III.
Odůvodnění veřejné zakázky D1 modernizace - úsek 22,
EXIT 162 Velká Bíteš - EXIT 168 Devět Křížů
D1 modernizace-úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš - EXIT 168 Devět Křížů
Název veřejné zakázky:
D1 modernizace - úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš
– EXIT 168 Devět Křížů
Druh zadávacího řízení:
Otevřené řízení
ISPROFOND:
5611550003
Předpokládaná hodnota zakázky:
650 600 000,- Kč bez DPH
Staničení:
D1 km 162,750-168,170
Zdroj financování veřejné zakázky:
Zakázka je financována z prostředků SFDI.
Současně lze předpokládat, že stavba bude
spolufinancována z prostředků EU v rámci
Operačního programu Doprava.
1) Popis zakázky:
Stávající povrch vozovky dálnice D1 v daném úseku je na konci životnosti a i po lokálních
opravách vykazuje značné množství poruch. Vyskytují se mapové trhlinky, trhliny podélné, příčné
i nepravidelné, koroze a rozpad povrchu, ohlazení povrchu, výmoly a částečně i podélné koleje
v pravém pruhu. Proto bylo rozhodnuto o její celkové modernizaci.
Současně s modernizací vozovky bude provedena úprava kategorie dle současně platné
ČSN 73 6101, tj. úprava z původní kategorie D26,5 na kategorii D28. Šířka zpevnění každého
jízdního pásu v základním příčném uspořádání v tomto případě činí 11,5 m v trase a 12,5 m mezi
svodidly na mostech. Toto uspořádání umožní provizorní vedení dopravy po polovině dálnice
ve čtyřpruhovém režimu (2 jízdní pruhy pro každý směr jízdy) např. při opravách.
Součástí stavby je i úprava příčných sklonů vozovky, doplnění případně prodloužení nebo
rozšíření přídavných pruhů (vše dle platných ČSN), dále modernizace dálničních mostů a nadjezdů,
modernizace odvodnění a vybavení dálnice, sanace skalních zářezů a vegetační úpravy.
2/7
2) Odůvodnění účelnosti zakázky:
Odůvodnění účelnosti
a) Zajištěním – provedením VZ dojde k naplnění potřeby
veřejné zakázky
zlepšení plynulosti a bezpečnosti dopravy v daném regionu,
obsahující alespoň
snížení nehodovosti a snížení hlukové zátěže v obytné
a) popis potřeb, které mají
zástavbě, na které se VZ vztahuje.
být splněním veřejné
b) Popis předmětu zakázky je uveden v bodě 1) výše.
zakázky naplněny,
c) Realizace VZ v plné míře naplní potřeby zadavatele
b) popis předmětu veřejné
související s výkonem činnosti zadavatele, a to zabezpečení
zakázky,
výstavby a modernizace silnic a dálnic.
c) popis vzájemného
d) Předpokládaný termín splnění veřejné zakázky je 16 měsíců
vztahu předmětu veřejné
vč. zimní technologické přestávky od data zahájení prací.
zakázky a potřeb
zadavatele,
d) předpokládaný termín
splnění veřejné zakázky.
Popis rizik souvisejících
Nerealizací, resp. prodlením s plněním VZ by mohlo dojít
s plněním veřejné
k ohrožení majetku ve vlastnictví státu, ke kterému veřejný
zakázky, která zadavatel
zadavatel vykonává jemu příslušná delegovaná práva; snížení
zohlednil při stanovení
kvality plnění VZ by mohlo mít za následek nutné další finanční
zadávacích podmínek.
výdaje z prostředků státního rozpočtu či z jiných zadavateli
poskytnutých finančních zdrojů, příp. až překročení tohoto
rámce.
Nejvýznamnější rizika související s plněním veřejné zakázky
představují:
překročení smluvní ceny;
nedodržení termínu realizace;
nesplnění kvalitativních požadavků díla.
Součástí zadávacích podmínek jsou Obchodní podmínky staveb
pozemních komunikací založené na smluvních podmínkách
FIDIC, projektová dokumentace, technické podmínky a soupis
prací zpracované podle resortních předpisů MD ČR a navazující
legislativy. Vymezení předmětu díla po technické stránce
v podrobnostech nezbytných pro podání nabídky a následnou
realizaci zakázky se současným nastavením smluvních
podmínek tak, aby jednoznačně upravovaly práva a povinnosti
smluvních stran po dobu realizace zakázky a záručních dob díla
umožní zadavateli minimalizovat dopady zmíněných rizik.
V případě, že v průběhu realizace zakázky nastanou skutečnosti
mající vliv na cenu, termíny a kvalitu předmětu zakázky, jsou
nastaveny mechanizmy umožňující řešení vzniklé situace.
Výše popsaná a další rizika, jejich rozdělení mezi zadavatele
(objednatele) a dodavatele, způsob řešení v případě vzniku
skutečných z těchto rizik vyplývajících, jsou určena zejména
v obchodních podmínkách veřejné zakázky.
Případně další informace
Realizací stavby dojde k řadě pozitivních vlivů v zájmové
odůvodňující účelnost
oblasti, dojde ke zlepšení plynulosti a bezpečnosti dopravy
veřejné zakázky.
v daném regionu, snížení nehodovosti, zlepšení vlivu na životní
(nepovinný údaj)
prostředí, snížení hlukové zátěže.
3/7
3) Odůvodnění přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady:
Odůvodnění přiměřenosti požadavků na technické kvalifikační předpoklady pro plnění
veřejné zakázky na stavební práce
ve vztahu k předmětu veřejné zakázky a k rizikům souvisejícím s plněním veřejné zakázky
Odůvodnění přiměřenosti
Tímto požadavkem zadavatel přiměřeným způsobem
požadavku na předložení
zajišťuje, aby stavební práce, jejichž provádění je
seznamu stavebních prací.
předmětem VZ, bude zajišťovat dodavatel (zhotovitel)
s odpovídající
dostatečnou
personální
technickou
kapacitou pro provádění staveb s přihlédnutím zejména
na dopravní stavby a stavby pozemních komunikací.
Hodnota finančních a technických parametrů nepřekračuje
50% předpokládané hodnoty zakázky nebo jejich dílčích
částí.
Odůvodnění přiměřenosti
Zadavatel požaduje osvědčení o odborné kvalifikaci delší
požadavku na předložení
než 5 let dodavatele nebo vedoucích zaměstnanců
osvědčení o vzdělání a odborné
dodavatele nebo osob v obdobném postavení a osob
kvalifikaci dodavatele nebo
odpovědných za vedení realizace příslušných stavebních
vedoucích zaměstnanců
prací (§ 3 odst. 3 písm. c) vyhlášky). Tímto požadavkem
dodavatele nebo osob
zadavatel se snaží zajistit, aby uchazeč, resp. následně
v obdobném postavení a osob
dodavatel (zhotovitel), který bude realizovat VZ, měl
odpovědných za vedení
přiměřeně dostatečnou a odpovídající odbornou
realizace stavebních prací.
personální kapacitu (zejm. ve vedoucích funkcích) se
zkušeností při provádění, vedení a realizaci stavebních
prací
Zadavatel v zadávací dokumentaci v rámci vymezení
Odůvodnění požadavku
jiných zadávacích podmínek, stanovil požadavky
na předložení přehledu
zadavatele na předložení určitých dokumentů v nabídce.
průměrného ročního počtu
Součástí těchto dokumentů jsou všeobecné informace
zaměstnanců dodavatele
o dodavateli včetně jeho organizační a zaměstnanecké
či jiných osob podílejících se
struktury. Předložení těchto informací je požadováno
na plnění zakázek podobného
ve formě
formuláře, který je součástí zadávací
charakteru a počtu vedoucích
dokumentace a mimo jiné je v něm požadováno doložení
zaměstnanců dodavatele nebo
informace o průměrném ročním počtu osob v pracovním
osob v obdobném postavení.
nebo obdobném poměru za poslední 3 roky v kategoriích
management a ostatní vedoucí pracovníci, administrativní
pracovníci a techničtí pracovníci. Doložení požadované
informace slouží pro získání všeobecných informací
zadavatele, ale nemá vliv na posouzení a hodnocení
nabídek
4) Odůvodnění vymezení obchodních podmínek veřejné zakázky:
Jedná se o zakázku na stavební práce, jejíž dokumentaci, zpracovanou v rozsahu stanoveném
vyhláškou č.
230/2012 Sb., kterou se stanoví podrobnosti vymezení předmětu veřejné zakázky
na stavební práce a rozsah soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr,
v podrobnosti pro zadávání stavby se soupisem stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem
výměr, zabezpečuje veřejný zadavatel, tj. ŘSD ČR. Součástí zadávacích podmínek jsou Obchodní
podmínky staveb pozemních komunikací založené na smluvních podmínkách FIDIC, projektová
dokumentace pro provedení stavby, technické podmínky a soupis prací zpracované podle resortních
předpisů MD ČR a navazující legislativy.
4/7
Obchodní podmínky staveb pozemních komunikací jsou vypracovány na základě publikace
FIDIC (Mezinárodní federace konzultačních inženýrů) „Conditions of Contract for Construction
for Building and Engineering Works designed by the Employer“ – First edition 1999, The Red
Book. Jak je patrné z názvu, tyto Obchodní podmínky jsou použitelné a na současném světovém
stavebním trhu běžně používané pro zakázky na stavební a inženýrské práce, jejichž projektovou
dokumentaci zajišťuje objednatel. Podle obvyklých zásad pro tento typ zakázek zhotovitel staví dílo
v souladu s dokumentací stavby, kterou poskytne objednatel. V případě staveb pozemních
komunikací, jejichž zadavatelem je ŘSD ČR, se jedná o projektovou dokumentaci pro provedení
stavby (PDPS), která je součástí zadávací dokumentace. Obchodní podmínky se skládají ze dvou
částí, části Všeobecné obchodní podmínky, která je překladem „General Conditions“ publikace
FIDIC Red Book a Zvláštních obchodních podmínek, kterými se upravují Všeobecné obchodní
podmínky pro potřeby použití v podmínkách ŘSD ČR, s případnou další úpravou pro konkrétní
stavbu. Všeobecné obchodní podmínky a Zvláštní obchodní podmínky konkrétní stavby tvoří spolu
Obchodní podmínky, které jsou součástí obsahu Smlouvy o dílo ve smyslu zákona č. 89/2012 Sb.,
občanský zákoník, (§ 2586 a následující), jimiž se řídí práva a povinnosti smluvních stran
pro příslušnou zakázku. Všeobecné a Zvláštní obchodní podmínky jsou propojeny stejným
označením (číslováním) odpovídajících článků a odstavců. Součástí Obchodních podmínek jsou
formuláře Dopisu nabídky, Přílohy k nabídce a Souhrnu smluvních dohod. Jedná se o dokumenty,
které jsou předepsané zadavatelem, vyplněné vítězným uchazečem a podepsané stávají součástí
obsahu Smlouvy o dílo. Příloha k nabídce obsahuje základní údaje, na které odkazují Obchodní
podmínky a které až na výjimky předepisuje zadavatel. Příloha k nabídce je, obdobně jako Zvláštní
obchodní podmínky, připravit pro každou konkrétní stavbu.
FIDIC Red Book je založen na tradičním rozložení rizik a odpovědnosti při realizaci
stavebních zakázek, kdy dodavatel provádí stavební práce podle projektové dokumentace zajištěné
ze strany investora a není tedy v zásadě odpovědný za kvalitu projektové přípravy stavby, pouze
za její realizaci, i když je třeba dodat, že tyto vzorové smluvní podmínky nevylučují, ba naopak
výslovně umožňují přenést jistou omezenou část projektových prací na dodavatele. Toto rozložení
odpovědností se pak promítá i do uplatněné konstrukce vymezení ceny díla, která je v případě
FIDIC Red Book založena na principu jednotkových cen (angl. measurement basis), kdy cena,
kterou investor akceptuje v okamžiku přijetí nabídky dodavatele (tj. na začátku jejich spolupráce),
není pevnou a konečnou cenou díla, nýbrž pouze předpokladem založeným na odhadu potřebného
rozsahu stavebních prací, vyplývajícího z projektové dokumentace předložené investorem
a dodavatel je následně odměňován za svá plnění na základě skutečného rozsahu vykonaných
stavebních prací při realizaci stavby.
Výše popsané Obchodní podmínky a jejich součásti obsahují úpravu podstatných náležitostí
obchodních podmínek, které je veřejný zadavatel povinen stanovit v zadávací dokumentaci
veřejných zakázek na stavební práce ve smyslu vyhlášky č. 231/2012 Sb., kterou se stanoví
obchodní podmínky pro veřejné zakázky na stavební práce.
Vzhledem k tomu, že výstavba liniové stavby pozemní komunikace představuje technicky
složitou zakázku s několikaletou lhůtou plnění s mnoha více či méně předvídatelnými aspekty
vyžadujícími nastavení práv a povinností smluvních stran po dobu realizace zakázky a běhu
záručních dob díla včetně postupů pro jejich řešení, obsahují Obchodní podmínky i další obchodní
podmínky nastavené přiměřeně k předmětu plnění a podmínkám vyhlášky č. 231/2012 Sb.,
(např. způsob měření a oceňování prací, způsob provádění změn a úprav v průběhu realizace,
nastavení plateb, možnosti odstoupení od smlouvy, přerušení prací, definice a rozdělení rizika
a odpovědnosti, pojištění, řešení nároků a sporů atd.). V případě, že v průběhu realizace zakázky
nastanou skutečnosti mající vliv na cenu, termíny a kvalitu předmětu zakázky, nastavené
mechanizmy umožňují řešení vzniklé situace.
Práce budou hrazeny na základě dílčí fakturace (s náležitostmi daňového dokladu) skutečně
provedených a odsouhlasených prací, a to způsobem a v termínech stanovených v zadávací
dokumentaci.
5/7
Splatnost platebních dokladů je stanovena ve Všeobecných obchodních podmínkách staveb
pozemních komunikací ve znění Zvláštních obchodních podmínek.
Veškeré případné vícepráce budou zadávány striktně podle zákona o veřejných zakázkách.
Zakázka je financována z prostředků SFDI. Současně lze předpokládat, že stavba bude
spolufinancována z prostředků EU v rámci Operačního programu Doprava. S ohledem na délku
realizace je uvažováno spolufinancování z OPD.
5) Odůvodnění vymezení technických podmínek veřejné zakázky:
Zadavatel nemá žádné požadavky nad rámec technických charakteristik, popisů a podmínek
provádění stavebních prací uvedených v zadávací dokumentaci podle § 44 odst. 4 zákona
o veřejných zakázkách.
6) Odůvodnění stanovení základních a dílčích hodnotících kritérií a způsobu hodnocení nabídek:
Veřejná zakázka bude zadána v otevřeném řízení postupem dle zákona č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů.
Základním hodnotícím kritériem pro zadání této veřejné zakázky je v souladu s § 78 odst. 1
zákona ekonomická výhodnost nabídky. Ekonomická výhodnost nabídky se bude hodnotit
ve vztahu k následujícím dílčím hodnotícím kritériím a vahám, které představují podíl jednotlivých
dílčích hodnotících kritérií na celkovém hodnocení:
Hodnotící kritérium
Váha kritéria v celkovém hodnocení
Nabídková cena stavby v Kč bez DPH
90%
Délka záruční doby
10%
Nejvýhodnější nabídce (nabídce obsahující nejnižší nabídkovou cenu) v rámci dílčího
hodnotícího kritéria „Nabídková cena stavby bez DPH“, bude přiděleno 100 bodů. Ostatním
nabídkám bude přidělena bodová hodnota stanovená násobkem čísla 100 a poměru hodnoty
nejvýhodnější nabídky k hodnocené nabídce.
Dílčí kritérium Délka záruční doby bylo zadavatelem stanoveno z důvodu toho, že v případě
staveb pozemních komunikací se jedná konstrukce, jejichž doba životnosti se obvykle počítá
v desítkách let. Některé vady díla nemusí být identifikovány v okamžiku převzetí stavby a můžou
objevit až po relativně dlouhé době. Dodavatelem nabídnutá delší záruční doba proto pro zadavatele
představuje jistý ekonomický přínos v podobě efektivnějšího výkonu majetkové správy v případech,
kdy k závadám dojde.
Záruční doba požadovaná zadavatelem, případně prodloužená dodavatelem, je součástí
smluvních podmínek stavby.
Předmětem hodnocení dílčího hodnotícího kritéria „Délka záruční doby“ bude časový úsek
v měsících, o který uchazečem nabídnutá jednotná délka záruční doby pro všechny objekty, které
jsou předmětem hodnocení v rámci tohoto dílčího hodnotícího kritéria, překračuje minimální délku
záruční doby pro tyto objekty požadovanou zadavatelem, která činí 60 měsíců. Nabídnutá délka
záruční doby musí činit minimálně 60 měsíců či více. Každé nabídce v rámci tohoto dílčího
hodnotícího kritéria bude přidělena bodová hodnota stanovená násobkem čísla 100 a poměru (i)
počtu měsíců, o který uchazečem nabídnutá záruční doba překračuje minimální záruční dobu
60 měsíců a (ii) čísla 60 (tj. rozdílu mezi minimálním a maximálním počtem měsíců). Pokud délka
záruční doby nabídnutá uchazečem bude činit 60 měsíců, bude nabídka uchazeče v rámci
příslušného dílčího hodnotícího kritéria hodnocena 0 body. Pokud délka záruční doby nabídnutá
uchazečem bude činit 120 a více měsíců, obdrží nabídka uchazeče v rámci příslušného dílčího
hodnotícího kritéria 100 bodů.
6/7
Bodové hodnoty nabídek v rámci jednotlivých dílčích hodnotících kritérií budou násobeny
jejich příslušnými vahami dle shora uvedené tabulky a výsledky budou zaokrouhleny na dvě
desetinná místa. Následným součtem těchto zaokrouhlených hodnot bude zjištěna bodová hodnota
představující celkové hodnocení nabídky. Na tomto základě stanoví hodnotící komise pořadí
nabídek.
7) Odůvodnění stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky:
Hodnota
Odůvodnění
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla stanovena
650 600 000,- Kč bez DPH
s ohledem na předmět veřejné zakázky popsaný výše.
Stanovení předpokládané hodnoty veřejné zakázky bylo
provedeno na základě projektové dokumentace ve stupni
DSP (projektová dokumentace pro stavební povolení)
s využitím
rozpracované
projektové
dokumentace
pro provádění stavby (PDPS) zpracované podle resortních
předpisů MD ČR. Projektová dokumentace byla oceněna
prostřednictvím datových základen DSP schválených
MD, vzorce výpočtu DIO a sanací pro PDPS s využitím
vzoru soupisu prací zpracovaného dle Oborového třídníku
stavebních konstrukcí a prací staveb pozemních
komunikací
OTSKP-SPK.
Hodnota
stavebních
nákladů byla stanovena s využitím datových základen
DSP, výpočtu výši stavebních nákladů DIO a sanací
a expertního třídníku schváleného rozhodnutím MD ČR
č.j.: 21/2014-910-IZD/1 ze dne 28. 1. 2014. Stanovení
předpokládané hodnoty veřejné zakázky bylo provedeno
externím zpracovatelem projektové dokumentace.
7/7