Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Návrh vlády Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti některých politických stran a politických hnutí'.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
II. 
 
Předkládací zpráva 
 
I. 
 
 
Na základě usnesení Poslanecké sněmovny č. 761 z  27. schůze 21. 5. 2015 
ke Zprávě o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí 
za  rok  2014,  je  vládě  předkládán  podnět  k  podání  návrhu  Nejvyššímu  správnímu 
soudu na pozastavení činnosti některých politických stran    a politických hnutí (dále 
také „strana a hnutí“), které neplní zákonnou povinnost upravenou v § 18 odst. 1 až 4 
zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách  a v politických hnutích, 
ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 424/1991 Sb.“). Podle  citovaného 
ustanovení  jsou  strany  a  hnutí  povinny  předložit  každoročně  do  1.  4.  Poslanecké 
sněmovně  výroční  finanční  zprávu,  která  zahrnuje  zákonem  stanovené  údaje, 
přičemž nesplnění této povinnosti představuje zvláštní a samostatný důvod, pro který 
může  Nejvyšší  správní  soud  rozhodnout  o pozastavení  činnosti  strany  a  hnutí. 
Jednotlivé  návrhy  na  zahájení  řízení  před  Nejvyšším  správním  soudem  jsou 
zpracovány  v části III. 
 
 
Podnět  Poslanecké  sněmovny,  který  se  týká  celkem  101  stran  a  hnutí,  byl 
posouzen  z hlediska  nálezu  Ústavního  soudu  ze  dne  18.  10.  1995,  Pl.  ÚS  26/94, 
kterým  byla  zrušena  povinnost  předkládat  výroční  finanční  zprávy  Nejvyššímu 
kontrolnímu  úřadu  a  ustanovení  § 18  odst.  2,  3,  4  a  5  zákona  č.  117/1994  Sb., 
kterým  byl  novelizován  zákon  č.  424/1991  Sb.  Podle  závěrů  Ústavního  soudu  je 
s ohledem na ustanovení § 4 písm. a) zákona č. 424/1991 Sb. (porušování ústavy    
a zákonů) nepřípustná činnost stran a hnutí, které nejen porušily (některý) zákon, ale 
těch,  které  porušují  zákony.  Na  základě  této  skutečnosti  může  dojít  z důvodu 
nepředložení nebo předložení neúplné výroční finanční zprávy k pozastavení činnosti 
popř.  k rozpuštění  strany  a  hnutí  pouze  při  opakovaném  porušení  jejich  zákonné 
povinnosti. 
 
 
Nejvyšší  správní  soud  ve  své  rozhodovací  činnosti  v návaznosti  na  výše 
uvedený nález Ústavního soudu mj. konstatoval, že „za situace, kdy politická strana 
nebo  politické  hnutí  výroční  finanční  zprávu  nepředložily  buď  vůbec,  anebo  ji 
nepředložily s náležitostmi požadovanými  zákonem, a kdy se tak stalo opakovaně, 
pak  takové  porušení  ustanovení  § 18  odst.  1  zákona  o  politických  stranách 
opodstatňuje  pozastavení  činnosti  politické  strany“  (viz  rozsudek  NSS  sp.  zn.  Pst 
17/2007).  Stejně  tak  uvedl,  že  „Povinnost  politických  stran  každoročně  předkládat 
Poslanecké sněmovně výroční finanční zprávu, včetně zpráv auditora o ověření roční 
účetní závěrky (§ 18 odst. 1 zákona č. 424/1991  Sb.), proto není výrazem svévole 
 


zákonodárce,  nýbrž  představuje  záruku  jejich  otevřenosti  a  transparentnosti.“  (viz 
rozsudek NSS sp. zn. Pst 5/2003) a „Za situace, kdy stát politickým hnutím přiznává 
ve  vztahu  k jiným  korporacím  soukromého  práva  privilegované  postavení,  které  se 
konkrétně  projevuje  např.  v oblasti  jejich  přímého  státního  financování,  v monopolu 
podávat  kandidátní  listiny  v některých  volbách  apod.,  je  zcela  legitimní  po  nich 
vyžadovat  transparentnost  hospodaření,  aby  měl  každý  občan  reálnou  možnost 
získat  informace,  o  jaké  politické  hnutí  se  jedná,  kdo  za  ním  „finančně  stojí“,  jaké 
příjmy  je  schopné  získat  z členských  příspěvků,  zda  jsou  jeho  vykazované  výdaje 
přiměřené atp. Přitom je nezbytné, aby tyto údaje poskytované samotnými politickými 
hnutími  byly  alespoň  do  určité  míry  verifikovány,  k čemuž  slouží  zejména  povinný 
audit. Takto nazíráno by pak nemělo žádnou logiku, pokud by soud toleroval situaci 
opakovaného neplnění povinnosti zveřejňovat výroční finanční zprávy.“ (viz rozsudek 
NSS sp. zn. Pst 14/2008).  
 
 
Porovnáním údajů za rok 2014 s údaji o výročních finančních zprávách stran   
a  hnutí  za  rok  2013, k nimž  přijala  Poslanecká  sněmovna  usnesení  č.  275    z  8. 
schůze  15.  5.  2013,  bylo  zjištěno,  že  výše  uvedená  podmínka  spočívající 
v opakovaném nepředložení výroční finanční zprávy nebo předložení takové zprávy, 
která  není  úplná,  je  splněna  v případě  5  stran  a  7  hnutí,  u  nichž  je  navrhováno 
pozastavení  jejich  činnosti.  Jde  o  následující  subjekty:  ANTIBURSÍK  –  STOP 
EKOTERORU!,  Česká  nezávislá,  Občané  České  republiky,  Strana  důchodců 
Františka  Burdy,  Volba  lidu  21.  století,  Hnutí  pro  Těšín,  Královopolští  patrioti, 
Občanská  sounáležitost,  Pardubice  pro  lidi,  Strakonická  Veřejnost,  Zelení  a  ZVUK 
12. 
 
Předložený materiál obsahuje zároveň návrhy na pozastavení činnosti hnutí, 
která dosud neustavila  své statutární orgány.  Podle ustanovení § 6 odst. 5  zákona 
č. 424/1991 Sb.  jsou strany a hnutí povinny tak učinit do 6 měsíců od vzniku strany  
a  hnutí.  Nestane-li  se  tak,  je  dán  důvod  k podnětu  Ministerstva  vnitra  na  podání 
návrhu na pozastavení činnosti strany a  hnutí. Tento podnět se týká 6 subjektů, a to: 
Hnutí občanů Prahy, Kozí alternativa, Město pro vás, Plzeň pro sport, PROZMĚNU            
a Spravedlivá občanská společnost. Jmenovaná hnutí přitom nepředložila ani výroční 
finanční zprávu za rok 2014. 
 
Při  pozastavení  činnosti  může  strana  a  hnutí  vyvíjet  podle  ustanovení  §  14 
odst. 2 zákona č. 424/1991 Sb. jen činnost zaměřenou na odstranění stavu, který byl 
důvodem pro rozhodnutí soudu o pozastavení činnosti, a to nejdéle po dobu jednoho 
roku.  Pokud  skutečnost,  pro  kterou  byla  činnost  strany  a  hnutí  pozastavena,  trvá        
i po této lhůtě, podají orgány uvedené v § 15 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb., tzn. 
vláda nebo prezident republiky, návrh na rozpuštění strany a hnutí.  
 
 
 
Důvodnost  předložení  shora  uvedených  návrhů  byla  ověřena  v dokumentaci 
výročních  finančních  zpráv  stran  a  hnutí  uložené  v sekretariátu  kontrolního  výboru 
Poslanecké sněmovny. Při rozhodování soudu o pozastavení činnosti politické strany 
 


podle § 14 odst. 1 zákona č. 424/1991 Sb. „soud  vychází ze skutkového stavu, který 
tu  je  v době  jeho  rozhodnutí  (§  96  s.  ř.  s.).  Přitom  je  významné,  zda  v době 
rozhodnutí  soudu  politická  strana  již  předložila  Poslanecké  sněmovně  výroční 
finanční zprávy, nikoli zda Poslanecká sněmovna již usnesením konstatovala úplnost 
těchto  zpráv.  Zákon  nedovoluje  soudu  vyčkávat  na  schválení  takového  usnesení,     
a  není  to  ani  v souladu  s účelem  zákona.  Podle  ústavní  koncepce  dělby  moci 
nemůže  nezávislý  soud  de  facto  podmiňovat  svá  rozhodnutí  předchozím  vydáním 
rozhodnutí orgánu moci zákonodárné.“ (viz  rozsudek NSS sp. zn. Pst 12/2003). 
 
 
V případě  zbývajících  83  stran  a  hnutí  uvedených  v podnětu  Poslanecké 
sněmovny  se podání návrhu na pozastavení činnosti  nebo  rozpuštění nenavrhuje.  
Důvody  jsou  jednotlivě  specifikovány  v   příloze  č.  4  předloženého  materiálu  – 
Seznam  politických  stran    a  politických  hnutí,  u  nichž  není  aktuální  podání  návrhu 
Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti či jejich rozpuštění ve smyslu 
usnesení  Poslanecké  sněmovny  č.  761  z   27.  schůze  dne  21.  5.  2014  ke  Zprávě       
o  kontrole  výročních  finančních  zpráv  politických  stran  a  politických  hnutí  za  rok 
2014. Tyto strany a hnutí se buď nedopustily opakovaného porušení výše uvedené 
zákonné  povinnosti  nebo  byly  v mezidobí  zrušeny  vlastním  rozhodnutím  anebo 
o těchto  návrzích  již  rozhodl  Nejvyšší  správní  soud,  popř.  neuplynula  jednoroční 
lhůta,  v rámci  které  mohou  strany  a  hnutí  napravit  vadný  stav,  jenž  byl  důvodem 
soudu pro pozastavení jejich činnosti.   
 
Zároveň byla zohledněna dosavadní judikatura, kdy za kolizi se zákonem není 
považováno,  je-li  zpráva  neúplná  jen  co  do  formy,  nikoliv  však  co  do  obsahu  (viz 
rozsudek NSS sp. zn. Pst 10/2013). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
II. 
 
Usnesení Poslanecké sněmovny č. 761 z 27. schůze 21. 5. 2015 ke Zprávě    
o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a hnutí za rok 2014, usnesení 
Poslanecké sněmovny č. 275 z 8. schůze 15. 5. 2014 ke Zprávě o kontrole výročních 
finančních  zpráv  politických  stran  a  hnutí  za  rok  2013    a  usnesení  č.  763                    
z  27. schůze  21.  5.    2015  k Doplnění  výročních  finančních  zpráv  politických  stran      
a politických hnutí za roky 2012 a 2013   obsahuje příloha  č. 1 až 3 materiálu s tím, 
že  budou  zároveň  připojena  k jednotlivým  návrhům  vlády  Nejvyššímu  správnímu 
soudu. 
 
 
III. 
 
 
V dosavadních  soudních  řízeních  o  návrhu  vlády  Nejvyššímu  správnímu 
soudu  na  pozastavení  činnosti  a  rozpuštění  stran  a  hnutí  byl  zároveň  usnesením 
 


vlády pověřen k jejímu zastupování JUDr. Václav Henych, ředitel odboru všeobecné 
správy Ministerstva vnitra, a v alternaci Mgr. Ivana Vosecká, odbor všeobecné správy 
Ministerstva vnitra. Obdobný postup se proto navrhuje volit pro řízení o předložených 
návrzích podle části III. materiálu. 
 
 
 
IV. 
 
 
Realizace návrhu vlády Nejvyššímu správnímu soudu na pozastavení činnosti 
či rozpuštění některých stran a hnutí nemá dopad na státní rozpočet. 
 
 
 
V. 
 
V rámci  mezirezortního  připomínkového  řízení  byl  návrh  rozeslán  dopisem 
ministra vnitra ze dne 12. 11. 2015 (do EKLEPu vložen 12. 11. 2015) všem členům 
vlády  a  guvernérovi  České  národní  banky  se  lhůtou  ke  sdělení  připomínek  do  10 
dnů, tzn. s návrhem na ukončení připomínkového řízení dne 27. 11. 2014. Jednotlivá 
připomínková místa neuplatnila k vlastnímu materiálu žádné zásadní připomínky a je 
předkládán bez rozporu.  
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Document Outline