Krajský úřad Libereckého kraje
ředitel
Č.j. FKVS/MRZ 2010 PhDr.Dolejšová/485 226 251 V Liberci dne 2. března 2011
Zpráva o výsledcích finančních kontrol
za Liberecký kraj za rok 2010
Liberecký kraj, jako orgán veřejné správy, předkládá v souladu s ustanovením
§ 22 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých předpisů
(dále zákona či zákona o finanční kontrole), toto souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol
jako součást roční zprávy o výsledcích finančních kontrol ve veřejné správě za rok 2010 v členění
dle přílohy č. 1a Vyhlášky č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole.
Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných Libereckým krajem
(dále jen LK) a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly
A) Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona, výsledků interního
auditu podle § 28 a 29 zákona a přiměřenosti a účinnosti vnitřního řídícího a
kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona
I. Zhodnocení výsledků interního auditu
Oddělení interního auditu Krajského úřadu Libereckého kraje (dále jen OIA) vykonávalo svou
činnost v roce 2010 ve složení:
Ing. Josef Vincenec – vedoucí oddělení
Ing. Markéta Nešporová – interní auditorka specialistka
K 1. září přestoupila na vlastní žádost Ing. Nešporová do odboru školství, mládeže a tělovýchovy.
V závěru měsíce října se na základě výběrového řízení podařilo obsadit její pracovní pozici novým
zaměstnancem. Do týmu nastoupil Ing. Milan Servít, absolvent vysoké školy se zaměřením
na podnikovou ekonomiku a management.
Činnost OIA v hodnoceném období lze rozdělit do následujících tématických skupin:
1. jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu
2. zapracování nového zaměstnance oddělení
3. vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů
4. metodická pomoc a konzultace v rámci úřadu i pro další partnery (příspěvkové organizace,
obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji)
5. rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce
1. Jednotlivá auditní šetření dle ročního plánu
Činnost OIA se řídila ročním plánem ze dne 16. února 2010. Důležitou agendou, která prošla
analýzou systémového auditu, bylo zadávání veřejných zakázek. Vyhodnotili jsme úroveň
dodržování povinného postupu. Dále jsme provedli procesní analýzu a popis důležitých činností,
Krajský úřad Libereckého kraje
U Jezu 642/2a • 461 80 Liberec 2 • tel.: + 420 485 226 251 • fax: + 420 485 226 444
e-mail:
xxxxxx.xxxxxxxxx@xxxxxxxx.xx • www.kraj-lbc.cz • IČ: 70891508
které zadávání veřejných zakázek provází. Vytvořená procesní mapa má zvýšenou přidanou
hodnotu v situaci, kdy hlavní garant této činnosti ukončil pracovní poměr v úřadě. Jeho nástupci a
další spolupracovníci využívají výsledků auditního šetření ke snazší orientaci v agendě. Druhá
významná zakázka byla zaměřena na analýzu činností a postupů v individuálním projektu, tj. IP 1 –
Služby sociální prevence v LK. Na auditním vzorku jsme ověřili postupy při přípravě podkladů k
úhradě faktur poskytovatelů sociálních služeb v rámci projektu. Po analýze jsme popsali proces
přípravy podkladů platby v projektu IP1. Zhodnotili jsme také úroveň práce s riziky a jejich aktivní
využívání k řízení i ke správě projektu.
Je potěšitelné, že v obou případech jsme nezaznamenali žádné významné nedostatky nebo chyby.
Úroveň VŘKS odpovídá současnému standardu úřadu.
Původně plánovaný audit se zaměřením na posouzení přiměřenosti řídících a kontrolním
mechanismů procesech, které souvisí s Operačním programem vzdělávání pro konkurenceschopnost
(dále OP VK), se z časových důvodů nekonal. Nicméně tato agenda prošla v závěru roku 2010
analýzou auditní skupiny řídícího orgánu – MŠMT. Výsledky tohoto auditu i aktuální stav agendy
budou zohledněny při tvorbě plánu interního auditu pro rok 2011.
V závěru roku 2010 uložil ředitel KÚ LK provést dvě mimořádní šetření. Obě navazovala na zprávu
kontrolního výboru zastupitelstva kraje (dále ZK). Na základě této zprávy jsme prověřili
kompetence, postupy a provedené kroky v případu zmařené investice stavby mostu přes Nisu
u budovy KÚ LK. Druhá zakázka se týkala provozu a vyúčtování hlasových a datových služeb
s využitím služebních mobilních telefonů. Obě zakázky časově přesáhly do počátku roku 2011.
Samostatnou položkou ročního plánu byl metodický dozor a praktická pomoc při aplikaci interního
předpisu KÚ LK: Systém řízení rizik. V součinnosti s oddělením sekretariát ředitele jsme
aktualizovali metodiku řízení rizik. Pomáhali jsme také s vlastním zpracováním katalogu rizik a
koordinací stanovisek a řešení jednotlivých vedoucích odborů. Celý systém je stále ve stádiu
budování a udržitelnosti plného provozu. Do jeho realizace významně zasáhl celoplošný projekt
„Posílení institucionální kapacity a efektivity úřadu“ (PIKE). V období 2011 až 2012 bude mapovat
a následně zdokonalovat systém procesního a strategického řízení úřadu se zaměřením na zvýšení
efektivity.
Veškerá dokumentace ke všem auditním šetřením je uložena v oddělení interního auditu. Součástí
dokumentace je také tabulkový seznam „Sledované audity v roce …“. Slouží k evidenci navržených
doporučení, ke sledování jejich přijetí a následné realizaci. Je také významným podkladem
pro plánování následných auditů.
2. Zapracování nového zaměstnance oddělení
Ing. Milan Servít nastoupil do auditorského týmu v závěru měsíce října. Přestože nastoupil
do svého prvního zaměstnání po absolvování vysoké školy, dokázal se poměrně rychle zorientovat
v nových podmínkách. Kromě standardního postupu, při zaškolování nových zaměstnanců se
aktivně zapojil do realizace dvou mimořádných auditních zakázek, které byly provedeny
na přelomu roku. Efektivita zaškolovacího procesu je umocněna sdílením společné kanceláře
s vedoucím OIA. Jeho pracovní výsledky vedly po ukončení zkušební doby k přechodu
na pracovněprávní vztah na dobu neurčitou. Aktivně se zapojuje do standardních činností OIA. Je
pověřován samostatnými úkoly. Dobře zvládá jednotlivá odborná zadání. Adaptační proces bude
pokračovat i v roce 2011.
2
3. Vlastní vzdělávání a zvyšování kvalifikace interních auditorů
Zaměstnanci OIA KÚ LK věnovali pozornost sebevzdělávání a odbornému růstu.
Ing. Vincenec absolvoval v uplynulém roce 9 seminářů a kurzů se zaměřením na tyto specializace:
Analýza a řízení rizik ve veřejné správě se zřetelem na období finanční krize
ČIIA: národní konference: Podvod - co na to interní audit?
Zákon č. 106/1999 o svobodném přístupu k informacím
Principy efektivního krajského úřadu
Řídící a kontrolní systémy a jejich aktualizace v souvislosti se zavedením CSSÚIS
Procesní management
ČIIA: mezinárodní konference: Regulace a její vliv na roli a hodnotu IA
MS EXCEL – kurz pro uživatele
Administrativní bezpečnost a certifikační politika
Ing. Markéta Nešporová
absolvovala 4 semináře zaměřené na tyto oblasti:
Analýza a řízení rizik ve veřejné správě se zřetelem na období finanční krize
Audit veřejných zakázek
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím
Principy efektivního krajského úřadu
Ing. Milan Servít
absolvoval základní kurz vstupního vzdělávání pro nové zaměstnance sektoru
veřejné správy.
4. Metodická pomoc a konzultace v rámci úřadu i pro další partnery (příspěvkové
organizace, obecní úřady i zaměstnance jiných organizací veřejné správy v kraji)
OIA věnuje pozornost také poskytování metodické pomoci v oblasti řídící kontroly, procesního
řízení a hodnocení rizik. Zaměřuje se na kolegy v rámci krajského úřadu, ale také mimo něj,
v dalších institucích veřejné správy Libereckého kraje. Jeden z užitečných nástrojů je systém
vzdělávání nových zaměstnanců veřejné správy.
V roce 2010 se podařilo zřídit Regionální sekci interního auditu Libereckého kraje. V tomto týmu
se scházejí interní auditoři sektoru veřejné správy našeho regionu. Kromě výměny zkušeností a
sdílení dobré praxe se podařilo v září zorganizovat velmi úspěšný seminář na téma Řídící a
kontrolní systémy a jejich aktualizace v souvislosti se zavedením CSSÚIS, vedený Ing.
Prokůpkovou. Mnohostranně prospěšný byl také kulatý stůl – setkání místních auditorů se zástupci
vedení ČIIA, MF ČR a sekce veřejné správy při ČIIA. Veškeré aktivity tohoto orgánu jsou v režii
OIA.
5. Rozšiřování vnitřní i vnější spolupráce
Ke konkrétní a věcné vnitřní komunikaci využívají interní auditoři mimo jiné také čtvrtletní souhrn
prováděné činnosti (výkaz práce) auditora, včetně sebehodnocení zaměstnance. Na základě tohoto
výkazu projednával vedoucí oddělení s podřízeným auditorem klady i zápory provedené práce.
Po nástupu Ing Servíta došlo k organizačním změnám. OIA je umístěno do jedné kanceláře. Díky
tomu je zabezpečen bezprostřední, každodenní kontakt obou zaměstnanců. Osobní vztahy jsou
velmi korektní. Vnitřní spolupráce se úspěšně rozvíjí. Diskuse byly vedeny o požadavcích oddělení
interního auditu, které bychom vznesli na vedení úřadu tak, aby přispěly ke zvýšení účinnosti
VŘKS.
3
Důležitým prvkem pro zvyšování úrovně interního auditu je stále činnost pracovní skupiny
vedoucích útvarů interního auditu jednotlivých krajských úřadů. Konzultace, výměna zkušeností,
zpracování vzorových auditů a společná řešení aktuálních problémů jsou všestranně prospěšná.
Pozitivně hodnotíme spolupráci s kolegy z Centrální harmonizační jednotky Ministerstva financí i
s odborem interního auditu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, konkrétně v dozoru
čerpání prostředků v rámci Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Za přínosné považujeme také aktivní účast vedoucího OIA ve výboru sekce veřejné správy
při ČIIA. Díky pravidelným jednáním se daří přenášet informace, požadavky a potřeby interních
auditorů v regionu kolegům na centrále (ČIIA a MF ČR). Také v opačném směru je přínosem
pro auditory regionu, pokud se dovídají o záměrech i aktualitách z Prahy. Vzhledem k omezeným
finančním prostředkům a téměř nemožné účasti dalších auditorů, se touto cestou dostávají
do regionu prezentace, dokumenty a další zajímavosti z konferencí a jednání orgánů ČIIA.
II. Zhodnocení výsledků řídící kontroly a přiměřenosti a účinnosti VŘKS
1. Řídící kontrola, jako součást VŘKS
Auditoři posuzují řídící a kontrolní mechanismy v jednotlivých agendách KÚ LK v rámci
konkrétních auditních šetření. V roce 2010 byla problematika řídící kontroly a systému řízení rizik
diskutována také v pracovních skupinách a při workshopech projektu PIKE se zaměstnanci
jednotlivých oddělení.
Podle dosavadních výsledků lze konstatovat, že úřad postupně zdokonaluje systém finančního řízení
a kontroly. Druhým rokem se zaměstnanci úřadu podílí na budování a zdokonalování systému řízení
rizik. Garanti jednotlivých rizikových skupin se zabývali všemi vyjmenovanými položkami. Podle
stupně významnosti se jednotlivá rizika řeší. K vlastnímu, reálnému posunu v konkrétních
případech napomáhají také aktivity projektu v PIKE. V rámci modulu sebehodnocení CAF a
především v pracovních skupinách modulu zaměřeného na procesní řízení se řešily případy
konkrétních rizikových činností. V následujícím období bude pokračovat procesní analýza a
identifikace vnitřních i vnějších rizik. Spolu se zaváděním procesního řízení bude rozhodnuto i
o způsobu vedení katalogu rizik. Cílem je zvýšit efektivitu a přehlednost práce s databází rizik.
Pro nastavení jednoznačných kompetencí a odpovědností jednotlivých kategorií zaměstnanců úřadu
vydalo vedení KÚ LK organizační směrnici k VŘKS. Přehlednou a srozumitelnou formou jsou
uvedeny souvztažnosti prvků řídící kontroly v organizačním řádu, kontrolním řádu, statutu interního
auditu a v dalších interních předpisech.
Účinným nástrojem pro zdokonalování řídící kontroly v podmínkách úřadu je benchmarkingový
projekt krajských úřadů. V gesci grémia ředitelů krajských úřadů jsou vybrány agendy, ve kterých
se provádí sběr dat, jejich analýza, vyhodnocení postupů, dosažených kladů i záporů. Na základě
výměny dobré praxe dochází ke zvýšení efektivnosti řízení i účinnosti řídících mechanismů. Kromě
hospodářských operací a nakládání s majetkem se zaměřuje pozornost také na řídící a rozhodovací
akty. Dosavadní výsledky jsou výrazným příspěvkem ke zdokonalování VŘKS.
2. Analýza závažných nedostatků
Na základě výsledků auditních šetření provedených v roce 2010 konstatujeme, že nebyly
identifikovány natolik závažné nedostatky, které by ohrožovaly činnost úřadu. V průběhu šetření
jsme neshledali nehospodárné, neefektivní a neúčelné vynakládání finančních prostředků.
4
V souvislosti s postupným využíváním finančních prostředků z fondů EU je třeba věnovat zvýšenou
pozornost řádnému nastavení řídících a kontrolních mechanismů právě v útvarech dotčených
financováním z evropských zdrojů.
Odvod za porušení rozpočtové kázně uložených KÚ LK podle § 22 zákona o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů bylo v roce 2010 celkem 107 tis. Kč (ROP NUTS II). KÚ LK odvedl
do rozpočtu Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod – z toho 55 tis.Kč za nedodržení
účelnosti dotace „Integrovaný projekt cestovního ruchu v Libereckém kraji“ a 52 tis. Kč
za pochybení technického dozoru investora a zhotovitele v projektu „Prezentace kulturního
dědictví“. Částka 52 tis. Kč byla následně na základě konkrétních smluv o dílo vymožena v plné
výši na obou firmách – IMSTAV Group s.r.o. i Inženýring staveb s.r.o.
3. Navrhovaná doporučení ke zkvalitnění řízení provozní a finanční činnosti úřadu a jeho
VŘKS
s využitím projektu PIKE pokračovat v popisu činností úřadu, identifikace, hodnocení a
řízení rizik v jednotlivých útvarech
pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a
podmínky vztahující se k VŘKS
pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole
průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů
4. Zhodnocení VŘKS
Hodnocení vychází z informací a poznatků získaných při auditních šetřeních, při poskytování
metodické pomoci a obecném působení interních auditorů v úřadě. Řídící kontrola je zcela
v kompetenci vedoucích odborů a oddělení. Spolu s činností OIA tvoří základní pilíře VŘKS.
V přiměřené míře plní funkci danou zákonem o finanční kontrole.
Je účelné dále zdokonalovat účinnost jednotlivých kontrolních mechanismů. Procesní přístup
k řízení úřadu může přispět ke zvýšení transparentnosti výkonných i kontrolních činností.
B) Zhodnocení výsledků veřejnosprávních kontrol vykonávaných podle § 8, § 9, § 11 a
následujících dle zákona o finanční kontrole
Podle ustanovení zákona o finanční kontrole provádějí jednotlivé odbory KÚ LK, které jsou
dle Organizačního řádu oprávněny poskytovat finanční prostředky schválené zastupitelstvem LK
z jeho rozpočtu, řídící kontroly a to zejména kontroly čerpání dotací z peněžních fondů LK
(v samostatné působnosti), tj. z Fondu investic, Grantového fondu, Fondu požární ochrany,
Krizového fondu, Fondu ochrany vod, Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví, ale i dotací
projektů spolufinancovaných z Evropské unie, kde financování projektu probíhá tzv. „grantovým“
způsobem nebo systémem „Partnerství“. Kraj finanční prostředky na projekty spolufinancované
z Evropské unie rozděluje na základě zveřejňovaných výzev, kde schválení přidělených prostředků
jednotlivým účastníkům (fyzické osoby i právnické osoby, podnikatelské – např. a.s., s.r.o., v.o.s., i
nepodnikatelské subjekty – občanská sdružení, příspěvkové organizace a jiné neziskové subjekty) a
jejich projektům podléhá schválení Zastupitelstva kraje. Kraj poskytuje tyto finanční prostředky
na základě písemné smlouvy o poskytnutí např. grantu, kde jsou závazně stanoveny podmínky
čerpání včetně finanční spoluúčasti vybraného účastníka, stanovení monitorovacích ukazatelů a
zároveň povinnosti vyplývající z této finanční spoluúčasti v případě porušení smlouvy.
5
Na základě počtu 1 169 veřejnosprávních kontrol (tj. o výsledku kontroly je písemný protokol),
které proběhly v roce 2010, lze konstatovat, že v kontrolovaných organizacích (zejména u krajem
zřízených příspěvkových organizací, u příjemců poskytnutých dotací) jsou zavedeny funkční řídící
kontroly tak, aby odpovídaly požadavkům zákona o finanční kontrole. Odpovědnost jednotlivých
odborů vykonávajících kontrolu v samostatné i v přenesené působnosti vyplývá z Organizačního
řádu kraje.
Tabulka udává přehled o kontrolní činnosti KÚ podle jednotlivých odborů takto:
Počet kontrol
Odbor KÚ LK
37
1 - kancelář hejtmana
61
2 - regionálního rozvoje a evrop. projektů (spolu s OK
16, včetně 3 s OŠMTS)
0
3 – ekonomický (spolu s právním odborem 17, s OK
1)
70
4 - školství, mládeže, tělovýchovy a sportu (spolu
s ORREP 3)
44
5 - sociálních věcí
326
6 - dopravy (305 kontrol u autodopravců)
48
7 - kultury, památkové péče a cestovního ruchu
14
8 - životního prostředí a zemědělství
15
9 - zdravotnictví
17
10 – právní (ve spolupráci s ekonomickým odborem)
15
11 - územního plánování a stavebního řádu
0
12 - informatiky
177
13 - správní (108 cenových kontrol)
0
14 - investic a správy nemovitého majetku
5
15 - kancelář ředitele (včetně 1 s OK)
340
16 - kontroly (včetně 16 kontrol ve spolupráci s ORREF,
1 s KŘ, 2 s OŠMTS a 1 s EO)
z toho: 297 přezkoumání hospodaření ÚSC a DSO
0
oddělení interního auditu, oddělení sekretariát ředitele
1 169
Celkem kontrolních akcí
6
Systém a způsoby provádění veřejnosprávních kontrol v rámci LK a KÚ LK podle zákona
o finanční kontrole jsou upraveny v Kontrolním řádu. Odbor kontroly zpracovává plán kontrolní
činnosti úřadu na každé pololetí na základě návrhů plánů kontrolní činnosti předložených
jednotlivými věcně příslušnými odbory a z podnětů hejtmana, členů Rady kraje nebo ředitele
krajského úřadu. Vedoucí kontrolního orgánu a jeho členové jsou jmenováni ředitelem úřadu z řad
zaměstnanců jednotlivých odborů. Odbor kontroly KÚLK vede „centrální“ evidenci kontrolních
protokolů dle věcně příslušných odborů a pravidelně pololetně vyhodnocuje plnění kontrolní
činnosti krajského úřadu, jež pak jako písemnou informaci předkládá radě kraje k projednání a
seznámení.
Pouze v jedné příspěvkové organizaci byl zřízen funkční útvar interního auditu ve smyslu zákona
o finanční kontrole, a to u Krajské správy silnic Libereckého kraje.
Krajský úřad provádí kontrolní činnost, jak již bylo zmíněno, v samostatné působnosti a
v přenesené působnosti.
V samostatné působnosti jsou prováděny následující typy kontrol:
1. řídící – dle § 25 odst. 4, § 26 a následujících zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
v platném znění - vnitřní kontroly. Za tyto kontroly zodpovídá ředitel a všichni vedoucí
odborů KÚ LK dle platného Organizačního řádu.
Jejich předmětem je kontrola nakládání se svěřenými, či přidělenými finančními prostředky
příslušnému odboru, resp. zda při uskutečňování finančních operací:
– jsou dodržovány stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a
vyúčtování schválených operací,
– se finanční operace přizpůsobují změnám ekonomických, právních, provozních a jiných
podmínek a novým rizikům,
– se provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích
a automatizovaných informačních systémech,
– a zda se zajišťuje včasná příprava stanovených finančních, účetních a jiných výkazů,
hlášení a zpráv.
Při
řídící kontrole se zjišťuje a vyhodnocuje zejména, zda:
– údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb
veřejných prostředků a zda tyto údaje odpovídají skutečnostem rozhodným
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky,
– přezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty,
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,
– opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy, včetně opatření k odstranění,
zmírnění nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna.
Při uvedených kontrolách se kontrolující řídí platnými interními předpisy, zejména
k oběhu
účetních dokladů a pravidly zakotvenými ve
statutech a zásadách odpovídajících účelových
fondů LK.
2. finanční – dle § 9 odst. 1 zákona č. 320/2001 Sb., u příspěvkových organizací (dále PO), jejichž
zřizovatelem je kraj a za provádění těchto
finančních – veřejnosprávních kontrol odpovídá
odbor kontroly ve spolupráci s odvětvovými odbory krajského úřadu. Odbor školství, mládeže,
7
tělovýchovy a sportu odpovídá za provádění finančních - veřejnosprávních kontrol
u příspěvkových organizací kraje v resortu školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
Předmětem veřejnosprávní kontroly u PO kraje je s ohledem na hodnocení rizik při výběru námětů
pro zařazení do plánu zejména:
rozpočet a jeho plnění,
dotace, příspěvky, návratné finanční výpomoci a další prostředky poskytnuté z rozpočtu
kraje,
dotace ze státního rozpočtu,
dotace ze státních fondů (§ 10 zákona č. 250/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ve znění
pozdějších předpisů),
dotace ze strukturálních fondů.
Dále se kontrolní skupina zaměří dle obsahu kontroly například:
na ověření, zda údaje vykázané ve finančních, účetních a jiných výkazech věrně zobrazují
majetek, zdroje jeho financování a hospodaření,
na prověření a hodnocení systému zajištění výnosů (příjmů) včetně vymáhání pohledávek,
na kontrolu nakládání s majetkem PO (včetně zásob),
na zkoumání efektivnosti, hospodárnosti a účelnosti operací, na zajištění ochrany
veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem a dalším nedostatkům,
na kontrolu účinnosti vnitřního kontrolního systému,
na kontrolu plnění podmínek při čerpání účelových dotací apod.
3. finanční – dle § 9 odst. 2 a §13a zákona č. 320/2001 Sb., kontrola použití finančních prostředků
poskytnutých z grantových programů, účelových peněžních fondů nebo jiných rozpočtových
položek kraje a audit prostředků poskytnutých krajem prostřednictvím programů
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie. Za provádění těchto kontrol odpovídá příslušný
odbor KÚ LK. Kontrola má tři fáze – předběžnou, průběžnou a následnou kontrolu.
a) u žadatelů o veřejnou finanční podporu nebo u příjemců veřejné finanční podpory, (zejména
finanční kontrola programů z Grantového fondu a ostatních účelových peněžních fondů
Libereckého kraje, tj. Fondu požární ochrany, Krizového fondu, Fondu ochrany vod,
Lesnického fondu, Fondu kulturního dědictví i Sociálního fondu v souladu s platnými statuty a
zásadami peněžních fondů).
LK zřizuje účelové peněžní fondy v souladu s ustanoveními § 14 zákona č. 129/2000Sb., o krajích,
ve znění pozdějších předpisů a § 5 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních
rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů a vybraných speciálních zákonů a to zejména Grantový fond
(včetně nového programu G 99 – akce financované z rozhodnutí Rady LK a Zastupitelstva LK),
Fond požární ochrany, Krizový fond, Fond ochrany vod, Lesnický fond a Fond kulturního dědictví
LK. Finanční prostředky těchto fondů jsou tvořeny a čerpány v souladu s jednotlivými platnými
Statuty (případně Zásadami) jednotlivých konkrétních fondů LK a v souladu s interními předpisy.
Za věcnou a obsahovou stránku jednotlivých programů či projektů konkrétních fondů LK
odpovídají správci programů. Správci programů jsou současně i správci finančních prostředků
pro daný resort a příkazci finančních operací. Za řádné vedení účetní evidence a finanční správu, tj.
převod finančních prostředků dle dispozic příkazce a správce, odpovídá ekonomický odbor.
O čerpání dle jednotlivých titulů u ostatních fondů LK vede samostatnou evidenci správce –
příkazce jednotlivých fondů. Za provádění předběžné, průběžné a následné kontroly poskytnutí a
čerpání prostředků z fondů odpovídají příslušní příkazci operací a jimi určení správci rozpočtu i
8
v souladu s Organizačním řádem.Veřejnosprávní kontrolu dodržování obecně závazných právních
předpisů, interních předpisů a podmínek využití prostředků fondů LK provádí zejména správce
fondu, nebo na základě pověření jiný odbor KÚ LK.
Dle metodiky k Programu G99 je správcem programu Rada LK. Správcem finančních prostředků
(dotace) je příslušný odbor KÚ LK, do jehož působnosti schválená žádost věcně spadá.
b) u žadatelů o dotace a u příjemců dotací poskytnutých krajem prostřednictvím programů
spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie (dále jen EU) v souladu s platnými interními
předpisy.
Kontroly jsou rozděleny do tří etap:
1.
předběžná kontrola (ex ante), při které kontrolní orgány posuzují, zda plánované a
připravované operace odpovídají stanoveným úkolům veřejné správy a jsou v souladu
s právními předpisy, schválenými rozpočty, programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo
jinými rozhodnutími o nakládání s veřejnými prostředky,
2.
průběžná kontrola (interim), při které kontrolní orgány prověřují, zda příjemci
dodržují stanovené podmínky a postupy při uskutečňování, vypořádávání a vyúčtování
schválených operací,
přizpůsobují uskutečňování operací při změnách ekonomických, právních, provozních a
jiných podmínek novým rizikům,
provádějí včas a přesně zápisy o uskutečňovaných operacích v zavedených evidencích a
automatizovaných informačních systémech, a zda zajišťují včasnou přípravu stanovených
finančních, účetních a jiných výkazů, hlášení a zpráv,
3.
následná kontrola (ex post), při které kontrolní orgány zkoumají a vyhodnocují
u vybraného vzorku těchto operací zejména, zda
údaje o hospodaření s veřejnými prostředky věrně zobrazují zdroje, stav a pohyb
veřejných prostředků a zda tyto údaje odpovídají skutečnostem, rozhodným
pro uskutečnění veřejných příjmů, výdajů a nakládání s veřejnými prostředky,
přezkoumávané operace jsou v souladu s právními předpisy, schválenými rozpočty,
programy, projekty, uzavřenými smlouvami nebo jinými rozhodnutími přijatými v rámci
řízení a splňují kritéria hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti,
opatření přijatá příslušnými orgány veřejné správy včetně opatření k odstranění, zmírnění
nebo předcházení rizik jsou kontrolovanými osobami plněna,
v případě kontrol udržitelnosti projektů zejména plnění stanovených monitorovacích
ukazatelů, evidence a archivace platných účetních dokladů.
Zapojení jednotlivých subjektů oprávněných ke kontrole a kontrola projektů realizovaných:
– v grantových schématech Společného regionálního operačního programu (dále jen
SROP) se řídí aktuální verzí Prováděcí směrnice Rady LK pro grantová schémata
zaváděná v rámci SROP na léta 2004 - 2006 v platné k výzvě, ve které byl projekt
předložen. Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů zajišťuje udržitelnost
grantových schémat v LK, realizovaných v rámci SROPu. Kontroly předběžné a
průběžné zajišťuje odbor regionálního rozvoje a evropských projektů
– oddělení řízení
9
grantových schémat (dále jen OŘGS). Následné kontroly projektů zajišťuje (OŘGS)
ve spolupráci s odborem kontroly (oddělení kontroly evropských fondů – OKEF).
Rada Libereckého kraje schválila již v roce 2006 prováděcí směrnici pro 4. kolo grantových
schémat zaváděných v rámci SROP České republiky na léta 2004 – 2006. Tato směrnice
jednoznačně určuje postup při poskytování finančních prostředků z grantových schémat, od data 1.
9. 2006. Pro akce předložené před tímto datem zůstává v platnosti směrnice č. 02/04 resp. 06/05 a
11/05. Na grantová schémata v rámci SROP se v roce 2010 prováděly pouze kontroly udržitelnosti
(v počtu 16) – OŘGS ve spolupráci s OKEF.
Kontroly udržitelnosti proběhly bez závažných problémů a nedostatky drobného charakteru (např.
nedoložení některých dokladů), které byly řešeny operativně. Lze konstatovat, že i přes nedostatky
při předkládaní monitorovacích zpráv končí kontroly pozitivním výsledkem, neboť v důsledku
kontrolních zjištění odboru kontroly při kontrolách ex-post jsou nedostatky v určeném termínu
odstraňovány. Jedná se zejména o následující chyby v účetní evidenci projektů:
Účetní evidence jednotlivých akcí SROP nebyla vedena odděleně a komplexně
v souladu se zákonem o účetnictví a s vnitřním předpisem, ale pouze u vybraného
účtu tř. 0, v důsledku neoddělené účetní evidence nebyla plně zajištěna podmínka
archivace originálních účetních dokladů a veškeré dokumentace po dobu 10-ti let.
Účetnictví bylo zpracováváno dodavatelsky firmou - předložené účetní doklady
nebyly vždy v souladu s § 11 a § 33a zákona č. 563/ 1991 Sb., o účetnictví,
zejména chybějící podpisy dvou rozdílných za formální správnost včetně účetní
kontace.
Účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. datum účetního
případu, věcný obsah účetního případu – v důsledku čehož nejde posoudit
hospodárnost, účelnost a efektivitu.
Existence zaměnitelného interního číslování účetních dokladů ve vazbě
na předkládané účetnictví (včetně ověřujícího razítka OŘGS pro projekty SROPu).
Doklady osvědčující pořízení občerstvení v rámci přednášek projektu
neobsahovaly položkový rozpis.
Nebyly doloženy původní pracovní smlouvy (nikoliv pouze dodatky rozpis
zaplaceného zboží.
Výkazy práce neměly zřetelně vyznačen rozsah práce v hodinách i v Kč (na hodinu
či na měsíc).
Nedostatečná evidence dodavatelů v knize došlých faktur.
Pořizování neúplných fotokopií dokladů v důsledku oddělené účetní evidence
grantů od vlastního účetnictví příjemce dotace.
Neúplná složka projektu – chybějící monitorovací zprávy.
– v globálních grantech
Operačního programu vzdělávání pro konkurenceschopnost
v období 2007 - 2013 se řídí aktuální verzí Směrnice Operačního programu Vzdělávání
pro konkurenceschopnost – Globální granty v LK a platnou verzí Příručky pro kontrolu
projektů OP VK. Veřejnoprávní kontrola se provádí formou auditu podle předpisů
Evropského společenství. Kontroly předběžné a průběžné zajišťuje odbor regionálního
rozvoje a evropských projektů – oddělení řízení grantových schémat (dále jen OŘGS).
OŘGS provádí kontroly jednotlivých GP ve spolupráci s odborem školství, mládeže,
tělovýchovy a sportu (administrativní – kontrola monitorovacích zpráv a žádostí o platbu
a kontroly na místě – kontrola archivace, vedení účetnictví, plnění věcné stránky).
Následné kontroly projektů zajišťuje (OŘGS) ve spolupráci s odborem kontroly.
10
–
v individuálních projektech z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost
v období 2007 - 2013 se řídí aktuální verzí Příruček pro kontrolu projektů OP LZZ.
Veřejnoprávní kontrola se provádí formou auditu podle předpisů Evropského
společenství. Kontroly předběžné a průběžné provádějí zaměstnanci příslušného odboru
KÚ LK. Kontroly následné budou provádět rovněž uvedení zaměstnanci ve spolupráci
s odborem kontroly – OKEF. V roce 2010 bylo odborem sociálních věcí zkontrolováno
8 projektu IP I., kde bylo uloženo celkem 88 nápravných opatření, přijato bylo 6
námitek, kterým bylo vyhověno. Ve sledovaném období proběhl dozor MPSV ČR
nad průběhem Projektu IP I. a bylo uloženo kraji celkem 14 opatření, na jejichž
odstranění se průběžně pracuje.
V termínu od 29. 4. 2010 do 12. 5. 2010 byl proveden společností Deloitte Audit,
s.r.o. Praha závěrečný audit projektu
„CZ0061 – Revitalizace školních hřišť a
jejich vybavení na území Libereckého kraje – 2. etapa“, který je
spolufinancován z Finančních mechanismů EHP/Norska. Projekt byl v roce 2009
ukončen, celkové náklady projektu činily 11 896 tis. Kč. Na základě Zprávy
ze závěrečného auditu projektu byla uložena nápravná opatření s malou mírou
významnosti – označit nesprávně označené herní prvky v souladu s čl. 7.1. ČSN
1176-1 (splněno dne 8. 7. 2010), upravit ustanovení týkající se poskytnutí
podkladů týkajících se projektu ve smlouvě s dodavatelem herních prvků
(upraveno Dodatkem č. 2 ke Smlouvě o dílo č. OLP/2892/2008 ze dne 10. 8. 2010)
a doložit upřesnění referencí dodavatele herních prvků (splněno dne 29. 7. 2010).
Z kapitoly 923 04 – Spolufinancování EU byla poskytnuta dotace na zajištění
udržitelnosti projektu
„SROP IP – 3.1. Regionální Informační Systém
o uplatnění Absolventů škol na trhu práce (RISA) – udržitelnost projektu“ ve výši 585 tis. Kč, u které byla provedena následná kontrola. U tohoto projektu
byla dne 13. 5. 2010 provedena Centrem regionálního rozvoje, NUTS II
Severovýchod, Liberec fyzická kontrola v souvislosti s ukončením období
udržitelnosti projektu. Nedostatky nebyly zjištěny. Kopie Zápisu z fyzické
kontroly je přiložena.
Veřejnosprávní kontrola se provádí i formou auditu. Předmětem auditu je ověřování účinného
fungování řídícího a kontrolního systému u příjemce prostředků a ověřování vykázaných výdajů
na vhodném vzorku operací při realizaci programů spolufinancovaných z EU. Projektové období
2007 – 2013 je podrobněji specifikováno v interních předpisech LK, zejména Směrnice rady kraje
č. 4/2010 k Operačnímu programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost – Globální granty
v Libereckém kraji, jež byla schválena radou kraje usnesením č. 19097/RK dne 6. 9. 2010. Tato
směrnice nahradila Směrnici OP VK – Globální granty v LK, verze 03 schválenou radou kraje dne
13. 1. 2009 usnesením č. 18/09/RK. LK plní roli zprostředkujícího subjektu v rámci oblastí podpory
OP VK:
1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání – Globální grant CZ.1.07/1.1.09 Zvyšování
kvality ve vzdělávání v LK, ve sledovaném období provedeno 21 fyzických
kontrol na místě – z toho 16 předběžných a 5 průběžných.
1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami – Globální grant CZ.1.07/1.2.04 Rovné příležitosti ve vzdělávání v LK,
ve sledovaném období provedeno 5 fyzických kontrol na místě – z toho 2
předběžné a 3 průběžné.
11
1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení – Globální grant
CZ.1.07/1.3.03 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení v LK,
ve sledovaném období provedeno 9 fyzických kontrol na místě – z toho 7
předběžných a 2 průběžné.
3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání – Globální grant CZ.1.07/3.2.01 Podpora
nabídky dalšího vzdělávání v LK, ve sledovaném období provedeno 2 fyzických
kontroly na místě předběžné.
Výsledkem průběžných kontrol byla většinou administrativní pochybení, např. v archivaci
dokumentace – chybějící originály dokumentů, chybná loga a označení projektů, neaktuální vnitřní
předpisy, účetní doklady neměly náležitosti dle § 8 a § 11 zákona o účetnictví, administrativní
pochybení při zadávání veřejných zakázek apod. Nedostatky byly postupně odstraněny.
Pouze u kontroly projektu
CZ.1.07/1.1.09/02.0049 byla na základě kontrolních zjištění vyměřena
sankce ve výši 37 tis. Kč za nedodržení podmínek smlouvy, čl. 7. odst. 6. Dále kontrola projektu
CZ.1.07/1.2.04/01.0011 odhalila
nezpůsobilé výdaje ve výši 86 tis. Kč a tato částka byla
nahlášena jako nesrovnalost v srpnu 2010 na řídící orgán. V průběhu roku proběhla kontrola
řídícího orgánu MŠMT, odbor interního auditu, jejímž předmětem kontroly bylo ověření zajištění
v rámci zprostředkování celého projektu spolehlivých účetních systémů, systémů monitorování a
systému finančního výkaznictví v elektronické podobě. Nebyla zjištěna žádná pochybení.
Předběžné kontroly směřovaly k ověření existence subjektu žádajícího o dotaci, k ověření
správnosti účtování a vykazování účetní závěrky atd. – nebyly zjištěny nedostatky.
– Kontrolu prostředků poskytnutých Libereckým krajem (dále jen LK) prostřednictvím
programů spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie na projektové období 2004 až
2006 zajišťuje odbor sociálních věcí ve spolupráci s odborem kontroly a odbor
regionálního rozvoje a evropských projektů ve spolupráci s odborem kontroly a
odborem školství, mládeže, tělovýchovy a sportu. Při své činnosti se řídí podmínkami,
stanovenými řídícím orgánem nebo jinou odpovědnou osobou a obecně platnou
metodikou vypracovanou ústředními orgány státu a platnými Směrnicemi Rady LK.
– Liberecký kraj je projektovým partnerem projektu CROSS-DATA spolufinancovaného
z programu přeshraniční spolupráce Cíl 3 -Sasko- Česko (122 tis. Kč).
4. hospodaření – dle ustanovení § 15 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., u
Libereckým krajem
zřízených nebo založených právnických osob (tj. a. s. případně s. r. o.).
Základní kontrola hospodaření založených právnických osob je prováděna prostřednictvím
jmenovaných zástupců LK v řídících a kontrolních orgánech v souladu s platnými ustanoveními
obchodního zákoníku. Na základě rozhodnutí Rady LK lze provést mimořádnou kontrolu
hospodaření založené právnické osoby v rozsahu a způsobem běžným u kontrol zřízených
příspěvkových organizací LK.
V přenesené působnosti jsou prováděny následující kontroly a za jejich provádění odpovídají
příslušní vedoucí odborů podle platného Organizačního řádu KÚ LK:
a) kontroly výkonu přenesené působnosti, svěřené orgánům obcí dle § 129 odst. 1 zákona č.
128/2000 Sb., o obcích v platném znění,
12
b) kontroly podle
§ 73b zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů,
c) přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí podle zákona č. 420/2004 Sb.,
o přezkoumávání hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí (dále jen DSO), ve znění
pozdějších předpisů které o přezkoumání svého hospodaření za uplynulý rok krajský úřad
požádají. Předmět přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a DSO je
upraven zákonem č. 420/2004 Sb. a změnami, provedenými zákony č. 413/2005 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů a č. 138/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
d) kontroly podle § 81 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel
na pozemních komunikacích v plat. znění – tj. státní odborný dozor u stanic technické
kontroly (činnost kontrolních techniků),
e) kontroly školících středisek řidičů podle § 53 a násl. zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a
zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, ve znění pozdějších
předpisů – státní dozor nad činností lektorů školení,
f) kontrola – inspekce kvality poskytovaných sociálních služeb podle § 97 a násl. zákona č.
108/2006 Sb., o sociálních službách v plat. znění u poskytovatelů sociálních služeb, kterým
bylo vydáno rozhodnutí o registraci, a u poskytovatelů sociálních služeb uvedených v § 84
cit. zákona a kontrola registračních podmínek dle § 78 a násl. cit. zákona,
g) kontrola plnění podmínek stanovených pro registraci u poskytovatelů sociálních služeb,
kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci dle § 82a zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních
službách, ve znění pozdějších předpisů,
h) kontrola obecních a soukromých škol podle § 161 odst. 6 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb.,
(školský zákon) ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování
dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších
předpisů,
i) kontroly podle § 7 odst. 1 písm. g) zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění
pozdějších předpisů – správní dozor u podnikatelských subjektů v postavení zadavatelů,
zpracovatelů a šiřitelů reklamy,
j) cenové kontroly podle § 4 odst. 2 zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti
cen, ve znění pozdějších předpisů a podle § 14 odst. 1 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách,
ve znění pozdějších předpisů – správní dozor u podnikatelských subjektů se zaměřením
na plnění povinností podle § 11 a § 13 odst. 2 zákona o cenách,
k) kontroly prováděné dle § 4 odst. 1 zákona č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení,
ve znění pozdějších předpisů a o změně některých souvisejících zákonů – pravidelné
kontroly matričních úřadů obcí s rozšířenou působností,
l) kontroly podle § 24 odst. 1 zákona č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách, ve znění
pozdějších předpisů a o změně některých zákonů – kontrola a dozor nad konáním sbírek,
m) kontroly dodržování právních předpisů na úseku ochrany životního prostředí,
13
n) kontroly nestátních zdravotnických zařízení dle § 8 a §17 zákona č. 160/92 Sb., o zdravotní
péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů a dle § 10, § 32,
§ 34 zákona č. 167/98 Sb., o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů,
o) kontroly OÚ/MÚ - kontroly přestupků na úseku zdravotnictví dle § 29, § 29a, § 30 zákona
č. 200/90 Sb. o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů; správní řízení dle § 24 zákona č.
379/05 Sb., protikuřácký zákon, ve znění pozdějších předpisů; dle §41 zákona č. 164/01 Sb.,
lázeňský zákon, ve znění pozdějších předpisů; dle § 13 a § 34 zákona č. 167/98 Sb.,
o návykových látkách, ve znění pozdějších předpisů.
V průběhu roku 2010 byly provedeny různými ministerstvy dozory nad výkonem přenesené
působnosti bez zjištění nedostatků (s výjimkou sociálních věcí) a to na odborech:
sociálních věcí – MPSV ČR dozor nad výkonem přiznání sociálních dávek, státní
sociální podpory, sociálně – právní ochranou dětí a výkonem sociálních služeb a
NKÚ kontrola evidence grantů
právním – MF ČR – dozor nad dodržováním zákona o místních poplatcích a MV ČR
dozorová činnost dle zákona o krajích
správním – MV ČR – dozor nad správou agendy matrik, státního občanství a s tím
spojené agendy a výkon správní činnosti občanských průkazů a cestovních dokladů
zdravotnictví – MZ ČR.
Finanční kontroly u příspěvkových organizací LK (dále jen PO)
K provádění finančních kontrol u PO byl na základě platného Organizačního řádu KÚ LK pověřen
zejména odbor kontroly samostatně i ve spolupráci s jednotlivými odbory (např. odbor školství,
odbor sociálních věcí), do jejichž kompetence spadají zřizované příspěvkové organizace.
V roce 2010 bylo v rámci výkonu samostatné působnosti odborem kontroly provedeno celkem 25
veřejnosprávních fyzických kontrol na místě u příspěvkových organizací kraje, z toho 11 bylo
z podnětu Rady kraje následných a 1 mimořádná. Dále odbor školství uskutečnil samostatně 11
finančních kontrol zřízených PO v rámci odvětvového odboru, kde se podobně jako odbor kontroly
soustředil na kontrolu hospodaření a dále i na kontrolu správnosti čerpání přímých nákladů
dle školského
zákona. Dvě kontroly provedl školský odbor a jednu ekonomický
pod vedením odboru kontroly (jednalo se o kontroly Střední průmyslové školy sklářské – OSMTS a
EO a Gymnáziua a Střední odborné školy Jilemnice – pouze OŠMTS).
Výstupy (protokoly) z veřejnosprávních finančních kontrol v rámci samostatné působnosti jsou
projednávány Radou kraje, jakožto orgánem zřizovatele resp. poskytovatele veřejných prostředků
kontrolovaného subjektu. V návaznosti na výsledky kontrol jsou Radou kraje přijímána opatření
k odstranění zjištěných nedostatků z kontrol včetně následných fyzických kontrol na místě.
Nejzávažnější nedostatky, které se vyskytly u příspěvkových organizací LK v důsledku vykonané
komplexní kontroly hospodaření, byly zejména:
nedostatky v evidenci a archivaci veškerých smluv, nebyl vytvořen „centrální registr smluv“
s jasným popisem odpovědnosti ve vnitřních normách,
vnitřní předpisy nebyly aktualizovány na platné právní normy a skutečný stav organizace,
zejména bylo nutné doplnit a aktualizovat – účtový rozvrh, seznam používaných účetních
knih a jejich souvislých, vzestupných a nezaměnitelných číselných řad, číselník středisek a
skladů, podpisové vzory, doplnit oběh účetních dokladů i o způsob účetní evidence
jednotlivých účetních agend (např. evidence a účtování vydaných faktur, majetku včetně
14
podrozvahy, evidence smluv a objednávek, průkazná evidence depozit a pokladní hotovosti
klientů, účtování hlavní a doplňkové činnosti, vnitřní předpis o časovém rozlišení, způsob a
místo archivace účetních dokladů apod.) - a v návaznosti na to nutnost revidovat vnitřní
kontrolní systém,
není prováděna pravidelná aktualizace cenových kalkulací výrobků a služeb, dle nichž jsou
stanovovány platné ceníky,
chybné účtování tvorby i čerpání fondů,
chybné účtování o zásobách způsobem A (bez použití účtu
111), nesprávná evidence zásob
typu B,
neúčtování o operativní evidenci vlastního majetku, ale i cizího majetku na podrozvahových
účtech,
nebylo účtováno o veškerých účetních případech v souladu se zákonem 563 § 8 odst. 5 tj.
srozumitelně, jednotlivě a v souvislostech, zejména o pohledávkách za ošetřovné klientů,
o pokladní hotovosti klientů, o depozitech klientů, o pronájmech v doplňkové činnosti,
nebylo účtováno o přijatých i vydaných zálohách v souladu s platnými Českými účetními
standardy a s § 4 odst. 8 zákona o účetnictví,
pochybení při zveřejňování, průběhu výběru dodavatelů pro zadavatele veřejných zakázek,
chybné účtování o závazcích a pohledávkách za zaměstnanci,
nesprávné vykazování hlavní a doplňkové činnosti a v důsledku toho chyby v daňovém
přiznání k příjmu právnických osob,
nebyly aktualizovány cenové kalkulace doplňkové činnosti,
účetní doklady neměly náležitosti dle § 11 zákona o účetnictví, tj. neobsahovaly označení
účetního období, podpisy dvou rozdílných zodpovědných osob,
nebyla provedena a doložena fyzická inventarizace majetkových účtů a zásob v souladu s §
29 a § 30 zákona o účetnictví, zejména chybné náležitosti inventurních soupisů, opakované
neproúčtování existujících inventarizačních rozdílů do účetního období s nímž věcně a
časově souvisí, nebyla správně provedena dokladová inventura veškerých účtů závazků a
pohledávek atd.,
vyřazovací a zařazovací protokoly nebyly podepisovány odpovědnými zaměstnanci,
nebyl zdůvodněn v příloze k roční účetní závěrce (v souladu s § 7 odst. 5 zákona
o účetnictví) důvod nedostatečného finančního krytí fondů, krátkodobých závazků a
vykázaného výsledku hospodaření.
Veřejnosprávní k
ontroly u žadatelů a příjemců veřejné finanční podpory
Dále jsou prováděny předběžné, průběžné a následné kontroly u žadatelů a příjemců veřejné
finanční podpory ve smyslu § 3 odst. 2 zákona o finanční kontrole (jedná se zejména o dodržování
účelovosti poskytnutých prostředků) odvětvovými odbory KÚ LK. O výsledcích kontrol jsou
většinou sepisovány protokoly, čerpané prostředky jsou odsouhlaseny v souladu se zněním zákona
o finanční kontrole – odpovědnými zaměstnanci na pozici
příkazce, správce a
hlavní účetní.
Veškeré finanční prostředky peněžních fondů KÚ LK jsou vedeny na samostatných bankovních
účtech.
Peněžní fondy Libereckého kraje v roce 2010 (v tis. Kč)
Skutečné čerpání
Název
SR na rok 2010
UR na rok 2010
v roce 2010
Sociální fond kraje
3 300,00
5 728,95
3 579,19
Fond investic kraje
0,00
0,00
0,00
Krizový fond kraje
0,00
7 479,78
4 890,33
15
Skutečné čerpání
Název
SR na rok 2010
UR na rok 2010
v roce 2010
Fond ochrany vod kraje
18 000,00
58 541,44
17 610,20
Fond požární ochrany kraje
2 000,00
2 190,34
2 182,31
Lesnický fond
5 000,00
5 341,60
5 331,40
Grantový fond kraje
20 000,00
78 362,08
55 966,30
Fond kulturního dědictví
5 000,00
5 575,60
4 369,60
Peněžní fondy celkem
53 300,00
163 219,79
93 929,33
Poznámka: SR – schválený rozpočet, UR – upravený rozpočet
Finanční prostředky fondu investic (dále jen FI) jsou poskytovány příslušnými správci resortních
programů na konkrétní investiční akce obsažené ve schváleném rozpočtu fondu investic a splňující
podmínky pro poskytnutí finančních prostředků příslušných resortních programů fondu investic.
V roce 2010 již nebyly v kapitole rozpočtu kraje 930 - Fond investic deponovány žádné finanční
prostředky. Tato změna je způsobena především změnou financování investičních projektů
příspěvkových organizací, kdy tyto potřeby financuje kraj (nikoliv PO) prostřednictvím odboru
investic a správy nemovitého majetku, nabývá je do vlastnictví kraje a následně je investice
protokolem předána PO do správy.
Fond požární ochrany (dále jen FPO) soustřeďuje finanční prostředky, které jsou určeny:
na investiční a neinvestiční akce stavebního charakteru související s požární ochranou,
na investiční a neinvestiční akce v pořizování, reprodukci a opravách požární techniky,
na zvyšování nebo udržování akceschopnosti jednotek požární ochrany sborů dobrovolných
hasičů obcí.
Finanční správu a fungování fondu, včetně správy informačního systému FPO, zabezpečuje odbor
ekonomický Krajského úřadu Libereckého kraje, který odpovídá za řádné vedení účetní evidence.
Za věcnou a obsahovou stránku jednotlivých akcí a programů odpovídá správce a příkazce
finančních operací, což je
odbor kancelář hejtmana Krajského úřadu Libereckého kraje.
Za provádění
předběžné, průběžné a následné kontroly poskytnutí a použití finančních
prostředků z Fondu požární ochrany odpovídá
odbor kancelář hejtmana. Po odborné stránce
spolupracuje při kontrolách
s Hasičským záchranným sborem Libereckého kraje (dále jen HZS
LK) - úkoly vyplývají ze zákona o požární ochraně (přenesená působnost).
Veřejnosprávní kontrolu plnění obecně závazných právních předpisů, obecně závazných předpisů
kraje a podmínek využití finančních prostředků FPO jednotlivými příjemci provádí odbor kontroly
KÚ LK ve spolupráci s ekonomickým a právním odborem.
Namátkovou následnou
veřejnoprávní kontrolu provádí odbor kontroly dle plánu kontrol schváleného pololetně Radou
Libereckého kraje a v průběhu každoročních přezkoumání hospodaření obcí a dobrovolných svazků
obcí Libereckého kraje.
Odbor kanceláře hejtmana prováděl průběžně kontroly došlých žádostí o finanční příspěvek
z Fondu požární ochrany Libereckého kraje i kontroly na místě 3 akcí podpořených z tohoto fondu.
Kontrolami na místě nebyly shledány žádné nedostatky a účelové příspěvky z Fondu požární
ochrany Libereckého kraje byly využity v souladu se Smlouvami o poskytnutí účelových příspěvků
z tohoto fondu. V průběhu kontrol byla pořízena fotodokumentace, která je součástí zápisů z těchto
kontrol. Kontroly čerpání finančních prostředků na místě byly z důvodu srpnových povodní
16
omezeny, neboť zaměstnanci řešili právě a především mimořádné problémy v souvislosti s živelnou
pohromou.
Odbor kanceláře hejtmana je správcem i
Krizového fondu LK. Ten zabezpečuje evidenci všech
programů a podprogramů, projekt, projektů a akcí, které jsou financovány u Krizového fondu.
Za provádění
předběžné, průběžné a následné kontroly poskytnutí a použití finančních
prostředků z tohoto fondu odpovídá tento odbor. Veřejnosprávní kontrolu plnění obecně závazných
právních předpisů, obecně závazných předpisů kraje a podmínek využití finančních prostředků
jednotlivými příjemci provádí zase odbor kontroly KÚ LK.
Odbor územního plánování a stavebního řádu poskytl finanční prostředky dle nařízení vlády č.
394/2002 Sb. z prostředků MMR ČR ve výši 1 275 tis. Kč 12-ti fyzickým osobám v souvislosti se
srpnovými povodněmi.
Účelem Fondu ochrany vod (dále jen FOV) je soustřeďovat a využívat finanční prostředky
na podporu výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury, zejména na budování nebo obnovu
kanalizací a čistíren odpadních vod, vodovodů, vrtů pro získání pitné vody a s nimi související
ostatní nezbytné výdaje.
Správcem Fondu ochrany vod je
odbor životního prostředí a zemědělství KÚ LK (dále jen
správce fondu). Správce fondu odpovídá za dodržování Statutu, za správu rozpočtu Fondu ochrany
vod a za věcnou a obsahovou stránku akcí zařazených a financovaných z fondu ochrany vod.
Správce fondu je současně
příkazcem finančních operací prováděných prostřednictvím FOV.
Správce fondu předkládá radě kraje obvykle jedenkrát ročně zprávu o hospodaření Fondu ochrany
vod.
Finanční správu Fondu ochrany vod zabezpečuje
ekonomický odbor KÚ LK, který odpovídá
za řádné vedení účetní evidence, provádění převodů finančních prostředků dle dispozic správce
fondu (příkazce finančních operací) a na vyžádání poskytuje informace o plnění rozpočtu Fondu
ochrany vod na základě aktuálního stavu uvedeného v účetnictví resp. rozpočtu kraje.
Finanční prostředky z Fondu ochrany vod na realizaci opatření dle § 42, odst. 4 a odst. 5 vodního
zákona jsou poskytovány prostřednictvím
Programu úhrad výdajů na opatření k nápravě
dle vodního zákona v souladu se Statutem. Finanční prostředky z Fondu ochrany vod na podporu
výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury v souladu s § 88 odst. 15 vodního zákona a
ostatní podpora výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury, včetně souvisejících
nezbytných výdajů jsou poskytovány prostřednictvím
Programu vodohospodářských akcí (PVA).
Za provádění
předběžné, průběžné a následné kontroly použití finančních prostředků z Fondu
ochrany vod
odpovídá odbor životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Libereckého
kraje.
Veřejnoprávní kontrolu plnění obecně závazných právních předpisů a podmínek využití
finančních prostředků FOV jednotlivými příjemci
provádí zejména
správce fondu nebo
na základě pověření jiný odbor KÚ LK (většinou odbor kontroly) ve spolupráci se správcem
fondu.
Obdobou výše uvedeného fondu je
Lesnický fond (dále LF),
který soustřeďuje finanční prostředky
v souladu se Zásadami pro poskytování finančních prostředků na hospodaření v lesích z rozpočtu
LK a rozhodnutí Evropské komise č. N 518/2006 ze dne 22. 3. 2007.
17
Správcem Lesnického fondu je
odbor životního prostředí a zemědělství KÚ LK (dále jen správce
fondu). Správce fondu odpovídá za dodržování Statutu, za správu rozpočtu a za věcnou a
obsahovou stránku akcí zařazených a financovaných z fondu.. Správce fondu je současně
příkazcem finančních operací prováděných prostřednictvím LF. Správce fondu předkládá radě
kraje obvykle jedenkrát ročně zprávu o hospodaření fondu.
Finanční správu LF zabezpečuje
ekonomický odbor KÚ LK, který odpovídá za řádné vedení
účetní evidence, provádění převodů finančních prostředků dle dispozic správce fondu (příkazce
finančních operací) a na vyžádání poskytuje informace o plnění rozpočtu LF na základě aktuálního
stavu uvedeného v účetnictví resp. rozpočtu kraje.
Za provádění
předběžné, průběžné a následné kontroly použití finančních prostředků z LF
odpovídá odbor životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Libereckého kraje.
Veřejnosprávní kontrolu plnění obecně závazných právních předpisů a podmínek využití
finančních prostředků LF jednotlivými příjemci
provádí zejména
správce fondu nebo na základě
pověření jiný odbor KÚ LK (většinou odbor kontroly) ve spolupráci se správcem fondu.
Odbor zemědělství u poskytovaných dotací prováděl kontroly před vznikem závazku a
při závěrečném vyúčtování dotací. U grantových programů je součástí vyúčtování i
fotodokumentace projektu před a po ukončení akce.
Finanční prostředky z grantového fondu (dále jen GF) jsou poskytovány účelově, v souladu se
schválenými pravidly a podmínkami programů, podléhají finančnímu vypořádání s grantovým
fondem po ukončení projektu, na který byly poskytnuty. Finanční vypořádání provádějí správci
programu.
Správu a evidenci grantového fondu
zabezpečuje ekonomický odbor krajského úřadu, který
odpovídá za řádné vedení účetní evidence grantového fondu, provádění převodů finančních
prostředků dle dispozic jednotlivých příkazců (správců programu) a poskytuje informace o plnění
rozpočtu grantového fondu.
Za věcnou a obsahovou stránku jednotlivých projektů financovaných z grantového fondu a
dodržování statutu a zásad grantového fondu
odpovídají správci programů. Správci programů
jsou současně správci finančních prostředků pro daný resort a příkazci finančních operací.
Za provádění
předběžné, průběžné a následné kontroly poskytnutí a použití finančních prostředků
z grantového fondu
odpovídají příslušní správci programů.
Veřejnosprávní kontrolu plnění obecně závazných právních předpisů, obecně závazných předpisů
kraje a podmínek využití finančních prostředků grantového fondu jednotlivými příjemci provádí
odbor kontroly KÚ LK ve spolupráci s ekonomickým a právním odborem.
Namátkovou následnou
veřejnoprávní kontrolu provádí odbor kontroly dle plánu kontrol schváleného pololetně Radou
Libereckého kraje a v průběhu každoročních přezkoumání hospodaření obcí a dobrovolných svazků
obcí Libereckého kraje.
V roce 2010 provedly veřejnosprávní kontrolu následovně např.:
odbor kanceláře hejtmana prováděl průběžné kontroly žádostí o finanční příspěvek
z programu G-2,
odbor regionálního rozvoje a evropských projektů vykonal 48 předběžných a průběžných
administrativních kontrol (G – 17 kontrola 37 akcí, G – 18 kontrola 4 akcí, G – 99 kontrola
7 akcí), nejsou prováděny následné kontroly na místě,
18
OŠMTS poskytl celkem 344 dotací, z čehož provedl u G-10 následnou kontrolu 30 projektů,
G-14 následnou kontrolu 26 projektů a u G – 99 následnou kontrolu 48projektů,
odbor sociálních věcí zajistil 55 předběžných a průběžných kontrol (G-9 kontrola 27 akcí,
G – 24 kontrola 10 akcí, G- 27 kontrola 5 akcí, G – 99 kontrola 13 akcí),
odbor dopravy vykonal u 21 subjektů průběžné a následné kontroly (G – 20 kontrola 16
subjektů, G – 26 kontrola 5 subjektů),
odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu provedl 5 kontrol z G – 11,
odbor životního prostředí a zemědělství zajistil 2 průběžné kontroly z G - 7,
odbor zdravotnictví vykonal 2 kontroly samostatné a oddělené účetní evidence vybraných
projektů „Ozdravný rekondiční pobyt“,
odbor územního plánování a stavebního řádu provedl 33 průběžných a následných kontrol
v rámci G – 16.
Usnesením Zastupitelstva kraje č. 18/09/ZK ze dne 27. ledna 2009 byl zřízen
Fond kulturního
dědictví Libereckého kraje. Účelem fondu je soustřeďovat finanční prostředky k úhradě nákladů
spojených s obnovou, dokumentací a průzkumy kulturních památek, které se nacházejí na území
LK, a se záchrannými archeologickými výzkumy na území LK v souladu se zákonem č. 20/1987
Sb., o státní památkové péči. Pravidla hospodaření jsou obdobná jako u ostatních fondů, kde
správcem rozpočtu je odbor kultury, finanční správu zabezpečuje ekonomický odbor,
kontrolu využití prostředků provádí správce fondu a na vyžádání odbor kontroly.
V průběhu roku 2010 bylo financováno celkem 42 projektů a bylo provedeno 38 kontrol příspěvků.
Kontrolami na místě nebyla zjištěna žádná závažná pochybení.
Grantový fond je peněžním fondem LK, který je zřízen za účelem soustřeďování finančních
prostředků předurčených k úhradě výdajů souvisejících s podporou projektů a činností směřující
k rozvoji na území kraje. Prostřednictvím grantového fondu se kraj podílí na spolufinancování
vybraných projektů. Finanční prostředky grantového fondu se vedou a sledují na samostatném
bankovním účtu. Čerpání finančních prostředků je prováděno výhradně bezhotovostními převody
z účtu grantového fondu na účty příjemců finančních prostředků. Finanční prostředky jsou
poskytovány účelově a to v souladu s podmínkami vybraného programu a uzavřenou smlouvou.
Zásady pro přidělování dotací z Grantového fondu LK byly schváleny Radou Libereckého kraje
usnesením č. 11/08/RK ze dne 8. ledna 2008. Účast žadatele je možná po předložení žádosti
o poskytnutí dotace příslušnému správci programu na základě zveřejněné výzvy k podání žádosti
o dotaci z fondu. Výzva musí být zveřejněna na webových stránkách LK nejméně 25 dní
před termínem ukončení příjmu žádostí. Všichni žadatelé musí být písemně vyrozuměni o výsledku
rozhodnutí Zastupitelstva kraje nejpozději do 15 dnů od ověření usnesení zastupitelstva kraje.
Projekt musí být realizován ve prospěch LK nebo přímo na jeho území. Dotace může být použita
pouze v souladu se Statutem grantového fondu a jeho zásadami, podmínkami programu a uzavřenou
smlouvou o poskytnutí dotace. Novou povinnou přílohou žádosti je vyplněný formulář prohlášení
de minimis – mimo obecného formuláře (v elektronické podobě), textová část projektu, podrobný
rozpočet akce s popisem jednotlivých položek. Dotace nemůže být použita na nákup alkoholických
nápojů a omamných látek včetně tabákových výrobků.
Dále
Odbor kanceláře ředitele provedl celkem 5 kontrol se zaměřením na kontrolu evidence
korunové a valutové pokladny, stav cenin v pokladně, na kontrolu dodržování zákazu další
výdělečné činnosti na živnostenský list pro zaměstnance KÚ LK, kontrolu dodržování vnitřních
norem v návaznosti na stanovené normy pohonných hmot a motorových olejů v autoprovozu KÚ
LK (ve spolupráci s OK) . U těchto kontrol nebyly zjištěny žádné závažné nedostatky.
19
C) Informace o finančních kontrolách vykonaných podle mezinárodních smluv
ve smyslu § 24 zákona o finanční kontrole
Finanční kontrola podle mezinárodních smluv je upravena v § 24 zákona o finanční kontrole tak, že
pokud je to uvedeno v mezinárodní smlouvě, kterou je Česká republika vázána, mohou mezinárodní
organizace svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci vykonávat finanční kontrolu podle
zákona o finanční kontrole v rozsahu a za podmínek, které tato smlouva stanoví. Je-li to tedy
v podmínkách smlouvy stanoveno, jsou tyto kontrolní orgány oprávněny vyžadovat si u orgánů
veřejné správy spolupráci při finanční kontrole, nebo zajištění jejího výkonu. Dožádaný orgán
veřejné správy je povinen tomuto požadavku vyhovět. Z toho vyplývá, že bude-li LK jako orgán
veřejné správy o shora uvedené požádán,
spolupráce nebo zajištění mezinárodní kontroly má
přednost před kontrolní akcí, zahájenou dle plánu kontrolní činnosti nebo z podnětu přísl. orgánu
LK.
V rámci implementace Společného regionálního operačního programu jako nástroje uplatňování
cílů politiky hospodářské a sociální soudržnosti EU, je Liberecký kraj nositelem grantových
schémat (GS de facto skupinových projektů). Spolufinancování grantových schémat v rámci SROP
a nově od r. 2007 v rámci aktivit směřujících k naplnění opatření Programu rozvoje Libereckého
kraje 2007 – 2013 prostřednictvím ROP je zajišťováno ze strukturálních fondů EU. V současné
době platný dokument je
Program rozvoje Libereckého kraje 2007 - 2013, který byl schválen
Zastupitelstvem Libereckého kraje usnesením č. 287/07/ZK ze dne 30. 10. 2007.
Program rozvoje Libereckého kraje je taktickým dokumentem se střednědobým časovým
horizontem, který v reakci na Strategii rozvoje Libereckého kraje specifikuje logickou množinu
opatření na podporu hospodářského a sociálního růstu v regionálním a místním měřítku. Soubory
aktivit, rozpracovávajících opatření do úrovně projektů, jejichž prostřednictvím by mělo dojít
k faktickým krokům při implementaci programu, vytvářejí Akční plán. Postup a možnosti realizace
Programu rozvoje Libereckého kraje vycházejí z platné právní úpravy vymezené zejména zákony č.
129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení) a č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje.
V Zásadách implementace Programu rozvoje Libereckého kraje, které byly schváleny spolu
s Programem rozvoje Libereckého kraje (dále jen PRLK), je uložena povinnost průběžného a
závěrečného monitoringu (sledování) PRLK.
Monitoring je založen na sledování realizačních výstupů opatření (měřitelné ukazatele, které by
měly být po realizaci opatření naplněny), které byly v PRLK stanoveny jednotlivými odbory, resp.
garanty jednotlivých opatření. To znamená, jak projekty a akce podpořené či realizované
v Libereckém kraji v daném roce pomohly naplňování realizačních výstupů opatření.
Monitoring PRLK tedy zjišťuje, do jaké výše jsou naplněny realizační výstupy opatření, které byly
do PRLK stanoveny odbory věcně příslušnými jednotlivým opatřením. Z provedeného monitoringu
a jeho vyhodnocení by mělo být vidět, jaká opatření jsou již splněna a na jaká je třeba zaměřit
pozornost v dalším roce. Jedná se o průběžný monitoring, není tedy nutné, aby u všech opatření
byly splněny všechny realizační výstupy opatření.
Průběžné hodnocení PRLK je důležitým zdrojem informací pro zaměření programů podpory
Grantového fondu a Fondu investic LK a jsou také jedním z podkladů pro aktualizaci Programu
rozvoje Libereckého kraje.
20
Nedostatkem monitoringu je to, že máme k dispozici informace pouze o akcích a projektech
podpořených krajem. Údaje o počtu projektů či vynaložených finančních prostředcích uvedené
u jednotlivých opatření nejsou tedy úplné.
D) Přehled a charakteristika přijatých opatření
Pokračovat v popisu činností úřadu, identifikace, hodnocení a řízení rizik v jednotlivých
útvarech.
Pokračovat ve spolupráci s ostatními krajskými úřady, sledovat nové informace, úkoly a
podmínky vztahující se k VŘKS.
Pokračovat v metodické činnosti v oblasti finanční kontroly a interního auditu, poskytovat
pomoc při výkladu a aplikaci zákona o finanční kontrole.
Průběžně zvyšovat kvalifikaci interních auditorů a kontrolorů.
E) Výsledky
finančních kontrol předkládané příspěvkovými organizacemi
Libereckého kraje a obcemi v územním obvodu Libereckého kraje
Liberecký kraj byl ke konci roku 2010 zřizovatelem celkem
92 příspěvkových organizací, tj.
v resortech školství 65, sociálních věcí 18, zdravotnictví 2, kultury 5, zemědělství 1 a dopravy 1,
z nichž předkládala zprávu v plném rozsahu 1 organizace, která má zřízen útvar interního auditu
(Krajská zpráva silnic Libereckého kraje). Prostřednictvím elektronického modulu ročních zpráv
předložily zprávu všechny příspěvkové organizace LK (100 %).
Odvod za porušení rozpočtové kázně uložených příspěvkovým organizacím Libereckého kraje
podle § 44 zákona o rozpočtových pravidlech byl pouze ve výši 1 tis. Kč u Krajské vědecké
knihovny v Liberci.
Odvody za porušení rozpočtové kázně uložených příspěvkovým organizacím LK podle § 22 zákona
o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů nebylo žádné.
Uložené sankce (pokuty a penále) příspěvkovým organizacím byly následující: Gymnázium a
Střední odborná škola Jilemnice 2 tis. Kč, Vyšší odborná škola a Střední škola Nový Bor 1 tis. Kč,
Krajská správa silnic LK 12 tis. Kč a Zdravotnická záchranná služba LK 67 tis. Kč.
V územním obvodu Libereckého kraje se nacházelo ke konci roku 2010
celkem 215 měst a obcí. Jejich struktura byla následující:
1-krát statutární město (Liberec, vč. 1 městského obvodu Vratislavice nad Nisou),
2-krát města nad 15 tis. obyvatel (Jablonec nad Nisou, Česká Lípa),
žádné další město nebo obec se zřízeným útvarem interního auditu ve smyslu zákona
č. 320/ 2001 Sb.,
36-krát ostatní města (z toho: 4-krát malá bez zřízené rady města),
2-krát městys,
174-krát obce, z toho: 21-krát velké obce (15 čl. zastupitelstvo obcí – dále jen ZO),
94-krát střední obce (alespoň 1 uvolněný čl.ZO),
59-krát malé obce (bez uvolněného čl. ZO) – tj. 27 %
ÚSC
v Libereckém kraji
21
Celkem 135 obcí (tj. 63 %) bylo zřizovatelem alespoň jedné příspěvkové organizace – převážně
školského zařízení.
Způsob předkládání ročních zpráv 2010 od obcí i příspěvkových organizací Libereckého kraje byl
bez výjimek stanoven prostřednictvím elektronického modulu Ročních zpráv (FKVS) přes stránky
MF ČR. Metodická pomoc ze strany KÚ LK- odboru kontroly byla zajištěna přes internetové
stránky „Liberecký kraj – Krajský úřad – Odbor kontroly – Informace k předkládání ročních zpráv
o výsledcích finančních kontrol“ a operativně přes e-mailové adresy ÚSC, PO a na požádání obce či
PO telefonicky.
Mimo toho byl všem obcím zaslán dopis z 5.1.2011 s upozorněním na povinnost vyplývající
ze zákona č. 320/2001 Sb. a dále upomínka starostům ÚSC , které nesplnily povinnost vložit zprávu
do modulu FKVS v termínu do 15.2.2011 ze dne 18.2.2011. K uvedenému dni nepředložilo zprávu
23 obcí. Přes všechna uvedená opatření přetrvávaly problémy se zajištěním přístupu do modulu
FKVS, s jeho ovládáním a se způsobem vyplňování požadovaných příloh.
Problémem při sestavování roční zprávy byla pro mnoho obcí přílišná administrativní náročnost
tohoto projektu a jeho nejednoznačná a složitá formulace zadání ve vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Zprávu předložilo do dne zpracování této zprávy
celkem 213 obcí. Pouze 1 malá obec Veselá s cca
200 obyvateli nesplnila zákonný požadavek z důvodů problémově fungujícího samosprávného
orgánu (neuvolnění starostové) a nedostatečného technického a personálního zajištění. Celkové
výsledky byly výrazně lepší oproti předchozím rokům.
Významné odvody za porušení rozpočtové kázně uložených obcím podle § 44 zákona
o rozpočtových pravidlech byly uvedeny u následujících obcí a měst: Kamenický Šenov 38 031
tis.Kč, Doksy 8 000 tis.Kč, Ralsko 773 tis.Kč, Smržovka 570 tis.Kč, Česká Lípa 475 tis.Kč.
Odvody za porušení rozpočtové kázně uložených obcím podle § 22 zákona o rozpočtových
pravidlech územních rozpočtů (v tis. Kč) bylo výrazně menší – pouze Tanvald 58 tis.Kč a Velenice
14 tis.Kč.
Uložené sankce (pokuty a penále) obcím byly následující: Doksy 9.000 Kč, Smržovka 570 tis.Kč,
Turnov 351 tis.Kč, Jestřebí 40 tis.Kč a Hejnice 15 tis.Kč.
F) Stručné uvedení a vysvětlení údajů v přílohách č. 4
Řádek č. 1:
Výnosy subjektů kontrolovaných v roce 2010 kontrolním orgánem (PO), výše dotací
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a
výše poskytnutých příspěvků a dotací kontrolovaným příjemcům resp. žadatelům o veřejnou
finanční podporu.
Řádek č. 2:
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných příjmů, je uvedena
tato výše; v ostatních případech byla započítána částka ve výši celkových veřejných příjmů
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).
22
Řádek č. 4:
Náklady subjektů kontrolovaných v roce 2010 kontrolním orgánem (PO), čerpání dotací
na neinvestiční (přímé) náklady ve školství, které byly kontrolovány odborem školství a mládeže a
účelovost čerpání poskytnutých příspěvků a dotací ze strany příjemců veřejné finanční podpory.
Řádek č. 5:
V případech, kdy bylo možné jednoznačně zjistit výši kontrolovaných veřejných výdajů, je uvedena
tato výše; v ostatních případech byla započítána částka ve výši celkových veřejných výdajů
u daného kontrolovaného subjektu (v souladu s předmětem kontroly).
V Liberci 2. března 2011
Zpracovali: Bc.Lukáš Auerswald, PhDr. Jindra Dolejšová a Ing. Jiří Heršálek
odbor kontroly Krajského úřadu Libereckého kraje
Ing. Josef Vincenec
oddělení interního auditu Krajského úřadu Libereckého kraje
Schválil:
Bc. Petra Řepíková
vedoucí odboru kontroly
Mgr. René Havlík
ředitel Krajského úřadu Libereckého kraje
23