Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Odůvodnění veřejné zakázky D1 modernizace - úsek 06, EXIT 49 Psáře - EXIT 56 Soutice'.

 
III. 
 
 
 
 
 
 
 
Odůvodnění veřejné zakázky D1 modernizace - úsek 22, 
EXIT 162 Velká Bíteš - EXIT 168 Devět Křížů 
 
 
 

 
D1 modernizace-úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš - EXIT 168 Devět Křížů 
 
Název veřejné zakázky: 
D1 modernizace - úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš 
– EXIT 168 Devět Křížů 
Druh zadávacího řízení: 
Otevřené řízení 
ISPROFOND: 
5611550003 
Předpokládaná hodnota zakázky: 
650 600 000,- Kč bez DPH 
Staničení:  
D1 km 162,750-168,170 
Zdroj financování veřejné zakázky: 
Zakázka je financována z prostředků SFDI. 
Současně lze předpokládat, že stavba bude 
spolufinancována z prostředků EU v rámci 
Operačního programu Doprava. 
 
 
1)  Popis zakázky: 
 
Stávající povrch vozovky dálnice D1 v daném úseku je na konci životnosti a i po lokálních 
opravách vykazuje značné množství poruch. Vyskytují se mapové trhlinky, trhliny podélné, příčné 
i nepravidelné,  koroze  a  rozpad  povrchu,  ohlazení  povrchu,  výmoly  a  částečně  i  podélné  koleje 
v pravém pruhu. Proto bylo rozhodnuto o její celkové modernizaci. 
Současně  s  modernizací  vozovky  bude  provedena  úprava  kategorie  dle  současně  platné 
ČSN 73  6101,  tj.  úprava  z  původní  kategorie  D26,5  na  kategorii  D28.  Šířka  zpevnění  každého 
jízdního pásu v základním příčném uspořádání v tomto případě činí 11,5 m v trase a 12,5 m mezi 
svodidly  na  mostech.  Toto  uspořádání  umožní  provizorní  vedení  dopravy  po  polovině  dálnice 
ve čtyřpruhovém režimu (2 jízdní pruhy pro každý směr jízdy) např. při opravách. 
Součástí  stavby  je  i  úprava  příčných  sklonů  vozovky,  doplnění  případně  prodloužení  nebo 
rozšíření přídavných pruhů (vše dle platných ČSN), dále modernizace dálničních mostů a nadjezdů, 
modernizace odvodnění a vybavení dálnice, sanace skalních zářezů a vegetační úpravy. 
 
 
2/7 

 
2)  Odůvodnění účelnosti zakázky: 
 
Odůvodnění účelnosti 
a)  Zajištěním  –  provedením  VZ  dojde  k naplnění  potřeby 
veřejné zakázky 
zlepšení plynulosti a bezpečnosti dopravy v daném regionu, 
obsahující alespoň 
snížení  nehodovosti  a  snížení  hlukové  zátěže  v obytné 
a) popis potřeb, které mají 
zástavbě, na které se VZ vztahuje.   
být splněním veřejné 
b) Popis předmětu zakázky je uveden v bodě 1) výše. 
zakázky naplněny, 
c)  Realizace  VZ  v  plné  míře  naplní  potřeby  zadavatele 
b) popis předmětu veřejné 
související s výkonem činnosti zadavatele, a to zabezpečení 
zakázky, 
výstavby a modernizace silnic a dálnic. 
c) popis vzájemného 
d) Předpokládaný termín splnění veřejné zakázky je 16 měsíců 
vztahu předmětu veřejné 
vč. zimní technologické přestávky od data zahájení prací. 
zakázky a potřeb 
zadavatele, 
d) předpokládaný termín 
splnění veřejné zakázky. 
Popis rizik souvisejících 
Nerealizací,  resp.  prodlením  s  plněním  VZ  by  mohlo  dojít 
s plněním veřejné 
k ohrožení  majetku  ve  vlastnictví  státu,  ke  kterému  veřejný 
zakázky, která zadavatel 
zadavatel  vykonává  jemu  příslušná  delegovaná  práva;  snížení 
zohlednil při stanovení 
kvality plnění VZ by mohlo mít za následek nutné další finanční 
zadávacích podmínek. 
výdaje  z  prostředků  státního  rozpočtu  či  z  jiných  zadavateli 
poskytnutých  finančních  zdrojů,  příp.  až  překročení  tohoto 
rámce. 
Nejvýznamnější  rizika  související  s  plněním  veřejné  zakázky 
představují: 
  překročení smluvní ceny; 
  nedodržení termínu realizace; 
  nesplnění kvalitativních požadavků díla. 
 
Součástí zadávacích podmínek jsou Obchodní podmínky staveb 
pozemních  komunikací  založené  na  smluvních  podmínkách 
FIDIC,  projektová  dokumentace,  technické  podmínky  a  soupis 
prací zpracované podle resortních předpisů MD ČR a navazující 
legislativy.  Vymezení  předmětu  díla  po  technické  stránce 
v podrobnostech  nezbytných  pro  podání  nabídky  a  následnou 
realizaci  zakázky  se  současným  nastavením  smluvních 
podmínek tak, aby jednoznačně upravovaly práva a povinnosti 
smluvních stran po dobu realizace zakázky a záručních dob díla 
umožní  zadavateli  minimalizovat  dopady  zmíněných  rizik. 
V případě, že v průběhu realizace zakázky nastanou skutečnosti 
mající  vliv  na  cenu,  termíny  a  kvalitu  předmětu  zakázky,  jsou 
nastaveny mechanizmy umožňující řešení vzniklé situace. 
Výše  popsaná  a  další  rizika,  jejich  rozdělení  mezi  zadavatele 
(objednatele)  a  dodavatele,  způsob  řešení  v  případě  vzniku 
skutečných  z  těchto  rizik  vyplývajících,  jsou  určena  zejména 
v obchodních podmínkách veřejné zakázky. 
Případně další informace 
Realizací  stavby  dojde  k řadě  pozitivních  vlivů  v zájmové 
odůvodňující účelnost 
oblasti,  dojde  ke  zlepšení  plynulosti  a  bezpečnosti  dopravy 
veřejné zakázky. 
v daném regionu, snížení nehodovosti, zlepšení vlivu na životní 
(nepovinný údaj) 
prostředí, snížení hlukové zátěže. 
 
 
3/7 

 
3)  Odůvodnění přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady: 
 
Odůvodnění přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady pro plnění 
veřejné zakázky na stavební práce 
ve vztahu k předmětu veřejné zakázky a k rizikům souvisejícím s plněním veřejné zakázky 
Odůvodnění přiměřenosti 
Tímto  požadavkem  zadavatel  přiměřeným  způsobem 
požadavku na předložení 
zajišťuje,  aby  stavební  práce,  jejichž  provádění  je 
seznamu stavebních prací. 
předmětem  VZ,  bude  zajišťovat  dodavatel  (zhotovitel) 
s odpovídající 
dostatečnou 
personální 
technickou 
kapacitou  pro  provádění  staveb  s  přihlédnutím  zejména 
na dopravní  stavby  a  stavby  pozemních  komunikací. 
Hodnota finančních a technických parametrů nepřekračuje 
50%  předpokládané  hodnoty  zakázky  nebo  jejich  dílčích 
částí. 
Odůvodnění přiměřenosti 
Zadavatel požaduje osvědčení o odborné kvalifikaci delší 
požadavku na předložení 
než  5  let  dodavatele  nebo  vedoucích  zaměstnanců 
osvědčení o vzdělání a odborné 
dodavatele  nebo  osob  v obdobném  postavení  a  osob 
kvalifikaci dodavatele nebo 
odpovědných  za  vedení  realizace  příslušných  stavebních 
vedoucích zaměstnanců 
prací (§ 3 odst. 3 písm. c) vyhlášky). Tímto požadavkem 
dodavatele nebo osob 
zadavatel  se  snaží  zajistit,  aby  uchazeč,  resp.  následně 
v obdobném postavení a osob 
dodavatel  (zhotovitel),  který  bude  realizovat  VZ,  měl 
odpovědných za vedení 
přiměřeně  dostatečnou  a  odpovídající  odbornou 
realizace stavebních prací. 
personální  kapacitu  (zejm.  ve  vedoucích  funkcích)  se 
zkušeností  při  provádění,  vedení  a  realizaci  stavebních 
prací 
 
Zadavatel  v  zadávací  dokumentaci  v  rámci  vymezení 
Odůvodnění požadavku 
jiných  zadávacích  podmínek,  stanovil  požadavky 
na předložení přehledu 
zadavatele  na  předložení  určitých  dokumentů  v  nabídce. 
průměrného ročního počtu 
Součástí  těchto  dokumentů  jsou  všeobecné  informace 
zaměstnanců dodavatele 
o dodavateli  včetně  jeho  organizační  a  zaměstnanecké 
či jiných osob podílejících se 
struktury.  Předložení  těchto  informací  je  požadováno 
na plnění zakázek podobného 
ve formě 
formuláře,  který  je  součástí  zadávací 
charakteru a počtu vedoucích 
dokumentace a mimo jiné je v něm požadováno doložení 
zaměstnanců dodavatele nebo 
informace  o  průměrném  ročním  počtu  osob  v  pracovním 
osob v obdobném postavení. 
nebo obdobném poměru za poslední 3 roky v kategoriích 
management a ostatní vedoucí pracovníci, administrativní 
pracovníci  a  techničtí  pracovníci.  Doložení  požadované 
informace  slouží  pro  získání  všeobecných  informací 
zadavatele,  ale  nemá  vliv  na  posouzení  a  hodnocení 
nabídek 
 
 
4)  Odůvodnění vymezení obchodních podmínek veřejné zakázky: 
Jedná se o zakázku na stavební práce, jejíž dokumentaci, zpracovanou v rozsahu stanoveném 
vyhláškou  č.  230/2012  Sb.,  kterou  se  stanoví  podrobnosti  vymezení  předmětu  veřejné  zakázky 
na stavební  práce  a  rozsah  soupisu  stavebních  prací,  dodávek  a  služeb  s  výkazem  výměr, 
v podrobnosti  pro  zadávání  stavby  se  soupisem  stavebních  prací,  dodávek  a  služeb  s  výkazem 
výměr, zabezpečuje veřejný zadavatel, tj. ŘSD ČR. Součástí zadávacích podmínek jsou Obchodní 
podmínky  staveb  pozemních  komunikací  založené  na  smluvních  podmínkách  FIDIC,  projektová 
dokumentace pro provedení stavby, technické podmínky a soupis prací zpracované podle resortních 
předpisů MD ČR a navazující legislativy.  
4/7 

 
Obchodní  podmínky  staveb  pozemních  komunikací  jsou  vypracovány  na  základě  publikace 
FIDIC  (Mezinárodní  federace  konzultačních  inženýrů)  „Conditions  of  Contract  for  Construction 
for Building  and  Engineering  Works  designed  by  the  Employer“  –  First  edition  1999,  The  Red 
Book.  Jak  je  patrné  z  názvu,  tyto  Obchodní  podmínky  jsou  použitelné  a  na  současném  světovém 
stavebním  trhu  běžně  používané  pro  zakázky  na  stavební  a  inženýrské  práce,  jejichž  projektovou 
dokumentaci zajišťuje objednatel. Podle obvyklých zásad pro tento typ zakázek zhotovitel staví dílo 
v  souladu  s  dokumentací  stavby,  kterou  poskytne  objednatel.  V  případě  staveb  pozemních 
komunikací,  jejichž  zadavatelem  je  ŘSD  ČR,  se  jedná  o  projektovou  dokumentaci  pro  provedení 
stavby  (PDPS),  která  je  součástí  zadávací  dokumentace.  Obchodní  podmínky  se  skládají  ze  dvou 
částí,  části  Všeobecné  obchodní  podmínky,  která  je  překladem  „General  Conditions“  publikace 
FIDIC  Red  Book  a  Zvláštních  obchodních  podmínek,  kterými  se  upravují  Všeobecné  obchodní 
podmínky  pro  potřeby  použití  v  podmínkách  ŘSD  ČR,  s  případnou  další  úpravou  pro  konkrétní 
stavbu. Všeobecné obchodní podmínky a Zvláštní obchodní podmínky konkrétní stavby tvoří spolu 
Obchodní podmínky, které jsou součástí obsahu Smlouvy o dílo ve smyslu zákona č. 89/2012 Sb., 
občanský  zákoník,  (§ 2586  a  následující),  jimiž  se  řídí  práva  a  povinnosti  smluvních  stran 
pro příslušnou  zakázku.  Všeobecné  a Zvláštní  obchodní  podmínky  jsou  propojeny  stejným 
označením  (číslováním)  odpovídajících  článků  a  odstavců.  Součástí  Obchodních  podmínek  jsou 
formuláře Dopisu nabídky, Přílohy k nabídce a Souhrnu smluvních dohod. Jedná se o dokumenty, 
které  jsou  předepsané  zadavatelem,  vyplněné  vítězným  uchazečem  a  podepsané  stávají  součástí 
obsahu  Smlouvy  o  dílo.  Příloha  k nabídce  obsahuje  základní  údaje,  na  které  odkazují  Obchodní 
podmínky a které až na výjimky předepisuje zadavatel. Příloha k nabídce je, obdobně jako Zvláštní 
obchodní podmínky, připravit pro každou konkrétní stavbu.  
FIDIC  Red  Book  je  založen  na  tradičním  rozložení  rizik  a  odpovědnosti  při  realizaci 
stavebních zakázek, kdy dodavatel provádí stavební práce podle projektové dokumentace zajištěné 
ze  strany  investora  a  není  tedy  v zásadě  odpovědný  za  kvalitu  projektové  přípravy  stavby,  pouze 
za její  realizaci,  i  když  je  třeba  dodat,  že  tyto  vzorové  smluvní  podmínky  nevylučují,  ba  naopak 
výslovně umožňují přenést jistou omezenou část projektových prací na dodavatele.  Toto rozložení 
odpovědností  se  pak  promítá  i  do  uplatněné  konstrukce  vymezení  ceny  díla,  která  je  v případě 
FIDIC  Red  Book  založena  na  principu  jednotkových  cen  (angl.  measurement  basis),  kdy  cena, 
kterou investor akceptuje v okamžiku přijetí nabídky dodavatele (tj. na začátku jejich spolupráce), 
není pevnou a konečnou cenou díla, nýbrž pouze předpokladem založeným na odhadu potřebného 
rozsahu  stavebních  prací,  vyplývajícího  z projektové  dokumentace  předložené  investorem 
a dodavatel  je  následně  odměňován  za  svá  plnění  na  základě  skutečného  rozsahu  vykonaných 
stavebních prací při realizaci stavby. 
Výše popsané Obchodní podmínky a jejich součásti obsahují úpravu podstatných náležitostí 
obchodních  podmínek,  které  je  veřejný  zadavatel  povinen  stanovit  v  zadávací  dokumentaci 
veřejných  zakázek  na  stavební  práce  ve  smyslu  vyhlášky  č.  231/2012  Sb.,  kterou  se  stanoví 
obchodní podmínky pro veřejné zakázky na stavební práce.  
Vzhledem  k  tomu,  že  výstavba  liniové  stavby  pozemní  komunikace  představuje  technicky 
složitou  zakázku  s  několikaletou  lhůtou  plnění  s  mnoha  více  či  méně  předvídatelnými  aspekty 
vyžadujícími  nastavení  práv  a povinností  smluvních  stran  po  dobu  realizace  zakázky  a  běhu 
záručních dob díla včetně postupů pro jejich řešení, obsahují Obchodní podmínky i další obchodní 
podmínky  nastavené  přiměřeně  k  předmětu  plnění  a  podmínkám  vyhlášky  č.  231/2012  Sb., 
(např. způsob  měření  a  oceňování  prací,  způsob  provádění  změn  a  úprav  v  průběhu  realizace, 
nastavení  plateb,  možnosti  odstoupení  od  smlouvy,  přerušení  prací,  definice  a  rozdělení  rizika 
a odpovědnosti,  pojištění,  řešení  nároků  a  sporů  atd.).  V  případě,  že  v  průběhu  realizace  zakázky 
nastanou  skutečnosti  mající  vliv  na  cenu,  termíny  a  kvalitu  předmětu  zakázky,  nastavené 
mechanizmy umožňují řešení vzniklé situace. 
Práce budou hrazeny na základě dílčí fakturace (s náležitostmi daňového dokladu) skutečně 
provedených  a  odsouhlasených  prací,  a  to  způsobem  a  v termínech  stanovených  v zadávací 
dokumentaci. 
5/7 

 
Splatnost  platebních  dokladů  je  stanovena  ve  Všeobecných  obchodních  podmínkách  staveb 
pozemních komunikací ve znění Zvláštních obchodních podmínek. 
Veškeré případné vícepráce budou zadávány striktně podle zákona o veřejných zakázkách. 
Zakázka  je  financována  z prostředků  SFDI.  Současně  lze  předpokládat,  že  stavba  bude 
spolufinancována  z  prostředků  EU  v  rámci  Operačního  programu  Doprava.  S  ohledem  na  délku 
realizace je uvažováno spolufinancování z OPD.  
 
 
5)  Odůvodnění vymezení technických podmínek veřejné zakázky: 
Zadavatel  nemá  žádné  požadavky  nad  rámec  technických  charakteristik,  popisů  a  podmínek 
provádění  stavebních  prací  uvedených  v  zadávací  dokumentaci  podle  §  44  odst.  4  zákona 
o veřejných zakázkách. 
 
 
6)  Odůvodnění stanovení základních a dílčích hodnotících kritérií a způsobu hodnocení nabídek: 
Veřejná  zakázka  bude  zadána  v otevřeném  řízení  postupem  dle  zákona  č. 137/2006  Sb., 
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. 
Základním hodnotícím kritériem pro zadání této veřejné zakázky je v souladu s § 78 odst. 1 
zákona  ekonomická  výhodnost  nabídky.  Ekonomická  výhodnost  nabídky  se  bude  hodnotit 
ve vztahu k následujícím dílčím hodnotícím kritériím a vahám, které představují podíl jednotlivých 
dílčích hodnotících kritérií na celkovém hodnocení: 
Hodnotící kritérium  
Váha kritéria v celkovém hodnocení 
Nabídková cena stavby v Kč bez DPH 
90% 
Délka záruční doby 
10% 
Nejvýhodnější  nabídce  (nabídce  obsahující  nejnižší  nabídkovou  cenu)  v  rámci  dílčího 
hodnotícího  kritéria  „Nabídková  cena  stavby  bez  DPH“,  bude  přiděleno  100  bodů.  Ostatním 
nabídkám  bude  přidělena  bodová  hodnota  stanovená  násobkem  čísla  100  a poměru  hodnoty 
nejvýhodnější nabídky k hodnocené nabídce. 
Dílčí kritérium Délka záruční doby bylo zadavatelem stanoveno z důvodu toho, že v případě 
staveb  pozemních  komunikací  se  jedná  konstrukce,  jejichž  doba  životnosti  se  obvykle  počítá 
v desítkách let. Některé vady díla nemusí být identifikovány v okamžiku  převzetí stavby a můžou 
objevit až po relativně dlouhé době. Dodavatelem nabídnutá delší záruční doba proto pro zadavatele 
představuje jistý ekonomický přínos v podobě efektivnějšího výkonu majetkové správy v případech, 
kdy k závadám dojde. 
Záruční  doba  požadovaná  zadavatelem,  případně  prodloužená  dodavatelem,  je  součástí 
smluvních podmínek stavby. 
Předmětem  hodnocení  dílčího  hodnotícího  kritéria  „Délka  záruční  doby“  bude  časový  úsek 
v měsících,  o  který  uchazečem  nabídnutá  jednotná  délka  záruční  doby  pro  všechny  objekty,  které 
jsou předmětem hodnocení v rámci tohoto dílčího hodnotícího kritéria, překračuje minimální délku 
záruční  doby  pro  tyto  objekty  požadovanou  zadavatelem,  která  činí  60  měsíců.  Nabídnutá  délka 
záruční  doby  musí  činit  minimálně  60  měsíců  či  více.  Každé  nabídce  v  rámci  tohoto  dílčího 
hodnotícího  kritéria  bude  přidělena  bodová  hodnota  stanovená  násobkem  čísla  100  a  poměru  (i) 
počtu  měsíců,  o  který  uchazečem  nabídnutá  záruční  doba  překračuje  minimální  záruční  dobu 
60 měsíců a (ii) čísla 60 (tj. rozdílu mezi minimálním a maximálním počtem měsíců). Pokud délka 
záruční  doby  nabídnutá  uchazečem  bude  činit  60  měsíců,  bude  nabídka  uchazeče  v  rámci 
příslušného  dílčího  hodnotícího  kritéria  hodnocena  0  body.  Pokud  délka  záruční  doby  nabídnutá 
uchazečem  bude  činit  120  a  více  měsíců,  obdrží  nabídka  uchazeče  v  rámci  příslušného  dílčího 
hodnotícího kritéria 100 bodů. 
6/7 

 
Bodové  hodnoty  nabídek  v  rámci  jednotlivých  dílčích  hodnotících  kritérií  budou  násobeny 
jejich  příslušnými  vahami  dle  shora  uvedené  tabulky  a  výsledky  budou  zaokrouhleny  na  dvě 
desetinná místa. Následným součtem těchto zaokrouhlených hodnot bude zjištěna bodová hodnota 
představující  celkové  hodnocení  nabídky.  Na  tomto  základě  stanoví  hodnotící  komise  pořadí 
nabídek. 
 
 
7)  Odůvodnění stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky: 
 
Hodnota 
Odůvodnění  
 
Předpokládaná  hodnota  veřejné  zakázky  byla  stanovena 
650 600 000,- Kč bez DPH 
s ohledem  na  předmět  veřejné  zakázky  popsaný  výše. 
Stanovení  předpokládané  hodnoty  veřejné  zakázky  bylo 
provedeno na základě projektové dokumentace ve stupni 
DSP  (projektová  dokumentace  pro  stavební  povolení) 
s využitím 
rozpracované 
projektové 
dokumentace 
pro provádění stavby (PDPS) zpracované podle resortních 
předpisů MD ČR. Projektová dokumentace byla oceněna 
prostřednictvím  datových  základen  DSP  schválených 
MD,  vzorce  výpočtu  DIO  a  sanací  pro  PDPS s využitím 
vzoru soupisu prací zpracovaného dle Oborového třídníku 
stavebních  konstrukcí  a  prací  staveb  pozemních 
komunikací 
OTSKP-SPK. 
Hodnota 
stavebních 
nákladů byla  stanovena  s využitím  datových  základen 
DSP,  výpočtu  výši  stavebních  nákladů  DIO  a  sanací 
a expertního  třídníku  schváleného  rozhodnutím  MD  ČR 
č.j.:  21/2014-910-IZD/1  ze  dne  28.  1.  2014.  Stanovení 
předpokládané  hodnoty  veřejné  zakázky  bylo  provedeno 
externím zpracovatelem projektové dokumentace. 
 
7/7