Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Informace o plnění úkolů v oblasti otevřených dat a zahájení plného provozu Národního katalogu otevřených dat'.

 
 
II. 
Informace členům vlády 
o nastavení spolupráce základních registrů s právnickými 
osobami mimo státní správu 
Charakteristika navrhovaného úkolu a účel předložení: 
Zahájení  spolupráce  s právnickými  osobami  mimo  resort  státní  správy  v oblasti 
využívání údajů vedených v základních registrech v mezích zákona č. 111/2009 Sb., 
o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o základních 
registrech“)  a  další  platné  legislativy  a  příslušných  oprávnění  jednotlivých  subjektů. 
Typickými  představiteli  takové  spolupráce  jsou  bankovní  asociace,  pojišťovací 
asociace a podobně.  
Jako  další  priority  při  poskytování  údajů  subjektu  vedených  v informačních 
systémech  veřejné  správy  si  Správa  základních  registrů  (dále  jen  „SZR“)  stanovila 
rozšíření  palety  poskytovaných  údajů  i  na  nereferenční  údaje  ze  spolupublikujících 
informačních  systémů  a  možnost  poskytování  takových  údajů  online  a 
automatizovaně  přes  jednotné  rozhraní  soukromoprávních  subjektů,  které  je 
připravováno  v rámci  projektu  Modulární  registr  pro  informační  systémy  (dále  jen 
„MORIS“).  Rozhraní  zpřístupní  údaje  vedené  o  subjektu  v základním  registru 
i informačním  systémům,  které  nejsou  informačními  systémy  veřejné  správy  podle 
zákona  č.  365/2000  Sb.,  o  informačních  systémech  veřejné  správy,  ve  znění 
pozdějších  předpisů,  online  způsobem,  tedy  s vynecháním  prostředníka  předávání 
dat – informačního systému datových schránek (dále jen „ISDS“). Online poskytnutí 
údajů  bude  umožněno  přímo  na  příslušné  pobočce,  nebo  pomocí  poskytovatele 
služeb  jako  součásti  modulu  individuálního  výdeje  údajů,  který  je  také  jeden 
z modulů  projektu  MORIS.  Pro  umožnění  online  výdeje  údajů  subjektu  je  také 
nutným předpokladem připravovaný modul MORIS – modul autentizace a autorizace.  
Úvod: 
V roce  2012  byly  uvedeny  do  provozu  základní  registry  tvořené  následujícími 
součástmi: 
•  informační systém základních registrů (dále jen „ISZR“), 
•  registr obyvatel (dále jen „ROB“), 
•  registr osob (dále jen „ROS“), 
•  registr práv a povinností (dále jen „RPP“), 
•  registr územní identifikace, adres a nemovitostí („RUIAN“), 
•  převodník ORG 
 
 1 

 
 
Základní  registry  byly  vytvořeny  a  jsou  provozovány  v souladu  se  zákonem 
o základních  registrech  a  souvisejícími  právními  předpisy.  Vybudování  jednotlivých 
registrů  bylo  spolufinancováno  z prostředků  Integrovaného  operačního  programu. 
Základní  registry  veřejné  správy  představují  jeden  ze  základních  pilířů  moderního 
eGovernmentu,  tj.  výkonu  veřejné  správy  prostřednictvím  ICT  nástrojů.  Orgány 
veřejné moci (dále jen „OVM“), občané a další subjekty již v současné době považují 
systém  základních  registrů  České  republiky  jako  přirozenou  součást  moderního 
fungování veřejné správy. 
Mimo zvýšení efektivity státní správy, kdy úředník nemusí zjišťovat, která data jsou 
aktuální  a  správná,  dochází  také  ke  zrychlení  procesu  vyřízení  žádostí.  Stát  má 
nástroj k tomu,  aby  pracoval  efektivněji  a  zákazník  –  občan  může  ušetřit  čas 
i finanční prostředky. 
Jako další krok modernizace veřejné správy existuje možnost, aby na základě §58a 
zákona  o  základních  registrech  bylo  umožněno  poskytnutí  dat  jiné  osobě  takovou 
formou,  která  bude  v souladu  se  zákonem  č.  101/2000  Sb.,  o  ochraně  osobních 
údajů,  ve  znění  pozdějších  předpisů,  a  přitom  umožní  občanovi  –  fyzické  osobě 
poskytnout svá data subjektům, které sám zvolí, a které zároveň budou schopny tato 
data  zpracovat.  Zpracováním  se  zde  rozumí  jednak  přijetí  referenčních  dat  ze 
základních registrů, dále jejich akceptování a aktualizace vlastních dat bez toho, aby 
občan musel právnický subjekt fyzicky navštívit a podepsat dodatek ke smlouvě nebo 
aktualizaci osobních či jiných kontaktních údajů. 
Plnění  úkolu  a  návrh  dalších  rozvojových  aktivit  pro  využití  dat  základních  registrů 
právnickou osobou mimo státní správu: 
SZR  zahájila  spolupráci  a  přípravu  finálního  řešení  poskytnutí  osobních  dat  jiné 
osobě  podle  §58a  zákona  o  základních  registrech.  Ve  spolupráci  s Ministerstvem 
vnitra bylo vytvořeno věcné zadání pro umožnění takového výdeje dat a realizovány 
všechny potřebné změny pro zahájení plného fungování této služby pro občana.  
SZR  vstoupila  v jednání  s Československou  obchodní  bankou,  a.s.,  (dále  jen 
„ČSOB“), na jehož základě je připravováno pilotní testování a jsou shromažďovány 
poznatky  a  požadavky  na  automatizaci  takového  výdeje  v rámci  platné  legislativy. 
Pracovní týmy SZR a ČSOB se scházejí v pravidelných intervalech a společně řeší 
požadavky na aktuálně realizované rozhraní pro předávání vlastních údajů. Aktuální 
řešení  využívá  k odeslání  informací  rozhraní  ISDS,  přičemž  do  zprávy  kromě 
vlastního dokumentu s daty přidává i soubor obsahující data umožňující zpracování 
elektronickou cestou bez potřeby přepisování dat do interního systému, aniž by byla 
umožněna  chyba  při  přepisu.  Toto  je  jeden  z klíčových  cílů  při  tvorbě  základních 
registrů, kde je počítáno se zapojením právnické osoby mimo státní správu. 
 
 2 

 
 
V aktuální  podobě  mohou  být  součástí  poskytnutí  všechna  vedená  referenční  data 
v rozsahu definovaném vlastním subjektem údajů v registru obyvatel. K poskytnutým 
údajům  z  ROB  je  možné  přidat  i  takzvané  zprávy  pro  příjemce,  které  si  může 
definovat jiná osoba v rámci přihlášení se k odběru těchto dat aktivní formou. SZR ve 
spolupráci  s ČSOB  definovala  popis  schématu  předávaných  údajů  včetně  procesu 
předávání.  V současné  době  projevily  zájem  o tento  způsob  spolupráce  i  další 
subjekty  jak  z řad  bank,  tak  i  dalších  soukromoprávních  subjektů  (např. 
Skupina ČEZ, O2 Czech Republic, a. s.).  
Realizace výše uvedeného řešení je závislá na tom, aby jiný subjekt (spolupracující 
banka)  provedl  ve  vlastních  systémech  a  procesech  takové  úpravy,  které  umožní 
zpracovat  poskytnutá  data  ze  základních  registrů  a  zpětně  informovat  občana  – 
fyzickou  osobu  o skutečnosti,  že  tyto  úpravy  subjekt  akceptoval  a  zpracoval 
v souladu  s vlastními  obchodními  podmínkami.  V souladu  s  přijatým 
harmonogramem  bude  probíhat  předběžné  testování  v druhé  polovině  roku 2015, 
přičemž vlastní nasazení služby se předpokládá v průběhu roku 2016. 
Shrnutí a návrhy dalších kroků: 
Mezi další klíčové kroky patří například novelizace zákona o základních registrech. 
Tato novela je nyní ve fázi meziresortního připomínkového řízení a obsahuje mimo 
jiné  i  část,  která  umožňuje  právnickým  osobám  stojícím  mimo  státní  správu 
jednodušší  přístup  k referenčním  údajům  v základních  registrech,  avšak  pouze  za 
předpokladu, že to bude umožněno přímo zákonem o základních registrech, což je 
primární  ochrana  proti  zneužití  dat  podle  zákona  č.  101/2000  Sb.,  o  ochraně 
osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů. 
Ministerstvo vnitra ve  spolupráci  se SZR  hodlá  realizovat  další  workshopy  pro 
zájemce z řad právnických osob s cílem zlepšit vlastní služby sdílení dat ve veřejné 
správě  nejen  pro  občana,  ale  i  pro  samotnou  právnickou  osobu,  jako  jsou 
telekomunikační  operátoři,  banky  a  další  velcí  uživatele  osobních  dat.  Ti  si 
v současnosti  v souladu  s platnou  legislativou  vedou  údaje  ve  vlastních  datových 
kmenech  bez  možnosti  přístupu  k aktuálním  neboli  referenčním  datům 
garantovaných státem. 
V neposlední  řadě  je  nutné  zmínit  další  připravované  služby  v souvislosti se 
základními registry, jako je služba pro identifikaci a autentizaci držitele elektronicky 
čitelného  identifikačního  dokladu  pomocí  bezpečnostního  osobního  kódu  a  čísla 
elektronicky čitelného identifikačního dokladu, tak jak vyžaduje např. ustanovení § 18 
odst.  2  a  §  58  odst.  5  zákona  o  základních  registrech.  Uživatelé  internetových 
aplikací  orgánů  veřejné  moci  nemají  v současnosti  možnost  využít  elektronické 
identifikační průkazy pro svou identifikaci a autentizaci. Tato služba bude během roku 
2016  spuštěna  v ověřovacím  provozu  a  postupně  bude  po  změně  legislativy 
přístupná  i  právnickým  osobám  mimo  státní  správu,  a  to  jako  nadstavba  nad 
 
 3 

 
 
existujícími  technologiemi  základních  registrů  a  elektronicky  čitelných  občanských 
průkazů  pro  zvýšení  bezpečnosti  při  identifikaci  fyzické  osoby.  Aktuálně  je  služba 
dostupná  z  bezpečnostních  důvodů  pouze  pro  editory  ROB.  Absence  dostupnosti 
této služby pro ostatní agendové informační systémy je překážkou plnohodnotného 
naplnění  nařízení  Evropského  parlamentu  a  Rady  (EU)  č.  910/2014  ze  dne 
23. července  2014  o elektronické  identifikaci  a  službách  vytvářejících  důvěru  pro 
elektronické transakce na vnitřním trhu a o zrušení směrnice 1999/93/ES, které bude 
v následujících 3 letech postupně nabývat účinnosti. 
 
 4 

Document Outline