Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Audit projektu CZ.1.12/3.3.00/18.01153'.




Ministerstvo financí  
Auditní orgán 
  
 
 
Č. j.: MF-13928/2014/52 
PID: MFCR4XLMRZ 
Výtisk č.: 1 
 
 
ZPRÁVA O AUDITU OPERACE 
 
Číslo auditu: ROPSM/2014/O/021 
Název auditu: Jezdecký areál s ubytovacím zařízením Olomouc – Jízdárna Lazce 
Typ auditu: plánovaný 
 
Audit operace byl vykonán ve smyslu čl. 62 odst. 1 písm. b) nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 
ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, 
Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/1999. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE O AUDITU 
Detailní informace o auditu 
Členský stát: 
Česká republika 
Fond/(y): 
Evropský fond pro regionální rozvoj 
Operační program: 
Regionální operační program Střední Morava 
CCI: 
2007CZ161PO002 
Auditované období1 (monitorovací období): 
9. 10. 2012 – 30. 1. 2013 
Auditovaný subjekt:
Jezdecký areál Olomouc s. r.o. 
 
Lazecká 576/81 
779 00 Olomouc 
Termín začátku a konce práce na místě: 
18. 8. 2014 
Číslo projektu:
CZ.1.12/3.3.00/18.01153 
 
Název projektu:
Jezdecký areál s ubytovacím zařízením 
 
Olomouc – Jízdárna Lazce 
Číslo/ datum právního aktu o poskytnutí 
ÚRR D-2012/0057/OKP ze dne 9. 10. 2012 
dotace: 
Stav projektu (ke dni zahájení auditu): 
Výdaje projektu certifikovány 
Číslo žádosti o platbu:
01/01153 (KP01021217590) 
 
02/01153 (KP01021220628) 
03/01153 (KP01021310550) 
 
Informace o auditorském týmu 
Vedoucí auditorského týmu: 
Ing. Lenka Hojgrová 
Člen/(ové) auditorského týmu: 
Ing. Zbyněk Škuta 
 
Ing. Gabriela Nováková 
Přizvan(á)/(é) osob(a)/(y): 
--- 
 
Ostatní informace 
Datum vypracování: 
10. 10. 2014 
Počet stejnopisů: 

Adresáti: 
Auditovaný subjekt 
Auditní orgán 
ŘO, PCO (el. verze) 
Počet stran: 
27 
Počet příloh: 

                                                           
1 a věcně, časově a finančně související skutečnosti vzhledem k auditovaným ŽoP 
Verze 2.0 
 
2/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
OBSAH 
 
SHRNUTÍ .......................................................................................................... 4 
1. 
CÍL AUDITU ........................................................................................ 4 
2. 
SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ ......................................................... 4 
3. 
CELKOVÝ ZÁVĚR .............................................................................. 5 
PODROBNÁ ZPRÁVA ...................................................................................... 6 
1. 
PRÁVNÍ RÁMEC AUDITU ................................................................... 6 
2. 
ROZSAH A PŘÍSTUP AUDITU ............................................................. 6 
3. 
PROVEDENÁ PRÁCE .......................................................................... 8 
4. 
ZJIŠTĚNÍ A DOPORUČENÍ ................................................................ 10 
5. 
DOKONČENÍ AUDITU ...................................................................... 17 
6. 
PODPISY ČLENŮ AUDITORSKÉHO TÝMU ...................................... 17 
7. 
SEZNAM POUŽITÝCH ZKRATEK ..................................................... 18 
PŘÍLOHA č. 1 – STANOVISKO AUDITOVANÉHO SUBJEKTU .................... 19 
 
Verze 2.0 
 
3/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
SHRNUTÍ 
 
1.  CÍL AUDITU 
Cílem  auditu operace na vhodném vzorku pro ověření vykázaných výdajů bylo v souladu 
s čl. 16  nařízení Komise (ES) č. 1828/2006  ze dne 8. prosince 2006, kterým se stanoví 
prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních týkajících se 
Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu a Fondu soudržnosti 
(dále jen „nařízení č. 1828/2006“), ověřit, zda jsou splněny tyto podmínky: 
ƒ  operace splňuje kritéria výběru pro operační program, provádí se v souladu 
s rozhodnutím o schválení a splňuje všechny související podmínky týkající se její 
funkčnosti a využití nebo cílů, jichž je třeba dosáhnout, 
ƒ  vykázané výdaje souhlasí s účetními záznamy a s podklady vedenými příjemcem, 
ƒ  výdaje vykázané příjemcem jsou v souladu s právem EU a s vnitrostátními předpisy, 
ƒ  veřejný příspěvek byl příjemci vyplacen v souladu s čl. 80 nařízení č. 1083/2006. 
 
 
2.  SHRNUTÍ HLAVNÍCH ZJIŠTĚNÍ 
V průběhu auditu bylo identifikováno celkem 1 zjištění s vysokou mírou závažnosti. 
Identifikované zjištění je uvedeno v Podrobné zprávě níže. 
 
Stupnice závažnosti zjištění: 
Míry závažnosti 
zjištění 

Definice zjištění dle míry závažnosti pro audit operace 
Podezření na nesrovnalost s finančním dopadem (tj. nezpůsobilý výdaj) 
Vysoká  
větším nebo rovnu 300 000 Kč. 
Podezření na nesrovnalost s finančním dopadem (tj. nezpůsobilý výdaj) 
Střední  
nižším než 300 000 Kč. 
Nízká  
Administrativní porušení, bez identifikace finančního dopadu. 
 
 
Verze 2.0 
 
4/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
 
Finanční rámec 
 
Euro 
1. 
Způsobilé výdaje projektu dle 
41 902 050,00 
 
právního aktu o poskytnutí dotace 
2. 
Z toho: 
 
 
Veřejné finanční prostředky: 60,00 % 
25 141 230,00 
   a) Příspěvek z fondů EU: 51,00% 
21 370 045,50 
   b) Finanční prostředky z rozpočtu   
3 771 184,50 
RR-SR 9,00% 
 
   c) Soukromé financování 40,00% 
16 760 820,00 
3. 
Certifikované výdaje2 
40 870 388,24 
1 621 965,35 

Auditované výdaje3 
40 870 388,24 
1 621 965,35 
4a. 
Způsobilé výdaje ověřené na 
0,00 
0,00 
základě tohoto auditu operace 
4b. 
Nezpůsobilé výdaje identifikované 
40 870 388,24 
1 621 965,35 
během tohoto auditu operace (rozdíl 
řádků 4. a 4a.) 
Nezpůsobilé výdaje podle auditu operace (řádek 4b.) představují nesrovnalost. 
 
3.  CELKOVÝ ZÁVĚR 
Na základě provedeného auditu auditorský tým konstatuje, že získal přiměřené ujištění o tom, 
že: 
ƒ  operace splňuje kritéria výběru pro operační program, provádí se v souladu 
s rozhodnutím o schválení a splňuje všechny související podmínky týkající se její 
funkčnosti a využití nebo cílů, jichž je třeba dosáhnout, s výjimkou zjištění uvedeného 
dále, 
ƒ  vykázané výdaje souhlasí s účetními záznamy a s podklady vedenými příjemcem, 
ƒ  výdaje vykázané příjemcem jsou v souladu s právem EU a s vnitrostátními předpisy, 
s výjimkou zjištění uvedeného dále, 
ƒ  veřejný příspěvek byl příjemci vyplacen v souladu s čl. 80 nařízení č. 1083/2006. 
Na základě provedeného auditu operace byly ověřeny celkové certifikované výdaje ve výši 
40 870 388,24 Kč, z toho:  
ƒ  způsobilé výdaje představují 0,00 Kč a 
ƒ  nezpůsobilé výdaje představují 40 870 388,24 Kč. 
                                                           
2 Certifikovaná výdaje dle ŽoP/ projektu za auditované období. 
3  Auditované certifikované výdaje. V případě auditu 100% vybraného vzorku (ŽoP/ projektu) stejná hodnota 
jako ř. 3; při užití výběru „vzorku ze vzorku“ pak hodnota skutečně ověřených výdajů (př. faktur). 
Verze 2.0 
 
5/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
PODROBNÁ ZPRÁVA 
 

1.  PRÁVNÍ RÁMEC AUDITU 
Auditní práce byly vykonány zejména v souladu s(e): 
ƒ  zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých 
zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o 
finanční kontrole”), 
ƒ  zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole, v platném znění (dále jen „kontrolní řád”), 
ƒ  nařízením Rady (ES) č. 1083/2006 ze dne 11. července 2006 o obecných ustanoveních 
o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu 
soudržnosti a o zrušení nařízení (ES) č. 1260/ 1999 (dále jen „nařízení č. 1083/2006“), 
ƒ  nařízením Komise (ES) č. 1828/2006 ze dne 8. prosince 2006, kterým se stanoví 
prováděcí pravidla k nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 o obecných ustanoveních 
týkajících se Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu a 
Fondu soudržnosti a k nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 o 
Evropském fondu pro regionální rozvoj, 
ƒ  nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1080/2006 ze dne 5. července 2006 
o Evropském fondu pro regionální rozvoj (dále jen „nařízení č. 1080/2006“), 
ƒ  zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, 
ƒ  zákonem č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, 
ƒ  zákonem  č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů  (dále 
jen „zákon o veřejných zakázkách”), 
ƒ  zákonem  č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních  rozpočtů, ve znění 
pozdějších předpisů, 
ƒ  zákonem  č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších 
předpisů.  
Při provádění auditu byly zohledněny mezinárodně uznávané auditorské standardy (ISA, 
ISPPIA, ISSAI) dle čl. 62 odst. 2 nařízení č. 1083/2006. 
 
2.  ROZSAH A PŘÍSTUP AUDITU 
Audit operace byl zahájen dne 30. 6. 2014. Vlastní práce na místě u auditovaného subjektu 
byly provedeny dne 18. 8. 2014.  
Cílem auditu bylo přezkoumat: 
ƒ  soulad realizace operace s právním aktem o poskytnutí dotace vč. ověření, zda dodávky 
a služby byly poskytnuty v souladu s právním aktem o poskytnutí dotace, 
ƒ  způsobilost výdajů (dle pravidel pro danou operaci a OP), 
ƒ  zda vykázané výdaje byly skutečně vynaloženy, 
ƒ  zda nedochází k dvojímu financování výdajů z jiných režimů podpor EU nebo režimů 
podpor ČR a za jiná programová období, 
ƒ  přiměřenost audit trailu, 
Verze 2.0 
 
6/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
ƒ  soulad realizace operace s relevantními právními předpisy  EU  a  ČR (např.  v oblasti 
zadávání veřejných zakázek, účetnictví, rovných příležitostí), 
ƒ  soulad realizace s pravidly pro publicitu projektu, 
ƒ  naplnění příslušných monitorovacích ukazatelů. 
 
Popis auditované operace / výdaje 
Místo realizace projektu: 
Olomouc - Lazce 
Předmětem projektu je vybudování moderního jezdeckého areálu, 
Popis projektu: 
který slouží jak k závodní činnosti, tak také k dalším aktivitám 
turistů a návštěvníků  města Olomouc. Je vybudováno kvalitní 
venkovní závodní kolbiště, dále pak opracoviště, krytá jízdárna se 
sklady steliva a krimiva, zázemí návštěvníků i zaměstnanců, 
trvalé i závodní boxy pro ustájení koní. Součástí areálu je také 
dvoupodlažní restaurace s přímým výhledem do jízdárny i na 
kolbiště. U areálu je vybudováno parkoviště a jsou vytvořeny 
potřebné přístupové komunikace, chodníky a doplněna zeleň. 
Nový areál slouží pro jezdecký sport, výcvik koní v úrovni 
rekreační i výkonnostní a související funkce. Díky široké nabídce 
jezdeckých činností se tak areál stal významnou atraktivitou pro 
turistické návštěvníky Olomouce. V provozní fázi projektu bylo 
vytvořeno 6 pracovních míst. 
Veřejná podpora: 
Projekt zakládá veřejnou podporu. 
 
Popis vykonané auditní práce 
Auditní práce byly vykonány v souladu s Manuálem AO - Programové období 2007 – 2013. 
Auditorský tým před zahájením auditu zanalyzoval  všechny dostupné zdroje informací 
k auditovanému projektu (IS Monit, IS MSC2007, http://www.rr-strednimorava.cz/, 
http://www.escolomouc.cz) včetně dokumentace poskytnuté ŘO. 
Po zahájení auditu obdržel auditorský tým od auditovaného subjektu k vybranému projektu 
dokumentaci k zakázce, účetnictví a fyzické realizaci. Seznam základní předložené 
dokumentace je uveden níže: 
ƒ  podklady k výběru operace, 
ƒ  manuály a příručky pro žadatele/ příjemce, 
ƒ  žádost o finanční podporu (IS Benefit7), 
ƒ  právní akt o poskytnutí dotace, 
ƒ  monitorovací zprávy, 
ƒ  žádost o platbu č. 01, 02, 03/01153 vč. soupisky faktur, 
ƒ  účetnictví projektu, resp. účetní doklady (faktury vč. příloh, bankovní výpisy, tiskové 
účetní sestavy k projektu), 
Verze 2.0 
 
7/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
ƒ  interní směrnice,  
ƒ  podklady k zakázce, 
ƒ  protokoly o předání a převzetí díla, 
ƒ  stavební deník a zápisy z kontrolních dnů, 
ƒ  podklady prokazující dosažené hodnoty monitorovacích indikátorů. 
 
Při auditu operace byly použity následující auditní techniky: 
ƒ  analýzy a výpočty, 
ƒ  srovnání a identifikace podobností  a rozdílů  (srovnání kritérií ROP SM a projektové 
žádosti a projektové dokumentace), 
ƒ  fyzická zkoumání, 
ƒ  testování konkrétních atributů: 
o  odsouhlasení, 
o  sledování informací od dokumentu k dokumentu, 
o  doložení, 
ƒ  rozhovory a písemné dotazování, 
ƒ  kontrolní listy, 
ƒ  pozorování. 
Seznam osob příjemce, se kterými bylo jednáno: 
ƒ  Bc. Veronika Michálková, jednatelka společnosti, 
ƒ  Ing. Dušan Rӧder, GHC regio s.r.o. - externista, 
ƒ  Bc. Tomáš Nezmeškal, STRATUS LYNX s. r. o. – externista 
ƒ  Ing. David Sedlář – externista, 
ƒ  Mgr. Ondřej Stehlík – externista, 
ƒ  Ing. Šárka Goldmannová – APC CONSULTING s.r.o., 
ƒ  Jaroslav Turek – správce objektu. 
 
3.  PROVEDENÁ PRÁCE 
Stručný výčet provedené práce a jejích závěrů je uveden v tabulce níže: 
Oblast přezkoumání auditu 
Závěr za oblast 
Reference na zjištění 
Soulad s právním aktem o 
Identifikovány nedostatky. 
Zjištění č. 1 
poskytnutí dotace 
Způsobilost výdajů 
Identifikovány nedostatky. 
Zjištění č. 1 
Soulad s příslušnými pravidly 
Nerelevantní. 
 
pro projekty generující příjmy 
Skutečné vynaložení vykázaných  Bez zjištění. 
 
Verze 2.0 
 
8/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
Oblast přezkoumání auditu 
Závěr za oblast 
Reference na zjištění 
výdajů 
Zákaz dvojího financování 
Bez zjištění. 
 
Přiměřenost audit trailu 
Bez zjištění 
 
Soulad realizace s relevantním 
Identifikovány nedostatky. 
Zjištění č. 1 
právem EU a ČR 
Soulad s pravidly pro publicitu 
Bez zjištění. 
 
Naplnění monitorovacích 
Bez zjištění. 
 
ukazatelů 
 
Detail auditovaných certifikovaných výdajů je shrnut v následující tabulce: 
Žádost o platbu 
Způsobilé 
Nezpůsobilé 
výdaje dle 
výdaje dle auditu 
Číslo 
KP 
Období 
auditu operace 
operace 
01/01153 
KP01021217590 
9.10.2012-16.10.2012 
0,00 Kč   18 563 323,00 Kč 
02/01153 
KP01021220628  17.10.2012–31.12.2012 
0,00 Kč  17 500 121,40 Kč 
03/01153 
KP01021310550 
11.11.2012-30.1.2013 
0,00 Kč  4 806 943,84 Kč 
 
Seznam prověřených veřejných zakázek v průběhu realizace auditu je uveden v tabulce níže: 
Č
Typ 
Typ a druh 
Popis 
Počet 
Jméno či název 
Datum 

zadavatele 
VZ, evidenční 
předmětu 
přijatých/ 
uchazeče5 a 
uzavření 
 
číslo zakázky4  veřejné 
vyřazených 
nabídková cena v Kč 
smlouvy a cena 
(datum 
zakázky 
nabídek 
bez DPH 
smluvní / 
vyhlášení) 
(datum pro 
skutečně 
podání 
uhrazená6 bez 
nabídek) 
DPH 
1. 
Neveřejný 
Zakázka V. 
„Jezdecký 
4 / 1 
CARMAN, a.s.  
30. 3. 2012 
 
zadavatel 
Kategorie; 
areál s 
(30. 1. 2012 
(67 006 412,27 Kč) 
67 006 412,27 
(vyhlášení 
ubytovacím 
do 10:00 h.) 
 
Kč/ 
výzvy 11. 1. 
zařízením 
Zlínstav a.s. 
70 574 601,38 
2012) 
Olomouc - 
(70 954 524,00 Kč),  
Kč  
Penzion 
 
Lazce" a " 
STRABAG a.s. 
Jezdecký areál 
(88 979 073,00 Kč) 
s ubytovacím 
 
zařízením 
KKS s.r.o. 
Olomouc - 
(83 076 370,00 Kč) 
Jízdárna 
Lazce“ 
                                                           
4 Číslo dle ISVZ (případně dle MZ). 
5  Uchazeč, s  nímž byla uzavřena smlouva,  je zvýrazněn tučným písmem. Kurzívou jsou označeni případní 
vyřazení uchazeči. 
6 Skutečně uhrazená cena, pokud je během auditu k dispozici, s ohledem na všechny dodatky (viz vícepráce či 
méněpráce). 
Verze 2.0 
 
9/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
 
4.  ZJIŠTĚNÍ A DOPORUČENÍ 
 
Číslo a název 
1. Pochybení ve veřejné zakázce 
zjištění: 
Popis zjištění: 

1.1 Nedostatečné posouzení kvalifikace vítězného uchazeče 
Na základě prověření procesu výběrového  řízení na zhotovení stavby 
„Jezdecký areál s ubytovacím zařízením Olomouc -  Penzion Lazce“ a 
„Jezdecký areál s ubytovacím zařízením Olomouc – Jízdárna Lazce“ byly 
zjištěny následující skutečnosti: 
 
Zadavatel ve výzvě a zadávací dokumentaci k výběrovému  řízení 
požadoval splnění finančních a ekonomických kvalifikačních předpokladů 
předložením  „výše obratu za stavební práce za poslední 3 uzavřená 
účetní období min. 80 mil. Kč bez DPH za každé z těchto období (2008, 
2009, 2010) – dodavatel doloží formou účetní závěrky v prosté kopii nebo 
čestným prohlášením“
  a technických kvalifikačních předpokladů 
předložením „seznamu významných stavebních prací provedených 
dodavatelem za posledních pět let, obdobných jako je předmět zakázky a 
osvědčení objednatelů o řádném plnění nejvýznamnějších z nich.  Za 
stavbu obdobného charakteru se považuje stavba pozemního stavitelství, 
která byla provedena přímo pro konkrétního zadavatele a nikoliv ve formě 
subdodávek pro jiného  dodavatele. Osvědčení o řádném plnění musí 
obsahovat: 

-  osvědčení vydané veřejným zadavatelem, pokud byla stavba 
poskytována veřejnému zadavateli, nebo, 
-  osvědčení vydané jinou osobou, pokud byla stavba poskytována 
jiné osobě než veřejnému zadavateli, nebo 
-  čestné prohlášení dodavatele, pokud byla stavba poskytována jiné 
osobě než veřejnému zadavateli a není-li současně možné 
osvědčení podle předchozího bodu od této osoby získat z důvodů 
spočívajících na její straně. 

Ke splnění tohoto kvalifikačního předpokladu musí dodavatel předložit 
minimálně: 

a) 1 stavbu v hodnotě min. 30 mil Kč bez DPH, 
b) 2 stavby v hodnotě min. 20 mil Kč bez DPH každé z nich;…“ 
Firma CARMAN, a.s., U pily 918, 783 91 Uničov, IČ: 26138891 (dále 
jen „vítězný uchazeč“) podala dne 30. 1. 2012 nabídku, jejíž součástí byl 
Seznam významných stavebních prací a tři osvědčení objednatelů o 
řádném plnění nejvýznamnějších z nich. Dále doložila Čestné prohlášení 
o celkovém obratu uchazeče ze dne 25. 1. 2012. Prověřením výše 
uvedených údajů z dostupných  zdrojů  bylo zjištěno, že se jedná o 
nepravdivé skutečnosti uvedené v čestném prohlášení o celkovém obratu 
uchazeče ze dne 25. 1. 2012 (dále jen „čestné prohlášení“), kde 
Verze 2.0 
 
10/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
prohlašuje, že v uvedených letech dosáhla celkový obrat ve stavebních 
pracích, který v r. 2008 činil 99 mil. Kč, v r. 2009 činil 83 mil. Kč a v r. 
2010 činil 100 mil. Kč. Auditoři při prověření pravdivosti údajů porovnali 
výši obratů uvedených v čestném prohlášení s údaji zveřejněnými na 
www.justice.cz, kde jsou k 
dispozici účetní závěrky vč. příloh za 
jednotlivé roky a zjistili, že firma CARMAN, a.s. v letech  2008  -  2010 
uvedla ve výsledovce celkovou výši obratu, avšak obrat r. 2009 uvedený 
v čestném prohlášení neodpovídá obratu zveřejněnému ve výkazech 
k účetní závěrce za r. 2009 na www.justice.cz, kde je uveden celkový 
obrat ve výši pouze  70,026 mil. Kč. Ze zveřejněných Příloh k účetní 
závěrce CARMAN, a.s. za rok 2008, 2009, 2010 dále vyplynulo, že firma 
CARMAN, a.s. neprováděla v těchto obdobích pouze stavební práce a 
výnosy z běžné  činnosti –  Stavební –  truhlářská výroba činily v r. 2010 
48,365 mil. Kč, v r. 2009 29,435 mil. Kč a v r. 2008 činily 23,340 mil. 
Kč. Obrat uvedený v čestném prohlášení tedy neodpovídá celkovému 
obratu ve stavebních pracích dle podmínek pro splnění ekonomických a 
finančních kvalifikačních předpokladů.  
 
Souhlasíme s tvrzením auditovaného subjektu, že hodnotící komise nemá 
povinnost dále zkoumat obsah referencí mimo stanovený způsob jejich 
prokázání, v tomto případě čestným prohlášením.  
 
V případě  předložené reference „Výstavba montovaných hal v areálu 
Zdounky a dokončení komunikací“  nebyla, na základě ověření, v areálu 
patřícímu firmě MORAVO trading s.r.o. (zadavatel, později přejmenován 
na  Jezdecký areál Olomouc s. r.o.)  ve Zdounkách stavba realizována. 
Jedná se o jinou situaci než u čestného prohlášení o obratu, neboť v tomto 
případě si musela hodnotící komise, minimálně jeden její člen, být 
vědoma, že se jedná o nepravdivou referenci, protože zástupce firmy 
MORAVO trading s.r.o., který vydal osvědčení o této referenční zakázce, 
byl také zároveň členem této hodnotící komise.  
 
Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem měl být uchazeč CARMAN, 
a.s., hodnotící komisí vyloučen z důvodů nesplnění požadavků zadavatele 
na kvalifikaci. 
Nevyloučením uchazeče, který nesplnil požadavky zadavatele, porušil 
zadavatel  článek 19 MP Zadávání zakázek a veřejných zakázek 
v programovém období 2007 –  2013 (V 12 MP ZZ 7.5), přičemž toto 
porušení mělo vliv na výběr nejvhodnější nabídky. Zadavatel tím rovněž 
porušil podmínky čl. 7 odst. 4 a čl. 8 odst. 2 Smlouvy o poskytnutí dotace 
č. ÚRR D-2012/0057/OKP ze dne 9. 10. 2012. 
V souladu  s bodem  č. 16 („Nedostatek transparentnosti nebo rovného 
zacházení při hodnocení“) Rozhodnutí Komise C(2013) 9527 ze dne 19. 
12. 2013, kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních 
oprav  a zároveň  v souladu s bodem č. 15 dokumentu Provádění 
finančních oprav v rámci ROP Střední Morava verze 1.3, přílohy  č. 1 
odpovídá výše uvedenému zjištění míra závažnosti vyjádřená 
nezpůsobilými výdaji ve výši 25% z hodnoty způsobilých výdajů dané 
Verze 2.0 
 
11/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
zakázky, které byly proplaceny v rámci  žádostí o platbu z dotace  ROP, 
čemuž odpovídá částka finanční opravy 10 217 597,06 Kč. 
 
1.2  Podezření na nelegální jednání v procesu výběrového  řízení na 
zhotovení stavby 
 
Jak je uvedeno v bodě 1.1 zadavatel podal vítězné firmě nepravdivé 
osvědčení o řádném plnění stavebních prací na stavbě „Výstavba 
montovaných hal v areálu Zdounky a dokončení komunikací“. Ze strany 
zadavatele - auditovaného subjektu - se tak jednalo o záměrné, nelegální 
jednání  vydáním potvrzením, v němž nejsou uvedeny skutečné údaje, 
čímž umožnil získat zakázku vítěznému uchazeči CARMAN, a.s. 
Zjištěné pochybení uvedené v bodě 1.2 naplňuje znaky uvedené v kap. 1, 
podkap. 1.3 Rozhodnutí Komise C(2013) 9527 ze dne 19. 12. 2013, 
kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních oprav 
(„Finanční opravu ve výši 100% je možné uplatnit v nejzávažnějších 
případech, kdy nesrovnalost zvýhodňuje určité uchazeče/zájemce nebo 
kdy se nesrovnalost týká podvodu, jak určí příslušný soudní nebo správní 
orgán
“),  čemuž odpovídá míra závažnosti vyjádřená nezpůsobilými 
výdaji ve výši 100% z hodnoty způsobilých výdajů dané zakázky, které 
byly proplaceny v rámci žádostí o platbu z dotace ROP.  
Dle uvedeného Rozhodnutí se aplikuje finanční oprava pouze jedna a to 
ta nejvyšší. 
V žádosti o platbu č. 01, 02, 03/01153 byly proplaceny způsobilé výdaje 
vztahující se k výše uvedené zakázce ve výši 40 870 388,24  Kč, z toho 
finančnímu dopadu (chybovosti) ve výši 100 % odpovídá částka 
40 870 388,24 Kč.  
Peněžní 
 
vyjádření 
 
nezpůsobilých 
výdajů: 

40 870 388,24 Kč 
Míra 
 
závažnosti 
Vysoká 
zjištění: 
Nesrovnalost: 
ANO 
Doporučení: 
NR 
 
Stanovisko 
Auditovaná osoba ke zjištění  č. 1 zaujala Stanovisko (Vyjádření)  – viz 
auditovaného 
příloha č. 1 Zprávy o auditu operace. 
subjektu: 
Auditovaný subjekt zaujal k Návrhu Zprávy stanovisko, ve kterém uvádí, 
Reakce AO/ 
Závěr: 

že se se závěry auditu neztotožňuje a uvádí k tomu určité důvody, které 
Auditní orgán posoudil s následujícím vyjádřením: 
Verze 2.0 
 
12/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
Auditní orgán přezkoumal zjištění ve všech vzájemných souvislostech 
uváděných ve Stanovisku auditovaného subjektu a po zhodnocení všech 
podkladů, zejména zadávací dokumentace, nabídek uchazečů, Stanoviska 
příjemce dotace k Návrhu Zprávy o auditu operace a na základě vlastního 
ověření konstatuje, že příjemce dotace (zadavatel) nedodržel pravidla 
stanovená metodickým pokynem Zadávání zakázek a veřejných zakázek 
v programovém období 2007 –  2013 V 12 MP ZZ 7.5 (dále jen „MP 
ZZ“).  
Předně upozorňujeme, že čl. 1 odst. 1. MP ZZ uvádí: „Všichni příjemci 
dotace, včetně těch, kteří nejsou zadavateli ve smyslu zákona č. 137/2006 
Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, jsou při 
uzavírání úplatných smluv, jejichž předmětem je realizace zakázek, které 
spadají do působnosti Smlouvy o ES, povinni dodržovat pravidla a zásady 
Smlouvy o ES. Tyto zásady zahrnují volný pohyb zboží, právo usazování, 
volný pohyb služeb, nediskriminaci, rovné zacházení, transparentnost, 
proporcionalitu a vzájemné uznávání.“  Je v odpovědnosti zadavatele, 
auditované osoby, aby při realizaci výběrového  řízení, zajistil dodržení 
uvedených zásad. 
 
Auditovaný subjekt v úvodu Stanoviska rozebírá ustanovení čl. 11 MP ZZ 
a poukazuje na to, že společnost CARMAN a.s. je dostatečně 
kvalifikovaným dodavatelem, který je schopen zakázku řádně plnit. 
K uvedenému uvádíme, že Auditní orgán ve zjištění uvedeném v Návrhu 
Zprávy o auditu nezpochybňuje jakým způsobem a formou zadavatel 
vyhlásil zakázku, jaké podmínky si zvolil, ani nezpochybňuje, které 
uchazeče zadavatel vyzval k předložení nabídky. Auditní orgán ve zjištění 
poukazuje na skutečnost, že uchazeč CARMAN a.s. nesplnil zadávací 
podmínky uvedené v zadávací dokumentaci týkající se technických 
kvalifikačních předpokladů, které měl na základě osvědčení splnit. 
Zadavatel v zadávacích podmínkách pro řádné splnění kvalifikace 
požadoval:  
„…-  seznam významných stavebních prací provedených dodavatelem za 
posledních pět let, obdobných jako je předmět zakázky a osvědčení 
objednatelů o řádném plnění nejvýznamnějších z nich. 

Za stavbu obdobného charakteru se považuje stavba pozemního 
stavitelství, která byla provedena přímo pro konkrétního zadavatele a 
nikoliv ve formě subdodávek pro jiného dodavatele. Osvědčení o řádném 
plnění musí obsahovat: 

x  osvědčení vydané veřejným  zadavatelem, pokud byla stavba 
poskytována veřejnému zadavateli, nebo, 
x  osvědčení vydané jinou osobou, pokud byla stavba poskytována jiné 
Verze 2.0 
 
13/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
osobě než veřejnému zadavateli, nebo 
x  čestné prohlášení dodavatele, pokud byla stavba poskytována jiné 
osobě než veřejnému zadavateli a není-li současně možné osvědčení 
podle předchozího bodu od této osoby získat z důvodů spočívajících na 
její straně. 

Ke splnění tohoto kvalifikačního předpokladu musí dodavatel předložit 
minimálně: 

a) 1 stavbu v hodnotě min. 30 mil Kč bez DPH, 
b) 2 stavby v hodnotě min. 20 mil Kč bez DPH každé z nich;…“ 
Smyslem stanovení zadávacích podmínek uvedených v zadávací 
dokumentaci bylo, aby se dalších fází zadávacího řízení zúčastnili pouze 
ti dodavatelé, kteří byli schopni doložit svoji kvalifikaci, a tím zadavateli 
prokázali pro případ, že by jejich nabídka byla vybrána, že budou 
skutečně schopni předmět veřejné zakázky plnit. Prokázání splnění 
kvalifikace bylo podmínkou, aby mohla být nabídka předmětem 
posuzování v dalších částí zadávacího řízení.  
Vzhledem k tomu, že uchazeč CARMAN a.s. neprokázal splnění 
technických kvalifikačních předpokladů, jak požadoval zadavatel ve 
výzvě, resp. v zadávacích podmínkách, měl zadavatel nabídku vybraného 
uchazeče na základě nesplnění kvalifikačních předpokladů vyloučit. Vliv 
na výběr nejvhodnější nabídky je zřejmý ze skutečnosti, že v daném 
případě nebyla splněna podmínka, která byla předpokladem pro další 
účast v zadávacím řízení a hodnocení nabídky, přičemž nabídka, jež tyto 
předpoklady nesplnila, byla vybrána za nejvhodnější, přestože neměla být 
vůbec předmětem hodnocení. 
 
Dále pak auditovaná osoba poukazuje na skutečnost, že z MP ZZ 
nevyplývá, že pokud dodavatel neprokáže požadavky stanovené ve 
Výzvě, konkrétně technické kvalifikační požadavky na prokázání 
kvalifikace, že je povinností zadavatele uchazeče vyloučit. K uvedenému 
uvádíme, že čl. 19 MP ZZ navazuje na předchozí články MP ZZ a čl. 17, 
odst. 6 jasně stanovuje povinnost uchazeče při nesplnění požadované 
kvalifikace vyloučit. V daném odstavci je uvedeno:  „Uchazeče, který 
neprokáže splnění kvalifikace v rozsahu požadovaném zadavatelem, je 
zadavatel  povinen vyloučit
. Odst. 9 čl. 19 MP ZZ řeší případ, kdy 
hodnotící komise zjistí nedostatky v nabídce uchazeče týkající se plnění 
kvalifikace, kdy uchazeč splnění kvalifikace neprokázal vůbec nebo 
prokázal částečně či nejasně. V takovém případě má zadavatel dle MP ZZ 
možnost  uchazeče buď  přímo vyloučit, nebo jej vyzvat k doplnění 
kvalifikace. V každém případě, pokud se potvrdí nesplnění kvalifikace 
v požadovaném rozsahu, platí pro zadavatele jednoznačná povinnost 
Verze 2.0 
 
14/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
uchazeče v návaznosti na čl. 17 vyloučit. Také v podmínkách zadávací 
dokumentace  k uvedené zakázce je jasně stanoveno v bodě 4.3., že pokud 
uchazeč neprokáže požadovanou kvalifikaci, bude vyloučen. Povinnost 
vyloučení uchazeče je uvedena jak v MP ZZ, tak i v zadávacích 
podmínkách zcela jednoznačně. 
 
V dalším bodě auditovaný subjekt zpochybňuje odpovědnost  člena 
hodnotící komise a uvádí, že hodnotící komise je koncipována jako 
kolektivní orgán, který rozhoduje ve sboru, a že věcnou a obsahovou 
správnost posuzoval administrátor výběrového  řízení APC Consulting 
s.r.o.  
 
Tvrzení auditovaného subjektu, že se jednotliví členové hodnotící komise 
podrobně neseznamovali s jednotlivými nabídkami, je riziko zadavatele, 
že přenesl kontrolu předložených nabídek na administrátora výběrového 
řízení APC Consulting s.r.o., ale nezbavuje ho to odpovědnosti za řádné 
plnění povinností hodnotící komise. MP ZZ jasně stanovuje v čl. 19, jaké 
úkony má provádět hodnotící komise. Jedná se o to, že provede kontrolu 
nabídek, posoudí kvalifikaci, provede hodnocení nabídek a podá 
zadavateli zprávu o posouzení a hodnocení nabídek.  
 
Zda  členka komise, která musela vědět, že osvědčení, které komise 
posuzovala při kontrole kvalifikace je falešné, upozornila na tuto 
skutečnost, aby mohla komise uchazeče buď vyzvat k vysvětlení, nebo jej 
přímo vyloučit v Protokolu  z 1. zasedání hodnotící komise ze dne 7. 2. 
2012, kdy komise kontrolovala úplnost nabídek a splnění kvalifikačních 
předpokladů uchazečů ani jinde v dokumentaci, není uvedeno.   
Důsledkem jednání členky hodnotící komise Olgy Medňanské (dříve 
Bláhové) je to, že zadavatel nevyloučil uchazeče CARMAN a.s. a 
umožnil mu na základě falešného osvědčení o referenčních stavbách 
zvítězit ve výběrovém  řízení. Tím také došlo k podstatnému ovlivnění 
výběru nejvhodnější nabídky, neboť zadavatel uzavřel smlouvu s 
uchazečem, který neprokázal splnění kvalifikace v požadovaném rozsahu. 
Obdobný případ posuzování prokazování kvalifikace posuzoval ÚOHS 
v rozhodnutích R100/2010, S151/2010 a následně na základě žaloby 
zadavatele také Krajský soud v Brně  v Rozsudku  62Af  14/2011-74 z 
19. 7. 2012 u zakázky realizované dle zákona o zadávání veřejných 
zakázek.  
Krajský soud v uvedeném Rozsudku ve věci prokazování kvalifikace 
v procesu jejího hodnocení došel k závěru:  
Pokud pak žalobce (zadavatel – pozn. auditorů) namítá, že se žalovaný 
měl zabývat tím, že hodnotící komise a komise pro otevírání obálek 
neshledaly nedostatky v prokázané kvalifikaci, a proč tomu tak bylo, 

Verze 2.0 
 
15/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
nemůže s ním soud souhlasit. V daném případě bylo předmětem přezkumu 
to, zda uchazeč STAVOFIN, s. r. o., prokázal splnění kvalifikace podle § 
54 písm. a) ZVZ či nikoli. Právě k této otázce přitom mělo směřovat (a 
také směřovalo) dokazování žalovaného. Tuto otázku lze přitom 
jednoznačně zodpovědět na základě nabídky tohoto uchazeče a zadávací 
dokumentace. Z těchto podkladů lze zjistit, jaký výpis, resp. výpis z jakého 
data, uchazeč předložil a výpis z jakého data předložit měl. Okolnost, že 
hodnotící komise ani komise pro otevírání obálek neshledaly nedostatky v 
prokázané kvalifikaci, přitom nemohla jakkoli ovlivnit zjištění, že uchazeč 
STAVOFIN, s. r. o., neprokázal splnění profesní kvalifikace podle § 54 
písm. a) ZVZ způsobem, jak stanoví § 57 odst. 2 ZVZ, neboť  předložil 
výpis z obchodního rejstříku výrazně starší než požaduje naposled 
citované ustanovení ZVZ (tuto skutečnost ostatně žalobce nezpochybňuje). 
Stejně tak je pro posouzení otázky zákonnosti postupu zadavatele 
(hodnotící komise), kterou žalovaný řešil, zcela nepodstatné, zda členové 
neprokázání kvalifikace toliko přehlédli nebo zda se jednalo o úmysl 
(takové zjišťování by pak mohlo spíše patřit orgánům činným v trestním 
řízení). Bylo by tak zcela nadbytečné, aby žalovaný důvody postupu 
hodnotící komise či komise pro otevírání obálek zjišťoval a jakkoli se s 
nimi ve svém rozhodnutí vypořádával.“ 
 
Okolnost, že komise pro otevírání obálek a kontrolu kvalifikace 
neshledala nedostatky v prokázané kvalifikaci, nemůže ovlivnit zjištění, 
že uchazeč CARMAN a.s. neprokázal splnění technických kvalifikačních 
předpokladů, neboť  předložil osvědčení obsahující nepravdivé údaje o 
realizaci referenční stavby.  
 
Prohlášení paní Olgy Medňanské (dříve Bláhové), že její podpis na 
Osvědčení je falešný nic z pohledu významnosti zjištění nemění, neboť i 
kdyby se prokázalo, že podpis falešný je, potvrdí to jen tu skutečnost, že 
vítězný uchazeč získal zakázku na základě falešných dokumentů a 
případně podvodného jednání, což by významnost zjištění potvrdilo, že se 
jedná o nejzávažnější pochybení navíc spojené s trestnou odpovědností. 
Auditní orgán posoudil zaslané stanovisko v celém rozsahu a neshledal 
důvody, které by vedly ke změně zjištění uvedené ve Zprávě o auditu 
operace.  
 
 
 
 
 
 
Verze 2.0 
 
16/27 





Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
5.  DOKONČENÍ AUDITU 
 
Auditovaný subjekt byl oprávněn zaujmout k Návrhu Zprávy o auditu operace ze dne 17. 9. 
2014 písemné stanovisko. Lhůta k seznámení se s Návrhem Zprávy o auditu operace, 
respektive lhůta k zaujetí stanoviska, byla stanovena na 10 kalendářních dnů ode dne 
přihlášení zástupce auditovaného subjektu do datové schránky, tj. do 2. 10. 2014. 
Auditovaný subjekt zaslal dne 2. 10. 2014 Vyjádření, které je přílohou č. 1 této Zprávy.  
Na základě vyhodnocení zaslaného Vyjádření nedošlo k úpravě  věcného obsahu zjištění 
uvedeného v Návrhu Zprávy o auditu operace.  
Zpráva o auditu operace bude zaslána auditovanému subjektu a příslušnému ŘO k informaci. 
 
Poděkování 
Auditorský tým vyjadřuje tímto své poděkování zástupcům auditovaného subjektu za jejich 
vstřícnost a spolupráci při provádění auditu. 
 
6.  PODPISY ČLENŮ AUDITORSKÉHO TÝMU 
 
Vedoucí auditorského týmu 
Podpis 
Ing. Lenka Hojgrová 
 
 
Členové auditorského týmu 
Podpis 
Ing. Zbyněk Škuta 
 
Ing. Gabriela Nováková 
 
 
Vedoucí oddělení 5218 za supervizi 
Podpis 
Ing. Vít Pelikán 
 
 
V Olomouci dne 10. 10. 2014 
 
Verze 2.0 
 
17/27 

Zpráva o auditu operace 
Audit č. ROPSM/2014/O/021 
7.  SEZNAM POUŽITÝCH ZKRATEK 
 
AO 
Auditní orgán 
CCI 
Referenční číslo operačního programu 
ČR 
Česká republika 
ES 
Evropské společenství, Evropská společenství  
EU 
Evropská unie 
IS 
Informační systém 
ISPPIA 
Mezinárodní standardy profesní praxe interního auditu 
ISA 
Mezinárodní auditorské standardy 
ISSAI 
Mezinárodní standardy nejvyšších auditních institucí 
NR 
Nerelevantní 
OP 
Operační program 
ROP SM 
Regionální operační program Střední Morava 
ŘO 
Řídící orgán 
SR 
Státní rozpočet 
ÚOHS 
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže 
ÚRR 
Úřad regionální rady 
VZ 
Veřejná zakázka 
 
 
Verze 2.0 
 
18/27