V Praze dne 2015
Č.j.: MV-86391-2/VS-2015
Nejvyšší správní soud
B r n o
Návrh na zahájení řízení před Nejvyšším správním soudem
Navrhovatel: Vláda České republiky
Nábř. E. Beneše 4
125 11 Praha 1 – Malá Strana
Zastoupená: JUDr. Václavem Henychem
ředitelem odboru všeobecné správy
Ministerstvo vnitra
náměstí Hrdinů č. 3
140 21 Praha 4
Odpůrce:
Zelení
se sídlem Semická 14, 143 00 Praha 4
Věc: Návrh na pozastavení činnosti politického hnutí
Zelení na základě § 15 odst. 1
zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických
hnutích, ve znění pozdějších předpisů
I.
Podle právní úpravy rozhodné pro zpracování předmětného návrhu, jsou
politické strany a politická hnutí povinny každoročně předložit na základě ustanovení
§ 18 zákona č. 424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a v politických
hnutích, ve znění zákona č. 340/2000 Sb., zákona č. 556/2004 Sb., zákona
č. 342/2006 Sb. a zákona č. 227/2009 Sb. (dále jen „zákon č. 424/1991 Sb.“),
Poslanecké sněmovně do 1. 4. k informaci výroční finanční zprávu, zahrnující roční
účetní výkazy podle zvláštních předpisů, zprávu auditora o ověření roční účetní
závěrky s výrokem bez výhrad, přehled o celkových příjmech v členění podle § 17
odst. 4 a o výdajích v členění na provozní a mzdové výdaje, výdaje na daně
a poplatky a výdaje na volby, přehled o darech a dárcích s uvedením výše
peněžitého daru, jména, příjmení, data narození a adresy místa pobytu dárce, je-li
dárcem právnická osoba s uvedením její obchodní firmy nebo názvu, sídla
a identifikačního čísla, přehled o hodnotě majetku získaného dědictvím; pokud
hodnota majetku získaného dědictvím přesahuje 100 000 Kč, uvede se zůstavitel,
dále pak přehled o členech, jejichž celkový členský příspěvek za rok je vyšší než
50 000 Kč s uvedením výše tohoto příspěvku, jejich jména, příjmení, data narození
a adresy místa pobytu. Politické strany a politická hnutí jsou též povinny doložit
přehled o darech a dárcích ověřenými kopiemi darovacích smluv, přesahoval-li dar
svou celkovou hodnotou od jednoho dárce za rok 50 000 Kč, který musí obsahovat
údaje shodné s údaji v přehledu o darech a dárcích. Výroční finanční zprávu je třeba
podle § 18 odst. 4 zákona č. 424/1991 Sb., ve znění zákona č. 556/2004 Sb.,
předložit na předepsaném formuláři s přílohami.
Na základě nálezu Ústavního soudu ze dne 18. 10. 1995, Pl US 26/94, kterým
byla zrušena povinnost předkládat výroční finanční zprávy Nejvyššímu kontrolnímu
úřadu, a ustanovení § 18 odst. 2, 3, 4 a 5 zákona č. 117/1994 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 424/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je možno
považovat opakované nepředložení výroční finanční zprávy nebo nepředložení
takovéto zprávy v úplnosti stanovené zákonem za důvod pro pozastavení činnosti
politických stran a politických hnutí. Podle závěrů Ústavního soudu postihuje
formulace § 4 písm. a) zákona č. 424/1991 Sb. (porušování ústavy a zákona)
činnost, která se dotýká demokratických základů státu; proto také nemohou činnost
vyvíjet strany a hnutí, které nejen pouze porušily (některý) zákon, ale takové, které
porušují zákony. V této formulaci je vyjádřen prvek trvalosti, perpetuálního chování
politické strany nebo politického hnutí, které právě tímto opakovaným porušováním
zákonů se chovají způsobem ohrožujícím demokratické základy státu.
Nejvyšší správní soud ve své rozhodovací činnosti v návaznosti na výše
uvedený nález Ústavního soudu mj. konstatoval, že „za situace, kdy politická strana
nebo politické hnutí výroční finanční zprávu nepředložily buď vůbec, anebo ji
nepředložily se zákonem požadovanými náležitostmi, a kdy se tak stalo opakovaně,
pak takové porušení ustanovení § 18 odst. 1 zákona o politických stranách
opodstatňuje pozastavení činnosti politické strany“ (viz rozsudek NSS sp. zn. Pst
12/2013). Stejně tak uvedl, že „Zákonná povinnost nechat roční účetní závěrku
prověřit formou auditu nepředstavuje výron libovůle zákonodárce, ve svých
důsledcích zasahující postavení zejména malých politických stran, nýbrž je nutno ji
právě naopak vykládat jako záruku otevřenosti a transparentnosti politických stran,
která je nezbytná s ohledem na jejich privilegované postavení oproti jiným
právnickým osobám a na jejich funkci v ústavním systému. Zákonný požadavek
auditu tak jednoznačně vyhovuje testu ústavnosti.“ (viz rozsudek NSS sp. zn. Pst
11/2014) a „Za situace, kdy stát politickým hnutím přiznává ve vztahu k jiným
korporacím soukromého práva privilegované postavení, které se konkrétně projevuje
např. v oblasti jejich přímého státního financování, v monopolu podávat kandidátní
listiny v některých volbách apod., je zcela legitimní po nich vyžadovat
transparentnost hospodaření, aby měl každý občan reálnou možnost získat
informace, o jakou politickou stranu nebo hnutí se jedná, kdo za ním „finančně stojí“,
jaké příjmy je schopné získat z členských příspěvků, zda jsou jeho vykazované
výdaje přiměřené atp. Přitom je nezbytné, aby tyto údaje poskytované samotnými
politickými stranami a hnutími byly alespoň do určité míry verifikovány, k čemuž
slouží zejména požadavek na ověření roční účetní závěrky auditorem. Zákon
o politických stranách tedy z těchto důvodů spojuje s opakovaným neplněním
povinnosti předkládat výroční finanční zprávy nejprve pozastavení, a není-li zjednána
náprava, následné rozpuštění politické strany nebo hnutí.“ (viz rozsudek NSS sp. zn.
Pst 31/2011).
II.
Politické hnutí s názvem Zelení bylo registrováno Ministerstvem vnitra dne
23. 1. 2006, pod č.j. VS-300/SDR/1-2006.
Jmenované hnutí opakovaně nesplnilo výše uvedenou zákonnou povinnost.
Dle usnesení Poslanecké sněmovny č. 275 z 8. schůze 15. 5. 2014 ke Zprávě
o kontrole výročních finančních zpráv politických stran a politických hnutí za rok 2013
(část II. písm. b) bod 36.) a usnesení Poslanecké sněmovny č. 761 z 27. schůze
21. 5. 2015 ke Zprávě o kontrole výročních finančních zpráv politických stran
a politických hnutí za rok 2014 (část II. písm. b) bod 67.) nepředložilo výroční finanční
zprávu za rok 2013 a 2014. Kroky k nápravě neučinilo hnutí Zelení ani dodatečně,
jak vyplývá z dokumentace výročních finančních zpráv politických stran a politických
hnutí uložené v sekretariátu kontrolního výboru Poslanecké sněmovny. Lze mít proto
za to, že předmětné politické hnutí nesplnilo zákonné povinnosti stanovené v § 18
zákona č. 424/1991 Sb., přičemž nesplnění těchto povinností představuje zvláštní
a samostatný důvod, pro který může Nejvyšší správní soud rozhodnout
o pozastavení činnosti politického hnutí.
Důkaz:
usnesení Poslanecké sněmovny č. 275 z 8. schůze 15. 5. 2014
usnesení Poslanecké sněmovny č. 761 z 27. schůze 21. 5. 2015
III.
Na základě výše uvedených skutečností navrhujeme, aby Nejvyšší správní
soud po provedení řízení vydal toto r o z h o d n u t í :
Činnost politického hnutí Zelení se pozastavuje.
předseda vlády
Mgr. Bohuslav S o b o t k a
Document Outline