Jihomoravský kraj Příloha č. 1a k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti vnitřního
kontrolního systému Jihomoravského kraje za rok 2011
I. Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných Jihomoravským krajem
a přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly
1. Zhodnocení výsledků řídící kontroly podle § 26 a 27 zákona o finanční kontrole, výsledků
interního auditu podle § 28 a 29 zákona o finanční kontrole a přiměřenosti a účinnosti vnitřního
kontrolního systému ve smyslu § 25 zákona o finanční kontrole
Pro efektivní zajištění kontrolní činnosti Krajského úřadu Jihomoravského kraje, a to jak v rámci
samostatného úřadu, tak i vůči třetím subjektům je zavedeno několik směrnic. Z hlediska vnitřní
kontroly je důležitá především směrnice č. 20/INA-KrÚ Kontrolní systém, která byla novelizována 1. 4.
2009. Povinnost provádět řídící kontroly je ukotvena ve směrnici 46/INA–VOK Zpracování účetnictví,
poslední aktualizace proběhla 1. 10. 2011. Zmiňované směrnice jsou určeny pro účinné provádění
kontrol, jejichž množství a rozsah je stanoven pololetními plány kontrol, schvalovanými ředitelkou
krajského úřadu. Dále dochází k vyhodnocení kontrolních činností, a to každé pololetí v roce.
Mimořádné kontroly, které probíhají na základě nově vzniklých skutečností, nebývají v plánech
kontrolní činnost zahrnuty. Krajský úřad má zřízený interní audit, tento útvar je zcela nezávislý. Řídí
se směrnicí č. 6/INA-KrÚ Statut interního auditu, novelizace směrnice proběhla k 1. 1. 2009. Činnost
útvaru interního auditu vychází z ročního plánu činnosti, jenž je zpracován na základě střednědobého
plánu činnosti, s přihlédnutím k objektivnímu hodnocení rizik, která vyplývají ze stanovených úkolů
Krajského úřadu Jihomoravského kraje a s ohledem na získané informace. Činnost útvaru je
hodnocena v roční zprávě o činnosti předkládané ředitelce krajského úřadu. Vnitřní kontrolní systém
se neustále vyvíjí a je aktualizován podle potřeby.
a) V souladu se zákonem č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků
a o změně některých zákonů, v platném znění, a vyhláškou č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné
způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších změn, si zaměstnanci
krajského úřadu zvyšující svoji profesní kvalifikaci, znalosti a dovednosti, aby jejich chování
i vystupování bylo v souladu s požadavky Kodexu etiky zaměstnanců Jihomoravského kraje a aby
jednali na odborné úrovni. Zaměstnanci jsou povinni se účastnit různých školení, musí projít vstupním
vzděláváním, někteří absolvují odbornou způsobilost či další vzdělání, které se vztahuje k jejich
pracovnímu zaměření. Mnoho z nich studuje vysokou školu, aby si zvýšili své vzdělání, nebo se
účastní distančního studia.
b) Interní audit Krajského úřadu Jihomoravského kraje, je z hlediska struktury krajského úřadu,
funkčně nezávislý útvar. Je organizačně oddělený od řídících a výkonných struktur krajského úřadu
a zodpovídá se ředitelce Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Organizace tohoto útvaru je
upravena směrnicí č. 6/INA-KrÚ Statut interního auditu. Na krajském úřadě je pravidelně prováděna
analýza rizik. Je nastavena směrnicí 47/INA-KrÚ Řízení rizik a každoročně dochází k jejímu
vyhodnocení. Rizika jsou identifikována na všech odborech a útvarech a jsou přijímána opatření na
jejich odstranění, zmírnění nebo předcházení. V roce 2011 byla nově do analýzy rizik zahrnuta
korupční rizika a rizika související s výkonem role zprostředkujícího subjektu pro zabezpečení
realizace Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Plán činnosti útvaru interního
auditu vychází z této analýzy rizik. Řídící a kontrolní systém v souvislosti se zajišťováním stanovených
1
úkolů a schválených cílů je na krajském úřadě nastaven dostatečně, přiměřeně a je účinný. Funkce
interního auditu, jeho pravomoci a povinnosti jsou stanoveny ve Statutu interního auditu Krajského
úřadu Jihomoravského kraje. V roce 2011 plánoval interní audit 10 auditů, z nichž k 31. 12. 2011 bylo
vykonáno 5 auditů.
Na útvaru interního auditu jsou obsazena 4 pracovní místa včetně vedoucího. Interní auditoři si
neustále zvyšují svoji kvalifikaci a znalosti. Při svém výkonu uplatňují Kodex etiky zaměstnanců. Cílem
auditu je poskytnout ředitelce krajského úřadu informace, které zmírní příslušné negativní důsledky,
které se vyskytují při dosahování cílů úřadu.
c) Provádění řídící kontroly ve smyslu § 26 a 27 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve
veřejné správě a o změně některých zákonů, v platném znění, je věnována samostatná kapitola
interního normativního aktu č. 46/INA-VOK Systém zpracování účetnictví Jihomoravského kraje.
Největší pozornost je věnována předběžné řídící kontrole příjmů a výdajů, a to ve dvou fázích –
administrativní (právní) fázi a finanční fázi. Předběžná řídící kontrola je v podmínkách
Jihomoravského kraje rovněž prováděna u převodů mezi jednotlivými bankovními účty. Konkrétní
osoby vykonávající funkci příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní jsou uvedeny
v podpisových vzorech. Podpisové vzory jsou zpracovávány v návaznosti na rozpis rozpočtu JMK
u příjmů a financování na položky dle rozpočtové sklady, včetně souvisejících pohledávek, u výdajů
v členění na paragrafy dle rozpočtové skladby, příp. v podrobnějším členění, včetně souvisejících
závazků. Dále jsou zpracovávány podpisové vzory k převodům mezi bankovními účty JMK podle
oprávnění příslušných odvětvových odborů ke konkrétním úkonům. Podpisové vzory schvaluje
ředitelka krajského úřadu jako vedoucí orgánu veřejné správy podle § 25 zákona o finanční kontrole.
Pravidla řídící kontroly jsou dodržována při plnění jednotlivých operací (příkazci operace, správci
rozpočtu a hlavní účetní jsou na sobě funkčně nezávislí). Přezkoumávají a následně schvalují veškeré
operace s veřejnými finančními prostředky Jihomoravského kraje. Všechny operace, které provádí
Krajský úřad Jihomoravského kraje za použití veřejných finančních prostředků, nesmí být a nejsou
prováděny bez schválení všech etap řídící kontroly.
Poskytnutí veřejných finančních prostředků Jihomoravským krajem je smluvně účelově vázáno.
Jednotliví vedoucí pracovníci, kteří jsou zodpovědní za přidělení finančních prostředků, zabezpečující
systém předběžné a průběžné řídící kontroly. Odvětvový odbor musí provést všechny úkony, které
jsou nezbytné k zabezpečení rizik před poskytnutím finančních prostředků a dále musí provést úkony,
které zamezí neoprávněnému použití poskytnutých prostředků v průběhu akce, na kterou byly
poskytnuty.
d) Zajištění informačních funkcí v rámci systému finanční kontroly zavedeného v orgánu veřejné
správy, které souvisejí s rizikem jejich selhání při poskytování včasných a spolehlivých informací
o finančním řízení, vyplývá z § 4 zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, čímž naplňuje hlavní cíle
finanční kontroly. Informační systém krajského úřadu je definován v interních normativních aktech.
Řídící kontrola a interní audit jsou prvkem finanční kontroly. Řídící kontrola se řídí postupy, které jsou
uvedeny ve směrnici č. 46/INA-VOK Systém zpracování účetnictví Jihomoravského kraje. Směrnice
č. 6/INA-KrÚ Statut interního auditu, uvádí povinnost informační funkce v rámci činnosti interního
auditu. Ke každému auditu je vypracována zpráva obsahující jednotlivá zjištění a navrhovaná
doporučení ke zmírnění či odstranění rizik v činnosti úřadu. Informační funkci plní i roční zpráva
o činnosti útvaru interního auditu předkládaná ředitelce krajského úřadu.
Zavedením tzv. protikorupční linky (od 1. 11. 2010) je možné podávat podněty, které obsahují určité
podezření z korupčního jednání orgánů Jihomoravského kraje, zaměstnanců kraje a členů
příspěvkových organizací zřizovaných Jihomoravským krajem.
2
K 1. 6. 2011 byl vytvořen útvar řízení kvality, který mimo jiné komplexně zabezpečuje a koordinuje
úkony směřující ke zvyšování kvality poskytovaných služeb a vnitřních procesů realizovaných v KrÚ
JMK.
e) Průběžné sledování a prověřování systému finanční kontroly je zajištěno prováděním auditů dle
plánu v průběhu roku a ověřováním plnění přijatých opatření již provedených auditů dle termínu
plnění. Interní audit sledoval systém finanční kontroly, který je efektivně zaveden a zpracován do
vnitřních norem. Každodenní povinnosti vedoucích pracovníků i jejich podřízených jsou prověřovány
v rámci systému finanční kontroly. Interní audit sleduje tento zavedený systém finanční kontroly
i v rámci konzultační činnosti či účasti v různých pracovních skupinách (projekt CAF, hlavní
inventarizační komise). Vedoucí interního auditu se také účastní porad ředitelky krajského úřadu
spolu s ostatními vedoucími odborů.
f) Na základě dosažených výsledků směřujících ke zlepšení činností nebo snížení či odstranění rizik
jsou jednotlivá doporučení (opatření) postupně realizována. Nebyla žádná doporučení, která by
ředitelka krajského úřadu neschválila v akčním plánu.
2. Zhodnocení výsledků veřejnoprávních kontrol vykonávaných podle § 7 odst. 2, 8, 9
a 11 zákona o finanční kontrole včetně zhodnocení přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému
této kontroly
V rámci systému finanční kontroly je pravomoc a odpovědnost vymezena v právních
a řídících aktech vydaných Jihomoravským krajem.
Zavedený systém finanční kontroly veřejnosprávní
přispívá k vytvoření takových podmínek, aby veřejná správa byla vykonávána v souladu s požadavky
zákona o finanční kontrole.
a) Celkový objem veřejných příjmů plněných kontrolovanými osobami v období prověřovaném
veřejnosprávními kontrolami na místě pracovníky Krajského úřadu Jihomoravského kraje činil
14 991 457 tis. Kč. U vybraného vzorku operací byl v prověřovaném období u kontrolovaných osob
přezkoumán na místě objem plněných veřejných příjmů ve výši 26 363 tis. Kč, což je 0,18 %
z celkového objemu veřejných příjmů plněných kontrolovanými osobami.
Celkový objem veřejných výdajů uskutečněných kontrolovanými osobami v období prověřovaném
veřejnosprávními kontrolami na místě činil 15 056 559 tis. Kč. Objem uskutečněných veřejných
výdajů vybraného vzorku operací, které kontrolní orgán prověřil veřejnosprávními kontrolami
u kontrolovaných osob na místě činil
307 381 tis. Kč, což v poměru k celkovému objemu veřejných
výdajů činí 2,04 %. V rámci kontrol bylo zjištěno 30 případů porušení rozpočtové kázně, za které byly
osobám, které se tohoto porušení dopustily, uloženy odvody do rozpočtu kraje.
b) Odbor kontrolní a právní Krajského úřadu Jihomoravského kraje neprovedl v průběhu roku 2011
veřejnosprávní kontroly zahraničních prostředků.
3. Uvedení hlavních nedostatků, které v hodnoceném období zásadním způsobem nepříznivě
ovlivnily činnost orgánu veřejné správy včetně stručné charakteristiky jejich příčin
a) Kontrolami v oblasti zadávání veřejných zakázek provedenými v průběhu roku 2011 nebyly zjištěny
nedostatky, které by zásadním způsobem nepříznivě ovlivnily činnost orgánu veřejné správy.
b) Žádnou z kontrol provedených ve sledovaném roce nebylo zjištěno, že by v příspěvkové organizaci
kraje jediná osoba schvalovala, zpracovávala, evidovala i kontrolovala finanční operace. Na druhou
3
stranu bylo celkem v 33 případech konstatováno porušení těch ustanovení zákona o finanční
kontrole, která definují základní požadavky na výkon předběžné, průběžné a následné kontroly
v organizaci. Jednalo se o případy, kdy organizace neměla dostatečně zpracovaná pravidla pro
funkční systém řídící kontroly. Zneužití těchto nedostatků v systémech řídící kontroly organizací
nebylo prokázáno.
c) a d) Uvedení hlavních nedostatků, které v důsledku nedodržování právních předpisů měly za
následek neschopnost řádně doložit veřejné prostředky a zabezpečit jejich řádnou ochranu
-
nedostatky ve funkci a účinnosti vnitřních kontrolních mechanismů příspěvkových organizací,
-
porušování zásad řádné správy a ochrany majetku předaného příspěvkové organizaci
k hospodaření,
-
nerespektování účetních zásad s důsledkem zpochybnění věrného zobrazení položek účetní
závěrky a finanční situace účetní jednotky,
-
porušování rozpočtové kázně,
-
příspěvková organizace nemá vytvořena kritéria měřitelnosti pro skutečnou ekonomickou
spotřebu zdrojů k zajišťování určených cílů, požadavky sestavovaného rozpočtu nejsou
doloženy objektivně zjištěnými skutečnostmi.
Zvýšená frekvence chyb v účetních a jiných evidencích byla zaznamenána při ověřování záznamů
o provedených operacích v oblasti řízení organizace
-
systém řídící kontroly nesplňoval podmínky pro zabezpečení jeho řádné funkce,
faktické neprovádění schvalovacích postupů před vznikem závazku ani před platbou,
-
vnitřní předpisy příspěvkové organizace jsou zpracovány a aplikovány v rozporu s právními
předpisy,
-
příspěvková organizace nepostupuje v oblastech činností, které má upraveny vnitřními
předpisy v souladu s jejich nastavenými pravidly.
Zvýšený výskyt nedostatků u provedených následných veřejnosprávních kontrol při hospodaření
s veřejnými prostředky v oblasti vlastních činnosti, které byly předmětem ověřování
Nedostatky v údajích finančních, účetních nebo jiných výkazů, hlášení a zpráv zapříčiněné uvedením
informací, které neodpovídaly skutečnosti:
-
nedodržení časového hlediska při účtování nákladů do správného účetního období,
-
nedodržení odděleného sledování finančních prostředků účelových dotací v účetnictví, které
podléhají zúčtování, účtový rozvrh neobsahoval účty potřebné k zaúčtování všech účetních
případů,
-
nebylo respektováno, že opravy nebo doplnění účetních záznamů nesmějí vést k neúplnosti,
neprůkaznosti, nesrozumitelnosti a nesprávnosti účetnictví,
-
provedení majetkových a finančních operací nebylo doloženo průkaznými účetními záznamy,
-
použití nesprávných základních účetních postupů vymezených českými účetními standardy.
Nedostatky při hospodaření s fondy:
-
nesprávné použití investičního a rezervního fondu k jiným účelům než je vymezeno právním
předpisem,
-
čerpání RF fondu v běžném roce na vyrovnání nákladů a výnosů bylo prováděno v rozporu
s rozpočtovými pravidly,
- nedodržování zásad pro použití prostředků fondu kulturních a sociálních potřeb.
4
Porušení zásad řádné správy a ochrany majetku:
-
nebylo prokázáno provedení fyzické nebo dokladové inventury u všech účtů, které podléhají
inventarizaci, inventurní soupisy neobsahovaly všechny náležitosti stanovené právním
předpisem nebo inventurní soupisy nebyly doloženy,
-
majetek nebyl oceněn ve správné výši anebo nebyl zařazen na majetkové účty v souladu
s obsahovým vymezením položek rozvahy,
-
nebyl oceněn a zaúčtován bezúplatně nabytý majetek,
-
porušování zásad řádné správy a ochrany majetku (majetek neoznačený inventárními čísly,
pod jedním inventárním číslem bylo evidováno více kusů majetku),
-
cizí majetek nacházející se v organizaci nebyl veden na podrozvahovém účtu,
-
použití prostředků investičního fondu na opravu majetku bez převodu do výnosů,
-
při zadávání zakázky malého rozsahu nebyla dodržena zásada transparentnosti, rovného
zacházení a zákazu diskriminace,
-
v organizaci se nacházel majetek, přestože byl vyřazen z účetnictví a jeho likvidace byla
doložena likvidačním protokolem,
-
organizace nesplnila povinnost ochraňovat svěřený majetek před poškozením, zneužitím a
neoprávněnými zásahy,
-
spolupráce při realizaci zájmových útvarů byla deklarována písemnou smlouvou, která však
dále neupravovala záležitosti, na kterých je nezbytné se pro řádnou spolupráci dohodnout.
Porušení právní povinnosti, při níž došlo ke vzniku škody:
-
nákup vstupenek do divadla z fondu kulturních a sociálních potřeb, pro které nebylo zajištěno
využití,
-
plnění z fondu kulturních a sociálních potřeb rodinným příslušníkům, na která podle
nastavených podmínek pro jeho čerpání nebyl nárok,
-
doplatek do zaručené mzdy, na který nevznikl nárok,
-
zákonné pojištění vypočítáno a uhrazeno z nesprávně stanoveného vyměřovacího základu,
-
úhrada ošacení studentce z veřejných prostředků,
-
odvod povinného pojištění proveden i ze zaměstnání malého rozsahu.
Porušení ustanovení zákoníku práce v oblasti odměňování:
-
při zařazení zaměstnanců do platového stupně u zaměstnanců zařazených do platových tříd 2
a 4 nedodrženy podmínky nastavené ve vnitřním platovém předpisu,
-
výše příplatku za vedení neodpovídala procentní sazbě nastavené ve vnitřním platovém
předpisu,
-
přiznaná výše příplatku za vedení nedosahovala dolní hranice procentního rozpětí v souladu
s právním předpisem,
-
nedodržení sjednaných podmínek v rozsahu práce v dohodách o pracovní činnosti,
-
nestvrzení právního úkonu (platové výměry) vlastnoručním podpisem,
-
neposkytnutí platu za odpracované hodiny za přímou pedagogickou činnost nad stanovený
rozsah zaměstnanci,
-
nedodržení povinnosti odvodu povinného pojištění při dosažení započitatelného příjmu
z dohod o pracovní činnosti.
e) V hodnoceném období se ve většině případů, které byly předmětem kontroly, nevyskytly takové
nedostatky, které by zásadním způsobem ovlivnily výkon řídící kontroly u kontrolovaných organizací.
Přesto však existují okolnosti, kdy porušením právních norem na úseku hospodaření v oblasti
provozní a řídící činnosti byla signalizována nižší výkonnost systémů řídící kontroly. Ve sledovaném
5
období byl zaznamenán zvýšený výskyt nedostatků u provedených následných veřejnosprávních
kontrol při hospodaření s veřejnými prostředky škol a školských zařízení při realizaci zejména těch
činností, které jsou hlavním posláním příspěvkové organizace.
4. (bod č. 3 vyhlášky) Informace o finančních kontrolách vykonaných podle vyhlášených
mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána
V roce 2011 nebyly vykonány kontroly podle mezinárodních smluv a tedy žádné informace
o finančních kontrolách a jejich výsledcích nebyly mezinárodním organizacím poskytnuty.
5. (bod č. 4 vyhlášky) Přehled a charakteristika opatření přijatých vedoucím orgánu veřejné správy
Pravidla, kterými jsou upraveny zásady vztahů Jihomoravského kraje k řízení příspěvkových
organizací, ukládají ředitelům (ředitelkám) povinnost sledovat a vyhodnocovat výsledky finanční
kontroly. Při zjištění, že pravděpodobnost výskytu nepřiměřených rizik při hospodaření s veřejnými
prostředky je větší než-li malá, je ředitelka povinna zavést, jako součást vnitřního kontrolního
systému, interní audit.
Na základě provedených auditů v roce 2011 nebyla identifikována žádná významná zjištění, která by
vyžadovala opatření přijatá vedoucí orgánu veřejné správy ke zkvalitnění řízení provozní a finanční
činnosti.
Vnitřní kontrolní systém je nastaven a je účinný. Na základě provedených auditů byla k zjištěným
nedostatkům navržena doporučení, která povedou ke zlepšení vnitřního kontrolního systému.
Je zaveden systém, který umožňuje průběžné sledování a vyhodnocování plnění přijatých opatření.
Na základě doporučení je v rámci každého auditu zpracován akční plán s konkrétními opatřeními,
odpovědnými osobami a termíny plnění.
6. (bod č. 5 vyhlášky) Souhrnné zhodnocení
Vykonané předběžné kontroly vedly k eliminaci poskytnutí dotací tam, kde akce nesplňovaly
předepsané podmínky a průběžné kontroly pomáhaly postupovat příjemcům dotací správným
způsobem.
Při průběžných kontrolách u příjemců finančních prostředků poskytnutých z rozpočtu kraje
provedených na místě za účelem prověření jejich čerpání byly zjištěny případy, kdy finanční operace
nebyly prováděny v souladu s podmínkami uzavřených smluv. Přijatá opatření byla řešena vrácením
části finančních prostředků na účet Jihomoravského kraje, aby nedocházelo k zadržení prostředků
veřejné finanční podpory z důvodů snížení celkových nákladů akce. Ve sledovaném období byly
zjištěny případy použití prostředků na jiný než sjednaný účel. Kontrolní zjištění byla postoupena
k dalšímu řízení, za účelem vydání rozhodnutí o odvodu z důvodu neoprávněně použitých prostředků.
Zefektivněním předběžných a průběžných kontrol se minimalizuje prostor pro neprůhlednost, popř.
neoprávněnou manipulaci s poskytnutými prostředky.
Následnou veřejnosprávní kontrolu vykonává odbor kontrolní a právní Krajského úřadu
Jihomoravského kraje, který má 53 pracovníků a skládá se ze 4 oddělení – oddělení stížností, petic
a vnitřní kontroly, oddělení vnější kontroly, oddělení přezkumu obcí a oddělení legislativního
a právního.
6
K vytvoření odpovídajících organizačních a kádrových podmínek pro kvalitní výkon kontroly byla
přijata příslušná opatření a také byla v potřebném rozsahu realizována součinnost s ostatními
složkami kontrolního systému.
Na základě vytvořené a zpracované metodiky kontrolních pravidel a postupů pro výkon
veřejnosprávní kontroly a na základě plánu kontrolní činnosti provádí oddělení vnější kontroly odboru
kontrolního a právního finanční kontrolu hospodaření příspěvkových organizací Jihomoravského
kraje, následnou veřejnosprávní kontrolu příjemců veřejné finanční podpory z rozpočtu
Jihomoravského kraje, následnou veřejnosprávní kontrolu ze státního rozpočtu a z jiných zdrojů.
Oddělení vnější kontroly dále nahrazuje funkci výkonu interního auditu u příspěvkových organizací
v působnosti kraje výkonem veřejnosprávní kontroly.
V hodnoceném období bylo tímto oddělením provedeno celkem 10 následných veřejnosprávních
kontrol na místě u příjemců veřejné finanční podpory. Objem kontrolovaných veřejných prostředků
z podpory poskytnuté z rozpočtu Jihomoravského kraje činil celkem 10 927 729 Kč. Byly zaznamenány
kontrolní nálezy, kdy v důsledku porušení povinností stanovených smlouvou o poskytnutí dotace
a porušením podmínek, za kterých byly peněžní prostředky poskytnuty došlo k neoprávněnému
použití peněžních prostředků a k porušení rozpočtové kázně ve smyslu § 22 zákona č. 250/2000 Sb.
o rozpočtových pravidlech. Došlo k neoprávněnému použití prostředků dotace ve výši 1 281 500 Kč.
K vyloučení nepřiměřených rizik při zajišťování stanovených úkolů při hospodaření s veřejnými
prostředky jsou aktualizována pravidla s cílem pokrýt opatření k zajištění rychlého informování
o zjištěných nesrovnalostech. Při průběžném hodnocení systémových postupů k přijímání
nápravných opatření je kladen důraz na zpětnou vazbu, která je součástí vytvářené koncepce
systému finanční kontroly v orgánu veřejné správy Jihomoravského kraje.
V oblasti finanční kontroly zabezpečuje Krajský úřad Jihomoravského kraje také metodickou činnost
zejména vůči příspěvkovým organizacím, jež jsou zřízeny Jihomoravským krajem. Na poradách
starostů obcí a poradách kontrolních pracovníků obecních úřadů provádí metodickou činnost i vůči
obcím.
II. Přehled o kontrolních zjištěních předaných k dalšímu řízení podle zvláštních právních předpisů.
Jihomoravský kraj v roce 2011 neučinil žádná kontrolní zjištění, která by předal k dalšímu řízení podle
zvláštních právních předpisů.
V Brně dne: 24.2.2012
Schválila: JUDr. Věra Vojáčková
ředitelka KrÚ Jihomoravského kraje
7
8