  na  místě  nebyly  shledány  žádné  nedostatky  a  účelové  příspěvky  z Fondu  požární 
ochrany Libereckého kraje byly využity v souladu se Smlouvami o poskytnutí účelových příspěvků 
z tohoto fondu. V průběhu kontrol byla pořízena fotodokumentace, která je součástí zápisů z těchto 
kontrol.  Kontroly  čerpání  finančních  prostředků  na  místě  byly  z důvodu  srpnových  povodní 
16 

omezeny, neboť zaměstnanci řešili právě a především mimořádné problémy v souvislosti s živelnou 
pohromou. 
 
Odbor kanceláře hejtmana je správcem i Krizového fondu LK. Ten zabezpečuje evidenci všech 
programů  a  podprogramů,  projekt,  projektů  a  akcí,  které  jsou  financovány  u  Krizového  fondu. 
Za provádění  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  poskytnutí  a  použití  finančních 
prostředků z tohoto fondu odpovídá tento odbor. Veřejnosprávní kontrolu plnění obecně závazných 
právních  předpisů,  obecně  závazných  předpisů  kraje  a  podmínek  využití  finančních  prostředků 
jednotlivými příjemci provádí zase odbor kontroly KÚ LK. 
 
Odbor  územního  plánování  a  stavebního  řádu  poskytl  finanční  prostředky  dle  nařízení  vlády  č. 
394/2002 Sb. z prostředků MMR ČR ve výši 1 275 tis. Kč 12-ti fyzickým osobám v souvislosti se 
srpnovými povodněmi. 
 
Účelem  Fondu  ochrany  vod  (dále  jen  FOV)  je  soustřeďovat  a  využívat  finanční  prostředky 
na podporu výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury, zejména na budování nebo obnovu 
kanalizací  a  čistíren  odpadních  vod,  vodovodů,  vrtů  pro  získání  pitné  vody  a  s nimi  související 
ostatní nezbytné výdaje. 
Správcem  Fondu  ochrany  vod  je  odbor  životního  prostředí  a  zemědělství  KÚ  LK  (dále  jen 
správce fondu).  Správce fondu odpovídá za dodržování Statutu, za správu rozpočtu Fondu ochrany 
vod  a  za věcnou  a  obsahovou  stránku  akcí  zařazených  a  financovaných  z  fondu  ochrany  vod. 
Správce  fondu  je  současně  příkazcem  finančních  operací  prováděných  prostřednictvím  FOV. 
Správce fondu předkládá radě kraje obvykle jedenkrát ročně zprávu o hospodaření Fondu ochrany 
vod. 
Finanční  správu  Fondu  ochrany  vod  zabezpečuje  ekonomický  odbor  KÚ  LK,  který  odpovídá 
za řádné  vedení  účetní  evidence,  provádění  převodů  finančních  prostředků  dle  dispozic  správce 
fondu  (příkazce  finančních  operací)  a  na  vyžádání  poskytuje  informace  o  plnění  rozpočtu  Fondu 
ochrany vod na základě aktuálního stavu uvedeného v účetnictví resp. rozpočtu kraje. 
Finanční prostředky z Fondu ochrany vod na realizaci opatření dle § 42, odst. 4 a odst. 5 vodního 
zákona  jsou  poskytovány  prostřednictvím  Programu  úhrad  výdajů  na  opatření  k nápravě 
dle vodního zákona
 v souladu se Statutem. Finanční prostředky z Fondu ochrany vod na podporu 
výstavby  a  obnovy  vodohospodářské  infrastruktury  v souladu  s  §  88  odst.  15  vodního  zákona  a 
ostatní  podpora  výstavby  a  obnovy  vodohospodářské  infrastruktury,  včetně  souvisejících 
nezbytných výdajů jsou poskytovány prostřednictvím Programu vodohospodářských akcí (PVA).  
Za  provádění  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  použití  finančních  prostředků  z Fondu 
ochrany  vod  odpovídá  odbor  životního  prostředí  a  zemědělství  Krajského  úřadu  Libereckého 
kraje. 
 
Veřejnoprávní  kontrolu  plnění
  obecně  závazných  právních  předpisů  a  podmínek  využití 
finančních  prostředků  FOV  jednotlivými  příjemci  provádí  zejména  správce  fondu  nebo 
na základě  pověření  jiný  odbo
r  KÚ  LK  (většinou  odbor  kontroly)  ve spolupráci  se  správcem 
fondu. 
 
Obdobou výše uvedeného fondu je Lesnický fond (dále LF), který soustřeďuje finanční prostředky 
v souladu  se  Zásadami  pro  poskytování  finančních  prostředků  na  hospodaření  v lesích  z rozpočtu 
LK a rozhodnutí Evropské komise č. N 518/2006 ze dne 22. 3. 2007.   
 
17 

Správcem Lesnického fondu je odbor životního prostředí a zemědělství KÚ LK (dále jen správce 
fondu).    Správce  fondu  odpovídá  za  dodržování  Statutu,  za  správu  rozpočtu  a  za věcnou  a 
obsahovou  stránku  akcí  zařazených  a  financovaných  z fondu..  Správce  fondu  je  současně 
příkazcem  finančních  operací  prováděných  prostřednictvím  LF.  Správce  fondu  předkládá  radě 
kraje obvykle jedenkrát ročně zprávu o hospodaření fondu. 
Finanční  správu  LF  zabezpečuje  ekonomický  odbor  KÚ  LK,  který  odpovídá  za řádné  vedení 
účetní  evidence,  provádění  převodů  finančních  prostředků  dle  dispozic  správce  fondu  (příkazce 
finančních operací) a na vyžádání poskytuje informace o plnění rozpočtu LF na základě aktuálního 
stavu uvedeného v účetnictví resp. rozpočtu kraje. 
Za  provádění  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  použití  finančních  prostředků  z LF 
odpovídá odbor životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Libereckého kraje. 
 
Veřejnosprávní  kontrolu  plnění  obecně  závazných  právních  předpisů  a  podmínek  využití 
finančních prostředků LF jednotlivými příjemci provádí zejména správce fondu nebo na základě 
pověření jiný odbo
r KÚ LK (většinou odbor kontroly) ve spolupráci se správcem fondu. 
 
Odbor  zemědělství  u  poskytovaných  dotací  prováděl  kontroly  před  vznikem  závazku  a 
při závěrečném  vyúčtování  dotací.  U  grantových  programů  je  součástí  vyúčtování  i 
fotodokumentace projektu před a po ukončení akce. 
 
Finanční prostředky z grantového fondu (dále jen GF) jsou poskytovány účelově, v souladu se 
schválenými  pravidly  a  podmínkami  programů,  podléhají  finančnímu  vypořádání  s grantovým 
fondem  po  ukončení  projektu,  na  který  byly  poskytnuty.  Finanční  vypořádání  provádějí  správci 
programu. 
Správu  a  evidenci  grantového  fondu  zabezpečuje  ekonomický  odbor  krajského  úřadu,  který 
odpovídá  za  řádné  vedení  účetní  evidence  grantového  fondu,  provádění  převodů  finančních 
prostředků dle dispozic jednotlivých příkazců (správců programu) a poskytuje informace  o plnění 
rozpočtu grantového fondu. 
Za  věcnou  a  obsahovou  stránku  jednotlivých  projektů  financovaných  z grantového  fondu  a 
dodržování  statutu  a  zásad  grantového  fondu  odpovídají  správci  programů.  Správci  programů 
jsou současně správci finančních prostředků pro daný resort a příkazci finančních operací.    
Za provádění předběžné, průběžné a následné kontroly poskytnutí a použití finančních prostředků 
z grantového fondu odpovídají příslušní správci programů.  
 
Veřejnosprávní  kontrolu  plnění  obecně  závazných  právních  předpisů,  obecně  závazných  předpisů 
kraje  a  podmínek  využití  finančních  prostředků  grantového  fondu  jednotlivými  příjemci  provádí 
odbor kontroly KÚ LK ve spolupráci s ekonomickým a právním odborem. Namátkovou následnou 
veřejnoprávní kontrolu provádí odbor kontroly
 dle plánu kontrol schváleného pololetně Radou 
Libereckého kraje a v průběhu každoročních přezkoumání hospodaření obcí a dobrovolných svazků 
obcí Libereckého kraje. 
 
V roce 2010 provedly veřejnosprávní kontrolu následovně např.: 
  odbor  kanceláře  hejtmana  prováděl  průběžné  kontroly  žádostí  o  finanční  příspěvek 
z programu G-2,  
  odbor  regionálního  rozvoje  a  evropských  projektů  vykonal  48  předběžných  a  průběžných 
administrativních kontrol (G – 17 kontrola 37 akcí, G – 18 kontrola 4 akcí, G – 99 kontrola 
7 akcí), nejsou prováděny následné kontroly na místě, 
18 

  OŠMTS poskytl celkem 344 dotací, z čehož provedl u G-10 následnou kontrolu 30 projektů, 
G-14 následnou kontrolu 26 projektů a u G – 99 následnou kontrolu 48projektů, 
  odbor sociálních věcí zajistil 55 předběžných a průběžných kontrol (G-9 kontrola 27 akcí, 
G – 24 kontrola 10 akcí, G- 27 kontrola 5 akcí, G – 99 kontrola 13 akcí), 
  odbor  dopravy  vykonal  u  21  subjektů  průběžné  a  následné  kontroly  (G  –  20  kontrola  16 
subjektů, G – 26 kontrola 5 subjektů), 
  odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu provedl 5 kontrol z G – 11, 
  odbor životního prostředí a zemědělství zajistil 2 průběžné kontroly z G - 7, 
  odbor zdravotnictví vykonal 2 kontroly samostatné a oddělené účetní  evidence vybraných 
projektů „Ozdravný rekondiční pobyt“,  
  odbor územního plánování a stavebního řádu provedl 33 průběžných a následných kontrol 
v rámci G – 16. 
 
Usnesením  Zastupitelstva  kraje  č.  18/09/ZK  ze  dne  27.  ledna  2009  byl  zřízen  Fond  kulturního 
dědictví Libereckého kraje. 
 Účelem fondu je soustřeďovat finanční prostředky k úhradě nákladů 
spojených  s obnovou,  dokumentací  a  průzkumy  kulturních  památek,  které  se  nacházejí  na  území 
LK,  a se záchrannými archeologickými výzkumy  na území  LK v souladu se zákonem  č. 20/1987 
Sb.,  o  státní  památkové  péči.  Pravidla  hospodaření  jsou  obdobná  jako  u  ostatních  fondů,  kde 
správcem  rozpočtu  je  odbor  kultury,  finanční  správu  zabezpečuje  ekonomický  odbor
kontrolu využití prostředků provádí správce fondu a na vyžádání odbor kontroly. 
 
V průběhu roku 2010 bylo financováno celkem 42 projektů a bylo provedeno 38 kontrol příspěvků. 
Kontrolami na místě nebyla zjištěna žádná závažná pochybení. 
 
Grantový  fond  je  peněžním  fondem  LK,  který  je  zřízen  za  účelem  soustřeďování  finančních 
prostředků  předurčených  k úhradě  výdajů  souvisejících  s podporou  projektů  a  činností  směřující 
k rozvoji  na  území  kraje.  Prostřednictvím  grantového  fondu  se  kraj  podílí  na  spolufinancování 
vybraných  projektů.    Finanční  prostředky  grantového  fondu  se  vedou  a  sledují  na  samostatném 
bankovním  účtu.  Čerpání  finančních  prostředků  je  prováděno  výhradně  bezhotovostními  převody 
z účtu  grantového  fondu  na  účty  příjemců  finančních  prostředků.  Finanční  prostředky  jsou 
poskytovány účelově a to v souladu s podmínkami vybraného programu a uzavřenou smlouvou. 
 
Zásady  pro  přidělování  dotací  z Grantového  fondu  LK  byly  schváleny  Radou  Libereckého  kraje 
usnesením  č.  11/08/RK  ze  dne  8.  ledna  2008.  Účast  žadatele  je  možná  po  předložení  žádosti 
o poskytnutí  dotace  příslušnému  správci  programu  na  základě  zveřejněné  výzvy  k podání  žádosti 
o dotaci  z fondu.  Výzva  musí  být  zveřejněna  na  webových  stránkách  LK  nejméně  25  dní 
před termínem ukončení příjmu žádostí. Všichni žadatelé musí být písemně vyrozuměni o výsledku 
rozhodnutí  Zastupitelstva  kraje  nejpozději  do  15  dnů  od  ověření  usnesení  zastupitelstva  kraje. 
Projekt musí být realizován ve prospěch LK nebo přímo na jeho území. Dotace může být použita 
pouze v souladu se Statutem grantového fondu a jeho zásadami, podmínkami programu a uzavřenou 
smlouvou o poskytnutí dotace. Novou povinnou přílohou žádosti je vyplněný formulář prohlášení 
de minimis  – mimo  obecného formuláře  (v  elektronické podobě), textová část  projektu,  podrobný 
rozpočet akce s popisem jednotlivých položek. Dotace nemůže být použita na nákup alkoholických 
nápojů a omamných látek včetně tabákových výrobků. 
 
Dále  Odbor  kanceláře  ředitele  provedl  celkem  5  kontrol  se  zaměřením  na  kontrolu  evidence 
korunové  a  valutové  pokladny,  stav  cenin  v pokladně,  na  kontrolu  dodržování  zákazu  další 
výdělečné  činnosti  na  živnostenský  list  pro  zaměstnance  KÚ  LK,  kontrolu  dodržování  vnitřních 
norem  v návaznosti  na  stanovené  normy  pohonných  hmot  a  motorových  olejů  v autoprovozu  KÚ 
LK (ve spolupráci s OK) . U těchto kontrol nebyly zjištěny žádné závažné nedostatky.                                                                                                      
19 

C) Informace  o finančních  kontrolách  vykonaných  podle  mezinárodních  smluv 
ve smyslu § 24 zákona o finanční kontrole 
                                                
 
Finanční kontrola podle mezinárodních smluv je upravena v § 24 zákona o finanční kontrole tak, že 
pokud je to uvedeno v mezinárodní smlouvě, kterou je Česká republika vázána, mohou mezinárodní 
organizace svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci vykonávat finanční kontrolu podle 
zákona  o finanční  kontrole  v rozsahu  a  za podmínek,  které  tato  smlouva  stanoví.  Je-li  to  tedy 
v podmínkách  smlouvy  stanoveno,  jsou  tyto  kontrolní  orgány  oprávněny  vyžadovat  si  u  orgánů 
veřejné  správy  spolupráci  při  finanční  kontrole,  nebo  zajištění  jejího  výkonu.  Dožádaný  orgán 
veřejné  správy  je  povinen  tomuto  požadavku  vyhovět.  Z toho  vyplývá,  že  bude-li  LK  jako  orgán 
veřejné  správy  o  shora  uvedené  požádán,  spolupráce  nebo  zajištění  mezinárodní  kontroly  má 
přednost
 před kontrolní akcí, zahájenou dle plánu kontrolní činnosti nebo z  podnětu přísl. orgánu 
LK. 
 
V rámci  implementace  Společného  regionálního  operačního  programu  jako  nástroje  uplatňování 
cílů  politiky  hospodářské  a  sociální  soudržnosti  EU,  je  Liberecký  kraj  nositelem  grantových 
schémat (GS de facto skupinových projektů). Spolufinancování grantových schémat v rámci SROP 
a  nově  od  r.  2007  v rámci  aktivit  směřujících  k naplnění  opatření  Programu  rozvoje  Libereckého 
kraje  2007  –  2013  prostřednictvím  ROP  je  zajišťováno  ze strukturálních  fondů  EU.  V  současné 
době  platný  dokument  je  Program  rozvoje  Libereckého  kraje  2007  -  2013,  který  byl  schválen 
Zastupitelstvem Libereckého kraje usnesením č. 287/07/ZK ze dne 30. 10. 2007. 
Program  rozvoje  Libereckého  kraje  je  taktickým  dokumentem  se  střednědobým  časovým 
horizontem,  který  v  reakci  na  Strategii  rozvoje  Libereckého  kraje  specifikuje  logickou  množinu 
opatření na podporu hospodářského a sociálního  růstu v regionálním a místním měřítku. Soubory 
aktivit,  rozpracovávajících  opatření  do  úrovně  projektů,  jejichž  prostřednictvím  by  mělo  dojít 
k faktickým krokům při implementaci programu, vytvářejí Akční plán. Postup a možnosti realizace 
Programu rozvoje Libereckého kraje vycházejí z platné právní úpravy vymezené zejména zákony č. 
129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení) a č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje. 
V Zásadách  implementace  Programu  rozvoje  Libereckého  kraje,  které  byly  schváleny  spolu 
s Programem  rozvoje  Libereckého  kraje  (dále  jen  PRLK),  je  uložena  povinnost  průběžného  a 
závěrečného monitoringu (sledování) PRLK. 
Monitoring  je  založen  na  sledování  realizačních  výstupů  opatření  (měřitelné  ukazatele,  které  by 
měly být po realizaci opatření naplněny), které byly v PRLK stanoveny jednotlivými odbory, resp. 
garanty  jednotlivých  opatření.  To  znamená,  jak  projekty  a  akce  podpořené  či  realizované 
v Libereckém kraji v daném roce pomohly naplňování realizačních výstupů opatření. 
Monitoring PRLK tedy zjišťuje, do jaké výše jsou naplněny realizační výstupy opatření, které byly 
do PRLK stanoveny odbory věcně příslušnými jednotlivým opatřením. Z provedeného monitoringu 
a  jeho  vyhodnocení  by  mělo  být  vidět,  jaká  opatření  jsou  již  splněna  a  na  jaká  je  třeba  zaměřit 
pozornost  v dalším  roce.  Jedná  se  o  průběžný  monitoring,  není  tedy  nutné,  aby  u  všech  opatření 
byly splněny všechny realizační výstupy opatření. 
Průběžné  hodnocení  PRLK  je  důležitým  zdrojem  informací  pro  zaměření  programů  podpory 
Grantového  fondu  a  Fondu  investic  LK  a  jsou  také  jedním  z podkladů  pro  aktualizaci  Programu 
rozvoje Libereckého kraje.  
20 

Nedostatkem  monitoringu  je  to,  že  máme  k dispozici  informace  pouze  o  akcích  a  projektech 
podpořených  krajem.  Údaje  o  počtu  projektů  či  vynaložených  finančních  prostředcích  uvedené 
u jednotlivých opatření nejsou tedy úplné. 
 
D) Přehled a charakteristika přijatých opatření 
 

  Pokračovat v popisu činností úřadu, identifikace, hodnocení a řízení rizik v jednotlivých 
útvarech. 
  Pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a 
podmínky vztahující se k VŘKS. 
  Pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat 
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole. 
  Průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů a kontrolorů. 
 
 
E)  Výsledky 
finančních  kontrol  předkládané  příspěvkovými  organizacemi 
Libereckého kraje a obcemi v územním obvodu Libereckého kraje 
 
Liberecký  kraj  byl  ke  konci  roku  2010  zřizovatelem  celkem  92  příspěvkových  organizací,  tj. 
v resortech  školství  65,  sociálních  věcí  18,  zdravotnictví  2,  kultury  5,  zemědělství  1  a  dopravy  1, 
z nichž  předkládala  zprávu  v plném  rozsahu  1  organizace,  která  má  zřízen  útvar  interního  auditu 
(Krajská  zpráva  silnic  Libereckého  kraje).  Prostřednictvím  elektronického  modulu  ročních  zpráv 
předložily zprávu všechny příspěvkové organizace LK (100 %).  
 
Odvod  za  porušení  rozpočtové  kázně  uložených  příspěvkovým  organizacím  Libereckého  kraje 
podle  §  44  zákona  o rozpočtových  pravidlech  byl  pouze  ve  výši  1  tis.  Kč  u  Krajské  vědecké 
knihovny v Liberci.  
 
Odvody za porušení rozpočtové kázně uložených příspěvkovým organizacím LK podle § 22 zákona 
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nebylo žádné.  
 
Uložené  sankce  (pokuty  a  penále)  příspěvkovým  organizacím  byly  následující:  Gymnázium  a 
Střední odborná škola Jilemnice 2 tis. Kč, Vyšší odborná škola a Střední škola Nový Bor 1 tis. Kč, 
Krajská správa silnic LK 12 tis. Kč a Zdravotnická záchranná služba LK 67 tis. Kč. 
 
V územním obvodu Libereckého kraje se nacházelo ke konci roku 2010 celkem 215 měst a obcí. 
Jejich struktura byla následující: 
  1-krát statutární město (Liberec, vč. 1 městského obvodu Vratislavice nad Nisou), 
  2-krát města nad 15 tis. obyvatel (Jablonec nad Nisou, Česká Lípa), 
  žádné další město nebo obec se zřízeným útvarem interního auditu ve smyslu zákona 
č. 320/ 2001 Sb., 
  36-krát ostatní města (z toho: 4-krát malá bez zřízené rady města), 
  2-krát městys, 
  174-krát obce, z toho: 21-krát velké obce (15 čl. zastupitelstvo obcí – dále jen ZO), 
 
 
 
          94-krát  střední obce (alespoň 1 uvolněný čl.ZO), 
59-krát  malé  obce  (bez  uvolněného  čl.  ZO)  –  tj.  27  %  ÚSC    
v Libereckém kraji 
 
21 

Celkem  135  obcí  (tj.  63  %)  bylo  zřizovatelem  alespoň  jedné  příspěvkové  organizace  –  převážně 
školského zařízení.  
 
Způsob předkládání ročních zpráv 2010 od obcí i příspěvkových organizací Libereckého kraje byl 
bez výjimek stanoven prostřednictvím elektronického modulu Ročních zpráv (FKVS) přes stránky 
MF  ČR.  Metodická  pomoc  ze  strany  KÚ  LK-  odboru  kontroly  byla  zajištěna  přes  internetové 
stránky „Liberecký kraj – Krajský úřad – Odbor kontroly – Informace k předkládání ročních zpráv 
o výsledcích finančních kontrol“ a operativně přes e-mailové adresy ÚSC, PO a na požádání obce či 
PO telefonicky.  
 
Mimo  toho  byl  všem  obcím  zaslán  dopis  z 5.1.2011  s upozorněním  na  povinnost  vyplývající 
ze zákona č. 320/2001 Sb. a dále upomínka starostům ÚSC , které nesplnily povinnost vložit zprávu 
do modulu FKVS v termínu do 15.2.2011 ze dne 18.2.2011. K uvedenému dni nepředložilo zprávu 
23  obcí.  Přes  všechna  uvedená  opatření  přetrvávaly  problémy  se  zajištěním  přístupu  do  modulu 
FKVS, s jeho ovládáním a se způsobem vyplňování požadovaných příloh. 
 
Problémem  při  sestavování  roční  zprávy  byla  pro  mnoho  obcí  přílišná  administrativní  náročnost 
tohoto projektu a jeho nejednoznačná a složitá formulace zadání ve vyhlášce č. 416/2004 Sb.  
 
Zprávu předložilo do dne zpracování této zprávy celkem 213 obcí. Pouze 1 malá obec Veselá s cca 
200  obyvateli  nesplnila  zákonný  požadavek  z důvodů  problémově  fungujícího  samosprávného 
orgánu  (neuvolnění  starostové)  a  nedostatečného  technického  a  personálního  zajištění.  Celkové 
výsledky byly výrazně lepší oproti předchozím rokům. 
 
Významné  odvody  za  porušení  rozpočtové  kázně  uložených  obcím  podle  §  44  zákona 
o rozpočtových  pravidlech  byly  uvedeny  u  následujících  obcí  a  měst:  Kamenický  Šenov  38  031 
tis.Kč, Doksy 8 000 tis.Kč, Ralsko 773 tis.Kč, Smržovka 570 tis.Kč, Česká Lípa 475 tis.Kč. 
 
Odvody  za  porušení  rozpočtové  kázně  uložených  obcím  podle  §  22  zákona  o  rozpočtových 
pravidlech územních rozpočtů  (v tis. Kč) bylo výrazně menší – pouze Tanvald 58 tis.Kč a Velenice 
14 tis.Kč. 
 
Uložené sankce (pokuty a penále) obcím byly následující: Doksy 9.000 Kč, Smržovka 570 tis.Kč, 
Turnov 351 tis.Kč, Jestřebí 40 tis.Kč a Hejnice 15 tis.Kč.  
 
 
F)  Stručné uvedení a vysvětlení údajů v přílohách č. 4  
 
Řádek č. 1: 
Výnosy  subjektů  kontrolovaných  v roce  2010  kontrolním  orgánem  (PO),  výše  dotací 
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a 
výše  poskytnutých  příspěvků  a  dotací  kontrolovaným  příjemcům  resp.  žadatelům  o veřejnou 
finanční podporu. 
 
Řádek č. 2: 
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných příjmů, je uvedena 
tato  výše;  v ostatních  případech  byla  započítána  částka  ve  výši  celkových  veřejných  příjmů 
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).  
 
22 

Řádek č. 4: 
Náklady  subjektů  kontrolovaných  v roce  2010  kontrolním  orgánem  (PO),  čerpání  dotací 
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a 
účelovost čerpání poskytnutých příspěvků a dotací ze strany příjemců veřejné finanční podpory. 
 
Řádek č. 5: 
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných výdajů, je uvedena 
tato  výše;  v ostatních  případech  byla  započítána  částka  ve  výši  celkových  veřejných  výdajů 
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly). 
 
 
V Liberci 2. března 2011 
 
 
Zpracovali:   Bc.Lukáš Auerswald,  PhDr. Jindra Dolejšová a Ing. Jiří Heršálek  
odbor kontroly Krajského úřadu Libereckého kraje 
 
Ing. Josef Vincenec 
oddělení interního auditu Krajského úřadu Libereckého kraje 
 
 
Schválil:    
Bc. Petra Řepíková  
 
 
vedoucí odboru kontroly 
                         
   
 
Mgr. René Havlík 
ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje 
 
 
 
23