Ministerstvo financí
Auditní orgán
Č. j.: MF-13928/2014/52
PID: MFCR4XLMRZ
Výtisk č.: 1
ZPRÁVA O AUDITU OPERACE
Číslo auditu: ROPSM/2014/O/021
Název auditu: Jezdecký areál s ubytovacím zařízením Olomouc – Jízdárna Lazce
Typ auditu: plánovaný
Audit operace byl vykonán ve smyslu čl. 62 odst. 1 písm. b) nařízení Rady (ES) č. 1083/2006
ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj,
Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999.
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE O AUDITU
Detailní informace o auditu
Členský stát:
Česká republika
Fond/(y):
Evropský fond pro regionální rozvoj
Operační program:
Regionální operační program Střední Morava
CCI:
2007CZ161PO002
Auditované období1 (monitorovací období):
9. 10. 2012 – 30. 1. 2013
Auditovaný subjekt:
Jezdecký areál Olomouc s. r.o.
Lazecká 576/81
779 00 Olomouc
Termín začátku a konce práce na místě:
18. 8. 2014
Číslo projektu:
CZ.1.12/3.3.00/18.01153
Název projektu:
Jezdecký areál s ubytovacím zařízením
Olomouc – Jízdárna Lazce
Číslo/ datum právního aktu o poskytnutí
ÚRR D-2012/0057/OKP ze dne 9. 10. 2012
dotace:
Stav projektu (ke dni zahájení auditu):
Výdaje projektu certifikovány
Číslo žádosti o platbu:
01/01153 (KP01021217590)
02/01153 (KP01021220628)
03/01153 (KP01021310550)
Informace o auditorském týmu
Vedoucí auditorského týmu:
Ing. Lenka Hojgrová
Člen/(ové) auditorského týmu:
Ing. Zbyněk Škuta
Ing. Gabriela Nováková
Přizvan(á)/(é) osob(a)/(y):
---
Ostatní informace
Datum vypracování:
10. 10. 2014
Počet stejnopisů:
2
Adresáti:
Auditovaný subjekt
Auditní orgán
ŘO, PCO (el. verze)
Počet stran:
27
Počet příloh:
1
1 a věcně, časově a finančně související skutečnosti vzhledem k auditovaným ŽoP
Verze 2.0
2/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
OBSAH
SHRNUTÍ .......................................................................................................... 4
1.
CÍL AUDITU ........................................................................................ 4
2.
SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ ......................................................... 4
3.
CELKOVÝ ZÁVĚR .............................................................................. 5
PODROBNÁ ZPRÁVA ...................................................................................... 6
1.
PRÁVNÍ RÁMEC AUDITU ................................................................... 6
2.
ROZSAH A PŘÍSTUP AUDITU ............................................................. 6
3.
PROVEDENÁ PRÁCE .......................................................................... 8
4.
ZJIŠTĚNÍ A DOPORUČENÍ ................................................................ 10
5.
DOKONČENÍ AUDITU ...................................................................... 17
6.
PODPISY ČLENŮ AUDITORSKÉHO TÝMU ...................................... 17
7.
SEZNAM POUŽITÝCH ZKRATEK ..................................................... 18
PŘÍLOHA č. 1 – STANOVISKO AUDITOVANÉHO SUBJEKTU .................... 19
Verze 2.0
3/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
SHRNUTÍ
1. CÍL AUDITU
Cílem auditu operace na vhodném vzorku pro ověření vykázaných výdajů bylo v souladu
s čl. 16 nařízení Komise (ES) č. 1828/2006 ze dne 8. prosince 2006, kterým se stanoví
prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních týkajících se
Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu a Fondu soudržnosti
(dále jen „nařízení č. 1828/2006“), ověřit, zda jsou splněny tyto podmínky:
operace splňuje kritéria výběru pro operační program, provádí se v souladu
s rozhodnutím o schválení a splňuje všechny související podmínky týkající se její
funkčnosti a využití nebo cílů, jichž je třeba dosáhnout,
vykázané výdaje souhlasí s účetními záznamy a s podklady vedenými příjemcem,
výdaje vykázané příjemcem jsou v souladu s právem EU a s vnitrostátními předpisy,
veřejný příspěvek byl příjemci vyplacen v souladu s čl. 80 nařízení č. 1083/2006.
2. SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ
V průběhu auditu bylo identifikováno celkem 1 zjištění s vysokou mírou závažnosti.
Identifikované zjištění je uvedeno v Podrobné zprávě níže.
Stupnice závažnosti zjištění:
Míry závažnosti
zjištění
Definice zjištění dle míry závažnosti pro audit operace
Podezření na nesrovnalost s finančním dopadem (tj. nezpůsobilý výdaj)
Vysoká
větším nebo rovnu 300 000 Kč.
Podezření na nesrovnalost s finančním dopadem (tj. nezpůsobilý výdaj)
Střední
nižším než 300 000 Kč.
Nízká
Administrativní porušení, bez identifikace finančního dopadu.
Verze 2.0
4/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
Finanční rámec
Kč
Euro
1.
Způsobilé výdaje projektu dle
41 902 050,00
právního aktu o poskytnutí dotace
2.
Z toho:
Veřejné finanční prostředky: 60,00 %
25 141 230,00
a) Příspěvek z fondů EU: 51,00%
21 370 045,50
b) Finanční prostředky z rozpočtu
3 771 184,50
RR-SR 9,00%
c) Soukromé financování 40,00%
16 760 820,00
3.
Certifikované výdaje2
40 870 388,24
1 621 965,35
4
Auditované výdaje3
40 870 388,24
1 621 965,35
4a.
Způsobilé výdaje ověřené na
0,00
0,00
základě tohoto auditu operace
4b.
Nezpůsobilé výdaje identifikované
40 870 388,24
1 621 965,35
během tohoto auditu operace (rozdíl
řádků 4. a 4a.)
Nezpůsobilé výdaje podle auditu operace (řádek 4b.) představují nesrovnalost.
3. CELKOVÝ ZÁVĚR
Na základě provedeného auditu auditorský tým konstatuje, že získal přiměřené ujištění o tom,
že:
operace splňuje kritéria výběru pro operační program, provádí se v souladu
s rozhodnutím o schválení a splňuje všechny související podmínky týkající se její
funkčnosti a využití nebo cílů, jichž je třeba dosáhnout, s výjimkou zjištění uvedeného
dále,
vykázané výdaje souhlasí s účetními záznamy a s podklady vedenými příjemcem,
výdaje vykázané příjemcem jsou v souladu s právem EU a s vnitrostátními předpisy,
s výjimkou zjištění uvedeného dále,
veřejný příspěvek byl příjemci vyplacen v souladu s čl. 80 nařízení č. 1083/2006.
Na základě provedeného auditu operace byly ověřeny celkové certifikované výdaje ve výši
40 870 388,24 Kč, z toho:
způsobilé výdaje představují 0,00 Kč a
nezpůsobilé výdaje představují 40 870 388,24 Kč.
2 Certifikovaná výdaje dle ŽoP/ projektu za auditované období.
3 Auditované certifikované výdaje. V případě auditu 100% vybraného vzorku (ŽoP/ projektu) stejná hodnota
jako ř. 3; při užití výběru „vzorku ze vzorku“ pak hodnota skutečně ověřených výdajů (př. faktur).
Verze 2.0
5/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
PODROBNÁ ZPRÁVA
1. PRÁVNÍ RÁMEC AUDITU
Auditní práce byly vykonány zejména v souladu s(e):
zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých
zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o
finanční kontrole”),
zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole, v platném znění (dále jen „kontrolní řád”),
nařízením Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních
o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu
soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/ 1999 (dále jen „nařízení č. 1083/2006“),
nařízením Komise (ES) č. 1828/2006 ze dne 8. prosince 2006, kterým se stanoví
prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních
týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu a
Fondu soudržnosti a k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o
Evropském fondu pro regionální rozvoj,
nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 ze dne 5. července 2006
o Evropském fondu pro regionální rozvoj (dále jen „nařízení č. 1080/2006“),
zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů,
zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů,
zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále
jen „zákon o veřejných zakázkách”),
zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění
pozdějších předpisů,
zákonem č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších
předpisů.
Při provádění auditu byly zohledněny mezinárodně uznávané auditorské standardy (ISA,
ISPPIA, ISSAI) dle čl. 62 odst. 2 nařízení č. 1083/2006.
2. ROZSAH A PŘÍSTUP AUDITU
Audit operace byl zahájen dne 30. 6. 2014. Vlastní práce na místě u auditovaného subjektu
byly provedeny dne 18. 8. 2014.
Cílem auditu bylo přezkoumat:
soulad realizace operace s právním aktem o poskytnutí dotace vč. ověření, zda dodávky
a služby byly poskytnuty v souladu s právním aktem o poskytnutí dotace,
způsobilost výdajů (dle pravidel pro danou operaci a OP),
zda vykázané výdaje byly skutečně vynaloženy,
zda nedochází k dvojímu financování výdajů z jiných režimů podpor EU nebo režimů
podpor ČR a za jiná programová období,
přiměřenost audit trailu,
Verze 2.0
6/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
soulad realizace operace s relevantními právními předpisy EU a ČR (např. v oblasti
zadávání veřejných zakázek, účetnictví, rovných příležitostí),
soulad realizace s pravidly pro publicitu projektu,
naplnění příslušných monitorovacích ukazatelů.
Popis auditované operace / výdaje
Místo realizace projektu:
Olomouc - Lazce
Předmětem projektu je vybudování moderního jezdeckého areálu,
Popis projektu:
který slouží jak k závodní činnosti, tak také k dalším aktivitám
turistů a návštěvníků města Olomouc. Je vybudováno kvalitní
venkovní závodní kolbiště, dále pak opracoviště, krytá jízdárna se
sklady steliva a krimiva, zázemí návštěvníků i zaměstnanců,
trvalé i závodní boxy pro ustájení koní. Součástí areálu je také
dvoupodlažní restaurace s přímým výhledem do jízdárny i na
kolbiště. U areálu je vybudováno parkoviště a jsou vytvořeny
potřebné přístupové komunikace, chodníky a doplněna zeleň.
Nový areál slouží pro jezdecký sport, výcvik koní v úrovni
rekreační i výkonnostní a související funkce. Díky široké nabídce
jezdeckých činností se tak areál stal významnou atraktivitou pro
turistické návštěvníky Olomouce. V provozní fázi projektu bylo
vytvořeno 6 pracovních míst.
Veřejná podpora:
Projekt zakládá veřejnou podporu.
Popis vykonané auditní práce
Auditní práce byly vykonány v souladu s Manuálem AO - Programové období 2007 – 2013.
Auditorský tým před zahájením auditu zanalyzoval všechny dostupné zdroje informací
k auditovanému projektu (IS Monit, IS MSC2007, http://www.rr-strednimorava.cz/,
http://www.escolomouc.cz) včetně dokumentace poskytnuté ŘO.
Po zahájení auditu obdržel auditorský tým od auditovaného subjektu k vybranému projektu
dokumentaci k zakázce, účetnictví a fyzické realizaci. Seznam základní předložené
dokumentace je uveden níže:
podklady k výběru operace,
manuály a příručky pro žadatele/ příjemce,
žádost o finanční podporu (IS Benefit7),
právní akt o poskytnutí dotace,
monitorovací zprávy,
žádost o platbu č. 01, 02, 03/01153
vč. soupisky faktur,
účetnictví projektu, resp. účetní doklady (faktury vč. příloh, bankovní výpisy, tiskové
účetní sestavy k projektu),
Verze 2.0
7/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
interní směrnice,
podklady k zakázce,
protokoly o předání a převzetí díla,
stavební deník a zápisy z kontrolních dnů,
podklady prokazující dosažené hodnoty monitorovacích indikátorů.
Při auditu operace byly použity následující auditní techniky:
analýzy a výpočty,
srovnání a identifikace podobností a rozdílů (srovnání kritérií ROP SM a projektové
žádosti a projektové dokumentace),
fyzická zkoumání,
testování konkrétních atributů:
o odsouhlasení,
o sledování informací od dokumentu k dokumentu,
o doložení,
rozhovory a písemné dotazování,
kontrolní listy,
pozorování.
Seznam osob příjemce, se kterými bylo jednáno:
Bc. Veronika Michálková, jednatelka společnosti,
Ing. Dušan Rӧder, GHC regio s.r.o. - externista,
Bc. Tomáš Nezmeškal, STRATUS LYNX s. r. o. – externista
Ing. David Sedlář – externista,
Mgr. Ondřej Stehlík – externista,
Ing. Šárka Goldmannová – APC CONSULTING s.r.o.,
Jaroslav Turek – správce objektu.
3. PROVEDENÁ PRÁCE
Stručný výčet provedené práce a jejích závěrů je uveden v tabulce níže:
Oblast přezkoumání auditu
Závěr za oblast
Reference na zjištění
Soulad s právním aktem o
Identifikovány nedostatky.
Zjištění č. 1
poskytnutí dotace
Způsobilost výdajů
Identifikovány nedostatky.
Zjištění č. 1
Soulad s příslušnými pravidly
Nerelevantní.
pro projekty generující příjmy
Skutečné vynaložení vykázaných Bez zjištění.
Verze 2.0
8/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
Oblast přezkoumání auditu
Závěr za oblast
Reference na zjištění
výdajů
Zákaz dvojího financování
Bez zjištění.
Přiměřenost audit trailu
Bez zjištění
Soulad realizace s relevantním
Identifikovány nedostatky.
Zjištění č. 1
právem EU a ČR
Soulad s pravidly pro publicitu
Bez zjištění.
Naplnění monitorovacích
Bez zjištění.
ukazatelů
Detail auditovaných certifikovaných výdajů je shrnut v následující tabulce:
Žádost o platbu
Způsobilé
Nezpůsobilé
výdaje dle
výdaje dle auditu
Číslo
KP
Období
auditu operace
operace
01/01153
KP01021217590
9.10.2012-16.10.2012
0,00 Kč 18 563 323,00 Kč
02/01153
KP01021220628 17.10.2012–31.12.2012
0,00 Kč 17 500 121,40 Kč
03/01153
KP01021310550
11.11.2012-30.1.2013
0,00 Kč 4 806 943,84 Kč
Seznam prověřených veřejných zakázek v průběhu realizace auditu je uveden v tabulce níže:
Č
Typ
Typ a druh
Popis
Počet
Jméno či název
Datum
.
zadavatele
VZ, evidenční
předmětu
přijatých/
uchazeče5 a
uzavření
číslo zakázky4 veřejné
vyřazených
nabídková cena v Kč
smlouvy a cena
(datum
zakázky
nabídek
bez DPH
smluvní /
vyhlášení)
(datum pro
skutečně
podání
uhrazená6 bez
nabídek)
DPH
1.
Neveřejný
Zakázka V.
„Jezdecký
4 / 1
CARMAN, a.s.
30. 3. 2012
zadavatel
Kategorie;
areál s
(30. 1. 2012
(67 006 412,27 Kč)
67 006 412,27
(vyhlášení
ubytovacím
do 10:00 h.)
Kč/
výzvy 11. 1.
zařízením
Zlínstav a.s.
70 574 601,38
2012)
Olomouc -
(70 954 524,00 Kč),
Kč
Penzion
Lazce" a "
STRABAG a.s.
Jezdecký areál
(88 979 073,00 Kč)
s ubytovacím
zařízením
KKS s.r.o.
Olomouc -
(83 076 370,00 Kč)
Jízdárna
Lazce“
4 Číslo dle ISVZ (případně dle MZ).
5 Uchazeč, s nímž byla uzavřena smlouva, je zvýrazněn tučným písmem. Kurzívou jsou označeni případní
vyřazení uchazeči.
6 Skutečně uhrazená cena, pokud je během auditu k dispozici, s ohledem na všechny dodatky (viz vícepráce či
méněpráce).
Verze 2.0
9/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
4. ZJIŠTĚNÍ A DOPORUČENÍ
Číslo a název
1. Pochybení ve veřejné zakázce
zjištění:
Popis zjištění:
1.1 Nedostatečné posouzení kvalifikace vítězného uchazeče
Na základě prověření procesu výběrového řízení na zhotovení stavby
„Jezdecký areál s ubytovacím zařízením Olomouc - Penzion Lazce“ a
„Jezdecký areál s ubytovacím zařízením Olomouc – Jízdárna Lazce“ byly
zjištěny následující skutečnosti:
Zadavatel ve výzvě a zadávací dokumentaci k výběrovému řízení
požadoval splnění finančních a ekonomických kvalifikačních předpokladů
předložením
„výše obratu za stavební práce za poslední 3 uzavřená
účetní období min. 80 mil. Kč bez DPH za každé z těchto období (2008,
2009, 2010) – dodavatel doloží formou účetní závěrky v prosté kopii nebo
čestným prohlášením“ a technických kvalifikačních předpokladů
předložením „
seznamu významných stavebních prací provedených
dodavatelem za posledních pět let, obdobných jako je předmět zakázky a
osvědčení objednatelů o řádném plnění nejvýznamnějších z nich. Za
stavbu obdobného charakteru se považuje stavba pozemního stavitelství,
která byla provedena přímo pro konkrétního zadavatele a nikoliv ve formě
subdodávek pro jiného dodavatele. Osvědčení o řádném plnění musí
obsahovat:
-
osvědčení vydané veřejným zadavatelem, pokud byla stavba
poskytována veřejnému zadavateli, nebo,
-
osvědčení vydané jinou osobou, pokud byla stavba poskytována
jiné osobě než veřejnému zadavateli, nebo
-
čestné prohlášení dodavatele, pokud byla stavba poskytována jiné
osobě než veřejnému zadavateli a není-li současně možné
osvědčení podle předchozího bodu od této osoby získat z důvodů
spočívajících na její straně.
Ke splnění tohoto kvalifikačního předpokladu musí dodavatel předložit
minimálně:
a) 1 stavbu v hodnotě min. 30 mil Kč bez DPH,
b) 2 stavby v hodnotě min. 20 mil Kč bez DPH každé z nich;…“
Firma CARMAN, a.s., U pily 918, 783 91 Uničov, IČ: 26138891 (dále
jen „vítězný uchazeč“) podala dne 30. 1. 2012 nabídku, jejíž součástí byl
Seznam významných stavebních prací a tři osvědčení objednatelů o
řádném plnění nejvýznamnějších z nich. Dále doložila Čestné prohlášení
o celkovém obratu uchazeče ze dne 25. 1. 2012. Prověřením výše
uvedených údajů z dostupných zdrojů bylo zjištěno, že se jedná o
nepravdivé skutečnosti uvedené v čestném prohlášení o celkovém obratu
uchazeče ze dne 25. 1. 2012 (dále jen „čestné prohlášení“), kde
Verze 2.0
10/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
prohlašuje, že v uvedených letech dosáhla celkový obrat ve stavebních
pracích, který v r. 2008 činil 99 mil. Kč, v r. 2009 činil 83 mil. Kč a v r.
2010 činil 100 mil. Kč. Auditoři při prověření pravdivosti údajů porovnali
výši obratů uvedených v čestném prohlášení s údaji zveřejněnými na
www.justice.cz, kde jsou k
dispozici účetní závěrky vč. příloh za
jednotlivé roky a zjistili, že firma CARMAN, a.s. v letech 2008 - 2010
uvedla ve výsledovce celkovou výši obratu, avšak obrat r. 2009 uvedený
v čestném prohlášení neodpovídá obratu zveřejněnému ve výkazech
k účetní závěrce za r. 2009 na www.justice.cz, kde je uveden celkový
obrat ve výši pouze 70,026 mil. Kč. Ze zveřejněných Příloh k účetní
závěrce CARMAN, a.s. za rok 2008, 2009, 2010 dále vyplynulo, že firma
CARMAN, a.s. neprováděla v těchto obdobích pouze stavební práce a
výnosy z běžné činnosti – Stavební – truhlářská výroba činily v r. 2010
48,365 mil. Kč, v r. 2009 29,435 mil. Kč a v r. 2008 činily 23,340 mil.
Kč. Obrat uvedený v čestném prohlášení tedy neodpovídá celkovému
obratu ve stavebních pracích dle podmínek pro splnění ekonomických a
finančních kvalifikačních předpokladů.
Souhlasíme s tvrzením auditovaného subjektu, že hodnotící komise nemá
povinnost dále zkoumat obsah referencí mimo stanovený způsob jejich
prokázání, v tomto případě čestným prohlášením.
V případě předložené reference „Výstavba montovaných hal v areálu
Zdounky a dokončení komunikací“ nebyla, na základě ověření, v areálu
patřícímu firmě MORAVO trading s.r.o. (zadavatel, později přejmenován
na Jezdecký areál Olomouc s. r.o.) ve Zdounkách stavba realizována.
Jedná se o jinou situaci než u čestného prohlášení o obratu, neboť v tomto
případě si musela hodnotící komise, minimálně jeden její člen, být
vědoma, že se jedná o nepravdivou referenci, protože zástupce firmy
MORAVO trading s.r.o., který vydal osvědčení o této referenční zakázce,
byl také zároveň členem této hodnotící komise.
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem měl být uchazeč CARMAN,
a.s., hodnotící komisí vyloučen z důvodů nesplnění požadavků zadavatele
na kvalifikaci.
Nevyloučením uchazeče, který nesplnil požadavky zadavatele, porušil
zadavatel článek 19 MP Zadávání zakázek a veřejných zakázek
v programovém období 2007 – 2013 (V 12 MP ZZ 7.5), přičemž toto
porušení mělo vliv na výběr nejvhodnější nabídky. Zadavatel tím rovněž
porušil podmínky čl. 7 odst. 4 a čl. 8 odst. 2 Smlouvy o poskytnutí dotace
č. ÚRR D-2012/0057/OKP ze dne 9. 10. 2012.
V souladu s bodem č. 16 („Nedostatek transparentnosti nebo rovného
zacházení při hodnocení“) Rozhodnutí Komise C(2013) 9527 ze dne 19.
12. 2013, kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních
oprav a zároveň v souladu s bodem č. 15 dokumentu Provádění
finančních oprav v rámci ROP Střední Morava verze 1.3, přílohy č. 1
odpovídá výše uvedenému zjištění míra závažnosti vyjádřená
nezpůsobilými výdaji ve výši 25% z hodnoty způsobilých výdajů dané
Verze 2.0
11/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
zakázky, které byly proplaceny v rámci žádostí o platbu z dotace ROP,
čemuž odpovídá částka finanční opravy 10 217 597,06 Kč.
1.2 Podezření na nelegální jednání v procesu výběrového řízení na
zhotovení stavby
Jak je uvedeno v bodě 1.1 zadavatel podal vítězné firmě nepravdivé
osvědčení o řádném plnění stavebních prací na stavbě „Výstavba
montovaných hal v areálu Zdounky a dokončení komunikací“. Ze strany
zadavatele - auditovaného subjektu - se tak jednalo o záměrné, nelegální
jednání vydáním potvrzením, v němž nejsou uvedeny skutečné údaje,
čímž umožnil získat zakázku vítěznému uchazeči CARMAN, a.s.
Zjištěné pochybení uvedené v bodě 1.2 naplňuje znaky uvedené v kap. 1,
podkap. 1.3 Rozhodnutí Komise C(2013) 9527 ze dne 19. 12. 2013,
kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních oprav
(„
Finanční opravu ve výši 100% je možné uplatnit v nejzávažnějších
případech, kdy nesrovnalost zvýhodňuje určité uchazeče/zájemce nebo
kdy se nesrovnalost týká podvodu, jak určí příslušný soudní nebo správní
orgán“), čemuž odpovídá míra závažnosti vyjádřená nezpůsobilými
výdaji ve výši 100% z hodnoty způsobilých výdajů dané zakázky, které
byly proplaceny v rámci žádostí o platbu z dotace ROP.
Dle uvedeného Rozhodnutí se aplikuje finanční oprava pouze jedna a to
ta nejvyšší.
V žádosti o platbu č. 01, 02, 03/01153 byly proplaceny způsobilé výdaje
vztahující se k výše uvedené zakázce ve výši 40 870 388,24 Kč, z toho
finančnímu dopadu (chybovosti) ve výši 100 % odpovídá částka
40 870 388,24 Kč.
Peněžní
vyjádření
nezpůsobilých
výdajů:
40 870 388,24 Kč
Míra
závažnosti
Vysoká
zjištění:
Nesrovnalost:
ANO
Doporučení:
NR
Stanovisko
Auditovaná osoba ke zjištění č. 1 zaujala Stanovisko (Vyjádření) – viz
auditovaného
příloha č. 1 Zprávy o auditu operace.
subjektu:
Auditovaný subjekt zaujal k Návrhu Zprávy stanovisko, ve kterém uvádí,
Reakce AO/
Závěr:
že se se závěry auditu neztotožňuje a uvádí k tomu určité důvody, které
Auditní orgán posoudil s následujícím vyjádřením:
Verze 2.0
12/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
Auditní orgán přezkoumal zjištění ve všech vzájemných souvislostech
uváděných ve Stanovisku auditovaného subjektu a po zhodnocení všech
podkladů, zejména zadávací dokumentace, nabídek uchazečů, Stanoviska
příjemce dotace k Návrhu Zprávy o auditu operace a na základě vlastního
ověření konstatuje, že příjemce dotace (zadavatel) nedodržel pravidla
stanovená metodickým pokynem Zadávání zakázek a veřejných zakázek
v programovém období 2007 – 2013 V 12 MP ZZ 7.5 (dále jen „MP
ZZ“).
Předně upozorňujeme, že čl. 1 odst. 1. MP ZZ uvádí: „Všichni příjemci
dotace, včetně těch, kteří nejsou zadavateli ve smyslu zákona č. 137/2006
Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, jsou při
uzavírání úplatných smluv, jejichž předmětem je realizace zakázek, které
spadají do působnosti Smlouvy o ES, povinni dodržovat pravidla a zásady
Smlouvy o ES. Tyto zásady zahrnují volný pohyb zboží, právo usazování,
volný pohyb služeb, nediskriminaci, rovné zacházení, transparentnost,
proporcionalitu a vzájemné uznávání.“ Je v odpovědnosti zadavatele,
auditované osoby, aby při realizaci výběrového řízení, zajistil dodržení
uvedených zásad.
Auditovaný subjekt v úvodu Stanoviska rozebírá ustanovení čl. 11 MP ZZ
a poukazuje na to, že společnost CARMAN a.s. je dostatečně
kvalifikovaným dodavatelem, který je schopen zakázku řádně plnit.
K uvedenému uvádíme, že Auditní orgán ve zjištění uvedeném v Návrhu
Zprávy o auditu nezpochybňuje jakým způsobem a formou zadavatel
vyhlásil zakázku, jaké podmínky si zvolil, ani nezpochybňuje, které
uchazeče zadavatel vyzval k předložení nabídky. Auditní orgán ve zjištění
poukazuje na skutečnost, že uchazeč CARMAN a.s. nesplnil zadávací
podmínky uvedené v zadávací dokumentaci týkající se technických
kvalifikačních předpokladů, které měl na základě osvědčení splnit.
Zadavatel v zadávacích podmínkách pro řádné splnění kvalifikace
požadoval:
„…- seznam významných stavebních prací provedených dodavatelem za
posledních pět let, obdobných jako je předmět zakázky a osvědčení
objednatelů o řádném plnění nejvýznamnějších z nich.
Za stavbu obdobného charakteru se považuje stavba pozemního
stavitelství, která byla provedena přímo pro konkrétního zadavatele a
nikoliv ve formě subdodávek pro jiného dodavatele. Osvědčení o řádném
plnění musí obsahovat:
x
osvědčení vydané veřejným zadavatelem, pokud byla stavba
poskytována veřejnému zadavateli, nebo,
x
osvědčení vydané jinou osobou, pokud byla stavba poskytována jiné
Verze 2.0
13/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
osobě než veřejnému zadavateli, nebo
x
čestné prohlášení dodavatele, pokud byla stavba poskytována jiné
osobě než veřejnému zadavateli a není-li současně možné osvědčení
podle předchozího bodu od této osoby získat z důvodů spočívajících na
její straně.
Ke splnění tohoto kvalifikačního předpokladu musí dodavatel předložit
minimálně:
a) 1 stavbu v hodnotě min. 30 mil Kč bez DPH,
b) 2 stavby v hodnotě min. 20 mil Kč bez DPH každé z nich;…“
Smyslem stanovení zadávacích podmínek uvedených v zadávací
dokumentaci bylo, aby se dalších fází zadávacího řízení zúčastnili pouze
ti dodavatelé, kteří byli schopni doložit svoji kvalifikaci, a tím zadavateli
prokázali pro případ, že by jejich nabídka byla vybrána, že budou
skutečně schopni předmět veřejné zakázky plnit. Prokázání splnění
kvalifikace bylo podmínkou, aby mohla být nabídka předmětem
posuzování v dalších částí zadávacího řízení.
Vzhledem k tomu, že uchazeč CARMAN a.s. neprokázal splnění
technických kvalifikačních předpokladů, jak požadoval zadavatel ve
výzvě, resp. v zadávacích podmínkách, měl zadavatel nabídku vybraného
uchazeče na základě nesplnění kvalifikačních předpokladů vyloučit. Vliv
na výběr nejvhodnější nabídky je zřejmý ze skutečnosti, že v daném
případě nebyla splněna podmínka, která byla předpokladem pro další
účast v zadávacím řízení a hodnocení nabídky, přičemž nabídka, jež tyto
předpoklady nesplnila, byla vybrána za nejvhodnější, přestože neměla být
vůbec předmětem hodnocení.
Dále pak auditovaná osoba poukazuje na skutečnost, že z MP ZZ
nevyplývá, že pokud dodavatel neprokáže požadavky stanovené ve
Výzvě, konkrétně technické kvalifikační požadavky na prokázání
kvalifikace, že je povinností zadavatele uchazeče vyloučit. K uvedenému
uvádíme, že čl. 19 MP ZZ navazuje na předchozí články MP ZZ a čl. 17,
odst. 6 jasně stanovuje povinnost uchazeče při nesplnění požadované
kvalifikace vyloučit. V daném odstavci je uvedeno: „
Uchazeče, který
neprokáže splnění kvalifikace v rozsahu požadovaném zadavatelem, je
zadavatel povinen vyloučit“. Odst. 9 čl. 19 MP ZZ řeší případ, kdy
hodnotící komise zjistí nedostatky v nabídce uchazeče týkající se plnění
kvalifikace, kdy uchazeč splnění kvalifikace neprokázal vůbec nebo
prokázal částečně či nejasně. V takovém případě má zadavatel dle MP ZZ
možnost uchazeče buď přímo vyloučit, nebo jej vyzvat k doplnění
kvalifikace. V každém případě, pokud se potvrdí nesplnění kvalifikace
v požadovaném rozsahu, platí pro zadavatele jednoznačná povinnost
Verze 2.0
14/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
uchazeče v návaznosti na čl. 17 vyloučit. Také v podmínkách zadávací
dokumentace k uvedené zakázce je jasně stanoveno v bodě 4.3., že pokud
uchazeč neprokáže požadovanou kvalifikaci, bude vyloučen. Povinnost
vyloučení uchazeče je uvedena jak v MP ZZ, tak i v zadávacích
podmínkách zcela jednoznačně.
V dalším bodě auditovaný subjekt zpochybňuje odpovědnost člena
hodnotící komise a uvádí, že hodnotící komise je koncipována jako
kolektivní orgán, který rozhoduje ve sboru, a že věcnou a obsahovou
správnost posuzoval administrátor výběrového řízení APC Consulting
s.r.o.
Tvrzení auditovaného subjektu, že se jednotliví členové hodnotící komise
podrobně neseznamovali s jednotlivými nabídkami, je riziko zadavatele,
že přenesl kontrolu předložených nabídek na administrátora výběrového
řízení APC Consulting s.r.o., ale nezbavuje ho to odpovědnosti za řádné
plnění povinností hodnotící komise. MP ZZ jasně stanovuje v čl. 19, jaké
úkony má provádět hodnotící komise. Jedná se o to, že provede kontrolu
nabídek, posoudí kvalifikaci, provede hodnocení nabídek a podá
zadavateli zprávu o posouzení a hodnocení nabídek.
Zda členka komise, která musela vědět, že osvědčení, které komise
posuzovala při kontrole kvalifikace je falešné, upozornila na tuto
skutečnost, aby mohla komise uchazeče buď vyzvat k vysvětlení, nebo jej
přímo vyloučit v Protokolu z 1. zasedání hodnotící komise ze dne 7. 2.
2012, kdy komise kontrolovala úplnost nabídek a splnění kvalifikačních
předpokladů uchazečů ani jinde v dokumentaci, není uvedeno.
Důsledkem jednání členky hodnotící komise Olgy Medňanské (dříve
Bláhové) je to, že zadavatel nevyloučil uchazeče CARMAN a.s. a
umožnil mu na základě falešného osvědčení o referenčních stavbách
zvítězit ve výběrovém řízení. Tím také došlo k podstatnému ovlivnění
výběru nejvhodnější nabídky, neboť zadavatel uzavřel smlouvu s
uchazečem, který neprokázal splnění kvalifikace v požadovaném rozsahu.
Obdobný případ posuzování prokazování kvalifikace posuzoval ÚOHS
v rozhodnutích R100/2010, S151/2010 a následně na základě žaloby
zadavatele také Krajský soud v Brně v Rozsudku 62Af 14/2011-74 z
19. 7. 2012 u zakázky realizované dle zákona o zadávání veřejných
zakázek.
Krajský soud v uvedeném Rozsudku ve věci prokazování kvalifikace
v procesu jejího hodnocení došel k závěru:
„
Pokud pak žalobce (zadavatel – pozn. auditorů) namítá, že se žalovaný
měl zabývat tím, že hodnotící komise a komise pro otevírání obálek
neshledaly nedostatky v prokázané kvalifikaci, a proč tomu tak bylo,
Verze 2.0
15/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
nemůže s ním soud souhlasit. V daném případě bylo předmětem přezkumu
to, zda uchazeč STAVOFIN, s. r. o., prokázal splnění kvalifikace podle §
54 písm. a) ZVZ či nikoli. Právě k této otázce přitom mělo směřovat (a
také směřovalo) dokazování žalovaného. Tuto otázku lze přitom
jednoznačně zodpovědět na základě nabídky tohoto uchazeče a zadávací
dokumentace. Z těchto podkladů lze zjistit, jaký výpis, resp. výpis z jakého
data, uchazeč předložil a výpis z jakého data předložit měl. Okolnost, že
hodnotící komise ani komise pro otevírání obálek neshledaly nedostatky v
prokázané kvalifikaci, přitom nemohla jakkoli ovlivnit zjištění, že uchazeč
STAVOFIN, s. r. o., neprokázal splnění profesní kvalifikace podle § 54
písm. a) ZVZ způsobem, jak stanoví § 57 odst. 2 ZVZ, neboť předložil
výpis z obchodního rejstříku výrazně starší než požaduje naposled
citované ustanovení ZVZ (tuto skutečnost ostatně žalobce nezpochybňuje).
Stejně tak je pro posouzení otázky zákonnosti postupu zadavatele
(hodnotící komise), kterou žalovaný řešil, zcela nepodstatné, zda členové
neprokázání kvalifikace toliko přehlédli nebo zda se jednalo o úmysl
(takové zjišťování by pak mohlo spíše patřit orgánům činným v trestním
řízení). Bylo by tak zcela nadbytečné, aby žalovaný důvody postupu
hodnotící komise či komise pro otevírání obálek zjišťoval a jakkoli se s
nimi ve svém rozhodnutí vypořádával.“
Okolnost, že komise pro otevírání obálek a kontrolu kvalifikace
neshledala nedostatky v prokázané kvalifikaci, nemůže ovlivnit zjištění,
že uchazeč CARMAN a.s. neprokázal splnění technických kvalifikačních
předpokladů, neboť předložil osvědčení obsahující nepravdivé údaje o
realizaci referenční stavby.
Prohlášení paní Olgy Medňanské (dříve Bláhové), že její podpis na
Osvědčení je falešný nic z pohledu významnosti zjištění nemění, neboť i
kdyby se prokázalo, že podpis falešný je, potvrdí to jen tu skutečnost, že
vítězný uchazeč získal zakázku na základě falešných dokumentů a
případně podvodného jednání, což by významnost zjištění potvrdilo, že se
jedná o nejzávažnější pochybení navíc spojené s trestnou odpovědností.
Auditní orgán posoudil zaslané stanovisko v celém rozsahu a neshledal
důvody, které by vedly ke změně zjištění uvedené ve Zprávě o auditu
operace.
Verze 2.0
16/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
5. DOKONČENÍ AUDITU
Auditovaný subjekt byl oprávněn zaujmout k Návrhu Zprávy o auditu operace ze dne 17. 9.
2014 písemné stanovisko. Lhůta k seznámení se s Návrhem Zprávy o auditu operace,
respektive lhůta k zaujetí stanoviska, byla stanovena na 10 kalendářních dnů ode dne
přihlášení zástupce auditovaného subjektu do datové schránky, tj. do 2. 10. 2014.
Auditovaný subjekt zaslal dne 2. 10. 2014 Vyjádření, které je přílohou č. 1 této Zprávy.
Na základě vyhodnocení zaslaného Vyjádření nedošlo k úpravě věcného obsahu zjištění
uvedeného v Návrhu Zprávy o auditu operace.
Zpráva o auditu operace bude zaslána auditovanému subjektu a příslušnému ŘO k informaci.
Poděkování
Auditorský tým vyjadřuje tímto své poděkování zástupcům auditovaného subjektu za jejich
vstřícnost a spolupráci při provádění auditu.
6. PODPISY ČLENŮ AUDITORSKÉHO TÝMU
Vedoucí auditorského týmu
Podpis
Ing. Lenka Hojgrová
Členové auditorského týmu
Podpis
Ing. Zbyněk Škuta
Ing. Gabriela Nováková
Vedoucí oddělení 5218 za supervizi
Podpis
Ing. Vít Pelikán
V Olomouci dne 10. 10. 2014
Verze 2.0
17/27
Zpráva o auditu operace
Audit č. ROPSM/2014/O/021
7. SEZNAM POUŽITÝCH ZKRATEK
AO
Auditní orgán
CCI
Referenční číslo operačního programu
ČR
Česká republika
ES
Evropské společenství, Evropská společenství
EU
Evropská unie
IS
Informační systém
ISPPIA
Mezinárodní standardy profesní praxe interního auditu
ISA
Mezinárodní auditorské standardy
ISSAI
Mezinárodní standardy nejvyšších auditních institucí
NR
Nerelevantní
OP
Operační program
ROP SM
Regionální operační program Střední Morava
ŘO
Řídící orgán
SR
Státní rozpočet
ÚOHS
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
ÚRR
Úřad regionální rady
VZ
Veřejná zakázka
Verze 2.0
18/27