Souhrnné zhodnocení výsledků finančních kontrol zajišťovaných orgánem veřejné správy a
přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly za rok 2012 v Grantové agentuře
České republiky.
Stručné zhodnocení výsledků řídící kontroly.
Grantová agentura České republiky (dále jen „GA ČR“) byla zřízena v polovině roku 1992
zákonem č. 300/1992 Sb. o státní podpoře výzkumu a vývoje. V současnosti je její postavení a činnost
upraveno zákonem č. 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací
z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a
vývoje) ve znění pozdějších předpisů.
Statutárním orgánem GA ČR je předseda, stojí v čele předsednictva, které je výkonným
orgánem GA ČR a má pět členů. Předsedu i předsednictvo jmenuje vláda ČR. Stalo se tak usnesením
vlády číslo 447ze dne 19. června 2012 (s účinností od 10. prosince 2012). Poradními a expertními
orgány předsednictva jsou oborové komise (dále jen „OK“) a hodnotící panely. Členové OK jsou
jmenováni předsednictvem GA ČR.
Kontrolní rada GA ČR (dále jen „KR“), volená Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR, je
kontrolním orgánem GA ČR, který kontroluje rozdělování finančních prostředků a provádí dohled nad
činností GA ČR.
Vědecká rada GA ČR byla jmenována usnesením vlády ČR usnesením číslo 650 ze dne 15. září
2010. Finanční kontrola ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě a o
změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole) je v GA ČR zajišťována v systému vnitřního
kontrolního systému (dále jen „VKS“) zejména kontrolou zajišťovanou odpovědnými vedoucími
zaměstnanci. Finanční kontrolu upravuje Směrnice č. 3/Ř/2012 (k zabezpečení finanční kontroly) ve
znění dodatku č.1, č.2 a č.3. Další interní normy týkající se finanční kontroly představují Směrnice č.
7/2012 (upravující oběh účetních dokladů v Grantové agentuře ČR).
Neoddělitelnou součástí VKS je interní audit. Interní auditor byl jmenován předsedou GA ČR
po projednání s ministrem financí v roce 2006; jako funkčně nezávislý a organizačně oddělený
zaměstnanec zajišťuje mimo výkon auditů a následných kontrol i konzultační činnost pro vedoucí
zaměstnance. Interní audit je jmenovitě uveden v organizačním řádu Kanceláře. Údaje o výsledcích
interního auditu dokládá příloha č. 3.
Oblast plánování řídící kontroly a zajištění průběžného sledování a prověřování systému
finanční kontroly včetně hodnocení upravuje výše uvedená Směrnice č. 1/2006.
Přehled o zjištěních vnitřního kontrolního systému orgánu veřejné správy, na jejichž základě
tento orgán oznámil státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl
spáchán trestný čin.
V průběhu sledovaného období nebyla zjištěna skutečnost, na základě které by vznikla
povinnost podat oznámení státnímu zástupci nebo policejním orgánům o podezření na spáchání
trestného činu.
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní kontroly, na jejichž základě
tento orgán oznámil státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že u
kontrolované osoby byl spáchán trestný čin
V průběhu sledovaného období nebyla zjištěna skutečnost, na základě které by vznikla
povinnost podat oznámení státnímu zástupci nebo policejním orgánům o podezření na spáchání
trestného činu.
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní kontroly o porušení
rozpočtové kázně kontrolovanou osobou ve smyslu zák. č. 218/2000 Sb., na jejichž základě tento orgán
předal věc místně příslušnému správci daně jako podnět k zahájení řízení ve věci odvodu podle zák. č.
280/2009 Sb.
Zjištění tohoto typu jsou uvedena v
části II, tab. č. 3.
1
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní kontroly o porušení jiných
právních předpisů kontrolovanou osobou, na jejichž základě tento orgán předal věc k dalšímu řízení
podle zvláštních právních předpisů k tomu příslušným orgánům
V průběhu sledovaného období nebyla zjištěna skutečnost, na základě které by vznikla
povinnost podat oznámení příslušným orgánům.
Stav vybraných ukazatelů z ukončených kontrol nakládání s veřejnými prostředky, auditů a
přezkoumání hospodaření vykonaných u orgánu veřejné správy jinými kontrolními orgány nebo
auditorem pro účely hodnocení přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému - příloha
č.2.
V průběhu sledovaného období nebyly Grantové agentuře České republiky uloženy žádné
odvody za porušení rozpočtové kázně ani pokuty nebo penále podle zvláštních právních předpisů.
Údaje o výsledcích interního auditu - příloha č.3
Pro rok 2012 byly v plánu interního auditu zařazeny pět akcí (z toho jeden nový audit a čtyři
následné audity). Přijatá nápravná opatření byla vždy splněna.
Výsledky veřejnosprávních kontrol zajišťovaných orgánem veřejné správy - příloha č.4.
GA ČR, jako poskytovatel veřejné finanční kontroly vykonává veřejnosprávní kontrolu
předběžnou, průběžnou i následnou včetně kontrol na místě.
Předběžnou, průběžnou i následnou kontrolu hospodaření s účelovými prostředky ze státního
rozpočtu v souladu s Organizačním řádem schváleným předsednictvem Grantové agentury České
republiky se zabývají oborové komise jako poradní orgány předsednictva, dále je kontrolou
hospodaření s grantovými prostředky pověřena kontrolní sekce Kanceláře GA ČR. V rámci předběžné
kontroly je posuzována účelnost, efektivnost a hospodárnost finančních požadavků uchazečů o
přidělení dotace, v rámci předběžné, průběžné a následné kontroly účelnost, efektivnost a
hospodárnost čerpání dotace příjemců udělených grantů v minulém roce a účelnost, efektivnost a
hospodárnost finančních požadavků příjemců pokračujících grantů na rok následující. Tyto kontroly
jsou prováděny na základě předkládaných návrhů projektů, dílčích a závěrečných zpráv. Jsou
prováděny v součinnosti oborových komisí a kontrolní sekce Kanceláře GA ČR a v jejich průběhu
často dochází k vyžádání doplňujících podkladů tak, aby využití finančních prostředků poskytnutých
ze státního rozpočtu mohlo být kvalitně a objektivně posouzeno.
S protokolem o výsledku kontroly, případně o výsledku provedeného šetření je seznámen
příjemce - kontrolovaná osoba. S výsledky kontrol společně s připomínkami příjemce a zároveň
s návrhem kontrolní sekce je seznámena OK a informováno předsednictvo GA ČR.
Při zjištění finanční nekázně je u příjemce grantu uplatňován předsednictvem systém sankcí. Při
zjištěném neoprávněném využívání účelových grantových prostředků podává GA ČR v souladu se
zák. č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů na základě kontrolního
zjištění podnět místně příslušnému správci daně k zahájení řízení ve věci odvodu podle zák.
č. 280/2009 Sb., o správě daní a poplatků. Při hrubé nekázni je navíc řešení projektu předčasně
ukončeno a zastaveno jeho financování. Ve sledovaném období bylo na základě veřejnoprávních
kontrol na místě, popř. pravidelných kontrol prováděných v rámci hodnocení průběhu řešení projektů
expertními a poradními orgány zjištěno neoprávněné použití finančních prostředků poskytnutých ze
státního rozpočtu v roce 2012 ve výši 1 241 046,55 Kč při celkovém objemu poskytnuté veřejné
finanční podpory z rozpočtové kapitoly 2 363 419 tis. Kč.
Ve sledovaném období bylo veřejnosprávními kontrolami kontrolního orgánu na místě
přezkoumáno 100% operací uskutečněných kontrolovanými osobami v rámci 104 grantových
projektů, přičemž celkový objem přidělených prostředků pro příjemce těchto grantů činil 126 432 tis.
Kč, což odpovídá 5,35% celkového objemu prostředků poskytnutých GA ČR v rámci její rozpočtové
kapitoly. V průběhu těchto veřejnosprávních kontrol na místě bylo zjištěno neoprávněné čerpání ve
výši 1 241 046,55 Kč. Seznam kontrolovaných osob, u nichž bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně
je uveden v části II, tab. 3.
2
Nedostatky ovlivňující zásadním způsobem řídící kontrolu.
V uplynulých letech došlo k dílčím nedostatkům.
Největším rizikem v zajištění řádné správy a řízení hospodaření s veřejnými prostředky a ve
vykonávání řídící kontroly je personální obsazenost a nedostatečná kapacita informačního systému.
Vzhledem k realizaci Usnesení vlády č. 1305 ze dne 20. října 2008 došlo ke snížení počtu
zaměstnanců o cca 5 % při současném navýšení spravovaných prostředků o 11,8 %. Vzhledem
k nevyhovujícímu informačního systému, který není schopen pokrýt všechny požadavky kladené na
GA ČR, jde o snížení blížící se kritickému stavu.
S dalším snižováním počtu zaměstnanců souvisí i další riziko. Vzhledem k podstatě činnosti
Grantové agentury dochází k přílišné kumulaci vykonávaných prací v některých časových úsecích a
tím k nadměrnému zatížení zaměstnanců v těchto termínech. Tím vzrůstá riziko vzniku
administrativních chyb, jež mohou mít za následek i finanční škody. Při omezeném počtu zaměstnanců
nemohou jinak dobře nastavené a efektivně fungující principy řídící kontroly toto riziko zcela
eliminovat.
Přehled a charakteristika opatření přijatých v oblasti řídící kontroly.
Na základě dosavadních zkušeností a na základě výsledků interního auditu byla v průběhu
sledovaného období přijata řada opatření ke zlepšení vnitřního řízení organizace. Jde zejména o
zlepšení ochrany veřejných prostředků a dodržování předpisů.
Nezbytnou součástí řídící kontroly je povinnost vedoucích zaměstnanců v případě zjištění
závažných nedostatků provést záznam o výsledku řídící kontroly a přijmout opatření k odstranění
nedostatků.
Trvalá pozornost je věnována průběžnému vzdělávání odpovědných zaměstnanců.
V Praze dne 21.2.2013
3