*UOHSX008M6OI*
UOHSX008M6OI
Číslo jednací:
Vyřizuje:
Brno:
ÚOHS-V0101/2016/IN-27865/2016/440/PŠk
Mgr. Škodová
4.7.2016
Oznámení o výši úhrady za poskytnutí informací podle § 17 odst. 3 zákona č. 106/1999 Sb.,
o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „
Úřad“) obdržel dne 10. 6. 2016 Vaši žádost
podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen „
InfZ“), z téhož dne (dále jen „
žádost“). Dne 20. 6. 2016 jste žádost na základě výzvy
Úřadu doplnil.
Předmětem Vaší žádosti je poskytnutí informace o počtu zahájených správních řízení na
1. a 2. stupni v agendě veřejných zakázek, ve kterých dosud nebylo vydáno meritorní rozhodnutí,
byť i nepravomocné, a to ke dnům:
1. 1. 1. 2013
2. 1. 1. 2014
3. 1. 1. 2015
4. 1. 1. 2016
5. 10. 6. 2016
Podle § 17 odst. 1 InfZ mohou povinné subjekty požadovat v souvislosti s poskytováním informací
úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických
nosičů dat a s odesláním informací žadateli, povinný subjekt může žádat úhradu za mimořádně
rozsáhlé vyhledání informací.
Sazebník úhrad nákladů za poskytování informací (dále jen
„sazebník“), je dostupný na webových stránkách Úřadu
(http://www.uohs.cz/cs/o-
uradu/informace-podle-zakona-c-106-1999/sazebnik-uhrad-nakladu-za-poskytovani-
informaci.html). Úřad uvádí, že v ustálené aplikační praxi správních orgánů je neurčitý právní pojem mimořádně
rozsáhlé vyhledávání vykládán mj. jako případ, kdy je zapotřebí požadovanou informaci vyhledávat
Č. j. ÚOHS-V0101/2016/IN-27865/2016/440/PŠk
z více parametrů, sestavovat ji z různých podkladů, s nímž může být spojeno i shromáždění
a prověření velkého množství dokumentů, případně uskupení velkého množství dílčích údajů,
v případech, kdy je nutno postupovat v součinnosti více odborů či oddělení, nebo kdy je nutná
znalost kontextu celého případu, ke kterému se požadovaná informace vztahuje a kdy není možno
po povinném subjektu spravedlivě požadovat, aby tyto zvýšené náklady nesl s tím, že za
vyhledávání informací lze považovat takovou činnost zaměstnanců povinného subjektu, která
spočívá v identifikaci a následném shromáždění požadovaných informací a v navazujícím
zpracování odpovědi na žádost, tzn. v utřídění informací za účelem jejich předání žadateli.
O mimořádně rozsáhlé vyhledávání se jedná tehdy, jestliže shromáždění informací bude pro daný
subjekt představovat v jeho konkrétních podmínkách časově náročnou činnost, která se objektivně
vzato vymyká běžnému poskytování informací povinným subjektem, tedy jestliže vyhledávání
informací již v daném případě nelze s ohledem na pojetí veřejné správy jako služby veřejnosti
považovat za běžnou a pro povinný subjekt nijak (nad míru obvyklou) nezatěžující součást běžné
agendy. O zvýšenou aktivitu povinného subjektu se jedná tehdy, jestliže zaměstnanec pověřený
vyřízením žádosti nebo zaměstnanci, kteří se na vyřízení podílejí, jsou nuceni po delší dobu
přerušit či odložit plnění svých úkolů a cíleně se po tuto dobu budou věnovat vyhledávání
požadovaných informací a vyřizování žádosti.
Pod pojmem vyhledání informace lze rozumět
„činnost povinného subjektu, resp. jeho pracovníků,
která spočívá v identifikaci a následném shromáždění požadovaných informací (nikoli dalších,
v žádosti nepožadovaných informací) a v navazujícím zpracování odpovědi na žádost, tzn.
v utřídění informací za účelem jejich předání žadateli (srov. rozsudek NSS ze dne 13. 10. 2004,
č. j. 6 A 83/2001-39, publikovaný pod č. 651 ve Sb. r. NSS č. 9/2005, podle kterého je třeba do
nákladů za vyhledání informace započítat také náklady spojené se zpracováním informace, neboť
pouhé vyhledání informace bez jejího přenosu např. v písemné podobě na žadatele by pro žadatele
nemělo žádný praktický význam.“).“1
K Vaší žádosti sděluji, že Úřad nedisponuje počtem neukončených správních řízení na
1. stupni, a to ke dnům 1. 1. 2015, 1. 1. 2016 a 10. 6. 2016. S ohledem na to, že požadované
informace nelze získat jednoduchou operací, jedná se o případ mimořádně rozsáhlého vyhledávání
informací.
Pracovníci Úřadu musí shromáždit kompletní data o všech správních řízeních zahájených na Sekci
veřejných zakázek, tj. v 1. stupni, a to do dne, ke kterému je kompletace dat prováděna, tj. k datu
29. 6. 2016. Následně z těchto správních řízení vybrat ta, jež odpovídají předmětu Vaší žádosti,
resp. vyloučit ta správní řízení, ve kterých již došlo k vydání meritorního rozhodnutí
1 Viz FUREK, Adam, ROTHANZL, Lukáš, JÍROVEC, Tomáš. Zákon o svobodném přístupu k informacím. Komentář.
1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2016, s. 1018.
2
Č. j. ÚOHS-V0101/2016/IN-27865/2016/440/PŠk
(tzn. u každého správního řízení ručně ověřit, zda již bylo či nebylo vydáno prvostupňové
rozhodnutí). Nadto Úřad uvádí, že speciální postup bude třeba aplikovat v případě správních řízení,
ve kterých již bylo v minulosti vydáno prvostupňové rozhodnutí, avšak to rozhodnutím předsedy
Úřadu bylo zrušeno, resp. došlo k vydání pravomocného zrušujícího rozsudku Krajského soudu
v Brně, na jehož základě předseda Úřadu zrušil původní prvostupňové rozhodnutí (pokud tak
neučinil sám Krajský soud) a věc byla následně vrácena na první stupeň k novému řízení.
Vyhledání, výběr a zpracování Vámi požadovaných informací nelze v daném případě, s ohledem na
pojetí veřejné správy jako služby veřejnosti, považovat za běžnou a pro povinný subjekt
nezatěžující součást běžné agendy, a to i s ohledem na to, že se žádost týká delšího časového
období. Z uvedeného důvodu požaduje Úřad úhradu nákladů v souladu s § 17 odst. 1 a odst. 3 InfZ.
Úřad Vám níže s odkazem na § 17 odst. 1 a 3 InfZ uvádí výši požadované úhrady, a to včetně jejího
výpočtu:
1) pracovník Úřadu shromáždil kompletní data o všech správních řízeních zahájených na Sekci
veřejných zakázek, tj. v 1. stupni, a to do dne, ke kterému je komplementace dat
prováděna, tj. k datu 29. 6. 2016, a to v rozsahu 1,5 hodiny,
2) pracovník Úřadu vybral ta správní řízení, která odpovídají předmětu žádosti, a to v rozsahu
3,5 hodin,
3) náklady dle sazebníku Úřadu činí za každou započatou půlhodinu 238,- Kč.
Celková výše úhrady tak činí 2.380,- Kč.
Úhradu nákladů je možno provést bankovním převodem na č. ú.
19-24825621/0710, var. symbol
0101, nebo v hotovosti na pokladně Úřadu v úředních hodinách každý pracovní den od 8 do 16
hodin.
Poskytnutí informace je vázáno zaplacením požadované úhrady. Jestliže úhradu do 60 dnů ode dne
doručení tohoto oznámení nezaplatíte, bude Vaše žádost podle § 17 odst. 5 InfZ odložena.
Informace Vám budou odeslány v zákonné lhůtě 15 dnů po zaplacení úhrady.
Proti výši úhrady můžete podat stížnost podle § 16a odst. 1 písm. d) InfZ. Stížnost můžete podat
u Úřadu do 30 dnů ode dne doručení tohoto oznámení. O stížnosti bude rozhodovat předseda
Úřadu. Po dobu vyřizování stížnosti neplyne lhůta pro zaplacení požadované úhrady.
3
Č. j. ÚOHS-V0101/2016/IN-27865/2016/440/PŠk
S pozdravem
Mgr. Jiří Plachý
Odbor legislativně-právní
ředitel
Obdrží: Jiří Skuhrovec, e-mail
: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx
4