I.
Informace pro vládu o vyjmutí vybraných úseků dálnic a rychlostních silnic
z časového zpoplatnění
Ministerstvo dopravy prosazuje dlouhodobě koncepci rušení výjimek ze seznamu pozemních
komunikací, jejichž užití podléhá povinnosti uhradit časový poplatek, a to z důvodu rovného
přístupu, na což dříve také poukazovaly mnohé kraje. Výjimky se proto ponechávají v případě
velmi krátkých úseků, zejména neexistuje-li jejich přímé napojení na dálniční síť.
Seznam zpoplatněných úseků pozemních komunikací pro vozidla s hmotností do 3,5 t stanoví
příloha č. 2 vyhlášky č. 435/2012 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných
časovým poplatkem (dále také „Vyhlášky 435/2012 Sb.“).
Ministerstvo dopravy v souladu se snahou sjednotit podmínky časového zpoplatnění
specifikovalo 4 úseky, kde se dálnice nebo rychlostní silnice prolíná se silnicemi I. třídy, které
však časovému zpoplatnění nepodléhají. Ministerstvo dopravy tak navrhuje vyjmutí těchto 4
úseků ze seznamu pozemních komunikací, jejichž užití podléhá povinnosti uhradit časový
poplatek. Tento návrh se týká zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací vozidly
s hmotností do 3,5 t, nikoliv vozidly nad 3,5 t, která jsou výkonově zpoplatněna v rámci
Systému elektronického mýta.
Návrh novely Vyhlášky 435/2012 Sb. je již v textové verzi připraven a její zaslání do
meziresortního připomínkového řízení se předpokládá v červenci tohoto roku, neboť
Vyhláška 435/2012 Sb. též ve své textové části ale také v příloze č. 1 stanoví popis a vzory
dálničních kupónů emise 2016. Jelikož se pro dálniční kupóny emise 2016 připravuje nový
vzor, budou konečné technické podklady k dispozici až v polovině června tohoto roku. Teprve
poté bude možné zapracovat do návrhu novely Vyhlášky 435/2012 Sb. popis nových vzorů
dálničních kupónů emise 2016 včetně jejich vzoru.
Změny v rozsahu zpoplatněných pozemních komunikací se dosud vyhlašovaly vždy
s účinností od 1. ledna, a to vždy s určitým předstihem pro možnost přípravy a zabezpečení
nutných úprav dopravního značení, což je druhá nezbytná podmínka pro zpoplatnění
konkrétní pozemní komunikace ve smyslu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních
komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále také „Zákon 13/1997 Sb“).
Pro zpracování a schválení návrhu novely Vyhlášky 435/2012 Sb. však bude též nezbytné
schválení novely Zákona 13/1997 Sb., která již byla schválena Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu České republiky a v červnu tohoto roku bude předmětnou novelu projednávat
Senát Parlamentu České republiky. V této souvislosti upozorňujeme též na navrženou změnu
kategorizace pozemních komunikací, která ruší pojem rychlostních silnic a převádí je do
kategorie dálnic. S tím také souvisí změna označení pozemních komunikací, např.
z dosavadní rychlostní silnice R10 bude dálnici D10 apod.
Konkrétně jsou navrženy k vyjmutí tyto úseky (viz Obrázek č. 1 – Zobrazení vyjmutí
vybraných úseků dálnic a rychlostních silnic z časového zpoplatnění):
dálnice D1 Kývalka – Brno, Brno – Holubice (exit 182 – 210), peáž se silnicemi I.
třídy č. 23 a 50, celkové délka úseku 28 km;
dálnice D3 Mezno – Čekanice (exit 76 – 79), peáž se silnicí I. třídy č. 19, celková
délka úseku 3 km;
rychlostní silnice R6 Jesenice – Cheb, sever (exit 162 – 169), peáž se silnicí I. třídy č.
21, celková délka úseku 7 km a
rychlostní silnice R10 Mladá Boleslav, Bezděčín – Mladá Boleslav (exit 39 – 46),
peáž se silnicemi I. třídy č. 38 a 16, celková délka úseku 7 km.
Celkově se jedná o 45 km z celkových cca 1 172 km, tj. 3,8 %. Důvodem pro vyjmutí výše
uvedených úseků dálnic a rychlostních silnice je přímý souběh (tzv. peáž) dálnice nebo
rychlostní silnice se silnicemi I. třídy, jejichž užití vozidly s hmotností do 3,5 t nepodléhá
povinnosti uhradit časový poplatek. Jedná se tedy o minimální podíl zpoplatněných
pozemních komunikací s malým dopadem do ekonomických výsledků pro rok 2015, které
však nelze přesněji predikovat pro další roky. V roce 2014 bylo vybráno na časových
poplatcích celkem 4,16 mld. Kč, z toho 73,4 % (3,05 mld. Kč) činily tržby z ročních poplatků.
Do dubna tohoto roku bylo již prodáno téměř 97 % ročních kupónů oproti roku 2014, mírně
vyšší prodeje jsou i u měsíčních a 10-ti denních kupónů. Lze tak předpokládat, že
ekonomický dopad bude v letošním roce minimální (ne-li nulový vzhledem k rostoucím
počtům prodaných kupónů), pakliže dojde k vyjmutí výše uvedených úseků ze seznamu
pozemích komunikací, jejichž užití podléhá povinnosti uhradit časový poplatek, ještě
v průběhu roku 2015. Pokud se jedná o dopad pro rok 2016 a další, nelze předpokládat
výrazný propad tržeb, neboť se předpokládá, že tyto úseky využijí noví uživatelé, kteří
doposud dálniční kupóny kvůli zpoplatnění těchto úseků nepořizovali.
Na druhou stranu však lze předpokládat tlak dalších měst a obcí s žádostmi o výjimky, které
již nyní musí Ministerstvo dopravy řešit.
Obrázek č. 1 – Zobrazení vyjmutí vybraných úseků dálnic a rychlostních silnic z časového zpoplatnění