Příloha č. 1, část I. k vyhlášce č. 416/2004 Sb.
Komentář k výsledkům finančních kontrol a účinnosti
vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy
za rok 2005
Grantová agentura České republiky (dále jen „GA ČR“) byla vytvořena v polovině roku 1992
zákonem č. 300/1992 Sb. o státní podpoře výzkumu a vývoje. V současnosti je její postavení a
činnost upraveno zákonem č. 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu a vývoje.
Statutárním orgánem GA ČR je předseda, stojí v čele předsednictva, které je výkonným
orgánem GA ČR a má pět členů. Předsedu i předsednictvo jmenuje vláda ČR. Poradními orgány
předsednictva jsou oborové komise (dále jen „OK“). Členové OK jsou jmenováni předsednictvem
GA ČR.
Kontrolní rada GA ČR (dále jen „KR“), volená Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, je
kontrolním orgánem GA ČR, který kontroluje rozdělování finančních prostředků a provádí dohled
nad činností GA ČR.
Kancelář GA ČR s 31 pracovníkem zajišťuje činnost GA ČR po organizační a administrativní
stránce. Na základě smlouvy, resp. rozhodnutí o přidělení grantových prostředků provádí převod
účelových prostředků příjemcům dotací - grantů. V současnosti se grantové prostředky převádějí
pouze příjemcům - v r. 2005 se jednalo o 164 institucí a soukromých subjektů. K převodu
prostředků mezi příjemci a případnými spolupříjemci dochází následně na základě smlouvy mezi
těmito subjekty.
Vzhledem k těmto nízkým počtům převodů účelových prostředků, nízkému počtu operací
s institucionálními prostředky v Kanceláři GA ČR i celkově nízkému počtu pracovníků Kanceláře
nebyl dosud zřízen samostatný útvar interního auditu. V roce 2006 se mění název kontrolní sekce
na sekci kontroly a interního auditu a činnost auditora bude vykonávat na částečný úvazek jeden
ze dvou nových pracovníků, kteří budou přijati v nejbližší době (viz dále).
Účelové dotace - granty jsou po vyhlášení veřejné soutěže a provedeném výběrovém řízení
udíleny projektům s dobou řešení 1 - 3 roky. Úspěšnost uchazečů, tzn. udělení grantů, bývá
v závislosti na druhu veřejné soutěže 30 až 35%. Všichni příjemci dotace vždy začátkem
kalendářního roku (do 15. ledna, resp. 31. ledna) předkládají GA ČR dílčí, resp. závěrečnou
zprávu za minulý rok, jejíž nedílnou součástí je i podrobný přehled o čerpání grantových
prostředků. Jednotlivé výdaje a současně kontrola oddělené evidence hospodaření s grantovými
prostředky je prováděna u všech grantových projektů také z výpisů příjmů a výdajů z analytických
účtů. Po zhodnocení dílčí zprávy za minulý rok po stránce odborné i finanční jsou grantové
prostředky na 2., resp. 3. rok přiděleny prostřednictvím dodatku ke smlouvě, resp. k rozhodnutí.
V dalších letech řešení projektů jsou grantové prostředky přidělovány pokud byl po odborné
stránce projekt řešen kvalitně a nebyly v minulém roce zjištěny významnější závady v čerpání
grantových prostředků.
Při zjištění finanční nekázně je u příjemce grantu uplatňován systém sankcí, případně je řešení
projektu předčasně ukončeno a zastaveno jeho financování, požaduje se vrácení neoprávněně
čerpaných prostředků do státního rozpočtu, eventuálně je dáván podnět místně příslušnému
finančnímu úřadu k provedení finanční kontroly.
Kontrolou hospodaření s grantovými - účelovými prostředky ze státního rozpočtu je pověřena
především kontrolní sekce Kanceláře GA ČR, která v součinnosti s OK posuzuje účelnost,
efektivnost a hospodárnost finančních požadavků uchazečů o přidělení dotace i finančních
požadavků příjemců udělených grantů v dalších letech řešení grantového projektu. Mimo
pravidelného ročního prověřování hospodaření s grantovými prostředky z dílčích a závěrečných
zpráv je kontrolováno čerpání finančních prostředků z dokladů o příjmech a výdajích kontrolní
sekcí kanceláře GA ČR namátkově u vybraných projektů.
1
Hlavní zjištěné závady bývají neoddělená evidence hospodaření s grantovými prostředky a
čerpání prostředků jiným než schváleným způsobem. V několika případech bylo zjištěno i
nevrácení nespotřebovaných grantových prostředků do státního rozpočtu.
Významnou část pracovní náplně kontrolní sekce je i ověřování splnění podmínek zadávací
dokumentace vyhlášených veřejných soutěží a předběžné kontroly účelnosti a efektivnosti
finančních požadavků navrhovatelů projektů.
Od r. 2002 platí nařízení vlády č. 461/2002 Sb.o účelové podpoře výzkumu a vývoje z
veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji a z něho vyplývající ustanovení o
podílovém příspěvku GA ČR na pořízení dlouhodobého hmotného nebo nehmotného majetku
(investic), s podílem, který je závislý na využití investice během řešení grantového projektu a době
její upotřebitelnosti majetku.Tato skutečnost ještě zcela nevstoupila do právního podvědomí
žadatelů o udělení grantů, takže kontrolní sekce musí ročně prověřovat podmínky pro přidělení
grantových prostředků u stovek navrhovaných investic, v minulém roce za více jak 89 mil. Kč.
V příloze č. 4 jsou tyto údaje specifikovány pod doplňkovými řádky č. 19 až 38.
V souladu se zadávací dokumentací veřejných soutěží mají navrhovatelé, nebo kolektivy
možnost podat v jednom termínu i více grantových přihlášek a to na různá témata. V řadě případů
bylo zjištěno, že v přihláškách těchto navrhovatelů jsou navrhovány tytéž nebo velmi podobné
investice. Kontrolní sekce tudíž musí prověřovat, zda se skutečně jedná o tytéž investice, zda
v případě současného udělení více grantů stejnému žadateli bude pro jejich řešení potřebovat
nakoupit všechny tyto podobné investice, jaké bude jejich využití a zda není možné zakoupit jen
některou investici a využít ji pro řešení všech příjemci udělených grantů.
Tyto druhy kontrol nebylo možno do tabulek v přílohách uvést.
S protokolem o výsledku kontroly, případně o výsledku provedeného šetření je seznámen
příjemce - kontrolovaná osoba. S výsledky kontrol společně s připomínkami příjemce a zároveň
s návrhem kontrolní sekce je seznámena OK a informováno předsednictvo GA ČR. Při zjištění
neoddělené evidence hospodaření s grantovými prostředky, při kterém kontrolní sekce nemá
možnost provést řádnou kontrolu, je navrhováno podání podnětu příslušnému finančnímu úřadu
k provedení nezávislé kontroly. V případě zjištěného zadržení nespotřebovaných grantových
prostředků po skončení kalendářního roku nebo čerpání grantových prostředků neschváleným
způsobem je navrhováno vráceni takových částek do státního rozpočtu. Se zjištěním kontrolní
sekce, s jejími návrhy a rozhodnutím předsednictva je následně seznámena KR GA ČR.
Při stávajícím personálním obsazení GA ČR se jeví zavedený způsob kontroly hospodaření
s institucionálními i účelovými prostředky jako vyhovující, včetně využívání odborného posouzení
účelnosti a efektivnosti výdajů poradními orgány, tj. OK. Předsednictvo GA ČR i KR však
opakovaně konstatovaly, že počet pracovníků kontrolní sekce, tj. 2 osoby je vzhledem k počtu
grantových přihlášek, počtu udělených i pokračujících grantů nedostatečný a navrhovala
personální posílení kontrolní sekce o několik pracovníků. Poslanecká sněmovna těmto žádostem
vyhověla a navýšila rozpočet GA ČR o mzdové prostředky pro 2 pracovníky pro kontrolní činnost,
proto bude kontrolní sekce v roce 2006 o tyto nové pracovníky posílena, jakmile skončí výběrové
řízení.
14.2.2005
2