Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Informace pro vládu o vyjmutí vybraných úseků dálnic a rychlostních silnic z časového zpoplatnění'.

 
I. 
Informace pro vládu o vyjmutí vybraných úseků dálnic a rychlostních silnic 
z časového zpoplatnění 
 
Ministerstvo dopravy prosazuje dlouhodobě koncepci rušení výjimek ze seznamu pozemních 
komunikací, jejichž užití podléhá povinnosti uhradit časový poplatek, a to z důvodu rovného 
přístupu, na což dříve také poukazovaly mnohé kraje. Výjimky se proto ponechávají v případě 
velmi krátkých úseků, zejména neexistuje-li jejich přímé napojení na dálniční síť. 
Seznam zpoplatněných úseků pozemních komunikací pro vozidla s hmotností do 3,5 t stanoví 
příloha  č.  2  vyhlášky  č.  435/2012  Sb.,  o  užívání  pozemních  komunikací  zpoplatněných 
časovým poplatkem (dále také „Vyhlášky 435/2012 Sb.“). 
Ministerstvo  dopravy  v souladu  se  snahou  sjednotit  podmínky  časového  zpoplatnění 
specifikovalo 4 úseky, kde se dálnice nebo rychlostní silnice prolíná se silnicemi I. třídy, které 
však časovému zpoplatnění nepodléhají. Ministerstvo dopravy tak navrhuje vyjmutí těchto 4 
úseků  ze  seznamu  pozemních  komunikací,  jejichž  užití  podléhá  povinnosti  uhradit  časový 
poplatek. Tento návrh se týká zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací vozidly 
s hmotností  do  3,5  t,  nikoliv  vozidly  nad  3,5  t,  která  jsou  výkonově  zpoplatněna  v rámci 
Systému elektronického mýta. 
Návrh  novely  Vyhlášky  435/2012  Sb.  je  již  v textové  verzi  připraven  a  její  zaslání  do 
meziresortního  připomínkového  řízení  se  předpokládá  v červenci  tohoto  roku,  neboť 
Vyhláška 435/2012 Sb. též ve své textové části ale také v příloze č. 1 stanoví popis a vzory 
dálničních  kupónů  emise  2016. Jelikož  se  pro  dálniční  kupóny  emise  2016  připravuje  nový 
vzor, budou konečné technické podklady k dispozici až v polovině června tohoto roku. Teprve 
poté bude možné zapracovat  do návrhu novely  Vyhlášky 435/2012  Sb.  popis nových vzorů 
dálničních kupónů emise 2016 včetně jejich vzoru. 
Změny  v rozsahu  zpoplatněných  pozemních  komunikací  se  dosud  vyhlašovaly  vždy 
s účinností od 1. ledna, a to vždy s určitým předstihem pro možnost přípravy a zabezpečení 
nutných  úprav  dopravního  značení,  což  je  druhá  nezbytná  podmínka  pro  zpoplatnění 
konkrétní  pozemní  komunikace  ve  smyslu  zákona  č.  13/1997  Sb.,  o  pozemních 
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále také „Zákon 13/1997 Sb“). 
Pro  zpracování  a  schválení  návrhu  novely  Vyhlášky  435/2012  Sb.  však  bude  též  nezbytné 
schválení  novely  Zákona  13/1997  Sb.,  která  již  byla  schválena  Poslaneckou  sněmovnou 
Parlamentu  České  republiky  a  v červnu  tohoto  roku  bude  předmětnou  novelu  projednávat 
Senát Parlamentu České republiky. V této souvislosti upozorňujeme též na navrženou změnu 
kategorizace  pozemních  komunikací,  která  ruší  pojem  rychlostních  silnic  a  převádí  je  do 
kategorie  dálnic.  S tím  také  souvisí  změna  označení  pozemních  komunikací,  např. 
z dosavadní rychlostní silnice R10 bude dálnici D10 apod. 
 
 
 
 

 
Konkrétně  jsou  navrženy  k vyjmutí  tyto  úseky  (viz  Obrázek  č.  1  –  Zobrazení  vyjmutí 
vybraných úseků dálnic a rychlostních silnic z časového zpoplatnění): 
  dálnice D1 Kývalka  –  Brno, Brno – Holubice (exit 182  – 210), peáž se silnicemi  I. 
třídy č. 23 a 50, celkové délka úseku 28 km; 
  dálnice  D3  Mezno  –  Čekanice  (exit  76  –  79),  peáž  se  silnicí  I.  třídy  č.  19,  celková 
délka úseku 3 km; 
  rychlostní silnice R6 Jesenice – Cheb, sever (exit 162 – 169), peáž se silnicí I. třídy č. 
21, celková délka úseku 7 km a 
  rychlostní  silnice  R10  Mladá  Boleslav,  Bezděčín  –  Mladá  Boleslav  (exit  39  –  46), 
peáž se silnicemi I. třídy č. 38 a 16, celková délka úseku 7 km. 
Celkově se jedná o 45 km z celkových cca 1 172 km, tj. 3,8 %. Důvodem pro vyjmutí výše 
uvedených  úseků  dálnic  a  rychlostních  silnice  je  přímý  souběh  (tzv.  peáž)  dálnice  nebo 
rychlostní  silnice  se  silnicemi  I.  třídy,  jejichž  užití  vozidly  s hmotností  do  3,5  t  nepodléhá 
povinnosti  uhradit  časový  poplatek.  Jedná  se  tedy  o  minimální  podíl  zpoplatněných 
pozemních  komunikací  s malým  dopadem  do  ekonomických  výsledků  pro  rok  2015,  které 
však  nelze  přesněji  predikovat  pro  další  roky.  V roce  2014  bylo  vybráno  na  časových 
poplatcích celkem 4,16 mld. Kč, z toho 73,4 % (3,05 mld. Kč) činily tržby z ročních poplatků. 
Do dubna tohoto roku bylo již prodáno téměř 97 % ročních kupónů oproti roku 2014, mírně 
vyšší  prodeje  jsou  i  u  měsíčních  a  10-ti  denních  kupónů.  Lze  tak  předpokládat,  že 
ekonomický  dopad  bude  v letošním  roce  minimální  (ne-li  nulový  vzhledem  k rostoucím 
počtům  prodaných  kupónů),  pakliže  dojde  k vyjmutí  výše  uvedených  úseků  ze  seznamu 
pozemích  komunikací,  jejichž  užití  podléhá  povinnosti  uhradit  časový  poplatek,  ještě 
v průběhu  roku  2015.  Pokud  se  jedná  o  dopad  pro  rok  2016  a  další,  nelze  předpokládat 
výrazný  propad  tržeb,  neboť  se  předpokládá,  že  tyto  úseky  využijí  noví  uživatelé,  kteří 
doposud dálniční kupóny kvůli zpoplatnění těchto úseků nepořizovali. 
Na druhou stranu však lze předpokládat tlak dalších měst a obcí s žádostmi o výjimky, které 
již nyní musí Ministerstvo dopravy řešit. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
Obrázek č. 1 – Zobrazení vyjmutí vybraných úseků dálnic a rychlostních silnic z časového zpoplatnění