Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

Příloha č. 1, část I. k vyhlášce č. 416/2004 Sb. 
 
Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti  
vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy 
za rok 2005 
 
 
Grantová agentura České republiky (dále jen „GA ČR“) byla vytvořena v polovině roku 1992 
zákonem  č. 300/1992  Sb.  o  státní  podpoře  výzkumu  a  vývoje.  V současnosti  je její  postavení  a 
činnost upraveno zákonem č. 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu a vývoje.  
Statutárním  orgánem  GA  ČR  je  předseda,  stojí  v čele  předsednictva,  které  je  výkonným 
orgánem GA ČR a má pět členů. Předsedu i předsednictvo jmenuje vláda ČR. Poradními orgány 
předsednictva jsou oborové komise (dále jen „OK“). Členové OK jsou jmenováni předsednictvem 
GA ČR.  
Kontrolní rada GA ČR (dále jen „KR“), volená Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR,  je 
kontrolním orgánem GA ČR, který kontroluje rozdělování finančních prostředků a provádí dohled 
nad činností GA ČR. 
Kancelář GA ČR s 31 pracovníkem zajišťuje činnost GA ČR po organizační a administrativní 
stránce. Na základě smlouvy, resp. rozhodnutí o přidělení grantových prostředků provádí převod 
účelových prostředků příjemcům dotací - grantů. V současnosti se grantové prostředky převádějí 
pouze  příjemcům  -  v r. 2005  se jednalo o 164  institucí  a  soukromých  subjektů.  K  převodu 
prostředků mezi příjemci a případnými spolupříjemci dochází následně na základě smlouvy mezi 
těmito subjekty. 
 Vzhledem k těmto  nízkým  počtům  převodů  účelových  prostředků,  nízkému  počtu  operací 
s institucionálními  prostředky  v Kanceláři  GA  ČR  i  celkově  nízkému  počtu  pracovníků  Kanceláře 
nebyl dosud zřízen samostatný útvar interního auditu. V roce 2006 se mění název kontrolní sekce 
na sekci kontroly a interního auditu a činnost auditora bude vykonávat na částečný úvazek jeden 
ze dvou nových pracovníků, kteří budou přijati v nejbližší době (viz dále). 
Účelové dotace - granty jsou po vyhlášení veřejné soutěže a provedeném výběrovém řízení 
udíleny  projektům  s dobou  řešení  1  -  3  roky.  Úspěšnost  uchazečů,  tzn.  udělení  grantů,  bývá 
v závislosti  na  druhu  veřejné  soutěže  30  až  35%.  Všichni  příjemci  dotace  vždy  začátkem 
kalendářního  roku  (do  15.  ledna,  resp.  31.  ledna)  předkládají  GA  ČR  dílčí,  resp.  závěrečnou 
zprávu  za  minulý  rok,  jejíž  nedílnou  součástí  je  i  podrobný  přehled  o  čerpání  grantových 
prostředků. Jednotlivé výdaje a současně kontrola oddělené evidence hospodaření s grantovými 
prostředky je prováděna u všech grantových projektů také z výpisů příjmů a výdajů z analytických 
účtů.  Po  zhodnocení  dílčí  zprávy  za  minulý  rok  po  stránce  odborné  i  finanční  jsou  grantové 
prostředky na 2., resp. 3. rok přiděleny prostřednictvím dodatku ke smlouvě, resp. k rozhodnutí. 
V dalších  letech  řešení  projektů  jsou  grantové  prostředky  přidělovány  pokud  byl  po  odborné 
stránce  projekt  řešen  kvalitně  a  nebyly  v minulém  roce  zjištěny  významnější  závady v čerpání 
grantových prostředků.  
Při zjištění finanční nekázně je u příjemce grantu uplatňován systém sankcí, případně je řešení 
projektu  předčasně  ukončeno  a  zastaveno  jeho  financování,  požaduje  se  vrácení  neoprávněně 
čerpaných  prostředků  do  státního  rozpočtu,  eventuálně  je  dáván  podnět  místně  příslušnému 
finančnímu úřadu k provedení finanční kontroly. 
 
Kontrolou hospodaření s grantovými - účelovými prostředky ze státního rozpočtu je pověřena 
především  kontrolní  sekce  Kanceláře  GA  ČR,  která  v součinnosti s OK  posuzuje  účelnost, 
efektivnost  a  hospodárnost  finančních  požadavků  uchazečů  o  přidělení  dotace  i  finančních 
požadavků  příjemců  udělených  grantů  v dalších  letech  řešení  grantového  projektu.  Mimo 
pravidelného  ročního  prověřování  hospodaření  s grantovými  prostředky  z dílčích  a  závěrečných 
zpráv  je  kontrolováno  čerpání  finančních  prostředků  z dokladů  o  příjmech  a  výdajích  kontrolní 
sekcí kanceláře GA ČR namátkově u vybraných projektů.  


Hlavní zjištěné závady bývají neoddělená evidence hospodaření s grantovými prostředky a 
čerpání  prostředků  jiným  než  schváleným  způsobem.  V několika  případech  bylo  zjištěno  i 
nevrácení nespotřebovaných grantových prostředků do státního rozpočtu. 
Významnou část pracovní náplně kontrolní sekce je i ověřování splnění podmínek zadávací 
dokumentace  vyhlášených  veřejných  soutěží  a  předběžné  kontroly  účelnosti  a  efektivnosti 
finančních požadavků navrhovatelů projektů.  
Od  r.  2002  platí  nařízení  vlády  č.  461/2002  Sb.o  účelové  podpoře  výzkumu  a  vývoje  z 
veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji a z něho vyplývající ustanovení o  
podílovém  příspěvku  GA  ČR  na  pořízení  dlouhodobého  hmotného  nebo  nehmotného  majetku 
(investic), s podílem, který je závislý na využití investice během řešení grantového projektu a době 
její  upotřebitelnosti  majetku.Tato  skutečnost  ještě  zcela  nevstoupila  do  právního  podvědomí 
žadatelů  o  udělení  grantů,  takže  kontrolní  sekce  musí  ročně  prověřovat  podmínky  pro  přidělení 
grantových prostředků u stovek navrhovaných investic, v minulém roce za více jak 89 mil. Kč.  
V příloze č. 4 jsou tyto údaje specifikovány pod doplňkovými řádky č. 19 až 38.  
V souladu  se  zadávací  dokumentací  veřejných  soutěží  mají  navrhovatelé, nebo kolektivy 
možnost podat v jednom termínu i více grantových přihlášek a to na různá témata. V řadě případů 
bylo  zjištěno,  že  v přihláškách  těchto  navrhovatelů  jsou  navrhovány  tytéž  nebo  velmi  podobné 
investice.  Kontrolní  sekce  tudíž  musí  prověřovat,  zda  se  skutečně  jedná  o  tytéž  investice,  zda 
v případě  současného  udělení  více  grantů  stejnému  žadateli  bude  pro  jejich  řešení  potřebovat 
nakoupit všechny tyto podobné investice, jaké bude jejich využití a zda není možné zakoupit jen 
některou investici a využít ji pro řešení všech příjemci udělených grantů.  
Tyto druhy kontrol nebylo možno do tabulek v přílohách uvést. 
S protokolem  o  výsledku  kontroly,  případně  o  výsledku  provedeného  šetření  je  seznámen 
příjemce  - kontrolovaná osoba. S výsledky  kontrol  společně  s  připomínkami  příjemce a  zároveň 
s návrhem kontrolní sekce je seznámena OK a  informováno  předsednictvo  GA  ČR.  Při  zjištění 
neoddělené  evidence  hospodaření  s grantovými  prostředky,  při  kterém  kontrolní  sekce  nemá 
možnost provést řádnou kontrolu, je navrhováno podání podnětu příslušnému finančnímu úřadu 
k provedení nezávislé kontroly. V případě  zjištěného  zadržení  nespotřebovaných  grantových 
prostředků  po  skončení kalendářního  roku  nebo  čerpání  grantových  prostředků  neschváleným 
způsobem  je  navrhováno  vráceni  takových  částek  do  státního  rozpočtu.  Se  zjištěním  kontrolní 
sekce, s jejími návrhy a rozhodnutím předsednictva je následně seznámena KR GA ČR.  
 
Při stávajícím personálním obsazení GA ČR se jeví zavedený způsob kontroly hospodaření 
s institucionálními i účelovými prostředky jako vyhovující, včetně využívání odborného posouzení 
účelnosti  a  efektivnosti  výdajů  poradními  orgány,  tj.  OK.  Předsednictvo  GA  ČR  i  KR  však 
opakovaně  konstatovaly,  že  počet  pracovníků  kontrolní  sekce,  tj.  2  osoby  je  vzhledem  k počtu 
grantových  přihlášek,  počtu  udělených  i  pokračujících  grantů  nedostatečný  a  navrhovala 
personální posílení kontrolní sekce o několik pracovníků. Poslanecká sněmovna těmto žádostem 
vyhověla a navýšila rozpočet GA ČR o mzdové prostředky pro 2 pracovníky pro kontrolní činnost, 
proto bude kontrolní sekce v roce 2006 o tyto nové pracovníky posílena, jakmile skončí výběrové 
řízení. 
 
 
  14.2.2005