Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Návrh vlády Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti některých politických stran a politických hnutí'.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
V Praze dne              2015 
 
 
 
 
 
 
 
 
Č.j.: MV-86391-2/VS-2015 
 
 
Nejvyšší správní soud 
B r n o 
 
 
Návrh na zahájení řízení před Nejvyšším správním soudem 
 
 
 
Navrhovatel:  Vláda České republiky 
 
 
 
Nábř. E. Beneše 4 
 
 
 
125 11  Praha 1 – Malá Strana 
 
 
 
 
Zastoupená: JUDr. Václavem Henychem 
 
 
 
 
 
ředitelem odboru všeobecné správy 
 
 
 
 
 
Ministerstvo vnitra 
 
 
 
 
 
náměstí Hrdinů č. 3 
 
 
 
 
 
140 21 Praha 4 
 
Odpůrce: 
ANTIBURSÍK – STOP EKOTERORU!   
se sídlem Slezská 1736/99, 130 00  Praha 3-Vinohrady 
 
 
 
 
 
 
Věc:  Návrh  na  pozastavení  činnosti  politické  strany  ANTIBURSÍK  –  STOP 
EKOTERORU! na základě § 15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování 
v politických stranách a v politických hnutích, ve znění pozdějších předpisů 
 

 
 
 
I. 
Podle  právní  úpravy  rozhodné  pro  zpracování  předmětného  návrhu,  jsou 
politické strany a politická hnutí  povinny každoročně předložit na základě ustanovení 
§  18  zákona  č.  424/1991  Sb.,  o  sdružování  v politických  stranách  a  v politických 
hnutích,  ve  znění  zákona  č.  340/2000  Sb.,  zákona  č.  556/2004  Sb.,  zákona              
č.  342/2006  Sb.  a  zákona  č.  227/2009  Sb.  (dále  jen  „zákon  č.  424/1991  Sb.“), 
Poslanecké sněmovně do 1. 4. k informaci výroční finanční zprávu, zahrnující roční 
účetní  výkazy  podle  zvláštních  předpisů,  zprávu  auditora    o  ověření  roční  účetní 
závěrky  s výrokem  bez  výhrad,  přehled  o  celkových  příjmech  v členění  podle  §  17 
odst.  4  a  o  výdajích  v členění  na  provozní  a  mzdové  výdaje,  výdaje  na  daně              
a  poplatky  a  výdaje  na  volby,  přehled  o  darech  a  dárcích  s uvedením  výše 
peněžitého  daru,  jména,  příjmení,  data  narození  a  adresy  místa  pobytu  dárce,  je-li 
dárcem  právnická  osoba  s  uvedením  její  obchodní  firmy  nebo  názvu,  sídla                
a  identifikačního  čísla,  přehled  o  hodnotě  majetku  získaného  dědictvím;  pokud 
hodnota  majetku  získaného  dědictvím  přesahuje  100  000  Kč,  uvede  se  zůstavitel, 
dále pak přehled o členech, jejichž  celkový členský příspěvek  za  rok je  vyšší než 
50 000 Kč s uvedením výše tohoto příspěvku, jejich jména, příjmení, data narození    
a  adresy  místa  pobytu.  Politické  strany  a  politická  hnutí  jsou  též  povinny  doložit 
přehled o darech a dárcích ověřenými kopiemi darovacích smluv, přesahoval-li dar 
svou celkovou hodnotou od jednoho dárce za rok 50 000 Kč, který musí obsahovat 
údaje shodné s údaji v přehledu o darech a dárcích. Výroční finanční zprávu je třeba 
podle  §  18  odst.  4  zákona  č.  424/1991  Sb.,  ve  znění  zákona    č.  556/2004  Sb., 
předložit na předepsaném formuláři s přílohami.  
 
Na základě nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 10. 1995, Pl US 26/94, kterým 
byla  zrušena  povinnost  předkládat  výroční  finanční  zprávy  Nejvyššímu  kontrolnímu 
úřadu, a ustanovení § 18 odst. 2, 3, 4 a 5 zákona č. 117/1994 Sb., kterým se mění   
a  doplňuje  zákon  č. 424/1991  Sb.,  ve  znění  pozdějších  předpisů,  je  možno 
považovat  opakované  nepředložení  výroční  finanční  zprávy  nebo  nepředložení 
takovéto  zprávy  v úplnosti  stanovené  zákonem  za důvod  pro  pozastavení  činnosti 
politických  stran  a  politických  hnutí.  Podle  závěrů  Ústavního  soudu  postihuje 
formulace  §  4  písm.  a)  zákona  č.  424/1991  Sb.  (porušování  ústavy    a  zákona)  
činnost, která se dotýká demokratických základů státu; proto také nemohou činnost 
vyvíjet strany a hnutí, které nejen pouze porušily (některý) zákon, ale takové, které 
porušují  zákony.  V této  formulaci  je  vyjádřen  prvek  trvalosti,  perpetuálního  chování 
politické strany nebo politického hnutí, které právě tímto opakovaným porušováním 
zákonů se chovají způsobem ohrožujícím demokratické základy státu. 
Nejvyšší  správní  soud  ve  své  rozhodovací  činnosti  v návaznosti  na  výše 
uvedený nález Ústavního soudu mj. konstatoval, že „za situace, kdy politická strana 
nebo  politické  hnutí  výroční  finanční  zprávu  nepředložily  buď  vůbec,  anebo  ji 

nepředložily se zákonem požadovanými náležitostmi, a kdy se tak stalo opakovaně, 
pak  takové  porušení  ustanovení  § 18  odst.  1  zákona  o  politických  stranách 
opodstatňuje  pozastavení  činnosti  politické  strany“  (viz  rozsudek  NSS  sp.  zn.  Pst 
12/2013).  Stejně  tak  uvedl,  že  „Zákonná  povinnost  nechat  roční  účetní  závěrku 
prověřit  formou  auditu  nepředstavuje  výron  libovůle  zákonodárce,  ve  svých 
důsledcích zasahující postavení zejména malých politických stran, nýbrž je nutno ji 
právě  naopak  vykládat  jako  záruku  otevřenosti  a  transparentnosti  politických  stran, 
která  je  nezbytná  s ohledem  na  jejich  privilegované  postavení  oproti  jiným 
právnickým  osobám  a  na  jejich  funkci  v ústavním  systému.  Zákonný  požadavek 
auditu  tak  jednoznačně  vyhovuje  testu  ústavnosti.“  (viz  rozsudek  NSS  sp.  zn.  Pst 
11/2014)  a  „Za  situace,  kdy  stát  politickým  hnutím  přiznává  ve  vztahu  k jiným 
korporacím soukromého práva privilegované postavení, které se konkrétně projevuje 
např.  v oblasti  jejich  přímého  státního  financování,  v monopolu  podávat  kandidátní 
listiny  v některých  volbách  apod.,  je  zcela  legitimní  po  nich  vyžadovat 
transparentnost  hospodaření,  aby  měl  každý  občan  reálnou  možnost  získat 
informace, o jakou politickou stranu nebo hnutí se jedná, kdo za ním „finančně stojí“, 
jaké  příjmy  je  schopné  získat  z členských  příspěvků,  zda  jsou  jeho  vykazované 
výdaje  přiměřené  atp.  Přitom  je  nezbytné,  aby  tyto  údaje  poskytované  samotnými 
politickými  stranami  a  hnutími  byly  alespoň  do  určité  míry  verifikovány,  k čemuž 
slouží  zejména  požadavek  na  ověření  roční  účetní  závěrky  auditorem.  Zákon            
o  politických  stranách  tedy  z těchto  důvodů  spojuje  s opakovaným  neplněním 
povinnosti předkládat výroční finanční zprávy nejprve pozastavení, a není-li zjednána 
náprava, následné rozpuštění politické strany nebo hnutí.“ (viz rozsudek NSS sp. zn. 
Pst 31/2011).  
 
II. 
 
Politická  strana  s názvem  ANTIBURSÍK  -  STOP  EKOTERORU!  byla 
registrována Ministerstvem vnitra dne 15. 11.  2013, pod č.j. MV-134648-4/VS-2013. 
Jmenovaná strana opakovaně nesplnila výše uvedenou zákonnou povinnost. 
Dle  usnesení  Poslanecké  sněmovny  č.  275  z 8.  schůze  15.  5.  2014  ke  Zprávě            
o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2013 
(část II. písm. a) bod 1.) nepředložila výroční finanční zprávu za rok 2013 v úplnosti 
stanovené zákonem, neboť neobsahuje přehled o celkových příjmech v členění podle 
§ 17 odst. 4 zákona č. 424/1991 Sb. a o výdajích strany, jakož i přehled o darech      
a dárcích. Podle usnesení Poslanecké sněmovny č. 761 z 27. schůze 21. 5. 2015 ke 
Zprávě o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za 
rok 2014 (část II. písm. b) bod 2.) nepředložila výroční finanční zprávu za rok 2014 
vůbec.  Kroky  k nápravě  neučinila  strana  ANTIBURSÍK  -  STOP  EKOTERORU!  ani 
dodatečně, jak vyplývá  z dokumentace výročních finančních zpráv politických stran a 
politických  hnutí  uložené  v sekretariátu  kontrolního  výboru  Poslanecké  sněmovny. 
Lze  mít  proto  za  to,  že  předmětná  politická  strana  nesplnila  zákonné  povinnosti 
stanovené  v  §  18  zákona  č.  424/1991  Sb.,  přičemž  nesplnění  těchto  povinností 

představuje  zvláštní  a  samostatný  důvod,  pro  který  může  Nejvyšší  správní  soud 
rozhodnout  o pozastavení činnosti politické strany.  
 
 
Důkaz: 
usnesení Poslanecké sněmovny č. 275 z 8. schůze 15. 5. 2014 
  
 
usnesení Poslanecké sněmovny č. 761 z 27.schůze 21. 5. 2015 
výroční finanční zpráva za rok 2013 
 
III. 
 
Na  základě  výše  uvedených  skutečností  navrhujeme,  aby  Nejvyšší  správní 
soud po provedení řízení vydal toto   r o z h o d n u t í : 
 
 
Činnost politické strany ANTIBURSÍK - STOP EKOTERORU! se pozastavuje. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                     předseda vlády 
 
 
 
 
 
                    Mgr. Bohuslav   S o b o t k a  
 
 
 
 
 

Document Outline