Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

Jihomoravský kraj                                        Příloha č. 1a k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
 
Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního     
       kontrolního systému Jihomoravského kraje za rok 2007 
 
 
I.  Souhrnné  zhodnocení  výsledků  finančních  kontrol  zajišťovaných  Jihomoravským 
krajem a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly.  
 
1.  zhodnocení  výsledků  řídící  kontroly  podle  §  26  a  27  zákona  o  finanční  kontrole, 
výsledků  interního  auditu  podle  §  28  a  29  zákona  o  finanční  kontrole  a  přiměřenosti  
a účinnosti vnitřního kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole 
 
 K zajištění  komplexní  kontrolní  činnosti  Krajského  úřadu  Jihomoravského  kraje,  a  to  jak 
v rámci  samotného  úřadu,  tak  i  vůči  třetím  subjektům    slouží  vnitřní  směrnice,  především  – 
„20/INA-KrÚ    -  Kontrolní  systém,“  jejíž  druhé  aktualizované  vydání  nabylo  účinnosti  dne 
7.11.2007 a „46/INA-VOK - Systém zpracování účetnictví Jihomoravského kraje“, která byla 
novelizována  dodatkem,  s účinností  ode  dne  25.1.2007.  Uvedené  směrnice  upravují  vnitřní 
kontrolní  systém  organizace a  slouží  k zabezpečení  účinného  provádění  kontrol  třetích 
subjektů,  jejichž  množství  a  rozsah  je  stanoven  pololetním  plánem  kontrolní  činnosti, 
schvalovaným  ředitelem  krajského  úřadu.  V  rámci  kontrolní  činnosti  jsou  na  základě  nově 
vzniklých  skutečností  prováděny  i  mimořádné  kontroly,  které  nejsou  zahrnuty  v plánu 
kontrolní činnosti. Kontrolní činnost je následně  pololetně vyhodnocována, tato vyhodnocení 
podléhají též schválení  ředitele krajského úřadu.  Kromě výše uvedených  interních norem  je 
vnitřní  kontrolní  řídící  systém  řízen  i  směrnicí  „6/INA-KrÚ  -  Statut  interního  auditu 
Krajského  úřadu  Jihomoravského  kraje“.  Vnitřní  kontrolní  systém  je  funkční  a  neustále  
se vyvíjí. 
 
a)  V souladu  se  zákonem  č.  312/2002  Sb.,  o  úřednících  územních  samosprávných  celků  
a  o  změně  některých  zákonů,  ve  znění  pozdějších  předpisů  a  vyhlášky  č.  512/2002  Sb.,  o 
zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších 
změn,  a  s ohledem  na  požadavky  Kodexu  etiky  zaměstnanců  Jihomoravského  kraje  si 
zaměstnanci  průběžně  zvyšují  své  znalosti,  profesní  kvalifikaci  a  dovednosti,  aby  při  své 
činnosti 
jednali  
a  vystupovali  na  patřičné  odborné  úrovni.  Zaměstnanci  absolvují  vstupní  vzdělávání, 
odbornou  způsobilost  a  další  vzdělávání,  školení  a  akreditované  kurzy,  které  se  vztahují 
k jejich odbornému zaměření. Řada z nich si prohlubuje vzdělání studiem další vysoké školy  
a někteří si zvyšují kvalifikaci distančním studiem.  
 
b) Interní audit Krajského úřadu Jihomoravského kraje (příloha č. 3), je z hlediska organizační 
struktury  krajského  úřadu,  útvar  zcela  funkčně  nezávislý,  organizačně  oddělený  od  řídících  
a výkonných struktur krajského úřadu a ze své činnosti odpovědný pouze řediteli Krajského 
úřadu  Jihomoravského  kraje.  Organizace  a  výkon  tohoto  útvaru  jsou  upraveny  vlastní 
směrnicí  „6/INA-KrÚ  –  Statut  interního  auditu“,  jejíž  druhé  aktualizované  vydání  nabylo 
účinnost dne 1.11.2007. Činnost útvaru interního auditu vychází z ročního plánu činnosti, jenž 
je zpracován na základě střednědobého plánu, s přihlédnutím k objektivnímu hodnocení rizik, 
která vyplývají ze stanovených úkolů Krajského úřadu Jihomoravského kraje a s ohledem na 
získané informace. Činnost útvaru je vyhodnocována v roční zprávě o činnosti, předkládané 
řediteli krajského úřadu. Pravidelně je prováděna  analýza rizik, z níž  vychází Plán činnosti 

útvaru  interního  auditu.  V roce  2007  plánoval  interní  audit  provedení  10  auditů,  z nichž 
k 31.12. 2007  byly vykonány všechny tyto audity. Ke každému auditu je vždy vypracována 
aktuální  analýza a mapa rizik. Kromě toho  byly  provedeny ještě 2 interní audity operativně 
zařazené mimo roční plán podle § 30 odst. 6 zákona o finanční kontrole.  
V roce  2007  byla  na  útvaru  interního  auditu,  včetně  vedoucího,  schválena  4  pracovní  místa, 
skutečně  na  konci  roku  obsazena  3  pracovní  místa.  Interní  auditoři  si  průběžně  zvyšují 
znalosti,  dovednosti  a  svoji  profesní  kvalifikaci.  Při  výkonu  interního  auditu  je  uplatňován 
Kodex etiky zaměstnanců Jihomoravského kraje a Etický kodex Institutu interních auditorů. 
Cílem  auditu  je  v konečném  důsledku  poskytovat  řediteli  krajského  úřadu  informace,  které 
zmírní příslušné negativní důsledky, které se vyskytují při dosahování cílů krajského úřadu.  
 
c) Provádění řídící kontroly ve  smyslu § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole 
ve  veřejné  správě  a  o  změně  některých  zákonů,  v platném  znění,  je  věnována  samostatná 
kapitola  interního  normativního  aktu  „46/INA-VOK  -  Systém  zpracování  účetnictví 
Jihomoravského  kraje“.  Největší  pozornost  je  věnována  předběžné  řídící  kontrole  příjmů  
a výdajů, a to ve dvou fázích – administrativní (právní) fázi a finanční fázi. Předběžná řídící 
kontrola  je  v podmínkách  Jihomoravského  kraje  rovněž  prováděna  (vzhledem  k četnosti  
a  účelu)  u  převodů  mezi  jednotlivými  bankovními  účty  Jihomoravského  kraje.  Nastavený 
proces  předběžné  řídící  kontroly  je  neustále  konfrontován  s praxí.  Konkrétní  osoby 
vykonávající  funkce  příkazce  operace,  správce  rozpočtu  a  hlavní  účetní  jsou  uvedeny  
na  podpisových  vzorech,  které  jsou  pro  daný  rok  zpracovávány  v návaznosti  na  upravený 
rozpočet.  V oblasti  příjmů  jsou  podpisové  vzory  zpracovány  podle  příjmových  položek  
ve vazbě na příslušné odvětvové odbory.  
 
Pravidla  řídící  kontroly  jsou    důsledně  dodržována  při  uskutečňování  jednotlivých  operací: 
příkazci  operace,  správci  rozpočtu  a  hlavní  účetní  jsou  na  sobě  funkčně  nezávislí.  Tito 
odděleně  přezkoumávají  a  následně  schvalují  veškeré  operace  s veřejnými  finančními 
prostředky  Jihomoravského  kraje.  Všechny  operace,  které  provádí  Krajský  úřad 
Jihomoravského  kraje  za  použití  veřejných  finančních  prostředků,  nesmí  být  a  nejsou 
prováděny bez schválení všech etap řídící kontroly. 
 
Jednotlivými  vedoucími  pracovníky  příslušných  odborů,  kteří  jsou  odpovědni  za  přidělení 
veřejných finančních prostředků, je zabezpečen systém předběžné a průběžné řídící kontroly. 
Jakékoli  poskytnutí  veřejných  finančních  prostředků  Jihomoravským  krajem  je  smluvně 
účelově  vázáno.  Je  nutné,  aby  odvětvový  odbor  provedl  všechny  úkony  nezbytné 
k zabezpečení rizik před provedením operace, tedy než jsou poskytnuty prostředky a následně 
musí  provést  takové  úkony,  aby  nemohlo  dojít  k neoprávněnému  použití  poskytnutých  
prostředků v průběhu akce, na kterou byly uvolněny.  
 
d)  Potřeba  zajištění  informačních  funkcí  v rámci  systému  finanční  kontroly  zavedeného 
v orgánu  veřejné  správy,  které  souvisejí  s rizikem  jejich  selhání  při  poskytování  včasných  
a  spolehlivých  informací  o    finančním  řízení,  vyplývá  z  §  4  zákona  č.  320/2001  Sb.,  
o finanční kontrole, čímž naplňuje hlavní cíle finanční kontroly. Prvkem finanční kontroly je 
mj.  řídící  kontrola  a  interní  audit.  Informační  systém  je  definován  v příslušných  interních 
normách.  Postup  při  provádění  řídící  kontroly  je  blíže  upraven  předpisem  Rady  JMK 
„46/INA-VOK - Systém zpracování účetnictví Jihomoravského kraje“. Povinnost informační 
funkce  v rámci  činnosti  interního  auditu  je  zakotvena  ve  směrnici  „6/INA-KrÚ  -  Statut 
interního  auditu“,  schválené  ředitelem  úřadu.  Ke  každému  auditu  je  vypracována  zpráva 
obsahující  jednotlivá  zjištění  a  navrhovaná  doporučení  ke  zmírnění  či  odstranění  rizik 

v činnosti  úřadu.  Informační  funkci  plní  i  roční  zpráva  o  činnosti  útvaru  interního  auditu 
předkládaná řediteli. 
 
e)  Systém  finanční  kontroly  je  zaveden    a  zpracován  do  vnitřních  norem  a  jeho  aplikace  je 
průběžně sledována a prověřována v rámci každodenních povinností jednotlivých vedoucích 
i pověřených pracovníků. Systém je aktualizován na základě podnětů vyplývajících z kontrol 
a  v souladu  se  změnami  právních  předpisů.  Kromě  provádění  auditů,  které  jsou  vykonány 
postupně v průběhu roku, bylo provedeno i ověření plnění přijatých opatření již provedených 
auditů.  Bylo  provedeno  i  prověření  účinnosti  vnitřního  kontrolního  systému.  Interní  audit 
sleduje i zavedený systém  finanční kontroly v rámci své konzultační činnosti  nebo i v rámci 
účasti  v různých  pracovních  skupinách.  Řídící  a  kontrolní  systém  v souvislosti  
se  zajišťováním  stanovených  úkolů  a  schválených  cílů  je  na  krajském  úřadu  nastaven 
dostatečně, přiměřeně a je účinný. 
 
 f)  Na  základě  dosažených  výsledků  směřujících  ke  zlepšení  činností  nebo  snížení  
či odstranění rizik byla a jsou jednotlivá doporučení (opatření) postupně realizována. V rámci 
provedených auditů nebyl zjištěn žádný závažný  nedostatek, který by signalizoval, že činnost 
úřadu není hospodárná, efektivní a účelná.  
 
 
2.  zhodnocení  výsledků  veřejnoprávních  kontrol  vykonávaných  podle  §  7  odst.  2,  8,  9  
a 11 zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného 
systému této kontroly: 
 
V rámci  systému  finanční  kontroly  je  pravomoc  a  odpovědnost  vymezena  v právních  
a řídících aktech vydaných ředitelem Krajského úřadu nebo volenými orgány Jihomoravského 
kraje.  Zavedený  systém  finanční  kontroly  veřejnosprávní    přispívá  k vytvoření  takových 
podmínek,  aby  veřejná  správa  byla  vykonávána  v souladu  s požadavky  zákona  o  finanční 
kontrole.    
 
a)  Dle  přílohy  č.  4  -  celkový  objem  veřejných  příjmů  plněných  kontrolovanými  osobami 
v období  prověřovaném  veřejnosprávními  kontrolami  na  místě  pracovníky  Krajského  úřadu 
Jihomoravského  kraje  činil  13  848  303  tis.  Kč.  U  vybraného  vzorku  operací  byl 
v prověřovaném  období  u  kontrolovaných  osob  přezkoumán  na  místě  objem  plněných 
veřejných  příjmů  ve  výši  13  807 470,-    Kč,  což  je  0,10  %  z celkového  objemu  veřejných 
příjmů plněných kontrolovanými osobami. 
Celkový  objem  veřejných  výdajů  uskutečněných  kontrolovanými  osobami  v období 
prověřovaném  veřejnosprávními  kontrolami  na  místě  činil  14  047  095  tis.  Kč.  Objem 
uskutečněných  veřejných  výdajů  vybraného  vzorku  operací,  které  kontrolní  orgán  prověřil 
veřejnosprávními  kontrolami  u  kontrolovaných  osob  na  místě  činil  90 464 591,-  Kč,  což 
v poměru k  celkovému objemu veřejných výdajů činí 0,64 %. V rámci kontrol bylo zjištěno 
42  případů  porušení  rozpočtové  kázně,  za  které  byly  osobám,  které  se  tohoto  porušení 
dopustily, uloženy odvody do rozpočtu kraje. 
 
b) Jihomoravský kraj provedl v průběhu roku 2007 veřejnosprávní kontroly v rámci programu 
SROP u 61 projektů (příloha č. 5b). Jihomoravský kraj  na projekty v rámci tohoto programu 
poskytl ze svého rozpočtu částku 34.853.117,- Kč. Celkově byl dle § 11 zkontrolován objem 
prostředků  ve  výši  175.498.682,-  Kč,  což  v poměru  k celkovému  objemu  prostředků 
z různých  rozpočtů  činí    100  %.  Při  kontrolách  nebyly  zjištěny  nesrovnalosti  ani  nebylo 
přistoupeno  k pozastavení,  vymáhání  či  vrácení  finančních  prostředků.  V roce  2007 

Jihomoravský kraj neposkytl žádné prostředky ze svého rozpočtu v rámci programu OPRLZ 
ani neprovedl žádnou kontrolu dle § 11.   
 
3.  uvedení  hlavních  nedostatků,  které  v hodnoceném  období  zásadním  způsobem 
nepříznivě ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně stručné charakteristiky jejich 
příčin 
 
a)  Kontrolami  v oblasti  zadávání  veřejných  zakázek  provedenými  v průběhu  roku  2007 
nebyly zjištěny  nedostatky.  
 
b)  Žádnou  z kontrol  provedených  ve  sledovaném  roce  také  nebylo  zjištěno,  že  by  
v  příspěvkové  organizaci  kraje  jediná  osoba  schvalovala,  zpracovávala,  evidovala  
i kontrolovala finanční operace. Na druhou stranu bylo celkem ve 44 případech konstatováno 
porušení  těch  ustanovení  zákona  o  finanční  kontrole,  která  definují  základní  požadavky  
na  výkon  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  v organizaci.  Jednalo  se  o  případy,  kdy 
organizace  neměla  dostatečně  zpracovaná  pravidla  pro  funkční  systém  řídící  kontroly. 
Zneužití těchto nedostatků v systémech řídící kontroly organizací nebylo prokázáno. 
 
c) a d)  Uvedení hlavních nedostatků, které v důsledku nedodržování právních předpisů měly 
za následek neschopnost řádně doložit veřejné prostředky a zabezpečit jejich  řádnou ochranu  
  nedostatečné  nastavení  pravidel  pro  zajištění    účinné  funkce    vnitřního  kontrolního 
systému 
  nedostatečná účinnost přijatých opatření k zajištění nápravy zjištěných nedostatků   
  porušení pravidel při správě majetku a nakládání s ním  
 
Zvýšená  frekvence  chyb  v účetních  a  jiných  evidencích  byla  zaznamenána  při  ověřování 
záznamů o provedených operacích v oblastech provozních činností: 
absence  vnitropodnikových  směrnic,  nesprávné  či  neúplné  vymezení  pravidel  v nich 
obsažených, případně nerespektování  těchto pravidel při činnostech, kterých se úprava týkala  

vnitřní kontrolní systém 

úschova účetních záznamů 

hospodaření s majetkem   
nedostatky  v údajích  finančních,  účetních  nebo  jiných  výkazů,  hlášení  a  zpráv  zapřičiněné 
uvedením informací, které neodpovídaly skutečnosti 
-  zkreslení stavů majetkových nebo výsledkových účtů  
účetní  záznamy  nesplňovaly  požadavky  kladené  na  ně  zákonem  o  účetnictví  z hlediska 
správnosti, srozumitelnosti a přehlednosti 
-  provedení  majetkových  a  finančních  operací  nebylo  doloženo  průkaznými  účetními 
záznamy 
-  chybné použití účetních metod při zvolených postupech účtování 
nedodržování základních účetních zásad  

věrné zobrazení skutečnosti v důsledku nesprávného  ocenění majetku  

zásada vymezení okamžiku realizace účetního případu  
nedostatky při hospodaření s fondy 

nedodržování zásad pro použití  prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb  

-  nerespektování pravidel pro čerpání rezervního fondu  
porušení právních předpisů, které upravují  smluvní vztahy  

sjednané  podmínky  v uzavřených  smlouvách  byly  nápadně  nevýhodné  pro 
příspěvkovou organizaci 
 
-  neplnění smluvních podmínek  
nerespektování zákonných podmínek pro plnění daňových povinností  

nepodání  daňového  přiznání  k dani  darovací,  k dani  z přidané  hodnoty,  k dani 
 z  příjmů právnických  osob 


porušení postupů při stanovení základu daně z příjmů právnických osob 
-  nesledování nebo nesplnění  pravidel pro uplatnění úspory daně z příjmů právnických 
osob  
e)  V hodnoceném  období  ve  většině  případů,  které  byly  předmětem  kontroly,  se  nevyskytly 
takové  nedostatky,  které  by  zásadním  způsobem  ovlivnily  výkon  řídící  kontroly  
u kontrolovaných organizací.  Přesto  však existují okolnosti, kdy porušením  právních norem  
na úseku hospodaření v oblasti provozní a řídící činnosti byla signalizována nižší výkonnost 
systémů řídící kontroly. Ve sledovaném období byl zvýšený výskyt nedostatků u provedených 
následných veřejnosprávních kontrol při hospodaření s veřejnými prostředky. 
 
4. (bod č. 3 přílohy č. 1a vyhlášky) informace o finančních kontrolách vykonaných podle 
vyhlášených  mezinárodních  smluv, kterými je Česká republika vázána 

V roce  2007  nebyly  vykonány  kontroly  podle  mezinárodních  smluv  a  tedy  žádné  informace  
o finančních kontrolách a jejich výsledcích nebyly mezinárodním organizacím poskytnuty.  
 
5.    (bod  č.  4  přílohy  č.  1a  vyhlášky)  přehled  a  charakteristika  opatření  přijatých 
vedoucím orgánu veřejné správy  
 
Pravidla,  kterými  jsou  upraveny  zásady  vztahů  JMK  k řízení  příspěvkových  organizací 
ukládají ředitelům povinnost sledovat a vyhodnocovat výsledky finanční kontroly. Při zjištění, 
že  pravděpodobnost  výskytu  nepřiměřených  rizik  při  hospodaření  s veřejnými  prostředky  je 
větší než-li malá, je ředitel povinen zavést, jako součást vnitřního kontrolního systému, interní 
audit.  
Na základě auditních zjištění a doporučení byl v rámci každého auditu navržen a zpracován 
akční  plán  s konkrétními  úkoly  ke  zkvalitnění  řízení  provozní  a  finanční  činnosti  
a  zabezpečení  účinnosti  vnitřního  kontrolního  systému  se  stanovením  odpovědných  osob  
a  termínů  plnění.  Všechna  navrhovaná  doporučení  byla  vedoucím  orgánu  veřejné  správy 
přijata.  
 
6. (bod č. 5 přílohy č. 1a  vyhlášky)  souhrnné zhodnocení 
Vykonané předběžné kontroly vedly k eliminaci poskytnutí dotací tam, kde akce nesplňovaly 
předepsané podmínky a průběžné kontroly pomáhaly postupovat příjemcům dotací správným 
způsobem. 
Při  průběžných  kontrolách  u  příjemců  finančních  prostředků  poskytnutých  z rozpočtu  kraje 
provedených  na místě  za účelem prověření jejich čerpání byly zjištěny případy, kdy finanční 
operace nebyly prováděny v souladu s podmínkami uzavřených smluv. Přijatá opatření  byla 
řešena vrácením části finančních prostředků na účet Jihomoravského kraje, aby nedocházelo 

k   zadržení  prostředků  veřejné  finanční  podpory  z důvodů  snížení  celkových  nákladů  akce. 
Ve  sledovaném  období  byly  zjištěny  případy  použití  prostředků  na  jiný  než  sjednaný  účel. 
Kontrolní zjištění byla postoupena k dalšímu  řízení,  za účelem vydání  rozhodnutí o odvodu 
z důvodu neoprávněně použitých prostředků.  
Zefektivněním předběžných a průběžných kontrol se minimalizuje prostor pro neprůhlednost,  
popř. neoprávněnou manipulaci s poskytnutými prostředky. 
Následnou  veřejnosprávní  kontrolu  vykonává  odbor  kontrolní  a  právní  Krajského  úřadu 
Jihomoravského kraje, který má 49 pracovníků a skládá se ze 4 oddělení – oddělení stížností, 
petic  a  vnitřní  kontroly,  oddělení  vnější  kontroly,  oddělení  přezkumu  obcí  a  oddělení 
legislativního  a  právního.  K  vytvoření  odpovídajících  organizačních  a  kádrových  podmínek 
pro  kvalitní  výkon  kontroly  byla  přijata  příslušná  opatření  a  také  byla  v potřebném  rozsahu 
realizována součinnost s ostatními složkami kontrolního systému. 
Na základě vytvořené a zpracované metodiky kontrolních postupů pro výkon veřejnosprávní 
kontroly  a  na  základě  plánu  kontrolní  činnosti  provádí  oddělení  vnější  kontroly  odboru 
kontrolního  a  právního  finanční  kontrolu  hospodaření  příspěvkových  organizací 
Jihomoravského kraje, následnou veřejnosprávní kontrolu příjemců veřejné finanční podpory 
z rozpočtu  Jihomoravského  kraje,  následnou  veřejnosprávní  kontrolu  5%  vzorku  celkových 
způsobilých  výdajů  grantových  projektů  z poskytnutých  prostředků  EU.  Oddělení  vnější 
kontroly  dále  nahrazuje  funkci  výkonu  interního  auditu  u  příspěvkových  organizací 
v působnosti kraje výkonem veřejnosprávní kontroly. 
V hodnoceném  období  bylo  tímto  oddělením  provedeno  celkem  14  následných 
veřejnosprávních  kontrol  na  místě  u  příjemců  veřejné  finanční  podpory.  Objem 
kontrolovaných veřejných prostředků z podpory poskytnuté z rozpočtu Jihomoravského kraje 
činil  celkem  5 060  tis.  Kč.  Objem  zjištěných  vyčíslených  nedostatků  činil  570 500,-  Kč. 
Porušení smlouvy bylo konstatováno v 5 případech.  
K vyloučení  nepřiměřených  rizik  při  zajišťování  stanovených  úkolů  při  hospodaření 
s veřejnými  prostředky  jsou  aktualizována  pravidla  s  cílem  pokrýt  opatření  k zajištění 
rychlého informování o zjištěných nesrovnalostech.  K průběžnému zhodnocení  systémových 
postupů  k přijímání    nápravných  opatření  -  důraz  na  zpětnou  vazbu  je  součástí  vytvářené 
koncepce systému finanční kontroly v orgánu veřejné správy - Jihomoravského kraje. 
V oblasti finanční kontroly zabezpečuje Krajský úřad Jihomoravského kraje také metodickou  
činnost  zejména  vůči  příspěvkovým  organizacím  zřizovaným    Jihomoravským  krajem.  
Na  poradách  starostů  obcí  a  poradách  kontrolních  pracovníků  obecních  úřadů  provádí 
metodickou činnost  i vůči obcím.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
V Brně dne   3.3.2008                         
 
 
Schválil: Ing. Jiří Crha, v.r.  
ředitel KrÚ Jihomoravského kraje