Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Zprávy o výsledcích finančních kontrol'.

Souhrnné  zhodnocení  výsledků  finančních  kontrol  zajišťovaných  orgánem  veřejné  správy  a 
přiměřenosti a účinnosti zavedeného systému finanční kontroly za rok 2012 v Grantové agentuře 
České republiky. 
 
Stručné zhodnocení výsledků řídící kontroly. 
Grantová agentura  České  republiky  (dále  jen  „GA  ČR“)  byla  zřízena  v polovině  roku  1992 
zákonem č. 300/1992 Sb. o státní podpoře výzkumu a vývoje. V současnosti je její postavení a činnost 
upraveno  zákonem  č.  130/2002  Sb.  o  podpoře  výzkumu,  experimentálního  vývoje  a  inovací 
z veřejných  prostředků  a  o  změně  některých  souvisejících  zákonů  (zákon  o  podpoře  výzkumu  a 
vývoje) ve znění pozdějších předpisů.  
Statutárním  orgánem  GA  ČR  je  předseda,  stojí  v čele  předsednictva,  které  je  výkonným 
orgánem GA ČR a má pět členů. Předsedu i předsednictvo jmenuje vláda ČR. Stalo se tak  usnesením 
vlády číslo 447ze dne 19. června 2012 (s účinností od 10. prosince 2012). Poradními  a expertními 
orgány  předsednictva  jsou  oborové  komise  (dále  jen  „OK“)  a hodnotící panely.  Členové  OK  jsou 
jmenováni předsednictvem GA ČR.  
Kontrolní  rada  GA  ČR  (dále  jen  „KR“),  volená  Poslaneckou  sněmovnou  Parlamentu  ČR,  je 
kontrolním orgánem GA ČR, který kontroluje rozdělování finančních prostředků a provádí dohled nad 
činností GA ČR. 
Vědecká rada GA ČR byla jmenována usnesením vlády ČR usnesením číslo 650 ze dne 15. září 
2010. Finanční kontrola ve smyslu zákona č. 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě a o 
změně  některých  zákonů  (zákon  o  finanční  kontrole)  je  v GA  ČR  zajišťována  v systému  vnitřního 
kontrolního  systému  (dále  jen  „VKS“)  zejména  kontrolou  zajišťovanou  odpovědnými  vedoucími 
zaměstnanci. Finanční kontrolu upravuje Směrnice č. 3/Ř/2012 (k zabezpečení finanční kontroly) ve 
znění dodatku č.1, č.2 a č.3. Další interní normy týkající se finanční kontroly představují  Směrnice č. 
7/2012 (upravující oběh účetních dokladů v Grantové agentuře ČR).  
Neoddělitelnou součástí VKS je interní audit. Interní auditor byl jmenován předsedou GA ČR 
po projednání s ministrem financí v  roce  2006;  jako  funkčně  nezávislý  a  organizačně  oddělený 
zaměstnanec  zajišťuje  mimo  výkon  auditů  a  následných  kontrol  i  konzultační  činnost  pro  vedoucí 
zaměstnance. Interní audit je jmenovitě uveden v organizačním řádu Kanceláře. Údaje o výsledcích 
interního auditu dokládá příloha č. 3.  
Oblast  plánování  řídící  kontroly  a  zajištění  průběžného  sledování  a  prověřování  systému 
finanční kontroly včetně hodnocení upravuje výše uvedená Směrnice č. 1/2006. 
 
Přehled  o  zjištěních  vnitřního  kontrolního  systému  orgánu  veřejné  správy,  na  jejichž  základě 
tento orgán oznámil státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že byl 
spáchán trestný čin. 
V průběhu  sledovaného  období  nebyla  zjištěna  skutečnost,  na  základě  které  by  vznikla 
povinnost  podat oznámení státnímu zástupci  nebo  policejním  orgánům  o  podezření  na  spáchání 
trestného činu. 
 
Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní kontroly, na jejichž základě 
tento orgán oznámil státnímu zástupci nebo policejním orgánům skutečnosti nasvědčující tomu, že u 
kontrolované osoby byl spáchán trestný čin 
V průběhu  sledovaného  období  nebyla  zjištěna  skutečnost,  na  základě  které  by  vznikla 
povinnost  podat  oznámení  státnímu  zástupci  nebo  policejním  orgánům  o  podezření  na  spáchání 
trestného činu. 
 
Přehled  o  zjištěních  kontrolního  orgánu  při  výkonu  veřejnosprávní  kontroly  o  porušení 
rozpočtové kázně kontrolovanou osobou ve smyslu zák. č. 218/2000 Sb., na jejichž základě tento orgán 
předal věc místně příslušnému správci daně jako podnět k zahájení řízení ve věci odvodu podle zák. č. 
280/2009 Sb. 

Zjištění tohoto typu jsou uvedena v části II, tab. č. 3. 
 
 


Přehled o zjištěních kontrolního orgánu při výkonu veřejnosprávní kontroly o porušení jiných 
právních předpisů kontrolovanou osobou, na jejichž základě tento orgán předal věc k dalšímu řízení 
podle zvláštních právních předpisů k tomu příslušným orgánům  
V průběhu  sledovaného  období  nebyla  zjištěna  skutečnost,  na  základě  které  by  vznikla 
povinnost podat oznámení příslušným orgánům. 
 
Stav  vybraných  ukazatelů  z  ukončených  kontrol  nakládání  s  veřejnými  prostředky,  auditů  a 
přezkoumání hospodaření vykonaných u orgánu veřejné správy jinými kontrolními orgány nebo 
auditorem pro účely hodnocení přiměřenosti a účinnosti vnitřního kontrolního systému - příloha 
č.2
V průběhu  sledovaného  období  nebyly  Grantové  agentuře  České  republiky  uloženy  žádné 
odvody za porušení rozpočtové kázně ani pokuty  nebo penále podle zvláštních právních předpisů.  
 
Údaje o výsledcích interního auditu 
příloha č.3  
Pro rok 2012  byly v plánu interního auditu zařazeny  pět akcí (z toho jeden nový audit a čtyři 
následné audity). Přijatá nápravná opatření byla vždy splněna. 
 
Výsledky veřejnosprávních kontrol zajišťovaných orgánem veřejné správy 
- příloha č.4. 
GA  ČR,  jako  poskytovatel  veřejné  finanční  kontroly  vykonává  veřejnosprávní  kontrolu 
předběžnou, průběžnou i následnou včetně kontrol na místě.  
Předběžnou,  průběžnou  i  následnou  kontrolu  hospodaření  s účelovými  prostředky  ze  státního 
rozpočtu  v souladu  s  Organizačním  řádem  schváleným  předsednictvem  Grantové  agentury  České 
republiky  se  zabývají  oborové  komise  jako  poradní  orgány  předsednictva,  dále  je  kontrolou 
hospodaření s grantovými prostředky pověřena kontrolní sekce Kanceláře GA ČR. V rámci předběžné 
kontroly je posuzována  účelnost,  efektivnost  a  hospodárnost  finančních  požadavků  uchazečů  o 
přidělení  dotace, v rámci  předběžné,  průběžné  a  následné  kontroly  účelnost,  efektivnost  a 
hospodárnost  čerpání  dotace  příjemců  udělených  grantů  v minulém roce a účelnost,  efektivnost  a 
hospodárnost  finančních  požadavků  příjemců  pokračujících  grantů  na rok následující. Tyto kontroly 
jsou  prováděny  na  základě  předkládaných  návrhů  projektů,  dílčích  a  závěrečných  zpráv.  Jsou 
prováděny  v součinnosti  oborových  komisí  a  kontrolní  sekce  Kanceláře  GA  ČR  a  v jejich  průběhu 
často dochází k vyžádání doplňujících podkladů tak, aby využití finančních prostředků poskytnutých 
ze státního rozpočtu mohlo být kvalitně a objektivně posouzeno. 
S protokolem  o  výsledku  kontroly,  případně  o  výsledku  provedeného  šetření  je  seznámen 
příjemce  -  kontrolovaná osoba. S výsledky  kontrol  společně  s  připomínkami  příjemce  a  zároveň 
s návrhem kontrolní sekce je seznámena OK a informováno předsednictvo GA ČR.  
Při zjištění finanční nekázně je u příjemce grantu uplatňován předsednictvem systém sankcí. Při 
zjištěném  neoprávněném  využívání  účelových  grantových  prostředků  podává   GA  ČR  v souladu se 
zák.  č.  218/2000  Sb.,  rozpočtová  pravidla,  ve  znění  pozdějších  předpisů  na  základě  kontrolního 
zjištění  podnět  místně  příslušnému  správci  daně  k zahájení  řízení  ve  věci  odvodu  podle  zák. 
č. 280/2009 Sb.,  o  správě  daní  a  poplatků.  Při  hrubé  nekázni  je  navíc  řešení  projektu  předčasně 
ukončeno  a  zastaveno jeho financování.  Ve sledovaném  období  bylo  na  základě  veřejnoprávních 
kontrol na místě, popř.  pravidelných kontrol prováděných v rámci hodnocení průběhu řešení projektů 
expertními a poradními orgány  zjištěno neoprávněné použití finančních prostředků poskytnutých ze 
státního  rozpočtu  v roce  2012  ve  výši  1 241 046,55  Kč    při  celkovém  objemu  poskytnuté  veřejné 
finanční podpory z rozpočtové kapitoly 2 363 419 tis. Kč. 
Ve sledovaném období  bylo  veřejnosprávními  kontrolami  kontrolního  orgánu  na  místě 
přezkoumáno  100%  operací  uskutečněných  kontrolovanými  osobami  v rámci  104  grantových 
projektů, přičemž celkový objem přidělených prostředků pro příjemce těchto grantů činil  126 432  tis. 
Kč, což odpovídá 5,35% celkového objemu prostředků poskytnutých GA ČR v rámci  její  rozpočtové 
kapitoly. V průběhu těchto veřejnosprávních kontrol na místě bylo zjištěno  neoprávněné čerpání ve 
výši 1 241 046,55 Kč.  Seznam kontrolovaných osob, u nichž bylo zjištěno porušení rozpočtové kázně 
je uveden v části II, tab. 3.   
 
 
 

 


Nedostatky ovlivňující zásadním způsobem řídící kontrolu. 
V uplynulých letech došlo k dílčím nedostatkům. 
Největším  rizikem  v  zajištění  řádné  správy  a  řízení  hospodaření  s veřejnými  prostředky  a ve 
vykonávání  řídící  kontroly  je  personální  obsazenost a  nedostatečná  kapacita informačního systému. 
Vzhledem k realizaci  Usnesení  vlády  č.  1305  ze  dne  20.  října  2008  došlo  ke  snížení  počtu 
zaměstnanců  o  cca  5  %  při  současném  navýšení  spravovaných  prostředků  o  11,8  %.  Vzhledem 
k nevyhovujícímu  informačního  systému,  který  není  schopen  pokrýt  všechny  požadavky  kladené  na 
GA ČR, jde o snížení blížící se kritickému stavu. 
S dalším snižováním  počtu  zaměstnanců  souvisí  i  další  riziko.  Vzhledem  k podstatě  činnosti 
Grantové agentury dochází k přílišné kumulaci vykonávaných prací v některých časových úsecích a 
tím k nadměrnému  zatížení  zaměstnanců  v těchto  termínech.  Tím  vzrůstá  riziko  vzniku 
administrativních chyb, jež mohou mít za následek i finanční škody. Při omezeném počtu zaměstnanců 
nemohou  jinak  dobře  nastavené  a  efektivně  fungující  principy  řídící  kontroly  toto  riziko  zcela 
eliminovat.  
 
 
Přehled a charakteristika opatření přijatých v oblasti řídící kontroly. 
Na  základě  dosavadních  zkušeností  a  na  základě  výsledků  interního  auditu  byla  v průběhu 
sledovaného  období  přijata  řada  opatření  ke  zlepšení  vnitřního  řízení  organizace.  Jde  zejména  o 
zlepšení ochrany veřejných prostředků a dodržování předpisů. 
Nezbytnou  součástí  řídící  kontroly  je  povinnost  vedoucích  zaměstnanců  v případě  zjištění 
závažných  nedostatků  provést  záznam  o  výsledku  řídící  kontroly  a  přijmout  opatření  k odstranění 
nedostatků. 
Trvalá pozornost je věnována průběžnému vzdělávání odpovědných zaměstnanců. 
 
 
 
 
 
V Praze dne 21.2.2013